[Klickbar logo till KMS]

Åter till KMS 2002


KMS vinner SM med Audi
KMS kom till finalhelgen på Mantorp Park som både mästerskapsledare och favoriter till båda de prestigefyllda titlarna. Ingen hade tidigare bemästrat de svåra uppgifterna vi ställdes inför:
- Att komma till finalen som mästerskapsledare och där lyckas knyta ihop säcken och avgå med titeln i behåll.
- Att samma år vinna både förarmästerskapet och märkesmästerskapet.
Jag vet inte varför, men jag är så oerhört stolt och glad över att vi lyckats med uppgifterna. KMS har därmed medverkat till att fylla på prisskåpet ytterligare med ett, eller rättare sagt två svenska Mästerskap för Audi.
1989, -91 och -92 erövrade jag i hård konkurrens svenska mästerskapen i Rally Cross, som då var den mest attraktiva grenen inom svensk motorsport. Motståndarna hette Olle Arnesson, Per Eklund, Mikael Nordström, Sven Lestander osv.
1999 tog vi, nu under namnet KMS och i Super Touring, ytterligare ett svenskt mästerskap med Mattias Ekström vid spakarna.
År 2000 hade vi efter en lysande säsong, med hela 7 st heatsegrar ett upplagt "Guldläge", men föll med Fredrik Ekblom på målsnöret, pga en punktering i det allra sista heatet.
Så i år lyckas vi åter med bedriften att bärga den åtråvärda titeln, nu med italienaren Roberto Colciago som teamets försteförare. Att jag sen för egen del haft min bästa säsong, och därmed också på banan bidragit till gulden gör det hela ännu roligare.
Man kan sammanfatta de tre sista STCC åren med:
1999 tog vi SM Guld.
2000 förlorade vi SM Guldet.
2001 vann vi SM Guld.
Våra samarbetspartners:
KMS delar mästerskapet, inte bara med Audi, utan också med våra övriga sponsorer som alla på sitt sätt bidragit till framgången. För Shell Sverige är det första gången man kan titulera sig Svenska Mästare i Super Touring, vilket var nog när den enda titeln man saknade i den digra samlingen av sportsliga framgångar. Kul för Olav Ljösne, Colin Abraham, Johan Lind mfl som verkligen personligen engagerat sig i vårt tävlande.
Vad alla våra samarbetspartners kan enas om och runt, är ett fantastiskt engagemang under året. Aldrig någonsin har vi haft en sådan support som i år. Att hitta en gladare samling än de som troget följt oss under året ser jag som en total omöjlighet.
Jag vill också passa på att be många om ursäkt för mitt något "disträa" uppträdande vid våra konfrontationer. Jag vet att jag mött massor med människor som jag både borde och önskat delat några minuter med. Tyvärr när man också har en roll som förare är man så fokuserad på det att man glömmer både tid och rum.
Teamet:
Det är lätt att vara storsint och ödmjuk i medgång, men vårt KMS-team har verkligen fungerat bra under hela året. Alla har tagit ett stort ansvar och några har fått större ansvarsområden än vad som från början var tänkt. Stämningen har trots långa och hårda arbetsdagar hela tiden varit på topp och jag tror ingen har haft lika kul som oss.
Att grabbarna runt bilarna har gjort ett bra jobb har jag vi flera tillfällen klargjort vilket vi nu också fått vår belöning för.
Vår hospitality med vår egen "matlåda" har varit ett uppskattat mål (!) för såväl teamet som våra gäster där vi alla bjudits på utsökt käk. Allt från tidiga frukostar till sena nattmackor har vi alltid mötts av glada nunor. Kanon!
Jag måste även om det kan uppfattas som "klubben för inbördes beundran" nämna:
Ronnie Bergström, som i det tysta uträttar ett fantastiskt jobb för teamet. Han har verkligen en stor del i framgången. Ronnie har också under sista delen av året engagerat sig i min bil, vilket varit en stor tillgång för mig.
Min fru Yvonne, som lägger ner ett enormt arbete (visserligen i trevligt sällskap) med att planera för teamet, sköta om våra samarbetspartners, samt koordinera vår hospitality.
Jag vill också passa på och tacka:
Pressen för god och objektiv bevakning, samt många trevliga samtal under året.
Domare för god och objektiv bedömning, samt uteblivna samtal under året.
Arrangörer för fina tävlingar och ett trevligt bemötande.
Våra motståndarteam för god gemenskap och trevliga race under året.
Nu till finalhelgen och dess händelser.
Fredag kväll tillbringade vi tillsammans med Shell, som bjudit upp Dr Warnecke, chef Shell Racing Service, på en mycket trevlig restaurang i Linköping. Som sann idrottsman fick man snällt sitta med ett glas ljummet kranvatten medan de andra frotterade sig med fina viner omsorgsfullt utvalda av Sven.
Kval:
Med tom viktlåda och en ny fräsch motor för min del, mot 40kg bly i lådan för Robbie, var det tänkt att jag skulle kunna åka lite fortare än vår importerade pastagnagare.
Hela lördagen gick också för min del helt enligt planerna, vi var vid alla testpassen med längst fram och det kändes tryggt inför det stundande tidskvalet.
Det blev ett svårhanterat kval med blötföre i början, för att allt mer torka upp mot slutet av passet. Efter att ett tag varit i ledning blev jag raskt nedputtad till 8:e platsen och då med bara 1 1Ú2 minut kvar att köra.
Bergström, förklarade med sin allra vänligaste röst, läget och bad om ett sista varv där,
Du får stå på utav bara hel..te om du inte skall stå helt jä..a sist.
Yes, varför händer sådana saker alltid just mig. Hur kan man vara 43 år gammal, två meter lång, och väga snudd på 100 kg, och ändå känna sig så himla liten? Och hur himla kass är inte väghållningen på den här lilla skitbilen egentligen? Och varför måste alla vara ute och vingla just nu när jag har som mest bråttom?
Hur kul är det att stå där på finalen i sin fina Audi-overall med alla broderade sponsorsmärken och försöka förklara för Enochsson och 1440 VIP gäster att:
Ja... ehh... det gick inte sååå bra, jag står ehh... sist.
Ronnie meddelar på radion att jag måste passera mållinjen inom 30 sek för att hinna med ett sista varv innan passet är slut. Han försöker låta lugn och snäll när han tillägger:
Kom igen nu lilla gubben, bit ihop.
Jag känner Ronnie, i det här läget är han varken lugn eller snäll, han är störtförbannad för att jag inte lyckats köra fortare. Bit ihop, tjenare, jag bet ihop så framtänderna satt långt nere i mellangärdet.
Sista tidsvarvet satt fint, med perfekt ballans i bilen presterade jag ett riktigt bra varv och hoppade in på fjärde plats. Puh!
Passet är slut, jag samlar mig och glider in i depån och försöker se cool ut. Jag vet inte hur det går till men på något förunderligt sätt finner jag mig själv sitta inkörd på "Flashens" plats i depån. Mitt bland alla Volvomeckar, (där jag i och för sig haft de flesta på lönelistan) men ändå. Som tur är kommer mina meckar snabbt och hämtar både mig och bil.
Söndag:
Dagen D är här, det är nu allt skall avgöras. Kul, spännande, häftigt, final är verkligen något alldeles extra. Robbie hade med sina extra kilo inte lyckats kvala bättre än 10:a, men det kändes ändå ganska bra, och relativt lugnt inför dagens övningar. Det här skulle vi bara klara av.
Lopp ett:
Robbie skulle utan att ta några risker, placera sig som 4: eller 5:a och därmed ha några poäng tillgodo på Edman, samt slippa extra vikter till andra loppet.
För min egen del ville jag komma så långt fram som möjligt. Nu fick jag aldrig riktigt chansen att ta upp någon jakt. Robbie kom redan efter ett par varv upp på placeringen efter mig vilket gjorde att jag snällt fick lämna plats och placera mig efter honom.
Vid en eventuell pacecar-situation skulle det vara mycket viktigt att jag skulle täcka upp honom. Resten av loppet blev lite av en parodi, "Flash" skyddade Edman, Robbie var nöjd med sin placering och var förbjuden att attackera , jag var låst bakom Robbie och kunde inte göra så mycket. Calle Rosenblad briljerade i ledning loppet igenom, det var starkt gjort i blötan.
Lopp två:
Robbie gör processen kort, flyger förbi Edman redan på start rakan och defilerar odramatiskt hem SM-Guldet.
För egen del hade jag åter problem med sikten. Normalt sett fungerar våra eluppvärmda framrutor utan problem. Tyvärr fick jag samma upplevelse nu som på Knutstorp, en totalt igen immad framruta utan minsta sikt.
Jag tappade massor av placeringar vilket var mycket frustrerande. Efter halva loppet gav jag upp och bad Ronnie om att få komma in i depån.
Nu försökte inte ens Ronnie att låta snäll. Han svor och gormade något ohörbart, men jag fattade ändå budskapet. Det var tur för i nästa ögonblick såg jag Edman och Rosenblad genom sidorutan, utföra någon form av gyttjebrottning med bilar.
Nu förstod jag att mästerskapet var klart för Robbie och att jag ,om jag tog mig i mål, skulle komma före Calle i sammandraget.
Avslutningen av loppet gick bra, sikten förbättrades en aning, jag passerade Lovén, Andersson och Mörthen. Jag hann med att sätta snabbaste varv, men avståndet fram till Rydell hade under tiden jag famlade i dimman hunnit bli alldeles för långt.
En fjärde plats i loppet, och en fjärde plats totalt. En liten besvikelse måste jag erkänna, jag hade väldigt gärna tagit emot en medalj. Men man kan inte få allt här i livet.
När jag passerar vår läktare med 1440 KMS-fans villt vinkande med sina gula sittdynor, väl medvetna om att vi är svenska mästare 2001, känns livet faktiskt helt okay!
Efterfesten:
Vårt speciella husband, musikkapellet Hellre än Bra, underhöll först i vårt VIP-tält där det blev segerintervjuer, sjöngs, skålades, skrattades och kramades.
Den riktiga festen hade vi senare på kvällen då firandet forsatte på Scandic Hotell. Musikkapellet Hellre än Bra underhöll hela teamet även här, samt många av våra sponsorer till långt fram på småtimmarna. Vi hade en riktigt, riktigt trevlig kväll!
Kommentarer:
Jag är för gammal i gården och varken speciellt långsint eller hämndlysten av mig, men jag tycker det är extra kul för alla mina medhjälpare, att sätta flydda KMS-meckar på plats, och jag kan lova:
Det smakar garanterat bättre med pytt i panna efter en vinst, än med oxfilé efter en förlust!
Jag brukar skoja lite med eller om "Flash", det blir inget sånt den här krönikan. "Flash" har låtit meddelat att det minsann inte är det minsta roligt, snarare tvärs om, som en kniv i ryggen.
Man får skoja om statsministern, Kungen och till och med om Gud, men inte om "Flash". "Flash" säger också att han inte känner mig, det förstår jag om han tycker att det jag hittills skrivit varit "som en kniv i ryggen".
Nu kommer en riktigt snäll, och ärlig kommentar om Nilsson. Han, "Flash" alltså, kör väldigt fort och bra i regn. Imponerande snabbt! Det verkar passa honom att flyta lite ovanpå.
Calle Rosenblad är en mycket korrekt, strikt och professionell racerförare. Men även han verkar ha andra intressen. Han berättade på vår presskonferens före Mantorp-finalen på frågan om framtiden, att han inte skulle ha någonting emot att "lägga mina händer på utländska rattar"! Vad han nu menade med det.
Tro det eller ej men vår stolta Audi-chef Sven-Åke Enochsson, som under alla år inte ens missat en handfull tävlingar, dansade faktiskt på bordet med märkespokalen i högsta hugg.
Efter en lång natt var det på måndagsmorgonen dags för däcktest med Dunlop. Det var liksom ingen risk att rutan immade igen, ett djupt andetag var allt som behövdes för att få rutan kristallklar.
Tommy Kristoffersson
Tillsammans med alla mina medhjälpare
www.kms.s.se

