Gå med här och du stödjer MiV!


Rapport från Nya Zeeland

Blå rubrik = wrc
Grön rubrik = jvm

Svart rubrik = GrN


Se tidsschema Rally New Zealand

TV från Nya Zeeland:
2/9 16:05-17:00 SVT2
3/9 14.55-15:00 SVT2 (Repris)


07-09-02 Historisk seger för Grönholm
Marcus Grönholm vann Rally Nya Zeeland efter tiderna jämnaste VM-duell. Efter tre dagars intensivt tävlande stod finländaren som segrare – 0,3 sekunder före regerande världsmästaren Sébastien Loeb!
– Den jämnaste och bästa kampen i min karriär och jag är glad över att ha vunnit den, konstaterande en jublande glad Grönholm efteråt.

0,3 sekunder efter 18 sträckor och mer än 35 mils körning. Tungviktsmötet mellan Marcus Grönholm och Sébastien Loeb hade allt. Efter en bra inledningsdag för finländaren kom fransmannen tillbaka på den andra etappen och hade ett försprång på 1,7 sekunder inför de sista sju sträckorna. Duellen in i mål handlade om tiondelar. Det var en kamp helt utan marginaler.
– Det var en otrolig fight mellan oss hela helgen, en fight som inte gav utrymme för ett enda litet misstag, sa Grönholm, som tack vare segern drygade ut sin ledning i VM-tabellen till tio poäng.
Triumfen i Nya Zeeland, som för övrigt var Ford-förarens 30:e i karriären, var historisk på ytterligare ett sätt. Nu är Marcus ensam med fem segrar i just Nya Zeeland.
Regerande världsmästaren Loeb var givetvis besviken efteråt, men var ändå inte sen med att gratulera sin överman.
– Vi hade en otrolig kamp och att förlora den med 0,3 sekunder känns, intygade Citroën-föraren.
Bakom tävlingens giganter och dominanter slutade Mikko Hirvonen på tredje plats närmast följd av Chris Atkinson och Jari-Matti Latvala som utkämpade en härlig kamp om fjärdeplatsen.
Sexa blev Daniel Sordo och de sista VM-poängen i tävlingen gick till Petter Solberg och estländaren Urmo Aaava.

Resultat
Rally-VM, Nya Zeeland, 31 augusti-2 september
1) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, 3.52.53,9
2) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, + 0,3 sekunder
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, + 1.42,8 min
4) Chris Atkinson, Australien, Subaru Impreza, + 2.32,3
5) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford Focus, + 2.36,9
6) Daniel Sordo, Spanien, Citroën C4, + 3.42,0
7) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, + 3.54,7
8) Urmo Aava, Estland, Mitsubishi Lancer, + 9.16,3
9) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, + 9.54,6
10) Matthew Wilson, Storbritannien, Ford Focus, + 10.19,9

Förar-VM efter 11 av 16 delt:
1) Marcus Grönholm, Finland, 90 poäng
2) Sébastien Loeb, Frankrike, 80
3) Mikko Hirvonen, Finland, 69
4) Petter Solberg, Norge, 31
4) Daniel Sordo, Spanien, 31
6) Henning Solberg, Norge, 28

Märkes-VM:
1) BP-Ford, 159 poäng
2) Citroën Total, 113
3) Subaru, 60
4) Sotbart VK M-Sport Ford, 55
5) OMV Kronos Citroën, 35
6) Munchi´s Ford, 6
07-09-02 Flodin poänglös – igen
Det vill sig inte för Patrik Flodin i rally-VM:s Grupp N-klass (PWRC). Inte heller i Nya Zeeland blev det några VM-poäng för svensken. Motorproblem satte effektivt stopp för Flodin som tvingades ge upp redan på den andra etappen.

