<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


Övrig pressinformation
Racing 2018

2018






18-02-16 Joel Eriksson DTM-laddar på träningsläger i Italien
Joel Eriksson inledde den riktiga uppladdningen inför debuten i tyska DTM vid ett träningsläger i BMW:s regi i Italien den här veckan.

Efter EM-silvret i Formel 3 under 2017 tar Eriksson steget upp till DTM, Tysklands främsta racingmästerskap, som fabriksförare för BMW den här säsongen. I veckan intensifierades förberedelserna inför den utmaning som väntar, när BMW Motorsport genomförde sitt årliga träningsläger hos specialistkliniken Formula Medicine i italienska Viareggio.

Lägret sträckte sig över fem dagar, och innehöll ett fullspäckat träningsprogram fyllt av såväl fysiska som mentala inslag. Traditionella styrke- och konditionspass blandades med racingspecifika reaktionsövningar och koncentrationsmoment, allt under överinseende från legendariske Formula Medicine-grundaren Dr. Riccardo Ceccarelli.

Lägret var specifikt utformat för BMW:s sex DTM-förare, som förutom Eriksson också inkluderar förre F1-stjärnan Timo Glock (GER), Augusto Farfus (BRA), Philipp Eng (AUT) samt de tidigare DTM-mästarna Bruno Spengler (CAN) och Marco Wittmann (GER).
- Det här lägret har varit väldigt, väldigt positivt, inte bara för träningens skull utan också som teambuilding, säger Joel Eriksson. Det här var första gången jag verkligen kom nära resten av gänget, och jag känner mig väldigt välkommen. BMW gör otroligt mycket för oss och ger oss fantastiska förutsättningar tillsammans med Formula Medicine.

Eriksson stod sig väl i förhållande till sina mer erfarna DTM-kollegor och känner sig nu väl förberedd inför den stundande säsongen.
- Det går inte att köra på den här nivån utan att träna regelbundet året runt, så grundfysiken måste jag lägga hemma i Tomelilla, fortsätter Eriksson. Det här lägret var dock perfekt som avstämning gentemot de andra, och vi pushade förstås varandra hårt - det gör man som racerförare! Det tuffaste tycker jag var ett bergslöpningspass över 2,5 timme, men det gick bra det också. Nu har jag ett kvitto på att jag är redo för DTM både fysiskt och mentalt.

Vid blott 19 års ålder blir Joel Eriksson den yngste föraren i DTM den här säsongen. Skåningen blir också den näst yngste BMW-chauffören i DTM:s historia när lamporna slocknar vid premiären på Hockenheim-banan den 4-6 maj. Endast tjecken Vaclav Bervid var (fyra månader) yngre än Eriksson när han DTM-debuterade för den bayerska tillverkaren under 1992 års säsong.
18-02-13 Viktor Andersson går i pappas fotspår – klar för Formula STCC Nordic
Viktor Andersson från Linköping är klar för sin första säsong i Formula STCC Nordic, supportklass till STCC. Trots att han bara är 14 år känner sig kartingtalangen hemma i STCC-depån. Viktors pappa är nämligen Mattias Andersson, toppförare och veteran i svensk racings kungaklass.
Viktor Andersson har tävlat inom karting i sju år. På meritlistan har han bland annat två SM-brons och starter i såväl EM som VM.
– Men nu tar vi klivet över till formelbil. Det blir ett stort steg för Viktor som ännu bara provsuttit den bil han ska köra, berättar Mattias, som i år gör sin andra STCC-säsong med Honda Racing Sweden.

Viktors formelbil är för övrigt den som Linus Lundqvist vann mästerskapet i 2016.
Viktor Andersson, som fyller 15 år i augusti, ser självklart fram emot sin debutsäsong i Formula STCC Nordic.
– Det ska bli roligt att få tävla en riktig racerbil. 2018 tar jag emellertid som ett läroår där mitt fokus i första hand kommer att ligga på träning och att lära mig bilen, säger han.
Pappa Mattias avslöjar att Viktor redan börjat studera tävlingsfilmer från fjolårets upplaga av Formula STCC Nordic för att få en uppfattning om vad som väntar.

Mästerskapet innehåller sex deltävlingar varav fem körs tillsammans med STCC.
– Viktor kommer att tävla för mitt moderteam MA:GP och han kommer att ha sin egen stab av mekaniker, berättar Mattias.

En av personerna som kommer att hjälpa Viktor är farfar Hans som även han har en gedigen och framgångsrik bakgrund som racerförare.
– Det blir mycket far och son hos oss, konstaterar Mattias, som själv började tävla i karting vid tio års ålder.
Då lade Hans ratten på hyllan, köpte en husvagn och tog med sig Mattias på kartingtävlingar land och rike runt. De senaste åren har de, jämte Mattias tävlande i STCC, gjort samma kartingresa med Viktor.

Att det skulle bli motorsport för Viktor var som alla förstår ganska givet från början. Faktum är att han kom till världen mitt under en STCC-deltävling säsongen 2003.
– Han föddes mellan två race i Kanonloppet på Gelleråsen den 17 augusti. Jag hade varit hemma i Linköping på natten, men då var allt lugnt så jag åkte tillbaka till Karlskoga. Sedan började det hända saker och det andra heatet körde jag som nybliven, glad far, minns Mattias med ett leende.
18-02-14 Andreas Nilsson och Racebil.se tillbaka i V8 Thunder Cars
Norrtälje-föraren Andreas Nilsson är tillbaka i V8 Thunder Cars. I fjol fokuserade Andreas Nilsson på NEZ-mästerskapet i V8 Thunder Cars och körde bara en tävling ingående i det svenska mästerskapet. I år blir det hel säsong i Sverige för Andreas och hans team Racebil.se.
– För mig och mina sponsorer är det ett stort lyft att V8 Thunder Cars kör på samma evenemang som STCC igen, säger Andreas. Jag ser verkligen fram emot årets säsong. Jag har saknat alla mina svenska konkurrenter och roliga människor i depån.

Det var 2016 som Andreas debuterade i V8 Thunder Cars. Andreas hade inte kört en meter tävlingsbil när han debuterade i V8 Thunder Cars och han avslutade säsongen som Årets Rookie efter flera fina körningar. I fjol körde han NEZ-mästerskapet i V8 Thunder Cars och skaffade sig många nya erfarenheter. I år är det därmed en betydligt mer rutinerad förare än sist som står på startlinjen men målsättningen är densamma som förut.
– Målet är förbättra oss mot hur vi har åkt förut, det är alltid vad vi strävar efter, säger Andreas. Vi tävlar mot oss själva, det är så man får göra när man är nybörjare. Men det känns bra, vi kommer att få köra på en del nya banor i år och det är vi vana vid.

Andreas har gjort sig känd som något av en showman och han är inte sen att bjuda publiken på en riktig däckrökare efter målgång, som exempelvis i finalen Lemmy 500 2016.
– Vi kommer fortsätta att bjuda på oss själva, säger Andreas. Det kommer att bli mer show i år.

Den 4-5 maj på Ring Knutstorp är det premiär för V8 Thunder Cars tillsammans med STCC, Porsche Carrera Cup Scandinavia, Formula STCC Nordic, Swedish GT och Ginetta GT5 Challenge. Samtliga av årets V8 Thunder Cars-tävlingar, utom Ahvenisto i Finland, körs på samma evenemang som STCC.
18-02-12 Beprövat och nytt när PWR Racing Customer Team satsar dubbelt i Porsche Carrera Cup Scandinavia
PWR Racing Customer Team fortsätter sin satsning i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Anssi-Jukka Kasi kör vidare, men i år får han sällskap. Jämte finländaren mönstrar dalateamet nämligen kartingtalangen Hugo Andersson (bilden).

Med sina 16 år blir han yngst i hela startfältet.
PWR Racing i lilla Vikmanshyttan är ett av Sveriges största och mest framgångsrika racingteam. Under ledning av Peter ”Poker” Wallenberg och Daniel Haglöf mönstrade PWR fyra bilar i STCC och en i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017.
I år fördubblar man sin insats i den sistnämnda serien. Där representeras företaget av PWR Racing Customer Team vars bilar drivs av Steber Racing med erfarne Stefan Petterson som chef.
Anssi-Jukka Kasi gör sin andra säsong för teamet och han får som sagt sällskap av 16-årige (fyller 17 i december) Hugo Andersson. Hugo kommer att köra den bil som hans förarcoach, Philip Morin, tävlade med i mästerskapet 2017.
– Philip är en av orsakerna till att vi valde Porsche Carrera Cup Scandinavia. En annan är att Carrera Cup lockade och kändes mest spännande att testa på. Hade jag gått till någon formelbilsklass hade det varit mer likt karting, säger den unge talangen från Huddinge.

Laddar med simulatorkörning
Hugo Andersson började med karting redan som 5-åring och tävlade flitigt på hemmaplan fram till 2015 då han också började köra en hel del utomlands. Den internationella debutsäsongen utvecklade Hugos körning. 2016 och 2017 blev han bland annat sexa i Rotax International Open i Italien och nådde samma totalplacering i Euro Max Challenge där han blev tvåa i en av deltävlingarna.
På meritlistan har Hugo även medaljplatser i Rotax Max Junior och Senior samt seger i Prins Carl Philips Racing Pokal.
Men nu lämnar han satsningen på kartingen. Tävlingar kommer han att köra, men fokus flyttas över till Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det blir första gången jag sitter i den här typen av bil och förutom att göra mitt bästa är målsättningen i första hand att jag ska lära mig bilen och att utveckla min körning. Jag har ingen tidigare erfarenhet av de banor vi ska tävla på så det får väl bli lite simulatorkörning och liknande, säger Hugo och tillägger:
– I år ska vi bygga en grund för att komma längre upp i startfältet nästa år.

Hugo Andersson hoppas kunna dra nytta av Philip Morin som förarcoach även den här säsongen. Morin har hjälpt Hugo sedan 2015 och med sin erfarenhet av Porsche 911 GT3 Cup (991 I) blir han givetvis en viktig bricka i den unge talangens utveckling.

Välkomnar ung teamkompis
Anssi-Jukka Kasi står inför sin tredje Porsche Carrera Cup-säsong. Finländaren tog steg i sin utveckling under slutfasen av 2017. Han visade bra fart i både tester och kval men fick inte riktigt till det i racen.
– Jag vet inte men kanske är jag för gammal och inte orkar hålla tempot uppe under en hel tävlingshelg. Jag fyllde ju 50 år i höstas, skämtar Kasi och tillägger:
– Därför blir det bra att få en ung talang som teamkompis. Unga, duktiga förare är dessutom ofta bra coacher. Jag hade också lite hjälp av Philip Morin förra året och lärde mig mycket av honom. Kanske kan Hugo kämpa och ge styrka åt hela teamet.
– Det är bra att höra, säger Hugo som apropå sin ålder leende konstaterar:
– Jag sänker väl medelåldern lite grann.

Siktar mot pallen
34 år äldre Kasi har parkerat på tolfte plats i Carrera Cup-tabellen de två senaste åren. 2017 ingick han dessutom i Masters Cup för förare över 40 år. Där slutade han fyra bakom topptrion Lars-Bertil Rantzow, Magnus Öhman och Thomas Karlsson.
Även i år får Kasi två chanser att prestera varje gång han är på banan. Han kör nämligen vidare i sin Porsche 911 GT3 Cup (991 I) vilket innebär att han, förutom Carrera Cup, även tävlar om poäng i Porsche Approved Cup.
– Jag njuter av att köra Carrera Cup och trivs verkligen i mästerskapet. Jag gillar människorna där, de är gentlemän både på banan och i depån. Med 22 bilar eller mer till start kommer klassen dessutom att bjuda på bra fight runt hela banan.
– Racing är en rolig hobby och en viktig del av livet för mig. Men självklart vill man också ha lite framgång och därför siktar jag på en topp 3-placering i Approved Cup, säger Kasi.

