OBS!
Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev.
Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det
är klubbinfo, teaminfo eller något
annat av intresse. Är det något du
vill ha med så maila till:
maria@motorsportivarmland.nu
MiV är ju sidan som förmedlar allt NI
vill få ut och läsa! Så välkommen
att maila in din rapport! |
|
2025
25-03-10
Stark start i Italien Mille Johansson femma
totalt i Rally Città di Foligno
19-årige Mille Johansson från Katrineholm,
tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall
från Arvika, fick en lovande start i det Italienska
Grusmästerskapet. I sin debut med koda
Fabia RS Rally2 och Hankook-däck slutade de femma
totalt och tvåa i klassen för förare
under 25 år.
Helgens tävling, som utgick från staden
Foligno i centrala Italien, bjöd på nio
utmanande sträckor. Mille och Johan kör
mästerskapet för teamet MS Munaretto, som
dom även kommer tävla tillsammans med i
EM under säsongen.
Helgens tävling var premiären av
det Italienska Grusmästerskapet. Det var en ganska
tuff och svår tävling med smala och knixiga
vägar och mycket stora stenar, vilket gjorde
det väldigt svårkört, säger Mille.
Debuten med den nya bilen och däcken innebar
en inlärningskurva för duon, och känslan
var inte helt på plats under hela tävlingen.
Med begränsad tid i bilen och utan möjlighet
att testa Hankook-däcken ordentligt inför
start, saknades det självförtroende och
den trygghet Mille är van vid.
Trots det var dom topp tre på fyra av de nio
sträckorna och var endast 0,1 sekunder från
en sträckseger på SS3.
Vi hade inte de bästa förutsättningarna
inför tävlingen med begränsad tid i
bilen och vi hann inte med att testa Hankook-däcken
ordentligt. Självförtroendet och känslan
som jag brukar ha fanns inte där från start
till mål, men jag försökte pusha mig
själv till att våga mer. Med mer tid i
bilen ska det bli bättre, fortsätter Mille.
Trots detta levererade Mille och Johan imponerande
tider och visade att de redan i premiären kunde
utmana i toppen.
Jag är ändå förvånad
över tiderna vi satte och att vi hängde
med så pass bra som vi gjorde i den nya bilen,
trots att känslan inte fanns där. Det bådar
gott för framtiden. Inför nästa tävling
ska vi köra mer tester och bygga upp mer självförtroende
i Rally2-bilen, avslutar Mille
Nästa deltävling i mästerskapet är
Rally della Val dOrcia den 30 mars.
Länkar:
Kalender
Italienska Mästerskapet
Startlista
25-03-09
Carlberg gräver guld i USA
Calle Carlberg kommer tillsammans med Peugeot Sport
till start i 100 Acre Wood rally den 14-15 Mars med
en Peugeot 208 Rally 4 i USA.
"Jag är så enormt tacksam att vara
en del av familjen Stellantis motorsport. Ett stort
tack till Peugeot Sport och Peugeot USA för förtroendet.
Jag vill också rikta ett stort tack till Opel
som låter mig göra ett inhopp i en annan
Stellantisbil. Att få möjligheter som denna
är precis varför jag vill och är stolt
över att vara en del av Stellantis Motorsport."
100 Acre Wood Rally är andra deltävlingen
i Amerikanska mästerskapet och körs utanför
St.Luis, Missouri. Med 210km specialsträckor
blir detta en perfekt uppladdning för säsongen
menar Carlberg
"Ja 21 mil special är perfekt för att
komma in i bilen igen. Peugeoten och Opel Corsan är
nästan identiska och detta blir ett perfekt test
inför Junior ERC. Vi kommer att ta med oss den
kunskap vi har och försöker göra ett
så bra resultat som möjligt. Jag har ingen
aning om konkurrensen på andra sidan Atlanten
då de kör med helt andra bilklasser än
vi är vana vid i Europa. Det ska bli spännande
att se hur man står sig i resultatlistan. Vägarna
ser fantastiska ut. Lite likt Finland faktiskt med
snabba breda vägar. Som jag längtat efter
att sitta i en rallybil igen."
