Klicka på bilden för att komma till Robins hemsida

Robin Rudholm 2001


Robin Rudholm trea totalt i Formula 3-vinterserien!
En motig Formula Renault säsong i fel team har inte varit bra för självförtroendet. Det är därför jag är extra glad över att jag nu har fått chansen att visa vad jag verkligen går för. Vinterserien för Menu Motorsport i Formula 3 blev bättre än vad jag någonsin vågat hoppas på!
Efter mina pallplatser i de två inledande racen i vinterserien kändes allt mycket bra. Jag hade vänt en tung säsong till något väldigt bra. Det var helt klart att jag ville fortsätta i vinterserien och köra de två avslutande racen på Silverstone. Jag fick erbjudande från andra team, men det var ändå i Menu Motorsport jag ville köra. Mike Baker som är teamchef hjälpte mig enormt och gav mig chansen även på Silverstone.
Vi hade tre timmars test på fredagen. Trodde vi... Efter sex varv ute på banan blev testet inställt. Det regnade alldeles för mycket och det var som engelsmännen säger åt helsike för mycket "standing water" på banan. Det var riktigt farligt när man knappt kunde kontrollera bilen på rakorna. Stora vattenpölar överallt.
Tidsträningen kördes liksom Rockingham på lördagsmorgonen. Banan var blöt men himlen var klar och det hade slutat regna. Jag var topp tre under hela passet och visste att de sista varven skulle bli de snabbaste. Tyvärr hade jag trafik på två av mina snabbaste varv och kvalade fyra till första racet och trea till det andra.
När jag och min ingenjör Chris gått igenom datan visade det sig att jag var stundtals snabbare än min teamkompis i alla kurvor förutom Copse. Copse är en av de snabbaste kurvorna i England och när Silverstone är torr har en F3-bil ett litet lyft på sexans växel och en minimum hastighet på 210km/h igenom kurvan. Det tar ett tag att vänja sig vid!
Banan hade börjat torka upp till det första racet. Jag gjorde en bra start och låg precis i växellådan på min teamkompis Rob Austin. Under de första åtta varven körde jag minst lika fort som Austin, men när banan blev torrare kunde Austin hitta fästet snabbare och började därför dra ifrån. I slutet av racet började jag hitta speeden och tog ikapp på Ernesto Viso som låg trea. Tyvärr hann jag aldrig ikapp innan målflaggan och jag fick nöja mig med en fjärde plats. Jag hade förövrigt den tredje snabbaste tiden i racet.
I det andra racet gjorde jag återigen en mycket bra start. Nu var banan näst intill helt torr och under det första varvet hade jag en tuff fight med Charles Hall om tredje platsen. På baksidesrakan gjorde jag en attack men Hall stängde till. Tillslut fanns det ingen plats kvar och vi åkte ihop. Min framvinge fick sig en smäll och Hall fick punktering.
Jag låg trea och började ta ikapp på Viso som låg tvåa. Trots att min framvinge var skadad satte jag mycket bra tider och var nu nästan ikapp. Då ser jag Hall i backspegeln som börjar ta in. Hall kom ikapp och gjorde en attack. Jag stängde dörren och han kör då rätt in i vänster bak på min bil. Jag fick ett kast på bilen och slutar i sandfållan. Tyvärr fungerade inte teamets radio och de kunde därför inte meddela att Hall var ett varv efter på grund av imcidenten det första varvet. De flesta tyckte dock att Hall måste varit lite väl desperat eftersom han var varvad.
Jag deppar inte över detta utan är istället väldigt väldigt nöjd med min prestation i vinterserien. Trea, tvåa, fyra och sen en pallplats som gick upp i rök är inget dåligt facit. Hade jag bara kunnat ta Viso som jag antagligen hade gjort hade jag slutat tvåa i mästerskapet. Nu får jag nöja mig med en tredjeplats istället och det är inte så illa det heller.
Menu Motorsport är ett mycket kompetent team. Jag har fått jobba med väldigt professionella människor och det har varit enormt roligt. När den brittiska Formula Renault säsongen var avslutad kändes allt mycket tungt. När jag minst anade det, vände hela situationen. Vilken avslutning det ändå blev! Fyra Formula 3 race för ett toppteam med toppresultat. Det har verkligen varit den stora höjdpunkten för säsongen och även för min karriär. Det är något speciellt med Formula 3 och det har alltid varit ett av mina mål att få prova F3.
Nu är det bara att jobba stenhårt för att kunna ta steget nästa år. Formula 3 är som ni kanske förstår ett hett alternativ men det finns också många andra bra klasser som vi tittar på. Det blir en lång vinter med mycket arbete. Nu kommer jag dock att stanna i England tills på tisdag för att umgås med min flickvän som är på besök. Det är inte så illa det heller!
Regniga London hälsningar
Robin Rudholm

02-11-04 Robin Rudholm tvåa och trea i Formula 3 debut!
I tisdagskväll fick jag ett samtal från Mike Baker som är teamchef för det brittiska Formula 3-teamet Menu Motorsport. Mike som är en nära vän till mig ville att jag skulle köra för hans team i helgens två deltävlingar i den brittiska vinterserien på Rockingham.
Erbjudandet var väldigt bra och dagen därpå bestämde vi oss för att köra. Redan på torsdagsmorgon var jag i England för seatfitting. Menu F3 har i år tagit ett stort steg framåt och varit ett av toppteamen i den brittiska F3-klassen. Teamet har bland annat två pallplatser och flera topp-6 resultat. Den etablerade racingföraren Alain Menu är partner i teamet och bidrar därför med ett oerhört stort kontaktnät inom racingvärlden.
Jag har aldrig tidigare haft möjlighet att köra en Formula 3-bil och var därför lite nervös innan fredagens test. Vi hade bara två timmars test och jag visste att det skulle bli oerhört viktigt att ta vara på testet och få många varv i kroppen. Det var ingen lätt uppgift att lära sig en F3-bil på två timmar och sedan köra kval och dubbelrace dagen därpå.
Testet gick dock över förväntan. Redan efter 15 varv i bilen satte jag tider som bara var ett par tiondelar ifrån min teamkompis Rob Austin (som förövrigt har kört brittisk F3 i två säsonger). I slutet av testet torkade banan upp och när vi hade lagt på slicks gick det ännu bättre! Jag var nu bara någon tiondel från Austins bästa tid och jag var verkligen nöjd med mitt första F3-test!
På lördagsmorgonen var det kval. Banan var blöt, betydligt blötare än på testet. Det var väldigt svårt att hitta fästet och gränserna och det var åter igen en ny upplevelse. Det är alltid lättare att köra ut på en torr bana och hitta gränserna men trots det dåliga vädret gick det bra och jag kvalade in som trea till båda racen.
Starten är ett svårt moment i Formula 3. En koppling i kolfiber är inte alltid lätt att hantera, men till min förvåning tog jag starten! Jag ledde mitt första F3-race! På tredje varvet kunde dock min teamkompis Rob Austin ta sig förbi och även Ernesto Viso (Venezuela). Det var mycket svåra förhållanden och jag ville inte ta några chanser. Det blev slutligen en tredje plats i mitt första Formula 3-race!
Till det andra racet var jag riktigt taggad. Banan var ännu blötare och det bara vräkte ner. Åter igen gjorde jag en bra start och kom nu ut som trea. In i första kurvan bromsade Viso på sig och jag kunde gå förbi på innern. Efter det kontrollerade jag andraplatsen under resten av racet. Det var dock inget lätt race. Det handlade om att hålla bilen kvar på banan och när man vattenplanar i 200 km/h kan detta vara svårt.
Jag är verkligen nöjd med helgen. Tvåa och trea i min Formula 3 debut var över allas förväntan. Min inställning inför helgen var att ta racen som ett test. Eftersom jag aldrig tidigare kört en F3-bil var det väldigt vågat att köra endast två timmars test och sedan race. Jag ville hålla låg profil innan helgen och valde därför att hålla det hela något hemligt. Jag hade ingen press på mig och tog verkligen vara på chansen!
Vinterserien fortsätter även nästa helg fast då på Silverstone. Min deal med Menu var endast för Rockingham, men nu ligger jag tvåa i vinterserien och det är inte omöjligt att jag dyker upp även på Silverstone. Just nu är detta enbart en budgetfråga. Att köra en F3-bil var den bland det bästa jag gjort. Vilken bil! Betydligt mer fäste och downforce, mer prestanda och några jäkla bromsar !Jag hoppas verkligen att jag sitter i en snart igen...

02-10-07 Mitt EM-race på Donington!
Richard Dutton, teamchefen för Fortec Motorsport ringde mig på under torsdagskvällen. Han ville att jag skulle köra EM-tävlingen på Donington för hans Formula Renault-team. Redan när han ringde hade jag bestämt mig! Det blev ett intensivt arbete dagen därpå. Mina sponsorer XDIN, Hotscreen och Cashback tyckte alla att det var en bra chans som jag inte fick missa. Det var endast tack vare dem som jag kunde ställa upp i helgens race.
I tisdags åkte jag till England för seatfitting. Jag träffade alla i teamet och kände mig genast hemma. Fortec har i år varit det dominerande teamet i det brittiska mästerskapet och jag skulle få köra Jamie Greens bil (mästerskaps 2:an).
Under torsdagen var det test på Donington. Efter det första passet kunde jag knappt tro att det var sant. Skillnaden mellan Fortecs bil och Falcons bil jag kört i år var enorm. Jag kan knappt beskriva med ord hur stor skillnaden var. Under mina första tio varv hade jag redan kört snabbare på Donington än någonsin tidigare, och då med gamla däck! På kvällen gick jag igenom all data ifrån testet. Det fanns fortfarande en del saker i min körstil som vi fick putsa på. Bland annat bromsade jag för sent in i kurvorna. Jag fick sämre utgångar och min ingenjör ville att jag skulle ta det lugnare in i kurvorna och tänka på utgångarna. Jag fick också en hel del tips från teamets drivercoach Kelvin Burt.
Under fredagens fria träning var jag sjunde snabbast och hade redan tagit ett stort steg frammåt. Formula Renault EM är ett väldigt tufft mästerskap med ett flertal förare som har F1-backning och många europeiska toppteam. Fredagens kval gick hyffsat. Jag kvalade in som 9:a men hade en topp 6 placering inom räckhåll på mitt sista kvalvarv. Tyvärr snurrade en bil framför mig i den näst sista kurvan "Melbourne Loop" och varvet var förstört. Intressant var att min tid var tillräckligt bra för pole position i det brittiska mästerskapet som kördes för två veckor sedan.
Lördagens kval var långsamt och inga förare förbättrade sina tider. Jag fick därför starta racet ifrån 9:e startposition och därmed det bästa svenska kvalresultatet i år. Precis framför mig på gridden hade jag mästerskaps 2:an Neil Jani samt mästerskapsledaren Eric Salignon som förövrigt är backad av Flavio Briatore och Renault F1.
Jag gjorde en bra start och kunde ta mig förbi både Salignon och Jani. Efter det första varvet var jag uppe på en sjunde plats. På det andra varvet kom jag ikapp min teamkompis Ryan Sharp som hade skadat sin framvinge i en hård fight med Streit. Jag kunde passera båda och var nu uppe på en femte plats! Jag tog in på bilen framför men tyvärr varade det inte längre än till chikanen då Neil Jani måste fått ett hjärnsläpp och körde med låsta hjul rätt in i bakvagnen på min bil. Jag snurrade av banan och kom ut sist av alla.
Min bil hade fått en del skador men jag kunde i alla fall ta mig i mål. Neil Jani som körde på mig kunde sluta racet som fyra. Givetvis var det en stor besvikelse att inte få resultatet på papper, men samtidigt måste jag säga att jag är glad över att jag tog chansen och äntligen fick jag visa att jag kan vara med och fightas i den absoluta toppen - bland de absolut bästa.
Min teamchef var mycket nöjd med min körning och vi tittar just nu på en hel del olika lösningar för framtiden. Jag gillade verkligen teamet och skulle verkligen kunna tänka mig att fortsätta köra där för nästa års säsong.
Efter racet fick jag åka direkt ifrån banan. Jag hade mått dåligt under hela lördagen. Jag hade fått magsjuka. Precis innan start var jag mer nervös över om jag skulle spy i hjälmen än att missa starten. Men när gröna lampan tändes tog adrenalinet över.
Nu är jag tillbaks i Sverige och tillbaks till verkligheten. Det väntar många möten och hårt arbete för att ordna allt för nästa år. Jag är oerhört glad att jag fick köra helgens EM-race och jag tror att det kommer hjälpa mig under höstens arbete.
Vi hörs snart igen och glöm inte att kolla in RobinRudholm.com för mer nyheter och bilder från helgen!
Robin Rudholm

