Tillbaka till startsidan



2023 - 2024
      





24-01-24 Missa inte Rallybio i Skänninge 9/3
Då vi har fått tillräckligt med anmälda så kör vi. Om ni inte har anmält er så är ni välkomna ändå, då det fortfarande finns platser kvar.

Eventuella frågor till mikael.elofsson@hotmail.se 073-501 23 44


24-02-12 Inbjudan till informationsträff/årsmöte för Team Basnerds
Härmed inbjuds ni till informationsträff/årsmöte för Team Basnerds. Datum är satt till 2/3 kl: 16. Informationsträffen kommer att äga rum i stora salen på utvecklingscentret i Ed.

Vi kommer att ha en liten presentation om oss i styrelsen, lite om föreningen och våra mål samt drömmar med föreningen.
Följ oss gärna via våra sociala medier samt vår hemsida så att ni håller er uppdaterade.
Hoppas vi ses,

Ditt namn:
Mattias Petranyi ordförande
070-490 87 60 mattias.teambasnerds@outlook.com

Mer info: teambasnerds3.webnode.se/

24-02-09 Tjejkvartett tar över topposterna i SMK Hörbys styrelse
När SMK Hörby hade sitt 64:e årsmöte passerades en milstolpe och klubben fick i torsdags sin allra första kvinnliga ordförande. Malin Lindström övertog då ordförandeklubban från Lars Servin som efter 18 år på posten, valt att träda tillbaka.

Nu blir Malin klubbens nionde ordförande sedan starten 1960 och för henne väntar en spännande tid.
- En stor utmaning men även ett jättekul uppdrag som jag verkligen ser fram emot att få hugga tag i, förklarar Malin och lägger till.
- Som tur är har Lars lovat att stötta och hjälpa mig igång, vilket känns väldigt tryggt.

Malin har förutom en plats i styrelsen även tidigare varit aktiv som kartläsare. Numera är det dock mer fokus på att följa barnen Marcus och Hanna som rallytävlar ihop och då så klart i SMK Hörbys färger.

Det blev inte bara ordförandebyte vid årsmötet, det blev även nyval av både sekreterare och kassör. Tommy Svensson lämnade efter 31 år som sekreterare över den rollen till Eva-Marie Hasslöf, men kvartsår som styrelseledamot. Även på posten som kassör blev det ett nytt namn och ny kvinna, Anneli Nilsson. En post som Bertil Gunnarsson tidigare innehaft sedan 1992 och han precis som Tommy, har själv valt att lämna över.
- Viktigt för klubben att få in nytt blod i systemet och jag känner mig helt trygg med nyvalen, menar avgående ordförande Lars Servin som fortsätter.
- Malin, Eva-Marie och Anneli är alla tre både seriösa och ambitiösa och med den här trion kan alla våra 360 medlemmar se framtiden an med tillförsikt!

SMK Hörby är efter årsmötet en av få, om inte rent av ensam klubb i Svenska Bilsportförbundet där tjejer innehar de tyngsta posterna i styrelsen. Förutom den uppräknade trion är Mia Nilsson sedan några tillbaka vice ordförande och tillika en av klubbens tävlingsledare ihop med Eva-Marie Hasslöf och Linn Wingren. I styrelsen är också könsfördelningen snudd på optimal då fyra av de nio ledamöterna är kvinnor och därmed helt i linje med SBF/RF:s ambitioner.

Vid årsmötet beslöts även att arrangera "Bilmånsson Rallysprint" i RS-DM den 14 april. Rallyklassikern "TV-Svängen" som i år körs för 59:e gången arrangeras den 7 september.

24-01-24 Rallybio på Centrumbiografen i Skänninge 9 mars
Lördagen den 9 mars kl 14.00-16.30 kör vi rallybio på Centrumbiografen i Skänninge.
Sista bokningsdag 3 mars.
mikael.elofsson@hotmail.se mobil 0735-0123 44


23-11-20 Vem blir årets Codriver?
Nu söker Thomas Carlssons Minnesfond - kandidatnamn för 2023. 2009 instiftades minnesfonden, där stipendiaten skall vara en ung och lovande Codriver. Normalt är det föraren i ett rallyteam som får den mesta uppmärksamheten, men då minnesfonden för Thomas Carlsson, som var en framstående Codriver med SM och utlandssegrar i meritlistan, instiftades av Katrineholms Motorklubb, var det naturligt att fokus skulle vara på en Codriver.

Utmärkelsen har utdelats fjorton gånger, och har blivit lite av "Årets Codriver" i rallysverige.

Så nu söker minnesfonden namnförslag på den som skall få utmärkelsen 2023, den 15:e stipendiaten.

De tidigare stipendiaterna har onekligen låtit tala om sig.

2009 Christer Carlsson
2010 Miriam Walfridsson
2011 Martin Holmdahl, specialpris till Ola Kilestad
2012 Johan Lövgren
2013 Christoffer Bäck
2014 Sofie Lundmark
2015 Andreas Johansson
2016 Jim Hjerpe, specialpris till Johan Johansson och Ida Lidebjer
Granberg
2017 David Arhusiander.
2018 Olle Erixon, specialpris till Viktor Niemistö
2019 Madelene Buskas
2020 Dennis Norén
2021 Victor Johansson
2022 Julia Thulin

Vem blir 2023-års stipendiat ??
Officiell webbsida http://www.kmk.nu/ThCarlssonsMinnesfond/

Och vill någon hedra minnesfonden med en gåva så är detta BG nr rätt val: 790-7249
Det går mycket bra att höra av sig om man efter insatt belopp vill ha ett gåvobevis. (Tänk gärna på att ett gåvobevis kan vara en bra present att ge bort till den som redan har allt)

Förslag på namn till stipendiat 2023 tillsammans med en kort beskrivning/motivering, lämnas via mail på: info@kmk.nu
Senast 26 November vill vi ha in förslagen.
23-11-13 Motorsportsalongen öppnar sina portar på Nöjesfabriken lördagen 25 november kl 10-17
Lördag 25 november kl 10-17 hålls Sveriges första Motorsportsalong med fri entré. Evenemanget kommer at hållas på Nöjesfabriken i Karlstad och fabrikens 9 000 m2 yta kommer erbjuda besökarna en spännande upplevelse av tävlingsfordon, utställare, musik, tillbehör, tävlingar, motorsportsprofiler, racingteam och föreläsningar. Arrangören av Motorsportsalongen, Suzanne Walfridson har med sina medarbetare haft hektiska månader:
- Gensvaret har varit fantastiskt och vi kan säga att vi fyllt Nöjesfabriken ändå ut till bredden. Man kan se att behovet av att samverka finns, oavsett om man är ett racing-team, företag i branschen eller en motorklubb. Det är ett av våra finaste syften med den här dagen. I motorsporten möts alla åldrar och vi måste ständigt försöka finna vägar för att kunna inkludera nya i sporten för att få återväxt, säger Suzanne

Expertkommentator från SVT Jonas Kruse som kommer vara en av moderatorerna på Motorsportsalongen, berätar mer:
-Med ett fräscht koncept och ett unikt helhetsgrepp kan Motorsportsalongen ge hela Sveriges motorsport en ny träffpunkt för att bygga sporten vidare för alla inblandade parter. Det gillar jag, säger Kruse.

Under den här dagen kan man titta på fräcka fordon, lyssna på intressanta föreläsningar eller ta del av intervjuer från nya som gamla förebilder inom motorsporten. Dessutom finns det många
roliga aktviteter för barnen, vilket gör at hela familjen är välkommen!

Eveline Walfridsson, projektassisten på Motorsportsalongen tillägger:
- Motorsportsalongen är eventet som har saknats för branschen som vi känner det. Här kan hela familjen ta del av motorsport på nära håll, utan att behöva åka ut på rallysträckor i skogen eller besöka en folkracebana. Det skall bli riktigt kul att få vara en del av detta och vi ser fram emot 25 november.

Oavsett om du är nybörjare, proffs, amatör, entusiast eller bara nyfiken på motorsport och människor, då kan vi lova at det finns något för dig!

PS. Notera at arrangemanget håller fri entre.

23-09-28 Ursäkta uppdateringsbrist - men MiV har brutit handleden
En stor ursäkt till alla besökare här för bristen på uppdateringar sedan i tisdags - men Motorsport i Värmland (Webban Maria) bröt handen.

Nu har gipset stelnat och jag ska hålla liv i det som vanligt igen!

23-09-28 Jonas Kruse blir projektledare för Rally-SM
Från 2024 kommer Rally-SM drivas i Svensk Bilsports regi och nu står det klart vem som blir projektledare för SM-serien: Jonas Kruse.
­– Jag brinner för rally. Det vet alla som känner mig. Jag har kört och drivit team och att nu få kliva in och projektleda SM-serien i sporten jag älskar, det kan inte bli bättre, säger Jonas Kruse.

