i samarbete med
JÄRBO MOTORKLUBB
Svensk-Norska Mästerskapet Rallycross
Backtävling uppför
Kungsberget 27-28 juli

Peter Larssons bilder från Kungsberget
Länk till Järbo MK
Anmälda förare
Reportage
Resultat



Per Eklund snabbast i fredagens kval uppför Kungsberget. Foto Peter Larsson



.... men i finalen krossade Michael Jernberg allt motstånd. Foto Peter Larsson

Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross:
Jernberg krossade backrekordet i Järbo
Magnus Hansen tog fjärde raka segern
Att Michael Jernberg skulle vinna en deltävling i Svensk-Norska har legat i luften. Men få hade trott att den skulle komma i Järbos krävande backtävling. Men Jernberg kom, sågs och segrade på ett enastående sätt. Han slog banrekordet två gånger och satte självaste "backkungen" Per Eklund på plats.
- Det här kommer att kännas i många dagar. Jag behövde verkligen en seger efter så många motgångar. Men strax före start tänkte jag att drivaxeln säkert skulle gå av igen, erkände en lättad Jernberg.
Han har imponerat i de flesta tävlingar, men bara i kvalen. I finalerna har han hackat i mål, och drivaxelbrott har blivit hans signum. Inför tävlingen i Järbo sågs han aldrig som något riktigt hot. Västgöten har bara kört fem backtävlingar, de flesta för tio år sedan. Det skulle knappast räcka långt på Kungsberget. Banan är 1 820 meter lång, mycket smal och innehåller 28 kurvor. Det var upplagt för rutinerade Per Eklund.
Värmlänningen vann fredagskvalet på nya rekordtiden 1.12,97, men på lördagen tog Jernberg över. I första rundan körde han på 1.10,82 och när det drog ihop sig till final slog han till på nytt: 1.10,59! Med den noteringen var han 1,21 sekunder före Kenneth Hansen som i sin tur var 8 hundradelar före Per Eklund.
Mjukkörning hemligheten Jernberg avslöjade gärna sitt segerrecept:
- Jag åkte genomgående på lite högre växlar. Det blev mindre sladdar och mer rytm i körningen. Det gick så mjukt att farten inte kändes i bilen. Jag tror faktiskt det går att kapa en halvsekund till om man chansar mer!
Kenneth Hansen var överraskande duktig på att köra backe. Han hade dessutom skäl att köra fort - på Arlanda väntade ett plan till Paris och söndagens deltävling i Franska Mästerskapet. Kenneth missade prisutdelningen men speakern Lars-Erik Olsson lurade upp Hansens fru Susanne på pallen. Per Eklund tog tillfället i akt och gav henne en kraftig Pommacdusch.
- Den chansen missar jag inte, sa Per, som var nöjd med åkningen men säkert hade räknat med en bättre placering. Inför den avslutande tävlingen i Götene 15 september leder Eklund med 9 poäng, men känner sig långt ifrån säker.
- Med Hansen och Jernberg i baken kan man inte vara säker. Det kan bli många som hamnar i staketet den lördagen, lovade värmlänningen.
Hansen kan fira guldet
Desto lugnare blir finalen för Magnus Hansen. Backmomentet var inget hinder för Magnus, som vann både kvalet och finalen. Därmed har han tagit 71 poäng av 72 möjliga och i princip säkrat guldet trots att en tävling återstår.
- Jag har inte ord för hur perfekt allt flyter i år. Men inför den här finalen blev jag plötsligt oerhört nervös. Jag vet inte varför, men det släppte när starten gick. Och jag lovar att ge allt i Götene &endash; där kör jag på hemmaplan och vill givetvis vinna!
Tvåa kom norrmannen Guttorm Lindefjell som ligger trea i EM men haft lite svårare i Svensk-Norska. Nu laddade han upp genom att köra fel.
- Lite pinsamt. Vi åkte till Järvsö istället för Järbo. Där var det ganska tomt, så det var bara att vända. En omväg på 30 mil, skrattade Guttorm och påstod att han själv var oskyldig till navigeringen.
Stark gick sju mil
I Super Nationell bestod halva startfältet av renodlade backåkare som ville testa krafterna mot rallycrosseliten. Fredrik Enholm från Teknis startade sist i finalen och hade att matcha Mikael Starks 1.12,88. Han gjorde en superåk och slog till med 1.12,81!
- Jag hoppades på seger men vågade inte tro, sa en belåten Enholm, som dock inte har några planer på köra finalen i Götene.
Det har dock Mikael Stark, som trots andraplatsen var den psykologiska vinnaren. Dels för att han ryckte i tabellen, dels för att han kom över en personlig kris. I fjol voltade han tre varv i Järbo och åkte tillbaka till Kungsberget med mycket blandade känslor.
- Jag kom hit redan i onsdags och ägnade två hela dagar åt att gå banan. Jag analyserade varje kurva och räknade ut att jag gått 7,5 mil i backen. Banan är så smal och svår att man inte kan köra den på chans. Mickes seriösa förberedelser gav önskat resultat. Trots en kraftig träningsverk i benen var han jätteglad efter att ha tagit emot silverbucklan.
- Jag hade gärna vunnit, men det viktigaste var att jag inte fick stryk av någon rallycrossåkare. Nu har jag perfekt läge inför finalen, sa Mikael Stark, som givetvis är stor favorit till att försvara guldet från ifjol. Drygt 3 000 personer såg den spännande och välarrangerade tävlingen i Kungsberget.


