BILINFO
Pressbrev från biltillverkarna

2005 2006 2007-2009 2012

Motorsport i Värmland får in en hel del pressmeddelanden från olika biltillverkare. Jag har förut inte brytt mig om att länka upp dem, men provar och ser om det finns intresse hos er att läsa.

Hör jättegärna av er om ni tycker, tycker INTE om det!
maria@motorsportivarmland.nu
eller tyck till i Gästboken>>

06-12-05 Ford förhandvisar nya C-Max på Bilsalongen i Bologna
* Förhandsvisningen i Bologna är en första möjlighet att få se nya Ford C-MAX
* C-MAX ingår tillsammans med Ford S-MAX i 'MAX'-familjen
* Dynamisk ny konstruktion av frampartiet med MAX-utseendet
* Viktiga förbättringar av interiörens utformning och funktioner
* Ny teknik för belysning fram och bak
* Harmonisk utveckling av beprövat paketkoncept
* Nya detaljer tillgängliga, inklusive panoramatak
* Nya Ford C-MAX lanseras under våren 2007

Bologna/Köln, den 5 december 2006: Ford förhandsvisar Ford C-MAX:s nya utseende på årets bilsalong i Bologna. Nya Ford C-MAX har en förfinad ny konstruktion av frampartiet, bland annat detaljer som ingår i företagets formspråk ’kinetisk design', samt en kraftigt förbättrad interiör och ett stort antal nya funktioner.

Nya Ford C-MAX kommer att presenteras vid sidan av Ford S-MAX, som nyligen valdes till Car of the Year 2007. Det handlar om två eleganta och sportiga MAV-fordon (multi-activity vehicles). Nya Ford C-MAX lanseras i hela Europa under våren 2007.

- ”Trots att vi från början lanserade det här fordonet som Ford Focus C-MAX har vi valt att ge den uppfräschade modellen en egen identitet, som påminner om

S-MAX,”, berättar Stephen Odell, vice president för marknadsföring, försäljning och service inom Ford Europa. ”Sedan Focus C-MAX lanserades 2003 har fordonet varit en viktig del av Fords portfölj och vi förväntar oss att det kommer att vara så också i fortsättningen med den omdöpta modellen som säljs som Ford C-MAX, en del av Fords fordonsfamilj 'MAX'.”

Den nya Ford C-MAX som förhandsvisas på bilsalongen i Bologna är också utrustad med alla tillgängliga karossdetaljer som ytterligare betonar den sportiga ambitionen hos Fords kompakta, följsamma MAV-fordon med 5 sittplatser.

Dynamiskt MAV-fordon
En viktig egenskap hos alla Ford Europas bilar är deras välkända körkvalitet. Nya Ford C-MAX kommer att fortsätta att erbjuda detta, liksom det större ”syskonet” i produktfamiljen, S-MAX.
- ”En hörnpelare i vår 'MAX'-strategi är att ge kunderna alla de funktioner, det utrymme och den flexibilitet de förväntar sig av ett familjefordon, men samtidigt utforma fordonen på ett sätt som gör att de skiljer sig från mängden och som, inte minst, ökar körglädjen”, säger Odell. ”Både nya C-MAX och den större S-MAX följer det här konceptet – de är mångsidiga, bekväma och rymliga samtidigt som de är roliga att köra.”

Genom att ge C-MAX ett nytt utseende och en ny marknadsposition kan Ford lyfta fram bredden hos produktportföljen och erbjuda två stora familjefordon som kunderna verkligen vill äga – och inte bara känner att de borde äga. Fords utbud är omfattande, där C-MAX med 5 sittplatser och S-MAX med 5+2 sittplatser möter kundernas efterfrågan genom att vara skräddarsydda, dynamiska och mycket flexibla. Här finns också den stora modellen Galaxy MPV med sju sittplatser.
- ”Alla kunder har olika behov och därför erbjuder vi ett urval av modeller, däribland nya Ford C-MAX”, berättar Jon Wellsman, märkesansvarig inom Ford Europa för bilar i mellanklassen.

Fräsch och modern
Frontpartiet på nya Ford C-MAX har fått ett nytt utseende och innehåller nu detaljer från företagets formspråk ’kinetisk design' som gör att fordonet lätt smälter in i Fords portfölj med familjefordon. Frampartiet på den bil i färgen Sea Grey som visas i Bologna har ett framträdande luftintag och den nedre grillen har en stor upp-och-ned-vänd trapetsoidform, en viktig detalj inom ’kinetisk design’.

De vackert formade nedre sidorna på den nya, hela stötfångaren har nya inbyggda vertikala dimljus och tillsammans med de nya strålkastarna ger detta fordonet ett distinkt och sportigt utseende. Tillsammans med den nya huven i tre plan ger de här detaljerna nya C-MAX en distinkt och sportig känsla och lyfter fram den upplevelse av 'energi i rörelse' som ’kinetisk design’ skapar.

Den nya och innovativa belysningstekniken inkluderar ljusstarka gasurladdningslampor i de främre strålkastarna, där så kallade ”ljuslister” används istället för konventionella parkeringsljuslampor. Lysrör i ljusblått följer de främre strålkastarnas form och lyfter fram den sluttande profilen hos frampartiet.

På bakpartiet har C-MAX fått en stötfångare med ny konstruktion och nya LED-baklyktor med genomskinlig utformning, vilket ger fordonet ett rent och enhetligt utseende. Både de främre och bakre stötfångarna är lägre och mer kraftfulla än tidigare och ger bilen ett starkt och följsamt utseende ur alla vinklar. För att ytterligare förstärka det sportiga utseendet har fordonet på bilsalongen i Bologna en extra diffuser som är placerad under stötfångaren.

Visningsbilen har också eleganta nya 18-tums aluminiumfälgar som kompletterar karossen och ger bilen ett stabilt utseende. Det nya 'blå glaset' förhöjer också fordonets utseende.
- ”Det har inneburit en särskild utmaning att integrera detaljer från ’kinetisk design’ i den här uppfräschade modellen”, säger Claudio Messale, huvuddesigner för C-MAX. ”Vi ville att fordonet skulle ha ett utseende som påminner om de nya medlemmarna i familjen – framför allt S-MAX – men vi ville också behålla integriteten hos C-MAX:s design, inte minst befintliga detaljer som de djärva hjulhuskanterna. Jag tycker att helhetseffekten är väldigt tilltalande och gör att man tydligt förstår att C-MAX och S-MAX är medlemmar av samma familj.”

Ny interiör design
Nya C-MAX behåller sitt mycket mångsidiga och flexibla sittplatssystem, medan instrumentpanelen, mittkonsolen och dörrsidorna har fått ett nytt utseende med fler högkvalitativa material. De nya instrumenten har tydlig grafik och är nu belysta i varmt rött.

Den nya mittkonsolen smälter mjukt in i instrumentpanelen. Den innehåller gott om förvaringsutrymme och är utrustad med ett extra uttag för ljudsystemet som gör det enkelt att ansluta extra ljudkällor som MP3-spelare. Nya C-MAX har också ett Z-format handbromshandtag, som sparar utrymme och förhöjer utseendet.

Nya färger i interiören, nya detaljer som infällningar i dörrarna med bumerangformade handtag som även fungerar som armstöd, extra förvaringsutrymme och en ny konstruktion och nya material i stolarna ger kupén stil, komfort och praktisk funktionalitet. Ett panoramatak i glas kommer att finnas tillgängligt på den nya modellen och ger en ljus och luftig miljö samtidigt som solvärmen inte tränger in tack vare ”Solar Reflect”-beläggningen.

C-MAX: En idé får fäste
När Ford lanserade Focus C-MAX 2003 visade man att ett kompakt MAV-fordon med 5 sittplatser kunde vara både dynamiskt och flexibelt. Fler än 470 000 enheter har byggts på Fords Saarlouis-anläggning i Tyskland. Inom ramen för Fords filosofi om att dela teknik ligger Focus C-MAX även bakom många aspekter av andra generationens Focus, som lanserades under 2004.
- ”Vi har fått massor av positiv feedback på originalmodellen från kunderna. Vi har försökt att göra nya C-MAX ännu mer distinkt och bekvämare, samtidigt som vi behållit fordonets starka sidor”, säger Gunnar Herrmann, chef för fordonslinjen för bilar i mellanklassen inom Ford Europa.

