2006

Svenska Rallyt 1998 Svenska Rallyt 1999 Svenska Rallyt 2000
Svenska Rallyt 2001 Svenska Rallyt 2002 Svenska Rallyt 2003
Svenska Rallyt 2004 Svenska Rallyt 2005 Svenska Rallyt 2006
Svenska Rallyt 2007 Svenska Rallyt 2008 Svenska Rallyt 2010
Svenska Rallyt 2011 Svenska Rallyt 2012 Svenska Rallyt 2013
Svenska Rallyt 2014 Svenska Rallyt 2015 Svenska Rallyt 2016
Svenska Rallyt 2017 Svenska Rallyt 2018 Svenska Rallyt 2019
Svenska Rallyt 2020 Svenska Rallyt 2022 Svenska Rallyt 2023
Svenska Rallyt 2024    




06-12-19 Betyget för rally-VMs senaste hopp – Fuglesangklass!
Colin’s Crest, det berömda hoppet i Uddeholm Swedish Rally, får nu sällskap av ett annat jättekrön.
Det är luftfärden över bron på nybyggda Karlstad Super Special Stage som gör att rallyt nu har chans
att få in ännu en riktig fullträff i fråga om spektakulär publikupplevelse. Idag, tisdag, provkördes
hoppet och både bankonstruktörens och förarens högt ställda förväntningar överträffades.

Endast några få åskådare från tävlingsorganisationen var samlade när det var dags för provkörning av krönet.
Säffleföraren Mats Karlsson bakom ratten på en Mitsubishi Lancer Evo IV tog sig an den frostiga banan med
stor tillförsikt – och ingen blev besviken:
- Det var en brutal känsla med en väldigt brant uppförsbacke i början. Man blev lite tveksam först, men det
visade sig vara en lång och härlig flygtur och trots allt en ganska mjuk landning på landningsrampen.
Höjdkänslan blev dubbel av att banan eller räcket på den smala bron inte syntes när jag väl var uppe i luften,
marken ett antal meter under mig var det enda jag såg.

Bygget av superspecialsträckan på Färjestadstravet har pågått under nästan hela hösten. Arne Johansson på
Jemba ligger bakom den avancerade konstruktionen – och han har konstruerat mästerverket så att inga
ursäkter ska finnas för att vara feg:
- Bron är byggd så att alla förare ska kunna hålla full gas hela vägen över hoppet utan att riskera missöden i
nästa kurva. Grunden för alltihop kommer från Jembas notsystem för rally, som gör att man kan köra med en
personbil och mäta med sensorer hur bilen rör sig. Utifrån dessa mätningar har vi beräknat hur fort en
tävlingsbil kommer att kunna köra. Alla bilar, oavsett klass, ska flyga över bron – ingen blir kvar på marken!

För publiken kommer upplevelsen på Karlstad Super Special Stage att hålla absolut världsklass. Hopp så
långa som 30 meter är möjliga – och vid landningen utsätts förare och kartläsare för mäktiga fem G-krafter.
Från restaurangen eller publikplatserna på området kommer upplevelsen garanterat att bli hårresande när en
världsstjärna kommer flygande över bron samtidigt som en annan flyger fram under. Mats Karlsson ger på ett
förträffligt sätt en föraning om upplevelsen – ur förarens perspektiv:
- Det var några sekunders viktlöshet, så nu vet jag hur Fuglesang känner sig uppe i rymden!

06-12-15 Svenska Rallyt slår försäljningsrekord
Åtta plusgrader i Karlstad – då är Uddeholm Swedish Rally hetare än någonsin. Försäljningen av Rallypass slår alla tiders rekord.
– Vi började sälja rallypass via vår hemsida 2003. Aldrig tidigare har försäljningen varit så intensiv vid den här tidpunkten på året. Vi har redan sålt över tusen pass, säger Maria Huatorpet på Svenska Rallyt.

Vintern lyser ännu så länge med sin frånvaro i Värmland. Ända är intresset för den svenska VM-deltävlingen 8-11 februari 2007 större än någonsin. Det nyligen presenterade avtalet med Sverige Television – som bland annat innebär direktsändningen av den avslutande Superspecialsträckan på Färjestadstravet – kan vara en av förklaringarna till försäljningsrekordet. En annan är troligtvis att fler och fler upptäckt att ett rallypass är en uppskattad julklapp.
– Rent geografiskt är spridningen stor. Vi säljer rallypass till personer i alla delar av Sverige och världen. Hittills har vi kunder från 16 nationer. Bland annat har vi sålt åtta pass till Australien.
06-12-13 Svenska Rallyt och hela VM tillbaka i Sveriges Television
Nu är det klart – rally-VM är tillbaka i Sveriges Television. Minst två år framåt kommer varje deltävling i mästerskapet att visas på bästa sändningstid.
Den svenska deltävlingen, Uddeholm Swedish Rally, får extra mycket utrymme.
– Det här ger oss fantastiska möjligheter att utveckla vår tävling, säger Bertil Klarin, vd i Svenska Rallyt AB.

SVT Sports satsning på rally-VM är omfattande. Förutom ett timslångt program från varje deltävling de närmaste två åren (2007 och 2008) garanterar avtalet extra sändningstid från den svenska VM-deltävlingen i form av bland annat dagliga specialprogram med höjdpunkter från varje etapp.
– Dessutom blir det direktsändning från Färjestadstravet på söndagen när rallyt avslutas där med en Superspecial, berättar Johan Ejeborg, redaktör på SVT Sport.
Svenska Rallyts marknadschef Pär Ekholm är givetvis mycket nöjd över att rally-VM gör comeback i Sverige Television.
– Det här är oerhört betydelsefullt för Uddeholm Swedish Rally som tävling. TV-sändningen innebär att vi når ut på ett helt annat sätt och blir intressantare för såväl vår publik som våra samarbetspartners, säger han och tillägger:
– Men jag ser också många positiva konsekvenser för svensk rallysport i stort.
Albert Svanberg, chef för SVT Sport är glad över att återigen kunna erbjuda SVT:s tittare högklassig rallyunderhållning.
– Det finns ett stort publikt intresse för rally och Svenska Rallyt är en klassiker i SVT:s utbud, säger han samtidigt som Bertil Klarin konstaterar:
– Att ha ett tvåårskontrakt klart redan nu känns som en julklapp i förtid.
Stefan Klemetz kommer att kommentera SVT:s rallysändningar och Jonas Kruse fortsätter som expertkommentator.
Såväl Svenska Rallyt AB som Sveriges Television har tecknat avtal med International Sportsworld Communicators (ISC), som äger marknads- och TV-rättigheterna till rally-VM.


Rally-VM är tillbaka i Sveriges Television.
Det är en julklapp i förtid för bland annat
Bertil Klarin (t.v.) och Pär Ekholm, vd
respektive marknadschef för Svenska Rallyt.
Det långsiktiga avtalet om TV-sändningar
betyder mycket för deras möjligheter att
utveckla den svenska VM-deltävlingen
Uddeholm Swedish Rally.

06-12-08 DEFA skriver avtal med Svenska Rallyt
Uddeholm Swedish Rally har fått en ny Official partner. Det är DEFA som tecknat ett ettårigt avtal med den svenska VM-deltävlingen.
– Vi känner en stor tillhörlighet med Svenska Rallyt och våra produkter stämmer bra in med de kunder vi möter på ett vinterevenemang som det här, säger Enar Mellqvist på KG Knutsson AB.

KG Knutsson AB sköter försäljning och marknadsföring av DEFA i Sverige. Mellqvist är enhetschef med ansvar för bland annat det norskägda familjeföretagets olika produkter.
DEFA AS, med huvudkontor och fabrik i Sandvika utanför Oslo, är stora på bland annat värme- och säkerhetssystem för bilar.
– Det ska bli kul att jobba med en ny partner och se hur samarbetet med DEFA kan utvecklas på sikt, säger Pär Ekholm, marknadschef på Svenska Rallyt.
I samband med Uddeholm Swedish Rally planerar DEFA för en stor utställning av sina produkter på serviceplatsen i Hagfors.

SVENSKA RALLYT

06-11-24 SVT i långt gånga förhandlingar om att sända hela Rally-VM
Det ser ljust ut för alla oss som vill se Rally-VM på TV nästa år. SVT har nu långt gågna förhandlingar vad gäller inte bara Svenska Rallyt utan alla sexton VM-deltävlingarna. Något som är otroligt viktigt och bra, inte bara för alla rallyfans, utan för att de aktiva i VM-cirkusen ska kunna visa upp sig och sina sponsorer.
06-11-24 Anders Gullstrand premiärkör Svenska Rallyt i den fyrhjulsdrivna klassen
Anders Gullstrand och Stina Cebers fick fri start i Svenska Rallyt 2007 i och med resultaten i Top Driver rallysäsongen 2006. För att kunna köra Svenska Rallyt har Anders och Stina jobbat och jobbar finansiering på att köra en fyrhjulsdriven Subaru.

Det mesta har gått i lås och bilen tillsammans med Anders och Stina visas upp under bilsportmässan i Stockholm denna helg, där också starten i Svenska Rallyt offentliggörs. Dock säger Anders och Stina att ytterligare hårt jobb återstår under närmaste månaderna för att jaga fler sponsorer innan finansieringen är helt klar.

Direkt efter mässan åker Andes och Stina tillsammans med två Svenska team till England för att provköra och försöka få en plats som testförare i Fords WRC-team. Till England kommer ytterligare team från andra länder. Dessa team har också placerat sig i toppen, i sina respektive länders, Ford Flexifuel cup.

Resten av säsongen 2007 satsar teamet på en topplacering i SM, JSM och Ford Flexifuel cup med samma bil, i klassen för otrimmade tvåhjulsdrivna bilar, som de lyckats så bra med under 2006.