Rally-SM avgjordes för någon vecka sedan i Arvika och Sprint-SM helgen efter. Med det avslutas kapitlet med promotorer inom rallysportens SM. Nu ställer sig mästerskapet till sporter som Drifting och Rallycross som även de har SM som drivs av Svensk Bilsport. Planen är att driva SM-serien relativt oförändrat under 2024, men idéer finns redan nu för hur Rally-SM ska utvecklas. Mål och strategier ska sättas upp för ett långsiktigt arbete med mästerskapet. Ett arbete som startar nu för att vara klart till säsongen 2025.
­– Rally-SM står inför en viktig nystart. Att vi får med Jonas i laget på Svensk Bilsports kontor och i rollen som projektledare för Rally-SM känns fantastiskt. Jonas besitter en stor kunskap om sporten, har ett fint varumärke och har med sin erfarenhet en kompetens om många delar kring den komplexitet som finns för att få en mästerskapsserie på plats. Så det känns mycket bra. Därtill kommer Jonas att få en ny styrgrupp kring sig som stöttar och beslutar kring och om Rally-SM, ett nytt sätt att arbeta som innefattar utskottsrepresentation, arrangörssidan, team, med flera. Det blir en styrka i beslutsfattande och förankring, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.

För många är Jonas Kruse även ett välkänt ansikte i TV-rutan där han under många år varit SVT:s expertkommentator kring bilsport.
– Rally-SM har en stark potential att växa och med de förare och team som vi har haft i år finns det en bra plattform att bygga vidare på. Jag har väl en del tankar på hur vi ska kunna utveckla mästerskapet framåt och det ska bli mycket intressant att få vara en del av det, säger Jonas Kruse, Svensk Bilsports projektledare för Rally-SM.
– Arbetet kommer vara långsiktigt, göras med öppenhet och tillsammans med utövare, arrangörer, leverantör med flera som är involverade i Rally-SM. Målet är att utveckla mästerskapet till en av de bästa som finns. Tillsammans kommer vi lyckas, men det kommer krävas hårt arbete och en smula tålamod, avslutar Jonas Kruse.

Jonas Kruse tillträder sin tjänst den 1 november.
23-09-21 Annas brev – inte utmaningar utan möjligheter och en stark ekonomi!
Tillbaka från semester och säsongsavslutningen 2023 för bilsporten stundar i många sportgrenar. Sommaren har varit händelserik, som brukligt, både utifrån det positiva och negativa. Detta brev blir därför lite längre.

Vi startar med en positiv sak. EM-rally! Jag var själv där på plats i Karlstad när det första EM-rallyt i de värmländska skogarna tog plats. Sverige arrangerar nu både EM och VM i rally vilket vi ska se som en stor framgång. Rallyt i sin helhet fick lovord från förare och organisation, fina sträckor och bra arrangemang. Grattis till er allihop som deltog och bidrog!

En annan tävling som jag besökte under sommaren var en folkracetävling i Karlstad. Tillsammans med mina styrelsekollegor valde vi att förlägga styrelsemötet på plats i samband med tävlingen. Folkrace fascinerar och engagerar! Jag upplever en härlig familjekänsla, glädje och en enorm stolthet hos utövare och arrangörer. Det gör mig väldigt glad. Styrelsen leder oss i all vår verksamhet och vi gör det med den verksamhetsplan och budget vi lägger varje år. Därtill så har vi uppföljning kring den på våra styrelsemöten samt att ett antal andra beslut som också fattas vid de tillfällena. Ett sådant beslut från styrelsemötet var att nominera Pontus Sandell till Rådet för ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden i den dialog som förs i ämnet med Riksidrottsförbundet. Fredrik Wakman nominerades till Rådet för anläggningar och idrottsmiljöer hos Riksidrottsförbundet. Båda posterna viktiga i arbetet med våra dialoger och gemensamma utveckling tillsammans med Idrottssverige och Riksidrottsförbundet.

Eventuellt har en del av er läsare noterat att jag figurerat i en artikel där jag kopplats samman med den rekrytering som Fotbollförbundet just nu genomför för att tillsätta en ny generalsekreterare. Där artikeln påstår att jag skulle vara en av kandidaterna. Jag vill här säga klart och tydligt att jag INTE är aktuell för uppdraget. Jag har redan världens bästa jobb där flera roliga utmaningar väntar framöver och viktiga processer, såsom Rally VM och SM, Svensk Bilsport strategi 2030, applikationer och utveckling på många håll. Men jag tycker att det är roligt och bra att det dyker upp, det visar att vi inom Svensk Bilsport gör saker rätt. Saker som gjort avtryck utanför vår egen bilsportarena. Och det är det jag vill fortsätta arbeta med. Men jag önskar stort lycka till på tjänsten till den som kommer tillträda rollen som ny generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet.

Runt om i landet har det körts tävlingar under hela sommaren. En hel del mästerskap har avgjorts fram till nu. Vi har nyligen avgjort både Crosskart-SM och Rallycross-SM. Och i helgen var jag på plats i Arvika när Rally-SM gick i mål för säsongen.
Rally-SM som nästa år kommer att drivas av Svensk Bilsport. 2024 är planeringen att SM-serien kommer köras väldigt likt det som gjorts i år för att till 2025 utvärderas och se över utvecklingsmöjligheterna inom mästerskapet. Just nu är det diskussioner med de sista arrangörerna för 2024 och inom kort vet jag att de första TV-reken ska göras för de kommande produktionerna som 2024 kommer livesändas från SM-serien i rally på www.svenskbilsporttv.se

Tyvärr har den gångna tävlingssommaren varit skoningslös mot bilsporten genom en olycka med dödlig utgång och en olycka med skadade personer.
I dragracingen var det en motor som exploderade och två personer fick föras till sjukhus. Den andra olyckan kom i rally när en bil gick av vägen och där föraren omkom.

Sorgen för det som hände är total och mina tankar finns hos familj och vänner. Men jag vill ändå verkligen lyfta fram det säkerhetsarbete och den krisberedskap som arrangören i Hässleholm genomförde i samband med rallyolyckan. Allt från att räddningspersonal var snabbt på plats och ambulansen avgick från platsen tio minuter efter att olyckan skett, till hur arrangören fortsatte krisarbetet med information för team och tävlande till omhändertagande av funktionärer. I rally, där tävlingen sträcker ut sig över stora tävlingsområden och där flera sträckor kan vara i gång samtidigt, är ett välfungerande krisarbete av största vikt.

Den afrikanska svinpesten som är livshotande för vildsvin och grisar har tagit sig in i landet. I publicerande stund av denna text är ett stort område i Västmanlands län runt Fagersta och Norberg avlyst och där råder totalförbud för att vistas i skogen. Vid en första anblick kan det kanske kännas som att det här vilddjursproblemet inte har med idrotts- eller bilsportvärlden att göra. Tyvärr har den det. För sporter som bedriver sitt utövande direkt i skogen är det stopp. Men även för bilsporten blir det drabbande, särskilt för rallysporten som oftast kör på skogsvägar och där publiken rör sig i skogen. Riksidrottsförbundet arbetar nu i frågan i dialog med idrottsförbunden, Jordbruksverket och nu berörda Länsstyrelser. Så en spridning av denna svinpest kan få stora konsekvenser för svensk idrott.
Mer information finns att ta del av här, https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/2023/afrikansk-svinpest

På klassiska Lydden Hill i England där rallycrossen tog sin början i slutet av 60-talet brann i somras ett helt teams bilar och utrustning upp i VM-rallycrossens högsta klass.
Resultatet.
Utredning och totalstopp för tävlande med RX1-bilarna.

Senare i under sommaren kom nyheten om att STCC ställde in 2023 års säsong.
Att säga att elbilssatsningen inom bilsporten fick sig ett par tuffa smällar under de där månaderna är nog ingen underdrift. De som är emot elbilstävlande ropade högt och skadeglatt. Men få lyfte fram att det körs lyckade elbilsserier. Extreme E, Nitros Rallycross och rallycrossens RX2e (vars bilar nu ersätter RX1.orna när de två sista deltävlingarna av VM i rallycross ska avgöras) har körts några år. Banracingklassen Next Gen Cup hade premiär i år och är ett bevis för att elbilstävlandet kliver framåt.
Den traditionella vagnsparken inom många av sportgrenarna är stor och därav intresset för framtida och mer fossilfritt bränsle. Men dragningen mot den värld som civilsamhället driver mot är också ett måste. Att förflyttningen till att fler sportgrenar inom bilsporten kommer köra fossilfritt i framtiden pågår är tydligt och helt i linje med det som är beslutat, både från internationella bilsportförbundet FIA och Svenska Bilsportförbundet. Att bilsporten arbetar nära civilsamhället, forskningen och nuvarande och framtida biltillverkare är mycket viktig del i den processen och för den fortsatta bilsporten.

Ni kanske sett nyheten. Erik Åström blir ny Event Director för Rally Sweden. Något som känns väldigt bra. Med Erik får vi en person som har en stark förankring både i bilsporten och i Umeå och närregionen där han har bra kontakter med det för oss så viktiga föreningslivet som är med och genomför Rally Sweden. Utan dem klara vi inte av det. Därtill kommer han att föra dialogen med markägarna och samebyar, utan deras insatser klarar vi heller inte av det. Rally Sweden går in i en intensivare fas med snart både biljettförsäljning, ny hemsida, sträckförslag och samtal med myndigheter. Vi har också haft ett första möte med mellannorrlands och övre norras distriktsstyrelser för att hitta ett tajtare samarbete.