KMS Motorsport om The Grande Finale!
Det har väl aldrig varit så tätt i slutstriden om segern i The Swedish Touring Car Championship. Alla de fem första i mästerskapstabellen, har en teoretisk chans att vinna årets upplaga av STCC. Detta på grund av att man i det sista heatet för säsongen, delar ut dubbla poäng. En seger ger då alltså 30 poäng.
Efter att i säsongsinledningen tittat på tävlingsprogrammet för STCC, var vi nog många som förstod att detta skulle bli en strid ända fram till målsnöret. Man undrar om inte de som planerat serien i år, tittat lite extra på i vilken ordning man lagt tävlingarna.
Man kunde då inte veta att den svenska och den europeiska Touring Car-serien, inte skulle krocka vid mer än ett tillfälle. Det är någonting som vi i KMS bara kan bocka och tacka för. Vi kunde då erbjuda Roberto Colciago ett jobb i Sverige.
När det blev klart att Roberto skulle köra en av de gula Audi Quattro-bilarna, förstod vi också att han var en av huvudaspiranterna på slutsegern i årets STCC. Nu har det visat sig att även Tommy Kristoffersson är med och slåss om medaljerna. Inför finalen ligger KMS-förarna på första respektive tredje plats.
- När man såg vilka banor vi skulle köra på i år, så tyckte vi nog att vi skulle kunna hålla oss långt fram i mästerskapet.
- För att ha ett bra slagläge till finalen, var vårt mål att vi båda skulle försöka vara med långt upp i tabellen. Det tycker jag vi har lyckats med, säger en nöjd Tommy Kristoffersson.
På frågan om KMS-teamet lagt upp någon taktik ännu, svarar Tommy.
- Det gäller för oss att göra ett bra jobb, vi kommer att fokusera oss på vårt eget arbete utan att fundera så mycket på våra konkurrenter. Vi leder bägge mästerskapen och kommer att göra allt för att det skall förbli så.
För Er som är intresserade så kommer här lite statistik.
-- Pallplatser: Colciago 10, Edman 9, Kristoffersson 8, Rosenblad 6, Flash 5, Nyström 4. Mörth 4.
-- Segrar: Colciago 6, Rosenblad 3, Edman 3, Flash 2, Kristoffersson 1, Mörth 1, Nyström 1, Johansson 1.
-- Poleposition: Edman 5, Colciago 4, Rosenblad 4, Flash 2, Johansson 1, Krokström 1, Lindblom 1.