Michael Jernberg i särklass vid Kungsbergs-finalerna
Skeneföraren Michael Jernberg körde suveränt bra vid lördagens tävlingar i Kungsberget. Det blev också finalseger efter att ha dominerat kvalomgångarna. Kenneth Hansen som hårt pressad av Per Eklund tog andraplatsen, var hela 1.21 efter Jernberg. Per Eklund såg länge ut att bli tvåa då han var före Hansen både vid första och andra mellantiden. Men Hansen klarade slutfasen bättre och slog Per med åtta hundradelar. Ove Olofsson låg länge på fjärde plats men tappade två placeringar sista biten in till mål.
Magnus Hansen som vunnit allt under de två dagarna i denna backe fortsatte på den inslagna linjen och vann finalen. Han är obesegrad i svenk-norska mästerskapet.
Det blev en backspecialist som tog hem Supernationella klassen. Örebroföraren Fredrik Enholm som enbart satsar på back-SM vann en dramatisk uppgörelse med rallycrossens etta Mikael Stark. Stark låg före både vid första och andra mellantiden, men i mål var Enholm sju hundradelar före.

Perra' Johansson missade finalen i Kungsberget
Regerande svenske mästaren i backe, Per-Anders Johansson, Team Westom missade finalåket sedan en drivaxel gått av strax före start i andra kvalomgången. Eftersom båda kvaltiderna slogs ihop var finalchansen borta.
- Hade i princip bara att köra upp så hade en finalplats varit klar. Nu rök en drivaxel alldeles innan start när vi 'rensade' däcken från grus, säger Perra besviket.
Perra och Geir Paulsen hade en jättefight i första omgången , bara en hundradel skilde dem åt. Men ingen av dem kör finalen. Norrmannens motor rasade. Det spreds olja i backen och tävlingen försenades en del medan banan sanerades.
I övrigt var det inga större ändringar i klasserna. Magnus Hansen vann div. 2 igen och div. 1-herrarna Jernberg, Hansen och Eklund tog de främsta platserna.
När finalerna drar igång är alla i samma utgångsläge och en öppen affär. Men att döma av dagens kval har Michael Jernberg dragit på sig favoritskapet.

