HISTORISK RACING 2004

Historisk Racing 2000
Historisk Racing 2001
Historisk Racing 2002
Historisk Racing 2003


04-08-23 Erik Berger tvåa på "Kullen"
Erik Berger gjorde ett inhopp i SSK-seriens historiska racingklass på Kinnekulle Ring. Han visade alla att han menade allvar med att sätta pole. De historiska bilarna körde tillsammans med Kamasa Tools Cup. När starten gick så var Erik inte riktigt med på noterna. Kamasaföraren Enar Viktorsson tog ledningen före Lennart Björk och Erik Berger. Men Lennart och Erik var snabbare är Enar som kör med mönstrade däck. De tog sig förbi och Erik tog ledningen. Erik trodde att det var klart, men Lennart attackerade och tog sig förbi. Erik försökte förtvivlat återta ledningen, men fick se sig slagen av Lennart ännu en gång på Kinnekulle. Enar Viktorsson från Uddevalla vann sin klass för nionde gången i år.
I ungdomsklassen Renault 5 körde Patrik Björklund från Åmål. Han låg på pallplats när han blev avknuffad in i ett räcke i första racet. Efter en omfattande reparation kom han till start till andra racet där han stod i pole. Men tyvärr blev han avknuffad redan i första kurvan.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se

04-08-09 Racing på solkusten
Efter flera turer blev det i alla fall race i Falkenberg. Tyvärr kom knappt hundra bilar. En del av de tävlande hade valt Tyskland och Nürnburg Ring istället. Det var riktig högsommarvärme och flera bilar blåste sina topplockspackningar.
Historisk Standard blev en paradkörning av Tomas Gustavsson före Bo Bergström och Viktor Israelsson. Den hårdaste kampen i racet var mellan Ola Magnusson i en Anglia och Jan-Erik Josefsson i en Cortina. Vi fick se Bengt-Åke Bengtsson lufta sin speciella Corvair för första gången på tre år och Elmon Larsson premiärkörde sin Austin A40 kombi!
I GT/GTS hade Hans-Erik Johansson pole, men Lars Bondesson var mera alert i starten. Hans-Erik jagade Lars ända till målflaggan, men han fick aldrig något riktigt läge att ta sig förbi. Anders Lotsengård blev trea.
I Formel Vee hade Roger Johansson pole, men i racet var Catharina Hansen snabbast iväg. Roger var snart förbi och kunde sedan få en liten lucka ned till Catharina som istället fick se sig jagad av Lars-Gunnar Johansson. Bakom dem hade Axel Madsen uppvakning av Nils-Åke Gustafsson hela racet igenom.
I den äldre kategorin vann Louis Banka Johnsson som dagen till ära hade en Afrikansk delegation med sig som hejarklack. Lennart Mattsson blev tvåa före Bo Pettersson.
I Standard Ny vann Tomas Hall från Pole. Anders Berger försökte hänga på, men han tappade oljetrycket och tvingades bryta. Erik Berger blev tvåa före Jonas Bengtsson.
Dagen avslutades med Formel Ny. Petter Huse vann från pole, men han hade Johan Krondahl hack i häl. Henrik Hansson gick in på en säker tredjeplats. Francis Horn hade Micke Juhlin hängande i växellådan över mållinjen.
Nu återstår endast finalen på Mantorp Park den 25 september.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se



Erik Berger före Anders Berger och Ulf Andersson(Volvo142)

04-08-09 Erik Berger mästare igen
Vid årets näst sista deltävling i den historiska racingcupen kunde Erik Berger konstatera att han vunnit serien ännu en gång.
Anders Berger hade bästa träningstiden efter första kvalpasset med Erik på tredje plats. Men efter andra passet hade hemmaföraren Tomas Hall tagit pole före Anders och Erik. Erik hade lite problem med en krånglande generator, men det var värre för Anders som fick oljeläckage. Anders har kört hela säsongen med en spricka i blocket, men hittills har det gått bra i alla fall.
