Rally Finnskog Norway 1999

Aktuella länkar för Rally Finnskog Norway 1999
[Rally Finnskog Norway] [Resultat direkt från rallyt] [Lyssna på radio live]


Henning Solberg tog fjärde raka segern i år
33 av totalt 50 förare kom tillbaka till målet i Kongsvingerhallen när Rally Finnskog Norway avslutades lördag eftermiddag. Henning Solberg som tillhörde rallyts stora favoriter kunde också ta sin fjärde raka seger i år när han vann hela 1.29 före Valter Jensen. Jensen var i rallyts ledning fram till SS 12 då han snurrade bort sina segerchanser. Samtidigt försvann Stig-Olov Walfridsson som låg tvåa när blockpackningen gick i den överhettade bilen. Stig-Olovs grupp A-bil visade tendenser till varmgång redan från starten på fredagen, men på långa SS 12 tog det definitivt slut. Det innebar snabbt ledarskifte i tävlingen där Henning Solberg i sin Subaru tog ledningen 17 sekunder före Valter Jensen, en ledning som han sedan drygade ut till ohotad seger.
Mats Karlsson från Säffle som kom efteranmäld till det norska EM-rallyt var redan efter rallyts andra sträcka i ledningen på grupp N-klassen. Mats krigade sedan om tätplatserna i rallyt främst med Thomas Kolberg som länge låg trea innan han tvingades bryta´på långa Varaldskogen. Det innebar att Mats Karlsson fick rallyts tredjeplats 1.45 före Per Engseth.
- Vi hade en bra fight med Kolberg, men över Varaldskogen tog vi i lite extra och då hade han fått gasa, sa Mats Karlsson som körde sitt fjärde rally på Finnskogen.
Mats har kört med fyra olika bilar, vann förra året med sin Volvo 940 nationella klassen, har också kört Volvo Original och Audi Quattro Coupé.
- Jag är förvånad att det gick så bra. Vi var aldrig med på genomkörningen av sträckorna och så hade jag ny kartläsare i Kent-Åke Stenbäck. Men vi har fått till väghållningen ganska bra nu, berättar Mats som en förklaring till den fina insatsen.
- Hade gärna åkt sista SM-tävlingen i Skellefteå men nu har arbetet kommit efter så nu blir det nog inget mer tävlande på ett par månader, säger han vidare.
Fantastiska Pernilla Walfridsson visade återigen prov på sin storhet. Visserligen chanslös mot Mats Karlsson, men ingen av de många norska förarna i klassen kunde konkurrera med den svenska rallydrottningen.
- Jag borde vara nöjd, men jag fegade alldeles för mycket. Självförtroendet var inte riktigt på topp efter att ha brutit två rallyn i rad, tyckte Pernilla.
- Men det går framåt i det här rallyt. Första året var jag tolva, förra året åtta och nu sexa. Nu visste jag inte att Bruno Arntsen låg så nära, annars hade jag nog tagit i lite till för att ta femteplatsen, säger Pernilla som nu laddar upp inför rally-SM i Skellefteå kommande helg.
Dagarna efter kommer Pernilla att delta i SBFs juniorsamling i Östersund innan det helgen efter Skellefteå bär iväg till Norge igen och Numedalsrallyt. Tre tuffa vinterrallyn i rad.
I den nationella delen Rally Finnskog kom avgörandet på SS 16 rallyts sista sträcka för deltagarna i den här klassen. B-föraren Hugo Haverstad som skaffat sig en liten ledning orkade inte hålla emot för Per Werner Fosseidengen över den nära tre mil långa ss 16. Lars-Ove Olsson, Forshaga som fick skotta snö på fredagens sista sträcka, skulle ta upp ointagliga nio minuter, men körde till slut upp sig till tionde plats bland de nationella bilarna.