Efter sjätte bästa tid på den första sträckan började bekymren för Patrik Flodin och han kartläsare Maria Andersson. Turbon rasade och väl i mål på sträckan var svenskduon tolv minuter efter täten. Med ny turbo under huven var siktet inställt på topptider. Men det blev inga. Motorn gick varm och tappade effekt.
Efter service om omstart dag två fortsatte dessvärre bekymren. Redan på transporten till SS6 började motorn trycka ur sig vatten och väl ute på specialsträckan hann Flodin/Andersson bara 3 km innan turbon rasade på nytt. Därmed var det färdigkört.
– Vi är här för att köra rally och lära för framtiden. Då känns det givetvis otroligt trist att inte få den möjligheten, konstaterar en nedstämd Flodin, som får ta nya tag i Japan 26-28 oktober.
Grupp N-klassen i Nya Zeeland vanns av japanen Toshihiro Ari, som därmed tog sin andra seger för säsongen och ryckte åt sig en ledning på 24 poäng i VM-tabellen.
Kampen om förstaplatsen var emellertid nästan lika hård som i WRC. Japanen var bara 2,6 sekunder före Subaru-kollegan, britten Niall McShea i mål.

Resultat Grupp N-VM (PWRC)
1) Toshihiro Arai, Japan, Subaru Impreza, 4.13.35,8
2) Niall McShea, Storbritannien, Subaru, Impreza, + 2,6 sek
3) Richard Mason, Nya Zeeland, Subaru Impreza, + 1.10,2 min
4) Gabriel Pozzo, Argentina, Mitsubishi Lancer, + 1.13,1
5) Fumio Nutahara, Japan, Mitsubishi Lancer, + 1.19,9
6) Armindo Araujo, Portugal, Mitsubishi Lancer, + 1.40,2
7) Juho Hänninen, Finland, Mitsubishi Lancer, + 2.11,1
8) Martin Rauam, Estland, Mitsubishi Lancer, + 2.39,4

Mästerskapet efter 5 av 8 delt:
1) Toshihiro Arai, Japan, 39 poäng
2) Mark Higgins, Storbritannien, 15
3) Kristian Sohlberg, Finland, 12

www.swedishrally.com
07-09-02 Grönholm vann rysarrally med 0,3 sekunders marginal
Rallyt på Nya Zeeland blev en riktig rysare, när det gäller toppstriden. Slutligen var det Marcus Grönholm som drog längsta strået och vann med 0,3 sekunders marginal ner till tvåan Loeb. Hirvonen gör åter en stark insats och slutade trea i rallyt.

På rallyts första sträcka gick Marcus om Sebestien och tog över ledningen med 0,3 sekunder marginal. Men den andra sträckan vann Loeb med 0,6 sekunder och gick om finnen och tog över ledningen med 0,5 sekunders marginal. Loeb vann även den tredje sträckan, SS14 och utökade ledningen till 2,9 sekunder. På SS15 tog Grönholm in segern och knappade in 0,6 sekunder. Han vann även SS17 och gick därmed upp i ledning igen och ledde med 0,7 sekunder.

Sista sträckan vinner Loeb, men han klarade inte av att köra in all tid, utan Marcus Grönholm vinner rallyt med 0,3 sekunder. Kan det bli jämnare?!?!


På SS17
1. Loeb, 2:52.5
2. Grönholm, 2:52.9 +0.4
3. Petter, 2:53.0 +0.5
4. Atkinson, 2:54.5 +2.
5. Henning, 2:55.0 +2.5

Resultat Nya Zeeland
1. Marcus Grönholm, Fin, 3:52:53.9
2. Sebastien Loeb, F, 3:52:54.2 +0.3
3. Mikko Hirvonen, Fin, 3:54:36.7 +1:42.8
4. Chris Atkinson, Fin, 3:55:26.2 +2:32.3
5. Jari-Matti Latvala, Fin, 3:55:30.8 +2:36.9
-
7. Petter Solberg, N, 3:55:30.8 +2:36.9
9. Henning Solberg, N, 4:02:48.5 +9:54.6
............................................
På SS17
1. Grönholm, 20:32.1
2. Loeb, 20:33.0 +0,9
3. Atkinson, 20:34.2 +2.1
4. Stohl, 20:37.8 +5.7
5. Hirvonen, 20:39.4 +7.3