I racet tog Tomas starten före Anders & Erik. Anders fick problem med oljetrycket, men han försökte ta sig i mål i alla fall. Men det höll inte och han fick bryta. Erik körde in på andra plats och därmed hade han säkrat cupsegern i år.
Det var meningen att Stefan Ohlsson från Gustavsfors skulle premiärköra sin nybyggda Ford Escort MKII, men en besviken Stefan satt hemma istället. Han hade nekats start på grund av att ingen tekniker hade haft tid att registreringsbesiktiga hans bil! Nu får premiären bli tillsammans med SSK på Kinnekulle om två veckor eller finalen med historiska cupen på Mantorp i slutet av september, om bilen är besiktigad då vill säga!
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se

04-07-13 Monsunregn dämpade entusiamen i årets Sportvagnsmeeting
Det blev ingen publikfest vid årets Sportvagnsmeeting, men bilar fanns det gott om som vanligt. Närmare trehundra startande fördelat på elva heat. Dessutom det sedvanliga familjerallyt. Entusiastklubbarnas bilar fyllde övre parkeringen.
Tack och lov förskonades vi från allvarligare incidenter trots det hazardartade vädret. Jag vill ge alla tappra tältare en eloge för att ni stod ut hela helgen. Johan Krondahl såg till att alla fick ström då banbolaget tydligen hade för lite att dela ut(!)
racet bildades det en kvartett med Roger, Lars-Gunnar, Curt och Catharina. De var klart snabbare än resten av fältet. När varvningarna kom snurrade Catharina bort sig och fick köra upp sig genom fältet. Roger kunde kontrollera racet och vinna före Lars-Gunnar och Curt. Det var alltså bara Johansson på pallen! Seved Lundberg gjorde ett starkt race och blev fyra. Catharinas satsning räckte till sjätte plats men hon satte racets snabbaste varvtid. I den äldre klassen visade Bosse Pettersson sin klass och vann enkelt före Lennart Mattsson och Louis Banka Johnson.
Jag pratade med Torbjörn Svensson en timme före Roadsport B skulle köra och han var tveksam till om han skulle köra. Han hade ingen defroster och han räknade med att bilen skulle imma igen totalt. Men han provade att köra och det betalade sig väl. Jan Brolund vann före Otto Dürholt och just Torbjörn Svensson. I Roadsport C vann Erling Larsson före Mattias Dahlin och Anders Agfors. Jan Warg gjorde allt för att göra reklam för sin Pagano genom att köra upp och ned för slänten bredvid banan under racet!
I Formel Ny tog hemmaföraren Daniel Sprinchorn en övertygande seger före Jörgen Granath och Johan Krondahl. Alla tre tävlar föresten för Hyllninge MS. Lars-Erik Åkersten gjorde sin bästa tävling någonsin i Formel Ny när han körde in på nionde plats med "Myrsloken".
I Standard Ny/GT Ny klev regnmästaren Tommy Brorsson fram och tog pole före Pekka Nyström och Mikael Södergren. I racet tog Pekka visserligen starten, men han hade Tommy som en igel i häcken hela racet igenom. Anders & Erik Berger hade chansat på slicks i kvalet och startade från sjunde resp 18:e plats. Anders körde upp sig till tredjeplats i mål före Thomas Hall och Erik Berger. Andris Nolendorfs var näst bästa GT förare före Pähr Svensson för dagen i en Mini Marcos.
Modsport blev en kamp mellan Jaan Tolli och Stefan Pfister. Stefan ledde ett tag med sin otroligt fina Lotus Europa, men fick till sist ge sig mot Jaans Porsche Boxter. Jaan hade stora svårigheter att tygla sina turbohästar. Tommy Svensson kom trea med sin Mazda RX7. I Modsport III vann Mats Hildingsson före Magnus Olsson och Joakim Unnebäck. Douglas Wichers solokörde till seger i Modsport II.
