Fryksdalens MK Fryksdalsracet RS i Backe 31/1

Arne Walfridsson nära backrekord
Det blev rekorddeltagande när Fryksdalens MK körde sin rallyspecial Fryksdalsracet i en backe i närheten av Bäckebron. Hela 108 bilar kom för att köra premiären i Helmia Cup, som i år omfattar sju deltävlingar. Allra snabbast i backen var Arne Walfridsson som skulle ha delat bil med kusinen 'Stecka' Walfridsson. Nu kom inte fjolårsvinnande 'Stecka' och Arne som på senare år mest kört folkrace nu försvarade familjeäran tillsammans med dottern Eveline. Något backrekord blev det inte, men Arnes andra åk var bara sex tiondelar från toppnoteringen på 1.07.0 från förra året.Alla tävlande körde två omgångar och så gott som alla pressade sina tider från första omgången. Efter några kyliga nätter slog det under söndagen om till plusgrader och till andra omgången hade deltagarna slitit fram gruset och körde mycket fortare.
'Biffen' snabb i andra åket
Arne Walfridsson i en Mitsubishi var snabbast i båda vändorna medan Mikael Andersson, Hällefors som gjort en miss i första körningen, kunde reparera och köra in som totaltvåa i sin Toyota Celica. Bland alla nationella bilar kunde Lars-Ove 'Biffen' Olsson med sin Kadett GSI upprepa seger från fjolåret. I andra omgången gick det riktigt fort och totalt slog han sig in på tredje plats, endast en tiondel från Mikael Andersson. Efter första åket var Kenneth Olsson, Hällefors i en Escort snabbast bland de tvåhjulsdrivna, men kunde inte stå emot 'Biffens' forcering på slutet.
För Nilsby-Janne Jansson som vann Cupen förra året i nationella klassen blev upptakten lika dålig som förra året. Hans BMW står under renovering och nu lånade han Mikael Johanssons Escort. Inget fel på bilen i alla fall för Mikael vann B-förarnas nationella och nästan sekunden snabbare än Nilsby-Janne. Det blir ännu en vintertävling arrangerad den 28 februari av Munkfors MC. Vintertävlingarna är viktiga eftersom de ger dubbel poängutdelning.
Robert bytte bil
Magnus Olsson, Karlskoga var som vanligt med i toppen med sin Escort Cosworth. Han var ju bästa fyrhjulsdrivna i Helmia förra året och började med en tredjeplats. Så många fyrhjulsdrivna var det inte med den här dagen, men B-föraren Robert Persson, Munkfors hade bytt ut sin Kadett mot en Audi Quattro och det resulterade i en total sjätteplats.Säffle har ofta duktiga förare som utmärker sig.Unge Fredrik Erixon som tävlar i en äldre Opel Ascona A tog den största klassegern med tre sekunder tillgodo till tvåan. Totalt på 14:e plats före ex. Nilsby-Janne.
C-förare bästa Originalare
Morgan Olsson kom direkt från Gävle men var inte snabbast i det stora gänget Volvo Original. Han vann visserligen Elit-klassen två tiondelar före Säffles Daniel Dahlström men C-förarna var strået vassare den här gången. Både Per Österberg och Tomas Eriksson från Team Treske och Säffles Oscar Norlin var före.
Förarna skötte sig mycket bra och polisen som kanske hoppats på någon fartöverträdelse kammade i alla fall noll bland de tävlande.