I kartläsarstolen ses pappa, Torbjörn Carlberg,
tillbaka då Jørgen står över
eftersom han precis gjort VM-debut i Rally Sweden
tillsammans med Pontus Tidemand. Teamet som driver
Peugeoten är franska Team FJ.
24-03-07
Rally Live bjuder på specialpodd istället
för inställda Rally Lima
När det stod klart att helgens Rally Lima inte
skulle bli av, valde Rally Live att ändå
leverera rallyradio till lyssnarna. Tillsammans med
Hankook har en specialpodd producerats istället
för Lima.
I avsnittet berättar Jonas Kruse, projektledare
för Rally-SM, om bakgrunden till den inställda
tävlingen och möjligheten till en ersättningstävling.
Lyssnarna får också följa med till
verkstaden hos en av världens mest rutinerade
däckdubbare, Kenneth Hermansson. Dessutom intervjuas
tre av de förare som leder sina klasser i Rally-SM
efter Boden:
Dennis Rådström Internationella
4WD
Adam Grahn Nationella 4WD
Anders Banger Standard
Avsnittet finns tillgängligt där poddar
finns under Rally Live Podcast och kan även ses
på YouTube: https://bit.ly/4bvJsJy.
25-03-06
Mille Johansson inleder Italienska Grusmästerskapet
med ny bil
Rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm
och kartläsaren Johan Grönvall från
Arvika har ett intensivt år framför sig.
Efter en stark inledning i Junior-VM, där de
leder mästerskapet efter Rally Sweden i Umeå,
väntar nu en fullspäckad tävlingskalender.
Förutom sex av åtta deltävlingar i
Rally-EM ska duon även köra det italienska
grusmästerskapet med teamet MS Munaretto. Redan
i helgen drar säsongen igång med premiären
av Rally Città di Foligno.
Planen var att Mille och Johan skulle köra en
koda Fabia Rally2 Evo i både Rally-EM
och det italienska mästerskapet. Men tack vare
utökat stöd från teamets sponsorer
får de nu istället tävla i den senaste
modellen, koda Fabia RS Rally2. Bilen kommer
de använda i samtliga deltävlingar i Italien
samt på grustävlingarna i EM.
Det ska bli riktigt kul att dra igång
vår andra satsning för 2025 tillsammans
med MS Munaretto. Det har skett en del förändringar
sedan vi senast träffade teamet, och en av de
största överraskningarna är att vi
kommer köra en koda Fabia RS istället
för Evo-modellen på alla grustävlingar
i år, säger Mille.
Ytterligare en nyhet är att Mille och Johan kommer
att köra hela säsongen på däck
från Hankook, ett val baserat på märkets
starka satsning på utveckling. Hankook tar stora
marknadsandelar globalt och befinner sig i en positiv
fas. Däcken är heller ingen nyhet för
duon, som redan kört på dem i både
Junior-EM 2024 och Junior-VM, där Hankook är
enhetsdäck.
Det Italienska Grusmästerskapet inleds under
söndagen med tävlingen Rally Città
di Foligno, i centrala Italien. Det blir Mille och
Johans första tävling på grus för
säsongen, efter att enbart ha kört på
snö och is inför och under Rally Sweden.
Dom tar också klivet upp från Rally3-bilen
som dom kör i VM, till den snabbare Rally2-bilen
från MS Munaretto.
Det blir helt klart en omställning från
Rally Sweden till det vi har framför oss i helgen.
Jag ska både lära mig en helt ny bil och
köra mina första meter på Hankooks
nya däck. Skillnaden mellan Rally3 och Rally2
är stor, så det är ett rejält
kliv upp. Men vi är här för att lära
och har inga stora förväntningar, fortsätter
Mille.
Det ska bli kul att komma tillbaka till Italien
för årets första grustävling.
Senast vi körde där i november var det riktigt
lärorikt att få känna på underlaget
i Italien. Nu blir det annorlunda med en ny bil, men
den ska vara bättre, så det ska bli spännande
att se hur koda RS Rally2 fungerar, säger
Johan.
Tävlingen, den första av totalt sex i årets
mästerskap, avgörs över nio sträckor
på nästan åtta mil under söndagen.
