Från 2001
Från 2002


03-12-23 Mitsubishi jagar nionde segern i äventyret till Dakar
I år är Dakar Rally tillbaka med mål i Senegals huvudstad Dakar och med starten i Frankrike, närmare bestämt i Clermond-Ferrand. Det första publikprovet körs på nyårsdagen och målet i Dakar når de tävlande först den 18 januari. Då har de kört totalt 1.109 mil, varav 543 mil specialsträckor. I sanning bilvärldens största utmaning och äventyr.
Mitsubishi är Dakar Rallyts mest framgångsrika bilmärke. Olika versioner av Mitsubishi Pajero har vunnit tävlingen inte mindre än åtta gånger, bl.a. de tre senaste åren. I år startar Mitsubishi Motors med fyra fabriksekipage, varav tre Pajero Evolution. Dessa specialbyggda ökenvinnare körs av fjolårssegraren, japanen Hiroshi Masuoka, fransmannen Stephane Peterhansel samt italienaren och tidigare dubbla rallyvärldsmästaren Miki Biasion, medan tyskan Andrea Mayer kör en vanlig Pajero.
Redan segerrika Mitsubishi Pajero Evolution bygger på erfarenheter från Mitsubishis 20-åriga tävlande i Dakar Rally. Bilen utvecklades under 2002 för det s.k. Super Production-reglementet, där det t.ex. finns en begränsning för bilens bredd på 2.000 mm och en begränsning av fjädringsvägen till 250 mm.
Till i år har Pajero Evolution utvecklats ytterligare. Den tidigare V6-motorn på 3,5 liters cylindervolym har i Japan utvecklats till fyra liter, vilket ger ett ökat vridmoment, en bättre körbarhet, och 270 hk vid 5.500 varv/min.
- Den nya skyddsburen har en liknande konstruktion som våra Lancer i Rally-VM, säger Mitsubishi Motor Sports tekniska chef Thierry Viardot. Detta förbättrar väghållningen, inte minst stabiliteten i kurvor, och gör att nya Pajero Evolution mera beter sig som en riktig rallybil på öken- och savannvägarna. Den största skillnaden kommer att märkas på krokiga specialsträckor och i trånga, besvärliga partier. En annan fördel är körningen på riktigt gropiga och sandiga vägar.
Numera använder Mitsubishi Motor Sports bromsar från Brembo, vilka är något större, mindre känsliga för överhettning och därmed effektivare. Samtliga fabriksekipage använder däck från BF Goodrich. Bränsletanken rymmer nu återigen 500 liter. Totalt väger Mitsubishis senaste ökenriddare 1.850 kg.
543 mil specialsträckor
Årets Dakar Rally, det 26:e i ordningen, startar som vanligt med en kort prolog i Clermont-Ferrand på nyårsdagen. De följande dagarna körs ett par korta specialsträckor innan ekipagen når Marocko, där de första riktiga övningarna börjar. Den 7 januari korsar de tävlande gränsen till Mauritanien och kör samtidigt rallyts näst längsta sträcka på 701 km med mål i Atar. Ett par dagar senare i Mauritanien är det dags för den längsta övningen på hela 736 km. Därefter går färden vidare genom Mali och till Burkina Faso. Här, den 12 januari, är det äntligen dags för äventyrets enda vilodag.
Slutspurten går vidare i Burkina Faso och tillbaka genom Mali och Mauritanien innan förarna när Senegal den 17 januari. Sista specialsträckan dagen efter är en avslutande körning på 27 kilometer med målet ute vid kusten på den traditionella sandstranden.
Dakar Rally ser ut att bli hårdare än på länge för det segerrika Mitsubishi-stallet. Nissan satsar kraftigt med ett flertal Pick Up körda av bl.a. de tidigare rallyvärldsmästarna Ari Vatanen och nykomlingen i sådana här sammanhang, skotten Colin McRae. Volkswagen har bl.a. tyskan Jutta Kleinschmidt i sitt stall och BMW förra störtloppsvärldsmästaren Luc Alphand. Med finns även alltid farliga fransmannen, och tidigare segraren, Jean-Louis Schlesser, i en hembyggd buggy.

03-12-23 Mitsubishi-förarna jagar sitt 15:e raka rally-guld!
Med totalt tolv SM-guld skall Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson under 2004 jaga Mitsubishi Ralliart Swedens femtonde raka Rally-guld i stora standardklassen Grupp N. Hittills har värmlänningen Stig-Olov Walfridson erövrat sju guldmedaljer och västgöten Kenneth Bäcklund fem. De två övriga tog Sören Nilsson från Sunne i början av 1990-talet.
De båda Mitsubishi-veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson har totalt dominerat den svenska rallyscenens standardklass under många år i olika Mitsubishi-bilar. Under de första åren körde de Galant VR4 och därefter olika Lancer Evolution-modeller. Dagens rallybil heter Lancer Evolution VII, men ersätts förmodligen senare under året av bilvärldens för närvarande hetaste standardsedan, Mitsubishi Lancer Evolution VIII, som för vanligt gatbruk börjar säljas i Sverige under april månad med 265 hk i den segerrika turbomotorn.
I Kenneth och Stig-Olovs rallybilar ger den fyrcylindriga turbomotorn cirka 260 hk efter det att den strypts enligt de internationella tävlingsreglerna. Istället har det maximala vridmomentet ökats från 373 Nm till cirka 450 Nm. Det är för övrigt mycket som är helt standard i Grupp N-klassen, t.ex. bromsar och hela drivlinan, förutom växellådan, som numera får bytas ut mot en mera tävlingsmässig sådan.
Under årens lopp har kampen mellan de båda Mitsubishi-förarna stundtals varit mycket hård och sevärd ute i de svenska skogarna. Den minsta segermarginalen var endast 0,1 sekunder i Kenneth Bäcklunds favör i samband med SM-finalen i Köping för ett par år sedan. Många gånger har skillnaderna mellan de båda Mitsubishi-förarna varit mindre än fem sekunder efter två dagars körning på hala och svårkörda specialsträckor.
- Nu är det verkligen min tur att bli mästare igen, säger Kenneth Bäcklund, som har vunnit inte mindre än 37 SM-tävlingar och fem SM-guld. Under 2003 hände allt som tänkas kan. En sådan otur kan jag inte ha ett år till. Nu skall regerande mästaren Stig-Olov verkligen få åka om han vill ha ytterligare ett SM-guld.
Bergslagsrallyt SM-premiär
Rally-SM 2004 börjar redan direkt efter nyår. Lördagen den 3 januari är det dags för klassiska Bergslagsrallyt med Hällefors som centralpunkt. I dagarna två tävlas det i Bergslagsskogarna.
Frågan är vem som kan rå på de båda officiella Mitsubishi-förarna i årets SM-premiär. Klassen har fått flera intressanta tillskott. Racing-föraren Mattias Ekström har byggt en ny Mitsubishi Lancer Evolution VII i höst och tar Bergslagsrallyt som ett test inför rallyårets viktigaste händelse, VM-tävlingen Svenska Rallyt. Därefter blir det åter DTM-racing i Tyskland för dalmasen.
Unge östgöten Tobias Gustafsson satsar på en hel SM-säsong, liksom Magnus Mellquist från Söderhamn som kommer i en Lancer Evolution VII. Patric Carlsson från Nyköping vann South Swedish Rally i fjol och har även han inhandlat en nyare Lancer Evolution VII. Unge Karlstads-föraren Oscar Svedlund var bara sekunder från att vinna en SM-tävling i fjol och tillhör definitivt veteranerna Bäcklund och Walfridsons farligaste konkurrenter. Ytterligare ett par intressanta namn i stora standardklassen Grupp N är smålänningen Cemoni Ohlsson och Sveriges snabbaste rallytjej, Carina Hermansson.
Årets SM-serie i rally innehåller åtta olika SM-deltävlingar. Under de båda EM-tävlingarna Snow Rally i Jämtland och South Swedish Rally i Småland räknas varje tävlingsdag som en SM-tävling. Även årets SM-serie i rally sänds i TV av Sveriges Television.
Rally-SM 2004:
3-4/1      Bergslagsrallyt, Hällefors
13-14/2  Snow Rally, Östersund
27-28/2  Rally Vännäs, Vännäs
14-15/5  South Swedish Rally, Växjö
21/8       Bilmetrorallyt, Falun
10-11/9  Östgötarallyt

03-11-28 Mitsubishi tillbaka i VM med nya Lancer WRC04


Mitsubishi är tillbaka i Rally-VM nästa år med en helt ny bil, Mitsubishi Lancer WRC04. En bil som utvecklats från grunden under det gångna året för de kommande årens VM-tävlingar. 2004 blir ett testår med fullt VM-program, vilket innebär rekordmånga 16 deltävlingar runtom i världen.
Reglerna för World Rally Cars innebär att tävlingsbilarna skall härstamma från en vanlig standardmodell tillverkad i minst 25.000 exemplar årligen. Därför är Lancer WRC04 baserad på en helt vanlig Lancer. Nya Lancer WRC04 är dock mycket långt ifrån en vanlig Lancer och den skiljer sig också avsevärt från den tidigare Lancer WRC-modellen.
