<< Tillbaka till Startsidan

Vad skulle det krävas för att Formel E skulle nå Formel 1:s målgrupp?

Vad skulle det krävas för att Formel E skulle nå Formel 1:s målgrupp?
Formula E tar motorsportvärlden med storm och firar 10 årsjubileum nästa år. Den nystartade bilsporten har enbart eldrivna racingbilarna och unika körregler som skiljer sig från resten av racingvärlden. I denna artikel tittar vi närmare på vad Formula E är och hur sporten kan nå Formula 1:s målgrupp.

Formula E – En nystartad bilsport
Formula E körs av eldrivna formelbilar, vilket innefattar den bilklass som är en ensitsig tävlingsbil där karossen inte täcker bilens hjul. Formula E är medlem i det Internationella Bilssportsförbundet (FIA) och startades redan år 2012 men hade sitt första race 2014. Det sägs vara den franska presidenten Jean Todt som låg bakom satsningen med anledning av att bilsporten behöver bli mer miljömedveten.

Formula E är fortfarande långt efter Formula 1 i åskådare och allmänintresse. Formula 1 är fortfarande världens största bilsport och är ett gigantiskt intresse för bettingsidorna som erbjuder ett flertal olika varianter att spela på bilsporten. Väletablerade bettingsidor som Mr Green Motorsport & betting erbjuder spel på vinnare i varje heat och totalställning efter året som gått. Detta intresse har inte Formula E som fortfarande försöker fånga intresset från allmänheten.

Formula E – En unik bilsport
Det finns många skillnader mellan Formula E och Formula 1. För det första är då Formula E totalt eldriven men det ett flertal andra skillnader mellan sporterna. En tävlingshelg i Formula E kallas ePrix och avgörs under en och samma dag. Alla bilar körs med likadan bilkaross, eldriven motor och samma förutsättningar.

För att underlätta omkörningar finns det två olika sätt att boosta sin Formula E-racingbil:
– Attack Mode – Detta innebär att en förare blir tilldelad ytterligare 25-35 kW om föraren väljer att köra över en "attack-mode-linje" som finns inritad i banan. Denna linje finns ofta i ytterspåret i en kurva och en förare kan spara sin boost till ett senare läge vid exempelvis en omkörning. Attack Mode introducerade efter det femte året av sporten.

– Attack Charge – Detta attackläge infördes för något år sedan och innebär att alla förare måste stanna i depån under 30 sekunder för att ladda bilen vilket i sin tur ger bilen två attack modes.

Ytterligare skillnader mellan Formula E och Formula 1
Förutom det uppenbara mellan bilsporterna finns det även många andra skillnader mellan dessa formelsporter:

– En Formula E-bil gör 1-100 km/h på 2.8 sekunder medan Formula 1-bil gör 1-100km/h kör sträckan något snabbare på 2.6 km/h. Maxhastigheten är högre för en F1-bil och som kommer upp i hissnande 300 km/h, 20 km snabbare än en FE-bil.

– Körbanan är annorlunda mellan de båda sporterna. F1-banor är ofta långa och breda och en tävling tar cirka 2 timmar att genomföra. FE-banor är mer kompakta och körs ofta i stadsmiljöer. Ett race i Formula E tar ungefär 45minuter till 1 timme att genomföra.

– Kostnaden för att delta i F1 är hundra miljontalskronor medan FE är betydligt billigare där dessutom alla kör samma typ av bil.

– Expertisen i F1 är betydligt högre med några av världens absolut bästa förare. FE är en betydligt nyare sport med yngre och mindre erfarna förare. Detta innebär att lönerna är mycket lägre i FE också jämfört med F1.

Sammanfattning
Man kan konstatera att FE är en nystartad bilsport som har långt kvar innan man kan tävla mot F1 om åskådare och intresse. Däremot har FE valt att satsa på ett annorlunda upplägg med olika "körlägen" som attack-mode eller attack-charge. Denna annorlunda satsning kan innebära att sporten kan locka till sig bilintresserade eftersom dessa lägen ofta leder till fler omkörningar och mer action för åskådaren. Formula E firar 10 år nästa säsong och det blir spännande att följa bilsportens framtid och om man lyckas närma sig Formula 1.