De äldsta formelbilarna är alltid en fröjd för ögat. Glenn Anderberg vann med sin Elva 200 FJF före Lars-Göran Sjöberg Swebe Cooper FJE. Sedan följde midgetförarna Göran Anderberg, Per Hågeman och Lars Hågeman.
RS klassen visade på många härliga fighter. De körde som vanligt ihop med RS 1800 bilarna.
Peter Johansson vann med sin PRC, men han var hela tiden uppvaktad av Mikael Ohlsson i en Radical. Mikael kör normalt en Formel Ford Zetec i SM så detta inhopp i en ny bil var verkligen imponerande. Jörgen Pettersson blev trea i en Radical. Flemming Bendixen var klart bästa RS 1800 förare och den ende som inte blev varvad i sin klass. Tvåa kom Svein Langholm före Sören P Christiansen.
De äldre standardbilarna var så många till antalet att man delade dem i två heat. I det större heatet kunde Tomas Gustavsson köra mot en enkel seger medan Jonas Högman på andraplats hade en svettig kamp med Lars Esselius. BoA Bergström och Viktor Israelsson bjöd publiken på härliga bredsladdar i sin kamp racet igenom.
Roadsport A blev en match mellan Arne Parnheden och Mats Ohlsson. Mats ledde till en början, men sedan tog Arne över. Lars Svensson blev trea. Lars Joelsson lyckades med konststycket att snurra efter NGK-krönet i år också och även den här gången stannade bilen utan att bli skadad.
GT/GTS heatet bjöd på verkligt härliga fighter. Bengt-Åke Bengtsson startade från 11:e plats och tog sig upp genom hela fältet och vann före Thomas Henrysson och Hans Jörgen Krag. Men det största utropstecknet för mig var Brian Sörensen i en 800cc Honda som blev femma före trion Hans-Erik Johansson, Anders Lotsengård och Karl-Arne Henriksson.
Det sista heatet för dagen var äldre standardbilar med framförallt Hundkojor och Saabar. Favoriten Hans Söderholm tog ledningen, men racet flaggades av redan efter två varv för bärgning av strandade bilar. När omstarten gick så saknades Hans. Det blev en topptrio som utmärkte sig och vann gjorde mekanikern Per Malmberg! Tvåa kom Tommy Jagerwall före Håkan Lidebjer. I 1000cc Cupen vann den verklige hemmaföraren Lars Byström. Han bor endast 500 m från banan. Tvåa kom Nils-Olof Jonsson före Bengt Pettersson. Saabarna gick mycket fort i regnet och skillnaden mot kojorna var inte så stor den här gången.
Vi fick se deltagare från Norge, Finland, Danmark och England.
Det verkar högst tveksamt om det blir någon tävling i Falkenberg i augusti. Det blev lite polsk riksdag när tävlingen diskuterades under förarsammanträdet. Det väntar två deltävlingar i Danmark för historiska bilar i augusti och nästa tävling i Sverige kanske blir finalen på Mantorp Park.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se

04-07-13 Ander Berger segrade i regnet
Anders Berger vann årets fjärde deltävling i den historiska racingserien. Hela helgen regnade det kraftigt på Ring Knutstorp och det skrämde tyvärr iväg publiken. Men det hindrade inte racerförarna att sladda runt på banan. Anders och Erik gjorde en taktisk miss på kvalet. Det hade regnat strax innan men när de skulle ut så var det uppehåll. De chansade på att banan skulle torka upp och de satte på slicks på sina bilar. Men det började regna igen istället och tiderna blev därefter. Anders startade som sjua och Erik som 18:e bil!
När racet skulle köras hade alla regndäck på sina bilar och vi fick som vanligt se härliga uppkörningar. Anders vann alltså klassen och kom trea totalt. Erik blev trea i klassen och femma totalt. Erik hann med 25 st omkörningar på sin väg upp genom fältet. Bruno Ohlsson kom aldrig till start i racet. Hans motor gick inte som den skulle och nu skall han hjälpa sonen Stefan resten av säsongen. Stefan har byggt färdigt sin Escort MKII och han kommer till start i nästa tävling.