Mer info på www.andersgullstrand.se
06-09-28 Max Mosley till Karlstad
Svenska Rallyt får fint besök i slutet av oktober. I anslutning till etanolbilstävlingen Gröna Svenska Rallyt anordnas ett seminarium i Karlstad fredagen den 27 oktober med Max Mosley som huvudtalare. Temat för seminariet är Renare motorsport och Max Mosley, president för FIA i Paris, lägger ett grönt perspektiv på framtidens bilsport. Jordens begränsade resurser tvingar bilsporten till öppenhet inför nya drivmedel och där har Max Mosley tagit en aktiv del i debatten.
- Jag känner mig stolt över att ha lyckats få hit bilsportens högste chef Max Mosley för att delge oss sina visioner om en framtida grön bilsport, säger Christina Lundqvist, tävlingschef på Svenska Rallyt.

Karlstad 2006-09-28
SVENSKA RALLYT

06-09-27 Första spadtaget på Karlstad Super Special Stage
På tisdagen togs det första spadtaget till Karlstad Super Special Stage på Färjestadstravets
innerplan. Rallyts ordförande Sven-Åke Enochsson och travets ordförande Lennart Olsson
skötte uppdraget inför samlade gäster och media. När arenan står helt klar kommer
världseliten i rally att visa upp sig inför många tusen åskådare.
Närheten till Karlstad ger en helt ny publik chansen att se på rally-VM och fler besökare i regionen
gynnar både turism och näringsliv. Uddeholm Swedish Rally startar torsdagen den 8 februari på
Karlstad Super Special Stage, men delar av den nybyggda arenan används redan vid Gröna Svenska
Rallyt lördagen den 28 oktober.
– Arenan ger oss ett tillskott med spänning och prestige och är ett perfekt ställe att ha start och mål för
rallyt, säger tävlingschefen Christina Lundqvist nöjt.
Karlstad den 26 september 2006

Skiss nr 1:

Skiss med hoppande bilar på Karlstad Super Special Stage.

Skiss nr 2:

Skiss över Karlstad Super Special Stage

Citat från första spadtaget:
"Att nu ha tagit det första spadtaget för arenan här på Färjestadstravet känns fantastiskt. Det är en milstolpe i rallyts historia, och jag är övertygad om att det blir mycket nöje för publik, förare och inte minst näringslivet."
Sven-Åke Enochsson, styrelseordförande, Svenska Rallyt

"Inom rallysporten ser vi hur flera av våra kollegor redan har superspecialsträckor och andra planerar sådana. Det är viktigt för oss att flytta rallysporten närmare publiken - och Karlstad Super Special Stage är ett utmärkt exempel på hur vi gör just detta."
Christina Lundqvist, sportchef, Svenska Rallyt

" Vi har under en längre tid jobbat med att kategorisera var publiken bäst kan följa Uddeholm Swedish Rally. Med Karlstad Super Special Stage skapar vi en extremt lättillgänglig arena som gör oss mer attraktiva för såväl publik som sponsorer. Vi får dessutom en arena som kan användas året runt där vi kan arrangera flera evenemang. Första exemplet på detta kommer redan den 28 oktober då vi kör Gröna Svenska Rallyt, en tävling för etanolrallybilar, på den nya arenan."
Pär Ekholm, marknadschef Svenska Rallyt

"Spadtaget vi har tagit idag är början på en för Uddeholm Swedish Rally unik arena där förutsättningar för publik och media redan finns, såsom parkering, restauranger, etc. I Karlstad med omnejd finns 150 000 potentiella kunder, och målsättningen är att skapa en rallyfestival runt arenan där krogar, butiker, hotell och övrigt näringsliv i Värmland ska känna sig delaktiga."
Glenn Olsson, eventchef, Svenska Rallyt

Färjestadstravet
"På Färjestadstravet har vi som vision att få en levande arena med både hästar och människor - och nu också bilar. Under ett år har vi ca 40 travdagar, vilket också ger oss 320 lediga dagar varje år, samtidigt som vi har en omfattande anläggning som vi tror passar rallyt. Därför har vi en enorm uppbackning från våra medlemmar när vi nu ger oss in i detta, eftersom de ser att vår satsning med rallyt är viktigt för Färjestads Travsällskap."
Ken Karlsson, sportchef, Färjestadstravet

"Vi har hela tiden varit positivt inställda till att få in Svenska Rallyt på Färjestadstravet. Vår ambition är skapa ytterligare liv runt Färjestadstravet och att senast år 2010 ha fyra stora sportarrangemang per år här."
Lennart Olsson, ordförande, Färjestads Travsällskap

Övriga medverkande:

"Den nya arenan för Svenska Rallyt i Karlstad är en angelägenhet för många fler än för Karlstadborna. Genom att göra arrangemanget lika lättillgängligt som en ishockeymatch, skapas nya förutsättningar för turismen och näringslivet i hela Värmland. Vi ger alltifrån barnfamiljer till företagare en ny möjlighet att se vilken fantastisk upplevelse Svenska Rallyt är."
Eva Eriksson, Landshövding i Värmlands län

"Allt som bidrar till en ökad fokusering på Värmland är en fördel för näringslivet. Uddeholm Swedish Rally ger positiv uppmärksamhet till länet, både på nationell och men framförallt internationell nivå och det gynnar i förlängningen Värmlands näringsliv. "
Ulf Ljungdahl, vd, Handelskammaren i Värmland

"Uddeholm Swedish Rally är en nationellt och regionalt viktig angelägenhet. Det är därför roligt att kunna konstatera att man utvecklar utbudet både publikt och mot sina samarbetspartners."
Christer Svahn, vd, Region Värmland.

"För några år sedan gjorde vi en studie som visade att 38.5 miljoner kronor spenderas i Värmland på grund av rallyt - pengar som annars inte skulle ha betalats här. Betydelsen av rallyt för vårt län kan inte överskattas - och därför känns det fint att få vara med när Värmland och Karlstad tar ett kliv framåt.
Björn Sandborgh, länsråd Länsstyrelsen i Värmland

"Äntligen! Det har varit svårt att få in rallyt i Karlstad, men nu är det äntligen på gång. Rallyt är Sveriges enda årligen återkommande VM-tävling - och vi Karlstadbor har varit dåliga på att förstå hur stort rallyt är. Nu måste vi se till att sluta upp!"
Ingrid Ivars, näringslivsdirektör, Karlstad Kommun

"Karlstad är en av Sveriges hotelltätaste städer och för oss inom besöksnäringen kommer denna arena som på beställning. Det ska sjuda i Karlstad under rallyt; man ska gå på krogen och bo på hotell - på så vis genereras också nya jobb inom besöksnäringen i Karlstad."
Östen Högman, styrelseordförande, Visit Karlstad

" Vi vet att målgruppen som är intresserade av bilar ökar, och allt fler människor bokar resor och åker från rally till rally. Nu måste vi lyfta rally på riksplanet, för Svenska Rallyt är en såväl nationell som internationell angelägenhet."
Monika Karlsson, länsturistchef, Värmlands Turistråd

"Besöksnäringen är den näring som växt mest i Värmland under de senaste 3-4 åren. Jag ser denna arena som ytterligare en pusselbit i detta. Betydelsen av Svenska Rallyt ska inte underskattas, något förenklat kan man säga att rallyt ger Värmland ca 30 årsanställningar."
Urban Svanberg, regionchef, Svenskt Näringsliv
06-09-12 Uddeholm Swedish Rally 2007
Den 8-11 februari 2007 avgörs nästa års andra deltävling i World Rally Championship.
Rally Guide 1 finns nu publicerad på rallyts hemsida www.swedishrally.com.
06-02-15 SVT om varför man inte sänder Rally-VM och Svenska Rallyt
Ni är många som i varierande tonfall skrivit och undrat varför inte SVT sänder VM-serien i rally i allmänhet och Svenska Rally i synnerhet under 2006. Jag har full förståelse för er besvikelse, och tror knappast att det här svaret får er att ändra uppfattning, men jag vill ändå ge en förklaring till vårt val. Till att börja med är jag glad att ni hör av er, det är viktigt för oss att få känna av publikens reaktioner på våra beslut.

2006 är på många sätt ett riktigt stort sportår för SVT, inte bara för att vi sänder de tre största evenemangen, dvs vinter-OS i Turin, fotbolls-VM i Tysland, och EM i friidrott i Göteborg, utan för att vi också sänder en rad andra evenemang, varav en del inte fanns i vårt utbud 2005, ex VM i innebandy, VM i ridsport, VM i bandy och Paralympics för att nämna några. Ett sånt år som 2006 måste även vi prioritera, av ekonomiska skäl (rättigheter, personal, produktion etc), men också tablåmässiga skäl. Det leder till att några evenemang vi sänt tidigare av olika skäl valts bort i år, ex backhoppning i Garmisch, Davis Cup i tennis och Svenska Rallyt.

En del av er tycker det är ett tecken på att vi bara satsar på de stora sporterna, men det stämmer inte. Inom fotbollen är VM det enda mästerskapet/liga som vi direktsänder. OS består verkligen av ett brett utbud. Utöver det sänder vi många andra idrotter (även motorsport som speedway-VM, STCC och DTM), både i SVT1&2 och inte minst i SVT24, så jag förstår ilskan över rally-vm, men vårt val har inget med att vi bara prioriterar stora sporter att göra.

Det var inget lätt beslut, vi vet att det finns ett stort intresse kring rally i Sverige, men det finns det kring mycket annat också. Många av er har använt det faktum att vi sänder bandy-VM som ett exempel på felprioritering, men finalen i bandy-VM drog nästan 700 000 tittare, vilket är betydligt fler än Svenska Rallyt gjorde i fjol, så visst finns ett stort bandy-intresse.

Nu satsade vi på att göra en rejäl nyhetsbevakning av rallyt istället i våra dagliga program Sportnytt/Sportspegeln som båda når en stor publik. Och ni som tycker vi inte ens nämnde rally där kan inte ha sett programmen. Svenska Rally stod var det längsta inslaget både i fredagen Sportnytt, och söndagens Sportspegel och det näst längsta i lördags (efter Kajsa Bergqvists världsrekord).

