Handikapprace i Linköping
Lördagen den 24 oktober var jag till Linköping där jag tillsammans med Carina Hermansson, Fredrik Ekblom, Mikael Jernberg, Tomas 'Gullabo' Jansson, Gert Blomqvist, Lars-Ove 'Biffen' Olsson och många fler skjutsade handikappade barn i åldrarna 4-18 år. Det var en otrolig kick att se den glädje dessa härliga ungar kände då de fick åka med oss. Bakom arrangemanget låg Anita och Roger Trygg som hade lagt ner ett otroligt arbete. Du kan läsa mer i Bilsport nr 24. Det visades också ett litet reportage i 'Lilla Aktuellt' 29 oktober.

Bilsport Performance Show 1998
Den 30 oktober till den 1 november arrangerades 'Bilsport Performance Show' i Jönköping. Där samlades rally-, rallycross- och racingförare med sina bilar för att visa upp sig. Med hjälp från bröderna Jan och Peter Olsson på Anttila byggde vi en timmerkoja med gärdsgård och det blev en succé. Det kom ca 15.000 besökare till mässan och många var mycket intresserade av både bilen och montern. Vi hade också anordnat en tipstävling med frågor som man kunde hitta svaren till i stugan. Hela 409 personer deltog och varje dag lottade vi ut en stugweekend på Anttila och en åktur med mig i rallybilen. I Bilsport nr 24 kan du läsa mer om mässan.

Awards
Massor av fina Bilsport Awards delades också ut under helgen. Pappa Per-Inge var en av de tre nominerade till 'Årets Mentor', men priset gick till Lennart Nodby. Lennart har hjälpt många förare under åren bl.a. hjälpte han mig med en Volvo 240 år 1994.

Vår mycket duktiga mekaniker Sven-Inge Neby nominerades till 'Årets Mekaniker'.
Juryns motivering löd:
För en aldrig sinande entusiasm och uthållighet, osjälviskt och framgångsrikt arbete kryddat med teknisk briljans och stor professionalism.

Tillsammans med nio andra ekipage tävlade vi om priset
'Årets Rallyjunior 1998'. Priset delades ut sent på söndag eftermiddag och det var en nervös väntan innan det var dags.
Väl uppe på scen fick vi diplom som bevis på att vi blivit nominerade av ingen ingen mindre än Rickard Rydell. En pirrig väntan infann sig innan juryn slutligen sprätte upp kuvertet. Man tog fram en lapp och läste:
'Priset Bilsport Award i klassen årets Rallyjunior 1998 går till Pernilla Walfridsson!'
Gissa om jag blev glad! Ännu en gång fick jag ta emot ett pris av Rickard Rydell (jag passade allt på att få en kram!). Stig Sjöberg överlämnade en check på 50.000 kr.
Juryns motivering löd:
För att med skicklighet, kyla, snabbhet och professionellt uppträdande nått framgångar, som ur ett internationellt perspektiv gör henne till Sveriges intressantaste rallyjunior på många år.
Det värmer kan jag lova!

Pricken över i:et
Torsdagen den 12 november åker Ulrika och jag till England för att börja träna inför RAC-Rallyt. Egentligen heter tävlingen numera Network Q Rally, men alla säger RAC. Vi tränar söndag 15/11 till torsdag 19/11. Många sträckor är samma som förra året och de flesta sträckorna körs i Wales. Vi fick dock ett mycket ´högt startnummer, 75, ifjol hade vi 70. Men vi får visa att vi kan bättre än så. Vi startar söndagen den 22 november och går i mål tiden den 24:e.


