Uvbergsloppet söndag 14 maj
Dala Rally Cup 2000


Klass 1: ABC Grupp E- Voc- Grupp N 0-1400 cc
1) Fredrik Andersson Ludvika MS Suzuki Swift 3.16,81
2) Magnus Mellqvist SMK Södermanland Volvo 244 Voc 3.17,36
3) Magnus Olsson Järbo MK Saab 99 3.20,57
4) Göran Larsson Munkfors MC Volvo 244 Voc 3.22,15
5) Markus Jonsson Woxnadalens MK VW Golf 3.23,89
6) Mats Andersson Skepptuna MK Volvo 240 Voc 3.24,62
7) Staffan Andersson Ockelbo MK VW Golf 3.25,47
8) Lars Skoglund Bollnäs MK Volvo 240 Voc 3.25,83
9) Ulf Kåll Horndals MK Volvo 244 Voc 3.25,99
10) Stefan Söder Ludvika MS Suzuki Swift 3.28,38
11) Lars Wikström Hofors MS VW Golf 3.30,43
12) Tomas Wiberg SMK Dala Suzuki Swift 3.31,05
13). Tomas Bärntsson Björnjägarns RC Volvo 242 Voc 3.31,32
14) Tobias Andersson Sunnansjö MK Suzuki GTI 1.3 3.31,82
15). Stefan Nornholm Borlänge MK Saab 99 3.34,22
16). Tero Suontausta Kolsva MS VW Golf MK I, 3.34,26
17) Patrick Olsson Lima MS Saab 99, 3.34,95
18) Torbjörn Westerberg Borlänge MK Mazda 323, 3.35,00
19) Patrick Lutteman SMK Dala VW Golf 3.35,11
20) Stefan Lindberg Hällefors MK Citroen AX Sport 3.36,84
21)Tommy Nordqvist Kopparbergs MK Opel Ascona B 3.37,53
22) Johan Levin Grangärde MK Saab 99, 3.38,32
23)Tobias Johansson Ludvika MS Saab 99, 3.39,04
24) Thomas Drakes Säters MK Toyota Starlet 3.43,78
25) Therése Embretsén Säters MK Saab 99, 3.44,31
26) Peter Haglund Säters MK Opel Ascona B 3.44,38
27) Tommy Elfstedt Bärke MK Toyota Starlet 3.47,93
28) Thomas Bentman Kolsva MS BMW 316, 4.04,92

Klass 2: C 2WD
1) Benjamin From Järbo MK Opel Kadett 3.02,05
2) David Åsberg Järbo MK Toyota Starlet 3.02,91
3) Christer Hagström Järbo MK Opel Manta 3.03,70
4) Björn Boström Järbo MK Volvo 240, 3.05,60
5) Göran Norberg SMK Dala Golf MK 1800, 3.08,62
6). Marcus Hällbo Säters MK Volvo 240 DL 3.08,71
7) Jörgen Oderstad Säters MK Volvo 244, 3.09,23
8) Åke Sörfjäll Horndals MK Volvo 343 Evo 3.09,57
9) Roger Eriksson Ludvika MS VW Golf 3.09,82
10) Stefan Norberg Horndals MK Volvo 242, 3.11,34
11) Claes Mohlin SMK Dala Opel Corsa 3.11,92
12) Jimmy Holmkvist, Gästrike RT, Volvo 242, 3.11,98
13) Tomas Johansson Hofors MS Opel Ascona B 3.12,51
14) Björn Persson Åshammars MK Opel Manta B 2,0, 3.14,43
15) Thomas Johansson, Järbo MK, VW Golf, 3.15,01
16) Henrik Nyberg Säters MK Volvo 140, 3.16,51
17) Håkan Svelander SMK Dala Opel Ascona B 3.16,90
18) Stefan Greis Hofors MS Opel Ascona B 3.18,52
19) Johan Bergman SMK Hedemora Opel Ascona B 3.19,49
20) Inge Andersson Hofors MS Opel Manta 3.19,63
21) Berntarne Högberg Horndals MK Opel Ascona B 3.22,88
22). Andreas Grip Järbo MK Opel Ascona 3.23,00
23) Mikaels Svensson Norbergs MC Opel Ascona A 3.27,63
24) Krister Andersson MK Orion Opel Kadett 3.28,68
Jonas Mylleri Norbergs MC VW Golf Brutit
Tomas Johansson Svärdsjö MK Volvo 242 Brutit

