<< Till startsidan
 

OBS! Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev. Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det är klubbinfo, teaminfo eller något annat av intresse. Är det något du vill ha med så maila till: maria@motorsportivarmland.nu

MiV är ju sidan som förmedlar allt NI vill få ut och läsa! Så välkommen att maila in din rapport!

2025

2025
           






25-03-10 Stark start i Italien – Mille Johansson femma totalt i Rally Città di Foligno
19-årige Mille Johansson från Katrineholm, tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika, fick en lovande start i det Italienska Grusmästerskapet. I sin debut med Škoda Fabia RS Rally2 och Hankook-däck slutade de femma totalt och tvåa i klassen för förare under 25 år.

Helgens tävling, som utgick från staden Foligno i centrala Italien, bjöd på nio utmanande sträckor. Mille och Johan kör mästerskapet för teamet MS Munaretto, som dom även kommer tävla tillsammans med i EM under säsongen.
– Helgens tävling var premiären av det Italienska Grusmästerskapet. Det var en ganska tuff och svår tävling med smala och knixiga vägar och mycket stora stenar, vilket gjorde det väldigt svårkört, säger Mille.

Debuten med den nya bilen och däcken innebar en inlärningskurva för duon, och känslan var inte helt på plats under hela tävlingen. Med begränsad tid i bilen och utan möjlighet att testa Hankook-däcken ordentligt inför start, saknades det självförtroende och den trygghet Mille är van vid.

Trots det var dom topp tre på fyra av de nio sträckorna och var endast 0,1 sekunder från en sträckseger på SS3.
– Vi hade inte de bästa förutsättningarna inför tävlingen med begränsad tid i bilen och vi hann inte med att testa Hankook-däcken ordentligt. Självförtroendet och känslan som jag brukar ha fanns inte där från start till mål, men jag försökte pusha mig själv till att våga mer. Med mer tid i bilen ska det bli bättre, fortsätter Mille.

Trots detta levererade Mille och Johan imponerande tider och visade att de redan i premiären kunde utmana i toppen.
– Jag är ändå förvånad över tiderna vi satte och att vi hängde med så pass bra som vi gjorde i den nya bilen, trots att känslan inte fanns där. Det bådar gott för framtiden. Inför nästa tävling ska vi köra mer tester och bygga upp mer självförtroende i Rally2-bilen, avslutar Mille

Nästa deltävling i mästerskapet är Rally della Val d’Orcia den 30 mars.

Länkar:
Kalender Italienska Mästerskapet
Startlista
25-03-09 Carlberg gräver guld i USA
Calle Carlberg kommer tillsammans med Peugeot Sport till start i 100 Acre Wood rally den 14-15 Mars med en Peugeot 208 Rally 4 i USA.

"Jag är så enormt tacksam att vara en del av familjen Stellantis motorsport. Ett stort tack till Peugeot Sport och Peugeot USA för förtroendet. Jag vill också rikta ett stort tack till Opel som låter mig göra ett inhopp i en annan Stellantisbil. Att få möjligheter som denna är precis varför jag vill och är stolt över att vara en del av Stellantis Motorsport."

100 Acre Wood Rally är andra deltävlingen i Amerikanska mästerskapet och körs utanför St.Luis, Missouri. Med 210km specialsträckor blir detta en perfekt uppladdning för säsongen menar Carlberg

"Ja 21 mil special är perfekt för att komma in i bilen igen. Peugeoten och Opel Corsan är nästan identiska och detta blir ett perfekt test inför Junior ERC. Vi kommer att ta med oss den kunskap vi har och försöker göra ett så bra resultat som möjligt. Jag har ingen aning om konkurrensen på andra sidan Atlanten då de kör med helt andra bilklasser än vi är vana vid i Europa. Det ska bli spännande att se hur man står sig i resultatlistan. Vägarna ser fantastiska ut. Lite likt Finland faktiskt med snabba breda vägar. Som jag längtat efter att sitta i en rallybil igen."