02-10-02 Robin Rudholm får chansen i EM!
Efter att ha avslutat sin egen racingsäsong i det brittiska Formula Renault mästerskapet, gör Robin nu ett inhopp i Formula Renault EM. Robin kommer att köra för det framgångsrika Fortec-teamet och testerna startar redan på torsdag.
Robin: "Jag ser det som en bra möjlighet att få testa ett av de olika alternativ som finns inför nästa år. Det ska verkligen bli en spännande helg."
Tävlingen, som är den näst sista i EM-serien, körs på Donington i England nu på lördag 021005.
Tidsprogam:
Första kvalet: fredag kl. 14.15-14.45. Andra kvalet: lördag kl. 09.00-09.30. Racet körs på lördag eftermiddag kl 14.30-15.00.
Eurosport bevakar hela tävlingshelgen där bl a ETCC ingår. Renault racet visas på Eurosport runt 19.00 på lördag.
Result uppdateras på: www.mst-group.co.uk

02-10-02 Missa inte det sista programmet!
Det har nu blivit dags för det elfte och sista progammet i Robin Rudholm Destination Formula 1. Den här gången visar vi de båda finalracen från Donington. Vi pratar även en hel del om "Silly-Season" och mina planer för 2003. Missa inte detta på Viasat Sport!
Programtider:
2 okt kl 20.00
3 okt kl 15.30
4 okt kl 02.00
10 okt kl 20.00

02-09-23 Robin Rudholm: Uppkörning i finalen på Donington
Under helgen avgjordes det brittiska Formula Renault mästerskapet på Donington. Efter omständigheterna gjorde jag en bra insats och är mycket nöjd med min körning. I krönikan nedan berättar jag allt om årets säsong, mitt team, problemen och inte minst finalen i mästerskapet på Donington!
Till det officiella testet som gick på torsdagen hade mitt team Falcon Motorsport gjort allt för att fixa felet på min bil. Felet vi har haft under de senaste fem racehelgerna har kostat oss mycket tid. Det verkade som felet satt i växellådan och att vi tappade fart vid varje växling. Till Donington var växellådan renoverad och teamet hade spenderat en hel del pengar på min bil.
Tyvärr fanns problemen fortfarande kvar. Efter testet gick vi igenom datan och det var fortfarande tydligt. Något var fel. Jag hade däremot lite flyt denna helgen. Min teamkompis James Rossiter hade kört slut på budget och kunde inte ställa upp i finalen. Detta innebar att teamet hade en reservbil. Efter en kort diskussion bestämde vi att jag kör James bil på kvalet.
Kvalet blev långt ifrån lyckat. Redan på andra varvet gick kopplingspedalen i botten. Bromsbalansen var verkligen out of order och istället för att utnyttja däcken till max hade jag fullt upp att hålla kärran på banan. Tillslut blev det en 15:e tid, något vi absolut inte var nöjda med.
Det som var enormt skönt var dock datan. Efter att vi jämfört mitt kval i reservbilen och testet i min egen, kunde vi se att den nya bilen var hela 5km/h snabbare på den längsta raksträckan, samt 3km/h snabbare vid start/mål. Nu förstod jag att jag tappat väldigt mycket tid de senaste racen.
Starten i första racet höll på att gå åt skogen totalt. Den nya bilens koppling var helt annorlunda och jag hade hjulspinn som aldrig förr. Jag kom ut på 17:e plats och började direkt att avancera. Jag körde mycket aggressivt under de första varven och tog en efter en. Jag hade bland annat en rolig fight med min svenske rival Stefan Söderberg på första varvet.
Efter det tolv varv långa racet gick jag i mål på en 12:e plats. Jag hade verkligen inte fått några placeringar gratis utan kört mig upp genom fältet. Jag var nöjd med min uppkörning men vi var verkligen tvungna att göra något åt setupen.
Till det andra racet var jag tillbaks på 15:e startposition. Jag gjorde en kanonstart och kunde avancera direkt. Återigen kunde jag smita förbi Söderberg på första varvet för att sedan jaga ikapp Fortecs Luciano Garcia. Jag knep dem en efter en och kunde tillslut gå i mål på en bra 10:e plats. Bilen gick betydligt bättre än i första racet, men den var långt långt ifrån perfekt.
Det känns bra att ha gjort två bra uppkörningar under finalen av 2002. Jag har verkligen haft stora problem med mitt team under årets säsong och det har varit oerhört frustrerande. Säsongsstarten såg mycket lovande ut och vi kunde vara topp-6 på de flesta tester och race. Vårt bästa raceresultat blev en 5:e plats på Thruxton.
Det är därför givetvis en stor besvikelse att vi sedan drabbas av tekniska problem som teamet inte kunnat lösa. Falcon Motorsport är inte ett av toppteamen och det har varit jobbigt att slå från underläge.
En sak har jag lärt mig: Antingen ska man köra i det absolut bästa teamet, i vilken klass man än kör, eller så kan man hoppa över att köra över huvudtaget. Det är ingen idé om man inte sitter i vinnarmaterial. Förarna på denna nivån är såpass bra att man måste i alla fall ha en lika bra bil för att slå dem.
Totalresultatet i mästerskapet blev nu en 12:plats. Jag hade hela 4! brutna race under årets säsong. I bara ett av racen var jag själv orsaken. Två stycken då bilen gick sönder och sen racet på Knockhill då jag låg åtta men blev påkörd under SafetyCar. Att bli 12:a i mästerskapet är inte i närheten av min målsättning då jag ville vara topp-6. Men efter alla problem slutade jag i alla fall som bästa förare från mitt team samt den bästa svenska föraren i mästerskapet. Totalt under året ställde hela 47 förare upp i serien. Alla körde dock inte alla race.
Nu kommer jag att åka hem till Sverige för resten av året. Jag och min lägenhetskompis Björn Wirdheim har tömt lägenheten och imorgon måndag tar vi färjan från Newcastle till Göteborg. Det ska bli skönt att få vara hemma i Sverige under hösten och planera för 2003.
Än så länge vet jag ingenting, men som vanligt har jag givetvis stora planer. Sen om vi kan uppfylla dem eller inte är en helt annan sak. En sak är 100% säker för 2003 - Jag kommer att köra för ett vinnarteam...
I mina avslutande rader vill jag tacka alla som har hjälpt mig under säsongen 2002. Jag vill tacka mina huvudsponsorer: XDIN, Hotscreen, Hello Sweden, Cash Back och Svenska Renault samt alla mina Destination Formula 1 partners. Jag vill även passa på att tacka Staffan Bergman och Elisabeth Perrone för allt jobb & slit och slutligen min far, Göran Rudholm för hans enorma stöd och support...
Nu laddar vi för en helt ny utmaning!
Robin Rudholm

02-09-13 Rudholm: Bara en vecka kvar på säsongen
Det är nu bara en vecka kvar till årets sista Formula Renault-race. Dubbeltävlingen körs på Donington den 21-22 september. Just nu befinner jag mig hemma i Sverige och tänkte bara skriva ett par snabba rader till er...
Jag har nu varit hemma drygt en vecka. Det är alltid skönt att få komma hem till familj och vänner i Borås. Det har dock blivit en hel del arbete under veckan, inte minst fysträning.
Jag har tränat ungefär två timmar om dagen. Mesta delen av träningen har varit på gymmet då jag tränar både kondition och styrka. Men jag har även kört gokart! Jag älskar verkligen att köra kart. Häromdagen körde jag 226 varv på GokartCity i Borås.
Det är oerhört bra träning för kroppen. Jag ser det som ett bra kompliment till min träning på gymmet. När jag kör gokart har jag en av mina gamla hjälmar och på den har jag tejpat fast vikter. Hjälmen väger strax över 2kg och 226 varv i gokarthallen är verkligen bra träning för nacken.
Jag har även fått känna på att köra riktig gokart de senaste dagarna. Igår var jag på Torslanda Karting Ring och provkörde en Sport 2000 kart. Det var riktigt kul och det tog inte många varv innan jag kom in i körningen och kunde sätta bra varvtider. Jag blev faktiskt riktigt sugen på att ställa upp i helgens race Göteborgs Stora Pris, men kom på att det kanske är bättre att ställa upp efter FR säsongen istället...
Ja, det är nu alltså bara en helg kvar. Jag åker över till England på måndag för att börja packa ihop mina saker i lägenheten. På torsdagen är det sedan test, tidsträning på fredag och race lördag och söndag.
Jag hoppas verkligen att min bil är i perfekt skick på Donington. Det vore skönt att kunna göra en bra avslutning på säsongen. Fungerar bara växellåda och bil tror jag säkert att vi ska kunna göra vårt bästa race på Donington. Jag har absolut inget att förlora och kommer att köra med full attack!
Efter sista racet kommer jag och min lägenhetskompis Björn Wirdheim att ta färjan hem till Sverige. Om det blir England nästa år är dock oerhört svårt att säga. Just nu tittar jag på allt. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - Nästa år vill jag vara i ett toppteam och vinna race. Det spelar ingen roll vilken klass det blir, men jag vill vinna race.
Jag är öppen för alla förslag och pratar just nu med de flesta. Jag har redan ett par tester inplanerat för hösten. Jag är övertygad om att det kommer att bli något bra!
Håll nu alla tummar som finns så ska det säkert bli en bra avslutning på säsongen!
Har precis läst på Autosport.com att Björn Wirdheim har pole position i F3000-racet på Monza! Suveränt gjort av Björn! Nu är det bara hoppas att det blir en seger i morgondagens race. (Sänds på Eurosport)

02-09-05 Rudholm: Testrapport från Donington
Igår körde vi officiellt test på Donington. Jag var mycket nyfiken, då teamet hade jobbat för att lösa vårat "växelproblem". Vid varje växling har vi tappat fart och under Brands Hatch racet kunde de inte hitta felet.
Under morgonen fungerade bilen bra. Jag var bra med på tiderna och var endast 0.1s ifrån Lewis Hamilton som var snabbast i min grupp. När vi analyserade vår data, fanns dock vårt växelproblem kvar. De hade alltså inte löst det.
Under de båda morgonpassen var jag totalt sexa. Inte helt dåligt med tanke på problemen de sista helgerna. Min teamchef kunde dock se att problemet fortfarande var kvar och han bestämde sig för att byta hela växellådan. Vi hade ingen reserv utan bytte helt enkelt med min teamkompis James Rossiter.
Direkt när James åkte ut med min växellåda hade han samma problem som jag själv haft under de senaste fyra racen. Problemet går knappt att se på datan, men analyserar man noga hittar man det direkt. James tappade upp till 1km/h på varje växling.
Själv kunde jag tyvärr inte köra mer, då vi hade en vibration i bakvagnen. Det måste varit något vid växellådsbytet. Det var synd, då det hade varit intressant att se hur fort jag hade kunnat åka med nya däck.
Under gårdagens test var min svenke kompis och F3000-föraren Björn Wirdheim med. Björn var runt banan och stod och tittade i varje kurva. Efter testet tyckte Björn att det är absolut inte min körning som är problemet. Han såg direkt skillnaden på teamen och bilarna.
Det kändes skönt att teamet äntligen löst ett av våra problem. Synd bara att det är så sent på säsongen! Nu är det bara att ladda till det sista dubbelracet på Donington. Racet går den 20-22 September och jag återkommer med mer info när det börjar närma sig!

