WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2001

2001



WRC Latest News
Pressrelease

Oscar Svedlund bröt i RAC - Burns ny världsmästare
Oscar Svedlund tvingades bryta RAC-rallyts sista specialsträcka i Wales. Värmlänningens växellåda ville inte fullfölja loppet.
- Det är inget att göra åt. Jag är supernöjd ändå, säger han.
RAC-rallyt fick sätta punkt för en lyckad säsong för den 21-årige Karlstadsbon. Fjärdeplatsen i SM värderas högt.
- Det har gått över förväntan.
Läs hela artikeln i
Värmlands Folkblad

Stark avslutning av Kenneth
Han blev bara trea i det sista VM-rallyt, men det räckte för britten Richard Burns för att säkra VM-titeln.
- Det känns otroligt. Jag kan inte sätta ord på det, det är fantastiskt, sade den nye världsmästaren.
Medan mästarkonkurrenterna försvann en efter en i rallyt, körde Burns säkert i sin Subaru. Inför söndagens sista etapp visste han att det skulle räcka med en fjärdeplats för att säkra VM-titeln.
Läs hela artikeln i
Falu kuriren

Richard Burns tog historisk VM-titel
Richard Burns blev på söndagen förste engelsman att vinna rally-VM. Intresset föddes som åttaåring i pappans bil och med Markku Alén som idol.
Efter en lugn och kontrollerad körning sista dagen på de hala waelsiska vägarna behöll han tredjeplatsen i brittiska rallyt. Det räckte för att vinna VM med två poäng tillgoda på den andre britt som vunnit VM - Colin McRae (1995).
Läs hela artikeln i
Dagens Nyheter

Sainz körde rakt in bland publiken
Carlos Sainz tappade kontrollen över sin bil. Rallystjärnan körde rakt in bland publik och funktionärer. 13 personer skadades, varav fyra allvarligt, i kraschen.
- Timmarna innan vi fick besked att ingen hade livshotade skador var fruktansvärda, säger Sainz.
Olyckan inträffade på den elfte sträckan av det brittiska VM-rallyt. Sainz skulle svänga i ett vägskäl, men bilen tappade greppet på det hala underlaget och fortsatte in i publiken och en funktionärsbil.
Läs hela artikeln i
Aftonbladet

Svedlunds låda satte stopp i England
21-årige Oscar Svedlund var på väg mot sin främsta framgång hittills när väellådan satte stopp på vidare färd. Detta hände i starten på lördagens sista sträcka, den korta Superspecialen. Då låg Oscar på sjätte plats och var snabbare än Stig Blomqvist både på SS 9 och 10. På SS 11 fick samtliga lika tid efter den svåra publikolyckan och SS 12 ströks. Det kom därför överraskande att Svedlund fick ge sig på andra etappens sista sträcka.
Kenneth Bäcklund fick också allt svårare att hänga med peruanen Ferreyros och under söndagen smet också engelsmannen David Higgins förbi. I en tuff slutspurt kunde dessutom Higgins lägga beslag på grupp N-segern , 2,8 sekunder före Ferreyros med sin Subaru och snuva hela den långa raden av Mitsubishi-förare. Kenneth Bäcklund fick aldrig fullfölja rallyt. På sista sträckan stoppade ekipaget och missade en given tredjeplats. Stig Blomqvist som större delen varit på fjärde plats blev upphunnen av engelsmannen Ginley och den tredjeplats han borde ha ärvt av Bäcklund gick nu till den okända britten med 8,5 sekunder.
Marcus Grönholm tog en överlägsen seger i årets avslutande VM-rally 2.27 före sin landsman Harri Rovanperä. Dubbelseger för Peugeot som tog hem märkestiteln. Världsmästare blev för första gången Richard Burns som avvaktande och på säkerhet grejade tredjeplatsen 3.15 efter Grönholm.
Kenneth Eriksson fick avsluta sitt samarbete med Hyundai med en fin sjätteplats.

