Pontus Mörth Racing

Mörth 1999
Mörth 2000


Pontus Mörth besviken efter STCC-finalen
- Jag gillar regnrace - i vanliga fall. Men den här gången kom det väldigt olämpligt. Vi fick helt enkelt inte till bilen, och jag är fruktansvärt besviken.
Pontus Mörth, den unge värmlänningen slutade på en total sjätteplats i STCC 2001 med sin svarta Opel Vectra. Finalen på Mantorp Park - som Pontus verkligen sett fram emot - slutade inte alls som han hade tänkt sig:
- Jag kände att jag kunde vinna. Och hade det varit torrt under första racet hade jag varit på pallen, det är jag säker på.
Pontus startade i tredje led och var uppe på fjärde plats, när duggregnet på Mantorp övergick till rikligt regn.
- Vi körde på slicks och när regnet kom hade jag inget att sätta emot förarna i de fyrhjulsdrivna bilarna, som attackerade bakifrån. Det kändes som en befrielse när loppet till slut flaggades av, två varv för tidigt, kommenterar Pontus, som slutade sjua i racet.
I helgens andra final - den absolut sista STCC-tävlingen för året - startade Pontus från sjunde plats.
- Men det stämde inte nu heller. I början hade jag väldigt bra fäste och avancerade till 4:e eller 5:e plats. Men när bakdäcken blev varma tappade jag fäste och kunde inte hålla min position. Så jag slutade sjua igen...
De två finalracen vanns av Calle Rosenblad respektive Roberto Colciago. Colciagos vinst gjorde att den italienska toppföraren vann mästerskapsserien totalt före veteranen Janne Flash Nilsson och Jens Edman.
- Om några dagar tycker jag kanske att sjätteplatsen totalt var godkänd i mitt första riktiga år i STCC. Vi är trots allt ett enbilsstall med relativt små resurser och har flera stora team med duktiga förare bakom oss.
- Men just nu känns det inte så. Målsättningen har hela tiden varit att vinna, och när man inte gör det så blir man besviken...
STCC 2001. Slutställning: 1) Roberto Colciago, Audi, 192 p, 2) Janne Flash Nilsson, Volvo, 157, 3) Jens Edman, d:o, 154, 4) Tommy Kristoffersson, Audi, 151, 5) Calle Rosenblad, Nissan, 139, 6) Pontus Mörth, Opel Vectra, 111.

STCC-final: Pontus siktar på pallen
- Glöm allt vad taktik heter. Det handlar om att köra så fort man kan. Sedan får man se vad som händer...
- Själv siktar jag helt klart på en pallplats i båda racen. Det ska inte vara omöjligt att vinna heller.
Pontus Mörth har gjort en bra säsong under sitt första år som förare i Opel Team Swedens svarta Opel Vectra.
Inför helgens stora racingfinal på Mantorp Park ligger den 24-årige värmlänningen sexa totalt. Framför sig har han ett gäng tunga STCC-veteraner med ledande Roberto Colciago i spetsen.
- Mantorp Park är en perfekt final-bana. Det går fort - vilket jag gillar.
- Och Opeln är mycket vass just på den här typen av bana, kommenterar Pontus. Som varit på pallen ett antal gånger under säsongen - dock inte så ofta som han hade tänkt sig:
- Nej. inte riktigt. Men det tänker jag ta igen under finalen, säger Pontus. Som byggt upp sitt självförtroende rejält under säsongen:
- Visst är konkurrenterna bra. Men i dag vet jag att vi kan slå dem allesammans!
Ställningen inför STCC-finalen är att italienske stjärnföraren Roberto Colciago leder sammanlagt på 154 p. Jens Edman är tvåa på 149 p. Tommy Kristoffersson trea på 129 - och så delar Janne Flash Nilsson och Calle Rosenblad på fjärdeplatsen. Båda har 123 poäng. Pontus på sjätteplatsen har hittills kört ihop 99 p.
Att det blir en tuff final - det är alla medvetna om. Främst står striden om SM-guldet mellan två stall - Audi och Volvo. Volvo har dessutom förstärkt med ytterligare en bil, en bil som körs av Rickard Rydell. Rydells uppgift är i första hand att försöka ta poäng från de två Audi-förarna Colciago och Kristoffersson:
- Det gör situationen svårkalkylerad. Helt klart är att man måste ha en bra kvaltid så att man står långt fram i starten och slipper bli inblandad i fighten mellan Audi och Volvo. Då kan det gå bra, ler Pontus.