02-08-27 Robin Rudholm: Fortfarande problem i Falcon
Vi har avverkat den näst sista helgen i det brittiska Formula Renault mästerskapet. Denna gången var vi tillbaks på Brands Hatch Indy. En bana som jag de senaste åren alltid varit snabb på!
Under de senaste racen på Croft, Snetterton, Knockhill och nu Brands Hatch har vi haft stora problem med bilen. Helt plötsligt efter halva säsongen tappade vi "speed". Först trodde vi att det var på grund av inställningar och har sedan Croft-racet jobbat med setupen. I helgens race på Brands Hatch fick vi svart på vitt att det är något med bilen som inte står rätt till.
Min körning under kvalet i helgen fungerade perfekt. Jag utnyttjade däcken till fullo och fick rena varv när däcken var som bäst. Jag var övertygad om att jag var topp-6. När jag kom in i depån visade det sig att jag var 17:e snabbast! Snacka om att jag blev besviken...
Jag visste att något var fel och jag har gång på gång sagt till min teamchef under de sista helgerna att något är fel och det kostar oss MYCKET tid. Vad som är fel har varit svårt att identifiera. Jag har däremot klagat på topphastigheten. På korta Knockhill-banan var jag hela 7km/h!!! långsamare än Danny Watts. Trots detta var jag då 8:a på gridden.
Nu på Brands Hatch var jag övertygad om att körning var bra. Det är något fel på bilen. Återigen klagade jag till teamchefen och tillslut låste han in sig i trailern för att analysera min data. Efter fyra timmar kommer han ut och har hittat ett problem.
Vid varje växling tappar jag speed, och ganska mycket också. Detta förklarar våra problem under de sista helgerna, då jag varit mycket förvånad över våra dåliga varvtider. Till racet byttes därför en hel del. ECU (Electronic Control Unit), växelkabel mm. De kollade även så att motorn var ok.
Jag gjorde en bra start men höll samma plats. Efter bara något varv tog jag Fortecs Antonio Garcia in i Paddock Hill Bend som är banans snabbaste och roligaste kurva. Efter ytterliggare något varv var det dags för nästa gubbe - samma kurva.
När halva racet hade körts hade jag kommit ikapp Mark McLoughlin och gjorde ytterliggare en omkörning i Paddock. Det var riktigt kul då det oftast brukar vara svårt att köra om i Renault och särskilt runt Brands.
Efter det kunde jag inte avancera mera utan slutade på en 13:e plats. Det som var positivt var att jag hade den 8:e snabbaste tiden i racet. Särskilt med tanke på hur datan såg ut efter racet...
Problemet i växlingarna var fortfarande kvar, men trots detta hade jag teamets snabbaste tid. Det känns som ni förstår, mycket frustrerande att köra med en bil som inte är konkurrenskraftig. Det enda jag kan göra är att göra mitt absolut bästa och hoppas att mitt team hittar felet på bilen.
Vi har två officiella testdagar kvar innan det är dags för finalen på Donington. Donington är en bana jag tycker om och jag hoppas verkligen att dem löser problemet innan dess. Finalen är oerhört viktig då det är dubbelrace. Det är många poäng att köra om och det vore skönt att avsluta säsongen på topp.
Annars är det just nu arbete inför nästa år. Jag tittar på många olika klasser och team för 2003. Just nu har jag inte en aning om var jag kommer hamna, det enda jag vet är att det måste vara det bästa teamet, vilken klass det än blir.
Det blir en spännande höst och jag lovar att hålla er up to date!

02-08-12 Rudholm: Kaotiskt regnrace på Knockhill
Har nu kommit hem till Milton Keynes efter att ha kört mästerskapets 10:e deltävling på Knockhill i Skottland. Det är en lång väg till Knockhill och min lilla Renault Clio har nu gått 160 mil mer...
Vi hade problem under testdagen. Stora problem. När vi la på nya däck tappade vi balansen i bilen totalt. Tiderna blev särme! Då ska jag också tillägga att Knockhill är som en Gokart-bana, smal, hoppig och mycket upp och ner. Vi gjorde ett par ändringar till tidsträningen och efter att jag fått till ett par rena varv kvalade jag in som 8:a och var ganska nöjd med tanke på problemen under testet och de två tidigare racehelgerna på Croft och Snetterton.
Det som jag däremot inte var nöjd med var min topphastighet. Jag var hela 7km/h!!! långsamare på Knockhills lilla korta raka, jämfört med Fortecs Danny Watts. På den andra rakan var det något liknande och jag var bara 24:a och 21:a på "speedtrapsen". Vi tappar garanterat ett par tiondelar rätt fram och med tanke på att jag bara var 0,4s från pole position, hade 0,2s kunnat hjälpt mig upp topp-3. Min mekaniker gick igenom allt utan att hitta något fel, tyvärr...
Racet blev en kort och fruktansvärt farlig historia. Det ösregnade hela söndagen och för första gången i år skulle vi ha ett regnrace. Jag gjorde en bra start och körde upp mig till 6:a in i första kurvan. Det enda problemet var att jag såg ingenting och började bromsa lite för tidigt och föll ner som 8:a igen. Jag såg absolut ingenting. När jag låg en meter bakom någon såg man inte ens regnlampan. Det var till och med så illa att man inte såg var man körde på raksträckorna. Vid ett flertal tillfällen var det bilar som åkte av i mitten av rakan för att de inte såg! Helt otroligt.
Efter tre varv kom safety-bilen ut. Jag lyckades av någon konstig anledning se skylten SC och förstod att jag skulle sakta ner. Bakom mig kom det först en bil som inte sett skylten i full fart och efter han kom min landsman Stefan Söderberg flat-out och hade inte en aning om att det var gulflagg runt om och att safety-bilen ledde fältet. Stefan flög rätt in i mitt högra bakhjul och jag själv flög av banan. Och för att vara helt ärlig så känns det förjäkligt. Äntligen hade vi en chans att göra ett riktigt bra race och vad händer? Jag blir påkörd under safety-car. Detta var tredje året i rad som det händer olyckor på Knockhill under safety-car och det är under all kritik.
Det är bara att bita ihop och glömma. Ljuspunkten under helgen var att jag kunde kvala 8:a och vara bättre än två Fortec-bilar, två Manor och en Motaworld. Säsongen drar nu mot sitt slut och det är bara två helger kvar. Ett race på Brands om två veckor och ett dubbelrace på Donington i slutet av september. Jag kommer att göra allt och lite till för att lyckas där, problemet är bara det att det verkar inte spela någon roll vad jag än gör just nu...
När det gäller nästa år så vet jag inte så mycket ännu. Det enda jag vet är att jag kommer bara att köra nästa säsong om jag sitter i ett vinnande team. Vad för klass eller team det kan vara blir höstens problem...

02-07-29 Robin Rudholms racerapport från Snetterton
Efter mycket arbete under det officiella testet såg jag fram emot helgens dubbelrace. Tyärr blev inte helgen vad jag hoppats och fröken fortuna är inte på min sida just nu.
Problemen startade under kvalet. Jag gjorde perfekta varv men var inte bättre än 14:e. Det var närmare 35 grader och de flesta satte sina snabbaste varv precis i början. Inte jag. Min bil gick bara snabbare och snabbare och på mitt näst sista varv satte jag min snabbaste tid. Något som inte är rätt alltså.
Jag var laddad inför första racet och gjorde en bra start. Tyvärr blev jag uttryckt under första varvet och var nere på 16:e plats. Efter det körde jag ett mycket bra race. Jag hade en hård fight med min teamkompis och vi "wheelbanga" lite. Det var inte helt bra stämning i teamet efteråt.
Efter att jag kört om Rossiter stod Dempsey på tur. Jag var nu uppe på 13:e och närmade mig 12:an. På sista varvet körde jag om McCullogh på yttern i "esses" och slutade till slut tolva med racets 7:e bästa tid.
Jag var nöjd med körningen men inte med placeringen. Bilen gick hyffsat och jag var nu laddad inför race 2.
Återigen gjorde jag en bra start men kom dock inte längre än 100m då irländaren James Murphy touchade mitt bakhjul och efter det kraschade vi in i depåmuren. Som tur var kom ingen bakom och körde in i oss. Det blev en del skador med bilen men själv kunde jag gå ur oskadd.
Det är så oerhört jämnt i Formula Renault och det gäller att sitta i rätt team. Rätt team just nu är Fortec. I kvalet och första racet hade Fortec alla fyra förarna i topp-6! Helt otroligt. Min teamkompis från förra året, Pat Long har bytt från Manor Motorsport till Fortec. När Pat körde för Manor var han oftast efter mig, och nu i helgen vann han race 1 och kom tvåa i race 2. Vi är fortfarande en bra bit efter med vår bil och särskilt när det är varmt och tidsträning.
Jag har inte mycket tur just nu men vi måste fortsätta att jobba. Jag kan inte köra snabbare än vad bilen går och det viktigaste just nu är att försöka ta in på de andra teamen, framför allt Fortec.
Nästa race körs på Knockhill. Jag kan bara hoppas och göra mitt absolut bästa...

02-07-26 Robin Rudholm: Nu har vi hittat tillbaks!
Vi hade igår officiellt test på Snetterton. Det blev en lärorik testdag. Efter att ha provat setuper hela dagen har vi nu äntligen hittat tillbaks till speeden. Efter misslyckandet på Croft känns det skönt att vara på rätt spår!
Vi började dagen där vi slutade under Croft-helgen. Min teamchef ville se vad som var fel med setupen och envisades med att börja med den. Bilen kändes inget bra men till slut började vi hitta rätt balans. Problemet var bara det att när bilen kändes bra gick det långsamt. Denna setup är väldigt annorlunda mot den jag brukar använda. Fjädrar, camber, dämpar inställningar, ride-height, näst intill allt är annorlunda.
Det hade redan gått två av fyra pass och jag hade inte varit bättre än 12:a och 18:e! Jag var inte speciellt nöjd med våra "framsteg" och bad om att gå tillbaks till min gamla setting. Det visade sig vara ett bra beslut. Jag åkte gensast fortare och bilen kändes mer stabil. Vi åkte fortfarande med gamla däck och det var svårt att säga var vi egentligen låg tidsmässigt.
Till det sista passet la vi på nya däck. Mitt första flygande varv var hela 0.6s snabbare än tidigare. Tyvärr fick jag trafik och kunde inte sätta en bättre tid. När jag kom in var jag 10:e snabbast, men jag visste att jag hade kunnat kört betydligt fortare. Jag åkte ut igen och förbättrade min tid! Något som aldrig går att göra då däcken redan gjort sitt. Jag förbättrade min tid med ytterliggare 0.3s och jag slutade som 8:a. Då bara 0.03s från att vara 5:a och 0.2s från att vara tvåa.
Det kändes verkligen som vi har hittat tillbaks nu. Jag var väldigt orolig när vi var långt ner på listan under dagen men det var en bra avslutning. Jag är övertygad om att jag i alla fall hade speeden för att vara tvåa om vi kunde utnyttjat däcken på rätt sätt.
Nu ser jag fram emot helgen då vi kör tidsträning på lördag och två race på söndag. Det första racet körs tidigt på morgonen och det andra runt halv fyra på eftermiddagen.