Finländsk duell att vänta
I Approved Cup kommer Kasi att få sällskap av vännen, landsmannen och tidigare teamkompisen Tom Nylund. Han ska köra bilen med vilken Lukas Sundahl slutade tvåa i 2017 års mästerskap.
– Självklart vill jag vara bästa finländare, men det blir inte lätt. Tom är en tuff förare som är svår att slå, men jag kommer att ha nytta av att jag kört ganska mycket på de svenska banorna. För Tom är alla nya, säger Kasi, ler lite och avslutar:
– Jag hörde att han har planerat att testa mycket inför säsongen. Vi måste slå tillbaka och testa ännu mer.
18-02-12 Linus Lundqvist tar steget till Formel 3
F3-avancemang blir verklighet efter framgångsrik Formel 4-säsong. Linus Lundqvist har förnyat sitt kontrakt med det engelska racingteamet Double R Racing och kommer under 2018 att ta nästa steg i karriären med en satsning på det anrika brittiska Formel 3-mästerskapet.

18-årige Lundqvist får chansen i F3 efter en framgångsrik debutsäsong i brittiska Formel 4 i fjol, då han - också tillsammans med Double R Racing - inkasserade fem segrar, 11 pallplatser, fem pole positions och oöverträffade nio snabbaste varv på sin väg mot femte plats i förarsammandraget.

Satsningen på Formel 3 innebär att Lundqvist nu etablerar sig på nästa nivå på den internationella formelbilstrappan.
- Jag är fantastiskt glad för möjligheten att få tävla i brittiska Formel 3, säger Linus Lundqvist. Det känns stort att få köra ett så klassiskt mästerskap. Vi har jobbat för det här hela vintern och jag är så tacksam för att vi lyckats få till det här tillsammans med Double R Racing. Vårt samarbete fungerade väldigt bra i Formel 4 och jag är extremt spänd på att ta det till nästa nivå i Formel 3. Det kommer att bli en ännu större utmaning, förstås, men jag tar mig an detta med målsättningen att vinna.

Bilarna i brittiska Formel 3 byggs av den italienska chassikonstruktören Tatuus, medan motorerna tillhandahålls av Cosworth och utvecklar cirka 230 hästkrafter. Tillsammans med mer sofistikerad aerodynamik innebär den tekniska plattformen att varvtiderna i Formel 3 är betydligt snabbare än dem som presteras i Formel 4.

Linus Lundqvist har sedan tidigare viss erfarenhet av mästerskapet, efter ett inhopp i deltävlingen på belgiska Spa-Francorchamps (den enda som körs utanför Storbritannien) förra säsongen.
- Jag lärde mig mycket vid inhoppet på Spa, och det var en av de stora höjdpunkterna för mig förra säsongen, fortsätter Lundqvist. Jag hittade mer och mer fart och mot slutet av helgen var jag bara några tiondelar efter de allra snabbaste. F3-bilen är otroligt rolig att köra. Dessutom är jag bekant med alla banorna på kalendern, vilket förstås underlättar en del. Jag har fortfarande massor att lära, men jag går in i försäsongstesterna med en positiv känsla. Det ska bli grymt kul!

Vid sidan av Lundqvist är också ytterligare en rookie, amerikanen Dev Gore, klar för Double R Racings attack på brittiska Formel 3. Teamet, som grundades av bland andra Formel 1-föraren Kimi Räikkönen 2004, planerar att driva tre bilar i mästerskapet under årets säsong.
- Vi är superglada att Linus valt att stanna hos oss för steget upp till Formel 3, säger teamchef Anthony "Boyo" Hieatt. Linus är en kvalitetsförare, ett äkta, genuint framtidsnamn, och vi är övertygade om att han kommer vara precis lika snabb och framgångsrik i F3 som han var i Formel 4 i fjol. Vår ambition är att regelbundet slåss om segrar och pallplatser, och att därigenom också utmana om titeln. Vi har en fantastisk relation med Linus och vi är mycket förväntansfulla inför den här säsongen.

Det brittiska Formel 3-mästerskapet är ett av de mest historiskt betydelsefulla på hela den internationella juniorracingscenen. Rötterna sträcker sig så långt tillbaka som till 1951, och bland de förare som lyckats vinna den åtråvärda titeln märks giganter som Jackie Stewart (1964), Emerson Fittipaldi (1969), Ayrton Senna (1983), Mika Häkkinen (1990) och Red Bulls nuvarande F1-stjärna Daniel Ricciardo (2009).

Två svenskar har utropats till mästare i brittiska Formel 3: Gunnar Nilsson (1975) och Stefan "Lill-Lövis" Johansson (1980).

Årets säsong drar igång helgen den 31 mars-2 april på Oulton Park-banan utanför Liverpool. Totalt ska åtta deltävlingar avgöras under 2018; sju i Storbritannien och en, liksom i fjol, på belgiska Spa-Francorchamps. Vid varje tävlingstillfälle körs tre race.

KALENDER - BRITTISKA F3
31 mars-2 april: Oulton Park
28-29 april: Rockingham
26-27 maj: Snetterton
9-10 juni: Silverstone
21-22 juli: Spa-Francorchamps (Belgien)
4-5 augusti: Brands Hatch
22-23 september: Donington Park
13-14 oktober: Silverstone

18-02-08 Renault e.dams på tredje plats i Santiagos ePrix
Sébastien Buemi var bland de snabbaste på en av de halaste banorna i seriens historia, under några varv. Han startade på andraplats men tappade två positioner och halkade ner på en fjärdeplats. Efter att säkerhetsbilen gått ut höll han sig i ledargruppen fram till bilbytet.
Séb anslöt till loppet, fortfarande på en fjärdeplats, endast några hundradelar bakom Piquet. Med endast tio varv kvar använde han extra kraften tillgänglig tack vare FanBoost systemet för att jaga ikapp och köra om Piquet. Séb fortsatte trycka gasen i botten och tog in meter för meter på Vergne och Lotterer. De sista tre varven var en rysare med endast tiondelar mellan de första fem förarna. Buemi lyckades hålla svenska Felix Rosenqvist bakom sig hela vägen och slutade på en välförtjänt tredjeplats.

18-02-08 Lundström Motorsport tillbaka i V8 Thunder Cars – dubble Camaro Cup-mästaren bakom ratten
Värnamo-teamet Lundström Motorsport är tillbaka på racerbanan efter lite drygt femton års frånvaro från sporten. I år gör de comeback i V8 Thunder Cars. I höstas testade bröderna Lundström, Kristoffer och Marcus, tillsammans med pappa Bengt, den senaste generationens V8 Thunder Cars-bilar och trion fick mersmak.
– Vi testade bilen allihopa och det satte griller i huvudet på oss, säger Kristoffer. Det här är en riktig tävlingsbil och det kändes helt rätt. Vi bestämde oss för att göra comeback.

Det är också Kristoffer Lundström, 38 år, som kommer att sitta bakom ratten teamets Chevrolet Camaro. Ambitionsnivån är lika hög som när han tog sina två mästartitlar 2003 och 2004 i Camaro Cup.
– Tävlingsinstinkten finns kvar, säger Kristoffer. Jag kör för att komma först, det är höga mål, men det är dit jag siktar.

Och det är inte bara Kristoffer som har meriter från Camaro Cup. Marcus blev mästare 1999 och har utöver det tre andraplatser i mästerskapet. Totalt tog han åtta segrar i sin Camaro Cup-karriär. Pappa Bengt körde även han Camaro Cup med framgång under många år. Men nu får Marcus och Bengt sköta markservicen åt Kristoffer.
– Jag kommer att fungera som teamchef, säger Bengt. Vi kommer att driva det här som ett familjeteam där Marcus ansvarar för bilen och jag ser till att helheten fungerar. Sedan tar vi in lite hjälp utifrån för att klara det sista.
– Självklart kommer jag att känna suget att få köra själv, säger Marcus. Men samtidigt ska det bli spännande att få sätta en vinnarbil i händerna på Kristoffer.

Den 4-5 maj sker comebacken för Lundström Motorsport på riktigt då V8 Thunder Cars-premiären körs på Ring Knutstorp tillsammans med STCC, Porsche Carrera Cup Scandinavia, Formula STCC Nordic, Swedish GT och Ginetta GT5 Challenge. Samtliga av årets V8 Thunder Cars-tävlingar, utom Ahvenisto i Finland, körs tillsammans med STCC.
18-02-08 Felix Rosenqvist växlar upp i Japan
Felix Rosenqvist kommer fortsätta tävla på japansk mark även under säsongen 2018, men byter från formelbilsserien Super Formula till landets absolut mest prestigefyllda racingmästerskap Super GT.

Rosenqvist har förlängt sitt kontrakt med Team LeMans, som han tävlade för i Super Formula under 2017, men kommer i år istället att ingå i stallets parallella Super GT-satsning i samarbete med Lexus/Toyota.

Super GT är Japans främsta racingmästerskap, med 25-åriga anor och deltagande från premiumtillverkare som Lexus, Nissan, Honda, Ferrari och Lamborghini. Loppen körs över distanser mellan 250-800 km, där två förare delar bil och byts av vid obligatoriska depåstopp. Rosenqvist kommer att bilda par med japanske Kazuya Oshima, som för övrigt körde den andra Team LeMans-bilen i Super Formula förra året.
- Det här är ett väldigt spännande steg för mig, säger Felix Rosenqvist. Super GT är det största mästerskapet i Japan, med fulla fabrikssatsningar från alla de stora biltillverkarna. Det är extremt tuff konkurrens. Det känns bra att kunna göra det här tillsammans med Team LeMans och Kazuya; racingkulturen i Japan är speciell och på det här sättet får jag en stabilitet som jag tror kommer betyda mycket.

Bilarna som används i mästerskapet är de snabbaste av GT-specifikation i världen. Rosenqvist fick nyligen en första smak av den Lexus LC 500 han kommer att köra i mästerskapets högsta klass, GT500, under årets säsong vid ett test på Fuji Speedway.
- Jag körde bilen för första gången för några veckor sedan, och jag kan säga att jag aldrig har blivit så imponerad förut, fortsätter Rosenqvist. Det är en helt osannolik prestanda för den här typen av bil, sex-sju sekunder snabbare än DTM och bara några sekunder långsammare än Super Formula som är en av världens mest potenta formelbilar. Det var en chockartad upplevelse, faktiskt! Det här blir en stor utmaning, men jag ser mycket fram emot den.

Rosenqvist stiftade bekantskap med den unika japanska racingscenen för första gången förra året, och blev till slut trea i Super Formula-sammandraget. 26-åringen kommer precis som i fjol även den här säsongen att kombinera sitt tävlande i Japan med sina åtaganden i Formel E, där han just nu ligger tvåa totalt efter fyra körda deltävlingar.

Kalendrarna i Formel E och Super GT krockar bara vid ett tillfälle; den tredje Super GT-deltävlingen på Suzuka-banan avgörs samma helg som Berlins E-Prix (19-20 maj). Rosenqvist kommer den gången att prioritera Formel E.

Super GT-säsongen 2018 sträcker sig över åtta deltävlingar (varav Rosenqvist alltså kommer att köra sju), med premiär på Okayama den 7-8 april och final på Twin Ring Motegi den 10-11 november.

En av Rosenqvists rivaler i Super GT blir 2009 års Formel 1-världsmästare Jenson Button, som kör full säsong i Japan i år. Även förre F1-stjärnan Heikki Kovalainen, samt svenske Björn Wirdheim, återfinns sedan länge i Super GT.

18-02-07 Svenskt Riksmästerskap och norskt samarbete för Swedish GT 2018
Den tionde februari öppnar anmälan för Swedish GT 2018 och redan innan öppningen har mästerskapsorganisationen tagit emot många intresseanmälningar från förare och team, dessutom från Porsche Carrera Cup Scandinavia där de önskar dubblera tävlan under årets säsong.
– Vi ser fram emot en spännande säsong med ett starkt startfält på minst samma nivå som förra året, säger Thomas Johansson, koordinator för Swedish GT.
– Publiken kommer att få se riktigt häftiga bilar från Ferrari, McLaren, BMW, Mercedes, Audi, med flera. Porscharna kommer vi få se allra mest av under STCC-helgerna då Porsche 991 Cup generation ett och två kan tävla både i Swedish GT och Porsche Carrera Cup.