Pontus Mörth: Jag måste kvala bättre
- I och för sig blev det ju 12 poäng. Och resultatet i helgen gjorde att det inte är alltför långt fram till toppen. Men jag måste kvala bättre än jag gjort de senaste racen.
Pontus Mörth var i stort sett den ende föraren i söndagens STCC-race på Karlskoga Motorstadion som inte gjorde några misstag. Två perfekt genomförda race resulterade i två fina femteplatser. Men Pontus var inte nöjd:
- Jag hittade inte rätt i kvalet och hade svårt att hitta rätt framvagnsinställning. Nu kvalade jag in som åttonde man i första finalen och det räcker inte.
- Jag vet att jag har kapacitet för en pallplats. Men ska man på pallen i det här sällskapet, då måste man stå åtminstone i andra led.
24-årige Pontus Mörth sitter i en mycket bra bil - en fabriksbil från Opel Team Sweden. Men han lider av att han är ensam förare i teamet:
- Jo, det är väl sant. Förarna i tvåbilsteamen kan hjälpas åt och hinner med dubbelt så mycket. Och om det börjar krångla kan det vara avgörande.
- Men jag vet att snabbheten finns både hos mig och hos bilen. Och då är det frustrerande att inte vara med längst där framme.
Pontus ligger sexa totalt i STCC efter helgens två finaler. Han har 94 poäng och avståndet till ledande Jens Edman är 37 poäng. Men det är fyra finaler kvar och dubbla poäng i sista finalen - så det finns fortfarande mycket kvar att köra för:
- Visst kan allt hända. Det såg man inte minst i Karlskoga där förra tävlingens dominanter bara fick med sig tre poäng...

Pontus Mörth optimist inför STCC i Karlskoga
- Det känns väldigt bra just nu
24-årige Pontus Mörth har snabbt etablerat sig i toppen i banracingens kungaklass - STCC. Värmlänningen ligger sexa totalt i mästerskapet och har bara 10 poäng upp till veteranen Janne Flash Nilsson, när tre tävlingshelger återstår.
- Synd att vi hade ett bottennapp mitt i säsongen. Men det är sånt som händer och inget att hänga läpp för, kommenterar Pontus som varit på pallen fyra gånger hittills under sitt första år som fabriksförare i Opel-teamet.
Pontus Mörth gjorde två mycket bra tävlingar på Karlskoga Motorbana i våras. Trots straffvikt blev han trea i första finalen och femma i andra. Det gör att han tror på framgång också den här helgen. Även om det finns några andra farliga värmlänningar med i bilden...
- Jag har straffvikt nu också - 30 kilo - eftersom det gick så bra i Mo i Rana. Där blev det en fjärdeplats i första racet och en andraplats i andra. Trots stora problem i kvalet.
- Speciellt nöjd är jag med första finalen. Att starta som nummer 13 och gå i mål som fyra är bra för psyket...
Arrangörerna väntar publikinvasion till Karlskoga Motorstadion på söndag den 18 aug. Det kom 15.000 i våras och förköpsförsäljningen inför söndagens finaler indikerar att kanske ytterligare ett par tusen ska leta sig fram till den anrika anläggningen den här gången.
Att förra tävlingen blev ytterst dramatisk på den anrika, värmländska banan bidrar till det ökande intresset. Det blev ju tuffa tag - både på banan och i depån...
- Givetvis är det dessutom intressant att många förare har Karlskoga-banan som sin hemmabana. Inte minst tre värmlänningar - jag, Janne Flash Nilsson och Tommy Kristoffersson, kommenterar Pontus. Som ser Tommy som det stora hotet den här helgen:
- I dag går de 4-hjulsdrivna bilarna lika fort rakt fram som alla de framhjulsdrivna. Det gör dem livsfarliga, inte minst på Karlskoga.
Trots det ser Pontus fram mot de avslutande racen. Först på Karlskoga Motorstadion, sedan på Ring Knutstorp och till slut på Mantorp Park.
STCC, ställningen i toppen inför helgens deltävlingar i Karlskoga: 1) Calle Rosenblad, Nissan, 117, 2) Jens Edman, Volvo, 115, 3) Tommy Kristoffersson, Audi, 107, 4) Roberto Colciago, d:o, 99, 5) Janne Flash Nilsson, Volvo 92, 6) Pontus Mörth, Opel Vectra, 82.

