2006

2002

2003 2004 2005 2006 2007 2008



Motorcykel

Speedway
Roadracing


14-05-23 Sidvagnscross SM-Varberg
Den 29 maj fortsätter SM Cirkusen med race i Varberg och Annebergsbanan. Philip Stenborg som tog hem segern i Nynäshamn kommer göra allt för att behålla segern även efter Varberg. Sonnie Folkesson som körde in på en andra plats i Nynäs samt Magnus Birgersson trea, kommer fightas tills sista svettdroppen om den åtråvärda andraplatsen. Kommer Magnus ha fördel av hemmabana tro? Vi får se.

Varberg har i många år annordnat sm i sidvagnscross på Kristihimmelfärsdag. Och i år är det tre varbergsekipage som kör

#131 Magnus Birgersson/Pierre Collin
Magnus och Pierre körde ihop säsongen 2012 och slutade sedan. Men iår har dom bestämt sig för att prova lyckan ännu en gång, Vilket gav resultat i Nynäs med en tredje plats.

#84 Lennart Svensson/Eddie Linné
Lennart som även han gör comeback i SM sammanhang (Körde senaste sm 1984) har fått tag i Eddie Linné som har vart aktiv ett längre tag. Eddie åkte förra året med André Larsson, men valde att avsluta sammarbetet inför denna säsongen, Då passade Lennart på att ta Eddie till sig och satsa ett år till.

#82 Christoffer Lindgren/Christian Andersen
Bröderna Christoffer och Christian Kör nu sitt andra år (någonsin) Och med poäng i ryggsäcken från Nynäs kommer dom till startgrinden suppertaggade. Frågan är ju bara om de andra förarnas rutin kommer knäcka bröderna på en mycket jobbig och teknisk annebergsbana.

Fakta sidvagnscross:
Sidvagnscross körs på motocrosscyklar med sidvagn och ett ekipage består av en förare och en burkslav. Då föraren inte kan lägga ner cykeln i svängarna som man gör med en solocross är det burkslavens jobb att flytta tyngdpunkten så att man får bra driv.

En SM- deltävling består av träning, tidskval och två tävlingsheat. I tidskvalet gäller det att köra ett varv så snabbt som möjligt och placeringen i tidskvalet resulterar i turordningen för att välja plats på startgringen i heaten. Vart heat körs i 25 min + 2 varv varefter de 10 första ekipagen får SM-poäng. De flesta ekipagen idag kör med tvåtaktsmotorer (även fyrtakt förekommer) på mellan 500-700 ccm, av märken som KTM, Husaberg, Zabel m.fl.

Henrik Söderqvist har regerat sidvagnscrossen med sammanlagt 14 SM-guld varav det senaste med burkslaven Tim Gustavsson och sin ädle riddare i strid Tobias Sylwan. Men sagan tar slut vid 14sm guld, och henke lämnar över årets guldpeng till.. Ja vi får se, Philip Stenborg med 3st silvermedaljer är nog rätt sugen på en medalj av ädlare valör.

Vem tar hem guldet i år?

Årets SM- serie sidvagnsmotorcross består utav följande 5 deltävlingar:
· 10/5 Nynäshamn
· 29/5 Varberg
· 28/6 Älvängen
· 16/8 Nyköping
· 27/9 Helsingborg

Mer info finns på vår hemsida: www.sidvagnscross.se
06-11-12 Stenungsundspar nordiska crossmästare
Stenungsunds Motorsällskap har fått ytterligare en mästerskapsmedalj för 2006. Man kan också säga två medaljer då det rör sig om ett par. Christer Johannisson med burkslaven Lindhart Karlsson har hela säsongen åkt på tävlingar för sidvagnsmotocross, klass veteran, i hela Norden. Dess framfart på de ibland lite svårkörda banorna har krönts med att paret körde till sig en överlägsen sammanlagd seger i serien, och därmed en blänkande guldmedalj att hänga runt halsen.

Göthe Johansson
06-11-12 Stenungsunds MS till Elitserien i Motocross
Nästa år firar Stenungsunds Motorsällskap 40 år och till detta jubileumsår har givit sig själv en fin present. Serielaget i Motocross ville prova på lite tuffare motstånd än det man hade i distriktets div. 1. De två sista lagen i serien degraderas, men har chansen att kvala sig kvar i en kvaltävling som det åttonde laget i serien belagt. Denna klubb var MC Alingsås som på en blöt och svårkörd bana fick arrangera kvaltävlingen till 2007 års elitserie. Tävlingen blev en stor överraskning då flera lag som varit med elitserien under året inte klarade kvalet. Istället blev MC Alingsås som vann kvalet och därmed är kvar i Eliserien. Den stora skrällen svarade Stenungsundsförarna för. Man körde tre heat och i alla heaten fick man in förarna bland de tio bästa och en slutlig tredje plats i denna kvaltävling. Nu gäller det att lägga till några extra träningspass under vintern när man under jubileumsåret 2007 skall möta den svenska motocosseliten i 10 tävlingar.

