Sigdalsrallyt 16 jan

Pernilla Walfridsson bröt i Norge
Pernilla Walfridsson var på väg mot en topplacering i norska Sigdalsrallyt när det bar av vägen 2 kilometer före mål. Sigdalsrallyt var upptakten på 1999 års norska rallymästerskap och enda helsvenska ekipage var Pernilla Walfridsson/Ulrika Mattsson. Om ingen visste vad de värmländska tjejerna kan uträtta så vet de norska förarna det nu. Inför tionde och sista fartsträckan låg de på en total tredjeplats.
- 8 km in på sista sträckan körde vi på en berghäll som stack ut i vägen med höger framdäck och slog av kulbulten. Vi klarade av att köra 5 km till innan drivaxeln hoppade ur lådan. Däcket vred sig tvärt ut åt höger och vi gjorde världens piruett innan vi for av vägen som en missil, berättar Pernilla.
- Vi körde bestämt och lugnt och fick till helt otroliga tider. Vi snurrade på SS3 och tappade 20 sek, fick backa i en hårnål på SS4 men hade ändå totalsnabbast tid. Vi var snabbast i gr. N på 6 av 10 sträckor och inför sista sträckan var vi på tredjeplats totalt, endast 23 sekunder efter ledande Henning Solberg och 3 sekunder efter Per Engseth.
Inget roligt slut för tjejerna, men arrangörerna tyckte det var spännande och delade ut ett pris trots att de brutit tävlingen.
Sigdalsrallyt vanns något överraskande av Henning Solberg. Överraskande i så motto att han bestämde sig för att köra endast två dagar före start. Henning som tillbringat ett par månader i sjuksängen efter ett komplicerat benbrott hade ingen tanke på någon seger, men var nu 33 sekunder före Per Engseth som tog andraplatsen. Valter Jensen tog hand om ledningen från start och efter två sträckor var han sex resp. åtta sekunder före Morten Östberg och Pernilla Walfridsson. Jensen var också i ledning efter fyra sträckor innan han åkte av och tappade två minuter. Morten Östberg som likt Jensen kör WRC-bilar, fick turboproblem och bröt.
Efter femte sträckan var Solberg i ledningen och utökade hela vägen till mål.
Sigdalsrallyt
Grupp A:
1) Henning Solberg, Subaru Impreza, 1.01.14, 2) Per Engseth, Toyota Celica, 1.01.47, 3) Thomas Kolberg, Mazda 323, 1.02.39, 5) Valter Jensen, Ford Escort, 1.03.28, 6) Bernhard Kongsrud, Ford Escort, 1.03.37, 7) Odd Martinsen, Toyota Celica, 1.03.38, 8) Roar Vannebo, Toyota Celica, 1.04.14, 9) Odd Liengen, Toyota Celica, 1.05.01, 10) Kristian Kolberg/Anders Dawidson, Mazda 323, 1.05.47.
Grupp N: 1) Per-Erik Brynildsen, Mitsubishi Evo IV, 1.02.36, 2) Svein Lauvlid, Mitsubishi Evo IV, 1.03.10, 3) Jo Inge Bakken, Mitsubishi Evo IV, 1.04.24, 4) Bernt Kollevold, Mitsubishi, 1.04.40, 5) Tom J. Myrvang, Mitsubishi Evo IV, 1.05.42, 6) Magne Trolsrud, Mitsubishi Evo IV, 1.07.03
F2
1) Bruno Arntsen, Opel Astra, 1.03.36.
Nationell 1) Vidar Johansen, Opel Kadett GSI, 1.04.56, 2) Espen Håkonsen, Volvo 242, 1.06.30, 3) Rune A. Dalsjö, Volvo 240, 1.06.40, 4) Roger Bakken, BMW M3, 1.06.53, 5) Jörn Moen, Opel Ascona, 1.07.00, 6) Björn A. Viko, Ford Escort, 1.07.11.


Pernilla och Kressner i Sigdalsrallyt
När norska rallymästerskapet 1999 inleds med Sigdalsrallyt på lördag 16 januari innehåller startfältet två svenska rallyekipage. Pernilla Walfridsson, Ekshärads MS och Johan Kressner som numera kör för Karlstads MC kommer med sina Mitsubishi att ta upp konkurrensen med de norska förarna i grupp N. Den tredje anmälde svenske föraren, Mats Jonsson, hinner inte få sin WRC-Escort klar till helgens rally och tvingas avstå premiärtävlingen.
Kressner som tävlade med norsk licens föra året blev då bäste grupp N-förare i NM. I år får grupp N ett eget mästerskap och de svenska förarnas främsta konkurrenter väntas bli Per-Erik Brynildsen och Bernt Kollevold. Pernilla Walfridsson som tävlade i Norge redan 2 januari i Rally Solör var inte alls nöjd med en fjärdeplats i grupp N den gången och med tanke på hennes prestation i Rally Nordvärmland blir hon förstås att räkna med i grupp N-toppen.
Fjolårets två bästa förare i NM bröderna Petter och Henning Solberg kommer troligen inte till start. I varje fall inte Petter som med sitt nya Ford-kontrakt har andra uppgifter. Henning har nyss kommit på benen efter ett par månader i sjuksängen. I en vurpa med en gokart bröt han underbenet på sex ställen och kanske måste avstå säsongöppningen i NM. Henning har köpt fjolårsbilen till Morten Östberg, en Subaru Impreza, medan Östberg själv trea i NM förra året, skaffat en WRC-Subaru till den här säsongen. En annan alltid lika het kandidat till topplaceringar, Per Engseth som redan hunnit med en rallyvinst i år liksom Roar Vannebo, båda i Toyota.
I F2-klassen har Bruno Arntsen fjolårsmästaren i en Opel Astra fått ny konkurrens av trefaldige grupp A-mästaren Birger Gundersen som kommer med en nyinköpt SEAT Kit Car. Nationella klassens mästaren Knut Höistad har övertagit Trond Lysengs BMW M3 medan fjolårets silver- och bronsvinnare Vidar Johansen och Espen Håkonsen fortsätter i sina Kadett GSI resp. Volvo 240.
Sigdalsrallyt är totalt 22 mil varav 10 mil fördelats på tio fartsträckor. Resultatservice Sigdalsrallyt
Rally