Rapport från Rally de Portugal 24-27/3


Blå rubrik = wrc

Grön rubrik = Super 2000

Svart rubrik = GrN
Orange rubrik = WRC Academy

Tider och info

GrN-VM följer jag på www.patrikflodin.com


11-05-28 Petter Solberg tar sin 400:e sträckseger i WRC
– Utmanar Latvala om ledarpositionen i Rally Argentina.

Petter Solberg ger järnet i Rally Argentina. Efter fredagens inledande åtta sträckor ligger Petter, assisterad av codriver Chris Patterson i högerstolen, på en andra plats i det tuffa och fartfyllda Rally Argentina.

Petter och Chris har under dagen kört i ett mycket högt tempo med sin Citroën DS3 WRC och utmanat rallyts ledare Jari-Matti Latvala i Ford. På rallyts sjätte specialsträcka, Mina Clavero 2, tar de sin första sträckseger i rallyt, vilket också blir nummer 400 för Petter i sin WRC-karriär.
– Det var mycket roligt med den 400:e sträcksegern, och det kommer mera, redan i det här rallyt, lovar Petter Solberg.


Efter första etappens drygt femton mil, genom det Argentinska dammet på en mix av grus och asfalt, skuggar Petters märkeskollega Sebastien Ogier tätduon. Latvala leder som sagt före Petter. Ogier ligger på tredje plats, följd av Fords Mikko Hirvonen på fjärde plats. VM-ledande Sebastien Loeb följer på femte och Mads Östberg avrundar topp sex.– Jag är mycket nöjd med dagen, säger Petter.
– Asfalten var lite knepig, men vi körde bra på gruset. Vi att trycka på för fullt i morgon, ingen strategi, vi bara kör för fullt. Det känns underbart att vara här, atmosfären är underbara med alla åskådare och sträckorna är bra, avslutar Petter.

Rally Argentina fortsätter i morgon lördag med fyra sträckor som körs två gånger. Petter och Chris går ut som andra bil för att jaga sträckseger 401, och flera, efter ledande Jari-Matti Latvala. Totalt avverkas det 159 kilometer i fullfart under lördagen. Första specialsträckan Las Jarillas 1 startar klockan 13:13 svensk tid.

Ställningen i Rally Argentina efter första dagen.
1. Latvala, Ford
2. Petter, Citroën +18,2
3. Ogier, Citroën +28,8
4. Hirvonen, Ford +43,5
5. Loeb, Citroën +1.30,3
6. Østberg, Ford +2.55,2

www.pettersolberg.no

11-03-27 ”Flat out” & punkteringar
– Petter Solberg i mål som sexa i Portugal trots fyra punkteringar

Det har varit en riktig berg- och dalbana för Petter Solberg World Rally Team i helgens Rally Portugal, den tredje deltävlingen i årets rally-VM. Petter med co-driver Chris Patterson inledde med toppresultat, för att senare under fredagens sträckor hejdas av upprepade punkteringar. Den sista dubbelpunkteringen gjorde att Petter och Chris valde att bryta på fredagens sista sträcka, för att inte utsätta bilen för onödiga påfrestningar.
– Man tror nästan inte det är möjligt att ha så mycket otur, säger Petter Solberg. – Fyra punkteringar på en dag!

Med tidstillägg på tio minuter (SuperRally-regeln) och ytterligare över minuten i förlorad tid på punkteringar, startade Petter och Chris om på lördagsmorgonen. Från 20:e plats har sedan Petter och Chris gjort en imponerande uppkörning genom fältet. Hela sex sträcksegrar under rallyt har tagit Petter Solberg World Rally Team ända upp till sjätte plats och detta ger viktiga VM-poäng i sammandraget.
– Jag har kört helt ”flat out” i tre dagar nu, säger Petter Solberg. Bilen har fungerat perfekt och jag har inte kunnat göra något mer.

I Rally Portugal segrade Citroëns Sebastien Ogier före PowerStage-vinnande Sebastien Loeb i samma team. Fords Jari-Matti Latvala tar hem tredjeplatsen, följd av märkeskollegorna Hirvonen och Wilson. Petter Solberg slutar sexa efter den fantastiska uppkörningen. På den avslutande Power Stage noterade Petter och Chris fjärde tid, just utanför poängplats, trots att de fick starta på ett blötare och halkigare underlag än topptrion.
– Jag kan inte vara annat än lycklig över sjätteplatsen och de poäng vi får i mästerskapet, fortsätter Petter Solberg. Synd bara med resultatet på PowerStage, men jag hade ingen chans då underlaget torkade upp för dem som startade efter mig. Ännu en gång har vi bevisat att vi har farten som behövs, hade vi bara inte haft oturen med fyra punkteringar så…. Ja, vem vet!

Rally-VM fortsätter nu österut, om tre veckor står Jordanien som värd för den fjärde deltävlingen, en deltävling som körs runt 400 meter under havsnivå i området kring Döda Havet.

Totalställning i rally Portugal efter dag 3:
1. Ogier, Citroën
2. Loeb, Citroën +31,8
3. Latvala, Ford +3.22,1
4. Hirvonen, Ford +6.16,3
5. Wilson, Ford +7.48,5
6. Petter, Citroën +10.17,4
7. Raikkonen, Citroën +10.54,1
8. Villagra, Ford +11.38,8
9. Henning, Ford +14.16,4

www.pettersolberg.com
11-03-27 Portuguese PWRC triumph for Paddon
Kiwi pairing Hayden Paddon and his co-driver John Kennard claimed a confident win in their new Subaru Impreza on the second round of the 2011 FIA Production car World Rally Championship this weekend at Vodafone Rally de Portugal.

After a fifth place on the opening Super Special Stage in Lisbon, 2010 Pirelli Star Driver Paddon led the PWRC from SS2, the first stage of Day One proper, and didn’t look back. Confident in his 2010 pace notes, Paddon spent Day One getting used to driving the rough Portuguese stages in a Subaru not his usual Mitsubishi. He handled the switch with ease and pushed to increase his lead until midday service on Day Two when with 13.9 seconds in hand, he eased off and focused on getting to the finish unperturbed. This strategy proved to be a good one. On Day Three, he broke his suspension arm on SS15 and had to crawl about 10km to the end of the stage, which cost him nearly two minutes, but barely chipped away at his impressive lead. Fortunately, he was able to replace it with a spare on the road section back to midday service and remained over eight minutes ahead of the pack.

While Paddon’s skill is unquestionable, the size of his victory was in part due to the problems of Championship rivals Michal Koœciuszko (POL), Patrik Flodin (SWE) and Anders Grondal (NOR). After a strong fourth on SS2, the gearbox on the 2010 SWRC driver’s Mitsubishi broke on SS3 forcing him to retire prematurely from Day One. He superallied on Day Two and put in consistently quick times throughout the rest of the event, even picking up his first two PWRC stage wins on SS12 and SS13. However, despite mastering the Portuguese stages, the 2009 JWRC Runner-up couldn’t make up the time he’d lost due to Day One’s misfortune. Flodin too fell victim to the treacherous SS3 when he went off and rolled his Subaru four times. He was able to get going again, but was over eight minutes off the pace. Following this, his Subaru was a little worse for wear throughout the event and the Swede, known for his phenomenal pace, was unable to rival Paddon’s times. Grondal proved his talent on Day One in Portugal. His first time on the rough gravel stages, he came deserved second to the more experienced Paddon. The 2010 Norwegian Champion spent Day One looking for the right set-up for the Portuguese stages, but was otherwise untroubled until Day Two. On SS11 he broke a differential and then things tumbled from bad to worse when he went off the road on SS12 and rolled his Impreza. Unlike Koœciuszko and Flodin, he was unable to continue with the rally and despite proving his pace time and again, retired without points for the second PWRC round in-a-row this season.

This series of surprises all made room for Jukka Ketomäki (FIN) who drove a steady but strong event throughout and Martin Semerád (CZE) who had fallen behind due to tyre problems on Day One to finish second and third. This marked Semerád’s second podium of the season, after he became the youngest ever driver to win a PWRC round in Sweden earlier this year.

Benito Guerra (MEX) had mixed feelings about his impressive fourth place after undertaking the event with a new team, co-driver and Mitsubishi. His delight at picking up 12 PWRC points was tempered by his last minute loss of a place on the podium. After finishing Day Two in a strong third place and almost three minutes ahead of nearest rival Jukka Ketomäki, he lost his turbo on the long SS15 and with it seven minutes. Even so, he successfully completed the morning loop, but suffered a further time penalty, because a turbo change made him late out of service. Never to be defeated, he powered through the second loop of Day Three, but unfortunately it wasn’t enough to catch Semerád.

2. DRIVER QUOTES
1st – HAYDEN PADDON (NZL): “I'm really happy. It's a really good start and better that we expected
considering that it is our first time in the Subaru. We know that the season just started and there's a lot more to
come but we'll keep working hard and do always our best.”
2nd – JUKKA KETOMÄKI (FIN): “It’s a surprise, but I drove very seriously. I found the hard rain very difficult, it
was tough, but I’m happy.”
3rd – MARTIN SEMERÁD (CZE): “It’s two really good results now this season, but I’m not satisfied with this
event. I hope the next one will be better. We weren’t in a position to fight this time and I would like to be able to
drive faster next time.”