Göran Dahlén körde sin tvåtaktssaab i det äldre standardvagnsheatet och vann sin klass! Äntligen höll bilen ihop hela vägen till mål. Göran har varit snabb hela året, men haft lite bekymmer med driftsäkerheten. Nu surfade sig Göran fram genom vattenmassorna och var snabbare än alla Amazoner och några Lotus Cortinor och han tog även upp kampen med hundkojorna.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se

04-06-07 Fantastisk Racingfestival i Karlskoga
Det var en fantastisk tillställning när Racerhistoriska Klubben körde det legendariska Velodromloppet i Karlskoga. Över 200 bilar på startlinjen och 4 000 personer på läktarna. Lägg också till 100 deltagare i Velodromrallyt och 50 deltagare i den historiska paraden. Det blev verkligen den folkfest som alla hade hoppats på. Tyvärr skedde en dramatisk olycka också, men tack vare en perfekt räddningsoperation så blev det endast lindriga personskador.
Sportvagnsserien körde som vanligt tillsammans med RHK och de fick äran att inleda tävlingarna. Villy Zielinski kunde vinna från pole i Modsport 1, men han hade Sören trygg i hasorna över mållinjen. Sören sinkades till en början av att ligga bakom Kenneth Nilsson, men när han väl kommit förbi startade han en publikvänlig hetsjakt. Kenneth tvingades bryta med motorproblem. Douglas Wichers kom bara ett halvt varv. Hans ena drivaxel kom inte ens så långt! I Modsport 3 kunde Joakim Unnebäck soloköra till seger.
RS och RS 1800 körde tillsammans som vanligt. Det var tunt med RS bilar. Thomas Mullin hade problem under kvalet och startade långt bak. Thomas Nilsson hade pole, men han gjorde en dålig start. Detta bäddade för Fredrik Sigbjörnsson som kunde rycka till sig en ordentlig ledning. Men Thomas & Thomas hade inte tänkt ge bort någon seger. De inledde en riktigt spännande upphämtning. Men i racet fanns även RS 1800 bilarna att ta hänsyn till och de hade också hårda fighter. Flemming Bendixen och Sören P Christiansen hade en stenhård kamp ända till mållinjen där Flemming vann striden. Jan Nordgren kom trea. Bland RS bilarna hade Thomas Mullin jagat sig upp till andra plats från sin nionde startposition, men han tvingades bryta efter halva loppet. Det blev till sist Fredrik Sigbjörnssons första vinst i Luccini P3/Alfa Romeo och det var likaledes den första vinsten för det bilmärket i Skandinavien. Thomas Nilsson kom tvåa och Jonas Qvarnström blev trea.
I Roadsport var det inte lika dramatiskt. I klass A vann Christer Almqvist före Janne Persson och Jesper Markusson. I klass B vann Jan Brolund före Torbjörn Svensson och Mikael Wiklund och i klass C vann Henrik Nygren före Mattias Dahlin och Jan Warg.
Först ut bland de historiska bilarna var de äldsta bilarna. Det var en blandning av förkrigsbilar, F3 från femtiotalet sk "Halvpannor" och Formel Junior från tidigt sextiotal. De nyare FJ-bilarna var klart snabbast och här blev det inte så mycket kamp. Jörgen Carlsson vann före Michaela Axelsson och Anders Eriksson. Det var istället "Halvpannorna" eller Midgetbilarna (kärt barn har många namn) som stod för dramatiken. Göran Anderberg och Per Hågeman hade en vild fight och dessa speciella bilar är en fröjd att se. Förarna jobbar verkligen hårt i bilen och ibland hänger de nästan utanför för att få en bättre viktfördelning. Göran vann före Per. Peter Kumlin och Lars Hågeman kom strax efter.
