Pressinformation Peugeot 2002 
      
 
      
      
    
     
      
      
 
    
  
    Peugeot Original Cup 2004 
   
02-12-27 Joge tar över Peugeots bil i Rally-SM
Rallyjunioren Jimmy Joge tar
över Peugeots Super 1600-bil i Rally-SM. Målet är ett
SM-guld i Lilla Grupp A - och start i någon eller några
junior-VM-tävlingar år 2003!
- Det känns verkligen häftigt. Det är bara 3,5
år sedan jag debuterade, ler den snart 24-årige
östgöten, som gjort en strålande snabb karriär i
rallysporten.
- Ja, det har gått väldigt bra. Jag vann t ex Junior-SM
förra året. Och i år - 2002 - fick jag en
uppmärksammad plats i Juniorlandslaget.
- Det är något som betytt mycket för min utveckling.
Att ta över ratten i Peugeots Super 1600-bil känns helt
rätt. Det är just Super-1600- klassen som är
intressant internationellt för alla unga rallyförare
världen över.
Också Peugeots teamchef i Sverige, rallyveteranen Gert
Blomqvist, är nöjd:
- Vi satsar stenhårt på SM för Jimmys del och
eftersom Jimmy är juniorlandslagsförare vill vi tillsammans
med Bilsportförbundet satsa även internationellt. Fast att
Jimmy är med i landslaget har inte haft någon betydelse
vid valet av förare. Vi har följt Jimmy ända sedan han
började tävla i Volvo Original Cup.
- Så oavsett juniorlandslag eller inte är målet att
Jimmy också ska starta i en eller flera tävlingar i
Junior-VM redan 2003.
Peugeot Sverige gav sig in i SM-serien med sin nya 206 Super 1600
för ett år sedan, då med skånske Stoffe
Nilsson som chaufför. Resultatet blev ett brons i Lilla Grupp
A.
- Nu satsar vi vidare. Vi håller på att uppdatera bilen
med franska Peugeots VM-erfarenheter som utångspunkt och
räknar med premiär i Rally Vännäs i mitten
februari.
Fram till dess ska Jimmy köra den Peugeot 306 Grupp N han vann
JSM med förra året.
-Jag vill så snabbt som möjligt få tillbaka
känslan för framhjulsdrift. Den bil jag kört sista
året har ju varit 4-hjulsdriven, säger Jimmy. Som faktiskt
aldrig kört en supertrimmad bil tidigare:
- Nej, jag har enbart kört standardbetonade Grupp N-bilar. Men
det gör inget - det blir ett otroligt lyft att få
tävla med en bil som in i minsta detalj är specialbyggd
för tävling.
Den andre Peugeot Super 1600-föraren i SM-serien är
smålänningen Mattias Aronsson. Mattias - som tog SM-silver
2002 - fortsätter sin Super 1600-satsning i anslutning till
Peugeot-teamet.
02-11-28 Peugeot satsar på
Original Cup i SM
- Vi vill visa vägen för
de unga förarna. För ska man tävla i en så dyr
sport som rally gäller det att tänka sig för. Man
måste skaffa en bil som man har råd att åka.
Framför allt måste driftskostnaderna vara vettiga!
Det säger Per Brinkenberg, motorsportansvarig på Peugeot
Sverige, som nu ser till att det strävsamma rallyparet Gert
Blomquist/Lena Lindberg gör come back i Peugeot-cupen i rally.
Dock inte som tävlande, utan som ledare.
- Gert och Lena har massor av erfarenhet att dela med sig till unga
förare.
Rallyförare har en rad olika klasser att välja mellan- alla
i olika prislägen. Peugeot har valt att satsa på
2-litersklassen i Grupp N. Just den klassen är en bra
inkörsport, både nationellt och internationellt.
- I den här klassen är Peugeot 306 en av de bästa
bilar man kan välja. Inte minst därför att vi
använder oss av standardkomponenter i första hand. Det
gör att vi t ex har minimala problem med växellådor
och drivaxlar.
- Det är för att betona det här med
standardkomponenter som Peugeot har valt att kalla satsningen
för Peugeot Original Cup, säger Per Brinkenberg.
