Favoriterna föll från i F2
Det blev rena favoritfallet i spektakulära F2-klassen i Midnattssolsrallyt i helgen. Först försvann en av favoriterna - värmlänningen Jonas Kruse - med trasig motor - redan före start!
I det läget var det bara för SM-ledande Per Svan att åka upp till Östersund och hämta en bunt SM-poäng. Trodde man. Men redan på den andra specialsträckan stannade Svans normalt så driftssäkra Opel Astra Kit Car:
- Det var en ventil i motorn som gick sönder. Inte klokt egentligen - jag som inte haft ett tekniskt problem sedan Jyväskylärallyt 1997!
Näste man att försvinna var SM-trean Magnus Henriksson, som slog sönder bakvagnen när han dunkade in i ett träd ett par sträckor innan mål. Så det blev inga extra SM-poäng för honom heller. I stället blev F2-klassen en kamp mellan veteranen Harry Joki i en VW och utmanaren Andreas Eriksson i en Ford.
Lite till mans trodde man väl att rutinerade Harry Joki skulle kunna ta sin första seger för året. Men Andreas ville annorlunda, höll undan och vann till slut med knappt 4 sekunder. Segern innebar att Andreas är ny trea i SM-tabellen efter ledande Per Svan och tvåan Jonas Kruse:
- På det här sättet hände egentligen ingenting i SM-sammandraget, kommenterar Per Svan. Som nu måste ge allt i de två tävlingar som återstår i SM för att bärga ytterligare ett guld hem till gården i Gagnef:
- Nästa SM-deltävling körs i Sandviken i början av september. Den tävlingen körs uteslutande på asfalt, vilket innebär att Jonas Kruse kommer att åka mycket fort.
- Sedan är det SM-finalen i slutet av månaden - Rejmerallyt i Östergötland. Den tävlingen går på grus, men å andra sidan är det dubbla SM-poäng som gäller. Så fråga inte mig hur det här ska sluta!
Resultat, Rally-SM, Midnattssolsrallyt, F2: 1) Andreas Eriksson, MK Speed. Ford Kit Car, 1.09.35,4, 2) Harry Joki, Västerås MS, VW Kit Car, +3,6 sek, 3) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab Kit Car, +56,4.
SM-ställningen efter 4 av 6 deltävlingar (prel): 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car, 46 p, 2) Jonas Kruse, Göteborgs MF, Renault Kit Car, 36, 3) Andreas Eriksson, 29, 4) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW och Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, vardera 28 p.


Per Svan satsar på vinst i Midnattssolsrallyt
- Midnattssolsrallyt är ett av mina favoritrally.
- Underbara vägar - snabba och fina. Och så är det så himla vackert. Nästan som i Dalarna...
Per Svan är på jakt efter ytterligare ett SM-guld. Just nu förbereder han sig inför helgens deltävling - Midnattssolsrallyt.
- Jag gillar jämtlandsvägarna. De är tuffa och snabba - passar min 2-hjulsdrivna Opel Astra Kit Car perfekt. Dessutom startar förarna som kör i lilla Grupp N före oss, vilket innebär att vi lite längre bak i fältet kommer att slippa allt rullgrus.
- Så blir det bara torrt och fint borde det gå att ge förarna i de 4-hjulsdrivna bilarna en match, ler Svan.
- Blir det regn och halka är jämtvägarna däremot rena skräcken. Det blir halt värre än på vintern och då får man vara glad om man tar sig i mål med hel bil...
Per Svan jagar SM-guld i F2-klassen - en spektakulär och publikvänlig klass som tyvärr blir lite tunn i Jämtland, eftersom varken Tomas Gullabo Jansson eller Jonas Kruse kommer till start:
- Gullabo totalskrotade i Danmark på försommaren och får inte fram någon ny bil. Men att Jonas inte lär komma till start (motorproblem) - det var en besvikelse. Jag skulle gärna vilja ha revansch för att han slog mig i South Swedish Rally senast...
- Däremot räknar jag med att Harry Joki ska komma igång igen. Och så får jag se upp med Magnus Henriksson - han åker väldigt fort just nu, säger Per Svan.