3. RESULTS (EVENT) * subject to scrutineering and routine fuel analysis
POS CAR # DRIVER CO-DRIVER CAR TIME POINTS
1 38 Hayden Paddon (NZL) John Kennard (NZL) Subaru Impreza 4:33:33.4 25
2 25 Jukka Ketomäki (FIN) Kai Risberg (FIN) Mitsubishi Lancer +7:39.9 18
3 26 Martin Semerád (CZE) Michal Ernst (CZE) Mitsubishi Lancer +9:12.6 15
4 39 Benito Guerra (MEX) Borja Rozada (ESP) Mitsubishi Lancer +13:39.3 12
5 32 Valeriy Gorban (UKR) Sergey Larens (EST) Mitsubishi Lancer +13:43.3 10
6 30 Olexsandr Saliuk (UKR) Pavel Cherepin (UKR) Mitsubishi Lancer +14:37.5 8
7 22 Michal Koœciuszko (POL) Maciek Szczepaniak (POL) Mitsubishi Lancer +19:28.6 6
8 28 Majed Al Shamsi (ARE) Killian Duffy (IRE) Subaru Impreza +20:43.9 4
9 29 Bader Al Jabri (ARE) Stephen McAuley (IRE) Subaru Impreza +28:25.3 3
10 21 Patrik Flodin (SWE) Göran Bergsten (SWE) Subaru Impreza +29:23.7 2
11 31 Oleksiyi Kikireshko (UKR) Vadim Chernega (UKR) Mitsubishi Lancer +32:45.4 1
12 33 Dmitry Tagirov (RUS) Anna Zavershinskaya (RUS) Subaru Impreza +35:27.6 0
13 27 Harry Hunt (GBR) Steve McPhee (GBR) Citroën DS3 R3T +41:33.5 0

4. DRIVER CHAMPIONSHIP STANDINGS
2011 FIA PRODUCTION CAR WORLD RALLY CHAMPIONSHIP (FOR DRIVERS)
* subject to the official publication of the results by the FIA
POS # DRIVER CAR SWE PRT ARG FIN AUS ESP GBR PTS
1 26 Martin Semerád (CZE) Mitsubishi Lancer 25 15 40
2 38 Hayden Paddon (NZL) Subaru Impreza - 25 25
3 32 Valeriy Gorban (UKR) Mitsubishi Lancer 12 10 22
4 34 Yuriy Protasov (UKR) Mitsubishi Lancer 18 R 18
5 25 Jukka Ketomäki (FIN) Mitsubishi Lancer R 18 18
6 35 Nicolás Fuchs (PER) Mitsubishi Lancer 15 R 15
7 30 Olexsandr Saliuk (UKR) Mitsubishi Lancer 6 8 14
8 39 Benito Guerra (MEX) Mitsubishi Lancer - 12 12
9 23 Gianluca Linari (ITA) Subaru Impreza 10 R 10
10 33 Dmitry Tagirov (RUS) Subaru Impreza 8 0 8
11 28 Majed Al Shamsi (ARE) Subaru Impreza 4 4 8
12 22 Michal Koœciuszko (POL) Mitsubishi Lancer - 6 6
13 29 Bader Al Jabri (ARE) Subaru Impreza R 2 2
14 21 Patrik Flodin (SWE) Subaru Impreza EXCL 1 1
15 27 Harry Hunt (GBR) Citroën DS3 R3T - 0 0
16 31 Oleksiyi Kikireshko (UKR) Mitsubishi Lancer R 0 0
17 24 Anders Grondal (NOR) Subaru Impreza R R 0
18 49 Ricardo Moura (PRT) Mitsubishi Lancer - R 0
19 37 Ricardo Trivino (MEX) Mitsubishi Lancer DNS - 0
20 36 Rami Jaber (PSE) Mitsubishi Lancer - DNS 0
11-03-27 Rally-VM i Portugal blev en av karriärens värsta rallyn för Patrik Flodin
Nej, det blev inte någon bättre dag idag, för Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten. De inledde fredagens rally med den andra snabbaste tiden, rullade sedan och därefter har det inte annat än krånglat.
- "Det här har helt klart varit ett av de värsta rallyna i min karriär" suckar Patrik. "Det har varit så mycket strul, tekniska missöden och ja, allt har verkligen spökat" suckar Patrik.

Efter dagens service visste de inte om de skulle kunna överleva med dämparna. Och då blev det än värre.
- "Vi har bara bakhjulsdrift nu och det är ett hål i växellådan. Vi vet inte om växellådan kommer att hålla hela vägen, men teamet vill att vi försöker ta oss i mål. Vi ska som sagt försöka överleva det här"rapporterade Patrik inför rallyts sista sträcka.

De lyckades mot alla odds ta sig hela vägen i mål. Därmed var ett av karriärens värsta rallyn över, för Patrik och Görans del:
- "Ska jag hitta något possitvt så var det när bilen blev tvåhjulsdriven. Då blev det kul att köra rally" skrattar Patrik "Jag älskar att göra Volvo GrH och det var ungefär samma känsla i bilen".

De slutade tia i ralyt och fick därmed med sig en VM-poäng.
- "Ja, det kanske är en liten tröst" säger Patrik uppgivet.

Nästa rally för Patrik, Göran och URT-rallyt-team är Rally-VM i Argentina 27-29 maj.

Resultat Rally de Portugal, Grupp N (PWRC)
1. Hayden Paddon (NZ) 4:33:33.4
2. Jukka Ketomäki (Fin) 4:41:13.3 +7:39.9
3. Martin Semerad (Cz) 4:42:46.0 +9:12.6
4. Benito Guerra (Mex) 4:47:12.7 +13:39.3
5. Valeriy Gorban (Ukr) 4:47:16.7 +13:43.3
6. Oleksandr Saliuk (Ukr) +13:39.3 +14:37.5
7 Michal Kosciuszko (Pol) 4:53:02.0 +19:28.6
8. Majed Al-Shamsi (Are) 4:54:17.3 +20:43.9
9. Bader Al Jabari (Are) 5:01:58.7 +29:23.7
10. Patrik Flodin 5:02:57.1 +29:23.7

Komplett resultat: http://www.wrc.com/results/2011/vodafone-rally-de-portugal/stage-times/?stageno=17&category=pwrc
Mer info på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka

11-03-27: SS17: Ogier vann rallyt - Loeb tog hem powerstagen!
Inte helt otippad idag, blev det Sebastien Ogier som tog hem segern. Det sedan Sebastien Loeb inte försökte nå sin landsman och teamkollega. Latvala blev trea och Hirvonen lyckades trots problem även idag sluta fyra.

Sista sträckan, den sk powerstagen, där man får viktiga extrapoäng kammade Loeb hem. Han var 1,7 sekunder före Latvala och 4,1 sekunder före trean Ogier.

Petter klättrade upp och slutade sexa i rallyt trots den misserabla inledningen.

Förarkommentarer:
- "Vi försökte. Men det var så svårt i början. Bilen understyrde. Men vi har annars fått till bilen bra i helgen och jag är nöjd med inställningarna" Östberg
- "Jag hoppas på sjätteplatsen nu. Jag är nöjd med tanke på hur det gick första dagen. Men jag ger inte upp. Jag ska vinna VM igen! Jag missade en kurva i mitten på sträckan, men jag försökte allt här. Otroligt kul!" Petter
- "Vi visste Petter skulle köra "like hell" och vi har inte den farten än. Men det har varit en bra helg. Vi har lärt oss massor" Räikkönen
- "Jag försökte verkligen men bakdämparen gick sönder i slutet på sträckan" Hirvonen
- "Kan man köpa tur" frågar Henning
- "Vi gillade verkligen det här" Wilson
- "Det här var första powerstagen som jag verkligen försökte attackera. Vi får se, det ska bli intressant" Latvala
- "

Extrapoängen
3 p Loeb
2 p Latvala
1 p Ogier

På SS17:
1. Loeb, 22:35.9
2. Latvala, +1,7
3. Ogier, +4,1
4. Petter, +15,5
5. Hirvonen, +22,0
6. Östberg, +43,8
7. Räikönen, +1:21,3
8. Villagra, +1:32.3
9. Wilson, 1:37.1

Efter SS17

1. Sebastien Ogier (F),
2. Sebastien Loeb (F), 4:11:25.2 +31,8
3. Jari Matti Latvala (Fin), 04:14:15.5 +3:22.1
4. Mikko Hirvonen (Fin), 4:17:09.7 0+6:16.3
5. Matthew Wilson (Gb), 4:18:41.9 +7:48.5
6. Petter Solberg (N), 4:21:10.8 +10:17.4
7. Kimi Räikkönen (Fin), 4:21:47.5 +10:54.1
8. Frederico Villagra (Arg), 4:22:32.2 +11:38.8
9. Henning Solberg (N), 4:25:09.8 +14:16.4
-
Mads Östberg (N), 05:10:22.8 +59:29.4

» Resultat

11-03-27: SS16: Petter klättrade upp till sjätte plats
Inför de två sista sträckorna har man valt att vända på startordningen.

Petter var snabbast och gick upp på sjunde plats. Han har nu 29,1 sekunder upp till Räikkönen och sjätteplatsen. Henning hade problem, med turbon enligt rapporter, och tappade över en och en halv minut.

Petter vann sträckan, 11,4 sekunder före Östberg och 17,8 sekunder före Hirvonen.

Förarna laddar nu inför den avsgörande powerstagesträckan där sträckvinnaren får tre extra poäng, tvåan två extra och trean en viktig extra VM-poäng.

På SS16:
1. Petter, 12:12.5
2. Östberg, +11,4
3. Hirvonen, +17,8
4. Räikkönen, +27,6
5. Latvala, +30,4
6. Villagra, +39,2
7. Loeb, +48,7
8. Al quassimi, +48,8
9. Ogier, +49.6
10. Wilson, +52,2
-
. Henning, +1:39,3

Efter SS16

1. Sebastien Ogier (F), 03:48:13.4
2. Sebastien Loeb (F), 3:48:49.3 +35,9
3. Jari Matti Latvala (Fin), 3:51:37.9 +3:24.5
4. Mikko Hirvonen (Fin), 3:54:11.8 +5:58.4
5. Matthew Wilson (Gb), 3:54:28.9 +6:15.5
6. Kimi Räikkönen (Fin), 3:57:50.3 +9:36.9
7. Petter Solberg (N), 3:58:19.4 +10:06.0
8. Frederico Villagra (Arg), 3:58:24.0 +10:10.6
9. Henning Solberg (N), 3:58:49.4 +4:37.6 10:36.0
-
Mads Östberg (N), 4:47:03.1 +58:49.7

» Resultat
11-03-27: SS15: Fortsatt tungt för Hirvonen - drivaxeln av
SS15 var rallyts längsta sträcka och där var det Petter som var snabbast. Han var 2,2 sekunder före Latvala och 9,2 sekunder före Mads Östberg. Petter jagar poängplatsen och har 34,6 sekunder upp till Villagra och åttondeplatsen.

Hirvonen hade problem med drivaxeln och tappade över en och en halv minut. Wilson klättrade därmed upp och övertog fjärdeplatsen.

Nu är det dags för service innan de två sista sträckorna körs, med start 13:35.

