Rapport från Rally Wales GB 5-7/12


Blå rubrik = wrc

Grön rubrik = jvm

Svart rubrik = GrN


Tider och info>>

Jag följer WRC med förarkommentarer på: www.pgandersson.se
Jag följer GrN-Vm på www.patrikflodin.com



08-12-07 Bronset blev till sand för Sandell och Peugeot
Det var upplagt för dramatik på sista sträckan av Rally Wales GB. Patrik Sandell och Emil Axelsson låg tvåa i PWRC-klassen med sin Peugeot 207 Super 2000. De hade elva sekunder upp till ledande landsmannen Patrik Flodin. Dessutom behövde de mer eller mindre bara komma i mål för att ta bronset i världsmästerskapet. Men ödet ville annorlunda.

Allt började som det skulle. Sandell var snabbare än Flodin vid den första tidskontrollen på sträckan. Men fem kilometer in på sträckan tog det roliga slut. De råkade ut för ett motorras och det blev tvärstopp. Det innebar inte bara att de fick ge upp kampen om segern i Wales. Det innebar också att en mer eller mindre klar bronspeng i världsmästerskapet nu istället gick till finländaren Jari Ketomaa.
- Vi har haft en kanonhelg som gått exakt enligt planerna. Vi var snabba och vann tid på exakt de sträckor vi räknat med. Nu låg vi elva sekunder efter Flodin på sista sträckan, som vi bara skulle ta. Men så gick det som det gick.. Det har ändå varit en otroligt kul fajt med Flodin, och det är bara att gratulera honom till segern, säger Patrik Sandell.

Gert Blomqvist är teamchef för Peugeot Sport Sverige:
- Ja det var riktigt snöpligt, när allt gått så kanonbra. Allt har verkligen stämt hundra hela helgen: taktiken, bilen, och killarnas körning… Både de och hela teamet hade varit värda ett bättre avslut, men sån är ju sporten, säger Gert Blomqvist.

Trots den uteblivna medaljen kan inte Patrik Sandell vara allt för besviken när han summerar helgen och PWRC-säsongen tillsammans med Peugeot Sport.
- Det har känts klockrent att få vara med i den här satsningen, och jag tycker att vi bevisat att Peugeot har gjort rätt som satsat på att tävla med Super 2000-bilen. Trots att vi varit först ut i världen att köra VM med en Super 2000-bil så har vi varit med och slagits där uppe i toppen. Och det känns verkligen som att de här bilarna är framtiden, med tanke på responsen vi fått både från publik och media världen över, säger Patrik Sandell.

I och med svenskarnas sorti övertogs andraplatsen av österrikaren Andreas Aigner, som därigenom också blev världsmästare före finländaren Juho Hänninen

Production World Rally Championship (PWRC), slutställning:
1. Andreas Aigner 38
2. Juho Hänninen 36
3. Jari Ketomaa 28
4. Patrik Sandell 22
5. Martin Prokop 17
6. Martin Rauam 15
7. Fumio Nutahara 15
8. Armindo Arauj 14
08-12-07 Loeb debutvann - P-G femma
Sebastien Loeb, vann efter sekundstrid med Latvala årets sista VM och vann därmed för första gången Englands VM-deltälving. På näst sista sträckan gick Loeb förbi finländaren, men fick då ett tidstillägg på 10 sekunder och låg bakom Latvala inför sista sträckan. Efter att ha vunnit den med 4 sekunder, gick han för första gången upp i ledning, vilket betydde seger.

Hirvonen slutade på en åttonadeplats och blev därmed unik. Som första VM-förare någonsin att lyckas plocka poäng i alla deltävlingar.

P-G och Jonas slutade efter en mycket stabil insats för andra gången i rad, på en femteplats.

Mer info på www.pgandersson.se där vi följt WRC-förarna sträcka för sträcka med förarkommentarer.