Jämtrallyt startar på fredag den 16 juni kl 14 med första etappen. Andra etappen avgörs med start redan klockan 8 på lördagsmorgonen. Totalt ska förarna i de olika SM-klasserna avverka 12 specialsträckor på sammanlagt 12,5 mil.
Första klassen ut är Lilla Grupp N - standardbetonade bilar med 2-hjulsdrift och max 2-litersmotorer, därefter kommer F2-klassen innan man går över till de fyrhjulsdrivna klasserna och Grupp H - den så kallade nationella klassen för fritt trimmad, äldre 2-hjulsdrivna bilar. Tävlingen avslutas med lokala förare i standardklasser. Totalt är 140 ekipage anmälda till start.
En av de mest sevärda förarna i 2-hjulsdrivna Grupp H är Peter Friberg, som kör en ohyggligt snabb Opel Corsa med 2-litersmotor på 200 hästar. Peter ligger tvåa i SM-klassen efter seger i South Swedish Rally och utmanar bl a klassens ledare, Magnus Gustavsson, Skepptuna.
Ställningen i Rally-SM, F2 inför Midnattssolsrallyt i Jämtland:
1) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car, 46 p, 2) Jonas Kruse, Göteborgs MF, Renault Megane Kit Car, 36, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, d:o, 28. vardera 9 p.
Lilla Grupp A:
Svan toppar SM - trots avåkning!
Förra året vann han South Swedish Rally totalt. Nu fick han nöja sig med att bli tvåa i Lilla Grupp A efter värste konkurrenten Jonas Kruse. Men han - flerfaldige svenske mästaren i rally, Per Svan - var ganska nöjd ändå - när han fått tänka efter en stund.
- Ja, jag toppar fortfarande SM. Och även om jag alltid kör för att vinna, så är det SM-poängen som är viktigast.
Första dagen kördes uteslutande på asfalt. Det innebar att de tvåhjulsdrivna 2-litersbilar som Per och hans konkurrent Jonas Kruse rattar hävdade sig utmärkt gentemot konkurrenterna i de 4-hjulsdrivna bilarna. Mycket riktigt toppade också en av dem - Jonas Kruse - tävlingen efter den första dagen. Andra dagen avgjordes på grus. Och Opel-föraren Per Svan hade bestämt sig för att åka ifatt sin konkurrent:
- Men det gick för fort. Vi snurrade redan på den första grussträckan och backade av vägen. Vi hade tur som klarade bilen utan skador men tappade alldeles för mycket tid, sa Svan, som förlorade 1 min och 20 sek till sin konkurrent på manövern.
- Och det går inte att köra in. Så i det läget var det bara att bevaka andraplatsen och hoppas att Kruse också skulle råka ut för något...
Men det gjorde inte Kruse. Värmlänningen som gick till slut i mål som segrare i Lilla Grupp A, 49 sekunder före titelförsvararen från Dalarna. Per Svan toppar SM-tabellen i klassen, 10 poäng före Jonas Kruse. Och det står allt mer klart att det är mellan de här två som striden om SM-guldet kommer att stå. Speciellt som Harry Joki aldrig kom till start.
Friberg vann Grupp H
I den nationella klassen för 2-hjulsdrivna bilar triumferade Peter Friberg, Ludvika. Peter kör en Opel Corsa och åkte strålande på slutet då han gick ifatt och förbi Magnus Gustavsson, som tog ledningen från start. En av landets få rallytjejer i SM-eliten,Carina Hermansson, Skepptuna, slutade på tredje plats.
Resultat, Rally-SM, Lilla Grupp A: 1) Jonas Kruse, Karlstad MC. Renault, 1.44, 13., 2) Per Svan, Borlänge MK, Opel, +49, 3) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford, +1.33.
SM-ställningen (prel): 1) Per Svan, 46 p, 2) Jonas Kruse, 36, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, 28.
Resultat Grupp H 2WD: 1) Peter Friberg. Ludvika MS, Opel, 1.45.13, 2) Magnus Gustavsson, Skepptuna MK, Peugeot, +47 sek, 3) Carina Hermansson, d:o, Toyota, +50.