Mer information och tekniska uppgifter om Ford C-MAX kommer att finnas tillgängliga i anslutning till lanseringen under våren 2007.


06-09-20 Nya Ford Transit utsedd till Årets Transportbil 2007
Hannover 20 september 2006 - Nya Ford Transit har tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen "Årets Internationella transportbil 2007". Juryn, som består av ledande transportbilsjournalister från 19 europeiska länder, har utsett nya Ford Transit till "Årets Transportbil" i vad som anses vara den tuffaste konkurrensen någonsin.
- 2006 har varit ett år med hård konkurrens och många lanseringar av nya transportbilar. Detta har gjort tävligen om "Årets Transportbil" tuffare än någonsin. Därför är utmärkelsen ännu mera värdefull för oss, säger John Fleming, President och CEO för Ford of Europe. - Utmärkelsen är också speciell med tanke på att Ford Transit även vann 2001 och att Ford Transit Connect vann priset 2003.

I motiveringen för nya Ford Transit som "Årets Transportbil" står det bl a : Juryn är speciellt imponerad av det faktum att ingenjörerna har klarat att göra en av Europas bästa transportbilar ännu bättre. Antingen man befinner sig i stadstrafik eller på motorväg är Transits köregenskaper utmärkta.

Juryn värdesätter också att Fords designer och konstruktörer - i större utsträckning än många andra - håller god kontakt med nuvarande och framtida transportbilsköpare för att tillmötesgå deras önskemål och behov, står det vidare i juryns omdöme. Detta har bl a lett till att förarhytten i nya Transit i det närmaste ligger på samma nivå som i en personbil.

Den höga ergonomiska standarden gäller inte bara förarsätet och placeringen av ratt och växelspak utan omfattar också en utmärkt sikt genom de stora vindrutorna och välplacerade dörrspeglar.
- Kontinuerlig uppföljning av önskemål från transportbilsanvändarna har också resulterat i andra intressanta förbättringar, fastslår "Årets Transportbilsjury". - Växelspaken i panelen är ett exempel på detta. Detsamma gäller den självladdande och vattentäta tändningsnyckeln. Andra exempel är den nya modellen med lågt tak och mellanlångt axelavstånd och den nya modellen med extra kraftig framaxel.

Juryn ger extra plus till den nya 4x4-modellen och löftet om att ett lastavkännande elektroniskt stabilitetsprogram (ESP) kommer att bli standard på alla dieseldrivna Ford Transit 2007.

Den internationella transportbilsjuryn är bekymrad över det höga antalet trafikolyckor med transportbilar. - Genom att erbjuda ESP som standard kommer Ford att väsentligt bidra till trafiksäkerheten, fastslår juryn.

Juryn lade också stor vikt vid grundläggande starka Transit-egenskaper. Dessa inkluderade de stora lastutrymmenas tillgänglighet och flexibilitet. Transitens säkerhetssystem, låga ägarkostnader med låga reparations- och servicekostnader. Man hänvisade också till Fords omfattande nätverk av återförsäljare och serviceverkstäder som grund till att nya Ford Transit blev vald till "Årets Transportbil" 2007.
- Vi är extra stolta över det som Ford Transit har stått för under de senaste 40 åren, och resultatet den har uppnått, säger Fleming. - Att Ford Transit ännu en gång koras till "Årets Transportbil" gör att vi blir ännu mer fokuserade på att ligga steget före konkurrenterna.

06-08-25 Anna Müller utses till ny VD för Ford i Sverige
Göteborg, 25 augusti - Ford Motor Company AB tillkännagav idag att Anna Müller utses till Verkställande Direktör för Ford Motor Company AB. Anna Müller efterträder Thord Hägg som har valt att lämna företaget av familjeskäl. Förändringen sker med omedelbar verkan.
"Anna har en lång och gedigen erfarenhet inom bilbranschen både i Sverige och internationellt. Jag är säker på att hon inte bara kommer att säkerställa kontinuitet utan även tillföra nya idéer till företaget "sade Ingvar Sviggum, Vice President, i Ford Europa.

Anna Müller har en Civilekonomexamen från Linköpings Universitet. Hon startade sin yrkeskarriär inom Ford Motor Company 1990. Efter flera olika positioner inom företaget samt positioner på Volvo Car Corporation och Saab Automobile, utnämndes hon till Försäljningsdirektör vid Ford Motor Company AB.

Ford Motor Company AB är ett dotterbolag till Ford of Europe. Företaget importerar Ford bilar och transportbilar till Sverige och ansvarar för försäljning, service och reservdelar. Ford har ökat sin försäljning med 14% i år varav transportbils-försäljningen ökat med 56%. Fords andel av svensk bilmarknad (personbilar och transportbilar) under första halvåret 2006 var 6,5 %. Ford har också banat väg och introducerat Flexifuelbilar i Sverige med över 23000 Focus och Focus C-MAX Flexifuel sålda sedan 2001.

06-08-23 Svensk premiär för nya Ducato på Lastbil 2006
Fiat Ducato firar 25 år som modell och vad passar då bättre än att introducera en helt ny generation av bestsellern. Sedan debuten 1981 har den populära transportbilen sålt i mer än 1,7 miljoner exemplar. Nya Ducato erbjuder djärv och trendsättande design, nya kraftfulla och ekonomiska motorer, utmärkt lastkapacitet, komfort i toppklass och ny teknologi.

Helt nya Fiat Ducato har en iögonfallande design med kraftfull front, strålkastare med särpräglad elegans och en starkt sluttande profil från grillen till och med den stora vindrutan. Formen har utarbetats av Fiats Centro Stile och har drag av höghastighetståg – och så går nya Ducato som på räls också.

Fiat Ducato kanske är transportbilvärldens mest mångsidiga modellserie. Genom åren har den byggts i ett stort antal olika karossvarianter och versioner. Den har funnit sina trogna kunder och användare bland småföretagare, hantverkare, transportbilsfirmor, byggföretag, lantbrukare och serviceföretag. Genom de stora möjligheterna att anpassa Ducato till användaren har om- och påbyggare kunnat skräddarsy fordonet till kunden. Ducatons fina prestanda och komfort har dessutom gjort den till den överlägset mest använda bilen för husbilsbyggare. I Europa är två av tre husbilar baserade på Ducato.

Nya Ducato är verkligen helt ny. Exteriören har vi nämnt men även interiören är helt ny med personbilsliknande elegans och komfort.

Tre nya 4-cylindriga Multijet turbodieselmotorer finns i utbudet; en 2,2-liters på 100 hk (74kW) och 250 Nm, en 2,3-liters på 120 hk (88 kW) och 320 Nm och så en 3,0-liters på hela 157 hk (116 kW) och 400 Nm. 2,2-litersmotorn har 5-växlad manuell låda medan de större varianterna har 6-växlade lådor. Alla tre motorerna klarar Euro 4 avgaskraven. De nya motorerna är upp till 16% snålare än den tidigare generationen.

Nya Ducato är en säker bil. Förarkrockkudde är standard. Passagerarkrockkudde, sidokrockkuddar och sidokrockgardiner finns som tillval. Bromsarna är skivor runt om (ventilerade fram) med ABS och EBD. ESP antisladd finns som tillval med integrerad antispinn och MSR. MSR motverkar sladd på drivhjulen vid häftig nedväxling på halt underlag.

Ducato tas till Sverige med tre olika axelavstånd, chassin med enkel- och dubbelhytt och skåp med sex olika volymkapaciteter; 8, 10, 11,5, 13, 15 och 17 m3.

Blue&Me
Blue&Me är en ny teknologi som Fiat är helt ensamma om. Ett resultat av ett samarbete med Microsoft. Blue&Me är ett banbrytande system för kommunikation, information och underhållning i bil för att förbättra komfort och kupémiljö samt underlätta verksamheten för föraren. Med Blue&Me kan man ta emot och ringa telefonsamtal på ett säkert sätt medan man kör. Med Blue&Me kan man använda sin blåtandsförsedda mobiltelefon som via blåtandsteknik utnyttjar bilens ljudanläggning för att skapa ett handsfreesystem i kupén. När telefonen används sänks automatiskt radions volym om den är på. Telefonen kan ligga i fickan eller i en väska – systemet fungerar ändå. Via kontrollpanelen kan man ta upp mobiltelefonens adressbok i bilens display. Sofistikerad röstigenkänningsteknik gör att röstigenkänningsfunktionen fungerar utan någon initial röstinlärning. Man “sparar” ner sin mobiltelefon en gång i systemet. Varje gång det känner av telefonen i sin närhet uppdaterar den adressboken. Det är möjligt att lagra upp till fem telefoner varför flera förare kan dra nytta av Blue&Me i sitt arbetsfordon. Blu&Me möjliggör också att du kan spela din favoritmusik; lagrad på din mobil, en MP3-spelare eller ett USB-minne. En USB-port finns därför i handskfacket.

