<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


Racing 1999 Racing 2000 Racing 2001 Racing 200] Racing 2003 Racing 2004 Racing 2005

Bäst på racing Sportinfo



2004 2005


Carrera Cup Scandinavia - Drivers Championship 2004

05-04-06 Jan ”Flash” Nilsson blir fabriksförare för Porsche

Motorsportprofilen Jan ”Flash” Nilsson byter kostym – från Volvo i STCC till Porsche i Carrera Cup Scandinavia.
Porsche Sverige backar upp med bil och målsättning om internationellt tävlande.
- Oerhört roligt, Porsche är sportbilarnas sportbil och att få tävla i den familjen är en dröm som går i uppfyllelse, säger ”Flash”.
Mycket har hänt i Jan ”Flash” Nilssons liv det senaste halvåret. Spekulationerna har florerat efter motorsportprofilens skilsmässa med Volvo. En gammal dörr stängdes, många nya öppnades på glänt.
- Jag har haft en hektisk vinter, berättar ”Flash”.
- Mitt hjärta har fått styra och det slutade i ett drömscenario.
Till sist föll valet på en fabriksstyrning i Porsches skandinaviska satsning, Porsche Carrera Cup Scandinavia. Ett val som Porsche Sveriges vd, Ola Nilsson är mycket nöjd med.
- Det här är hur bra som helst. Ända sedan vi fick klart för oss att ”Flash” var spelbar så har vi jobbat hårt för att värva honom och är oerhört glad att vi hittat en lösning för ett samarbete.
Flash” kommer främst att vara engagerad i den skandinaviska serien men det blir även en del internationella inhopp.
- ”Flash” är en oerhört duktig förare och vi ser gärna en satsning med honom i några europeiska och även asiatiska race, då framförallt Shang Hai i samband med Formel 1, fortsätter Nilsson.
Jan ”Flash” Nilsson är känd som Sveriges främsta racerförare i STCC och har ett långt och framgångsrikt samarbete med Volvo i ryggen. Att han nu byter bilmärke och mästerskap ser han som positivt.
- Den här dealen med Porsche är oerhört bra. Varumärket står för motorsport och de vinner nästan allt de ställer upp i, säger han och fortsätter ödmjukt:
- Men vad gäller motståndet i Scandinavia Cup så hyser jag en stor respekt. Det är många bra förare med i serien och det blir oerhört svårt att slå sig upp i toppen.
Lennart ”Dr” Pehrson, ansvarig för Carrera Cup Scandinavia, ser värvningen av värmlänningen som en vitamininjektion för klassen.
- Självklart är det roligt att få in en stark profil i klassen, och fler kommer inom kort, säger han med ett lurigt leende
www.flash.nu
05-04-01 Fler ansluter sig till Carrera Cup Scandinavia:
Två svenska förare klara!

Efter att tre finländska förare beslutat sig för att satsa på Carrera Cup Scandinavia kommer nu fler förare i tät ström. Både Fredrik Ros som kommer att ratta den ena av Porsche Sveriges två bilar och Nicklas Karlsson som kör för Podium, har gett klartecken till årets säsong

Nicklas Karlsson som redan hunnit köra en tävling i Asien med sin Cup-bil har nu fått alla pusselbitar på plats för ytterligare en säsong. Han hade förra året en chans till mästerskapstiteln men slutade på en tredjeplats i den uppmärksammade serien. Karlsson visade kanske främst sin storhet genom snabba starter och fina uppkörningar.
Fredrik å sin sida slutade tvåa i serien. Hans främsta egenskap var att kunna köra snabbt när det verkligen gällde, vilket resulterade i att allt som oftast satte de snabbaste varvtiderna.
De två kombattanterna ska nu alltså vara med och kämpa om mästerskapstiteln 2005.
- Till slut så blev allt klart med att jag kliver in i en av Porsche Sveriges bilar vilket Känns fantastiskt bra, säger Fredrik belåtet.
- Jag ska köra lite bättre än förra året, så får vi se vad det räcker till, säger Fredrik lagom ödmjukt.
Fredrik har visat att han har kapacitet att vinna och är väldigt ung vilket borgar för att han kan fortsätta att utvecklas positivt.
Nicklas hade som mål förra säsongen att vinna Carrera Cup och att köra DTM-finalen i Tyskland. Förhoppningar fanns också om att köra några tävlingar utomlands.
- Jag lyckades inte fullt ut, konstaterar Nicklas. Men jag fick köra DTM-finalen och startade säsongen i år med att köra på Sepang i Malaysien.
- Jag får ta mästerskapstiteln i år så har jag uppfyllt mina mål - även om det tog lite längre tid än beräknat, säger Nicklas och skrattar.
Med fem officiellt klara förare och ett antal som av taktiska själ inte kunnat offentliggöra sin satsning ännu ser det ut att bli ett bra startfält i årets upplaga av Carrera Cup.
- Det är för stunden en mycket angenäm situation, kommenterar Lennart "Dr" Pehrson.
- I dagsläget är faktiskt största problemet tillgången på bilar. Vi har inte tillgång till mer än 13-14 bilar och utöver de runt tiotalet som redan är mer eller mindre klara för vi en långt framskriden dialog med ytterligare ett antal intresserade förare. De sista bilarna anländer i mitten av januari sedan blir det i så fall att jaga efter begagnade Cup-bilar.
- Just nu fortgår också en dialog med tilltänkta gästförare som kommer att offentliggöras inom kort.
- Intresset är jättestort och som vanligt är det en lång process innan allt är klart, men just nu är det mycket angenämt, summerar Lennart avslutningsvis.
05-03-21Nicklas imponerade i Malaysia!