I kartläsarstolen ses pappa, Torbjörn Carlberg, tillbaka då Jørgen står över eftersom han precis gjort VM-debut i Rally Sweden tillsammans med Pontus Tidemand. Teamet som driver Peugeoten är franska Team FJ.
24-03-07 Rally Live bjuder på specialpodd istället för inställda Rally Lima
När det stod klart att helgens Rally Lima inte skulle bli av, valde Rally Live att ändå leverera rallyradio till lyssnarna. Tillsammans med Hankook har en specialpodd producerats – istället för Lima.

I avsnittet berättar Jonas Kruse, projektledare för Rally-SM, om bakgrunden till den inställda tävlingen och möjligheten till en ersättningstävling. Lyssnarna får också följa med till verkstaden hos en av världens mest rutinerade däckdubbare, Kenneth Hermansson. Dessutom intervjuas tre av de förare som leder sina klasser i Rally-SM efter Boden:

• Dennis Rådström – Internationella 4WD
• Adam Grahn – Nationella 4WD
• Anders Banger – Standard

Avsnittet finns tillgängligt där poddar finns under Rally Live Podcast och kan även ses på YouTube: https://bit.ly/4bvJsJy.
25-03-06 Mille Johansson inleder Italienska Grusmästerskapet med ny bil
Rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika har ett intensivt år framför sig. Efter en stark inledning i Junior-VM, där de leder mästerskapet efter Rally Sweden i Umeå, väntar nu en fullspäckad tävlingskalender. Förutom sex av åtta deltävlingar i Rally-EM ska duon även köra det italienska grusmästerskapet med teamet MS Munaretto. Redan i helgen drar säsongen igång med premiären av Rally Città di Foligno.

Planen var att Mille och Johan skulle köra en Škoda Fabia Rally2 Evo i både Rally-EM och det italienska mästerskapet. Men tack vare utökat stöd från teamets sponsorer får de nu istället tävla i den senaste modellen, Škoda Fabia RS Rally2. Bilen kommer de använda i samtliga deltävlingar i Italien samt på grustävlingarna i EM.
– Det ska bli riktigt kul att dra igång vår andra satsning för 2025 tillsammans med MS Munaretto. Det har skett en del förändringar sedan vi senast träffade teamet, och en av de största överraskningarna är att vi kommer köra en Škoda Fabia RS istället för Evo-modellen på alla grustävlingar i år, säger Mille.

Ytterligare en nyhet är att Mille och Johan kommer att köra hela säsongen på däck från Hankook, ett val baserat på märkets starka satsning på utveckling. Hankook tar stora marknadsandelar globalt och befinner sig i en positiv fas. Däcken är heller ingen nyhet för duon, som redan kört på dem i både Junior-EM 2024 och Junior-VM, där Hankook är enhetsdäck.

Det Italienska Grusmästerskapet inleds under söndagen med tävlingen Rally Città di Foligno, i centrala Italien. Det blir Mille och Johans första tävling på grus för säsongen, efter att enbart ha kört på snö och is inför och under Rally Sweden. Dom tar också klivet upp från Rally3-bilen som dom kör i VM, till den snabbare Rally2-bilen från MS Munaretto.
– Det blir helt klart en omställning från Rally Sweden till det vi har framför oss i helgen. Jag ska både lära mig en helt ny bil och köra mina första meter på Hankooks nya däck. Skillnaden mellan Rally3 och Rally2 är stor, så det är ett rejält kliv upp. Men vi är här för att lära och har inga stora förväntningar, fortsätter Mille.
– Det ska bli kul att komma tillbaka till Italien för årets första grustävling. Senast vi körde där i november var det riktigt lärorikt att få känna på underlaget i Italien. Nu blir det annorlunda med en ny bil, men den ska vara bättre, så det ska bli spännande att se hur Škoda RS Rally2 fungerar, säger Johan.

