Reglemente
för Suzuki Cupen 2011 |
|
Syfte
Att bedriva en enkel och billig rallycup där de tävlande
erbjuds tävla på så lika villkor som möjligt.
Cupen avser att föra sin drygt 20-åriga tradition
vidare genom att ha ett enkelt reglemente som strävar
efter att göra bilen så tävlingsanpassad
som möjligt för minsta möjliga kostnad.
Onödiga regeländringar skall i möjligaste
mån undvikas för att ge bilägarna en trygghet.
Den sociala biten skall prioriteras för cupdeltagarna
t.ex. med olika träffar och aktiviteter samt en aktiv
hemsida, www.motorsportivarmland.nu/suzuki.html.
Stor vikt skall läggas vid att mer erfarna deltagare
skall stötta och hjälpa våra unga förare.
Allt under mottot "Mycket rally för pengarna"..
Antal tävlingar
Totalt antal deltävlingar är bestämt till
7st. varav 5st räknas i sluttabellen, så även
om någon deltävling ställs in.
Förarklasser
A-, B- och C-förare tävlar tillsammans i en sammanslagen
klass.
Utbildningsförare tävlar i en egen klass.
**
Poängberäkning
5 poäng delas ut till alla som kommer till start, gäller
alla tävlingar och kan således räknas sju
gånger.
I deltävlingens totala resultatlista får 1:an
20p, 2:an 16p, 3:an 14p, 4:an 12p, 5:an 10p. 6:an får
nio poäng och därefter fallande poäng ner
till 10:an samt övriga deltagare som kommer i mål
som alla får 5 poäng.
Vid varje deltävling delas lika många poäng
ut för sträckprestationerna som för slutresultatet.
Sträckpoängen delas med tävlingens antal
sträckor. Exempel, 20 poäng skall alltså
delas ut till sträcksegrarna i en tävling som
har fyra sträckor. Detta innebär att sträcksegrarna
får 5,00 poäng per sträckvinst och en 2:a
plats ger 4,00 poäng. Har tävlingen 5 sträckor
får man 4,00 poäng per sträckvinst och 3,20
poäng för andraplatsen.
Bilar i kategori 2, se nedan, får i cupens interna
resultat ett tidspåslag på 1%, en siffra som
närsomhelst under säsongen kan justeras av cupledningen
för bibehållen rättvisa. Eventuell procent
ändring gäller från beslutsdatum och framåt.
Särskiljning
Vid lika poäng vid cupen slut döms fördel
till den av de inblandade som har bäst resultat i finaltävlingen.
Startordning/seedning
Cupen påkallar seedning enligt aktuell cuptabell,
se hemsida och att poänglösa startar sist i förarklassordning.
Vid seedning av nytt års första deltävlingar
tas även hänsyn till föregående års
resultat. Cupen har som målsättning att cupdeltagarna
startar gemensamt, längst fram i startfältet.
Tillåtna bilar
Grupp N bilar med max 1300 cc motorer.
För tävlande i Suzuki Cupen gäller följande:
Kategori 1:
Bilarna ska vara homologerade i Grupp N enligt FIA, och
där följa gällande reglemente FIA Appendix
J, se www.sbf.se
Differentialbroms får monteras i original växellådshus.
Växellådan skall vara av originaltyp med original
drevsats enl. homologiseringshandling. Bil som av olika
skäl, t.ex. stolar/bälten, är klassad i Grupp
H men som i övrigt uppfyller Appendix J och Grupp N
regementet är tillåtna i kategori 1.
Kategori 2: Bilar med max 1300 cc motorer.
Grupp H eller Grupp N klassad bil med av cupen godkänd
drevsats och/eller låg slutväxel. I en Grupp
H klassad bil tillåts avsteg från Grupp N handlingen
gällande kosmetiska detaljer och sprinkler.
Teknisk kontroll
Tolkningar och kontroll av att gällande reglemente
följs utförs i deltävlingen av respektive
arrangörs tekniska personal. Protester gällande
deltävling handläggs av arrangören.
Tolkningar och kontroll av att gällande reglemente
följs i cupen utförs av cupledningen. Protester
handläggs av cupledningen.
Inom cupen kan tekniska kontroller genomföras efter
beslut av cupledningen. Genom anmälan till cupen accepterar
man eventuellt genomförande av internkontroll. Med
en öppen attityd skall varje deltagare i cupen alltid
generöst kunna kontrolleras av sina medtävlare.
Enhetsutrustning
Cupledningen förbehåller sig rätten att
införa enhetsutrustning, t.ex. däck, för
bästa sportsliga rättvisa om de ekonomiska fördelarna
bedöms tillräckligt stora.
Anmälan till Suzuki Cup 2011
Anmälningsavgift till Suzuki Cup är 1000kr. Avgiften
inbetalas till Plusgiro konto 406 31 47-5, betalningsmottagare
Lars Jonsson. Märk betalningen med "Suzuki Cup"
och ange namn, förarklass och klubb på talongen.
För den som vill prova på Suzuki Cup och åtnjuta
delar av dess fördelar men är osäker på
ett komplett seriedeltagande ber vi kontakta cupledningen.
Cupledning
Följande personer har åtagit sig att ingå
i cupledningen 2011:
Lars Jonsson (cupgeneral) E-post: lars.jonsson@gordet.n
Viktor Windahl. E-post:
victorwindahl@hotmail.com
Ola Strömberg. E-post: ola@blastermaster.com
ola@blastermaster.com
Prisutdelning
Prisutdelning sker efter eller i samband med sista deltävlingen.
Tolkning och ändring av reglemente
Tolkning och ändring av reglemente under pågående
säsong kan endast utföras genom beslut av cupledningen.
Justering av reglemente inför ny säsong beslutas
av årsträffen.
Reglemente
för utskrift
pdf