Nya Lancer WRC04 är utvecklad gemensamt av Mitsubishis tekniker i både Japan och Europa. Mitsubishi har använt ett nytt och föryngrat team av ingenjörer under ledning av MMSPs, Mitsubishi Motor Sports, nya rallychef, italienaren Mario Fornari vid MMSPs rallyhögkvarter i Rugby, England.
MMSP ser 2004 som ett läroår när stallet nu kommer tillbaka till Rally-VM. Under året skall både bil och förare testas ordentligt innan toppresultaten förväntas komma.
- Vår nya rallybil skiljer sig oerhört från tidigare WRC-Lancer, säger Mario Fornari. Vi har cirka 6.000 nya delar. Vi har på bästa möjliga sätt dragit fördel av det ganska fria WRC-reglementet, men min filosofi är att först använda ganska enkla tekniska lösningar för att vi skall lära oss den nya tävlingsbilen och därefter gå över till mer avancerade system.
6.000 nya delar
Nya Lancer WRC04 har en exteriör som mycket tydligt visar på den ökade aerodynamiska betydelsen även för avancerade rallybilar. MMSP tillbringade nära tre veckor i Lola racingteams vindtunnel med att testa den optimala designen på motorhuv, frontparti och bakre spoiler. Det viktigaste var att hitta maximalt tryck mot vägbanan. Men största vikt lades även på att få luftströmmarna så effektiva runtom motorn som möjligt för bättre kylning.
En maximal aerodynamik är ett bra exempel på hur tekniskt avancerad och komplicerad en rallybil idag har blivit. Trycket mot vägbanan är extra viktigt under snabba rallyn, medan god kylning av turbomotorn är avgörande för att nå topptider i rallyn där dagstemperaturen kan nå över 30 plusgrader. En ytterligare komplikation är att de varmaste tävlingarna också oftast använder de långsammaste specialsträckorna, vilket gör luftströmmarna runt bilen, och även under bilen, ännu viktigare.
När ingenjörerna designat chassiet har prioriteten inte enbart handlat om väghållningen, utan även styrka, enkelhet och möjlighet till service. Lancer WRC04 har MacPherson fjäderben runtom. Det är ett beprövat system och för att underlätta service är delarna utbytbara, inte bara fram och bak, utan även vänster och höger. De flesta komponenterna är gjorda av stål för att verkligen hålla för påfrestningarna. Lancer WRC04 använder svenska Öhlins-dämpare, liksom föregångarna. Kuggstångsstyrningen och tvärbalkarna fram och bak har också nytt utförande, delvis beroende på att motorns placering har ändrats för att förbättra viktfördelningen. Motorn lutar nu 20 grader bakåt.
Utvecklad motor
Motorn är Mitsubishis två liters, fyrcylindriga motor med dubbla kamaxlar och 16 ventiler. En motor som tillhör motorfamiljen 4G6 och som varit så framgångsrik i tidigare Lancer-versioner. Motorn har ett väl beprövat gjutjärnsblock och en topp i aluminium. Lancar WRC04:s motor är baserad på motorn som sitter som standard i nya Lancer Evolution VIII, men har ny turbo, nytt insugs- och avgasgrenrör. Vevaxeln, vevstakarna och kolvarna har lättats och den elektroniska motorstyrenheten är helt ny. MMSP har denna gång vänt sig till Magneti Marelli för första gången som leverantör av det avancerade motorstyrsystemet, som inte är beroende av varken säkringar eller kretsbrytare. Systemet har två olika kontrollenheter, en för motorn och en för chassiet. Men eftersom systemet är helt integrerat har varje enhet möjlighet att kontrollera varje elektronisk funktion i bilen. Detta system sparar vikt och ökar driftsäkerheten.
Även transmissionen följer samma strategi och har ingenting gemensamt med de fyrhjulsdrivna system som använts på tidigare Lancer-versioner. Under 2004 kommer Mitsubishis nya rally-Lancer med en femväxlad växellåda från Ricardo. Växlingsfunktionen är manuell och alla tre differentialerna är passiva. Centraldifferentialen är av planetväxeltyp, som fördelar kraften mellan fram och bak. Både fram- och bakdifferentialen är också mekaniska.
Bygger vidare
- Med nuvarande reglemente för WRC-bilar, särskilt med tanke på den begränsande restriktorn på 34 mm, är vridmomentet så bra att en femväxlad växellåda räcker till. Varför använda sex växlar när du bara behöver fem? Vi kommer givetvis att analysera andra alternativ under tiden som vi utvecklar vår nya bil och kommer självfallet att bygga in mer avancerade delar om det behövs, förklarar Mario Fornari.
Beslutet att använda passiva differentialer är ovanligt i dagens rallyvärld, men visar på MMSPs prioritet att i första hand utveckla chassiet innan andra avancerade delar byggs in. En halvautomatisk växellåda kommer troligen att utvecklas under 2004 liksom aktiva differentialer. Detta arbete kommer att påbörjas så fort som MMSP är nöjda med nya Lancer WRC04s prestanda och tillförlitlighet.
Testerna med nya Lancer WRC04 började i mitten av oktober och fortsätter hela tiden ända fram till premiärtävlingen 2004, Rally Monte Carlo, där franska stjärnan Gilles Pannizzi kommer att leda Mitsubishis satsning med nya Lancer WRC04. Under årets tre första månader kommer nya Lancer WRC04 att verkligen sättas på hårda och omväxlande prov franska asfaltsträckor i Rally Monte Carlo, snö och is i Sverige samt tuffa grussträckor i Mexico.
Premiär i Rally Monte Carlo
38-årige fransmannen Gilles Panizzi har tidigare arbetet framgångsrikt vid utvecklandet av nya rallybilar tillsammans med Mitsubishis rallychef, Mario Fornari. Panizzi är en av världens främsta asfaltåkare och har sju VM-segrar på sin meritlista. Men han är inte helt bortkommen på grusunderlag heller.
25-årige finländaren Kristian Sohlberg kör stallets andrabil i flertalet av VM-tävlingarna. Men även 30-årige italienaren Gianluigi Galli och fjolårets juniorvärldsmästare, 28-årige spanjoren Daniel Sola, kommer att få prova Mitsubishis nya WRC-Lancer i några tävlingar under året.
- Vi har inte alltför stora förväntningar på vår nya bil till en början, säger Mario Fornari. Det är ännu så länge alltför tidigt att tala om prestanda. Vi är ännu så länge bara i början av vårt testprogram. Vår idé är att bygga en inte alltför avancerad bil till en början för att sedan successivt utveckla bilen steg för steg. Under andra halvan av säsongen hoppas jag att bilen skall bli mera konkurrenskraftig.

03-08-18 Snapphanerally: Stig-Olov svensk mästare - Kenneth vann SM-tävlingen
Stig-Olov Walfridson säkrade Mitsubishi Ralliart Swedens 14:e raka SM-guld i standardklassen Grupp N i helgens Snapphanerally. I Mitsubishi-stallets Statoil-sponsrade Lancer Evolution VII tog den 40-årige värmlänningen dessutom sitt sjunde SM-guld i Rally. Hans tionde totalt eftersom han sedan tidigare även har tre SM-guld i Rallycross. Samtliga tio guldmedaljer har Stig-Olov Walfridson kört hem i olika modeller av Mitsubishi Lancer Evolution.
Redan i South Swedish Rally i slutet av maj var Stig-Olov och hans andreförare Lars Bäckman ytterst nära att säkra årets SM-guld. Men en punktering på sista sträckan innebar att paret blev tvåa i South Swedish Rally och därmed fortsatte SM-kampen i Snapphanerally. Men utgångsläget för Stig-Olov var onekligen alldeles utmärkt. Den enda som kunde hota var Fagerstas Patrik Fredriksson, också han i en Mitsubishi Lancer Evolution VII. Men då var Fredriksson tvungen att vinna de båda återstående SM-tävlingarna, samtidigt som Stig-Olov i så fall bara behövde bli tia i en av dem.
Och om vinsterna i de återstående SM-tävlingarna vill vinterns otursförare Kenneth Bäcklund också minsann vara med och slåss om.
Redan efter några sträckor stod det klart att Patrik Fredriksson inte skulle ha med Grupp N-segern i Snapphanerally att göra. Därmed var Stig-Olovs sjunde rally-SM en realitet. Han skulle redan på fredagskvällen ha kunnat ta det hyrda lilla privatplanet från Hässleholm till brorsdottern Pernillas bröllop i Gol i den norska fjällvärlden. Där gifte sig nämligen Mitsubishis förra rallydrottning med den norska vice rallyvärldsmästaren Petter Solberg på lördagen.
