HISTORISK RACING 2000
Erik Berger 75 år


Anderstorp: Historisk racing med vissa problem
Finalen för den historiska racingen kördes som vanligt på Anderstorps klassiska GP-bana, men i kortad form. Man använder bara hela banan vid större tävlingar numera. Erik Berger var redan klar mästare i sin klass, men ville ändå vara med och försöka vinna även detta race. Anders Berger var tvungen att slå Robert Pettersson för att bli tvåa i sin klass. Klar segrare där var redan Lennart Björk.
Tidsträningen kom att bli katastrofal för alla fyra Bengtsforsbilar. Erik kom ikapp Bruno Ohlsson, som spann runt på den hala asfalten och kollisionen var oundviklig. Erik kunde reparera och komma till start i racet, men inte Bruno. Anders kom strax efter och hann inte uppfatta gulflaggan då han samtidigt körde om en konkurrent. Anders hade satt snabbaste tid, men reglerna är glasklara i sådana här sammanhang, omkörning på gulflagg och hans tid ströks. Han fick alltså starta sist i racet. Christer Johansson rasade sin motor för att göra dagen totalt svart.
I racet gjorde Anders en kanonstart och kunde avancera många placeringar redan på det första varvet. Till och med Erik tyckte att han körde fräckt med ett hjulpar på gräset ibland. Efter bara några varv hade han tagit sig upp till tredje plats, men då var det en stor lucka fram till tättduon som bestod av Lennart Björk och Sven-Åke Hermansson. Anders tog in meter för meter och i näst sista kurvan körde Anders om Lennart på insidan, delvis på gräset, men han kom ut för långt i sista kurvan och Lennart kunde kontra. Segern togs av Hermansson 69 hundradelar före Björk och 1.7 sekunder före Anders Berger. Sveneric Myhr kom fyra före Erik Berger som återigen hade problem med bludrande motor. Peringe Björk hade kvalat bra men fick ännu en gång drivaxelhaveri i starten.
Vi har fått se många nya bilar under säsongen och till finalracet var det hela 33 startande. Detta har varit en klass på stadig uppgång de senaste fyra åren och inget talar emot att det blir ännu fler nästa säsong. Kanske får vi se Erik Berger ännu en gång på racerbanorna, i så fall med en BDA-Escort?
Bengt-Åce Liljevind

Knutstorp
2 x 2 för Bergers i historisk racing
När firandet hade lagt sig för Erik Berger var det dags att dra på sig hjälmen igen för att köra näst sista deltävlingen i årets historiska racingserie. Nu är det inte bara familjekamp i familjen Berger, även Lennart Björk får se upp då hans son Per-Inge skall vara med och köra också. Efter den första tidsträningen hade Anders Berger bästa tiden, men efter det andra kvalpasset stod Lennart Björk först före sin racedebuterande son Per-Inge. Sedan stod Anders före Erik Berger. En dubbel familjekamp således. Det kom närmare 30 bilar till start i heatet som körs tillsammans med GT Ny.
I starten gick Per-Inges ena drivaxel av och racet var slut innan det började ens för honom. Lennart drog i väg, med Bergers i släptåg. Anders trodde han hade gjort en taktisk fint då han skiftade fram och bakdäck, med det visade sig gå sämre än förut. Anders orkade helt enkelt inte ifatt Lennart. Lennart vann och därmed har han även ointagliga poäng i den totala cupen för 2000cc med Anders på andra plats även där.
Erik fick problem med misständning och försökte i det längsta att hålla sin förstaplats i sin klass, men han fick till sist ge sig mot Sven-Åke Hermansson från Falkenberg. Erik leder sin klass (1600cc)och han har också ointagliga poäng i cupen.
Bruno Ohlsson hade även han lite problem med bränsletillförseln och dessutom var det premiär på banan för hans del. Det blev en ganska blygsam placering till sist. Christer Johansson körde bra och nu börjar han bli varm i kläderna. Tyvärr blev han diskad efter tävlingen då hans bil vägde för lite vid efterkontroll.
Tävlingen såg 240 bilar komma till start, ett mycket bra startfält således. Det som kännetecknade helgen var annars det mycket växlande vädret. På lördag kväll, precis efter sista heatet hade körts, öppnade sig skyarna och 70 mm regn föll på en timme! Sedan kom det bara några regnskurar.
Bengt-Åce Liljevind

