<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


Övrig pressinformation
RACING 2019

2019






19-01-18 Porsche Carrera Cup Scandinavia lanserar omfattande förarutvecklingsprogram
Driver Development Programme för skandinaviska förartalanger med sikte på internationell racingkarriär. Stjärnspäckat team av coacher ska forma nästa generation toppförare.

Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens mest framgångsrika entyps-racingserie som lockar förare och publik med högkvalitativ motorsport i ett format där alla förare kör Porsche 911 GT3 Cup. Talang, mod och racecraft är avgörande egenskaper för den som vill kämpa om seger i mästerskapet.

Förutom racing i Sverige och Norge erbjuder serien en naturlig språngbräda mot en internationell racingkarriär. Dels via den årliga Porsche Motorsport Shoot–out och dels genom Porsche Mobil1 Supercup. Racingserien som körs i nio länder i anslutning till Formel 1 och med likadana bilar som används i Carrera Cup.

För att ta vara på de unika möjligheterna som erbjuds genom Porsche Motorsport och för att vässa spetsen i svensk racing lanseras Driver Development Programme. Ett omfattande förarutvecklingsprogram under Porsche Carrera Cup Scandinavia, för talangfulla racingförare födda 1996 och senare.
– Om man vill köra professionellt på internationell toppnivå räcker det inte längre med att bara vara en snabb förare, säger Thomas Johansson, Sporting Director Porsche Carrera Cup Scandinavia. Förarna i Driver Development Programme kommer att tränas av välrenommerade coacher som alla har mångårig erfarenhet och framgång inom respektive kompetensområde.

Målsättningen med Driver Development Programme är tydlig. En elitsatsning för att utveckla nästa generation skandinaviska toppförare och förbereda dem för en internationell motorsportkarriär. Förare som kan vinna Porsche Motorsport Shoot–out från år 2020. Som har både ambitionen och kapaciteten att gå vidare till en internationell karriär och slåss om segrar i Porsche Mobil1 Supercup.
– Vi har byggt ett fantastiskt team som kommer att jobba intensivt med våra utvalda unga talanger i Driver Development Programme, fortsätter Johansson. Deltagarna kommer att coachas inom fysisk träning och diet, körteknik, medieträning, personlig träning, teknik och dataanalys.

Driver Development Programme: Instruktörer
Förarcoach: Björn Wirdheim. Personlig coach: Thomas Fogdö. Medieträning: Fredrik Huldt. Teknik och dataanalys: Marcus Fasth. Fysisk träning och diet: Johan Rothlind (SBF, Bosön).

Driver Development Programme: Förare 2019

Hugo Andersson, PWR. Hugo Nerman, WestCoast Racing. Lukas Sundahl, Sundahl Racing. Ole William Naersnes, Jaffa Racing. Pontus Fredricsson, Fragus Motorsport. Robin Hansson, Fragus Motorsport.
19-01-15 Hugo Nerman klar för WestCoast Racing i Porsche Carrera Cup Scandinavia
WestCoast Racing kliver 2019 in i Porsche Carrera Cup Scandinavia och teamets förare blir Hugo Nerman som återvänder till teamet med vilka han vann Formula STCC Scandinavia 2017.

WestCoast Racing deltog i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2010 med Martin Öhlin och teamet återvänder nu till mästerskapet för 2019. Satsningen sker i samarbete med Porsche Center Örebro och teamchef Dick Jönsson Wigroth ser fram emot satsningen och välkomnar också Hugo Nerman tillbaka till teamet.
– Det blir på många sätt en väldigt ny utmaning för oss som vi ser fram emot, säger Dick. Porsche Sverige gör en intressant satsning på Porsche Carrera Cup Scandinavia för 2019 och har aktivt arbetat med att utveckla mästerskapet ytterligare. Det som de har presenterat för 2019 ser väldigt intressant ut för oss som team och det gjorde att vi tog beslutet att satsa på Carrera Cup för 2019 tillsammans med Porsche Center i Örebro. Det känns också väldigt roligt att återuppta samarbetet med Hugo Nerman. Han och Philip Hall var våra två första förare i satsningen i Formula STCC som ledde till att Hugo vann mästerskapet 2017. Vi ser fram emot att nå nya framgångar tillsammans med Hugo i Carrera Cup.