Det var 1999 som importören Peugeot Sverige, rallyföraren
Gert Blomquist och codrivern Lena Lindberg valde att satsa på
Lilla Grupp N, som den här klassen kallas i SM-sammanhang. Det
blev guld direkt - och ett nyvaknat intresse för standardbilar.
På kort tid har klassen utvecklats till att bli den
antalsmässigt största i SM-serien med massor av duktiga
förare och flera intressanta bilmärken.
- Tyvärr har det också medfört
kostnadshöjningar. Det är det vi vill motverka genom att
blåsa nytt liv i Cupen, som i och för sig funnits
även tidigare. Vad som är nytt är att vi t ex ska
hjälpa förarna med råd och tips och med olika
aktiviteter försöka skapa en större
samhörighetskänsla mellan Peugeot Cup-åkarna.
Peugeot Original Cup består av åtta deltävlingar
2003. Det handlar om de sex tävlingar som ingår i SM plus
två nationella tävlingar. Sex av de åtta
deltävlingarna räknas för slutställning. Och det
är inte bara äran det handlar om - i serien finns
rejält tilltagna prispengar, både till seniorer och till
juniorer.
Rallyveteranen och smålänningen Gert Blomquist är
numer rejält knuten till Peugeots motorsportsatsning. Han och
Lena ansvarar även för Peugeot Sveriges Super
1600-team.
- Det blir mycket att göra. Men jag har en bra stab av
medhjälpare, säger Gert. Som tror att satsningen kommer att
göra märkesstriden i Lilla Grupp N ännu mer
intressant.
- Ja. det tror jag. Inte minst för att en ny modell är
på väg in. Det är Peugeot 206 RC, som
tävlingsklassas till våren. Den modellen bör bli en
värdig arvtagare till 306:an.
02-06-26 Midnattssolsrallyt: Stoffe
trivs i Super 1600
Rallyföraren Stoffe Nilsson
stortrivs i sin nya roll som förare i Peugeots Super
1600-bil:
- Vi kommer bättre och bättre överens, bilen och
jag.
- Gruspremiären i South Swedish Rally gick bra. Och under tiden
som gått sedan dess har motorn byggts om och anpassats till
svenska grusvägar, berättar Stoffe, som ligger tvåa i
sin SM-klass, Lilla Grupp A inför helgens SM-deltävling i
Östersund.
- Jag har inte fler hästar än tidigare, när
Midnattssolsrallyt startar på fredag. Men effekten är
jämnare fördelad över hela registret, vilket
innebär att jag kan åka med betydligt mer attack.
Super 1600 är den nya klassen i svensk rallysport. Biltypen -
små, extremt utvecklade tävlingsredskap av samma typ som
används i Junior-VM. Super 1600-förarna tävlar i Lilla
Grupp A, som dessutom innehåller Kit Car-bilar med varierande
motorstorlek. Gemensamt för alla bilarna är att de är
tvåhjulsdrivna, saknar turbo och har max 2.000 cc motorer.
Peugeot var först med äkta Super 1600-bilar i Sverige.
Utöver Stoffe kom smålänningen Mattias Aronsson med
en likadan bil. Och nu - i Midnattssolsrallyt på fredag - ska
värmlänningen Jonas Kruse tillkomma med en alldeles nybyggd
Renault Super 1600.
I Lilla grupp A deltar dessutom 1600 cc-förarna Andreas
Eriksson, Ford, Christer Steen, Vauxhall och Skepptuna-föraren
Kurt Johansson. De bilarna är dock byggda efter det äldre
(och friare) Kit Car-reglementet.
- Det är jättekul att vi blir fler och fler, kommenterar
Stoffe:
- Super 1600-bilarna är underbara tävlingsmaskiner, med
tuffa tekniska begränsningar för att hålla
kostnaderna nere.
Nackdelen med att vara tidigt ute är att man får jobba
stenhårt med utvecklingsarbetet. Innan Stoffes Peugeot kom till
Sverige hade biltypen i princip bara körts på asfalt ute i
Europa. Och helt plötsligt skulle man tävla på
både snö och grus:
- Vi har haft bra hjälp av Peugeots franska
tävlingsavdelning, berättar Stoffes teamchef i det svenska
Peugeot-stallet, Gert Blomquist.