Rally Wales GB
1. Sebastien Loeb (F) 2:43:09.6
 
2. Jari-Matti Latvala (Fin) 2:43:22.3 +2,7
3 Dani Sordo (E) 2:44:30.2
+1:10.6
4. Petter Solberg (N) 2:45:09.2
+1:49.6
5. P-G Andersson 2:47:13.7
+3:54.1
6. Francois Duval (B) 2:48:17.4
+4:57.8
7. Toni Gardemeister (Fin)
2:48:34.6 +5:15.0
8. Mikko Hirvonen (Fin) 2:48:48.4
+5:28.8
9. Matthew Wilson (GB) 2:51:23.5 +8:03.9
10. Barry Clark (GB) 2:53:02.7
+9:43.1
       

08-12-07 Flodin vinner Wales Rally GB och ger därmed Subaru succéseger
Patrik Flodin och Göran Bergsten gör en mycket stark insats i den sista deltävlingen i årets VM-rally i GrN. Aldrig förut har en Subaru N14 stått överst på pallen i VM-sammanhang, men svenskarna gör tillsammans med det ryska rallyteamet URT (Uspenskiy Rally Tecnica) en mycket stark insats!

Efter ett näst intill felfritt rally bärgar dem hem det första guldet för Subaru i VM i år. Bilen har i det närmaste fungerat felfritt och så även bilens ekipage. Rallyt har varit ett mycket svårkört rally, där endast 10 av de 25 startande ekipagen lyckades ta sig imål. Det annars så regniga Wales, bjöd den här gången även på kyla. Sträckorna har varit en blanding av ishalka och lervälling. Enbart sommardäck har tillåtits, vilket bitvis har gjort förhållandena livsfarliga.
- "Ibland är vägarna jättefina och torra och det ser fint ut. Men så i en kurva visar det sig vara fruset och man glider ut" berättar Patrik.

Inför lördagens sträckor har de haft ledningen i rallyt och inför dagens fyra avgörande sträckor ledde de med 18,4 sekunder gentemot tvåan och landsmannen Patrik Sandell. På dagens första sträcka tog de i och ökade sin ledning till 32,7 sekunder. Sedan fick de mekaniska problem och tappade över trettio sekunder, vilket innebar att inför de två sista sträckorna endast ledde med en sekund!

Bilen fixades på service och på näst sista sträckan vann Patrik och Göran igen och hade inför sista sträckan en ledning med 11,2 sekunder. De tog i allt vad de kunde, även på sista sträckan, för att utöka sin ledning ytterligare. Något de inte hade behövt gjort, eftersom Patrik Sandell tvingats bryta på sträckan och därmed var segern ett faktum.
- "Så otroligt skönt" jublar Patrik efter sin seger "Jag är så otroligt glad för den här segern. Framförallt vill jag tacka URT-Teamet och Japanska Tein som gav mig den här chansen. Det här teamet har vekrligen varit proffsigt och bilen har gungerat så otroligt bra".

Glad var även STI-chefen George Donaldson som i rallyradion höjde Patrik till skyarna för sin insats i Subarun:
- "Patrik Flodin, finns inget att tillägga. Han är en absolut stjärna" avslutar han radiointervjun.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.

GrN Wales Rally GB
1. Patrik Flodin
2. Andreas Aigner 2:57:43. +1:42.1
3. Guy Wilks 2:57:59.0 +2:07.7
4. Jari Ketomaa 3:00:48.2 +4:46.9
5 Jaromir Tarabus 3:08:18.6 +12:17.3
08-12-06 Svenskduell om PWRC-segern i Wales
PWRC-finalen i det brittiska VM-rallyt ser ut att arta sig till en svenskduell. Inför sista dagen av Rally Wales har Patrik Sandell avancerat till en andra plats. 18 sekunder efter den andre svensken i startfältet, Patrik Flodin.

Patrik Sandell och hans codriver Emil Axelsson sa redan innan tävlingen att lördagen var dagen då de skulle gå ikapp. Ett löfte de höll. Från att ha igår ha legat sexa, 52 sekunder efter ledande Flodin, har de under dagen kört upp sin Peugeot 207 S2000 till en andra plats. Bara 20 sekunder bakom landsmannen.
- Det har känts riktigt bra idag. Även om vi överlag kör rätt jämnt, där han tjänar nån sekund i en kurva och vi tar igen den i nästa, så har vi i slutänden ändå kunnat knappa in rätt bra, säger Patrik Sandell.