Standard & GT före 1965 upp till 1300cc bjöd på otroliga fighter hela racet igenom. De var dessutom 21 bilar på startlinjen och det var kamp överallt på banan. Den ende som egentligen hade det lätt var Hans Söderholm som vann! Ingen kunde följa hans tempo. Bakom honom kom Andreas Eriksson och Yngve Gustavsson. Lite längre ned i fältet fick vi se kampen mellan Nils-Olov Jonsson och Leif Mohlin. En ännu hårdare kamp bjöds mellan Bengt Pettersson, Lennart Nilsson, Marcus Lindkvist, Peter Bäckström och Krister Wigren. Men den absolut hårdaste kampen stod mellan Per Hågeman och Peter Kumlin. De låg aldrig mer än en billängd isär och de bytte positioner ideligen. I 1000cc klassen vann Nils-Olov Jonsson före Fredrik Tornérhjelm och Bengt Pettersson. Fredrik är årets utropstecken i klassen. Detta var andra andraplatsen i år och då kör han med 100cc mindre motor än de andra Saabarna.
De nyare formelbilarna består av klasserna, F3, F2, Formel Ford och Super Vee. Peter Gustafsson hade en ganska komfortabel resa till segern, men kampen om andraplatsen stod mellan Johan Krondahl och Petter Huse. De bytte positioner men Johan vann kampen. Micke Juhlin gjorde som vanligt en stark insats med sin motorsvagare bil och blev sexa totalt. Den vackraste bilen i fältet var nog Per Gustafssons Brabham BT 18. Det är Ronnie Petersons gamla bil från 1967.
Det var i Standard-GT före 1965 över 1300cc som den tragiska olyckan inträffade. Det var även det största heatet med 30 bilar på startlinjen. Rolf "Myggan" Nilsson stod i pole, men när starten gick så fick han motorstopp. Volvotrion med Dan Johanson, Per Magnus Lidebjer och Dick Gärder startade från nionde, tionde och elfte startled. De hann accelerera en hel del innan de nådde den strandade Lotus Elanen innehållande Rolf Nilsson. Det fanns ingen tid att bromsa och ingenstans att ta vägen. Kollisionen blev ett faktum och den lilla Lotusen blev kraftigt demolerad. Bensintanken formligen mosades och det blev ett eldhav. Men rådiga och kunniga funktionärer skred snabbt till verket och kunde släcka elden inom några sekunder. Utan dessa heroiska funktionärers snabba insats så kunde det ha slutat i katastrof men nu blev det istället "bara" lindriga brännskador för de inblandade. Det var en lättnad att se att säkerheten är hög även i historisk racing. Även om Rolfs bil var mycket illa tilltygad så var förarutrymmet intakt och stolen oskadd. Ingen kunde lastas för det som hände. Det var en sk "raceincident". Alla inblandade kunde stiga ur sina bilar på egen hand och loppet kunde startas om efter uppstädningen.
Thomas Henrysson och Lars Bondesson dominerade loppet med sina Elaner. Hans-Erik Johansson blev trea med sin Jaguar E-type. Ett par platser ned jagade Tomas Gustavsson Karl-Arne Henrikssons Jaguar med sin sin Mustang. Det gav utdelning till sist och Tomas kunde ta sig förbi. Bo A Bergström och Lars Esselius hade en lika hård kamp och i mål skiljde det endast 0.2 sekunder. Nästan lika tight var det mellan Michael Roysson och Anders Ek. Men jämnhetspriset gick till Lars-Åke Nilsson som slog Bilsportförbundets ordförande Kåge Schildt med 0.057 sekunder!
Efter detta gastkramande race blev det en stor kontrast till de historiska RS-bilarna. Endast sex bilar fanns på startlinjen och Rolf Johansson bröt direkt i starten. Stefan Olsson ledde länge före far & son Södergren. Men Stefan tvingades bryta och istället smög sig Jonas Qvarnström upp och vann före Mikael och Morgan Södergren.