Svedlund snabbast i starten
Men Stig-Olov tog det säkra före det osäkra. Inte bara SM-guldet utan även segern i Snapphanerally hägrade för Mitsubishi-föraren. Men det var junioren Oscar Svedlund som startade snabbast. Den unge Karlstads-föraren vann inte bara den första sträckan, där han var fyra totalt dessutom bland alla WRC-förare i betydligt dyrare och mer trimmade bilar. Nej, Oscar fortsatte med att vara snabbast även på SS2. Kenneth Bäcklund vann SS3, där Oscar snurrade och förlorade 13 sekunder till Kenneth.
Kenneth Bäcklund övertog ledningen före Stig-Olov Walfridson och med Oscar Svedlund på tredjeplatsen. Men Stig-Olov gav sig inte. Han var snabbast andra gången förarna körde den s.k. Hovdala-sträckan förbi bl.a. Hovdala Slott, i utkanten av Hässleholm. Efter första etappens fyra sträckor var marginalerna som vanligt mycket små mellan Mitsubishi-förarna. Stig-Olov ledde med 1,1 sekund över stallkamraten Kenneth Bäcklund.
Stig-Olov ledde i halvtid med 1,1 sekund
På denna fredagens sista sträcka, som kördes i ett kompakt mörker, behövdes det kraftigt ljus. Patrik Fredriksson tappade tid när hans extraljus inte fungerade alls på den 17 kilometer långa sträckan. Nyköpings Patric Carlsson hade också ljusproblem. Några kilometer från mål slocknade plötsligt allt ljus. Men de båda förarna klarade problemen lysande och förlorade bara drygt tio sekunder till de allra snabbaste Grupp N-förarna.
Snapphanerally efter etapp 1, SS4, Grupp N:
1. Stig-Olov Walfridson, Mitsubishi  23.55,5, 2. Kenneth Bäcklund, Mitsubishi   23.55,6, 3. Oscar Svedlund, Mitsubishi   24.08,5, 4. Patrik Fredriksson, Mitsubishi   24.22,9, 5. Patric Carlsson, Mitsubishi    24.27,5, 6. Joachim Carlström, Mitsubishi   25.06,6, 7. Carina Hermansson, Mitsubishi  25.12,5, 8. Johan Rudengren, Mitsubishi    25.14,3, 9. Håkan Blomström, Mitsubishi    27.05,6, 10. Robert Jakobsson, Mitsubishi   27.23,8, 11. Torbjörn Gunnarsson, Mitsubishi   27.43,9
När Snapphanerally startade om från Hässleholmsgården på lördagsmorgonen sken solen istället för de regntunga skyar som befolkat himlen under fredagsetappen. Återigen startade Oscar Svedlund bäst. Han vann både SS5 och 6 och nu var han bara 8,6 sekunder efter ledande Kenneth Bäcklund och 1,4 sekunder efter Stig-Olov.
På SS5 höll det på att gå riktigt illa för Patrik Fredriksson. Han kom för fort in i ett vägbyte och lade vänstersidan på sin Mitsubishi Lancer Evolution VII i en bastant skånsk stenmur. Men både Lancern och stenmuren höll. Värre gick det för TV-fotografens kamera som stod på stenmuren. I TV-sändningen från Snapphanerally syns hela händelseförloppet och att kameran till slut kommer nerdunsande över motorhuven på Patriks vita Lancer. På incidenten förlorade Patrik Fredriksson ytterligare cirka 20 sekunder och nu kunde Stig-Olov definitivt ha tagit hyrplanet och kanske till och med hunnit till Pernillas vigselakt.
Istället satsade Stig-Olov allt för att vinna Snapphanerally. Han var snabbast på SS7 och lika med Oscar på SS8. Med två sträckor kvar att köra var Kenneth Bäcklund fortfarande i ledningen. Nu var marginalen till Stig-Olov 4,4 sekunder och till Oscar, som knappat in något, exakt sju sekunder.
Avgörandet skulle komma att stå på den s.k. Kampholma-sträckan i trakterna mellan Tyringe och Perstorp, väster om Hässleholm. Sträckan var nio kilometer lång och kördes två gånger. Oscar Svedlund var återigen snabbast, men tog bara in 0,5 sekunder på Kenneth Bäcklund. Stig-Olov däremot tappade 6,4 sekunder till Oscar, och andraplatsen. Han tänkte förmodligen mera på sitt sjunde SM-guld i Rally än att hålla junioren efter sig i resultatlistan.
Inför den tionde och sista sträckan ledde Kenneth Bäcklund nu med 6,5 sekunder före Oscar Svedlund, som i sin tur var 3,8 sekunder före Stig-Olov. Både Oscar och Stig-Olov laddade fullt på avslutningssträckan. Ingen ville bli trea och upp till ledande Bäcklund var inte heller marginalen alltför stor.
Segermarginalen blev 2,2 sekunder
Men Kenneth Bäcklund höll undan. Segermarginalen blev till slut 2,2 sekunder före Oscar Svedlund, som på sista sträckan blev femma totalt och slog Stig-Olov med ytterligare en sekund. Nu kunde Stig-Olov med gott samvete flyga direkt till Pernillas bröllop och åtminstone hinna med delar av bröllopsmiddagen.
Oscar Svedlunds körning imponerade på alla. Han var snabbast på sju av de tio specialsträckorna, en delad med Stig-Olov Walfridson. I Snapphanerally bevisade Mitsubishis junior att han helt klart är ett namn för framtiden och ett av framtidshoppen för svensk rallysport internationellt sett.
En annan som också fick upp farten ordentligt under lördagen var Sveriges snabbaste rallytjej Carina Hermansson. Fredagen var tung, men lördagen desto lättare. På etappens sex specialsträckor var Carina t.ex. inte mer än 2,2 sekunder långsammare än fyran Patric Carlsson eller 14,8 sekunder långsammare än årets rallymästare Stig-Olov Walfridson.
Mitsubishi-förarna dominerade resultatlistan stort. Efter de sju WRC-förarna följde inte mindre än tio Mitsubishi Lancer Evolution, åtta Grupp N-bilar och två hemmaförare från Hässleholm i mer trimmade Grupp A-bilar.
Nu väntar SM-finalen Silverstonerally i Köping  5-6 september. Där skall silver- och bronsmedaljerna fördelas.
Snapphanerally 15-16 augusti 2003, SM Grupp N:
1. Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evolution VII   49.09,9, 2. Oscar Svedlund, Karlstads MC, Mitsubishi Lancer Evolution VII  49.12,1, 3. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VII  49.17,1, 4. Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution VI  50.01,7, 5. Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evolution VII  50.24,1, 6. Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 50.48,9, 7. Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lancer Evolution V  51.08,7, 8. Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI  51.17,5, 9. Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI   54.15,4, 10. Robert Jakobsson, Kolsva MS, Mitsubishi Lancer Evolution IV  54.54,8
Slutresultat:
1. Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota Corolla WRC   47.38,7, 2. Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort WRC   47.56,8, 3. Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC    48.17,1, 4. Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota Corolla WRC   48.35,4, 5. Tobias Johansson, Ludvika MIS, Toyota Corolla WRC   48.44,8, 6. Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC    48.46,5, 7. Eddie Hörbing, Degerfors RC, Toyota Corolla WRC    48.47,5, 8. Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evolution VII Gr N  49.09,9, 9. Oscar Svedlund, Karlstads MC, Mitsubishi Lancer Evolution VII Gr N 49.12,1, 10. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VII Gr N 49.17,1, 11. Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution VI Gr N 50.01,7, 12. Leif Nilsson, MK 101010, Mitsubishi Lancer Evolution VI Gr A  50.06,9, 13. Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evolution VII Gr N 50.24,1, 14. Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evo VI Gr N 50.48,9, 15. Sune Jönsson, Hässleholms MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI Gr A 51.07,3, 16. Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lancer Evolution V Gr N 51.08,7, 17. Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI Gr N 51.17,5
SM-ställning Grupp N efter 6 deltävlingar:
1. Stig-Olov Walfridson, Mitsubishi Lancer Evolution VII 79 SM-poäng, 2. Patrik Fredriksson, Mitsubishi Lancer Evolution VII  50, 3. Carina Hermansson, Mitsubishi Lancer Evolution VI  45, 4. Kenneth Bäcklund, Mitsubishi Lancer Evolution VII  40, 5. Patric Carlsson, Mitsubishi Lancer Evolution VI  40, 6. Oscar Svedlund, Mitsubishi Lancer Evolution VII  32, 7. Johan Rudengren, Mitsubishi Lancer Evolution VI  31, 8. Patrik Malteskog, Mitsubishi Lancer Evolution VI  30, 9. Joachim Carlström, Mitsubishi Lancer Evolution V  25, 10. Torbjörn Pahlin, Mitsubishi Lancer Evolution VI  14, 11. Magnus Mellquist, Mitsubishi Lancer Evolution IV  12, 12. Stanislav Griazine, RUS, Mitsubishi Lancer Evolution VI 12, 13. Hasse Gustafsson, Mitsubishi Lancer Evolution V  10, 14. Peter Ågren, Mitsubishi Lancer Evolution VI   10, 15. Håkan Blomström, Mitsubishi Lancer Evolution VI  10, 16. Kristian Poulsen, DK, Mitsubishi Lancer Evolution VII   8, 17. Robert Opland, NO, Mitsubishi Lancer Evolution V    8, 18. Urban Stacke, Mitsubishi Lancer Evolution VII    6, 19. Anders Gröndal, NO, Subaru Impreza WRX Sti    5, 20. Terje Baardseth, NO, Mitsubishi Lancer Evolution IV   4, 21. Robert Jakobsson, Mitsubishi Lancer Evolution IV    3

03-05-26 Stig-Olov förlorade segern på sista sträckan
Efter två dagars tävlande, med enbart sex kilometer kvar på den 18:e och sista specialsträckan, körde Stig-Olov Walfridson på en sten, fick punktering på vänster framhjul, tappade cirka en halv minut - och förlorade segern i EM-tävlingen South Swedish Rally. Med en marginal på 3,3 sekunder kunde istället Nyköpings Patric Carlsson ta sin första större mästerskapsseger i sin Mitsubishi Lancer Evolution VI.