Klass 3: B 2WD
1) Per-Olof Johansson Bärke MK Opel Ascona A 2.57,05
2) Svenne Nilsson Sunnansjö MK Volvo 240, 3.01,99
3) Tomas Backström Ludvika MS Volvo 240, 3.02,01
4) Anders Ståhl Järbo MK Ford Escort 3.02,08
5) Mats Persson SMK Sundsvall Ford Escort 3.03,53
6) Nicklas Olofsson Bärke MK Opel Ascona B 3.03,65
7) Tobias Söderqvist AMF Årsunda Opel kadett GSI 3.03,69
8) Esko Junttila Bärke MK Ford Escort, 3.03,70
9) Jonas Nordahl Fredriksbergs MK Ford Escort 3.03,75
10) Roberth Forsberg Bärke MK Opel Ascona B 3.04,34
11) Anders Liljedal Järbo MK Opel Ascona B 3.05,14
12) Inge Samuelsson SMK Hedemora VW Golf 1800, 3.07,40
13) Jonas Eriksson Säters MK Opel Ascona B 3.08,18
14) Ralf Björklund SMK Dala VW Golf MK I, 3.08,65
15) Magnus Johansson SMK Hedemora VW Golf 3.10,83
16) Mattias Karlsson Björnjägarns RC Ford Escort 3.11,46
17) Michael Hagström, Järbo MK, Opel Ascona, 3.13,11
18) Nicklas Ledin MK Kopparberg Saab 99 3.20,54
Johan Svelander SMK Dala VW Golf MK 2, Brutit

Klass 4: A 2WD
1) Mikael Lundberg SMK Gävle VW Golf CL 2.54,00
2) Per-Arne Ljung Hofors MS Opel Kadett 2.54,42
3). Kent Nordkvist Vansbro MK Opel Ascona B 2.56,40
4) Anders Johnsen Borlänge MK Ford Escort 2.56,59
5) Patrik Fredriksson Fagersta MK BMW 318 Comp 2.56,69
6) Peter Johansson Säters MK Ford Escort 2.57,39
7) Ingemar Höglund Lima MS Volvo 240 2.58,33
8) Illpo Sällinen Sandvikens MK Opel Ascona 2.58,76
9) Christer Nilsson Sandvikens MK Opel Ascona 2.59,84
10) Lars-Åke Svedin SMK Sundsvall Ford Escort 3.00,51
11) Roger Lagergren Vansbro MK Opel Kadett GSI 3.00,73
12) Tommy Olsson Järbo MK Volvo 240, 3.01,03
13) Hans-Olof Bergkvist Hofors MS VW Golf, 3.01,87
14) Lasse Johansson SMK Sundsvall Ford Escort 3.02,63
15) Per Hjalmarsson Vansbro MK Ford Sierra 3.05,62
16) Tommy Sjöström SHRA Sundsvall Ford Escort 3.09,73
17) Håkan Ledin MK Kopparberg Saab 99 3.22,12
Robert Ferm SMK Dala VW Golf MK 2 Brutit

Klass 5: ABC 4 WD
1) Dick Larsson Rasbo MK Mazda 323, 2.46,09
2) Christer Norling, Rasbo MK, Mazda 323, 2.47,32
3) Karl-Johan Lövgren SMK Tierp Mazda 323, 2.47,47
4) Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubichi Lanser, 2.47,87
5) Erik Johansson Ludvika MS Subaru Impreza 2.49,07
6) Bengt-Ove Nyström Säters MK Ford Escort Cosw 2.51,23
7) Kenneth Wikström MK Kopparberg Lansia Integrale 2.57,26
8)Joakim Westerlund Horndals MK Mazda 323 Turbo 3.00,66
9) Magnus Karlsson Enköpings MK Mazda 323 3.01,21
10) Kent Blomkvist Hamrånge MK Subaru Leone 3.12,11


Uvbergsloppet 2000
För tredje året i rad kommer Bärke MK att stå som arrangör för premiärtävlingen i rallycupen som i år döpts om till Dala Rally Cup (tidigare Toyota Center Cup) Tävlingen går av stapeln Söndagen den 14 maj, med första start klockan 10.00. Precis som tidigare år kommer tävlingen att genomföras som RS i backe, där start sker på en asfalterad platta, för att sedan enbart bestå av fin grusväg uppför de ca 2,2 kilometrarna till slalombackens topp. För att få flyt i tävlingen kommer förarna att ta sig tillbaka till depån efter avslutat åk via slalombackens liftspår. Tävlingsbanan håller för tillfället på att renoveras och få ett helt nytt slitlager för att hålla ännu bättre för tävlingsverksamhet.
Tidtagning kommer att ske via fotocell, och publik och åskådare kommer att serveras tider och information om de tävlande via speaker. Försäljning av enklare mat, fika, godis och dryck kommer att ske såväl i cafeterian vid startplatsen, som utefter banan. Resultatservice kommer att ske löpande, och färdiga resultatlistor kommer att delas ut till de tävlande i samband med prisutdelningen omedelbart efter avslutad tävling. Stora fina pokaler kommer att utdelas till de 3 bästa förarna / kartläsarna i respektive tävlingsklass.
Reglerna för Uvbergsloppet och för Cupen är gemensamt framtaget av arrangörerna till Dala Rally Cup. För de som önskar kommer det att finnas möjlighet att åka backen i dagarna 2, då vi under lördagen även arrangerar en deltävling i Toyo Cup, där såväl rally som rallycross bilar inbjuds att delta. Lördagens bana kommer dock att köras i ett något förkortat skick i jämförelse med Uvbergsloppet, med senare startplats och tidigare målgång (för att uppfylla reglerna för backtävling). Bärke MK hälsar tävlande och publik varmt välkomna till en stor motorhelg i Smedjebacken.