Fem i topp 17
1.Marcus Grönholm, F, 3:50:01.0
2. Sebastien Loeb, Fin, 3:50:01.7 +0.7
3. Mikko Hirvonen, Fin, :51:41.4 +1:40.4
4. Chris Atkinson, Aus, 3:52:31.7 +2:30.7
5. Jari Matti Latvala, Fin, 3:52:34.4 +2:33.
-
7. Petter Solberg, 3:53:55.6 +3:54.
9. Henning Solberg, 3:59:12.1 +9:11.
............................................
På SS16
1. Grönholm, 7:43.0
2. Loeb, 7:45.1 +2.1
3. Hirvonen, 7:45.5 +2.5
4. Latvala, 7:46.5 +3.5
5. Atkinson, 7:46.7 +3.7

Fem i topp 16
1. Sebastien Loeb, F, 3:29:28.7
2. Marcus Grönholm, Fin, 3:29:28.9 +0.2
3. Mikko Hirvonen, Fin, 3:31:02.0 +1:33.3
4. Jari Matti Latvala, Fin, 3:31:53.3 +2:24.6
5. Chris Atkinson, Aus, 3:31:57.5 +2:28.8
-
7. Petter Solberg, 3:33:15.7 +3:47.0
9. Henning Solberg, 3:38:13.8 +8:45.1
............................................
På SS15
1. Grönholm, 2:39.7
2. Loeb, 2:40.3 +0.6
3. Hirvonen, 2:40.3 +0.6
4. Atkinson, 2:40.3 +0.6
5. Petter, 2:40.8 +1.1

Fem i topp 15
1. Sebastien Loeb, F, 3:21:43.6
21. Marcus Grönholm, Fin 3:21:45.9 +2.3
3. Mikko Hirvonen, Fin, 3:23:16.5 +1:32.9
4. Jari Matti Latvala, Fin, 3:24:06.8 +2:23.2
5. Chris Atkinson, Aus, 3:24:10.8 +2:27.2
-
7. Petter Solberg, 3:25:27.8 +3:44.2
9. Henning Solberg, 3:31:15.4 +9:31.8
............................................
På SS14
1. Loeb, 21:00.8
2. Grönholm, 21:03.2 +2.4
3. Atkinson, 21:08.0 +7.2
4. Petter, 21:11.6 +10.8
5. Latvala, 21:12.9 +12.1

Fem i topp 14
1. Sebastien Loeb, F, 3:19:03.3
21. Marcus Grönholm, Fin, 3:19:06.2 +2.9
3. Mikko Hirvonen, Fin, 3:20:36.2 +1:32.9
4. Jari Matti Latvala, Fin, 3:21:26.0 +2:22.
5. Chris Atkinson, Aus, 3:21:30.5 +2:27.
-
7. Petter Solberg, 3:22:47.0 +3:43.
9. Henning Solberg, 3:28:32.7 +9:29.4
............................................
På SS13
1. Loeb, 7:54.3
2. Grönholm, 7:54.9 +0.6
3. Hirvonen, 7:58.7 +4.4
4. Hirvonen, 7:59.0 +4.7
5. Petter, 8:00.0 +5.

Fem i topp 13
1. Sebastien Loeb, F, 2:58:02.5
21. Marcus Grönholm, Fin, 2:58:03.0 +0.5
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:59:23.0 +1:20.5
4. Jari Matti Latvala, Fin, 3:00:13.1 +2:10.
5. Chris Atkinson, Aus, 3:00:22.5 +2:20.0
-
7. Petter Solberg, 3:01:35.4 +3:32.9
10. Henning Solberg, 3:07:04.8 +9:02.3
............................................
På SS12
1. Grönholm, 2:41.3
2. Loeb, 2:43.1 +1.8
3. Petter , 2:44.4 +3.
4. Latvala, 2:44.7 +3.4
5. Atkinson, :45.6 +4.3

Fem i topp 12
1. Marcus Grönholm, Fin, 2:50:08.1
2. Sebastien Loeb, F, 2:50:08.2 +0.1
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:51:24.3 +1:16.2
4. Jari Matti Latvala, Fin, 2:52:12.1 +2:04.0
5. Chris Atkinson, Aus, 2:52:23.5 +2:15.4
-
7. Petter Solberg, 2:53:35.4 +3:27.3
10. Henning Solberg, 2:58:59.1 +8:51.0
............................................

