<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


 

STCC Scandinavia 2023

1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024

Information om STCC









23-12-05 Brink Motorsport premiärvisar nya Teslan inför STCC 2024
Brink Motorsport premiärvisade deras första nya Tesla Model 3 i teamets färger under eCarExpo i Göteborg inför STCC-säsongen 2024.
- Känslan är självklart fantastisk att se vår första Tesla i Brink Motorsport-färger, den ser tveklöst ut som en vinnare och ett stort tack till alla partners som gjort det här möjligt. Nu ser vi fram emot att presentera våra andra två bilar lite längre fram, säger Tobias Brink.

Brink Motorsport, som tog hand om bronsmedaljen i teammästerskapet 2022, ställde ut Teslan tillsammans med deras huvudpartner Assemblin, en komplett installations- och servicepartner inom el, värme och sanitet samt ventilation med verksamhet i Sverige, Norge och Finland.

På plats under mässan var förare Tobias Brink, silvermedaljör 2022, som har siktet högt satt inför 2024.
- Det var en tuff period när leverantören av tävlingsbilarna misslyckades att leverera till 2023-säsongen. Även om det är mycket jobb kvar på Teslan så är vi riktigt glada över att premiärvisa den under eCarExpo. Vi fortsätter att arbeta inför STCC 2024 med stärkt motivation och med siktet som alltid satt på toppen av pallen, säger Tobias Brink.

STCC 2024 kör elektrifierad premiär i Göteborg den 8-9 juni för första gången någonsin med det explosiva Head 2 Head-formatet på en central plats som kommer att avslöjas inom kort.

Läs mer om STCC 2024 här: https://www.stcc.se/nyheter/stcc-kalendern-2024-bjuder-p-elektrifierad-racing-i-stder-och-p-banor

23-11-29 Elektrifierad STCC 2024-kalender med premiär i Göteborg
Kalendern för STCC 2024 är äntligen här med en världsnyhet i form av premiär och dubbeltävling på Göteborgs gator, följt av fyra tävlingshelger för totalt sex elektrifierade tävlingar runt om i Sverige.
– Vi är mycket glada över att äntligen kunna spika en stark kalender i städer och på banor för 2024 tillsammans med Svensk Bilsport, arrangörer och team, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Vi är medvetna om att vi har mycket att bevisa efter fjolårets förseningar, men nu bygger vi sakta men säkert en bra grund för att lansera mästerskapets största förändring någonsin på rätt sätt. En av de största pusselbitarna är kalendern och här har vi skapat ett robust upplägg med en mix av stadsevenemang och klassiska banor för att bjuda publik, partners och tävlande på en fantastisk 28:e STCC-säsong sedan starten 1996.

CUPRA Sweden – PWR kommer att möta ett tufft startfält under premiären i Göteborg den 8-9 juni där dubbla tävlingsheat körs i ett intensivt Head 2 Head-format med två förare som möts åt gången i ett elimineringsupplägg.

28-29 juni körs första traditionella tävlingshelgen på Ljungbyheds Motorbana där förarna kör enligt STCC Race Week-formatet med tester, shoot out-kval och ett finalheat på cirka 15 minuter.

Efter sommaruppehållet körs andra stadstävlingen i Helsingborg den 24/8.

Avslutningen på säsongen blir intensiv på Ring Knutstorp 13-14 september och Grande Finale på Mantorp Park en vecka senare den 20-21 september där den första elektrifierade STCC-mästaren ska krönas!

Läs mer om STCC 2024 här.

Kalender STCC 2024
Race 1-2 – 08-09/6 – Göteborg – STCC Head 2 Head
Race 3 – 28-29/6 – Ljungbyhed – Airport Race
Race 4 – 24/8 – Helsingborg – STCC Head 2 Head
Race 5 – 13-14/9 – Knutstorp – Newsrace
Race 6 – 20-21/9 – Mantorp Park – Grande Finale
23-09-28 Jesper Eriksson krönt STCC ESPORTS-mästare med provkörning av elektrisk STCC-bil som pris
Jesper Eriksson är den förste STCC ESPORTS-mästaren någonsin efter att ha satt snabbaste tid under finalen på Mantorp Park och kommer att få provköra elektrisk STCC-bil under STCC Try Out på Ljungbyheds Motorbana som pris.

Deltagarna fick köra de nya elektriska STCC-bilarna digitalt på stadsbanan i Helsingborg i STCC ESPORTS och sätta snabbaste möjliga tid.
- När jag såg att priset var att provköra en riktig STCC-bil så visste jag direkt att detta var något jag ville satsa på och känslan är sjukt bra, säger Jesper Eriksson.
- Jag åkte ner till Mantorp redan under fredagen för att få så mycket tid som möjligt i simulatorn. Jag har aldrig varit så nevös under en tävling, för jag ville verkligen vinna och få möjligheten att visa vad jag kan göra i en riktig bil.

20-åringen, som tävlar inom simracing, satte tiden 27.264 under finalen, tre tiondelar snabbare än NXT Gen Cup-föraren Enzo Hallman och strax under fyra tiondelar snabbare än Calle Carlberg som tävlar i elektriskt rally.

Totalt har över 2000 tjejer, killar, juniorer, meriterade racingförare och nybörjare tävlat om en plats i finalen under årets STCC ESPORTS-säsong som startade under Bilsport Performance & Custom Show på Elmia i våras och har fortsatt med flertalet deltävlingar, bland annat under Göteborgs Jubileumsfestival.
- Ett stort grattis till Jesper som satte en imponerande tid! Trenden är tydlig världen över där flera förare framgångsrikt tagit steget från simracing till professionell racing och det är ett område som är oerhört viktigt för oss, säger Micke Bern, vd för STCC.
- Förutom att vaska fram nya talanger så skapar det ett stort intresse för vår sport inom yngre grupper som normalt sett inte följer motorsport. Vi kommer jobba fortsatt intensivt med STCC ESPORTS för att ta det till nästa nivå 2024 där mästaren fortsatt kommer att få möjligheten att provköra en riktig STCC-bil och delta i vår STCC Try Out.

Den sjunde oktober 2023 kommer Jesper Eriksson att delta i STCC Try Out tillsammans med andra unga racingtalanger och få testa 550-hästars prototypen PWR002 på Ljungbyheds Motorbana.

Förutom körningen kommer Jesper Eriksson och de andra unga talangerna att få coaching i databearbetning, inställningar, media och sponsor-arbete samt träffa STCC-förare och teamägare.
- Att få köra en elektrisk STCC-bil är verkligen en dröm som går i uppfyllelse och jag åker till testet med öppna ögon för att ta in så mycket intryck och information som möjligt. Förhoppningsvis är detta starten på en möjlighet inom professionell motorsport, säger Jesper Eriksson.

STCC blir världens första nationella mästerskap att elektrifieras 2024.

Under Grande Finale på Mantorp Park avtäcktes den andra nya 100% elektriska STCC-bilen i form av CUPRA Born som CUPRA Sweden – PWR kommer att tävla med nästa år. Tre veckor innan dess avtäcktes Tesla Model 3 på Ring Knutstorp som Brink Motorsport kommer att tävla med 2024. Inom kort avslöjas nästa nya modell.