Pernilla Walfridsson vann West Euro Cup
Trots att det holländska Tulpanrallyt inte kommer att gå till historien för Pernilla Walfridsson och Ulrika Mattsson för resultatets skull så var det tillräckligt för tjejerna att försvara fjolårets seger i West Euro Cup. Totalt hamnade de på 21:a plats och sjunde i klassen.
- Strulet började på SS2 där vi for rakt igenom en vägbom och tappade cirka 20 sekunder. Efter första dagen låg vi på 15:e plats totalt och fjärde i grupp N, berättar Pernilla.
Andra dagen körde de upp sig till elfte plats innan de for av i ett djupt krondike.
- Vi hade inte en chans att få upp bilen själva. Men Ulrika sprang och hämtade hjälp och efter tio minuter var vi på vägen igen.
- Även om inte placeringen blev märkvärdig räckte det ändå till seger i West Euro Cup före skånske Ingemar Johansson i en Seat. Och det var ju det vi var i Holland för, avslutar Pernilla.
Totalt: 1) Armin Kremer, Tyskland, Subaru Impreza, 1.53.23, 2) Bert de Jong, Holland, Subaru Impreza, 1.54.55, 3) Eddie van den Hoorn, Holland, Ford Escort WRC, 1.55.55, 16) Ingemar Johansson, Sverige, Seat Ibiza, 2.11.30, 21) Pernilla Walfridsson, Sverige, Mitsubishi Lancer, 2.15.40, 25) Thomas Aronsson, Sverige, Opel Astra GSI, 2.18.38, 45) Kjell Cassebois, Sverige, Suzuki Swift, 2.30.18.


Pernilla Walfridsson skrällde i Rejme-Rallyt
När krutröken lagt sig efter en sista dramatisk rallysträcka vid årets SM-final - Rejme-Rallyt i Lidköping - var sensationen ett faktum. Pernilla Walfridsson hade kört in som totaltvåa och slagit alla SM-tävlarna - utom vinnande Mats Thorszelius - i en riktig rallyrysare.
- Jag fattar inte att det är sant, säger Pernilla överlycklig efter sitt livs rally på östgötavägarna. Det har gått lugnt och fint hela vägen och vi har inte ens varit i närheten av någon avåkning. Ulrika har också gjort ett fantastiskt bra jobb med notläsningen, ja vi fungerar helt enkelt bra tillsammans.
- Vi ville också visa att våra resultat i Finland och England inte var någon tillfällighet, men det här gick ju över förväntan. Även om en del hade problem mot slutet så har vi varit med hela tiden.
Från 12 till fjärde plats
Efter fredagens etapp låg de båda tjejerna Pernilla och Ulrika Mattsson på 16:e plats. Vid lördagens första långa sträcka på drygt 25 km tog de ett jätteskutt från tolfte till fjärde plats. Den placeringen höll de sedan fram till sista sträckan på nära fyra mil då både ledande Mats Jonsson och tvåan Kenneth Bäcklund fick problem.
Pernilla var 27 sekunder efter Thorszelius men också några sekunder före 'Stecka' Walfridsson som kom trea.
- Det är bara att lyfta på hatten för Pernilla. Hon kör som en hel karl, sa farbror 'Stecka' som också var en vinnare med ett nytt guld till sina medaljsamlingar.
Tulpanrallyt
Redan kommande helg ska Pernilla upp till bevis igen i holländska Tulpanrallyt. Här gäller det final i West Euro Cup. Pernilla som gjorde en strålande insats i engelska Manx Trophy leder nu West Euro Cup och har nu stora chanser att försvara cupsegern från förr året.
- På tisdag sticker jag och Ulrika igen för rekognosering av sträckorna i Holland. Nu har det varit intensivt ett tag, men det här livet älskar vi, säger de överlyckliga tjejerna som verkligen fått rallysverige att spärra upp ögonen.