07-09-01 Motorn satte stopp för Patrik och Marias framfart i Rally New Zealand
Patrik Flodin och hans co-driver Maria Andersson befinner sig i helgen på Nya Zeeland för att köra en ny deltävling som ingår i VM för GrN-bilar. Rallyt startade under fredagen och på första sträcka kändes allt som det skulle. Patrik gick ut lite försiktigt på de regnvåta och hala vägarna och satte sjätte bästa tid. På den andra sträckan, som var nästan fyra mil lång, rasade turbon. De lyckades ta sig i mål, men tappade nästan tolv minuter. Därefter var det som tur var dags för service. Man bytte turbo och duon gav sig ut med siktet inställt på att sätta topptider.

Vilket det nu visade sig vara omöjligt att göra. Samma fel som de drogs med i Argentina, visade sig nämligen återkomma. Motorn gick hela tiden varm. Därmed blev vattentemperaturen för hög och gick i säkerhetsläge, vilket innebar att effekten ströps. Utan effekt är det svårt att få till bra tider, speciellt bland de snabbkörande GrN-ekipagen i VM.

Efter gårdagens tävling servades bilen och Patrik och Maria gick i morse ut med förhoppningen att kunna köra på i ett högre tempo än under fredagen. Men redan på transportsträckan till sträcka 6, som var den inledande sträckan, började motorn trycka ur sig vatten. Väl ute på specialsträckan hann de bara 3 km innan turbon åter rasade.

Därmed var det färdigkört för svenskarnas del. Man får i VM-deltävlingar nämligen bara byta turbo en gång per deltävling och utan att byta turbo var det meningslöst att fortsätta.
- "Det känns givetvis otroligt trist att inte kunna fortsätta rallyt. Vi är ju här för att köra rally och lära oss inför framtiden, så det känns tungt att inte kunna fortsätta. Dessutom är det många som ställer upp och stöttar oss och för deras skull känns det alltid extra kul att kunna bjuda på bra rallyåka! Nu tar vi istället nya tag och siktar fram mot GrN-VM i Japan 26-28 oktober".

Deltävlingen på Nya Zeeland avslutas i natt svensk tid med sju specialsträckor. Resultat hittar du på: http://www.wrc.com/page/StageTimes/0,,10111~200714,00.html

Mer info hittar du även på www.patrikflodin.com där vi sammanfattat rallyt
07-09-01 Grönholm tappade ledningen på sista sträckan
Inför dagens sex sträckor skiljde det 13,0 sekunder mellan ettan Grönholm och tvåan Loeb. De båda vann växelvis sträckorna till en början, men de två sista plockade Loeb hem och efter dagens sista sträcka gick han om finnen och la sig på förstaplatsen. Inför morgondagens avslutande sju sträckor skiljer de de båda nu 1,7 sekunder åt.

Sträckrapporter hittar du neröver

På SS11
1. Loeb, 16:59.8
2. Grönholm, 17:05.2 +5.4
3. Hirvonen, 17:15.0 +15.2
4. Latvala, 17:15.4 +15.6
5. Atkinson, 17:16.1 +16.3