Topp 10 – STCC ESPORTS 2024
1. Jesper Eriksson - 27.264
2. Enzo Hallman - 27.569
3. Calle Carlberg - 27.643
4. Isak Arvidsson - 27.649
5. Joel Granfors - 27.764
6. Kevin Björnerhag - 27.779
7. Caspian Hagman - 27.948
8. Mihajlo Lazarevski - 27.949
9. Linus Granfors - 28.040
10. Neo Rocksjö - 28.120
23-09-22 STCC ESPORTS-final på Mantorp med provkörning av nya STCC-bilarna som pris
I helgen körs STCC ESPORTS-finalen under Grande Finale på Mantorp Park där slutsegraren kommer att få köra en av de nya elektriska STCC-bilarna som pris.
– Vi är positivt överraskade över det stora intresset för STCC ESPORTS under året där vi haft tusentals deltagare i våra deltävlingar på Elmia, Göteborgs Jubileumsfestival, med flera, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Vi har haft en bra mix av simracers, juniorer, tjejer, killar som alla presterat oerhört bra. Detta ger oss en väldigt bra grogrund för att hitta nya talanger för svensk elitracing. Nu är det upp till bevis under finalen där vinnaren kommer få delta i STCC Try Out på Ljungbyheds Motorbana!

STCC har en flotta av simulatorer på plats under båda dagarna av Grande Finale på Mantorp Park den 22-23 september och tävlingen är öppen för samtliga besökare på plats.

Mellan 13.30-14.30 på lördag stängs simulatorerna för publik och enbart topp tio i topplistan får möjlighet att förbättra sig.

När klockan slår 14.30 så kommer vi att kora STCC ESPORTS 2023-mästaren som kommer att få delta på STCC Try Out med start den 7 oktober 2023 på Ljungbyheds Motorbana och köra en av de nya 100% elektriska STCC-bilarna.

Läs mer om STCC på Grande Finale Mantorp Park här!

23-08-31 Premiärvisning av första nya elektriska STCC-bilen på Knutstorp
Den absolut första nya elektriska STCC-bilen kommer att göra världspremiär på Ring Knutstorp imorgon fredag 1 september!

Efter månader av utvecklingstester med prototypen PWR002 och leveransförseningar har den första helt färdiga nya STCC-bilen nått svensk mark och kommer att avtäckas under Newsrace på Ring Knutstorp i Skåne.
- Nu har vi äntligen den första av 12 helt nya elektriska STCC-bilar hos oss i Sverige och vi är oerhört glada över att kunna visa upp den för första gången under Newsrace på Ring Knutstorp, säger Micke Bern, vd för STCC.
- Detta är alltså en av de tävlingsbilar som teamen kommer att tävla med i STCC 2024 och efter alla förseningar som tvingats oss byta fokus till nästa år så är detta en oerhört viktigt och tillfredsställande milesten för samtliga involverade - varmt välkomna!

Avtäckningen av den nya STCC-bilen kommer att ske 10:50 fredag 1/9 i STCC Village på Ring Knutstorp, läs mer om evenemanget här!

23-08-23 STCC byter fokus till 2024 och Brink Motorsport laddar om
STCC meddelade idag att de på grund av ytterligare förseningar i produktionen av bilarna väljer att ställa in säsongen och istället fokusera på premiärvisning av de nya elektriska tävlingsbilarna under 2023.

Ted Brink, teamchef:
- Det är givetvis med tungt hjärta vi mottagit denna information. Vi har arbetat stenhårt under en längre period för att förbereda oss inför denna nya era och vi har ett helt team som står redo för att kriga om ett elektrifierat STCC-guld. Oavsett vad står vårt åtagande kvar, vi kommer med full kraft vara med och driva på mot ett elektrifierat STCC. Bilarna ser ut att bli riktigt fräna och vi väntar med spänning på att kunna visa upp dem för er.

Brink Motorsport kommer oavsett vara på plats på både de två tilltänkta tävlingarna på Ring Knutstorp den 1 september samt den tilltänkta finalen på Mantorp Park den 23:e september.

Tobias Brink, teamägare och förare:
- Ekvationen är väldigt enkel; det går inte att köra race utan bilar. Det finns mycket vi kan säga om leverantören av de nya STCC-bilarna. Det finns många brister i hanteringen och det är något de måste se över, något vi vet att de redan börjat med.
- Det känns givetvis tungt men samtidigt stöttar vi STCC:s beslut fullt ut. Konceptet är helrätt, detta är framtiden och vi ska inte starta förrän vi kan göra det på rätt sätt. Projektet vi givet oss in i innebär en stor förändring och den kräver ett stort mod för att genomföra och vi vill rikta ett stort tack till alla partners som är med och stöttar oss i denna resa. Detta ger oss kraft och energi för att fortsätta resan mot en elektrifierad framtid. Vi blickar framåt, vi blickar mot STCC-guldet 2024. Rom byggdes inte på en dag.

Redan nu är arbetet kring 2024-kalendern i gång där vi blickar framåt mot cityrace i både Helsingborg och Göteborg!

23-08-23 STCC byter fokus till 2024 och premiärvisar nya elektriska tävlingsbilarna under hösten
På grund av ytterligare förseningar i produktionen väljer STCC att flytta säsongen till 2024 och i stället fokusera på premiärvisning av de nya elektriska tävlingsbilarna under hösten.
– Då förseningarna i leveransen av våra nya elektriska STCC-bilar dessvärre fortsätter så väljer vi att byta fokus till tävlingssäsongen 2024 och i stället visa upp våra nya bilar under hösten 2023, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Vi kan inte annat än beklaga till samtliga involverade parter och de som följer oss att vi inte kunde genomföra 2023-säsongen så som vi hade planerat. Det är ett avancerat och banbrytande projekt som tyvärr är känsligt för leveransförseningar. Vi samarbetar fortsatt tätt med team, partners, förare, arrangörer och Svenska Bilsportförbundet kring att hitta bästa möjliga lösning för såväl uppbyggnaden inför, som för själva 2024-säsongen.

Tävlingarna på Ring Knutstorp 31/8-1/9 och Mantorp Park 22-23/9 i år kommer att genomföras med ett brett utbud av tävlingsklasser och underhållning.

STCC kommer att vara på plats under båda tävlingshelger med den 100% elektriska prototypen PWR002 samt hålla sista delen av STCC ESPORTS 2023 med en stor flotta av simulatorer där besökare och tävlande kan köra de nya elektriska tävlingsbilarna digitalt på stadsbanan i Helsingborg.
– Det är självklart frustrerande att vi inte kommer att kunna bjuda på jämn, spektakulär och klimatsmart racing under 2023. I stället kommer vi glänta på dörren till framtidens racing och utveckla e-sporten vidare under höstens tävlingar, säger Micke Bern.
– Vi jobbar oförtröttligt vidare mot 2024 och har absolut inte tappat vårt engagemang på den här banbrytande satsningen, snarare tvärt om. Vi har ett oerhört starkt koncept tillsammans med EPWR, men vi kan dessvärre inte trolla bort förseningarna. Medan byggnationen av de nya bilarna inte har kommit långt nog, så har de kommit en bra bit på vägen och det kommer inte dröja länge tills vi kommer att kunna visa upp en helt ny generation av elitracing för våra fans, partners och publik.

Redan nu är arbetet kring 2024-kalendern i gång tillsammans med, bland annat, Svenska Bilsportförbundet.
– Vi står bakom STCC:s satsning på klimatsmart elitracing till 100% och vi arbetar nära med dem för att stötta bäst möjligt i den svåra situation som förseningarna orsakat dem, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.
– Vi för en god dialog med dem vad gäller upplägget för 2024 med ambitionen om att kunna hitta en attraktiv och långsiktig kalender tillsammans med flertalet andra svenska mästerskap av hög profil. Det är viktigare än någonsin att vi hittar en långsiktig och tydlig väg framåt för svensk elitracing och STCC är en nyckeldel i detta.