Dubbla segrar för Erik och Anders Berger
Karlskoga
Nu radar de upp segrarna på rad, Far och son Berger. De har fått ordning på sina bilar och då får konkurrenterna kämpa hårt för att hänga med. På första tidsträningen var Anders snabbast före Lennart Björk och Erik. På den andra träningen var Lennart snabbast före Anders och Erik.
I racet gjorde Anders en bra start och bromsade sig förbi Lennart in i första svängen. Men Lennart hängde på och försökte köra om gång efter gång. Efter fem varv tappade Lennart fart och mot slutet slog han av betydligt på takten, han hade problem med oljetrycket. Erik körde i mål på tredjeplats, men eftersom han kör i den mindre klassen så vann han också. Erik blev av med kopplingen under racet, men han växlade ändåÉ
Vi såg en comeback i tävlingsbil av Christer Johansson från Bengtsfors. Han har också byggt sig en Ford Escort. Han har en "cross-flow" motor som går i 2-litersklassen. Den är inte lika stark som Anders och Lennarts BDA-motorer. Det blev en sjundeplats i klassen för Christer.
Bruno Ohlsson som kör i GtNy med sin Saab Sonett fick problem med läckande kylare under kvalet och kom tyvärr inte till start i racet. Nästa tävling går på den natursköna banan Ring Knutstorp i Skåne den 22-23 juli.
Bengt-Åce Liljevind

Tronskifte i racerfamiljen Berger
Anderstorp
Anders Berger slog sin far Erik Berger när de båda tävlade på Anderstorps klassiska Formel 1 bana. Det var en stor tävlingshelg med EM-status som även lockade en hel del publik. Anderstorps långa bana gynnar de motorstarkare bilarna som t ex Ford Capri. Efter kvalet så låg mycket riktigt en Capri först. Det var Fredrik Andersson. På andra plats var Anders före Magnus Paulsson Ford Capri, Lennart Björk och Erik Berger. Eriks utväxling stämde inte för denna långa bana. De bytte till tävlingen, men det blev inte bra i alla fall.
-Jag kör lika fort som i fjol, men de andra kör snabbare, sa Erik.
I själva tävlingen var det en vild fight mellan Fredrik Andersson och Anders Berger. Fredrik stängde effektivt Anders alla försök till omkörning och i mål fick Anders se sig slagen med 0.3 sekunder! Men eftersom Fredriks Capri kör i 3-litersklassen och Anders i 2-litersklassen så vann de båda i alla fall. Lennart Björk körde in som trea före Magnus Paulsson. Erik körde i mål som femte bil, men han var snabbast i 1600cc klassen. Erik hade lite problem med misständning mot slutet, men till Gelleråsen om två veckor, då skall han ge dem en match igen.
Bengt-Åce Liljevind