I Rally2-klassen, som är den högsta klassen
i tävlingen, kommer hela 25 bilar till start.
Motståndet utgörs bland annat av den mångfaldige
Italienska mästaren Paolo Andreucci, VM- och
EM-meriterade Alberto Battistolli och den tidigare
JVM-föraren Fabio Andolfi.
Målet med tävlingen är att
få en bra känsla för både Rally2
och den nya bilen, samtidigt som vi successivt bygger
upp självförtroende och tempo sträcka
för sträcka. Under säsongen vill vi
självklart gärna ta någon pallplats,
men det är inget vi har som krav eller aktivt
jagar. Det blir en intensiv säsong, och resultaten
får komma när rätt tillfälle
ges, avslutar Mille.
Länkar:
Kalender
Italienska Mästerskapet
Startlista
Resultat
25-03-05
Calle Carlberg skriver på kontrakt för
Opel Motorsport i Junior EM 2025
Calle Carlberg säkrar förlängt kontrakt
med Opel Motorsport siktar mot guld i Rally-EM
2025
Calle Carlberg och hans kartläsare, Jørgen
Eriksen, kommer att tävla i Junior-EM 2025 med
en Opel Corsa Rally4, under ledning av Opel Motorsports
fabriksteam, efter att ha förlängt sitt
kontrakt med ytterligare ett år. Detta markerar
Carlbergs andra säsong i Junior-EM, där
han under sin debutsäsong 2024 erövrade
en silvermedalj. Den svensk-norska duon inleder EM-säsongen
i Spanien den 4 april på asfalt.
"Jag är djupt tacksam för det förtroende
Opel visar mig. Förra året tilldelades
jag min plats som ett pris, men det fanns ingen garanti
för att Opel skulle fortsätta sitt stöd.
Med en ny teamkamrat som nyligen vunnit ADAC Opel
Electric Rally Cup och därmed säkrat en
plats som fabriksförare för 2025, bedömde
jag mina chanser som mycket små. Jag är
också väl medveten om de utmaningar som
finns i att säkra budget för motorsportaktiviteter
från tillverkare idag. Efter avslutningen av
2024 års säsong i Polen var jag osäker
på om det skulle vara min sista ERC-tävling.
Efter månader av intensivt arbete, möten
och diskussioner bekräftades äntligen att
de valt att fortsätta stötta oss i kampen
mot JEM-guldet och behålla oss i fabriksteamet.
Det var en enorm lättnad, och min motivation
att säkra den återstående budgeten
från vår sida ökade markant."
Precis som under 2024 kommer Stohl Racing att fortsätta
driva fabriksteamet åt Opel Motorsport. Detta
innebär att Carlberg och Eriksen redan har en
etablerad relation med ingenjörer, mekaniker
och teamets övriga personal. Den tidigare WRC-föraren
Manfred Stohl är teamägare, vilket ger Carlberg
en känsla av trygghet.
"Det är en ovärderlig tillgång
att ha Manfred i teamet. Det finns få teamchefer
med hans omfattande erfarenhet, och jag drar stor
nytta av den. Under 2024 gjorde vi inga misstag i
däckval eller andra taktiska beslut. Han har
en imponerande kontroll. Jag trivs utmärkt med
mekanikerna i teamet, och vi hade mycket roligt tillsammans
under förra året. Teamet är verkligen
internationellt, med medlemmar från Tyskland,
Österrike, Ungern, Tjeckien, Rumänien och
många andra europeiska länder."
Kontraktet med Opel innebär inte bara att Carlberg
kommer att delta i de sex JERC-deltävlingarna.
Han kommer också att spela en viktig roll i
Opels framtida motorsportprojekt, inklusive som testförare,
ambassadör och i andra mediarelaterade samarbeten.
Jörg Schrott, Opels motorsportchef, kommenterar
valet av förare:
"Junior-EM har en framträdande position
i Opels motorsportprogram. Som femfaldiga titelmästare
går vi in i säsongen med höga förväntningar.
Calle har redan visat sin förmåga att vinna,
så målen är tydligt definierade."
Junior-EM består av sex deltävlingar i
sex olika länder. Säsongen inleds i södra
Spanien i början av april med Rally Sierra Morena.