I standard Ny & GT Ny ledde Rune Tobiasson från start till mål. Men dagens körning svarade Pecka Nyström för. Han schabblade till det för sig och snurrade i hårnålen på första varvet. Sedan började en otrolig klappjakt. Han var klart snabbast på banan och asfalten vibrerade av monster V8:an när Pecka plöjde sig fram genom fältet. Han tog sig ända till andra plats. Han fick stående ovationer från Expertkommentatorerna i tornet. Det var Carl-Magnus Skogh och Erik Karlsson "på taket".
Bland Escorterna saknades det som vanligt inte någon spänning. Anders Berger var bäst iväg, men pappa Erik tappade en placering till Tommy Brorsson. Det tog några varv för Erik att ta sig förbi, men sedan kunde han jaga ifatt Anders och familjekampen var i gång. De växlade positioner som vanligt och Anders kunde till sist gå segrande ur kampen med mindre än halvsekunden tillgodo till Erik. Det var lika tätt mellan Christer Nordlund och Morgan Södergren. Christer låg bakom och pressade hela racet igenom och det var inte förrän i sista kurvan som Christer hittade luckan som han hade sökt efter och han kunde vinna över Morgan till sist.
Formel Vee körde sist av alla. De var 20 st på startlinjen. Som vanligt bjöd de publiken på härlig racing. Roger Johansson kunde gå segrande ur racet tätt följd av Lars Jonsson. Den riktiga kampen stod om tredjeplatsen. Sven-Åke Svensson, Lars-G Johansson och Catharina Hansen hade en otrolig kamp och det skiljde endast en halv sekund mellan dessa tre i mål! Trion med Linus Sjöberg, Nils-Åke Gustavsson och Curt Johansson gick i mål inom en sekund! Men då hade Curt varit i depå för en "stop-and-go" efter sin tjuvstart.
Jag tror alla var nöjda med denna jättefest i Karlskoga. Det fanns även en marknadsavdelning där man kunde fynda bland gamla saker och på gräsmattorna fanns många fina gamla bilar att titta på. Flera märkesklubbar ställde ut (men var fanns Toyotaklubben?)
Nästa race går på Ring Knutstorp 10-11 juli.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se

04-05-24 Snålblåst och tunna startfält när MK Scandia fyllde 50 år
Det var bitande kall vind, nästan vinterlikt på Mantorp Park när MK Scandia firade sitt 50 årsrace. Det var tyvärr inte ens hundra bilar i depån. Alla verkar spara sig till Karlskoga som är nästa tävling. De entusiaster som var på plats sattes på hårda prov. Förutom det kalla vädret så blev depån strömlös större delen av fredagsnatten.
Någon sa till mig: - det kommer att dö folk här i natt om vi blir utan ström igen! Jag kunde se rubrikerna framför mig: Katastrof för svensk racing, flera omkom vid tävlingar på Mantorp Park. Men som tur var så fanns det ström andra natten och alla överlevde.
Formel Veeklassen var först ut på tävlingsarenan. Trots det kalla vädret så var förarna heta redan från start. Lars Jonsson tog starten. I slutet av långa rakan blev det för trångt för Axel Madsen, Curt Johansson och Karin Hansen. Axel kunde fortsätta några varv till, men Curt och Karin fastnade i lecakulorna. Säkerhetsbilen kallades ut för att undsätta de nödställda förarna. Roger Johansson gjorde en omkörning på gulflagg och fick 15 sekunders tillägg. När racet kom igång igen hade Catharina Hansen tagit ledningen före Roger och Lars. De gick även i mål i den ordningen, men eftersom Roger hade fått tidstillägg så ramlade han ned till tredjeplats. Detta var Catharinas tredje raka seger på Mantorp Park. Linus Sjöberg hade för dagen en om möjligt ännu underligare hjulinställning än hans pappa brukar ha.
I standard Ny/GT Nyklassen hade Erik Berger snabbaste tid båda tidsträningarna. Men han hade haft lite problem med växellådan redan förra helgen i Falkenberg då fyrans växel hoppade ur ibland. Vid andra kvalpasset på Mantorp tog det stopp helt. De lyckades riva isär lådan och göra en provisorisk lagning inför racet. Erik fick god hjälp av kunniga mekaniker från Örebro.