Tävlingen, den första av totalt sex i årets mästerskap, avgörs över nio sträckor på nästan åtta mil under söndagen. I Rally2-klassen, som är den högsta klassen i tävlingen, kommer hela 25 bilar till start. Motståndet utgörs bland annat av den mångfaldige Italienska mästaren Paolo Andreucci, VM- och EM-meriterade Alberto Battistolli och den tidigare JVM-föraren Fabio Andolfi.
– Målet med tävlingen är att få en bra känsla för både Rally2 och den nya bilen, samtidigt som vi successivt bygger upp självförtroende och tempo sträcka för sträcka. Under säsongen vill vi självklart gärna ta någon pallplats, men det är inget vi har som krav eller aktivt jagar. Det blir en intensiv säsong, och resultaten får komma när rätt tillfälle ges, avslutar Mille.

Länkar:
Kalender Italienska Mästerskapet
Startlista
Resultat
25-03-05 Calle Carlberg skriver på kontrakt för Opel Motorsport i Junior EM 2025
Calle Carlberg säkrar förlängt kontrakt med Opel Motorsport – siktar mot guld i Rally-EM 2025

Calle Carlberg och hans kartläsare, Jørgen Eriksen, kommer att tävla i Junior-EM 2025 med en Opel Corsa Rally4, under ledning av Opel Motorsports fabriksteam, efter att ha förlängt sitt kontrakt med ytterligare ett år. Detta markerar Carlbergs andra säsong i Junior-EM, där han under sin debutsäsong 2024 erövrade en silvermedalj. Den svensk-norska duon inleder EM-säsongen i Spanien den 4 april på asfalt.
"Jag är djupt tacksam för det förtroende Opel visar mig. Förra året tilldelades jag min plats som ett pris, men det fanns ingen garanti för att Opel skulle fortsätta sitt stöd. Med en ny teamkamrat som nyligen vunnit ADAC Opel Electric Rally Cup och därmed säkrat en plats som fabriksförare för 2025, bedömde jag mina chanser som mycket små. Jag är också väl medveten om de utmaningar som finns i att säkra budget för motorsportaktiviteter från tillverkare idag. Efter avslutningen av 2024 års säsong i Polen var jag osäker på om det skulle vara min sista ERC-tävling. Efter månader av intensivt arbete, möten och diskussioner bekräftades äntligen att de valt att fortsätta stötta oss i kampen mot JEM-guldet och behålla oss i fabriksteamet. Det var en enorm lättnad, och min motivation att säkra den återstående budgeten från vår sida ökade markant."

Precis som under 2024 kommer Stohl Racing att fortsätta driva fabriksteamet åt Opel Motorsport. Detta innebär att Carlberg och Eriksen redan har en etablerad relation med ingenjörer, mekaniker och teamets övriga personal. Den tidigare WRC-föraren Manfred Stohl är teamägare, vilket ger Carlberg en känsla av trygghet.
"Det är en ovärderlig tillgång att ha Manfred i teamet. Det finns få teamchefer med hans omfattande erfarenhet, och jag drar stor nytta av den. Under 2024 gjorde vi inga misstag i däckval eller andra taktiska beslut. Han har en imponerande kontroll. Jag trivs utmärkt med mekanikerna i teamet, och vi hade mycket roligt tillsammans under förra året. Teamet är verkligen internationellt, med medlemmar från Tyskland, Österrike, Ungern, Tjeckien, Rumänien och många andra europeiska länder."

Kontraktet med Opel innebär inte bara att Carlberg kommer att delta i de sex JERC-deltävlingarna. Han kommer också att spela en viktig roll i Opels framtida motorsportprojekt, inklusive som testförare, ambassadör och i andra mediarelaterade samarbeten. Jörg Schrott, Opels motorsportchef, kommenterar valet av förare:
"Junior-EM har en framträdande position i Opels motorsportprogram. Som femfaldiga titelmästare går vi in i säsongen med höga förväntningar. Calle har redan visat sin förmåga att vinna, så målen är tydligt definierade."