Förarkommentarer
- "Sträckan var lång och långsam. Det är inte lätt. På förra sträckan var jag för långsam" Ogier
- "Det var okej, men halt. Det var blött på vissa ställen och väldigt halt" Loeb
- "Planen är att träna här, tills sträckan går som powerstage" Latvala
- "Vi tog det mycket lugnt därinne. Ingen idé att riskera något" Wilson
- "Vi fick köra med trasig drivaxel i slutet på sträckan" Hirvonen
- " Vi försökte, men det var inte perfekt" Henning
- "Mycket svängar, väldigt halt. En svår sträcka" Räikkönen
- "Väldigt bra och kul sträcka. Vi ska ändra lite inställningar så det går nog ännu bättre sen" Petter

På SS15:
1. Petter, 22:52.6
2. Latvala, +2,2
3. Östberg, +
4. Loeb, +14,8
5. Ogier, +17,4
6. Räikkönen, +58,4
7. Villagra, +1:04,3
8. Wilson, 1:03.9
9. Henning, +1:23,8
Hirovnen, 01:33,1


Efter SS15

1. Sebastien Ogier (F), 3:35:11.3
2. Sebastien Loeb (F), 3:35:48.1 +36,8
3. Jari Matti Latvala (Fin), 3:38:55.0 +3:43.7
4. Mikko Hirvonen (Fin), 3:41:41.5 +6:30.2
5. Matthew Wilson (Gb), 3:41:24.2 +6:12.9
6. Henning Solberg (N), 3:44:57.6 +9:46.3
7. Kimi Räikkönen (Fin), 3:45:10.2 +9:58.9
8. Frederico Villagra (Arg), 3:45:32.3 +10:21.0
9. Petter Solberg (N), 3:46:06.9 +10:55.6
-
Mads Östberg (N), 4:34:39.2 +59:27.9

» Resultat
11-03-27: SS14: Hirvonen klättrade
Mikko Hirvonen öppnade med snabbaste tid och gick därmed upp på fjärde plats i rallyt. Citröenerna tog det lite lugnare. Han var 2,3 sekunder före Latvala och 4,3 sekunder före Petter.

Förarkommentarer
- "Inga problem. Det var lite blött, så jag tog det lite lungt. Jag vill inte riskera något" Ogier
- "Jag såg jag var snabbare på första spliten, men jag ville inte Ogier skulle tro att jag försökte. Så jag tog det lite lugnare" Loeb
- "Jag tror de innan tog det lugnt. Jag ville köra på och njuta av rallyt, men inte ta några större risker"
- "Vi slog i en sten och jag var lite orolig att vi skadat något. Vi måste hålla upp en bra rytm och koncentration" Wilson
- "Det flöt på bra. Bra start" Hirvonen
- "Jag har problem med styrningen" Henning
- "En lång sträcka kommer. Det är svårt, däcken var kalla, vi får se" Villagra
- "Jag tappade mycket tid. Jag är inte nöjd med inställningarna. Vi testar ju lite också" Petter

På SS14:
1. Hirvonen, +5:25.1
2. Latvala, +2,3
3. Petter, +4,3
4. Östberg, +10,7
5. Wilson, +16,3
6. Ogier, +18,0
7. Loeb, +19,8
8. Räikkönen, +40,7
9. Villagra, +42,5
. Henning, +1:11,5

Efter SS14

1. Sebastien Ogier (F), 3:12:01.3
2. Sebastien Loeb (F), 3:12:40.7 +39.4
3. Jari Matti Latvala (Fin), 3:16:00.2 +3:58.9
4. Mikko Hirvonen (Fin), 3:17:15.8 +5:14.5
5. Matthew Wilson (Gb), 3:17:26.4 +5:25.1
6. Henning Solberg (N), 3:20:41.2 +8:39.9
7. Kimi Räikkönen (Fin), 3:21:19.2 +9:17.9
8. Frederico Villagra (Arg) 3:21:35.8 +9:34.5
9. Petter Solberg (N), 3:23:14.7 +11:13.4
-
Mads Östberg (N), 4:11:37.8 +59:36.5

» Resultat

11-03-26 Kaur makes History as First Ever FIA WRC Academy Cup Winner
Estonian pairing Egon Kaur and his co-driver Mait Laidvee made history today in their Ford Fiesta R2 when they won the inaugural round of the FIA WRC Academy Cup at Vodafone Rally de Portugal. Kaur topped a field of 18 identical R2 cars all with Pirelli tyres, to claim 25 WRC Academy Cup points for the victory. The WRC Academy rule which grants one point for each stage win, earned Kaur an extra three Cup points for victories on SS7, SS11 and SS12, putting him top of the event standings with 28 points. Kaur proved both his talent and his relentless determination on the tricky gravel stages. After a series of setbacks, he took the lead on SS12, the penultimate stage of the WRC Academy rally, to become the last of four different leaders over the course of the event. Yeray Lemes (ESP) tore through the

Thursday afternoon Lisbon Super Special to be awarded the first ever WRC Academy Cup point, but lost the lead on SS2 to Pirelli Star Driver Craig Breen (IRE). The young Canary Islander’s times remained strong however until his retirement on SS6. Lemes restarted on Day Two, but went off once again on SS10, marking the premature end of his rally in Portugal for the second year in a row.

Meanwhile Breen whipped through the opening stages of Day Two to claim four consecutive stage wins (SS2-5) and had pulled out an impressive lead of 48 seconds by the end of Day One. After Lemes’ first day retirement, Kaur and Alastair Fisher (GBR) jockeyed for position behind Breen. Fisher won stage SS6, but a rip-roaring time from Kaur on SS7, meant the Estonian pipped his Northern Irish rival to second by 0.8 seconds at the end of Day One.

However, Kaur was plagued by problems on the first loop of Day Two and Fisher snatched second and then the lead when Breen misheard a pace note on SS10 following his fifth stage win (SS9), left the road and was unable to get going again. With Breen’s retirement, Kaur found himself once again battling for second, this time with Victor Henriksson (SWE). After a troubled Day One due to driveshaft and shock absorber difficulties, Henriksson used his experience in the R2 and on the Portuguese stages to bring his Fiesta home safely. However, with Kaur’s SS10 problems resolved at midday service on Day Two, he was back on form in the afternoon and stormed through SS11 to win the stage and secure second place. In typical rally style, Fisher unexpectedly rolled on SS12 losing over six minutes and promoting Kaur into the lead. The 2010 Estonian Champion then sealed his position with a further stage win on SS12, before easing off slightly through the final WRC Academy stage to a claim a well-deserved win by a slim 16.4 seconds.

Henriksson followed him home to finish second, with Christian Riedemann (DEU) proving consistency pays and claiming the final spot on the WRC Academy podium, ahead of Pirelli Star Driver Brendan Reeves (AUS) in fourth and Fisher who nursed his Fiesta back to fifth.

Driver Quotes
1st – EGON KAUR (EST)
– “I haven’t yet completely realised what I’ve done or the result. It’ll come to me soon I think. It’s unbelievable. What a second day – a really tight competition and really tough on the gravel, but great.”

2nd – VICTOR HENRIKSSON (SWE)
– “I’m very happy. The bolt that holds the TCU came off on the first stage this afternoon about 200km from the start. I had to drive all three stages of the second loop with it loose, so I’m pleased to be here. I thought I would be somewhere in the forest! The car survived for me. It’s like a victory to me. Incredible.”

3rd – CHRISTIAN RIEDEMANN (DEU)
– “It was a good day. We hoped in the morning that if we drove carefully then other drivers would make mistakes and we would climb up the rankings. It was a good tactic in the end. I’m very happy especially because it was my first gravel event in the WRC.”

RESULTS (EVENT) * subject to scrutineering and routine fuel analysis
POS CAR # DRIVER CO-DRIVER CAR POINTS
1 108 Egon Kaur (EST) Mait Laidvee (EST) Ford Fiesta R2 28
2 111 Victor Henriksson (SWE) Joel Ardell (SWE) Ford Fiesta R2 19
3 116 Christian Riedemann (DEU) Michael Wenzel (DEU) Ford Fiesta R2 15
4 106 Brendan Reeves (AUS) Rhianon Smith (AUS) Ford Fiesta R2 12
5 101 Alastair Fisher (GBR) Daniel Barritt (GBR) Ford Fiesta R2 12
6 113 Miguel Baldoni (ARG) Fernando Mussano (ARG) Ford Fiesta R2 8
7 103 Andrea Crugnola (ITA) Roberto Mometti (ITA) Ford Fiesta R2 6
8 109 Craig Breen (IRE) Gareth Roberts (GBR) Ford Fiesta R2 5
9 115 Molly Taylor (AUS) Rebecca Smart (AUS) Ford Fiesta R2 4
10 119 Matteo Brunello (ITA) Michele Ferrara (ITA) Ford Fiesta R2 2
11 118 Timo van der Marel (NLD) Erwin Berkhof (NLD) Ford Fiesta R2 1
12 110 Yeray Lemes (ESP) Rogelio Peñate (ESP) Ford Fiesta R2 1
13 114 Frederik Åhlin (SWE) Håkan Jacobsson (SWE)

4. DRIVER CHAMPIONSHIP STANDINGS
2011 FIA WRC ACADEMY CUP
* subject to the official publication of the results by the FIA
POS # DRIVER CAR PRT ITA FIN DEU FRA GBR PTS
1 108 Egon Kaur (EST) Ford Fiesta R2 28 28
2 111 Victor Henriksson (SWE) Ford Fiesta R2 19 19
3 116 Christian Riedemann (DEU) Ford Fiesta R2 15 15
4 106 Brendan Reeves (AUS) Ford Fiesta R2 12 12
5 101 Alastair Fisher (GBR) Ford Fiesta R2 12 12
6 113 Miguel Baldoni (ARG) Ford Fiesta R2 8 8
7 103 Andrea Crugnola (ITA) Ford Fiesta R2 6 6
8 109 Craig Breen (IRL) Ford Fiesta R2 5 5
9 115 Molly Taylor (AUS) Ford Fiesta R2 4 4
10 119 Matteo Brunello (ITA) Ford Fiesta R2 2 2
11 118 Timo van der Marel (NLD) Ford Fiesta R2 1 1
12 110 Yeray Lemes (ESP) Ford Fiesta R2 1 1
13 114 Frederik Ahlin (SWE) Ford Fiesta R2 1 1
14 100 Calle Ward (SWE) Ford Fiesta R2 R 0
15 102 Jose Suarez (ESP) Ford Fiesta R2 R 0
16 104 Jan Èerný (CZE) Ford Fiesta R2 R 0
17 105 Miko-Ove Niinemäe (EST) Ford Fiesta R2 R 0
18 112 Sergey Karyakin (RUS) Ford Fiesta R2 R 0
19 107 Sébastien Chardonnet (FRA) Ford Fiesta R2 DNS -25
20 117 Phillip Knof (DEU) Ford Fiesta R2 DNS -25
11-03-26 Tre sträcksegrar och avancemang av Petter Solberg i Portugal
Petter Solberg med co-driver Chris Patterson startade på tjugonde plats i morse, efter alla dess punkteringar under fredagen. Petter har i dag radat upp sträcksegrar. Han var sträck-snabbast på tre av dagens sex sträckor. Rallyduon Solberg och Patterson klättrar därmed hela elva placeringar i Rally Portugal.
- I dag har allt gått enligt plan, säger Petter Solberg. – Jag satte som mål att vara på poängplats i kväll och jag tror att det fortfarande är möjligt att klättra högre i morgon. Vi har haft ett fint flyt hela dagen, vi vinner sträckor och jag är trots allt nöjd med dagen.