Fem i topp SS11
1. Sebastien Loeb, F, 2:47:25.1
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:47:26.8 +1.7
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:48:37.6 +1:12.5
4. Jari Matti Latvala, Fin, 2:49:27.4 +2:02.3
5. Chris Atkinson, Aus, 2:49:37.9 +2:12.8
-
7. Petter Solberg, 2:50:51.0 +3:25.9
10. Henning Solberg, 2:56:10.3 +8:45.2
............................................
På SS10
1. Loeb, 18:25.0
2. Grönholm, 18:25.3 +0.3
3. Latvala, 18:26.4 +1.4
4. Hirvonen, 18:29.3 +4.3
5. Atkinson, 18:34.6 +9.6

Fem i topp SS10
1. Marcus Grönholm, Fin, 2:30:21.6
2. Sebastien Loeb, F, 2:30:25.3 +3.7
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:31:22.6 +1:01.0
4. Jari Matti Latvala, Fin, 2:32:12.0 +1:50.4
5. Chris Atkinson, Aus, 2:32:21.8 +2:00.2
-
7. Petter Solberg, 2:33:14.9 +2:53.3
10. Henning Solberg, 2:38:28.6 +8:07.0
............................................
På SS8
1. Grönholm, 2:54.7
2. Loeb, 2:55.1 +0.4
3. Atkinkon, 2:55.3 +0.6
4. Petter, 2:56.4 +1.7
5. Hirvonen, 2:57.2 +2.5

Fem i topp SS9
1. Marcus Grönholm, Fin, 2:11:56.3
2. Sebastien Loeb, F, 2:12:00.3 +4.0
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:12:53.3 +57.0
4. Jari Matti Latvala, Fin, 2:13:45.6 +1:49.3
5. Chris Atkinson, Aus, 2:13:47.2 +1:50.
-
7. Petter Solberg, 2:14:34.4 +2:38.1
10. Henning Solberg, 2:19:43.2 +7:46.
............................................
På SS
1. Loeb, 21:15.7
2. Grönholm, 21:27.0 +11.3
3. Hirvonen, 21:29.1 +13.4
4. Latvala, 21:39.2 +23.5
5. Atkinson, 21:39.7 +24.0

Grönholm var inte nöjd med bilen efter målgång, bilen gick som en orm på vägen och han tappade 11,3 sekunder

Henning Solberg tappade 5:13.1 minuter sedan han slagit i bilen och varit tvungen att stanna två gånger på sträckan och plocka ut delar ur radiatorn.

Fem i topp SS8
1. Marcus Grönholm, Fin, 2:09:01.6
2. Sebastien Loeb, F, 2:09:05.2 +3.6
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:09:56.1 +54.5
4. Jari Matti Latvala, Fin, 2:10:48.0 +1:46.4
5. Chris Atkinson, Aus, 2:10:51.9 +1:50.
-
7. Petter Solberg, 2:11:38.0 +2:36.4
10. Henning Solberg, 2:16:44.6 +7:42.10
............................................
På SS7
1. Grönholm, 10:38.2
2. Hirvonen, 10:41.0 +2.8
3. Latvala, 10:41.6 +3.4
4. Loeb, 10:43.2 +5.0
5. Atkinsson, 10:44.7 +6.5


Fem i topp SS7
1. Marcus Grönholm, Fin, 1:47:34.6
2. Sebastien Loeb, F, 1:47:49.5 +14.9
3. Mikko Hirvonen, Fin, 1:48:27.0 +52.4
4. Jari Matti Latvala, Fin, 1:49:08.8 +1:34.2
5. Chris Atkinson, Aus, 1:49:12.2 +1:37.6
-
7. Petter Solberg, 1:49:43.8 +2:09.2
8. Henning Solberg, 1:50:15.8 +2:41.2
............................................
På SS6
1. Loeb, 9:33.2
2. Grönholm, 9:36.3 +3.1
3. Hirvonen, 9:36.7 +3.5
4. Latvala, 9:37.9 +4.7
5. Petter, 9:44.3 +11.1