Gert erkänner villigt att det senaste halvåret varit ett
av de jobbigaste i hans långa karriär:
- Ja, det har varit snärjigt. Men nu är vi ikapp på
alla punkter och på fredag kommer Stoffe att ha betydligt
bättre förutsätttningar än han hade när
South Swedish Rally startade.
Stoffes Peugeot är tvåhjulsdriven och försedd med en
1,6-litersmotor som utvecklar imponerande 210 hk vid 8.500 varv/min.
Växellådan är 6-växlad och sekvensiell -
växlarna ligger på rad som på en mc. Ljudet är
imponerande - förarna varvar 9.200 varv innan de växlar.
Det gör att bilarna i den här klassen är mycket
uppskattade av publiken.
En Super 1600-bil med alla tillbehör är betydligt billigare
än de WRC-bilar som VM-teamen tävlar med. Om man nu kan
använda ordet billig om en bil som kostar uppemot 1,5 miljoner!
Hittills har åtta tillverkare tagit fram Super 1600-bilar:
Peugeot, Opel, Renault, Ford, Citroên, Fiat, Suzuki och MG.
SM-ställningen, Lilla Grupp A efter
3 av 6 deltävlingar: 1) Stefan
Jonsson, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, 56 p, 2) Stoffe
Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600, 42, 3) Per
Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 F2 Kit Car, 36 4) Andreas
Eriksson, Ford Puma F1 Kit Car, 35, 5) Mattias Aronsson, NARC
Anderstorp, Peugeot 206 Super 1600, 29, 6) Per-Arne Sääv,
V:a Östergötlands MK, VW F2 Kit Car, 25.
02-05-26 Stoffe nöjd efter South
Swedish Rally
- Det har gått perfekt. Trots
att det var första tävlingen på grus fungerade bilen
precis som vi hade tänkt..
Stoffe Nilsson var strålande glad efter målgång i
årets South Swedish Rally. Hässleholms-föraren var
snabbast i 1600-klassen med sin nya Peugeot 206 super 1600 och blev
tvåa totalt i SM-klassen Lilla Grupp A.
- Det bästa var att det gick fortare och fortare ju längre
tiden led. Och jag känner att vi fortfarande kan utveckla
både mig och bilen. Det tar tid att hantera ett redskap som
uteslutande är byggd för att tävla.
Super 1600 är en stor klass ute i världen - en av tre
VM-klasser. Fortfarande finns bara två äkta Super
1600-bilar i Sverige. Det gör att förarna får
tävla i Lilla Grupp A tillsammans med bland annat betydligt
motorstarkare 2-liters Kit car-bilar. De två Super 1600-bilarna
är Stoffes Peugeot 206 plus en likadan bil som körs av
privatföraren Mattias Aronsson från Gislaved.
Också Mattias gjorde en perfekt tävling och körde in
som trea totalt i SM-klassen, som vanns av Stefan Jonsson från
Vännäs i en 2-liters Seat Kit Car.
Årets South Swedish Rally - som kördes för 27:e
året - var en lång och tuff tävling som kördes
under tre dagar. Sammanlagt avverkade förarna 20
specialsträckor med en sammanlagd längd av 20 mil utmed en
100 mil lång bana i Småland och Blekinge. Tävlingen
följdes av uppskattningsvis 150.000 åskådare.
- Ja, det var en häftig tävling. Det är inspirerande
att tävla när det är så mycket publik som
är ute och tittar, kommenterade Stoffe Nilsson när han -
med viss möda - tog sig ned från målrampen i
Växjö.
- Startmotorn gav upp precis vid målgång. Men det
gör inget med tanke på att vi just kört 20 mil
grussträckor i högsta möjliga tempo!