Läs mer om evenemangen på Ring Knutstorp och Mantorp Park.
23-07-28 Emma Kimiläinen gör STCC-comeback och kör elektrisk BMW med Exion Racing
Emma Kimiläinen gör STCC-comeback och kör en elektrisk BMW i4 för Exion Racing i den intensiva STCC-säsongen 2023 med totalt sex tävlingsheat under september månad.
– Det känns sjukt kul att vara tillbaka i STCC som har en unik plats i mitt hjärta, speciellt när vi blir först i världen som nationellt elektriskt mästerskap, säger Emma Kimiläinen.
– Precis som när jag kört i STCC tidigare är mitt mål att vara med och slåss om den absoluta toppen. Det självklart mycket som måste klaffa för det och förberedelserna kommer vara minimala. Men kraftfulla, bakhjulsdrivna bilar är lite av min specialitet och känner mig oerhört motiverad!

Emma Kimiläinen fortsätter en stolt tradition av framgångsrika kvinnliga förare i STCC. Redan under premiärsäsongen 1996 stod Elisabeth ”Bettan” Nilsson på pallen och 2019 hade STCC tre kvinnliga förare i mästerskapet.

Senast Emma Kimiläinen körde full säsong i STCC var 2015 när hon slutade på sjunde plats totalt med två pallplatser.

Från 2019 till 2022 körde hon framgångsrikt formelbilsmästerskapet W Series, bland annat med bronsmedaljen i förarmästerskapet 2021.
– Vi är stolta över att kunna välkomna Emma tillbaka till STCC och till Exion Racing där vi med henne får en bevisat snabb och erfaren talang, säger Daniel Aronsson, teamchef Exion Racing.
– Hennes erfarenhet från STCC och säsongerna i W Series kommer bli till stor nytta för oss där vi ser ett starkt samarbete med våra redan klara förare Calle och Isac. Det har varit ett oerhört utmanande år hittills för oss alla, men nu har vi en stark föraruppställning och är så redo vi kan vara inför leveransen av de nya bilarna.

Exion Racings föraruppställning till STCC 2023 är därmed fullständig när Emma Kimiläinen blir teamkompis till Calle Bergman och Isac Aronsson.

STCC har flyttat och komprimerat 2023-säsongen på grund av leveransförseningar och drar igång en intensiv septembermånad med totalt sex tävlingsheat fördelat på tre tävlingshelger.
Läs mer här!
23-07-07 STCC presenterar åtgärdsplan efter förseningar hos EPWR och STARD med intensiv tävlingsmånad
STCC tvingas flytta och komprimera årets säsong till en intensiv tävlingsmånad i september på grund av förseningar i produktionen av de nya elektriska tävlingsbilarna hos leverantörerna EPWR och STARD.
– Med elektrifieringen av STCC tar vi det största steget framåt någonsin för mästerskapet och skandinavisk motorsport, ett stort steg som tyvärr inte är resistent mot förseningar i leveranserna av de avancerade komponenter som håller på att tillverkas av EPWR och deras underleverantörer, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Vi har på grund av förseningarna inget annat val än att komprimera säsongen till september månad. Det är ett tufft beslut att tvingas ta, men vi gör detta i samråd med EPWR, teamen, arrangörerna, Svensk Bilsport och partners för att kunna säkerställa att de nödvändiga förberedelser och tester görs som behövs för detta historiska skifte.

STCC-säsongen 2023 kommer att inledas på Ring Knutstorp den 31/8–1/9, följt av Ljungbyheds Motorbana den 16 september.

Finalen körs oförändrat på Mantorp Park den 22–23 september och totalt kommer sex tävlingsheat att köras fördelat på tre tävlingshelger.
– Säsongen 2023 blir inte enligt originalplan, men vi jobbar dygnet runt för att lösa den uppkomna situationen på bästa möjliga sätt. Vi vill framföra ett enormt stort tack till team, partners, arrangörer och Svensk Bilsport för deras förståelse och hjälp i denna situation, säger Micke Bern, vd för STCC.

Förseningarna innebär att de nya STCC-bilarna kommer levereras till Sverige först i augusti.
– Vi arbetar tätt tillsammans med STCC just nu för att hjälpa dem i den utmanande situationen som uppkommit på grund av förseningarna. Extraordinära situationer kräver extraordinära åtgärder och vi kommer att stödja STCC i att genomföra de tävlingar som är möjliga 2023 när de nya bilarna är levererade, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.

Tävlingarna i Skellefteå, Gelleråsen och Helsingborg flyttas till 2024 då funktionstester av de nya 550-hästars elektriska STCC-bilarna behöver genomföras i perioden när delar av säsongen skulle köras.
– Det är självklart en besvikelse att inte kunna genomföra årets tävling i Helsingborg. Men vi fortsätter vårt samarbete med STCC för att kunna säkra starka tävlingar 2024 och 2025 då vi ser fram emot att välkomna dem i vår stad, säger Henrik Gidlund, Enhetschef för Helsingborg Convention & Event Bureau.
– Det är naturligtvis tråkigt att EPWR inte lyckas leverera bilar i tid och tvingar STCC att än en gång flytta fram premiären. Det innebär att i år får helt enkelt Kanonloppet genomföras utan tävlingsheat med STCC-klassen. Kanonloppet 2023 kommer genomföras som planerat och jag hoppas se STCC på plats igen 2024, säger Richard Göransson, vd för Gelleråsen Arena.

Teamen PWR Racing, Brink Motorsport och Exion Racing arbetar just nu med att ställa om till en intensiv period med tester och förberedelser under augusti och september.
– Som alla säkert förstår hade vi helst kört enligt ursprunglig plan, men det är ingen idé att älta en situation som inte går att ändra. Detta är ett oerhört tufft beslut, men vi står bakom STCC och kommer göra allt vad vi kan för att säkra fantastisk tävlingsmånad i september, säger Tobias Brink, förare och delägare av Brink Motorsport.

Det svenska företaget EPWR utvecklar och tillverkar de nya elektriska STCC-bilarna, medan österrikiska företaget STARD ansvarar för leveransen av batterierna.
– Förseningarna är självklart långt från ideala och vi beklagar verkligen de brister som uppstått i leveranskedjan hos oss och våra underleverantörer. Vi jobbar outtröttligt för att kunna slutföra produktionen och efterföljande leverans snarast möjligt, säger Micke Jansson, vd för EPWR.
– Dessvärre har en av våra strategiskt viktiga leverantörer, som är ansvariga för ett kritiskt element till batterisystemet, brutit deras åtaganden mot oss. Detta har tvingat oss att byta leverantör och ta fram en ny plan som tyvärr innebär att vi inte kommer att kunna leverera kompletta system enligt ursprunglig plan. Vi beklagar den uppkomna situationen och jobbar för fullt tillsammans med EPWR och STCC för att minska påverkan av förseningarna i mesta möjliga mån, säger Michael Sakowicz, vd för Stohl Advanced Research and Development (STARD).

Uppdaterad STCC-kalender 2023
31/8-01/9 – Ring Knutstorp – Race 1 & 2
16/9 – Ljungbyheds Motorbana – Race 3 & 4
22-23/9 – Mantorp Park – Race 5 & 6
23-06-05 Tobias Brink jagar elektriskt STCC-guld med Tesla Model 3
Tobias Brink är klar för sin sjunde säsong och kommer jaga STCC-guldet bakom ratten på en 550-hästars Tesla Model 3 under säsongen när STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt mästerskap.
– Det ska bli galet kul med en ny säsong och framför allt något nytt att hugga tänderna i. En Tesla Model 3 med bakhjulsdrift, massor med effekt, sämre grepp och all kraft tillgänglig när jag vill ha den är precis det en racingförare vill ha, säger Tobias Brink som kommer köra i Assemblin's och Ramudden's färger 2023.