Fem i topp SS6
1. Marcus Grönholm, Fin, 1:36:56.4
2. Sebastien Loeb, F, 1:37:06.3 +9.9
3. Mikko Hirvonen, Fin, 1:37:46.0 +49.6
4. Jari Matti Latvala, Fin, 1:38:27.2 +1:30.8
5. Chris Atkinson, Aus, 1:38:27.5 +1:31.
-
7. Petter Solberg, 1:38:52.9 +1:56.5
8. Henning Solberg, 1:39:22.3 +2:25.
07-09-01 Flodin fick kasta in handduken
Det blev inte någon fortsättning på Patrik Flodins och Maria Anderssons rally-VM på Nya Zeeland efter gårdagens motorproblem. Redan på transporten till första sträckan började motorn kasta ur sig vatten och 3 km in på sträckan havererade turbon igen. Eftersom man inte får byta mer än en turbo i ett VM-rally, var det bara att ta sig imål och avbryta tävlandet.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com
07-08-31 Turboras för Flodin
Patrik och Maria inledde rallyt med sjätte bästa tid, men drabbades sedan av turboproblem som gjorde att de tappade över 11 minuter. Därmed rasade de ner till en 21 plats. De har fått bilen körduglig och har på de två kommande sträckorna avancerat upp till en 16:e plats. Arai inledde starkt men fick punktering och tappade över tre minuter och fick även stopp på superspecialen och Hänninen slog i en sten och tappade två minuter.

Patrik och Maria blev fyra på den avslutande Superspecialen. Vann den gjorde MC Shea, 0,2 sekunder före Pozzo och 0,5 sekunder före Mason.

Patrik och Maria har efter turboproblemet lite problem med effekten på bilen och tappar tid på de snabbare partierna, men ska nu försöka lokalisera det under servicen.

GrN efter SS5

1. Araujo, Armindo (P) 1:34:15.8
2. McShea, Niall (UK) 1:34:49.3 +33,5
3. Vertunov, Evgeniy (Rus) 1:35:27.0 +1:11,2
4. Rauam, Martin (EE) 1:36:09.7 +1:53,9
5. Hänninen, Juho (Fin) 1:36:09.7 +1:58,2
-
16. Flodin, Patrik (S) 1:47:07.5 +12:51,7

Mer info på www.patrikflodin.com
07-08-31 Grönholm i topp efter dag 1
Marcus Grönholm leder rallyt på Nya Zeeland efter fredagens fem körda sträckor. Han ligger 13,3 sekunder före Loeb och 49,2 sekunder före Mikko Hirvonen.

Xavier Pons körde av vägen 3 km in på SS3. Petter har haft fortsatta problem med bilen och ligger sjua.

fem i topp SS5
1. Marcus Grönholm, Fin, 1:27:20.1
2. Sebastien Loeb, F, 1:27:33.1 +13.0
3. Mikko Hirvonen, Fin, 1:28:09.3 +49.2
4. Chris Atkinson, Aus, 1:28:41.0 +1:20.9
5. Jari Matti Latvala, Fin, 1:28:49.3 +1:29.
-
7. Petter Solberg, 1:29:08.6 +1:48.5
8. Henning Solberg, 1:29:37.3 +2:17.2

07-08-30 Fördel Grönholm när titelkampen går vidare
I fjol slapp Marcus Grönholm konkurrens från Sébastien Loeb i Nya Zeeland. I år gör han det inte.
Världsmästaren är tillbaka och efter segern i Tyskland är han bara åtta poäng efter finländaren i VM-toppen.
I helgen går titelkampen vidare – i säsongens elfte VM-rally.