Pernilla tvåa i Manx Trophy
När Manx Trophy avslutades lördag eftermiddag hade Pernilla Walfridsson kämpat till sig andraplatsen, endast 15 sekunder från vinnande engelsmannen Uel Williamson i en Ford Escort. Under sista etappens fyra sträckor var hon snabbare än Williamson på tre SS. Pernilla Walfridsson var klart dominerande på sista etappen och körde in en dryg minut på Williamson.
Pernilla tappade andraplats på andra etappen.
En koppling till växellådan gick sönder under fredagens etapp av Manx Trophy på Isle of Man där Pernilla Walfridsson/Ulrika Mattsson fortfarande tillhör toppen.
- Av fredagens 12 sträckor fick vi bara köra tio då de blivit strukna p.g.a. olyckor. Vi låg ca. tio sekunder efter ettan när kopplingen till växellådan gick sönder.
- Vi fick köra två sträckor på treans och fyrans växel och tappade 1.5 minuter.
Inför den sista etappen under lördagen ligger de på fjärde plats 26 sekunder efter trean.
- Vi kommer att köra allt vi vågar på de fyra mycket tuffa sträckor som återstår, säger Pernilla inför lördagens avslutning.
Pernilla Walfridsson trea på första etappen
Pernilla Walfridsson/Ulrika Mattsson som detta veckolut kör Manx Trophy på Isle of Man öppnade bra på torsdagskvällen då rallyt inleddes. Tre sträckor kördes och tjejerna tog in fin tredjeplats. Ligger inför fredagens tolv sträckor nio sekunder efter ledande Ollie O'Donovan i en Opel Astra och fem efter Uel Williamsson, i en Ford Escort. Pernilla vann första sträckan med en sekund.
Pernilla berättar att det finns tre rallyn i samma rally. Det stora 'The Internationel Manx Rally', 'Manx Historic' och den tävling värmlandstjejerna kör 'Manx Trophy'.
- Vi kör samma banan, men fem sträckor mindre. På torsdagskvällen körde vi tre SS medan de andra körde fem. Under fredagen åker vi tolv sträckor, lika med andra och i lördagens etapp kör vi fyra och de andra sju.
- Vägarna är otroligt smala. De smalaste jag någonsin sett. Underlaget är dock fint och det finns många luriga småhopp och svåra svängar.
- Karaktären är ändå mycket snabb och vi kör på delar den kända 'TT-Course' - en mc-tävling som körs varje år med hundratals motorcykilster.
- Sträckorna är utspridd över hela ön och vi kör både på fina allmänna vägar, men ofta på mindre och som sagt otroligt smala vägar.
- Träningen gick bra men det var svårt att hitta då det var dåligt skyltat och ofta inte utmärkt med start/mål, berättar Pernilla från den lilla ön Isle of Man.