02-07-15 Rudholm: En chansning som inte gick hem!
Den sjunde deltävlingen i det brittiska Formula Renault mästerskapet gick nu i helgen i norra England på Croft-banan. Efter torsdagens test tog jag en chansning inför helgen som tyvärr inte gick hem!
Under torsdagen körde vi officiellt test. Efter racet på Brands Hatch där jag blev åtta och hade setup-problem hade vi bestämt att testet på Croft skulle bli en utvecklingsdag. Vi skulle testa en helt ny setup. När jag säger ny menar jag en verkligen annorlunda setup. Andra fjädrar, krängare, camber, ride-height mm.
Direkt när vi provade den nya setupen satte jag den femte snabbaste tiden under förmiddagen. Detta tyckte vi verkade mycket lovande och vi bestämde oss för att utveckla denna vidare under de två sista passen. Tyvärr gick det dåligt med nya däck och vi var 11:a totalt under dagen.
Vi gjorde ett par ändringar till tidsträningen men tog ändå en chansning att använda vår nya setup. Vi visste att den gamla var bra, men jag vill högre upp en femma, sexa, sjua. Jag vill fightas på pallen och därför denna chansning.
Tyvärr gick det käpprakt åt skogen och vi kunde inte kvala bättre än 15:e! Detta var vårt sämsta kval under hela säsongen och jag var givetvis mycket besviken, men samtidigt visste jag att vi hade chansat.
Till racet hade jag inget att förlora och jag bytte återigen inställningar. Denna gången bytte jag fjädrar runt om och gjorde bilen betydligt hårdare. Inte heller detta fungerade och bilen var väldigt svårkörd under racet. Jag ville inte riskera något utan tog racet som ett test och kom i mål på 14:e plats.
För tillfället är Fortec-teamet helt outstanding i mästerskapet. För att jämföra kan man säga att Fortec är Ferrari, Motaworld som också är mycket snabba är Williams och mitt team Falcon kanske Jordan eller Renault. Fortec har något som ingen annan har och de har verkligen hittat rätt i setupen.
Trots vår chansning var jag åter igen snabbast i teamet. Utav sju tävlingar har jag bara varit efter min teamkompis en enda gång, men vi behöver göra framsteg. Jag tycker min körning fungerar bra och just nu är det inte den det är fel på. Trots att det har varit en motig vecka så ser jag detta långsiktigt och jag är övertygad om att jag kommer vara med i toppen när vi fått ordning på inställningarna!
Vi har nu ett brejk men är tillbaks på Snetterton om dryga två veckor. Det är då dubbelrace och vi har även då ett officiellt test innan helgen. Snetterton-testet kommer att bli oerhört viktigt då vi måste hitta rätt! Nu blir det att glömma den struliga helgen på Croft och istället svensk sommar i Varberg!
Missa inte program nr. 6!
Mitt egna TV-program Robin Rudholm Destination Formula 1 blir bara bättre och bättre! Vi ger er möjligheten att följa det tuffa Formula Renault mästerskapet från England, men också mitt liv som racerförare på och utanför banan. Målet har alltid varit Formula 1, men hur kommer man dit?
Det har nu blivit dags för progran nr. 6 och denna gång får vi en sammanfattning av den hitills körda säsongen men också en inblick i "sponsoring och business" i racingsporten. Programmet visas alltså på Viasat Sport följande tider:
Programtider:
15 Juli - Kl 16.00
16 Juli - Kl 17.00
17 Juli - Kl 19.00

02-06-30 Robin Rudholm åtta på Brands Hatch
Vi har nu kört den sjätte deltävlingen i det brittiska Formula Renault Mästerskapet. Vi var väldigt bra med på det officiella testet där jag var trea totalt. Med samma setup hade vi dock stora problem under hela helgen!
Kvalet blev inte vad jag tänkt mig. Redan efter tre varv kände jag att bilen var alldeles för överstyrd. Jag var då fyra totalt. Jag fortsatte ett par varv till för att sedan gå in i depån och göra ett par ändringar samt lägga på två nya däck.
Bilen blev inte bättre och balansen var fortfarande långt ifrån bra. Det blev tillslut en 8:e plats på kvalet och 0.38s från Danny Watts som tog pole position. Det var en dominerande tidsträning från Fortec som var 1,2 och 3:a. Även MotaWorld-teamet gjorde ett bra jobb och var 4,5,7 och 10:a.
Under förra veckans test på Snetterton tränade jag starter. Detta gav resultat och jag gjorde en kanonstart. Den var perfekt och jag kom upp på innern av Bell. Bell höll kvar på yttern och höll sin position.
Bakom mig hade jag McLarens juniorförare Lewis Hamilton, som förövrigt vann racet på Thruxton. Under de första varven var det jämnt, men jag kunde sedan dra ifrån och fick tillslut en lucka bakåt. Bilen var dock enormt överstyrd och däcken alldeles för varma. Jag fick endast koncentrera mig på att inte göra misstag och hålla bilen på banan.
Brands Hatch är en rolig bana i Formel Ford, men i en Renault eller F3 är banan för liten. Racen blir odramatiska och mer eller mindre följa John. I vårt race var det få omkörningar, men fruktansvärt jämnt. Danny Watts satte snabbaste tiden under racet, 45.328s och själv hade jg 45.674s. Vi var hela nio förare som låg på 45.6!
Sammanfattningen för denna helgen är att vi hade stora setup-problem. Fortec och MotaWorld har ett klart försprång och nu gäller det att ta ikapp. Vi kör test på Croft nästa torsdag och vi kommer att testa en hel del olika inställningar där. Jag är dock nöjd med min körning, en bra start och väldigt jämna varv i racet. Inga misstag och nya poäng till mästerskapet.
Jag är övertygad om att vi kommer att göra framsteg, men nu åker jag hem till Sverige, för att bland annat åka till Falkenberg och kolla STCC till helgen.

02-06-25 Rudholm: Tur i oturen på Snetterton-test
Efter midsommarfirande i Varberg tog jag i söndagskväll planet till England. Under måndagen körde vi officiellt Formula Renault-test på Snetterton. Testet blev dock ett test att lägga bakom sig. Men jag måste erkänna att vi hade tur i oturen!
Vi gjorde en hel del setup-arbete under morgonen. Jag började närma mig en bra setup och hade precis satt min snabbaste tid. Jag kom ut på den långa raksträckan på baksidan av Snetterton. I slutet av rakan hade jag ungefär 235km/h. Efter det går man in i "Esses" som är en chikan. När jag började svänga in och växla ner, låste jag upp framhjulen och kom ut på den smutsiga sidan av banan.
Jag åkte av i hög hastighet ut i det ojämna gräset och flög högt upp i luften. Jag landade sedan på vänster framhjul och hade en enorm tur att jag inte slog runt! Jag var oskadd och kunde gå ur bilen utan några som helst problem.
Bilen däremot hade fått lite stryck och under "landningen" hade bilen gått i två delar. Motorfästet hade gått av men däremot var chassit OK. En Formula Renault bil är konstruerad så att motorn och chassit ska dela på sig om man har en stor krasch, och tydligen gjorde bilen bara vad den skulle idag.
Vi hade fyra pass under dagen och detta skedde i det andra. Jag visste att det skulle bli tight om vi skulle få några mer varv under dagen. Teamet jobbade dock enormt hårt och fick tillslut ihop bilen. Endast tio minuter återstod av sista passet, men jag kom i alla fall ut på banan igen!
Jag var orolig att nästa gång jag satt i bilen skulle bli helgens kval på Brands Hatch och jag har aldrig varit så glad för att köra ett par varv i min Formula Renault som idag. Bilen kändes kanon och redan på mitt andra varv körde jag näst intill lika snabbt som jag gjort under morgonen. Det var en stor lättnad inför helgen.
Efter att vi analyserat datan finns det en ganska stor möjlighet till att min avåkning berodde på något. Vi tror att jag under varvet innan kan ha böjt en "push-rod" (ett stag i hjulupphängningen) och att detta var anledningen till att framhjulen låstes upp när jag bromsade. Men det kan också varit smuts på banan, eller att jag missat linjen något. Det som talar för ett böjt stag är att jag bromsat tidigare än övriga varv just på varvet jag åkte av.
Men men, gjort är gjort och nu är det bara att se fram emot helgens race på Brands Hatch. Sist vi körde på Brands Hatch gjorde jag mitt bästa test i år och var trea totalt och bland annat snabbast i ett av passen. Vi har en bra setup där och jag ser verkligen fram emot att få tävla där igen!
Kvalet körs på lördag runt 14.00. Racet körs sedan på söndag även det vid 14-tiden.
De närmaste dagarna väntar löpträning (runt sjön där jag bor), sponsorarbete och sen ska jag även till teamet och gå igenom data och förbereda inför Brands Hatch.

02-06-16 Uppkörning och poäng för Rudholm på Thruxton
Efter det officiella testet på Brands Hatch tidigare i veckan var jag övertygad om att vi gjort framsteg i setupen. Jag var mycket positiv inför helgen och därför besviken när jag kvalade åtta på lördagens tidsträning.
Vi hade en warm-up innan tidsträningen. Redan då tyckte jag balansen i bilen var dålig, detta trots att jag var femte snabbast. Vi gjorde ett par ändringar inför tidsträningen och det såg länge väldigt bra ut.
Efter halva tidsträningen var jag trea och la sedan på mina två nya däck. Jag förbättrade min tid, men inte tillräckligt. Bilen överstyrde och jag halkade ner på resultatlistan till en åttonde plats. Det var ganska jämnt och jag var bara 0.207s från att vara tvåa på gridden. McLarens juniorförare Lewis Hamilton tog pole.
Jag hade strategin klar för racet. Ett aggressivt första varv och yttern i "complexet" som är det första knixiga partiet på banan. Tyvärr sprack detta då den gröna lampan tändes och jag gjorde min sämsta start någonsin. Det var precis likadant när vi var på Thruxton sist. Jag vet inte vad jag gör för fel, men något gör jag!
Bilar flög förbi i början av första varvet och när jag passerade start och mål låg jag 11:a. Jag var oerhört besviken på mig själv men tog sedan tag i situationen. En efter en åkte dem dit. Jag gjorde ett par riktigt aggressiva omkörningar och på det 18:e varvet tog jag mig förbi sexan Robert Bell (som förövrigt vann på Thruxton förra racet innan han senare blev diskad) och började dra ifrån.
Jag började ta in på femman Ryan Sharp men missade en växel i utgången av chikanen och på varv 21 av 23 kunde Bell ta tillbaks sjätteplatsen och jag slutade tillslut på en sjunde plats.
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med körningen från 11:e till 6:e i racet. Jag hade bra "pace" och hade lika gärna kunnat fightas om pallen. Tyvärr har jag bara mig själv att skylla då starten var helt värdelös. Vi kör test nästa måndag på Snetterton och då ska jag träna starter, det kan jag lova!
När det gäller mästerskapsställningen har jag nu klivit upp två platser. Jag ligger nu 9:a med två brutna race av fem. Jag har varit 6:a, 5:a, 7:a och nu gäller det att ta nästa steg. Jag ser verkligen fram emot Brands Hatch, men först väntar den tidiga morgonflighten hem till Sverige för att fira svensk midsommar.