Blue&Me är tillgängligt som option på samtliga Ducato-versioner.

Garantier
Fiat Ducato har två års nybilsgaranti med obegränsad körsträcka, tre års lackgaranti och åtta års rostskyddsgaranti.

Priser
De första produktionsbilarna i nya Ducato-generationen kommer till Sverige i slutet av november. Order kan tecknas redan nu. Pris från 249.000 kronor inklusive moms.

06-08-16 Förändring i ledningen för Ford i Sverige
Göteborg, 16 augusti 2006 - Ford meddelar idag att Thord Hägg lämnar sin position som VD för Ford i Sverige.

Ford har under de senaste två åren arbetat med att stärka sin position på den svenska marknaden. Arbetet har fokuserat på att bygga volym och lönsamhet tillsammans med Fords återförsäljarkår i Sverige under ledning av Thord Hägg, VD för Ford Motor Company AB.
- Thord har, tillsammans med ledningsgruppen för Ford i Sverige, varit drivande i att stärka Fords position i den svenska marknaden. När Thord nu väljer att lämna Ford av familjeskäl tycker vi det är tråkigt men vi respekterar hans beslut, säger Ingvar M Sviggum, Vice President i Ford Europa. Vi har en stark organisation i Sverige och vi är på rätt väg. Detta arbete kommer att fortsätta, fastslog Ingvar Sviggum.

Arbetet med att hitta en efterträdare pågår och företaget kommer med ytterligare information 25 augusti.

06-07-12 Fiat Strada får ny modern turbodiesel och facelift
Fiats populära lilla pickup Strada har fått en ny modern turbodiesel, helt ny inredning och en yttre facelift. Den nya motorn är Fiats succé 1,3 Multijet, den mest kompakta och moderna turbodiesel marknaden kan uppvisa. En annan nyhet är att Strada finns i en tuff och välutrustad Adventure-version. Nya Strada finns redan ute hos Fiats transportbilsåterförsäljare.

Fiat Strada har under flera år varit en populär liten arbetshäst som speciellt uppskattats av lantbrukare, hantverkare och andra företagare. Den kompakta pickupen är praktisk, lättkörd, har god lastkapacitet och är dessutom snygg – något som inte är en självklarhet för små arbetsfordon...

För ett par år sedan tog intresset ytterligare fart då den kom till Sverige med dieselmotor. Förra året kom den som 1,9-liters turbodiesel och nu ersätts den motorn av en hypermodern 1,3-liters commonrail Multijet – Fiats mest moderna och kompakta turbodiesel. Motorn har fyrventilsteknik, variabel turbogeometri och intercooler. Max effekt är 85 hk/62 kW vid 4.000 varv/min och maximalt vridmoment 200 Nm/1.750 varv/min. Det är en lätt och stark motor med utmärkta prestanda och excellent bränsleekonomi. 0-100 km/tim går på 13,5 sekunder och toppfarten är 165 km/tim.

Motorn är förstås den viktigaste innovationen men utsidan har också förändrats. Strålkastarna har fått ny form liksom hela stötfångaren/frontspoilern som gjorts offroadbetonad. I den sitter dimljus monterade. Baktill har en plastsköld liknande frontens lagts till. På bakluckans mitt sitter Fiats runda logotype vilken även fungerar som handtag för luckans öppnande.

Om utsidan fått en lätt ansiktslyftning så är det däremot en helt ny interiör man möter när man öppnar dörren. Instrumentpanelen är helt och hållet ny med nya instrument och reglage. Mittkonsolerna på instrumentbrädan och mellan stolarna är också helt nya liksom dörrsidor och stolar. Materialen är mera påkostade och ytorna håller hög finish och kvalitetskänsla.

Liksom tidigare finns Strada i två karossversioner. En så kallad korthytt där flakets längd är 168,5 cm och så en långhytt där man får ett stuvutrymme på knappt 30 cm bakom stolarna. Flaklängden minskar då till 141 cm. Långhyttsversionen har snabbt blivit populär just för möjligheten att ha väskor, jackor eller verktyg under tak utan att belamra passagerarstolen.

Fiat Strada är ett utmärkt arbetsfordon med god lastförmåga. Med kort hytt är maxlasten 705 kg och med lång hytt 685 kg. Flakbredden är 131,4 cm och längden med kort/lång hytt 168,5/141,0 cm. Flaket är inklätt med stryktålig plast och kan som tillval fås aluminiumklätt. Max släpvagnsvikt är 1.000 kg.

Strada tål alltså att användas men utseende och komfort ger mer känslan av personbil eller sportigt livsstilsfordon än arbetsredskap. Hjulupphängningarna fram består av McPherson fjäderben med låga tvärgående länkarmar och krängningshämmare. Bak sitter längsgående bladfjädrar med stötdämpare och en tvärsgående bakaxel. Bilens höga markfrigång gör att framkomligheten är mycket god på ojämnt underlag.

På säkerhetssidan är förarkrockkudde standard och passagerarkrockkudde finns som tillval. ABS låsningsfria bromsar med EBD elektronisk bromskraftfördelning är också standard liksom bältessträckare, i höjdled justerbara säkerhetsbälten och högt monterat tredje bromsljus.

En nyhet är att Strada kan fås i en välutrustad, prisvärd Adventure-version. I Adventure-paketet ingår AC luftkonditionering, sidoavbärarbågar med fotsteg, aluminiumfälgar, extrastrålkastare i frontspoilern och dekorrand i instrumentpanelen.

Garantier
Fiat Strada har två års nybilsgaranti med obegränsad körsträcka, tre års lackgaranti och åtta års rostskyddsgaranti.

Priser
Fiat Strada finns från 123.760 kronor exklusive moms. Bilar finns redan ute hos Fiats Transportbilsåterförsäljare.


06-06-13 Nu är det dags för Ferrari och Maseratis efterlängtade återkomst till Stockholm
Efter tre års noggranna förberedelser är det inom de närmaste dagarna äntligen dags för oss på Autoropa att öppna vårt och Sveriges andra auktoriserade försäljningsställe för Ferrari och Maserati i Stockholm.

Mer än sex månaders omfattande renovering lider nu mot sitt slut. Det som tidigare var en murrig och sliten lokal som inte åtgärdats sedan tidigt åttiotal håller nu på att förvandlats till ett av Europas finaste showroom för två av världens starkaste varumärken, Ferrari och Maserati.
Den förra hyresgästen använde gatuplan och entresolplan som kontorsdel bestående av ett flertal små kontorsrum med lågt i tak. Den gamla teatern i källarplanet användes som lager för böcker och truckparkering. Med andra ord en långt ifrån lämplig lokal för försäljning av exklusiva bilar. Det utmärkta läget i en av Östermalms vackraste fastigheter tillsammans med lokalens slumrande potential gjorde ändå att vi från första stund kände att vi hittat rätt.

I december 2005 påbörjade Autoropa en total rensning av lokalen. Större delen av entresolplanet revs och hela 12 bärande väggar avlägsnades i gatuplanet för att skapa en öppen och luftig utställningsyta på strax under 900 m2 med över 5 meter i takhöjd. Under vintern och våren 2006 har arbetet med att anpassa lokalen till sin nya uppgift fortskridit. Gatuplanet och det som var kvar av entresolplanet fick helt ny planlösning. Lokalen utrustades med avancerad belysning från Zumtobel Staff som även har levererat belysning till Galleria Ferrari i Milano och Maranello. Nya glaspartier och portar för att underlätta in- och utfart installerades och rampen ner till källaren, som var allt annat än avsedd för låga italienska sportbilar, fick ny utformning. Det runda rummet i gatuplanet som tidigare använts som ateljé av Carl Eldh har fått behålla sin artistiska atmosfär. Väggarna är numera försedda med läderprover, specialtillbehör och exteriöra färgprover där nya Ferrari och Maserati kommer att personifieras av sina ägare.

