10-11-14 VM-silver till 
        både Sandell och Flodin 
        Två gånger Patrik, och två gånger VM-silver. Det 
        blev facit av finalen i Rally-VM, Wales Rally GB, för både 
        Patrik Sandell och Patrik Flodin slutade på andra plats i sina respektive 
        tabeller.
        
        De båda landslagsekipagen, Patrik Sandell med co-driver Emil Axelsson 
        i Super World Rally Championship (SWRC) och Patrik Flodin/Göran Bergsten 
        i Production World Rally Championship (PWRC), hade gulddrömmar. Tekniska 
        problem under rallyt satte stopp för dessa.
        
        Men Svenska Bilsportförbundets satsning på nya, unga förare 
        ger redan i år två VM-silver, i klasserna precis under WRC 
        där Sébastien Loeb segrade.
        - Patrik och Patrik gör precis det de ska. Flodin 15 14 sträcksegrar 
        och Sandell lyckades bita ihop och köra igen det han förlorade 
        på att styrservon gick sönder första dagen. Två 
        VM-silver är helt fantastiskt, säger förbundskapten Anders 
        Dawidson.
        
        De fyra medaljörerna landar på Arlanda kl 17.20, måndag 
        15/11, då representanter för Svenska Bilsportförbundet 
        kommer att ta emot sina hjältar.
        
        Komplett resultat: 
http://www.wrc.com/results/ 
        
        10-11-14 Petter Solberg 
        tar Bronsmedaljen i Rally-VM 2010!
        Första gången en privatförare är på pallen.
        Rallyt är avklarat och Petter Solberg skriver ett stycke historia 
        med sitt svenska team. Det är första gången ett privatteam 
        tar en medalj i Rally-VM. Vinnaren i tävlingen blev suveräna 
        Sebastien Loeb men Petter var mycket nära hela helgen och Loeb fick 
        kämpa hårt för att ta segern.
        -Jag provade allt jag hade på de första sträckorna idag 
        men det var mycket lerigt och det var helt klart en fördel för 
        Sebastian (Loeb) att köra först på vägen. Andra gången 
        på sträckorna ville jag verkligen satsa allt på ett kort 
        för att knappa in försprånget, men gled ut i tredje svängen 
        och körde i diket ca 50 meter. Då jag kom upp på vägen 
        bestämde jag mig för att ta tillgodo med en andra plats i rallyt 
        och säkra bronset, säger Petter nöjt.
        
        Tackade Phil från prispallen
        Mitt i ceremonin avbröt Petter prisutdelaren och bad att få 
        låna hans mikrofon. 
        Ursäkta att jag avbryter det är kanske inte artigt men 
        men, säger Petter. 
        Jag måste också be att få tacka min kartläsare 
        genom många år Phil Mills som körde halva säsongen. 
        Han har också en stor del av äran för att vi står 
        här med en bronsmedalj idag, avslutar Petter till stormande jubel 
        från publik och pressfolk.
        
        Topp 10 Rally Great Britain 2010
        1. S. Loeb
        2. PETTER SOLBERG +19.1
        3. J. Latvala +1:35.3
        4. M. Hirvonen +1:53.3
        5. D. Sordo +2:12.2
        6. H. Solberg +6:26.5
        7. M. Wilson +8:37.8
        8. K. Räikkönen +
        9. M. Østberg +12:13.7
        10. A. Mikkelsen 14:01.7
        
        Förar VM 2010:
        GULD-Sebastien Loeb, Frankrike
        SILVER-Jari Matti Latvala, Finland
        BRONS-PETTER SOLBERG, Norge
        
        
pettersolberg.no 
        
        10-11-14 Season ends on 
        high note for Team Abu Dhabi´s Latvala Claims second in WRC drivers 
        Championship
        Best ever WRC season points score for Al Qassimi as Abu Dhabi Juniors 
        claim second and fourth in FSTi Championship
        Cardiff, WALES, 14 November, 2010: BP Ford Abu Dhabi World Rally Team 
        driver Jari-Matti Latvala secured second place in the FIA World Rally 
        Drivers Championship following his third place finish at Wales Rally 
        GB this weekend.
        
        Elsewhere, the UAEs Sheikh Khalid Al Qassimi finished outside of 
        the points in 11th place, but still enjoyed his best ever season in the 
        FIA World Rally Championship (WRC) with a career-high haul of twelve points 
        to finish in 12th place in the Drivers Championship.
        
        Whilst Team Abu Dhabi junior drivers Bader Al Jabri and Majed Al Shamsi 
        triumphantly concluded the Fiesta SportTrophy International (FSTi) in 
        second and fourth position.
        
        At the head of the field Latvala spent the weekend embroiled in a two-way 
        tussle for second place in the championship with privateer Petter Solberg. 
        Entering the final day of action the Abu Dhabi Tourism Authority (ADTA) 
         backed Finnish driver lay in fourth position behind team mate Mikko 
        Hirvonen, with Solberg ahead of them both in second. The duel for the 
        runners up position commenced from the outset with Solberg needing 
        to secure victory a Wales Rally GB victory in order to remain ahead. However, 
        if the Norwegian finished in second and Latvala in third, the place was 
        awarded to the Finn - and this is precisely what happened.
        
        The drama lasted to the final whistle, as Latvala moved ahead of team 
        mate Hirvonen just two stages from the finish. The young Finn held on 
        to his position through the final stage and returned to the Service Park 
        having denied his Norwegian rival second place on the Drivers Championship 
        podium.
        "This is a really big day for me and it feels fantastic. My target 
        at the start of the season was to finish in the top three in the championship, 
        so second is amazing. I won two rallies this year and I never imagined 
        that would happen as I was the second driver in the team," he said.
        
        Meanwhile, BP Ford Abu Dhabis Al Qassimi, put in a series of persistent 
        performances, not only throughout the three-day action packed rally, but 
        also across eight events this season, including a seventh place finish 
        at Rally de Espana, enabling him to equal last years 12th place 
        in the Drivers Championship.
        Our season has had some highs and lows, but finishing 12th in the 
        championship is a real achievement and I look forward to returning for 
        another season, he said.
        
        In the FSTi consistent performances over six events, including five consecutive 
        podium finishes for Al Jabri and a victory at Rally de Portugal for Al 
        Shamsi, ensured that the two Emiratis bettered their 2009 results, 
        continuing to demonstrate development in their driving skills. Now the 
        members of the Abu Dhabi Junior Drivers Development programme will 
        look forward to next year in order take their rally careers to the next 
        level.
        
        Final positions 
        1. S Loeb/D Elena FRA Citroen C4 3hr 14min 54.0sec 
        2. P Solberg/C Patterson NOR Citroen C4 3hr 15min 13.1sec 
        3. J-M Latvala/M Anttila FIN Ford Focus RS 3hr 16min 29.3sec 
        4. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 3hr 16min 47.3sec 
        5. D Sordo/D Vallejo ESP Citroen C4 3hr 17min 06.2sec 
        6. H Solberg/S Prévot NOR Ford Focus RS 3hr 21min 20.5sec 
        7. M Wilson/S Martin GBR Ford Focus RS 3hr 23min 31.8sec 
        8. K Räikkönen/K Lindström FIN Citroen C4 3hr 25min 21.9sec 
        
        9. M Østberg/J Andersson NOR Subaru Impreza 3hr 25min 22.9sec 
        10 A Mikkelsen/O Floene NOR Skoda Fabia 3hr 28min 55.2sec
        
        Drivers 
        1. S Loeb 276pts 
        2. J-M Latvala 171pts 
        3. P Solberg 169pts 
        4. S Ogier 167pts 
        5. D Sordo 150pts 
        6. M Hirvonen 126pts
        
        Manufacturers 
        1. Citroen Total 456pts 
        2. BP Ford Abu Dhabi 337pts 
        3. Citroen Junior 217pts 
        4. Stobart M-Sport Ford 176pts 
        5. Munchi's Ford 58pts 
        
        10-11-14 VM-silver till 
        Sandell
        Patrik Sandell och Emil Axelsson vann VM-silver i Super World Rally Championship 
        när VM-finalen avgjordes i Wales Rally GB. Den svenska Skoda-duon 
        körde dessutom hem teammästerskapet åt Red Bull Rally 
        Team.
        - Det känns helt fantastiskt att vinna teammästerakapet åt 
        Red bull, vilket är riktigt stort. Det är deras andra seger 
        i år, eftersom de redan vunnit märkesmästerskapet Formel 
        1, säger Patrik Sandell.
        
        Sandell och Axelsson som tävlar i en Skoda Fabia Super 2000, hade 
        siktet inställt på VM-guld även i förarmästerskapet 
        inför tävlingen. De låg nio poäng efter ledande spanjoren 
        Xevi Pons och två efter finlända! ren Ketomaa, med 25 poäng 
        kvar att köra om.
        
        Men en trasig styrservo i fredags kostade dem över fem minuter och 
        tog effektivt död på gulddrömmarna. Efter det kunde de 
        endast förlita sig på att de två huvudkonkurrenterna 
        om titel själva skulle råka ut för någon form av 
        problem.
        
        En öppning såg ut att komma på söndagens första 
        sträcka, då Ketomaa rullade och därmed var ute ur leken. 
        Men VM-ledande Pons, som hela helgen koncentrerat sig på att tryggt 
        och säkert ta bilen i mål, gjorde inga misstag och kunde säkra 
        VM-titeln utan att ta några större risker.
        - Besvikelsen vi kände i fredags har lagt sig och nu är jag 
        ändå nöjd med vad vi åstadkommit. Vi gjort allt 
        vi kunde för att avancera idag och det räckte ju till slut både 
        till VM-silver och seger i teammästerskapet. Det känns bra att 
        ha med sig inför nästa års säsong, säger Patrik 
        Sandell.
        
        Segrare i SWRC-klassen i Wales VM-rally blev norrmannen Andreas Mikkelsen 
        före irländaren Craig Breen. Pons slutade trea och Sandell/Axelsson 
        fyra. 
        
        
Slutresultat i Wales Rally GB 2010, SWRC-klassen. 
        1. A. MIKKELSEN 3:28:55.2 0.0 0.0 
        2. C. BREEN 3:34:57.9 +6:02.7 +6:02.7 
        3. X. PONS 3:35:10.7 +12.8 +6:15.5 
        4. P. SANDELL 3:35:15.9 +5.2 +6:20.7 
        5. M. KOSCIUSZKO 3:37:14.1 +1:58.2 +8:18.9
        10-11-14 
        Svenskt VM-silver genom Patrik Flodin och Göran Bergsten i Rally-VM
        Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten lyckades trots problemen 
        köra hem ett VM silver i år. Målet var för killarnas 
        del att kamma hem VM-guldet i år och de inledde med att vinna sina 
        två första VM-deltävlingar, i Sverige och Jordanien. Senare 
        under säsongen vann de sin tredje seger i Japan. Men efter att de 
        tvingats bryta i Finland efter växellådsras när de låg 
        på en andra plats blev det fördel Armindo Araujo.
        