Att SVT skulle ha nåt emot just rally är naturligtvis helt fel - tvärtom är rally en av väldigt få sporter som vi sänt i många år utan att det funnits nån svensk som slagits i toppen. Det är i stort sett bara konståknings-mästerskap och rally-vm som vi behandlat på det sätt - dvs satsat på dom rejält trots avsaknaden av svenska framgångar, och vi tycker det varit bra, bl.a för att Svenska Rallyt just är en sån folkfest. Det kan vi tänka oss göra framöver också, men när vi måste göra ett val, som i år, är det förstås en pusselbit. Hade rallyt haft en Tony Rickardsson hade det stärkt det mästerskapet ytterligare.

Om beslutet var rätt eller fel beror på vem du frågar, och vad det ställs emot, vad som skulle valts bort istället, men det här är i alla fall en förklaring till hur vi resonerat.

När det gäller 2007 kan mycket väl rally-vm vara tillbaka i SVT. Ska vi ha ett bra, brett utbud får vi inte vara statiska. Då måste en del sporter kunna komma och gå i våra sändningar beroende på hur svenskt-intresse förändrats, och konkurrensen i övrigt, och beslutet för årets rally-VM gällde just 2006. Till nästa år kommer det vara uppe för diskussion igen.

Vänliga hälsningar
Albert Svanberg
--------------------------------
Sportchef
SVT Sport

06-02-11 Sandell sammanfattar Svenska Rallyt!
Känslan att bli tvåa i sin första junior VM tävling går inte att beskriva, men nu ska vi inte gå händelserna i förväg. När vi väl fick hem bilen för ca, 3 veckor sedan började man på allvar själv känna att VM premiären verkligen närmade sej. Vi började förberedelserna med att åka ett tredagars test i Norge. Första dagen gick mest ut på att jag skulle få lära känna bilen. Dag 2 och dag 3 jobbade vi professionellt tillsammans med Jean Francois från Renault sport i Frankrike. För att hitta de optimala inställningarna för Svenska rallyt. Så som väghållning, hjulvinklar, olika lufttryck och olika inställningar utav diffen justerade vi under dessa dagar. Både vi och fransmannen var efter testet mycket nöjda. Testveckan avslutades med att vi körde första deltävlingen utav Supercupen. Det kändes jättebra att få köra en tävling inför Svenska. Där slutade vi på en andraplats efter Robin Sandberg. Förväntningarna och förhoppningarna var nu högre ställda inför Svenska än tidigare. När väl recognoseringen drog igång på Svenska kändes allt jättebra. Förhållandena hade inte varit så här bra på flera år. Vägarna var kanonfina med bra isbotten och riktiga snövallar längs sidorna. Det kändes precis som om vi åkte runt i Jämtland på hemmaplan och körde. Jag och Emil fick ändra mycket i noterna eftersom det inte var någon snö alls ifjol. Uttryck som håll in och cut fick vi ta bort ur noterna. Även vissa kurvor var mycket skarpare av naturlig orsak.

På torsdagens shake down körde vi tre vänder och känslan var bra. På tredje vändan satte vi näst snabbaste tid. Endast 0.1 sek efter Guy Wilks ( Zusuki). Och då visste vi att tempot fanns där.

När tävlingen väl drog igång hittade vi direkt ett bra flyt i körningen. Efter fyra körda sträckor låg vi på en andra plats bara några sekunder efter PG Andersson. På SS5 Vargåsen som är tävlingens längsta sträcka fungerade allt bra till en början men efter 2,5 mil av totalt 4 körde vi in i en annan bil som stod vid vägkanten. Det var ett krön till en ganska skarp vänster och på krönet stod föraren och vinkade men då var det för sent att undvika smällen.

Vi körde vidare på sträckan lite smått omskakade och skärrade. Men det var inte det största problemet. Emils dörr gick inte att stänga, så han fick hålla i dörren med ena handen och nothäftet i den andra. Även det skötte han förvånansvärt bra men jag tappade tempot resten utav sträckan och de 20 sekunder vi tappade till PG var ett faktum. Vi kunde dock behålla andraplatsen över nattvilan.

Dag två inleddes lite sovande men vi kom succesivt igång. Dem som aldrig kört Svenska Rallyt borde göra det. Känslan utav att se allt folk och alla svenska flaggor gör så att en idrottsman kan prestera sitt yttersta. Vi försökte under dagen att attackera så mycket vi orkade men PG fortsatte att åka fort. Att köra jämnt med PG och ta några sekunder på några sträckor är möjligt men att ta igen de sekunder vi tappade första dagen var omöjligt. Efter dag 2 låg vi på en betryggande andraplats med ca, 1,5 min ner till tredjeplatsen.

Inför dag 3 sa teamchefen Jonas Kruse åt mej att jag just hade börjat på securitas. Jag förstod inte riktigt vad han menade eftersom securitas har varit mycket i blåsvädret på sista tiden. Men efter några sekunder förstod jag att vi skulle bevaka den position vi hade. Att sänka tempot men inte koncentrationen är otroligt svårt. Jag och Emil peppade varandra inför varje sträcka för att hålla koncentrationen uppe och det lyckades. Vi slutade därmed tvåa i JWRC premiären. Och våra 8 första VM poäng var ett faktum.

De två kommande JWRC deltävlingarna Spanien och Frankrike har vi valt att välja bort för att de går på asfalt. Vårat nästa framträdande i JWRC blir i Rally of Argentina som går av stapeln 28-30 April. Än så länge vet jag inte så mycket om rallyt men Renault sport i Frankrike har bara koll på det. Så det är inget som oroar oss.

Till sist vill jag tacka alla för det stöd vi fick under Svenska Rallyt. Jag kör vidare och hoppas att ni hänger mé.

Driver /Patrik Sandell
www.patriksandell.com
06-02-07 Hasse och Nicklas är nöjda med en 6e placering
Hasse och Nicklas kom 6a av dom ca 20 talet startande i GrN i Svenska Rallyt. Dom startade bra och låg 6a efter dom 2 första sträckorna. Tyvärr så fick dom en punktering på ss3 som sinkade dom en minut och halkade ner till en 11e plats. Hasse och Nicklas kämpade vidare med blandade sträcktider, dom försökte hitta ett bra tempo att åka i och det tog nog hela lördagen innan dom fann ett tempo som kändes bra. Måste även sägas att dom fick mycket bra support av Esko som jobbar åt Tommi Mäkinen Racing under hela tävlingen både med inställningar av stötdämpare och lite tips om hur bilen skall köras. Bilen känns bra nu och har en otroligt bra väghållning. Under söndagen låg dom i lite av ett ingenmansland med 3 min upp till Wäng och lika mycket ner till Brynildsen. Men sedan Wäng åkt av vägen skilde det helt plötsligt bara 0, 7sek upp till honom så när det var 3 sträckor kvar så provade Hasse att öka tempot något men tappade ändå nästan 10 sek på ss 17. Hasse fick till det bra på ss18 och tog tillbaka 7,5 sek och dom tog även 0,6 sek på ss19. Tyvärr fattades det ytterligare 3,5 sek upp till Wäng men Hasse och Nicklas är ändå nöjda efter att ha genomfört rallyt utan en enda skråma på bilen och att dom höjde tempot och ändå hölls sig på vägen. En eloge skall ges till hela serviceteamet (Sopa, Micke, Jon, Andreas, Matti, Nicklas, Anki, Maria) för ett mycket bra arbete under hela rallyt. Nu tar Hasse Och Nicklas nya tag och ser med tillförsikt fram emot nästa tävling Snow Rally.
SUBARU SWEDISH DEALER TEAM

06-02-07 Dagbok från Storms 17:e start i Svenska Rallyt
Måndag Jobbade fram till lunch. Lars lastade rallybilen och alla delar i bussen sen begav vi oss till Karlstad där vi skulle stråla samman med Per-Arne Strand och Pierre Ellison .
Läs hela dagboken på www.stormmotorsport.nu

06-02-06 Landslaget gav eko i värmlandsskogarna
Sex av sju landslagsförare klarade årets Uddeholm Swedish Rally.
- Jag är väldigt nöjd med helgen. De etablerade visade vad de kan, och de våra unga talanger hängde med över förväntan, säger förbundskapten Anders Dawidson.

Det har tystnat i skogarna i Värmland. Men ekot efter de unga svenskarnas framfart lever vidare. Patrik Sandell, till exempel, som debuterade i JVM med en Renault Clio Super 1600.
- Att hålla jämna steg med P-G Andersson var strongt, konstaterar Anders Dawidson.
- Att P-G laddade för att vinna JVM-premiären, han var ju mästare 2004, det var realistiskt. Men att Patrik skulle ta rygg på honom imponerade eftersom han endast hade 35 mil i sin bil innan start, fortsätter förbundskapten Dawidson.

P-G Andersson vann JVM-deltävlingen i sin Suzuki Ignis, två Patrik Sandell.

Peter Zachrisson fick åka på ett wild card, också han i en Ignis - dock något äldre än P-G:s.
- Bitvis hade han också mycket gångbara tider, men en avåkning gjorde att han föll i resultatlistan, säger Dawidson.

Svenska Bilsportförbundet (SBF) har under flera års tid satsat stort på unga talanger genom företaget Swedish Motorsport Challenge (SMSC). Målsättningen är att nå den absoluta toppen i rally och racing. Åtta SMSC-förare startade i Svenska Rallyt. Daniel Carlsson, gängets ålderman, fick för första gången kliva upp på prispallen som trea i en VM-tävling.
- Han imponerade redan från början genom att med kort varsel få ihop sin satsning ekonomiskt. Sedan lyckades han fokusera på körningen, trots att han nästan inte hade någon som helst erfarenhet av bilen. Mycket bra, säger Anders Dawidson.

Östgöten Jimmy Joge blev nia totalt.
- Han gjorde det han skulle. Åkte jämnt och fort utan större missöden.

Oscar Svedlund hade det som vanligt tufft i Svenska Rallyt.
- Det har gått troll i hans starter.

Redan på de inledande sträckorna slog han i en sten och tvingades byta däck. Det var på vippen att han lyckades ta sig till servicen.
- Han avslutade sedan suveränt och körde upp sig till en tredje plats i Grupp N!