Bäcklund tappade grupp N-ledning i England
Peruanske Ramon Ferreyros har gett Kenneth Bäcklund fullt upp i grupp N-klassen i Englands VM-rally. De båda förarna har skiftat i ledning under fredagsetappen, men när det var dags för nattvila i Cardiff hade Ferreyros skaffat sig ett försprång på drygt elva sekunder.
De övriga svenska förarna i klassen är kvar och Stig Blomqvist har lagt beslag på fjärde plats. Oscar Svedlund är sjua, men är på gång igen sedan han rasade ner till tionde plats efter SS 4. Magnus Jansson läg ett tag sist men försvarar sin 17e plats från Superspecialen igår.
Kenneth Eriksson håller nionde plats totalt i rallyt där de tre toppförarna Colin McRae, Tommi Mäkinen och Petter Solberg försvann. Marcus Grönholm leder med en halvminut före Richard Burns. Burns är i nuläget världsmästare, men han måste komma i mål på fjärde plats eller bättre annars blir Colin McRae VM-etta.
Det är inte första gången det utspelar sig dramatik om VM-titeln även vid sidan av banan. För ett par år sedan klarade Mäkinen VM-titeln trots att han bröt på en av de inledande parksträckorna och spanjoren Carlos Sianz missade titeln när han bröt några hundratal meter från mål.

Bäcklund till grupp N-ledning i England
Kennet Bäcklunds har som målsättning att vinna grupp N i årets sista VM-rally i England. När rallyts första sträcka den korta Super-Specialen på 2.45 km inledde rallyt torsdag kväll var Bäcklund snabast bland de 30-talet deltagarna i klassen. 4.6 sekunder bakom Bäcklund körde karlstadsjunioren Oscar Svedlund in på sjunde plats. Han var i sin tur 3,5 sekunder före mäster Stig Blomqvist och Magnus Jansson på 19e plats.
Snabbast av alla Colin McRae en tiondel före norske Petter Solberg. Bäste svensk Kenneth Eriksson i sin sista tävling för Hyundai på delad åttonde plats.

Network Q Rally of Great Britain
http://www.network-q.co.uk/
Round 14 of the FIA World Rally Championship 22-25 November 2001
Läs mer World Rally Championship Mailing List

Vinnaren tar allt i RAC-rallyt
Helgens RAC-rally i Wales blir den mest dramatiska säsongsavslutningen rallyvärlden skådat. Fyra förare kan bli totalvinnare i rally-VM, och hur det än slutar kommer resultatet att skrivas in i historieböckerna.
Richard Burns, som kör sitt sista rally för Subaru, har vunnit RAC-rallyt de tre sista åren. Ingen har någonsin vunnit rallyt fyra år i följd. Vinner Burns blir han också den förste engelsmannen att vinna rally-VM.
Läs hela artikeln i
Dagens Nyheter

Kenneth Eriksson kör VM för Skoda
Kenneth Eriksson kör Skoda i nästa års rally-VM. Kenneth och den finska stjärnan Toni Gardemeister har valts att få köra samtliga 14 deltävlingar av det hårt satsande Skoda Motorsport World Rally Team under kommande VM-säsong.
- Jag är mycket glad över att ha fått den här chansen hos Skoda, kommenterar Kenneth i pressmeddelandet från Skoda Motorsport. Jag ser också fram emot att få köra hela säsongen.
Det är f.ö. första gången som Skoda ställer upp i hela VM-serien om 14 deltävlingar inklusive i Australien och Nya Zeeland där man inte deltagit förr. Man har fått blodad tand efter årets tävlingar som bl.a. resulterat i teamets första podiumplats - totaltrea i Kenya. Efter att Skoda Motorsport i år firat 100-årsjubileum satsar man nu på de två nordiska toppförarna med målet att vinna märkets första VM-seger.
- Vi välkomnar Kenneth och Toni i teamet och önskar dom ett framgångsrikt år med Skoda Motorsport, säger stallchefen Pavel Janeba. Vi ville bygga teamet på dels en erfaren toppförare och dels en ung men ändå rutinerad förare och har fått precis det vi önskade. Vi tror att just den här kombinationen kan bära frukt i utvecklingen av WRVC-bilen som är byggd på volymmodellen Skoda Octavia.
Den nya Skodabesättningen finns med nästa års premiårlopp i VM, Monte Carlo-rallyt den 17-20 januari .