Förarmästerskapet efter 9 körda deltävlingen (18 heat): 1. Roberto Colciago 154 2. Jens Edman 141 3. Tommy Kristoffersson 129 4. Janne "Flash" Nilsson 123 5. Carl Rosenblad 123 6. Pontus Mörth 99 7. Mattias Andersson 84 8. Tobias Johansson 75
Aktuell poängställning i märkesmästerskapet: 1. Audi 226 2. Volvo 205 3. Nissan 190 4. Opel 115, 5. Honda 98

Eld och vatten för KMS Motorsport!
- Både Roberto och jag hade hoppats på framskjutna placeringar denna helg. Det lyckas för Robertos del, men min helg avslutas med en bil i lågor, det hade vi verkligen inte räknat med, säger en besviken Tommy Kristoffersson.
Kvalificeringen som kördes på lördagen löpte väl för teamets båda bilar. Roberto körde till sig tredje startposition och Tommy en sjätte.
- Vi var relativt nöjda efter kvalet. Vi hittade inte riktigt rätt setup på min bil, så dom där riktigt bra tiderna kom aldrig för min del, säger Tommy.
Roberto:
- Det kändes att jag hade 30 kilos straffvikt på kvalet. Bilen var mycket mera svårkörd än när vi var här förra gången, då åkte jag helt utan straffvikt.
Det första heatet inleddes med att Tobias Johansson, från sin första startposition, tar ledningen med Roberto på fjärde och Tommy på sjunde plats under det första varvet.
Ställningen står sig till det femte varvet när Tommy först kör om Mattias Andersson och sen i hårnålen på baksidan utav banan, skall sätta tänderna i Janne "Flash" Nilsson.
- Jag gjorde en attack på "Flash" när han minst anade det. Han uppfattade nog aldrig riktigt vad som hände. När han svängde in sin bil i kurvan var jag redan bredvid honom, så det blev en riktigt ordentlig smäll.
- Jag fick senare teknisk flagg för att det hängde lite lösa delar överallt på bilen efter smällen, så det var bara att parkera i depån. Som tur var hade jag redan kört tredje snabbaste varv, så att jag fick starta trea i det andra heatet.
Roberto däremot jagade hårt på de ledande bilarna i toppen. På det åttonde varvet tar han sig upp på andra plats och ligger då c:a fyra sekunder efter ledande Tobias Johansson.
- Jag gjorde verkligen vad jag kunde för att komma ifatt Tobias, men det lyckades inte riktigt, säger Roberto.
Heat två blev om möjligt mera dramatiskt på grund av att regnet började falla strax före start. Alla startade därför på regndäck och förhoppningarna om framskjutna placeringar för teamets förare ökade.
Första varven avlöper helt lugnt och städat, tills man på det tredje varvet avbryter heatet. Ett antal bilar har kört av banan, däribland Jens Edman som har satt sin bil hårt i betongmuren.
Det blir alltså en omstart efter det att banan rensats från trasiga bilar. Ordningen i inledningen är den samma som startordningen, tills dramatiken verkligen tar fart på det åttonde varvet. Tommys bil tappar fart och han tvingas in i depå, där man upptäcker att lågor slår ut under bilen bak.
- Vi vet inte riktigt vad som hände. Troligtvis har ljuddämparen blivit så varm att den antänt något under bilen.
- Det var verkligen tråkigt, bilen kändes helt perfekt i regnet och en framskjuten placering var inom räckhåll, avslutar en mycket besviken Tommy Kristoffersson.
Dramatik blev det även för Robertos del. Han hade kört upp sig till ledning från sjätte startposition, när man under fem varv får åka bakom en pacecar. Då märker Roberto att troligtvis har ett bakhjul lossnat på hans bil.
- Bilen kändes verkligen konstig under inbromsningar. Under varven bakom pacecar försökte jag köra långsamt förbi depån, så att teamkillarna skulle kunna se om hjulet verkligen var löst.
- Vi bestämde oss för att köra vidare. Det visade sig senare att att hjulet varit löst och då är man extra glad att det höll ända in i mål, avslutar Roberto.

Knutstorp - en skön flashback för Audi-teamet
Inför helgens deltävling i STCC på Ring Knutstorp, skiljer det alltså endast fyra poäng mellan de tre första i förarmästerskapet. Jens Edman toppar tabellen med 131 poäng, därefter följer Tommy Kristoffersson och Roberto Colciago på 129 respektive 127 poäng.
Ett mästerskap i mästerskapet är att Tommy, Roberto och Jens alla stått på prispallen åtta gånger var denna säsong.
Roberto kan däremot ensam stoltsera med att flest gånger (5), fått kliva högst upp på prispallen.
- Ja, det är kul. Trots att jag också har flest nollpoängare av oss i toppen, så hänger jag med i täten.
- Nu skall vi köra på den bana där vi tog full pott för drygt en månad sen. Vi får väl hoppas att vi denna gång kan prestera lika bra resultat som då, säger Roberto.
Alla kommer vi väl ihåg hur de förra racen på Ring Knutstorp, totalt dominerades av Audi och då främst av Kristoffersson Motorsport. Med Roberto som vinnare och Tommy på andraplats i båda heaten.
- Det känns härligt att tänka tillbaka på den helgen. Allt funkade perfekt och utdelningen var total.
- Utgångsläget denna gång är lite annorlunda. Då startade Roberto första heatet helt utan straffvikt, medan jag hade 40 kg i lådan efter min vinst på Falkenberg. Nu skall Roberto släpa på 30 kg och jag på 20 kg i det första heatet, vilket borde bli lite annorlunda för oss, förklarar Tommy.
På frågan om man redan nu planerar någon race-strategi, svarar Tommy.
- Nej, det är svårt att redan nu börja med sånt. Vårt mål är att både Roberto och jag skall var i toppen på förarmästerskapet när vi kommer till finalen på Mantorp. Lyckas vi med det så har vi valmöjlighet och ett bra slagläge. Vi vet ju av erfarenhet att i finalen kan precis allting och lite till hända.
- Sista heatet i finalen ger ju som bekant dubbla poäng, så då gäller det verkligen att var med långt framme och då helst i topp.
- Sen får vi inte glömma bort märkesmästerskapet, även det ligger oss väldigt varmt om hjärtat, avslutar Tommy.