SM-ställningen (prel):
1) Magnus Gustavsson, 35 p, 2) Peter Friberg, 27, 3) Daniel Carlsson, Säffle MC, Toyota, 24.

Per Svan nöjer sig med F2-vinst i South Swedish Rally
För ett år sedan skrev Opel-föraren Per Svan rallyhistoria. Då vann han South Swedish Rally totalt - med en 2-hjulsdriven bil! Nu är det dags igen. Exakt kl 12.45 på fredag den 26 maj rullar Per Svan iväg med sin 2-hjulsdrivna Opel Astra Kit Car från starten i Kristianstad. Framför sig har han två dagar på grus och asfalt i ett sommarvackert sydsverige. Och bakom sig har han en hel hög konkurrenter, många i 4-hjulsdrivna turbobilar...
- Klart jag gärna vill upprepa totalsegern från förra året. Men ärligt talat blir det svårt. För den gången var det många av toppkillarna som fick problem.
- Så i år nöjer jag mig med att försöka vinna min egen klass - F2. Det är tillräckligt tufft att ha förare som Jonas Kruse och Harry Joki nafsande i hasorna.
Per Svan är rutinerad och segervan. Bonden från Dalarna brukar prenumerera på SM-guld i den här spektakulära klassen. Och han leder SM-serien i år också efter vintersäsongen, 7 poäng före smålänningen Tomas Gullabo Jansson. Men Tomas kommer inte till start eftersom han gjorde skrot av sin Peugeot i Danmark för några veckor sedan. Däremot kommer Jonas Kruse, Renault och Harry Joki, VW. Det var just de herrarna som Per Svan krigade med för ett år sedan.
- Jonas har kört en del sommartävlingar och åkt väldigt bra så honom får vi se upp med. Och Joki brukar alltid åka bra, speciellt på asfalt, kommenterar Per.
- Själv har jag inte hunnit köra alls eftersom jag haft fullt upp med vårbruket.
Första tävlingsdagen handlar det uteslutande om rally på asfalt. Lördagen däremot avgörs på grus.Sammanlagt kommer ett 80-tal förare till start i den internationella delen av tävlingen (som även inrymmer SM i Grupp N och Grupp A-klasserna) medan ett 40-tal förare 'fyller på' i Sydrallyt - tävlingen för förarna som kör de två nationella SM klasserna.
Ställningen i Rally-SM, F2 inför South Swedish Rally:
1) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car, 32 p, 2) Tomas Gullabo Jansson, Gullabo RC, Peugeot 106 Kit Car, 25, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault Maxi Megane, 19, 4) Jonas Kruse, Göteborgs MF, d:o, 18, 5) Harry Joki, Västerås MS, VW Kit Car och Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab Kit Car, vardera 9 p.
Per Svan tänker vinna i Vännäs!
Rallybonden Per Svan har inlett årets SM-säsong på bästa sätt. Han gjorde det genom att vinna Bergslagsrallyt i januari - något han aldrig gjort tidigare.
- Så nu känns det som allt annat kommer att gå av bara farten.
Det är med andra ord en heltänd Per Svan som kommer till start i årets andra SM-rally i Vännäs på fredag.
Visserligen tvingades den regerande mästaren i F2-klassen att bryta Svenska Rallyt nyligen. Men eftersom den tävlingen för en gångs skull inte ingick i SM-serien har det ingen betydelse.
Per Svan - som kör en Opel Astra Kit Car för Opel Team Sweden - stortrivs på rallyvägarna i Västerbotten:
- Det är alltid fint underlag och rejält med snö. Ett riktigt vinterrally som är rena njutningen att köra.
Dalmasen sticker inte under stol med att han är på jakt efter ännu ett SM-guld - hans sjätte i karriären:
- Naturligtvis är det guld som gäller. Men jag vet också att det är många som jagar. Klassen är inte stor, men den innehåller flera duktiga förare i många bra bilar. Så det finns inget utrymme för misstag för då kommer Jonas Kruse, Harry Joki och Tomas Gullabo Jansson stormande...