Därefter byter man till grusunderlag i början
av maj med Rally Ungern, en tävling där
Carlberg gjorde sin EM-debut förra året
och tvingades bryta från en andraplats. Efter
de krävande vägarna i Ungern avslutas grussäsongen
med Rally Polen i mitten av juni. Efter halva säsongen
beger man sig till Italien och Rally di Roma Capitale,
en varm, krävande och svår tävling
med den berömda superspecialen utanför Colosseum
i Rom. Efter Italien väntar en av Europas mest
utmanande asfalttävlingar, Rally Barum i Tjeckien.
Mycket grus, lera och andra svårigheter står
mellan juniorerna och målrampen. Säsongen
avslutas i Kroatien den första helgen i oktober,
återigen på asfalt och i en tävling
som tidigare ingick i WRC.
25-02-22
Trägen vinner - Rapport från Vintersprinten
2
Trägen vinner är ett slitet uttryck som
ibland slår in. Det är nog bara inom rallysporten
som det hela kan gå i lås efter femtio
års tävlande. Men i lördags hände
det då Jämtlands MK körde Vintersprinten
2 ingående i en cup om tre deltävlingar.
70+aren Kalle Bäckwall fick äntligen vara
bäst totalt. Kalle har tävlat i Norge, Finland,
Tjeckien, Ryssland, England, Belgien, Spanien och
på Cypern och Jamaica. Som bästa resultat
tidigare är en klasseger i Finska Rallyt och
snabbaste rallybil i en tävling tillsammans rallycross
i Trondheim. Det är det inte många som
minns, men kanske inte så konstigt då
det skedde under förra årtusendet. Närmast
efter Kalle kom Micke Gälliner ensam i 4WD, Bosse
Hemmingsson och Pether Lindblom båda i grupp
F.
Det är inga stora startfält längre
i jämtländska rallytävlingar Nu var
det 32 startande, fem fler än i första deltävlingen.
Glädjande nog var det ett antal ungdomar som
premiärkörde som C-förare. Amber och
Amelia Sjöbom delade systerligt på pappa
Anders fräscha 940 VOC. Anders fick hålla
tillgodo med gamla tvåförtian. Joel Strömberg
är tredje generationen i rallyfamiljen Strömberg
från Gåxsjö. Alla tre har börjat
i rätt ända av rallysporten, börjat
med att välja rätt föräldrar.
Vet inte om Joel har bättre gener för han
slutade mitt i fältet, medan båda systrarna
testade snöskottning en hel del.
Jämtlands MK har kopierat cupens upplägg
från den populära "Hälsingserien"
där det tävlas om poäng klassvis. Inför
finalen den 9:onde mars leder Patrik Ekengren två
poäng före kvartetten Micke Gälliner,
Jonas Bylund, Pontus Hoff och Anders Ekengren.
25-01-29
SverigeSerien 2025 med nyheten att juniorer kör
gratis
Efter några extra omgångar dialoger är
VOC´s SverigeSerie för 2025 nu färdig
att presenteras, hög tid att presentera kanske
vi ska säga. Som vanligt rakt igenom jättefina
rallyn som sedan i fjol bara går på grus
i SverigeSerien. Tävlingar väl spridda över
"RallySveriges bas" med fokus på befolkningsbältet.
Lite tajt tidsmässig mellan två tävlingar
på försommaren men samtidigt så fina
rallyn och med en löning emellan så känner
vi ändå att det är en toppenlösning
för årets kalender - man kan aldrig få
för mycket rally. En glad nyhet i SverigeSerien
2025 är att våra VOC JUNIORER KÖR
GRATIS i serietävlingarna. Konkret genom att
klassansvarigs bolag betalar/säkrar deras startavgifter.
SverigeSerien är sedan mer än 30-år
tillbaka kronjuvelen i VOC-världen. Alltid fina
tävlingar där framträdande bedrifter
i serien också får internationella rallyögon
på sig. Rallyvärldens potentater vet att
en fin prestation i den stenhårda SverigeSerien
också är en topprestation även i ett
internationellt perspektiv. Tänk bara Tom Kristensson,
Emil Bergkvist och Elias Lundberg så förstår
ni.