South Swedish Rally,
slutställning Lilla Grupp A: 1)
Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, 2.00.37,6, 2)
Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600, +1.00,3,
3) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, d:o, +1.07,4, 4) Christer
Steen, Vauxhall Corsa Maxi 1600, +3.37,1, 5) Janne Pettersson/ Jocke
Jacobsson, SMK Nyköping, Opel Astra Kit Car, +6.14,5.
SM-ställningen i Lilla Grupp A
efter 3 deltävlingar (prel): 1)
Stefan Jonsson, 56 p, 2) Stoffe Nilsson, 41, 3) Per Johansson/Tony
Carlsson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, 36.

Så här ser den ut - en äktra Peugeot 206 Super 1600!
Stoffe Nilsson från Hässleholm kör bilen i South
Swedish Rally som startar på fredag. Ännu finns bara
två Super 1600-bilar i landet. Den andra körs av
smålänningen Mattias Aronsson. Super 1600-bilarna är
rena tävlingsredskap, utrustade med 1,6-litersmotorer på
210 hästar, och har redan fått en egen klass i
Rally-VM.
02-05-21 SSR: Äntligen
gruspremiär för Stoffe i Super 1600
- Det blir härligt att få
tävla igen. Jag har längtat länge efter den här
gruspremiären!
Det säger Stoffe Nilsson, en av de svenska rallystjärnor
som ställer upp i South Swedish Rally, som inleds på
fredag eftermiddag.
Medan många av deltagarna kör i fyrhjulsdrivna bilar med
turbo så satsar Stoffe och Peugeot Sverige på den typ av
tävlingsbil som representerar nästa stora klass ute i
Europa: Super 1600:
- Det är en underbar tävlingsmaskin, med tuffa tekniska
begränsningar för att hålla kostnaderna nere.
Ännu finns bara två Super 1600-ekipage i svensk rallysport
- båda från Peugeot. Men också Renault Sverige har
aviserat att man kommer med en bil, förmodligen redan till
nästa deltävling.
- Ute i Europa är Super 1600 redan i år en av de tuffaste
klasserna. Den har Junior-VM-status och är en av tre klasser som
körs i VM. De övriga är WRC och Stora Grupp N,
berättar Stoffe, som premiärkörde sin nya bil i
vintras.
- Det var en ren testtävling. Bilen är ursprungligen
konstruerad för asfalttävlingar och att starta på
svenska vintervägar var ingen drömuppgift:
- Men vi lärde oss massor och på slutet blev tiderna allt
bättre. Nu inför South Swedish har vi byggt vidare och till
och med hunnit testa en del. Och så här dagarna innan
start känns det riktigt bra. Bilen är ett rent
tävlingsverktyg och det känns verkligen när man sitter
bakom ratten, ler Stoffe.
Den klass som Stoffe tävlar i - Lilla Grupp A - rymmer tre typer
av tävlingsbilar. Stoffe och märkeskollegan Mattias
Aronsson - kör alltså nya Super 1600-bilar. Konkurrenterna
kör äldre bilar, företrädesvis Kit Car-bilar med
2-litersmotorer. Men här finns också Andreas Eriksson som
kör föregångstypen till Super 1600 - en 1600 Kit
Car.
- Super 1600-reglerna är stramare än det gamla reglementet,
berättar Gert Blomqvist från småländska
Stockaryd. Gert är stallchef för det svenska Peugeot-teamet
och kommer för första gången att se South Swedish
från utsidan. Gert är nämligen den förare som
varit med i tävlingen flest antal gånger. Han har startat
i varje SSR sedan tävlingen startade på 70-talet och fanns
med i startlistan så sent som förra året.
Stoffes Peugeot är tvåhjulsdriven och försedd - som
klassnamnet antyder - med en 1,6-litersmotor som utvecklar
imponerande 210 hk vid 8.500 varv/min. Växellådan är
6-växlad och naturligtvis sekvensiell. Det innebär att
växlarna ligger på rad som på en mc. Ljudet är
imponerande - förarna varvar 9.200 varv innan de växlar.
Det gör att bilarna i den här klassen är mycket
uppskattade av publiken:
- De går som ilskna getingar - och låter därefter,
ler Mattias Aronsson, privatföraren som också skaffat en
Peugeot Super 1600. Mattias köpte en testbil från fabriken
och har byggt om den till samma standard som Stoffes bil. Men
så ingår han också delvis som mekaniker hos Peugeot
Sverige, så han vet ju vad det handlar om.