Sedan hösten 2003 då Autoropa fick totalansvaret för den svenska marknaden har ett av våra mål varit att ta våra två prestigefyllda varumärkena till huvudstaden. Vårt anrika Malmöbaserade företag har haft en positiv utveckling och det är med glädje som vi nu markerar att vi nått ett av våra högt ställda mål: Den 19 Juni sluter vi cirkeln och inviger vår nyrenoverade lokal i Stockholm. Ferrari och Maserati är tillbaka i huvudstaden för att stanna.


06-06-01 Ford Focus utsedd till bästa miljöbil enligt gröna bilister och Ford ökar i Sverige
Ford Focus och Ford Focus C-MAX utsågs idag till bästa miljöbilar enligt organisationen Gröna Bilister. Ford ökar kraftigt i Sverige hittills i år samtidigt som Focus är Sveriges bästsäljande importbil.

Stockholm 1 juni, 2006 - Idag på eftermiddagen tillkännagav organisationen Gröna Bilister sitt val om de miljöbästa bilarna i Sverige 2006. Enligt Gröna Bilisters orförande Jakob Lagercrantz, har Ford Focus Flexifuel lägst total miljöpåverkan samtidigt som den med stor marginal uppfyller Gröna Bilisters säkerhetskrav.

Ford Focus Flexifuel och systermodellen Ford Focus C-MAX Flexifuel toppar Gröna Bilister lista över de miljöbästa bilarna och följs av Volvo S40F, Volvo V50F, Fiat Bi-Power samt Saab 9-5 BioPower. Det innebär att 5 av de 6 främsta bilarna på listan drivs av miljöbränslet bioetanol.
- Det är verkligen kul att få den här utmärkelsen och jag ser den också som ett tecken på att vi var rätt ute när vi var först att indroducera etanolbilar på svenska marknaden redan 2001, fyra år före någon annan, berättar Thord Hägg, VD för Ford i Sverige.

Samtidigt kan han konstatera att Ford gjort bra framsteg i försäljning på den svenska marknaden. - Vi har ökat med 18,8% t.o.m. maj jämfört med samma period förra året och Focus är den bästsäljande importbilen i Sverige. - Det är en medveten och långsiktig satsning tillsammans med våra återförsäljare som ligger till grund för ökningen och vi lanserar nu nya produkter som S-MAX och Galaxy som ytterligare ska bidra, så vi ser ljust på framtiden, fortsätter han.

Motiveringen till varför Focus valdes till Miljöbästa Bil 2006 av Gröna Bilister var att "den är en utmärkt familjebil till ett vettigt pris".

06-05-18 Ny produktutvecklingsprocess från Ford Europa gör bilar mer miljömässigt hållbara
På vilket sätt påverkar en bil luftkvaliteten över sin livslängd? Hur mycket låter den när den passerar folk som står vid gatan? Ford Europas ingenjörer har i detalj studerat dessa och en lång rad andra frågor om miljömässig hållbarhet när man utvecklade helt nya modellerna av Ford Galaxy och S-MAX.

Med användning av ett nytt verktyg som kallas "Product Sustainability Index" (PSI), eller fritt översatt, produkthållbarhetsindex, tar Ford en ledande roll inom bilindustrin genom att adressera miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter av sina bilar redan från det tidigaste utvecklingsstadierna på ritbordet.
"Ford är fokuserat på att fortsätta att göra mobilitet mer hållbart. Storleken på utmaningen innebär att det inte räcker med att introducera två eller tre nya miljöbilar och låta detta vara nog. Vi måste fundamentalt omvärdera sättet vi arbetar som företag och sätta hållbarhet i centrum för allt vi gör. Det kräver en radikal förändring i tankesätt - och inte bara för Ford utan för hela bilindustrin," säger Joe Bakaj, vice president, för produktutveckling i Ford Europa.
"Vårt PSI visar vad vi menar med förändrat tankesätt. Det är en innovativ kombination av ett heltäckande antal kriterier för hållbarhet och deras integrering i vår produktutvecklingsprocess från allra första början som gör Fords PSI exceptionellt, fortsätter han.

Fords PSI kontrollerar 8 olika produktattribut som har identifierats som de viktigaste för hållbarhet för en bil. Dessa är: global uppvärmningspotential över sin livscykel (framförallt koldioxidutsläpp), luftkvalitetspotential över sin livscykel (andra luftutsläpp), användning av miljömässigt hållbara material (återvunna och förnybara material), bilens inre luftkvalitet (inkl. TÜV allergicertifiering), extern ljudpåverkan (buller vid förbipassering), säkerhet (för åkande och fotgängare), mobilitetskapacitet (sitt- och bagagekapacitet i förhållande till bilens storlek) och ägarkostnad över livscykeln (full kostnad för kunden över de tre första åren).

Dessa mätetal återspeglar hållbarhetens flerdimensionella natur och Fords genomgripande angripssätt. I en extern studie, genomförd av oberoende experter på livscykelvetenskap och hållbarhet har Professor Dr Hunkeler (tidigare vid Vanderbiltuniversitet i Nashville, USA och Lausanne, Schweiz) och Proffesor Dr Kloeppfer (vid universitetet i Mainz, Tyskland) utvärderat Fords PSI som ett steg att erbjuda ett komplett sätt att erbjuda hållbarhetsutvärdering och att vara i enlighet med ISO14040, den internationella standarden för livscykelutvärdering.

PSI skapar en bas för permanent utvärdering och förbättrade hållbarhetsprestanda för nya generationer bilar. Som en konsekvens visar både helt nya Ford S-MAX och Galaxy förbättrade värden jämfört med den tidigare Galaxymodellen i alla tre områdena för hållbarhet, miljömässiga, sociala och ekonomiska prestanda.

Till exempel har mer återvunnet och förnybart material använts, luftutsläppen under bilarnas livscykel har reducerats ordentligt och samtidigt har säkerhetsprestanda förbättrats medan ägarkostnad över livscykeln reducerats.

Ett annat exempel är att Ford Focus, Focus C-MAX samt nya S-MAX och Galaxy har fått allergicertifierad interiör enligt tyska TÜV.
"Hållbar utveckling är en av de nyckelfrågor som samhället brottas med i det 21:a århundradet," säger Wolfgang Schneider, vice president för miljö och staliga affärer i Ford Europa.
"Fords produkthållbarhetsindex (PSI) är ett nytt sätt att omsätta en vision om hållbarhet till praktiska, operationella termer och kommer hjälpa oss att komma längre mot att göra mobilitet mer hållbar. Däremot är det också helt klart att för att på rätt sätt tackla den enorma utmaning som hållbar mobilitet innebär kommer samhället i ökande grad att behöva ett integrerat angripssätt där alla parter inom transportsektorn bidrar. Vi är alla en del av ett problem, och vi är alla en del av lösningen," avslutade han.


06-04-03 Råd för att undvika lossnande muttrar på hjulen!
STRO har uppmärksammats på problemet med lossnande muttrar på lastbilar och bussar och lossnande hjul på personbilar

Vi har därför skrivit en information med råd för att undvika dessa problem.

HJULSKRUVAR
STRO har blivit uppmärksammade på att hjulbultar lossnat efter, vad man själva anser vara korrekt montering. I några fall har hela hjulet lossnat med både materiella- och personskador som följd. Detta sker på flera olika biltyper men kan ha samma orsaker

Tänkbara orsaker:
- Skruvarna var ej dragna med rätt moment (oftast 80 - 120 Nm).
- Vägsmuts eller rost var inte borttaget från bromsskivans kontaktyta med fälgen (både fälg och nav).
- Vid infettning av navet har fett även hamnat på kontaktytan fälg/nav. Det är att föredra att smörja fälgens navhål.
- Ingen efterdragning av skruvarna har skett.

Ytorna mellan nav och fälg måste vara helt rena annars finns det en risk för en vridning mellan fälg och nav vid inbromsning och acceleration. Detta kan med tiden utmatta hjulskruvarna och de kan lossna eller gå av när de dras vid hjulbyte. Vid lång användning kan hjulbultar som utsätts för denna rörelse, fram och tillbaka, gå av.