Thomas Rådström kör för Citroen 2002
Nu har Citroen gjort klart sin satsning för nästa års Rally-VM. I den ingår Thomas Rådström som ska köra samtliga sju planerade tävlingar i mästerskapet. Man inleder i Monte Carlo och fortsätter med följande rallyn Svenska Rallyt, Spanien, Grekland, Kenya, Tyskland och Finland.
Rådströms codriver blir fransmannen Denis Giraudet.
Teamets andre förare med sju rallyn blir det franska stjärnskottet Sebastian Loeb. Philippe Bugalski kompletterar vid asfaltrallyna i Monte Carlo, Spanien och Tyskland.

Grönholm bäst på gruset
Marcus Grönholm tog sin andra seger i årets rally-VM på söndagen på ett övertygande sätt. Men han är inte med i den dramatiska striden om titeln i Wales om knappa tre veckor.
Då är spänningen på topp. Colin McRae (Ford) leder med 42 poäng. Tommi Mäkinen (Mitsubishi) har 41, och Richard Burns (Subaru) 40. I teorin har också Carlos Sainz (Ford) med sina 33 poäng titelchans!
Grönholm vann nu Australiens VM-rally, det i cirkusen som kan sägas ha mest släktskap med Neste Rally Finland. Den regerande världsmästaren var etta på grusvägarna i Jyväskylä både förra året och i år, och likaså vann han för andra gången i rad på liknande underlag i västra Australien.
Läs hela artikeln i
Hufvudstadsbladet

Telstra Rally Australia
http://www.rallyaustralia.com/
Round 13 of the FIA World Rally Championship 1-4th November 2001
Läs mer World Rally Championship Mailing List

Rallye De France - Tour De Corse
http://www.rallyedefrance.com/
Round 12 of the FIA World Rally Championship 18-21st October 2001
Läs mer World Rally Championship Mailing List

Mäkinen byter till Subaru
Den fyrfaldiga världsmästaren Tommi Mäkinen lämnar Mitsubishi-stallet. Han har skrivit ett kontrakt som binder honom till Subaru de två följande säsongerna. Den 37-årige Mäkinen har kört för Mitsubishi sedan år 1995.
-Det var inte lätt att bestämma sig men jag gjorde det här för motivationens skull. Nu är det dags för nya utmaningar, sade Mäkinen.
-Subaru är ett toppstall. Bilen är väldigt bra, en bil som man kan slåss om VM-titeln med. Jag är säkert med i kampen om VM-titeln nästa år.
Läs hela artikeln i
Hufvudstadsbladet

Burns stallkamrat med Grönholm
Engelsmannen Richard Burns är klar för Peugeot-stallet. Rallyföraren blir således stallkamrat med Marcus Grönholm. De två kommer att köra samtliga VM-rallyn. Peugeot bekräftade på tisdagen också att Harri Rovanperä kör nio VM-deltävlingar på grusvägar medan Gilles Panizzi kör fem asfaltrallyn. I de övriga VM-deltävlingarna kör duon för Peugeots satellitstall. Burns, 30, lämnar Subaru som på måndagen gjorde klart med finländaren Tommi Mäkinen.
Läs hela artikeln i
Hufvudstadsbladet

Rallye Sanremo
http://www.rally.sanremo.it
Round 11 of the FIA World Rally Championship 4-7th October 2001
Läs mer World Rally Championship Mailing List