En Super 1600-bil med alla tillbehör är betydligt billigare
än de WRC-bilar som VM-teamen tävlar med. Om man nu kan
använda ordet billig om en bil som kostar 1,2 miljoner!
- Det är sant, ler Gert Bomqvist. Men jämfört med vad
WRC-bilarna i VM kostar så är det ändå
överkomligt. Och intresset för Super 1600 är mycket
stort både hos tillverkare och förare.
- Hittills har åtta tillverkare tagit fram Super 1600-bilar:
Peugeot, Opel, Renault, Ford, Citroên, Fiat, Suzuki och MG.
Så nog verkar det finnas efterfrågan.
- Men som vanligt får vi i lilla Sverige vänta till dess
det börjar bli en begagnad-marknad. Då tror jag att den
här klassen - som ger möjlighet till en internationell
karriär - kommer att växa till sig rejält.
SM-ställningen efter 2 av 6
deltävlingar:
1) Stefan Jonsson, Vännäs
MK, Seat Kit Car och Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3
Kit Car, vardera 36 p, 3) Andreas Eriksson, Ford Puma 1600 Kit Car,
35, 4) P-A Sääv, V. Östergötlands MK, VW Golf Kit
Car, 25, 5) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot 206 Super
1600, 23, 6) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, d:o, 13, 7) Janne
Pettersson, SMK Nyköping Opel Astra F2, 9, 8) Mattias
Tyrbjörn, Eskilstuna MK, Opel F2, 8.
02-03-06 Stoffe nöjd med
premiären
- Bilen blev klar i sista sekunden.
Så det blev att testa och tävla samma gång!
Stoffe Nilsson pustade ut efter sin debut i Peugeots nya 206 Super
1600. Efter allt slit med att få bilen tävlingsklar blev
det till slut premiär i Vännäs.
- Och jag måste säga att det känns bra. Jag ser
verkligen fram mot sommartävlingarna, säger Stoffe.
- För även om vi inte var med i toppen den här
gången, så hämtade vi hem en bunt SM-poäng. Och
de är värdefulla att ha med när sommarsäsongen
startar.
Det blev en bra debut för Peugeot-teamet.
- Intresset bland publik och media för Peugeots nya Super 1600
var strålande, säger en sliten teamboss, Gert Blomqvist.
Som fick värdefull hjälp från Peugeots
tävlingsavdelning under hela helgen.
- Bllarna är oerhört avancerade - inte minst elektroniken -
och det är mycket som ska stämma. Men tack vare två
tekniker från Frankrike och en från det finska VM-teamet
hann vi gå igenom det mesta och även testa en del
alternativa lösningar.
Det har hela tiden handlat om taktik från Peugeot-teamets sida
att starta i vinterns SM-tävlingar. Man visste att Super 1600:an
inte skulle bli klar i tid.
Så i Bergslagsrallyt fick Stoffe köra Gerts Peugeot 106
Kit Kar. Och nu startade man i Vännäs, trots att teamet
bara hann genomföra en enda dags test - för övrigt
uppe i Västerbotten, dagen innan tävlingen startade. Och
tack vare de två vinterstarterna ligger Stoffe och Peugeot nu
5:a sammanlagt i Lilla Grupp A, SM-klassen där Super
1600-bilarna slåss inte bara inbördes, utan dessutom
ställs mot de betydligt motorstarkare F2-bilarna.
I Vännäs slutade Stoffe trea i 1600-klassen och 6:a totalt
i Lilla Grupp A, en placering bakom Mattias Aronsson.
- Helt problemfritt blev det inte uppe i Vännäs,
berättar Stoffe.
- Det började väldigt bra första dagen och jag
kände direkt att bilen är mycket modernare och bättre
än gamla 106:an. Framför allt är den stabilare
på vägen.