I toppen av Rally Portugal leder märkeskollegorna Sebastien Ogier före Sebastien Loeb. Jari-Matti Latvala är rallyts trea. Både Latvala och Mikko Hirvonen har haft problem med bilarna under eftermiddagens sträckor. Petter och Chris går till nattvila som nia i tävlingen, som avslutas i morgon med fyra sträckor. Det är totalt 104 kilometer specialsträckor som ska avverkas och första bil startar klockan 08:14 (lokal tid).

Totalställning i rally Portugal efter dag 2.
1. Sebastien Ogier, Citroën
2. Sebastien Loeb, Citroën +37,6
3. Jari-Matti Latvala, Ford +4.14,6
4. Matthew Wilson, Ford +5.26,8
5. Mikko Hirvonen, Ford +5.32,5
6. Henning Solberg, Ford +7.46,4
7. Kimi Raikkönen, Citroën +8.55,2
8. Federico Villagra, Ford +9.10,0
9. Petter Solberg, Citroën +11.27,1
www.pettersolberg.com
11-03-26 Flodin och Bergsten jagade ikapp minuter - tappade mer därtill i Rally-VM i Portugal
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten var fast beslutna att köar upp sig till poängplats i dagens Rally-VM i Portugal. Efter gårdagens ödesdigra rullning, låg de hela på en sextondeplats och behövde komma upp till en åttonde för att få med sig viktiga VM-poäng från helgens rally. Och passa på att utnyttja rallyt som en viktig test inför framtiden.

De gick ut i ett högt och stabilt tempo på de tuffa grusvägarna, där många förare fick punkteringar och slog sönder sina dämpare. För Patrik och Göran gick det dock bra och de satte andra snabbaste bil på de inledande tre sträckorna innan service.

Under servicen gjorde man lite ändringar i inställningarna, för att försöka hitta lite mer fart i bilen. Man gick ut med föresatsen att kamma hem de tre avslutande sträcksegrarna:
- "Tyvärr hade vi problem med dämparna som tog otroligt mycket stryk redan under förmiddagen" förklarar Patrik.

Trots att dämparna inte alls var i bästa skick, vann de första sträckan efter service. Men därefter var det kört. På näst sista sträckan tappade de bara drygt 15 sekunder och fick fjärde snabbaste tid, men på sista sträckan tog det stopp:
- "Jag trodde faktiskt att det var slutkört och var beredd på att vi skulle få kasta in handduken. Men när vi hade felsökt bilen ett tag, upptäckte vi att fjädringen till hjulupphägningen lossnat" säger Patrik.

Problemet åtgärades och de kunde ta sig imål, men hade då tappat över tolv minuter och poängplatsen var åter bortblåst.
- "Ja vad ska vi säga" skrattar Göran "Det finns inget annat än att just skratta åt eländet"

I morgon återstår det fyra sträckor av rallyt:
- "Då är det bara att vässa klorna och se till att vi sätter topptider igen" avslutar Göran.

Leder rallyt gör Hayden Paddon, före Benito Guerra och trea är Jukka Ketomäki. Patrik och Göran ligger på fjortonde plats.

Rally de Portugal efter dag 2
1. Hayden Paddon (NZ) 3:13:37.0
2. Benito Guerra (Mex) 3:20:12.8 +6:35.8
3. Jukka Ketomäki (Fin) 3:23:00.5 +9:23.5
4. Martin Semerad (Cz) 3:24:06.6 +10:29.6
5. Valeriy Gorban (Ukr) 3:27:04.3 +13:27.3
6. Nicolás Fuchs (Per) 3:28:03.5 +14:26.5
7 Ricardo Moura (P) * 3:30:16.7 +16:39.7
8. Oleksandr Saliuk (Ukr) 3:30:51.8 +17:14.8
9.Majed Al-Shamsi (Are) 2:55:33.7 +16:45.2
-
12 . Patrik Flodin 3:43:13.5 +29:36.5
* = Superrallytid
Komplett resultatlista: http://www.wrc.com/results/2011/vodafone-rally-de-portugal/stage-times/?stageno=13&category=pwrc

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följer rallyt, sträcka för sträcka
11-03-26 SS13: Latvala och Hirvonen problem - Ogier i ledning!
Latvala hade problem med drivaxeln på förra sträckan och har stått här på sträckan och Hirvonen har nu passerat. Senare på sträckan fick även Hirvonen problem och var även han tvungen att släppa förbi Loeb.

Latvala tog sig imål efter punteringen, 3:29,8 sekunder efter Loeb. Mikko Hirvonen tappade över tre minuter.

Petter vann än en gång en sträckseger och var 3,3 sekunder före Loeb och 8,6 sekunder före Loeb.

Därmed leder nu Ogier med 37,6 sekunder före Loeb och har över fyra minuter ner till Latvala.

Det var sista sträckan för idag. I morgon körs fyra avgörande sträckor med start 09:14 svensk tid.

Förarkommentarer
- "Vi hann inte byta däck innan sträckan eftrsom vi försökte få till drivaxeln. Så jag var tvungen att stanna på sträckan och byta." Latvala
- "Jag hade en del damm. Plötsligt såg jag att ja hade passerat Hirvonen. Jag såg det var lätt att få punktering och tog det lite lungare på slutet."
- "Framdämparen bara kollapsade. Jag har ingen aning om varför. Vi måste ha slagit ut något" Hirvonen
- "Nu är det bra. Men det är några sträckor kvar" Ogier

På SS13:
1. Petter, 15:13.6
2. Ogier, +3,3
3. Loeb, +8,6
4. Henning, +28,4
5. Räikkönen, +36,4
6. wilson, +40,0
7. Villagra, +42,1
-
Hirvonen, +3:06,1
Latvala, +3:38,4
-

Efter SS13

1. Sebastien Ogier (F), 2:59:30.2
2. Sebastien Loeb (F), 3:00:07.8 +37,6
3. Jari Matti Latvala (Fin), 3:03:44.8 +4:14.6
4. Matthew Wilson (Gb), 3:04:57.0 +5:26.8
5. Mikko Hirvonen (Fin), 3:05:02.7 +5:32.5
6. Henning Solberg (N), 3:07:16.6 +7:46.4
7. Kimi Räikkönen (Fin), 3:08:25.4 +8:55.2
8. Frederico Villagra (Arg),3:08:40.2 +9:10.0
9. Petter Solberg (N), 3:10:57.3 +11:27.1
-
Mads Östberg (N),

» Resultat

11-03-26 SS12: Latvla har trasig drivaxel
Latvala kom imål, med en trasig drivaxel och tappade därmed sin placering till Loeb. Petter vann sträckan, Loeb vann sträckan, 2,0s ekudner före Ogier och 5,7 före Hirvonen.

Henning stod ett tag på sträckan och bytte däck. Araujo står på sträckan.

Förarkommentarer
- "Drivaxeln gick sönder. Jag hörde oljudet redan tidigare på sträckan. Vi kan tyvärr inte göra något åt det. Jag kommer att tappa mycket tid. Det här gör mig riktigt arg. Jag tappar placeringar" säger Latvala besviket
- "Det var synd. En besvikelse för Latvala" Hirvonen
- "Jag fortsätter köra för fullt" Loeb
- "Det är ett bra försprång, jag hoppas det räcker" Ogier om att gå ut före Loeb i morgon
- "Jag körde rätt på en sten och fick punktering. Vi ville sen inte förstöra för Matthew, så vi väntade tills han passerat" Henning

På SS12:
1. Petter, 16:11.2
2. Loeb, +0,6
3. Ogier, +2,6
4. Hirvonen, +6,3
5. Latvala, +30,9
6. Räikkönen, +35,5
7. Wilson, +40,5
8. Villagra, +41,9
-. Henning, +3:10.6

Efter SS12

1. Sebastien Ogier (F), 2:44:13.3
2. Sebastien Loeb (F), 2:44:45.6 +32,3
3. Jari Matti Latvala (Fin), 2:44:52.8 +39.5
4. Mikko Hirvonen (Fin), 2:46:43.0 ++2:29.7
5. Matthew Wilson (Gb), 2:49:03.4 +4:50.1
6. Henning Solberg (N), 2:51:34.6 +7:21.3
7. Kimi Räikkönen (Fin), 2:52:35.4 +8:22.1
8. Frederico Villagra (Arg), 2:52:44.5 +8:31.2
9. Armindo Araujo (P),
-
13. Petter Solberg (N), 2:55:43.7 +11:30.4
Mads Östberg (N),

» Resultat

11-03-26 SS11: Ogier ökade på sin ledning
Ogier var 3,6 sekunder före Loeb och 4,3 sekunder före Latvala.

Al Quassimi står på sträckan han har slagit i en sten och slagit sönder dämparen. Mads Östberg har stått länge på sträckan och man tror det är servot som krånglar.