South Swedish Rally blev han svårkörd historia där många förare tvingades bryta, speciellt under den andra dagens tävlande. Under den första fredagsetappen hällde regnet stundtals ner över de redan tidigare svåra och krokiga småländska specialsträckorna. Återigen gällde varje dagsetapp som en separat SM-tävling. Under fredagen försvann bara tre Mitsubishi-förare, medan det skulle bli betydligt fler under lördagens SM-tävling.
Carina Hermansson fick stopp redan på SS3. När mekanikerna plockat isär bilen visade det sig att det var skiftgaffeln i den speciella tävlingsväxellådan som gått sönder. Men mekanikerna bytte växellåda och Carina kunde starta om i lördagens SM-tävling. Borta för gott blev dock både Urban Stacke och Håkan Blomström efter avåkningar.
I täten handlade det framförallt om fyra Mitsubishi-förare, Ralliart Swedens Stig-Olov Walfridson och Kenneth Bäcklund samt Fagerstas Patrik Fredriksson och Nyköpings Patric Carlsson.
Patrik Fredriksson tog ledningen efter första fredagssträckan och behöll den tills Kenneth Bäcklund fick upp farten. Kenneth vann både SS2 och 3 och tog efter SS3 över ledningen. Vid serviceuppehållet efter ytterligare en sträcka, som Patric Carlsson vann, var Kenneths ledning 1,9 sekunder till Patrik Fredriksson, 7,6 sekunder till Stig-Olov, 7,7 sekunder till Patric Carlsson, 12,3 sekunder till Oscar Svedlund, medan Norrköpings Patrik Malteskog höll sjätteplatsen.
Under fredagsetappens andra slinga tilltog regnet. På ett par sträckor öste det formligen ner. Kenneth Bäcklund testade nya däck och vattenplanade på ett par ställen i full fart. Istället vann Stig-Olov Walfridson två av slingans fem sträckor, liksom Patrik Fredriksson, medan Oscar Svedlund tog hem SS7.
Kenneth Bäcklund höll undan i ledningen efter SS5, men efter nästa sträcka var Patrik Fredriksson åter först. Oscar Svedlunds starka körning på SS7 innebar att den unge junioren blev ny ledare bara för att tvingas lämna över ledningen till veteranen Stig-Olov Walfridson efter hans strålande körning på SS8, där han var trea totalt bland alla WRC-bilar. Stig-Olov höll undan på kvällens sista sträcka och kunde vinna fredagens SM-tävling med fem sekunder tillgodo på Patrik Fredriksson.
Kenneth Bäcklund blev till slut trots sina hårresande äventyr på ett par av de värsta regnsträckorna trea före Patric Carlsson och Oscar Svedlund, som också hade ett skrämmande ögonblick på den sista sträckan. Inför denna låg Oscar trea, bara 0,2 sekunder efter Patrik Fredriksson, när han vid en nerväxling i full fart från femman till fyran istället lyckades få i backen på sin specialväxellåda!
Oscars Lancer ställde sig på framhjulen och hamnade i diket. Efter ett antal sekunder kunde han dock fortsätta. Växellådan höll otroligt nog, men äventyret kostade tre SM-placeringar.
South Swedish Rally, SM 23 maj 2003, SM Grupp N:
1. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VII  47.21,3, 2. Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evolution VII  47.26,3, 3. Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evolution VII  47.35,3, 4. Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution VI  47.38,1, 5. Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 48.00,9, 6. Oscar Svedlund, Karlstads MC, Mitsubishi Lancer Evolution VII  48.03,4, 7. Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI  49.17,4, 8. Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lancer Evolution V  49.38.9, 9. Stanislav Griazine, Ryssland, Mitsubishi Lancer Evolution VI  50.43,6, 10. Hasse Gustafsson, Vansbro MK, Mitsubishi Lancer Evolution V  51.25,7, 11. Kristian Poulsen, Danmark, Mitsubishi Lancer Evolution VII  52.33,6, 12. Robert Opland, Norge, Mitsubishi Lancer Evolution V    52.47,5
Patric Carlsson vann både EM- och ena SM-tävlingen
Under lördagen kördes ytterligare nio specialsträckor i trakterna söder om Växjö, både väster och öster om sjön Åsnen. Det var nu manfallet började. Oscar Svedlund bröt redan på SS10 efter sviterna från fredagskvällens missade växling. Även om växellådan höll hade framdifferentialen skurit och Oscars Lancer slutade att driva.
På nästa sträcka försvann både Patrik Fredriksson och Johan Rudengren, revisorn från Eskilstuna. Båda bröt efter avåkningar. Fredriksson körde på en sten så att växellådan började läcka olja, medan Rudengren förlorade ett hjul. Borta blev också unge Kalmar-föraren Joachim Carlström och även Kenneth Bäcklund.
Patrik Fredriksson startade bäst på fredagsmorgonen. Han var 2,7 sekunder före Kenneth Bäcklund. Men därefter satte Kenneth Bäcklund upp ett tempo som ingen kunde hänga med i, samtidigt som Patrik Fredriksson tyvärr bröt. Kenneth var totalfyra på SS11, tävlingens längsta sträcka på drygt två mil. Han slog Patric Carlsson med fem sekunder och Stig-Olov med hela tretton sekunder. Samtidigt tog Kenneth över ledningen i Grupp N.
Västgöten formligen flyg fram i ett vinnande tempo även på de båda följande sträckorna innan servicen i Växjö. På SS12 var han tvåa totalt, sju sekunder före Stig-Olov och på SS13, fyra totalt, sju sekunder före Patric Carlsson och ytterligare två före Stig-Olov.
Ledningen för Kenneth Bäcklund i EM-tävlingen South Swedish Rally Grupp N var nu 16,6 sekunder före Stig-Olov och ytterligare 6,5 sekunder till Patric Carlsson. I lördagens SM-tävling var ledningen ännu större. Här ledde Kenneth med 20,3 sekunder till Patric Carlsson och med 30,6 sekunder före Stig-Olov. Därefter följde Patrik Malteskog och Carina Hermansson.
Men på nästa sträcka hände det. Ett kortare publikprov på I11:s område inne i Växjö. Kenneths bil bara dog på startlinjen. En liten elektrisk givare var boven i dramat. Istället Patric Carlsson före Stig-Olov.
Men nu blev det en helt annan fart i den värmländske veteranen och sexfaldige svenska rallymästaren Walfridson. Han radade upp sträcksegrarna och vann fyra sträckor på raken. Samtidigt tog han över ledningen från Patric Carlsson och inför sista sträckan ledde Stig-Olov med 30,2 sekunder när det gällde EM-tävlingen och 13,5 sekunder när det gällde dagens SM-tävling.
Men när det endast återstod cirka sex kilometer kvar av hela tävlingen fick Stig-Olov punktering på vänster framhjul. I mål kom han på bara aluminiumfälgen. SM-segern försvann till Patric Carlsson och även EM-vinsten med knappa 3,3 sekunder.
- Det är som förgjort i South Swedish Rally, sade en besviken Stig-Olov Walfridson vid målet. Jag har aldrig lyckats vinna denna svenska EM-tävling.
Stig-Olov Walfridson var också nära att redan nu avgöra årets SM. Hade han vunnit även lördagens SM-tävling, så hade Mitsubishi-förarens sjunde SM-guld redan varit klart trots att två SM-tävlingar återstår, närmast Snapphanerallyt runt Hässleholm 15-16 augusti. Då räcker det med en tiondeplats för Stig-Olov och hans andreförare Lars Bäckman, oavsett hur konkurrenterna kör.