Assemblin, en komplett installations- och servicepartner inom el, värme och sanitet samt ventilation med verksamhet i Sverige, Norge och Finland, går in som huvudpartner till Brink Motorsport och Tobias Brinks Tesla.
– Satsningen på ett 100 procent elektrifierat mästerskap är helt rätt i tiden och går i linje med Assemblins fokus på installationslösningar som underlättar samhällets gröna omställning, säger Johnny Wendel, regionchef på Assemblin.
– Jag tycker också att den hållbara, kreativa och innovativa anda som präglar Brink-teamet och hela STCC överensstämmer med Assemblins kultur. Det här samarbetet känns därför självklart och är något som stärker vårt varumärke.

Tobias Brink var närmast att utmana regerande mästaren Robert Dahlgren i titelfighten förra året och har totalt säkrat två STCC-silver och två bronsmedaljer.
– Vi har aldrig stått inför en så utmanande STCC-säsong någonsin där allt är helt nytt för samtliga förare och team. Men mitt sikte är inställt på toppen, vi ställer inte upp för att delta, säger Tobias Brink.

Brink Motorsport är därmed först med komplett föraruppställning till STCC 2023 där 34-åringen kommer att tävla jämsides Hugo Nerman och Jimmy Eriksson i teamets tre Tesla Model 3.

Just nu är uppladdningen inför leveransen av de nya 100% elektriska tävlingsbilarna i full gång hos Brink Motorsport.
– Jag är mer än sugen på att dra i gång årets säsong. När bilarna blev försenade kändes det lite som att jultomten ringde och flyttade fram julafton, men detta är en julafton värd att vänta på. Det kommer bli fullt upp när bilarna kommer, ska bli fantastiskt att dra i gång en ny STCC-era! säger Tobias Brink.

23-05-29 STCC ESPORTS fortsätter på Göteborgs Jubileumsfestival
STCC ESPORTS Championship fortsätter med deltävling två under Göteborgs Jubileumsfestival i Frihamnen den 2-5 juni där den elektriska 550-hästars prototypen PWR002 också kommer att ställas ut.
– Vi ser fram emot att ännu en gång välkomna talanger av alla åldrar och kön att köra STCC-tävling digitalt i Göteborg, staden där vi dessutom kommer att göra tävlingscomeback 2024 med Head 2 Head, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Det finns många exempel internationellt där talanger har kommit fram via esport och med vår satsning på STCC ESPORTS jobbar vi för att skapa samma förutsättningar för Skandinavien.

Det digitala mästerskapet, där slutpriset är ett test i de nya elektriska STCC-bilarna, gjorde premiär under Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia där 14-åriga Enzo Hallman tog hand om delsegern.

Över 1 000 förare deltog i tävlingen där deltagarna kör elektriska STCC-bilar digitalt med prototypmodellen PWR002 på nya

STCC Head 2 Head-banan i Helsingborg.

STCC-förare kommer att finnas på plats under Göteborgsfestivalen för att sätta referenstider och ge coaching.

Deltagare som slår STCC-förarnas referenstider vinner merchandise och segrarna av deltävlingarna vinner fina priser från STCC-partners.

Topp tio i tävlingen kommer att göra upp i en finaltävling på plats under STCC Head 2 Head i Helsingborg den 26 augusti, en tävling som delvis TV-sänds i STCC+.

För att delta i tävlingen så måste du registrera dig i STCC:s nya app - mer information finns på plats under festivalen.

Läs mer om Göteborgs Jubileumsfinal här: https://goteborg2023.com/jubileumsprojekt/goteborgs-jubileumsfestival/
23-05-25 Juniormästaren Axel Bengtsson kör 100% elektrisk CUPRA Born i STCC med CUPRA SWEDEN - PWR
Regerande svenska juniormästaren Axel Bengtsson är klar för fortsättning med CUPRA Sweden - PWR i STCC där han kommer att köra en 100% elektrisk CUPRA Born.
- Det känns grymt att CUPRA Sweden - PWR har fortsatt förtroende för mig och att jag får fortsätta representera dem i STCC, speciellt när vi blir först i världen som nationellt elektriskt mästerskap, säger Axel Bengtsson.

22-åringen, som tävlade internationellt inom gokart innan STCC-debuten förra året, kommer att köra jämsides regerande mästaren Robert Dahlgren i STCC 2023.
- Axel imponerade på oss alla förra året och det fanns ingen tvekan hos oss om att förnya kontraktet med honom, säger Marcus Ekström, teamchef för CUPRA Sweden - PWR.
- Robert och Axel kompletterar varandra mycket bra vad gäller rå talang och erfarenhet. De jobbade bra tillsammans förra året, ett samarbete som blir viktigare än någonsin i år med helt nya elektriska tävlingsbilar och en mycket kort försäsong.

Axel Bengtsson, som tog sin STCC-debutseger i fjolårsfinalen, tar ett stort steg från att ha gjort racingdebut i en framhjulsdriven 350-hästars tävlingsbil 2022 till årets 550-hästars bakhjulsdrivna CUPRA Born.
– Man kan väl säga att jag lärde mig köra framhjulsdriven racerbil från grunden förra året, så det kommer såklart bli en utmaning att ställa om - men en utmaning som jag välkomnar, säger Axel Bengtsson.
– Målet med 2023 är att hitta fart i den nya bilen så snabbt som möjligt och fortsätta med samma momentum som vi hade på slutet av förra året, top tre i serien hade varit fint!

CUPRA Sweden - PWR kommer tävla med tre CUPRA Born i STCC 2023, identiteten på den återstående föraren kommer att avslöjas inom kort.

STCC 2023 startar den 3-4 augusti på Robert Dahlgrens hemmabana Drivecenter Arena i Skellefteå, läs mer här: https://www.drivecenter.se/evenemang-tavling/stcc/
23-05-24 Nu släpps biljetterna till STCC i Knutstorp med specialerbjudande till Helsingborg
I dag släpps biljetterna till STCC på Ring Knutstorp som körs 31/8 - 1/9 med de nya 550-hästars elektriska STCC-bilarna tillsammans med ett brett utbud av tävlingar, underhållning, företagsexpo och uppvisning.

Dessutom kan de som köper biljett till STCC Head 2 Head i Helsingborg använda samma biljett till Knutstorp för fri entré till evenemanget.
– Evenemanget på Ring Knutstorp kombinerar adrenalinfyllda STCC-tävlingar med fokus på den senaste EV-tekniken och spektakulär underhållning. Redan idag har vi 50 utställare klara och vi räknar med ett utsålt Ring Knutstorp, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Vi kommer även arrangera medåkning till förmån för Min Stora Dag och flera andra organisationer direkt efter STCC-prisutdelningen där samtliga intäkter skänks till välgörenhet.

STCC tävlar tillsammans med NXT Gen Cup, Pro Superbike, Radical Cup Scandinavia och V8 Thunder Cars på Ring Knutstorp.

Evenemanget inleds med fri entré under torsdagen när tester och kval körs, följt av ett intensivt program av tävlingar och underhållning under fredagen när entrébiljett krävs.

Läs mer och boka dina biljetter här: https://www.stcc.se/stcc-knutstorp
23-05-16 Racingstjärnan Jimmy Eriksson klar för Brink Motorsport i STCC
Jimmy Eriksson, som har en framgångsrik bakgrund av internationell formelbilsracing och GT-racing, är klar för Brink Motorsport i STCC 2023 där han kommer att tävla med en 550-hästars Tesla Model 3. Teamet avslöjar även designen för Jimmy Erikssons Tesla Model 3 som kommer att bära blå och svarta färger där ProMeister är med som huvudpartner för bilen.
– Det ska bli grymt kul att få komma hem och tävla på hemmaplan i Sverige igen efter femton års racing utomlands, säger Jimmy Eriksson.
– Det känns som helt rätt tillfälle att ge sig in i STCC nu när mästerskapet går in i en ny och spännande era med elektriska och kraftfullare bilar än någonsin. Det är svårt att sia om exakta förväntningar med ett helt blankt papper som nya STCC innebär, men det är samtidigt inspirerande och jag kör aldrig för något annat än att utmana om den absoluta toppen.