Junior-EM består av sex deltävlingar i sex olika länder. Säsongen inleds i södra Spanien i början av april med Rally Sierra Morena. Därefter byter man till grusunderlag i början av maj med Rally Ungern, en tävling där Carlberg gjorde sin EM-debut förra året och tvingades bryta från en andraplats. Efter de krävande vägarna i Ungern avslutas grussäsongen med Rally Polen i mitten av juni. Efter halva säsongen beger man sig till Italien och Rally di Roma Capitale, en varm, krävande och svår tävling med den berömda superspecialen utanför Colosseum i Rom. Efter Italien väntar en av Europas mest utmanande asfalttävlingar, Rally Barum i Tjeckien. Mycket grus, lera och andra svårigheter står mellan juniorerna och målrampen. Säsongen avslutas i Kroatien den första helgen i oktober, återigen på asfalt och i en tävling som tidigare ingick i WRC.
25-02-22 Trägen vinner - Rapport från Vintersprinten 2
Trägen vinner är ett slitet uttryck som ibland slår in. Det är nog bara inom rallysporten som det hela kan gå i lås efter femtio års tävlande. Men i lördags hände det då Jämtlands MK körde Vintersprinten 2 ingående i en cup om tre deltävlingar. 70+aren Kalle Bäckwall fick äntligen vara bäst totalt. Kalle har tävlat i Norge, Finland, Tjeckien, Ryssland, England, Belgien, Spanien och på Cypern och Jamaica. Som bästa resultat tidigare är en klasseger i Finska Rallyt och snabbaste rallybil i en tävling tillsammans rallycross i Trondheim. Det är det inte många som minns, men kanske inte så konstigt då det skedde under förra årtusendet. Närmast efter Kalle kom Micke Gälliner ensam i 4WD, Bosse Hemmingsson och Pether Lindblom båda i grupp F.

Det är inga stora startfält längre i jämtländska rallytävlingar Nu var det 32 startande, fem fler än i första deltävlingen. Glädjande nog var det ett antal ungdomar som premiärkörde som C-förare. Amber och Amelia Sjöbom delade systerligt på pappa Anders fräscha 940 VOC. Anders fick hålla tillgodo med gamla tvåförtian. Joel Strömberg är tredje generationen i rallyfamiljen Strömberg från Gåxsjö. Alla tre har börjat i rätt ända av rallysporten, börjat med att välja rätt föräldrar. Vet inte om Joel har bättre gener för han slutade mitt i fältet, medan båda systrarna testade snöskottning en hel del.

Jämtlands MK har kopierat cupens upplägg från den populära "Hälsingserien" där det tävlas om poäng klassvis. Inför finalen den 9:onde mars leder Patrik Ekengren två poäng före kvartetten Micke Gälliner, Jonas Bylund, Pontus Hoff och Anders Ekengren.

25-01-29 SverigeSerien 2025 med nyheten att juniorer kör gratis
Efter några extra omgångar dialoger är VOC´s SverigeSerie för 2025 nu färdig att presenteras, hög tid att presentera kanske vi ska säga. Som vanligt rakt igenom jättefina rallyn som sedan i fjol bara går på grus i SverigeSerien. Tävlingar väl spridda över "RallySveriges bas" med fokus på befolkningsbältet. Lite tajt tidsmässig mellan två tävlingar på försommaren men samtidigt så fina rallyn och med en löning emellan så känner vi ändå att det är en toppenlösning för årets kalender - man kan aldrig få för mycket rally. En glad nyhet i SverigeSerien 2025 är att våra VOC JUNIORER KÖR GRATIS i serietävlingarna. Konkret genom att klassansvarigs bolag betalar/säkrar deras startavgifter.