Mäkinen debuterar med nya Mitsubishi Lancer Evolution WRC
I tisdags kväll visades Mitsubishis första World Rally Car för världspressen på Grimaldi Forum i Monaco. Och på fredag startar fyrfaldige världsmästaren Tommi Mäkinen med nya Mitsubishi Lancer Evolution WRC i italienska Rally San Remo. Hittills har Mitsubishi klarat sig mycket bra i en hårdnande rallykonkurrens med en trimmad standardbil. Men nu använder även Mitsubishi det friare WRC-reglementet fullt ut, liksom samtliga andra VM-stall.
- Redan från de första testerna med nya Lancer WRC kändes det rätt, säger världens främste rallyförare genom tiderna, Tommi Mäkinen. Det är stor skillnad mot vår tidigare rallybil. Allting är bättre, bilens balans, greppet mot vägbanan, gensvaret vid snabba manövrar och dessutom är motorn förbättrad.
Läs mer

Daniel Carlsson optimist inför VM i San Remo
- Det ska bli otroligt kul. Jag är heltänd och ser verkligen fram mot start!
Svenska rallylöftet Daniel Carlsson från Säffle är en av 60 startande i italienska San Remo, VM-tävlingen som startar på fredag. Just nu befinner sig Daniel i Italien, där han och codrivern Benny Melander tränat sträckorna under två intensiva dagar:
- Vi har tränat måndag-tisdag och under onsdagen kör vi en så kallad Shake Down, en uppvisningssträcka där vi kan göra de sista testerna, berättar Daniel.
- Sedan är det bara att vänta till starten på fredag...
San Remo är ett annorlunda VM-rally.
- Vägarna är ofattbart krokiga - jag tror längsta rakan på hela tävlingen är 300 meter. Naturligtvis är det bara asfalt - och dikena är rätt häftiga, om man skulle missa en inbromsning, rapporterar den 25-årige rallyföraren.
Italienska San Remo är den första tävlingen i VM, man använder en ny regel om max 60 bilar till start.
- Så enbart att ha blivit antagen till start är en prestation, ler Daniel.
Värmlänningen satsar målmedvetet på att köra till sig en plats i VM och gör sin fjärde VM-start det här året:
- I årets första tävling - Svenska Rallyt - gick det jättebra. Jag slutade sjua.
- I Portugal bröt jag tre sträckor innan mål, när jag låg på 10:e plats. Och i Finska Rallyt bröt jag på ss 13 efter ett struntfel när jag låg på 20:e plats.
Trots problemen har Daniels resultat inneburit många positiva reaktioner:
- Framför allt att jag åkte så bra på asfalten i Portugal efter att ha gjort så bra ifrån mig på is och snö i Svenska Rallyt...
Italienska San Remo avgörs under tre dagar - fredag tom söndag. Totalt ska förarna köra 40 tävlingsmil. Det är 8 specialsträckor som körs flera gånger. Längsta sträckan är över 4 mil och svänger oavbrutet från start till mål!
Daniel kör en i VM-sammanhang ganska gammal bil - en Toyota WRC från 1999.
- Må vara att den är ett par år, men det märks sannerligen inte, skrattar Daniel - 0-100 går på 2,6 sekunder och vridmomentet är enormt!
Innan avfärden till Italien var Daniel i Tyskland och testade.
- Jag blev inbjuden av Toyotas tävlingsavdelning och fick sammanlagt 10 ss-mil i ryggen. Det bästa var att jag fick åka både när det var torrt och när det var blött, berättar Daniel. Som har taktiken klar inför helgens VM-äventyr:
- Jag är med för att se och lära. Det innebär att jag i första hand ska ta mig i mål. Om det räcker till en framskjuten placering, ja, då är det ett extra plus...