32-årigen har tävlat i såväl GP2 (klassen under Formel 1) som GP3 och har under de senaste åren tävlat i GT, bland annat med en bronsmedalj i Blancpain GT Series 2017.
– I Jimmy ser vi en tydlig titelkandidat, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.
– Med hans långa erfarenhet från bakhjulsdrivna bilar från internationell racing så ser vi en segerrik säsong framför oss. Han har inte kört på de svenska banorna på länge, men med hjälp från våra andra förare så tror vi att han är med direkt från start.

Jimmy Eriksson, som var STCC Driver Advisor förra året, ansluter teamkollega Hugo Nerman i två av Brink Motorsports tre Teslor till STCC 2023, säsongen när STCC blir först i världen som elektrifierat nationellt mästerskap. Brink Motorsports tredje förare kommer att avslöjas inom kort.

STCC 2023 startar den 3-4 augusti på Drivecenter Arena i Skellefteå.

Vad är Brink Motorsport?
Brink Motorsport grundades 1976 och har lång erfarenhet inom flertalet motorsportdiscipliner. Teamet har sedan 2004 i huvudsak fokuserat på racing och har sedan dess vunnit samtliga mästerskap teamet tävlat i. Från 2017 har Brink Motorsport etablerat sig i toppen av STCC och har varit en pådrivande aktör för att förnya mästerskapet. Brink Motorsport har ambitionen om att bli det bästa racingteamet i Skandinavien och kommer till 2023 sätta tre Tesla Model 3 bilar på startgridden i världens första nationella racingmästerskap som är 100% elektriskt. Besök www.brinkmotorport.se för mer information.

23-05-12 STCC-premiären 2023 flyttas till Skellefteå Drivecenter Arena
STCC-premiären 2023 flyttas till Skellefteå Drivecenter Arena den 3–4 augusti, en senareläggning på grund av komponentbrist i tillverkningsprocessen av de nya elektriska STCC-bilarna.
– Vi beklagar att vi inte kommer att kunna bjuda publiken i Falkenberg på vår världspremiär som i stället kommer att ske på Skellefteå Drivecenter Arena och vi vill rikta ett stort tack till alla inblandade parter för deras förståelse och vilja att hitta nya lösningar, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Dessvärre är förseningar och omplaneringar något man får anpassa sig efter i dagens världsläge, men vi kommer inte avvika från vår grundplan om att köra sex tävlingshelger säsongen 2023. Vi jobbar just nu med att planera in en ny tävlingshelg och vi kommer träffa Ronny Andersson från Falkenbergs Motorklubb i nästa vecka, mer information kommer inom kort.

Just nu tillverkas 12 helt nya 550-hästars elektriska STCC-bilar av EPWR, företaget som skapat den hållbara elektriska racing-plattformen som STCC tävlar med från 2023.

Förseningar i leveransen av komponenter till produktionsprocessen innebär att tiden mellan leverans av de färdiga tävlingsbilarna och den tidigare tilltänkta premiären under Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana den 8–9 juli blir för kort.

Efter leverans av bilarna ska ett antal tester göras på banor i Sverige innan bilarna är helt redo för tävlingspremiär i Skellefteå den 3–4 augusti.
– Vi står mitt i det största skiftet i motorsportens historia med elektrifieringen av STCC, samtidigt som vi precis kommit ur en pandemi och ett tragiskt krig pågår i Europa. Tyvärr är förseningar kopplat till komponentbrist en faktor som inte går att räkna bort och något som tvingar oss till att senarelägga leveransen av de nya bilarna, säger Micke Jansson, vd för EPWR.

Läs mer om STCC-premiären på Skellefteå Drivecenter Arena här!

Uppdaterad STCC-kalender 2023
03-04/8 - Skellefteå Drivecenter Arena - STCC-premiären
18-19/8 - Gelleråsen Arena - Kanonloppet
26/8 - Helsingborg - Head 2 Head
31-01/9 - Ring Knutstorp - Kvällsposten Newsrace
TBC - TBC - TBC*
22-23/9 - Mantorp Park - Grande Final
* TBC = To be confirmed
23-04-25 Elektriska STCC gör comeback i Göteborg och tävlar från 2024 med ett långsiktigt samarbete
STCC – världens första 100% elektriska nationella mästerskap – gör comeback i Göteborg 2024 med Head 2 Head-tävling i ett nytt långsiktigt samarbete med Göteborg & Co som sträcker sig till 2026.

STCC Head 2 Head Göteborg kommer att köras den 14–15 juni 2024 och vara en av två stadstävlingar i kalendern jämsides Helsingborg – som gör premiär redan i år.
- Vi är oerhört stolta över att fortsätta vår expansion tillbaka in i städerna och framför allt att återvända till Göteborg med ett långsiktigt samarbete - en stad med ett starkt motorintresse och ledande miljöarbete, säger Micke Bern, vd för STCC.
- Jag minns själv när jag tävlade här i STCC 2009 framför en fantastisk och stor publik. Att tillsammans med Göteborg & Co möjliggöra STCC:s comeback i mästerskapets nya elektrifierade och spektakulära era blir att ’sluta cirkeln’, inte bara för mig, utan för samtliga involverade.

En grundförutsättning för STCC:s comeback till Göteborg är elektrifieringen av mästerskapet där de bästa förarna och teamen i Skandinavien tävlar med nya 550-hästars elektriska tävlingsbilar som Tesla Model 3 och CUPRA Born.

Bilarna laddas under samtliga tävlingshelger med förnybar energi via STCC:s samarbetspartner Atlas Copcos klimatsmarta energilagringssystem ZenergiZe som varken kräver generator eller extern infrastruktur.
– Vi ser fram emot spännande tävlingar när STCC kommer tillbaka till Göteborg 2024 och framåt. Och det känns helt rätt att det är med ett elektrifierat mästerskap, något som stämmer väl överens med Göteborg som är världens mest hållbara destination, säger Magnus Hallberg, vice vd och evenemangschef på Göteborg & Co.

Senast STCC tävlade i Göteborg var 2014 och den centrala platsen för tävlingen 2024 – som körs enligt det nya Head 2 Head-formatet – kommer att avslöjas senare under året.
- Arbetet med banans plats och layout pågår just nu i samarbete med Göteborg & Co och vi ser fram emot att kunna avslöja detta senare i år, säger Micke Bern, vd för STCC.
- Nu har vi säkrat Göteborg och Helsingborg till STCC 2024-kalendern och vi har dessutom dialog med fler städer där vår arbetshypotes är att utöka andelen stadstävlingar jämsides de traditionella banorna.

STCC 2023 startar den 8-9 juli med Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana, läs mer här: https://www.stcc.se/
23-04-11 Enzo Hallman vinner STCC ESPORTS-premiären på Bilsport Performance & Custom Motor Show
Karting-stjärnan Enzo Hallman segrade i premiären av STCC ESPORTS Championship under Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia där förarna körde de elektriska STCC-bilarna digitalt på Head 2 Head-banan i Helsingborg.