        Inför VM i England behövde de vinna och Armindo fick inte bli 
        bättre än sjua för att de skulle få guldet. 
        - "Det har varit lite stolpe ut, men vi har haft underbart kul under 
        det här rallyt. Vi startade med en helt ny Subaru och den har verkligen 
        fungerat" säger Patrik "Så det är synd att vi 
        inte fick vinna, som planerat. Men idag gick vi ut med målsättningen 
        att kamma hem alla sträcksegrar och det lyckades vi med" skrattar 
        Patrik "Och ett VM-silver är ju inte fy skam heller".
        
        Både Patrik och Göran är dessutom nöljda med säsongen 
        i helhet:
        - "I sin helhet är jag mycket nöjd med säsongen. När 
        allt har fungerat för oss har vi verkligen visat att vi tillhör 
        toppen" säger Patrik "Det var Finland som förstörde 
        det för oss i VM-tabellen, men överlag har säsongen varit 
        jättekul".
        - "Ja, att vi blev tvåa är jag nöjd med" fyller 
        Göran i.
        
        
Sammanfattning av rallyt för Patrik och Görans del:
        Patrik och Göran inledde rallyt med att totalt dominera och var totalt 
        överlägsna i GrN. De såg ut att gå mot en solklar 
        seger, men det ville sig inte riktigt hela vägen. Inför sista 
        sträckan på fredagen ledde de med 1:17 minuter. Men på 
        sista sträckan försvann ledningen:
        - "Ca 10 meter efter start på sista sträckan låg 
        det en pytteliten sten. När vi körde över den, small styrstaget 
        av. Antagligen hade vi skadat det på sträckan innan, för 
        vägarna är rätt sönderkörda. Normalt ska inte 
        en så liten sten ställa till nån skada. Vi fick köra 
        jättesakta och tappade mycket tid" sa Patrik.
        
        De tappade två minuter och rasade ner till en fjärdeplats. 
        Men Patrik var hoppfull:
        - "Det här tar vi igen i morgon".
        
        Under lördagen kammade de hem fem av sju sträcksegrar och knappade 
        in tid.
        - "Efter service ändrade vi inställningarna och vi kunde 
        höja upp tempot".
        
        Inför SS14 låg de på andra plats, med bara 23 sekunder 
        upp till ledande estländaren Ott Tänak.Men på SS14 fick 
        de en punktering fem kilometer från mål:
        - ""Den sinkade oss inte så mycket. Men ungefär 400 
        meter från mål small fjäderbenet och därmed var 
        det färdigkört för oss för idag" suckar Patrik 
        uppgivet.
        
        De tvingades den här gången bryta rallyt och när de startade 
        om idag för att säkra VM-silvret, låg de över nio 
        och en halv minut efter och på sjätteplats i klassen Grupp-N.
        
        Idag var det fyra avslutande sträckor och de kammade de hem samtliga 
        sträcksegrar i. Rallyt bestod av 20 specialsträckor och av dem 
        startade Patrik och Göran i 18. Av de 18 sträckorna kammade 
        de hem inte mindre än 15 sträcksegrar.
        
        
VM-tabellen Grupp-N 2010
        1. Armindo Araujo (P), 126 p
        
2. Patrik Flodin, 100 p
        3. Hayden Paddon (NZ), 97 p
        4. Ott Tänak (Est) 78 p
        5. Arai (J) 57 p
        
        
Resultat VM-finalen, Wales Rally GB Grupp-N
        1. Ott Tänak (Est) 3:38:31.0 
        2. Armindo Araujo (P) 3:41:46.8 +3:15.8 
        3. Hayden Paddon (NZ) 3:42:58.9 +4:27.9 
        4. Jason Pritchard (GB) 3:45:35.4 +8:20.9 
        5. Patrik Flodin 3:46:51.9 +8:20.9 
        6. Dave Weston Jr (GB) 3:53:18.4 +14:47.4 
        7. Michel Jourdain (Mex) 3:53:18.4 +15:58.1 
        8. Alex Raschi (SMR) 3:55:51.4 +17:20.4 
        9. Toshi Arai (J) 3:58:55.1 +20:24.1 
        10. Reijo Muhonen (Fin) 4:05:08.5 +26:37.5
        Komplett resultat: 
http://www.wrc.com/results/2010/rally-of-great-britain/stage-times/?stageno=20&category=pwrc
        
        Mer info på
 
        www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för 
        sträcka 
        
        10-11-14 SS20: Loeb 
        vann - Latvala tog hem VM-silvret
         Ogier vann sista sträckan, 0,6 sekunder före Latvala och 
        1,8 sekunder före Henning. 
        
        Sebastien Loeb hade redan säkrat VM-guldet, så i helgen gällde 
        det silver och när Ogier bröt igår, stod den kampen mellan 
        Petter och Latvala. Eftersom Latvala lyckades ta sig upp till tredjeplatsen, 
        blev det han som tog hem silvret och Petter kammade hem VM-brons.
        
        
Förarkommentarer: 
        - "En riktigt tuff kamp med Petter. Han körde verkligen fort 
        Jag gillade det verkligen. Väldigt bra" Loeb
        - "Fantastiskt. Kul fight. Otroligt för hela teamet.r" 
        Petter 
        - "En bra fight och bra resultat. Ser fram emot nästa säsong" 
        Hirvonen 
        - "Det här är något jag drömt om att få 
        vara top tre. Jag är mycket nöjd" Latvala
        - "Jag är ganska nöjd. Bra helg" Henning
        - "Vi är lite besvikna med helgen. Några misstag på 
        fredagen" Wilson
        - "Det har varit riktigt svårt för oss. Många olika 
        problem. Jag är glad det här är slutet för WRC-bilarna 
        och ser fram emot nästa års säsong" Östberg
        
        
På SS20:
        1. Sordo, 5:08,2
        2. Latvala, +0,6
        3. Henning, +1,8
        4. Loeb, +6,6
        5. Petter, +8,0
        6. Räikkönen, +13,5
        7. Wilson, +15,0
        8. Hirvonen, +18,3 
        9. Östberg, +22,3
        
        
Efter SS120:
        1. Sebastien Loeb (F), 3:14:54.0
        2. Petter Solberg (N), 3:15:13.1 +19.1
        3. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:16:47.3 +1:53.3
        4. Mikko Hirvonen (Fin), 3:16:47.3
        5. Dani Sordo (E), 3:17:06.2 +2:12.2
        6. Henning Solberg (N), 3:21:20.5 +6:26.5
        7. Matthew Wilson (GB), 3:23:31.8 +8:37.8
        8. Kimi Räikkönen (Fin), 3:25:21.9 +10:27.9
        9. Mads Östberg (N), 3:27:22.9 +12:28.9
        
        10-11-14 SS19: Latvala 
        tog hem sträckan och ligger trea
         Latvala kammade hem sträcksegern, 3,7 sekunder före Hirvonen 
        och 7,4 före Loeb. Petter var av vägen lätt och tappade 
        10,8 sekunder. Sordo blev trea, 6,6 sekunder efter Latvala.
        
        Därmed ligger Latvala nu tvåa i Rally-VM och Hirvonen kommer 
        med all säkerhet INTE att ta medvetet gå om honom på 
        sista sträckan.
        
        
Förarkommentarer: 
        - "Jag inledde för fullt, bra sträcka, inga misstag och 
        ben bra rytm" Loeb
        - "Jag åkte av i tredje kurvan. Jag tog tog i och försökte. 
        Men, fabriksbilar är fabriksbilar" Petter
        - "Jag hade en bra rytm. En sträcka kvar nu" Hirvonen
        - "Jag planerade att ta det lugnt på de sista sträckorna. 
        Men vi ändrade lite på dämparna och bilen går mycket 
        bättre" Sordo
        - "Riktigt trevlig sträcka. Bra grep nu. Vi har trivts idag" 
        Wilson
        
        
På SS19:
        1. Latvala, 16:03,8
        2. Hirvonen, 16:07,5
        3. Sordo, +3,7
        4. Loeb, 16:11.2
        5. Petter, +3,4
        6. Henning, +20,4
        7. Östberg, +22,6 
        8. Wilson, +31,7
        9. Räikkönen, +33,8
        
        
Efter SS19:
        1. Sebastien Loeb (F), 3:09:39.2
        2. Petter Solberg (N), 3:09:56.9 +17,7
        3. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:11:20.5 +1:41.3 
        4. Mikko Hirvonen (Fin), 3:11:20.8 +1:41.6
        5. Dani Sordo (E), 3:11:58.0 +2:18.8
        6. Henning Solberg (N), 3:16:10.5 +6:31.3
        7. Matthew Wilson (GB), 3:18:08.6 +8:29.4
        8. Kimi Räikkönen (Fin), 3:20:00.2 +10:21.0
        9. Mads Östberg (N), 3:21:52.4 +12:13.2
        
        10-11-14 SS18: Petter 
        fick punktering
         Petter höll åter upp snabbare tid i början på 
        sträckan men fick sedan en punktering som sinkade honom en aning. 
        Loeb vann sträckan, 2,8 sekunder före Petter och 3,2 sekunder 
        före Hirvonen. När två sträckor återstår 
        skiljer det 14,3 sekunder mellan Petter och Loeb. 
        
        Och min personliga gissning är att det INTE kommer att räcka 
        för Petter att bli tvåa i rallyt för att ta hem VM-silvret. 
        För Ford lär inte låta Hirvonen vara före Latvala...
        
        Nu är det service och SS19 startar 13:12 svensk tid.
        