Hela dagen har de två svenskbilarna turats om att vara snabbast, med två sträcksegrar för Flodin och fem för Sandell. Under tiden har konkurrenterna hamnat längre bak i resultatlistan. Om ställningen är oförändrad då bilarna går i mål imorgon eftermiddag innebär det ett VM-brons för Patrik och Emil.
- Vi får se om vi kan krympa gapet upp till Flodin. Samtidigt så måste vi ju slå vakt om VM-bronset. Det gäller att fortsätta i ett tempo som inger säkerhet, vilket ofta innebär att vi måste ligga på lite. Det låter kanske motsägelsefullt, men om man försöker köra avvaktande är det lätt att det straffar sig, säger Emil Axelsson

Svenskarna har även en liten chans att köra hem ett VM-silver. En halvminut bakom dem ligger Andreas Aigner, som ligger tvåa i tabellen och kör för ett VM-guld. Men skulle österrikaren bli utan poäng samtidigt som Patrik och Emil tar en seger, så hamnar silverpokalen i Östersund.
08-12-06 Flodin i ledning i VM-finalen i Rally Wales GB
Patrik Flodin och Göran Bergsten leder GrN-VM klassen i Rally Wales GB när fyra sträckor återstår i morgon. De startar tillsammans med det ryska teamet URT (Uspenskiy Rally Tecnica). Teamet bjöd i höstas över dem till Ryssland för att testa en av deras Suburu N14 bilar. Det gjorde de med så stor framgång att de vann finaltävlingen i det ryska mästerskapet. Som tack för den insatsen fick de en final i VM-finalen i England och även där har de stor framgång.

När två dagar och 15 specialsträckor är avverkade, leder de med 18,7 sekunder. I morgon återstår fyra specialsträckor.
- "Det har fungerat otroligt bra idag. URT är ett mycket proffsigt team och bilen och dämparna har fungerat perfekt. Vi har haft riktigt kul " säger Patrik.

Idag har det varit bättre väder, men det har ändå varit svårkört. Dagen inleddes med frusen väg och sedan har solen tinat upp vägarna så det blivit både lervälling och isfläckar. Och det är endast sommardäck som tillåts, vilket gjort det bitvis svårkört och farligt. Trots att det varit svårkört, njuter Patrik och Göran i fulla drag:
- "Vi har inte haft några större problem alls, förutom en snurning på SS8 där vi tappade över 20 sekunder. Men vi hade en bra marginal ner till tvåan, så det var ingen större fara." säger Patrik och ser fram emot morgondagen.

Skulle Patrik och Göran ta hem det här, blir det Subarus första seger i VM i år och första segern någonsin med den nya N14.
- "Vi ska göra allt vad vi kan i morgon för att ge Subaru och URT-teamet den här segern" säger Patrik med glimten i ögat.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följer GrN-VM, sträcka för sträcka.
GrN-VM efter lördagens sträckor
1. Patrik Flodin 1:55:43.8
 
2. Patrik Sandell 1:56:02.5
+18,4
3. Andreas Aigner 1:56:30.3
+46,5
4. Guy Wilks 1:57:50.4
+2:06,6
5. Jari Ketomaa 1:58:14.9
+2:31.1
6 Jaromir Tarabus 2:04:18.2
+8:34.4
7. Micro Baldacci 2:13:16.5
+17:32.7 *
8. Spyros Pavlides
2:13:18.1
+17:34.3
9. Armindo Araujo
2:22:11.2
+26:27.4
10. David Higgins 2:26:14.3
+30:30.5*
 
* Superrallytid













08-12-05 Bra start i Wales för Patrik och Emil
Patrik Sandell och Emil Axelsson ligger på sjätte plats efter första dagen av Rally Wales GB. De har två placeringar och nästan minuten till godo före finländaren Ketomaa, som är huvudkonkurrent i jakten på en bronsmedalj i PWRC-klassen.
- Det har varit en bra start. Vi var lite för försiktiga och tappade en del på första sträckan. Men sen kom vi in i det och nu på slutet har det känts bra, säger Patrik Sandell.