14-åringen, som ska köra elektriska junior-SM i NXT Gen Cup i år, satte tiden 27.569 på den digitala banan i Helsingborg.
– Det är förstås jättekul att ha vunnit den här tävlingen. Elmiamässan är ju enormt välbesökt och det har varit fullt i simulatorerna hela tiden. Att få dra det längsta strået där känns verkligen roligt, säger Enzo Hallman.
– Det var ett tag sedan jag körde simulator, men man kommer rätt fort in i det. Det är ett bra redskap särskilt när det gäller att lära sig nya banor, som i det här fallet med Helsingborg. Ett kul initiativ från STCC som öppnar upp sporten för många, många fler!

Över 1 000 förare deltog i tävlingen som var öppen för samtliga besökare under mässan som satte nytt rekord med drygt 90 000 personer på plats.
– Vi är överrumplade över intresset för STCC ESPORT Championship. Det finns ett stort intresse för STCC och motorsport - vi har helt klart hittat en ny kanal för att finna unga talanger. Majoriteten av de tävlande har varit mellan 13–25, killar och tjejer, med allt från etablerade kartingjuniorer till motorintresserade ungdomar, säger Micke Bern, vd för STCC.

Som pris vinner Hallman en uppsättning Yokohama-däck med montering hos Däckteam och kvalificerar sig vidare till STCC ESPORTS-finalen under Helsingborgstävlingen den 26 augusti.
– Vi skulle vilja tacka samtliga partners som varit involverade i evenemanget, med IBM, Däckteam, Simrace Sweden och Sim Departement i spetsen. Ett stort tack också till vår partner Albinsson & Sjöberg som slog publikrekord på Bilsport Performance & Custom Motorshow på Elmia, säger Micke Bern, vd för STCC.

Topp tio i mästerskapet kommer att göra upp i en finaltävling på plats under STCC Head 2 Head i Helsingborg den 26 augusti, en tävling som delvis TV-sänds i STCC+.

Totalsegraren i STCC ESPORTS Championship kommer att få delta i STCC Tryout med ett av teamen i STCC under hösten 2023 och köra en riktig elektrisk STCC-bil.

Det digitala mästerskapet fortsätter under våren och sommaren med deltävlingar under STCC-tävlingarna i Falkenberg, Skellefteå och Gelleråsen – läs mer om kalendern och STCC ESPORTS Championship: https://www.stcc.se/esports
STCC ESPORTS Championship - Elmia

Resultat – Topp 10
1 - Enzo Hallman - 27.569
2 - Calle Carlberg - 27.643
3 - Jesper Eriksson - 27.648
4 - Joel Granfors - 27.764
5 - Kevin Björnerhag - 27.870
6 - Caspian Hagman - 27.948
7 - Neo Rocksjö - 28.120
8 - Alex Gustafsson - 28.325
9 - Lukaz Östling - 28.391
10 - Tim Albertsson - 28.485
23-04-06 Mästarna PWR Racing skriver historia i STCC med 100% elektriska CUPRA Born och Robert Dahlgren
PWR Racing skriver historia tillsammans med CUPRA och Skellefteå Kraft i STCC 2023 när de regerande mästarna ställer tre 100% elektriska CUPRA Born-tävlingsbilar på startlinjen. STCC blir i år det första elektriska nationella touring car-mästerskapet i världen.
- Vi står framför den största och viktigaste förändringen någonsin för oss som team, för mästerskapet och för motorsporten totalt sett med elektrifieringen. Att ta klivet in i den nya eran tillsammans med CUPRA och Skellefteå Kraft för att fortsatt inspirera till en klimatsmart omställning av hela samhället är något vi är oerhört glada och stolta över, säger Marcus Ekström, teamchef för PWR Racing.

Regerande förarmästaren Robert Dahlgren, den mest segerrike föraren någonsin i STCC, kommer att leda teamet in i den nya elektriska eran.

Skellefteå-sonen har hittills säkrat fyra STCC-titlar med PWR Racing säsongerna 2017, 2019, 2021 och 2022 med sammanlagt 52 segrar.
- Jag känner mig sjukt inspirerad av att få fortsatt förtroende från PWR Racing som jag trivs mycket bra med. Av de 17 STCC-säsonger jag kört är 2023 definitivt den jag ser fram emot mest. Jag har kört genom tre olika reglementen i STCC och det elektriska som införs i år är tveklöst det mest spännande. Bilarna kommer ställa oerhört höga krav på oss som förare samtidigt som det ger publiken mer underhållning. Som alltid i STCC är konkurrensen stenhård och det är svårt att sia om förväntningar på resultat, men jag kör aldrig för något annat än seger, säger Robert Dahlgren.

Teamets tre helt nya CUPRA Born är under konstruktion inför STCC-säsongen 2023, elektriska tävlingsbilar som har 550 hästkrafter och gör 0-100 på under tre sekunder – de mest kraftfulla STCC-bilarna i mästerskapets historia.

Storsatsningen är en del av ett förlängt, förstärkt och flerårigt samarbete mellan PWR Racing och CUPRA Sverige.
- Det fanns ingen tvekan hos oss på CUPRA Sverige kring att förlänga vårt framgångsrika samarbete med PWR Racing, speciellt när vi går in i en helt ny elektrifierad era där PWR Racing och STCC blir världsledande vad gäller klimatsmart motorsport. Vår helelektriska CUPRA Born med sportig design och en sann elektrifierad körupplevelse är en ’perfect match’ till satsningen och ser fantastisk ut i racingskrud, säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA Sverige.

Skellefteå Kraft, som varit delaktiga i utvecklingen av den tekniska plattformen till elektriska STCC, fortsätter som huvudpartner till teamet.
- Vårt samarbete med PWR Racing är helt i linje med vårt engagemang för att ställa om och elektrifiera transportsektorn. Och då inte bara personbilar och yrkestrafik utan som här, även kunna bidra till elektrifierad racing. Vi ser fram emot det fortsatta arbetet tillsammans med PWR Racing och en mycket spännande elektrifierad framtid både på och vid sidan av banan, säger Sanna Lundström, affärsområdeschef marknad på Skellefteå Kraft.

STCC 2023 startar den 8–9 juli med klassiska Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana med totalt sex tävlingshelger fram till och med oktober där Grande Finale körs på Mantorp Park. Största nyheten för 2023-kalendern är Head 2 Head-tävlingen som körs mitt i Helsingborg den 26 augusti.

PWR Racings två återstående förare kommer att avslöjas under våren.
23-04-05 STCC lanserar ny visuell identitet och hemsida inför historiska elektrifieringen
I dag lanserar STCC en ny visuell identitet och hemsida inför den historiska 2023-säsongen när STCC blir första nationella mästerskap i världen att elektrifieras.
- Vi har förnyat vår visuella identitet för att synliggöra det största skiftet någonsin för STCC sedan starten 1996 med elektrifieringen, samtidigt som vi fortsatt knyter an till vårt viktiga och nära 30-åriga arv, säger Micke Bern, vd för STCC.
- Med elektrifieringen möjliggör vi spektakulär och klimatsmart racing på absolut högsta nivå och för STCC tillbaka i pole position vad gäller relevans gentemot biltillverkare, partners och sponsorer. Nu har vi en visuell identitet och hemsida som matchar vår elektrifierade och spännande framtid.

Bakom den nya identiteten står tidigare STCC-vinnaren Robin Rudholm med sin reklambyrå R3.
- STCC har varit en stor del av min racingkarriär. Jag har följt mästerskapet från den första säsongen till att jag själv fick vara en del av STCC under ett flertal år, säger Robin Rudholm.
- STCC står nu inför den största omställningen i mästerskapets historia. Därför känns det viktigt att den visuella identiteten motsvarar detta. I arbetet har jag moderniserat profilen samtidigt som den bär ett tydligt DNA från sitt ursprung.