- SverigeSerien har vi i samarbete med Rally SM själva
nu gett lite konkurrens i form av ett RM som går
tillsammans med SM (se egen artikel). Men det i sig
är absolut ingen nedflyttning av SverigeSerien
från tronen som VOC-Sveriges kronjuvel, tvärtom!
RM är bara ytterligare ett sätt att tävla
nationellt i VOC på riktigt hög nivå.
Årets SverigeSerie är som vanligt en rad
riktiga topptävlingar väl fördelade
över landets rallyådror och spridda över
säsongen. Ber lite om ursäkt för att
jag dröjt en smula att presentera serien men
ni som känner mig vet att jag vill befinna mig
med torr mark under fötterna innan jag offentliggör
och i år tog det av flera i huvudsak positiva
skäl några veckor extra, mer om detta senare!
Hoppas ändå att de nästan fyra månader
som det nu är till premiären ska vara tillräckligt
för att ni ska hinna med att göra klart
era planer, ledigheter och sponsordialoger, säger
klassansvarig Roger Fransson.
Sex topptävlingar i riktigt fin SverigeSerie
2025
Årets SverigeSerie startar med ett till besök
i Vara 18 maj.
- SverigeSerie-säsongen inleds med ett skönt
återseende av Varvloppet i Vara. Det utlovas
en minst lika fin tävling som i fjol på
ungefär 4 mil högkvalitativ västgötsk
rallyväg, i hög grad andra vägar än
vi fick prova på i fjol men av samma goda kvalitet.
SverigeSeriens andra anhalt är Rasbo 14 juni.
- Rasbo och Bresontrofén är andra deltävling
i årets serie. Alla vi som kört Rasbo vet
att det är en jättefin tävling. Dialoger
har varit på gång flera gånger genom
åren men av olika skäl har de inte gått
i lås förrän nu. Cirka 4 mil väntar
oss även här med vägar av en liten
annan karaktär än i Vara men lika fina,
utmanande och utslagsgivande.
Nästa punkt i kalendern är Skillingaryd
28 juni.
- Innan det är dags för lite semester så
hinner vi också besöka Skillingaryd. Det
var jättelänge sedan SverigeSerien besökte
Skillingaryd och Skilling 500 men nu är det dags
igen. Återigen planeras 4 mil SS och när
vi säger Rally och Småland så vill
jag mena att övriga kommentarer är helt
överflödiga.
Efter semestern så styr vi kosan till en klassfavorit,
Laxå 16 augusti.
- Förra årets besök i Laxå var
inget annat än en ren succé, en tävling
som lockade 2024-års största startfält
i en SverigeSerie deltävling. Självklart
måste vi till Laxå igen! Trots succén
i fjol så vet jag att tävlingsledningen
då inte kunde använda ett par sträckor
som förmodligen kommer med i år. En "succé
plus" är alltså en tuff men inte orimlig
förväntan.
Nora 13 september blir ytterligare en kärt återseende
efter en kortare paus.
- Varje gång som SverigeSerien har besökt
Nora så har det varit mer eller mindre succé.
Det rutinerade gänget i Nora bjuder varje gång
på superfina rallyn och fantastiska utmanande
vägar av varierande art. Emellanåt supersnabbt
för att efter ett vägbyte bli jättesvängigt
och krön till krön. Vi har ingen anledning
att förvänta oss något annat av Noratrofén
anno 2025.
Obligatoriskt räknad final i Enköping 4
oktober
- Som finalrally lockar en nykomling oss, Rally Enköping.
Klubben ordnade Rally Sprint SM med bravur för
bara några år sedan men nu går underlaget
från att vara asfalt som det var då till
att vara grus. Men det finns gott om utmanade vägar
i trakterna så vi kan förvänta oss
en riktigt fin och värdig final på årets
serie. Dessutom planerar klubben att köra vissa
sträckor en andra runda i oktoberkvällens
mörker så här kommer vi att få
användning av våra extraljus där numera
som bekant både LED och Xenon är godkända.