Samarbete med Norsk GT
Även i Norge växer intresset för GT-racing och Swedish GT inleder ett samarbete med Norsk GT där ett gemensamt tävlingsdatum på Rudskogen i september ingår i kalendrarna och möjligheter för fler samarbeten under säsongen planeras. Deltävlingen på Rudskogen förutspås få ett rekordstort startfält.
– Tävlingen i Norge blir en riktig höjdare för GT-entusiasten med stora startfält som dessutom är officiell Porsche Festival med allt vad det innebär av häftiga bilar och ett spännande evenemang, fortsätter Johansson.

GTA och GTB-klasser med förfinad Balance of Performance
Swedish GT kommer som tidigare år att bestå av två bilklasser: GTA med de kraftfullaste bilarna och GTB där de populära GT4-bilarna ingår. Både GTA och GTB avgörs enligt det populära Pro Am-konceptet, som innebär att professionella förare och amatörer delar bil. 2017 blev Ingvar Matsson och Fredrik Larsson GTA-mästare i en Ferrari 488 Challenge medan Erik Behrens och Daniel Roos dominerade GTB stort i sin McLaren 570S GT4. GT-racing lockar förare i många olika bilmärken och modeller. För att balansera bilarnas prestanda används ett Balance of Performance-system, BOP. Till 2018 års säsong kommer STCC att förfina detta system för att nå så stor sportslig rättvisa som är möjligt.
– Inom ramen för Balance of Performance har vi utöver tekniska faktorer dessutom möjligheten att styra längden på depåstoppen vilket vi tittar på som en möjlighet, säger Johansson.
– Ett optimalt BoP innebär att alla bilar teoretiskt sett har lika stor chans att vinna tävlingen. Det är förar- och team-prestationen som avgör vem som segrar.

Volvo och Prins Carl Philip?
De senaste säsongerna har Prins Carl Philip tävlat i en Volvo tillsammans med bland annat regerande världsmästaren Thed Björk. Så blir inte fallet 2018 då Volvon var en TTA-bil, en biltyp som fasas ut vilket innebär att det är en öppen fråga om Prins Carl Philip och Björk kommer till start i årets Swedish GT. Och i så fall i vilken bil.

Fem helger med två-dagarsevent tillsammans med STCC
Totalt omfattar Swedish GT 2018 fem deltävlingar – alla med STCC som huvudklass. Samtliga deltävlingar avgörs över två dagar med test och kval dag ett och två tävlingar under huvuddagen.
– Vi är mycket glada över den positiva utvecklingen inom GT-racingen och satsar vidare på den, säger STCC ABs styrelseordförande Hans Bååth.
– GT-racingen lockar en delvis annan publik och fördelarna med att Porsche-teamen kan dubblera och Pro-Am-konceptet som ger amatörförare möjlighet att tävla tillsammans med proffs är värdefulla för racingens utveckling i Sverige både på elit- och amatörnivå.
Premiären körs på Ring Knutstorp 4-5 maj. Mästerskapet fortsätter med Anderstorp 16-17 juni och Karlskoga 18-19 augusti. Serien besöker Norge 8-9 september för deltävling tre på Rudskogen Motorsenter. Swedish GT avslutas därefter med final på Mantorp Park 21-22 september.

Swedish GT 2018
4-5 maj: Ring Knutstorp
16-17 juni: Anderstorp
18-19 augusti: Karlskoga
8-9 september: Rudskogen, Norge
21-22 september: Mantorp Park

18-02-06 Liten fuktfläck förstörde något stort för Skärås
Premiären i WSK Super Masters Series i Italien blev en blöt tillställning, där landslagsföraren Emil Skärås skaffade sig viktiga erfarenheter. Slutade tolva.

Den inledande fria träningen kördes på torr bana och västeråsaren var hela tiden bland de tre snabbaste i den växlade klassen KZ2.
– Vi hade bra fart och det kändes positivt inför fortsättningen, säger Emil.
Men regnet stod som spön i backen på fredagen. Trots minimal träning i väta för sitt nya team Energy Corse var han sexa och åtta på förmiddagen. Vid lunchtid tittade solen fram och banan började torka upp. Till tidskvalet gick det att köra på torrdäck.
– Fläckvis var det fuktigt och väldigt svårt. Allt hängde på sista varvet eftersom banan torkade mer och mer för varje minut och det gick snabbare och snabbare, förklarar Emil.

Han fick till ett mycket bra näst sista varv, och laddade fullt ut på sista varvet. På banans första del satte han personbästa, och följde upp med snabbaste tid av alla i mittsektorn. Dessvärre träffade han en liten blöt fläck på slutet.
– Det var i näst sista kurvan och jag sladdade till och förstörde det varvet. Det var surt!
Hur som helst räckte tiden från varvet innan till en tolfte plats.
– Utan misstaget på sista hade det garanterat blivit en topp tre-placering. Kanske rent av pole, säger Emil.

Under lördagen kom regnet tillbaka, åtföljt av kyla. Som bäst var han tia. Tyvärr hittade teamet inte upp till absoluta toppfart under förfinalen, och Emil tappade ner till trettonde startplats i finalen. Lyckades köra upp sig en placering och slutade tolva i den första av fyra deltävlingar i WSK Super Master Series.
– En helg där kvalmissen gjorde att det blev väldigt mycket tuffare än vad det hade kunnat vara. Jag har ändå fått en väldigt bra start på säsongen och ska jobba vidare på att minska antalet småmissar under en racehelg, konstaterar Emil som nu tar en kort paus hemma i Västerås för att ladda batterierna inför Vintercupen i Italien. Dit är det 108 anmälda i KZ2.
– Det blir häftigt!
18-02-06 Oliver Söderström till STCC med Lestrup Racing Team
Oliver Söderström blir en av Lestrup Racing Teams förare i STCC 2018. Skåningen som vann Formel Renault 1,6 2015 och de senaste två åren tävlat i Formel 4 i Tyskland tar nu klivet över till standardbilsracing och STCC.
– Det är stor konkurrens i STCC med en bra blandning av väldigt snabba och erfarna förare och yngre förare och det finns mycket erfarenhet för mig att tävla mot. Det ger mig också en chans att bygga en ny plattform i Sverige och valet var ganska snabbt självklart. Det här ger mig en väldigt bra möjlighet att fortsätta utvecklas som förare.

Lika enkelt var det att bestämma sig för ett team. Oliver hade en bra känsla för Lestrup Racing Team och det blev snabbt ett enkelt beslut för honom.
– När jag fick chansen att träffa Fredrik och se hur teamet arbetar var det inte svårt att bestämma sig. Det är ett fokuserat team med två bilar och med en tight organisation och jag gillar känslan av hur teamet verkligen arbetar för och med föraren. Jag kom direkt väldigt bra överens med Fredrik och i slutändan var det ett självklart val.

Nu väntar en stor omställning från formelbil till framhjulsdriven touringcar i konkurrens med förare som har tävlat i den här kategorin och med biltypen i många år. Men Oliver räds inte att spänna bågen.
– Jag är ju racerförare och som racerförare vill man alltid vinna, konstaterar han. Självklart är det en hög konkurrens men jag vill vara med och slåss i toppen och utmana de gamla rävarna. Ett mål är så klart JSM-titeln i år men framför allt är det att snabbt komma in i biltypen och vara konkurrenskraftig och jag är övertygad om att jag har teamet bakom mig för att lyckas med det.

Fredrik Lestrup välkomnar Oliver till teamet ser fram emot att hjälpa honom snabbt komma tillrätta i teamet och i standardbilsracing.
– Jag är väldigt glad att vi kan avslöja vår första förare för året och välkomna Oliver till Lestrup Racing Team, säger Fredrik. Vi har haft en bra kontakt från början och jag tror Oliver kommer passa väldigt bra in i teamet. Han har ett stort kliv framför sig från formelbil över till STCC men jag är säker på att vi kan hjälpa honom fortsätta utvecklas som förare tillsammans med oss. Man ska inte ha för stora förväntningar från början men liksom Oliver är hela teamet racers och vi siktar högt. Ett mål är självklart årets JSM-titel men precis som Oliver vill vi vara med och utmana högst upp i toppen och det ska vi arbeta för tillsammans, säger Fredrik.

Lestrup Racing Team debuterade i STCC ifjol och 2018 är planen att ställa upp med två VW Golf GTI TCR i STCC.

18-02-05 Nu har David Lefèvre äntligen bestämt sig – klar för Porsche Carrera Cup Scandinavia
Redan för elva år sedan hade David Lefèvre tankar på en racingkarriär i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Först nu blir den av.
– Jag är snabbare på banan än på att bestämma mig, skojar den 45-årige Stockholmaren som ska köra Oscar Palms fjolårsbil för Team CBC.
David Lefèvre tillhör samma gäng som Robin Jensen och Mats Ek Tidstrand, förare som för ett par veckor sedan offentliggjorde sina satsningar på Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Tillsammans med Robin, Mats och ytterligare tre kompisar har David figurerat i svensk långloppsracing de två senaste åren. Först ägde och samsades gänget i en Volkswagen Golf, sedan köpte de en Audi RS3 LMS TCR.

Nu tar Robin, Mats och David steget in i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Jensen och Ek Tidstrand kommer till start i var sin Porsche 911 GT3 Cup (991 II) i nystartade Just Racing. Lefèvre gör debut i den bil – 991 I – med vilken Oscar Palm blev trea i mästerskapet 2017. I Team CBC blir Lefèvre förarkollega med Oscar och Peter Eriksson. Palm kommer också att fungera som Lefèvres förarcoach.
– Jag har kört en hel del långlopp och trackdays, men det här blir något helt annat. Första säsongen blir ett läroår, men sedan siktar jag uppåt, säger David.

Utmaning för båda
David Lefèvre och Oscar Palm är båda medlemmar i Ringrunners of Sweden och det var under en aktivitet med Ringrunners de träffades för första gången för snart två år sedan.
– David har kört bra och varit snabb i gatbilar på bana. Vid ett tillfälle var han med mig på Mantorp Park och då skiljde det inte många tiondelar på våra varvtider, säger rutinerade Palm, som verkligen ser fram emot att coacha David.
– Det ska bli roligt att ha med David i teamet och det blir en utmaning att få upp hans tempo i en riktig tävlingsbil. Både för honom och mig.

Längtar till Nürburgring
Trots att säsongen ännu är långt borta är det ingen tvekan om vilken tävling som kommer att bli årets höjdpunkt för David Lefèvre.
– Som medlem i Ringrunners blir det självklart extra kul att komma till just Nürburgring och tävla, säger han.
Det är årets fjärde deltävling, 4-5 augusti, som avgörs på tysk mark i ett unikt samarbete med Porsche Carrera Cup Deutschland.

Vill slå Robin och Mats
Tålamod och körglädje är två detaljer Oscar Palm pekar på för att David ska få en lyckad debutsäsong i Carrera Cup.
– Jag tycker inte att David ska ha för stora krav på sig själv. Det är viktigare att han åker ut på banan och har roligt. Då kommer det också att gå fort, säger han.

David är helt inne på Oscars linje, men helt utan målsättning tar han sig självklart inte an den här utmaningen.
– Även om jag kommer köra den äldre generationen av 991:an, och i första hand ska mäta mig med förarna i samma biltyp, vill jag givetvis slå Robin och Mats som har var sin ny 991 II. Jag har allt att vinna, säger David och ler.