Stark insats i STCC av Pontus Mörth
- Det var stötdämparna som inte var bra.
- När vi monterat fyra nya inför racet gick bilen perfekt!
Pontus Mörth var strålande glad efter sin fina insats i norska Mo i Rana.
En fjärdeplats i första finalen följdes upp av en andraplats i den andra.
- Det var min fjärde pallplats i STCC i år, jublade Pontus efter målgång.
Pontus hade stora förhoppningar inför den här helgen. Han gissade att den norska banan skulle passa hans snabba Opel Vectra. Så att han bara kvalade in som 13:e man till första racet var rena chocken.
- Ja, det var inte alls vad jag väntat. Men det visade sig att det var stötdämparna var dåliga. Antagligen hade de tagit stryk under testpassen.
- Men killarna i teamet gjorde ett strålande jobb och med nya dämpare blev bilen rena drömmen att köra på den här banan med sina långa, sugande kurvor.
Båda racen blev dramatiska. I första racet hamnade Janne Flash Nilsson utanför banan och i det andra försvann Jens Edman. Men för Pontus stämde allt och när målflaggen föll i första finalen hade han kört upp sig från 13:e till fjärde plats!
Under racet satte Pontus finalens fjärde snabbaste varvtid, vilket innebar att han startade från andra led.
- Jag fick en mycket bra start i rygg på Calle Rosenblad och gick direkt upp till andraplatsen. Calle fick i och för sig en liten lucka.Men det var inte så mycket att göra åt. Jag var mer nervös för uppvaktningen bakifrån där jag hade tuffe Roberto Colciago. Men Roberto kom aldrig så nära att jag var hotad, även om han bromsade ruskigt sent.
Helgens store vinnare blev Calle Rosenblad som gick in på andra platsen efter Jens Edman i första racet och som vann före Pontus i andra. Det gjorde att den skånske racerföraren gick upp i ledning totalt, 2 poäng före Jens Edman.
Pontus avancerade rejält i sammandraget och ligger nu 6.a totalt, bara 10 poäng bakom Janne Flash Nilsson.
- Nu känns det som att jag har jag häng på killarna framför. Och det återstår fortfarande en massa poäng att köra om, säger Pontus.
- Nästa race går på Karlskoga - min favoritbana. Därefter återstår Knutstorp och Mantorp och det är nästan lika bra som att köra på Karlskoga Motorstadion. Både jag och bilen trivs på de banor som återstår!
Resultat STCC, Mo i Rana:
Race 1:
1) Jens Edman, Volvo , 34 min 27,7 sek, 2) Calle Rosenblad, Nissan, 34.28,1, 3) Tommy Kristoffersson, Audi, 34.41,8 4) Pontus Mörth, Opel, 34.45,7. 5) Magnus Krokström, Audi, 34.47,6.
Race 2: 1) Calle Rosenblad, 30.14,0, 2) Pontus Mörth, 30.17,9, 3) Roberto Colciago, Audi, 30.19,3, 4) Niklas Lovén, Vauxhall, 30.19,4, 5) Janne Flash Nilsson, 30.19,6.
Sammanlagt: 1) Calle Rosenblad, 117, 2) Jens Edman, 115, 3) Tommy Kristoffersson, 107, 4) Roberto Colciago, 99, 5) Janne Flash Nilsson, 92, 6) Pontus Mörth, 82.
STCC till Mo i Rana: Här har Pontus Mörth gä llande varvrekord!
Bara några grader plus, gråmulet över fjällen och risk för skurar. Sommaren tog slut tvärt, när Pontus Mörth och de övriga stjärnorna i STCC anlände till norra Europas bästa och vackraste racerbana - Arctic Circle Raceway i norska Mo i Rana.
- Men det känns bra i alla fall. Det är en fantastisk bana. Och det säger jag inte bara för att det är jag som har det gällande varvrekordet, ler Pontus.
Den 24-åriga Opelstjärnan började säsongen strålande. Sedan har det strulat till sig lite, men han är fortfarande bra med. Ligger för närvarande på åttonde plats totalt och har samma totalpoäng som sjuan, Tomas Nyström.
- Det kommer att vända den här helgen. Min tyskbyggda Opel Vectra Super Touring är mycket snabb på den här typen av bana, så här har jag tänkt mig ett par pallplatser och en hel hög med värdefulla SM-poäng...
- Det gäller bara att få till rätt inställning på bilen.
Just inställningen är viktig för den unge Opel-föraren från Kil. När han satte sitt banrekord skedde det med en helt annan typ av bil:
- Ja, det var redan 1969, då banan invigdes. Då körde jag Formel 3, vann överlägset och tog guld i Nordiska Mästerskapen, minns Pontus.
- Däremot har jag inte kört standardbil på den här banan. Vilket många av konkurrenterna redan gjort, eftersom serien kördes här också förra året. Och då var jag inte med - då körde jag racing i Tyskland.
Nu torde konkurrenterna inte ha någon större fördel av att de var här förra året.
STCC har nämligen lagt in ett extra, rejält test- och träningspass under fredagen. Så Pontus borde inte ha några problem att komma ifatt, rent tekniskt.
Men - det är fler förare i STCC som kör framhjulsdrivna bilar. Och alla vädrar morgonluft nu när de 4-hjulsdrivna bilarna i serien inte får fördelen av många tvära kurvor med åtföljande accelerationsmoment.
Serien leds av Jens Edman, 8 poäng före Tommy Kristoffersson. Calle Rosenblad är trea och Robeto Colciago fyra - båda har samma poäng. Och Janne Flash Nilsson jagar på femteplatsen.
- Det blir inte lätt, men det bör bli rätt kul, summerar Pontus Mörth och blickar ut över racerbanan som ligger ensam mitt ute i fjällvärlden.
STCC, 10 i topp inför helgens dubbeltävlingar på Arctic Circle Raceway i norska Mo i Rana: 1) Jens Edman, Volvo S40, 100 p, 2) Tommy Kristoffersson, Audi Quattro, 92, 3) Calle Rosenblad, Nissan Primera, 89, 4) Roberto Colciago, Audi Quattro, 89, 5) Janne Flash Nilsson, Volvo S40, 85, 6) Mattias Andersson, Vauxhall Vectra, 70, 7) Tomas Nyström, Nissan Primera, 62, 8) Pontus Mörth, Opel Vectra, 62, 9) Tobias Johansson, Audi Quattro, 41, 10) Hubert Bergh, Honda Accord, 22.