Förarkommentarer
- "Jag måste ta i mer! Latvala
- "Vi försökte, men det var svårt att göra något åt Latvala" Loeb
- "Jag tappar alltid i slutet på sträckan. Jag vet inte varför" Hirvonen
- "Vi hade bra flyt på den här sträckan. Men det är fortfarande långt kvar. Och det kommer vara mycket grus på vägen i morgon" Ogier
- "Servot la av då och då på sträckan. OJ oj oj." Henning

På SS11:
1. Ogier, 15:59,6
2. Loeb, +3,6
3. Latvala,+4,3
4. Hirvonen, +8,1
5. Petter, +11,4
6. Henning, +30,4
7. Wilson, +34,9
8. Villagra, +1:00,2
9. Räikkönen, 1:13,6
-
Östberg, +17:26,6

Efter SS11

1. Sebastien Ogier (F), 2:27:59.5
2. Jari Matti Latvala (Fin), 2:28:10.7 +11,2
3. Sebastien Loeb (F), 2:28:33.8 +34,3
4. Mikko Hirvonen (Fin), 2:30:25.5 +2:26.0
5. Matthew Wilson (Gb), 2:32:11.7 +4:12.2
6. Henning Solberg (N), 2:32:12.8 +4:13.3
7. Kimi Räikkönen (Fin), 2:35:48.7 +7:49.2
8. Frederico Villagra (Arg), 2:35:51.4 +7:51.9
9. Armindo Araujo (P), 2:39:33.0 +11:33.5
-
. Petter Solberg (N), 2:39:32.5 +11:33.0
Mads Östberg (N), 3:17:49.2 +49:49.7

» Resultat

11-03-26 SS10: Ogier upp i ledning!
Ogier var snabbast och gick därmed upp som ny ledare i rallyt. Han var 3,8 sekunder före Loeb och 3,9 före Petter. .

Nu är det service. Nästa sträcka startar 16:02 svensk tid.

Förarkommentarer
- "Vi tappade lite på första sträckan, sen var det bra. Nu var det som i Australien med mycket rött grus." Latvala
- " Inget speciellt" Hirvonen
- "Vi försökte täppa till gapet till Latvala" Loeb
- "Det var väldigt bra. Vi ska försöka fortsätta så här" Ogier
- "Jag vet inte om jag har punktering. Ett av däcken snurrar inte som det ska" Östberg

På SS10
1.Ogier, 15:31.6
2. Loeb, +3,8
3. Petter, +3,9
4. Latvala, +12,5
5. Hirvonen, +17,0
6. Wilson, +34,0
7. Henning, +35,0
8. Räikkönen, +49,4
9. Villagra, +51,2
10. Araujo, +56,9

Efter SS10:

1. Sebastien Ogier (F), 2:11:59.9
2. Jari Matti Latvala (Fin), 2:12:06.8 +6,9
3. Sebastien Loeb (F), 2:12: +30.7
4. Mikko Hirvonen (Fin), 2:14:17.8 +2:17.9
5. Matthew Wilson (Gb), 2:15:37.2 +3:37.3
6. Henning Solberg (N), 2:15:42.8 +3:42.9
7. Armindo Araujo (P), 2:18:27.6 +6:27.7
8. Kimi Räikkönen (Fin), 2:18:35.5 +6:35.6
9. Frederico Villagra (Arg), 2:18:51.6 +6:51.7
10. Al Quassimi, 2:19:57.7 +7:57.8
-
Petter Solberg (N), 2:23:21.5 +11:21.6
Mads Östberg (N), 2:44:23.0 +32:23.1

» Resultat
11-03-26 SS9: Hirvonen punka även Loeb tappade!
Hirvonen fick stanna och byta en punktering på sträckan och tappade 1:58.7. Loeb fick sedan ligga bak i dammet och var mycket upprörd. Väl i mål körde han till och med på Hirvonens bil.

Latvala ligger kvar i ledning och Ogier klättrade förbi Loeb. Vann sträckan fjorde Petter som var 0,7 sekunder före Ogier och 2,7 före Latvala.

Förarkommentarer
- "Det är ett tufft spel. Det är så många stenar. Du måste verkligen vara försiktig. Jag var orolig jag fick en punktering, men det var bara så halt" Latvala
- "Vi kunde fått en bra tid. Vi bytte däck och sen for vi i full fart." Hirvonen
- "Han startade 8 sekunder igen efter däckbytet" muttrade en mycket upprörd Loeb
- "Vi tog det lite lugnare pga alla stenar på vägen" Wilson
- "Vi hade lite problem. Det är ett stort odljud från bilen. Vet inte vad det är" Henning

På SS9
1. Petter, 16:25.9
2. Ogier, +0,7
3 Latvala, ++2,7
4. Loeb, +31,4
5. Henning, +319
6. Wilson, +34,8
7. Räikkönen, +41,6
8. Villagra, +44,6
9. Araujo, +54,6
10. Al Qassimi, +1:09,8
-
. Hirvonen, +1:58.7

Efter SS9:

1. Jari Matti Latvala (Fin), 1:56:22.7
2. Sebastien Ogier (F), 1:56:28.3 +5.6
3. Sebastien Loeb (F), 1:56:55.2 +32.5
4. Mikko Hirvonen (Fin), 1:58:29.2 +2:06.5
5. Matthew Wilson (Gb), 1:59:31.6 +3:08.9
6. Henning Solberg (N), 1:59:36.2 +3:13.5
7. Armindo Araujo (P), 2:01:59.1 +5:36.4
8. Kimi Räikkönen (Fin), 2:02:14.5 +5:51.8
9. Frederico Villagra (Arg), 2:02:28.8 +6:06.1
10. Al Quassimi, 2:03:20.3 +6:57.6
-
Petter Solberg (N), 2:07:46.0 +11:23.3

» Resultat
11-03-26 SS8: Loeb snabbast ut idag
Gårdagens taktik att bromsa, gav Citroénerna fördel idag. De satte snabaste och näst snabbaste tid när Loeb var 0,8 sekunder före Ogier ohc 8,2 sekunder före Hirvonen. Latvala är kvar i ledning, men Loeb och Ogier klättrade upp till andra, respektive trede plats.

Petter fick femte snabbaste tid och körde nästan ikapp Al Qassimi. Han tappade dock lite fart när han snurrade i slutet på sträckan.

Förarkommentarer
- "Mer grus att sopa bort idag. Men vi får se under de två kommande sträckorna eftersom det regnade lite" Latvala
- "Jag hade några småmisstag i slutet. Jag är glad att jag är här och har kul. Mycket trixigt och smalt" Hirvonen
- "Det var en bra start på dagen. Jag hade en bra körning" Loeb
- "Okej, inga problem" Ogier
- "Jag var inte tillräckligt snabb" Henning
- "Det var väldigt halt. Mycket dåligt grepp" Wilson

På SS8
1. Loeb, 16:12.8
2. Ogier, +0,8
2. Latvala, +8,2
4. Hirovnen, +9,9
5. Petter, +20.3
6. Östberg, +35,2
7. Wilson, +35,5
8. Henning, +47,7
9. Räikkönen, +49,7
0. Villagra, +1:02,2
11. Araujo, +1:10,6
12. Al Quassimi, +1:25,2

Efter SS8:

1. Jari Matti Latvala (Fin), 1:39:54.1
2. Sebastien Loeb (F), 1:39:57.9 +3,8
3. Sebastien Ogier (F), 1:40:01.7 +7,6
4. Mikko Hirvonen (Fin), 1:40:03.9 +9,8
5. Matthew Wilson (Gb), 1:42:30.9 +2:36.8
6. Henning Solberg (N), 1:42:38.4 +2:44.3
7. Armindo Araujo (P), 1:44:38.5 +4:44.4
8. Kimi Räikkönen (Fin), 1:45:07.0 +5:12.9
9. Frederico Villagra (Arg), 1:45:18.3 +5:24.2
10. Al Quassimi, 1:45:44.6 +5:50.5
-
Petter Solberg (N), 1:51:20.1 +11:26,0
Mads Östberg (N), 2:11:55.7 +32:01.6

» Resultat
11-03-25 Motorras stoppade Ward i rally-VM
Calle Ward tvingades bryta Rally de Portugal redan på den första etappen. Det var ett motorras som satte stopp för det svenska JVM-hoppet på den femte specialsträckan.
– Självklart är jag besviken, men säsongen är lång och jag kommer igen, säger 25-åringen från Karlstad.

Tillsammans med norske kartläsaren Morten Erik Abrahamsen inledde Calle Ward Rally de Portugal bra under torsdagskvällen. På superspecialsträckan i Lissabon körde duon in på en finfin femteplats i nya JVM-klassen WRC Academy.

På fredagsmorgonen började tävlingen på allvar med traditionella sträckor på Algarvekusten.
– Vi hade perfekta noter och utan att ta några onödiga risker höll vi ett bra tempo, berättar Calle.

På servicen efter de inledande tre sträckorna tvingades han ändå konstatera att han var hela 1,43 minuter efter ledande irländare Craig Breen.
– Breen är snabb, men att tidsavståndet var så stort kom ändå som en mindre chock. Visserligen kändes det som om det där sista lilla fattades i motorn, men trots att oljelampan blinkat till vid några tillfällen hittade man inga fel på servicen.

Efter att ha tappat ytterligare 42 sekunder på SS4 tog JVM-premiären slut ungefär en kilometer från mål på nästkommande sträcka.
– Oljelampan började lysa och sedan small det till när det blev ett stort hål i motorblocket, säger Calle och tillägger:
– Att motorn rasat är ett faktum. Varför vet vi inte ännu och eftersom det är hål i blocket finns det ingen möjlighet för oss att byta motor och starta om tävlingen i morgon. Det är emot reglerna.

Nu får Calle och Morten Erik avsluta årets första deltävling i WRC Academy, där alla kör identiskt lika dana bilar, på åskådarplats.
– Självklart var det inte så här jag hade tänkt mig premiären, men jag tar nya tag och ser redan fram emot den andra deltävlingen som avgörs på Sardinien i början på maj.

