Besök officiella hemsidan
2019

Rally-SM 2009 Rally-SM 2010 Rally-SM 2011 Rally-SM 2012 Rally-SM 2013
Rally-SM 2014 Rally-SM 2015 Rally-SM 2016 Rally-SM 2017 Rally-SM 2018
Rally-SM 2019        

 
Rally-SM 2019
26
jan Bergslagsrallyt  
31-1
juni SSR Älmhult  
14-15
juni Nyköping  
16-17
aug Kolsva  
6-7
sept Linköping  
27-28
sept Rally Blekinge, Karlshamn  
www.rallysm.se


Rallyradio Liveresultat
6
Rallyradio Liveresultat




19-01-20 Röjsel och Johansson värmde upp med seger inför SM-premiären
SMK Dalas Daniel Röjsel, med Co-drivern Mikael Johansson, Ludvika MS, kunde inte ha börjat rallyåret 2019 bättre än med seger i Tractive Winter Rally inför stundande SM-premiär i Ludvika
Smålandboende dalmasen, Daniel Röjsel, gör bland annat ny SM-satsning under 2019 tillsammans med Mikael Johanson, och inledde vintersäsongen med ett lyckat test under fredagen följt av Tractive Winter Rally i Falun under lördagen. Opel Corsan har uppdaterats efter förra säsongen och helgens körningar gav positivt svar på ändringarna.

Efter 3 sträckor om totalt 4 mil på isiga vägar omringade av en decimeter snö stod ekipaget som segrare med nästan två minuter till näst snabbaste tvåhjulsdrivna bil i tävlingen. Endast 3 sekunder saknades för att även kunna ta hem totalsegern då bara en fyrhjulsdriven bil placerade sig före.
- Har gått klockrent sedan första kilometern med bilen under 2019. Redan nu är vi på precisionsnivå att jobbar med detaljer. Trodde faktiskt inte att vi skulle kunna utmana om totalsegern i detta startfält med några snabba 4WD-åkare, sa en nöjd Daniel efter lördagens tävling.

En bra start var precis vad de behövde då klassiska Bergslagsrallyt i Ludvika körs som premiärtävling i rally-SM redan nästa helg. Årets SM ser ut att bli det tuffaste på länge med ett stort antal tidigare SM-medaljörer i startlistan. En nyhet för i år är att juniorer och seniorers resultat slås ihop. Daniel och Mikael kommer därmed att kunna köra om både J-SM och SM-tecknet för tvåhjulsdrivna bilar.
- Upplägget med att jag som junior även kan köra om SM-guldet är något jag väntat på länge, och tror passar perfekt då tempot helt klart räcker för att utmana om båda delarna, avslutar en laddad Daniel.

2019 avgörs det svenska mästerskapet i rally i 6 olika deltävlingar runt om i Sverige. Förutom det kommer även det svenska mästerskapet i rallysprint att köras på både vinter och sommarunderlag. Daniel är regerande svensk mästare i rallysprint i den tvåhjulsdrivna klassen.

Mer info: http://www.rallysm.se
19-01-20 Mattias Ekström föråkare i Mekonomen Bergslagsrallyt
Mattias Ekström, superstjärna i tysk racing och i Rallycross-VM, ansluter till Mekonomen Bergslagsrallyt. Han tar sig an uppgiften på lördag som föråkare.

SM-premiären i rally slår alla rekord med ett deltagarantalet på 96 förare. Innan dessa startar drillas funktionärerna av några så kallade föråkare, där den sista i raden kör i tävlingstempo.
Den storpublik som väntas till Ludvika på lördag får en upplevelse utöver det vanliga, för den bilen kör Mattias Ekström!
– Det är fullkomlig lycka att ha både Mattias Ekström och Johan Kristoffersson med i tävlingen. För publiken kan det inte bli så mycket bättre, säger Johan Strömberg, tävlingsledare.

Ekström har hunnit fylla 40 år och förfinat sin förarskicklighet till perfektionism. Han har vunnit STCC, kungaklass i svensk racing, han har flera segrar i DTM, kungaklass i tysk racing och han blev världsmästare i rallycross 2016. Förra året blev det silver i Rallycross-VM.
Till det har han kört drygt 20 rallytävlingar och bland annat vunnit Rally Catalonia i en Grupp N-bil.
– En gudabenådad chaufför, som aldrig gör en halvmessyr utan det är minst 100 procent som gäller.
Det säger Stefan Bergman, co-driver från Fagersta och den som ska åka med Mattias i högerstolen under Mekonomen Bergslagsrallyt. En tävling de körde även för 15 år sedan, då i en svart Mitsubishi Evo 7.
– Jag tror inte vi nådde mål då, utan det blev något mankemang med bilen. Men vi vann Svenska några veckor senare, fortsätter Bergman.