Pontus nöjd med sin insats i STCC
- Det känns rätt bra, faktiskt.
- Den nya motorn fungerade perfekt och varvtiderna var fina. Och det blev ju sju poäng till slut.
Pontus Mörth startade i helgens STCC-race med sämsta tänkbara förutsättningar. Den unge värmlänningen var tvungen att byta motor innan start. Det medförde att han tvingades starta sist i den första av de två finalerna i helgens race på Skånska Ring Knutstorp.
I början av racet avvaktade Pontus för att få fritt spår och en chans att sätta en bra varvtid:
- Varvtiderna avgör startuppställningen i den andra finalen. Så att sätta en bra tid var min viktigaste uppgift. Nu blev det inte riktigt så bra som jag hade tänkt för jag hakade i en konkurrent vilket förstörde hjulvinkeln på ett av hjulen. Men tempot räckte i alla fall till sjunde startposition i den andra finalen.
Sista startpositionen i första finalen innebar start från 20:e startpositionen. Men - innan målflaggen föll hade Pontus avancerat till 10:e plats inför de 15.200 åskådarna. Så det blev i alla fall en poäng.
I den andra finalen gjorde Pontus ett strålande förstavarv och avancerade från sjunde till fjärde plats.
- Det höll nästan ändå in i mål. Tyvärr orkade jag inte hålla Tommy Kristoffersson bakom mig hela vägen på den knixiga banan som tar mycket hårt på däcken på alla framhjulsdrivna bilar. Å andra sidan var det inte många som orkade hålla Audi-förarna bakom sig den här dagen. Tommy tog sig förbi ytterligare två förare innan racet var över.
- Knutstorp är tveklöst den bana som mest gynnar de 4-hjulsdrivna bilarna.
Nästa race däremot bör passar Pontus Opel betydligt bättre. Den tävlingen körs på den exotiska, snabba och breda banan i norska Mo i Rana.
Totalt ligger Pontus på åttonde plats i tabellen - på exakt samma poäng som sjuan Tomas Nyström.