Den ende som bröt rallyt var Patrik Flodin, då motorn i hans Subaru gav upp.
Med i tävlingen var även Johan Karlsson, en 19-åring från Solberga utanför Eksjö, som förbundskapten Dawidson håller ögonen på.
- Han var med för att träna och åka mycket mil i sitt allra första stora rally, säger Dawidson.

Förutom en liten avåkning tidigt lördag morgon höll han måttet.
- Han hade inte koncentrationen på topp, men det kommer han att ha i framtiden, spår SBF:s förbundskapten.


06-02-05 Oscar Svedlund slutar trea i Svenska Rallyt
Oscar och hans co-driver Björn Nilsson gör en enastående upphämtning i Svenska Rallyt. Redan under tävlingens andra sträcka, slog man i en sten som stack ut. Det resulterade i att hela höger framhjul sköts fram. Förutom att man tvingades stanna och byta däck, förlorade man fem och en halv minut. Mekanikerna gjorde sedan ett strålande jobb och fick bilen körduglig igen.

När den tredje sträckan sedan startade, hade man rasat ner till en 16:e plats.
"Det är svårt," säger Oscar, "att ladda om ge 100% hela vägen när man har ett sådant avstånd upp till täten".

Man bet ihop och försökte ta nya tag. Bara tänka sig sträcka för sträcka och inte göra några misstag. De höll ett högt och jämnt tempo, även om de inte körde på för fullt hela tiden, och lyckades därmed klättra upp till en bronsplats.

Så i det stora hela är Oscar ändå nöjd, det var jättefina sträckor och ett mycket fint rally. Och man hade som sagt mer att ge.

Stig Blomqvist slutar på en hedervärd fjärdeplats och femma hittar vi Hans-Erik Weng, som haft ett problemfyllt rally mellan varven. Dick Wicksell, som startade i en GrN bil, tvingades tyvärr bryta igår efter en avåkning.

Slutställning GrN
1 Juho Hänninen 03:24:16.8
2 Jukka Ketomäki 03:26:14.5
3 Oscar Svedlund 03:32:09.7
4 Stig Blomqvist 03:34:26.5
5 Hans-Erik Weng 03:37:49.6
6 Hasse Gustafsson 03:37:49.6
7 Eivind Steffensen 03:42:48,8

Mer info hittar du på www.oscarracing.se där tiderna finns för GrN
06-02-05 PG och Jonas vinner JVM i Svenska
Andersönerna PG och Jonas vinner den första deltävlingen av Junior-VM. PG och Jonas är mycket nöjda med rallyt, det var bara på en sträcka, man hade problem med bromsarna, annars har det bara flutit på prickfritt. Man tog i lite extra på de 4-5 första sträckorna och fick ett avstånd på 20 sekunder till Sandell och sen har man kört på säkerhet.

Patrik Sandell gör en fin debut i JVM. Även han har kört på i ett jämnt och högt tempo. Vi hade en till svensk med i toppen, Peter Zachrisson, som tyvärr åkte av igår och tappade sin tredjeplats. Han rasade ner till en sjundeplats, men har idag visat sin kapacitet och vunnit flera sträckor. Tyvärr tvingades han bryta på transporten till sista sträckan, eftersom remskiskivan gick sönder. Men han fick superrallytid och slutar ändå sjua.

SS19; Topp 10
1. PG Andersson (SWE), 03:29:18.7
2. Patrik Sandell (SWE), 03:30:11.8 +53,1
3. Urmo Aava (EST), 03:32:13.8 2:55,1
4. Pavel Valousek (CZE), 03:36:01.0 +6:42,3
5. K. Pinomäki (FIN), 03:37:24.5 +8:05,8
6. Jozef Béres, (POL), 03:43:36.5+14:17,8
7. Peter Zachrisson 3:50:24,6 +21:05,9
8. Michal Kosciuszko (POL), 3:56;17,8 +26:59,1
9. Guy Wilks (GB), 04:01:19.5 +32:00,8
10. Jaan Mölder (EST), 4:04:12,5 +34:53,8


Mer info hittar du på www.pgandersson.se, där vi följt juniorerna sträcka för sträcka.
06-02-05 Daniel tog hem rysarn, Grönholm vann rallyt
Daniel ledde inför sista sträckan med 0,2 sekunder. När han på sista sträckan drar ifrån och slutar trea, med sju sekunders marginal till Giggi Galli. De har haft en riktig rysare idag, där de turats om att leda med inte ens en sekunds marginal.

Grönholm kan idag fira sin fjärde seger i Svenska Rallyt och dessutom sin 38:e födelsedag. Han hade problem och förlorade 9 sekunder pga oljeläckage, men det ordnade mekanikerna på servicen. En nöjd Rådström slutar femma, vilket han är mycket nöjd med.

Resultat efter SS19

1 Marcus Grönholm 03:09:01.9
2 Sebastien Loeb 03:09:32.8 +30.9
3 Daniel Carlsson 03:11:58.7 +02:56.8
4 Giggi Galli 03:12:05.7 +03:03.8
5 Thomas Rådström 03:14:55.2 +05:53.3
6 Kosti Katajamäki 03:16:36.7 +07:34.8
7 Xavier Pons 03:17:37.5 +08:35.6
8 Henning Solberg 03:18:03.4 +09:01.5
9 Jimmy Joge 03:18:19.1 +09:17.2
-
13 Petter Solberg +20:20.3

Mer info på www.walfridsson.com där vi följt rallyt sträcka för sträcka med förarkommentarerna.
06-02-04 Daniel Carlsson trea inför natten efter jättefight med Galli
Hela lördagen i Uddeholm Swedish Rally 2006 har en enorm fight mellan Daniel Carlsson och Gigi Galli pågått. På ena sträckan har svensken tagit ledningen, nästa italienaren. I slutet av dagen var det dock Daniel som drog det längsta strået och lyckades hålla Galli i schack med tre ynka tiodelars marginal.

Prestationen så här långt i rallyt är mer än Daniel kunnat hoppas, med tanke på att hans förberedelser inte varit optimala. Att kunna matcha Gallis hastighet är en glad överraskning – och ändå känner Daniel att han har hygglig kontroll:
- Vi har haft läget skapligt under kontroll idag. Fortfarande har vi inte haft något moment på hela tävlingen, men fighten med Galli är fruktansvärt tät. Självklart är det lite påfrestande med så tät fight, men samtidigt fruktansvärt kul – det handlar ju om tiondelar hela tiden, berättar Daniel.

Senaste gången Daniel låg på tredjeplats i ett VM-rally var i Uddeholm Swedish Rally 2005. Då tappade han placeringar efter att ha kört på en sten, men denna gången tänker han inte låta sig hindras. Allt fokus är nu inställt på att hålla placeringen och Daniel gör ingen hemlighet av att pallplatsen är en dröm:
- Vi ska försöka ta fighten imorgon! Vi får se vad vi kan göra under de tre första sträckorna och sedan utvärdera. Är det fortfarande lika jämt då får vi fortsätta attacken även under de tre sista rundorna. Galli är en tuff motståndare, men vi ska göra allt vi kan...

I förhållande till ledaren i rallyt, suveräne Marcus Grönholm, ligger Daniel 2min32.7s efter. Kampen om förstaplatsen tycks därmed stå mellan Grönholm och Sebastien Loeb. Tidsmarginalen fram till Loeb är 2min07.6s, vilket i praktiken innebär att endast tekniska problem eller ett misstag från fransmannen eller finländaren skulle kunna ta Daniel framåt i resultatlistan. Lita dock på att motivationen är på topp så länge fighten med Gigi Galli pågår.

06-02-04 Oscar Svedlund gör en stark upphämtning
Det rally som började så mörkt för Oscar Svedlunds och co-driver Björn Nilssons del, har under den andra dagen gått som på räls.

På SS2 igår, råkade ju ekipatet ut för en sten som slog sönder höger framhjul så illa, att man tappade 5,5 minuter. Som tur var, var det service sträckan därpå och mekanikerna gjorde styvt jobb och fick bilen körduglig igen.

Missödet hade fått Oscar och Björn att rasa ner till en 16:e plats. När gårdagen var slut, låg killarna på en total 10:e plats i GrN.

Men man gav inte upp, utan har idag kört på i ett högt och jämnt tempo och har successivt klättrat upp i den totala tabellen. Det höga tempot i kombination med att man inte gjorde några som helst misstag betalade sig. Redan på sträcka elva var man uppe på en tredjeplats och den platsen behöll man sedan dagen ut.

GrN efter SS13
1 Juho Hänninen 2:33:07,2
2 Jukka Ketomäki 2:34:00,7
3 Oscar Svedlund 2:40:43,5
4 Stig Blomqvist 2:41:34,6
5 Hans-Erik Weng 2:41:34,4
6 Hasse Gustafsson 2:43:51,4
7 Per-Erik Brynildsen 2:46:45,8
8 Eivind Steffensen 2:48:06,8
06-02-04 Svensktrion "spräckt" i JVM
PG Andersson har haft ett rally, nästan helt utan problem. Under SS9 tappade de bromsverkan i slutet på sträckan, men lyckades ändå vara snabbaste ekipage. Det var bara en bromsnippel som var lös, så sen var de med igen. Han och co-driver Jonas vann alla sträckor utom SS8, då Peter Zachrisson. Sandell har även han haft ett bra tempo, även om han förlorar tid gentemot PG, har han konstant tagit andraplatsen.

Tyvärr råkade Zachrisson ut för en avåkning på den fyra mil långa sträckan och rasade ner från sin tredjeplats till en sjunde. För även han har åkt stabilt och imponerat! Därmed sprack den svenska topptreplaceringen.