För att undvika detta problem:
- Använd alltid momentnyckel/stav när hjulskruvar dras.
- Rengör alltid anliggningsytorna på fälgen och navet mycket noga med stålborste eller liknande.
- Vid smörjning av navet skall en begränsad mängd av fett helst anbringas på fälgens navhål. Smörjer man navet på bilen skall endast den cylindriska ytan på navet smörjas. Se till att inte fett hamnar på anliggningsytorna.
- Använd alltid momentnyckel/stav när hjulskruvar dras.
- Rengör alltid anliggningsytorna på fälgen och navet mycket noga med stålborste eller liknande.
- Vid smörjning av navet skall en begränsad mängd av fett helst anbringas på fälgens navhål. Smörjer man navet på bilen skall endast den cylindriska ytan på navet smörjas. Se till att inte fett hamnar på anliggningsytorna.
- Kontrollera alltid att hjulskruvarnas och fälgens konor inte är skadade av tidigare dålig dragning. Har skruvarna lossnat skall de alltid bytas ut.
- Skruvarna skall alltid vara absolut rena. Smörjer man gängorna skall detta göras sparsamt. Smörj aldrig konorna.
- Kontrollera alltid monteringen genom att efterdra hjulskruvarna efter 100 - 200 km körning. Detta står för övrigt ofta angivet i bilens instruktionsbok.

Observera att risken för smuts/rost på anliggningsytorna ökar om bilen omväxlande använder stål- och lättmetallfälgar eftersom anliggningsytan för en stålfälg är mindre än den för lättmetallfälgen.

Risk att hjulmuttrar lossnar på lastbilar och bussar
STRO har blivit uppmärksammade på att hjulmuttrar lossnat efter, vad man däckverkstaden själva anser vara korrekt montering. I några fall har hela hjulet lossnat med både materiella och personskador som följd. Detta sker på alla typer av lastbilar men kan ha samma orsaker. En av orsakerna kan vara att man inte gjort rent alla anliggningsytor ordentligt säger Torsten Johansson på STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization). Det är viktigt att alla ytor är rena och det gäller även muttrar och hjulbultar. Andra vanliga fel är att man drar muttrarna för hårt eller att man smort gängorna för rikligt så att åtdragningsmomentet blir fel.
Körning på ojämna vintervägar i kombination med stora temperaturförändringar kan också bidra till lossning.

Dra muttrarna med rätt moment
Hjulmuttrar skall dras med moment. För att det skall bli riktigt krävs att alla anliggningsytor är rena från smuts, rost, färg och smörjmedel. Muttrarna skall också dras korsvis enligt fordonsfabrikantens anvisning. Följer man inte detta blir efterspänningen fel och risken att hjulen lossnar ökar.

Fälgar ingen evighetsprodukt
Alla fälgar slits under sin livslängd. Fälghornen tar skada och bulthål och anliggningsytor utsätts för stress och skador. Räkna inte med att fälgarna håller för mer än max 3 normala däckliv. Sedan bör de bytas ut såvida det inte är extremt välbehållna.

Glöm inte att efterdra muttrarna
Hjulmuttrarnas åtdragningsmoment skall kontrolleras regelbundet. Det räcker inte med att man monterat hjulen rätt från början utan åtdragningsmomentet måste kontrolleras regelbundet. Detta är inte minst viktigt när man har körförhållanden som utsätter hjulen för ökad risk, t.ex. mycket körning på ojämna vägar, stora växlingar temperaturer eller höga laster.

Mer information finns att hämta hos STRO
Läs mer i den information som STRO givit ut och som även finns att läsa på STRO:s hemsida www.stro.se. Där finns nyttiga råd för att minska problemen.

HJULMUTTRAR PÅ LASTBIL & BUSS
STRO har blivit uppmärksammat på att hjulmuttrar lossnat efter, vad däckverkstäderna själva anser vara korrekt montering. I några fall har hela hjulet lossnat med materiella och/eller personskador som följd. Detta kan ske på alla typer av lastbilar eller bussar men orsakerna varierar.
Tänkbara orsaker:
- Muttrarna var ej dragna med rätt moment. Kan variera mellan 350 - 800 Nm
(M22 oftast 55-65 Nm) eller skall vinkeldras.
- Vägsmuts, rost eller färg inte borttaget från bromstrummans, fälgens eller navets kontaktytor.
- Vägsmuts, rost eller färg inte borttaget från fälgarnas kontaktytor vid tvillingmontering.
- Vid infettning av hjulbultarna har fett hamnat på kontaktytan fälg/nav.
- Hjulbultarnas gängor var inte rengjorda ordentligt.
- Hjulbultar sträckta (sönderdragna) vid tidigare montering
- Fel typ av muttrar används (DIN-, AN-, eller M22-fattning)
- Fälgens bulthål deformerade.
- Fälgdiskens förspänning otillräcklig p.g.a. slitage eller annan åverkan på nav och/eller fälgdisk
- Muttrar lossnar lättare när man kör med kätting och på vägar med is/snö i olika skikt ("tvätt bräde").
- Stora temperaturskillnader gör att muttrarna lossnar lättare.
- Fälgarna har sprickor eller andra skador efter långvarig användning. Det är rekommenderat att fälgar används för max. 3 däcks normala livslängd.
- Ingen efterdragning av muttrarna har skett.

För att undvika detta problem:
- Använd aldrig slagande mutterdragare vid fastdragning av hjul.
- Använd alltid momentnyckel när hjulmuttrarna dras.
- Respektera alltid fordonstillverkarens rekommenderade åtdragningsmoment och procedur (korsvis åtdragning)
- Rengör alltid anliggningsytorna på fälgen(arna), bromstrumman och navet mycket noga med stålborste eller liknande.
- Kontrollera fälgtyp och att rätt muttertyp används.
- Kontrollera alltid att muttrarna, hjulbultarna och fälgens skruvhål inte är skadade av tidigare felaktig dragning. Har muttrarna någon gång lossnat skall de alltid bytas ut.
- Hjulbultarna skall alltid vara absolut rena. Smörjer man gängorna skall detta göras sparsamt. Inget fett får komma på fälgen.
- Kontrollera alltid monteringen genom att efterdra hjulmuttrarna efter 50 - 100 km körning. Fälgarnas åtdragningsmoment skall därefter kontrolleras regelbundet.


06-03-21 Panda 4x4 är Sveriges billigaste fyrhjulsdrivna bil
Bilbranschens minsta och tuffaste fyrhjulsdrivna bil kommer till Stockholms Bilsalong. Fiat Panda 4x4, som i dagarna börjat anlända till Sverige, är marknadens billigaste fyrhjulsdrivna bil och en av de mest bränslesnåla. Ett perfekt exempel på att fyrhjulsdrivet inte behöver vara tungt, dyrt och törstigt. Se den i Fiats monter A24:10 på bilsalongen.

Här kommer den optimala ”stadsjeepen”! Tar knappt någon plats och går in i alla P-fickor. Är bensinsnål, pigg, lättkörd, tar sig fram överallt – till och med på uselt snöröjda stadsgator och är det tuffaste man kan tänka sig.

Kort sagt; Nya Fiat Panda 4x4 har alla attribut för att bli den hetaste innebilen för trendfångarna och den perfekta kompakta bruksbilen ute på landet.

Till Sverige kommer Panda 4x4 med en 1,2-liters bensinmotor på 60 hk (44kW). Den har permanent fyrhjulsdrift med två differentialer och en så kallad viskokoppling. Den mesta kraften går vid normal körning till framhjulen; på torr asfalt cirka 98 procent. Dock är det aldrig noll drivning bak. Vid sämre väglag överför drivlinan mera kraft till bakhjulen så fort framhjulen tenderar att tappa fäste. Systemet är mycket effektivt och snabbt och Pandan tar sig fram på betydligt sämre vägar (eller vägliknande terräng) än vad de flesta förare ens skulle komma på tanken att ge sig ut på.

ABS låsningsfria bromsar med skivor runt om är standard på Panda 4x4 liksom förarairbag.

Fiat Panda 4x4 har ett introduktionspris från 121.000 kronor.

06-03-09 Ford återbekräftar sin satsning på biltillverkning i Tyskland
Innovativ överenskommelse för kostnadsbesparingar lovar förbättrad konkurrenskraft

KÖLN, 6 mars, 2006 - Ledningen och det centrala fackförbundet för Ford-Werke GmbH (Ford Tyskland) har signerat ett avtal som säkerställer tillverkning i ford fabriker i Köln och Saarlouis de närmaste fem åren.