Anders Berger hade maximal otur. En kabel lossnade från generatorn och kortslöts mot kopplingswiren som brändes av! De hade ingen i reserv och alla försök att laga den misslyckades. Anders fick inte köra en enda meter den här helgen.
Erik lyckades få i lådan i bilen lagom till start, men han visste att allt hängde på en skör tråd. Han var snabbast iväg i starten, trots att han fick hoppa från tvåan till fyrans växel. Men lyckan blev kortvarig. Redan på andra varvet gick det inte att få i varken trean eller fyran och det var bara att köra i depå och bryta. Det var istället Thomas Hall som dominerade loppet, men även han hade lite problem med växellådan och han var också orolig om det skulle fungera ända till mål. Det gjorde det och han vann i ett avstannande tempo före en starkt spurtande Mikael Södergren och Christer Nordlund. Det blev ett konstigt race där flera förare åkte jojo i fältet. Jan Hellberg var ende GT förare denna gång.
I heatet för nyare formelbilar var det en härlig blandning av FJ, FF, F3 och F2. På papperet såg det ut som om F3 föraren Peter Gustafsson skulle få en enkel resa, men han pressades förvånansvärt hårt av Formel Ford föraren Daniel Sprinchorn som bara var knappa halvsekunden efter i mål. Johan Krondahl blev trea. Racet inleddes lite dramatiskt. Redan i Parisen på första varvet krokade Henrik Hansson och Bruno Hvid-Nielsen ihop och tvingades bryta. Lars-Erik "Atte" Åkersten hade det kämpigt. Han rasade motorn på lördagen och fick därför be sin förkylda hustru stiga upp okristligt tidigt i söndagsottan för att komma till Mantorp med en reservmotor. Belöningen blev en hedrande elfteplats i racet!
Sist men absolut inte minst av de historiska klasserna var Standard och GT före 1965. Tomas Gustavsson har blivit bortskämd med poleplatsen i flera år nu, men den här gången fick han se Roger Adamsson i en Lotus Elan stå först. Men i starten var det ett och ett halvt ton amerikanskt gjutjärn som var snabbast. Tomas tog ledningen före Roger och BoA Bergström.
Som vanligt bildades mindre grupper som hade härliga inbördes fighter. Anders Lotsengård kämpade med Lars-Åke "Fjugesta-Fangio" Nilsson till en början, men Lars-Åke tappade fart mot slutet, det måste ha hänt honom något. De tre hundkojorna med Jagerwall, Edwinsson och Eriksson hade sin kamp, Amazonkampen stod mellan Lidebjer och Hylén. Den sista kampen stod mellan Magnussons Anglia och Gärders Amazon.
Både Bergström och Gustavsson tvingades bryta med motorras. Detta gav Roger Adamsson en lätt seger före Anders Lotsengård och Tommy Jagerwall.
Nu väntar vi alla med spänning på den magiska helgen i Karlskoga om två veckor. Då skall det bli dubbelt så många bilar och dubbelt så varmt.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se

04-05-23 Motgångar för Bergers i Racing
Efter säsongens två inledande succétävlingar för Erik & Anders Berger tog det stopp ordentligt när de kom till Mantorp Park. Erik inledde visserligen starkt och körde snabbast av alla på båda tidsträningarna. Men han hade haft lite problem med växellådan redan förra helgen i Falkenberg då fyrans växel hoppade ur ibland. Vid andra kvalpasset på Mantorp tog det stopp helt. De lyckades riva isär lådan och göra en provisorisk lagning inför racet. De fick god hjälp av kunniga mekaniker från Örebro.
Anders hade maximal otur. En kabel lossnade från generatorn och kortslöts mot kopplingsviren som brändes av! De hade ingen i reserv och alla försök att laga den misslyckades. Anders fick inte köra en enda meter den här helgen.