Fyra tävlingar plus finaltävlingen räknas
i varje tävlandes totala resultat och personliga
serie. Från och med Laxå så tillförs
även tabellen PowerStage där vi kör
om fem extra poäng i varje tävling - se
vidare på avdelning TÄVLINGAR och avdelning
REGLER på vår hemsida www.vocmekonomenrally.com
för komplett information.
På kvällen efter finalen så räknar
vi i vanlig ordning med att samlas för sedvanlig
middag och prisutdelning på något av Enköpings
mer fashionabla etablissemang. Här ska rallysveriges
största prisbord i en enskild klass nå
sina slutliga, rättmätiga och väl förtjänta
ägare.
Känns inte det här som en riktigt bra, utmanande
och omväxlande SverigeSerie så säg?
Välkomna till SverigeSerien 2025.
25-01-28
Rapportering från Hälsingerallyt med 1300
Rallycupgänget
Med två tävlingshelger i rad så har
gänget i 1300 Rallycup kört klart vintertävlingarna
som ingår i cupen. SMK Hälsinge bjöd
på Hälsingerallyt med 3 specialsträckor
på nästan 6 mil totalt där den längsta
mätte hela 3 mil! 10 sukkor kom till start i
en tävling som skulle visa sig vara rätt
så svårkörd på grund av den
höga temperaturen med snömodd som följd.
Dagen inleds på en fin och rytmisk byväg
på 9 kilometer och den som kör denna sträcka
på kortast tid är SMK Nyköpings duon
Lucas Carlsson/Robin Norling. Näst snabbast är
Lucas Axelsson/Victor Larsson bara 3,7 sekunder långsammare,
tredje tid tar David Barfeld/Daniel Nordgren.
Nu till SS2 som skulle visa sig vara riktigt utslagsgivande
med flera tvära hårnålar och snömodd
därtill. Återigen är det Nyköpingsduon
som sätter snabbast tid och dom gör det
20 sekunder före Joacim Rydin/Magnus Simensen
och David Barfeld/Daniel Nordgren som har delad andra
tid. Här tar det roliga slut för Oscar Carlsson/Johan
Johansson som får skotta snö i 20 minuter.
Efter ett serviceuppehåll så var det dags
för en rejäl prövning på 3mil!
Lucas och Robin gör alla andra sukka ekipage
besvikna genom att vinna sista sträckan men bara
2,7 sekunder före förra helgens suveräner
Johnsen/Jakobsson. Barfeld/Nordgren tvingas använda
snöspadarna och likaså Erik Björklund/Fredric
Johansson.
Tack till våra sponsorer Norman Service &
Entreprenad och Bodin Projektbygg AB som gör
det möjligt för oss under de två vintertävlingarna.
Vi riktar även ett stort tack till våra
sponsorer Lindberg Sweden AB, Grävsugen i Sverige
AB och PL Skogsbruk.
Nu kan utövarna i landets äldsta rally cup
pusta ut, plocka ut snöspadarna ur bilarna och
vila sig i form inför vårens första
tävling som avgörs den 26 april i Småländska
Ryd.
25-01-20
1300 Rallycup kickade igång i Finnskogsvalsen
1300 Rallycups säsong 2025 kickades igång
lördagen den 18 Januari på klassisk rallymark
i norra Värmland med den fina tävlingen
Finnskogsvalsen. En tävlingsdag som liknade vilken
VM-tävling som helst då det skulle köras
hela 8 olika specialsträckor (ca 95 km) och med
bara en service mitt på dagen. Verkligen utmanande!
Efter nästan en vecka med plusgrader så
såg det lite oroväckande ut för tävlingen.
Men det var ingen fara till slut och tävlingen
kunde köras på som planerat.
13 åksugna ekipage startade från HQ vid
skolan i Vitsand. Fjolårets cup-segrare Marcus
Johnsen/Amelie Jacobsson öppnade urstarkt på
SS1 och dom distanserade tvåan på sträckan
Lucas Axelsson/Victor Larsson med 20,7 sekunder. Tredje
tid hade fortåkaren Robert Andersson/Jesper
Samuelsson. Startnummer 10 Hampus Carlsson/Erika Ledin
fick prova de nyinköpta snöspadarna på
SS1. De kommer upp till slut och kan köra vidare
men bryter senare under rallyt med tekniska bekymmer.