Podium med Nicklas Karlsson i spetsen var inställda på tuffa förhållanden i racen på Sepangbanan ihop med Carrera Cup Asia och Formel 1. Med en temperatur på mellan 40-48 grader och 90% fuktighet var det svettigt för alla i teamet och inte minst då föraren som är än mer utsatt i bilen. Även F1-teamen hade stora svårigheter med värmen.
Trots för de extrema förhållandena så gjorde Nicklas bra ifrån sig. Han låg under testpassen i mitten av resultatlistan innan teamet med mekanikern Mats "Plattis" Larsson och race-engineer Rob Gustafson kunde sortera ut rätt setup för den svåra banan.
Med rätt inställningar till kvalet lyckades Karlsson prestera en imponerande sjunde plats.
Till racet gjorde Nicklas, sin vana trogen, en bra start och var snabbt uppe på en fjärde plats. Ledningen i loppet togs av fjolårsvinnaren Marsh tätt följd av Hongkong-baserade Oyoung som startat från tredje startruta. Träningssnabba hemmaföraren Ramli kom inte ens av startplattan då hans koppling rasade direkt.
- Jag kände faktiskt att jag kunde åka lite fortare än de andra förarna som låg runt mig men som alltid var det svårt att få till en bra omkörningsmöjlighet, säger Nicklas.
- Jag slarvade lite vid en nerväxling vilket var tillräckligt för att bilen skulle komma i obalans. Det slutade med en snurrning ut på en av raksträckorna och så var den dagen förstörd. Trots att jag kom igång ganska så omgående så kunde jag inte ta mig i mål bättre än nia, summerar Nicklas en aning besviket.
Podiums VD Lennart "Dr" Pehrson är mycket nöjd med det de tillsammans åstadkommit.
- Teamet har ihop med Nicklas gjort ett fantastiskt jobb med att sortera ut rätt setup under dessa hektiska dagar, konstaterar Lennart.
- Dessutom har vi etablerat kontakt med flera intressanta partners för kommande säsonger. Enbart det var värt allt jobb vi lagt ner för att kunna komma hit ner, summerar Lennart.
- Vi har lagt grunden till en bra fortsättning i Shanghai och Macau under hösten. Vilka förare som ska köra de racen är än så länge en öppen fråga, säger Lennart avslutningsvis.
05-03-14 Nicklas Karlsson till Asien!

Med detta tillkännager Nicklas Karlsson och Podium Racing sin internationella satsning med ett antal tävlingar i Asien ihop med Svenska samarbetspartners som Porsche Sverige, Exportrådet, den Svenska lastbilstillverkaren Scania och Malaysian Airline.

Efter dubbelvinsten i den lyckade säsongsavslutningen 2004 i Porsche Carrera Cup Scandinavia, (CCS) satsar nu Nicklas Karlsson på att köra ett antal tävlingar i Asien med Podium Racings Porsche GT3 med start i Malaysia.
Bilen, en Porsche GT3 Cup som Nicklas skall köra i de internationella racen är fräscht dekorerad i svenskt gul-blå design.
- Detta är ett naturligt steg och faktiskt ett av grundsyftena med Porsches satsning på Carrera Cup, säger Podiums VD, Lennart "Dr" Pehrson.
- Serien är alltså tänkt att vara en språngbräda för lovande talanger som kan erbjudas en möjlighet att komma ut och köra internationella tävlingar tillsammans med Porsche.
- Vi ser alltså redan ett resultat av detta, konstaterar Lennart belåtet och fortsätter.
- Podium som ansvarar för Carrera Cup Scandinavia har arbetat vidare med möjligheten till en internationell satsning, och i detta fall har Nicklas varit mycket initiativrik med idéer som stimulerar hans förarutveckling. Efter ett antal framgångsrika år på hemmaplan så ansåg vi att denna satsningen skulle vara helt rätt för honom.
- Malaysian Airline som finns med som logistikpartner för projektet, har precis fraktat ner vår tävlingsbil till Malaysia och teamet samt Niklas ansluter i mitten av veckan.
- Det känns fantastiskt för mig att få chansen till denna satsning med tunga Svenska företag som ser Carrera Cup som en plattform för deras marknadsföring i Sydostasien, säger Nicklas.
- Jag har länge arbetat för att hitta en väg ut på den internationella arenan och tar nu mina första trevande steg.
- Den tävling som jag kommer att köra först är i anslutning till Petronas F1 Grand Prix på Sepangbanan i Malaysia den 19-20 mars, säger Nicklas avslutningsvis och spricker upp i ett stort leende.
05-01-28 Succén fortsätter för Carrera Cup Scandinavia: Finnarna klart snabbast!
Ytterligare två finländska förare har nu gett klartecken till årets säsong och ligger förberedelsemässigt alltså långt före sina Skandinaviska kollegor. Carrera Cup Scandinavia är för närvarande den enda cupen som körs i alla nordiska länder.