Andra dagen blev inte lika problemfri. Först fick Stoffe problem
med styrservon och på slutet också med
växellådan. Så märkeskompisen Mattias Aronsson
smet förbi med bara några sträckor kvar att
köra. Men också Mattias kör ju en Peugeot Super 1600,
så det sved inte alltför mycket...
-Vi har massor av hjälp av varandra, nu i uppbyggnadsskedet.
Tack vare att Mattias också kör Super 1600 går
utvecklingsarbetet dubbelt så fort, kommenterar Gert
Blomqvist.
Och Stoffe håller med:
- Bara att komma i mål kändes som en seger. Nu kan vi se
framtiden an med tillförsikt!
Resultat, SM i Rally, deltävling
2 (Rally Vännäs):
Lilla Grupp A:
1) Stefan Jonsson, Vännäs
MK, Seat F2 Kit Car, 2) Per Johansson, Saab F2 Kit Car, 3) Andreas
Eriksson, MK Speed, Ford Puma F1 Kit Car, 4) P-A Sääv, V:a
Östergötlands MK, VW Golf F2 Kit Car, 5) Mattias Aronsson,
NARC Anderstorp, Peugeot 206 Super 1600, 6) Stoffe Nilsson,
Hässleholms MK, Peugeot 206 Super 1600.
SM-ställningen efter 2 av 6
deltävlingar:
1) Stefan Jonsson och Per Johansson,
vardera 36 p, 3) Andreas Eriksson, 35, 4) P-A Sääv, 25, 5)
Stoffe Nilsson, 23, 6) Mattias Aronsson, 13, 7) Janne Pettersson, SMK
Nyköping Opel F2, 9, 8) Mattias Tyrbjörn, Eskilstuna MK,
Opel F2, 8.
02-01-29 Ulrika Messing
testar högerstolen i Svenska Rallyt
På fredag tar
idrottsminister Ulrika Messing plats i Björn Waldegårds
Peugeot 306 gr N. Björn är en av tre föråkare i
årets Uddeholm Swedish Rally och Ulrika tar chansen att
åka med och testa på en av VM-sträckorna
utanför Hagfors.
- Det är just bestämt. Vi vet inte exakt vilken
sträcka det blir ännu, säger Håkan Tonér.
Håkan är presschef för tävlingen och värd
för de 375 journalister - svenska och internationella- som
invaderar Värmland med början på torsdag.
VM-tävlingen Uddeholm Swedish Rally är Sveriges
största publika idrottsevenemang. Man räknar med
ungefär 300.000 åskådare under de tre
tävlingsdagarna. För att klara tävlingen, och
framför allt publiksäkerheten ute på
specialsträckorna, krävs det 6.000 (!) arbetande
funktionärer.
- Vi har ökat antalet publikvakter med 1.500 personer
jämfört med förra året, säger Håkan
Tonér. Med tanke på all snö som kommit den senaste
tiden kommer det helt säkert att behövas.
Det går ohyggligt fort ute på rallysträckorna nu
för tiden. VM-förarnas bilar accelererar från 0-100
km/h på mindre än tre sekunder, så det gäller
att inte ha publiken drällande i spåret...
En framträdande roll i säkerhetsarbetet under
tävlingen har de tre föråkarbilarna. Det är tre
Peugeot 306 Grupp N rallybilar som körs av Mattias Aronsson,
Gislaved, Stoffe Nilsson, Hässleholm och VM-veteranen Björn
Waldegård från Roslagen i Uppland.
- Kul att vara med. Dessutom blir Svenska Rallyt en bra
genomkörare inför SM-deltävlingen i Vännäs i
början av mars, ler Stoffe. Som inför den här
säsongen lämnade den 4-hjulsdrivna klassen till
förmån för en supertrimmad, 2-hjulsdriven Peugeot
Super 1600 i Lilla Gr A.
Till sin hjälp har förarna tre specialutvalda codrivers:
veteranen Arne Hertz, som åker med Stoffe Nilsson, Lena
Lindberg som åker med Mattias Aronsson och svenske
juniorrallymästaren Jimmy Joge, som åker med Björn
Waldegård. Dessutom kommer veteranen Gert Blomquist - som
kört 25 Svenska Rallyn - att hoppa in och köra Mattias bil
på en av etapperna.