Marcus Grönholm, Ford mot Sébastien Loeb, Citroën. Striden om VM-guldet har utvecklats sig till ett riktigt tungviktsmöte. Inför Rally Nya Zeeland, 31 augusti-2 september är det fördel Grönholm. Skälen är främst två:
• Tävlingen avgörs på grus, underlaget på vilket finländaren trivs allra bäst.
• Grönholm har vunnit i Nya Zeeland fyra gånger och kan bli den framgångsrikaste föraren i tävlingens 38-åriga historia genom ytterligare en triumf.
Loeb vann i Nya Zeeland för två år sedan. I fjol var han inte med alls. Fransmannen var skadad och fick nöja sig med att köra rekognoseringen. Det är en nackdel för honom nu. 2007 var samtliga sträckor i tävlingen nya och inför årets start saknar Loeb erfarenhet av dem i tävlingstempo. Att Citroën-föraren dessutom är piskad att ytterligare krympa avståndet till ledande Grönholm i VM-tabellens topp gör uppgiften än besvärligare för honom.
Rally-VM 2007 handlar emellertid inte bara om Grönholm och Loeb och deras inbördes kamp om förarguldet. Bakom tredjeplacerade Mikko Hirvonen, som bara är nio poäng efter Loeb, utkämpar en trio förare en stenhård duell om fjärdeplatsen. Tvåa utav dem är bröder – Petter och Henning Solberg. Inför starten i Nya Zeeland har Petter en poängs försprång till Henning och spanjoren Dani Sordo. Vem av norrmännen hinner först till Hamilton på söndag eftermiddag?

Flodin revanschsugen
Efter två poänglösa framträdanden hittills i årets Grupp N-VM (PWRC) gör Patrik Flodin och Maria Andersson ett nytt försök i Nya Zeeland. Tävlingen är, precis som Argentina och Grekland, en helt ny bekantskap för svenskduon. Vilken betydelse det kommer att få för deras framfart återstår att se.
Att Patrik och Maria är revanschsugna råder det ingen tvekan om och efter ett nyligen genomfört test i Nya Zeeland andas de optimism.
– Bilen fungerade kanonbra redan från början. Vi behövde bara göra några småjusteringar, hälsar Patrik via sin hemsida.
Nya Zeeland är den femte av sammanlagt åtta tävlingar i mästerskapet – varav varje förare måste delta i och räkna sex. PWRC toppas med bred marginal (14 poäng) av japanen Toshihiro Arai, som finns med i startlistan. Saknas gör däremot tvåan och trean, britten Mark Higgins och finländaren Kristian Sohlberg, som båda valt bort resan till Nya Zeeland. Flodin och Andersson kommer emellertid inte att bli utan konkurrens. Långt därifrån. Totalt deltar 22 förare i klassen.

SvT följer striden om guldet
Snabba och fina grusvägar, en närmast magisk natur och en gastkramande kamp om VM-titeln. Missa inte Sveriges Televisions sändningar från rally-VM i Nya Zeeland.
SvT 2 visar årets elfte VM-deltävling i ett 55 minuter långt sammandrag kl 16.05-17.00 på söndag, 2 september.
Repris blir det i samma kanal måndagen den 3 september kl 14.55-15.00.

Förar-VM inför Nya Zeeland
1) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, 80 poäng
2) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 72
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, 63
4) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 29
5) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, 28
6) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, 28

Märkes-VM
1) Ford, 143 poäng
2) Citroën, 102
3) Subaru, 53
4) Stobart Ford, 50
5) OMV Kronos Citroën, 35
6) Munchi´s Ford, 6

www.swedishrally.com

07-08-28 Rolig och nyttig fakta och info om Rally Nya Zeeland
* Bara en gång tidigare har Rallyt på Nya Zeeland körts i augusti. Rallyt har tidigare körts i både juni, juli, september och november.

* Basen för rallyt är även i år Hamilton, där man var för första gången i fjol.

* Det är en ny utformning av serviceplatsen på Mystery Creek, 15 km söder om Hamilton. Men WRC-ekipagen är även i år inomhus.

* Rallyt har en superspecialsträcka vid Mystery Creek som körs tre gånger, SS5, SS9 och SS18 och den är 3,14 km lång.

* För att hedra minnet av landets bästa rallyförare genom tiderna, Possum Bourne, har specialsträcka 7 fått namnet Possum. Det är sträckan som är närmast Possum Bournes hemstad, Pukehoe.

* Nya Zeeland är det VM-rallyt som är längst utav alla de andra 15 deltävlingarna.