Förhållandena var bitvis extremt svåra under dagen med regn, snö och is omväxlande. Ett par sträckor ströks av arrangören och andra kortades ner av säkerhetsskäl.
- Målet idag var att ta oss igenom och hitta en bra rytm. Vi visste att vi inte skulle ligga i toppen idag. Men imorgon kommer det att gå bättre eftersom det är mer flyt i körningen på sträckorna då, och då kommer Peugeoten mer till sin rätt. Så imorgon kan vi ligga på lite mer, säger Patrik sandell.
08-12-05 P-G och Jonas imponerande trea - Flodin tvåa i Rally Wales GB
P-G och Jonas Andersson gjorde ett mycket starkt rally i de svåra förhållandena. När de två sista superspecialerna återstod, låg de på en imponerande tredjeplats. På SS7 blev de sexa och tappade lite tid gentemot Mads Östberg, som därmed gick om dem.

Men P-G hade inte tänkt lämna ifrån sig platsen så lätt, så han tog i, fick till andra snabbaste tid på sista sträckan och återtog tredjeplatsen.

WRC efter SS8

1. Jari-Matti Latvala (Fin) 31:20.5
2. Sebastien Loeb (F) 31:33.4 +12,9
3. P-G Andersson 31:43.0 +22,5
4. Mads Østberg 31:44.5 +24,0
5. Petter Solberg (N) 31:47.9 +27,4
www.pgandersosn.se följer jag WRC-förarna, stäcka för sträcka med förarkommentarer.

I GrN-Vm har vi två svenskar, där Patrik Flodin ligger på en andraplats (+29,4 sekunder efter). I efter första dagen. Leder gör hemmaåkaren Guy Wilks. Patrik Sandell ligger efter första dagen på en sjätteplats (1:06,1 minut efter).

GrN efter SS8
1. Guy Wilks 33:26.9
2. Patrik Flodin 33:56.3+29.4
3. Andreas Aigner 34:07.7 +40,8
4. Evgeny Novikov 34:23.0 +56,1
5. David Higgins 34:23.8 +56,9
6. Patrik Sandell 34:33.0 +1:06,1

www.patrikflodin.com följer jag toppen i GrN-VM, sträcka för sträcka
08-12-05 Stark insats av Flodin i GrN-VM - tvåa i Rally Wales GB
Patrik Flodin och hans Co-driver Göran Bergsten har gjort en mycket stark insats i finaltävlingen i årets VM. Rally Wales GB bjöd på mycket varierande väder. Fyra av dagens sträckor var nerkortade pga is och snö. Eftersom ekipagen bara fick köra på sommardäck, ströks sedan SS1 och SS4 av säkerhetsskäl.

Patrik och Göran har kört i ett högt och stabilt tempo och ligger efter fredagen på en andraplats, 29,4 sekunder efter ledande hemmaförare Guy Wilks. Trea ligger Andreas Aigner.
- "Vi är nöjda med rallyt så här långt. Bilen har fungerat bra och det var bara i en vattenpöl som vi tappade effekt när bilen började gå på tre cylindrar och höll på att stanna. Men annars har det trots de svåra förhållandena flytit på riktigt bra" säger Patrik.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka
08-12-05 2xAndersson trea i Rally Wales GB - Hirvonen rullade
Det har varit svåra förhållanden i VM-rallyt i Wales. SS1 och SS4 ströks pga för mycket snö och is. De andra sträckorna har körts, trots isen. Och inte blev det lättare andra omgången sträckorna kördes. Då började det hällregna och regnet övergick i snöblandat regn.

Så det var ishalka och vattenplaning som orsakade de flesta problemen. Bland annat för Hirvonen som rullade i slutet på SS5 och därmed tappade nästan fyra minuter.

Bättre går det för vårt svenska ekipage, där P-G och Jonas efter SS6 ligger på sensationell tredjeplats. Leder gör Latvala, 8,2 sekunder före Loeb och 15,5 före P-G och Jonas.

SS6: Myherin 1 (18,28 km)
1. Jari-Matti Latvala (Fin) 27:53.3
 
2. Sebastien Loeb (F) 28:01.5
+8,2
3. P-G Andersson 28:08.8
+15,5
4. Mads Østberg
28:09.2
+15,9
5. Petter Solberg (N) 28:15.0
+21,7
       

Mer info på www.pgandersson.se där vi följer WRC-förarna, sträcka för sträcka med förarkommentarerna
08-12-04 Vädret kortar sträckorna
Snön och isen på morgondagens sträckor, gör att man ikväll tagit beslutet att korta SS1-SS6 och senarelägga de två avslutande superrespecialerna.