2018 års upplaga av Porsche Carrera Cup Scandinavia, som är den 15:e i ordningen sedan starten 2004, innehåller alltså två generationer av populära 911 GT3 Cup. Alla ingår i huvudklassen, men de förare som tävlar i 991 I gör också upp i Porsche Approved Cup. Där kommer David Lefèvre att ställas mot ett tiotal konkurrenter.
GT-satsning också

David Lefèvre gör den här satsningen tillsammans med kompisen och kompanjonen Martin Sokolski. Medan David kör bilen i Porsche Carrera Cup Scandinavia ska Martin tävla med den i Swedish GT.
Martin Sokolski, 43 år, har ingen tidigare racingerfarenhet, men är liksom David medlem i Ringrunners och har kört en hel del på bana. Sokolski kommer att köra samtliga deltävlingar i Swedish GT och strävar efter att ta steget till Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019.
Samarbete med Porsche Center

Team CBC kommer under säsongen att samarbeta med två Porsche Center, Borås och Jönköping. David Lefèvre ska representera Porsche Center Borås medan Jönköpingsbon Oscar Palm kommer att marknadsföra Porsche Center Jönköping som är under etablering och beräknas stå klart första kvartalet 2019.
– Vi har samarbetat med Oscar i flera år och ser fram emot att den här säsongen även knyta David till oss, säger Per Johansson, marknadschef på Porsche Center Borås, Jönköping och Göteborg samt Porsche Service Center Linköping.
– Oscar och David har tagit olika vägar in i motorsporten. Oscar kom in som junior och gör i år sin tionde säsong i mästerskapet. David, som också är kund hos oss, förverkligar i mer mogen ålder drömmen om att tävla i Porsches färger. Det är härligt tycker jag, tillägger Johansson.
18-01-30 Mattias Ekström lämnar DTM
Efter 17 år, 193 race, 23 segrar och två mästerskapstitlar har Mattias Ekström valt att avsluta sin framgångrika karriär i DTM. Mattias, som är Audis mest framgångrika förare i DTM, har istället valt att fokusera på sitt eget team EKS i rallycross-VM.
”Det var ett av de tuffaste besluten jag någonsin fattat, säger Ekström. DTM har varit mitt liv i så många år och mitt hjärta kommer alltid att fortsätta slå för DTM. Men, jag har investerat väldigt mycket tid och energi i mitt rallycrossteam de senaste åren. När jag inte längre kör båda serierna kan jag fokusera och få mer tid för min familj och mina barn. Jag kommer att fortsätta tävla för mitt egen team och ger plats för en yngre talang i DTM.

Mattias började sin karriär i DTM redan 2001 som 22-åring i Audis kundteam ABT Sportsline. 2004 körde han för första gången som fabriksförare och tog direkt sin första DTM-titel. 2007 hämtade han hem sin andra mästerskapstitel och den gångna säsongen var han nära att ta sin tredje totalseger. Ekström har hela tiden kört för Audi Sport, ABT Sportsline och Red Bull i vars flyghangar i Salzburg han meddelade sitt beslut under måndagen.

Parallellt med DTM har Ekström tävlat i rallycross-VM sedan 2014 med sitt eget team EKS. Redan den tredje säsongen säkrade han världsmästartiteln. 2017 avslutades med en hedrande andraplats i både rallycross-VM och DTM.
18-01-29 Audi driver Mattias Ekström ends DTM career
Swede to concentrate on FIA World RX commitment in 2018. Dutchman Robin Frijns promoted from GT program
Remainder of driver squad unchanged for DTM 2018.

It marks the end of an era: After 17 years, 193 races, 23 victories and two championship titles, factory driver Mattias Ekström ends his DTM career, which means that Audi’s most successful DTM campaigner to date is leaving this racing series. In 2018, Ekström will concentrate on the factory-backed commitment of his team, EKS, in the World Rallycross Championship. The new member of Audi’s DTM driver squad is Dutchman Robin Frijns.
“This was one of the most difficult decisions I’ve ever had to make,” says Ekström. “The DTM was my life for a long time and my heart will always continue to beat for the DTM in the future too. However, I’ve also invested a lot of time and energy in my rallycross team in recent years. Without the dual program I’m now able to fully concentrate on one series again and have more freedom again for my family and my children. I’ll continue to compete for my own team and am clearing the way in the DTM for a promising youngster.”

Mattias Ekström began his DTM career in 2001 at the age of 22 in the Audi customer team of ABT Sportsline. In 2004, he raced for the first time as a factory driver and instantly clinched his first DTM title. In 2007, title number two followed and last season he just barely missed another overall victory. Always at his side: Audi Sport, ABT Sportsline and partner Red Bull in whose HANGAR-7 at the Salzburg airport Ekström now announced his decision as well.

Alongside the DTM, Ekström has been competing in the World Rallycross Championship with his own team, EKS, since 2014. As early as in his third year, he secured the world championship title and, as in the DTM, finished last season as runner-up champion. Ekström describes his most recent years as a major dual effort which the 39-year-old no longer wants to shoulder. “Mattias informed us early of his wish to contest only one series in the 2018 season,” says Head of Audi Motorsport Dieter Gass. “Obviously, Mattias is extremely valuable and important for both projects. That’s why this decision was not an easy one for either of us.”

Ekström leaves a gap in the DTM squad which makes it possible for 26-year-old Robin Frijns to be promoted to the ranks of an Audi factory driver. The Dutchman has been active in customer racing for Audi since 2015 and comes from single-seater racing. In a junior driver evaluation in Spain, he gathered initial experience at the wheel of an Audi DTM race car in 2013. “Robin left a strong impression with us even back then and we haven’t lost sight of him ever since,” says Head of Audi Motorsport Dieter Gass. “At the wheel of the Audi R8 LMS, he showed his abilities and is doing a very good job in our Formula E simulator as well. That it’s possible to battle for the title in the DTM even as a rookie was demonstrated by René Rast last year. Robin has great potential and Audi is in a very good position in terms of its driver lineup for the 2018 DTM. We’re convinced of this.”

The remainder of Audi’s DTM driver line-up will be the same as last year’s: Loïc Duval (F), Jamie Green (GB), Nico Müller (CH), René Rast (D) and Mike Rockenfeller (D) have been confirmed as drivers by the automobile manufacturer. This is the team Audi won all three titles (drivers’, manufacturers’ and teams’) with in the 2017 season.

The new DTM season will open at the Hockenheimring on May 5/6. The first race of the 2018 FIA World RX 2018 will be held at Barcelona on April 14/15.
18-01-29 Felix Rosenqvist tar målflagg i rekordsnabbt Daytona 24-timmars
Felix Rosenqvist fick äran att ta målflagg bakom ratten i Jackie Chan DCR JOTA-teamets bil #37 i helgens 24-timmarslopp i Daytona, USA - som gick till historieböckerna när ett 36 år gammalt rekord till slut suddades ut.

Rosenqvist - som delade bil med kanadensiske F1-föraren Lance Stroll, spanjoren Daniel Juncadella och holländaren Robin Frijns - tog sig igenom 24 tidvis mödosamma timmar i Amerikas främsta långlopp, där teamet gång på gång tvingades resa sig efter totalt fyra punkteringar, två drive through-straff och ett antal tidskrävande reparationer.

Problemen innebar att ekipaget - som låg på sjätte plats så långt som 15 timmar in i tävlingen - föll bort ur diskussionen om pallplatserna, men Rosenqvist kunde i alla fall föra den ORECA-byggda LMP2-bilen över mållinjen på 15:e plats totalt bland 50 startande (varav 20 i den snabbaste prototypklassen där också #37 var anmäld).

Smålänningen fick därmed ta målflagg i ett race som går till historieböckerna som det snabbaste och längsta Daytona 24-timmars någonsin: med 4628 km (808 varv) kunde segrande Mustang Sampling-teamet (Christian Fittipaldi/Felipe Albuquerque/Joao Barbosa) slutligen radera ut ett rekord som stått sig ända sedan 1982.

För att belysa den rekordsnabba farten i årets upplaga av tävlingen lyckades även Rosenqvist och co. trots sina omfattande problem att passera det gamla rekordet (med drygt fem kilometers marginal) - svensken och hans förarkollegor hann tillryggalägga 4451 km (777 varv) under dygnet i Florida.
- Det har varit ett tufft race, krävande för både oss förare och för materialet, men jag är glad att vi lyckades ta oss i mål, säger Felix Rosenqvist. Man kör ju alltid för att vinna, men vi har helt enkelt haft för många problem den här gången. I övrigt har det varit en kul helg med Lance, Dani och Robin, och med teamet - jag har inte jobbat med Jackie Chan DCR JOTA förut, men det har verkligen fungerat bra. Det är bara tråkigt att inte resultatet blev bättre, för jag tror att vi hade kapacitet för en pallplats.

Helgens race markerade Rosenqvists andra start i Daytona 24-timmars. Den första skedde 2016, då han tvingades bryta.

26-åringen reser nu direkt vidare till Chile, där hans ordinarie tävlande i Formel E fortsätter kommande helg (den 3 februari) med Santiagos E-Prix. Rosenqvist leder just nu Formel E-sammandraget inför säsongens fjärde race.
- Jag ser fram emot Chile, fortsätter Rosenqvist. Jag flyger dit i morgon (måndag) och tar några dagar ledigt före racet; det behövs efter en hektisk start på året. Banan i Santiago är helt ny för alla - första gången Formel E är där - men jag har en bra känsla. Målet är att bygga vidare på våra segrar i Hong Kong och Marrakesh, och att försöka utöka mästerskapsledningen.

Totalt fick Felix Rosenqvist 7 timmar och 30 minuter bakom ratten i Daytona 24-timmars; över två timmar mer än någon av sina teamkamrater.

Resultat http://imsa.alkamelsystems.com/
18-01-26 Nytt team och nya förare – Jensen och Ek Tidstrand satsar på Porsche Carrera Cup Scandinavia
De tävlingsdebuterade som långloppsförare 2016. I fjol provade de lyckan både internationellt och i Swedish GT. Nu gör kompisarna Robin Jensen och Mats Ek Tidstrand gemensam sak i Porsche Carrera Cup Scandinavia. I egna teamet Just Racing ska de köra var sin ny Porsche 911 GT3 Cup (991 II).

Robin Jensen och Mats Ek Tidstrand är två entusiastiska och ambitiösa förare och teamägare som debuterar i det skandinaviska Carrera Cup-mästerskapet den här säsongen. De brinner verkligen för sporten och har en tydlig ambition med sin gemensamma satsning.
– Vår målsättning är att vara ett av de ledande teamen i mästerskapet om tre, fyra år, säger Mats.
Just Racing, som får Joakim Thörjesson som teamchef, kommer att samarbeta både med Sundahl Racing och Mattsson Motorsport. Förutom två nya 911 GT3 Cup (991 II) kommer teamet att förfoga över en Porsche Cayman GT4 som Simon Sjöö ska tävla med i Swedish GT. Där kommer även Robin och Mats att starta. Bland annat för att få mil i bil och tävlingserfarenhet.
Porsche i blodet
Både Robin och Mats har alltid gillat racing och snabba bilar. Den förstnämnde har dessutom en hel del motorsportpåbrå. Hans mormors bror var nämligen Carl-Gunnar ”CeGe” Hammarlund, välkänd radioprofil med stora meriter både som rally- och racingförare. ”CeGe” vann Midnattssolsrallyt 1954 och 1959-1962 dominerade han svensk racing med fyra raka SM-titlar. Samtliga segrar tog ”CeGe” med Porsche.
– Så jag har lite Porsche i blodet och har kört Porsche privat sedan jag var 21 år, berättar den snart 38-årige Stockholmaren.

Förverkligade dröm
För två år sedan förverkligade Robin och Mats sin gemensamma motorsportdröm. Tillsammans med fyra kompisar, och i samarbete med Brovallen Design, började de köra långloppsracing på nationell nivå i en Volkswagen Golf.
Förra året bytte långloppsgänget ut Golfen mot en TCR-Audi RS3 LMS (samma bil som Reuben Kressner körde i STCC). Samtidigt tog Robin och Mats nästa steg – de köpte var sin Ferrari 488 med vilka de körde Ferrari Challenge Europe och Swedish GT. Robin nådde sina största framgångar internationellt, Mats lyckades bäst på hemmaplan.
I Ferrari Challenge blev Robin sjua totalt efter en rad starka insatser och med en pallplats som främsta resultat. Mats övertygade i GTA i Swedish GT där han delade bil med Reuben Kressner i Karlskoga och Anderstorp och avslutade säsongen på Mantorp Park med Robin Hansson. Mats blev fyra totalt i GTA efter en seger och ytterligare fyra pallbesök.
– Det är framgångarna i Swedish GT som gjort att jag vill satsa vidare och prova på Carrera Cup, säger Mats.