Bilen de använder den här gången är en Skoda Fabia S2000 Plus. En bil som funnits i teamets ägo under några år och i första hand fungerat som eventbil.
– Den är väl inte helt up to date, och det är därför Mattias väljer att vara föråkare. Skulle han ingå i en tävlingsklass vill han ha mer konkurrenskraftigt material, säger Janne Ljungberg som sköter Ekströms fordonspark.
Publiken kan ändå räkna med att det blir full fart på startnummer 901. Tester har genomförts i trakten av Fagersta, så att bilen är inställd för de isiga vägar som väntar i Ludvika.
– Att Mattias Ekström är en av landets mest kompletta och rutinerade förare råder det ingen tvekan om och han har tävlat så pass mycket i rally att han kommer att höja tempen hos publiken, den saken är säker, avslutar tävlingsledare Strömberg.
19-01-17 Jari Liiten vill försvara guldet i Mekonomen Bergslagsrallyt
Junioren Jari Liiten åkte förra året även skjortan av seniorerna i Rally-SM. Nu siktar han på seger i Mekonomen Bergslagsrallyt.

Redan den 26 januari drar Rally-SM igång med Mekonomen Bergslagsrallyt i Ludvika. Självklart är regerande juniormästaren med, och det i samma team och Peugeot 208 R2 som förra året.
– Känns inte som jag skulle kunna få bättre förutsättningar än de jag har med team Pelle Palmqvist och Yokohama, säger Jari Liiten.
Fjolåret säsong innehöll sex deltävlingar, varav Jari Liiten med co-driver Mikael Kjellgren vann fem. Den gång de misslyckades var när de halkade ner i ett dike och i avsaknad av publik själva fick baxa upp bilen.
– Det tog sin tid och jobbigt var det. Men det gick!
De vann JSM Otrimmat överlägset och hade med årets nya regler även tagit SM-guld i seniorklassen, då dessa slagits ihop.
– Vi siktar på två guld i år!

Säsongen 2019 inledde Liiten och Kjellgren med rallytävlingen Finnskogsvalsen i Torsby, då i en fyrhjulsdriven Mitsubishi Evo 7. Förutom stora problem på första sträckan radade de upp konkurrenskraftiga tider.
– Nu ska det bli riktigt intressant att se hur man står sig i Bergslags. Det är många fler deltagare i år och många har bytt upp sig bilmässigt. Det blir tight, säger Jari Liiten.

Direkt efter Mekonomen Bergslagsrallyt väntar SM-veckan i Sundsvall. Där ska Jari Liiten återigen köra en fyrhjulsdriven bil, en ”värsting” i form av en Ford Fiesta R5, i SM-Sprinten.
– Målet är att komma ut i Europa och tävla i framtiden och då behöver jag erfarenhet i fyrhjulsdriven bil, avslutar Liiten som i december var i Frankrike och testade för Sainteloc Racing.
19-01-16 Jari Liitens planer inför 2019
2019 har rallysäsongen redan startat och första tävlingen i SM är ju Bergslagsrallyt inom kort och denna säsong kommer bli mycket tuff. Många fler deltagare och många som bytt upp sig bil mässigt, redan i slutet på förra säsongen var det väldigt tight och det kommer fortsätta detta år. Gäller att vara på tå redan från början om man ska försvara titeln. Jari Liiten fortsätter i samma team som förra året.
– Känns inte som jag skulle kunna få bättre förutsättningar än de jag har i detta team med Pelle Palmqvist och Yokohama, säger Jari.

Helgen efter första SM-tävlingen så kommer Jari ställa upp i SM Sprinten i Sundsvall, då i en inhyrd Ford Fiesta R5.
– Kommer bli intressant och se hur man står sig i denna tuffa konkurrens och en fantastisk möjlighet att få köra en R5 också, säger han.

Utöver Rally-SM så kommer han köra så mycket som möjligt. Jari har redan kört sin första tävling för året uppe i Torsby. I Finnskogsvalsen sågs han i en Mitsubishi Evo 7, som numera finns hemma i garaget istället för Ford Fiesta R2 som kördes i bland annat SM tävlingar både 2016 och 2017.