South Swedish Rally, SM lördag 24 maj 2003, SM Grupp N:
1. Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution VI  1.07.10,2, 2. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VII  1.07.30,3, 3. Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.07.39,4, 4. Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.08.10,6, 5. Stanislav Griazine, Ryssland, Mitsubishi Lancer Evolution VI  1.09.17,7, 6. Hasse Gustafsson, Vansbro MK, Mitsubishi Lancer Evolution V  1.11.00,0, 7. Kristian Poulsen, Danmark, Mitsubishi Lancer Evolution VII  1.11.05,7, 8. Anders Gröndal, Norge, Subaru Impreza WRX Sti    1.12.20,1, 9. Terje Baardseth, Norge, Mitsubishi Lancer Evolution IV   1.15.35,8, 10. Robert Opland, Norge, Mitsubishi Lancer Evolution V   1.16.43,3
Slutresultat South Swedish Rally totalt, EM:
1. Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota Corolla WRC   1.52.01,1, 2. Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota Corolla WRC   1.52.22,4, 3. Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC    1.52.37,3, 4. Tomasz Kuchar, Polen, Ford Focus WRC     1.52.37,9, 5. Tobias Johansson, Ludvika MIS, Toyota Corolla WRC   1.53.07,1, 6. Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC    1.53.12.5, 7. Justin Dale, England, Hyundai Accent WRC     1.53.45,6, 8. Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution VI Gr N 1.54.48,3, 9. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VII  Gr N 1.54.51,6, 10. Eddie Hörbing, Degerfors RC, Toyota Corolla WRC   1.55.13,5
SM-ställning Grupp N efter 5 deltävlingar:
1. Stig-Olov Walfridson, Mitsubishi Lancer Evolution VII 68 SM-poäng, 2. Patrik Fredriksson, Mitsubishi Lancer Evolution VII  42, 3. Carina Hermansson, Mitsubishi Lancer Evolution VI  38, 4. Patric Carlsson, Mitsubishi Lancer Evolution VI  31, 5. Patrik Malteskog, Mitsubishi Lancer Evolution VI  30, 6. Johan Rudengren, Mitsubishi Lancer Evolution VI  26, 7. Kenneth Bäcklund, Mitsubishi Lancer Evolution VII  25, 8. Oscar Svedlund, Mitsubishi Lancer Evolution VII  20, 9. Joachim Carlström, Mitsubishi Lancer Evolution V  19, 10. Torbjörn Pahlin, Mitsubishi Lancer Evolution VI  14, 11. Magnus Mellquist, Mitsubishi Lancer Evolution IV  12 ,       Stanislav Griazine, RUS, Mitsubishi Lancer Evolution VI 12, 13. Hasse Gustafsson, Mitsubishi Lancer Evolution V  10, 13. Peter Ågren, Mitsubishi Lancer Evolution VI   10, 15. Kristian Poulsen, DK, Mitsubishi Lancer Evolution VII   8, Robert Opland, NO, Mitsubishi Lancer Evolution V    8, 17. Urban Stacke, Mitsubishi Lancer Evolution VII    6, Håkan Blomström, Mitsubishi Lancer Evolution VI    6, 19. Anders Gröndal, NO, Subaru Impreza WRX Sti    5, 20. Terje Baardseth, NO, Mitsubishi Lancer Evolution IV   4

03-03-03 Dubbla SM-segrar för Mitsubishi
Sekundstrid i Snow Rally - Kenneth vann med 2,7 sekunder
Det blev dubbla SM-segrar för Mitsubishi Ralliart Sweden i Snow Rally i Östersund i helgen. Kenneth Bäcklund vann fredagens SM-deltävling och Stig-Olov Walfridson lördagens. Därmed kunde Mitsubishis båda förare fira jubileum under helgen. Kenneth vann sin 35:e SM-seger och Stig-Olov sin 20:e.
Snow Rally var en EM-tävling i dagarna två, men samtidigt två olika SM-tävlingar. Svenska Bilsportförbundet har i år på försök valt att förändra SM-reglerna. De båda EM-tävlingarna Snow Rally och South Swedish Rally i maj har sammanlagt fler mil specialsträckor än andra SM-tävlingar och därför räknas varje dags tävlande som en enskild SM-tävling. Om någon t.ex. bryter redan under den första dagen, har han möjlighet att starta om den andra
Minimala marginaler
Fredagens SM-tävling bjöd på en ny berömd sekundkamp mellan Mitsubishi Ralliart Swedens Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson. Den minsta marginalen mellan de båda Mitsubishi-förarna historiskt sett är 0,1 sekund. Det blev inte samma minimala marginal den här gången, men 2,7 sekunder är inte speciellt mycket det heller. Efter fem specialsträckor, sammanlagt drygt sju mil långa. Den som hade marginalerna på sin sida den här gången var Kenneth, som därmed vann årets andra SM-tävling.
Marginalerna var verkligen minimala hela den solskensvackra fredagseftermiddagen och under kvällen. Kenneth Bäcklund var snabbast på den klassiska specialsträckan på militärområdet Grytan, strax söder om Östersund i närheten av Brunflo. Efter 14 km var Kenneth 2,2 sekunder snabbare än stallkamraten Stig-Olov.
På nästa sträcka, 24 kilometer lång med en körtid på tolv minuter, tog Stig-Olov tillbaka 1,1 sekund. På SS3, 18 kilometer lång, var Stig-Olov återigen snabbast. Nu slog han Kenneth med 0,8 sekund! Tala om små marginaler.
Kvar av fredagstävlingen var nu två sträckor och skillnaden var endast 0,3 sekunder till Kenneths fördel.
SS4 var ett kort publikprov på Östersunds Travbana. Kenneth utökade ledningen med 0,6 sekund, vilket innebar att den inför sista sträckan nu var 0,9 sekund.
Fredagens sista sträcka kördes även den på militärt område, precis i utkanten av Östersund, klassiska I5-Skogen. Efter nästan 15 kilometer var Kenneth 1,8 sekunder snabbare än Stig-Olov, som därmed fick se sig besegrad med totalt 2,7 sekunder i denna årets andra SM-tävling. Men som sagts, redan dagen därpå handlade det om nya SM-poäng.
Fredriksson trea igen
Fagerstas Patrik Fredriksson blev trea i SM-premiären i sin nya Mitsubishi Lancer Evolution VII. Nu fortsatte han med en ny tredjeplats före Patrik Malteskog, Carina Hermansson och Patric Carlsson. Den enda som försvann, förutom Cemoni Ohlsson som var sjuk, var Smålands-företagaren Urban Stacke. Han satt fast i snövallen alldeles för länge med sin nya Mitsubishi Lancer Evolution VII.
Snow Rally fredag 28 mars 2003, SM Grupp N:
1. Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evolution VII  38.44,4
2. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VII  38.47,1
3. Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evolution VII  39.53,5
4. Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 40.10,8
5. Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 40.25,7
6. Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution VI  40.40,2
7. Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evolution VI  41.06,8
8. Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI  41.46,4
9. Peter Ågren, Jämtlands MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI  41.53,4
10. Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, Mitsubishi Lancer Evolution IV 41.59,0
11. Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lancer Evolution V  42.00,0
12. Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI  43.27,2
Stig-Olov vann lördagstävlingen
Om det varit ganska problemfritt under fredagen hände desto mera under lördagens SM-tävling. Det började redan innan den första sträckan med att Patric Carlsson tvingades bryta på grund av ett elfel. Och på själva sträckan åkte både Patrik Malteskog och Urban Stacke av och tvingades ge upp i snömassorna.
Stig-Olov fick punktering
Den enorma sekundkampen som Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson presterade under fredagen kom också av sig på den första sträckan under lördagen. Redan efter några kilometer av den 14 kilometer långa Grytan-sträckan fick Stig-Olov punktering och förlorade uppåt 50 sekunder till Kenneth, som redan här var 16 sekunder snabbare än närmaste förare i standardklassen Grupp N, Patrik Fredriksson. Därmed var spänningen borta redan på lördagsmorgonen och Kenneth kunde promenadköra hem ännu en SM-seger.
Men så enkel är inte rallysporten. På dagens andra sträcka var Stig-Olov trea och Kenneth fyra totalt. Nu ledde Kenneth med 28,4 sekunder till Patrik Fredriksson och med 32,1 sekunder till Carina Hermansson, som började attackera kraftfullt. Trots punkteringen var Stig-Olov redan fyra,  44,8 sekunder efter Kenneth. 
Stig-Olov totalsnabbast på klassiker
Efter servicen väntade nu klassiska Husås-Andviken, rallyts längsta sträcka på 30 kilometer. En sträcka som denna gång fått ett par extra slingor, vilka inte var riktigt lika snabba som originalsträckan. Stig-Olov Walfridson var ute efter revansch för punkteringen. Han formligen flög fram och vann sträckan totalt före de betydligt mer trimmade WRC-ekipagen. Stig-Olov tog sig förbi både Patrik Fredriksson och Carina Hermansson och gick upp i ledningen när Kenneth Bäcklund tvingades bryta.
Maximal otur
Med bara tre kilometer kvar av den längsta sträckan började det lysa rött inne i Kenneths Lancer Evolution. Det var bara att stänga av motorn. Maximal otur. En tidigare startande förare hade genat i en vinkelkurva och dragit ut hårda isklumpar på vägen. När Kenneth kom ett par minuter senare, sladdade genom kurvan, fastnade en isklump under fronten och kilade fast sig mot oljekylaren. Denna sprang läck och oljan rann ut. Maximal otur. Inte en skråma på bilen, men oljekylaren var ändock sönder. Kenneth förlorade andraplatsen totalt i Snow Rally, ledningen i lördagens SM-tävling och förmodligen även möjligheten till ett nytt SM-guld. Nu leder Stig-Olov SM-tabellen överlägset. Men osvuret är bäst. I rally kan allt hända.I fortsättningen blev det en lugnare resa för Stig-Olov Walfridson. Han vann helgens andra SM-tävling i stor stil före överraskningen Carina Hermansson, som åkte fortare och fortare. Medan Stig-Olov dessutom blev tvåa totalt i Snow Rally, blev Sveriges snabbaste kvinnliga rallyförare fyra totalt och även på femteplatsen totalt blev det en Mitsubishi-förare, Fagerstas Patrik Fredriksson och hans nya Lancer Evolution VII.