Idiot.
Hur kan du vara så dum i huvudet.
Försvinn för fan.

Hej och försök känn dig välkommen till bilsporten!
Ovan är inte de värsta glåporden. Men det är aldrig roligt att bli uthängd, hotad eller kallad för både det ena och det andra, men värst är, tycker jag, när det sprids rena lögner. Det är inte okej att någon får uppleva detta. Och när detta även drabbar våra ideella är vi illa ute. Vem vill ta på sig uppgifter när de sen blir uthängda i sociala medier?
Det här är ett problem som växer sig större och större och det kräver att personer börjar tänka efter en extra gång, faktakolla, innan tangenterna slås ner och det skickas i väg i riktade hot eller elakheter.

Styrelsen har lyft frågan ytterligare och förbundet sitter nu och skapar ett mer intensifierat arbete med Nej till näthat som är grundat av Prinsparets stiftelse.
Även internationellt är det här högt upp på agendan hos FIA som nu kliver in i United Against Online Abuse, https://unitedagainstonlineabuse.com/
Vi måste stoppa det här beteendet. Vi i bilsporten och idrottsrörelsen i stort har svårt nog ändå att få in ideella krafter. Att mötas av hatande hjälper inte.

Styrelsen och årsmötet tillsammans beslutade också i april om att gå vidare med den strategiska plattformen Svensk Bilsport 2030. Där har vi Tony Ring och Peggy Dicksdotter Hermansson från styrelsen som går längst fram och tillsammans med Reach Potential, leder oss övriga i processen. Det känns jättebra och spännande att vi tillsammans ska jobba för en enad stark bilsport. Folksporten som skapar världsmästare, lägg det på minnet!

Det är inte bara det att jag sitter på informationsmöten kring svinpest, världsläget och terrorberedskapen i Sverige. Utöver det så har vi ett ekonomiskt läge i vår värld nu som slår hårt mot oss och idrotten. Jag hör det tydligt när vi generalsekreterare från förbunden träffas. Det är tufft nu. Så även för oss. Men vi kommer från fina år med plusresultat varav några även innan Coronastöden som idrotten fått. Vi står starkare än någonsin med 13,5 miljoner bättre än budget de tre senaste åren. Det har varit tuffa år med besparingar, olika stöd, men också en lyckad satsning på vår TV-plattform och andra kommersiella delar. Att vi ska använda dessa till att gå framåt nu när det behövs som mest tycker jag är helt rätt för att satsa vidare på utvecklingen av Svensk Bilsport med exempelvis, den efterfrågade utbildningsplattformen, svenskbilsporttv.se, Rally-SM, Folkraceappen.

För att återkoppla till rubriken; vi står inför en hel del utmaningar framöver. Men som någon alltid säger på kontoret. Utmaningar är möjligheter. Så. Vi har gott om möjligheter framöver.

Himlen var grå. Gatorna svarta och blöta. Men minnena förblir ljusa.
För någon vecka sedan hedrades den omkomne rallyföraren Christoffer "Kicken" Jacobsson med en rallybilskortege genom Visby efter begravningen.
I Arvika hölls en tyst minut under SM-finalen i Rally.
Jag har fått förklarat för mig vilken fin person han var.
En person som bar på en glädje till livet, till vänner och till rallysporten.
Även bland oss som inte kände dig är vi många som sörjer.
Många som drabbats av det ofattbara när någon slits ifrån oss alldeles för tidigt.
Många som vet hur stor saknaden och smärtan är.

Alla tankar till er som drabbats.

Anna Nordkvist
Svensk Bilsports generalsekreterare

23-08-14 Erik Åström blir ny Event Director för Rally Sweden
I februari 2024 körs Rally Sweden för tredje året i rad med Umeå som centralort. Nu står det klart att det blir Vännäs-sonen Erik Åström som tar över rollen som Event Director för Rally Sweden.
– Det är en ära att kliva in på den här tjänsten, säger Erik Åström som tidigare varit involverad i Rally Sweden genom sin motorklubb Vännäs MK som haft ansvar för fem sträckor av VM-tävlingen.
– Det har gett mig en inblick i en del av rallyt, men det här är ett jätteevenemang.

Åström kommer närmast från en tjänst inom byggbranschen, han har tidigare arbetat som journalist och har även en gedigen bakgrund i föreningslivet som tidigare klubbdirektör och nu ordförande i Vännäs MK.

Nu väntar uppdraget på Rally Sweden, Sveriges största återkommande publika idrottsevent som etablerade sig 2022 i Umeå efter flytten norrut från Värmland.
– Första punkten blir att komma in i organisationen och skapa mig en egen uppfattning, men det närmar sig med stormsteg så jag tror det blir hårt arbete från start. Det finns en enorm kompetens i organisationen med teamet runt om i hela Sverige och Norge, så det handlar mycket om att kunna vara personen på plats, samordna och vara kontaktperson för väldigt många. Vi ska fortsätta på det som redan är bra och därefter utveckla det här starka varumärket som vi har inom bilsporten. Om man ser det lite utifrån så är det fantastiskt att vi har en återkommande VM-tävling i Sverige, säger Erik Åström.

Erik Åström kommer tillträda sin tjänst i början av september.
– Med Erik får vi en person som har en stark förankring i Umeå och närregionen där han har bra kontakter med det för oss så viktiga föreningslivet som är med och genomför Rally Sweden. Utan dem klara vi inte av det. Därtill föra dialogen med markägarna och samebyar, utan deras insatser klarar vi heller inte av det, vi är beroende av många människor för att få det att fungera, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare och vd för Rally Sweden och fortsätter.
­– Han kommer från sporten och har även en bred yrkesmässig bakgrund och var faktiskt ett namn för tjänsten redan förra året. Nu fick han ett år till att samla på sig viktig erfarenhet av evenemanget. Jag fick nöjet att arbeta tillsammans med Erik förra året och inblick i hans passion, kompetens och erfarenhet och det känns verkligen bra för utvecklingen av Rally Sweden i Umeå och regionen. I slutet av augusti samlas vi alla i Örebro för en kick-off, där blir det avstamp inför 2024 och Erik får där också möjlighet att lära känna teamet.

Rally Sweden 2024 med Umeå som centralort körs 15-18 februari. (tbc FIA WMSC)
23-07-17 Motorsportsalongen - ny mässa slår upp portarna på Nöjesfabriken 25 november 2023!
25 november kl 10-17 hålls Sveriges enda nischade mässa inom motorsport. Evenemanget kommer att hållas på Nöjesfabriken i Karlstad och fabrikens 9 000 m2 kommer erbjuda besökarna en spännande upplevelse av tävlingsfordon, utställare, musik, tillbehör, tävlingar, motorsportsprofiler, racingteam och föreläsningar.

Bakom satsningen står Svenska Bilsportförbundet, tillsammans med arrangören Motorsportsalongen och Nöjesfabriken i Karlstad. Suzanne Walfridson från Motorsportsalongen berättar vidare:
– I motorsporten möts alla åldrar och vi måste ständigt försöka finna vägar för att kunna inkludera den yngre generationen till att finna glädjen i sporten, utan samarbeten och återväxt av nya nyfikna motorsportentusiaster, stannar såväl sport som föreningsliv upp. Föreningslivet inom motor har enligt min mening, tappat en generation, kanske två, och det gör att vi också tillslut står tomhänta på funktionärer, motorklubbar, fans, mekaniker och tävlingsteam. Det tror jag ingen vill se som har minsta gnutta intresse för fart, fläkt och puls som motorsporten ger, säger Suzanne Walfridson.

Från Svenska Bilsportförbundet känner även generalsekreterare Anna Nordkvist vikten av att säkerställa framtida motorsportentusiaster och har därmed bestämt sig för att vara samverkanspartner till den här nya mässan som Motorsportsalongen anordnar i november
2023:
– Vi på Svenska Bilsportförbundet jobbar med olika mål, att göra sporten mer inkluderande, för mångfalden, bygga starkare förbund och regioner, hitta hållbara tävlingar och promotorer, samt göra framsteg inom miljöarbetet. Det händer mycket i motorsporten och vi behöver alla hjälpas åt för driva motorsporten framåt och slå hål på fördomar som skapats. Därför är det viktigt för oss på Svenska Bilsportförbundet att vara med på Motorsportsalongen i november, säger Anna Nordkvist, generalsekreterare på Svenska Bilsportförbundet.

Värmland har alltid varit starkt förknippad med motorsport och när Motorsportsalongen bestämde sig för plats och yta föll valet naturligt på Nöjesfabriken i centrala Karlstad, vilken driftchef Malin Lundberg är extra glad för:
– Vi är glada att arrangörerna valt att lägga detta event hos oss. Det kommer med all garanti lysa upp Karlstad i mörka november, säger Malin Lundberg på Nöjesfabriken.