SverigeSerien är sedan mer än 30-år tillbaka kronjuvelen i VOC-världen. Alltid fina tävlingar där framträdande bedrifter i serien också får internationella rallyögon på sig. Rallyvärldens potentater vet att en fin prestation i den stenhårda SverigeSerien också är en topprestation även i ett internationellt perspektiv. Tänk bara Tom Kristensson, Emil Bergkvist och Elias Lundberg så förstår ni.
- SverigeSerien har vi i samarbete med Rally SM själva nu gett lite konkurrens i form av ett RM som går tillsammans med SM (se egen artikel). Men det i sig är absolut ingen nedflyttning av SverigeSerien från tronen som VOC-Sveriges kronjuvel, tvärtom! RM är bara ytterligare ett sätt att tävla nationellt i VOC på riktigt hög nivå. Årets SverigeSerie är som vanligt en rad riktiga topptävlingar väl fördelade över landets rallyådror och spridda över säsongen. Ber lite om ursäkt för att jag dröjt en smula att presentera serien men ni som känner mig vet att jag vill befinna mig med torr mark under fötterna innan jag offentliggör och i år tog det av flera i huvudsak positiva skäl några veckor extra, mer om detta senare! Hoppas ändå att de nästan fyra månader som det nu är till premiären ska vara tillräckligt för att ni ska hinna med att göra klart era planer, ledigheter och sponsordialoger, säger klassansvarig Roger Fransson.

Sex topptävlingar i riktigt fin SverigeSerie 2025
Årets SverigeSerie startar med ett till besök i Vara 18 maj.
- SverigeSerie-säsongen inleds med ett skönt återseende av Varvloppet i Vara. Det utlovas en minst lika fin tävling som i fjol på ungefär 4 mil högkvalitativ västgötsk rallyväg, i hög grad andra vägar än vi fick prova på i fjol men av samma goda kvalitet.

SverigeSeriens andra anhalt är Rasbo 14 juni.
- Rasbo och Bresontrofén är andra deltävling i årets serie. Alla vi som kört Rasbo vet att det är en jättefin tävling. Dialoger har varit på gång flera gånger genom åren men av olika skäl har de inte gått i lås förrän nu. Cirka 4 mil väntar oss även här med vägar av en liten annan karaktär än i Vara men lika fina, utmanande och utslagsgivande.

Nästa punkt i kalendern är Skillingaryd 28 juni.
- Innan det är dags för lite semester så hinner vi också besöka Skillingaryd. Det var jättelänge sedan SverigeSerien besökte Skillingaryd och Skilling 500 men nu är det dags igen. Återigen planeras 4 mil SS och när vi säger Rally och Småland så vill jag mena att övriga kommentarer är helt överflödiga.

Efter semestern så styr vi kosan till en klassfavorit, Laxå 16 augusti.
- Förra årets besök i Laxå var inget annat än en ren succé, en tävling som lockade 2024-års största startfält i en SverigeSerie deltävling. Självklart måste vi till Laxå igen! Trots succén i fjol så vet jag att tävlingsledningen då inte kunde använda ett par sträckor som förmodligen kommer med i år. En "succé plus" är alltså en tuff men inte orimlig förväntan.

Nora 13 september blir ytterligare en kärt återseende efter en kortare paus.
- Varje gång som SverigeSerien har besökt Nora så har det varit mer eller mindre succé. Det rutinerade gänget i Nora bjuder varje gång på superfina rallyn och fantastiska utmanande vägar av varierande art. Emellanåt supersnabbt för att efter ett vägbyte bli jättesvängigt och krön till krön. Vi har ingen anledning att förvänta oss något annat av Noratrofén anno 2025.

Obligatoriskt räknad final i Enköping 4 oktober
- Som finalrally lockar en nykomling oss, Rally Enköping. Klubben ordnade Rally Sprint SM med bravur för bara några år sedan men nu går underlaget från att vara asfalt som det var då till att vara grus. Men det finns gott om utmanade vägar i trakterna så vi kan förvänta oss en riktigt fin och värdig final på årets serie. Dessutom planerar klubben att köra vissa sträckor en andra runda i oktoberkvällens mörker så här kommer vi att få användning av våra extraljus där numera som bekant både LED och Xenon är godkända.

Fyra tävlingar plus finaltävlingen räknas i varje tävlandes totala resultat och personliga serie. Från och med Laxå så tillförs även tabellen PowerStage där vi kör om fem extra poäng i varje tävling - se vidare på avdelning TÄVLINGAR och avdelning REGLER på vår hemsida www.vocmekonomenrally.com för komplett information.