- Föråkarna har en rad arbetsuppgifter. Förutom att
vi ska checka av att allt fungerar tävlingstekniskt, ska vi ha
koll på publiken och se till att de följer publikvakternas
anvisningar, berättar Lena Lindberg.
Lena har åkt tillsammans med Gert Blomquist i många
år och är en av Sveriges bästa och mest erfarna
codrivers.
Klassiska Svenska Rallyt har traditioner att försvara i
VM-serien. Förra året valdes tävlingen tillsammans
med Rally Nya Zeeland till VM-seriens bästa tävling. Priset
kommer de två tävlingsledarna Bertil Klarin, Uddeholm
Swedish Rally och Morri Chandler, Rally Nya Zeeland, att ta emot i
samband med den officiella starten på torsdag kväll.
Prisutdelare är en av tävlingens stora favoriter, Richard
Burns.
Stoffe nöjd med SM-premiären
- Det var kul. Och när det
dessutom blev så bra utdelning - 13 SM-poäng och delad 4:e
plats i sammandraget - känns det riktigt bra inför
fortsättningen! Rallystjärnan Stoffe Nilsson, 26 debuterade
för en vecka sedan i en tvåhjulsdriven rallyracer.
Egentligen skulle han ha suttit i teamets nya för Peugeot 206
Super 1600. Men bilen blev inte klar i tid, så han kom till
Bergslagsrallyt med stallchefens gamla 106:a Kit Car.
- Skillnaden är inte så stor. 206:an är lite
längre och lite bredare och har en annan växellåda -
det är en modernare bil. Men båda bilarna är
rätt lika i karaktären, så det kändes rätt
i alla fall.
Stoffe började tävlingen på sämsta tänkbara
sätt. Han tappade 3 minuter på ett motorstopp på
första sträckan.
- Det kändes inget vidare. Men vi kom igång, och mot
slutet gick det rätt bra. Även om jag var för ivrig
på 45 km långa Björnjägar-sträckan och
gjorde slut på drivdäcken. De sista kilometrarna var det
knappt några dubb kvar, skrattar Stoffe. Som upptäckte att
bilen går som en raket, om föraren kan ligga mellan 7.000
och 9.000 varv på växlarna:
- Dessutom var bilen lika pigg och kul från första till
sista kilometern.Det är jag inte van vid från tiden med
4-hjulsdrivna turbo-bilar, som bygger upp värme och mattas
rejält mot slutet av en lång specialsträcka.
Närmast på programmet för den skånska
rallystjärnan står start i Svenska Rallyt - som
föråkare. Tre Peugeot-förare ska anföra
VM-fältet. Det är Björn Waldegård (VM-legenden
ska ha JSM-vinnaren Jimmy Joge som codriver), det är
småländska N2-stjärnan Mattias Aronsson. Och så
är det Stoffe Nilsson. Stoffe och Mattias kommer att
biträdas i resp högerstol av två av arrangören
utsedda codrivers, Lena Lindberg och Arne Hertz. Därefter
väntar nästa SM-tävling, Rally Vännäs i
Västerbotten den 1-2 mars. Och då tar förarnas
ordinarie codrivers över i högersätet.
Stoffe kör Peugeots Super 1600 i Rally-SM!
Det blir rallystjärnan Stoffe
Nilsson från Hässleholm som tar hand om ratten i Peugeots
nya Super 1600-bil nästa år.
- Underbart att få en sådan här chans, jublar
26-åringen som tidigare kört fyrhjulsdrivet i
Rally-SM.
Den nya rallybilen är en Peugeot 206 Super 1600.
- Till skillnad från mina tidigare tävlingsbilar så
är Peugeoten en riktig rallyracer - en bil som från
början är byggd för att vinna tävlingar.
- Dessutom blir jag medlem i ett team med kompetent personal, som ser
till att allt fungerar. Det innebär att jag och min codriver
Pekka Svensson kan koncentrera oss på körningen och inget
annat, säger Stoffe.