Den 37-årige lantbrukaren från Gagnef i Dalarna är populär bland åskådarna.
- Ja, det verkar så. Folk gillar tydligen när vi förare i våra tvåhjulsdrivna bilar är med och slåss med de 4-hjulsdrivna turbobilarna.
- Dessutom låter de rejält på sträckorna. Det hörs när det kommer en Kit Car farande!
Ställningen i Rally-SM, Gr A upp till 2.000 cc (F2):
1) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car, 2) Tomas Gullabo Jansson, Gullabo RC, Peugeot 106 Kit Car, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault Maxi Megane, 4) Harry Joki, Västerås MS, VW Kit Car, 5) Mathias Waldegård, MK Rimo, Nissan.
'Vinstmaskinen' Per Svan - bara segrar räknas
- Jag har kniven med mig. För varje 4-hjuling vi åker ifrån, gör jag ett märke i ratten. När vi kommer i mål i Karlstad ska ratten se ut som en tvättbräda! Per Svan, den snabbe bonden från Dalarna, skrattar.
Just nu förbereder han sig för ännu en start i Svenska Rallyt. Dalmasen är - som vanligt - storfavorit till seger i den 2-hjulsdrivna klassen. De senaste sju åren har han vunnit fem gånger.
- Det brukar gå rätt bra i Svenska. Frånsett -98 då jag hamnade jag på taket...
Egentligen har Per Svan en väldig press på sig. Alla kräver att Opel-föraren ska vinna. Speciellt i år då fjolårskonkurrenten Kenneth Eriksson lämnat F2-klassen och gått över till WRC:
- De förare jag måste se upp med är i första hand Jonas Kruse och Tomas Gullabo Jansson. Båda är mycket duktiga förare och ska jag slå dem, får jag inte göra några misstag.
- I andra hand är målet att komma så högt upp som möjligt i totallistan. Det finns inget roligare än att åka ifrån förare i 4-hjulsdrivna bilar!
Per Svan kör en så kallad F2-bil för Opel Team Sweden - landets genom tiderna mest framgångsrika rallyteam. Bilen är en 270 hästars, framhjulsdriven Opel Astra Kit Car.
- Det är i första hand de 4-hjulsdrivna turbo-bilarna i Grupp N-klassen vi siktar in oss på. De är lite lättare att tas med än WRC-ekipagen, säger Per. Som faktiskt har en totalseger att minnas:
- Det var i South Swedish Rally, EM-tävlingen förra året. Då åkte vi fortare än alla 4-hjulsdrivna, oavsett klass, minns Svan:
- Men nu handlar det om VM, så nu är det lite svårare....
Per och hans konkurrenter i F2-klassen är populära bland publiken:
- Ja, det brukar vi vara. Bilarna ser rätt fräcka ut och låter som ilskna bålgetingar. Och så gör 2-hjulsdriften att körstilen blir rätt brutal, ler Svan som laddar upp lika minutiöst som vanligt. Bilen är genomgången i minsta detalj och inget lämnas åt slumpen.
Som vanligt har Opel-föraren värmlänningen Johan Olsson vid sin sida:
- Ja, det är samma gäng som tidigare. Utan deras stöd blir det inga framgångar.


Per Svan tog F2-seger i Bergslagsrallyt
- Jag trodde aldrig jag skulle kunna bli så glad för en seger. Men Bergslagsrallyt är den enda tävling jag inte har vunnit tidigare, så det här var något speciellt.
Per Svan var mycket, mycket nöjd med segern i SM-premiären. Opelföraren satsade allt under den inledande etappen och kunde därefter köra med koll på konkurrenterna.
- Fast visst blev jag orolig här jag tvingades stanna bakom Harry Joki, som kört av och blockerade vägen. Då går tiden rasande fort...
Bergslagsrallyt blev som vanligt en tuff och svår tävling med flera långa, krävande specialsträckor. Per var nervös innan start - senast han körde den här tävlingen ledde han när han körde av och tvingades bryta på den sista sträckan. Och gången dessförinnan började det snöa våldsamt . Då försvann segern eftersom han tvingades spåra i djupsnön...