Volvo Original har sin egen historia, läs här
Efter SS 18
Grupp A
1) Henning Solberg, Subaru, 2.25.20.7, 2) Valter Jensen, Ford, 2.26.50.0, 3) Per Engseth, Toyota, 2.29.17.8, 4) Sven Isaksson, Audi S2, 2.35.14.3, 5) Odd Martinsen, Toyota, 2.36.24.0, 6) Dimitri Molson, Ford, 2.42.27.5.
Grupp N 1) Mats Karlsson, Mitsubishi, 2.27.32.3, 2) Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, 2.31.33.2, 3) Per-Erik Brynildsen, Mitsubishi, 2.33.07.4, 4) Jo Inge Bakken, Mitsubishi, 2.34.11.3, 5) Sven Lauvlid, Mitsubishi, 2.34.52.8, 6) Trond Sveinsvoll, Subaru, 2.37.01.5, 7) Bernt Kollevold, Mitsubishi, 2.38.11.9, 8) Björn Lukashaugen, Mitsubishi, 2.38.39.3, 9) Alexander Käo, Mitsubishi, 2.38.48.8, 10) Robert Lille, Mitsubishi, 2.41.41.0
F2 1) Bruno Arntsen, Opel, 2.31.29.6, 2) Birger Gundersen, Seat, 2.33.55.0
Efter SS 16
Nationell:
1) Per Werner Fosseidengen, VW Golf, 2.34.54, 2) Hugo Haverstad, Volvo 240, 2.34.59, 3) Roger Bakken, BMW M3, 2.37.03, 4) Jörn Moen, BMW M3, 2.37.43, 5) Knut Höistad, BMW M3, 2.38.01, 6) Björn Andreas Viko, Mazda, 2.38.19, 7).Geir Nymoen, VW Golf, 2.40.00, 8) Jens Lövhöiden, 2.41.4, 9) John Skar, 2.42.48, 10) Lars-Ove Olsson, Opel, 2.46.5
Volvo Original Elit: 1) Dag M. Bakken, Norge, 2.41.52, 2) Anders 'Loka' Eriksson, Hällefors, +11 sek, 3) Morgan Olsson, Kil, +1.24, 4) Roger Alnaes, Norge, +1.50, 5) Thomas Israelsson, Skepptuna, +4.06, 6) Magnus Mellqvist, Söderhamn, +5.41, 7) Peter Lundell, Tomelilla, +6.03, 8) Jochen Walther, Tyskland, +7.12, 9) Dag Arne Reisto, Norge, +10.34, 10) Tommy Möller, Säffle, +11.32.
Volvo Original C-förare: 1) Mattias Pettersson, Kullings MS, 2.48.57, 2) Mats Persson, Laxå, +3.36, 3) Hans-Erik Weng, Säffle, +5.30, 4) Tomas Loberg, Team Treske, +7.37, 5) Lars Aasmund Fjeld, Norge, +7.39, 6) Lars-Magnus Persson, MK Ratten, +9.58.

Walfridsson närmar sig Jensen
Valter Jensen som leder EM-rallyt Rally Finnskog Norway står nu under stark press från Stig-Olov Walfridsson och Henning Solberg efter de första sträckorna på lördagens etapp. Jensen hade 43 sekunders ledning före Walfridsson efter fredagens körning, medan Solberg låg tio sekunder bakom Walfridsson. Efter de tre första av lördagens 12 sträckor har Jensens försprång till Walfridsson halverats till 21 sekunder.
Det går alltså mot en sekundstrid i Rally Finnskog Norway. 21 sekunder mellan de två bästa är lite med tanke på att det återstår så mycket av tävlingen. Även Henning Solberg är på hugget och ligger nu 38 sekunder bakom Jensen. För övrigt har Morten Östberg avancerat starkt på de första lördagssträckorna där han ryckt fram från 11:e till åttonde plats.
I grupp N är det fortfarande Säffles Mats Karlsson som leder, nu nästan två minuter före Tom. J. Myrvang. Pernilla Walfridsson är trea bara åtta sekunder från Myrvang.
I F2-klassen håller Bruno Arntsen undan för Birger Gundersen. Omkring halvminuten skilde de två efter fredagens körning och hittills under lördagen har de kört helt jämnt.