Besök den nya hemsidan och läs mer om STCC 2023 här: https://www.stcc.se/
23-03-03 STCC-juniormästaren Oliver Söderström säkrar Lamborghini-styrning
STCC-stjärnan Oliver Söderström har säkrat en styrning i Lamborghini Super Trofeo 2023 efter sitt test med den italienska supersportbilstillverkaren förra året. Testet var en del av priset för skåningens juniortitel i STCC 2021.
– Detta är ett spännande och nytt kapitel i min karriär och jag är mycket tacksam för alla som gjort denna dröm verklighet, säger Oliver Söderström.

24-åringen kommer att köra en Lamborghini ST EVO 2 för erfarna teamet Target Racing i år, efter att ha slutat på femte plats totalt i STCC 2022 för Lestrup Racing Team med två segrar och totalt åtta pallplatser.

Och Oliver Söderström har inte stängt dörren för en fortsättning i STCC 2023, året när STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt touring car-mästerskap.
– Just nu är fokus på Lamborghini, men jag har inte stängt dörren för STCC som ser oerhört spännande ut med elektrifieringen, säger Oliver Söderström.
– De nya elektriska bilarna ser sjukt utmanande ut att köra, något som jag tror passar mig och som jag gärna sätter tänderna i. Jag för dialog med ett par team, men kan inte avslöja mer än så just nu.

STCC-säsongen smygstartar med officiellt försäsongstest på Ljungbyheds Motorbana den 8 juni, följt av premiärtävlingen i Falkenberg med Västkustloppet den 8-9 juli. Läs mer här: https://www.stcc.se/2023/01/11/stcc-lanserar-nytt-ev-event-med-skelleftea-och-knutstorp-i-uppdaterad-2023-kalender/

23-02-18 Dragracing-stjärnan Ida Zetterström ny depåreporter för STCC
Dragracing-stjärnan Ida Zetterström blir ny depåreporter för streamingplattformen STCC+ under historiska säsongen 2023 när STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt mästerskap.
– Det ska bli väldigt spännande och jag ser fram emot att börja jobba med alla i STCC-depån när historia skrivs 2023, säger Ida Zetterström.
– Jag är själv uppväxt inom motorsporten och har varit på olika banor sedan jag var tre veckor gammal. STCC är nytt för mig och det känns inspirerande att ansluta mästerskapet när det blir elektriskt, speciellt då jag själv jobbat en del med laddstationer i min bakgrund som elektriker.

28-åringen har tävlat inom såväl motorcyklar som bilar vad gäller dragracing och kör för ett norskt team i Top Fuel EM under 2023 jämsides hennes STCC-uppdrag.

Ida Zetterström utsågs till ”Årets kvinnliga idrottare” under Idrottsgalan på Åland 2020 och har varit sommarpratare i finska YLE.
– Vi är oerhört glada över att välkomna Ida till STCC-familjen och hon blir en viktig del i vår satsning på STCC+ till säsongen 2023, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Hennes bakgrund inom såväl motorsport som media passar mycket väl för hennes uppdrag med STCC+ där vi till i år kommer att ge tittarna en unik inblick i den största förändringen i mästerskapets historia.

STCC-säsongen 2023 börjar den 8-9 juli med klassiska Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana och kommer att sändas LIVE via STCC+, läs mer här.
23-02-13 Robert Reijers ny kommersiell chef för STCC AB
Robert Reijers, som tidigare jobbat inom elbranschen och Pro Superbike, är ny kommersiell chef och partneransvarig för STCC AB från och med första februari.
– Jag ser verkligen fram mot att börja arbeta med STCC. Hela mästerskapet befinner sig i ett mycket spännande skede i och med omställningen till att bli 100% elektriskt, säger Robert Reijers.
– Jag kommer senast från elbranschen där jag bland annat jobbat med elbilsladdning. Jag är övertygad om att framtiden är elektrisk och det känns kul att få vara med på resan att forma STCC:s fossilfria framtid!

Robert Reijers har en fot i såväl elektrifieringsvärlden som motorsportvärlden.

Senaste projekten han arbetade med var fokuserat kring produkter och lösningar inom elektrifiering i Norden med Ensto Building Systems och positionen som Sports Director för motorcykelklassen Pro Superbike som tävlar tillsammans med STCC under utvalda tävlingshelger.
– Vi är mycket glada över att kunna välkomna Robert till STCC-familjen, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Hans gedigna erfarenhet av såväl motorsport som elbranschen är helrätt för hans position med oss och han kommer tveklöst vara en nyckeldel i vår historiska elektrifiering av STCC från och med 2023!

Robert Reijers arbetsuppgifter kommer vara fokuserade kring försäljning och utveckling av samarbetspartners till STCC.
– Det är ju verkligen inte ofta en bransch står inför ett teknikskifte av det här slaget. STCC är en oerhört stark marknadsplats med action i centrum som jag ser fram emot att utveckla tillsammans med de övriga i företaget, säger Robert Reijers.
23-02-08 Tiktok-stjärnan Hugo Nerman först att köraTesla i STCC med Brink Motorsport
iktok-stjärnan Hugo Nerman är först ut att köra Tesla Model 3 för Brink
Motorsport säsongen 2023, året då STCC blir först i världen som 100%
elektriskt nationellt mästerskap.
- Jag är superglad över att köra tillsammans med Brink Motorsport ännu en säsong. Jag trivdes mycket bra med dem förra året och vi har stora gemensamma målsättningar för det nya elektriska STCC, säger Hugo Nerman.

23-åringen, som har över 230 000 följare på Tiktok, körde en stark STCC-säsong 2022 med en seger och totalt tre pallplatser för Brink Motorsport. Till 2023 kommer han sitta bakom ratten på en 550-hästars Tesla Model 3 som är de mest kraftfulla STCC-bilarna någonsin.
– Jag kan inte vänta tills jag får sitta i vår nya Tesla Model 3 som nu är under produktion, säger Hugo Nerman.
– Den ser riktigt vass ut och utmanande att köra med mycket effekt, något som kommer att ge publiken en häftig upplevelse. Att sedan vi skall köra ett stadslopp i min egen hemstad Helsingborg kommer bli riktigt magiskt!

Den tidigare Formel Nordic-mästaren gjorde STCC-debut 2018 och anslöt Brink Motorsport förra året, säsongen då han tog sin första seger i mästerskapet.
– Hugo tog stora steg framåt med oss 2022 och det fanns ingen tvekan kring att fortsätta samarbetet in i den nya elektriska eran av STCC, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.
- Det är mycket som är nytt till 2023, men Hugo har tydligt visat att han anpassar sig snabbt och har framgångar från många olika motorsportkategorier. Vi har en gemensam hög målsättning resultatmässigt för 2023 som vi känner oss trygga i. Vem som kommer köra Brink Motorsports återstående två Tesla Model 3 kommer att avslöjas under de kommande månaderna.

STCC-säsongen smygstartar med officiellt försäsongstest på Ljungbyheds Motorbana den 8–10 juni, följt av premiärtävlingen i Falkenberg med Västkustloppet den 8-9 juli.
23-01-31 Isac Aronsson kör BMW i4 för Exion Racing i STCC 2023
Isac Aronsson är klar för fortsättning med Exion Racing och kommer att köra en av teamets 550-hästars elektriska BMW i4 säsongen 2023, året då STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt mästerskap.
– Både jag och teamet står inför vår största utmaning någonsin, en utmaning som jag absolut känner mig redo för och jag vet att teamet skapar rätt förutsättningar för en stark säsong, säger Isac Aronsson.