På kvällen efter finalen så räknar vi i vanlig ordning med att samlas för sedvanlig middag och prisutdelning på något av Enköpings mer fashionabla etablissemang. Här ska rallysveriges största prisbord i en enskild klass nå sina slutliga, rättmätiga och väl förtjänta ägare.

Känns inte det här som en riktigt bra, utmanande och omväxlande SverigeSerie så säg? Välkomna till SverigeSerien 2025.
25-01-28 Rapportering från Hälsingerallyt med 1300 Rallycupgänget
Med två tävlingshelger i rad så har gänget i 1300 Rallycup kört klart vintertävlingarna som ingår i cupen. SMK Hälsinge bjöd på Hälsingerallyt med 3 specialsträckor på nästan 6 mil totalt där den längsta mätte hela 3 mil! 10 sukkor kom till start i en tävling som skulle visa sig vara rätt så svårkörd på grund av den höga temperaturen med snömodd som följd. Dagen inleds på en fin och rytmisk byväg på 9 kilometer och den som kör denna sträcka på kortast tid är SMK Nyköpings duon Lucas Carlsson/Robin Norling. Näst snabbast är Lucas Axelsson/Victor Larsson bara 3,7 sekunder långsammare, tredje tid tar David Barfeld/Daniel Nordgren.

Nu till SS2 som skulle visa sig vara riktigt utslagsgivande med flera tvära hårnålar och snömodd därtill. Återigen är det Nyköpingsduon som sätter snabbast tid och dom gör det 20 sekunder före Joacim Rydin/Magnus Simensen och David Barfeld/Daniel Nordgren som har delad andra tid. Här tar det roliga slut för Oscar Carlsson/Johan Johansson som får skotta snö i 20 minuter.

Efter ett serviceuppehåll så var det dags för en rejäl prövning på 3mil! Lucas och Robin gör alla andra sukka ekipage besvikna genom att vinna sista sträckan men bara 2,7 sekunder före förra helgens suveräner Johnsen/Jakobsson. Barfeld/Nordgren tvingas använda snöspadarna och likaså Erik Björklund/Fredric Johansson.

Tack till våra sponsorer Norman Service & Entreprenad och Bodin Projektbygg AB som gör det möjligt för oss under de två vintertävlingarna. Vi riktar även ett stort tack till våra sponsorer Lindberg Sweden AB, Grävsugen i Sverige AB och PL Skogsbruk.

Nu kan utövarna i landets äldsta rally cup pusta ut, plocka ut snöspadarna ur bilarna och vila sig i form inför vårens första tävling som avgörs den 26 april i Småländska Ryd.
25-01-20 1300 Rallycup kickade igång i Finnskogsvalsen
1300 Rallycups säsong 2025 kickades igång lördagen den 18 Januari på klassisk rallymark i norra Värmland med den fina tävlingen Finnskogsvalsen. En tävlingsdag som liknade vilken VM-tävling som helst då det skulle köras hela 8 olika specialsträckor (ca 95 km) och med bara en service mitt på dagen. Verkligen utmanande! Efter nästan en vecka med plusgrader så såg det lite oroväckande ut för tävlingen. Men det var ingen fara till slut och tävlingen kunde köras på som planerat.

13 åksugna ekipage startade från HQ vid skolan i Vitsand. Fjolårets cup-segrare Marcus Johnsen/Amelie Jacobsson öppnade urstarkt på SS1 och dom distanserade tvåan på sträckan Lucas Axelsson/Victor Larsson med 20,7 sekunder. Tredje tid hade fortåkaren Robert Andersson/Jesper Samuelsson. Startnummer 10 Hampus Carlsson/Erika Ledin fick prova de nyinköpta snöspadarna på SS1. De kommer upp till slut och kan köra vidare men bryter senare under rallyt med tekniska bekymmer.