Medan der var mycket svåra förhållanden med snöfall och mycket snö i vägbanan under fredagen så är det perfekta förhållanden på Finnskogen idag. Runt åtta minusgrader och strålande sol.
Efter SS 9
Grupp A
1) Valter Jensen, Ford, 1.11.08.7, 2) Stig-Olov Walfridsson, Mitsubishi, 1.11.30.6, 3) Henning Solberg, Subaru, 1.11.47.3, 4) Thomas Kolberg, Mazda, 1.12.49.6, 5) Per Engseth, Toyota, 1.13.42.9, 6) Morten Östberg, Subaru, 1.14.22.5
Grupp N 1) Mats Karlsson, Mitsubishi, 1.12.34.7, 2) Tom J. Myrvang, 1.14.21.3, 3) Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, 1.14.28.5, 4) Per-Erik Brynildsen, Mitsubishi, 1.14.47.7
F2 1) Bruno Arntsen, Opel, 1.14.37.4

S-O Walfridsson bäste svensk - Valter Jensen vann första etappen
Efter första dagen har den norske veteranen Valter Jensen i en WRC-Escort tagit ledningen i Rally Finnskog Norway. Först startande Stig-Olov Walfridsson som till en början låg först i spåret och fick ploga vägarna åt konkurrenterna smög sig senare längre bak i startfältet och avslutade dagen som bäste svensk. Han passerade Henning Solberg på dagens sista sträcka och ligger tvåa inför omstarten lördag morgon, 45 sekunder från Jensen.
Mats Karlsson från Säffle kom efteranmäld till Finnskogen och tog direkt hand om kommandot i grupp N. Låg också på fjärde plats totalt efter första dagen och hela 1.27 före grupp N-tvåan Tom J Myrvang. Pernilla Walfridsson kom igen bra på kvällens tre sista sträckor när väglaget blev bättre och håller tredjeplatsen endast några få sekunder från Myrvang. Totalt var Pernilla på åttonde plats..
Snön föll ymnigt under dagen och arrangörerna hade svårt att hålla vägarna rena. De plogade närmare startfältet under kvällen och förhållandena blev bättre.
Mats Jonsson fick återigen ge upp. Bilen gick endast på tre cylindrar och bröt rallyt efter SS 3 och andra bilar med svenskt deltagande var Kristian Kolberg med Karlskogas codriver Anders Dawidson som bröt med turboproblem i sin Mazda. Likaså försvann Stig Nyengen med sin svenske kartläsare Sune Elofsson, Kil.
Efter SS 6
Grupp A
1) Valter Jensen, Ford, 50.34.3, 2) Stig-Olov Walfridsson, Mitsubishi, 51.19.6, 3) Henning Solberg, Subaru, 51.30.14, 4) Thomas Kolberg, Mazda, 52.26.1, 5) Per Engseth, Toyota, 52.48.1, 6) Morten Östberg, Subaru, 54.07.4, 7) Sven Isaksson, Audi Coupe S2, 54.30.4 8) Odd Martinsen, Toyota, 54.31.6, 9) Mats Karlsson, Ford, 56.53.2
Grupp N 1) Mats Karlsson, Mitsubishi, 51.48.4, 2) Tom J. Myrvang, 53.16.3, 3) Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, 53.24.2 4) Per-Erik Brynildsen, Mitsubishi, 53.54.0, 5).Alexander Käo, Mitsubishi, 54.20.9, 6) Sven Lauvlid, Mitsubishi, 54.25.2, 7) Jo Inge Bakken, Mitsubishi, 54.35.6, 8) Trond Sveinsvoll, Subaru, 54.52.8, 9) Bernt Kollevold, Mitsubishi, 55.13.1, 10) Robert Lille, Mitsubishi, 56.02.9.
F2 1) Bruno Arntsen, Opel, 53.24.2, 2) Birger Gundersen, Seat, 54.53.71.