        
Förarkommentarer: 
        - "Förra sträckan gick bra. Den här gillar jag inte 
        riktigt på slutet. Den är mycket snabb på slutet. Men 
        vi får se" Loeb
        - "Vi slog i en sten och fick en punktering. Jag försöker. 
        Men det är mycket dåliga vägar nu" Petter
        - "Vi får se hur fighten mellan Seb och Petter går. Hade 
        några misstag på sträckan" Hirvonen
        -"Jag tyckte jag körde fortare, men det var väldigt halt" 
        Latvala 
        - "Vi tog det väldigt lugnt. Vi har problem med växellådan 
        och jag måste växla manuellt" Räikkönen
        - "Inga problem med bilen. Nu har vi kul" Östberg
        
        
På SS18:
        1. Loeb, 5:06.2
        2. Petter, +2,8
        3. Hirvonen, +3,2
        4. Latvala, +3,4
        5. Sordo, +6,4
        6. Östberg, +13,1
        7. Henning, +21,1
        8. Räikkönen, +22,0
        9. Wilson, +24,4
        
        
Efter SS18:
        1. Sebastien Loeb (F), 2:53:28.0
        2. Petter Solberg (N), 2:53:42.3 +14,3
        3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:55:13.3 +1:45.3 
        4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:55:16.7 +1:48.7
        5. Dani Sordo (E), 2:55:47.6 +2:19.6
        6. Henning Solberg (N), 2:59:46.3 +6:18.3
        7. Matthew Wilson (GB), 3:01:33.1 8:05.1
        8. Kimi Räikkönen (Fin), 3:03:22.6 +9:54.6
        9. Mads Östberg (N), 3:05:26.0 +11:58.0 
        
        10-11-13 Kan Petter Solberg 
        med sitt svenska privatteam skriva historia?
        Petter Solberg är nu endast sekunder ifrån att ta sin första 
        seger på fem år!
        Kampen om brons- och silvermedaljen avgörs imorgon.
        Det är nu uppdukat för en riktig thriller inför sista dagen 
        av Rally-VM 2010. 
        När 78 % av rallyt är avklarat skiljer det endast 4.8 sekunder 
        mellan ledande Sebastien Loeb och Petter Solberg på andraplats. 
        Sebastian Ogier, som låg på en andra plats innan rallyt startade, 
        körde av vägen på dagens första sträcka och 
        tvingades bryta rallyt. Dani Sordo som idag gick ut som fjärde bil 
        har halkat ner till femteplats. Mikko Hirvonen är istället uppe 
        på tredjeplats med Jari Matti Latvala hack i häl endast 8.6 
        sekunder bak.
        - Det har fungerat prefekt idag och bilen går som en klocka. Jag 
        har gjort två små missar idag. Först kom jag lite långt 
        ut i en sväng, tappade inte så mycket på det men sedan 
        hade jag en 360 graders piruett och tappade 10 sekunder, säger Petter 
        förargat. 
        Men Petter ser snabbt det positiva. -Jag går ju ut som andra bil 
        på vägen imorgon, kan köra på hans (Sebastien Loeb) 
        splittider och köra på attack!, säger Petter.
        
        Kan det skrivas Rallyhistoria?
        Aldrig under de två år som Petter Solberg och hans svenska 
        fru Pernilla drivit det lilla privatteamet från Torsby i Värmland 
        har de varit närmare en seger. Med 10 % av personalstyrkan och med 
        10 % av budgeten till fabriksteamen Ford och Citroën befinner de 
        sig nu i ett läge där det kan skrivas Rallyhistoria. Ingen förare 
        med ett privat team har någonsin tagit en VM-medalj och ingen förare 
        med ett privat team har någonsin vunnit en VM-tävling i Rally.
        
        Margam Park
        Sträckan Margam Park körs två gånger imorgon och 
        den är också den sista sträckan i Rally-VM 2010. Just 
        den här sträckan har betytt otroligt mycket för både 
        Petter och Pernilla. Pernilla Solberg, har kört VM-rallyt fyra gånger. 
        Margam Park är den sista sträckan hon körde innan hjälmen 
        lades på hyllan år 2000. När Petter tog sin första 
        seger någonsin i VM avgjordes rallyt på sista sträckan 
        som var just Margam Park. När Petter år efter kämpade 
        mot Sebastien Loeb om VM-titeln avgjorde de kampen på sista sträckan 
        också det Margam Park. Kan det nu bli ännu ett positivt kapitel 
        i deras sagohistoria om Rallysträckan Margam Park?
        
        Vem står på pallen i Rally-VM 2010?
        Hur medaljerna fördelas är långt ifrån avgjort. 
        Håller placeringarna i mål så som placeringarna ser 
        ut ikväll betyder det silver till Petter. Men många spekulerar 
        i stallorder hos Ford. Skulle till exempel Mikko Hirvonen släppa 
        förbi sin stallkamrat Jari Matti Latvala till tredjeplatsen blir 
        det Latvala som tar silvret och Petter får då brons. Att spekulera 
        är en del av spänningen men inget är avgjort förrän 
        alla sträckor är körda och målrampen i Cardiff är 
        passerad. Imorgon eftermiddag får vi svaret på vem står 
        på pallen i Rally-VM 2010.
        
        Topp 10 och "MEDALJBAROTMETERN" lördag kväll
        1. S. Loeb, Totaltid 2 h 32 min 24.0 sekunder (25p)
        2. PETTER SOLBERG 2:32:28.8 (+4,8) (18p)
        3. M. Hirvonen 2:33:52.0 (+1:28.0) (15p)
        4. J. Latvala 2:34:00.6 (+1:36.6) (12p)
        5. D. Sordo 2:34:16.0 (+1:52.0) (10p)
        6. H. Solberg 2:37:25.4 (+3:09.4) (8p)
        7. M. Wilson 2:39:13.5 (+6:49.5) (6p)
        8. K. Räikkönen 2:40:54.9 (+8:30.9) (4p)
        9. M. Østberg 2:43:26.3 (+11:02.3) (2p)
        10. K. Al Qassimi 2:45:01.1 (+12:37.0) (1p)
        
        "MEDALJBAROMETERN" JUST NU:
        GULD-Sebastien Loeb
        SILVER-Petter Solberg
        BRONS-Jari Matti Latvala
        
        Wales Rally GB 2010
        Söndag körs 4 sträckor på totalt 76.14 km. Det är 
        två sträckor som körs två gånger.
        SS17 Resolfen 1 - 29.99 km - första bil startar kl.08:47 (svensk 
        tid)
        SS18 Margam Park 1 - 8.08 km - första bil startar kl.10:05 (svensk 
        tid)
        Service i Cardiff - första bil in på service kl.11:25 (svensk 
        tid)
        SS19 Resolfen 2 - 29.99 km - första bil startar kl.13:12 (svensk 
        tid)
        SS20 Margam Park 2 - 8.08 km - första bil startar kl.14:30 (svensk 
        tid)
        
        Målgång, söndag 14 november, kl.16.25 (svensk tid)
        
        FÖRAR-VM 2010 inför denna tävling ser ut så här:
        (Efter 12 av 13 deltävlingar)
        1) Sébastien Loeb, (FRA), Citroën C4 WRC, 251 poäng
        2) Sébastien Ogier, (FRA), Citroën C4 WRC, 167
        3) Jari-Matti Latvala, (FIN), Ford Focus RS WRC 09, 156
        4) Petter Solberg, (NOR), Citroën C4 WRC, 151
        5) Daniel Sordo, (ESP), Citroën C4 WRC, 140 
        
pettersolberg.no 
        
        10-11-13 Sandell på 
        VM-bronsplats Wales
        Dag två av Wales Rally GB bjöd inte på några större 
        glädjeämnen för Patrik Sandell och Emil Axelsson, som kör 
        för VM-guld i SWRC-klassen. Fredagens servoproblem som kostade dem 
        över fem minuter verkar ha satt ett effektivt stopp på gulddrömmarna. 
        Men VM-bronset är klart ifall de tar sig i mål.
        
        Den svenska Skoda-duon avancerade visserligen från en sjunde till 
        en femteplats under lördagen. Men båda de övriga titelaspiranterna, 
        spanjoren Xevi Pons och finländaren Jari Ketomma, ligger fortfarande 
        på betryggande avstånd framför dem.
        - Vi har inte riktigt hittat flytet idag. Kanske är det lite besvikelsen 
        från igår som sitter i fortfarande. Men vi gör vårt 
        bästa och försöker stå på så bra vi kan 
        Hur långt det sedan räcker ligger inte längre i våra 
        händer., säger Patrik Sandell.
        
        Svenskarnas nuvarande placering räcker för att köra hem 
        ett VM-brons. Men för att byta ut medaljen mot ädlare valörer 
        krävs att Pons eller Ketomaa stöter på problem av något 
        slag.
        
        Även om VM-guldet ser ut att rinna dem ur händerna har de ändå 
        en god chans att köra hem märkestiteln åt Red Bull Rally 
        Team.
        - Vi ska i alla fall försöka ta hem SWRC-cupen åt teamet. 
        Och då behöver vi avancera någon placering till, säger 
        Patrik Sandell.
        
        En kort superspecial inne på Millennium Stadium återstår 
        innan det är dags för kvällsvila. Söndagen bjuder 
        sedan på ytterligare 7,6 mil fördelat på fyra specialsträckor, 
        innan vi vet hur VM-medaljerna fördelas.
        
        Ställning i Wales Rally GB 2010, SWRC-klassen efter 15 av 20 sträckor.
        1. A. MIKKELSEN 2:42:08.6 0.0 0.0 
        2. J. KETOMAA 2:42:31.6 +23.0 +23.0 
        3. X. PONS 2:46:32.1 +4:00.5 +4:23.5 
        4. C. BREEN 2:47:51.4 +1:19.3 +5:42.8 
        5. P. SANDELL 2:48:51.0 +59.6 +6:42.4 
        6. M. KOSCIUSZKO 2:48:57.5 +6.5 +6:48.9 
        
        10-11-13 Flodin startar om
        Patrik Flodin och Göran Bergsten startar om i morgon:
        - "Ja, vi startar om för att ta hem VM-silvret" säger 
        han 
        
        10-11-13 SS16: Loeb 
        i ledning efter dag 2
         Sebastien Loeb avslutar med sträckseger och behåller därmed 
        sin ledning inför morgondagens rally. Petter och Latvala delade på 
        andraplatsen på sträckan, 0,2 efter och Räikkönen 
        slog till med tredje bästa tid.
        
        I morgon drar rallyt igång 08:47 svensk tid.
        