Neste Rally Finland

Vi åkte till Finland med inställningen att vi skulle dit och lära oss skriva noter men framför allt för att få träning inför kommande år.
Vägarna i Finland skiljer sig ganska mycket från våra svenska vägar och den största skillnaden är alla krön och lyft som är svårt att beskriva i noterna. Det är också mycket svårt att bedöma vilket spår och vilken hastighet man skall ha över krönet eller lyftet för att komma rätt till nästa sväng.
Träningen
Träningen var tuff och pågick i fyra dagar. Vi åkte varje specialsträcka tre gånger. Det kanske låter mycket, men eftersom vägarna är så speciella är det väldigt svårt att få till bra noter att köra efter. Första varvet talar jag om för Ulrika hur jag ser vägen, andra varvet läser Ulrika upp för mig och vi gör lite småändringar, tredje varvet provar vi att åka lite fortare. Jag måste säga att vi fick till hyfsade noter men det blev några 'Aha'-upplevelser under tävlingen.
Jag vill passa på att tacka Jonas Kruse och Bruno Berglund för den otroligt fina hjälp vi fick då vi tränade. Bruno har åkt tävlingen 17 gånger och Jonas fyra gånger så de hade en hel del tips att dela ut.
Dag I
Vårt ankare i teamet, PeO, blev tyvärr mycket allvarligt sjuk precis innan start och tvingades tillbringa helgen på sjukhus. Vi bestämde oss dock för att starta i alla fall och fick låna Renault-teamets Jan Stigson som extra mekaniker. Vi bestämde oss för att köra för PeOs skull men det var jävligt svårt i början då vi inte visste hur sjuk han var. Det ösregnade hela dagen och det var mycket halt på de ifrån början steniga och dåliga vägarna. Den mest kända sträckan för dagen var 'Ruuhimäki' med de tre otroligt stora lyften i rad. Vi körde även en ny sträcka 'Mäkkipärä' med hela nio lyft i en följd! Efter första dagen låg vi på 32:a plats totalt och 6:a i klassen.
Dag II
PeO hade kvicknat till och vi kunde slappna av lite. Dagens etapp var den längsta med nio sträckor på totalt 194,6 km. Vägarna var lite bättre än dag I men det var fortfarande mycket sten. Vi hade dock mycket fin hjälp från Michelin och fick prova sk ATS-däck med ett sorts skum i som gör det praktiskt taget omöjligt att få punktering. Vi körde klassiska 'Ouninpohja' på 34,55 km, en av de snabbaste sträckor jag kört. Den började på en jättebred typisk 'Finlandsväg' men blev smalare och smalare mot slutet. De sista km var det gräs i mitten av vägen men karaktären var fortfarande lika snabb. Efter dagen låg vi 26:a totalt och 4:a i klassen.
Dag III
Nu gällde det att fortsätta att ta det lugnt och inte förivra sig mot slutet. Vi skulle köra sex sträckor och på platsen bakom låg polacken Kuzaj, 48 sekunder efter. Jag visste att om jag åkte i mitt lugna tempo och om han åkte som han gjort de andra dagarna så skulle han knapra in lite men inte allt. Jag bestämde mig för att åka lugnt och inte göra misstag och att låta Kuzaj närma sig. Han plockade sekunder på varje sträcka men inför de två sista ledde jag fortfarande med 22 sekunder. Jag tyckte det var mycket och tog det lugnt på SS 23 som jag visste var dålig eftersom vi kört sträckan som SS 21. Jag kom i mål och jämförde min tid med spanjoren Climent, jag var fyra sekunder efter honom och tänkte att Kuzaj inte tar så mycket av de 22 jag hade som försprång. Men ack vad jag bedrog mig! Kuzaj hade laddat allt och slagit mig med 23,5 sekunder!
Helt plötsligt var jag nu 1,5 sekunder efter honom och bara en sträcka kvar att köra. Jag blev jättepaff och helt tyst. Polacken kom och bad om ursäkt för att han hade kört förbi mig och sa att jag skulle vara nöjd med en fjärdeplats eftersom jag körde tävlingen för första gången. Jag satte mig i bilen, knäppte på mig bältena och tänkte att har jag inte laddat på hela rallyt så skulle jag i alla fall prova på sista sträckan.
Jag koncentrerade mig så jag var svart i ögonen och Ulrika var lika sammanbiten som jag.
Ulrika läste: -'Start 80 HRNH i vsk 30 MV MH...'
Ulrika läste jättebra och jag körde allt jag klarade av. Vi kom i mål fick vår tid: 7.11.2.
Polacken som startade minuten bakom skulle alltså klara tredjeplatsen om hans tid var 7.12.7. Vi väntade och väntade, journalister och åskådare samlades runt bilen och vi väntade.
Kuzaj kom och nu måste vi bara få se hans tid. Tidskontrollanten skrev på tavlan: 7. 1.... mitt hjärta satt nu i halsgropen, 7.15.0.!
Det blev ett vrålskrik utan dess like! Ulrika och jag var TREA i Rally Finland!
Tjugo meter längre fram stod ett helt busslass med svenska supportrar och det blev fotografering och glädjerop.
Det är en känsla som är svår att beskriva men det kändes som om vi vunnit hela rallyt! Vi satte oss i bilen för att köra de 13 milen till målrampen inne i Jyväskylä. Vi grät och skakade av lycka!
Vi vill härmed tacka:
- Våra fantastiska mekaniker PeO och Svein
- Jan Stigson som ställde upp på kort varsel
- Mamma Inga-Lill
- Pappa Per-Inge
- Ian
- Er, Alla härliga samarbetspartners
Det är Ni alla som gjort det möjligt för oss att ta vår finaste placering någonsin!
-----------------------------------------------------------
'JES'
Vi har nu haft vår första träff i Svenska Bilsportförbundets Elitsatsning 'JES'.
Denna fysiologiska test var den första av fyra olika delar i vår utbildning. På schemat står även PR-kurs, körträning, notträning m.m.
Vi träffades på Lugnets Idrottsvetenskapliga Institut 'LIVI' där vi fick genomgå två dagars intensiv testning.
Först testades syreupptagningsförmågan. Det gick till så att vi fick på oss en syrgasmask, en klyp för näsan och sedan fick vi springa allt vi förmådde på ett löpband med lutning på. En datamaskin mätte under tiden vi sprang hur mycket syre vi kunde ta upp under belastning.
Precis efter var det dags för kontroll av spänst och magmuskler. Efter det bar det iväg till sjukhuset där vi fick röntga oss i en speciell röntgen som kunde utläsa hur stor del av vår kropp som var muskler, fett och benstomme. Dagen avslutades med en timmas mountainbike.
Andra dagen var lite lugnare, endast teori. Vi gick då igenom alla värden på testerna vi gjort och fick veta vad det betydde. Vi fick också veta hur vi ska börja träna och vad det är för skillnad på styrke- och konditionsträning.
Vi har nu tre månader på oss att förbättra vår kondition innan det är dags för en uppföljande test. Pust!
Vi önskar Er alla en varm och härlig höst!
Hälsningar från Pernilla och Ulrika