Topp 10 i JVM
1. PG Andersson (SWE), 02:36:53.3
2. Patrik Sandell (SWE), 02:37:35.3 +42
3. Urmo Aava (EST), 02:39:01.0 +2:07,7
4. Pavel Valousek (CZE), 02:42:20.0 +5:26,7
5. K. Pinomäki (FIN), 02:42:57.5 +6:04,5
5. Jozef Béres, (POL), 02:47:43.1 +10:49,8
7. Peter Zachrisson (SWE), 02:52:57.8 +16:04,5
8. Michal Kosciuszko (POL), 2:58:01,6 + 21:08,3
9. Jaan Mölder (EST), 3:05:01,5 28:08,2
10 Guy Wilks (GB), 3:08:36,9 31:43,6

Mer info hittar du på www.pgandersson.se som följt rallyt sträcka för sträcka

06-02-04 Grönholm har fördubblat sin ledning
Grönholm har dubblat sin ledning till Grönholm till 25,1 sekund. Loeb har bara lyckats vara snabbare på två sträckor. Daniel Carlsson har haft ett riktigt bra rally och klättrat upp till en tredjeplats. Han och Giggi Galli har en mycket tät kamp, där Daniel leder med 0,3 sekunder inför morgondagen. Då återstår det fyra sträckor och Daniel ska ge Galli rejält motstånd lovar han.

Resultat efter SS13
1 Marcus Grönholm 02:21:51.9
2 Sebastien Loeb 02:22:17.0 +25.1
3 Daniel Carlsson 02:24:24.6 +02:32.7
4 Giggi Galli 02:24:24.9 +02:33.0
5 Mattias Ekström 02:25:20.0 +03:28.1
6 Janne Tuohino 02:25:20.1 +03:28.2
7 Kristian Sohlberg 02:25:34.3 +03:42.4
8 Thomas Rådström 02:26:18.4 +04:26.5
9 Henning Solberg 02:27:06.5 +05:14.6
10 Kosti Katajamäki 02:27:46.9 +05:14.6
11 Xavier Pons 02:28:09.1 +06:17.2
12 Jimmy Joge 02:29:06.5 +07:14.6
-
13 Petter Solberg 02:33:02.7 +11:10.8

Mer info på www.walfridsson.com där vi följt rallyt sträcka för sträcka och har förarkommentarer + lite hoppinfo
06-02-04 Patrik Flodin tvingas bryta efter en mycket stark inledning på Svenska Rallyt
Patrik Flodin och hans co-driver Maria Andersson tvingades idag bryta rallyt på transportsträckan till den nionde sträckan. Man hade då inlett dagen med att vinna de båda sträckorna och klättrat upp till en andraplats i GrN. Endast 11 sekunder återstod upp till snabbaste Juho Hänninen, när motorn inte längre ville vara med.
Bilen började gå på tre cylindrar och det fanns inget annat att göra än att bryta. Hade man haft en extra motor med sig, hade man kunnat starta om imorgon, men så var tyvärr inte fallet.

Det känns givetvis mycket tungt, det är ju inte första gången oturen varit framme. I Finska Rallyt höll de på att skriva rallyhistoria, genom att vinna rallyt som första icke finländare. De hade en betryggande ledning, när växellådan rasade på sista sträckan, bara någon kilometer från mål. Och nu var det alltså dags igen.

Men Patrik är ändå nöjd med sin insats. De gjorde väldigt bra ifrån sig på de åtta sträckor de hann köra. De fick tre sträcksegrar och visade därmed att de kan det här med rally och är något att räkna med inför framtiden. Patrik är också mycket nöjd med bilen, som går väldigt fort. Däremot hade han behövt köra igenom rallyt inför framtiden, för att få erfarenheten av vägarna och noterna. Det handlar om att få så många mil i kroppen som möjligt och nu ser han framåt. Nästa tävling blir redan nästa
Mer info på www.patrikflodin.com
06-02-03 Daniel Carlsson nöjd efter en stark avslutning på fredagen
En minut och tre sekunder – så mycket skiljer Daniel Carlsson från tidigare vinnaren av Svenska Rallyt, Marcus Grönholm, efter första dagen. Efter en svår inledning på dagen då bilen krånglade redan på SS1 har Daniel så småningom kommit in i rytmen och klättrat i resultatlistan.

Första sträckan började kl. 08:01 på morgonen – och det dröjde dessvärre inte länge innan Daniel hade problem. Han berättar själv:
- En varningslampa började lysa och jag tvingades växla manuellt. Det var inte direkt vad jag behövde som kom in nästan helt ny i bilen, med bara shakedown innan. Problemen varade också på SS2, där vi även kom ifatt Petter och hindrades lite av snödammet bakom honom. Senare under dagen har dock allt fungerat, bilen har gått perfekt.

Att redan så tidigt med ny bil och ny kartläsare kunna följa med bra i tempot är naturligtvis otroligt skönt för Daniel. Under dagen har han satt två tredje bästa sträcktider, en sjunde bästa och en femte bästa på den korta superspecialsträckan:
- Att vi har kunnat hålla tempo med Galli känns riktigt bra. Han har kört denna bilen över ett år och har tidigare visat att han är bra på snö, säger Daniel.

Under lördagen går Daniel och Bosse ut med startnummer 12, vilket är en mycket bra position. Om det skulle finnas snö på vägen är den effektivt bortskottad av övriga förare och Daniel ser inga bekymmer alls:
- Vi tittar framåt imorgon – inte bakåt! Vi körde snabbt men behärskat under eftermiddagen idag. Tog inga stora risker utan backade tvärtom av lite om vi var tveksamma. Vi har inte haft ett enda moment på hela dagen! Med den fina avslutning vi hade på fredagen ska vi försöka komma tillbaka in i det direkt på lördagen. Vi har tredjeplatsen i sikte!

Tredjeplatsen i rallyt innehas av italienaren Gigi Galli, teamkamrat till Daniel i Mitsubishi Motors Ralliart-teamet. Skillnaden mellan de båda är bara 5.5s och en rejält fight är därmed att vänta under lördagen. Första sträckan, Hara 1, startar kl. 08:00 och när italienaren står vid starten bör han räkna med att Daniel sovit gott under natten.

06-02-03 Flodin trea i GrN och bäste svensk i GrN
Patrik Flodin har kört mycket jämnt och stabilt hela rallyt. 3,3,1,3,2,2 är hans sträckplaceringar, vilket har lett till en tredjeplats i GrN. Efter SS3 var de till och med upp på en andraplats en vända.

Sämre har det gått för Oscar Svedlund. Oscar som i och för sig varit bland de fem bästa på i princip alla sträckor. Men det var ju för den olycksaliga SS2. Då en sten slog sönder fälgen, så de tvingades byta däck och tappade 5,5 minuter.

Trots det är Oscar nöjd. Svenska Rallyt och han brukar ju inte gå så bra ihop. Det går liksom troll i det. Bilen fungerar bra och de har trots allt klättrar upp från en 16:e till en 10:e plats i tabellen. Fast Oscar är inte den enda av svenskarna som haft problem. Både Wicksell, Blomqvist, Weng och Gustafsson har råkat ut för en del missöden.

10 i topp i GrN efter SS6
1 Juho HÄNNINEN 1:18:02,5
2 Jukka KETOMÄKI 1:18:08,6 + 6,1
3 Patrik FLODIN 1:18:17,2 +14,7
4 Stig Blomqvist 1:22:23,7
5 Hans-Erik Weng 1:23:06,1
6 Dick Wicksell 1:23:14,5
7 Eivind Steffensen 1:23:32,2
8 Per-ErikBrynildsen 1:23:54,6
9 Hasse Gustafsson 1:24:00,5
10. Oscar Svedlund 1:24:28,0


Mer info hittar du på www.patrikflodin.com och www.oscarracing.se
där GrN har följts under rallyt

06-02-03 Tre svenskar i topp i Svenska Rallyt
I Super 1600-klassen visar Svenskarna minsann att det är deras hemmatävling. Av dagen sex sträckor har PG Andersson plockat hem segern i fem av dem. På den tredjesträckan var Patrik Sandell snabbast och övertog ledningen, men bara för den sträckan. Den tredje svensken som visat vad han går för är Peter Zachrisson, som även han fått till riktiga kanontider.

SS6; Topp 10 Super 1600
1. PG Andersson (SWE), 1:19:37,3
2. Patrik Sandell (SWE), 1:20:02,1 +24,8
3. Peter Zachrisson (SWE), 1:20:14,4 +37,1
4. Urmo Aava (EST), 1:20:38,5 +1:01,2
5. Guy Wilks (GB), 1:20:59,0 +1:21,7
6. Pavel Valousek(CZE), 01:22:48.7 +10:18.9
7. K. Pinomäki (FIN), 01:22:49.7 +10:19.9
8. J. Béres, 01:26:01.2 +13:31.4
9. Michal Kosciuszko (POL), 01:26:06.5 +13:36.7
10. Martin Propkop, 01:26:08.5 +13:38.7

Mer info på www.pgandersson.se
där du kan följa JVM sträcka för sträcka

06-02-03 Grönholm "jagad av bara faen"
Efter den långa sträckan Vargåsen skrädde han inte orden, Marcus. Han sa att han var "jagad av bara faan och jag kommer inte undan". Och då var det den jagande Loeb han talade om. Lite imponerande skiljde det bara 0,8 sekunder efter den fyra mil långa sträckan. Och Loeb han intygade att han minsann skulle fortsätta jaga, så det här rallyt lär bli en riktig rysare. En rysare som Petter Solberg tyvärr inte kan känna så stor delaktighet. Värre rally än det här, har han nog inte upplevt. Det har krånglat på varenda sträcka och redan 7 km in på den första sträckan slog han sönder en drivaxel. Sen har rallyt kantats av problem och han ligger på en 18:e plats.

Bättre har det gått för Daniel Carlsson och Mattias Ekström. Daniel inledde lugnt och har succesivt ökat tempot och kört med huvudet och har på slutet noterat två tredje bästa sträcktider. Även Mattias har gjort riktigt bra ifrån sig.