Nya sträckningen:
SS1/SS4 kortas till 3,67 km
SS2/SS5 kortas till 4,28 km
SS3/SS6 kortas till 18,28 km

SS7 och SS8 ny svensk starttid är 18:29 respektive 18:40
Aktuellt tisschema och info>>
08-12-04 Rumphuggen men lyckad shakedown för Sandell
Idag genomfördes shakedown inför Rally Wales GB, som startar imorgon bitti. För Patrik Sandell och Emil Axelsson, som kör för en pallplats i PWRC-klassen, blev det inte så många testvändor som det var tänkt. Men Patrik är ändå nöjd med dagen.
- Det började inte riktigt som vi hade tänkt. Gasspjället hängde sig i starten av första vändan, och sen hade vi full gas hela sträckan. Bilen ville bara rakt fram, så den blev ju lite bångstyrig i inbromsningarna, säger Patrik Sandell med ett skratt.

Felet visade sig inte vara allvarligt. Peugeot-mekanikerna hittade det snabbt och kunde åtgärda det. Men det innebar att svenskarna bara hann köra två vändor, och inte hann testa allt de planerat.
- Planen var att testa lite nya dämparinställningar. Men nu blev det ju bara en vända till och då satte vi på det vi trodde skulle vara bäst, det som var bäst i teorin i alla fall. Och det verkade vara rätt, berättar Patrik Sandell.
- Bilen kändes riktigt bra och vi hade bra flyt i körningen. Den gick lite för hårt in i vissa skarpa böjar, så vi fick lite för mycket fart med oss in i kurvorna och för lite med oss ut. Det är det enda vi behöver justera i körningen. Men annars kändes det riktigt bra så nu ska det bli kul att åka VM-final.

Ikväll är det cermoniell start och imorgon bitti körs första specialsträckan. Patrik och Emil ligger fyra i sammandraget inför tävlingen, bara en poäng efter Jari Ketomaa. Men det räcker att ta en poäng mer än finländaren så vinner svenskarna, eftersom de tagit fler andraplatser under året. På söndag eftermiddag vet vi om det blir någon VM-medalj.
08-12-02 Sandell laddar för halka i Wales
I helgen får vi veta om det blir någon VM-medalj i år för Patrik Sandell och Emil Axelsson. De tidigare juniorvärldsmästarna befinner sig nu på plats i Wales tillsammans med Peugeot-teamet inför PWRC-finalen. Men rapporten hem handlar inte bara om regn och lera, som vi vant oss vid. Utan om snö!

Patrik och Emil genomför just nu rekognoseringen av sträckorna inför tävlingen. Något som den här gången är lite äventyrligare än normalt.
- Vi är klara med de sex första sträckorna, och det ligger mellan 1-6 cm snö över hela vägbanan. Bitvis är det packad is. Och vi kör ju med vanliga sommardäck på en vanlig personbil så man får passa sig en del, berättar Patrik Sandell.

Patriks försiktighet verkar motiverad. En av toppförarna i WRC-klassen lyckades rulla med rekognoseringsbilen redan på en av de första sträckorna.

Men den stora frågan är ändå om vinterväglaget kommer att ligga kvar ända tills tävlingen inleds på fredag. Prognoserna spår ett par dagar av mildare väder, innan det kyler på igen till helgen.
- Enligt folk här lokalt så kommer det mer snö. I så fall blir det spännande att se hur vi klarar det med rallydäck gjorda för sommarvägar. Men vi har i alla fall försökt att få med de halaste partierna i noterna, säger Patrik Sandell.

Vid niotiden fredag morgon startar första bil i Rally Wales GB. Tävlingen avslutas söndag eftermiddag, då 19 specialsträckor på sammanlagt 35 mil avverkats.