Lennart Björk vann även den tredje deltävlingen i Historisk racing

Erik Berger slagen, men vann ändå
Under sämsta möjliga förhållande, störtregn, kördes kvalet till årets tredje deltävling i Standard Ny klassen i Historisk racing. Erik Berger visade sin klass och tog pole position. Näst bäst var dubbelsegraren från Mantorp, Lennart Björk endast tre tiondelar efter. Lennart körde mycket brett och publikfriande under kvalet. Anders Berger, som fortfarande inte har fått sin bil helt i ordning hade femte tid.
När starten gick hade det slutat regna. Erik hade problem med sin växellåda. 45 minuter före start skulle Erik backa bilen i depån, och då låste sig växellådan och gick inte att rubba. Erik tänkte ge upp, men han fick hjälp av två norrmän som lyckades fixa lådan. Erik kom upp till startplattan som sista bil och hann precis köra ut till start. För att spara lådan beslutade Erik att starta på tvåans växel. Det innebar att han hade sämre acceleration i starten och Anders och Lennart kunde gå förbi. Loppet handlade sen bara om dessa tre herrar som hade en otrolig fight till publikens förtjusning. Ordningen var Lennart, Anders och Erik.
Tyvärr fick Anders bryta endast tre varv från mål när kopplingen gick sönder. Erik hade ordentligt häng på Lennart inför sista varvet. Erik laddade för att köra om i Kvarnkurvan, men då blev de tvungna att varva en bil och tillfället gick om intet. Erik gjorde ett sista desperat försök att ta Lennart på målrakan, men fick se sig slagen med endast två tiondelar! Erik hade satt snabbaste varvtid och slog även sitt 30 år gamla banrekord. Det nya rekordet lyder: 1.00.923 och är dryga tiondelen snabbare än det gamla rekordet. Även om Erik var tvåa i mål så vann hann 1600cc klassen. Lennart och Anders kör i 2000cc klassen.
I klassen GT Ny körde Bruno Ohlsson in som segrare i en starkt decimerat startfält. Han var den ende som var kvar när bilarna gick i mål! Nu blir det bråda dagar igen för Bergers, redan nästa helg är det race på Anderstorp. Då är det dessutom EM-deltävling.
Text och bilder Bengt-Åce Liljevind




Erik Berger kör ifrån alla ungdomar även i år

Erik Berger vann premiären i historisk banracing
Erik Berger verkar bara bli yngre och yngre, åtminstone när man ser honom köra racerbil. Vid helgens dubbeltävling på Mantorp Park fick vi se de båda lila Escorterna från Bengtsfors MotorClub göra entré vid årets racingpremiär i den historiska banracingserien RHK. Det har varit en stressig tid för Erik och Anders Berger att få klar sina bilar och egentligen var de inte klara nu heller. Eriks bil har inte genomgått så stora förändringar, men den är nylackerad. Insprutningssystemet är tillbaka och nu hoppas man att det skall fungera bättre än förut.
Anders bil var definitivt inte färdig för race. Anders och Hans Gustavsson gick upp mycket tidigt i ottan för att åka till Mantorp och göra de sista justeringarna på plats. Men det var mer jobb än de hade föreställt sig. Som tur var fick de hjälp på plats av två hjälpsamma mekaniker. Trots intensivt mekande så missade de första träningspasset och sånär det andra också. Det elektriska var inte färdigt, Anders åkte utan instrumentering. Hjulinställningarna var inte klara, men de justerades efter hand. Det var en lång fredag innan pojkarna hamnade i säng. Lördagen inleddes med tidskval. Erik körde på 1.33.8 och var tredje snabbaste bil. Anders körde på 1.35.0 och det räckte till sjätte tid. Snabbast var före detta Bengtsforsaren Lennart Björk med 1.32.8.
Det blev ett märkligt race på lördagen. Anders blev tilldömd tjuvstart och fick "stop and go"-bestraffning. Det gjorde att Anders tappade sugen och han körde i mål som sista bil. Erik kom i väg bra i starten, men i chikanen fick Erik ett stenskott som totalförstörde hela framrutan som gick i tusen bitar. Det blev sådant lufttryck i bilen att även bakrutan trillade ur.
-"Det var ett fruktansvärt drag i bilen", sa Erik.
Han diskades för sin skadade bil. Vann gjorde Lennart Björk med tjugo sekunder. Erik fick tips om en reservruta av en tjej i sekretariatet. De ringde upp personen i fråga och fick låna rutan till söndagens race. Det blev en snabbresa till Kisa för att hämta den. Bakrutan hade klarat sig och kunde monteras tillbaka.
Söndagens race såg far och son Berger starta sist. Anders körde om Erik på långrakan, men sedan började motorn misstända och Anders tog det säkra före det osäkra och bröt loppet. Erik tog placering efter placering och körde som aldrig förr. När ett par varv återstod började motorn gå varm och Erik slog av på takten, han ledde sin klass och hade endast Lennart Björk framför sig. Erik hade ingen anledning att äventyra bilen för att vinna heatet då Lennart kör i en annan klass. Erik hann ändå sätta snabbaste varv. -"Men på Kinnekulle om två veckor, då skall Lennart få ett match han sent skall glömma", lovade Erik med glimten i ögat.
I klassen GT ny körde Bruno Ohlsson med sin Saab Sonett. Bruno hade problem med misständning på höga varv och även problem med bränsletillförseln. Han kämpade sig ändå in på fjärde plats i söndagens race.
På Kinnekulle Ring körde SSK-serien sin första tävling för i år. Från hade 23:e träningstid och körde upp sig i loppet till 19:e plats. Klassen som Per kör i kallas Fyndbörsen Cup och är öppen för Grupp N trimmade bilar. Det är en mycket jämn serie som har en salig blandning av bilmärken representerade.
Text och bilder Bengt-Åce Liljevind