Planen är att förutom tävlingar hemma i Sverige även prova på någon utlands start.
– Målet är ju att komma ut i Europa och tävla i framtiden, var i Frankrike och testade lite i December för Sainteloc Racing och att få köra EM hade ju varit fantastiskt i framtiden, avslutar Jari

19-01-13 Mekonomen Bergslagsrallyt lockar 112 förare till start
Den 51:a upplagan av klassiska Bergslagsrallyt i Ludvika lockar 112 förare till start. Av dessa ska 96 jaga SM-poäng.

Premiären på 2019-års svenskt mästerskap i rally har stöd av Ludvika kommuns 100-års jubileum, företaget Mekonomen och i allra högsta grad förarna. På senare år har SM som mest lockat runt 80 förare i en av sommarens tävlingar på grus.
Nu är det is och snö som gäller.
– Vi vet att vår tävling är populär, men det här är långt mer än vi vågade hoppas på. Det är tydligt att tävlingen ligger bra till både tidsmässigt och geografiskt, säger Johan Strömberg, tävlingsledare.

Av de 112 som anmält sig åker tre före alla andra för att säkerställa att funktionärer och publik är redo för fartfest i skogarna runt Ludvika. Därefter följer de fyra SM-klasserna med trimmade två- respektive fyrhjulsdrivna fordon och samma fördelning fast för otrimmade bilar. I SM-fältet återfinns förare som dubble världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson från Arvika och VM-meriterade Patrik Flodin från Ilsbo. Båda ska gasa så mycket det går i huvudklassen, Trimmat 4WD. Utmanar gör bland annat regerande mästaren Martin Berglund, från Gävle.

Första start vid Folkets hus i Ludvika den 26 januari är 08.00. Efter att alla SM-bilar har passerat över startrampen kommer ett par juniorer i en inbjudningsklass kallad R1. De kör hela tävlingen, för att se och lära men utan att få SM-poäng. Det får heller inte de elva som rundar av 2019-års Bergslagsrallyt med en del gamla godingar i form av Volvo 242, Saab V4 och Volvo Amazon.

Den som kör de nästan 14 milen av avlysta småvägar allra fortast vinner Bergslagsrallyt 2019. Segraren beräknas återkomma till Folkets Hus runt 17-tiden.
19-01-08 Björnjägarn mäter fyra mil i Mekonomen Bergslagsrallyt
Fyra mil. "Björnjägarn" skulle gå att göra längre, men 40 km är vad den klassiska rallysträckan blir i Bergslagsrallyt. För sedan måste bilarna tankas.

Den 26 januari är Bergslagsrallyt tillbaka i kalendern för Rally-SM. Efter tretton års bortavaro. Men nu är organisationen redo, och det sammanfaller med att Ludvika firar 100 år som stad. Upplägget på rallyt är samma nu som 2006, med Folkets Hus i centrala stan som nav.
– Servicen blir på parkeringen utanför, och besiktningen på Bilprovningen, säger tävlingsledare Johan Strömberg.

Landets mest beryktade fartsträcka, Björnjägarn, är förstås med. När herrar som Stig Blomqvist och Per Eklund kämpade om totalsegrarna för 50 år sedan kunde sträckan vara upp emot elva mil lång. Hela startfältet hann starta innan första bil nådde målet på Björnjägarn.
De tiderna är förbi. Sträckan blir ändå en mil längre än vanligt, från tre till fyra mil.
– Anledningen är enkel, efter fyra mil måste många av tävlingsbilarna tankas. Därför nöjer vi oss med den längden, fortsätter Strömberg.
För att klara bränsletillförseln blir det kortare tankuppehåll i Yggsjöberg. Själva specialsträckan passerar sedan förbi Havsjön, där den originelle konstnären Nils ”Björnjägarn” Rundgren bodde.
– Självklart! Det är ett måste att åka förbi där, säger Strömberg.

Då hela Bergslagsrallyt genomförs på en dag gäller det för förarna att vara alerta direkt på morgonen. Innan Björnjägarn och dess fyra mil, får SM-eliten mjuka upp med en sträcka på dryga milen. Men sedan är det dags för klassikern.
– Det är sällan några sträckor är så långa som Björnjägarn, så vi är väldigt glada över att kunna erbjuda någonting riktigt utslagsgivande, avslutar tävlingsledare Johan Strömberg.

Aktuell anmälningslista till Mekonomen Bergslagsrallyt finns här

19-01-07 Ludvikas SM-premiär har redan slagit rekord
Mekonomen Bergslagsrallyt har redan slagit rekord. Med nästan en vecka kvar av anmälningstiden är över 70 ekipage anmälda till SM-premiären i Ludvika.