Tekniska problem ställer även till det för fler ekipage, ett ekipage råkar ut för motorhaveri, ett annat förlorar laddningen till batteriet och den tredje tittar ner i motorutrymmet och ser att det saknas en rem till vattenpumpen. Tråkigheter som gör att startfältet decimeras till 9 åkare på loppet av bara någon sträcka.

Under dagen släpper Johnsen bara ifrån sig 2 sträcksegrar, en till Joacim Rydin och en till Robert Andersson. Johnsen och Andersson delar på sträcksegern på sista sträckan.

Johnsen/Jakobsson vinner dagens tävling med 59 sekunders marginal till tvåan Joacim Rydin/Magnus Simensen och Robert Andersson/Jesper Samuelsson ytterligare 8,4 sekunder längre bak. Dagens kanske gladaste person är nog fjärde placerade Oscar Carlsson som aldrig har kört rallytävling på snö och is innan och som tyckte det var jättekul! Det gick nästan att ta på känslorna som Oscar förmedlade till radioreportern vid sträckornas slut.
Startnummer 9 David Barfeld hade rejält med oflyt dagarna innan tävling med havererad växellåda på rallybilen och så gav startmotorn upp på dragbilen. Men han lyckas få ordning på bägge bilarna. Det säger en del om kämpaglöden hos människor inom rallysporten.

Nu är det bara en arbetsvecka kvar tills alla de tappra åkarna ska stå på startlinjen i Hälsingerallyt.

25-01-17 Adam Grahn set for home WRC3 debut at Rally Sweden with JC Raceteknik
19-year-old Swedish rallystar Adam Grahn is set to make his anticipated debut in the FIA World Rally Championship at his home event, Rally Sweden, in Umeå on February 13–16. Partnering with co-driver Maja Bengtsson and JC Raceteknik, they will participate in the WRC3 category, driving a Ford Fiesta Rally3.

The young rally talent steps onto the world stage after several years of extensive competition both in Sweden and internationally, including a European Rally Championship appearance in Estonia last year. His WRC debut will be in the entry-level WRC3 category, which features four-wheel-drive cars similar to those used in the Junior WRC.

In collaboration with the team JC Raceteknik, Adam and Maja are embarking on a focused effort aimed at the future, gaining invaluable experience at the highest international level.

Adam and Maja have a packed schedule leading up to Rally Sweden in February. Last weekend, they competed in the Norwegian championship opener, Sigdalsrallyt. This weekend, they head to Finnskogsvalsen in Torsby, followed by the Norwegian Rally Finnskog and the Swedish Championship opener, North Rally Boden, just a week before their WRC adventure in Umeå.

Adam Grahn, Driver:
“It’s going to be an incredible experience to compete in Rally Sweden. I’ve watched it on TV since I was a kid, and it’s always been a dream to drive it myself. It’ll be something truly special, and I’m excited to see what it’s like to compete at this level. I’ll probably be nervous before the first stage starts, but I can’t wait to get going. We’re doing this to gain experience for the future. We don’t have any specific goals other than learning as much as we can. It’s part of a long-term plan, and the priority is to complete the rally. I’m excited to take on this challenge with Maja and JC Raceteknik. We’ve developed a great connection as a team, and I’m really looking forward to it.”

Maja Bengtsson, Co-Driver:
“It’s nothing short of a dream come true. It’s going to be absolutely amazing, and I’m really looking forward to it. Experiencing the incredible atmosphere will be fantastic, but most importantly, it’s an opportunity to gain invaluable experience for the future. There’s no doubt it will be a significant challenge as we step onto the global stage, but I’m excited to take it on.”

Joel Christoffersson, JC Raceteknik Team Manager:
“Rally Sweden is a key part of our program and our plan with Adam and Maja, allowing them to gain valuable mileage and experience in international events. A start at Rally Sweden is a perfect fit for this purpose.”