        
På SS16:
        1. Loeb, 1:15.5
        2. Petter, +0,2
        2. Latvala, +0,2
        4. Räikkönen, +0,3
        5. Sordo, +0,9
        6. Hirvonen, +1,1
        7. Östberg, +2,2
        8. Wilson, +2,5
        9. Henning, +2,9
        10. Mikkelsen, +4,3
        
        
Efter SS16:
        1. Sebastien Loeb (F), 2:32:24.0
        2. Petter Solberg (N), 2:32:28.8 +4,8
        3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:33:52.0 +1:28.0
        4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:34:00.6 +1:36.6
        5. Dani Sordo (E), 2:34:16.0 +1:52.0
        6. Henning Solberg (N), 2:37:25.4 +5:01.4 
        7. Matthew Wilson (GB), 2:39:13.5 +6:49.5
        8. Kimi Räikkönen (Fin)2:40:54.9 +8:30.9
        9. Mads Östberg (N), 2:43:26.3 
        
        10-11-13 Patrik Flodin och Göran Bergsten 
        körde mot seger - men tvingades bryta när fjäderbenet small 
        av
        Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten var överlägsna 
        i GrN-VM i England under gårdagens sex av sju sträckor. På 
        den sista sträckan var oturen ramme när styrstaget kröktes 
        och de tappade över två minuter och rasade ner till en fjärdeplats.
        
        Idag har de åter kammat hem sträcksegrar, men inledningsvis 
        tog de inte in mer än några sekunder per sträcka:
        - "Vi ändrade inställningar på servicen idag och 
        då gick bilen mycket, mycket bättre"
        
        De knappade in hela 7,5 sekunder, låg tvåa och hade bara 23,0 
        sekunder upp till ledande Ott Tänak.
        - "Vi var säkra på att vi skulle grejja det, för 
        vi hade verkligen kul i bilen och höll upp farten rejält" 
        säger Patrik.
        
        Men på SS14 fick de en punktering fem kilometer från mål:
        - ""Den sinkade oss inte så mycket. Men ungefär 400 
        meter från mål small fjäderbenet och därmed var 
        det färdigkört för oss för idag" suckar Patrik 
        uppgivet.
        
        Än är det inte klart om det blir omstart i morgon.
        
        Mer info på www.
patrikflodin.com 
        där vi följt rallyt, sträcka för sträcka 
        
        10-11-13 SS15: Petter 
        vann sträckan
         Petter vann sträckan, 2,1 sekunder före Loeb och 8,5 före 
        Hirvonen . Loeb leder rallyt med 4,6 sekunder, vilket betyder han får 
        gå ut först i morgon.
        
        En avslutande superspecial återstår nu av dagens rally.
        
        
Förarkommentarer:
        - "Svårt och halt." Loeb
        - "Jag hade några missar där inne på slutet. Jag 
        försöker. Och jag tog tre sekunder på den här sträckan. 
        
        - "Det har varit en trixig dag, men jag har gillat det" Hirvonen
        - "Det var mycket mycket halt och bilen slirade mycket. Jag bromsade 
        lite sent och det är tur jag är här" Sordo
        - "Växelspaken funkade inte i starten. Jag blev rätt arg, 
        men tog mig samman för att inte göra något dumt. Jag vill 
        verkligen göra ett bra rally" Latvala
        
        
På SS15:
        1. Petter, 10:35.9
        2. Loeb, +2,1
        3. Hirvonen, +8,5
        4. Latvala, +11,0
        5. Sordo, +11,5
        6. Henning, +21,6
        7. Wilson, +47,3
        8. Räikkönen, +47,3
        9. Östberg, +4:19.3
        
        
Efter SS15:
        1. Sebastien Loeb (F), 2:31:08.5
        2. Petter Solberg (N), 2:31:13.1 +4,6
        3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:32:35.4 +1:26.9
        4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:32:44.7 +1:36.2
        5. Dani Sordo (E), 2:32:59.6 +1:51.1
        6. Henning Solberg (N), 2:36:07.0 +4:58.5
        7. Matthew Wilson (GB), 2:37:55.5 +6:47.0
        8. Kimi Räikkönen (Fin) 2:39:38.7 +8:30.2
        9. Mads Östberg (N), 2:42:08.6 +11:00.1
        
        10-11-13 SS14: Petter 
        tappade lite
         Petter snurrade och fick backa på sträckan men tappade 
        bara 2,7 sekunder på Loeb. Latvala slog i bilen lite på sträckan. 
        Loeb vann sträckan, 2,7 sekunder före Pette roch 7,1 sekunder 
        före Latvala.
        
        Block har brutit och får superrallytid.
        
        
Förarkommentarer:
        - "Det var mycket mycket halt. Jag gled överallt. Men vi är 
        i mål och jag hoppas tiden är bra" Loeb.
        - "Jag snurrade och fick backa och tappade kanske 10 sekunder" 
        Petter 
        - "Det är en riktigt fight. Men vägen var verkligen hal. 
        Men jag trivdes" Hirvonen
        - "Vi hade några få misstag och Mikka och Jari var väldigt 
        snabba" Sordo
        - "Vi slog i en chikan, jag försökte komma igenom sträckan 
        lite fortare" Latvala
        
        
På SS14:
        1. Loeb, 14:04.9
        2. Petter, +2,7
        3. Latvala, +7,1
        4. Sordo, +10,1
        5. Hirvonen, +10,5
        6. Henning, +27,5
        7. Räikkönen, +37,7
        8. Wilson, +39,0
        9. Östberg, +43,6
        
        
Efter SS14:
        1. Sebastien Loeb (F), 2:20:30.5
        2. Petter Solberg (N), 2:20:37.2 +6,7
        3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:21:51.0 +1:20.5
        4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:21:57.8 +1:27.3
        5. Dani Sordo (E), 2:22:12.2 +1:41.7
        6. Henning Solberg (N), 2:25:09.5 +4:39.0
        7. Matthew Wilson (GB), 2:26:46.0 +6:15.5
        8. Mads Östberg (N), 2:27:13.4 +6:42.9
        9. Kimi Räikkönen (Fin)2:28:15.5 +7:45,0 
        10. Al Quassimi (Q), 2:32:03.9 +11:33.4
        10-11-13 SS13; Loeb 
        snabbast med knapp marginal
         Petter och Loeb satte nästan samma tid, där Loeb drog det 
        lite längre strået och var 0,2 sekunder före. Därmed 
        leder han nu med 4,0 sekunder. Latvala blev trea, 5,0 sekunder efter.
        
        
På SS13:
        1. Loeb, 5:46.0
        2. Petter, +0.2
        3. Latvala, +5,0
        4. Sordo, +5,0
        5. Hirvone, +5,3
        6. Henning, +11,2
        7. Wilson, +12,9
        8. Räikkönen, +15,6
        9. Östberg, +16,7
        10. Al Quassimi, +24,1
        
        
Efter SS13:
        1. Sebastien Loeb (F), 2:06:25.6
        2. Petter Solberg (N), 2:06:29.6 +4.0
        3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:07:35.6 +1:10.0
        4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:07:45.8 +1:20.2
        5. Dani Sordo (E), 2:07:57.2 +1:31.6
        6. Henning Solberg (N), 2:07:57.2 +4:11.5
        7. Matthew Wilson (GB), 2:12:02.1 +5:36.5
        8. Mads Östberg (N), 2:12:24.9 +5:59.3
        9. Kimi Räikkönen (Fin), 2:13:32.9 +7:07.3
        10. Al Quassimi (Q), 2:16:52.8 +10:27.1 
        
        10-11-13 Battle for runner´s 
        up on knife-edge as Latvala Aims high in Wales
        Hirvonen maintains podium position while Al Qassimi climbs the rankings
        WALES, 13 November, 2009: The battle for second place in the FIA World 
        Rally Drivers Championship stepped up a notch today, 13 November, 
        as it became a two-way tussle between BP Ford Abu Dhabi World Rally Team 
        driver Jari-Matti Latvala and his rival, privateer Petter Solberg at the 
        FIA World Rally Championship (WRC) season finale in the south Wales countryside.
        
        A series of dramatic twists for Latvala has kept the tension high amid 
        the crowded Welsh stages and has seen the many followers of Abu Dhabi 
        Tourism Authority (ADTA) partnered BP Ford Abu Dhabi team hopes dashed 
        then raised again as the action reaches the half way point.
        
        The first twist came after 25-year old Latvala had begun the three-day 
        competition in the best possible form, holding first position for the 
        majority of day one in his bid to claim his best Drivers Championship 
        finish to date. The perfect end to day one eluded the Abu Dhabi driver, 
        as a punctured tyre on his Ford Focus RS in yesterdays final speed 
        test had dropped him back to sixth.
        "My windscreen was misting and the visibility was bad and getting 
        worse, because it was also foggy. I approached a right corner over a crest 
        and I didn't turn in early enough and hit the bank. It wasn't until I 
        reached the next junction that I realised the impact had knocked the tyre 
        off the rim," he explained.
        
        Ever optimistic the young Finn went out flying on the opening stage this 
        morning, recording the joint fastest stage time across 14.78 km Radnor 
        and reclaiming some of the minute of lost time he had accrued. Then the 
        second unexpected twist hit during the same stage, as Frenchman, and the 
        BP Ford Abu Dhabi drivers Championship rival, Sebasitan Ogier, rolled 
        his Citroen on the slippery surfaces of the Welsh countryside.
        
        The incident propelled both Latvala and his BP Ford Abu Dhabi team mate 
        Mikko Hirvonen further up the rankings, promoting the latter into a competitive 
        third place position for Wales Rally GB, whilst turning the battle for 
        runners up in the Drivers Championship into a two horse race 
        between Latvala and Solberg.
        
        Latvala returned to mid-day service in fourth, 1 minute 11.7 seconds behind 
        Solberg, but with a five point lead on the Norwegian already in hand there 
        is everything to play for.
        "Ogier's accident changes the situation," he said. "But 
        I can't think about championship positions right now because everything 
        is too tight to call. I had good speed this morning, but the most important 
        thing in these conditions is firstly to stay on the road. I took some 
        massive risks in Radnor and Monument Hill, and made some errors, so I 
        need to concentrate on staying calm and focusing on moving up the leader 
        board again."
        
        Hirvonen, having produced consistent times and persisted across the tricky, 
        rock strewn terrain of south Wales provided the BP Ford Abu Dhabi fans 
        with an equally pleasing result at the half-way point, with the opportunity 
        to better his position still available in the nine remaining stages of 
        Wales Rally GB.
        "My driving was inconsistent," he said. "Sometimes everything 
        seemed to go really well but then at other times I was just too cautious, 
        especially on the Epynt asphalt in Four Ways Crychan. Having said that, 
        everything was better than yesterday.
        
        After a difficulty opening day Team Abu Dhabis Sheikh Khalid Al 
        Qassimi, also climbed the classifications to lie in 13th. Undeterred by 
        the ever changing and unpredictable conditions that typify the final event 
        on the WRC calendar, Al Qassimi returned to the remote Builth Wells service 
        at midday having moved up two places at the half-way point. Al Qassimis 
        Northern Irish co-driver Michael Orr is offering his Emirati partner valuable 
        local expertise, having competed in 12 previous Rally GBs, and comes into 
        this contest one of the most experienced on this terrain.
        