Förra året inleddes svenskt mästerskap i rally uppe i Vännäs med 52 förare till start. Efterföljande Östersund Winter Rally lockade 52.
När Ludvika står värd för premiären den 26 januari 2019 blir det långt fler till start.
– Det vore riktigt fränt om vi kunde komma upp i 100 startande, säger förarkontakt Tobias Johansson.
Han har själv licens för Ludvika MS, men har sålt sin guldvinnande Mitsubishi och kommer därför inte till start. Istället ingår han i organisationen, som en länk mellan denna och förarna.

Anmälningstiden till Mekonomen Bergslagsrallyt går ut på söndag kväll. Men redan nu innehåller listan 79 ekipage, varav åtta kör i supportklasser utan SM-status. Alltså 71 i SM.
– Helt otroligt! De allra flesta brukar ju anmäla sig de sista timmarna. Så blir det inte i år, men helt klart blir det några till och det känns otroligt inspirerande att vi får ett så gediget startfält, säger Johan Strömberg, tävlingsledare.
Huvudklassen, Trimmat 4WD med moderna bilar byggda direkt för rally, ser tolv anmälda. Den allra största delen deltagarmässigt är som alltid den trimmade tvåhjulsdrivna klassen, 18 deltagare.
– Att det blir knivskarp konkurrens sporrar ännu mer. Det är så det ska vara, säger Oskar Sundell, en av medaljkandidaterna som tävlar för Sandvikens MK i en tvåhjulsdriven BMW Compact.
19-01-04 Mekonomen Bergslagsrallyt har över 60 anmälda redan
Svenskt Mästerskap i Rally inleds den 26 januari med Mekonomen Bergslagsrallyt. Totalt omfattar SM sex deltävlingar, varav premiären i Ludvika är den enda på underlaget is och snö. Samtliga åtta fartsträckor körs på lördagen och klassiska "Björnjägarn" mäter fyra mil.

Kanske är det sammantaget anledningar som gör att intresset är på väg mot rekordhöjder. Anmälan stänger den 13 januari kl 18.00, och redan har över 60 förare aviserat sin start. Normalt är att många väntar med att skicka in sin anmälan till sista dagen.

Huvudklass är som tidigare Trimmat 4WD, med de nya tuffa tävlingsbilarna med beteckningen R5. Världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson, startar i Mekonomen Bergslagsrallyt som "träning" inför Svenska Rallyt. Hårt motstånd är att vänta från Patrik Flodin, som debuterar i en R5:a.
I de tvåhjulsdrivna klasserna, Otrimmat respektive Trimmat, möts återigen juniorer och seniorer oavsett ålder.
19-01-01 Världsmästaren Kristoffersson till start i Bergslagsrallyt
Världsmästaren i rallycross - Johan Kristoffersson - kommer till start i Mekonomen Bergslagsrallyt! Ett steg i hans uppladdning inför Rally Sweden.

Nyligen fyllda 30 år håller den överlägsne världsmästaren från Arvika farten uppe med rally. I förberedelserna inför den svenska VM-deltävlingen mäter han sig med SM-eliten när mästerskapet drar igång med Mekonomen Bergslagsrallyt i Ludvika den 26 januari.
– Jag har dålig koll på konkurrenterna i SM, så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Placeringen är heller inte så noga, utan min utveckling, säger Kristoffersson.

Volkswagen Dealer Team BAUHAUS ställer en alldeles ny VW Polo R5 till hans förfogande och efter ett par dagars test i Norge gav sig Kristoffersson och co-driver Stig Rune Skjærmoen till Romjulsrallyt i Älverum. Efter åtta mil i högsta tempo vann de före norske mästaren Frank Tore Larsen, med dryga minuten i segermarginal.
– Jätteroligt! Det var både min första seger i rally och den första för Polon, fortsätter Kristoffersson.

Mekonomen Bergslagsrallyt innehåller totalt cirka tretton mil specialsträckor, helt nya vägar för världsmästaren. Många andra har tidigare kört den klassiska ”Björnjägarn”, som i januari mäter fyra mil. Men inte Kristoffersson.
– En sträcka på fyra mil!? Oj, det blir roligt!
För arrangören av SM-premiären är Johan Kristofferssons anmälan ett glädjebesked.
– Att Johan kommer är härligt för publiken! Jag är också övertygad om att rallyeliten ser det positivt och vill mäta sig med den dubble världsmästaren. Vi har en spännande tävling framför oss, säger Johan Strömberg, tävlingsledare för Mekonomen Bergslagsrallyt.

Tryck här för mer info!