Det är alltså de finska förarna som dragit det kortaste strået och kommit längst i förberedelserna. Martti Huttunen, som kör för Porsche Finland, var först ut och nu är det alltså Ilmari Ullakko och Jorma Vanhanen som skrivit på för årets säsong.
- Jättekul med Ilmari, kommenterar Lennart "Dr" Pehrson och fortsätter.
- Han gjorde en strålande körning på Hämeenlinna förra året och slutade sexa och fyra i de två racen, om jag minns rätt…
- Jorma å sin sida körde senast en Honda Civic Type R i den finska enhetsklassen Honda Challenge. Han med sin rutin kommer säkert att visa vad han går för.
- Både i Sverige och Norge börjar nu förarna att vakna och vi kommer säkert att få klart med fler inom de närmaste veckorna.
När det gäller tävlingsschemat är det redan aviserat en förändring. En tävling har tillkommit, så i dagsläget är det nio racehelger inplanerade, men det ska i slutändan bara vara åtta.
- Trots att det blir väldigt "tight" med tre tävlingar tre helger efter varandra i augusti-september så finns det flera fördelar med den konstellationen, menar Lennart.
- Vi vet inte ännu vilken tävling som kommer att strykas, men oavsett vilken som försvinner så slipper vi köra något race under juli månad vilket de flesta velat undvika.

Justerat Tävlingsschema Carrera Cup Scandinavia 2005
30 april-1 maj Jyllandsringen, Danmark
14-15 maj Allastaro, Finland
28-29 maj Hämeenlinna, Finland
18-19 juni Anderstorp, Sverige
6-7 augusti Knutstorp, Sverige
20-21 augusti Gelleråsen, Sverige
27-28 augusti Jyllandsringen, Danmark
3-4 september Våler, Norge
17-18 september Mantorp, Sverige
05-01-23 Inför årets säsong av Carrera Cup Scandinavia
Sakta men säkert börjar alla pusselbitar falla på plats inför årets säsong av Porsche Carrera Cup Scandinavia.
- Det är ännu lite tidigt att ta bladet från munnen, konstaterar Lennart "Dr" Pehrson. Men vi kommer att få se ett fantastiskt startfält som är betydligt mer skandinaviskt än förra säsongen.
- Vi har haft ett väldigt positivt intresse från Finland och kommer att ha två race där under maj.
Först ut bland de finska förarna som gett klartecken är Martti Huttunen som kör för Porsche Finland som i år har ett eget team. Martti, som har kört racing i allt från gokart till rally under femton års tid, körde under förra säsongen Super 2000 i en Seat Toledo och har nu alltså skrivit på ett tvåårskontrakt med Porsche.
- Jättekul med Martti, som faktiskt var först av alla i år med att skriva på, säger Lennart. Sedan har vi dessutom fler finska förare som visat ett seriöst intresse.
- Just nu pågår förhandlingar med ett antal nya förare, vi ska också sätta oss ner med förarna från förra säsongen. Som det ser ut nu så kommer samtliga svenska bilar att rulla, till det så kommer förhoppningsvis också ett antal nya.
- Vi fortsätter också på den inslagna linjen med namnkunniga gästförare.
- Serien kommer att se ut precis som förra året med 16 race fördelat på åtta tävlingshelger där fyra körs i Sverige, två i Finland, ett i Danmark och ett i Norge. Skulle Norge utgå så blir det istället två race i Danmark.
- Samtliga svenska tävlingar kommer att köras ihop med STCC, avslutar Lennart nöjt.

Preliminärt Tävlingsschema Carrera Cup Scandinavia 2005
30 april-1 maj Jyllandsringen, Danmark
14-15 maj Allastaro, Finland
28-29 maj Hämeenlinna, Finland
18-19 juni Anderstorp, Sverige
6-7 augusti Knutstorp, Sverige
20-21 augusti Gelleråsen, Sverige
3-4 september Våler, Norge
17-18 september Mantorp, Sverige
Läs mer på: www.carreracup.nu