I villkoren i avtalet, som omfattar alla Fords 24,000 tyska anställda, har företaget gått med på att Ford Fiesta och Ford Fusion kommer fortsätta att tillverkas i fabriken i Köln och att produktionen av Ford Focus också fortsätter i Saarlouis.

I tillägg har Ford-Werke GmbH återbekräftat sin policy att undvika tvingande uppsägningar under avtalsperioden.

Fackförbundet har i sin tur överenskommit att Fords tyska lönenivåer kommer, under avtalsperioden, att anpassas närmare den nationella lönenivån i bilindustrin. För närvarande har Fords anställda en högre lönenivå än den generella nivån.

Styrelseordförande i Ford-Werke GmbH, Bernhard Mattes, lovordade fackförbundens representer för sin vilja att samarbeta med ledningen under förhandlingarna. "Denna överenskommelse visar att trots de svåra affärsförhållanden som råder i Tyskland, kan man hitta vägar att tillverka bilar på ett konkurrenskraftigt sätt i landet."

Dieter Hinkelmann, orförande i det centrala fackförbundet beskrev överenskommelsen som ett viktigt steg för att säkerställa jobben inom Ford både i Köln och Saarlouis. "Framför allt kommer uteslutandet av tvingande uppsägningar att bidra till att ge anställda, deras familjer och andra företag i Köln och Saarlouis ett mått av ekonomisk


06-02-26 Ny generalagent i Sverige för Abt Sportsline

Det tyska tuning- och stylingföretaget Abt Sportsline har sedan en kort tid
tillbaka en ny generalagent i Sverige - Uppsalaföretaget ab g.persson.
Abt Sportsline som är världsledande inom sin sektor, har specialiserat sig på
bilmodeller från VW-koncernen, som VW, Skoda, Audi och SEAT. Abt har i och med
avtalet med ab g.persson hittat en partner med lång och stabil erfarenhet av dessa
märken.

Abt Sportsline har över 40 års erfarenhet från bilsport och har med stora framgångar
genom åren skapat sig ett världsledande varumärke. De senaste årens framskjutna
placeringar och segrar inom tex den tyska DTM-serien har definitivt placerat Abt som en
av de största motor- och karossbyggarna. Det nybyggda huvudkontoret samt fabriken i
Kempten, Tyskland har 150 anställda.
Nu har ab g.persson med spänning och framtidstro etablerat sig som en av de cirka
60 exklusiva generalagenterna worldwide.
- Abt Sportsline är ett enormt starkt varumärke, vilket förpliktigar, säger Peter Wiklund,
ab g.persson. - Men vi är helt övertygade om att vi med vår toppmoderna verkstad och
specialutbildade tekniker motsvarar de förväntningar Abt ställer på oss som ny generalagent
i Sverige.
- Vi kommer inom företaget att kunna erbjuda hela kedjan från själva utgångsmaterialet -
bilen, till karossarbete, inredning, lack och ev i framtiden även motortrimning.
Detta på ett sådant sätt som motsvarar de hårda kvalitetskrav som Abt och de svenska
myndigheterna ställer på oss, säger Peter Wiklund.
ab g.persson kommer även att fungera som återförsäljare, med distribution av Abt
Sportslines produkter över hela riket.
ab g.persson/Abt Sportsline kommer att finnas på Stockholms Bilsalong den 1-9 april.
Monter C09:20


06-02-24 Europas mest nöjda bilägare finns i Sverige och dom kör Subaru
Hela 81,8 % av de svenska Subaru-ägarna är helt nöjda!
I den nyligen publicerade undersökningen i Auto Motor & Sport 4/06 visar det sig att Europas mest nöjda bilägare finns i Sverige och de kör Subaru! Hela 81,8 % av de svenska Subaru-ägarna är nämligen fullständigt nöjda - och inget märke kan övertrumfa det resultatet i något land.

Vidare i resultatet för Sverige kan man läsa att Toyota kommer på en andra plats med 59,8 % och Audi på en tredje plats med 55,9 %.

Undersökningen görs av Auto Motor & Sport i totalt 18 länder. 285.000 respondenter svarar på frågor om sin egen bil och om bilar de önskar att de ägde. I Sverige var det 5.237 respondenter.

06-02-09 Suzuki visar SX4 i WRC-version Genève
Suzuki kommer som tidigare meddelats att premiärvisa den nya modellen SX4 på den internationella bilsalongen i Genève 2006. Nu kan vi meddela att man även kommer att visa en konceptstudie på en World Rally Car (WRC) SX4!

Suzuki har haft som tradition att visa tävlingsversioner av sina nya modeller på de senaste årens bilsalonger. 2001 visade man en JWRC-version av den då helt nya Ignis-modellen. Ett koncept som senare kom att förverkligas i 2002 års junior-VM och som Daniel Carlsson tog märkets första JWRC-seger med i Finska VM-rallyt 2003.

I samband med premiärvisningen av nya Suzuki Swift i Paris hösten 2004 visades även JWRC-versionen vilken kom igen våren 2005 i Genève, då med den då nyblivne juniorvärldsmästaren i rally, P-G Andersson.

Men nu visar alltså Suzuki en spännande WRC-bil som ett koncept i Genève. Suzuki har alltid fått mycket fin respons på tidigare rally-koncept och därför vill man nu visa sin senaste modell i tävlingskostym. Konceptbilen är framtagen i samarbete med Suzuki Sport som ägs av Nobuhiro ”Monster” Tajima. Tajima är även ansvarig för märkets tävlingsverksamhet i junior-VM, JWRC, och var på plats i Svenska Rallyt den gångna helgen, där han kunde glädja sig åt P-G:s seger i årets första VM-deltävling.

Suzuki kommer även att visa sin nuvarande rallyracer, Swift Super 1600, i Genève.
Suzukis presskonferens sker klockan 14.00 den 28 februari i märkets monter.

Nya Suzuki SX4 premiärvisas i Sverige på Stockholms Bilsalong i början av april och säljstarten planeras till början av sommaren.

Suzuki SX4 som WRC-konceptbil visas på bilsalongen i Genève

06-02-08 Snabba framgångar för nya Ford Focus ST
· Över 4,000 nya Focus ST redan sålda i Europa. 120 bilar beställda efter bara tre veckors försäljning i Sverige
· Nästan 30 procent av försäljningen är den vassa färgen Electric Orange
· England, Tyskland och Schweiz toppar försäljningen
· ST (Sport Technology) nu väl etablerat som Fords prestandaarm med Fiesta ST, Focus ST och Mondeo ST 220 modellerna
· Focus ST skapar basen för Fords helt nya rallybil, Ford Focus RS WRC 06, vinnare i klassiska Monte Carlo rallyt och senast i Uddeholm Swedish Rally
Köln, 3 februari, 2006 - Efter bara någon månads försäljning har Fords nya prestandaversion Ford Focus ST visat sig vara mycket populär bland bilkunder runt om i Europa och har till och med överträffat företagets egna förväntningar.

Focus ST lanserades i vissa europeiska maknader i november (Sverige i januari 2006) och responsen från kunder har varit så stark att Ford räknar med att sälja minst 50 procent fler bilar än förväntat under 2006.

Med sin potenta turboladdade 5-cylindriga 2,5-liters Duratec ST motor, ger Focus ST respektingivande 225 hk. Den är utrustad med en 6-växlad manuell växellåda och har en toppfart på 241 km/h. 0-100 km/h avverkas på 6.8 sekunder.

Mellan produktionsstarten i oktober 2005 och slutet på januari 2006 hade mer än 4000 Focus ST sålts. Nästan 30% av bilarna har sålts i Fords spektakulära färg Electric Orange, den näst mest populära färgen på Focus ST efter Performance Blue som valts av 40 procent av kunderna.

Jost Capito, chef för Ford TeamRS som är ansvariga för att utvecklingen av Focus ST berättar: "Vi är verkligen nöjda med mottagandet av bilen av både kunder och press. Den har en helt egen identitet men är ändå tydligt en Focus. Det är en utmärkt vardagsbil som ger skön och komfortabel körning men ger samtidigt fantastiska prestanda för den som är bilentusiast".
"Framgången av Focus ST i Tyskland och i Schweiz har varit speciellt kul, fortsätter Capito. "Dessa marknader är traditionellt sett svåra att knäcka på grund av konkurrensen från de väl etablerade inhemska märkena". I Sverige är det redan, tre veckor efter den officiella lanseringen, 120 Ford Focus ST beställda.