Intervju med Arne Walfridsson:
Grattis till segern i backtävlingen Fryksdalsracet. Är du överraskad över segern?
Jag hade vissa förhoppningar om att kunna vara med och slåss om segern, med det var ju inget jag direkt förväntade.
Hade du hoppats att Stig-Olov skulle vara med?
Nja, hade han varit med är det ju risk att jag inte hade vunnit. Med den rutin han har borde jag inte kunna slå honom.
Du hade lånat hans bil även i Rally Nordvärmland?
Ja, men det gick det inte speciellt bra. Vi lyckades inte något vidare med inställningarna på bilen så det gick lite si och så ; bl.a en avåkning redan på SS1. Så det här var en skön revansch.
Gillar du backtävlingar?
Även om jag har kört många vanliga rallytävlingar så har jag även åkt många RS och backtävlingar. Det har ofta gått bra på bådadera, men jag har inget emot korta, explosiva race.
Hur är det att åka Mitsubishi för dig som är en gammal trogen V4-åkare?
Jag har kört V4 i många år och trivs mycket bra i den. Nu när jag lyckades ställa in Mitsubishin efter ordning kändes den nästan som en V4; lättkörd och följsam.
Är det dags att köpa en fyrkrafsare nu?
Tyvärr är det en kostnadsfråga som inte låter sig lösas. Jag får hoppas på att Stecka är villig att låna ut bilen nån mer gång. Förhoppningsvis kommer jag att åka fler deltävlingar i Helmia Cup.
Vad händer med din gamla V4?
J
ag håller på att göra i ordning den igen. Nu är snart den nya motorn klar och nån gång under vintern ska den väl kunna bli klar.
Nedtecknat av Arne Arvidsson

Volvo Original Elit::
1) Morgan Olsson, Kils MK Bil, Volvo 240, 1.18.2, 2) Daniel Dahlström, Säffle MC, Volvo 244, 1.18.4, 3) Peter Leander, Säffle MC, Volvo 244, 1.18.7, 4) Rune Lindgren, Degerfors RC, Volvo 242, 1.19.3, 5) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, Volvo 242, 1.19.4, 6) Tommy Möller, Säffle MC, Volvo 240, 1.19.8, 7) Alfred Andersen, Säffle MC, Volvo 240, 1.19.8, 8) Ulf Thobiasson, Forshaga MC, Volvo 240, 1.20.3, 9) Joakim Rydholm, Dals MK, Volvo 242 GT, 1.21.1 , 10) Anders Johansson, Kullings MS, Volvo 242, 1.21.1, 11) Jan Östlund, Munkfors MC, Volvo 244, 1.21.2, 12) Steve Hägglund, Laxå MK, Volvo 242 GT, 1.21.5, 13) Lars-Göran Bran, Forshaga MC, Volvo 240, 1.22.6, 14) Lars-Anders Granberg, Ekshärads MS, Volvo 244 GLT, 1.26.1

Volvo Original C-förare: 1) Per Österberg, MK Team Treske, Volvo 240, 1.17.3, 2) Tomas Eriksson, MK Team Treske, Volvo 244, 1.17.7, 3) Oskar Norlin, Säffle MC, Volvo 244, 1.18.0, 4) Tomas Loberg, MK Team Treske, Volvo 244, 1.19.0, 5) Lars-Magnus Persson, MK Ratten, Volvo 244, 1.19.4, 6) Henrik Andersson, Säffle MC, Volvo 242, 1.20.9, 7) Börje Hermansson, Årjängs MK, Volvo 244, 1.21.5, 8) Mikael Persson, MK Ratten, Volvo 240, 1.21.5, 9) Niklas Andersson, MK Team Treske, Volvo 242, 1.21.6, 10) Christer Johansson, Årjängs MK, Volvo 244, 1.21.8, 11) Mathias Gustafsson, MK Team Westom, Volvo 244 GLT, 1.23.1, 12) Hans-Erik Weng, Säffle MC, Volvo 242, 1.23.2, 13) Daniel Spetzig, Hagfors MK, Volvo 242, 1.23.9, 14) Magnus Berglund, Kils MK Bil, Volvo 244, 1.24.0, 15) Svenerik Söderman, Säffle MC, Volvo 242, 1.25.3, 16) Christian Adolfsson, Säffle MC, Volvo 242, 1.26.0, 17) Tomas Oscarsson, Östmarks MFF, Volvo 240, 1.26.1