Aggressiv och orädd
Nu tar kompisarna och grannarna från Saltsjöbaden alltså nästa kliv i racingkarriären. De gör det i var sin ny 991 II i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det ska verkligen bli roligt. Jag och Robin känner flera av förarna i serien och att tävla i ett mästerskap drivet av Porsche, och med Porsche Center Stockholm som samarbetspartner, känns stabilt och bra, säger Mats.
– Vi ser fram emot premiären på Ring Knutstorp dit vi båda har för avsikt att komma väl förberedda. Vi vill få till så mycket test det är möjligt innan första start – inte bara för vår egen skull utan också av respekt för cupen och de andra förarna, säger Robin, som känns hetast av de båda.
– Visst är det kul med racing, men för mig är det också blodigt allvar till hundra procent. Jag är aggressiv och orädd, men visar respekt för mina medtävlare, säger han och tillägger:
– Jag kommer att ta tävling för tävling. För mig är varje race och den erfarenhet de kan ge viktigare än serien i sig. Vilka resultat det kan bli hänger på hur snabbt man lär sig bilen när vi kommer igång med testerna.

”Inte fullt normala”
Nio år äldre Mats Ek Tidstrand, som ursprungligen kommer från Leksand, medger att han är den lugnare och mer blygsamme av de båda. Men precis som Robin är han ute efter resultat.
– Självklart kommer första säsongen att handla en hel del om att se och lära och att bekanta sig med bilen, men det är ingen tvekan om att jag också vill vara med och fightas med gubbarna – Magnus Öhman, Thomas Karlsson, Ingvar Mattsson och de andra. Jag kan lova er att både jag och Robin kommer att bjuda på riktig underhållning, säger han.
Någon tanke på att inleda Porsche Carrera Cup-karriären i var sin 991 I i Porsche Approved Cup hade egentligen ingen utav dem.
– Hur gjorde vi förra året? Jo, vi köpte var sin ny Ferrari 488 och kastade oss ut i Europa. Vi är inte fullt normala, avslutar Mats med ett skratt.
18-01-26 Joel Eriksson och Team Sweden möter världseliten i Race Of Champions i Riyadh
Joel Eriksson har bjudits in till motorvärldens årliga mästarmöte, Race Of Champions, och kommer att tävla både i lag för Sveriges räkning och individuellt när han ställs mot några av sportens största stjärnor i Saudiarabiens huvudstad Riyadh nästa helg.

19-årige Eriksson har valts ut som en av årets tävlande i Race Of Champions (ROC) efter ett framgångsrikt 2017, där han slutade tvåa i europamästerskapet för Formel 3 och sedan kvalade in på pole position vid den stora världsfinalen i Macau, Kina.

Tomelilla-pågen - som är klar för en fabriksstyrning med BMW i tyska DTM under 2018 - kommer till start i Race Of Champions för första gången, och kommer förutom den individuella tävlingen också att bilda par med regerande rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson i den så kallade Nations Cup-delen där duon representerar Team Sweden.

Race Of Champions för varje år samman några av världens absolut bästa förare från en rad olika motorgrenar, med deltagare från bland annat Formel 1, rally, sportvagnsracing, IndyCar, rallycross och X Games. Förarna ställs mot varandra, man mot man, i identiska bilar på en specialdesignad parallellbana (asfalt) inne på en idrottsstadion.

Regerande ROC-mästare är colombianske Juan Pablo Montoya, vars CV bland annat innehåller dubbla Indy 500-triumfer och en seger i Monacos Grand Prix för Formel 1.
- Det ska bli grymt kul att få prova på Race Of Champions, säger Joel Eriksson. Det är inte varje dag man åker ner till Saudiarabien och tävlar mot några av sportens största legendarer, så det blir garanterat en speciell upplevelse! Jag ser också fram emot att försvara de svenska färgerna tillsammans med Johan; jag vet att han är väldigt snabb och mångsidig. Jag har hört mycket gott om ROC och är säker på att det blir en helg att minnas!

Årets ROC-upplaga avgörs på King Fahd International Stadium i Riyadh, Saudiarabien, den 2-3 februari. Bland de förare som bekräftat sitt deltagande märks tidigare nämnde Montoya, regerande IndyCar-mästaren Josef Newgarden, tidigare rally- och rallycrossvärldsmästaren Petter Solberg, niofaldige Le Mans-segraren Tom Kristensen, tripple Indy 500-vinnaren Helio Castroneves och Joel Erikssons egen huvudrival om 2017 års F3-titel, britten Lando Norris.

DTM-mästaren René Rast och vinnaren av sportvagns-VM samt Le Mans 24-timmars 2017, Timo Bernhard, är också klara för start.

Race Of Champions, grundat av rallyikonen Michèle Mouton och svenske Fredrik Johnsson, avgjordes för första gången 1988 i Paris. Mellan 1992-2003 hittade tävlingen ett temporärt hem på Kanarieöarna, innan konceptet flyttade in på Stade de France i Paris 2004-2006.

Under det senaste decenniet har arrangemanget intagit bland annat Wembley i London, "Fågelboet" i Peking och Esprit Arena i Düsseldorf. Även Bangkok, Barbados och Miami har stått värd för ROC på senare år.
- Det är väldigt roligt att kunna välkomna ett helsvenskt team till årets Nations Cup och Race Of Champions, säger Fredrik Johnsson, bas för ROC. Vår modell har alltid varit att ta de bästa förarna, sätta dem i identiska bilar och helt enkelt se vem som vinner. Mot bakgrund av deras framgångar förra säsongen tror jag att Joel och Johan är en duo som kan vara med och slåss om segern i Riyadh - vi är verkligen glada att ha dem med!

Listan över segrare i Race Of Champions är, inte helt oväntat, gedigen. Sebastian Vettel, Sébastien Loeb, Marcus Grönholm, Colin McRae, Carlos Sainz och David Coulthard hör alla till dem som lyft mästarbucklan, medan F1-giganten Michael Schumacher själv ställt upp sju gånger med två andraplatser som bästa resultat.

Två svenskar har under åren lyckats vinna Race Of Champions: Stig Blomqvist 1989 och 1990, och Mattias Ekström 2006, 2007 samt 2009.

2018 års upplaga av Race Of Champions avgörs över två dagar. Först ut är Nations Cup fredagen den 2 februari, då alltså Joel Eriksson och Johan Kristoffersson ska försvara Sveriges färger, följt av den individuella tävlingen där alla ställs mot alla en dag senare.

18-01-24 Felix Rosenqvist redo för 24-timmarsbatalj i Daytona
I helgen är det dags: klassiska Daytona 24-timmars avgörs i Florida, USA, med Felix Rosenqvist till start i tävlingens snabbaste klass i en bil han delar med tre av sina närmaste racingvänner.

Rosenqvist - som just nu anför tabellen i elbilsmästerskapet Formel E efter sin seger senast i Marrakesh för knappt två veckor sedan - tar sig an helgens uthållighetstest i Daytona som en av komponenterna i en stjärnspäckad och omskriven föraruppställning hos teamet Jackie Chan DCR JOTA.

Tillsammans med den kanadensiske F1-föraren Lance Stroll, span
joren Daniel Juncadella och holländaren Robin Frijns hoppas Rosenqvist kunna utmana om tätpositionerna när den amerikanska sportvagnsklassikern avgörs för 56:e gången i ordningen. Kvartetten kör en ORECA-LMP2 i loppets huvudklass "Prototype", där man ställs mot 19 andra liknande bilar - och motståndet går inte direkt av för hackor.

Med i årets startfält finns - förutom alla de amerikanska toppnamnen - en ovanligt stark internationell närvaro; toppad av ingen mindre än tvåfaldige Formel 1-världsmästaren Fernando Alonso (som Rosenqvist nu möter för första gången i karriären). Andra världsstjärnor inkluderar Juan Pablo Montoya, Helio Castroneves, Paul di Resta och regerande DTM-mästaren René Rast.

Felix Rosenqvist är ensam svensk i årets upplaga av Daytona 24-timmars
Se komplett startlista här.

- Det här blir en väldigt speciell helg, så mycket vet jag redan nu, säger Felix Rosenqvist. Det är ett fantastiskt startfält och jag är väldigt glad att få göra det här med mina polare. Man får nog inte många sådana chanser i livet. Daytona är ett stort och viktigt race - det största långloppet i hela Nordamerika - och att få köra det i huvudklassen med så här meriterade teamkamrater är verkligen en stor möjlighet.

Samtliga team var på plats på Daytona International Speedway - en av USA:s mest mytomspunna racerbanor - för det officiella testet "Roar Before the 24" i början av månaden, och Rosenqvist känner sig väl förberedd.
- Roar-testet gick som planerat och vi känner oss redo, fortsätter Rosenqvist. Det är ett extremt långt lopp, förstås, och det viktigaste är att ta det lugnt och inte stressa. Det avgörs inte förrän sista timmen, och fram till dess måste vi försöka hålla oss borta från problem. Jag har gjort några 24-timmarsrace nu och jag vet hur lite som krävs för att man ska tappa koncentrationen framåt småtimmarna. Det är en mäktig utmaning och jag hoppas att vi kan vara med och tampas om ett bra resultat.

Rosenqvist, Stroll, Juncadella och Frijns har startnummer #37. Totalt kommer 50 bilar till start, fördelade över fyra olika klasser.

Rosenqvist har ställt upp i Daytona 24-timmars en gång tidigare: 2016. Den gången fick smålänningen dock själv inte köra ett enda varv i själva racet sedan hans teamkamrater kraschat bilen i förtid.

Årets upplaga inleds med fri träning och kval i morgon torsdag. På fredag väntar sedan ytterligare ett träningspass, innan racet drar igång kl. 20.40 svensk tid på lördag. Målgång sker följaktligen 24 timmar senare.

Daytona 24-timmars streamas live på nätet på www.imsa.com och www.radiolemans.com. Regelbundna uppdateringar, bilder och kommentarer kommer att publiceras löpande på Felix Rosenqvists officiella Facebook-sida under hela loppet.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
Rolex 24 At Daytona
(Daytona 24-timmars)
Torsdag 25 januari
Fri träning 1: 15.20-16.20
Fri träning 2: 19.40-20.40
Kval: 22.45-23.00
Fri träning 3: 00.30-02.00

Fredag 26 januari
Fri träning 4: 15.40-16.40

Lördag 27 januari
Start - Rolex 24 At Daytona: 20.40

Söndag 28 januari
Målgång - Rolex 24 At Daytona: 20.40

18-01-22 Jimmy Eriksson uppmärksammad på Bilsportgalan
Jimmy Eriksson uppmärksammades för sin sammanlagda tredjeplats i Blancpain GT Series Endurance Cup 2017 när den svenska motorsporteliten samlades i Göteborg för årets Bilsportgala i lördags.

Eriksson fick ta emot ett pris i kategorin "Internationella framgångar", där för övrigt lillebror Joel - silvermedaljör i Formel 3-EM - också lyftes fram.

Bilsportgalan samarrangeras av Albinsson & Sjöberg, Nordens största motorförlag, och Svenska Bilsportförbundet (SBF). Lördagens upplaga, som ägde rum i Eriksbergshallen, markerade första gången någonsin som galan arrangerades i Göteborg.

SBF har också låtit meddela att både Jimmy och Joel Eriksson, liksom i fjol, fortsatt kommer att ingå i det svenska A-landslaget i racing under 2018.
- Kul att få ta emot ett pris här på galan i år igen, säger Jimmy Eriksson. Det kom faktiskt som en överraskning och jag hade ingen aning om det, så det var extra skoj. 2017 var ett väldigt bra år för svensk motorsport och det är härligt att kunna fira alla framgångar tillsammans på det här sättet.

Jimmy Eriksson arbetar för närvarande på sitt upplägg för säsongen 2018, som för övrigt blir Tomelilla-pågens tionde i bilracingsammanhang. Mer information kommer att presenteras tids nog.
18-01-22 Joel Eriksson prisad på Bilsportgalan
Joel Eriksson fick ta emot två utmärkelser när den årliga Bilsportgalan ägde rum i Eriksbergshallen i Göteborg på lördagskvällen. Eriksson belystes för sina framgångar under racingsäsongen 2017, då han tog silver i Europamästerskapet för Formel 3 och kvalade in på pole position vid det stora VM-loppet i Macau, Kina, i november.

Den 19-årige skåningen utropades dels till Årets Racingjunior (för tredje året i rad), och tog dessutom emot en hedersbetygelse i kategorin "Internationella framgångar" där också storebror Jimmy Eriksson uppmärksammades.