Pernilla Walfridsson trea i Finland
Finlands VM-rally är slut. Tommi Mäkinen har flugit fram på sina hemmavägar och blev historisk då han vunnit det finska VM-rallyt fem år i rad. Carlos Sainz har klarat den finska pressen från Juha Kankkunen och leder fortfarande VM.
Thomas Rådström avancerade till sjätte plats totalt under andra etappen och hade riktig kontakt med Richard Burns, men i en jämn duell över de sex sista sträckorna var Burns 14.1 sekunder före.
SS16 blev slutet på Jonas Kruses medverkan i årets rally. Efter en hårdlandning på några av de många krönen fick både Jonas och hans codriver Bruno Berglund känning av både nack och ryggskador och fördes till sjukhus sedan de med svårt sargad bil tagit sig till målet. De låg på fjärde plats hela vägen tills det tog slut.
På 21 plats totalt finns Pernilla Walfridsson som i sin första kontakt med de finska VM-vägarna gjort en strålande insats och körde till sig tredje plats i grupp N. Pernilla var hårt pressad mot slutet då den polske föraren Kuzaj med en sträcka kvar var förbi Pernilla med 1.1 sekund. Pernilla ville dock gärna ha tillbaka sin tredjeplats och slog Kuzaj på sista sträckan. På SS 16 gjorde Pernilla ett av sina berömda längdhopp. 'Det svartnade för ögonen vid landningen' kommenterade Pernilla vid sträckmålet.
Ytterligare två svenska förare kom i mål. Johan Rudengren blev femma i grupp A7. Och Karl-Erik Bäckvall som kom sexa i grupp N3.
Resultat från Finlands VM-Rally efter SS 24
Klass A8
1 Tommi Mäkinen, Mitsubishi, 3.16.56.1
2 Carlos Sainz, Toyota, 3.17.31.7
3 Juha Kankkunen, Ford, 3.17.41.3
4 Didier Auriol, Toyota, 3.19.25.3
5 Richard Burns, Mitsubishi, 3.19.52.9
6 Thomas Rådström, Toyota, 3.20.07.0
7 Marcus Grönholm, Toyota, 3.21.02.0
8 Jarmo Kytölehto, Subaru, 3.23.46.4
9 Pasi Hagström, Toyota, 3.28.11.4
10 Bruno Thiry, Ford, 3.30.05.5
Klass N4
1 Gustavo Trelles, Mitsubishi, 3.41.45.7
2 Luis Climent, Mitsubishi, 3.46.50.5
3 Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, 3.50.10.0
4 Leszek Kuzaj, Mitsubishi, 3.50.12.7
5 Tom Jarle Myrvang, Mitsubishi, 3.58.48.4
6 Marco Tempestino, Mitsubishi, 4.00.07.4
Klass A7
7 Hannu Jokinen, Mitsubishi, 3.37.20.7
1 Alister McRae, VW, 3.39.45.6
2 Toni Gardemeister, Seat, 3.40.05.4
3 Pavel Sibera, Skoda, 3.57.11.9
4 Seppo Muhonen, Opel, 4.07.51.8
5 Johan Rudengren, VW, 4.09.38.8
Klass N3
1 Jorma Laakso, VW, 4.07.48.2
2 Eero Räikkönen, Opel, 4.08.51.4
3 Gilles Panizzi, Peugeot, 4.13.14.5
4 Jussi Välimäki, Opel, 4.15.52.0
5 Markku Harju, Ford, 4.17.18.9
6 Karl-Erik Bäckwall, Seat, 4.22.14.0