Söderhamns Magnus Mellquist är ett relativt nytt namn i SM-toppen. I sin svarta Mitsubishi Lancer Evolution IV åkte han riktigt fort på ett par sträckor och belönades med fjärdeplatsen före Sundsvalls Torbjörn Pahlin, Johan Rudengren, revisorn från Eskilstuna och hemmaföraren Peter Ågren, som till Snow Rally hyrt samma Mitsubishi Lancer Evolution VI som speedway-världsmästaren Tony Rickardsson körde så förtjänstfullt under Svenska Rallyt för några veckor sedan.
Om någon känner igen efternamnet på föraren som kom sist i mål, så är det alldeles rätt. Robert Opland är son till flerfaldiga Europamästaren i Rallycross, Eivind Opland. Och naturligtvis kör även sonen en Mitsubishi Lancer Evolution, en bil som gjorde hans far vida berömd. Snow Rally var endast Roberts tredje tävling överhuvudtaget.
Missa inte TV-sändningen
Nu tar SM-serien pausvila tills det är dags för South Swedish Rally i Växjö 23-24 maj.
Men glöm inte att titta på Rally-SM i Sveriges Television. Nu på söndag den 9 mars blir det återigen 20 minuter från Rally-SM i samband med sammandraget från det turkiska VM-rallyt.
Snow Rally lördag 1 mars 2003, SM Grupp N:
1. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VII  1.16.44,8
2. Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.17.53,7
3. Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evolution VII  1.18.53,0
4. Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, Mitsubishi Lancer Evolution IV 1.20.05,5
5. Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evolution VI  1.20.14,3
6. Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI  1.20.24,3
7. Peter Ågren, Jämtlands MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI  1.20.52,1
8. Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lancer Evolution V  1.21.00,8
9. Robert Opland, Norge, Mitsubishi Lancer Evolution V   1.36.31,5
Slutresultat Snow Rally totalt, EM:
1. Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC       1.53.45,0
2. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VII Gr. N    1.55.31,9
3. Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC       1.55.36,5
4. Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI Gr.N 1.58.19,4
5. Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evolution VII Gr. N    1.58.46,5
6. Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru Impreza WRX STI Gr. A     1.58.48,2
SM-ställning Grupp N efter 3 deltävlingar:
1. Stig-Olov Walfridson, Mitsubishi Lancer Evolution VII 42 SM-poäng
2. Patrik Fredriksson, Mitsubishi Lancer Evolution VII  30
3. Carina Hermansson, Mitsubishi Lancer Evolution VI  29
4. Johan Rudengren, Mitsubishi Lancer Evolution VI  20
5. Kenneth Bäcklund, Mitsubishi Lancer Evolution VII  15
6. Torbjörn Pahlin, Mitsubishi Lancer Evolution VI  14
Joachim Carlström, Mitsubishi Lancer Evolution V  14
8. Patrik Malteskog, Mitsubishi Lancer Evolution VI  13
9. Oscar Svedlund, Mitsubishi Lancer Evolution VII  12
Magnus Mellquist, Mitsubishi Lancer Evolution IV  12
11. Peter Ågren, Mitsubishi Lancer Evolution VI   10
12. Patric Carlsson, Mitsubishi Lancer Evolution VI    7
13. Urban Stacke, Mitsubishi Lancer Evolution VII    6
Håkan Blomström, Mitsubishi Lancer Evolution VI    6
15. Robert Opland, Mitsubishi Lancer Evolution V    4

03-02-19 Tobias Johansson vald till "Rockie of the Year"
21-åriga rallystjärnskottet Tobias Johansson blev nyligen utsedd av Svenska Rallyförarklubben till Rockie of the Year för 2002. Den unga dalmasen blev ifjol trea i Rally-SM samt segrare i Rejmerallyt med sin Mitsubishi Lancer Evolution VII i standardklassen Grupp N.
Svenska Rallyförarklubbens ordförande, förra världsmästaren Björn Waldegård, överlämnade ett stipendium på 15.000 kronor till Tobias Johansson för hans insatser under fjolåret.
- Tobias Johansson tog under fjolåret klivet från ren nybörjare i Rally-SM till att bli Sveriges mest lovande rallyförare. Han vann dessutom redan under sitt debutår i SM en av deltävlingarna, säger Björn Waldegård som motivering till Svenska Rallyförarklubbens val.
Svenska Rallyförarklubben firade sitt 40-årsjubileum i fjol och har idag ett 140-tal medlemmar. Detta var första gången som klubben utsåg en Rockie of the Year. Men även tidigare har Svenska Rallyförarklubben delat ut stipendier till unga lovande rallyförare, som t.ex. Daniel Carlsson och Jimmy Joge.
- Det är givetvis mycket hedrande att få mottaga ett stipendium ur världsmästare Waldegårds hand, säger Tobias Johansson, som själv drömmer om att bli världsmästare så småningom. Fjolårets säsong i min Mitsubishi Lancer Evolution VII var bättre än vad jag någonsin kunnat drömma om.

03-02-17 Stig-Olovs snabba revansch Vann SM-premiären i Vännäs
Stig-Olov Walfridson fick en snabb revansch på stallkamraten Kenneth Bäcklund för missen i Svenska Rallyt förra helgen. Den här gången var det Kenneths tur att tvingas bryta i ledning. När Kenneth försvann med fem sträckor kvar att avverka kunde Stig-Olov ohotad köra i mål som segrare i standardklassen Grupp N, och som tvåa totalt, med sin Mitsubishi Lancer Evolution VII. Tvåa i Grupp N blev Oscar Svedlund, trea Patrik Fredriksson och fyra Carina Hermansson.
Redan fredagens fyra sträckor blev händelserika för Mitsubishi-förarna. Patrik Malteskog  fastnade sju minuter i en snövall redan på SS1. Här försvann Mathias Waldegård med trasig växellåda och på nästa sträcka tvingades även Patric Carlsson ge upp med motorproblem.
Istället var det Mitsubishi Ralliart Swedens rutinerade par som redan från början dominerade på de snabba vägarna i Rally Vännäs med sina Statoil-Mitsubishi Lancer Evolution VII. Kenneth vann den första 14 kilometer långa sträckan med 0,6 sekunders marginal till Stig-Olov. På nästa sträcka fick Stig-Olov stryk med tio sekunder, men tog tillbaka en del av den tiden på fredagskvällens två sista sträckor. Vid nattvilan var därför marginalen mellan de båda stallkamraterna 5,2 sekunder.
Efter fredagen sista sträcka SS4 var ställningen i Grupp N följande:
1. Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evolution VII 23.18,1
2. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VII + 5,2 sek
3. Oscar Svedlund, Karlstad MC, Mitsubishi Lancer Evolution VII +24,7
4. Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evolution VII +47,0
5. Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evolution V +1.09,1
6. Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI +1.21,0
7. Urban Stacke, Skillingaryds MK, Mitsubishi Lancer Evolution VII +1.45,1
8. Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI +1.46,1
9. Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lancer Evolution V +1.53,9
10. Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI +2.08,3
Lördagen bjöd på ett strålande väder och åtta nya specialsträckor. Kenneth Bäcklund började bäst och på rallyts längsta sträcka, drygt 22 kilometer, var Mitsubishi-förararen trea totalt och utökade försprånget till Stig-Olov med 5,4 sekunder till nu totalt 10,6 sekunder. På nästa sträcka ökade Kenneths försprång ytterligare, men nu med bara 0,2 sekunder.
Kenneth Bäcklund bröt
Före serviceuppehållet i Vännäs skulle även SS7 avverkas. En snabb sträcka med många små skutt och hopp. Halvvägs förlorade Kenneth femmans växel och fick ta det litet lugnare på de långa rakorna. Han förlorade 4,6 sekunder till Stig-Olov, men behöll ledningen med 6,2 sekunder. Men den glädjen blev kortvarig för den 40-åriga västgöten, som förra helgen vann sin sjätte VM-seger i Svenska Rallyt. Vid servicen konstaterades det att den specialväxellåda som de flesta förarna kör med idag behövde bytas och tillräckligt med tid fanns ej vid denna service.
Istället kunde Stig-Olov Walfridson mer eller mindre defilera hem årets första SM-tävling. Marginalen till Oscar Svedlund var över minuten, så på de resterande sträckorna gällde det att bara ta sig i mål. Och i mål var Stig-Olov exakt 59 sekunder före den 23-åriga Karlstads-föraren, som också blev sexa totalt före Patrik Fredriksson och Carina Hermansson.