Rallyradion på internet
Under Rally Finnskog Norway fredag och lördag får du möjlighet att lyssna till Rallyradion direkt via internet. Se länken ovan. I sändningen ingår live rapportering från Per Engseths bil på sträckorna.
Radiosändningen pågår fredag kl. 15.30 - 00.00 och lördag från 07.30-21.00.

Henning Solberg tar över favoritstämpel
Efter att det blev klart att Petter Solberg (24) inte kommer till start i helgens Rally Finnskog Norway, så har hans ett år äldre bror Henning tagit över favoritstämpeln. Petter blev på kort varsel kallad till Kenya, där han skall köra Safari Rally för Ford-teamet.
- Det är naturligtvis beklagligt för oss att Petter inte kommer till start, men sett från en annan sida är det som sker med honom mycket positivt för norsk rallysport, så vi kan bara glädja oss med Petter, säger tävlingsledaren i Rally Finnskog Norway, Erling Hagen. Utan Petter Solberg på startlinjen blir naturligtvis Norges enda EM-rally en attraktion fattigare.
Men som nämnts kan segern trots detta hamna hos familjen Solberg. Storebror Henning har vunnit alla tre tävlingarna han kört tidigare i år och leder också Norge-mästerskapet med sin Subaru Impreza. Närmast honom i NM ligger Per Engseth, Toyota och Thomas Kolberg, Mazda.
Men det kommer också att bli hård konkurrens från de svenska förarna Mats Jonsson, Ford och Stig-Olov Walfridsson, Mitsubishi. Jonsson har vunnit Rally Finnskog Norway två gånger tidigare och är utan tvivel en av Nordens bästa rallyförare vid sidan av bröderna Solberg.
Under torsdagen var det genomkörning av fartsträckorna och deltagarna berättar om vägar med tjock is och mycket fina förhållanden. Fredag kl. 17 star Rally Finnskog Norway från Kongsvingerhallen.

Rally Finnskog Norway för 18:e gången
Årets upplaga av Rally Finnskog Norway blir ett återseende med en hel rad hjältar från de senaste åren. Rekryteringen på toppen i den stora grupp A-klassen och F2 är inte stor varken i Norge eller Sverige, så dessvärre kan man inte bjuda på några nya namn. Men de som kommer har stor kvalité och speciellt glädjande att Petter Solberg kommer direkt från Svenska Rallyt med sitt Ford fabriksteam.
- Jag ser verkligen fram mot att få köra Rally Finnskog Norway. Fjolårets tävling på Finnskogen var vid sidan av Rally Libanon höjdpunkten för mig under säsongen, därför blir det extra roligt och vara tillbaka, säger Petter Solberg som slutade på elfte plats totalt i Ford-debuten i Svenska Rallyt.
Petter Solberg kommer inte att få någon lätt uppgift på Finnskogen?
Mats Jonssons revansch
Inte minst av sin ett år äldre bror Henning som vunnit alla sina tre rallyn i Norge under januari månad. Med ny bil och ett ännu inte helt läkt benbrott!
- Jag fattar inte riktigt själv hur bra det gått i år. Men med all otur jag hade förra året så är det på tiden att det vänder. Den nya Subarun (Morten Östbergs fjolårsbil) fungerar perfekt och jag trivs väldigt bra i den. Kommer vi helskinnade genom Finnskogen ska nog både Petter och Mats Jonsson få lite att tänka på, lovar Henning Solberg som också har NM-ledningen att försvara i grupp A.
Mats Jonsson oerhört revanschsugen efter det korta inhoppet i Svenska Rallyt har vunnit Rally Finnskog Norway 1993 och 1997. Med sin ombyggda Ford Escort WRC har han förstå stora möjligheter att vinna i år också. Ombyggnaden av bilen tog tid och transmissionen höll endast 1200 meter i Svenska Rallyt, så han har ingen stor körträning hittills i år.