20-åringen gjorde STCC-debut 2020 och har stadigt klättrat upp i resultatlistorna med 14:e plats under debutsäsongen, tiondeplats 2021 och åttondeplats förra året.
– Isac har växt oerhört som förare bara under förra säsongen med oss och vi är redo att ta nästa kliv framåt tillsammans samtidigt som STCC går in i en oerhört intressant elektrisk era, säger Daniel Aronsson, teamchef för Exion Racing.
– Vi står tveklöst inför många utmaningar med helt nya kraftfulla tävlingsbilar som kommer ställa högra krav både på oss som team och på förarna. Men vi jobbar målmedvetet mot att etablera oss i den absoluta toppen för att kunna utmana om guldmedaljerna. Och där är Isac tillsammans med Calle Bergman en nyckeldel.

Isac Aronsson anslöt Exion Racing inför fjolårets säsong med Calle Bergman som teamkollega och duon kommer att fortsätta tillsammans 2023 med en tredje teamkompis som avslöjas senare.
– Samarbetet med Calle fungerar väldigt bra, vi kompletterar varandra väl och kan dra nytta av varandras input, något som kommer bli väldigt viktigt 2023 med de nya bilarna, säger Isac Aronsson.
– Jag längtar oerhört mycket till första testet med våra nya BMW-bilar och det kommer bli en stenhård försäsong med begränsad testtid. Men det är utmaningar som dessa som gör att man brinner för racing, jag har aldrig sett fram emot en säsong så mycket som nu!

STCC-säsongen smygstartar med officiellt försäsongstest på Ljungbyheds Motorbana den 8 juni, följt av premiärtävlingen i Falkenberg med Västkustloppet den 8-9 juli. Läs mer här!

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Vad är EPWR?
EPWR är R&D-divisionen av PWR Group, pionjärer inom elektrisk racing. Företaget presenterade den första elektriska touring car bilen redan 2018. EPWR har skapat en hållbar elektrisk racing-plattform för att tillhandahålla den bästa och mest prisvärda racingen för team, förare, åskådare, media och promotorer runt om i världen. Med gatbilar som grund konverterar och anpassar vi modeller från alla tillverkare för elektrisk racing, för en klimatsmart och hållbar framtid. Besök epwr.se för mer information.

23-01-25 Brink Motorsport ska hjälpa unga racingtalanger med Junior Academy
Brink Motorsport, som kommer att tävla med Tesla Model 3 i STCC 2023, har lanserat Brink Motorsport Junior Academy, ett initiativ för att hjälpa ungdomar att nå sina mål inom racing.
– Vi söker yngre förare med höga ambitioner inom racing med en ålder mellan 15 och 23 år, säger Tobias Brink, förare och delägare av Brink Motorsport.

I programmet får ungdomarna hjälp av Brink Motorsport med allt från förarcoaching till mentorskap i sponsorarbete och ingenjörsstöd.

Målet med satsningen är att hjälpa fler ungdomar framåt i sina karriärer oavsett om de kör för Brink Motorsport eller har planer på andra karriärvägar än de serier teamet tävlar i.
– Vi ser en sport där kvinnor och män kan tävla på samma villkor, men att den jämställdheten inte finns inom elitracingen idag. Vi ser gärna fler tjejer inom racingen och välkomnar både tjejer och killar att söka! säger Tobias Brink.

Deadline för anmälan är 28 februari, läs mer och anmäl dig här: https://www.brinkmotorsport.se/junioracademy
23-01-11 STCC lanserar nytt EV-event med Skellefteå och Knutstorp i uppdaterad 2023-kalender
Skellefteå Drivecenter Arena är tillbaka i STCC-kalendern som årets andra tävling med ett unikt EV-event, medan stadstävlingen i Helsingborg flyttas till augusti och Falkenberg tar över premiären i en uppdaterad 2023-kalender.

Såväl tävlingen i Skellefteå som Knutstorp kommer att ha ett starkt elektrifieringsfokus där de senaste EV-modellerna (bil och lastbil) kommer att ställas ut och finnas tillgängliga för provkörning.
– Vi skapar ett starkt koncept tillsammans med våra samarbetspartners där vi erbjuder såväl företagsbesökare som racingfans en unik upplevelse som är fokuserad kring elektrifieringen av Sveriges fordonsflotta och motorsporten, säger Micke Bern, vd för STCC AB.
– Här kombinerar vi adrenalinfyllda STCC-tävlingar med fokus på den senaste EV-tekniken, provkörningar av nya modeller, medåkning och spektakulär underhållning. Planen är att vi ska utöka med fler av dessa event från 2024 och vidare.

Tävlingarna i Skellefteå och Knutstorp kommer att hållas över en dag, fredagar, den fjärde augusti och första september respektive.
– Vi har en stark tradition av motorsport i Norrland och likaså en kraftigt växande industri kring elektrifieringen av vårt samhälle, därför är detta upplägg med STCC rätt för oss. Vi har redan idag ett stort intresse från olika partners inom energi- och fordons-branschen och vi kommer avslöja mer detaljer inom kort, säger Jessica Karlsson, Marknad och Event, Drivecenter Arena AB.
– Det fanns ingen tvekan från vår sida att hoppa på det här projektet ihop med STCC. Att kombinera elektrifierad motorsport, satsning på ungdomar och ny EV-teknik är en ”perfect match” för oss. Vi ser fram emot att sjösätta och vidareutveckla det här konceptet tillsammans med STCC och våra företagspartners från och med 2023, säger Magnus Öhrström, vd och anläggningsansvarig för Ring Knutstorp.

Introduktionen av EV-eventen är en del av ett par nyckeländringar för STCC-kalendern 2023 där Falkenberg med klassiska Västkustloppet tar över premiären den 8-9 juli samtidigt som stadstävlingen STCC Head 2 Head Helsingborg flyttas till den 26 augusti.
– Vi har ett nytt datum för Helsingborg för att undvika en krock med Håkan Hellström-konserten där vi i stället får ett exklusivt datum i augusti som kommer ge oss mycket goda förutsättningar för publikfest, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Ändringen ger dessutom oss och teamen bättre förutsättningar att sjösätta den största förändringen av STCC sedan starten 1996 med konstruktionen av ett komplett startfält av helt nya elektriska tävlingsbilar.

En annan nyhet är att Ljungbyheds Motorbana kommer inleda 2023-säsongen med ett tredagars officiellt försäsongstest den 8-10 juni. Testet blir första gången som de nya elektriska 550-hästars STCC-tävlingsbilarna kommer köras publikt.

Första dagen (8/6) kommer vara öppen för media och publik, där bland annat över 1000 elever kommer att delta under en framtidsmässa tillsammans med STCC.
– Vi har inlett ett samarbete med skolor i Skåneregionen där vi kommer att ha över 1000 elever på plats för att få en insikt i elektrifieringen av såväl STCC som Sveriges fordonsflotta och vad det innebär för framtida karriärmöjligheter tillsammans med våra företagspartners, säger Ted Johansson, STCC.
– Det här programmet går hand i hand med vår satsning på återväxten i STCC, bland annat i samarbete med elektriska Junior SM-serien NXT Gen Cup. Vi jobbar hårt för att ta fram nya unga talanger vad gäller såväl förare som ingenjörer och mekaniker.

Totalt arrangerar STCC sju event och sex tävlingshelger från juni till september 2023.

Läs mer om STCC 2023 här: https://www.stcc.se/stcc-2023/

Kalender STCC 2023
Datum – Plats – Tävling
08-10/6 – Ljungbyheds Motorbana – Officiellt test
08-09/7 – Falkenberg Motorbana – Västkustloppet
04/8 – Skellefteå Drivecenter Arena
18-19/8 – Gelleråsen Arena – Kanonloppet
26/8 – Helsingborg – Head 2 Head
01/9 – Ring Knutstorp – Kvällsposten Newsrace
22-23/9 – Mantorp Park – Grande Finale


<< Tillbaka till Startsidan