Hermansson ny ledare
Fem tjejer var i farten med sitt Riksmästerskap under Rally Killingen. Som väntat gjorde inte Carina Hermansson, Skepptuna något misstag. Men det var verkligen hårt om andraplatsen. Sista sträckan blev avgörande då Monia Magnusson, Avesta slog tabelltrean Marie Ellner, Kungsör med tre sekunder. Just tabellmässigt innebar det att femteplacerade Magnusson närmade sig Mari Ekström, Östernärke. Trion i täten blir svår att rubba där Pernilla Walfridsson förpassades till andraplatsen, men ändå har segerchansen kvar.

Pernilla Walfridsson kör Rally Finland.

Nästa inslag i rally-VM blir rally Finland med nio svenska ekipage. Flera värmlänningar är i elden både på förar- och codriversidan. Debut i Finland gör Pernilla Walfridsson och Ulrika Mattsson.
- Jag håller just nu på med att förbereda inför årets höjdpunkt, Rally Finland. Det ska bli enormt spännande och lärorikt. Det blir säkert svårt att åka fort första året men jag måste ju börja någon gång, säger Pernilla.
Pernilla Walfridsson reser till Finland fredagen den 14 augusti och påbörjar träningen innan rallyt startar en vecka senare. Det här innebär att ekshäradsekipaget måste avstå tjej-RM i Rally Killingen. Men finlandsäventyret går naturligtvis före.
- Har fått massor av tips av Bruno Berglund om vilka däck jag ska använda och jag har fått mycket fin hjälp från Michelin. Det är 24 sträckor och vi kör upp till tre sträckor innan vi har service vilket gör det ännu svårare med däckval, fortsätter Pernilla.
De flesta sträckorna går söder om Jyväskylä. När anmälningstiden gick ut hade 120 förare anmält sig., fördelat på 71 grupp A-bilar och 49 i grupp N. I Pernillas klass blir man 21 bilar. I stora grupp A är Thomas Rådström ende svensk och hans hjälpreda är Torsbys Gunnar Barth, för övrigt största klass med 32 bilar. I klassen finns också Tina Thörner från Säffle med sin tyske förare Uwe Nittel.
Två värmlänningar i exil bildar par i F2-klassen då återigen Jonas Kruse tillsammans med Bruno Berglund och deras Renault-team ska ut på nytt VM-äventyr. F2 upptar 28 bilar där också Kenneth Ericsson deltar i sin Hyundai.

Blandade framgångar i Hunsrück Rally
Pernilla Walfridssons intryck av årets Hunsrück Rally blev inte lika positivt som vid fjolårets tävling. Många problem gjorde att hon fick bärgas bort från samma sträcka två gånger i helgen.
Redan på fredagskvällen var hon borta ur rallyt sedan hon hamnat i ett stenröse och slagit bort höger kulbult utan minsta chans att ta sig loss. Innan dess hade hon gjort ett jättehopp på 44 meter på de s.k. Gina-krönen.
Dagen efter gavs det en ny tävlingschans för de som brutit under lördagen. Återigen spökade den olyckliga sträckan från fredagen. Bilen som startade strax före Pernilla började brinna och där fick de vänta tills bilen brunnit upp. Tredje gången de var ute på samma sträcka gick vänster kulbult av och nu var det definitivt stopp endast 200 meter från den plats de fick bryta under fredagen. Trots alla problem blev det 20 nya poäng i West Euro Cup och nu fortsätter hon med Manxrallyt på Irland och avslutande Tulpanrallyt i Holland.
- Cupen är nog körd för min del, men jag kör de två återstående för det är fina tävlingar, säger Pernilla som inte räknar med att få så stora problem på en och samma gång som den här helgen.
Det positiva för Värmlands del kom i rallyts nationella del där Mats Karlsson från Säffle vann i överlägsen stil med sin Volvo 940. Mats framfart var imponerande - han hade 3.5 minuter till närmaste man - en tysk hemmaförare. Femma totalt i nationella klassen var Kils Morgan Olsson som vann den lilla delegationen av Volvo Original och närmar sig slutsegern i Nordic West Euro Cup. 'Loka' Eriksson var drygt minuten efter som tvåa. En deltävling återstår i serien - holländska Golden Tulip Rally som körs i slutet av september. Morgan kan förlora serien om Anders 'Loka' Eriksson vinner samtidigt som Morgan får problem. Anders Rådström debuterade på underlaget och drabbades av sex punkteringar men torsbyföraren kämpade sig i mål.