Kennet Eriksson leder på Nya Zeeland
Efter den första etappen har den svenske VM-veteranen Kenneth Eriksson tagit ledningen med sin Hyundai. Det var på rallyts sjätte sträcka han övertog tätplatsen, sedan Grönholm och Petter Solberg misslyckats. Efter åtta körda sträckor leder dalmasen 16,5 sekunder före Grönholm och 20,5 före Carlos Sainz. 30,4 efter är Colin McRae medan Petter Solberg som varit snabbast på ett par sträckor har 39,6 upp till ledande Kenneth Eriksson.

Propecia Rally New Zealand
Official Site: http://www.rallynz.org.nz
Round 10 of the 2001 FIA World Rally Championship 20-23rd September 2001
Läs mer World Rally Championship Mailing List

Grönholm äntligen på gång? Nästa rally passar bra
Rallyvärldsmästaren Marcus Grönholm fick äntligen in något på segerkontot - efter tio månaders väntan. Hans föregående triumf kom i november i fjol i Australien. Nu var Grönholm andra gången i rad vinnare i Neste Rally Finland i Jyväskylä.
- Det smakade bra då det gått så dåligt tidigare under året. Men första gången i fjol var nog roligare! Ketchupflaskeffekten, är den här nu.
Läs hela artikeln i
Hufvudstadsbladet

Förra året på nytt? Grönholm och Rovanperä
Bra början, och bra avslutning. Marcus Grönholm började lördagen med etappseger, och avslutade med tre andraplatser. Men han var inte nöjd med drygt åtta sekunder back mot stallkompisen Harri Rovanperä på legendariska Ouninpohja, den svåra högfartssträckan.
Grönholm ledde inför fredagens sena showetapp på travbanan med 12,7 sekunder före Rovanperä. Richard Burns, Subaru, var trea, 37,4 efter.
- På dagens sista sträcka (Vaheri, 25,4 km) hittade jag äntligen den rätta kampkänslan. I Ouninpohja hade jag den inte alls. Det inverkade nog att ett däck gick efter halva sträckan och det blev stötigt. En ventil var sönder, förklarade Grönholm.
Läs hela artikeln i
Hufvudstadsbladet

Inget tryck på Grönholm
För ett år sedan vann Marcus Grönholm Neste Rally Finland, Jyväskylärallyt. Det var årets tredje triumf, och då började "Bosse" själv faktiskt tänka på chansen till en VM-titel.
Han ställde 2000 upp som favorit i Jyväskylä och höll för trycket.
- Nu har jag inte något tryck på mig, hur skulle jag kunna ha det - jag har ju inga poäng!
Något VM-guld blir det inte i år för Ingåföraren.
Läs hela artikeln i
Hufvudstadsbladet

51st Neste Rally Finland
www.akkry.fi/nesterallyfinland/
Round 9 of the 2001 FIA World Rally Championship 24-26 August
Läs mer World Rally Championship Mailing List

49th Safari Rally Kenya
www.safarirally.co.ke/
Round 8 of the 2001 FIA World Rally Championship 19-22rd July 2001
Läs mer World Rally Championship Mailing List

48th Acropolis Rally
http://www.acropolisrally.gr
Round 7 of the 2001 FIA World Rally Championship 15-17th June
Läs mer World Rally Championship Mailing List

Rådströms sköna comeback
Äntligen!
- Ja, det här känns enormt skönt och inspirerande, säger rallyesset Thomas Rådström som efter långa och många tester med en Citroën Xsara WRC kommande veckoslut gör VM-debut i bilen.
Detta i den grekiska VM-deltävlingen Akropolisrallyt.
- Det är varmt här nere, något helt otroligt, suckar Thomas mellan träningsreporna som inleddes i måndags.
Läs hela artikeln i
Västerbottens Folkblad

Cyprus Rally 2001
http://www.cyprusaa.org/rally2001/index.shtml
Round 6 of the 2001 FIA World Rally Championship 1-3 June 2001
Läs mer World Rally Championship Mailing List

Rally Argentina
http://www.rallyarg.com.ar/
Round 5 of the 2001 FIA World Rally Championship 3-6 May 2001
Läs mer World Rally Championship Mailing List