Hugo Nerman återvänder nu till teamet med vilka han debuterade med i bilracing och 2017 vann mästerskapet i Formula STCC. Ifjol blev Hugo tvåa i JSM i STCC och nu väntar en ny utmaning i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det här ska bli väldigt kul, säger Hugo. För mig är det här den bästa möjligheten att fortsätta utvecklas som förare. Bilen är utmanande att köra snabbt med och det är ett stort och bra startfält så det känns som rätt beslut för mig att ta. Det är också kul att vara tillbaka hos WestCoast Racing igen, vi körde ihop i två år och känner varandra väl vilket är en bra förutsättning för vår nästa utmaning tillsammans. Jag har inte hunnit tänka så mycket på vad jag kan förvänta mig resultatmässigt än. Jag vet att det kommer att bli en tuff utmaning som kommer utveckla mig som förare och det gör mig laddad och förväntansfull.

Porsche Carrera Cup Scandinavia inleder säsongen 2019 den 3-4 maj på Ring Knutstorp och består av sju tävlingshelger under 2019.
19-01-11 Fredricsson nysatsar med hög målsättning i Porsche Carrera Cup Scandinavia
2017 kom första pallplatsen. I fjol första segern.
Nu vill Pontus Fredricsson ta nästa steg i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Fjolårets tabellfyra byter team och siktar på att för första gången slå sig in bland de tre främsta i mästerskapet.
– Jag tror den här förändringen är det bästa för mig och min utveckling och jag ser verkligen fram emot säsongen, säger 21-åringen från Huddinge.

Pontus Fredricsson står på tröskeln till sin fjärde säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Sedan premiäråret 2016 har han stadigt förbättrat sig. Elfte man första säsongen, sexa andra och fyra i fjol. Nu hoppas han nå hela vägen till mästerskapspallen.
För att ta det steget har Pontus och hans pappa Peter bestämt att satsningen 2019 inte ska ske i familjeteamet Tornfrakt Racing. Pontus kommer att köra för Fragus Motorsport som han representerade redan 2017. Då drev Tornfrakt Racing bilen mellan racen, nu ska Fragus Motorsport ansvara för den på heltid.
– Att köra för Fragus igen blir en nytändning och innebär bland annat att jag får jobba vidare med ingenjören Andreas Douhan, som jag inledde ett samarbete med redan i fjol, och med min kompis Robin Hansson, säger Pontus.

Med sig in i den nya säsongen tar Pontus ett riktigt bra 2018. Förutom segern på Nürburgring i Tyskland nådde han ytterligare tre pallplatser. I de tolv race han fullföljde var han bland de fem främsta i elva!
– Framgången i fjol var viktig, den stärkte min självkänsla och självförtroende. Nu vet jag att jag kan, att det går och det känns riktigt bra, säger han.
Pontus kvalresultat var däremot inte lika bra som hans racefacit.
– Nej, kval är min svaga sida och det jag kommer att jobba mest med att förbättra i år. Man vill ju alltid går för seger i racen, men då gäller det också att starta långt fram. I den hårda konkurrens som är i Carrera Cup är det svårt att ta sig fram från en position längre bak i fältet.

I Fragus Motorsport får Pontus Fredricsson alltså jämngamle kompisen Robin Hansson som teamkollega igen. Hansson gör comeback i mästerskapet efter ett års uppehåll och göteborgaren räknas, precis som Pontus, till en av mästerskapets absoluta toppförare.