02-06-11 Rudholm trea och stora framsteg på test!
Vi hade igår officiellt test på Brands Hatch. Testet gick mycket bra och vi har gjort märkbara framsteg i våra inställningar. Vi har nu tagit ett steg närmare toppen och resultatet från gårdagen var bästa hittills!
Dagen var uppdelad i fyra pass. Vi var direkt med på "pace" och jag var fyrai första passet, då endast 0.077s från Jamie Green som var snabbast. Jag satte en identisk tid med mästerskapsledaren Danny Watts.
I andra passet gjorde vi ändringar på bilen som vi länge planerat. Resultatet var bra och jag satte nu den tredje snabbaste tiden. Återigen var det de båda Fortec-bilarna som var snabbast.
Tredje passet kördes till en början på blöt bana. Jag var fjärde snabbast när banan var blöt och sedan komfortabelt snabbast när banan började torka. Den sista kvarten var banan helt torr och jag var då P1 hela tiden. Ändringarna vi hade gjort fungerade perfekt och bilen kändes bättre än någonsin. Det var mycket kul att nu vara SNABBAST av alla...
Under det sista passet under dagen körde jag in nya bromsbelägg. När vi sedan la på nya däck började det regna. Jag fick tyvärr inte en enda tid på nya däck, men slutade ändå som trea totalt under dagen. Jag är dock övertygad om att jag hade kunnat satt den snabbaste tiden totalt om regnet inte kommit.
Det känns verkligen kanon. Jag vill göra framsteg med min körning hela tiden och det tycker jag att jag också gjort. Samtidigt måste teamet följa min utveckling. Det roligaste med gårdagen var inte att jag var snabbast utan att vi hittade mer speed i bilen!
Till helgen är det race på Thruxton och då kommer jag prova mina nya inställningar för första gången i race. Sist vi var på Thruxton var jag endast 0.28s från pole position. Vi har fortfarande mycket jobb framför oss men det finns en bra chans att vi är närmare denna gången.
Racet körs på söndag och jag hör givetvis av mig efter det! Besök gärna min hemsida
www.RobinRudholm.com som nu har fått en helt ny design!
Testresultat Brands Hatch 02-06-10
1 Jamie Green (GBR), Fortec, 44.896s, 2 Mark McLoughlin (GBR), Paston, 44.921s, 3 Robin Rudholm (SWE), Falcon, 45.114s, 19, Stefan Soderberg (SWE), John Village Auto., 45.710s
(22 förare inom 1 sekund)
Missa inte program nr. 4!
Mitt egna TV-program Robin Rudholm Destination Formula 1 har blivit en succé! Vi ger människor möjligheten att följa det tuffa Formula Renault mästerskapet från England, men även mitt liv som racerförare på och utanför banan. Hur hårt man måste jobba för att kunna köra racing på heltid!
Det har nu blivit dags för progran nr. 4 och denna gång får vi följa racet från Silverstone samt följa med i Milton Keynes (där jag bor), fysträning osv. Programmet visas alltså på Viasat Sport följande tider:
Program nr 4: 12 Juni - Kl 20.00, 13 Juni - Kl 20.30, 14 Juni - Kl 01.30, 15 Juni - Kl 18.30, 16 Juni - Kl 21.30, 17 Juni - Kl 18.30, 21 Juni - Kl 17.30

02-06-03 Rudholms bil gick sönder på Silverstone
Den fjärde deltävlingen i det brittiska Formula Renault mästerskapet gick denna helg på Silverstone. Efter ett skapligt kval såg jag fram emot racet. Tyvärr gick jag aldrig i mål då bilen gav upp...
Jag var länge tredje snabbast under kvalet. När vi la på två nya däck i slutet av passet fick jag dock inga rena varv. Det var mycket traffik och dessutom många gulflagg. Passet fick till och med rödflaggas tre gånger! Jag slutade 7:a, en knapp tiondel före Thruxtons vinnare Robert Bell (som senare blev diskad). Jag gjorde en bra start och låg precis i växellådan på Matt Griffin (Manor Motorsport). Fältet stoppades upp in i Copse och Bell kom förbi på yttern.
Efter det hade jag en hård fight med Will Davison, men efter något varv hade jag fått en lucka och började ta in på Matt Griffin. Ända sedan starten hade dock "dashen" varnat för svagt batteri. Jag började sedan känna att bilen misstände på höga varv och bara något varv senare slocknade dashen. Jag fick tyvärr bara åka in i depån och bryta racet. Jag låg då på en 8:e plats och jag hade goda möjligheter att avancera. Det var tydligen ett generator fel på bilen och därför anledningen till att batteriet tog slut.
Nu är det bara att ta nya tag. Det är alltid tungt när man får bryta pga något mekaniskt, men det är inte mycket man kan göra förutom att glömma. Nästa race körs på Thruxton och där har vi en riktigt bra chans att fightas i toppen!

02-05-29 Robin Rudholm inför helgens race på Silverstone
Det har nu blivit dags för den fjärde deltävlingen i det brittiska Formula Renault mästerskapet. Denna gången är det Silverstone, som förövrigt är något utav en hemmabana för mig! Jag känner mig oerhört motiverad inför helgens race. Jag tycker att teamet går i rätt riktning. Min körning förbättras hela tiden och jag känner mig mycket harmonisk för resterande säsong.
Jag har varit hemma i Sverige och träffat sponsorer men även mina vänner och flickvän. Jag har försökt att hålla mig aktiv och träna så mycket som möjligt - Allt för att vara skarpast i fältet.
Det är ett mycket tufft år i Formula Renault. Det tuffaste någonsin. 36 förare på gridden, från ett tiotal olika nationer. Jag är redan bra med och målsättningen är att göra ytterliggare framsteg. Jag vet att allt kan förbättras, det är inte lätt men det ska gå. När vi tar nästa steg frammåt hoppas jag kunna fightas om pallplatser och segrar.
Arbetet för nästa år har redan börjat. Vad vi siktar på är dock inte bestämt. Det finns många bra alternativ såsom F3 och F3000. Allt kommer dock bli beroende på hur bra budget man kan få ihop. Man måste även göra toppresultat hela tiden!
Men nu ligger alltså all fokusering på helgens race. Kvalet körs på söndag kl. 16.40 (engelsk tid) och racet körs på måndag kl. 13.00. Mikael Sievers marknadschef på XDIN hittade under Thruxtonhelgen en hel del roliga sidor på internet. Här kan man alltså både följa racet live samt höra racets speaker!
http://www.mst-group.co.uk/toca/livetiming.asp
Denna sidan visar ställningen i loppet efter varje varv och uppdateras ca: var 5 sekund. Visar alla support race samt BTCC från helgen!
http://tocatour.com/radio
Denna sidan sänder loppet live via radion! Du måste installera en liten programvara för att få det att fungera, men gör man bara det fungerar det utmärkt. Vad du hör är alltså samma speakers som sänder från banan, GRYMT! De sänder inte kvalen men dock hela finaldagen.
Jag kommer att ha en "onboard" camera på min bil under helgens race. Detta ska bli riktigt kul då det kommer att bli roliga bilder för er som följer mitt TV-program, Robin Rudholm Destination Formula 1 på Viasat Sport.

02-05-22 Rudholm snabb utan nya däck på Snetterton
Vi har haft ett uppehåll på nästan två veckor sedan racet på Thruxton. Nu var det dags igen med officiellt test på Snetterton. Det var skönt att komma tillbaks igen och testet gick mycket bra! Det har varit väldigt skönt att få vara hemma i Sverige ett par dagar.
Det har varit ett intensivt schema under början av årets säsong. Nu har jag kunnat koncentrera mig på fysträning och sponsorarbete under ett par dagar. Sen får man inte glömma att jag har träffat min familj och vänner en hel del.
Nu är jag i alla fall tillbaka i England och igår hade vi test på Snetterton. Det var en exklusiv Renault dag och vi var uppdelade i pass, udda och jämna nummer. Jag var bra med på "pace" hela dagen. Större delen av dagen var jag snabbast i min grupp. Det var under pass två och tre som jag var snabbast. I pass fyra hade större delen av fältet nya däck och jag var femma i min grupp. Totalt under dagen hade jag satt 12:e snabbaste tid. Alla förare framför mig hade lagt på nya däck och jag är övertygad om att vi hade kunnat vara topp-3 med nya däck. Det verkade som nya däck gjorde uppåt en sekund.
Mitt team, Falcon Motorsport har en testplan hur vi kan använda våra nya däck och vi har ytterliggare test på Snett där vi kommer att använda nya, men igår sparade vi som sagt däck pga däcksbegränsningen som finns i Formula Renault. Detta är ren taktik.
Jag var nöjd med setupen som vi jobbade fram och även med min attack i körningen. Jag hade även tid att prova en ny hjälm och lite olika sittpositioner i bilen. Jag har i år stöd från Bieffe Helmets i Italien och provade igår en ny variant som fungerade suveränt bra.
Nu kommer jag åka hem för mer arbete men jag är tillbaks i England nästa vecka för att ladda upp inför nästa helg då vi kör race på Silverstone. Silverstone är en bra bana för oss och sist var jag tvåa som bäst och fyra totalt.
Official Formula Renault UK Champion Test: Snetterton, Norfolk, 21/05/02
1. Jamie Green (GBR) Fortec Motorsport 1m06.357s,2. Mark McLoughlin (GBR) Paston Racing 1m06.491s, 3. Alex Lloyd (GBR) Motaworld Racing 1m06.725s, 12. Robin Rudholm (SWE) Falcon Motorsport 1m07.306s, 15. Stefan Soderberg (SWE) John Village Automotive 1m07.379s, 19. Richard Goransson (SWE) Cliff Dempsey Racing 1m07.584s
02-05-07 Rudholm femma på Thruxton - två diskade!
Renault Sport UK har precis släppt den officiella pressreleasen efter gårdagens race på Thruxton. Två förare har blivit diskade på grund av att deras bilar ej gått igenom den tekniska kontrollen. Nyheten har precis kommit ut och mästerskapsledaren Danny Watts (Fortec Motorsport) och gårdagens vinnare Robert Bell (Motaworld) har båda blivit uteslutna från gårdagens tävling på Thruxton. I pressreleasen från Renault är anledningen följande:
"After the race, Bell and Watts' cars were found not to comply with the championship's technical regulations. Their teams, Motaworld Racing and Fortec Motorsport, have launched appeals which could yet win them back their points. However, until the appeals are heard, McLoughlin is provisionally the race winner. The result means he becomes the new championship leader. Like McLoughlin, every other driver to finish the race gains two places in the race result."
Efter telefonsamtal med min teamchef Nick Streatfield verkar det som Motaworld och Fortec har båda fuskat med samma sak. Bromsar och hjullager verkar vara orsaken till uteslutningen. Ryktet säger att det var detta som besiktningsmännen kontrollerade.
Formula Renault i England är ett av de absolut tuffaste mästerskapen man kan köra i år. Det är full gridd på 36 förare utav mycket hög klass. För att ge ett exempel på detta var jag sexa under tidsträningen på Thruxton, men bara 28 hundradelar från pole position! Jämför detta tex med Formel 1 där Schumacher ibland kan ha pole med uppåt sju tiondelar.
Reglementet är mycket hårt. Teamen får göra mycket lite på bilarna, och givetvis kan en icke tilllåten bearbetning betyda mycket resultatmässigt då varje hundradel är superviktig. Det är givetvis mycket synd för förarna som blivit diskade, då det är deras team som preparerar bilarna. Det är också dumt att säga för mycket innan det sista ordet är sagt. Detta är dock givetvis posetivt både för min och teamets del. Detta kan också innebära att vi kommer vara närmare pole position än 28 hundradelar nästa gång.
När det gäller mästerskapsställning kan även den ändras radikalt efter detta. Enligt reglerna är chansen stor att både Watts och Bell måste räkna uteslutningen på Thruxton plus att de måsta subtrahera två maxpoäng. Detta skulle som sagt innebära att de åker långt bak i tabellen.