        The conditions are very different from yesterday as the weather is drier, 
        but the stages are actually more slippery, said Al Qassimi. The 
        competition continues to be tough, but having Michael in the passenger 
        seat gives us an undisputable advantage.
        
        In the Fiesta SportTrophy international (FSTi), the Abu Dhabi Junior Driver, 
        Majed Al Shamsi began his day looking to mirror his impressive stage win 
        at the beginning of yesterdays action.
        
        The young Emirati claimed an early victory over his rivals, but went on 
        to experience issues with his Fiesta R2 brakes, preventing the Abu Dhabi 
        driver from challenging for further stage wins throughout the first day 
        of action.
        
        As a result the aspiring champion resolved to approach the second day 
        of action as competitively as possible. After recording the fastest time 
        against his competitors on 10.14 km Monument Hill, the driver underlined 
        his credentials for a top three finish in the FSTi Championship.
        With our brake problems during five of the six stages yesterday 
        we were really challenged to produce fast times. It was a disappointing 
        start, but our team of mechanics have done a great job on the car and 
        we have been able to get back out and put some great times in, said 
        Al Shamsi.
        
        As rally fans gear up for what is set to be a thrilling finale to Wales 
        Rally GB on Sunday, in Abu Dhabi the qualifying sessions are underway 
        for what promises to be a stunning finale to the FIA Formula 1 season 
        at the Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix tomorrow. 
        
        10-11-13 SS11: Sekundstrid
         Det är riktig sekundstrid i toppen. Loeb snurrade och Petter 
        tog hem sträcksegern, men Loeb har ledningen än med 2,5 sekunder. 
        Latvala klättrade förbi Sordo och ligger nu fyra i ralylt.
        
        Nu är det dags för service och nästa sträcka startar 
        16:23. 
        
        
Förarkommentarer: 
        - "Jag snurrade på sträckan. Jag körde för hårt" 
        Loeb
        - "Jag vill hålla upp tempot, men det är viktigast att 
        inte göra några misstag" Petter
        - "Det var okej, hade en bra körning" Hirvonen
        - "Jag är ganska nöjd. Nu ser det bättre ut resultatmässigt. 
        Jag måste vara realistiskt nu och inte köra för hårt 
        nu" Latvala
        
        
På SS11:
        1. Petter, 10:28.2
        2. Latvala, +2,6
        3. Loeb, +2,8
        4. Hirvonen, +7,4
        5. Sordo, +15,6
        6. Wilson, +22,2
        7. Henning, +26,8
        8. Östberg, +32,5
        9. Block, +39,1
        10. Räikkönen, +42,4
        
        
Efter SS11:
        1. Sebastien Loeb (F), 1:53:17.3
        2. Petter Solberg (N), 1:53:19.8 +2.5
        3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:54:19.8 +1:02.5
        4. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:54:31.0 1:54:31.0 
        5. Dani Sordo (E), 1:54:37.4 +1:20.1
        6. Henning Solberg (N), 1:57:08.6 +3:51.3
        7. Matthew Wilson (GB), 1:58:12.7 +4:55.4
        8. Mads Östberg (N), 1:58:43.8 +5:26.5
        9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:59:46.2 +6:28.9
        10. Ken Block (Usa), 2:01:08.2 +7:50.9 
        
        10-11-13 SS10: Loeb upp 
        i ledning igen
         Den här sträckan bestod av både asfalt och grus. 
        Loeb var snabbast och återtog ledningen i rallyt. Han var 8,5 sekunder 
        före Petter som blev sträcktrea. Latvala var tvåa, 6,4 
        sekunder efter Loeb.
        
        
Förarkommentarer: 
        - "Vi åkte rakt i en korsning på förra sträckan 
        och fick motorstopp" Loeb
        - "Det är mycket lera även på asfalten och gör 
        det svårt" Petter
        - "Ok. Jag försöker behålla tredjeplatsen" Hirvonen
        - "Jag snurrade på asfalten och tappade några sekunder" 
        Sordo
        - "Jag gjorde några misstag på förra sträckan. 
        Attackerad för mycket. Den här sträckan var trixig" 
        Latvala 
        
        
På SS10:
        1. Loeb, 13:48.7
        2. Latvala, +6,4
        3. Petter, +8,5
        4. Hirvonen, +15,4
        5. Sordo, +15,4
        6. Henning+36,4
        7. Östberg, +38,2
        8. Wilson, +40,6
        9. Räikkönen, +50,9
        10. Block, 54,5 
        
        
Efter SS10
        1. Sebastien Loeb (F), 1:42:46.3
        2. Petter Solberg (N), 1:42:51.6 +5.3 
        3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:43:44.2 +57,9
        4. Dani Sordo (E), 1:43:53.6 +1:07.3
        5. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:44:00.2 +1:13.9
        6. Henning Solberg (N), 1:46:13.6 +3:27.3
        7. Matthew Wilson (GB), 1:47:22.3 +4:36.0
        8. Mads Östberg (N), 1:47:43.1 +04:56.8
        9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:48:35.6 +5:49.3
        10. Ken Block (Usa), 1:50:00.9 +7:14.6 
        
        10-11-13 SS9: Petter utökade 
        ledningen 
         Petter var åter snabbast och utökade sin ledning med 2,9 
        sekunder gentemot Loeb som blev tvåa på sträckan. Hirvonen 
        blev trea, 3,9 sekunder efter.
        
        
På SS9:
        1. Petter, 5:46.5
        2. Loeb, +2,9
        3. Hirvonen, +3,9
        4. Sordo, +4,1
        5. Latvala, +5,5
        6. Henning, +12,2
        7. Wilson, +14,7
        8. Östberg, +16,1
        9. Räikkönen, +16,5
        10. Block, +22,5
        
        
Efter SS9
        1. Petter Solberg (N), 1:28:54.4
        2. Sebastien Loeb (F), 1:28:57.6 +3.2
        3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:29:44.0 +49.6
        4. Dani Sordo (E), 1:29:49.5 +55.1
        5. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:30:05.1 +1:10.7
        6. Henning Solberg (N), 1:31:48.5 +2:54.1
        7. Matthew Wilson (GB), 1:32:53.0 +3:58.6 
        8. Mads Östberg (N), 1:33:16.2 +4:21.8
        9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:33:56.0 +5:01.6
        10. Andreas Mikkelsen (N), 1:35:02.6 +6:08.2 
        
        10-11-13 SS8: Petter leder 
        rallyt - Ogier av
         Petter och Latvala fick samma tid och var snabbast. Därmed övertog 
        Petter ledningen med 0,3 sekunders marginal till Loeb.
        
        Ogier körde av vägen och är kvar på sträckan 
        och därmed är Latvala nu femma.
        
        
Förarkommentar:
        - "Hemsk sträcka. Jag gillar inte den här sträckan. 
        Den är väldigt snabb och full av lera" Loeb
        - "Oj oj oj, svår sträcka. Men det var en bra början." 
        Petter
        - "Mycket halt. Jag gillade det inte, men här här nu" 
        Hirvonen
        - "Mycket utmanande och hal sträcka. Nu vill jag försöka 
        komma topp tre i rallyt" Latvala
        - "Jag körde allt jag kunde men får inga tider" Henning
        - "Vi var för snabba i en kurva. Vi rullade ett varv" Ogier
        
        
På SS8:
        1. Petter, 7:31.5
        2. Latvala, +0,0
        3. Loeb, +2,1
        4. Sordo, +3,9
        5. Hirovnen, +5,3
        6. Henning, +13,2
        7. Räikkönen, +19,8
        8. Wilson, +26,4
        9. Östberg, +29.2
        10. Mikkelsen, +29,9
        
        
Efter SS8
        1. Petter Solberg (N), 1:23:07.9
        2. Sebastien Loeb (F), 1:23:08.2 +0,3
        3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:23:53.6 +45.7
        4. Dani Sordo (E), 1:23:58.9 +51.0
        5. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:24:13.1 +1:05,2
        6. Henning Solberg (N), 1:25:49.8 +2:41,9
        7. Matthew Wilson (GB), 1:26:51.8 +3:43.9
        8. Mads Östberg (N), 1:27:13.6 +4:05.7
        9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:27:53.0 +4:45.1
        10. Andreas Mikkelsen (N), 1:28:46.2 +5:38.3 
        
        10-11-12 Petter Solberg 
        på andraplats efter inledande dagen!
        Kanontider trots problem med växellådan!
        
        Efter 13 mil med specialsträckor är Petter Solberg och kartläsare 
        Chris Patterson på en mycket fin andra plats endast 1,8 sekunder 
        efter ledande Sébastien Loeb. På medaljbarometern just nu 
        betyder det BRONS!
        
        Striden om medaljerna är stenhård och det är fyra förare 
        som gör upp om SILVER och BRONS. Det har idag körts sex specialsträckor 
        på totalt 13 mil. Det har spöregnat hela dagen och gjort underlaget 
        såphalt, men det passar Petter Solberg perfekt. Publiken har också 
        trotsat vädret och hejat på sina rallyidoler. Många tog 
        sig ledigt och åkte ut redan torsdag kväll och övernattade 
        invid sträckorna för att få just den plats de vill ha.
        
        Petter i form!
        -Jag är i storform och det flyter riktigt bra på sträckorna! 
        Oturligt nog fick vi ett jätteproblem med växellådan där 
        växlarna helt plötsligt hoppade ur. Jag kunde ha fullt på 
        femte växel och helt plötsligt hoppade lådan i neutral, 
        förklarar Petter. Men pojkarna får ordna bilen nu ikväll 
        så ska jag ladda 110% imorgon, säger med den välkända 
        glimten i ögat.
        
        Det har idag varit en så kallad "Remote Service" vilket 
        betyder att man servar rallybilarna utanför den ordinarie serviceplatsen 
        som är i Cardiff. Under en sådan service får man endast 
        byta de delar man har med sig i rallybilen och det är i stort sett 
        inget för att spara vikt. På dagens remote service i Builth 
        Wells provade ingenjörerna att nollställa datastyrningen men 
        det hjälpte inte. Nu ikväll är man tillbaka på den 
        ordinarie serviceplatsen i Cardiff där mekanikerna förbereder 
        för bland annat ett växellådsbyte.
        
        Nytt rekord för Solberg-mekanikerna!
        -Pojkarna har precis slagit sin personliga rekord på 8 min 45 sekunder 
        och bytte lådan på 8 minuter och 31 sekunder, säger FX 
        Demaison som är Petters chefsingenjör. Vi har mycket att gå 
        igenom på bilen under de 45 minuter vi har till förfogande 
        så varje sekund vi kan tjäna här är jätteviktig. 
        Vi gör allt för att få bilen i toppskick inför morgondagen, 
        avslutar Demaison.
        