Göthe Johansson
06-09-26 Tom Johansson tvåa i Svemo-cupen
Tom Johnsson från Stenungsunds MS hade ínga problem alls att köra hem silvermedaljen i årets SVEMO-Cup i motocross 85 cc. Förutsättningarna inför finaltävlingen som kördes i Helsingborg var det att det skulle behövas ett bra resultat i det första heatet, av två, för att det skulle vara klart. Guldmedaljen var oåtkomlig då ledaren, Robert Bergman från Västerås redan klar mästare. I det första heatet var det en hård kamp om första platsen, dock utan några chansningar från Toms sida. En halv sekund efter Patrick Johansson, Hallstahammar, och silvret var bärgat. Med sig i poänglistan i årets SVEMO-cup fick Tom med sig klubbkompisen Kristoffer Ivarsson som tog en tjugonde plats och därmed 1 poäng. I det andra heatet blev det bara att ta sig igenom heatet och därmed bli den ende förare i årets Cup som tagit sig i mål i alla heat. Tom slutade fyra i detta heat. Kristoffer tog ytterligare sex poäng efter en femtonde plats. Det var säkert två¨nöjda familjer som åkte hem från Skåne till Stenungsund denna kväll.
Göthe Johansson

HELSINGBORG, SVEMO-Cup - final: Klass 85 cc, heat 1: 1) Patrick Johansson, MSK Hammaren, Honda, 2) Tom Johnsson, Stenungsunds MS, Suzuki, 3) André Blomqvist, Hörby MCK, KTM, 4) Patrik Norén, Falköpings MK, Suzuki, 5) Viktor Björklund, Västerås MK, Suzuki, 20) Kristoffer Ivarsson, Stenungsunds MS, Kawasaki.
Heat 2: 1) Simon Pettersson, Göta MS, Kawasaki, 2) Fredrik Norén, Falköpings MK, Suzuki, 3) Patrik Johansson, MSK Hammaren, Honda, 4) Tom Johnsson, Stenungsunds MS, Suzuki, 5) André Blomqvist, Hörby MCK, KTM, 15) Kristoffer Ivarsson, Stenungsunds MS, Kawasaki.
Slutresultat SVEMO-Cup 85 cc: 1) Robert Bergman, Västerås MK, Suzuki, 237 poäng, 2) Tom Johnsson, Stenungsunds MS, 226, 3) Patrik Johansson, MSK Hammaren, Honda, 181, 4) Fredrik Norén, Falköpings MK, 176, 5) Simon Pettersson, Göta MS, Kawasaki, 170, 46) Kristoffer Ivarsson, Stenungsunds MS, Kawasaki, 7.
06-06-11 Örebro MK vann i Stenungsund
Det var tre förare i finalen som stod i en klass för sig. Toresson, BMK Uddevalla, som säkert vann före hemmaföraren Daniel Svensson och Mikael Persson, Varbergs MK. Örebro vann lagmässigt med 357 poäng före Kils MK, 278, med BMK som trea med 264 poäng. Sammanlagt ligger BMK tvåa efter Örebro MK.
/ Göthe Johansson