02-05-06 Rudholm sjua och racerapport från Thruxton
Har precis kommit hem till lägenheten i Milton Keynes efter den tredje deltävlingen i det brittiska Formula Renault mästerskapet. Det har varit en bra helg på Thruxton, men jag måste erkänna att det kunde blivit betydligt bättre om allt hade klaffat!
Tidsträningen kördes under söndagen och bilen kändes näst intill perfekt. Jag var länge tredje snabbast för att sedan lägga på nya däck. När jag var ute på mitt snabbaste varv satte jag snabbaste tiden (av alla) i SECTOR 1, men tyvärr fick jag trafik i slutet av varvet och tappade minst två tiondelar. Jag var dock bara 0.28s från pole position, men hade halkat ner till sjätte plats. Jag var nöjd med min körning då jag visste att detta var långt ifrån ett perfekt varv!
Min nya bil fungerade bra och det kändes skönt att vara tillbaks där framme igen. Jag var väldigt laddad inför starten. Jag vet fortfarande inte varför, men starten blev en katastrof. Jag fick alldeles för mycket hjulspinn och halkade ner till en tionde plats. Jag körde mycket aggressivt och redan på första varvet körde jag om engelsmannen Jamie Green i den snabbaste kurvan - Church. Vi har en hastighet runt 200km/h igenom Church och det var bara millimetrar mellan oss. Det är ganska svårt att ligga riktigt nära på en bana som Thruxton då man verkligen behöver all downforce. Det blir lätt understyrt när man ligger för nära.
Jag fortsatte min framfart upp till sjunde plats. Jag låg bakom McLarens juniorförare, Lewis Hamilton och gjorde en attack i slutet av rakan. Hamilton tryckte ut mig på gräset och jag körde med ytterhjulen på gräset och kom inte förbi. Efter något varv hade vi kommit ikapp min teamkompis James Rossiter. Detta blev tyvärr slutet på ett mycket bra race för min del. Jag gjorde absolut allt för att komma förbi Rossiter. Det verkade som han hellre ville krascha än att släppa förbi mig. Jag var betydligt snabbare hela tiden men kom alltså aldrig förbi och slutade sjua.
Jag är ganska besviken eftersom jag verkligen hade speeden. Det var enbart mitt eget fel och hade det inte varit för den dåliga starten hade en topp-4 position varit väldigt realistisk. För mästerskapet var dock detta ett stort framsteg och jag gick nu upp till en sjunde plats i mästerskapet, detta trots min DNF från Oulton Park.
Nu har vi två veckors ledigt och jag åker hem till Sverige imorgon (tisdag) för att vara hemma fram tills den 19:e maj. Det ska verkligen bli skönt att få komma hem och ladda upp batterierna. Nästa race körs på Silverstone (2-3/6) och då ska jag göra nya framsteg!

02-05-01 Robin Rudholm inför helgens race på Thruxton
Det har nu blivit dags för säsongens tredje deltävling i det brittiska Formula Renault-mästerskapet. Efter oturshelgen på Oulton har teamet byggt ihop en ny bil och vi har nu avverkat ett shake-down på Croft. Min bil är nu äntligen klar efter den våldsamma kraschen på Oulton Park. Mitt team fick det nya chassit i måndags och det blev en sen natt för att få klart den till tisdagens test på Croft.
Vi hade en hel del små problem under dagen. Detta är ganska naturligt då mitt team, Falcon Motorsport fick bygga ihop bilen dagen innan och många av delarna är nya. Vi löste dock de flesta problemen och bilen kändes som den brukade göra innan mötet med stenmuren i 160 km/h. Vi hade dock ett ganska allvarligt problem som vi inte fick ordning på under dagen. Det visade sig att jag tappade en hel del fart på raksträckorna, närmare 5km/h när jag jämförde med mina teamkompisar. Vi använder fortfarande samma motor som var med i kraschen och kanske har det hänt något med den.
Jag slutade 16:e snabbast under dagen. Jag använde aldrig nya däck utan hade fullt upp att lösa alla små problem. Vi kommer nu analysera all data och gå igenom allt på bilen för att vara redo inför helgens race på Thruxton.
Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaks till Thruxton. Under det officiella testet vi körde på Thruxton var jag 5:a och endast 0.24s från den snabbaste tiden. Vi vet att vi har en bra setup och jag vet att jag kör bra där. Förhoppningsvis kommer vårt motorproblem vara löst och vi kommer att flyga fram! Tidsträningen körs på söndag eftermiddag och racet körs sedan på måndag eftermiddag.
Jag vill även passa på att påminna er om att mitt egna TV-program på Viasat Sport, Robin Rudholm Destination Formula 1 visas imorgon. I detta program (2 av 11) visar vi racet från Oulton Park samt en hel del andra roligheter. Missa inte detta, imorgon onsdag (1/5) kl 19.00 på Viasat Sport.
TV-tider, Destination Formula 1, Program 2/11
1 maj kl 19.00
2 maj kl 15.30 (Repris)
4 maj kl 13.00 (Repris)
7 maj kl 21.00 (Repris)
Officiellt testresultat från Croft 30/4-02
1. Danny Watts, Fortec Motorsport, 1:19.321s, 2. Robert Bell, Motaworld, 1:19.385s, 3. Jamie Green, Fortec Motorsport, 1:19.453s, 4. Alex Lloyd, Motaworld, 1:19.541s, 5. Will Davison, Motaworld, 1:19.672s, 6. Gary Turkington, Motaworld, 1:19.697s, 16. Robin Rudholm, Falcon Motorsport, 1:20.360s

02-04-18 Robin Rudholm i stor krasch
Gårdagens test på Oulton Park fungerade bra fram till det sista passet. Vi hade precis lagt på nya däck och jag hade bara hunnit köra tre varv. I slutet av rakan gick rattstången av och i 160km/h kraschade jag in i muren. Det är den i särklass största kraschen i min karriär. Old Hall är kurvan efter start och mål och en mycket snabb kurva. Det var inte så trevligt att helt plötsligt få ratten i handen. Jag hade börjat svänga in och i mitten av kurvan gick bilen rätt fram. Jag hann och bromsa ner farten till ungefär 160km/h innan jag kraschade in i muren.
Läkarna på banan tog hand om mig på ett mycket bra sätt. Jag fick åka ambulans till ett sjukhus i närheten för att sedan bli röntgad. Jag hade tur. Inget brutet och nacken är hel. Jag har sträckt nacken och fått en hel del blåmärken på kroppen. Just nu får jag bara ligga still och ta det lugnt. Med bilen gick det dock sämre. Hela fronten av bilen var skrot. Det var inte mycket kvar och även chassit blev skadat. Det är en stark bil som är bygd i kolfiber, något som jag är glad över nu.
Teamet kommer nu jobba dag och natt för att bygga ihop en ny bil till mig. De får låna en ny monocoque av Aztek-teamet. Det kommer bli mycket jobb, men jag är övertygad om att de kommer få ihop en bra bil till helgen. Det är verkligen ett super-team och jag känner stark support ifrån alla. Jag kommer nu att vila mig i form. Bara ta det lugnt och ladda upp batterierna inför lördagens tidsträning och söndagens race. Detta är en del av sporten och jag kommer bara att bli en snabbare förare.
Testet gick förövrigt bra. Jag var med på tiderna hela dagen och det såg ut att bli ett bra resultat när jag la på nya däck. Nu fick jag dock aldrig se hur bra det hade kunnat gå men trots min krasch slutade jag 7:a totalt. Jag ser verkligen fram emot helgen. Det ska bli skönt att få sitta i bilen igen. Trots min krasch är Oulton fortafarande en av mina favoriter.

02-04-10 Lovande test för Robin Rudholm på Silverstone
Igår körde vi officiellt test på Silverstone. Återigen fungerade både bil och körning bra och vi var med i den absoluta toppen hela dagen. Tvåa i första passet endast 0.1s ifrån Danny Watts var en bra start! Tiderna i första passet var mycket bra. Vi körde med gamla däck men var ändå snabbare än pole-tiden från 2001.
Under det andra passet lekte vi med inställningarna på bilen. Tyvärr hade vi problem med ett set däck och fick inte ut mycket av passet. Det verkade som däcken tidigare blivit överhettade och fungerade inte över huvudtaget.
Sista passet på dagen gick dock mycket bättre. Vi satte på nya däck och bilen kändes kanon. Tyvärr hade jag trafik på snabbaste varvet och tappade ungefär 0.3s. Trots detta slutade vi fyra på passet och fyra totalt. Att vara tvåa på morgonen och fyra på eftermiddagen visar att vi är på rätt väg.
Nästa test körs redan på fredag och då på Croft. Det blir dock utvecklingsarbete med bilens setup hela dagen och på grund av däcksbegränsningen i Formula Renault kommer vi inte använda nya däck. Vi kommer även fortsätta arbetet med mitt egna TV-program. Vi kommer ta en hel del roliga bilder på Croft och även utanför banan här hemma i Milton Keynes.
Glöm inte att titta på första programet från Brands Hatch som har premiär idag! Robin Rudholm Destination Formula 1 på Viasat Sport kl. 21.15 ikväll!