Klassiska/Veteran: 1) Fredrik Erixon, Säffle MC, Opel Ascona, 1.14.5, 2) Willy Gustavsson, Hällefors MK, Saab V4, 1.17.6, 3) Uno Svensson, Hällefors MK, Volvo Amazon, 1.17.9, 4) Urban Bergström, Munkfors MC, Volvo 142, 1.17.9, 5) Mikael Karlsson, Fryksdalens MK, BMW 2002, 1.18.1, 6) Karl-Henrik Cruse, Kils MK Bil, VW 1303, 1.18.3, 7) Staffan Gustavsson, Degerfors RC, Volvo 140, 1.18.5, 8) Karl-Erik Gustavsson, Årjängs MK, Volvo 142, 1.19.4, 9) Per-Åke Forsman, Dals MK, BMW 2002, 1.20.3, 10) Sven-Inge Christensen, SMK Trollhättan, Saab V4, 1.20.9, 11) Harry Halvorsen, Hällefors MK, Opel Kadett Rally Coupé, 1.21.4, 12) Jan Andréson, Filipstads MC, BMW 1802, 1.21.6,M 13) Bert Björlin, Karlstads MC Bil, Volvo PV, 1.28.0

Ekonomi A-förare: 1) Urban Norlin, Säffle MC, Saab 99, 1.26.1

Ekonomi B-förare: 1) Jörgen Gustavsson, Karlstads MC Bil, VW Golf, 1.20.1, 2) Kent Persson, Säffle MC, Audi 80 GT, 1.20.5, 3) Kjell Skoog, Forshaga MC, Saab 99, 1.25.4, 4) John-Erik Johansson, MK Ratten, Ford Escort Mexico, 1.29.4

Ekonomi C-förare: 1) Carl-Henrik Hammar, Hagfors MK, VW Golf, 1.25.0, 2) Magnus Arvholm, Säffle MC, VW Golf, 1.25.6, 3) Pär Hammar, Hagfors MK, VW Golf, 1.25.8, 4) Jan Larsson, Ford Escort, 1.26.3, 5) Jan-Åke Magnusson, MK Team Westom, Opel Ascona, 1.26.5, 6) Peo Elg, Hällefors MK, Saab 99, 1.26.6, 7) Christer Larsson, Karlstads MC Bil, Volvo 340, 1.29.4, 8) Marcus Johansson, Dals MK, Saab 99, 1.36.1

Grupp A över 2000 cc A-förare: 1) Arne Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer, 1.07.6, 2) Mikael Andersson, Hällefors MK, Toyota Celica, 1.10.6, 3) Magnus Olsson, SMK Karlskoga, Ford Escort RS Cosworth, 1.10.9.

Grupp A över 2000 cc B-förare: 1) Robert Persson, Munkfors MC, Audi Quattro, 1.12.3

Grupp A -2000 cc A-förare: 1) Erik Nygren, MK Team Westom, Renault Clio, 1.23.9

Grupp A -2000 cc B-förare: 1) Urban Andersson, Stenungsunds MS, Peugeot 205 GTI, 1.26.6

Grupp A -2000 cc C-förare: 1) Tommy Nilsson, Karlstads MC Bil, Toyota Starlet, 1.23.4

Nationell A-förare: 1) Lars-Ove 'Biffen' Olsson, Forshaga MC, Opel Kadett GSI, 1.10.7, 2) Kenneth Olsson, Hällefors MK, Ford Escort, 1.11.9, 3) Lars Hedqvist, Molkoms MK, Opel Corsa, 1.12.6, 4) Tore Nilsson, Charlottenbergs MF, Volvo 240, 1.12.8, 5) Mikael Claesson, Degerfors RC, Ford Escort, 1.13.0, 6) Tommy Lysen, KNA Kongsvinger, Opel Ascona, 1.13.7, 7) Gunnar Bäck, Bengtsfors MC, Toyota Starlet, 1.14.5, 8) Michael Gustavsson, Degerfors RC, Ford Escort, 1.14.5, 9) Nilsby-Janne Jansson, Munkfors MC, Ford Escort, 1.15.0, 10) Per-Arne Fallén, Laxå MK, VW Golf, 1.15.5, 11) Lars-Olof Johansson, Hällefors MK, Ford Escort, 1.17.1, 12) Ricky Bergsman, Ekshärads MS, Volvo 240, 1.17.2, 13) Bo Karlsson, Hällefors MK, Opel Kadett GTE, 1.17.6