Resultat.
Rally de Portugal, WRC Academy, efter etapp1.
1) Craig Breen, Irland, 1.36.21,4
2) Egon Kaur, Estland, + 48,4
3) Alistair Fisher, Storbritannien, + 49,2
4) Victor Henriksson, Sverige, + 1.52,4
7) Fredrik Åhlin, Sverige, + 3.38,6

www.calleward.com

11-03-25 Händelserik första dag för Petter
Det har varit en händelserik första dag för Petter Solberg World Rally Team i Rally Portugal. Petter Solberg och co-driver Chris Patterson inledde dagen med toppresultat genom sträckseger på rallyts andra specialsträcka, den första för dagen. Mellan problemsträckorna har Petter noterat topptider, men redan på den tredje sträckan började punkteringarna som skulle hemsöka Petter och Chris under resten av dagen.

Platt däck på sträcka tre följdes av ytterligare tre punkteringar, en på sträcka sex och ytterligare två på sista sträckan för dagen. Dubbelpunkteringen på sista sträckan blev en för mycket, då reglerna föreskriver att man måste ha fyra hela däck på transportsträckan tillbaks till service. För att inte köra sönder bilen i onödan stoppade Petter och Chris inne på den sista specialsträckan.
– Det här var mycket förargligt, säger Petter Solberg. – Man tror nästan inte det är möjligt att ha så mycket otur. Fyra punkteringar på en dag! Men det är två dagar kvar och vi har kört lika snabbt som de i täten, vi ger oss inte!

Det är dubbelt Ford i toppen av Rally Portugal genom Jari-Matti Latvala följd av Mikko Hirvonen. Citroëns Sebastien Loeb ligger på tredje plats följd av teamkollegan Sebastien Ogier.
Petter och Chris startar om under SuperRally-regeln i morgon med tio minuters tidstillägg. Rally Portugal fortsätter med sex nya specialsträckor norr om centralorten Faro under lördagen. Första bil startar klockan 10:17 lokal tid.

Resultat totalt dag 1 Rally Portugal
1. Latvala, Ford
2. Hirvonen, Ford +11,4
3. Loeb, Citroën +13,7
4. Ogier, Citroën +16,7
5. Henning, Ford +2.06,5
6. Wilson, Ford +2.11,2
7. Araujo, Mini +3.43,7
8. Villagra, Ford +4.31,9
www.pettersolberg.com
11-03-25 Revanschen rullade bort - Stor besvikelse för Patrik Flodin och Göran Bergsten i Rally-VM i Portugal
Nej, det ville sig inte alls för Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten i VM rallyt som pågår för fullt i Portugal.

Under gårdagens inledande superspecial fick de fjärde bästa tid och under dagens första sträcka avancerade de upp till en andra plats i rallyt. Det hela såg mycket lovande ut.

Men på tredje specialsträckan idag gjorde de som är mycket sällsynt för duon. De rullade.
- "Jag uppfattade inte riktigt vad Göran sa och missade därför svängen" förklarar Patrik.

De klarade sig utan skador, men bilen var däremot ganska tilltygad.
- "Vi saknade fyra rutor och slog sönder framfjädringen" säger Patrik.

De tappade över åtta minuter på sin rullning och sträckan därpå fick de köra utan rutor och tappade ytterligare mycket tid:
- "Det var rejält dammigt i bilen" hostade Patrik efter målgång på sträckan innan service.

Väl på service upptäckte man att bilen var mer skadad än man först trodde:
- "Bland annat var bakbryggan skaddad så vi behövde tio minuter extra på oss innan vi kom ut"

Det gav de ett tidstillägg på 1,40 minuter. Dessvärre ville inte bilen hålla ända in i mål på första sträckan:
- "Drivaxeln small av och vi tappade dessvärre ca två minuter på de tre sista sträckorna också. Planen var att gå ut efter service och vinna de tre avslutande sträckorna" förklararPatrik.

Från att ha legat tvåa i morse i rallyt, ligger de nu på sextonde plats över sjutton minuter efter ledande Hayden Paddon.
Det finns inte ord som beskriver hur besviken jag är" suckar Patrik uppgivet och frustrerat.

Men rallyt är långt ifrån över. 10 sträckor återstår och på söndag eftermiddag får vi veta om det blev några viktiga VM-poäng för Patrik och Göran i Grupp N-VM.
- "Vi ska gå ut och göra det bästa vi kan under lördagen och söndagen" lovar Patrik och Göran.

VM Portugal, Grupp N
1. Hayden Paddon (NZ) 1:29:30.8
2. Anders Gröndal (N) 1:30:04.1 +33.3
3. Ricardo Moura (P) 1:32:52.0 +3:21.2
4. Oleksandr Saliuk (Ukr) 1:33:07.2 +3:36.4
5. Benito Guerra (Mex) 1:33:16.5 +3:45.7
6. Jukka Ketomäki (Fin) 1:35:50.6 +6:19.8
7. Martin Semerad (Cz) 1:35:54.3 +6:23.5
8. Yariv Protasov (Ukr) 1:36:18.6 +6:47.8
9. Valeriy Gorban (Ukr) 1:36:47.1 +7:16.3
10. Harry Hunt (GB) 1:39:38.2 +10:07.4
-
16. Patrik Flodin +10:15.8 +17:03.6

Komplett resultatlista: http://www.wrc.com/results/2011/vodafone-rally-de-portugal/stage times/?stageno=7&category=pwrc

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följer rallyt, sträcka för sträcka
11-03-SS7: Latvala vann dagens etapp - Petter bröt
Så var det sista sträckan och efter att ha kört det fortaste man kan, bromsar ekipagen in för att slippa vara först ut i morgon. Loeb bromsade in på slutet av sträckan, men Hirvonen och Latvala körde på för fullt. Medans Ogier och Loeb bromsade. Därmed leder de finländska Fordförarna rallyt inför morgondagen.

Petter tappade mycket tid efter inte bara en ny punktering, utan en dubbelpunktering. Han blev omkörd av flera förare och linkade i mål, men valde sedan att bryta. Därmed blir det superrally med 10 minuters tidstillägg. Därmed har Petter fått fyra punkteringar idag.

Bernardo Sousa har åkt av.

Det var allt för idag. I morgon startar rallyt 11:17 svensk tid.

Förarkommentarer
- "Det har varit en bra dag. Bilen fungerar perfekt. I morgon blir det full attack"
- "Hirvonen körde fort idag, fast han var först, men jag tror det blir tuffare i morgon och vill vara bakom honom" Loeb
- "Kanske inte den bästa startpositionen, men vi vet inte vad som händer" Latvala
- "Vi får se. Ingen vet hur det blir i morgon" Ogier
- "Inte så bra könring idag. Jag tror vi har dåliga inställningar. Vi sladdar så mycket" Räikkönen
- "Vi har tappat 10-12 minuter och vet inte om vi tar oss till service. Så vi valde att bryta här och få 10 minuter i superrallytid" suckar Petter "Det är en del av spelet och tyvärr hände det oss"

På SS7
1. Latvala , 13:27.1
2. Hirvonen, +6,4
3. Loeb, +12,1
4. Henning, +16,9
5. Ogier, +18,5
6. Wilson, +25,7
7. Räikkönen, +38,2
8. Villagra, +56.9

Efter SS7:

1. Jari Matti Latvala (Fin), 01:23:31.4
2. Mikko Hirvonen (Fin), 1:23:42.9 +11,5
3. Sebastien Loeb (F), 1:23:45.1 +13,7
4. Sebastien Ogier (F), 1:23:48.1 +16.7
5. Matthew Wilson (Gb), 1:25:42.6 +2:11.2
6. Henning Solberg (N), 1:25:37.9 +2:06.5
7. Armindo Araujo (P), 1:27:15.1 +3:43.7
8. Frederico Villagra (Arg), 1:28:03.3 +4:31.9
9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:28:04.5 +4:33.1
10. Al Quassimi (Q), 1:28:06.6 +4:35.2

» Resultat
11-03-SS6: Latvala sträcksnabbast
Latvala och Ogier var snabbast ut efter dagens service och fick samma tid, 3,4 sekunder före Loeb och 3,6 sekunder före Hirvonen.
Petter fick åter en punktering och tappade 23,1 sekunder. Även Räikkönen hade en punktering

Förarkommentarer:
- "Allt okej" Hirvonen
- "Jag är nöjd med tiden. Det var en bra sträcka" Latvala
- "Jag tog i väldigt hårt. Mikko var snabbare i första partiet på sträckan, men jag på andra" Loeb
- "Bilen är perfekt" Ogier

På SS6
1. Latvala , 12:45.2
2. Loeb, +1,4
3. Petter, +2,7
4. Ogier, +4,2
5. Hirvonen, +4,2
6. Henning, +11,1
7. Wilson, +18,6
8. Araujo, +27.7
9. Villagra, +30,4
10. Räikkönen, +33,6

Efter SS6:

1. Sebastien Ogier (F), 1:10:02.5
2. Jari Matti Latvala (Fin), 1:10:04.3 +1,8
3. Sebastien Loeb (F), 1:10:05.9 ++2,4
4. Mikko Hirvonen (Fin), 1:10:09.4 +6,9
5. Petter Solberg (N), 1:11:19.9 +1:17,4
6. Matthew Wilson (Gb), 1:11:49.8 +1:47.3
7. Henning Solberg (N), 1:11:53.9 +1:51.4
8. Armindo Araujo (P) 1:13:04.8 +3:02.3
9. Bernardo Sousa (P), 1:13:34.2 +3:31.7
10. Frederico Villagra (Arg), 1:13:39.3 +3:36.8
11. Kimi Räikkönen (Fin), 1:13:59.2 +3:56.7

» Resultat
11-03-SS5: Petter ny punktering - Latvala och Ogier snabbast
Latvala och Ogier var snabbast ut efter dagens service och fick samma tid, 3,4 sekunder före Loeb och 3,6 sekunder före Hirvonen.
Petter fick åter en punktering och tappade 23,1 sekunder. Även Räikkönen hade en punktering

Förarkommentarer:
- "Allt okej" Hirvonen
- "Jag är nöjd med tiden. Det var en bra sträcka" Latvala
- "Jag tog i väldigt hårt. Mikko var snabbare i första partiet på sträckan, men jag på andra" Loeb
- "Bilen är perfekt" Ogier

På SS5
1. Latvala , 13:50,9
2. Ogier, +0,0
3. Loeb, +3,4
4. Hirvonen, +3,6
5. Wilson, +18,7
6. Petter, +23,1
7. Henning, +25,3
8. Araujo, +43,9
9. Sousa, +44,5
10. Villagra, +45,8

Efter SS5:

1. Sebastien Ogier (F), 57:13.1
2. Jari Matti Latvala (Fin), 57:19.1 +6,0
3. Sebastien Loeb (F), 57:19.3 +6,2
4. Mikko Hirvonen (Fin), 57:20.0 +6,9
5. Petter Solberg (N), 58:32.0 +1:18.9
6. Matthew Wilson (Gb), 58:46.0 +1:32.9
7. Henning Solberg (N), 58:57.6 +1:44.5
8. Armindo Araujo (P) 59:51.9 +2:38.8
9. Bernardo Sousa (P), 1:00:10.2 +2:57.1
10. Frederico Villagra (Arg), 1:00:23.7 +3:10.6
11. Kimi Räikkönen (Fin), 1:00:40.4 +3:27.3

» Resultat
11-03-SS4: Ogier tog över ledningen
Sebastien Ogier vann sträckan och var 2,3 sekunder före Petter och 5,5 sekunder före Loeb. Därmed övertog Ogier ledningen och Loeb övertog andraplatsen. Klättrade gjorde även Petter som nu ligger femma.