Många WRC-bilar
Ford Escort WRC kör också utöver Petter Solberg och Mats Jonsson även superveteranen Valter Chr. Jensen. Jensen har inte mindre än sju NM-titlar i rally och i år har han visat bättre takter än på länge. Morten Östberg har utan tvekan Norges mest dyrbara rallybil i år, men det har inte blivit någon fullträff ännu med den nya Subaru Imprezan WRC. Per Engseth är i likhet med Jensen en rallykämpe som aldrig ger upp. Även om han många gånger sagt att han ska lägga av som kommer han tillbaka gång på gång. Per Engseth kör den här säsongen Henning Solbergs fjolårs-Toyota och i den har han varit med i toppen. Seger i Rally Solör och andraplatser både i Sigdalsrally och Rally Snöfreser'n.
Mats Jonsson är nämnd men i denna grupp A-klass kör också Stig-Olov Walfridsson den här gången. 'Steckas' grupp N-bil behöver nog en paus mellan Svenska Rallyt och årets tredje deltävling i rally-SM som kommer direkt efter Rally Finnskog Norway i Gold Rally Skellefteå.
Pernilla favorit
Efter Pernilla Walfridssons framfart i årets första NM-rally Sigdalsrallyt gäller hon som favorit i grupp N. Hon har hela 17 bilar att tampas mot den här gången, men råkar inte tuffa Pernilla ut för något kommer alla norska konkurrenter att få problem med henne. Givetvis oerhört revanschsugen efter avåkningen i Svenska Rallyt där hon låg trea i klassen när det barkade åt skogen.
I F2 fortsätter duellen mellan Bruno Arntsen (Opel Astra) och Birger Gundersen (Seat). Men så här långt i år leder Arntsen med 4-0 i deras interna uppgörelser och Gundersen har faktiskt bara kommit till mål en gång på fyra tävlingar. Till Rally Finnskog Norway kommer han med ny motor och då hoppas förstås den gode Gundersen på succé.
Totalt 57 förare kommer till start i den internationella delen av rallyt och av dessa kör 15 grupp A-bilar över 2000 cc. Av dessa också Demitri Molson från Estland i en Ford Escort WRC. Kanske ytterligare en överraskning fån baltländerna som åttondeplacerade Markku Märtin i Svenska Rallyt.
Nationella Rally Finnskog större
I den nationella delen av Rally Finnskog startar drygt 100 bilar. Här kommer det att bli riktigt hårt mellan de bästa norska och svenska förarna. Vidar S. Johansen har visat sig nästan oslagbar i sin Kadett GSI under vinterns norska rallytävlingar och det blir något att bita i för Forshagas Lars-Ove 'Biffen' Olsson som kör en identisk Kadett. Andra svenska förare är David Walfridsson, MK Ratten och Alfred Andersen, Åmål i varsin Volvo 240. Mats Adielsson, Göteborg i en Kadett är en annan som tänker känna på den norska konkurrensen.
40-talet bilar i Volvo Original där Morgan Olsson från Kil ska försöka försvara fjolårssegern i Nordic West Euro Cup som inleds med Rally Finnskog. Christer Strömberg, MK Ratten kommer att debutera i sin nybyggda Volvo 740. En modell som i år för första får tävla i VOC-serierna.
KNA Kongsvinger
Som alla tidigare år är KNA Kongsvinger arrangör av Rally Finnskog Norway. Totalt är rallyt 503 kilometer varav 240 km avgörs på 18 sträckor. Den nationella delen av rallyt kör inte SS 18. Rallyt startar fredag 18 februari kl. 17 från Kongsvingerhallen. Med unik start inomhus. Under kvällen kommer det att köras 6 sträckor och första bil beräknas vara i mål för nattuppehåll kl. 21.50.
Redan kl. 07 lördag morgon sker omstarten och sex sträckor körs innan ett uppehåll vid Svullrya skola. De första bilarna kommer till uppehållet kl. 12.16. Efter det korta matuppehållet följer sex nya sträckor innan första bil anländer till Kongsvingerhallen strax efter kl. 17.
Anmälda förare, resultat m.m. finner du på Rally Finnskog Norway websida.