Resultat efter SS6, Dag 1
1 Marcus Grönholm 01:29:,0
2 Sebastien Loeb 01:12:40,0 +10,2
3 Giggi Galli 01:13:27,3 +57,5
4 Daniel Carlsson 1:13:32,8 1:03,0
5 Mattias Ekström 1:13:52,2 1:22,4
6 Manfred Stohl 1:13:58,5 1:28,7
7 Henning Solberg 1:14:10,1 +:14,3
8 Kristian Sohlberg 1:14:21,2 +1:48.4
9 Janne Tuohino 1:14:21,2 +1:51,4
10 Thomas Rådström 1:14:41,2 +2:11,4
11 Kosti Katajamäki 1:15:08,0 +2:38,2
12 Daniel Sordo 1:15:49,3 +3:19,5
13 Xavier Pons 1:15:53,6 +3:23,8
14 Jimmy Joge 01:16:33.6 +04:03.8
-
18 Petter Solberg 1:16:15,1 5:55,3

Mer info och förarnas kommentarer hittar du på www.walfridsson.com
Har följt wrc-bilarna, sträcka för sträcka med kommentarer

06-02-02 Daniel i toppform inför starten i Uddeholm Swedish Rally 2006
Det var en glad Daniel Carlsson som strax efter klockan 19:00 på torsdagskvällen rullade över startrampen på Stora Torget i Karlstad och inledde sitt tredje raka svenska VM-rally. Tidigare under dagen satte Daniel hela den övriga världseliten på plats då fullfartstestet, shakedown, inför rallyt kördes i Råda strax utanför Hagfors.

Några minuter efter klockan 10:00 på torsdagsförmiddagen satte Daniel sig i sin Mitsubishi Lancer WR05 på serviceplatsen i Hagfors och rullade ut mot den ca 4 km långa shakedown-sträckan. Med ny bil och ny kartläsare, Bosse Holmstrand, var det få som anade att svenskarna fyra varv senare skulle sätta tiden 1min 56.6sek – bäst i hela fältet.
- Vi fick en perfekt start! Bilen känns helt enkelt superbra – så bra den bara kan bli. Vi körde fyra rundor och det kändes väldigt bekvämt både för mig och Bosse, ingen stress alls i bilen. Vi attackerade bra men tog inga stora risker alls, berättar en glad Daniel.

Hur Daniel och Bosses hastighet står sig i själva rallyt vet man dock inte innan de första sträckorna är körda under fredagsförmiddagen. Uppstigning för de båda är redan vid sextiden på morgonen. Starten på SS1 Fredriksberg går klockan 08:01 – och det kommer att vara två glada svenskar som går ut som 14:e bil på sträckan:
- Svenska Rallyt är ju mitt hemmarally och det är alltid lika kul att köra. Denna gången kommer jag med både ny bil och ny kartläsare, den enda test vi gjort tillsammans är shakedown. Jag är laddad men kommer att försöka lära känna bilen till en början och sedan öka successivt. Jag vill naturligtvis vara med och fajtas och kan jag förbättra förra årets sjätteplats är jag glad!

Daniel Carlsson World Rally återkommer med mer information efter dag 1.
www.danielcarlsson.com
06-02-02 Resultatlistan från Shakedown
http://www.swedishrally.com/resources/documents/shakedown_classification_order.pdf
06-02-02 Nya, unga svenska rallystjärnor i Svenska Rallyt
Patrik Sandell, nästa rallystjärna från Renaults talangfabrik
Talangfabriken Renault Clio Cup fortsätter att producera blivande svenska rallystjärnor. På fredagen är det JVM-debut för 23-årige Patrik Sandell och hans kartläsare Emil Axelsson, 22. Det är dags för Svenska Rallyt och den första av sex JVM-tävlingar för svenskarna.

Redan på torsdagens shake down var Patrik bland de allra snabbast JVM-förarna.
- Smått nervöst, men sammantaget känns det bra. Målsättningen är att köra för en så hög placering som möjligt.
- Sedan om jag kan hänga med PG Andersson och Guy Wilks vet jag inte, förklarar jämten som i fjol blev svensk mästare i lilla grupp N samt vann Renault Clio Cup – och med det ett test i Renaults Super 1600-bil för JVM.

Det var f ö det testet i Frankrike som öppnade dörrarna hos Renault Sport. Patrik var både snabb, ja glänsande på grus, lyssnade och kunde kommunicera med stalledning och tekniker.
- Det är viktigt att kunna lyssna till andra, lär man sig det så kommer man långt, förklarar Patriks stallchef, rallymästaren Jonas Kruse som driver Clio Junior Team. Kruses team är ett av två officiella JVM-team för Renault Sport i Frankrike.

Den bil som Patrik Sandell kör i Junior-VM är en tvåhjulsdriven Renault Clio med en 1.600cc-motor.
- Patrik har visat att han klarar av att ta steget från standardbil upp till en riktig, fulltrimmad tävlingsbil på ett utmärkt sätt. De vintertester som vi har gjort har fungerat mycket bra, berättar Jonas Kruse förväntansfullt.

Nio tävlingar har JVM-status i årets WRC. Förarna måste välja ut och delta i sex av dem. För Patrik Sandells vidkommande är det de europesika WRC-tävlingarna samt Argentina.

Patrik Sandell är fostrad i Renault Clio Cup. 2004 blev han svensk juniormästare i rally och var tvåa i cupen, och i fjol vann han både seniortitel samt Renault Clio Cup.

Nästan motsvarande resa har PG Andersson gjort tillsammans med Renault. 2003 blev han svensk mästare samt gjorde ett imponerande resultat i det finska VM-rallyt, vilket i sin tur banade vägen mot fabrikskontrakt och en JVM-titel 2004.


06-02-02 Daniel snabbast på shakedown
Torsdagens sista test av bilarna inför Uddeholm Swedish Rally kördes under perfekta förhållanden. Snabbaste tid hade Daniel Carlsson som körde sträckan på tiden 1.56,6, i en Mitsubishi Lancer han knappast har suttit i tidigare. Tvåa var OMV-teamets Manfred Stohl i en Peugeot 307 WRC med 1.56,8 och trea finländaren Mika Hirvonen i en Ford RS WRC 06. Båda de första bilarna körs med aktiva diffar medan Hirvonens Ford körs enligt 2006 års reglemente och där är de aktiva diffarna bannlysta.
www.swedishrally.com

06-02-02 Hirvonen snabbast på Shakedown
10 bästa tiderna från Shakedown ca kl 10:30

4 Hirvonen 1:56,9
1 Loeb 1:57,6
5 Solberg 1:58,1
3 Grönholm 1:59,1
8 Solberg 2:00,7
10 Katajamäki 2:01,0
7 Stohl 2:01,1
12 Ekström 2:01,7
6 Atkinson 2:01,8
11 Aigner 2:04,1

www.swedishrally.com/se,resultat.html

06-02-02 Ekström inför Svenska Rallyt

Imorgon bitti är det dags igen för årets upplaga av Svenska rallyt och Mattias Ekström ska utmana rallyeliten och försöka knipa poäng åt Red Bull Skoda teamet i en Skoda WRC.

Svenska Rallyt är en VM-deltävling i Rally som går i de värmländska skogarna och har gjort det i snart tre decennier. Det är ett väldigt tufft rally som bjuder på en bred variation av sträckor samt ett underlag som kräver sin man och fram till 2004 så har ingen utomnordisk förare lyckats vinna detta rally.

Vid förra årets Svenska rally körde Mattias Ekström sitt första rally i en fullpreppad WRC bil och han var med i det övre skiktet och kämpade till en styrservo la av, men han lyckades ändå placera sig totaltia. Han visade redan då att han höll lika hög klass som övriga förare i VM-fältet och i år vill han ha revansch och förbättra sitt eget resultat.
- Jag är väldigt motiverad i år för denna händelse. Jag känner till bilen och sträckorna ganska bra så med det i bakfickan så bör jag kunna förbättra resultatet från förra året, säger Ekström.

Det har inte blivit så många timmar i bilen innan rallyt utan ett fåtal mil testkörning är det som hunnits med.

Hur känns det att inte ha åkt så mycket innan rallyt?
- Jag har hunnit få av mig lite rattrostighet och det börjar kännas som att smörjningen i kroppen kommit igång. Så jag ska förhoppningsvis vara "fit for fight" då vi lämnar start och målrampen i Karlstad på fredag morgon, säger Mattias Ekström.

Detta blir ditt sjätte Svenska rally du startar i och du har från varje år förbättrat dig när du kört i klassen N4, vilket gjorde att du vann klassen för två år sedan. Kommer den utvecklingen bli lika i WRC sammanhang och vi får se en Svensk överst på pallen i Svenska rallyt?
- Givetvis försöker jag förbättra mina resultat år från år och det vore himla gött om man kunde få stå högst upp på pallen och ta emot segerbucklan. Men som alltid är det en lång väg att gå och det är inga amatörer man möter. Men jag är inte rädd för att utmana dem och jag tänker bjuda upp till kamp ända fram till målgången.

Med 26 anmälda i största klassen(A8) kommer det att bli ett rally med högt tempo och hård konkurrens om pallplaceringar. Senast det stod en svensk överst på prispallen var 1997 med Kenneth Eriksson i en Subaru. I år kan det kanske upprepas, men denna gång i form av en Red Bull Skoda WRC och en racingstjärna vid namn Mattias Ekström som kör och Stefan Bergman i kartläsarstolen. Första bil startar imorgon kl:07.50, håll utkik efter en Blå Red Bull bil med startnummer 12.
www.mattiasekstrom.com

06-02-02 Rally Scandinavia Event AB - Nybildat bolag i Hagfors in om upplevelseindustrin
Svenska Rallyt AB och Uvåns Näringslivscenter AB har tillsammans beslutat att starta ett bolag den 1 februari 2006 för att utveckla en upplevelseindustri med året-runt-verksamhet inom motorsport. Hagfors kommun kan även tänkas bli delägare i bolaget och detta beslutas under mars månad.

Bolaget, RallyScandinavia Event AB, skall utveckla event och aktiviteter med anknytning till motorsport i samband med Uddeholm Swedish Rally samt även under restrerande delen av året. Utöver detta planeras även produktutvecklingsverksamhet inom motorsport.
" Värmland har en gedigen och mångårig tradition inom motorsport med främst VM-rallyt - Sveriges största åriliga arrangemang - med Hagfors som bas. Jag är övertygad om att det finns goda möligheter att skapa fler upplevelser och produkter kring både rallyt och regionens motorsport. Svenska Rallyt med starka internationella inriktningar är en viktig nationell angelägenhet och Sverige är inte garanterad VM-statusen för evigt på rallyt. Alla ansträngningar måste därför till för att varje år förbättra och utvekla" säger bolagets styrelseordförande Sven-Åke Enochsson.