Fords ST serie, med sina Fiesta, Focus och Mondeo versioner, har nu blivit välkända för att erbjuda stimulerande prestanda i kombination med säkra vägeegenskaper och hög komfort. Både Fiesta ST, Focus ST och Mondeo ST 220 har också blivit väl mottagna av media runt om i Europa.
"Dessa försäljningsframgångar bekräftar att kunder förstår och tycker om vår strategi för prestandbilar med ST-serien. Vi är också väldigt glada att efterfrågan överträffat våra förväntningar," kommenterade Stephen Odell, Vice President Marketing, Sales and Service, för Ford Europa.


06-01-31 Subaru Forester utnämnd till Tyskland pålitligaste bil

Årets TÜV Auto-rapport 2006 för 3 år gamla bilar gav Subaru Forester en 1:a plats
TÜV är Tysklands motsvarighet till Svensk Bilprovning. TÜVs rapport är en utvärdering av 7,6 miljoner testade bilar av 200 olika modeller. Testerna gjordes under 2005 och innehåller bilar som är 3-11 år gamla.

Endast 3 % av de Subaru Forester som testades hade något fel överhuvudtaget, vilket säkrade Subarus tredje 1:a plats efter Legacy (1999) och Justy (2001).
Subaru Forester följdes av Mazda Demio och Toyota Yaris på en delad andra plats och Porsche 911 och Toyota Corolla på en delad fjärde plats. En annan Subaru, nämligen Legacy, tog en delad sjunde plats tillsammans med Mercedes SLK.
Subaru Forester säljs i Sverige med två motoralternativ. Dels en 2,5-liters Boxer 4:a med turbo som ger en acceleration från 0-100 km/tim på 5,9 sekunder. Dels en 2,0-liters Boxer 4:a på 158 hk.

Säkerheten också i topp
Det är inte bara kvalitet och pålitlighet som är i topp utan även säkerheten hör till de allra bästa. Det Australiensiska NCAP-testet, vilket är identiskt med det europeiska, testade i september 2005 4-hjulsdriva bilar. Subaru Forester var den enda bil som fick de maximala 5 stjärnorna.

Subaru är världens största tillverkare av 4-hjulsdriva personbilar. I allt högre grad följer konkurrenterna efter, vilket bevisar att Subarus grundfilosofi, att den bästa väghållningen uppnås om du har drivning på alla fyra hjulen, har varit den rätta.

Men Subaru ligger ändå steget före konkurrenterna eftersom både viktfördelning och tyngdpunkt är två andra variabler som i väsentlig grad påverkar väghållningen.
Subaru har en överlägsen viktfördelning eftersom motor och växellåda är centrerade i bilens mitt med symmetriskt axelavstånd till respektive hjul. Och tyngdpunkten är lägre än normalt eftersom bilarna har liggande Boxermotorer.


Du kan läsa mer om Australiska NCAP på:
www.mynrma.com.au/2005_050927.asp

06-01-31 Två nya Alfa Romeo stjäl showen på Genève-salongen
Alfa Spider och Alfa 159 Sportwagon
Alfa Romeo har en stolt tradition när det gäller att presentera spännande bilnyheter på den internationella bilsalongen i Genève. Årets salong går helt i den andan – Alfa Romeo premiärvisar nya Spider och nya Alfa Romeo 159 Sportwagon. Det kommer att bli trängsel i Alfas monter i år också

Alfa Romeo 159 Sportwagon – succén i steg två
Med nya 159 har Alfa Romeo tagit bilvärlden med storm. Lovorden har haglat från motorpressen och Alfisti runt om i världen har fått något saligt i blicken i väntan på att den skall nå bilhallarna.

Nu kommer steg två i succén Alfa 159 – nya Sportwagon. Återigen har Alfas designers lyckats kombinera bländande elegans med praktisk funktion. Alfa Romeo 159 Sportwagon erbjuder sportvagnens prestanda och vägegenskaper plus utrymmena och flexibiliteten hos en högklassig herrgårdsvagn. Sportwagon är exakt lika lång som sedanversionen – 4.660 mm.

De vackra linjerna bygger vidare på 159 Sedanens formgivning, signerad Italdesigns Giorgetto Giugiaro i samarbete med Alfa Romeo Styling Centre. Bakpartiet ger ett intryck av coupé med sina väl avvägda proportioner. Taklinjen och takspoilern ger en sportig touch och 159 Sportwagon undviker den påbyggnadskänsla som är vanlig på vissa kombimodeller.

Alfa Romeo 159 Sportwagon kommer att erbjudas med samma motorer och drivlinor som 159 Sedan. Det innebär tre bensin JTS-motorer: 1,9 JTS på 160 hk, 2,2 JTS på 185 hk och 3,2 V6 JTS på 260 hk. Som världsledare på dieselteknologi erbjuder Alfa Romeo sina magnifikt snåla och starka JTD Multijet turbodieselmotorer: 1,9 JTD M på 150 hk och den grymt starka 2,4 JTD M 20V på hela 200 hk.

Alfa Romeo 159 Sportwagon har samma höga säkerhetsnivå som 159 Sedan, vilken nyligen erövrade toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Bilen kan fås med så många som åtta krockkuddar varav sju är standard. Alfa Romeo 159 premiärvisas i Sverige på Stockholms Bilsalong 1-9 april

Nya Spider – arvtagare i en klassisk tvåsits sportbilstradition
Nya Alfa Romeo Spider blir den andra fixstjärnan i Alfa Romeos Genève-monter. En muskulös, flärdfull roadster som återkallar minnet av Alfa-klassiker som Giulietta Spider från 1950-talet via Duetto, Spider Veloce och 1990-talets Alfa Spider. Nya Spider kommer med kraftfulla motorer och hög teknisk nivå.
Måtten är generöst tilltagna: bredden är 1.830 mm, längden 4.396 och höjden (något mer modest) 1.367 mm.

Designen är Alfa Romeo i koncentrat. En lång slank motorhuv med de typiska huvvecken, accentuerad midja och ett aggressivt bakparti med ”elaka” bakljus och fyra feta avgaspipor.

Om exteriören är lockande så är kupéns interiör rent insmickrande med utsökta materialval och mycket hög utrustningsnivå. Alfa Spider kan fås med endera den 2,2-liters JTS-motorn på 185 hk eller den kraftfulla V6:an på 3,2 liter och 260 hk.

Gemensamt för de båda nyheterna från Alfa Romeo är den höga tekniska nivån och den påkostade chassikonstruktionen. Båda har högt monterade dubbla triangellänkar fram med bärande komponenter i aluminium samt en avancerad multilänkkonstruktion bak. Båda kan också fås med Alfa Romeos sofistikerade fyrhjulsdrift Q4 i kombination med den 3,2-liters V6:an.

Nya Alfa Romeo Spider ger ett kompakt och muskulöst
intryck trots väl tilltagna dimensioner


06-01-25 Subaru Legacy får högsta betyg i krocktest och vinner priset som Säkraste bilval
Subaru Legacy 2006 års modell får priset som ”Top Safety Pick Gold” i amerikanska IIHS stora krocktest. IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) är en oberoende organisation som årligen genomför stora krocktester för att hjälpa konsumenterna att göra det bästa bilvalet ur säkerhetssynpunkt. Subaru Legacy 2006 års modell har i dagarna mottagit priset som Säkraste bilval –
”Top Safety Pick Gold”, vilket är det högsta betyg en bil kan få av IIHS. IIHS krocktestar frontalkrock, sidokrock och krockar bakifrån. Testerna utförs i farter som vida överstiger de som rekommenderas enligt den federala säkerhetsstandarden, Federal Motor Vehicle Safety Standards. Frontalkrockar testas i 65 km/tim, sidokrockar i 50 km/tim och krockar bakifrån i 32 km/tim.

Efter att testerna var genomförda valde man ut 10 bilmodeller som fick tävla om titeln Säkraste bilval. Subaru Legacy och Saab 9-3 utsågs till vinnare av det prestigefyllda
”Top Safety Pick Gold”. Det är också värt att nämna att detta är första gången två mellanklassbilar har fått högsta betyg i samtliga deltester.
Mer information om testerna och om IIHS finns på – www.iihs.org

06-01-23 Framåt för Suzuki – största märke i Danmark
Suzuki är på stark frammarsch. 2005 blev Suzuki mest sålda bilmärke i vårt södra grannland Danmark. Under 2005 sålde Suzuki 2.010.000 bilar globalt vilket är rekord för märket. Ungefär hälften av dessa tillverkades i Japan och resten vid Suzukis andra anläggningar världen över. I Europa sålde Suzuki 234.481 bilar vilket innebär en ökning med 14,7 procent.