25-01-25 MK Ratten har över 120 anmälda till snörik Finnskogsvals/HelmiaRally
Torsbybaserade klubben MK Ratten hälsar alla välkomna till årets upplaga av Finnskogsvalsen/HelmiaRallyt som går av stapeln lördagen den 18 januari. Tävlingen ingår som första deltävling i 1300RallyCup, MAS Rallycup och VOLVO EUROCUP och i skrivande stund är 126 ekipage anmälda.

Finnskogsvalsens centrum med start, mål och service är flyttad till Vitsands skola drygt två mil norr om Torsby. Vitsand är känt som ett riktigt köldhål.
- Vi har flyttat rallyt för att kunna nå mer snösäkra sträckor. Inför årets rally ser underlaget riktigt bra ut. Det är snövallar som på sina ställen är över metern. På vissa sträckor är det ren blåis, säger tävlingsledaren Anders Gustavsson.

Årets upplaga av Finnskogsvalsen/HelmiaRallyt är 219 km långt och består av åtta sträckor som tillsammans är 95 km.

I den fyrhjulsdrivna klassen utmanas fjolårssegraren Dennis Rådström bland annat av hemmaåkaren Isak Reiersen och Finnskoga MKs Peter Hedström (med P-G Anderssons kartläsare Anders Fredriksson i högerstolen).

En annan snabbåkare hittar vi i Appendix K där hemmaföraren Arne Rådström utmanas av 22 ekipage.

Den unge värmländske rallycrosstalangen Lukas Andersson debuterade i rallysprint i helgen vilket slutade med seger i Ungdomsklassen. I helgen blir det hans första riktiga rallytävling med sträckor.

Ni som är ute i rallyskogen kommer även att kunna se Stig-Olov ”Stecka” Walfridson som en av de tre föråkarna.

Alla anmälda förare till Finnskogsvalsen/HelmiaRallyt hittar du här: https://www.infiniteracing.se/races/registrations/9YuA9qfYFKmwWTZDm?verified=true

Programblad + kartor börjar säljas torsdag 16 januari och kommer finnas på:
- OK/Q8 Torsby
- ICA Toria (förbutiken) Torsby
- Mac 45 Värnäs/Stöllet
- Under tävlingsdagen kan man även köpa programblad vid Vitsandsskola!

Varmt välkomna önskar MK Ratten!

Hemsida: http://mkratten.se/
MK Rattens Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100057792004422

25-01-06 SSRC blickar fram emot årets sprinttävlingar
Svenska SprintRallyCupen såg dagens ljus inför säsongen 2024 även om förkortningen SSRC har varit med i ett antal år.

Under 2024 har det körts sex sprinttävlingar i Smålands BF och Västra BF. SSRC vill rikta ett stort tack till de arrangörer som lagt ner ett otroligt jobb med sina respektive tävlingar. Det är fantastiskt roligt att ha kontakt med alla er, ingen nämnd och ingen glömd.

Tittar man statistiskt på 2024 så är det 209 förare som startat i någon eller några av tävlingarna. Av dessa är 80 st A-förare, 55 st B-förare och 79 st C- förare. Största bilklassen är standard med 81 st förare, 2WD har sett 80 förare, App K 28 förare och i 4WD har 20 förare startat. Alla dessa har genererat 371 starter totalt sett. 95 förare har startat i mer än en tävling.

När vi nu går in i 2025 har vi fått önskemål att bilklassen Gr E ska vara en egen bilklass i poängtabellen. Gr E kommer fortsatt att tävla, och samla poäng, i standardklassen men bryts ut och poängbedöms separat i standardklassens totalpoängtabell.

Kalendern för 2025 börjar ta form och de arrangörer som är klara är:
18 april Karlskrona AK Karlskronapokalen
14 juni Toarps MK Boråssprinten
6 sept Bengtsfors MC Dalslandssprinten

Förfrågningar finns hos arrangörer i maj, augusti och oktober, när klartecken har lämnats kommer vi att delge detta.

Följs oss på ssrc.se som tillhandahålls av resultatservice.se

Med önskan om en god fortsättning på det nya sprintrallyåret.
Tryck här för mer info!