Kanontid av Michael Jernberg i Kungsberget
Sedan den första kvalomgången genomförts under lördagsförmiddagen i Svensk-Norska mästerskapet visade Michael Jernberg i sin Focus att han blir hyperfarlig för konkurrenterna vid finalerna senare under lördagen. Jernberg kröp ner på en tid som var drygt två sekunder snabbare än Per Eklunds överlägsna kval igår. Eklund fick inte allt att stämma utan fick nöja sig med tredjeplats. Norrmannen Jöranli var före Per till första mellantiden men arvikaföraren var snabbare i slutfasen. Kenneth Hansen hade också bra fart och var bara 45 hundradelarbakom Jernberg som tvåa. Räkna med dramatik resten av dagen.
Magnus Hansen fortsätter dominera division 2 i sin Citroen. Han var halvsekunden snabbare och följdes närmast i detta första kval av norrmännen Lindefjäell och
Sachweh. Lindefjell jobbade sig förbi Sachweh på banas senare del. Mikael Karlsson tog en fin fjärdeplats, medan övriga var mer än två sekunder från Hansen.
Den tuffaste uppgörelse kom i Supernationella klassen. Norske Geir Paulsen vann klassen med minsta möjliga marginal - en hundradel före Per-Anders Johansson. Paulsen var bara femma vid första mellantiden. 'Perra' Johansson var åtta hundradelar före vid sista mellantiden, men fick ge sig för den spurtande norrmannen. Fredrik Enholm och Mikael Stark delade sluttid som treor.

Per Eklund snabbast i fredagskval
Per Eklund kunde kvittera ut tre nya poäng i det svensk-norska mästerskapet vid fredagens kvalkörningar uppför Kungsberget. Den här gången handlar det inte om rallycross utan en 1820 meter lång asfalterad backe. Per Eklund var som väntat svårslagen i den grenen och vann båda kvalkörningarna enkelt. Eklund var i det närmaste sekunden före Opel-åkande norrmannen Steinar Jöranli. Den tredje bonuspoängen tog Ludvig Hunsbedt som var 1.09 efter Eklund på tredje plats. 13 bilar kom till start i klassen och bland de som saknades var Martin Schanche.
Magnus Hansen, Harald Sachweh, och Mikael Karlsson var topptrion av tio bilar i division 2. Magnus Hansen förstärkte sin ledning i mästerskapet och vann fredagens båda kval.
Dagens båda kvalåk vann också mästerskapsledande Mikael Stark, Västervik, närmast före Fredrik Enholm, Teknis MC som bytte plats med Christer Johansson, Strängnäs i andra kvalet. Fyra båda gångerna fjolårets backmästare Per-Anders Johansson, Team Westom. Femma i det ovanligt tunna supernationella startfältet vars Lars Jonsson, Finnskoga. Endast 22 bilar startade och ingen behövde slås ut inför morgondagen.
Hälften av dessa 22 kommer att få köra final imorgon eftermiddag. Elva bilar blir det också i division 1 medan division 2 får sina åtta bästa med till final.

Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross:
Stark vet hur man voltar i Järbos tuffa störtloppsbacke
På lördag träder Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross in i en ny dimension. För första gången ingår en backtävling i en rallycrosserie. Tävlingen avgörs på Kungsberget i Järbo strax väster om Sandviken. Det är ett udda inslag som uppskattas av förarna. Och trots att de slipper närkontakt med andra bilar har de flesta enorm respekt för Kungsbergets bana.
- Banan är jättesvår. Gör man minsta misstag så är bilen skrot!
Orden kommer från Mikael Stark, Västerviksföraren som leder Super Nationell totalt. Micke vet vad han pratar om. Ifjol tävlade han i Järbo med ett omtumlande resultat.
- Jag hade hunnit halvvägs i backen och hade en väldig fart. Då fick jag ett slag i bakvagnen och fastnade i en däcktrave. Jag flög av vägen och rullade tre varv på en åker. Bilen totalförstördes men jag klarade mig utan skador.
Stark har lärt sig av smällen.
- Ja, i år lämnar jag inget åt slumpen. Jag åker upp till Järbo redan på onsdag och ska gå banan i två dagar. Den enda möjligheten att kunna köra för fullt är att man memorerar banan grundligt, precis som när en slalomåkare går igenom pisten före ett åk.
Strul för Stark
Den störtloppslika vägen uppför Kungsberget är 1 970 meter lång och helt asfalterad. De förare som kvalat in till lördagens huvudtävling kör två åk var. Den sammanlagda tiden för de bästa vidare till final. Denna avgörs i ett åk som är helt avgörande för hur mästerskapspoängen ska fördelas.
Mikael Stark blev svensk rallycrossmästare förra året och leder Svensk-Norska efter tre deltävlingar. Han vann i Strängnäs, blev sjua i Arvika och hamnade utanför B-finalen i Flisa.
- Det har strulat mycket på slutet och det är otroligt att jag fortfarande leder. Men nu är grejerna i ordning och jag kommer att satsa lika offensivt som vanligt. Men jag vill varna för norrmännen Morten Bermingrud och Kjell-Arne Smerud. De verkar köra väldigt bra just nu, säger Stark.
Smerud får nog dras med ett knappt favoritskap i Järbo. Han vann den senaste deltävlingen i Flisa i stor stil och är dessutom regerande norsk mästare i backe. Per-Anders Johansson från Westom har motsvarande titel i Sverige och är givetvis också på hugget inför bergsracet i Järbo.
Magnus maximala flyt
Den förare som imponerat mest så här långt i Svensk-Norska är Magnus Hansen i division 2. Han har vunnit samtliga deltävlingar och tagit 8 bonuspoäng av 9 möjliga i tidskvalen. Lägg till att han är i delad EM-ledning, och alla förstår att unge Hansen begåvats med det maximala flytet.
- Jag fattar inte riktigt själv att jag varit så jämn. Nu går jag hemma i verkstaden och dubbelkollar hela bilen. Just nu är det renovering av växellåda och fjäderben i fram. När det går så här bra finlirar jag bara ännu mer. Det gäller ju att behålla flytet, skrattar Magnus.
Han är ingen backspecialist, men ser ändå fram mot tävlingen i Järbo.
- Det är en höjdargrej att ha med i programmet. Jag har inte åkt så mycket backe, men har kört landskamp i Lillehammer för två år sedan och en del tävlingar när jag körde folkrace.
- Jag har en känsla av att man kan chansa mer i rallycross. I backe måste man köra säkrare. Det finns de som går på full attack, men det fungerar oftast bara en gång, säger Hansen.
Finns det någon särskild charm med att köra backe?
- Ja, det är väl att man inte kan skylla på någon annan. I rallycross blir det mycket diskussioner, i backen är du ensam och totalansvarig för vad du gör.
En munsbit för Per?
I division 1 leder Per Eklund fortfarande tabellen. Trots att Kenneth Hansen vann i Flisa är Eklunds marginal fortfarande nio poäng. Och det vill mycket till för att någon ska stoppa honom i Järbo. Per Eklund är en av världens mest meriterade backförare. Så sent som ifjol vann han klassiska Pikes Peak i USA. Normalt sett ska Järbo vara en munsbit för värmlänningenÉ
Émen norrmännen med Martin Schanche i spetsen är inga juniorer och Kenneth Hansen är i sitt livs form med fyra internationella segrar i följd.
Det blir en tuff och fartfylld kamp om poängen i Kungsberget!
Poängställningen
Ställningen i Svensk-Norska Mästerskapet i Rallycross efter 3 deltävlingar av 5:
Division 1:
1. Per Eklund, Westom, Saab, 40 poäng, 2. Kenneth Hansen, Götene, Citroën, 31 poäng, 3. Michael Jernberg, Skene, Ford, 29 poäng, 4. Martin Schanche, Tana, Norge, Opel, 28 poäng, 5. Eivind Opland, KNA, Norge, Mitsubishi, 27 poäng.
Division 2: 1. Magnus Hansen, Götene, Citroën, 53 poäng, 2. Ronny Larsson, Götene, Peugeot, 41 poäng, 3. Per Gustafsson, Vara, Peugeot, 29 poäng, 4. Harald Sachweh, Aurskog, Norge, Opel, 26 poäng, 5. Guttorm Lindefjell, Kvinesdal, Norge, Peugeot, 19 poäng.
Super Nationell: 1. Mikael Stark, Västervik, Volvo, 25 poäng, 2. Ingemar Bjöörn, Vännäs, Volvo, 18 poäng, 3. Karl-Gunnar Lindkvist, Boliden, Volvo och Jens Lundkvist, Älvsbyn, BMW, 17 poäng, 5. Fredrik Tiger, Kalix, Volvo, Per-Anders Johansson, Westom, Volvo och Urban Bergström, Finnskoga, Volvo, 16 poäng.

Tidsschema
Fredag 27 juli
14:00-15:30 Träningsåk Klassvis
15:45-17:45 Tidkval 1 Klassvis
18:00-20:00 Tidkval 2 Klassvis

www.motorsportivarmland.nu