Tekniska problem ställer även till det för
fler ekipage, ett ekipage råkar ut för
motorhaveri, ett annat förlorar laddningen till
batteriet och den tredje tittar ner i motorutrymmet
och ser att det saknas en rem till vattenpumpen. Tråkigheter
som gör att startfältet decimeras till 9
åkare på loppet av bara någon sträcka.
Under dagen släpper Johnsen bara ifrån
sig 2 sträcksegrar, en till Joacim Rydin och
en till Robert Andersson. Johnsen och Andersson delar
på sträcksegern på sista sträckan.
Johnsen/Jakobsson vinner dagens tävling med 59
sekunders marginal till tvåan Joacim Rydin/Magnus
Simensen och Robert Andersson/Jesper Samuelsson ytterligare
8,4 sekunder längre bak. Dagens kanske gladaste
person är nog fjärde placerade Oscar Carlsson
som aldrig har kört rallytävling på
snö och is innan och som tyckte det var jättekul!
Det gick nästan att ta på känslorna
som Oscar förmedlade till radioreportern vid
sträckornas slut.
Startnummer 9 David Barfeld hade rejält med oflyt
dagarna innan tävling med havererad växellåda
på rallybilen och så gav startmotorn upp
på dragbilen. Men han lyckas få ordning
på bägge bilarna. Det säger en del
om kämpaglöden hos människor inom rallysporten.
Nu är det bara en arbetsvecka kvar tills alla
de tappra åkarna ska stå på startlinjen
i Hälsingerallyt.
25-01-17
Adam Grahn set for home WRC3 debut at Rally Sweden
with JC Raceteknik
19-year-old Swedish rallystar Adam Grahn is set to
make his anticipated debut in the FIA World Rally
Championship at his home event, Rally Sweden, in Umeå
on February 1316. Partnering with co-driver
Maja Bengtsson and JC Raceteknik, they will participate
in the WRC3 category, driving a Ford Fiesta Rally3.
The young rally talent steps onto the world stage
after several years of extensive competition both
in Sweden and internationally, including a European
Rally Championship appearance in Estonia last year.
His WRC debut will be in the entry-level WRC3 category,
which features four-wheel-drive cars similar to those
used in the Junior WRC.
In collaboration with the team JC Raceteknik, Adam
and Maja are embarking on a focused effort aimed at
the future, gaining invaluable experience at the highest
international level.
Adam and Maja have a packed schedule leading up to
Rally Sweden in February. Last weekend, they competed
in the Norwegian championship opener, Sigdalsrallyt.
This weekend, they head to Finnskogsvalsen in Torsby,
followed by the Norwegian Rally Finnskog and the Swedish
Championship opener, North Rally Boden, just a week
before their WRC adventure in Umeå.
Adam Grahn, Driver:
Its going to be an incredible experience
to compete in Rally Sweden. Ive watched it on
TV since I was a kid, and its always been a
dream to drive it myself. Itll be something
truly special, and Im excited to see what its
like to compete at this level. Ill probably
be nervous before the first stage starts, but I cant
wait to get going. Were doing this to gain experience
for the future. We dont have any specific goals
other than learning as much as we can. Its part
of a long-term plan, and the priority is to complete
the rally. Im excited to take on this challenge
with Maja and JC Raceteknik. Weve developed
a great connection as a team, and Im really
looking forward to it.
Maja Bengtsson, Co-Driver:
Its nothing short of a dream come true.
Its going to be absolutely amazing, and Im
really looking forward to it. Experiencing the incredible
atmosphere will be fantastic, but most importantly,
its an opportunity to gain invaluable experience
for the future. Theres no doubt it will be a
significant challenge as we step onto the global stage,
but Im excited to take it on.
Joel Christoffersson, JC Raceteknik Team Manager:
Rally Sweden is a key part of our program and
our plan with Adam and Maja, allowing them to gain
valuable mileage and experience in international events.
A start at Rally Sweden is a perfect fit for this
purpose.