RallyScandinavia Event AB kommer att förlägga sitt kontor i Uvåns Näringscenter i Hagfors, varifrån tjänster och administration levereras.

06-02-02 TV4 har rallymorgon på fredag
TV4 Värmland kommer imorgon kl 09:15 ha ett kvarts rallyinslag från och om Svenska Rallyt. Man kommer att ha en direktrapport ute från den sträcka som då pågår. I studion kommer redaktionens rallyansvarig Sven Årnes att ha Stig-Olov Walfridson som bisittare.

Har du inte möjlighet att se TV4 Värmland lokalt, kommer inslaget att läggas ut på webben på: www.tv4.se/varmland
06-02-02 Daniel Carlsson World Rally dementerar
I Expressen onsdagen den 1 februari 2006 ägnas nästan ett helt uppslag åt ett påstått bråk mellan Daniel Carlsson och RallyTeam Olsbergs. Det påstådda bråket existerar inte och Daniel Carlsson World Rally tar i och med denna pressrelease kraftfullt avstånd från de påståenden om Daniel och RallyTeam Olsbergs som framförs i artikeln.

F rån Daniel Carlsson World Rallys sida finns inga konflikter med RallyTeam Olsbergs. Samarbetet med RallyTeam Olsbergs har varit långt och framgångsrikt.
www.danielcarlsson.com
06-02-02 Ulrica Messing inviger Uddeholm Swedish Rally
Imorgon, torsdagen den 2 februari klockan 19 startar årets upplaga av Uddeholm Swedish Rally från Torget i Karlstad. Rallyt invigs av infrastrukturminister Ulrica Messing kl 18.30. Första tävlingsbil rullar av rampen klockan 19.00.

Ministern fortsätter på fredagen med en föreläsning på ett seminarium arrangerat av Uddeholm Tooling. Deltagare är säljpersonal från företagets många försäljningskontor världen runt.
Senare på dagen besöker Ulrica Messing rallyts serviceplats vid Hagfors Flygplats där hon även besöker rallyts pressrum mellan 14.30 och 15.00.
Karlstad den 1 februari 2006
Uddeholm Swedish Rally
06-02-02 Jimmys drivaxlar på väg!
- Vi har lokaliserat drivaxlarna. Just nu är de på väg i personbil från Småland till serviceplatsen i Hagfors! Lena Lindberg, coordinator i Peugeot Team Sweden, andas ut. De drivaxlar som varit försvunna på vägen från Frankrike har äntligen lokaliserats.

Jimmy Joge - som fyllde 27 år i tisdags - är en av fyra svenska WRC-förare i Svenska Rallyt som startar på fredag morgon. Lastbilsmekanikern från Östergötland kör en Peugeot 206 WRC för det svenska teamet. Men motor och drivlina har teamet fått låna från Peugeots tävlingsavdelning i Frankrike. Och det var de franska drivaxlarna som var på drift.
-Jag har åldrats 2-3 år på kuppen och blivit osams med en massa speditörer, kommenterar Lena.
- Men nu är paketet på väg och Jimmy och Mattias kan göra en sista testkörning i samband med Shake Down under torsdagen.
06-01-31 Jimmys start i fara?
På fredag inleds Svenska Rallyt
- Det är inte klokt egentligen. Drivaxlarna har försvunnit någonstans på vägen. Och utan dem kan Jimmy inte starta! Gert Blomquist, teamchef för Peugeot Sport Sverige, är minst sagt stressad. På fredag startar årets största svenska idrottsevenemang - Uddeholm Swedish Rally. Teamets stjärna Jimmy Joge är en av förarna i WRC-klassen. Och så saknas drivaxlarna till tävlingsbilen!

Den bil som Jimmy ska köra är en Peugeot 206 WRC - en likadan bil som Marcus Grönholm vann Svenska Rallyt med för två år sedan. Men inför den här tävlingen är det bara karossen som kommer från teamets egen 206 WRC. Motor och drivlina är absolut up to date och kommer från Peugeots tävlingsavdelning i Frankrike. Det är därför drivaxlarna inte passar.

Medan teamet jagar drivaxlarna har Jimmy och hans codriver inlett sitt arbete inför tävlingen. Man skriver noter. Sammanlagt ska förarna köra 19 specialsträckor under de tre tävlingsdygnen - så det är mycket som ska noteras. Codriver i Jimmys bil är Mattias Andersson, som tidigare tävlade tillsammans med Daniel Carlsson. Mattias - som sitter bredvid Jimmy för första gången - har stor erfarenhet från alla VM-tävlingar tillsammans med Daniel och har en stark förankring i Peugeot-teamet.

19-ÅRING VM-DEBUTERAR
Men - det är inte bara den egna bilen som det svenska Peugeot-teamet har jobbat med de senaste veckorna. Man ansvarar dessutom för det här med föråkare och tre föråkarbilar finns med på resan till Värmland. Plus att man ska hjälpa en ny förare - 19-årige Johan Karlsson från Solberga utanför Eksjö. Johan har fått ett Wild Card från arrangörerna och debuterar i Junior VM-klassen.
- Fast han kommer att köra en Grupp N-bil och inte en Super 1600 som t ex PG
Andersson och Peter Axelsson. Så han är med för att lära, inte för att slåss om placeringar, betonar Gert. Johan Karlsson är en 180 cm lång och 72 kilo tung junior som spås en lysande framtid i rallysporten. Codriver i teamets framhjulsdrivna Peugeot 206 RC är 22-årige Mattias Gustafsson från Huskvarna.

SVENSK RALLYHISTORIA INLEDER
De tre föråkarekipagen är värda några extra rader. Förarna är en trio åldriga SM-veteraner: Björn Waldegård, Rimo, Mats Jonsson, Forshaga och Kenneth Bäcklund, Vara. De tre representerar en stor del av svensk rallyhistoria och kommer till start tillsammans med tre lika rutinerade codrivers - Anders Olsson, Johnny Johansson och Lars Bäckman. Bilarna man kör är tre Peugeot 206 RC grupp N - likadana bilar som den som Johan Karlsson kör i tävlingen.
- I andra sporter talar man mycket om folket omkring de aktiva - det är tränare, materialförvaltare, klubbdirektörer och en massa andra, säger Gert Blomquist.
- Om det vore samma sak i rallysporten skulle jag vilja att man skrev massor om t ex föråkarna och om killarna som bygger bilarna. I vårt team är det t ex Christian Svensson och Mattias Aronsson som svarat för ett fantastiskt jobb med att få alla bilar klara i tid.
- Och det är definitivt inte deras fel att drivaxlarna har fått fötter någonstans mellan Paris och Hagfors!

06-01-31 PG segersugen inför Svenska Rallyt
Hela sju Suzuki kör i JWRC-klassen varav fyra nya Swift
Med bara några dagar kvar till starten av Svenska Rallyt finns det en ung värmlänning som är åk- och segersugen så det knakar. Suzukis stjärnförare P-G Andersson vann Super 1600-klassen i fjol i Svenska men då ingick inte klassen i Junior-VM. Det gör den i år. P-G sitter i sin Suzuki Swift Super 1600, som för första gången körs i en vintertävling, och det är bara seger som gäller
– Rattrostig? Nej, det känns faktiskt inte så, säger P-G Andersson, precis hemkommen från ett test med Suzuki-teamet i Norska Flisa.
– Visserligen har jag inte kört Suzukin i tävling sedan Catalunya-rallyt i oktober men testerna kändes bra i Norge och jag har också kört ett mindre rally med min privata rallybil.

Svenska Rallyt är första deltävlingen av nio i årets Junior-VM. P-G och de andra förarna har fått välja ut sex av dem som de skall räkna resultat i. Inte helt överraskande har P-G och hans märkeskamrat Guy Wilks valt Svenska Rallyt eftersom de båda har bra känsla för is och snö. Inte helt överraskande har å andra sidan spanjoren Daniel Sordo (som vann JWRC-titeln i fjol) valt att inte köra Svenska för JWRC. Men det kan också bero på att han fått förtroendet att ratta en WRC-bil i stora klassen istället.

Av motståndarna räknar P-G märkeskollegorna Wilks och Urmo Aava som farligast i kampen om klassegern. Aava har i år bytt sin Suzuki Ignis mot den nya Swiften.
– Men jag är ganska säker på att Patrik Sandell kommer att åka fort i sin Clio och Peter Zachrisson tror jag kan nå topp tre. Clion är en väl utprovad bil och Patrik är snabb. Peter har måhända en lite äldre Suzuki än Guy, jag och Urmo (P-G:s SM-vinnande Ignis från 2004) men han kan vägarna och har stor vana av underlaget.

Förra veckan körde som sagt P-G:s Suzuki-team två dagars test i Norge. Både P-G och Guy hann med 20 mils specialsträckekörning och P-G är rätt nöjd:
– Ja, det kändes bra. Vägkaraktären var ganska lik Svenska-vägarna om än lite långsammare. Men bilen känns bra. Skillnaden mot den Ignis jag körde här ifjol är att Swiften är bredare och har en bättre bakvagn. Den skall gå lite lugnare på vägen och är mera lättkörd.

De värmländska vägarna då? Vad tror du om tövädret?
– Jag tror inte att det skadar, snarare tvärtom. Tövädret gör att snöunderlaget packar ihop sig. Fryser det på lite får vi en issula att åka på och snövallarna blir hårdare och håller emot bättre.

Så vad blir din hälsning till alla rallyfans i publiken:
– Flytta er snabbt från vägen när jag kommer för det kommer att gå fort!