Den här dagen kan man ta tillfälle att skapa nya relationer, underhålla kontakter och skapa värdefulla samarbeten framöver. Vill man titta på fräcka fordon, lyssna på intressanta föreläsningar eller ta del av intervjuer från nya som gamla förebilder inom motorsporten, kommer den chansen finnas. Dessutom finns det många roliga aktiviteter för barnen, vilket gör att hela familjen är välkommen!

Oavsett om du är nybörjare, proffs, amatör, entusiast eller bara nyfiken på motorsport och människor, kommer det finnas något för dig denna dag!

PS. Motorsportsalongen håller gratis enentré!

www. motorsportsalongen.se
23-07-12 SxS Nordic återvänder till Tierp Arena – körs ihop med Dragracing-EM
Succéserien SxS Nordic kommer köra sin tredje deltävling på Tierp Arena lördag 12 augusti. På plats utlovas en ny bansträckning och mycket action.

Medan side-by-side-fordonen gör upp i kuperad terräng kommer Dragracing-EM gå av stapeln på de långa asfaltsrakorna ett stenkast bort. Helgen brukar locka runt 35 000 personer, där lördagen är den mest publiktäta tävlingsdagen.

SxS Nordic är en terrängserie med side-by-side-fordon av märket Can AM. Serien är en enhetsklass och skapades för att både etablerade tävlingsförare och nya motorsportentusiaster skulle kunna tävla på lika villkor.

Sandra Hultgren, eventkoordinator SxS Nordic:
”Tierp Arena har alltid välkomnat oss med öppna armar. Så när det öppnade sig en lucka i tävlingskalendern var det ett enkelt beslut att återvända. Vi förväntar oss mycket publik och kommer lägga krut på att skapa publikvänliga platser kring banan. Eftersom ekipagen kör i blandad terräng är teamwork nyckeln till framgång. Som publik kommer det vara stora hopp, sladd på grus och mycket action. En bra kontrast till dragracing.”

Urban Axelsson, VD Tierp Arena:
”Vi är både förväntansfulla och glada att SxS Nordic återvänder till Tierp Arena. Redan efter första deltävlingen initierade jag för vidare samarbeten. Det här blir ett bra komplement under vår redan stora tävling och även en positiv överraskning för den inbitna dragracing-publiken. Vi jobbar alltid för att skapa bra event för hela familjen och där tror jag verkligen att SxS Nordic kan charma publiken.”

Tabell och resultat inför tredje deltävlingen: https://sxsnordic.se/resultat/
23-07-10 Annas brev – sport är så mycket mer än sport
Säsong, semester och sommar.
Ledighetens tid drar in över landet.
Kalendrarna ekar tomma och förhoppningarna glittrar i skuggan i ett avstannat Sverige.

Själv mixar jag allt det med lite bilsport också, senast nu i helgen på VM-rallycrossen i Höljes. Men innan ytterligare väntande sommarledighet för min del, kommer här lite spontana nedslag från tiden sedan senaste brevet.

Vi är helt klart inne i en hektisk period nu med mängder av tävlingar, både bredd och mästerskap under tiden som många är på väg in i semestertider.

Så även Svensk Bilsports kontor. Det gör att det behövs lite planering för den som tänker ta ut sin licens eller liknade. Svensk Bilsports centralorganisation är liten och vi, som många andra, kommer att ha begränsad tillgänglighet på kontoret under vissa veckor.
Kontoret är inte stängt, men saker kan ta längre tid och det kan ställa till det om det är kort tid till race.

Idrott och politik hör inte ihop brukar det sägas. Men jag tror vi är många som känner att det inte längre gäller. Snarare tvärt om tänker jag. Jag hör det av mina generalsekreterarkollegor på andra idrottsförbund och jag ser det på nära håll hur vi inom bilsporten återkommande har avgörande frågor på vår agenda som berör myndigheter och politiken. Ett positivt exempel är det hållbarhetsarbete som vi arbetar med där Riksdagsledamoten Marléne Lund Kopparklint gästade Gelleråsens Motorbana för att se och ta del av de frågor som är kopplade till motorbanor. Allt från hur motorbanan kan verka som en plattform för grön teknikutveckling och hur den främjar biologisk mångfald till den sociala nyttan samt ljud/bullerfrågan.

Läs mer om det här: https://www.sbf.se/nyhetsarkiv/2023-06-19-stort-intresse-for-bilsportens-hallbarhetsarbete

Gällande myndigheter. Skyltfrågan kring arrangemang på vägar har under året varit en stor fråga för oss och delar av Idrottssverige. Här har verkligen samarbetet med Riksidrottsförbundet varit en styrka i dialogerna med myndigheten att påvisa den faktiska innebörden av beslutet, att arrangörerna ej ska belastas för enskild väg samt att de kostnader som gäller anslutning till statlig väg står Trafikverket för.

För att återkoppla till samtalen med mina generalsekreterarkollegor så är vi eniga i våra dialoger om att idrotten måste ta för sig mer, gemensamt. Den kraft och den betydelse för samhället som idrotten i stort har, både för främjandet av fysisk kroppslig hälsa samt inkludering för ett hållbarare samhälle, måste vi bli bättre på att använda oss av. Idrotten är som jag sagt för, hårt ansatt från flera håll.

Samma frågor stod på agendan när internationella bilsportförbundets, FIA:s CEO, Natalie Robyn och jag gästade EU:s huvudkontor i Bryssel för att prata om just de utmaningar som EU ser inom hälsa, hållbarhet, inkludering, ungas hälsa samt mobbning på sociala medier och hur vi inom bilsporten internationellt arbetar med dessa. Frågor som sen även lyftes när FIA höll sin Europa-Sportkonferens i Cordoba i Spanien direkt efteråt.

Almedalsveckan. Denna vecka som så länge varit mer än en chans för politiker att lyfta sina budskap. Sedan många år har det varit en form av mötesplats för beslutsfattare och länge har vi pratat om att vara representerade där. Så blev det i år. Under några dagar av veckan var jag på plats för att sitta i paneldebatter och medverka som gäst vid olika seminarier som handlade om miljöfrågor, fördomar inom bilsportens påverkan på miljö, teknikutveckling och Rally Sweden.

Så, jag vill nog ändå påstå att idrott och politik sitter samman.

Äntligen har Svensk Bilsports Utbildningsplattform öppnat upp. Det är en plattform där utbildningarna för licenser kommer kunna tas online. Först ut är grundutbildningen till Funktionärslicens som kommer finnas att gå digitalt till samtliga sportgrenar. Den här plattformen har varit efterfrågade länge och nu är de första delarna på plats. Därefter kommer utbildningarna att byggas på allt eftersom.

Därtill är det full fart på verksamheten ute i landet med alla tävlingar. Folkracefestivalerna närmar sig, det är tävlingar inom nästa alla sportgrenar runt om i landet. SM i Drifting är körd och Karting-SM står för dörren och nyligen genomfördes SM-veckan med rallysprint och Radiostyrd bilsport. VM-tävlingen i Höljes har körts och senare i sommar jubilerar Västkustloppet med 70 år för att bara nämna en liten del av all bilsport som genomförs under sommaren.

Jag hoppas ni hinner ut och njuta av en del av den.

Till nästa gång, ha en underbar sommar.

Hälsningar
Anna Nordkvist
Svensk Bilsports Generalsekreterare
23-06-07 Fokus på Rally Sweden – Annas brev
Sitter med en morgonkaffe och samlar intrycken efter helgens resa. Är just hemkommen från VM-tävlingen i Rally på Sardinien. Tänker på snö och hur unika vi är. Känner att alla som varit med och skapat det Rally Sweden vi har idag ska veta att vi ligger långt fram.
Långt fram som arrangörer, långt fram som värdstad, långt fram med försäljning och partnerpaketering.

Det som påbörjades första året i Umeå och som nu utvecklats med närheten till rallyt för besökare och med Red Barn Arena är något som VM-arrangörerna är avundsjuka på. Men Rally Sweden inte bara vår, bilsportens, angelägenhet. Det är ett event som gynnar andra sporter, ett event som visar att Sverige kan arrangera internationella sportevent på högsta nivå. Rally Sweden är ett av Sveriges återkommande största publika idrottsevenemang. Det är något vi i bilsporten och alla ni som är med och genomför den festen ska vara stolta över.

Jag upplever evenemanget för första året som organisatör och VD och det har varit svårt att föreställa sig hur det skulle vara i efterhand. Fortsatt summerar och analyserar vi årets rally, både ekonomiskt och organisatoriskt. Rally Sweden har idag tre anställda, men 150 personer på lönelistan när rallyt genomförs. Därtill lyfts även förbundets resurser in i evenemanget, exempelvis för att få det att växa ytterligare kommersiellt och kommunikativt.

Rally Sweden omsätter ca 50 miljoner under en kort period och allt ska sen sammanställas därefter på kort tid. Vi ökade i år partnerintäkterna och vi levererar även tillbaka ca 4-5 miljoner till lokala föreningar för årets rally.
Men vi vet också att vi måste förändra en del processer och sänka utgifter inför kommande rallyn.