        Topp 10 och MEDALJBAROTMETER JUST NU!
        1. S. Loeb Totaltid 1 h 15 min 34.6 sekunder 25
        2. PETTER SOLBERG 1:15:36.4 (+1,8)18
        3. S. Ogier 1:15:38.2 (+3.6)15
        4. M.Hirvonen 1:16:16.8 (+42.2)12
        5. D. Sordo 1:16:23.5 (+48.9)10
        6. J. Latvala 1:16:41.6 (+1:07.0)8
        7. H. Solberg 1:18:53.9 (+2:30.5)6
        8. M. Wilson 1:18:53.9 (+3:19.3)4
        9. M. Østberg 1:19:12.9 (+3:38.3)2
        10. K. Räikkönen 1:20:01.7 (+4:27.1)1
        
        MEDALJBAROMETERN JUST NU!
        Brons i VM och historisk som första privata medaljör!
        
        Wales Rally GB 2010
        Lördag körs 9 sträckor på totalt 153.34 km
        Söndag körs 4 sträckor på totalt 76.14 km.
        Målgång, söndag 14 november, kl.15.25
        
        FÖRAR-VM 2010 inför denna tävling ser ut så här:
        (Efter 12 av 13 deltävlingar)
        1) Sébastien Loeb, (FRA), Citroën C4 WRC, 251 poäng
        2) Sébastien Ogier, (FRA), Citroën C4 WRC, 167
        3) Jari-Matti Latvala, (FIN), Ford Focus RS WRC 09, 156
        4) Petter Solberg, (NOR), Citroën C4 WRC, 151
        5) Daniel Sordo, (ESP), Citroën C4 WRC, 140
        
        
pettersolberg.no
        10-11-12 Grus i svenskt 
        guldmaskineri
        Första dagen av Wales Rally GB blev en besvikelse för de svenska 
        gulddrömmarna i SWRC-klassen. Patrik Sandell och Emil Axelsson var 
        med i tätklungan när de parkerade bilarna för lunch. Men 
        en trasig styrservo förstörde sedan resten av dagen för 
        svenskarna och minskar deras chanser till VM-guldet.
        
        Den svenska Red Bull-duon som tävlar i en Skoda Fabia S2000, ligger 
        på en fjärde plats i VM-tabellen inför den avslutande 
        deltävlingen. Men bara nio poäng skiljer dem från ledande 
        spanjoren Pons, och med två raka VM-segrar i bagaget åkte 
        de till VM-finalen med en rejäl guldvittring.
        
        Patrik och Emil var bra med i täten under förmiddagen och låg 
        14 sekunder efter huvudkonkurrenten och tabelltvåan Jari Ketomaa 
        när de parkerade bilarna för lunch.
        
        Men redan några kilometer in den första av eftermiddagens sträckor 
        gick servostyrningen sönder och det var slut på det roliga.
        - Vi fyllde på olja och försökte laga den, men inget funkade. 
        Så vi fick köra vidare så resten av sträckorna och 
        hoppas att de kan fixa det på servicen ikväll., berättar 
        Patrik Sandell.
        
        Problemen innebar att svenskarna tappade över fem minuter på 
        de övriga tätbilarna och slutar dagen nere på en sjundeplats.
        - Det är klart att vi är fruktansvärt besvikna nu, men 
        det är bara att ta nya tag. Om vi får bilen fixad så 
        är det gasen i botten som gäller, så får vi se hur 
        långt det räcker. Det är två dagar kvar och det 
        kan ju bli fler än vi som får problem innan det är klart, 
        säger Patrik.
        
        Ställning i Wales Rally GB 2010, SWRC-klassen efter 7 av 20 sträckor.
        1. A. MIKKELSEN 1:20:44.8 0.0 0.0 
        2. J. KETOMAA 1:21:17.6 +32.8 +32.8 
        3. E. BRYNILDSEN 1:22:54.8 +1:37.2 +2:10.0 
        4. X. PONS 1:23:21.4 +26.6 +2:36.6 
        5. C. BREEN 1:24:35.4 +1:14.0 +3:50.6 
        6. M. KOSCIUSZKO 1:25:53.9 +1:18.5 +5:09.1 
        7. P. SANDELL 1:26:17.9 +24.0 +5:33.1 
        
        10-11-12 Sandell tappade 
        tredjeplatsen
        Patrik Sandell var trea efter dagens tre första sträckor.
        "Bara kilometer några kilometer efter servicen gick servostyrningen 
        sönder. Vi har tappat tid pga problemen men inväntar nu kvällservice" 
        säger Patrik
        
        SWRC efter dag 1
        1. Andreas Mikkelsen, 1:20:44.8 
        2. Ketomaa, +32,8
        3. Brynildsen, +2:10,0
        4. Pons, +2:36,6
        5. Breen, +3:50,6
        6. Kosisiuszko, +5:09,1
        
7. Sandell, +5:33,1  
        
        10-10-12 Patrik Flodin och Göran Bergsten 
        dominerade - ända till sista sträckan idag 
        Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten är överlägsna 
        i GrN-VM i England. Efter sex av de sju körda sträckor, har 
        de kammat hem samtliga sträcksegrar och ledde rallyt inför sista 
        sträckan med hela 1:17,0 minuter. 
        - "Vi är här för att vinna och kör på högsta 
        växel" skrattar Patrik "jag stortrivs här på 
        vägarna". sa Patrik Flodin inför starten på sista 
        sträckan.
        
        På sista sträckan idag, fick de dessvärre lite problem 
        när de körde över en pytteliten sten:
        - "Ca 10 meter efter start låg det en pytteliten sten. När 
        vi körde över den, small styrstaget av. Antagligen hade vi skadat 
        det på sträckan innan, för vägarna är rätt 
        sönderkörda. Normalt ska inte en så liten sten ställa 
        till nån skada. Vi fick köra jättesakta och tappade mycket 
        tid"
        
        De tappade nästan två minuter och rasade ner till tredje plats, 
        42,4 sekunder efter ledande Ott Tänak och 1,5 sekunder efter Armindo 
        Araujo.
        - "Det tar vi igen i morgon! Då blir det åka av igen 
        och en rejäl fight" lovarPatrik taggat.
        
        Dessvärre kan de inte vinna VM-guldet för egen maskin. 
        - "Det är lite synd. Vi hade ju problem i VM i Finland och tvingades 
        bryta efter växellådsras när vi låg tvåa. 
        Hade vi tagit oss i mål där, hade guldet varit vårt. 
        Men det så är rallyt, det finns många om. Nu kör 
        vi för seger och får se hur långt det räcker"
        
        Armindo Araujo leder VM totalt och måste bli som bäst sjua, 
        för att svenskarna ska kamma hem VM-guldet.
        
        I morgon körs nio sträckor till och målgången är 
        på söndag eftermiddag.
        
        Mer info på 
www.patrikflodin.com 
        där vi följt rallyt, sträcka för sträcka
        
        
Resultat GrN-VM efter dag 1
        1. Ott Tänak (Est) 1:24:40.5 
        2. Armindo Araujo (P) 1:25:21.4 +40.9 
        
3. Patrik Flodin 1:25:22.9 +40,9 
        4. Martin Semerad (CZ) 1:25:37.0 +56.5 
        5. Dave Weston Jr (GB) 1:27:28.0 +2:47.5 
        7. Jason Pritchard (GB) 1:28:21.1 +3:40.6 
        6. Hayden Paddon (NZ) 1:29:01.6 +4:21.1 
        8. Michel Jourdain (Mex) 1:31:47.3 +7:06.8 
        9. Paolo Nobre (Arg) 1:32:20.0 +7:39.5 
        10. Nicholai Georgiou (GB) 1:32:58.4 +8:17.9 
        
        10-11-12 SS7: Latvala 
        tappade över minuten - Loeb slutar dagen i ledning
        Loeb vann sträckan, 0,5 sekunder före Petter och 1,5 före 
        Ogier. Latvala fick en punktering och tappade 1:11,5 och rasade därmed 
        ner till femteplats.
        
        Det var allt för idag! Imorgon startar rallyt 10:03. Då följer 
        vi WRC-toppen som vanligt igen.
        
        
På SS7:
        1. Loeb, 
        2. Petter, +0,5
        3. Ogier, +1,5
        4. Sordo, 4,9
        5. Hirovnen, +10,0
        6. Henning, +23,0
        7. Wilson, +35,7
        8. Östberg, +42,1
        9. Räikkönen, +58,0
        - . Latvala, +1:15,5
        
        
Efter SS7
        1. Sebastien Loeb (F), 1:15:34.6 
        2. Petter Solberg (N), 1:15:36.4 +1,8 
        3. Sebastien Ogier (F), 1:15:38.2 +3,6 
        4. Mikko Hirvonen (Fin), 1:16:16.8 +42.2 
        6. Dani Sordo (E), 1:16:23.5 +48.9 
        4. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:16:41.6 +1:07.0
        7. Henning Solberg (N), 1:18:05.1 +2:30.5
        8. Matthew Wilson (GB), 1:18:53.9 +3:19.3
        9. Mads Östberg (N), 1:19:12.9 +3:38.3
        10. Kimi Räikkönen (Fin), 1:20:01.7 +4:27.1 
        
        10-11-12 SS5: Ogier 
        vann sträckan
        Det regnar i England, vilket gör vägarna mer svårkörda. 
        Ogier vann sträckan och gick därmed förbi Loeb och la sig 
        på tredje plats. Petter ligger kvar på andraplats efter Latvala 
        men han har stora problem med växellådan.
        
        Ogier vann, 0,3 sekunder före Latvala och 3,6 före Petter. Mikko 
        Hirvonen klättrade förbi Sordo i totala resultatlistan.
        