Erik lyckades få i lådan i bilen lagom till start, men han visste att allt hängde på en skör tråd. Han var snabbast iväg i starten, trots att han fick hoppa från tvåan till fyrans växel. Men lyckan blev kortvarig. Redan på andra varvet gick det inte att få i varken trean eller fyran och det var bara att köra i depå och bryta.
Nu är det bråda dagar för Erik att fixa växellådan. Delar måste beställas från England och redan om två veckor är den stora racinghistoriska festivalen i Karlskoga. Det är 200 bilar anmälda och ett mycket trevligt arrangemang utlovas. Det kommer att blir en tävling att minnas och den måste absolut besökas av alla racingentusiaster.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se

04-05-16 Anders Berger bäst i Historiska Racingklassen
I fjol var den racinghistoriska klassen en supportklass till STCC, men i år blev de bara inbjudna en gång. Det var till tävlingen som kördes nu i Falkenberg. Det bjöds som vanligt på härlig racing med många omkörningar och spektakulära gamla klenoder.
Hela 19 st stod på startlinjen.
Rune Tobiasson var segertippad med sin enormt snabba BMW. Han körde också i ett tempo som ingen kunde matcha. Men han gjorde det klassiska misstaget att köra om på gulflagg och fick därför ett stop-and-go straff. Anders Berger låg på andra plats till att börja med, men hemmaåkaren Tomas Hall gick snart förbi. Anders jagade honom så mycket som han bara kunde, men det blev Tomas som avgick med segern till sist. Anders kom tvåa och en vilt spurtande Rune Tobiasson kom trea. Erik Berger fick inte till det riktigt som han ville i kvalet och startade från sjätte plats. Han tappade ett par placeringar i starten, men till sist körde han i mål på femte plats.
I det andra racet tog Anders ledningen i starten, men den lyckan varade inte ens ett varv. Rune Tobiasson var revanschsugen och när han väl tagit sig förbi så fanns det ingen som kunde hänga med honom. Anders kunde inte riktigt matcha tempot från första racet. Hans Rosendal tog sig förbi med sin Camaro. Han drog upp en lucka på rakan varje varv, men Anders var nästan ikapp honom efter inbromsningen och sedan jagade han honom resten av varvet, men han fick aldrig möjligheten att komma förbi. Istället blev han uppvaktad bakifrån av Tomas Hall. Vid en varvning så förivrade sig Tomas och snurrade av banan.
Det var en helt annan Erik Berger i det andra racet. Han sa redan innan racet att han hade lagt upp taktiken under natten och han visste var han skulle kapa några tiondelar till.
Återigen tappade han ett par placeringar i starten, men sedan fick vi se samma gamla spektakulära omkörningar och han tog sig ända upp till fjärde plats. Detta trots att han hade problem med en växel som hoppade ur hela tiden.
Nästa race för pojkarna Berger är redan nästa helg på Mantorp Park.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se

04-05-10 Erik Berger vann årets Racingpremiär
Erik Berger vann återigen den prestigefyllda kampen om vem som är familjens och Sveriges snabbaste Escortförare. Han hade som vanligt en hård kamp med sonen Anders. De växlade i ledning flera gånger.
Erik lyckades få en liten lucka till Anders i samband med varvningar några varv från mål, men Anders bet ihop och kämpade sig ikapp. I mål skiljde det endast 41 tusendelar till Eriks fördel.
Bruno Ohlsson ledde GT Ny klassen i sin Saab Sonett men tyvärr tvingades han bryta med tekniska problem.
I 1000cc klassen kör Göran Dahlén. Han hade oturen att få ett stift igenslaget i starten. Han blev stående en liten stund innan han fick fart på Saaben igen. Men vilken uppkörning han svarade för! Han körde om konkurrenterna som om de stod stilla. Han satte klassens klart snabbaste tid, men tyvärr fick han teknisk flagg för att bilen läckte bensin och han tvingades bryta.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se

www.motorsportivarmland.nu