Besviken Pontus Mörth påkörd i Falkenberg
- Det började bra. Femte platsen i kvalet var okej.
Pontus Mörth var behärskad efter att ha blivit påkörd i söndagens första STCC-final i Falkenberg. Den snabbe Opel-föraren fick en rejäl påhälsning i sidan av en konkurrent med påföljd att båda åkte av och tvingades bryta.
- Det var Tomas Nyström som försökte köra om, tyvärr på ett mindre smidigt sätt. Först small det i bakhjulet, sedan i framhjulet. Bland annat slets hela hjulupphängningen sönder.
- Bilen var så trasig att vi inte hade en chans att hinna reparera till andra racet.
Pontus Mörth har annars inlett årets STCC-säsong strålande. Bland annat blev det en pallplats redan i premiären på just Falkenbergsbanan. Men de två senaste gångerna har den unge Opel-föraren inte haft turen med sig.
- Inte i racen. Däremot har kvalen har gått jättebra. Men det ger inga SM-poäng, ler Pontus. Som hoppas på bättre flyt nästa tävlingshelg. Den tävlingen avgörs på skånska Ring Knutstorp om två veckor.
- Jag känner mig lite kluven inför Knutstorp. Banan tillhör inte mina favoriter. Å andra sidan kan det knappast gå sämre än det gjort den här helgen...
Den första av söndagens finaler på den snabba racerbanan utanför Falkenberg vanns av veteranen Janne Flash Nilsson. En annan veteran - Tommy Kristoffersson - vann race nummer två.
- En tröst i alla fall att det var värmlänningar i topp båda gångerna, skämtar Pontus, värmlänning han också.
En annan tröst för den unge Kil-föraren var att Mattias Andersson, som kör en engelskbyggd Vectra i Picko Trobergs Vauxhall-team, knep bronsplats i andra finalen.
Dessutom körde Pickos Vectra-förare hem sjätte respektive sjunde plats i den första finalen.
Resultat STCC, Falkenberg:
Race 1:
1) Janne Flash Nilsson, Volvo, 2) Jens Edman, d:o, 3) Calle Rosenblad, Nissan.
Race 2: 1) Tommy Kristoffersson, Audi, 2) Janne Flash Nilsson, Volvo, 3) Mattias Andersson, Vauxhall.
Nästa race: Ring Knutstorp 21-22 juli