Nationell B-förare: 1) Mikael Johansson, Fryksdalens MK, Ford Escort, 1.14.1, 2) Pelle Berg, Ekshärads MS, BMW 323, 1.14.1, 3) Uno Svensson, Säffle MC, Opel Ascona, 1.15.0, 4) Pär Norell, Fryksdalens MK, VW Golf, 1.15.4, 5) Jonas Enderlein, Stenungsunds MS, Volvo 242, 1.15.8, 6) Fredrik Larsson, Fryksdalens MK, Opel Kadett GSI, 1.16.3, 7) Daniel Fred, Bengtsfors MC, Opel Ascona, 1.16.9, 8) Anders Nilsson, Bengtsfors MC, Ford Escort, 1.16.9, 9) Stefan Gustavsson, Bengtsfors MC, Volvo 240, 1.18.0, 10) Ragnar Jönsson, Forshaga MC, Opel Ascona A, 1.18.1, 11) Niklas Karlsson, MK Team Westom, Volvo 240, 1.18.1, 12) Svante Holm, Vänersborgs MK, Opel Ascona, 1.18.4, 13) Bert Höglund, MK Team Westom, Opel Kadett GTE, 1.18.5, 14) Tony Persson, Likenäs MK, Opel Ascona, 1.19.5, 15) Erland Stigsson, Kils MK Bil, Opel Kadett, 1.20.0, 16) Göran Bergsman, Ekshärads MS, Volvo 240, 1.20.1

Nationell C-förare: 1) Magnus Johansson, Dals MK, VW Golf, 1.15.1, 2) Lars Eriksson, Munkfors MC, Opel Corsa, 1.15.2, 3) Christer Andersson, SMK Eda, Opel Ascona, 1.16.5, 4) Jan Henriksson, Finnskoga MK, Volvo 240, 1.19.6, 5) Björn Storberg, NMK Aurskog-Höland, Opel, 1.19.8, 6) Jörgen Sätherberg, MK Ratten, Opel Ascona, 1.20.6, 7) Tobias Nilsson, Likenäs MK, Volvo 142, 1.22.2, 8) Nils Höök, Hällefors MK, Ford Escort, 1.25.3


Rekordstor premiär i Helmia Cup
På söndag inleds årets upplaga av Helmia Cup, serietävlingen för rallybilar i backe. Fryksdalsracet med Fryksdalens MK står på programmet och fantastiska 112 bilar finns upptagna i startlistan. Detta är den första av sju deltävlingar som ska genomföras och det stora intresset tyder på att Helmia Cup som startade förra året blev en succé från start.
Tidigare har man hyst vissa farhågor att vintertävlingarna inte skulle bli så omfattande. När serien premiärkördes ifjol var Fryksdalsracet en tävling alla måste köra för att få poäng vidare i serien. Den regeln har man plockat bort i år, men start i en av de två vintertävlingarna ger dubbel poäng.
Förra året startade 78 bilar i samma tävling. Den vanns för övrigt av Stig-Olov Walfridsson som också är favorit till segern i söndagens tävling.
I Helmia Cup tävlas det i nio klasser. Flest förare har nationella klasserna med drygt 40 deltagare. Här finns både vinnaren av Fryksdalsracet Lars-Ove 'Biffen' Olsson och Cup-vinnaren Nilsby-Janne Jansson med.
Nästan lika stort är intresset bland Volvo Original, 32 anmälda. Här fick också Fryksdalens MK rycka in och ta emot första deltävlingen i Västra Bilsportförbundets öppna serie i Volvo Original sedan MK Team Treske ställt in sin tävling.
Den 1700 meter långa backen får deltagarna köra två gånger varav den bästa tiden i de två åken räknas. Start från Bygdegården i Elofsrud kl. 10 på söndag förmiddag.

Helmia Cup