02-04-03 Robin Rudholm två tiondelar ifrån...
Jag var verkligen nöjd med helgens premiär. En sjätteplats på Brands Hatch var en bra start på säsongen. Det blev dock inte mycket vila innan jag var tillbaks i bilen igen. Har precis kommit hem från Thruxton där vi idag (onsdag) kört officiellt test!
Thruxton är en av mina favoritbanor i England. Thruxton är en bana som inte liknar många andra. Topphastighet närmare 250 km/h och en snitthastighet på 200 km/h... Behöver jag säga mer?
I det första passet slutade jag fyra. Jag var endast 0.28s ifrån Robert Bell (Motaworld) som var snabbast. Vi finjusterade setupen och bilen blev bara bättre och bättre. Även körningen blev bättre och jag var en av få som kunde sätta snabba och jämna tider.
Efter ett par justeringer i andra passet satte jag den näst snabbaste tiden. Efter det koncentrerade jag mig på att köra en race distans. Däcken är alltid ett stort problem på Thruxton och det är viktigt att man kan vara snabb även i slutet av racet. Även detta gick bra och tiderna såg mycket bra ut.
Sammanlagt satte jag den femte snabbaste tiden men endast 0.24s ifrån Robert Bell som var totalsnabbast. Danny Watts som vann premiären på Brands var trea men då bara 0.05s snabbare än mig. 36 förare var på plats och hela 25 var inom en sekund!
Det är verkligen kul att vi fortsätter att närma oss toppen. Två tiondelar är inte så mycket runt en bana som är nästan 4km lång. Jag känner verkligen att vi gör framsteg, precis som jag hade hoppats. Men man måste ligga i och nästa test körs på tisdag och då på Silverstone.
Resultat från officiellt Thruxton test
1. Robert Bell, Motaworld, 1:11.852s, 2. Mark McLoughlin, Paston Racing, 1:11.954s, 3. Danny Watts, Fortec Motorsport, 1:12.037s, 4. Ryan Sharp, John Village Automotive, 1:12.080s, 5. Robin Rudholm, Falcon Motorsport, 1:12.092s, 6. Gary Turkington, Motaworld. 1:12.110s, 10. Stefan Söderberg, John Village Automotive, 1:12.331s, 13. Richard Göransson, Cliff Dempsey Racing, 1:12.501s

02-04-01 Rudholm sexa i premiären på Brands!
Torsdagens officiella test inför helgens race gick väldigt bra. Fjärde snabbast och bästa testet hittills. Närmare toppen, nya framsteg och förväntningarna inför säsongspremiären ökade.
Söndagens tidsträning gick dock inte som väntat. Jag hade problem med bilens inställningar. Banan hade ändrats radikalt från torsdagens test och bilen understyrde kraftigt. Jag slutade nionde snabbast och var ganska besviken då jag visste att vi hade potentialen att vara betydligt högre upp.
Målsättningen inför racet var glasklar. Jag ville komma i mål och vara nöjd med min prestation. Om jag gjorde detta visste jag också att resultatet skulle bli därefter. Jag ville verkligen komma i mål i mitt första Formula Renault race...
Allt gick enligt plan. Efter en bra start och utan misstag kunde jag gå i mål som sjätte man. Det var verkligen annorlunda att köra vingbil i ett race. Det blir större luckor, svårare att köra om och det är väldigt lätt att överhetta däcken.
Jag är mycket nöjd med min insats. Jag uppfyllde min målsättning och fick bra poäng med mig från helgen. Nästa steg är nu att fortsätta göra framsteg med både min körningen och med bilen. Vi har fyra testdagar innan nästa race och det gäller nu att använda dessa maximalt.
Racet vanns av Formula Renault räven, Danny Watts som nu gör sin tredje säsong i klassen. Övriga svenskar, Richard Göransson och Stefan Söderberg slutade på en 9:e och 20:e plats.
På onsdag kör vi officiellt test på Thruxton och jag hör givetvis av mig efter det. Vi kommer även uppdatera sidan med många nya och roliga bilder från helgens race inom kort.

02-03-29 Robin Rudholm: Bästa testet hittills och nu Race!
Sista officiella testet inför säsongens första race är nu avverkat. Det blev mitt bästa test hittills och det verkar verkligen som om vi gör framsteg hela tiden. När vi löste alla problem efter Donington har vi nu varit med i toppen på både Croft och Oulton Park och nu även Brands Hatch GP.
Allt känns just nu toppen. Jag mår kanon och har äntligen flyttat in i en lägenhet i Milton Keynes. Många ingridienser gör att jag mår bra både mentalt och fysiskt. När det gäller Falcon Motorsport så är det likadant där. Gubbarna är laddade och gör alla ett mycket bra jobb för tillfället. Vi har haft bra flyt de senaste testdagarna och allas självförtroende är på topp.
Jag kör nu i vad som ser ut att bli det hårdaste formelbilsmästerskapet i världen! Full grid på 36 bilar, förare från 10 olika nationer och många utav dem mästare sen tidigare. Det är verkligen i år jag kan bevisa att jag har vad som krävs för att lyckas hela vägen.
Testet igår gick mycket bra. Brands Hatch GP är en grymm bana, särskilt i en vingbil. Vädret var kanonbra, 15 grader och solsken. Vi hade tre 50 minuters pass under dagen. Redan efter ett par varv förstod jag att vi hade en bra setup och att vi kunde vara med i toppen.
I första passet slutade jag 2:a! Jag var snabbast större delen utav passet, men sista varvet tog McLaren föraren Lewis Hamilton min tid. I andra passet slutade jag 5:a. Jag hade trafik när däcken var som bäst, det var dock väldigt jämt. I det tredje och sista passet slutade jag fyra. Totalt var jag alltså fyra, vilket är mitt bästa testresultat hittills.
Min målsättning i helgen är att göra mitt yttersta och vara nöjd med min prestation. Kan jag bara vara nöjd över min prestation, då vet jag att resultatet är därefter...
För uppdaterade resultat under helgen, besök: www.mst-group.co.uk eller www.renaultsport.co.uk. Tidsträningen körs på söndagmorgon och racet på måndagmprgon (ungefär 10.00 svensk tid).
Official Test: Formula Renault UK Championship, Brands Hatch Grand Prix
1. Lewis Hamilton (GBR) Manor Motorsport 1m24.399s, 2. Mark McLoughlin (GBR) Paston Racing 1m24.415s, 3. Robert Bell (GBR) Motaworld Racing 1m24.799s, 4. Robin Rudholm (SWE) Falcon Motorsport 1m24.907s, 5. Danny Watts (GBR) Fortec Motorsport 1m24.977s, 18. Stefan Soderberg (SWE) John Village Automotive 1m26.044s, 28. Richard Goransson (SWE) Cliff Dempsey Racing 1m26.687s

02-03-27 Xdin och Robin Rudholm mot Formula 1
Samarbetet med racerföraren Robin Rudholm fördjupas
Xdin fördjupar sitt samarbete med unge racerföraren Robin Rudholm som i år kommer att tävla i det brittiska Formula Renault mästerskapet. Xdin hoppas fr o m i år och framåt kunna bidra med mer resurser än bara sponsring, för att hjälpa Robin nå Formula 1.
Mikael Sievers, marknadschef på Xdin:
- Robin har nu nått den nivån inom motorsport där vi med vår expertis inom produktutveckling, testning/diagnos och kompositer kommer kunna vara med och utveckla Robins bil och annan kringutrustning som han använder. Just nu jobbar vi flera spännande projekt som vi fått genom kontakter via Robin.
Det är Robins första år i Formula Renault klassen, men hans mål är ändå att vara med och slåss om segern i varje lopp. Mästerskapet räknas till ett av de tuffaste i Europa med 36 startande i varje lopp. Detta innebär i sin tur stor massmedial uppmärksamhet. Robins samtliga lopp kommer att sändas på ViaSat Sport och Robin själv kommer att vara värd för hans egna racing program &endash; Robin Destination Formula 1.
Robin Rudholm:
- Mediabevakningen är grymt viktig för mig, därför är det jättekul att ViaSat Sport valt att satsa på mig. De kommer att eftersända samtliga mina 13 lopp från det brittiska mästerskap." Robin fortsätter: "Målet är att vara i Formula 1 inom tre år, med Xdin som sponsor och deras tekniska kunnande i ryggen som ett extra stöd, är detta en fullt realistisk uppgift.
Under påskhelgen, 30 mars &endash; 1 april, startar årets brittiska Formula Renault mästerskap. Första deltävlingen går på klassiska Brands Hatch, strax utanför London.

02-03-20 Robin Rudholm i toppen på Oulton Park
Efter det officiella Croft-testet förra veckan var vi mycket nöjda med våra framsteg i Falcon Motorsport. Igår var det dags för ett nytt officiellt test, denna gången på Oulton Park. Återigen visade vi snabbhet!
Har precis kommit hem till Sverige för sponsorarbete. Är lite seg i kroppen efter gårdagens testdag. Oulton Park är en av mina favoritbanor i England och jag har alltid kört bra där (Pole Position 2001). Det är en kuperad och utmanande bana med både chikaner, hårnålar och snabba kurvor.
Setup-arbetet vi gjorde på Croft gav även resultat på Oulton. Bilen kändes direkt mycket balanserad och vi gör verkligen framsteg hela tiden. Dagens första pass började i blött men ganska snabbt torkade det upp och det var sedan torrt resten av dagen.
Vi var med i toppen under hela dagen, såväl blött som torrt. Jag var femte snabbast under morgonen och även femma under eftermiddagen. Tyvärr blev sista passet inställt på grund av att en kvinlig förare försökt flytta en av murarna ute på banan...
Detta var lite synd då vi hade planerat nya däck i sista passet. Många av förarna hade redan lagt på sina nya däck i de tidigare passen, medans jag valde att vänta tills det sista. Trots detta slutade jag sjua totalt och var väldigt nöjd med både min bil och körning.
Det fanns potential att fightas i topp-3 med nya däck och jag har en bra känsla i kroppen inför säsongsstarten på Brands Hatch nästa helg. Det känns som vi gör framsteg hela tiden och det är oerhört motiverande. Startfältet på 36 bilar är av världsklass och det kommer bli ett år med många tuffa fighter att se fram emot.
Det sista testet innan första racet körs på torsdag. Jag kommer höra av mig efter detta. Om ni vill gå in och få direkt resultat, besök då www.mst-group.co.uk.

02-03-18 Svenska Renault i samarbete med Robin Rudholm
Svenska Renault har inlett ett samarbete med Robin Rudholm, som i år satsar stort på det brittiska Formula Renault mästerskapet. Robin ska verka som en ambassadör för Renault inom racing i Sverige och framförallt vara en länk mellan Formula Renault i England och aspirerande unga racing-juniorer på hemmanplan.
Robin Rudholm:
- Det känns oerhört bra att ha Renault som samarbetspartner. Det är en stor tillgång i min karriär som professionell racingförare och jag ser fram emot ett långt samarbete. Jag tittar redan på det nya och stora Europeiska Formula Renault mästerskapet, som kommer att introduceras nästa år och som blir en stark konkurrent till Formula 3000. Min förhoppning är att jag kan samarbeta med Svenska Renault hela vägen fram till F1.
Alexander Murdzevski, motorsportchef för Volvo och Reanult i Sverige:
- Att Renault är tillbaka i Formula 1 vet de flesta vänner av motorsport idag. Vad många inte vet är att Renault är en av de få biltillverkare i världen som arbetar med att skapa förutsättningar för unga förare att nå dit i form av egna och mycket ekonomiska formel-bil enhetsklasser. Världen över tävlar idag ungefär 800 unga Formula 1 aspirerande förare i olika Formula Renault mästerskap. Senast såg vi Kimi Räikkönen gå direkt till Formula 1 från det brittiska mästerskapet, som för övrigt rankas som ett av de allra tuffaste Formula Renault mästerskapen.
Nu är Robin Rudholm klar för samma mästerskap och han är dessutom en av de snabbaste förarna under testerna. Därför har vi avtalat med Robin att han kommer att berätta om sitt tävlande och sina erfarenheter i år på vår hemsida. Vi hoppas på detta sätt att allt fler duktiga, unga juniorer här hemma med sikte på F1 ska få insikt i möjligheterna med Formula Renault programmet samt erhålla ett och annat råd och tips i karriären från en duktig kollega.