Pontus första seger i STCC.
- Mest nöjd är jag med att jag fick köra för att vinna. Jag startade sexa, plockade en efter en och gick i mål som segrare.
Det går inte att ta miste på glädjen i rösten, när Opel-föraren Pontus Mörth berättar om sin första seger i STCC.
Segern kom i andra racet på Mantorp Park på söndagen.
Pontus hade missat totalt i första racet och startade från tredje startled. Den här gången gick det bättre och den unge värmlänningen körde ifatt och förbi en efter en av sina namnkunniga konkurrenter.
- Bättre kan det inte bli, log Mört som redan ser fram mot nästa race - på hemmabana i Karlskoga om två veckor:
Den första finalen vanns av Calle Rosenblad. Också då startade Pontus i tredje led. Men försöken att avancera tog slut på 11.e varvet när han brakade in i sidan på STCC-debutanten Thed Björk:
- Jag skulle köra om men missade och träffade Björk i sidan. Styrstaget brast och det var bara att ge upp.
Pontus Mörth tävlar för Opel Team Sweden men stallchefen Pelle Tjerneld fanns inte på plats. Han hade åkt till Växjö och South Swedish Rally. Men det gick bra att fira där också för teamets rallyförare Per Svan följde upp med en imponerande seger i F2-klassen. Segern var hans tredje raka och målet är att återerövra SM-.guldet från titelförsvararen Jonas Kruse.


STCC-premiären: Nu har Pontus Mörth presenterat sig!
Nu har Pontus Mörth presenterat sig på allvar för den svenska racingpubliken. Andraplatsen i premiärhelgens andra final visade med eftertryck att den unge Opel-föraren vill vara med och slåss i toppen i årets serie.
STCC-premiären i Falkenberg i helgen blev dramatisk - redan innan start.
Flera förare fick problem redan under kvalet. En av förarna var - Pontus Mörth!
- Det var en oljeslang till servon som brast, just när jag skulle sätta min kvaltid. Utan servo gick det inte alls, suckade Mörth, som fick nöja sig med nionde tid i första startuppställningen.
Betydligt sämre start än väntat alltså.
Men det skulle bli bättre!
Första finalen dominerades av Volvo-förarna Jens Edman och Janne Flash Nilsson, men Pontus körde upp sig från nionde till femte plats i mål.
Den 24-årige värmlänningen noterade samtidigt racets näst snabbaste tid, vilket var det viktigaste eftersom just varvtiderna i första finalen avgör startuppställningen i andra finalen!
Några timmar senare stod Pontus alltså i första led, bredvid Jens Edman.
För Pontus var det för första gången i främsta startledet sedan han började köra STCC som ung privatförare för några år sedan.
Då dominerade Opel-föraren privatförarcupen - i år sitter han i Opel Team Swedens fabriksbil och då var han plötsligt längst fram.
När starten gick tog Jens Edman åter hand om kommandot före teamkompisen Janne Flash. Pontus var bra med, men eftersom han hade ytterspår fick han ge sig i chikanen efter startrakan.
Han fångade dock in den gamle mästaren och efter drygt halva racet satte Opel-föraren in stöten och gick förbi.
Janne Flash fick kort därefter bryta och i stället la Mattias Andersson i en Vauxhall Vectra beslag på tredjeplatsen på den mycket snabba Falkenbergsbanan, där förarna kommer upp i ungefär 160 km/tim - i snitt!
Årets STCC-premiär på Falkenbergs Motorbana blev en succé med 18.600 åskådare, strålande sol och tuffa, underhållande race.
Ett sammandrag från premiären sänds i TV-programmet Race på torsdag kväll.
Resultat, STCC, Falkenberg.
Race 1:
1) Jens Edman, Volvo S40, 2) Janne Flash Nilsson, d:o, 3) Tomas Nyström, Nissan.
Race 2: 1) Jens Edman, 2) Pontus Mörth, 3) Mattias Andersson, Vauxhall Vectra.