Hansson nåde stora raceframgångar i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2015, 2016 och 2017, men precis som Pontus är hans främsta placering i mästerskapet en fjärdeplats från 2017. Räkna därför med att det är två riktigt pallsugna unga förare Fragus Motorsport kommer till start med.
– Det kan du lita på. Självklart kommer det att uppstå en konkurrenssituation mellan oss, men vi får väl göra upp på banan. Det blir spännande och mycket action. Robin är inte den som ger sig, säger Pontus, skrattar och tillägger:
– Även om vi är rivaler får vi självklart försöka hjälpa varandra.
Konkurrenterna är förvarnade.
19-01-11 Inför Formula Nordic-säsongen
Viktor Andersson körde kart i sju år och de sista två åren tävlade han mera internationellt då han även deltog även i EM och VM. Två SM-brons blev främsta resultaten. 2018 tog han klivet upp till Formula Nordic som klassens yngste förare med sina 14 år. Viktor kommer från en riktig racingfamilj där pappa Mattias har kört flest STCC-tävlingar av alla och farfar Hans körde Volvo- och Golfcupen under det förra årtusendet.

Mantorp Park är hemmabanan och där körde Viktor så många testvarv han kunde under förra sommaren. När finalen kördes där var det Viktor som tog pole i båda racen! Han lyckades dock inte förvalta dessa fina positioner, men avrundade säsongen med två fina fjärdeplatser och en sjätteplats totalt.

Inför säsongen 2019 är målsättningen att förbättra sig ytterligare och därmed kämpa om pallplatser och närma sig toppen av tabellen. Tanken är att börja säsongen på den nivå han slutade i fjol. Viktor tävlar för familjeteamet MA:GP.
– Det skall bli kul att få inleda min andra säsong i Formula Nordic nu när jag har blivit lite varm i kläderna efter den första säsongen. Avslutningen på säsongen är jag mycket nöjd med och det är den känslan som jag har burit med mig under vintern. Det är kul att klassen har fått till 20 race på åtta helger 2019 och även få tävla på nya banor jämfört i fjol, sa Viktor.
19-01-10 Rantzow, Karlsson, Öhman – Mtechtrion intakt i Porsche Carrera Cup Scandinavia
Säsongen 2015 mönstrade Mtech Competition Lars-Bertil Rantzow, Thomas Karlsson och Magnus Öhman i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Trion är kvar än.
– Superbra människor, ambitiösa och snabba förare. De bästa partners vi kan ha, berömmer teamchefen Magnus Karlsson.

I fyra säsonger har Rantzow, Karlsson och Öhman kamperat ihop under Mtechs tälttak i Porsche Carrera Cup-depån. För dem har teamet med den ytterst rutinerade teamchefen varit ett självklart val. Så även i år. Magnus Karlsson och hans stab fortsätter driva förartrions tre Porsche 911 GT3 Cup (991 II).
– Magnus är vår hövding. Han är en av Sveriges främsta Porsche-mekaniker och har en strategisk tanke med allt han gör, säger Öhman som kom i kontakt med Karlsson första gången 2006.
Men den lugne norrlänningen har varit med i de här sammanhangen längre än så.
– När det gäller Porsche Carrera Cup Scandinavia är jag nog den ende som jobbat i serien i alla år sedan starten 2004, säger Magnus.
Då var han mekaniker på en av bilarna i Podium Racing. I dag basar han i Mtech Competition där hans stab på 15-17 person driver fyra bilar. Jämte Rantzows, Öhmans och Karlssons bilar sköter teamet dessutom Porsche Sveriges gästbil.
Magnus Karlssons företag Mtech Workshop AB är också Porsche Sveriges tekniska samarbetspartner i Porsche Carrera Cup Scandinavia med bland annat ansvar för reservdelar, besiktning och teknisk support.

Kvartett som trivs
Magnus Karlsson trivs med sina förare och de med honom – och med varandra.
– Vi har en härlig stämning i teamet och alla uppskattar Magnus som teamledare, intygar Rantzow.
Stockholmaren Magnus Öhman håller med.
– Både L-B och Thomas är fantastiska människor, ödmjuka och trevliga att umgås med. Ingen av oss är av den typen att vi tar plats, men på banan är det ingen som ger sig, säger han och ler.