Inbjudan till Uvbergsloppet 2000 !
Tävlingsorganisation :
Tävlingsledare : Anders Melin Bärke MK 0240-76457
Bitr, tävlingsledare : Conny Engvall Bärke MK
Banchef : Vakant
Säkerhets chef : Tina Engvall Bärke MK
Teknisk chef : Erik Lindberg Bärke MK 0240-70593
Teknisk kontrollant : Lennart Johansson Krylbo 0226-12356
Domar ordförande : Inge Jansson Krylbo 0226-14414
Domare : Conny Engvall Bärke MK
Tävlingens art : RS i backe.
Tävlingens längd : 2300 meter x 3
Start och Mål : Uvbergsbacken
Besiktning : Meddelas i PM
Kärrparkering : Meddelas i PM
Förare/startordning : Tävlingen är öppen för A-B-C-förare.
1). A-B-C-förare Grupp E + VOC + Grp N 0 - 1400 cc (Utan diff).
2). C-förare 2wd.
3). B-förare 2wd.
4). A-förare 2wd.
5). A-B-C-förare 4wd.
Anmälan : Via Internet på rallycupens hemsida : www.abs.nu, eller
Skriftlig anmälan på SBF´s blankett insändes till : Bärke MK Box 57 777 22 Smedjebacken senast den 8 / 5 -2000.
Anmälningsavgift : A , B och C-förare 350 :-. (Betalas tävlingsdagen). Efteranmälan 250 :-.
Deltagarantal : Begränsat till max 100 startande. Dela bil är möjligt med separat kartläsare. (Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring).
Avlysning : Organisatören äger rätt att med Domarens godkännande avlysa tävlingen om inte minst 30 st deltagare anmält sig vid ordinarie anmälningstids utgång eller annan force majeure.
Banan : Köres efter road-book, (pilning tillämpas).
Banan offentliggörs : Tävlingsdagen kl 08.00 Första start kl 10.00
Hastighetsbegränsning : Dispens sökt vid Länstyrelsen i Dalarnas Län.
Försäkringar : Enligt trafikskade lagen
Ansvar : Deltagande i tävlingen sker på den tävlandes egen risk. FIA, Svenska Bilsportsförbundet, Bärke MK samt dess tävlingsledning och funktionärer frånsäger sig allt ansvar för under tävlingen inträffade skador, olycksfall eller dylikt.
PM : Anslås i depåområdet.
Reklam : Fritt. Huvudsponsor för cupen äger dock rätt till viss reklam på bilarna. Fri köp från reklam = 2 000 kr
Däck : Enligt gällande nationellt rallyreglemente.
Priser : Utdelas till 1:an, 2:an och 3:an i respektive klass. (förare och kartläsare)
Prisutdelning : Klassvis omedelbart efter tävlingens slut.
Tävlingsfakta : Tävlingen kommer att avgöras i 3 omgångar, där sedan de 2 bästa tiderna räknas som slutresultat. Fullgjord tävling = 2 omgångar med sluttid. Övriga regler, se cupregler på hemsidan.
Mat och dryck : Finns i direkt anslutning till tävlingsområdet.
Övrigt : Tävlingen ingår som en deltävling i 2000-års Dala Rally Cup. 50 :- från varje inbetald startavgift går till en gemensam prispott som utbetalas efter sista deltävlingen i cupen, till de 5 bästa i respektive förarklass.
Bensin /Olja : Finns ej att tillgå på tävlingsområdet.
Internet : Anmält ekipage i denna tävling, godkänner att namn och bilmärke läggs ut på resultatlista via cupens hemsida på Internet.
Kontaktpersoner för tävlingen : Anders Melin 0240-76457 Bärke MK Torsd : 19.00 - 21.00 0240-74727

www.motorsportivarmland.nu