Stenungsund, Motocross div. 1: A-final: 1) Andreas Toresson, BMK Uddevalla, 11 varv, 23.08, 2) Daniel Svensson, Stenungsunds MS, 27.27, 3) Mikael Persson, Varbergs MK, 23.38, 4) Emil Forsberg, Örebro MK, 23.57, 5) Håkan Johnsson, Varbergs MK, 24.07.
B-final: 1) Anders Carlsson, Kils MK, 11 varv, 24.29, 2) Patrik Johansson, Örebro MK, 25.00, 3) Patrik Svensson, Varbergs MK, 25.08, 4) Andreas Blohm, Kils Mk, 25.10, 5) Mikael Baldesten, Skara MK, 25.31.
Lagmässigt, div. 1: Örebro MK, 357-7, Kils MK, 278-6, BMK Uddevalla, 264-5, Varbergs MK, 250-4, MC Alingsås, 232-3, Skara MK, 202-2, Stenungsunds MS, 169-1.
Reservlag, heat 1: 1) Carl Niemi, Örebro MK, 20.14, 2) Niklas Johansson, BMK Uddevalla, 20.50, 3) Tomas Kåregren, Örebro MK, 21.16.
Reservlag, heat 2: 1) Carl Niemi, Örebro MK, 9 varv, 20.44, 2) Rickard Pettersson, d:o, 21.13, 3) Niklas Johansson, BMK Uddevalla, 21.21.
Lagmässigt, reservlag: Örebro MK, 215-7, Skara MK, 180-6, BMK Uddevalla, 168-5, MC Alingsås, 119-4, Varbergs MK, 81-3, Kils MK, 56-2, Stenungsunds MS, 0-0.
West-Cupen MX2-U. 1) Niklas Sjöqvist, Stenungsunds MS, 2) Martin Olofsson, Älvbygdens MK, 3) Arvid Antonsson, d:o.
06-06-04 NM - Svensk seger genom Jimmy Lindström i Nordic Superbike
ROADRACING: Jyllands Ring Danmark, Delt 1 av 6
Nordiska Mästerskapen / Scandinavian Open

Nordiska mästerskapen i roadracing inleddes i helgen på Jyllandsringen i Danmark. Det blev svensk seger i kungaklassen Nordic Superbike genom Jimmy Lindström från Södertälje , tävlandes för Västra MK och Team Yamaha Sverige. Efter start från andra kvaltid bakom Nicolai Sörensen, DK blev det ett hårt race där Jimmys segermarginal var endast 0,4 sek framför dansken Kim Jensen. Näst bäste svensk blev Michael Lorentzon på en fjärde plats, knappa sekunden framför Anders Lilja.

Det var dansk dominans i de övriga klasserna med NM-status. I supportklasserna gick det bättre med Patrik och Peter Carvall från Trollhättan som etta och tvåa i Rookie 1000 samt Pär Björk, Limhamn på en andra plats i Rookie 600.

Resultat Nordic Superbike SO/NM Delt 1 (6)
1) Jimmy Lindström (S), Västra MK, Södertälje, 18 varv 00:22:46.769, 2) Kim Jensen (DK), Falkenbergs MK, Torup, -0:00.413, 3) Jan Roar Ims (N) NMK Tönsberg -0:09.475, 4) Michael Lorentzon (S) Bike Motorsport, Kortedala MK, Kållekärr -0:12.217, 5) Anders Lilja (S), Claessons Motor Bromölla, Karlskoga MF, Sölvesborg -0:13.140

Alla resultat från övriga klasser finns att tillgå på www.scandinavianopen.com

Info om mästerskapet finner ni på: www.karlskogamotorstadion.com/sosidor/so/somain.htm
06-05-02 I helgen kördes SM Premiären i Roadracing på Anderstorp
Jimmy som i år kör i kunga-klassen Nordic Superbike (1000cc) för Yamaha Motor Scandinavia lyckades infria favorittrycket och vinna i Söndags! Tävlingen avgjordes i spöregn och efter en god start av Jimmy från femte startposition så gick Jimmy upp i ledning och drog ifrån överlägset för att bevaka ledningen in i mål på ett mycket dominant sätt!
-Jimmy: Jag är mycket glad för denna inledning på säsongen, det jag visade idag var en mycket komfortabel körning på min Yamaha R1 som fungerade helt felfritt och gick riktigt fort trots att motorn är orörd och helt standard än så länge. Jag är även mycket belåten med Öhlinsfjädringen och Dunlopdäcken, kombinationen är helt grymt bra och man kan köra riktigt fort med dom i regnet och ändå ha hyffsat bra med marginal. Yamahan är helt klart ett mycket bättre material än det jag körde på ifjol då jag körde ett annat märke i Tyska Superbike Mästerskapen.
Jag vill tacka alla sponsorer som gjort detta möjligt och inte minst mina huvudsponsorer försäkringsbolaget Bilsport & Mc Specialförsäkring samt Yamaha Motor Scandinavia, SHELL, DUNLOP och givetvis ett stort tack till mina supermekar Pontus & Niklas för ett grymt bra arbete som tillåter mig vinna race!

Nu kommer vi finlira teamet liksom materialet ytterligare för att försöka återupprepa helgens fina resultat till nästa deltävling som är SM delt.2 på Sviestadbanan i Linköping 27-28/5, se nedan.