Öhman utmanar
Med sina 59 år 2019 är Rantzow den äldste föraren i teamet.
Och snabbast. Åtminstone så här långt.
– Men i år har jag tänkt att han ska få stryk i Masters Cup, säger Öhman med pigg stämma.
Masters Cup är ett mästerskap i mästerskapet för förare övre 40 år – och den senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup, 991 II. Premiärupplagan, som kördes 2017, vanns av Rantzow före just Magnus Öhman och Thomas Karlsson. Tre gånger Mtech på pallen.
2018 hade inte Porsche Carrera Cup Scandinavia någon Masters-klass, men nu är den tillbaka igen.
– Att utmana L-B är absolut ett mål från min sida. Det är inte lätt att slå honom, men han ska få bekänna färg, säger Öhman som fick ett rejält lyft i mästerskapet 2018.
Jämte tredjeplatsen i det andra heatet på Nürburgring i Tyskland noterades han för ytterligare sju placeringar bland de fem främsta. Öhman var dessutom kvalsnabb, missade aldrig att slå sig in bland de åtta främsta i Q1 och avancera till Q2.
Vid säsongens slut var han femma i tabellen, hans bästa placering sedan 2014.

Rantzow försiktig
Rantzow blev sjunde man sedan han inlett säsongen i en 991 I, stått över två deltävlingar och avslutat mästerskapet i en ny 991 II på Rudskogen och på Mantorp Park. Det var också i finalen skåningen noterades för säsongen bästa resultat: trea och femma i kvalet, dubbelfyra i racen.
Fråga vem som helst i Porsche Carrera Cup Scandinavia och alla har mycket stor respekt för Rantzow och hans kapacitet bakom ratten. Speciellt på vått underlag.
Själv väljer han, sin vana trogen, att ligga lite lågt när det ska diskuteras placeringar i såväl race som tabeller.
– I Masters Cup tror och hoppas jag på en placering bland de tre främsta för min del, men det kommer säkert att bli tufft i toppen dit jag absolut räknar både Öhman och Karlsson. De har närmat sig mig i fart och jag är säker på att vi kommer att fightas på banan, säger Rantzow.
Christoffer Bergström, som liksom Öhman kör Porsche GT3 Cup Challenge Middle East under vinterhalvåret, är en annan förare Rantzow nämner som trolig toppkonkurrent.

När det gäller sin konkurrenskraft totalt i mästerskapet är Rantzow än mer förtegen. Ännu är han dessutom inte helt säker på att han kan starta i samtliga sju race.
– Jag kommer att delta i minst fem deltävlingar, kanske hela serien, och min ambition är att köra så mycket som möjligt på helgerna vilket innebär att min målsättning är att i varje tävling avancera till Q2 och därmed få starta bland de åtta främsta i varje race. Och kan jag hålla mig topp åtta är jag nöjd, säger han.

Stora förhoppningar
Vi bollar över frågan om vad Mtech-trion kan komma att prestera i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019 till Magnus Karlsson i stället.
– Om teamchefen får välja tror och hoppas jag på både L-B och Öhman i Q2. Ser man till slutplacering hoppas jag att de, på speed och rutin, ska slå sig in bland de fem främsta. Jag tror att det kan bli ganska jämnt mellan dem.
– Thomas Karlsons kvalstatistik ska vi också försöka förbättra så han får starta längre fram i racen. Lyckas vi med det tror jag absolut på en plats bland de tio främsta i sluttabellen. Jag hoppas till och med på topp sju för hans del, säger Karlsson, som självklart också vill se en önskerepris från 2017 – med tre förare från Mtech Competition överst i Masters Cup-tabellen efter finalen på Mantorp Park.
19-01-09 Klartecken från Sundahl – siktar på andra raka titeln i Porsche Carrera Cup Scandinavia
Lukas Sundahl har bestämt sig: mästaren fortsätter i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Tanken på att försöka försvara titeln lockar mig, speciellt som konkurrensen i mästerskapet ser ut att bli ännu tuffare 2019, säger 22-årigen från Växjö.