Stig Blomqvist tog VM-poäng
Sexa efter den första etappen, trea efter den andra - och trea i mål. Den utvecklingen var SMK Örebros rallyveteran Stig Blomqvist mycket nöjd med när det katalanska VM-rallyt i Spanien i avslutades på söndagen.
Tredjeplatsen i grupp N betydde fyra VM-poäng, och Stig avancerade nu upp till femte plats totalt efter fyra VM-tävlingar.
- Jag är ganska lycklig. Vi (tillsammans med co-drivern Ana Goni) har haft ett bra rally, inga problem alls. Tävlingen har dessutom varit intressant, för det var första gången som jag körde ett VM-rally i Spanien, kommenterade Stig som den här gången satt i en ny Mitsubishi Carisma GT.
Läs hela artikeln i
Nerikes Allehanda

Auriol tog hem segern
Tommi Mäkinens sista asfaltrally med Mitsubishistallets nuvarande bil slutade på söndagen med en tredje plats i katalanska rallyt i Spanien. Samtidigt utökade han ledningen i VM totalt till sju poäng. Tvåa totalt är Fordföraren Carlos Sainz. Peugeotstallet tog en dubbelseger i katalanska rallyt. Fransmannen Didier Auriol vann före Gilles Panizzi.
-Hoppas den nya bilen är så pass mycket snabbare att vi klarar av att hålla samma fart som fransmännen. Huvudsaken är att det blir fler VM-poäng, sade Mäkinen efter rallyt.
Läs hela artikeln i
Hufvudstadsbladet

Puras leder på hemmaplan
Spanjoren Jesus Puras leder det spanska VM-rallyt efter fredagens etapp. Puras leder knappt före fransmännen Philippe Bugalski, Didier Auriol och Gilles Panizzi. Tommi Mäkinen håller femteplatsen 24 sekunder efter täten. Både Puras och Bugalski kör Citroens nya WRC-bil, en fyrhjulsdriven Xsara. Det enda som stör Citroens glädje är för tillfället att Puras misstänks för smygträning. Han hittades med noter i handen på en av de nya specialsträckorna då den officiella träningstiden gått ut. Tävlingsledningen rentvådde honom ändå från anklagelserna om smygträning på torsdag kväll.
Läs hela artikeln i
Hufvudstadsbladet

Nya rutten bra för "Bosse"
Marcus Grönholm har aldrig placerat sig bland de tre främsta i ett asfaltrally. Katalanska rallyt som inleds på fredagen kan bli det första på pallen.
Men då måste "Bosse" få köra utan problem och med fungerande teknik. Ingåbon är inte speciellt förtjust i tävlingar på asfalt, men hans chanser i Katalonien förbättras betydligt tack vare en ny rutt som gör tävlingen lite jämnare. Peugeot-stallets bil har också visat sig gå bra på torr asfalt.
Läs hela artikeln i
Hufvudstadsbladet

Rallye Catalunya - Costa Brava 22 - 25 March 2001
http://www.rallyecatalunya.com
Round 4 of the 2001 FIA World Rally Championship
Läs mer World Rally Championship Mailing List

TAP Rallye De Portugal 8-11 March 2001
www.tap-rallyedeportugal.pt/
Round 3 of the 2001 FIA World Rally Championship
Läs mer World Rally Championship Mailing List

The International Swedish Rally 8 -11 February 2001
www.swerally.se
Round 2 of the 2001 FIA World Rally Championship
Läs mer World Rally Championship Mailing List

69th Rally of Monte Carlo 17 - 21 January 2001
www.acm.mc
Round 1 of the 2001 FIA World Rally Championship
Läs mer World Rally Championship Mailing List

Märkesteam
Subaru World Rally Team
Mitsubishi Ralliart
Ford Motorsport
Skoda Sport
Hyundai Motorsport
Peugeot Sport

www.motorsportivarmland.nu