Nu är det service och SS5 startar igen 15:25 svensk tid.

Förarkommentarer:

- "Allt fungerar bra" Hirvonen
- "Tät fihgt" Loeb
- "Kanske tog jag det lite för lungt i slutet på sträckan. Det var där vi hade en stor krasch i fjol" Latvala
- "Vi hade en punktering på förra sträckan. Men ok. Vi tappade bara en minut och det är en lång helg" Petter
- "Vi är för långsamma, men vi försöker förbättra det" Räikkönen
- "Jag hade svårt att vakna i morse" Ogier
- "Vi tappade mycket vid första spliten. Något misstände" Wilson


På SS4:
1. Ogier, 13:25.4
2. Petter, +2,3
3. Loeb, +5,5
4. Latvala, +6,3
5. Hirvonen, +8,4
6. Henning, +25,5
7. Wilson, +33,3
8. Sousa, +38,0
9. Räikkönen, +40,4
10. Villagra, +57,4

Efter SS4:

1. Sebastien Ogier (F), 43:22.2
2. Sebastien Loeb (F), 43:25.0 +2,8
3. Mikko Hirvonen (Fin), 43:25.5 +3,3
4. Jari Matti Latvala (Fin), 43:28.2 +6,0
5. Petter Solberg (N), 44:18.0 +55.8
6. Matthew Wilson (Gb), 44:36.4 +1:14.2
7. Henning Solberg (N), 44:41.4 +1:19.2
8. Kimi Räikkönen (Fin), 45:16.4 +1:54.2
9. Bernardo Sousa (P), 45:34.8 +2:12.6
10. Frederico Villagra (Arg), 45:47.0 +2:24.8


» Resultat
11-03-SS3: Petter tappade över minuten
Petter fick en punktering på höger fram och tappade över minuten. Snabbast var Loeb och Ogier som båda var 1,4 sekunder före Latvala och 2,7 sekunder före Hirvonen.

På SS3:
1. Loeb, 12:53.9
1. Ogier, +0,0
3. Latvala, +1,4
4. Hirvonen, +2,7
5. Wilson, +18,4
6. Henning, +19,2
7. Räikkönen, +32,3
8. Sousa, +34,0
9. Villagra, +39,8
-
. Petter, +1:01,2

Efter SS3:

1. Mikko Hirvonen (Fin), 29:51.7
2. Sebastien Loeb (F) 29:54.1 +2,4
3. Jari Matti Latvala (Fin), 29:56.5 +4,8
4. Sebastien Ogier (F), 29:56.8 +5.1
5. Matthew Wilson (Gb), 30:37.7 +46.0
6. Petter Solberg (N), 30:50.3 +58,6 +46.0
7. Henning Solberg (N), 30:50.5 +58,8
8. Kimi Räikkönen (Fin), 31:10.6 +1:18,9
9. Frederico Villagra (Arg), 31:24.2 +1:32.5
10. Bernardo Sousa (P), 31:31.4 +1:39.7

» Resultat
11-03-SS2: Östberg kvar på sträckan - Petter snabbast
Dagens inledande sträcka var 22,99 km och där var det Petter Solberg som öppnade snabbast. Han var 2,0 sekunder före Hirvonen och 4,4 sekunder före Latvala och klättrade därmed upp till andra plats.

Mads Östberg står på sträckan bara några kilometer in sedan växellådan lagt av.

Förarkommentarer:
- "Jag tror Jari-Matti kommer att vara snabb. Jag körde inte så bra, fick i fel växlar" Hirovnen
- "Han var väldigt snabb och jag väldigt långsam. Jag är inte 100% nöjd med bilen. Den understyr lite" Loeb
- "Jag gjorde några misstag i mitten på sträckan och körde lite för brett" Latvala
- "Det var en bra start. Vi hade två tre missar där inne. Det var en mycket svår sträcka" Petter
- "Det är ett långt rally. Inga problem" Ogier
- "Inte så dåligt, men något misstände lite" Henning
- "Jag hade lite bättre rytm i slutet på sträckan" Räikkönen
- "Det var verkligen kul. Vi hade lite problem i början på sträckan men sen blev känslan bättre och bättre" Wilson
- "Det var verkligen tufft. Jag var av på slutet" Vilalgra

På SS2:
1. Petter, 14:03.5
2. Hirvonen, +2,0
3. Latvala, +4,4
4. Loeb, +5,8
5. Ogier, +6,9
6. Wilson, +26,1
7. Henning, +37,8
8. Räikkönen, +46,2
9. Villagra, +53,5
10. Al Qassimi, +1:01,0

Efter SS2:

1. Mikko Hirvonen (Fin), 16:55.1
2. Petter Solberg (N), 6:55.2 +0,1
3. Sebastien Loeb (F) 17:00.2 +5,4
4. Jari Matti Latbala (Fin), 17:01.2 +6,1
5. Sebastien Ogier (F), 17:02.9 +7,8
8. Matthew Wilson (Gb), 17:25.4 +30,3
7. Henning Solberg (N), 17:37.4 +42.3
8. Kimi Räikkönen (Fin), 17:44.4 +49,3
9. Frederico Villagra (Arg), 17:50.5 +55,4
10. Bernardo Sousa (P) 18:03.5 +1:08,4
-
- Mads Östberg (N), kvar på sträckan

» Resultat
11-03-24 Bra VM-start för Calle Ward
Calle Ward var femma i nya JVM-klassen WRC Academy när Rally de Portugal inleddes med en superspecialsträcka i centrala Lissabon på torsdagskvällen.
– En bra start. Vi försökte hålla ett högt tempo utan att ta några onödiga risker, konstaterade Calle som bara var 1,3 sekunder efter snabbaste ekipage på den 3,27 km korta sträckan.

Ward och kartläsaren Morten Erik Abrahamsen imponerades av inramningen på tävlingens första sträckan.
– Vägen kantades av hur mycket folk som helst. Häftigt!

Snabbast på SS1 i WRC Academy var spanjoren Yeray Lemes.
De övriga två svenska förarna, Victor Henriksson och Fredrik Åhlin, hade 13:e respektive 15:e bästa tid.
Rally de Portugal forsätter fredag, lördag och söndag. Förarna i WRC Academy har emellertid målgång efter SS13 på lördag eftermiddag.

Resultat.
Rally de Portugal, WRC Academy, efter SS1.
1) Yeray Lemes, Spanien, 3.13,4 min
2) Craig Breen, Irland, + 0,6 sek
3) Brendan Reeves, Australien, + 0,7
4) Christian Riedermann, Tyskland, + 1,0
5) Calle Ward, Sverige, + 1,3
6) Andrea Crugnola, Italien, + 2,7
13) Victor Henriksson, Sverige, + 6,9
15) Fredrik Åhlin, Sverige, + 7,7

www.calleward.com
11-03-24 SSS1: Hirvonen snabbast - Östberg tappade ett hjul
Den inledande superspecialen rekades i golfbil och snabbst i WRC blev Miko Hirvonen som var 1,3 sekudner före Sebastien Loeb och 2,1 sekunder före Petter.

Mats Östberg och Jonas Andersson har tappade ett hjul på sträckan.

I morgon startar rallyt 10:05 svensk tid

Efter SS1:

1. Mikko Hirvonen (Fin), 2:49.6
2. Sebastien Loeb (F) 2:50.9 +1,3
3. Petter Solberg (N), 2:51.7 +2,1
4. Sebastien Ogier (F), 2:52.5 ++2,9
5. Jari Matti Latbala (Fin), 2:53.3 +3,7
6. Frederico Villagra (Arg), 2:53.5 +3,9
7. Kimi Räikkönen (Fin), 2:54.7 +5,1
8. Matthew Wilson (Gb), 2:55.8 +6,2
9. Henning Solberg (N), 2:56.1 +6,5
10. Armindo Araujo (P) 2:57.6 +8,0
-
- Mads Östberg (N), 4:41.7 +1:50,0

» Resultat
11-03-24 Victor på plats i Portugal
I morgon torsdag eftermiddag startar årets första deltävling i WRC Academy ”Vodafone Rally de Portugal” och på plats finns Victor Henrikson med nya kartläsaren Joel Ardell. Det har varit bråda dagar med förberedelser inför tävlingen. Tävlingsbilen som är byggd av M-sport i England har anlänt och Victor och Joel har träffat teamets ingenjörer och gjort kompletterande inställningar på bilen.
- Bilen är välbyggd och serviceteamet känns bra efter dagens ”Shake down”. Alla ingenjörer pratar bra engelska så vi skall nog kunna förstå varandra, skämtade Victor.

Vi har tyvärr haft det besvärligt under träningen med flera punkteringar, vägarna är tuffa och vår träningsbil hade bara vanliga standard däck. Noterna känns i alla fall bra och det fungerar bra mellan mej och Joel i bilen så vi är hoppfulla.

Den inbördes startordningen inom WRC Academy lottas och Victor fick nr 1, ECU boxarna är också numrerade och lottas ut och Victor kör med box nr 1. Dessutom har teamet startnummer 111 på bilen och Victor tolkar dessa siffror på ett positivt sätt.