Fagerstas Patrik Fredriksson körde i fjol vid några tillfällen en äldre Mitsubishi Lancer Evolution IV med mycket goda sträcktider. I höst och vinter har han byggt en Mitsubishi Lancer Evolution VII och blir säkert att räkna med i den allra översta toppen när han fått mer vana vid bilen. Patrik och hans kompisar har dock inte bara byggt deras egen bil utan ytterligare en ny Lancer Evolution VII åt småländska företagaren Urban Stacke, som även han kom i mål på en sjundeplats.
En som dock tvingades bryta på allra sista sträckan var en annan smålänning, Cemoni Ohlson från Tranås. Då låg han fyra, knappt före Carina Hermansson, i sin något äldre Mitsubishi Lancer Evolution V.
Missade du TV-sändningen kan du se reprisen
För er som missade TV-sändningen från Rally Vännäs finns det ytterligare en möjlighet. Reprisen av TV-sportens rallytimma, som inleds med 20 minuter från Rally-SM i Vännäs och fortsätter med sammandraget från Svenska Rallyt, visas på tisdag kväll den 18 februari med början kl. 01.05. Onekligen en något sen tid, men i gengäld får du garanterat se massor med Mitsubishi. Eller varför inte ställa in videobandspelaren.
Om två veckor följer nästa SM-tävling, Snow Rally i och omkring Östersund.
Rally Vännäs 2003, Grupp N:
1. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VII  1.18.17,0
2. Oscar Svedlund, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution VII 1.19.16,0
3. Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer Evolution VII 1.20.10,1
4. Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.20.46,2
5. Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.23.08,9
6. Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lancer Evolution V 1.23.18,3
7. Urban Stacke, Skillingaryds MK, Mitsubishi Lancer Evolution VII 1.23.33,3
8. Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.25.36,2
9. Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI 1.28.07,6

03-02-13 Revanschsugen Walfridson - en av favoriterna i Rally Vännäs
Nu är regerande svenska mästaren Stig-Olov Walfridson ute efter revansch när SM-premiären Rally Vännäs startar på fredag. Revansch för det snöpliga nederlaget mot Mitsubishi-kollegan Kenneth Bäcklund i Svenska Rallyt. Stig-Olov verkade ha sin fjärde seger i VM-tävlingen på den säkra sidan. Han höll marginalen på en knapp halvminut till Bäcklund under den tredje och sista dagen. Men i slutet av den nästa sträckan tvingades Stig-Olov ge upp.
- Ett bittert öde, säger den rutinerade Mitsubishi-föraren. Vi gjorde inte ett enda misstag i stort sett under hela Svenska Rallyt. Allt fungerade perfekt. Körningen, notläsningen och bilen. När det bara var sex kilometer kvar på näst sista sträckan var det dock färdigkört. Topplockspackningen gick sönder. Något som vi aldrig brutit för tidigare under alla år.
Stig-Olov jagar sitt sjunde Rally-guld
- Nu skall Kenneth verkligen få köra uppe i trakterna runt Umeå och Vännäs i helgen, fortsätter Stig-Olov, som i år jagar sitt sjunde SM-guld i rally.
Svåraste rivalen har under många år i standardklassen Grupp N varit västgöten Kenneth Bäcklund, stallbroder i Mitsubishi Ralliart Sweden. När Stig-Olov tvingades bryta Svenska Rallyt var det istället Bäcklund som tog sin sjätte seger i VM-tävlingens standardklass med sin fyrhjulsdrivna Lancer Evolution VII och med en turbomotor på cirka 260 hk.
- Ifjol började Rally-SM med att jag åkte av i premiärtävlingen. Nu känns det dock som att jag har ett fint flyt, så Stig-Olov och övriga måste köra mycket fort för att slå mig, säger Kenneth Bäcklund som är full av självförtroende efter tre raka segrar, fjolårets SM-final, tyska EM-tävlingen Rally Drei Städte samt VM-tävlingen Svenska Rallyt.
Årets SM-premiär Rally Vännäs körs i dagarna två. Starten sker på fredagseftermiddagen vid 18-tiden utanför Medborgarhuset i Vännäs. Under fredagskvällen står fyra specialsträckor på programmet. På lördagen startar förarna redan vid sjutiden och efter åtta nya specialsträckor är segraren i mål vid 16-tiden på lördagseftermiddagen.
Många toppförare i Grupp N-klassen
Frågan är om det blir någon av världens mest rutinerade och snabbaste Grupp N-förare som vinner Rally Vännäs, Mitsubishi Ralliart Swedens stallkamrater Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson. Eller om någon av de yngre förarna mäktar med att slå dem, som t.ex. 23-årige värmlänningen Oscar Svedlund, Nyköpings Patric Carlsson, Fagerstas Patrik Fredriksson eller Norrköpings Patrik Malteskog. En annan mycket intressant fortåkare är smålänningen Cemoni Ohlsson. Och vi får heller inte glömma bort Sveriges snabbaste tjej, Carina Hermansson, som för några veckor sedan var trea i en norsk rallytävling. Samtliga kör Mitsubishi Lancer Evolution.
SvT sänder Rally-SM
I år sänder Sveriges Television ett 20 minuter långt program från alla deltävlingarna i Rally-SM. Redan på söndag i rallytimmen, i anslutning till sammandraget från förra helgens Svenska Rally, kan du också se hur det gick i Rally Vännäs.

03-02-04 Karamjit Singh från Malaysia är regerande världsmästare i Grupp N
Fjolårets rallyvärldsmästare i standardklassen Grupp N kommer för första gången till Svenska Rallyt. I fjol stod han över den svenska vintertävlingen, men i år kommer han väl påpälsad, Karamjit Singh från Malaysia.
Det är en rutinerad herre som hälsar på i de värmländska snöklädda rallyskogarna. Karamjit Singh är 41 år och förutom världsmästare är han även bl.a. dubbel Asia-Pacific mästare. Standardklassen Grupp N, där Singh är regerande världsmästare, är en högeligen internationell VM-klass. I Svenska Rallyt kommer förarna, förutom Malaysia, även från bl.a. Japan, Nya Zeeland, Kanada, Mexico, Polen, Bulgarien och Rumänien.
Proton Pert är en Lancer Evolution
Grupp N-klassen i VM domineras av olika Mitsubishi-förare samt Karamjit Singhs Proton Pert. Aldrig hört talas om bilen? Kanske inte så underligt. För en Proton Pert är egentligen en Mitsubishi Lancer Evolution VI. Det är i stort sett bara märket i grillen som skiljer. En Proton Pert har samma FIA-handling som en Lancer Evolution VI. Modellnamnet Pert kommer från rallystallets initialer, Petronas Eon Racing Team. Förklaringen är att Mitsubishi sedan länge har ett nära samarbete med den statliga malaysiska bilfabriken Proton. På samma sätt har det tidigare funnits rallybilar som kallats för endera Opel eller Vauxhall.
Även om Karamjit Singh är regerande världsmästare lär han inte få det så lätt på isen och snön mellan de höga värmländska furorna. Två svenskar finns med i VM-klassen, Stig Blomqvist och Joakim Roman. Nya zeeländaren Possum Bourne har aldrig tidigare varit Sverige, men är oerhört rutinerad. Japanen Arai körde fort redan i fjol. Rutinerade är även det polska Mitsubishi-paret Krzystof Holowczyc och Janusz Kulig, vilka både tidigare kört olika WRC-bilar.
Bäcklund och Walfridson favoriter
Men frågan är ändock hur många av de övriga Grupp N-förarna som kommer att åka fortare än VM-gänget. Förmodligen en hel del. Favoriter är Mitsubishi Ralliart Swedens rutinerade Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson, som tillsammans vunnit standardklassen i Svenska Rallyt inte mindre än åtta gånger. Och vad kan juniorerna Oscar Svedlund och Tobias Johansson göra? Eller den finska trion Juha Salo, Jukka Ketomäki och Jarkko Miettinen, samtliga rattandes nya Mitsubishi Lancer Evolution VII? Eller racerföraren Mattias Ekström?
Juniorvärldsmästaren kör Mitsubishi
Med i detta gäng, som inte kör om VM, finns även rutinerade ryssen Stanislav Griazine och fjolårets juniorvärldsmästare, spanjoren Daniel Sola, som nu bytt ut sin framhjulsdrivna juniorbil mot en fyrhjulsdriven Mitsubishi Lancer Evolution. Ett intressant namn är även den franske veteranen Dany Snobeck, ett stort rally- och racingnamn i Frankrike under många år.
Totalt kör nästan halva startfältet i den stora standardklassen, 38 av de 78 som finns med i Svenska Rallyts startlista 2002. Här tävlar förarna med nära nog rena standardbilar. Bilarna har visserligen fyrhjuldrift och en turbo-motor på c:a 260 hk, men både motor, drivlina och bromsar är helt standard, medan växellådan numera får modifieras. Grupp N-bilarna har även katalysator för att spara miljön så mycket som möjligt.