Bilsportgalan samarrangeras av Albinsson & Sjöberg, Nordens största motorförlag, och Svenska Bilsportförbundet (SBF). Det här var första gången någonsin som galan arrangerades i Göteborg.

SBF har också låtit meddela att både Joel och Jimmy Eriksson, liksom i fjol, fortsatt kommer att ingå i det svenska A-landslaget i racing under 2018.
- Bilsportgalan är alltid en höjdpunkt i svensk motorsport och det är alltid lika roligt att få komma dit, säger Joel Eriksson. Jag hade en väldigt bra säsong 2017 och jag är glad att det uppmärksammas på det här sättet. Jag är tacksam för mina priser och hoppas att jag får ännu större anledning att komma tillbaka till galan igen nästa år! Jag ser också fram emot att fortsätta vara en del av landslagsorganisationen och mitt mål nu är att så fort som möjligt ta mig till toppen i min nya utmaning, DTM.

JOEL ERIKSSONS PRISER PÅ BILSPORTGALAN 2018:
- Internationella framgångar
- Årets Racingjunior
Juryns motivering: ”För varje år kliver detta framtidslöfte allt högre upp på karriärstegen. Säsongen 2017 befäste 19-åringen sin höga internationella status med sju racesegrar och ett slutligt silver i Formel 3-EM.”

19-01-22 Linus Lundqvist tilldelad prestigefyllt pris på Bilsportgalan
Linus Lundqvist utropades till årets stipendiat ur Anecto Racing Minnesfond när den stora Bilsportgalan ägde rum i Eriksbergshallen i Göteborg i lördags kväll.

18-årige Lundqvist får priset för sina insatser under racingsäsongen 2017, då han tog steget ut på den internationella formelbilsscenen och slutade femma totalt i det brittiska Formel 4-mästerskapet med fem racesegrar.

Anecto Racing Minnesfond instiftades i sviterna av den svåra olyckan på Linate-flygplatsen i Milano 2001, där nio medlemmar ur det svenska kartingteamet Anecto Racing miste livet. Minnesfonden har som mål att hjälpa en svensk förare i klättringen mot Formel 1.

Förutom äran belönas Linus Lundqvist med 60 000 kronor.
- Jag är väldigt tacksam för den här utmärkelsen, säger Linus Lundqvist. Det är en ära att få ta emot Anecto Racing Minnesfond, som har en speciell plats i hjärtat för alla oss med en bakgrund i svensk karting. Det här priset kommer att hjälpa mig i arbetet för 2018, som just nu pågår för fullt, och jag vill verkligen tacka juryn för att de tror på mig och det jag gör. Stort tack.

Svenska Bilsportförbundet har också bekräftat att Linus Lundqvist, för andra året i rad, tagits ut i juniorlandslaget i racing.

Motivering, Anecto Racing Minnesfond 2017:
"Efter en nattsvart säsongsstart, präglad av tekniska problem, visade årets stipendiat prov på mental styrka och en förmåga att resa sig hela vägen till toppen. Flest snabbaste varv av alla, och fler pole positions än mästaren själv, belyste den körskicklighet och fart som också genererade hela fem segrar i tuff internationell konkurrens.

Anecto Racing Minnesfond 2017 tilldelas Linus Lundqvist!"

Juniorlandslaget i racing 2018:
Linus Lundqvist, Stockholm
Henric Skoog, Torshälla
Hampus Ericsson, Kumla
Victor Bouveng, Uppsala
18-01-19 Från Middle East till Porsche Carrera Cup Scandinavia för hårdsatsande Christoffer Bergström
Han är mitt uppe i sin andra säsong i Porsche GT3 Cup Challenge Middle East. I sommar får vi se honom köra nya 911 GT3 Cup (991 II) även på hemmaplan. Christoffer Bergström är klar för Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018. Anmälningslistan till årets upplaga av Porsche Carrera Cup Scandinavia innehåller nio nya förare. Hittills. En av dem är Christoffer Bergström.

I racingsammanhang är den 47-årige urstockhommaren, som bland annat driver Pampas Marina i Solna, tämligen färsk. Han debuterade i V8 Thunder Cars 2015 och har på tre säsonger utvecklats till en toppförare i klassen. 2017 blev han femma efter flera pallbesök. I år siktar han på en plats bland de tre bästa totalt.

För V8 Thunder Cars släpper inte Bergström, även om han väntar hem en helt ny Porsche 911 GT3 Cup (991 II) i mars månad.
– Jag har för avsikt att köra båda mästerskapen vilket innebär att jag får dubblera vid flera tillfällen. Vi börjar redan i premiären på Ring Knutstorp och får utvärdera efter det, men tanken och planen är att jag ska köra så mycket som möjligt, säger Bergström, som tävlar för egna teamet Team Pampas.
Christoffer Bergström har ett förflutet inom båtsporten men intresset för bilracing har funnits där sedan barnsben.
– Som liten fick jag möjlighet att vara med Mats Lindén under några säsonger. Bland annat 1984 då han vann Super Saloon med Porschen. Sedan kom båtarna emellan.

Men nu är det bara bilracing som gäller och sedan vintern 2016/2017 tävlar han själv i en Porsche, medlockad till Porsche GT3 Challenge Middle East av vännen Magnus Öhman. Redan under premiärsäsongen visade Bergström sådan fart att organisationen för mästerskapet började fundera på att flytta upp honom en klass – från brons till silver.
– Jag sa att för min del spelar det ingen roll. Jag kan åka silver och komma längst ner, det gör ingenting. Jag behöver inte stå på pallen bara jag utvecklas som förare och får tävla i den kategori som är lämpligast för mig.
Efter de två inledande deltävlingarna den här säsongen, som avgjorts på Bahrain International Circuit och Dubai Autodrome, skuggar Bergström Öhman i toppen på silverdivisionen efter placeringsraden 2-3-4-4. Tillsammans har Öhman och Bergström dessutom fört svenska Mtech Competition till ledning i teammästerskapet.
– Det har gått bra. Både jag och Magnus har haft bättre fart i inledningen på den här säsongen än vad vi hade i fjol.

I Middle East-mästerskapet har man bytt ut 991 I mot nya 991 II. I Porsche Carrera Cup Scandinavia kommer båda generationerna av 911 GT3 Cup att tävla parallellt de kommande säsongerna.
– Potenta bilar båda två, riktiga racerbilar. Det är mer kraft i den nya bilen och jag gillar den något bättre än den jag körde i fjol. Det far iväg något fruktansvärt när man startar och det är kul. En härlig bil att köra.

Erfarenheten från sitt deltagande i mellanösternmästerskapet tar Bergström givetvis med sig in i sin första Porsche-säsong på hemmaplan.
– Jag får nästan 200 mils racerbilsåkning under vintern. Visst skiljer det mycket på banorna där nere och här hemma, men känslan är den samma – var är bilen, hur kan du hålla den, sladda inte sladda… Dessutom får du en ganska hög snittfart i ryggen vilket gör att man känner sig lugn när man kommer hem till lite långsammare banor.
Christoffer Bergström ser långsiktigt på sin medverkan i Porsche Carrera Cup Scandinavia. 2018 blir ett läroår där han ska växa in i klassen och skaffa sig erfarenhet för att satsa vidare 2019.

Bergströms fokus ligger i första hand på V8 Thunder Cars, men det kommer inte att hindra honom från att även satsa fullt ut på Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det är åtminstone min ambition och jag tränar hårt för att orka med att dubblera, säger han och tillägger:
– Körs klasserna direkt efter varandra får jag väl kliva ur ena bilen, dricka lite vatten och hoppa in i den andra. Det ska gå.
18-08-14 Joel Eriksson genomför lyckat Formel E-test
Joel Eriksson har genomfört sitt första test i det expansiva elbilsmästerskapet Formel E.

Testet ägde rum på Circuit Moulay El Hassan i Marrakesh, Marocko, under söndagen – en dag efter att det ordinarie Formel E-fältet tävlat på samma bana (med svenske Felix Rosenqvist som vinnare).

Eriksson var en av 20 förare speciellt utvalda till det så kallade rookietestet, där mästerskapets tio team fick chansen att utvärdera vardera två potentiella framtidsnamn.

Eriksson körde under dagen för brittiske superentreprenören Sir Richard Bransons stall, DS Virgin Racing, som också mönstrade Ferraris Formel 1-adept Antonio Giovinazzi (ITA).

19-årige Eriksson anpassade sig snabbt till den nya, elektriska miljön, och avslutade det första av dagens två pass som trea i resultatlistan – bara två tiondelar bakom listtoppande Paul di Resta (GBR) vars CV inhyser såväl 59 Formel 1-starter som en meriterande DTM-titel.

De snabbaste tiderna sattes sedan under eftermiddagen, då banan var i bättre kondition och då majoriteten av fältet utförde kvalsimuleringar med fullt effektuttag, 200 kW, ur batterierna.

Eriksson såg länge ut att återigen gå mot en topp tre-tid, men fick i slutändan nöja sig med nionde plats i resultatlistan efter ett misstag i den allra sista kurvan på sitt snabbaste varv. Eriksson hade precis innan missen noterats för näst bästa tid av alla i banans mittsektor.

Den schweiziske Audi-föraren Nico Müller avslutade dagen med testets snabbaste tid, 1.4 sekunder före Eriksson som dock trots sin miss bara hade några tiondelar upp till andra plats.
- Det har varit ett bra test, väldigt intressant och lärorikt, säger Joel Eriksson. Formel E är verkligen något helt annat än det jag är van vid, men väldigt kul! Det gäller att tänka på ett annat sätt och köra så fort som möjligt samtidigt som man hushåller med energin, och det är inte enkelt. Det var synd att jag missade lite i sista kurvan på mitt sista varv, men det var trots allt bara ett test och tiderna i sig är inte avgörande. Jag är nöjd med det jag gjort och vi ser att farten finns där. Tack till DS Virgin Racing för den här möjligheten!

Eriksson tillryggalade totalt 52 varv under dagen i Marrakesh. Den 19-årige skåningen, EM-tvåa i Formel 3 under 2017, reser nu hem till Sverige igen och närvarar kommande helg på Bilsportgalan i Göteborg.

18-01-13 Felix Rosenqvist ny totalledare i Formel E efter seger i Marrakesh
Felix Rosenqvist körde hem sin andra raka seger i elbilsmästerskapet Formel E när han vann lördagens E-Prix i Marrakesh, och tar därmed också över den sammanlagda ledningen i förarsammandraget.

Rosenqvist följde upp sin seger i Hong Kong i december med en ny triumf när Formel E nådde Marocko i helgen, och besegrade schweizaren Sébastien Buemi i en duell man mot man där en omkörning strax innan mål fällde avgörandet.

Buemi - med bland annat 55 Formel 1-starter och en Formel E-titel på sitt CV - ledde länge loppet från pole position, men fick se sig passerad av Rosenqvist med fyra varv kvar att köra.

Rosenqvist hade startat racet som trea efter ett bra kval, där han var snabbast av alla i gruppmomentet och sedan alltså tredje kvickast i det avgörande Super Pole-segmentet som avgör startuppställningen i topp fem.

Den 26-årige smålänningen låg initialt kvar på tredjeplatsen under de första varven, men körde om engelsmannen Sam Bird innan de obligatoriska depåstoppen och tog alltså Buemi i slutfasen.

Rosenqvist, Buemi och Bird delade på pallen även i förra säsongens upplaga av Marrakesh E-Prix, då förhållandet var det omvända med Rosenqvist i tidig ledning innan han den gången tvingades släppa Bird och Buemi förbi sig.

Dagens seger är den tredje totalt för Felix Rosenqvist i Formel E.
- Grymt skönt, utbrister Felix Rosenqvist. Jag var inte riktigt nöjd med känslan i bilen på träningen i förmiddags, men sedan hittade vi lite fart till kvalet och lyckades göra ett bra jobb där. Väl i racet visste jag att vi hade en effektiv bil. Jag sparade på energin ganska länge och lyckades sätta in en stöt på Buemi ett par varv innan mål. Det var precis det omvända när vi tävlade här förra säsongen, så det här är definitivt en skön revansch!