Värmländskt i Rally Hunsrück
Pernilla Walfridsson, Ekshärads MS tillhör de förare som gärna Rally Hunsrück i Tyskland under helgen. Rallyt ingår i West Euro Cup, en serie som Pernilla totalvann förra året. Hennes chanser är inte lika stora i år eftersom hon tvangs bryta South Swedish Rally - den svenska deltävlingen i serien.
- Hunsrückrallyt är en kanonfin tävling med bra arrangemang och mycket speciellt underlag. Vi kör på ett jättestort militärt övningsområde med vägar av betong. Området är ganska kuperat och det mest häftiga är de sk. "Gina"-krönen. Det är tre krön som går uppför som i en trappa. Man flyger supergôtt och ärligt över alla tre, berättar Pernilla som gärna hoppar högt och långt när hon får tillfälle.
Pernilla ligger på nionde plats i årets W.E Cup. Av deltagarna i Tyskland har hon bara Ingemar Johansson från sydsverige före sig i tabellen. Norrmannen Petter Solberg (som sistlidna helgen blev totaltvåa i Libanon) leder cupen före Mats Jonsson. För Mats vankas det väl rallycross i Piteå.
Pernilla kommer den här gången att få drabba samman med tyskan Isolde Holdereid som kör en WRC-Toyota. Tillsammans med Uwe Nittel sitter som vanligt Tina Thörner.
Det existerar också ett Hunsrück National med bland annat Mats Karlsson, Säffle i sin Volvo 940 och ett litet gäng Volvo Original som gör upp om Nordic West Euro Cup. Här är chanserna ungefär jämbördiga mellan Kils Morgan Olsson, Arne Rådström, MK Ratten och Anders 'Loka' Eriksson, Hällefors. Det skiljer nio poäng mellan Morgan som leder och Rådström som ligger trea.