TK:s rapport från Gelleråsen
Efter vår fina andra halva av säsongen var det med stora förväntningar som vi tog oss an Karlskoga och Gelleråsens krävande bansträckning. Historiskt sett har det visat sig att just Gelleråsen är en av de banor som vi lyckats allra bäst på. Men alla vet att när det gäller, så kommer man ingen vart på gamla meriter. Man måste prestera och det gäller att prestera just vid de rätta tillfällena.
Kval:
Kvalet är till att börja med ett av de rätta tillfällena, det spelar ingen roll hur fort man kört på test om man inte under kvalet lyckas prestera sitt yttersta.
Jag hatar att vakna upp på kval-lördagar, jag hatar frukosten där en liten brödbit växer i munnen till en hel limpa, jag hatar att låtsas vara trevlig mot folk jag möter, jag hatar förarmötet där man mest snackar skit om saker som alla redan vet och presenterar alla gubbar som vi sett i fyra år nu. Men allra mest hatar jag tanken på att misslyckas på det förbannade kvalet och tvingas till en lika ångestfull avslutning som början på lördagen, med den då ständigt återkommande frågan.
- Varför håller jag egentligen på med det här?
Så blev det nu inte den här gången. Bergström lyckades på nytt med någon obegriplig "Kurt Olsson"-beräkning, hitta rätt med våra inställningar och vi presterade vårt allra bästa precis när det som mest behövdes.
Och då när man lyckats känner man, att det här med kval är ju verkligen nått alldeles extra. Vad kul det är med alla som kommer fram och grattar till ett lyckat kval, vad spännande det är att på datorn analysera alla fakta från kvalet tillsammans med teamet och förresten, vilket fantastiskt bra käk vår cateringpersonal fixar till. Sen till kvällen är det verkligen skönt att lägga sig på sängen och konstatera.
- Ja du Tommy, det gick ju riktigt bra det här. Det är nog tack vare ditt starka psyke som Du kvalar så bra. - Snacka om att ett par tiondelar hit eller dit verkligen har stor betydelse.
Loppen:
Det är kul när man har förmågan att vara med och kriga bland de främsta, att få tränga sig mellan alla team på vägen fram till första ledet på söndagens gridshow. Att få stå längst fram med alla konkurrenter bakom sig.
Efter en bra start lyckades jag i första loppet med en perfekt omkörning av Jens Edman, gå upp i ledning. Det är kul att köra om Jens Edman. Jens är en snäll liten pojke vid sidan av banan, men en rebell bakom ratten och jag tror han hatar att bli omkörd, det känns så i alla fall. Just därför är det extra kul att köra om honom.
Jag tycker inte heller så värst mycket om att bli omkörd. Tyvärr verkade inte "Robbie" förstå det, för han testade ett av sina "late-braking" trick på mig, med ett för honom gott resultat. Vad "Robbie" inte heller tycks ha förstått är att en tidigare team-kollega som gjorde en liknande manöver sitter numera hjälplös i en Alfa. (För känsliga personer, det var ett skämt!) Tyvärr slank "maggoten", Svarta Maskens adept, Niklas Karlsson förbi på köpet.
Trots den lilla fadäsen hade vi, KMS, en alldeles lysande helg med en första, två andra och en tredje plats. Vi tog värdefulla poäng i märkesmästerskapet, och krympte avståndet till täten i förarmästerskapet.
Upp och ner:
Jag nämnde vi något tillfälle att Calle Rosenblad är lite upp och ner, det visade sig under helgen inte vara helt fel. Efter lysande resultat i Mo i Rana, förbyttes det i helgen mot rena bottennappet med ynka tre poäng som skörd.
Nu tycker jag i ärlighetens namn faktiskt riktigt synd om Calle, jag har absolut ingenting emot att han samlar dåligt med poäng tvärt om, men nu fick han aldrig chansen att mäta sin krafter på banan, utan blev ett ofrivilligt offer för den beryktade Trösenkurvan där han blev stående. Calle är en sann idrottsman som hör hemma på banan och inte i Trösenkurvan.
Vi får hoppas att Öhmans Fonder inte är lika upp och ner som teamets fyrhjuliga motorcykel.
Som vanligt upp och ner med "Flash". Efter att tillbringat halva lördagskvällen i tårar, sken han på söndagen åter som sola i Karlstad när han uppträdde som hela Sveriges myspappa med lilla sonen Linus, (går han i pappas fotspår får han säkert smeknamnet Linslus när han blir stor) på armen.
"Flash" förklarade på presskonferensen att han sparar till en helikopter, men med tanke på alla hans "oförklarliga" tekniska problem tror jag nog alla i hans omgivning håller med om att det är bäst han håller sig på marken. För egen del tycker jag han svävar tillräckligt utan helikopter.
Karlskogas simhoppsdrottning Anna Lindberg gästade gridshowen på söndagen och fick frågan av en (okänd) beundrare.
- Har Du någonsin gjort ett magplask från 10 meter?
- Neej svarar Anna.
- Kom med mig så skall jag visa dig något liknande! kontrar beundraren.
Snyggare raggningsförsök har man väl hört!
KMS / Tommy K
Bra helg för Tommy Kristoffersson och Audi
I första heatet kan man med eftertryck säga att nerverna bland förarna var på helspänn. Efter två misslyckade startförsök släpptes så fältet iväg. Tommy Kristoffersson tog starten tätt följd av Jens Edman och Roberto Colciago. Redan på det andra varvet är det ett antal bilar som parkerar bredvid banan, så man beslutar att avbtyta racet. När loppet åter kommer igång drar Tommy Kristoffersson upp ett högt tempo omedelbart.
- Ja det är riktigt. Jag tänkte bygga upp en lucka till bakomvarande på en gång, så att resterande del av heatet skulle kännas lite lugnare.
- Efter ytterligare något varv, så blev jag passerad av Roberto och då lyckades Niklas Karlsson smita med på insidan.
- Sen fick jag börja att försvara mig och det var ju inte riktigt tanken, kommenterar Tommy som dock relativt snabbt passerade Niklas Karlsson igen och körde in på en andraplats.
Det andra heatet gick bättre, när det gäller att slippa omstarter. Janne "Flash" Nilsson lyckades ta starten före Roberto Colciago, Mattias Andersson och Tommy Kristoffersson. Tommy blev direkt hårt uppvaktad av en hårt körande Pontus Mörth, under tiden som Roberto bidade sin tid på andra plats bakom "Flash".
- Jag tänkte att det är ingen brådska att komma förbi "Flash". Mitt tillfälle kommer längre fram i racet.
- Sen blir vi nog alla överraskade över att "Flash" lyckas hålla farten uppe hela racet. Han måste fått till en väldigt bra setup på bilen. Inte ens han hade någon hjulspinn ur hårnålskurvorna, kommenterar Roberto sin andraplats i heat två.
Tommy:
- Pontus körde riktigt hårt på mig i början. Men jag lyckades hålla undan och till och med dra ifrån.
- På de 8:e varvet har jag kommit ifatt Mattias Andersson och passerar honom i inbromsningen till hårnålen.
- Jag var lite för långt bakom dom två i tätet och trots att jag gjorde väldigt bra varvtider på slutet,så lyckades jag inte komma ifatt dom.
- Jag åker från Gelleråsen ikväll med 22 poäng i bagaget och Roberto har packat ner 27 poäng, så vi måste vara väldigt nöjda med helgen. Förarmästerskapet börjar verkligen att bli hårt, avslutar Tommy.
Ledningen för Audi i märkesmästerskapet utökades också, tack vare helgens fina resultat.
Resultat Heat 1:, 1. Roberto Colciago, 2. Tommy Kristoffersson, 3. Jens Edman, 4. Janne "Flash" Nilsson, 5. Pontus Mörth, 6. Niklas Karlsson
Resultat Heat 2:, 1. Janne "Flash" Nilsson, 2. Roberto Colciago , 3. Tommy Kristoffersson, 4. Mattias Andersson, 5. Pontus Mörth, 6. Jens Edman
Förarmästerskapet efter 8 körda tävlingar (16 heat)
1. Jens Edman 131, 2. Tommy Kristoffersson 129 , 3. Roberto Colciago 127, 4. Calle Rosenblad 117, 5. Janne "Flash" Nilsson 115, 6. Pontus Mörth 94, 7. Mattias Andersson 80, 8. Thomas Nyström 65
Nästa deltävling körs på Ring Knutstorp utanför Helsingborg, den 1-2 september.