STCC-premiär: Pontus Mörth tänker stö rta favoriterna
Nu till helgen brakar det loss. Då körs de två första deltävlingarna i STCC - succéserien som har satt svensk racing på publikkartan. Banan är Falkenbergs Motorbana, datum är den 5-6 maj.
Och favoriterna är redan utsedda. Förhandstipset handlar om Jens Edman, Janne Flash Nilsson, Calle Rosenblad och en rad andra etablerade förare.
Men det finns en som tänker röra om i grytan: 24-årige värmlänningen Pontus Mörth. Pontus är förare i Opels fabriksteam som i år ger sig in i leken:
- Jag är inte den som tänker stiga undan. Jag trivs på Falkenbergsbanan och satsar stenhårt för att vara på pallen redan från början, säger Pontus.
Den unge värmlänningen är betydligt mer rutinerad än åldern antyder.
Han har kört mycket internationellt och har fina meriter både i formelbilar och i standardvagnsracing.
Dessutom har han kört STCC tidigare - som privatförare. Och då formligen sopade han banan med konkurrenterna.
- Jag är medveten om att det blir tuffare i år. Det är många bra förare och team med i serien. Men vi är bra vi också, ler Pontus.
Värmlänningen har imponerat stort på träningen inför premiären. Första träningshelgen - just på banan i Falkenberg - noterade han femte tid, i regn på Mantorp var han trea och i sista träningspasset, på Karlskoga Motorstadion för några dagar sedan, var han femma igen.
STCC har sedan serien startade för några år sedan blivit en enorm framgång. I dag är den Europas största serie och har lockat till sig massor av duktiga förare. Totalt omsätter serien en kvarts miljard och på några år har svensk banracing förvandlats till en entusistarenas sport inför tomma läktare till en sport som följs av 10.000-tals åskådare både ute på banorna och framför TV-rutan. Till premiärtävlingarna i Falkenberg väntas uppemot 20.000 åskådare.
- Det började med Rydells framgångar i England och TV-programmet Race. Sedan. har det bara rullat på. I dag vet alla vad STCC är, säger Mörth och tillägger:
- Snart vet dessutom alla vem Pontus Mörth är...

Pontus Mörth trea på STCC-test
Ett rejält snöväder ställde till det för STCC-förarna som testade på Mantorp Park i Östergötland under fredagen.
- Det såg inte bra ut på förmiddagen, men vi kom igång med testerna på eftermiddagen. För min egen del var det bara bra att få testa på en blöt och kall bana. Nu fick vi en rejäl chans att justera in bilen för regn.
Det sa Pontus Mörth, den unge värmlänningen, som i år ska försvara Opels färger i STCC.
Pontus noterade dagens tredje bästa tid. Snabbast var Englands-proffset Rickard Rydell i en Volvo medan Tommy Kristoffersson var näst snabbast i sin 4-hjulsdrivna Audi.
- Jag är väldigt nöjd med körningen. Vi började tre sekunder långsammare per varv och har gjort ganska stora ändringar på bilen. Men nu stämmer det perfekt och att Rickard är snabbast kan man väl stå ut med, skrattar Pontus.
Sammanlagt testade 20 förare på Mantorp under fredagen. Bland dem Janne Flash Nilsson (femte tid), Jens Edman (8:e tid), Calle Rosenblad (11:e tid) och Hubbe Bergh (15:e tid).
- Visserligen har man förlängt testtiden en timme, men nu är det så svåra förhållanden att det inte går att notera några bättre tider, summerade Pontus Mörth.