Men det är första året det drivs hundra procent ägt av förbundet. Att då ha en rörlig organisation med sig som har så stor erfarenhet, har varit helt avgörande och kommer också att vara framöver för den fortsatta etableringen och utvecklingen i Umeå.
Ett VM arrangemang i rally är inget man lär sig över en natt.

Samtidigt som vi avslutar 2023 är vi i gång med arbetet för 2024. Vi har en bra dialog med Umeå som vi kommer samarbeta ännu mer med. Även om vi ligger långt fram som arrangemang vill vi tillsammans stärka oss inom flera områden, så som hållbarhet men också ansvarstagande för samhällsfrågor, föreningslivet, bredda oss i regionen och återväxten av sporten.

Rally Sweden har avtal med promotorn även för 2024. Jag upplever att vi hade bra samtal för framtiden under de möten som var med promotorn av WRC under besöket i Sardinien. Och vi arbetar nu på att säkerställa ett nytt avtal för nya VM-år i Sverige.

Som jag förstår det, utan att ha läst det själv, så finns det frågor ute i rörelsen om detta verkligen är rätt väg för förbundet, att riskera att sätta sig i en situation där förbundet inte klarar av det. Informationen av att vi blir ifrågasatt av vår egen rörelse sprider sig även till FIA och Promotorn vilket är oerhört illa. På årsmötet fick vi berättigade frågor tycker jag om strategin framåt, och att den inte är helt satt, där behöver vi fortsätta arbeta på den för att trygga våra medlemmars eventuella oro, men vi fick också i Förbundsmötesförsamlingen ett starkt nej på frågan om vi ska lägga ner Rally Sweden.

Vi ser det runt om i Idrottssverige hur viktigt det är med lägerelds-event. Stora arrangemang som samlar folk och intresse i idrotten. Tävlingar och event som ger tillbaka till en stad, region och idrottsliv. Orienteringens O-Ringen är ett, Riksidrottsförbundets eget SM-Veckan ett annat. Att Svenska Bilsportförbundet nu är ägare av ett eget sådant event som dessutom är ett VM är en styrka för hela bilsporten. För mig är det en självklarhet att förbundet ska engagera sig.

Att utveckla och trygga den kommersiella plattformen för rallyt är viktigt framåt.
Vi arbetar nu med att se hur vi ska utveckla biljettförsäljningen, hur paketeringen av biljetter ska se ut och att möjliggöra olika slags paketeringar samt sponsorportaler.

Närmast i arbetet ligger också att få till sträckor med berörda intressenter. Det är tyvärr många av oss som blir påhoppade på sociala medier, inte minst våra samebyar som vi arbetar nära med och är beroende av. Jag tycker det är oacceptabelt att detta ska får förekomma och något vi sätter fokus på med både den nya utbildningsplattformen, men också i Rally Sweden. Kraften i evenemanget ska vi använda till något gott och det är att alla har en plats, alla är lika värda och INGEN ska bli smutskastad på vare sig sociala medier eller andra ställen.

Själv har jag en sådan passion för Svensk Bilsport att vi ska må bra och utvecklas, är övertygad om att hela förbundsstyrelsen och bolagsstyrelsen för Rally Sweden känner detsamma. Jag vet att många utövare känner det efter frågor jag och medarbetare fått kring rallyt och glädjen i sorgen att behöva lämna Värmland, men ändå lyckats ha kvar ett VM-rally i Sverige. Medlemmarna tycker jag ska vara enormt stolta över att vara ägare till Sveriges återkommande största publika idrottsevenemang!

Jag hoppas verkligen att ni, medlemmar, utövare, funktionärer och intressenter känner som jag,
en stolthet i att vara en del av Svensk Bilsport och Rally Sweden.
För vi gör detta tillsammans!

Hälsningar
Anna Nordkvist, Svensk Bilsports Generalsekreterare och VD Rally Sweden
23-05-22 Full fart mot en ny tävlingssäsong – Annas brev
Känslan.
Att få låsa upp huset på landet.
Öppna dörren mot en värmande tid som ligger ny och oanvänd framför oss.
Den känslan är för mig svårslagen.

Vi kliver in i ett nytt tävlingsår även om flera serier har startat upp så är det nu det känns på riktigt tycker jag. Och något som märks på telefonsamtal och mail in till kontoret och licens- och teknikavdelningen.

Samtidigt är det så att Svensk Bilsport lever året om. Ofta på en höst får jag frågan från vänner utanför bilsporten om säsongen är över nu och det är lite lugnare.
Svaret är faktiskt nej. I alla fall inte för all personal på kontoret, de som arbetar i våra utskott, kommittéer och styrelsen. Det är säsong året runt. Tävlingar, galor, möten, konferenser, mässor, planering och utvärderingar.
Svensk Bilsport är så mycket mer än det servicekansli det en gång var. I en ny tid vill jag mena att vi har vuxit i vår verksamhet och med det arbetar vi nu både bredare och närmare verksamheten med den utveckling som görs inom flera områden, inte minst kommersiellt för att möta upp mot de minskade intäkterna från exempelvis statens pengar till idrotten.

Frågan som ofta kommer till mig är; vad får vi egentligen för våra licenspengar?
En berättigad fråga. Men det korta svaret är att, absolut inte allt som drivs genom Svensk Bilsport idag. För faktum är att Svensk Bilsport idag budgetmässigt inte kan bedriva den rent tävlingsmässiga service som utövare och medlemmar förväntar sig och i vissa fall kräver idag om vi bara ska förlita oss på licensintäkter.

Jag har sagt det förr och jag lyfter det igen. Ska vi utveckla bilsporten för dagens utövare, medlemmar och publik, samt att arbete med att rekrytera fler till vår sport, då krävs ett kommersiellt arbete där vi bättre måste ta hand om, och utveckla, förbundets egna rättigheter. Intäkter vi sen använder för återinvestering i utveckling av Svensk Bilsport.
Och jag vill säga att vi är på rätt väg.

Rally-SM är ett sådant steg. Från 2024 ska det drivas i förbundets regi och inte genom någon extern promotor. Arbetet pågår nu för fullt med planeringen för kalendern för 2024, men än mer hur Rally-SM ska se ut nästa år och framåt med koncept, klasser och paketering.
Sportgenskoordinatorn för Rally, Lars Jonsson, är projektledare för arbetet och har satt samman en projektgrupp som sedan beslutet redan haft ett antal möten med olika intressenter och fler är inbokade.

Förbundsmötes helg.
I år genomfördes den i Lund.
Förbundsmötet röstade in tre nya personer i styrelsen och med det är den fulltalig igen.

Det är alltid spännande när nya konstellationer bildas och ska samverka, men för mig känns det som valberedningen hittat bra kandidater för uppdraget.
Med det vill jag även passa på att tacka den styrelse som suttit fram till nu och de personer som inte förlängt sina uppdrag. Blickar vi tillbaka har det varit en del tuffa år där styrelsen stått upp och som jag tycker tagit viktiga beslut framåt för Svensk Bilsport.
Att sen personer i en styrelse konstant och år efter år hängs ut, svartmålas och förtalas är tyvärr en del i vår verklighet som vi ännu inte besegrat.

Det är tråkigt. Men så ser en del av vår älskade bilsport ut.
Självklart har alla rätt att tycka och förändra, vi är en demokratisk rörelse, men gör det rätt. Framför fakta och sakfrågan, så kommer det behandlas med största respekt.
Med påhopp, förtal och hot kommer vi inte få lättare att rekrytera ledare, funktionärer och förtroendevalda.

Under Förbundsmöteshelgen togs ett riktningsbeslut på att arbeta vidare med den plattform som tagits fram för Strategi 2030. Och jag kan bara hålla med ordförande Roger som sa att det kommer bli en spännande resa och en resa som kommer behöva göras i nära samarbete med de många förtroendevalda och anställda inom vår idrott.

I Trafikverket-frågan där Regeringen beslutat att Trafikverket under 2023 ges möjlighet att inte begära ersättning från ideella föreningar och organisationer som ordnar arrangemang på vägar som inte är enskilda råder det fortsatt frågetecken kring de enskilda tävlingarna där det nu fortsatt ligger kvar kostnader. Att inte dessa tagits med i beslutet är oroväckande och mycket märkligt då det är något som vi framfört i alla dialoger med myndigheten. Nu väntar nya dialoger med Regeringen där vi måste få klarhet i Trafikverkets agerande och där Regeringen måste se värdet i den svenska idrottsrörelsen och vad den ger till samhället och säkerställa att den här formen av kostnader inte alls hamnar på det svenska föreningslivet, så jag hoppas på ett nytt och ekonomiskt lugnande besked för framtiden inom kort. Du kan läsa Regeringens beslut här.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/05/regeringen-underlattar-for-foreningar-som-vill-ordna-arrangemang-pa-vagar/

Tillsammans med KAK:s, Anders Ydstedt deltog jag på Riksdagens bilnätverk (samtliga partier var inbjudna). Med var även Svensk Bilsports miljösamordnare, Mikael Norén som presenterade projektet biologisk mångfald som fick stort gehör. Flera av de närvarande ville boka träff för mer information om hur bilsporten arbetar med för att bli en mer miljövänlig sport och för att få en djupare information om projektet Biologiskt mångfald. En positiv dag.