Kristoffersson Motorsport: Seconderna lämnar ringen!
Ingen har väl glömt vad som hände förra gången vi var där. Det är så dags att återvända till en av våra favoritbanor, Gelleråsen och Karlskoga.
Det märktes redan uppe i Mo i Rana, vi närmar oss slutet och att det nu börjar dra ihop sig på riktigt. Några kör lite försiktigare med den totala poängen i minnet, samt några som halkat efter en bit och hellre tar lite risker i ett försök att skapa ett gynnsamt läge inför finalen.
För vår del har vi ett fint läge, men vi skulle behöva närma oss täten ytterligare. Märkesmästerskapet som vi nu leder knappt, 3 poäng före Nissan, ter sig också allt viktigare, det mästerskapet är nog det finaste att vinna.
Tufft motstånd kan vi förvänta oss av i första hand Volvo som har båda bilarna utan extravikt. Edman har varit otroligt snabb på Gelleråsen. Nissan med ledande Calle Rosenblad kör helt klart för mästerskapet, men får leva med 40 kg extravikt och kommer förhoppningsvis att känna av det. Vauxhall och Opel, ja vi kan inte räkna med att få någonting gratis, vi får finna oss i att vara ett jagat byte.
Bansträckningen på Gelleråsen har verkligen allt, snabba kurvor och en del riktigt tvära hårnålar. De tvära hårnålarna med dess hårda inbromsningar och snabba accelerationer är det vi gillar bäst.

Första vinsten i STCC för Tommy Kristoffersson
- Helt underbart, ropar en strålande glad Tommy Kristoffersson.
- Detta har jag väntat på i tre år nu. Det känns helt underbart att stå där överst på pallen. Hade bara någon stuckit till mig fler Pommac-flaskor, hade jag nog stått kvar än på pallen, sån skön känsla var det, fortsätter Tommy.
Det första heatet fick avbrytas efter fem varv när regnet började falla. Man fick köra tre varv bakom en Pace-car, innan domarna beslöt sig för att stoppa heatet. När loppet sedan åter flaggades iväg så började Roberto Colciago sin jakt från sin dåliga startposition.
Roberto hade redan innan heatet flaggades av, kört upp sig från sin fjortonde startruta till en sjunde plats, på bara fyra varv.
- Det gick väldigt bra i början. Efter avbrottet blev det en riktig jakt på placeringar. När sedan två bilar framför mig kör ihop och bryter, så var jag helt plötsligt på en femteplats.
- Att bli fyra i heatet från min dåliga startposition måste jag vara nöjd med, kommenterar Roberto.
Det andra heatet inleddes från början med våt bana. Regnet slutade strax före start men banan torkade aldrig riktigt upp. Calle Rosenblad tog starten som väntat, med Tommy Kristoffersson på en andraplats.
- Jag hade ingen riktig anledning att attackera Calle från start. Jag visste att min chans skulle komma och det gjorde den ju, säger en fortfarande lika glad Kristoffersson.
Roberto däremot, som hade höga förväntningar på detta heat från sin åttonde startpositon, fick en smäll av Mattias Andersson redan under det första varvet och fick parkera vid sidan av banan
- Det såg verkligen ljust ut för mig. Jag fick plocka bort nästan all straffvikt efter första heatet, så nu hade jag verkligen min chans i regnet.
- Men redan på det första varvet fick jag helt onödigt en smäll i sidan och åkte av banan. Det var verkligen inte vad jag tänkt mig. Jag kom i och för sig upp på bana igen efter det att alla bilar passerat mig två gånger.
- Enda trösten är väl att jag hann köra snabbaste varv i andra heatet innan jag kastade in handduken för gott, säger en mycket besviken Roberto Colciago.
Nu ser vi framåt och laddar för fullt inför nästa deltävling som körs på Ring Knutstorp, 21-22 juli. Det är en bana som alla kallar för en typisk "Audibana". Det gör faktiskt vi också.
Resultat Heat 1:
1. Janne "Flash" Nilsson, 2. Jens Edman, 3. Calle Rosenblad, 4. Roberto Colciago, 5. Tommy Kristoffersson, 6. Niklas Lovén, 7. Mattias Anderssson, 8. Niklas Karlsson, 9. Tobias Johansson, 10. Hubert Bergh
Resultat Heat 2:
1. Tommy Kristoffersson, 2. Janne "Flash" Nilsson, 3. Mattias Andersson, 4. Jens Edman, 5. Niklas Lovén, 6. Thomas Engström, 7. Hubert Bergh, 8. Tobias Johansson, 9. Marcus Gustavsson, 10. Peter Hallén

KMS har käkat taggtråd inför Falkenberg
Det är väl så att vi alla drabbas av någon form av abstinens ibland. Till exempel när vi inte får vårt behov stillat av det som vi tycker är bäst, i vårt fall är det RACING. Vi vet att racingen kan innehålla allt t.ex. fart, fläkt, dramatik, intriger, nederlag och inte minst det vi alla strävar efter, segerns sötma.
Efter ett långt uppehåll är det så äntligen dags för den 5:e deltävlingen i STCC. Den på Falkenbergs Motorbana, en bana som erbjuder den högsta medelhastigheten i Sverige.
- Under det långa uppehållet, som varit sedan senaste deltävlingen på Jyllandsringen i Danmark, har vi bl.a. käkat upp oss på taggtråd för att kunna prestera max nu till helgen, skämtar Tommy Kristoffersson.
- Roberto, som efter sin dubbelvinst på Jyllandsringen, kommer att åka med full viktlåda får det säkert tufft. Nu vet vi ju att han kan plocka ut absolut max ur bilen, så bli inte förvånade om han kommer att slåss om platserna på pallen.
- För egen del åker jag helt utan straffvikt, så jag skall försöka ge de andra förarna en rejäl match det lovar jag, avslutar TK.
Senaste information från STCC-tävlingarna finns på:
www.kms.s.se
Förarmästerskapet efter 4 körda deltävlingar (8 heat): 1. Calle Rosenblad 66 poäng, 2. Jens Edman 62, 3. Tomas Nyström 61, 4. Pontus Mörth 55, 5. Mattias Andersson 54, 6. Roberto Colciago 49, 7. Tommy Kristoffersson 47, 8. Janne "Flash" Nilsson 46, 9. Tobias Johansson 22 poäng, 10. Jan Lindblom 13