STCC 2001: Opel satsar på Pontus Mörth
- Jag är snabb och har den rutin som behövs. Nu får jag dessutom en riktigt intressant bil. Kombinationen känns betryggande, och jag räknar med att slåss i toppen i STCC den här säsongen!
Det säger 24-årige värmlänningen Pontus Mörth.
Pontus är en av de mest intressanta förarna i STCC i år. Han gjorde ett par framgångsrika inhopp i serien förra året, men nu är han med redan från start, uppbackad av ett starkt team - Opel Team Sweden. Den bil Pontus ska köra är en mycket potent, fabriksbyggd Opel Vectra Super Touring.
Redan 1998 gjorde Pontus succé i STCC. Trots att han då var bara 21 år, visade han total brist på respekt för sina äldre och mer rutinerade konkurrenter i privatförarcupen. Värmlänningen gick som en stormvind genom serien och vann privatförarserien ohotad.
- Året efter satsade jag på Beetle Cup i Tyskland, en enhetsklass som kördes tillsammans med DTM, tyska standardvagnsserien. Det var otroligt tufft och lärorikt. Publiksiffror på upp till 90.000 åskådare satte extra krydda på tillvaron.
Bra gick det också.
- Ja, det gjorde det verkligen. Jag vann 6-7 race och slutade på silverplats totalt både -99 och 2000.
Pontus bor i Kil i Värmland och jobbar sedan drygt ett år som Opel-säljare på Wafab Bil i Karlstad. Företaget leds av JO Warnestad, en av männen bakom Opel Team Sweden. Så en satsning på uppmärksammade STCC låg nära till hands...
Nu är allt klappat och klart och bilen - en Opel Vectra Super Touring byggd på Opel Performance Center i Tyskland - prepareras just nu för de förberedande testerna inför säsongstarten.
- Det är stressigt att få allt klart i tid. Men det kommer att fungera och det känns spännande att utmana Janne Flash och andra racingkändisar här hemma.
Trots att Pontus bara är 24 år har han en lång racingkarriär bakom sig. Han började som go kart-förare redan som 8-åring och så snart han blev junior gick han över till Junior Formel Racing. Som junior körde han Formel Vauxhall i England och han vann JSM i formel racing här hemma. Han har kört EM i Formel Opel och blev Nordisk Mästare i Formel 3 för fem år sedan - innan han fyllt 20!
STCC 2001 körs i en serie på tio deltävlingar och alla sänds i TV. Programmet heter Race och sänds i TV2 på torsdagar med start 21.10. Programledare är som vanligt populäre snabbprataren Johan Torén. Varje program är 40 minuter långt och går i repris två gånger - på fredagar och lördagar. Race är mycket populärt och den totala tittarsiffran förra året låg på 21 miljoner tittare. Också publiken ute på banorna var stor - imponerande 118.000 åskådare besökte tävlingarna.
Årets första Race sänds redan innan säsongstarten - den 3 maj. Första tävlingen i årets STCC-serie körs i Falkenberg den 5-6 maj. Testerna inför årets säsong inleds i Falkenberg den 9 april.

Opel Team Sweden i STCC 2001
Förare: Pontus Mörth
Ålder: 24
Yrke: Opel-säljare i Karlstad
Ort: Kil
Familj: Flickvännen Helene
Meriter: JSM-vinnare Formel Ford 1993, Nordisk Mästare i F3 1996, 1:a Synsam Cup/STCC 1998, 2:a i tyska Beetle Cup 1999 och 2000
Bil:
Modell: Opel Vectra Super Touring
Konstruktion: Opel Performance Center, Tyskland
Motor: Opel 16 v, 4 cyl, 2000 cc
Effekt: + 300 hk vid 8.500 v/min
Toppfart: Växlad för 200-240 km/h beroende på bana
Växellåda: Sekvensiell, 6-växlad Extrac
Bromsar: AP 6-kolvsok, luftkylning
Fjäderben: Dynamics runt om
Hjul/däck: 19 tum med Dunlop enhetsdäck för STCC 2001
Vikt: 980 kg (1.150 kg inkl förare)


STCC
Racing
www.motorsportivarmland.nu