Stoffe räknar med att starta i Bergslagsrallyt. En av franska
Peugeots Super 1600-bilar är på väg hem till
Sverige.
- Vi hinner inte få vår egen bil klar till
SM-premiären den 4-5 januari. Å andra sidan hoppas vi, att
den bil vi tar hem till premiären blir kvar i Sverige så
att det kommer ytterligare ett Peugeot Super 1600-team till resten av
SM-serien, säger teamchefen Gert Blomquist.
Det är nu tre år sedan Peugeot drog igång sin
nysatsning på rally i Sverige. Det blev succé direkt och
har resulterat i att märket erövrat fyra SM-guld hittills -
två i SM i Lilla Grupp N och två i Junior-SM.
Peugeot 206 Super 1600 är en bil som uteslutande är byggd
för tävling. 1600-motorn beräknas lämna mellan
210-215 hästar. Det ger imponerande fartresurser i bilen, som
väger under 1.000 kilo.
Peugeot satsar på Super 1600 i Rally-SM!
Nu kommer den första riktiga
Super 1600-bilen till Sverige. Det är Peugeot Sport Sverige som
gör en storsatsning på Rally-SM 2002.
- Vem som ska köra bilen blir klart om ett par veckor,
säger Pelle Brinkenberg på Peugeot Sverige. Den nya
rallybilen är en Peugeot 206 Super 1600. Bilen är utvecklad
i Frankrike främst för asfaltrallyt i Europa. När det
gäller grus och snö kommer mycket av utvecklingsarbetet att
ske i Sverige.
- Vi får ett starkt stöd av Peugeot i Frankrike och vi ska
i den här satsningen även arbeta tillsammans med Peugeot i
Danmark.
Det berättar rallyveteranen Gert Blomquist, som har bråda
dagar just nu. Smålänningen blir teamchef och ansvarar
för att bygga upp bilen och teamet.
- Vi hoppas hämta bilen i Paris i mitten av december, men
räknar inte inte med att bli klara till SM-premiären i
Bergslagsrallyt den 4-5 januari. Så vi ska försöka
få tag i en begagnad Super 1600 i Frankrike, som vi kan inleda
säsongen med.
- Förhoppningsvis blir den bilen sedan kvar i landet i
händerna på en annan svensk förare.
Det är nu tre år sedan Peugeot drog igång sin
nysatsning på rally i Sverige.. Det blev succé direkt
och har resulterat i att märket erövrat fyra SM-guld
hittills - två i SM i Lilla Grupp N och två i
Junior-SM.
Totalt har man dessutom sålt ett 20-tal Grupp N-bilar på
den svenska rallymarknaden. Och nu tar Peugeot Sverige alltså
klivet upp i spektakulära Lilla Grupp A. Bakom beslutet ligger
att svensk rallysport beslutat fortsätta med sin SM-satsning
på bilarna i Lilla Grupp A, eller F2, som klassen kallas i
folkmun.
Peugeot 206 Super 1600 är en riktig rallyracer. 1600-motorn
beräknas lämna ca 210-215 hästar i nästa
års version. Det ger imponerande fartresurser i bilen, som
väger under 1.000 kilo. Utseendemässigt är den mycket
lik Peugeots 4-hjulsdrivna turbomonster 206 WRC, som används i
rally-VM och där nyligen tog Peugeots andra VM-titel i
märkesmästerskapet.
- Teoretiskt kan vi bygga om bilen till Grupp A, vilket vi får
göra i Sverige. Visserligen ger det lite extra effekt, men vi
tror att Super 1600-utförandet ska räcka. Och så
får vi en bil som man dessutom kan tävla med
internationellt eftersom FIA, bilsportens högsta organ, beslutat
göra en rejäl satsning på den här klassen de
närmaste åren, avslutar Gert Blomquist.
Fakta om bilen:
Modell Peugeot 206 Super 1600
Motor: 1.600 cc
Effekt: C:a 210-215 hk
V-låda: 6-växlad sekventiell
Vikt: C.a 970 kg
Hjul: 15 tum (grus), 16 tum (snö) eller 17 tum
Pris: 100.000 Euro i basutförande