25-01-25
MK Ratten har över 120 anmälda till snörik
Finnskogsvals/HelmiaRally
Torsbybaserade klubben MK Ratten hälsar alla
välkomna till årets upplaga av Finnskogsvalsen/HelmiaRallyt
som går av stapeln lördagen den 18 januari.
Tävlingen ingår som första deltävling
i 1300RallyCup, MAS Rallycup och VOLVO EUROCUP och
i skrivande stund är 126 ekipage anmälda.
Finnskogsvalsens centrum med start, mål och
service är flyttad till Vitsands skola drygt
två mil norr om Torsby. Vitsand är känt
som ett riktigt köldhål.
- Vi har flyttat rallyt för att kunna nå
mer snösäkra sträckor. Inför årets
rally ser underlaget riktigt bra ut. Det är snövallar
som på sina ställen är över metern.
På vissa sträckor är det ren blåis,
säger tävlingsledaren Anders Gustavsson.
Årets upplaga av Finnskogsvalsen/HelmiaRallyt
är 219 km långt och består av åtta
sträckor som tillsammans är 95 km.
I den fyrhjulsdrivna klassen utmanas fjolårssegraren
Dennis Rådström bland annat av hemmaåkaren
Isak Reiersen och Finnskoga MKs Peter Hedström
(med P-G Anderssons kartläsare Anders Fredriksson
i högerstolen).
En annan snabbåkare hittar vi i Appendix K där
hemmaföraren Arne Rådström utmanas
av 22 ekipage.
Den unge värmländske rallycrosstalangen
Lukas Andersson debuterade i rallysprint i helgen
vilket slutade med seger i Ungdomsklassen. I helgen
blir det hans första riktiga rallytävling
med sträckor.
Ni som är ute i rallyskogen kommer även
att kunna se Stig-Olov Stecka Walfridson
som en av de tre föråkarna.
Alla anmälda förare till Finnskogsvalsen/HelmiaRallyt
hittar du här: https://www.infiniteracing.se/races/registrations/9YuA9qfYFKmwWTZDm?verified=true
Programblad + kartor börjar säljas torsdag
16 januari och kommer finnas på:
- OK/Q8 Torsby
- ICA Toria (förbutiken) Torsby
- Mac 45 Värnäs/Stöllet
- Under tävlingsdagen kan man även köpa
programblad vid Vitsandsskola!
Varmt välkomna önskar MK Ratten!
Hemsida: http://mkratten.se/
MK Rattens Facebook:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100057792004422
25-01-06
SSRC blickar fram emot årets sprinttävlingar
Svenska SprintRallyCupen såg dagens ljus inför
säsongen 2024 även om förkortningen
SSRC har varit med i ett antal år.
Under 2024 har det körts sex sprinttävlingar
i Smålands BF och Västra BF. SSRC vill
rikta ett stort tack till de arrangörer som lagt
ner ett otroligt jobb med sina respektive tävlingar.
Det är fantastiskt roligt att ha kontakt med
alla er, ingen nämnd och ingen glömd.
Tittar man statistiskt på 2024 så är
det 209 förare som startat i någon eller
några av tävlingarna. Av dessa är
80 st A-förare, 55 st B-förare och 79 st
C- förare. Största bilklassen är standard
med 81 st förare, 2WD har sett 80 förare,
App K 28 förare och i 4WD har 20 förare
startat. Alla dessa har genererat 371 starter totalt
sett. 95 förare har startat i mer än en
tävling.
När vi nu går in i 2025 har vi fått
önskemål att bilklassen Gr E ska vara en
egen bilklass i poängtabellen. Gr E kommer fortsatt
att tävla, och samla poäng, i standardklassen
men bryts ut och poängbedöms separat i standardklassens
totalpoängtabell.
Kalendern för 2025 börjar ta form och de
arrangörer som är klara är:
18 april Karlskrona AK Karlskronapokalen
14 juni Toarps MK Boråssprinten
6 sept Bengtsfors MC Dalslandssprinten
Förfrågningar finns hos arrangörer
i maj, augusti och oktober, när klartecken har
lämnats kommer vi att delge detta.
Följs oss på ssrc.se
som tillhandahålls av resultatservice.se
Med önskan om en god fortsättning på
det nya sprintrallyåret.

|
|
|
|