Det skall bli så roligt att få köra denna serie, det är 19 ekipage som startar i denna tävling och alla är så professionella och duktiga så konkurrensen kommer att trigga oss till bra tider.
- Det är som i gamla tider när vi körde Ford cupen i Sverige.

Med dessa ord lämnade Victor oss för nattvila och ljuva drömmar om helgens tävling. Stämningen verkar vara på topp och det skall bli spännande att följa teamet under helgen.
11-03-23 Nu börjar VM-äventyret för Calle Ward
Calle Ward är framme vid sina drömmars mål. I morgon torsdag inleder han Rally Portugal, årets första deltävling i WRC Academy, nya junior-VM.
– Det känns enormt inspirerande och spännande att få inleda min första VM-säsong. Det här är något jag velat göra sedan jag var väldigt liten, säger 25-åringen från Karlstad.

Efter månader av noggranna förberedelser börjar äntligen det stora äventyret för Calle Ward och hans norska kartläsare, Morten Erik Abrahamsen, 36 år. I konkurrens med 18 andra talangfulla ekipage väntar den första av sex deltävlingar i nystartade WRC Academy.

Rally de Portugal inleds med en superspecialsträcka i huvudstaden Lissabon på torsdag. Därifrån transporteras sedan bilarna 30 mil till Algarvekusten – och serviceplatsen vid Algarve Stadium – för två dagars intensivt tävlande.

WRC Academy har målgång lördag, övriga VM-klasser avslutar sitt tävlande dagen därpå.
– På söndag kommer vi att ha genomgång av tävlingen. WRC Academy är nyskapande med körning och utbildning i en bra mix. Vi utvecklas inte bara som förare utan även på det personliga planet, säger Ward.

För den nya VM-klassen kommer premiären att omfatta 28 mil SS fördelade på 13 specialsträckor.
– Tävlingen bjuder på bra och utmanande vägar med ständiga tempoväxlingar. Här kommer det att bli viktigt med bra noter för att kunna vara med och konkurrera, säger Calle.

I WRC Academy är de materiella förutsättningarna lika för alla. Samtliga tävlar i Pirelli-försedda Ford Fiesta R2, som drivs av M-Sport, företaget som också ansvarar för Fords VM-satsning i WRC-klassen.
– Att jag tävlade i en Fiesta R2 hela fjolårssäsongen är givetvis en fördel. Med tanke på att justeringsmöjligheterna i klassen är få känns det också bra att bilarna är försedda med samma typ av stötdämpare som jag använt tidigare.

WRC Academy ersätter gamla junior-VM som sedan starten 2001 bland annat sett mästare som Sébastien Loeb, P-G Andersson, Dani Sordo, Patrik Sandell och Sébastien Ogier. Samtliga är i dag etablerade i världseliten.
– Självklart är det dit även jag vill på sikt, men just nu ligger fokus på tävlingen i Portugal. Något placeringsmässigt mål har jag egentligen inte inför premiären mer än att jag med smart körning hoppas kunna vara med och kriga i toppen.

Förutom Calle Ward deltar ytterligare två svenska förare i WRC Academy: stockholmaren Victor Henriksson och Fredrik Åhlin från Hammarö. Sverige är det land som har flest förare i mästerskapet.

www.calleward.com

Fakta WRC Academy
• WRC Academy 2011 omfattar sex deltävlingar (alla i Europa) i årets VM-kalender.
• I det 19 bilar starka startfältet finns förare och kartläsare från 14 nationer.
• Samtliga ekipage kör tvåhjulsdrivna Ford Fiesta R2 som byggs, drivs och servas av M-Sport.
• Enhetsdäck från Pirelli gäller.
• Startavgiften till WRC Academy är 135.000 Euro.
• Segraren får ett stipendium värt 500.000 Euro att använda till en WRC-satsning 2012.

WRC Academy 2011
24-27 mars: Portugal
5-8 maj: Italien
28-31 juli: Finland
18-21 augusti: Tyskland
29 sept-2 okt: Frankrike
10-13 november: Wales

Fakta Calle Ward
Född: 7 mars 1986.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Annica, pappa Mikael, syskonen?Richard och Lovisa.
Klubb: Likenäs MK.
Kartläsare: Morten Erik Abrahamsen, Norge.
Tävlingsbil: Ford Fiesta R2.
Hobby: Det mesta med motor på, gå på ishockey, konditions- och styrketräning.
Mål: Vinna.
Främsta meriter: Snabbast av alla Ford-förare under “M-Sport International Shootout” 2010. Segrare i Nordiska Topdriver och Ford Fiesta Trophy 2010. SM-trea i Trimmat 2WD 2009, tvåa i JSM 2006.
11-03-21 Patrik Flodin och Göran Bergsten vill ha revansch i Rally VM i Portugal!
Patrik Flodin och Göran Bergsten är på plats i Portugal för att köra den andra deltävlingen i årets Grupp-N VM. I helgen var Patrik på test tillsammans med URT-rallyteam i Frankrike:
- "Vi har jobbat med fjädringen och kör nu med en som skiljer sig från det vi tidigare kört med" säger Patrik som är mycket nöjd med testet.
- "Ja, det fungerade riktigt, riktigt bra".

Idag var det test i Portugal och Patrik och Göran provade då inställningarna på vägunderlaget som Portugal bjuder på:
- "Vi ville stämma av hur det kändes på det här vägunderlaget och det kändes kanonbra. Vi körde bara fyra vändor för att spara på bilen. Men det var hur kul som helst" skrattar han nöjt.

Patrik och Göran vill ha revansch efter Rally Sweden då de körde för seger, men uteslöts. De körde där på samma fälgar som året innan och teamet hade dessvärre inte uppmärksammat att de inte längre var tillåtna.
- "Jag kan tala om att jag är mer revanschsugen än jag någonsin varit" säger Patrik med eftertryck och både han och Göran ser verkligen fram emot gruspremiären på torsdag.

Rallyt de Portugal är 385,37 km långt, uppdelat på 17 specialsträckor. Räknar vi in transportsträckorna blir årets andra VM-deltävling i Grupp N 1359,71 km.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com, där vi kommer att följa rallyt, sträcka för sträcka.

Startlista GrN-VM Rally de Portugal
21. Patrik Flodin Subaru
22. Michal Kosciuszko (Pol) Mitsubishi
23. Gianluca Lianari (I) Subaru
24. Anders Gröndal (N) Subaru
25. Jukka Ketomäki (Fin) Mitsubishi
26. Martin Semerad (Cz) Mitsubishi
28. Majed AL-Shamsi (Are) Subaru
29. Bader Al Jabari (Are) Subaru
30. Oleksandr Saliuk (Ukr) Mitsubishi
31. Aleksev Kirkkeshko (Ukr) Mitsubishi
32. Valeriy Gorban (Ukr) Mitsubishi
33. Dmitry Tagirov ((Rus) Subaru
34. Yariv Protasov (Ukr) Mitsubishi
35. Nicolás Fuchs (Per) Mitsubishi
36. Rami Jaber (Pse) Mitsubishi
38. Hayden Paddon (NZ) Mitsubishi
39. Benito Guerra (Mex) Mitsubishi
49. Ricardo Moura (Prt) Mitsubishi
11-03-21 Petter redo för VM på ny kontinent
Efter dammiga grusvägar i Mexico har nu rally-VM bytt kontinent. Vi är tillbaka i Europa och har landat i Portugal. Där körs årets tredje deltävling i rally-VM på den sydliga Algarvekusten. Petter Solberg World Rally Team är på plats vid serviceplatsen utanför Algarvestadion i Portugals sydligaste stad Faro.

Portugals VM-tävling inleds dock i Lissabon med en 3,27 kilometer lång publiksträcka, inne i den gamla delen av huvudstaden. Specialsträckan körs på torsdag eftermiddag och på grund av detta genomförs shakedown redan onsdag eftermiddag mellan 14:30 och 18:30 i Faro.

Tävlingen körs på grus och innehåller 385 kilometer i fullfart, fördelat på sjutton specialsträckor. Sjuttiofem bilar är anmälda till VM-tävlingen, som avslutas med rallyts Power Stage på hela 31,04 km. Som vanligt ger denna sträcka extra VM-poäng till de tre snabbaste och direktsänds i TV på Viasat Motor.

Målsättningen är klar för Petter Solberg när han rullar av startlinjen med sin Citroën DS3 WRC. Det är pallplats som gäller. – Jag har alltid trivts i Portugal, säger Petter Solberg. – Sträckorna är både snabba och tekniskt krävande, det passar mig bra. Vi har haft en dags test här i Portugal före tävlingen, där vi fått mycket utprovat när det gäller bilens grusinställningar. Vi fick också med oss mycket information från Mexico, så jag känner mig säker på att det här blir bra. Vi tillräckligt snabba, det såg vi i Mexico, så självklart kör vi för en plats på pallen.

I förra årets Rally Portugal körde Petter Solberg in på femte plats totalt. Vann gjorde Sebastien Ogier i en Citroën.

Följ Rally Portugal på www.pettersolberg.no
Tidsschema Rally de Portugal
(Svensk tid)
Torsdag 24 mars
16:30 SS1 Lisboa 3,27 km

Fredag 25 mars

10:05 SS2 Santa Clara 1 22,99 km
10:53 SS3 Ourique 1 20,27 km
12:05 SS4 Felizes 1 21,31 km
Service A
15:25 SS5 Santa Clara 2 22,99 km
16:13 SS6 Ourique 2 20,27 km
17:26 SS7 Felizes 1 21,31 km
Service B

Lördag 26 mars

Service C
11:17 SS8 Almodovar 1 26,23 km
12:10 SS9 Vascao 1 25,26 km
13:00 SS10 Loulé 1 22,56 km
Service D
16:55 SS11 Almodovar 2 26,23 km
16:55 SS12 Vascao 2 25,26 km
17:45 SS13 Loulé 2 22,56 km
Service E

Söndag 27 mars
Service F
07:34 SS14 Silves 1 21,39 km
09:27 SS15 Sanda da Serra 1 31,04 km
Service G
12:55 SS16 Silves 2 21,39 km
13:52 SS17 Sanda da Serra 2 32,04 km

<< Till startsidan