Dubbla segrarför Roberto Colciago!
Två fantastiska segrar för Roberto Colciago. Det första heatet leder Roberto från start till mål. Han var aldrig hotad bakifrån, utan kunde göra helt och hållet sitt eget race.
- Jag var lite orolig hur den straffvikt vi hade i bilen, skulle påverka däcken under ett så här intensivt race. Alla säger att detta är en Audi-bana, visst är den det, men man måste också komma ihåg att det blir en oerhörd belastning på däcken när vi har den extravikt som vi har.
Tommy Kristoffersson var verkligen på hugget i första racet.
- Jag tyckte jag fick upp en väldigt bra fart i början på heatet. Vi har haft lite problem under helgen att hitta det riktiga fästet i min bil, men nu hade vi lyckats. Jag avvaktade lite i början så att alla hetsporrar fick köra på så mycket dom orkade, för jag visste att jag skulle vara stark på slutet. När jag ligger på femte plats och skall precis sätta in stöten för fjärde, så händer det som inte får hända, motorn bara dör i kurvan ut på startrakan. Då är det en väldig tur att det inte finns en bandspelare i bilen. Det man då vräker ur sig är inga vackra fraser.
Det andra heatet skiljer sig till en början från det första heatet så till vida att Roberto blir liggande bakom två Volvo-bilar i 6 varv. Jan Lindblom som hade poleposition före Jens Edman, släpper snyggt förbi Jens redan i första kurvan. Roberto blir då liggande på tredje plats, innan han på det sjätte varvet kan ta sig förbi båda Volvo-bilarna och gå upp i ledning.
- Jag förstod att det skulle bli så här i starten. Linblom gjorde vad han skulle göra och släppte Jens förbi sig redan i första kurvan. När jag äntligen var förbi båda så tycker jag att jag hade loppet under kontroll. Allt har fungerat väldigt bra under helgen. Teamet har verkligen gjort ett superjobb på bilen.
I den övre halvan på fältet utspelar sig en riktig fight mellan Jan Lindblom, som har ramlat ner några placeringar och Tommy Kristoffersson. Tommy gör under flera varv, allt vad han kan för att ta sig förbi Lindblom.
- Jag hade bra speed i bilen och var mycket snabbare än Lindblom. Han gjorde det han skall göra, han stängde mig oavsett om jag försökte köra om på in- eller utsidan. När jag på det artonde varvet kom förbi honom i den långsammaste kurvan på banan, så tänkte jag sätta klorna i Janne "Flash" Nilsson. Nu var det lite snålt med varv kvar på heatet för att detta skulle lyckas. Hade jag bara kommit om Lindblom några varv tidigare så hade jag kanske till och med hamnat på pallen. Jag var ju bara 0,5 sekunder bakom Volvon i mål.
Nämnas bör att Tommy i jakten på Janne "Flash" Nilsson, på det 22:a varvet sätter snabbaste varv i andra heatet, med tiden 45,876. Det var den enda tiden under 46 sekunder. Näst snabbast var inte helt oväntat Roberto Colciago med tiden 46,006.
Nu blir det ett längre uppehåll där teamet bland annat skall åka ner till Tyskland och titta på en DTM-tävling. Nästa tävling går på Falkenbergs Motorbana 7-8 juli.

Roberto Colciago tillbaka i KMS-teamet.
När nu STCC-cirkusen drar vidare till Gelleråsen i Karlskoga, så höjs förhoppningarna på framskjutna placeringar för de gula Audi/KMS-bilarna. Alla vi som var på plats på Gelleråsen i augusti förra året, minns ännu den uppvisning som de fyrhjulsdrivna Audi-bilarna bjöd på. Och då inte minst de sena inbromsningarna i Eje-kurvan av Roberto Colciago.
Nu kommer alltså Roberto tillbaka till den bana som han så framgångsrikt tävlade på förra året. Då som inkallad extraförare i KMS-teamet, i år som en het segerkandidat tillsammans med Tommy Kristoffersson.
- Det är jättekul att vi lyckats att få hit Roberto till Gelleråsen. Han är ju faktiskt en av de snabbaste Super Touring-förarna i Europa just nu, säger Tommy.
På frågan vad teamchefen själv har för planer på Gelleråsen, svarar Tommy.
- Det känns verkligen bra att vara tillbaka på Gelleråsen igen. Banan passar våra fyrhjulsdrivna Audi-bilar bättre än de banor vi kört på hittills i år. Den innehåller både hårda inbromsningar och riktiga accelerationer.
- För egen del hoppas jag kunna prestera bra tider på kvalet, lyckas jag med det så kan det räcka riktigt långt.
- Kan inte Roberto och jag vara före våra konkurrenter i början på racen, så ska vi i alla fall uppvakta dom så hårt, att dom tror att vi under natten varit inne i deras tält och målat gula Audi-bilar i deras backspeglar.

Roberto Colciago kör för KMS på Gelleråsen
Italienaren Roberto Colciago är tillbaka i KMS och The Swedish Touring Car Championship. På anrika Gelleråsen utanför Karlskoga till Pingsthelgen, sitter åter igen Colciago bakom ratten i en av Audibilarna. Nu för första gången på en för honom bekant Svensk racerbana. Vid de tre tidigare loppen han gjort har det varit på för honom okända banor. Gelleråsen däremot stiftade han bekantskap med i näst sista loppet förra året, då med en lysande uppvisning av Audi Quattrons alla fördelar.
För första gången får alltså Roberto Colciago chansen att på lika villkor ta upp kampen med den svenska racereliten i STCC på en för honom känd svensk racerbana. Många minns fortfarande hans bejublade Sverigedebut. En debut där han skuggade Fredrik Ekblom och slutade på en fin andra plats.
På annandag pingst får vi se om takterna sitter kvar när han tillsammans med Tommy Kristoffersson skall försvara de "kanariegula" Audifärgerna i årets tredje deltävling av det prestigefyllda Swedish Touring Car Championship. Det blir således ingen fortsättning för jättetalangen, blott 20-årige Thed Björk. Björk som gjorde ett så fint inhopp på Mantorp förgående helg då Colciago var upptagen med tävlingar på kontinenten.
- Vi bedömer att Roberto är en av de absolut snabbaste och mest rutinerade förarna i Europa för närvarande, det vore inte rättvist att jämföra Thed med honom. Thed gjorde ett fantastiskt fint inhopp i helgen och vi kommer fortsatt att hålla kontakten med honom, säger Ronnie Bergström KMS.
Efter de lite överraskande fina resultaten på Mantorp ser det positivt ut inför Gelleråsen, en bana som åtminstone på pappret bör gynna de fyrhjulsdrivna Audibilarna. De tvära kurvorna med hårda inbromsningar och tuffa accelerationer har vi fått lära oss passar både material och KMS förare som handen i hansken.
- Det har fungerat väldigt bra på sistonde, teamet har gjort ett mycket bra arbete både på bilar och med allt det runt omkring, det skapar harmoni. Något som jag för min egen del tror bidrar till att det går lite fortare på banan. Nu hoppas jag bara att det fortsätter, och att jag lyckas hålla ihop allt på Gelleråsen, då kan det räcka riktigt långt, säger Tommy Kristoffersson.
Vi ser fram emot en spännande helg på Gelleråsen inför förhoppningsvis massor av publik.