Triumfen i Marocko innebär att Rosenqvist alltså nu tar över taktpinnen i toppen av Formel E-tabellen. Rosenqvist leder mästerskapet på 54 poäng, fyra före Bird när tre av 14 race har körts.
- Det är häftigt att leda mästerskapet, men det är fortfarande väldigt tidigt på säsongen och jag tar det race för race, fortsätter Rosenqvist. Jag blev trea i fjol och målet är förstås att kunna utmana om titeln den här säsongen, men det är viktigt att fokusera på rätt sak vid rätt tillfälle.

Rosenqvists stall, Mahindra Racing, leder också teamsammandraget - och stod för en imponerande teknisk insats i Marrakesh.
- Det här är verkligen en teamseger, avslutar Rosenqvist. Vi hade ett problem med batteriet i min andra bil innan start, men mekanikerna lyckades byta det på rekordtid innan depåstoppet och förtjänar ett stort tack för det. Vi blir bara starkare och starkare tillsammans just nu och jag ser väldigt mycket fram emot resten av säsongen.

Nästa Formel E-lopp körs i Sydamerika, när Chiles huvudstad Santiago debuterar som värd för ett E-Prix den 3-4 februari. Redan en vecka tidigare än så, den 25-28 januari, ställer Felix Rosenqvist också upp i det världsberömda 24-timmarsloppet i amerikanska Daytona.

RESULTAT (topp fem)
ABB FIA Formula E Championship
Race 3/14 | Marrakesh E-Prix
1: Felix Rosenqvist (SWE), 33 varv
2: Sébastien Buemi (CHE), +0.945s
3: Sam Bird (GBR), +5.762s
4: Nelson Piquet Jr. (BRA), +6.554s
5: Jean-Eric Vergne (FRA), +12.238s
Se fullständiga resultat http://www.fiaformulae.com/en/results/race-results/season/2022017/round/3

MÄSTERSKAPSSTÄLLNING (topp fem)
Efter 3/14 race
1: Felix Rosenqvist (SWE), 54 p.
2: Sam Bird (GBR), 50 p.
3: Jean-Eric Vergne (FRA), 43 p.
4: Nelson Piquet Jr. (BRA), 25 p.
5: Edoardo Mortara (CHE), 24 p.
Se fullständig tabell http://www.fiaformulae.com/en/results/standings/driver/202201
18-01-12 Klart med 22 bilar i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018!
2018 års säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia har startat. Den gjorde det på ett välbesökt informationsmöte på Porsche Center Stockholm torsdag kväll.

Där presenterades en anmälningslista – med 22 förare!
2018 firar Porsche Carrera Cup Scandinavia 15 år. Jubileumssäsongen är redan nu en av de bästa någonsin. Aldrig tidigare har det hänt att organisationen för mästerskapet kunnat räkna in 22 bilar i startfältet den 11 januari.
– Men jag utesluter inte att det är ännu fler till premiären på Ring Knutstorp 4-5 maj. Intresset är på topp, säger Thomas Johansson, sporting director för mästerskapet.

Tolv nya bilar
2018 lanserar Porsche Carrera Cup Scandinavia den nya generationen Porsche 911 GT3 Cup: 991 II. Till det skandinaviska mästerskapet har man fått möjlighet att sälja tio bilar. Alla är sålda!
Redan kända toppförare som Lukas Sundahl, Oscar Palm, Pontus Fredricsson, Magnus Öhman och Thomas Karlsson har presenterats som nybilsägare under hösten och vintern. Nykomlingen Krister Andero har också gått ut med sin satsning i en ny 991 II och under torsdagens informationsmöte fick ovan nämnda sällskap av ytterligare en gäng intressanta nykomlingar. Mats Ek Tidstrand, Robin Jensen och Christoffer Bergström.

Lindland tillbaka
Dessutom presenterades Roar Lindland i en satsning med Porsche Norge. Bilen han ska köra är den 991 II som Porsche Sverige deltog med i flera deltävlingar i Swedish GT 2017. Lindland är etablerad förare i Porsche Mobil1 Supercup och har gjort många säsonger i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Ny bil blir det också för en ännu icke namngiven förare, samt de gästförare Porsche Sverige kommer att bjuda in vid flera tävlingstillfällen. Porsche VIP Guest Entry introducerades 2017 och blev mycket lyckat med toppförare som Felix Rosenqvist, Andreas Mikkelsen, Richard Göranson, Victor Bouveng och Mads Östberg bakom ratten i Porsche 911 GT3 Cup.

Tuff i Approved Cup
Till de tolv nya bilarna totalt ska flera Porsche 911 GT3 Cup (991 I) adderas till startlistan. Lars-Bertil Rantzow, Anton Marklund, Anssi-Jukka Kasi, Peter Eriksson och Ingvar Mattsson kör alla vidare i sina fjolårsbilar. Kampen i Porsche Approved Cup – mästerskapet i mästerskapet för 911 I – kommer emellertid att bli hård. Även här kliver nämligen en handfull nykomlingar in i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Norrmännen Ole William Nærsnes, Roger Hermansen och Steffen Feet är alla klara för start liksom finländaren Tom Nylund och blott 17-årige Hugo Andersson från Täby.
– Men eftersom vi vet att det finns spekulanter på fler generation 1-bilar tror jag på ännu fler startande i mästerskapet 2018, säger Thomas Johansson.

Mycket Norge
Den norska satsningen på Porsche Carrera Cup Scandinavia återspeglar sig även i tävlingskalendern som offentliggjordes för en tid sedan. På internationella toppbanan Rudskogen Motorsenter i Rakkestad har Porsche Carrera Cup Scandinavia valt att förlägga både försäsongstest och två deltävlingar.

Ring Knutstorp (premiären), Anderstorp Raceway, Karlskoga Motorstadion och Mantorp Park (finalen) är de svenska stoppen i kalendern vars sjunde deltävling är lite av årets nyhet i mästerskapet: Nürburgring i Tyskland.
– I samarbete med Porsche Motorsport ska vi köra en deltävling tillsammans med Porsche Carrera Cup Deutschland den 4-5 augusti. Att åka till Tyskland och tävla inför kanske 40.000 åskådare är en del i vårt arbete att utveckla mästerskapet i linje med vad förarna efterfrågar, säger Raine Wermelin, chef Porsche Sverige.
Central del

Porsche Carrera Cup Scandinavias utveckling har gått hand i hand med Porsches kraftigt ökade försäljningssiffror i Sverige de senaste åren. Racingmästerskapet är också en integrerad del i Porsche Sveriges totala satsning.
– Motorsport är en central del i varumärkesarbetet för Porsche och genom Carrera Cup kan våra återförsäljare bjuda in sina kunder till både track days med egna bilar och racing i toppklass, säger Wermelin.
18-01-10 Intensiv årsupptakt för Felix Rosenqvist när Formel E intar Afrika
Efter en hektisk fjolårssäsong har Felix Rosenqvist inlett 2018 i ett fortsatt högt tempo. För några dagar sedan fanns han på plats i Florida, USA, för tester inför det stundande 24-timmarsloppet i Daytona, och i helgen kör smålänningen sitt första race för i år när Formel E-säsongen 2017-18 återupptas i Marrakesh, Marocko.

Rosenqvist kommer till Marrakesh, beläget vid Atlasbergens fot i nordvästra Afrika, som trea i förarsammandraget efter ett osannolikt händelseförlopp vid säsongspremiären i Hong Kong för en dryg månad sedan. 26-åringen bestraffades bort från poängplats i det första av de två race som kördes den gången, men vände sedan effektfullt på steken med pole position, en snurrning, upphämtning och seger i Race 2 en dag senare.

I helgen väntar det tredje racet för säsongen, arrangerat på Circuit International Automobile Moulay El Hassan - en hybrid mellan traditionell, permanent anläggning och temporär stadsbana. För Rosenqvists del är platsen förknippad med ljusa minnen; det var här han slog till med Formel E-karriärens allra första pole position och pallplats (trea) i blott sitt andra race i mästerskapet i slutet av 2016.
- Jag har väldigt bra minnen av Marrakesh och det blir intressant att komma tillbaka dit en andra gång, säger Felix Rosenqvist. Jag rankar fortfarande min pole position där förra säsongen som en av karriärens höjdpunkter. Jag hade inte räknat med det så pass tidigt i Formel E. Det har hänt massor under de 14 månader som passerat sedan dess, och både jag och teamet har blivit mycket mer kompletta. Vi har hittat en del saker i simulatorn den här veckan som också känns lovande. Vi får se hur det går, men jag är optimistisk.

Rosenqvist beger sig alltså till Marocko efter att ha spenderat den gångna helgen i Daytona, där det officiella testet "Roar Before the 24" avverkats inför den stundande långloppsklassikern den 27-28 januari. Rosenqvist kommer där till start i en bil han delar med racingvännerna Lance Stroll, Daniel Juncadella och Robin Frijns; ett ekipage som bedöms ha goda chanser att slåss om totalsegern.
- Roar-testet gick helt OK, ingen större dramatik, fortsätter Rosenqvist. Det var bra erfarenhet inför racet, men just nu är jag fullt fokuserad på Formel E och Marrakesh. Jag vill vara med och slåss i toppen igen den här helgen, och det kräver alltid enormt mycket i det här mästerskapet där konkurrensen är så brutal. Nästan hela fältet har kapacitet att vinna, så det gäller att minimera misstagen en sådan här helg när vi dessutom bara kör ett race.

Formel E, som tidigare den här veckan tillkännagav svensk-schweiziska ABB som ny titelsponsor, bjuder efter en avverkad deltävling på ett tätt toppskikt i förartabellen. Britten Sam Bird (DS Virgin Racing) leder på 35 poäng, före franske Techeetah-föraren Jean-Eric Vergne på 33 och tredjeplacerade Rosenqvist på 29.

Mahindra Racing, med Felix Rosenqvist och Nick Heidfeld i förarbesättningen, anför just nu teamsammandraget.

Marrakesh E-Prix debuterade på kalendern förra säsongen och avgörs i år för andra gången. Rosenqvist innehar därmed gällande kvalrekord på banan.

Helgens race körs på lördag och sänds live på Eurosport 1.

18-01-10 Rantzow kör vidare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. ”Ni slipper mig inte helt”
Efter finalen på Mantorp Park i september hotade han med att ta ett sabbatsår från racingen. Nu har han ångrat sig. Tack och lov.

Publiken får se ”regnkungen” Lars-Bertil Rantzow i Porsche Carrera Cup Scandinavia även 2018.
– Ni slipper mig inte helt, hälsar han med ett leende.
Det var en nöjd Lars-Bertil Rantzow som avslutade 2017 års säsong. Han blev sjunde man totalt i mästerskapet med andraplatsen på Rudskogen och tredjeplatsen i Anderstorp som årets toppar.

Dessutom levde Rantzow upp till favoritskapet i Masters Cup för förare över 40 år. Den 57-årige skåningen körde hem titeln efter att ha klassvunnit 12 av 14 race!
”Jag är nöjd med säsongen, har inte varit så här snabb och fightats med toppen tidsmässigt på många år”, konstaterade han, men tillade:
”Jag har bestämt mig för att ta ett sabbatsår. Dels på grund av att jag haft lite nackbekymmer, men också för att jobbet tar mycket tid”.

Har ångrat sig
I dag låter det dessbättre annorlunda.
– Jag hade bestämt mig för att inte köra den här säsongen, men jag har bilen kvar och tycker samtidigt att organisationen för Porsche Carrera Cup Scandinavia jobbat hårt för att få till 2018 så jag ska försöka köra tre race, säger Rantzow.
Det är ett besked som välkomnas i Porsche Carrera Cup-kretsar där Rantzow är en ikon med sina tio säsonger. Mest lyckosam hittills var han 2014. Då erövrade Rantzow sina första racessegrar i Porsche Carrera Cup och var han tvåa bakom Oscar Palm. Säsongen innan var han trea, slagen endast av Johan Kristoffersson och Ola Nilsson.
Fokus på Porsche Center
Att det troligtvis inte blir en full säsong för den snabbe skåningen med våt bana som favoritunderlag beror i första hand på jobbet.
– Vi ska uppföra ett helt nytt Porsche Center i Helsingborg och det är mycket jobb med det. Vi har inte lagt någon plan för vilka race som kan bli aktuella för mig, men de tre vårtävlingarna ser bäst ut om jag ska kunna ha fullt fokus på vårt nya Porsche Center som öppnar i slutet på året, säger Rantzow.