* Sebastien Loeb körde inte på Nya Zeeland i fjol på grund av armskadan. Men han gjorde genomkörningen eftersom rallyt kördes i ett nytt område i fjol. Loeb vann rallyt 2005. Citroënteamet har försökt klura ut vad som orsakat Daniel Sordos nästan identiska motorproblem, som gjort att han tvingats bryta de senaste rallyna.

* 1979 fick Ford fyrdubbel seger här för första och så här långt i ett VM-rally. I fjol säkrade teamet sin VM-titel för team på Nya Zeeland. Ford ställer upp med två förare i rallyt.

* I september är det 24 månader eller två år sedan Subaru tog sin sista VM-seger. Petter Solberg vann på Nyz Zeeland 2004 och Richard Burns vann rallyt 2001.

* Stobart M-Sport Ford Rally Team ställer upp med tre bilar också i det här rallyt. Henning Solberg och Jari-Matti Latvala är nominerade för VM-team, medans Matthew Wilsom kör en tredjebil. Latvala vann GrN i rallyt i fjol.

* Manfred Stohl är den enda föraren som startar för OMV Kronos Citroën den här gången. Det är inte bekfäftat om Francois Duval kommer att köra mer för teamet i år:

* 7-platsen igck till Luis Perez Companc i fjol och är hans bästa VM-resultat utanför Argentina. I år kör han tillammans med Frederico Villagra för Munchi´s Ford Rally.

* Varje deltagare får använda 38 däck under rallyt, med shakedown inräknat. Det är sex däcksbyten. Längsta etappen man måste köra med samma däck är 65,82 km (SS6-SS9).

* Det är 68 anmälda i rallyt.

* Hela rallyt är 1.255,98 km långt.

* Rallyt har 18 specialsträckor på tillsammans 353,56 km

* Längsta sträckan är 43,88 km och är SS2/SS4.

* Rallyts högsta punkt är på SS1/SS9 och går 560 m ö h

* Shakedownsträckan är på onsdag och är 3,08 km lång. Den ligger vid Serviceplatsen Mistery Creek.

* När Marcus Grönholm vann rallyt i fjol hade han en genomsnittshastighet på 88,69 km/t på sträckorna.

07-08-29 Tidsschema Rally Nya Zeeland
VM Rallyt i Nya Zeeland är snart igång. Det rekognoseras just nu för fullt på de 1.255,98 km långa vägarna som ingår i rallyt. Specialsträckorna är 18 till antalet och är 353,56 km. Nedan ser du tidsshemat som är svensk tid. Rallyt ingår i GrN-VM vilket innebär att vi har Patrik Flodin och Maria Andersson på startlinjen.

Svensk Tid:
Fredag 31 augusti

23:15 SS1 Pirongia West 1 (18,31 km)
24:21 SS2 Waitomo 1 (43,88 km)
Service A
04:07 SS3 Pirongia West 2 (18,31 km)
05:10 SS4 Waitomo 2 (43,88 km)
07:03 SS5 Mystery Creek Super Special 1 2 (3.14 km)
Service B

Lördag 1 september
Service C
23:03 SS6 Port Waikato (17,22 km)
09:41 SS7 Possum (13,88 km)
24:19 SS8 Franklin (31,58 km)
02:32 SS9 Mystery Creek Super Special 2 (3.14 km)
Service D
04:58 SS10 Te Akau South (31,92 km)
05.41 SS11 Te Aku North (32,36 km)
Service E

Söndag 2 sept
Service F
23:03 SS12 Maungatawhiri 1 (5,35 km)
23:31 SS13 Te Hutewai 1 (11,23 km)
23:59 SS14 Whaanga Coast 1 (29,82 km)
Service G
01:38 SS15 Maungatawhiri 2 (5,35 km)
02:06 SS16 Te Hutewai 2 (11,23 km)
02;34 SS17 Whaanga Coast 2 (29,82 km)
14:18 SS18 Mystery Creek Super Special 3 (3,14 km)
05:10 Målgång


<< Till startsidan