03-02-03 Blir Bäcklund eller Walfridson bästa svenska förare i VM-rallyt
I år är de båda stallkamraterna och Mitsubishi-förarna Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson inte bara favoriter i Svenska Rallyts standardklass Grupp N, utan även favoriter till att bli bästa svenska förare i Sveriges VM-rally överhuvudtaget. Nu när varken Thomas Rådström eller Kenneth Eriksson fick någon WRC-bil.
- Ja, vi skall göra vad vi kan för att bli bästa svenska förare, säger de nyss fyllda 40-åriga veteranerna. I år finns det ju bara en enda svensk med i en WRC-bil och honom hoppas vi kunna slå.
Kenneth och Stig-Olov syftar då på Nynäshamns-föraren Andreas Eriksson, som gör debut i en WRC-bil i Svenska Rallyt och som i flera år tidigare enbart kört framhjulsdrivna bilar.
Hård kamp i standardklassen
- Fast egentligen gäller kampen för oss mest segern i Grupp N-klassen, säger Kenneth och Stig-Olov. I fjol hade vi vissa problem, men nu skall vi inte släppa segern ifrån oss.
- Och nu är det verkligen min tur att vinna igen, säger Kenneth Bäcklund. Sedan jag vann senast 1997 har det bara krånglat. Ett år åkte jag av och förlorade ett par minuter. Ett annat år bröt jag ett nyckelben veckan före start och för några år sedan förlorade jag kampen mot Stig-Olov precis på mållinjen.
Men när Kenneth Bäcklund vann Grupp N-klassen i Svenska Rallyt 1997 hade han istället tagit fem raka VM-segrar. 40-åringen från västgötska Nossebro har dessutom fem SM-guld och 34 vunna SM-tävlingar på meritkontot. Mot Stig-Olov Walfridsons tre segrar i Svenska Rallyt åren 1991, -98 och 2001, sex SM-guld och totalt 18 vunna SM-tävlingar.
Vad kan Oscar och Tobias göra
De båda Mitsubishi-förarna har kraftigt dominerat standardklassen i de svenska rallyskogarna under den senaste tioårsperioden. Men nu börjar ungdomarna att sticka upp. Två av Sveriges allra mest lovande rallyförare kör likvärdiga Mitsubishi Lancer Evolution VII som Bäcklund och Walfridson. 23-årige Oscar Svedlund har redan vunnit en VM-tävling, fjolårets Brittiska Rally, och blott 21-årige Tobias Johansson slog dem alla i fjolårets SM-tävling Östgötarallyt. Både Oscar Svedlund från Karlstad och Tobias Johansson från Ludvika satsar allt på en internationell karriär och på att få tävla om VM-titeln i en WRC-bil så småningom. En VM-seger i Grupp N i Svenska Rallyt skulle givetvis sitta fint i jakten på åtråvärda och svåruppnådda VM-styrningar.
Men även om någon av de fyra ovannämnda Mitsubishi-förarna vinner VM-tävlingen Svenska Rallyt får de inga VM-poäng. Reglerna förändrades ifjol och endast de förare som är förhandsanmälda till hela VM-serien för Grupp N-förare kan erövra VM-poäng.
- Men det gör inte så mycket, säger både Kenneth och Stig-Olov. Vi skall visa vilka som kör fortast på de svenska specialsträckorna.
Finsk topptrio svåraste konkurrenter
Vad som däremot har betydelse är startordningen i tävlingen. Nu får de svenska favoriterna starta långt bak i fältet efter många betydligt långsammare förare. Något som dels kan innebära sämre vägar och dels risken att bli hindrad på specialsträckorna. Men här bak i fältet hittar vi även de svenska Mitsubishi-förarnas svåraste konkurrenter, framförallt de tre finländarna Juha Salo, Jukka Ketomäki och Jarkko Miettinen. Alla tre kör likadana Mitsubishi Lancer Evolution VII, men det är 27-årige Juha Salo som är regerande finsk mästare. Ketomäki, som även han är 27 år, är tidigare juniormästare, medan Miettinen bara är 22 år och i fjol var trea i finska Grupp N-mästerskapet.
Standardbilar med 260 hk
I standardklassen Grupp N tävlar förarna med nära nog rena standardbilar. Bilarna har visserligen fyrhjuldrift och en turbo-motor på c:a 260 hk, men både motor, drivlina och bromsar är helt standard, medan växellådan numera får modifieras. Grupp N-bilarna har även katalysator för att spara miljön så mycket som möjligt.
Mitsubishi har dominerat standardklassen Grupp N totalt under 1990-talet. Tretton svenska SM-guld i rad samt tolv VM-segrar i Svenska Rallyt talar sitt tydliga språk. Liksom de senaste åren dominerar Mitsubishi startlistan i Svenska Rallyt. Av de totalt 78 förarna kör 33 Mitsubishi, eller hela 42%.
Tre hårda dagsetapper
Svenska Rallyt har som vanligt Karlstad som start- och målplats. Samtliga tre etapper har nattuppehåll i Karlstad. Men liksom ifjol är Hagfors själva navet i tävlingens hjul. Här på Hagfors flygplats finns den enda serviceplatsen under samtliga tre tävlingsdagar.
Den första etappen under fredagen startar redan kl. 06.00 på morgonen. I tre dagar skall förarna avverka 17 olika specialsträckor i Värmland och Dalarna. Kl. 17.00 på söndagen kör första bil upp på målrampen på Stora Torget i Karlstad.
Tidsschema Svenska Rallyt 2003:
Fredag 7 februari:  Etapp 1, Karlstad - Karlstad, kl. 06.00 - 18.30, SS1-6
Lördag 8 februari:  Etapp 2, Karlstad - Karlstad, kl. 05.20 - 18.30, SS7-12
Söndag 9 februari: Etapp 3, Karlstad - Karlstad, kl. 05.50 - 17.00, SS13-17

03-02-03 Speedwaymästaren och racerföraren kör Lancer Evolution i Svenska Rallyt
Speedway-mästaren och racerföraren bilder team i Svenska Rallyt. De båda Avesta-grabbarna Tony Rickardsson, femfaldig speedway-världsmästare, och Mattias Ekström, svensk STTC-mästare 1999 och numera etablerad racingstjärna i tyska DTM-serien, kör var sin Mitsubishi Lancer Evolution i VM-tävlingen Svenska Rallyt.
24-årige Mattias Ekström var för några år sedan Sveriges mest lovande unga rallyförare innan han valde racingen istället. 32-årige Tony Rickardsson däremot hade innan han bestämde sig för att köra Svenska Rallyt aldrig tidigare suttit i en rallybil.
- Det närmaste jag kommit var Race of Champions förra hösten, där jag mötte övriga motorvärldsmästare, säger Tony Rickardsson.
Det  var inför den tävlingen som Fredrik Eljas erbjöd Rickardsson att prova en av Eljas Motorsports Mitsubishi Lancer Evolution-bilar. Samtidigt föreslog Fredrik att Tony också skulle köra Svenska Rallyt. Efter några provrundor nappade dem femfaldige speedway-världsmästaren.
- Jag älskar ju bilar och det här skall bli riktigt, riktigt kul, säger Tony Rickardsson. Mitt mål är att hitta ett bra tempo och att komma i mål.
Mattias Ekström och Fredrik Eljas, själv duktig rallyförare och ansvarig för Svenska Bilsportförbundets Junior-satsning, har under de senaste veckorna kommit med goda råd och sett till att Tony kunnat träna ordentligt på avstängda vintervägar i Dalarna.
- Det går bättre och bättre för honom tycker jag, säger Mattias Ekström. Nu har Tony kört uppåt 50 mil i full tävlingsfart och känslan börjar komma. Tony är ju onekligen en fullfjädrad tävlingsmänniska, men det blir ändock inte så enkelt på de snabba sträckorna i Svenska Rallyt. Han har visserligen blick och känsla för att välja rätt spår, men man måste våga satsa också trots att man inte ser hur det ser ut efter kurvan eller bakom krönet. I skogen står träden tätt ibland.
Mattias Ekström kör en splitter ny Mitsubishi Lancer Evolution VII, medan Tony Rickardsson kör en något äldre Lancer Evolution VI. En bil som dock endast körts en enda säsong tidigare. Båda bilarna körs i standardklassen Grupp N, har fyrhjulsdrift och en turbomotor på cirka 260 hk.
Mattias satsar på att bli sämst trea
- Fast själv skall jag nog försöka vara med bland de allra främsta, säger Mattias Ekström förhoppningsfullt. Bäcklund och Walfridson klarar jag nog inte av, men de andra skall jag försöka slå.
Två gånger tidigare har Mattias Ekström kört Svenska Rallyt. För tre år sedan var han femma i standardklassen Grupp N med en Mitsubishi Lancer Evolution IV. Samma vinter var han sensationstrea i SM-tävlingen North Swedish Rally efter Mitsubishi Ralliart Swedens Stig-Olov Walfridson och Kenneth Bäcklund.
Hur mycket rallykänsla har han kvar efter allt sitt racing-åkande, den unge dalmasen

www.motorsportivarmland.nu