"Motorn" i teamet, Erik Berger skall dock bytas ut mot en riktig BDA motor

Legenden Berger inleder ny racingsäsong
Det ser ut att bli en intressant sommar för Bengtsfors MotorClubs banracingförare. Vi kan presentera några nyheter här. Erik Berger kör vidare med samma Ford Escort som i fjol, omlackerad till lila. Han går nu in på sitt 75:e år, men är lika ung och rask på banan som alltid.
Anders Berger har "slitit hund" i vinter och byggt en ny bil. Han har haft god hjälp av Gert-Ove Berg. Det elektriska har Hans Gustavsson fixat. Det är en likadan bil som Eriks och de kör båda med sin nya lila look. Det är samma färg som Erik hade på en av sina Fordar i slutet av sextiotalet. För att slippa stallorder så kör Erik och Anders inte i samma klass i år. Erik kör vidare i 1600cc klassen medan Anders med sin 1840cc BDA-motor, kör i 2-litersklassen i Standard Ny. Målsättningen är redan klar: Klasseger får både far och son!
Christer Johansson som var mekaniker åt Bergers i fjol, kommer i år till start med en mexicoblå Ford Escort. Han kommer att köra med Anders i 2-litersklassen, men räknar inte med att ligga i toppen, då han har en betydligt klenare motor än Anders. Intresset för Historisk racing är bättre än någonsin. Dessa tre Fordförare får trängas med inte mindre än 40 konkurrenter till i heatet! Det kommer att bli trångt, men roligt!!
Bruno Ohlsson gör comeback efter ett sabbatsår. Han kör vidare med sin Saab Sonett V4 i klasen GTNy. Bruno hade ett ganska lugnt debutår 1998, men nu skall det gå fortare med en betydligt bättre motor. Dessa fyra herrar kan ni se på följande datum: 13-14 maj Mantorp, 27-28 maj Kinnekulle, 3-4 juni Anderstorp, 17-18 juni Gelleråsen (Karlskoga), 22-23 juli Knutstorp och 9 september Anderstorp. Troligen blir det en tävling i Falkenberg också, men det är ej fastställt när. Det blir en mycket tuff inledning på säsongen med fyra tävlingar på sex veckor. Det kan bli stora problem om det går sönder. Detta är ingen bra lösning, det är alla överrens om men det är STCC som har haft förtur på bokningen och eftersom de var sent ute så blev det lite tokigt för övriga tävlingar.
Per Eriksson gör också comeback efter ett sabbatsår. Han kör i SSK-seriens Fyndbörsen Cup med en Fiat Ritmo 130 TC. Per hade också en ganska lugn inkörning med sin Fiat 1998, men är nu mer laddad inför årets säsong. Bilen har gåtts igenom och förbättrats. Per är lite försiktig med sin målsättning, han kör ett lopp i taget så får han se hur det går. Ni kan följa Per på följande datum: 13-14 maj Kinnekulle, 10-11 juni Gelleråsen, 21-23 juli Kinnekulle, 2-3 september Kinnekulle, 16-17 september Våler(Norge) och 30 september/1 oktober Falkenberg.
Text och bilder Bengt-Åce Liljevind


Racing
www.motorsportivarmland.nu