SM KALENDERN 2006
Datum Plats, Arrangör
29-30/4 Anderstorp
27-28/5 Linköping, LMS
12-13/8 Ring Knutstorp, Hyllinge MS
9-10/9 Karlskoga, Karlskoga MF
24/9 Falkenberg, Falkenberg MK

Racinghälsningar / Lindström Racing
www.lindstrom-racing.nu

06-02-10 Lindström + Yamaha = sant!
Två nöjda parter, i dagarna tecknas avtal mellan Yamaha Motor Scandinavia & Jimmy Lindström. -Johan Lindvall, Affärsområdeschef /Yamaha Motor Scandinavia:
Vi ser verkligen fram emot att samarbeta tillsammans med Jimmy, vi har följt hans framfart på racingbanorna och har sedan en tid tillbaka haft med honom i tankarna kring vår racing och marknadsföring på företaget, att vi nu får möjligheten att samarbeta är något vi alla på Yamaha Motor Scandinavia blir inspirerade utav. Vi tror på Jimmy och ser fram mot ett starkt samarbete som förhoppningsvis kan ge oss god PR genom fina resultat för oss att spegla vårat starka varumärke i. Materialet Jimmy kommer ha är 2006 års modell av vår mycket konkurrenskraftiga R-modell Yamaha R1 (1000cc) och syftet blir med vår satsning att 2006 vinna titlarna i klassen Superbike SM, Scandinavian Open & Nordiska Mästerskapen som körs runtom i Skandinavien.

-Jimmy Lindström:
Det ska bli riktigt kul att få köra hemma igen, jag riktigt längtar efter att få ge järnet på mina nya Yamaha Superbike maskiner. Jag tror starkt på det här maskinmaterialet och vet att det är det bästa för mig! Jag har sedan tidigare aldrig kört för Yamaha men har provat på deras R1 Superbike i samband med Öhlins då jag agerat testförare åt dom. Mina erfarenheter utifrån det säger mig att jag kommer ha riktigt kul på denna maskin då både prestanda & teknisk finess finns där. Dessutom är det mycket glädjande att jag kommer ha Dunlop som samarbetspartner under kommande säsong.

Försäkringsbolaget Bilsport & Mc Specialförsäkring kommer också att finnas med som en stark partner till Jimmys satsning 2006.

Bästa hälsningar/Best Regards
Jimmy Lindström www.lindstrom-racing.n
06-01-24 Johan Stigefelt officiell Honda-förare i roadracing-VM
För första gången i modern tid finns ett svenskt och officiellt fabriksuppbackat team med i roadracing-VM.

Det är Johan Stigefelt och hans Stiggy Motorsport som blir officiellt Honda-team i årets Superbike-VM. Det ger svensken och hans team möjligheten att aspirera på pallplatser.

Nyheten tillsammans med att två andra nordiska förare; dansken Robbin Harms och finnen Tatu Lausletho, ingår i förarkonstellationen för Stiggys team 2006 presenterades under den pågående MC-mässan i Göteborg.
- Jag har slitit ont i många år för att komma hit. Efter en fantastisk lärosäsong i Super Sport 600 är nu siktet inställt på pallen, säger Johan Stigefelt som i fjol gick från 250-klassen i MotoGP till Superbike-VM och klassen Super Sport 600.

Det blev en mycket framgångsrik säsong för Stigefelt. Han slutade elva i VM, trots att han knappt innan första VM-deltävlingen kört standardmotorcykel.
- Egentligen skulle jag nog ha gjort klassbytet redan till säsongen 2004, men jag valde att stanna kvar i MotoGP, berättar Johan vidare och understryker att i Superbike är materialet inte lika avgörande som i MotoGP.

Men han ser en klar konkurrensfördel i att vara officiell Honda-förare och team.
- Vi får tillgång till det allra senaste både inom material och teknisk information. Vi ges också möjlighet att testa mer, nämner han som två viktiga fördelar med att vara fabriksuppbackad.

I fjol slutade Stiggy Motorsport femma i teammästerskapet, vilket inneburit att de även utsetts till säsongens rookieteam. Det innebär i sin tur en rad förmåner i samband med VM-tävlingarna som depåbox och transporter.

När säsongen startar i Qatar den 25 feburari, ställer Stiggy Motorsport upp med tre förare. Utöver Johan är det dansken Robbin Harms och finnen Tatu Lausletho. Den 22 årige finnen blev europamästare 2004 och tia i fjolårets VM, medan den 23-årige dansken slutade på trettonde plats under sin debutsäsong.
- Sammantaget är vi ett mycket starkt team. Två unga, heta förare och jag med min rutin. Det lovar gott, avslutar en mycket nöjd och tävlingssugen Johan Stigefelt.