Suzuki har under flera år stärkt sin ställning i Danmark där den har en oberoende distributör (som i Sverige). Køge Andersen Motor A/S petade 2005 ner Peugeot från tronen som det största märket på marknaden. Suzuki sålde i Danmark 15.266 bilar under året. Trea på listan i Danmark efter Suzuki och Peugeot placerade sig Volkswagen.

Bäst sålde Suzuki Alto följd av Ignis, Liana och Swift men även nya Grand Vitara har sålt bra.

I Sverige sålde Suzuki Autoimport 2.615 bilar vilket var ungefär 100 bilar färre än 2004. En bidragande orsak var att tillgången på nya Swift var begränsad på grund av stor efterfrågan i hela Europa samt att volymmodellen Grand Vitara fick modellskifte

06-01-19 Ford passerar 4 miljoner tillverkade Focus
Valencia/Köln, 19 januari, 2006 - Ford Focus, en av Europas mest populära bilar passerade ytterligare en milstolpe idag när 4 miljoner tillverkade bilar uppnåtts och en 4-dörrars Focus 2.0 TDCi sedan i färgen Colorado Red kördes av bandet i tillverkningsanläägningen i Valencia i Spanien.

Ford Focus såldes i 442.000 exemplar under 2005 och tillverkas också i Saarlouis i Tyskland och S:t Petersburg i Ryssland. Utanför Europa tillverkas Ford Focus i USA, Kina, Taiwan, Philippinerna och Sydafrika. Fler än 5 miljoner Focus har sålts globalt och bilen var bl.a världens mest sålda bilmodell 2001 och 2002.

I de fyra miljoner tillverkade Ford Focus räknas inte in Focus C-MAX som tillverkats i 370.000 exemplar sedan introduktionen 2003.

Tillverkningen av Ford Focus startades i Valencia och Saarlouis 1998. Under 2002 startades tillverkning av Focus i en ny fabrik i S:t Petersburg, den enda fabriken i världen som bygger alla fyra karossversioner, 3- respektive 5-dörrars kombisedaner, 4-dörrars sedan samt Herrgårdsvagn. Under 2005 sattes nytt produktionsrekord i fabriken i S:t Petersburg när man tillverkade över 33.000 bilar med tre skift. För att möta den starka efterfrågan på Focus ökar tillverkningsanläggningen i S:t Petersburg under januari ytterligare och kommer nu kunna tillverka 60.000 bilar.

På fabriken i Saarlouis, en av Fords mest produktiva anläggningar i Europa tillverkade de 6.800 anställda förra året inte mindre än 422.800 Ford Focus och Focus C-MAX. I juni 2005 hade fabriken tillverkat 10 miljoner bilar och firade 35 år som tillverkningsanläggning.

Tillverkningsanläggningen i Valencia tillverkar inte bara Focus utan även Ford Fiesta, Ka samt Mazda 2 vilket gör fabriken till Fords mest flexibla tillverkningsanläggning i Europa.

06-01-10 Nya Ford S-max förstärker Fords Europeiska produktprogram
Sportigt utseende och fina köregenskaper i kombination med maximalt utrymme - detta är nya Ford S-MAX Köln, Tyskland 10 januari - Ford Europa bekräftade idag namnet på den populära konceptbilen SAV. Bilen kommer kallas Ford S-MAX för att indikera att den förenar både sportigt utseende, enastående körkvalitet med flexibel och rymlig interiör.

Ford S-MAX är en ny modell i Fords Europeiska produktprogram som bygger vidare på framgången med C-MAX och är positionerad mellan Ford Mondeo herrgårdsvagn och 7-sitsiga Ford Galaxy. S-MAX kommer att byggas tillsammans med Ford Mondeo och helt nya Ford Galaxy vid Fords tillverkningsanläggning i Genk i Belgien. Priser på nya S-MAX kommer att avslöjas i samband med lansering till kund i mitten på året.

Närmare detaljer och tekniska specifikationer kommer släppas i samband med bilens officiella introduktion på Geneves bilsalong i mars.

Ett nytt namn för en ny typ av bil
Nya Ford S-MAX visar potentialen inom storbilsklassen för en otraditionell bil med tre sätesrader med en profil, proportioner och utseende som kombinerar den traditionella herrgårdsvagnen och en MPV. Kunder till S-MAX kommer att kunna specificera bilen med antingen två eller tre sätesraders version av det nya Ford Fold Flat System (FFS) och med 5 eller 5+2 sätes konfiguration.

Ford formgivning och teknik
Med Ford S-MAX och helt nya Ford Galaxy utökar Ford sin produktutbud i storbilsklassen avsevärt. För att göra detta har Ford helt själva svarat för utvecklingen av dessa modeller till skillnad från det joint venture som ledde till framtagandet av mycket framgångsrika första generationen Ford Galaxy. S-MAX är den första produktionsmodell från företaget som använder sig av element av Fords nya formspråk "Kinetic Design" som först visades i konceptbilen Iosis på Frankfurts bilsalong 2005.

Tillverkning i Belgien
Nya Ford S-MAX kommer att tillverkas i Genk i Belgien, en fabrik som annars är Mondeos "hem", och som nu genomgår ett investeringprogram på 715 miljoner Euro för att primärt installera ett nytt flexibelt tillverkningssystem.

Mer än 12 miljoner bilar har byggts i Fords fabrik i Genk sedan den öppnade 1964. Den belgiska fabriken är också en av de mest moderna fabrikerna i Europa och har varit en hörnsten i Fords "lean manufacturing" strategi. Genk kommer också att producera nästa generations Mondeo från 2007.


06-01-03 SUBARU - Sveriges snabbast växande bilmärke!
2005 blev ett mycket bra bilår för SUBARU.

I december ökade SUBARU sin försäljning i Sverige med 66,17 % (442 bilar) jämfört samma period förra året, och totalt ökade försäljningen på hela året med 41,53 % (2958 bilar). Trots att totalmarknaden sjönk i december med - 2,07 % gick japanska SUBARU mot strömmen.
Torbjörn Lillrud, VD för SUBARU-importören International Motors Nordic, säger att huvudanledningarna till den kraftiga ökningen är ett utbyggt återförsäljarnät (tack vare det nya gruppundantaget), kraftfull marknadsföring och dokumenterade kvalitetsprodukter med 4-hjulsdrift som standard.
Aldrig tidigare har SUBARU haft en sådan stark position på den svenska bilmarknaden. Svenska konsumenter efterfrågar bilar med hög driftstillförlitlighet och säkra vägegenskaper med mycket god framkomlighet.

Designen
Samtidigt har fabriken (Fuji Heavy Industries) satsat stort på designen av de nya modellerna, något som är oerhört viktigt på den så kraftigt konkurrentutsatta europeiska bilmarknaden.
Den tekniska designen gör fortfarande SUBARU till en unik biltillverkare. Symmetrisk 4-hjulsdrift i kombination med Boxermotor.

Toyota
Japanka biltillverkaren Toyota köpte i höstas 8 % i Fuji Heavy Industries. Dessa 8 % är en del av de 20 % som GM tidigare ägde. Resterande 12 % köpte Fuji Heavy Industries själva tillbaka.
Detta säger Torbjörn Lillrud är ett välkommet besked. Toyota är en stark delägare som ligger långt fram inom en mängd områden.
Några detaljer om samarbetet har ännu inte meddelats.

Nya SUBARU B9 TRIBECA
SUBARU kommer senare i år att lansera en helt ny bilmodell på den svenska marknaden. SUBARU B9 TRIBECA som är en crossover mellan en MPV och en SUV.
B9 TRIBECA kommer att finnas som både 5-sitsig och 7-sitsig.
Precis som övriga modeller i Subarus modellprogram har B9 TRIBECA symmetrisk 4-hjulsdrift och Boxermotor.
Bilen kommer att premiärvisas på Stockholm Bilsalong i april 2006. (Se bifogade bilder)

* Enligt Bil Swedens statistik över nyregistrerade bilar är Subarus Sveriges snabbast växande bilmärke andra halvåret 2005.
www.imsverige.se