Ställning i Production World Rally Championship, inför Wales Rally GB:

Placering Förare Poäng
1. Juho Hänninen 36
2. Andreas Aigner 30
3. Jari Ketomaa 23
4. Patrik Sandell 22
5. Martin Prokop 17
6. Martin Rauam 15
7. Fumio Nutahara 15
8. Bernardo Sousa 12
9. Armindo Araujo 12
10. Toshi Arai 9

Fakta förare och kartläsare
Förare: Patrik Sandell Codriver: Emil Axelsson
Född: 1982-04-21 Född: 1983-08-26
Längd: 183 cm Längd: 190 cm
Vikt: 71 kg Vikt: 84 kg
Bostad: Östersund Bostad: Linköping

Fakta Peugeot 207 Super 2000
Motor: Fyrcylindrig 1998 cc.
Effekt: 280 hk,
Vridmoment: 250 Nm. Varvtalet är begränsat enligt reglementet till 8500 r/min.
Växellåda: Sexväxlad sekventiell, fyrhjulsdrift.
Bromsar: Ventilerade skivor och fyrkolvs Brembo-ok fram och bak.
Vikt: Lägsta tillåtna vikt för grus 1200 kg och asfalt 1150 kg.
08-12-02 Flodin redo för Rally-VM finalen i England i ryskt team
Patrik Flodin och hans Co-driver Göran Bergsten förbereder sig för fullt inför helgens VM-final i Rally i England. Under tisdagen och onsdagen är rekognoserar de rallyts nitton sträckor och starten går på fredag morgon.

De kommer till start tillsammans med det ryska teamet URT (Uspenskiy Rally Tecnica). Det ryska teamet bjöd tidigare i år ner svenskarna för att testköra sin Subaru N14 och det gjorde de så framgångsrikt att de vann finaltävlingen i det ryska mästerskapet. Som tack för det får de även starta med samma bil i Wales Rally GB, som är finaltävling i årets VM-cirkus.

Patrik ser fram emot starten:
- "Jag gillar verkligen tävlingen här. Men det brukar var asvårkört med svåra väderförhållanden och finns många duktiga lokala förare. Men vi ska göra allt vad vi kan för att matcha deras framfart på vägarna" säger Patrik.

Under förra fredagen genomförde man tillsammans med teamet ett grustest i Växjö och det mesta är samma inställnignar som under tävlingen i Ryssland:
- "Vi testade en ny sorts stötdämpare och det funkerade bra. Bilen har relativt lika inställning som i Ryssland, vi har bara gjort små, små ändringar på dämparna och finslipat diffen lite. Men det kändes mycket bra och vi körde ca 10 mil och känner oss nu redo för England" säger Patrik

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi kommer att följa rallyt, sträcka för sträcka. Där hittar du även tider och info
08-12-01 Patrik Flodin kör Wales Rally GB för ryska URT
Patrik Flodin kommer till start i Wales Rally GB med en Subaru Impreza WRX STi N14 i PWRC för det ryska teamet Uspenskiy Rally Tecnica, URT.

Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten blev tidigare i år inbjudna av URT-teamet för att köra finalen i det ryska mästerskapet. Svenskduon tackade genom att vinna den tävlingen.

Patrik Flodin ska jaga VM poäng i Wales med en ryskbyggd Subaru Impreza.
- Vi presterade bra i Ryssland och det var mycket tack vare en riktigt bra bil som URT byggt. Efter tävlingen blev vi erbjudna att köra Wales Rally GB för teamet vilket vi tackade ja till. Nu får vi en ny chans att visa vårt kunnande plus att URT får möjlighet att mäta sin bil med de bästa i klassen. Den Subaru N14 som man byggt är den absolut bästa Subaru jag kört så här långt. Speciellt så gillar jag den TEIN-fjädring som man använder. Teamet förfogar över mycket duktiga ingenjörer och mekaniker som har bra ordning på grejorna så det bör fungera riktigt bra, säger Patrik Flodin som har varit på pallplats inte mindre än fem gånger i WRC-sammanhang i Grupp N där han också tog segrar i Norge, Portugal och Finland under 2007.
Det blir andra gången som Patrik kör Wales Rally GB. Han var med 2006 i Grupp N. Då blev han tvåa och ser nu fram emot start.
- Jag gillar tävlingen och det ska bli roligt att köra. Nu är det ingen lätt uppgift med de svåra väderförhållanden som brukar råda. Det finns en hel del duktiga lokala förare som känner till förhållandena väl, så det blir tufft att matcha deras fart på dåliga vägar. Naturligtvis vill jag vinna. Det vill jag alltid, annars hade det inte funnits någon mening med att tävla. Fast i det här läget är jag nöjd med en pallplats, säger Patrik Flodin som kommer att vara helladdad när tävlingen på torsdagskvällen 4 december.
08-11-27 Peugeot siktar på pallen i PWRC
Om en vecka är det dags för Wales Rally GB och säsongsfinalen i Production World Rally Championship. För sista gången i år står då Patrik Sandell och Emil Axelsson på startlinjen i sin Peugeot 207 Super 2000. Målet är att vara med på pallen när mästerskapsmedaljerna delas ut.