Pernilla vann årets tredje tjej-RM
Säsongens tredje deltävling i tjej-RM i rally avgjordes med Skepptuna MK som arrangör. Det betydde hemmavägar för Pernilla Walfridssons svåraste konkurrent, Carina Hermansson. Men Pernilla är svårslagen just nu och självförtroendet på topp så hon tog en ny delseger. Det var årets andra seger i serien, men det kan bli svårt att återta titeln från Carina Hermansson.
- Jag måste avstå tävlingen i Kil och Mälarrallyt, de kolliderar med andra uppdrag, berättar Pernilla.
Hon ska nämligen köra det finska VM-rallyt i Jyväskylä där träningen påbörjas när Killingen körs. Och senare kolliderar Golden Tulip Rally i Holland med Mälarrallyt.
- Jag räknar med att köra finalen och vinner jag där finns det en liten chans att vinna tjej-RM.
Pernilla kom femma totalt i Midnattsspecialen i Skepptuna. En placering hon inte var helt nöjd med. Hon snurrade nämligen på sista sträckan och tappade minst en placering. Hon var ändå en halvminut från de båda tätmännen Mikael Åhman och Dick Larsson. De överskred för övrigt snitthastigheten på en sträcka så den fick strykas trots att de flesta hade passerat.
Kommande helg körs Midnattsolsrallyt i Jämtland. Femte deltävlingen i rally-SM, givetvis med Pernilla på plats.
- Tror vägarna i Jämtland passar mig. Så nu ska gubbarna få åka, skrattar Pernilla som verkligen överraskade i South Swedish Rally tills hon knäckte en tall.
Pernilla tvåa i Enköping
Det var hårt värre mellan de båda tjejgiganterna i svensk rallysport, Pernilla Walfridsson, Ekshärad och Carina Hermansson, Skepptuna. Vid lördagens tävling i Enköping som samlat hela elva tjejteam till andra deltävlingen i Riksmästerskapet föll avgörandet på fjärde sträckan.
-Jag kom ifatt två tävlande på sträckan och tappade åtta sekunder på Carina, förargligt att bli slagen med två sekunder i en tävling, men Carina är duktig och det lovar en spännande fortsättning på serien.
-Bilen känns lite överstyrd. Försöker få detta justerat under vecka och efteranmäler oss till Örebro kommande helg.
Tjejerna kör verkligen fort och Carina och Pernilla tog nionde och tinde plats totalt i rallyt som vanns av Dick Larsson, Rasbo i en Mazda 323. Stig-Olof Walfridsson fanns med som föråkare, men råkade ut för motorras på första sträckan.
Med två segrar vardera delar Pernilla och Carina ledning i tjejernas RM-tabell. Trea är Marie Ellner, Kungsör som också kom trea i Enköping. Nästa deltävling i RM är Midnattspokalen i Skepptuna i början på juni. Carina Hermanssons hemmaplan.
Tjej-RM: 1) Carina Hermansson, Skepptuna MK, VW Golf, 22.40, 2) Pernilla Walfridsson, Ekshärads MS, Mitsubishi, 22.42, 3) Marie Ellner, SMK Kungsör, Opel Ascona, 25.06, 4) Charlotta Henningsson, Svärdsjö MK, Volvo 240, 25.12, 5) Monia Magnusson, Avesta BK, Opel Ascona, 26.32, 6) Eva Haak, Haninge MK, Toyota Starlet, 27.01, 7) Fia Norgren, Östhammars MK, Volvo 240, 28.09.

Sträcktider
1 Carina Hermansson
6:09, 5:06, 3:19, 4:45, 1:19, 2:02
2 Pernilla Walfridsson
6:11, 5:06, 3:16, 4:53, 1:14, 2:02
3 Marie Ellner
6:51, 5:40, 3:41, 5:15, 1:25, 2:14
4 Charlotta Henningsson
6:43, 5:37, 3:33, 5:33, 1:27, 2:19
5 Monia Magnusson
7:08, 5:56, 3:41, 5:58, 1:27, 2:22
6 Eva Haak
7:30, 6:06, 3:54, 5:37, 1:32, 2:22
7 Fia Nordgren
7:49, 6:14, 3:59, 5:54, 1:38, 2:35

Totalt efter två deltävlingar: 1) Pernilla Walfridsson och Carina Hermansson, 35, 3) Marie Ellner, 22, 4) Linda Persson, Järbo MK, 12, 5) Charlotta Henningsson, 10.

Pernilla favorit i Enköping
- Så här många tjejer har vi aldrig varit sen jag började köra Tjej-RM i rally, konstaterar Pernilla Walfridsson.
Det var längesedan elva ekipage körde samtidigt som i lördagens rally i Enköping, Br. Larssons Volvopokal. Det handlar om andra deltävlingen i Riksmästerskapet där Pernilla Walfridsson tog ledningen vid Limas rally i mars. Pernilla åkte inte tjej-RM förra året där dåvarande poängsystem gjorde det omöjligt att vinna serien.
- Det ändrades inför årets mästerskap och då är det klart att jag ställer upp, säger Pernilla som är knapp favorit till segern i Enköping.
Egentligen handlar det om två favoriter, Pernilla och Carina Hermansson som båda tävlar på elitnivå.

TJEJ-RM I RALLY
Deltävling 1 Lima MS 14 mars

1) Pernilla Walfridsson, Ekshärad, Mitsubishi, 37.53, 2) Carina Hermansson, Skepptuna, VW Golf, 38.37, 3) Linda Persson, Järbo, Toyota Starlet, 4) Marie Ellner, Kungsör, Opel Ascona, 43.00, 5) Mari Ekström, Östernärke, Ford Escort, 45.45.

Pernillas sida
Rallytävlingar