Ovisshet och dramatik för Kristoffersson Motorsport
Den första tävlingshelgen för Kristoffersson Motorsport kan sammanfattas med två ord, ovisshet och dramatik.
Lördagen började bra både för Tommy Kristoffersson och Roberto Colciago. Roberto som aldrig tidigare varit på denna bana, körde till sig åttonde tid på det första testet på förmiddagen. Tommy gjorde som vanligt en gedigen insats och placerade sig på en sjätte plats.
Under eftermiddagen kördes det först ett testpass och därefter det så viktiga kvalet. Det kval som skall bestämma startordningen till det första tävlingsheatet på söndagen. Under testpasset förbättrar Roberto sin tid markant men får bara en nionde plats för det. Tommy körde till sig en sjätte plats även denna gång.
När kvalet drar i gång är alla spända på att se vad Roberto kan göra mot de snabba tvåhjulsdrivna bilarna. Redan på sitt sjunde kvalvarv slår han till med en kanontid som räcker till för att han skall hamna i fjärde startruta.
Tommy avvaktar lite i inledningen vad de övriga tävlande skall kunna prestera. När han efter c:a tio minuter bestämmer sig för att göra ett försök, så händer det som inte får hända. På hans tredje varv så släpper bakänden på bilen i en kurva, och Tommy får sitta som åskådare i bilen och bara vänta på smällen. Den blir kraftig mot det stadiga järnräcket.
Som tur är går det bra med Tommy, men bilen har fått sig en rejäl smäll.
- Jag hade bestämt mig för att gå ut och värma upp däcken i två varv, och sen göra ett försök på ett riktigt snabbt varv. Jag hade väl hunnit knappa halvvarvet när allting händer. Allt händer väldigt fort, och det enda jag hann tänka var att, det här kommer att göra ont.
- Som tur är klarar jag mig bra, men första titten på bilen var ingen vacker syn. Dom flesta trodde nog att det var färdigkört för den här helgen.
- Teamet med Janne Andersson i spetsen gör ett jättejobb på bilen. De hämtar ner reservdelar från Arvika under natten, så bilen kan stå körklar till söndagsmorgonens warmup, fantastiskt.
Tävlingsdagens första heat startat alltså med Roberto i fjärde startposition och Tommy absolut sist i kön. Roberto får verkligen kriga om sin fjärdeplacering heatet igenom, och lyckas också att korsa mållinjen som fyra.
Roberto kommenterar:
- Jag hade hoppats på en pallplacering, men det lyckades inte den här gången. De framhjulsdrivna bilarna har verkligen fördel på en så här snabb bana.
Tommy avvaktar vad som skall hända framför honom, för att inte ge sig in i någon onödigt tät fight på de första varven. Sen börjar upphämtningen. Från absolut sista starposition till en nionde plats i mål är mycket bra.
- Jag ville inte ge mig in i några onödiga situationer under första delen av heatet. En träff i räcket per helg räcker för min del, säger Tommy medan han masserar sin ömma nacke.
Det andra heatet påminner lite om det första, ingen tar några risker utan alla ligger som på ett snöre de första varven, Roberto på en sjätteplats och Tommy på åttonde. Det som ändrar slutställningen i mål är det att ett antal bilar får bryta, däribland Roberto.
- Något hände med drivningen på framhjulen, så det var bara att parkera i depån. Det är alltid tråkigt att bryta men vi får se om jag inte kan få en chans till revansch vid någon mer tävling i Sverige.
På frågan om det blir någon mer körning i Sverige för Roberto Colciago, svarar Tommy Kristoffersson.
- Det får vi hoppas, förhandlingarna kommer att återupptas nu direkt. Något hundraprocentigt svar har vi troligtvis inte förrän alldeles inpå nästa deltävling, som går på Mantorp Park den 19-20 maj.
Resultat Heat 1: 1. Jens Edman, 2. Janne "Flash" Nilsson, 3. Thomas Nyström, 4. Roberto Colciago, 5. Pontus Mörth, 6. Mattias Andersson, 7. Calle Rosenblad, 8. Thomas Engström, 9. Tommy Kristoffersson, 10. Tobias Johansson
Resultat Heat 2: 1. Jens Edman, 2. Pontus Mörth, 3. Mattias Andersson, 4. Calle Rosenblad, 5. Niklas Lovén, 6. Tommy Kristoffersson, 7. Niklas Karlsson, 8. Tobias Johansson, 9. Peter Hallén, 10. Magnus Krokström

2001-05-03
Kristoffersson Motorsport förstärker med Roberto Colciago
Redan Sverige-bekante publikfavoriten Roberto Colciago kommer att tävla i STCC, för KMS, i en Audi A4 Quattro kommande helg i Falkenberg.
Italienska fullblodet Roberto Colciago kom som en vitamininjektion till de två sista STCC-tävlingarna förra året. Med sin offensiva körning blev han snabbt en publikfavorit. Nu är det åter dags för alla Audi-fans att se fram emot högtidsstunder. Roberto Colciago kör i par med Tommy Kristoffersson en av de knallgula Audi-bilarna redan på premiären i Falkenberg.
- Vi ser fram mot en intressant Audi-sommar, Mattias Ekström premiärår i tyska DTM, och så Roberto Colciago som kommer att bli en fin förstärkning för oss på hemmaplan i STCC. Jag följde imponerat hans framfart på franska Magny-Cours i helgen där han presterade toppresultat, säger Sven-Åke Enochsson, chef på Audi Sverige.
Att Colciago har hög kapacitet råder det inget tvivel om, han har radat upp fina resultat i ETCC Europeiska motsvarigheten till STCC.
- Vi har i KMS varit mycket bortskämda med förare utöver det vanliga. Mattias Ekström och Fredrik Ekblom är förare som har det där lilla extra, sådana är inte lätt att ersätta. Årets sena vår med begränsade träningstillfällen har inte heller direkt varit till vår fördel. Därför ser jag det som mycket positivt att nu Roberto har blivit tillgänglig för oss. Jag är övertygad om att en förare av Robertos kaliber krävs om vi skall befästa vår position som ett av de ledande teamen i STCC, säger Tommy Kristoffersson KMS.
STCC premiär på Falkenbergs Motorbana
KMS hälsar Er välkomna till ännu en spännande race säsong. Vår målsättning är att bli ett starkt team som tillsammans utmanar konkurrenterna om segern i The Swedish Touring Car Championship år 2001.
Kristoffersson Motorsport, förkortat KMS, har från dess start 1985 utvecklats från ett litet familjeföretag med försäljning av bilar, till ett professionellt stall med både nationell samt internationell motorsport-verksamhet. Vår målsättning är att fortsätta bygga ett starkt KMS baserat i Sverige, och befästa vår roll som ett ledande företag inom svensk motorsport. KMS är uppbyggt av en organisation bestående av personer med lång erfarenhet från företagande, marknadsföring och motorsport.
Tommy Kristoffersson:
- KMS har under ett flertal år, allt sedan 1993, ansvarat för Audi Sports verksamhet i Sverige. Åtagandena har under senare år vuxit i den omfattning att ett mycket nära arbete med Audi Sport Tyskland samt Audi Sverige upprättats.
- En klar plan och strukturerat arbete pågår kontinuerligt, där vår målsättning är att delta i den för dagen mest attraktiva motorsportverksamheten i Sverige, samt att hitta intressanta utmaningar internationellt.
- Kristoffersson Motorsport, deltar år 2001 även med förare och team i Deutsche Toueren Wagenmasters, DTM. Mattias Ekström kommer att köra en av totalt 4 st Audi TT bilar och blir därmed förste svensk i den prestigefyllda DTM serien. KMS kommer att tillsammans med Audi Sport och ABT Sportsline i Tyska Kempten, att ansvara för och driva en av totalt fyra helt nykonstruerade Audi TT.
Från att 1998 varit nybörjare inom banracing har KMS snabbt etablerat sig och är till dags dato det team som redovisat de bästa resultaten sammanlagt.
Återigen, ett hjärtligt välkommen till årets säsong i STCC.
Som avslutning vill vi presentera några ord från en av våra sponsorer, Adcore Sweden och dess VD Sten Wranne.
"Adcore är ett konsultbolag som hjälper företag och organisationer att utveckla sin verksamhet genom strategirådgivning, processutveckling, digitala lösningar och change management. Adcore har gedigen branschkunskap inom t ex fordonsindustrin. Adcore har bland annat arbetat med Svenska Volkswagen där Volkswagen, Audi, Seat, Skoda och Porsche ingår. Audi gör stora satsningar inom IT och STCC just nu, och Adcore vill hjälpa till att göra satsningarna framgångsrika. Därför sponsrar Adcore Audi-stallet i STCC 2001"