Svenskteamet blir därigenom också historiska, genom att som första team någonsin köra hela VM-serien i en Super 2000-bil.

Inför tävlingen ligger de på fjärde plats, med möjlighet att köra upp sig till ett silver. Teamchefen Gert Blomquist berättar om förhoppningarna inför finaltävlingen.
- ”Målet är att få till en bra avslutning och komma hem med en pallplats i VM. Bilen har ju visat sig konkurrenskraftig, och Patrik och Emil har ju dessutom bevisat att de kan köra förnuftigt och ta den i mål. Lyckas vi med det den här gången också så kan vi det räcka till en fin medalj” säger Gert Blomquist.

Super 2000-bilarna tävlar idag i den så kallade Grupp N-klassen, eller Production World Rally Championship (PWRC), som är klassens riktiga namn. I framtiden räknar dock FIA med att de ska ersätta dagens WRC-bilar i VM-serien, eftersom de är betydligt billigare både i tillverkning och drift.

En som varit med från premiären i Svenska Rallyt i februari är, Per Brinkenberg, ansvarig för Peugeot Sport Sverige.
- ”Vi visste attPeugeot 207 borde kunna hävda sig väl mot de andra bilarna i klassen. Och det känns bra att vi kunnat bevisa det. Både bilen i sig, hela teamet och inte minst Patrik och Emil själva har visat riktig klass, säger Per Brinkenberg

Och svenskarnas framgångar har inte gått obemärkta förbi. För ett par veckor sedan utsågs Patrik Sandell till Årets rallyförare i Sverige av tidningen Bilsport. Just nu pågår en omröstning på tidningens hemsida där läsarna kan rösta fram Årets Bilsportsenior och Årets Bilsportjunior bland pristagarna. Omröstningen sker på www.bilsport.se

08-12-02 Tider och info inför Rally Wales GB
Rally Wales GB är finaltävling i årets VM och startar klockan 19:00 svensk tid med en cermoniell start. Rally består av nitton speicalsträckor där första körs klockan 10:08. Totalt är rallyt 1.428,44 km lång och räknar vi bort transportsträckorna är det engelska rallyt 349,99.

Tidsschema Wales Rally GB 5-7/12
(Svensk tid)

Fredag 5/12
10:08 SS1 Hafren 1 3,67 km
10:32 SS2 Sweet Lamb 1 4,28 km
10:53 SS3 Myherin 1 18,28 km
Service A
14:16 SS4 Hafren 2 3,67 km
14:40 SS5 Sweet Lamb 2 4,28 km
15:01 SS6 Myherin 3 18,28 km
18:29 SS7 Walters Arena 1 2,29 km
18:40 SS8 Walters Arena 2 2,29 km
Service B


Lördag 6/12
Service C
09:18 SS9 Resolfen 1 30,68 km
10:47 SS10 Halfway 1 29,57 km
11:13 SS11 Crychan 1 14,86 km
Service D
14:21 SS12 Resolfen 2 30,68 km
15:50 SS13 Halfway 2 18,57 km
16:16 SS14 Crychan 2 14,86 km
19:15 SS15 Cardiff 0,99 km
Service E

Söndag 7/12
Service F
08:55 SS16 Rheola 1 27,96 km
10:03 SS17 Port Talbot 1 20,09 km
Service G
12:10 SS18 Rheola 2 27,96 km
13:18 SS19 Port Talbot 2 20,09 km
Service H


<< Till startsidan