Kul att se att vår kanal svenskbilsporttv.se tar ny fart. Över 70 planerade sändningar från bilsporten. Ett bra bevis på att det är full fart mot en ny tävlingssäsong.

Hälsningar
Anna Nordkvist, Svensk Bilsports Generalsekreterare
23-05-19 Vila i frid Pär Backman
Igår förlorade jag en vän och motorsporten en kär fotograf när Pär Backman somnade in efter en tids sjukdom.

Jag är så glad och tacksam för att få ha honom som vän och har mycket i mitt motorsportjobb att tacka honom för. När jag 2004 började jobba med Stecka Walfridson och lärde känna Pär såg han till att jag fick börja jobba med bland annat P-G Andersson och på den vägen är det...

Sedan dess har han inte bara försett mig med bilder, vi har haft många samtal och delar många roliga minnen från rallyskogen och rallycrossbanorna runt om i Sverige.

Kommer sakna dig ofantligt mycket!

Vila i frid kära vän.

23-04-28 Säsongen är här –70 planerade sändningar på svenskbilsporttv.se
Nu finns en diger kalender på plats för livesänd bilsport på svenskbilsporttv.se. Över 70 sändningar finns upplagda redan.

Redan till helgen kan den actionsugne se premiären av SM i Rallycross. Men även Bilcross, Folkrace och Rally när svenskbilsporttv den 1 maj sänder från Lilljumbon i Falköping.

Rally är nytt på kanalen och det finns ytterligare en tävling inplanerad, Rallysprinten i Årjäng, 14 juli.

Men under säsongen kan även Folkrace med bland annat de stora festivalerna ses, Precis som SM i såväl Crosskart, Karting och Drifting samt EM i Dragracing plus en hel del annan bilsport.

Allt finns att se på www.svenskbilsporttv.se
23-03-24 Stjärnfyllt i nya landslagstruppen
Det ryms både etablerade stjärnor och stjärnskott i nya landslagstruppen.

Bilsportlandslaget består nu av 42 förare och 6 co-drivers.
– Superkul att få vara med i ytterligare ett år med landslaget. Jag hoppas vi kan fortsätta utvecklas och ta hjälp av varandra och verkligen bredda sporten, säger Johan Kristoffersson, femfaldig rallycrossvärldsmästare.

Förbundskapten Pier Steffansson tog i dag ut en 48 personer stark landslagstrupp för 2023.

Från Johan Kristoffersson och Indy 500-vinnaren Marcus Ericsson till många nya spännande namn. Veteranen Thed Björk, som i år kör i den internationella TCR-serien, hjälper gärna de unga ta nästa steg.
– Det viktiga för mig med landslaget är att vi stöttar ungdomarna att kunna ta sig fram inom bilsporten. Det är oerhört viktigt. Jag som är lite äldre kan komma med tips och råd åt de nya, säger Thed Björk.

Timmy Hansen, som dubblerar mellan rallycross-VM och ExtremeE under året, är än en gång tacksam för landslagsplatsen.
– Landslaget har varit en enormt stor hjälp för mig att komma framåt i karriären, och fortsätter att vara det. All hjälp med mental träning, fysträning och körläger... Fantastiskt initiativ av Svensk Bilsport att driva sporten framåt, säger Timmy Hansen.

2022 var ett framgångsrikt år för svensk bilsport på den internationella scenen.

Förutom Johan Kristoffersson och Marcus Ericssons framgångar blev Linus Lundqvist förste svensk att vinna amerikanske Indy Light-mästerskapet, Viktor Gustafsson blev världsmästare i karting, Dino Beganovic säkrade totalsegern i Formula Regional European Championship – det som anses vara det tuffaste juniormästerskapet i bilsportvärlden – samt Anton Marklund tog hem EM-guldet i rallycrossens Europamästerskap.
– Det är som alltid inspirerande att gå in i ett nytt tävlingsår. Vi har de senaste åren haft riktigt fina framgångar i flera av våra sportgrenar. Bilsporten tävlar i sexton olika sporter med flera underklasser så det finns gott om duktiga kandidater till landslagsplatserna. Men jag känner med den trupp vi har nu så har vi förhoppningar byggas vidare på de framgångar vi haft senaste åren, säger Pier Steffansson.

En del i det framtida utvecklingsarbetet är fortsatt samarbete med Riksidrottsförbundets elitidrottsavdelning.
– Bilsport har genom året drivit sin elitidrottsutveckling mycket positivt och de internationella resultaten har varit bra, vilket möjliggjort att vi kunnat ge monetärt stöd till fortsatt utveckling. Vi, Riksidrottsförbundet, har även stöttat bilsport med operativa insatser i syfte att lyfta aktiva i deras prestationsutveckling, säger Liselotte Ohlson, avdelningschef Elitidrott Riksidrottsförbundet.

Landslagstruppen 2023 i sin helhet:
Oliver Eriksson, MK Speed (Nitro RX, FC1).
Kevin Eriksson, MK Speed (Nitro RX, FC1)
Timmy Hansen, Götene MK (World Rallycross Championship & ExtremeE)
Kevin Hansen, Götene MK (World Rallycross Championship & ExtremeE)
Klara Andersson, SMK Hörby (World Rallycross Championship & ExtremeE)
Linus Östlund, Finnskoga MK
Anton Marklund, Bolidens MK
Johan Kristoffersson, MK Team Westom (World Rallycross Championship & ExtremeE)
Isak Sjökvist, Rasbo Motorklubb (RX2e Rallycross Championship)
Casper Jansson, Rasbo Motorklubb
Filip Martinsson, Orust Bilsportklubb (Rallycross SM, 2400)
Oskar Andersson, Vimmerby MS (Rally SM, nationella 2WD)
Patrik Hallberg, Haninge MK (Rally SM, internationella 2WD)
Algot Hammarqvist, Åtvidabergs MK (RallyX, CrossCar & Crosskart SM, Xtreme)
Alexander Gustafsson, MK Team Westom
Noel Eliasson, SMK Arboga (RallyX, CrossCar)
Mattias Adielsson, Göteborgs MF (Rally SM, nationella 2WD)
Jari Liiten, Sandvikens MK (Rally SM, internationella 4WD)
Tom Kristensson, SMK Hörby (European Rally Championship)
Oliver Solberg, MK Ratten (World Rally Championship, WRC2)
Pontus Tidemand, SMK Eda (European Rally Championship)
Isak Reiersen, Östmarks Motor och Fritidsförening (Rally SM & Rally NM, internationella 2WD)
Mille Johansson, Katrineholms MKMarcus Ericsson, SMK Örebro (Indycar)
Alfred Nilsson, KAK (Italian GT3)
Felix Rosenqvist, KAK (Indycar)Rasmus Lindh, KAK
Andreas Bäckman, Luleå MS (ADAC GT4 Germany)
Jessica Bäckman, Luleå MS (ADAC GT4 Germany)
Linus Lundqvist, KAK
Mikaela Åhlin-Kottulinsky, KAK (ExtremeE)
Dino Beganovic, KAK (FIA Formula 3 championship)
Thed Björk, Karlskoga Motorförening (TCR World Tour)
Joel Granfors, KAK (USF Pro 2000)
Viktor Andersson, KAK
Joel Eriksson, Tomelilla motorklubb (Formula E)
William Karlsson, KAK (ACCR F4 & Eurocup3)
Jesper Sjöberg, SMK Västerås Karting
Viktor Gustavsson, Kristianstads Kartingklubb
Rasmus Jansson, Rasbo Motorklubb
Oscar Pedersen, KAK
Albin Stureson, Kristianstads Kartingklubb
Norton Andreasson, KAK
Caspian Hagman, Jönköpings Karting Club
Joel Bergström, KAK
Jonas Andersson, Motorklubben Team Treske
Julia Thulin, SMK Hörby
Lucas Karlsson, SMK Nyköping
Patrik Barth, Motorklubben Ratten
Johan Grönvall, Motorklubben Team Westom
Johan Johansson, KAK

Mer info: www.bilsportlandslaget.se

23-03-10 Tillsammans gjorde vi det
Tillsammans flyttade vi ett av Sveriges största idrottsevent in i Svensk Bilsports regi.
Tillsammans genomförde vi andra året av Rally Sweden i Umeå.
Tillsammans fixade vi folkfesten och ett fantastiskt Rally Sweden.

Tack alla som var med och hjälpte till, för ni är så många som har en del i denna framgång. Och ni kommer från hela Bilsportsverige.

Tävlingsmässigt blev det ett spännande rally där Ford fick kliva fram och rulla först upp på segerrampen och där vi fick svensk seger i WRC2 genom Oliver Solberg. Riktigt roligt.