        
Förarkommentarer:
        - "Det var för mycket vatten på vägen. Jag kunde 
        inte ta i för fullt" Loeb
        - "Det gick bättre än i morse, men det är svårkört 
        i regnet" Ogier
        - "Det är ganska ok, men vädret gör det mer och mer 
        svårkört" Latvala
        - "Växellådan slutade fungera och startade sen igen." 
        Petter frustrerat
        - "Vi snurrade för TV. På sexans växel och jag var 
        av lite" Sordo
        - "Fungerar inte riktigt för mig. Jag körde riktigt hårt 
        i regnet" Hirvonen
        - "Bilen understyr rejält och det är jättesvårt 
        att köra. Det var svårt där inne" Wilson
        - "Vi en punktering. Det var inte så bra" Henning
        - "Vi kör bara, det finns inte så mycket annat att göra" 
        Östberg 
        
        
På SS5
        1. Ogier, 18:39.0
        2. Latvala, +0,3
        3. Petter, +3,6
        4. Loeb, +7,6
        5. Hirvonen, +10,3
        6. Sordo, +27,6
        7. Hening, +50,9
        8. Östberg, +57,3
        9. Wilson, +57,6
        10. Räikkönen, +1:11,6
        
        
Efter SS5
        1. Jari-Matti Latvala (Fin), 57:12.3
        2. Petter Solberg (N), 57:17.5 +5,2 
        3. Sebastien Ogier (F), 57:21.0 +6,8
        4. Sebastien Loeb (F), 57:19.1 +8,7
        5. Mikko Hirvonen (Fin), 57:48.0 +35,7 
        6. Dani Sordo (E), 58:03.3 +51,0
        7. Henning Solberg (N), 59:23.8 +2:11,5
        8. Mads Östberg (N), 59:48.1 +2:35.8
        9. Matthew Wilson (GB), 59:55.3 +2:43,0
        10. Kimi Räikkönen (Fin), 1:00:41.1 +3:28,8 
        
        10-11-12 Dramatic start 
        in Wales as Latvala leads Rally GB
        Cardiff, WALES, 12 November, 2010: Tension filled the air at the start 
        of Wales Rally GB this morning as the BP Ford Abu Dhabi driver Jari-Matti 
        Latvala opened proceedings with a stage win, taking the lead and providing 
        the makings of an exciting finale to FIA World Rally Championship (WRC) 
        in the forests of mid-Wales.
        
        The BP Ford Abu Dhabi driver, who has two WRC wins already this season, 
        clearly embraced his battle for the runners up position in the WRC 
        Drivers Championship as he out drove his rivals Sébastien 
        Ogier and Petter Solberg, establishing a slender 1.4 second lead in the 
        three-way tussle for second.
        
        With his best ever WRC finish in his sights, it was no surprise to see 
        Latvala at the top of the leaderboard from the very start. The Abu Dhabi 
        Tourism Authority (ADTA)-backed driver was fastest by a single second 
        on the opening 32.14km speed test in Hafren in his Ford Focus RS World 
        Rally Car. But, nail biting drama quickly unfolded for the young Finns 
        supporters as they witnessed him immediately loose the lead when his vehicle 
        took water into the engine in the 4.26km Sweet Lamb stage. Latvala dropped 
        into third, but remained a mere 1.6 seconds from the front runner, Citroens 
        Sebastian Loeb.
        
        A determined Latvala attacked the final stage of the morning, a slippery 
        27.88km Myherin, to take his second stage win and reach the service area 
        in Builth Wells back in first position and 1.4 seconds ahead of the rest 
        of the WRC pack.
        - "The lead is still slender, but it was a good start," said 
        Latvala. "The grip changed constantly. Sometimes the road was soft 
        and gave good grip, but in other places the surface was hard and polished, 
        and I drove closer to the ditches to try to find better traction. My only 
        problem was in Sweet Lamb when the engine took in some water. The section 
        after the water splash was uphill and it took about 500 metres to clear 
        itself and run properly again. I need to brake more at that point this 
        afternoon."
        
        Meanwhile, Latvalas BP Ford Abu Dhabi teammates Mikko Hirvonen and 
        Sheikh Khalid Al Qassimi provided a solid first morning in the final rally 
        of the year, with Hirvonen lying in sixth and Al Qassimi in 15th.
        
        Abu Dhabis Al Qassimi, who continues to build upon his status as 
        the emirates most successful WRC driver in terms of points scored, 
        pushed on through the harsh Welsh weather, as high winds and overnight 
        rain added to the traditionally tough rally challenge. The Emirati rally 
        ace has his eyes on a top ten finish in order to beat this 12th place 
        finish in the 2009 WRC Drivers Championship, which he has currently 
        equalled.
        - The conditions here provide one of the biggest tests of the year. 
        Some parts of the stages are very exposed and with the weather being so 
        unpredictable it is hard to know what to expect ahead of each stage, 
        commented Al Qassimi. This morning has been about getting confidence 
        on the slippery terrain and I will push a little harder in the re-run 
        of the stages this afternoon.
        
        In the Fiesta SportTrophy international (FSTi), the Abu Dhabi Junior driver 
        Majed Al Shamsi, is lying in third after the opening three stages as brake 
        problems with his Ford Fiesta R2 dampened the start of his campaign.
        
        The future rally star currently sits in fourth overall in the FSTi Championship, 
        after claiming his maiden win in Portugal and a second place finish in 
        Germany. The up-and-coming talent, discovered during open auditions held 
        by ADTA in 2007, has had a mixed second season in the FSTi and is determined 
        to fight for a podium spot here in Wales in his pursuit of the title.
        - Rally GB is notoriously tough, but I have developed my skills 
        considerably since I drove here for the first time last year. The brake 
        problems are a disappointing set-back, but we are at the early stages 
        for this event and anything can happen, commented Al Shamsi.
        
        The action continues this afternoon with a re-run of the mornings 
        stages.
        10-11-12 SS4: Latvala 
        tillbaka i ledning
        Latvala vann sträckan och återtog ledningen i rallyt. Han 
        var 3,2 sekunder före Loeb och 3,5 före Petter. Det är 
        nu jämt så det förslår i toppen. Loeb är 1,4 
        sekunder bakom och Petter1,9 sekunder.
        
        Nu är det dags för service och SS5 startar 14:51 svensk tid.
        
        
Förarkommentarer:
        - "Slutet på sträckan var verkligen väldigt hal. 
        Men bilen fungerar bra och vi försöker" Sordo
        
        
På SS4
        1. Latvala, 48:33,3
        2. Loeb, 15:36.5
        3. Petter, +3,5
        4. Ogier, +1,2
        5. Hirovnen, +11,5
        6. Sordo, +12,0
        7. Henning, +33,6
        8. Wilson ,+39,5
        9. Östberg, +43,1
        10. Räikkönen, +1:06,9
        
        
Efter SS4
        1. Jari-Matti Latvala (Fin), 38:33.0 
        2. Sebastien Loeb (F), 38:34.4 +1,4
        2. Petter Solberg (N), 38:34.9 +1,9
        4. Sebastien Ogier (F), 38:40.1 +5,7
        5. Dani Sordo (E), 38:56.7 +23,7
        6. Mikko Hirvonen (Fin), 38:58.7 +25,7
        7. Henning Solberg (N), 39:53.9 +1:20,9
        8. Mads Östberg (N), 40:11.8 +1:38,8
        9. Matthew Wilson (GB), 40:18.7 +1:45,7
        10. Kimi Räikkönen (Fin), 40:50.5 +2:17,5 
        
        10-11-12 SS3: Loeb åter 
        i ledning
        Latvala tappade tid i en vattensamling och Loeb klev upp som ny ledare 
        sedan han vann sträckan med 1,6 sekunder till Petter och 2,7 till 
        Ogier. 
        
        
Förarkommentarer:
        - "Motorn tog in vatten i en vattensamling och vi tappade tid. Det 
        är okej nu, men vi hade problem i 500 meter och tappade några 
        sekunder" Latvala
        
        
På SS3
        1. Loeb, 02:54.4
        2. Petter, +1,6
        3. Sordo, +1,6
        4. Hirvonen, +2,6
        5. Ogier, +2,7
        6. Latvala, +4,2
        7. Henning, +5,9
        8. Räikkönen, +8,1
        9. Östberg, +8,2
        10. Wilson, +11,5
        
        
Efter SS3
        1. Sebastien Loeb (F), 22:57.9
        2. Petter Solberg (N), 22:58.1 +0,2
        1. Jari-Matti Latvala (Fin), 22:59.7 +1,8
        4. Sebastien Ogier (F), 23:02.4 +4,5
        5. Dani Sordo (E), 23:11.4 +13,5
        6. Mikko Hirvonen (Fin), 23:13.9 +16,0
        7. Henning Solberg (N), 23:47.0 +49,1
        8. Mads Östberg (N), 23:55.4 +57,5
        9. Matthew Wilson (GB), 24:05.9 +1:08,0
        10. Kimi Räikkönen (Fin), 24:10.3 +1:12,4 
        
        10-11-12 SS2: Latvala 
        tog hem första sträcksegern idag
        Det blev finländaren Jari-Matti Latvala som kammade hem dagens 
        första sträcksger när han var 1,0 sekunder före Petter 
        och 2,4 före Loeb.
        
        
Förarkommentarer:
        - "Det var svårt. Jag hade en bra start, men gjorde några 
        misstag och tappade sen rytmen. Jag var nog för långsam" 
        Loeb 
        - "Vet inte hur mycket jag kan säga. Jag tog det lite lugnt" 
        Ogier 
        - "Bättre start än i fjol. Det var lite halt på vissa 
        ställen, men över lag var det bättre än väntat" 
        Latvala
        - "Det var en bra start. Lerigt på vissa ställen." 
        Petter
        - "Det är riktigt lerigt på vissa ställen. Det är 
        svårt att veta var det är halt och inte. Jag tappade lite tid" 
        Sordo
        - "Allt fungerade bra. Hade bara lite problem med greppet. Inget 
        att oroa sig för" Hirvonen
        - "Vi fick motorstopp och jag hade problem att få igång 
        den igen. Tappade mycket tid" Wilson
        - "Det är okej, men så halt nu. Det går bredare 
        och bredare" Henning
        - "Mycket halt. Inte så lerigt, men mycket halt" Räikkönen
        - "Inte så bra. Känns som om bilen inte har nån 
        kraft" Östberg
        
        
På SS2
        1. Latvala, 18:43.2
        2. Petter, +1,2
        3. Loeb, +4,2
        4. Ogier, +5,3
        5. Hirvonen, +14,2
        6. Sordo, +14,9
        7. Henning, +41,7
        8. Östberg, +47,8
        9 Wilson, +56,7
        10. Räikkönen, +1:05,2
        
        
Efter SS2
        1. Jari-Matti Latvala (Fin), 20:01.1
        2. Petter Solberg (N), 20:02,1 +1,0
        3. Sebastien Loeb (F), 20:03.5 +2,4
        4. Sebastien Ogier (F), 20:05.3 +4,2 
        5. Dani Sordo (E), 20:15.4 +14,3 
        6. Mikko Hirvonen (Fin), +20:16,9 +15,8 
        7. Henning Solberg (N), 20:46.7 +45,6 
        8. Mads Östberg (N), 20:52.8 +51,7
        9. Matthew Wilson (GB), 21:00.0 +58,9 
        10. Kimi Räikkönen (Fin), 21:07.8 +1:06,7
        
        10-11-10 Tre förare 
        kör för VM-guld i helgen 
        Sverige har i helgen chans att ta tre VM-guld, två i Rally och ett 
        i Radiostyrd Bilsport. I Wales Rally GB avslutar Patrik Sandell och Patrik 
        Flodin säsongen och båda kör för seger. Samtidigt 
        kan blott 14-årige David Ronnefalk skrälla i Thailand.
        