06-01-31 Rösta på vinnaren i Svenska rallyt
På Sveriges Radios rallysajt kan då gå in och rösta på vinnaren i rallyt.
Rösta>>
06-01-31 Daniel Carlsson är klar för start i Uddeholm Swedish Rally 2006
På tisdagen kl. 10:00 kom det definitiva beskedet från arrangören av Uddeholm Swedish Rally 2006: Daniel är klar att starta tävlingen. Efter några dagars väntan på övriga deltagares godkännande av klassbytet från A6 till A8 (WRC) kan nu värmlänningen vara säker på sin plats på startlinjen då rallyt startar under fredagsmorgonen.

Sedan beskedet förra veckan då Daniel fick klart med bil och backning från semifabriksteamet Mitsubishi Motors Ralliart har en viss osäkerhet präglat värmlänningens start i Uddeholm Swedish Rally 2006. För att kunna komma till start krävdes nämligen ett klassbyte, då Daniel var anmäld i A6-klassen, en lägre klass än den han nu kommer att starta i. För att kunna starta i den högre klassen, A8 (WRC), krävdes ett godkännande från Internationella Bilsportförbundet (FIA) och samtliga medtävlande, detta eftersom anmälningstiden till rallyt gått ut när klassbytet aktualiserades. I och med beskedet kl. 10:00 idag är dock alla tvivel om starten över, detta då samtliga tävlande checkat in till rallyt och därmed kunnat godkänna Daniels klassbyte. Daniel kommenterar själv det positiva beskedet:
- Det är naturligtvis fantastiskt kul för oss! Beskedet var väntat, men vi har ju inte kunnat vara säkra, och nu är vi oerhört glada att komma till start på fredag morgon. Vi vill tacka övriga startfältet för att det sportsliga nu får avgöra - vi ska göra allt vi kan för att ge dem en rejäl match!

Under tisdagen och onsdagen kör Daniel rekognosering av sträckorna innan torsdagens fullfartstest, shakedown, börjar. Själva rallyt börjar sedan med ceremoniell start under torsdagskvällen och första sträckstart går på fredagsmorgonen den 3 februari. Rallyt avslutas på Stora Torget i Karlstad den 5 februari.

Webbplats: Daniel Carlsson World Rally »
06-01-30 Tider och info inför Svenska Rallyt
I morgon tisdag och onsdag är det dags för rekognosering av Svenska Rallyt 2006. Som vanligt är Svenska uppdelat i tre etapper. Totalt är rallyt 14 sträckor långt och 349,02 km. 1.441,16 km är den totala sträckan om vi räknar in transporterna.

Under tordsdagen körs Shakedown och kl 19:00 är den traditionella starten över målrampen på torget i Karlstad.

3/2 Dag 1, 6SS 131,04 km totalt 553,28 km
4/2 Dag 2, 7SS, 127,80 km totalt 510,26
5/2 Dag 3, 4SS, 90,18 km totalt 377,62
Totalt 349,02 SS och 1.441,16 km

31/1   Rekognosering
1/1   Rekognosering
2/2   Shakedown
2/2 19:00 Start på torget
 
3/2 Dag 1
08:01 SS1 Fredriksberg 1 18,14 km
09:01 SS2 Lejen 1 26,47 km
    Service A  
12:09 SS3 Fredriksberg 2 18,14 km
13:09 SS4 Lejen 2 26,47 km
    Service B  
15:49 SS5 Vargåsen 1 39,95 km
17:07 SS6 Hagfors Sprint 1 1,87 km
    Service C  
       
4/2 Dag 2
    Service D  
08:00 SS7 Hara 1 11,32 km
09:06 SS8 Sundsjön 1 20,78 km
    Service E  
11:37 SS9 Likenäs 21,78 km
12:34 SS10 Hara 2 11,32 km
13:49 SS11 Sundsjön 2 20,78 km
    Service F  
15:39 SS12 Vargåsen 2 39,95 km
16:57 SS13 Hagfors Sprint 2 1,87 km
    Service G  
       
5/2 Dag 3
    Service H  
07:58 SS14 Lesjöfors 1 10,49 km
08:30 SS15 Rämmen 1 23,35 km
    Service I  
11:29 SS16 Lesjöfors 2 10,49 km
12:01 SS18 Rämmen 2 23,35 km
    Service J  
15:00   Målgång i Karlstad

Anmälda: www.swerally.se/
06-01-27 SR har öppnat sin Svenska Rally sida
http://www.sr.se/cgi-bin/Radiosporten/nyhetssidor/index.asp?programID=2505&nyheter=1 har Sveriges Radio nu öppnat upp sin sida inför Svenska Rallyt. Där hittar du info, sträcktider och webradion.
06-01-26 Daniel Carlsson startar Uddeholm Swedish Rally 2006 i WRC-klassen
Daniel Carlsson, sexa och med tre VM-poäng bäste svensk i Uddeholm Swedish Rally 2005, kommer till start i Uddeholm Swedish Rally 2006 och Rally Norway 2006 i en Mitsubishi Lancer WRC05, den senaste versionen av Mitsubishis WRC-bil. För tillfället befinner Daniel sig i England för att förhandla och säkra de pusselbitar som ännu inte fallit på plats.

Kvar är nu några förhandlingar om förutsättningarna kring starten samt ett klassbyte. Värmlänningen är anmäld i A6, en mindre klass än WRC-klassen som han nu planerar att starta i. Eftersom anmälningstiden till rallyt gått ut krävs ett godkännande från Internationella Bilsportförbundet, FIA, för att Daniel skall kunna stå på startlinjen i Sverige.
- Utan stöttningen från Mitsubishi och deras fantastiska erbjudande till mig hade detta aldrig varit möjligt. Med hjälp från gamla och nya partners har vi sedan kunnat göra verklighet av denna chansen, säger Daniel.

VM-deltävlingen Uddeholm Swedish Rally körs den 2-5 februari och VM-kandidattävlingen Rally Norway körs den 10-11 februari.
www.danielcarlsson.com

06-01-26 Daniel Carlsson i en WRC-värsting
På onsdagskvällen meddelade Daniel Carlsson att han kommer till start i Uddeholm Swedish Rally den 2 februari. Han har varit anmäld i en tvåhjulsdriven Suzuki, men när finländaren Harri Rovanperä inte fick ihop sin budget blev det plötsligt en Mitsubishi Lancer WRC ledig. Daniel Carlsson fick dra igång en sponsorjakt med kniven på strupen och nu har han nått ända fram. I paketet med det italienska Mitsubishi-teamet ingår start i den svenska VM-deltävlingen och helgen efter den norska kandidattävlingen till VM - RallyNorway.
– För rallyts del känns det jättebra att Daniel har lyckats får fram pengar till en helt konkurrenskraftig WRC-bil - säger tävlingsledaren Christina Lundqvist. Hemmatävlingen utan Daniel på startlinjen eller till och med i en tvåhjulsdriven rallybil skulle ha känts fel med tanke på hans insats förra året, påpekar hon. Men ännu står Daniel inte på startlinjen, eftersom FIA måste godkänna hans byte av bilklass.
Daniel Carlsson körde förra året en Peugeot 307 WRC för Peugeots VM-team. Han presterade flera topptider och slutade på en total sjätteplats. Resten av säsongen blev det spridda inhopp i Peugeot-teamet och i RallyTeam Olsbergs Subaru WRC.
– Jag har knappt hunnit får i mig en smörgås idag - säger Daniel nästan i falsett - det har varit telefonen som gällt hela dagen.

Karlstad den 26 januari 2006
Uddeholm Swedish Rally

06-01-24 Ny vinnare till Svenska Rallyresan!
Conny Lundgren skänkte tillbaka sin resa, eftersom han ändå bodde mitt uppe i Svenska rallyt. Därför hade vi under eftermiddagen en ny dragning, där Jörgen Viklander i Stöde blev den nya glada vinnaren!
Grattis Jörgen och kram till Conny och rallytravels
06-01-23 Tack vare autogirostöd vann Conny rallyresa till Svenska Rallyt!
Både Conny Lundgren och hans bror Christer sponsrar Motorsport i Värmland, genom att sätta in ett belopp varje månad via autogiro. När Rallytravels rallyresa till Svenska rallyt nu drogs, fick Conny lön för sitt trogna bidragande och det var alltså han som vann Rallyresan till Svenska Rallyt!!

Jättegrattis Conny och tack för ditt bidrag! Ett jättetack även till Rallytravels som skänkte resan och GIVETVIS ett jättestort tack till alla er andra som sponsrar mitt arbete med sidan!
Ni är alla GULD VÄRD! Och jag önskar att ni alla vann! TACK!
06-01-11 Miljödiplomerat rally
Lagom till årets upplaga av Uddeholm Swedish Rally den 2-5 februari, har Stiftelsen Håll Sverige Rent tilldelat VM-tävlingen utmärkelsen ett Miljödiplomerat arrangemang. Rallyt är här i gott sällskap med flera andra större evenemang. Under 2005 har bland andra O-ringen, Vätternrundan och Hultsfredsfestivalen fått samma utmärkelse.
Håll Sverige Rent tittar framför allt på hur arrangemanget har lyckats minska belastningen på miljön genom ett aktivt arbete med miljöfrågor. Rallyt arbetar på att minska energiförbrukningen i möjligaste mån och erbjuder busstransporter för att underlätta samåkningen ut på sträckorna. Att ta hand om avfall på ett bra sätt är en viktig del i arbetet, och publiken ska inte behöva leta efter papperskorgar. Det finns gott om sådana med möjlighet till källsortering. När tävlingen är över sker städning av publikplatserna och de återställs till ett så ursprungligt skick som möjligt.
– För oss känns det naturligtvis jättebra att veta att vi har kvalificerat oss för miljödiplomeringen - säger rallyts marknadschef Pär Ekholm - vi har satsat stort på utbildning av personalen i regi av Håll Sverige Rent, så att personalen ska kunna hjälpa publiken tillrätta på ett miljövänligt sätt. Ingen kan undgå att se våra sopstationer med källsortering på publikplatserna och dessutom vid serviceplatsen i Hagfors - avslutar han.

Karlstad den 11 januari 2006
Uddeholm Swedish Rally