SEAT Ibiza Cup 2002

9 dec -01

Offerdals MK

Offerdalingen

16 febr

SMK Gävle

Gästrikland Runt

9 mars

Lima MS

LBC-Ruschen

26-27 april

Gotlands MF

Kärleksstigen

8 juni

Ljungby MK

Midsommardansen

10 aug

Kils MK Bil

Killingen

6-7 sept

Linköpings MS

Östgötarallyt




Ung nykomling i topp i SEAT Ibiza Cup
SEAT Ibiza Cup 2002 är redan igång. I helgen den 8:e dec kördes "Offerdalingen" som första deltävling i SEAT Ibiza Cup 2002. Tävlingsplatsen var Offerdal, 60 km nordväst Östersund. Tävlingen som var säsongens första vintertävling hade samlat ett 70-tal startande från hela Sverige. Antalet SEAT ekipage var nio till antalet och utav dessa var sex nykomlingar i cupen.
Som förberedelser inför årets debut hade SEAT Dealer Team genom Pål Grande bjudit till ett träningsläger i Rissna, Jämtland. Nykomlingarna fanns naturligtvis på plats för att förbereda sig inför kraftmätningen med dom rutinerade cupåkarna. Förutom åkträningen på snöunderlag, förbereddes också tävlingssäsongen med fjädringsinställningar under sakkunnig ledning av Öhlins representant Robert Kameron.
- Jag tycker fortfarande är bilen är lite orolig men bytet av fjädring gjorde underverk, menade Tobias Söderqvist efter testerna i Rissna.
Nu skulle kraftmätningen avgöras mellan dom orädda nykomlingarna och dom rutinerade cupåkarna Rudengren och Bergetorp. Favorittrycket vilade klart på cupmästaren Johan Rudengren samt Jan Bergetorp som nu hade hemmatävling. Bergetorp ville inte ta ut någon seger i förskott
- Jag har inte tävlat sedan kraschen i SM finalen, och jag vet inte om den kommer att påverka tempot, menade Jan före start.
Första sträckan var en helt ny skogsbilväg som aldrig tävlats på tidigare och snabbast var junioren Tobias Söderqvist från Årsunda utanför Sandviken. Tobias som nu gjorde debut i SEAT visade inga tecken på orutin. Delad tvåa med Bergetorp var värmlänningen Anders Karlsson.
Andra sträckan var lite snabbare och här visade Bergetorp att han inte belastades negativt av avåkningen i Köping. Tvåa på sträckan var Tobias tätt följd av Anders Karlsson.
Tredje sträckan blev sekundlika mellan Bergetorp och Söderqvist, sekunden före Karlsson. Inför sista sträckan ledde nu Tobias med 2 sekunder före Bergetorp. Nu hände det som inte får ske, Bergetorps kartläsare räknade fel när han beräknade ankomsttiden till fjärde och sista sträckan vilket gjorde att dom kom för sent till start och prickbelastades på 30 sekunder.
Nu hjälpte inte med seger på sista sträckan för Bergetorp utan slutsegern gick till nykomlingen Tobias Söderqvist som respektlöst åkte ifrån alla. Tvåa blev Anders Karlsson, slagen endast med 10 sekunder.
Nästa deltävling går i Gävle den 16:e februari och där kommer Tobias att få bära favoritskapet med tryck från revanschsugna cupkamrater.
Resultat deltävling nr 1 SEAT Ibiza Cup
1) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda 33.33
2) Anders Karlsson, Säffle MC 33,43
3) Jan Bergetorp, Offerdals MK 33.52
4) Pär Carlsson, Flens MS 35,04
5) Niklas Karlsson, Sala MK 35,42
6) Lars Inge Gustafsson, Eskilstuna MK 36,59
7) Johan Palola, SMK Dala 38,07
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Seat Ibiza Brutit
Petter Skoogh, Katrineholms MK Brutit
Kalle Bäckwall


Tävlingsreglemente 2002

1. Tillåtna bilar /klasser
SEAT Ibiza 2.0 16V som uppfyller reglerna för grp N2 (<2000 cc)samt SEAT Ibiza 1.8 T som uppfyller reglerna för grp N4 (>2001 cc).Bilarna tävlar och prisbedöms i sin respektive klass.

2. Deltagare
Förare /kartläsare med svensk licens i rally.Förare skall skriftligen anmäla sig till SEAT Ibiza Cup före deltagande.

3. Antal tävlingar
Sju deltävlingar ingår i cupen och varje förare får för sin slutplacering tillgodoräkna sig sina sex bästa resultat.

4. Poängsystem
SEAT-bilar enligt punkt 1 tävlar mot varandra oavsett placering i resp tävlings officiella resultatlista.10 främsta erhåller poäng enligt följande beräkning:15,12,10,9,8,7,6,5,4,3,2,1.Segraren erhåller 15 poäng,:an 12 poäng osv.Dessutom erhåller förare som på resp tävling besiktat sin bil och därmed inlett
tävlingen 10 startpoäng.Nytt för i år är att dubbla poäng utdelas för deltävling nr 7 (sista deltävlingen).

5. Särskiljning
Om flera förare placerar sig lika i en tävling,avgör inbördes placering på SS1,vid lika tid på SS1 avgör tiden på SS2 etc.
Om flera tävlande har lika sammanlagda poäng vid säsongens slut,placeras den främst som har flest antal segrar,andra placeringar etc.räknat på samtliga deltävlingar.Skulle detta inte ge utslag placeras den främst som har erövrat flest poäng i SEAT Ibiza Cups SM deltävlingar.Som sista särskiljning placeras den främst som har placerat sig bäst på tävling nr 1,därefter tävling nr etc.

6. Tävlingar 2002.
Ingående tävlingar skall fördelas geografiskt samt efter SEAT-återförsäljarnas spridning.Tävlingarna skall vara rallyn med arrangörsnoter.Vid inställd tävling kan cupansvarig komplettera med ersättningstävling.

7. Reklam
För att vara berättigad till prispengar skall tävlingsbil i samtliga tävlingar vara försedd med dekal "IBIZA " på bägge karossidorna.Dekaler tillhandahålls av SEAT Dealer Team.

8. Deltagares åtagande
I samband med ovanstående Cup-tävlingar kommer närliggande SEAT-återförsäljare kostnadsfritt att nyttja någon eller några av i cupen deltagande ekipage för marknadsföring.

9. Cupansvarig
Kalle Bäckwall,Box 3009,831 03 Östersund
Tfn:063-572050,Fax:063-572051 Mobil:070-5542050
E-post:kalle@backwall.se

10. Priser
Prispott på ca 400.000 kr som fördelas enligt följande: 276.000 kr fördelas efter placering i cupen vid årets slut .Fördelningen av pengar mellan klasserna efter andelen bilar i resp.klass.Ex.Om antalet deltagare efter årets slut är 14 st och inbördes fördelningen är 1 st Ibiza 2.0 16V och 2 st Ibiza 1.8 T så kommer 12/14 av 276.000 kr att fördelas mellan dom som tävlar med Ibiza 2.0 16V och 2/14 av 276.000 kr fördelas mellan dom som tävlar med Ibiza 1.8 T.
Utgångsläge för fördelningen är följande:1:a pris 100.000 kr,2:a pris 60.000 kr,3:e pris 40.000 kr,4:e pris 30.000 kr,5:e pris 20.000 kr,6:e pris 10.000 kr,7 &endash;8:e pris 5000 kr och 9 &endash;10:e pris 3000 kr.

www.motorsportivarmland.nu