Kvar hos Mtech
Oavsett vilka race det blir kommer L-B att köra vidare i sin Porsche 911 GT3 Cup (991 I). Annars blir som bekant säsongen 2018 den första med den nya generationen av Porsche 911 (991 II).
– Mtech Competition som jag tävlat för de senaste säsongerna har lovat att driva min bil i de race jag startar i. Mtech tävlar vidare med Magnus Öhman och Thomas Karlsson, som båda kommer till start i var sin 991 II. Även om de har 25 hästar mer tror jag nog att Magnus och Thomas kommer att få se mig i backspegeln någon gång, skojar Rantzow och tillägger:
– Jag får väl försöka vara snabb när det är lite blött. Då kanske skillnaden på bilarna inte är så stor.
Kanske fler starter?

Porsche Carrera Cup-förare med 991 I-bilar kommer under 2018 att mäta sig mot kollegor i nya bilar men också tävla i en egen klass, Porsche Approved Cup. Tre starter kommer knappast att räcka för att 2017 års Masters Cup-mästare ska kunna blanda sig i striden om den titeln, men vem vet. Med ett bra vårfacit kanske det kan bli ytterligare någon eller några tävlingar för Rantzow 2018?
18-01-09 Europamästaren i rallycross klar för fortsättning i Porsche Carrera Cup Scandinavia
Här är europamästaren i rallycross som har plats för ett racingguld hemma i prisskåpet. Anton Marklund är klar för en fortsättning i Porsche Carrera Cup Scandinavia där han gärna är med och fightas om titeln i Approved Cup 2018.
– Min racingsatsning syftar i första hand till att utveckla mig som chaufför, men när jag drar på mig hjälmen växer vinnarskallen, säger norrlänningen och ler.

Anton Marklund, 25 år, från Boliden gjorde entré i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2016. Han körde tre av sju deltävlingar och nådde som bäst en sjätteplats. Den kom i finalen på Ring Knutstorp.

I fjol blev det en niondeplats totalt efter en helt briljant säsongsavslutning. I Marklunds sista deltävling, Karlskoga, slog han nämligen till med en femte- och sjätteplats.
– Och ändå gjorde jag två urkassa starter, minns Marklund, somstod över de två avslutande deltävlingarna till förmån för sin rallycrossatsning.
– Jag hade ett EM-guld att vinna. Och lyckades med det.

I konkurrens med bland annat förare som Thomas Bryntesson, Robin Larsson och Tommy Rustad triumferade Marklund i Supercar-klassen efter att ha vunnit tre av de fem deltävlingarna. EM-titeln var Marklunds andra i karriären. 2012 blev han Europamästare i Touringcars.
– Kalenderkollisioner gjorde att jag inte kunde köra alla deltävlingar i Porsche Carrera Cup varken 2016 eller 2017. I år ser det bättre ut. Det är inga krockar alls och tvingas vi inte till några tester på grund av till exempel tekniska problem är min förhoppning att jag ska kunna köra alla deltävlingarna i Carrera Cup i år, säger han.

Titelkandidat?
Det innebär också att Anton Marklund mycket väl kan bli en man för toppstriden i Porsche Approved Cup, mästerskapet i mästerskapet för de förare som väljer att köra vidare i Porsche 911 GT3 Cup (991 I). Ungefär halva startfältet kommer att bestå av den generationen bilar. Övriga blir nya 991 II som introduceras den här säsongen.
– Min inställning inför årets racingsäsong är den samma som inför 2018. Jag gör det här framförallt för att utvecklas som chaufför. Det är också en av anledningarna till att vi valt att åka vidare i samma bil som jag kört de två senaste säsongerna. Att tävla och köra tester inom racingen har gett mig otroligt mycket. I fjol tyckte jag att jag tog steg för varje race jag körde, säger han och tillägger med ett leende:
– Även om jag i första hand inte kör racing för att vinna titlar så är det självklart så att vinnarskallen växer när jag får på mig hjälmen.

Satsning med eget team
Både 2016 och 2017 ingick Anton Marklund i framgångsrika team bennys. 2016 vann Fredrik Larsson mästerskapet för teamet. I fjol segrade Marklunds teamkompis Jocke Mangs.

Någon fortsättning med bennys blir det inte den här säsongen. Marklund kommer att tävla för det egna familjeteamet Marklund Motorsport.
– Men jag trivdes otroligt bra hos bennys. Det var en härlig stämning i teamet och alla var mycket professionella. Därför jobbar jag på att ta med mig gubbarna på min bil in i årets satsning, berättar han.

EM-dubbel är målet
Som regerande europamästare i värstingklassen Supercar vill Anton Marklund givetvis försöka försvara sin titel.
– Inget är definitivt spikat, men det är väl ganska klart att det blir EM för min del även 2018. Det var några år sedan någon lyckades försvara en EM-titel i Supercar. Senast var Timur Timerzyanov som vann både 2012 och 2013. Att upprepa den bedriften blir en given målsättning för min del.

Anton Marklund vill köra så mycket bil som möjligt och kanske kommer han att kombinera Porsche Carrera Cup Scandinavia och EM i rallycross med några inhopp i VM.
– VM-deltävlingen i Norge ingår inte i EM-kalendern så där kanske det kan bli en start. Helst skulle jag vilja åka alla VM-race i Europa som inte ingår i EM, men om det är realistiskt kan väl diskuteras.
18-01-08 Rasmus Lindh på listan över de hetaste idrottarna
För åttonde året i rad presenterades i dagarna listan över de hetaste idrottarna i Göteborg. Som enda motorsportutövare fanns Rasmus Lindh med på listan.

Efter sin fina femteplats i VM fick Rasmus Lindh i mellandagarna ytterligare ett bevis på sin talang och nivå som idrottsman då listan över de 50 hetaste idrottarna i Västsverige publicerades. Listan som publiceras varje år i Göteborgs-Posten toppades i år av Rasmus Dahlin, Joel Lundqvist och Meraf Bahta. Se hela listan här; http://www.gp.se/sport/hetasteidrottarna-i-göteborg-under-2017-hela-listan-1.4994346

Strax innan jul hade även Rasmus besök i Göteborg av den mycket trevlige motorstjärnan Felix Rosenqvist. Det snackades förstås mycket racing men det kollades också på historiska racingbilar, handlades julklappar och käkades middag där mamma Sabinas goda lasagne serverades.

Den 20 januari flyger Rasmus över till Chicago för att prova ut sin racingstol inför säsongen. Debuten i USA blir på Firestone Grand Prix i St. Petersburg den 9-11 mars.

Mer information om USF2000 och Road to Indy finns på denna länk; http://www.indycar.com/RoadToIndy
18-01-05 Team Pampas mot nya mål i V8 Thunder Cars 2018
För två säsonger sedan bestämde sig Christoffer Bergström och Marcus Palnér för att slå sina påsar ihop och tävla under Team Pampas flagga i V8 Thunder Cars. Satsningen har gett resultat. 2016 slutade Marcus och Christoffer fyra och elva i mästerskapet – i fjol blev de trea och femma. Tillsammans tog de tio pallplatser och en seger. I år siktar de ännu högre.
– Vi ska slåss om titeln i år, jag och Christoffer ska vara topp tre, säger Marcus Palnér. Vi har gått från klarhet till klarhet och vi ska påbörja årets säsong på samma nivå som vi avslutade fjolåret.

Marcus inledde fjolåret starkt med två andraplatser, tog därefter en seger i Norge, och avslutade säsongen på en sammanlagd tredjeplats. Christoffer Bergström hade en tuffare inledning på året med två krascher som innebar reparationer och ett bilbyte. Trots det lyckades han ändå uppnå sina målsättningar för säsongen.
– Jag har nått de mål jag satte upp när jag startade min racingkarriär för tre år sedan, säger Christoffer Bergström. Första året handlade om att se och lära, i fjol att vara med bland topp tio, och i år skulle jag vara på pallen.

I årets sista heat i finalen på Mantorp Park tog Christoffer sin fjärde pallplats för säsongen när han körde in på sin bästa placering någonsin, en andraplats. Han hade också näst snabbaste varvtid vilket visar att han är med på allvar i toppen.
– I år höjer jag målsättningen, säger Christoffer. Jag siktar på att regelbundet vara med och slåss om pallplatserna.

Nyckeln till framgångarna handlar om samarbetet mellan Marcus och Christoffer, där racingnestorn Börje Wessman finns med i bakgrunden som bollplank.
– Det känns bra att vi fortsätter att jobba tillsammans med Börje och Christoffer, säger Marcus. Att köra fort har alltid gått bra, men det gäller att sätta ihop en hel säsong och då gäller det att fokusera på rätt grejer. Vi börjar hitta rätt och till i år är förutsättningarna ännu bättre än för i fjol.

Den 4-5 maj får Team Pampas kvitto på om vinterns förberedelser har gett resultat då V8 Thunder Cars-premiären avgörs på Ring Knutstorp.
18-01-03 Joel Eriksson i Formel E-test för toppteam
Joel Eriksson är klar för sitt första test i det snabbväxande elbilsmästerskapet Formel E tillsammans med det segerrika toppteamet DS Virgin Racing.

Eriksson - som slutade tvåa i europamästerskapet för Formel 3 under 2017 och som i år debuterar som fabriksförare för BMW i tyska DTM - kommer att delta i det stundande officiella rookietestet på Circuit International Automobile Moulay El Hassan i Marrakesh, Marocko, den 14 januari.

Skåningen kommer där att köra DS Virgin Racings DSV-03, samma bil som vann premiären för 2017-18 års säsong i Hong Kong (CHN) i december månad med mästerskapsledande britten Sam Bird bakom ratten. Teamets andre ordinarie förare är Alex Lynn (GBR).
- Formel E är definitivt ett av de mest intressanta mästerskapen i världen just nu och jag ser fram emot chansen att få prova på det, säger Joel Eriksson. Förarna i mästerskapet håller extremt hög klass, så det är roligt att ha blivit tillfrågad av ett toppteam som DS Virgin Racing. Det ska verkligen bli roligt och antagligen väldigt olikt det mesta jag provat på hittills i min karriär.

Testet äger rum dagen efter Marrakesh ePrix, deltävling två av pågående säsong där Erikssons landslagskollega Felix Rosenqvist är ett annat av toppnamnen. Eriksson kommer att vara på plats under tävlingsdagen som gäst till DS Virgin Racing som ett led i uppladdningen inför sitt eget test dagen därpå.
- Vi är mycket glada att ha Joel med oss i rookietestet i Marrakesh, säger Alex Tai, teamchef på DS Virgin Racing. Vi är hängivna när det gäller att fostra nya talanger, och Joel är en av de mest lovande unga förarna i internationell racing just nu. Det blir spännande att se vad han kan göra i vårt racevinnande material.

DS Virgin Racing är ett samarbete mellan DS, ett bolag i PSA-gruppen (Peugeot/Citroën), och entreprenören Sir Richard Bransons världsomspännande Virgin-koncern. Stallet har vunnit totalt sex Formel E-race och är i nuläget det enda som tagit minst en seger varje säsong sedan premiären 2014-15.

19-årige Eriksson fick nyligen stifta virtuell bekantskap med teamets Formel E-bil vid ett besök i simulatorn i DS huvudkontor i Paris.
- När Joel kom på besök till simulatorn imponerades vi direkt av hans arbetsmoral och av hur fort han kom upp i fart, kommenterar Xavier Mestelan Pinon, direktör på DS Performance. Jag är väldigt nyfiken på att se hans potential ute på banan i Marrakesh nästa vecka.

Formel E är världens första mästerskap för eldrivna formelbilar. Serien har vuxit kraftigt sedan lanseringen i slutet av 2014, och är nu inne på sin fjärde säsong. Tävlingarna avgörs huvudsakligen på stadsbanor i hjärtat av några av världens största städer, däribland New York (USA), Mexiko City (MEX), Berlin (GER) och Paris (FRA).

Rookietestet i Marrakesh är till för att ge seriens tio team en chans att utvärdera potentiella förare för framtiden. DS Virgin Racing kommer att testa två förare - den andre presenteras vid ett senare tillfälle.