        Störst guldvittring har Patrik Sandell, Östersund, tillsammans 
        med sin co-driver Emil Axelsson. De ligger visserligen på fjärdeplats 
        innan starten i Cardiff, men har bara nio poäng upp till ledaren 
        i klass SWRC och det är 25 poäng att köra om.
        - Vi har förberett oss så mycket vi kan och har alla bitar 
        på plats för att vara med och fajtas. Samtidigt försöker 
        vi att inte göra det större än vad det är. Det är 
        bara en deltävling av sju. Vi ska bara fokusera och försöka 
        göra så bra resultat som möjligt på varje sträcka, 
        och på så sätt få till ett bra slutresultat, säger 
        Patrik som vann JVM för fyra år sedan.
        Sandell och Axelsson tävlar för Red Bull Rally Team i en Skoda 
        Fabia Super 2000.
        
        Patrik Flodin, Ilsbo, och Göran Bergsten kör en Subaru i klassen 
        PWRC (Grupp N). De ligger på andra plats inför Wales Rally 
        GB men har 18 poäng upp till ledande Armindo Araujo från Polen. 
        Flodin/Bergsten måste vinna i England, och Araujo får inte 
        bli bättre placerad än sjua för att VM-guldet ska gå 
        till Sverige. Flodin/Bergsten vann rallyt förra året.
        - Vi kör helt klart för seger, sen får vi se hur långt 
        det räcker, säger Patrik.
        
        I Pattaya i Thailand pågår VM i Radiostyrd Bilsport i klassen 
        1/8 Offroad. Blott 14-årige David Ronnefalk från Karlskrona 
        har gjort kometkarriär och här hemma är det inte många 
        som rår på honom. Nu har 180 förare från hela världen 
        samlats och det vore en sensation om David klarar att mäta sig med 
        de allra mest erfarna - men osvuret är bäst.
        
        Det kan bli tre VM-medaljer till Sverige i helgen. Möjligheten finns 
        att det är av ädlaste valör.
        
        Tävlingen i Pattaya sänds live på 
www.liverc.com 
        och löpande information finns på 
www.neobuggy.net
        Information kring VM-finalen Wales Rally GB ges på 
www.walesrallygb.com
        10-11-09 
        Sandell jagar ny VM-titel
        Det är bäddat för en nagelbitare när Super World Rally 
        Championship avgörs i Wales i helgen. Tre förare gör upp 
        om VM-titeln, däribland den förre juniorvärldsmästaren 
        Patrik Sandell. Den svenske Skodaföraren ligger på fjärde 
        plats i tabellen inför tävlingen, med bara nio poäng upp 
        till ledaren och 25 poäng att köra om.
        
        Det är fyra år sedan Patrik och hans kartläsare Emil Axelsson 
        tog sin förra VM-titel. Platsen den gången var Cardiff och 
        tävlingen var Wales Rally GB, precis som nu. Men även om det 
        finns många trevliga minnen från förra gången gäller 
        det att skjuta det åt sidan för Patriks del.
        - Vi har förberett oss så mycket vi kan och har alla bitar 
        på plats för att vara med och fajtas. Samtidigt försöker 
        vi att inte göra det större än vad det är. Det är 
        bara en deltävling av sju. Vi ska bara fokusera och försöka 
        göra så bra resultat som möjligt på varje sträcka, 
        och på så sätt få till ett bra slutresultat, säger 
        Patrik.
        
        Sandell och Axelsson tävlar för Red Bull Rally Team i en Skoda 
        Fabia Super 2000. De har stadigt plockat poäng hela säsongen, 
        men det riktiga lyftet kom först när det var dags för asfalttävlingarna, 
        som på pappret skulle vara de svåraste för en grusspecialist 
        som Sandell. Istället dominerade han både i Tyskland och Frankrike 
        och kommer nu till VM-finalen med två raka segrar i bagaget.
        
        I tabellen ligger de just nu på en fjärde plats, men tvåan 
        Prokop är i princip borträknad eftersom han redan kört 
        sina sju tävlingar och inte får ställa upp i Wales. Kvar 
        är ledande spanjoren Pons, nio poäng före svenskarna, och 
        finländaren Ketomaa, som ligger två poäng före.
        - Ketomaa blir nog den som jag kommer att köra mot i första 
        hand. Pons får nog svårt att hänga med i vårt tempo 
        här tror jag. Men det är ett långt rally, med många 
        kurvor och många stenar vi ska passera innan det är klart. 
        Så det kommer absolut inte vara avgjort förrän på 
        söndag eftermiddag, säger Patrik.
        
        Wales Rally GB inleds med en superspecial inne på Cardiff Stadium 
        torsdag kväll. 19 specialsträckor senare avslutas rallyt på 
        söndag eftermiddag. Då vet vi om Patrik och Emil kan kalla 
        sig dubbla världsmästare.
        10-11-08 Petter Solberg 
        mot VM-medalj! 
        I helgen avgörs WRC 2010 i Wales
        Kommande helg körs årets sista deltävling i World Rally 
        Championship. VM-guldet är redan avgjort till Sébastien Loebs 
        fördel. Men chansen är mycket stor att Petter Solberg och hans 
        i Värmländska Torsby baserade VM-team når brons eller 
        till och med silvermedalj!
        
        När Subaru la ner sin VM-satsning i rally för två år 
        sedan blev 2003 års rallyvärldsmästare, Petter Solberg, 
        arbetslös. 
        Men Petter gav inte upp. Under två säsonger har han, med Torsby 
        i Värmland som bas, drivit eget rallyteam på absolut toppnivå 
        och nått smått otroliga resultat. 
        
        I år har Petter stått på prispallen i sju av tolv körda 
        tävlingar. Han har vunnit 47 specialsträckor, bara Sébastien 
        Loeb har vunnit fler. 
        Nu inför VM-finalen i Wales ligger Petter Solberg fyra i förarmästerskapet, 
        endast fem poäng från bronsplatsen.
        
        Seger i sikte!
        -Det blir en thriller och jag kommer att satsa allt från första 
        metern på första sträckan, säger Petter som trivs 
        bra i Wales. Han har vunnit VM-tävlingen där fyra gånger. 
        
        - Det kanske låter kaxigt, men jag siktar på seger och målsättningen 
        är att säkra VM-medalj. 
        Under den gångna helgen avslutade Petter Solberg World Rally Team 
        sitt förberedande test inför VM-finalen. 
        - Jag har kört 16 mil med min Citroën C4, testat olika diffar 
        och olika inställningar på stötdämparna för 
        att hitta maximalt grepp på de såphala vägarna. 
        
        Även om vi har kört en hel säsong och många mil på 
        grus så är varje rally unikt i och med olika underlag och temperatur, 
        menar Petter. 
        VM-finalen i Wales startar i Cardiff på torsdag kväll. Under 
        söndag eftermiddag körs sista sträckan i natursköna 
        Margam Park, en sträcka som Petter har stora känslor för. 
        
        - Minnena från Margam Park är många och starka. Detta 
        var sista sträckan på rallyt 2002 då jag tog min första 
        seger i rally-VM. Det var även sista sträckan då jag vann 
        VM-guld 2003 och avgjorde på just Margam Park, berättar Petter 
        entusiastiskt.
        
        Wales Rally GB 2010
        Start, torsdag 11 november, klockan 20.30
        Mål, söndag 14 november, cirka 15.00
        Totalt 20 specialsträckor på sammanlagt 36 mil.
        
        FÖRAR-VM 2010 
        (Efter 12 av 13 deltävlingar)
        1) Sébastien Loeb, (FRA), Citroën C4 WRC, 251 poäng
        2) Sébastien Ogier, (FRA), Citroën C4 WRC, 167
        3) Jari-Matti Latvala, (FIN), Ford Focus RS WRC 09, 156
        4) Petter Solberg, (NOR), Citroën C4 WRC, 151
        5) Daniel Sordo, (ESP), Citroën C4 WRC, 140
        
www.pettersolberg.com
        10-11-09 Tider och info 
        inför VM i England
        VM i England är igång och man rekognoserar för fullt. 
        På torsdag är det en shakedown och på kvällen körs 
        en inledande superspecial. Rallyt består av 20 specialsträckor 
        som tillsammans är 359,44 km långa. Med transporterna är 
        VM-finalen 1.612,04 km långt.
        
        GrN-VM kommer jag att följa på 
www.patrikflodin.com 
        
        
        Tidsschema Rally Wales Rally GB
        (Svensk tid) 
        
Torsdag 11 nov 
        20:30 SS1 Cardiff Bay 1 1,70 km 
        
        
Fredag 12 nov 
        Service A 
        10:38 SS2 Hafren 1 31,99 km 
        11:19 SS3 Sweet Lamb 1 4,26 km 
        11:37 SS4 Myherin 1 27,88 km 
        Service B 
        14:51 SS5 Halfren 2 31,99 km 
        15:32 SS6 Sweet Lamb 2 4,26 km 
        15:50 SS7 Myherin 2 27,88 km 
        Service C 
        
        
Lördag 13 nov 
        Service D 
        10:03 SS8 Radnor 1 14,78 km 
        11:19 SS9 Monument Hill 1 10,14 km 
        11:43 SS10 Four Ways Crychan 1 25,14 km 
        12:22 SS11 Halfway 1 18,37 km 
        Service E 
        16:23 SS12 Radnor 14,78 km 
        16:23 SS13 Monument Hill 2 10,14 km 
        16:47 SS14 Four Ways Crychan 2 25,14 km 
        17:26 SS15 Halfway 2 18,37 km 
        19:34 SS16 Cardiff Bay 2 1,70 km 
        Service F 
        
        
Söndag 14 nov 
        Service G 
        08:47 SS17 Resolfen 1 29,99 km 
        10:05 SS18 Margam Park 1 8,08 km 
        Service H 
        13:12 SS19 Resolfen 2 29,99 km 
        14:30 SS20 Margam Park 2 8,08 km 
        Service I 
        16:25 Målgång