02-03-14 Robin Rudholm: Nu börjar det likna något!
Efter förra veckans struliga test på Donington har vi gjort stora framsteg i teamet. Våra tekniska problem är nu lösta och vi kan nu börja fila hundradelar istället för sekunder. Vårt tvådagarstest på Croft var mycket lyckat och ett bevis på att vi kommer vara med i toppen och fightas!
Jag har haft många struliga tester i min karriär men förra veckans test på Donington är i särklass mitt sämsta test någonsin. Efter att ha slutat 29:a och två sekunder från snabbaste tiden visste jag att något var fel på bilen. Jag körde inte ens hela dagen, då jag kände att det inte var någon idé innan teamet gått igenom min bil i minsta detalj.
Det känns därför oerhört skönt att problemen nu var lösta när vi kom till Croft. Redan första passet jag körde kände jag att saker och ting var som de skulle. Mitt team Falcon Motorsport hade jobbat dag och natt för att hitta problemet.
Jag har lärt mig oerhört mycket under dessa två officiella testdagar på Croft. Jag har arbetat väldigt mycket för att anpassa min körstil till Formula Renault. Jag börjar nu förstå mer och mer hur man kan hitta tid i körningen i Renault. Det är väldigt stor skillnad jämfört med Formula Ford!
Vädret under de båda dagarna har varit mycket bra. Vi har arbetat väldigt mycket med setupen. Vi har provat många olika inställningar och med metodiskt arbete kom vi fram till en bra setup. Det är inte bara stor skillnad att köra utan även stor skillnad att ställa in. Setupen är oerhört viktig och det finns betydligt mer inställningsmöjligheter.
Åter igen fick vi en indikation på att det kommer att bli ett STENHÅRT år. Alla tyckte Formula Ford var jämt förra året, men jag kan påstå att detta är dubbelt så hårt. I sista passet sattes de snabbaste tiderna. Jag hade nya däck, liksom alla andra. Denna gången kunde jag verkligen utnyttja de nya däcken och åkte hela 0.8s snabbare!
Jag slutade som 6:a totalt endast 0,4s från snabbaste tiden. Jag är nöjd med vår insats och jag är överytgad om att vi kommer bara bli snabbare och snabbare. Anmärkningsvärt är att min tid var snabbare än förra årets pole position och även snabbaste race varv.
På tisdag kör vi nästa test, då på Oulton Park. Oulton Park är en av mina favoriter. Jag tog bland annat en pole position där förra året.
Officiellt testresultat från Croft
1. Mark McLoughlin (GBR), Paston Racing, 1m17.754s, 2. Lewis Hamilton (GBR), Manor Motorsport, 1m17.843s, 3. Patrick Long (USA), Manor Motorsport, 1m18.005s, 4. Danny Watts (GBR), Fortec Motorsport, 1m08.078s, 5. Robert Bell (GBR), Motaworld Racing, 1m08.137s, 6. Robin Rudholm (SWE), Falcon Motorsport, 1m18.185s, 7. Ryan Sharp (GBR), John Village Automotive, 1m18.215s, 8. Steven Kane (IRL), Mackie Motorsport, 1m18.216s, 9. Stuart King (GBR), John Village Automotive, 1m18.262s, 10. Ernesto José Viso (VEN), Manor Motorsport, 1m18.271s
Alla 36 förare deltog på testet.¨

02-03-02 Robin Rudholms officiella test på Snetterton
Årets första officiella Formula Renault test ägde rum under onsdagen och torsdagen på Snetterton. Med alla team på plats, 35 förare och officiell tidtagning var alla överens om att Formula Renault kommer att bli klassen med stort "K" under 2002. Snetterton brukar ofta vara molntäckt och regnigt men när det nu var dags för Formula Renaults första officiella test var vädret toppen. Kallt men torrt underlag gjorde att vi hade två mycket värdefulla testdagar.
Testet började på topp. Redan efter ett tiotal varv var jag med och satte de snabbaste tiderna. Under hela onsdagsförmiddagen var jag med topp-3 på tiderna och allt gick mycket mycket bra. Bilen kändes kanon och ändringarna vi gjorde var mycket små. De andra teamen började lägga på nya däck, medans vi skulle vänta tills efter lunch. De andra förbättrade sina tider, men jag var fortfarande med topp-6, trots att jag hade gamla däck.
Med 35st bilar på banan samtidigt hände en hel del incidenter. Många rödflagg blev det och testvarven blev mindre och mindre. Det var dock meningen att vi skulle lägga på nya däck under eftermiddagen, men efter en incident med en annan förare var min mekaniker tvungen att göra hjulinställning och klockan blev för mycket. Detta medförde att jag halkade långt ner på listan, då de flesta andra körde med nya däck.
Torsdagen började även den mycket bra. Under morgonen var jag en av de snabbaste hela tiden. Återigen var jag länge med topp-3 på tiderna. Tyvärr började vi få problem med kopplingen, något som ställde till en hel del problem. När jag lagt på nya däck och åkte ut slirade kopplingen och jag tappade mycket tid. Trots detta försökte jag sätta en tid, men när växellådan låste sig och jag kom i full fart in i chikanen tog testet slut.
Jag slutade i räcket, men som tur var slog jag bara sönder nosen. Det var lite synd att jag aldrig fick sätta en tid med nya däck. De flesta menade på att nya däck gjorde någonstans mellan 0.7-1s per varv. Tur att det bara var ett test!
Från att ha varit med i toppen hela tiden slutade jag nu på 17:e plats totalt, något som dock inte menar någonting. Nästa officiella test körs på Donington nästa onsdag och då hoppas jag på ett problemfritt test. Körningen, bilen och teamet känns i alla fall mycket bra och vi har bra förutsättningar för en framgångsrik säsong.

02-02-23 Intensiv testvecka för Robin Rudholm i Spanien
Det har verkligen varit en intensiv och givande vecka i Spanien. I soligt väder lyckades vi köra ungefär 120 testmil på Guadix-banan som ligger i närheten av Malaga i södra Spanien. Jag måste erkänna att det känns allt i kroppen efter en veckas test i Formula Renault med mitt team Falcon Motorsport. I söndags anlände vi på Malaga flygplats för att sedan ta oss ut till banan och förbereda oss för en intensiv testvecka.
Vädret var först en besvikelse. Söndagen var regnig, men som tur var såg vi aldrig skymten av vare sig regn eller moln efter det. Vädret var kanon och vi hade 27 grader i solen när det var som bäst, perfekt testväder. Guadix-banan är relativt nybygd och skiljer sig ganska mycket ifrån allt jag tidigare kört. Man kan säga att banan är en längre variant av knixiga och ojämna Knockhill. Ungefär 3km lång och fruktansvärt teknisk. Oerhört bra för preseason testing.
Första dagen gick åt till att lära sig banan, men efter det började vi testa inställningar på bilen. Det var mycket lärorikt och vi gjorde bra framsteg med setupen under veckan. Setupen är avgörande i Formula Renault, särskilt eftersom alla team har exakt samma material.
Tidsmässigt var vi bra med på pacen. Falcon var på Guadix-banan under december och hade därför en hel del värdefull data att jämföra med. Jag var snabbast i teamet hela veckan och satte tider som var betydligt bättre än tidigare tester på banan. Mästerskapsvinnarna från förra året, Motaworld var även dem med på testet. De satte också snabba tider och kommer bli farliga i år.
Formula Renault kommer bli oerhört hårt. Med full grid och 36 förare är 2002 det tuffaste året i Brittiska Formula Renaults historia. Oerhört positivt med andra ord! Den 27-28/2 kör vi det första officiella Renault-testet. Vi kommer att köra på Snetterton och det är även officiell tidtagning under de båda dagarna. Det är först då vi vet var vi står... Det ska verkligen bli kul och jag lovar att stäcka på högerbenet!
Jag kommer givetvis att höra av mig direkt efter testet, med rapport och resultat.

02-02-14 Robin Rudholms testrapport från England
Det har verkligen varit full fart den sista tiden. Förra veckan testade vi både på Silverstone och på Donington och igår var det dags igen, nu shake-down av min nya bil på Thruxton. Än så länge är jag mycket nöjd med hur testerna har gått. Vi har varit väldigt bra med på tiderna och jag har hela tiden lärt mig mer och mer och börjar nu känna mig hemma i Formula Renault-bilen. Det är verkligen stor skillnad, men endast till det positiva. Vingarna gör enorm skillnad och man måste vara väldigt mjuk i körstilen.
Bilen är något svårkörd i blöta förhållanden. Den är väldigt nervös och det har tagit ett tag att vänja sig vid detta. Som tur är har vi fått mycket regnträning. Det har verkligen varit blöta och kalla dagar, men väldigt nyttiga! Igår däremot var det fint men kallt väder och shake-down av vår nya bil på Thruxton. Som jag har berättat tidigare bestämde teamet sig för att beställa en ny bil till mig för att veta att materialet är på topp från start. Mekarna fick jobba dag och natt och lyckades precis få allt färdigt för testet.
Det blev inte många varv i första passet då vi hade ett par mindre problem med bilen. Efter att min mekaniker löst detta kunde vi sedan i det andra passet få en hel del värdefull träning. Tiderna var mycket bra, bilen kändes kanon och utav de 15-tal Formula Renault-bilarna som var på plats, klockades jag som snabbast på testet. Detta spelar inte så stor roll då många team fortfarande inte börjat testa, men det är alltid bra för självförtroendet när man sätter "pacen".
Redan på söndag bär det av igen! Denna gången kommer vi förhoppningsvis inte behöva långkalsonger och vinterjacka eftersom testet äger rum på Guadix-banan i Spanien. Falcon Motorsport har tillsammans med två andra team hyrt banan och vi kommer att testa 8-18 varje dag från och med måndag till torsdag.
Det ska verkligen bli kul att få komma till Spanien och testa. Jag kommer få många 100-tals varv i kroppen och vi kommer kunna göra mycket set-up arbete. Efter vår testvecka i Spanien börjar de officiella testerna den 27-28 på Snetterton. Jag är övertygad om att vi kommer väl förberedda dit!

02-01-24 Robin Rudholm byter team!
Innan jul offentliggjorde Robin Rudholm att han säsongen 2002 skulle köra det brittiska Formula Renault mästerskapet för Team DFR. På grund av ett otursamt sponsorsavhopp för DFR har Robin nu valt att byta team precis innan säsongsstart.
Robin Rudholm: "Min deal med DFR var mycket beroende av deras huvudsponsor. Allt såg ut att vara klart men då fick vi beskedet att DFR:s sponsor hoppade av. DFR fick problem med att uppfylla mina krav och jag valde då att skriva kontrakt med Falcon Motorsport. Jag hade haft en hel del kontakt med Falcon under hösten så det blev ett naturligt val."
Falcon Motorsport är ett av toppteamen i Formula Renault mästerskapet. Under säsongen 2001 slutade Falcon på en tredje plats med två deltävlingssegrar. Teamet kommer nu att satsa fullt ut med Robin inför 2002.
Robin Rudholm: " Falcon Motorsport visade under förra året vad de gick för. Det känns skönt att få jobba med ett av de bästa teamen när jag nu tar steget till Formula Renault. Det blir fler tester än jag planerat och vi startar redan nästa vecka! Vår gemensamma målsättning är förstås att vinna."
Nick Streatfield, team manager Falcon Motorsport: "Jag är väldigt glad över att ha Robin i teamet. Han är en mycket snabb förare med mycket rutin och kommer att vara en av de absoluta favoriterna för mästerskapet."
Robin kör den första tävlingen i mästerskapet första helgen i April på Brands Hatch. Det brittiska Formula Renault mästerskapet inkluderar 13 tävlingar och körs ihop med BTCC.
Tävlingskalender 2002
30-01/4 - Brands Hatch
20-21/4 - Oulton Park
05-06/5 - Thruxton
31-02/6 - Silverstone
15-16/6 - Thruxton
29-30/6 - Brands Hatch
13-14/7 - Croft (Dubbelrace)
27-28/7 - Snett (Dubbelrace)
10-11/8 - Knockhill
25-26/8 - Brands Hatch
20-22/9 - Donington

www.motorsportivarmland.nu