Men det gick alltså vägen. Och nu har den 37-årige lantbrukaren siktet inställt på ännu ett SM-guld - hans sjätte i karriären:
- Det känns i alla fall så, nu när jag äntligen lyckats besegra Bergslags-spöket!
Som väntat kom motståndet från främst tre förare: Jonas Kruse, Harry Joki och Tomas Gullabo Jansson. Men Jonas åkte av och blev kvar i målgången på den åttonde av tävlingens nio specialsträckor.
- Det var en lång, svår sväng i mycket hög fart där många andra också blev klvar. Men det är sånt som händer ibland. Själv hade jag en hisnande upplevelse på SS 1 där en kurva kom väldigt hastigt på. Vi dunkade in i vallen men klarade oss kvar på vägen och kunde fortsätta utan andra problem än en onödigt hög puls, berättar per Svan.
Några sträckor tidigare hade Harry Joki åkt så illa att han fastnade och blockerade vägen för konkurrenterna. Den förste som fick stanna var Gullabo, sedan kom Svan och ytterligare en bil. Men då var man så pass många att man kunde hjälpa Harry att ta ut rätt körriktning.
- Jonas Kruse kom precis när allt ordnat upp sig, så han tappade ingen tid. Men jag hade fortfarande en minut till godo. Så när vi väl kom igång igen så visste jag att jag trots allt hade en bra chans att vinna, kommenterar Per Svan.

Resultat, Bergslagsrallyt, Rally-SM deltävling 1: F2:
1) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car, 1.55.23, 2) Tomas Gullabo Jansson, Gullabo RC, Peugeot 106 Kit Car, +2 min 09 sek, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault Maxi Megane, +2.53, 4) Harry Joki, Västerås MS, VW Kit Car, +6.10, 5) Mathias Waldegård, MK Rimo, Nissan. +10.03.

Per Svan siktar på guld igen
Det är guld som gäller för Per Svan - i år igen! Men det är klart - har man tagit fem SM-guld i rally de senaste sju åren - då är det inget annat som räknas...
Förra året satsade Opel Team Sweden på en ny bil åt sin stjärnförare - en splitter ny Opel Astra Kit Car. Det är med den bilen han nu ska försvara sitt SM-guld.
- Svåraste motståndet kommer från Harry Joki i en VW Kit Car och från Jonas Kruse i en Renault Maxi Megane. Dessutom lär vi få se upp med Tomas Gullabo Jansson, som kör en Peugeot Maxi 1600 cc, säger Per.
Per och hans konkurrenter tävlar i den spektakulära F2-klassen - en klass där bilarna både ser fräcka ut och låter som ilskna bålgetingar.
Årets SM-serie inleds med Bergslagsrallyt redan den 7-8 januari. Tävlingen - med rallycentrum i Ludvika - är lång och tuff. Inte mindre än 18 mil ss ska avverkas under tävlingsdagarna. Första etappen är en kortare seedningsetapp med start kl 17 på fredagen medan merparten tävlingsmil avverkas under lördagen.
Antalet anmälda är stort - inte mindre än 157 ekipage. Men så handlar det också om SM i samtliga klasser inklusive junior-SM.
Per Svan hade en bra SM-säsong förra året. Den 37-årige lantbrukaren vann bland annat en tävling totalt:
- Segern i EM-tävlingen South Swedish Rally - då vi vann totalt och slog alla 4-hjulsdrivna bilar - var en av mina största framgångar någonsin, minns Per som debuterade för exakt 20 år sedan.
Per Svan ska, precis som tidigare, ha värmlänningen Johan Olsson vid sin sida:
- Ja, det är samma gäng som tidigare och vi har förberett oss på samma sätt. Bland annat har bilen varit nedplockad i detalj för kontroll.
- Men nu är allt klart och målet är givetvis att ta guld igen. I så fall Opel-teamets 74:e guld sedan starten!

www.motorsportivarmland.nu
rally-sm