ristoffersson Motorsport 2001- i dubbla roller
Programmet för 2001 är nu spikat. Kristoffersson Motorsport KMS - går mot en mycket spännande säsong. Efter tre fina år där man tillsammans med Audi presterat toppresultat i STCC är det nu dags för de så hett eftertraktade internationella uppdragen. KMS är nu redo för DTM.
I den prestigefyllda Deutche Tourenwagen Masters, DTM-serien, kommer det i år att finnas svenskt på startlinjen. I en Audi TT, med KMS som team och Mattias Ekstöm som förare, kommer de svenska färgerna att försvaras.
De internationella uppdragen till trots så är det ändå på hemmaplan, i STCC med de knallgula Audi A4 Quattro bilarna, som vi kommer att få se mest av KMS. Magnus Wallinder som ny förare i teamet uppbackad av stallchef Kristoffersson, det borgar för att vi kan vi se fram emot många spännande race i sommar.
Ett stort och engagerat arbete från Audi Sverige ligger bakom det faktum att man i år verkar på två spelplaner. Goda och väl uppbyggda relationer med Audi Tyskland har givit resultat.
- Vi har från Audi Sveriges sida kontunierligt arbetat för att placera en svensk lovande förare i någon av Audis internationella åtaganden. I och med Mattias Ekströms DTM styrning tycker jag att vi lyckats med den målsättningen, säger en nöjd Audi chef Sven-Åke Enochsson.
Av det faktum att anmälningen till årets STCC dröjt tyder på att det funnits en del oklarheter angående Audi och KMS deltagande i årets serie.
- Det har inte direkt varit raka spåret till det här utfallet, så med vetskap om omständigheter och alla turer kan jag idag bara säga att jag är oerhört nöjd och mycket stolt över vår nuvarande situation, säger Tommy Kristoffersson.
DTM projektet är nu i full gång och den svenska staben är redan installerad i Tyskland. De första testerna för Mattias är redan genomförda till full belåtenhet.
- Helt klart en dröm som gått i uppfyllelse, jag har sedan barnsben önskat och siktat på att en dag få sitta i en riktigt potent racingbil i en av de tuffaste serierna alltså precis där jag sitter idag, säger Mattias Ekström.
Magnus Wallinder får vänta ytterligare några veckor innan han närmare får testa gränserna på sitt nya tävlingsfordon. Magnus är kanske för den stora allmänheten lite av en doldis, men i racingkretsar nämns hans namn med respekt.
- Jag har de senaste åren tävlat utomlands och utifrån det perspektivet betraktat STCC, nu känns det verkligen inspirerande att få tävla för KMS och Audi i Sverige och där möta de svenska förarna, säger Magnus Wallinder.
Audi och KMS har tillsammans med sina samarbetspartners etalerat sig i svensk racing, en possition man har för avsikt att bevara, nu är det även dags att ta sig an den Europeiska utmaningen.

Kristoffersson Motorsport, KMS, kommer till start i årets STCC med två st Audi A4 Quattro.
Efter långa förhandlingar och stor eftertänksamhet står det äntligen klart att KMS kommer till start i årets STCC serie.
- Jag är personligen mycket nöjd, det har hela tiden varit KMS målsättning att vi skall komma till start i årets serie.
- STCC är stort i Sverige och stort för KMS, det hade verkligen varit tungt att tvingats avstå från något vi arbetat så hårt för under flera år, säger Tommy Kristoffersson.
Måndagen den 12 mars presenteras DTM och STCC uppdragen tillsammans med dess bilar och förare

Kristoffersson Motorsport med Mattias Ekström i DTM
Nu är det klart! Kristoffersson Motorsport, KMS deltar år 2001 med förare och team i Deutsche Toueren Wagenmasters, DTM.
Supertalangen Mattias Ekström kommer att ratta en av totalt 4 st Audi TT bilar och blir därmed förste svensk i den prestigefyllda DTM serien.
KMS kommer att flytta stora delar av teamet ner till ABT Sportsline i Tyska Kempten, där man tillsammans med Audi Sport och Abt kommer att bygga upp, ansvara för, och driva en av totalt fyra helt nykonstruerade Audi TT.
Flytten kommer att ske med omedelbar verkan och de första testerna är planerade redan till i början av februari. Testerna kommer att ske med modifierade fjolårsbilar i väntan på att de nya skall färdigställas.
- En stor framgång för svensk racing, Audi och KMS att hitta en väg ut i Europa för en av Sveriges absolut största racing talanger Mattias Ekström , säger Sven-Åke Enochsson chef för Audi Sverige. Enochsson som själv tagit ett stort ansvar och envetet arbetat för att föra Audis fina motorsport tradition vidare. I linje med det försöka hitta möjligheter att placera en svensk förare i en Audi med internationella uppdrag. Ett arbete som vi idag kan se resultatet av.
DTM med anor från tidigt ö90 tal, då Audi tävlade framgångrikt med sina Audi V8 modeller, har hela tiden varit Tysklands största sportbegivenhet när det gäller täckta tävlingsbilar. Efter nystarten 2000 tillåter det tekniska reglementet mycket spektakulära fabriksbyggda bilar baserade på kupé modeller. Med V8 motorer på ca 450 hk, sekventiell växellåda, stora kolfiber bromsar och maffig aerodynamik förstår man att klassen mottagits väl av gemene man, såväl som den mest kräsne motorsports entusiast. DTM redovisade förra året publiksiffror runt 60.000 åskådare på vissa race.
Nu är det så dags för KMS att äntra arenan, ta plats intill Mercedes AMG, Opel Holzer och de andra etablerade stallen. Ekström får gå på förarmöte tillsammans med Bernd Schneider, Manuel Reuter, Joachim Winkelhock och övriga stjärnförare.
- Det känns mkt bra att Mattias åter är tillbaka i KMS efter 1 år på villovägar. Ett långsiktigt och kontinuerligt arbete från KMS och Audi Sveriges sida som pågått i flera år har nu nått en ny dimension. Det som varit en dröm, och i vissa lägen sett ut att stanna vid just en dröm, är nu verklighet, säger en mycket nöjd Tommy Kristoffersson. Tommy som tillsammans med Ronnie Bergström dragit ett tungt lass och haft stor hjälp av en flerårig och god kontakt med tyska Audi Sport i sin strävan att genomföra det här projektet.
Mattias Ekström som 1999 blev Svensk Mästare i STCC för just Audi och KMS torde inte ha några acklimatiserings problem, snarare borde det kännas som att äkomma hemä igen.
- Man kan utan att överdriva säga att en dröm går i uppfyllelse. Allt sen jag började köra bil har jag längtat efter att få möta de tuffaste förarna i den tuffaste och jämnaste serien, där är vi idag. För täckta bilar finns det ingen jämnare och tuffare serie än DTM. Att det sen sker tillsammans med Audi och KMS är ytterligare grädde på moset. Jag ser verkligen fram mot att få möta gänget igen och ta del av den goda andan som finns där, säger en glad Mattias Ekström.
Mattias som nu verkligen får sitt livs chans, kommer naturligtvis att sättas på hårda prov, något som vi lärt oss passar honom alldeles utmärkt. Det är under press Mattias har gjort sig känd för att prestera sitt allra bästa.

www.motorsportivarmland.nu