Det är svårt att släppa det, Rally Sweden. Och det är som någon sa dagarna efter, nu är man eventbakis. En bra benämning när det efter fullt fokus i ett så stort projekt som sen lyckas så bra är över.
Det blir lite tomt.
Men nu efter några veckors distans så påbörjas arbetet mot Rally Sweden 2024.

Snö och sol i Umeå. Och sol var det även i Bahrain som jag gästade föregående vecka när Formel1 hade sin premiär för årets säsong. Alltid kul och spännande att se Formel1, men anledningen till mitt besök var FIA. Det var årsmöte, styrelsemöte, strategimöte, forum och workshops under hela veckan. Mycket givande dagar med nya kontakter inom bilsportvärlden samt fortsatta dialoger inom gemensamma projekt. Intressant att höra och se vilka olika utmaningar som bilsporten står inför i olika länder. Saker som vi inte reflekterar över är problem för vissa och tvärtom.

För en del problem har vi här hemma i Sverige. Ni kanske läst nyheten om att Motorsporten är hårt ansatt. Att tillgången till skogsvägar blir tuffare för oss förbund som är i behov av det har vi redan sätt resultatet av med inställda tävlingar. Och för mig är det också konstigt att man som skogsbolag bara kan avfärda det miljöarbete som görs inom motorsportförbunden. Det här är en fråga som exempelvis vårt grannland i öst inte lider av där för övrigt samma skogsbolag inte ser ett problem med att köra rally på företagets vägar.
Arbetet för att komma framåt är pågående och jag som ni hade hoppats att detta fått en lösning för länge sedan. Men som sagt, motorsporten är ansatt och vi måste hitta flera nycklar för att komma framåt i frågor som denna.

Utöver det är det Trafikverkets-frågan som berör oss stort. Trafikverkets förändring innebär att samtliga vägmärken som är aktuella för ett arrangemang på statlig väg ska hanteras av Trafikverkets upphandlade entreprenörer och att kostnaden för att genomföra åtgärderna hamnar på arrangören. Kostnaden för detta hamnar på små föreningar, lokala arrangörer – och till slut därmed utövarna. Det går helt enkelt inte längre för föreningar att själva sätta upp skyltar utifrån länsstyrelsen beslut i tillståndet för arrangemanget, något som föreningar genom åren utfört på egen hand till låg kostnad eller ingen kostnad. Vi i Svensk Bilsport är, tillsammans med bland andra cykelförbundet, triathlon med flera och Riksidrottsförbundet, i samtal med såväl infrastrukturministern som Länsstyrelsen för att få fram ett besked. Det här är en brinnande fråga som vi arbetare med på flera olika fronter för att få till en bättre lösning för. Utredningen som pågår samtidigt som beslutet trädde i kraft (något som i sig är mycket märkligt tycker jag) ska presenteras sista mars.

Så tyvärr är rubriken, Motorsporten är hårt ansatt, en verklighet vi lever i nu.
Men positivt är att vi samtidigt ser ett ökat publikt intresse för bilsporten. Vi hade de högsta tittarsiffrorna i SVT på en motorsportsändning under SM-veckans rallysprint räknat på hela 2022 till nu. Vi ser vilken effekt Marcus Ericssons seger i Indy Car haft. Och vi har starka föreningar som vill och kan arrangera bra tävlingar för våra utövare. Så på andra sidan problemen finns det glädje och framgång att bygga vidare på och det ska vi fortsätta att göra.

Sett till pengar så är ekonomin stabil efter corona-åren. Svensk Bilsport har inte på många många år haft en så stark kassa. Pengar som vi nu delvis återinvesterar i vår bilsport, för medlemmar, utövare och den stora publik som finns som vi vet älskar bilsporten.

Tiden går fort och det är snart exakt en månad sedan vi stängde årets Rally Sweden. En framgång blev det. Men vi startade i sorg.

Måndagen i tävlingsveckan fick vi besked om att Roland ”Mikro” Åström tragiskt gått bort. En ofattbar sorg för familjen naturligtvis. Och även en lamslående saknad i Rally Sweden organisationen där Mikro arbetade som banchef. Att Mikro var en man som många kände och tyckte mycket om råder det inga tvivel om och saknaden efter honom kommer vara stor på många håll i Bilsportsverige, kanske mest inom Mikros hemmaklubb Vännäs Motorklubb. Det är få rallyevenemang i Umeåregionen under se senaste 40 åren som inte Mikro varit involverad i. Hans avtryck i rallysporten kommer leva vidare länge.

Det var en glädje att få lära känna dig och arbeta med dig.
Tillsammans gjorde vi Rally Sweden för dig.
Mikro, jag saknar dig. Tack för allt du bidrog med.

Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.
www.sbf.se
23-02-24 Toksladd Bio Surahammar
Lördagen den 11 mars kl 14.00-18.30 kör vi rallybio i Surahammars Folkets hus.



Toksladd 2020-2022 155min utan paus!

Inträde:
150:- vuxen
50:- Barn upp till 15 år
Filmstart: ca 15.00
Går att få med sig en dvd film hem av ett tillägg på 120:-/film

Anmäl er gärna för att bli garanterad plats. Minst 35 anmälda för att vi ska köra.

Bokning görs till: mikael.elofsson@hotmail.se eller smsa till 0735-01 23 44.
23-02-14 SMK Örebros store eldsjäl Nisse Gustafsson har avlidit
Under veckan kom det tragiska beskedet att SMK Örebros klubbkompis Nils-Gunnar “Nisse" Gustafsson avlidit efter en tids sjukdom.

Nisse var känd som Mr. Rally i SMK Örebro och har levt sitt liv med motorspor,t och rally i synnerhet, som sina stora intressen. I SMK Örebro har Nisse fungerat främst som tävlingsledare för Rikspokalen och andra arrangemang.

Nisse har även verkat som distriktsdomare och tillsammans med Lolo anlitats som funktionärer av många andra klubbar på mängder av tävlingar, bl.a VM-tävlingen Rally Sweden.

Saknaden är är stor efter en sann eldsjäl som brann för bilsporten.
Våra tankar går till Lolo och familjen.

/SMK Örebro styrelsen
23-02-11 ACE Championship - new global four-wheel electric racing series to debut in 2024
Vision for ground-breaking new ACE Championship to ‘Level Up’ Motorsport announced in Hyderabad
Today, at the Formula E 2023 Greenko Hyderabad E-Prix, the team behind the brand-new electric racing series have announced their vision for the ACE Championship, which is set to begin globally in 2024.

This all-new four-wheel electric racing series focusing on talent development and innovation, seeks to develop motorsport in underrepresented markets, and provide competitive and exciting racing.

The project lead by former Mahindra Racing CEO Dilbagh Gill is backed by the founders of the ACE Group.

The racing series promises to be transformational for motorsport and the automotive industry with the focus on delivering the following ambitions:

Talent development, at all levels
The series will be a leader in talent development, offering an affordable entry into racing for young drivers and providing an unparalleled opportunity to grow and hone their skills.

It will create career opportunities throughout the roles of the motorsport paddock irrespective of background, location, gender or socio-economic status.

The ACE Championship will have two levels, the entry level Challenger Series and the top-tier Championship. This Championship will be a ‘feeder’ platform for drivers and engineering talent to move into other racing series.

Innovation and technological development with real-world outcomes
Using racing as a platform for development, technology will be fast-tracked into manufacturing and production opportunities in the automotive industry to improve commercial viability, with sustainability and renewable energy central to the innovation.

Developing motorsport in underrepresented markets
The series will run in a regional format and on regional circuits across continents to bring a showcase to areas where fandom and industry around motorsport can be grown in areas underrepresented by existing Championships.

Competitive, engaging racing
Thrilling racing is at the heart of the ACE Championship. The short format competitive racing will use innovation to engage fans in unique new ways. It will be daring, different and digital.

The initial race car will be an evolved vehicle similar in performance to the Gen2 Formula E car.

In a world’s first, the same car will be used in both levels of racing, meaning teams can run four drivers in two Championships with two vehicles, an opportunity afforded by the technological advancements the series will deliver.

There is already significant interest from a range of existing racing teams in joining the series.

Anil Chalamalasetty, Founder of Greenko and the ACE Group, said: “The ACE Group is proud to be supporting this groundbreaking and paradigm shifting new ACE Championship. We believe in innovation that makes a positive difference to society.

“There is a lot of synergy with the technologies being developed within the other ACE Group Companies that would be shared and assimilated to make this a true ‘Road to Race’ and ‘Race to Road’ programme.

“I am so happy this is being revealed at the Greenko Hyderabad E-Prix.

Dilbagh Gill, Founder and CEO of ACE Championship, said: “The ACE Championship is about innovation in motorsport and about opportunity. We are looking at the ACE Championship to provide representation to people who are interested in driving, and engineers, around the world who have not had the opportunity to date and giving them a chance to level up.

“The bedrock of ACE Championship is to provide technology, opportunity and a platform to excel. This is going to be the first championship in the world where one single race car can compete in two different championships – each team can have two different drivers in the ACE Championship and ACE Challenger series, driving the same car, but with two different power levels. We are providing a pathway for our drivers in the ACE Championship, at a low cost, but with high performance.

“ACE Championship is going to be focused around the three ‘Ds’ – we are going to be daring, we are going to be different and we are going to be digital.”

Alejandro Agag, Formula E Founder and Chairman, said: “The ACE Championship is an important initiative. To create opportunities for young drivers to enter motorsport via the ‘electric avenue’ is crucial – and was missing until now. The ABB FIA Formula E World Championship is the pinnacle in electric motorsport, but to have categories which can facilitate younger drivers coming through is crucial and that’s why the ACE Championship is very important.

“The difference between this and other championships is that there is no other electric junior racing series. This is why the ACE Championship initiative is so interesting.

“Having more competitions in countries around the world where there is not as much access to and representation in motorsport is key to success. To create this championship in India is a great idea and certainly fills a gap, in a huge market for the automotive industry.

“The ACE Championship has all the elements to develop extremely well, with all of the right partners and technology, as well as the people leading it.”

Nick Heidfeld, Development Driver and Advisor for ACE Championship, said: “When Dilbagh talked to me about this programme I was interested straight away – a electric junior racing championship has not been done before.

“We want ACE Championship to be fair and affordable, and attract youngsters into the series from all regions of the world to make the step into motorsport. In ACE Championship, we are trying to create something which gives young drivers the possibility to get in into the sport on good circuits and move forward in their careers.

“It is a new project which I enjoy and like. We have a good team behind the championship and I I hope to support and advise on all aspects of the series, as well as provide insight from what I have learned from more than 30 years in motorsport.”
23-01-29 Mattias Ekström wins Race of Champions
Audi driver prevails over Mick Schumacher in the final
Mattias Ekström “Champion of Champions” for the fourth time
Audi delights fans with demo laps of RS Q e-tron and Sport quattro S1
Mattias Ekström has once again demonstrated his world class and versatility: In his Swedish homeland, the rally and circuit pro driver won the “Race of Champions”, a traditional competition between the world’s best motorsport drivers, on an icy track. The two-time DTM champion and rallycross world champion had particularly emotional words for his opponent in the final, Mick Schumacher, whom Ekström defeated despite a short burst of smoke in his race car.

Hot temperatures around Pite Havsbad’s “Frozen Ocean”: In the individual classification of the best drivers on Sunday, the 44-year-old Audi factory driver beat all the opponents he encountered. In the quarter-finals, he prevailed against his compatriot Johan Kristoffersson, who, like himself, is a former World Rallycross Champion. In the semifinals, Ekström met Thierry Neuville, a multiple World Rally Championship runner-up. The Belgian also lost out to the Swede. The final was marked by special emotions: After Mattias Ekström had prevailed over Michael Schumacher in London in 2007 and in Beijing in 2009, thus winning two of his first three ROC titles to date, he now met Michael’s son Mick in the decisive contest.

In the Polaris race car, the Swede was 10.6 seconds faster than the German in the first competition. In the second race, this time in the 320-hp Supercar Lites model, Ekström was involuntarily “on fire”: after half a lap, smoke came out of the fuse box, which did not faze the pro racer. “My co-driver wanted to stop, but I wasn’t that interested in doing so,” he confessed amusedly at the finish after removing the fuse at full speed. Without stopping, he continued to follow the track on the ice rink and was still 1.3 seconds faster than Schumacher.

“What a fabulous result, and this in my Swedish homeland,” said a delighted Mattias Ekström. “The competition with Mick was all the more special because I’ve already won twice against Michael Schumacher. I’m really proud. Mick is a very big talent and he made it to the final of the Race of Champions. He represents the next generation of motorsport drivers, but I’ll keep racing for as long as I can.”

The fourth victory of the Swede, who beat World Rally Champion Sébastien Loeb at the ROC organized by Fredrik Johnsson for the first time in Paris in 2006, was not the only reason for joy for the many Swedish motorsport fans. On Saturday and Sunday, Mattias Ekström thrilled the spectators with demonstration laps of legendary, more than 500 hp Group B Audi Sport quattro S1 car. His Audi teammate, 14-time Dakar record winner Stéphane Peterhansel, also caused goose bumps: He chased around the ice track of Pite Havsbad in the innovative Audi RS Q e-tron rally prototype, which led the Dakar Rally for the first time a few weeks ago.
23-01-29 Far och son Solberg upprepade succén
För andra året i rad reser Petter (48) och Oliver Solberg (21) hem som mästare från Race of Champions.

Duon representerade Norge och vann Nationstävlingen under lördagen. Speciellt Oliver imponerade stort i kampen mot flera av världens bästa motorsportsutövare.

I finalen ställdes Team Norge mot Team All Star bestående av rallyföraren Thierry Neuville från Belgien och Formel 2-stjärnan Felipe Drugovich från Brasilien.
- Fantastiskt kul att vinna igen. Det är svårt att hålla nerverna i schack när man tävlar mot sådana legender, sa Oliver Solberg.

Den yngsta medlemmen i familjen gick obesegrad genom lördagens tävling. Sebastien Loeb, Johan Kristoffersson, Mattias Ekström och Thierry Neuville fick alla smaka på 21-åringens körtalang uppe på Pite Havsbad.
– Den här tävlingen skiljer sig från allt vi är vana vid. Här blir man pressad genom hela banan. Och du vill absolut inte göra din teamkamrat eller ditt land besviken, sa Petter Solberg.

I söndagens individuella tävling nådde Oliver längst i familjen Solberg. Far och son möttes tidigt och Oliver gick vinnande ur den fighten.

I kvartsfinalen kraschade 21-åringen i det första mötet med Thierry Neuville. I den andra omgången vann Oliver mot belgaren, men totalt slogs han ut.

Sveriges Mattias Ekström vann det individuella mästerskapsmötet.
23-01-29 Små marginaler i Race of Champions
Johan Kristoffersson tog sig inte till final i Race of Champions. I lagtävlingen blev det respass i semifinalen och i den individuella tävlingen tog det stopp mot blivande slutsegraren Mattias Ekström i kvartsfinalen.
- Det är inte lätt. Alla är duktiga och det är väldigt små marginaler, sammanfattar Johan.

I lördagens nationstävling vid Pite Havsbad hade Sverige en mycket stark laguppställning med Kristoffersson och Ekström. Team Sweden tog sig också förbi första hindret i form av Team Nordic med Tom Kristensen och Felix Rosenqvist. Tuffare blev det i nästa steg när far och son Solberg, Petter och Oliver, stod för motståndet. Båda svenskarna besegrade Petter, men Oliver tog sin match mot Mattias och därmed föll avgörandet i sista mötet, Johan mot Oliver. Kristoffersson hade råd att förlora med ett par sekunder och tog det därmed kanske lite för försiktigt.
- Så var det. Jag hade möjligheten där, men det var Olivers dag och han körde riktigt fort. Det får bli en liten läxa för mig att inte ha så stora säkerhetsmarginaler, säger Johan.

Team Norway fortsatte sedan fram mot slutsegern och upprepade därmed fjolårets bedrift.

På söndagen hade Kristoffersson chans till revansch i den individuella tävlingen och det började bra med klar seger mot Tanner Foust.
- Han gjorde några små missar som gjorde det lättare för mig.

I kvartsfinalen väntade lördagens lagkompis Mattias Ekström.
- Både jag och Mattias var fruktansvärt revanschsugna, intygar Johan.

Den första rundan var oerhört jämn där Ekström knep segern med sex hundradelars marginal. Johan behövde därmed vinna andra racet och det med en större marginal än så. Tyvärr för Johans del blev inte valet av fordon det optimala i avgörandets stund.
- Om det var någon bil jag inte ville möta Mattias i så var det Polarisen, men det ingår också i det här konceptet, att man ska kunna bemästra alla typer av bilar.

Ekström vann sedan även semi och final fram till sin fjärde titel i Race of Champions. Båda dagarna åkte alltså Johan ut mot de blivande slutsegrarna.
- Det är väl åtminstone någon sorts plåster på såren kanske.

Efter fyra försök får värmlänningen hoppas på en ny chans att ta hem den individuella titeln nästa år.
- Jag måste se till att vinna ett mästerskap först, så att jag blir inbjuden igen.

Race of Champions innebär inte bara tävling mot motorsportslegendarer från alla möjliga discipliner. Det är också ett tillfälle för stjärnfylld gemenskap.
- Det är väldigt mycket roligt som händer runt omkring. Det är inte ofta man får chansen att träffa så många gamla och nya vänner och utbyta erfarenheter.

En stor del av släkten hade Johan också med sig uppe i Piteå. Syster Jenny fick till exempel åka med Johan ute på banan.
- Kul att få bjuda syrran på en åktur, i den snabbaste bilen dessutom. Hon är helt orädd, så hon satt och skrattade hela tiden.

För Johan väntar härnäst ett par uppgifter utanför bilen, som ingenjör åt Ole Christian Veiby, först i Rally Lima och därefter i slutmålet, Rally Sweden
- Det är roligt, lite annorlunda och en annan utmaning för mig.


Tryck här för mer info!
Tillbaka till startsidan