Lukas Sundahl och Sundahl Racing har dröjt med besked om sina planer för den kommande säsongen. Men nu är det alltså klart. Familjeteamet fortsätter sin satsning med Lukas Sundahl och finländaren Tom Nylund.
Lukas är den förste mästaren sedan 2015 som fortsätter i mästerskapet efter guldåret och sätter sin titel på spel.
– Det här är min första, riktiga titel. Visserligen vann jag JSM i Formula Renault 2014, men då totalvann jag inte klassen och dessutom flyttade jag över till Porsche Carrera Cup säsongen därpå. Som försvarande mästare kanske det är så att man får lite mer press på sig, men någon stor skillnad tror jag inte att det blir. Toppen på startfältet ser ut att bli bredare i år och det ska bli intressant och se vad de andra har för fart på försäsongstestet i mitten på april, säger alltid lika lugne Lukas.

Går för andra raka
Årets säsong av Porsche Carrera Cup Scandinavia blir den 16:e sedan starten 2004. Mellan säsongerna 2005 till 2013 lyckades fyra förare, Fredrik Ros (2005, 2006), Jocke Mangs (2008, 2009), Robin Rudholm (2010, 2011) och Johan Kristoffersson (2012, 2013), vinna två år i rad. Nu vill Sundahl kopiera den bedriften.
– Självklart är ambitionen att vinna igen och tar vi två titlar i rad kanske vi gör ett försök och bli först till tre. Rudholm och Kristoffersson har också tre titlar, men ännu så länge är det ingen som vunnit tre år i rad.

Värdig mästare
Lukas Sundahl inledde sitt tävlande i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2015. Säsongen 2017 blev Växjösonen tvåa bakom Jocke Mangs och i fjol stod han som värdig mästare efter finalen på Mantorp Park. På sin väg mot titeln imponerade han med bland annat nio racesegrar.
Framgångarna gjorde honom given som Carrera Cup Scandinavias representant i Porsche Motorsports shoot out på Paul Richard i Frankrike i månadsskiftet oktober-november.
– Det blev lite vakuum för oss efter finalen på Mantorp Park. Först inväntade vi Lukas´ medverkan i Porsches shoot out och sedan resultatet av den samma. Även om vi visste att chanserna att bli uttagen kanske inte var så stora ville vi inte gå ut och agera förrän vi fått svar, berättar pappa Per, teamchef i Sundahl Racing.

Internationell uppmärksamhet
Lukas gjorde bra ifrån sig på Paul Richard och även om Porsche inte valde honom till sitt juniorprogram 2019 väckte hans medverkan och insats en hel del uppmärksamhet.
– Team från såväl det tyska Carrera Cup-mästerskapet som Porsche Supercup hörde av sig. Jag har några offerter kvar på bordet framför mig, säger Per.
Tillsammans har far och son Sundahl gått igenom de erbjudanden de fått, tittat på och jämfört upplägg, funderat kring team, räknat på ekonomi och kommit fram till ett beslut.
– Vi blir kvar i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019. Det är ett bra mästerskap som vi trivs i och som kommande säsong ser ut att erbjuda oss ännu tuffare konkurrens än 2018. Det ser vi som en utmaning.
– Men, tillägger Per. Vi blickar fortfarande mot internationellt tävlande, men med den begränsade tid vi hade på oss inför den här säsongen insåg vi att vi inte hade möjlighet att få fram de pengar som krävs för att göra en satsning som skulle ge Lukas rätt möjligheter att göra riktigt bra resultat.

Fortsatt samarbete med Nylund
Lukas tar den internationella uppmärksamheten med ro.
– Det är väl roligt att det finns någon som vet vem man är, säger han och tillägger:
– Jag är inte alls besviken över att det blir tävlande på hemmaplan även 2019. Kanske är det lugnast att vänta ett år till, inte göra något förhastat utan samla på sig ännu mer erfarenhet. Dessutom är Porsche Carrera Cup Scandinavia ett riktigt bra mästerskap. Med tanke på Sveriges storlek och folkmängd är det egentligen sjukt att vi kan visa upp ett så stort och starkt startfält.
Exakt hur många bilar årets mästerskap kommer att innehålla är ännu inte klart. Klart är det däremot att även Tom Nylund kör vidare för Sundahl Racing. Finländaren, som inledde sitt samarbete med det Växjöbaserade teamet i fjol, tävlar vidare i Porsche Approved Cup, mästerskapet i mästerskapet för Porsche 911 GT3 Cup (991 I).
19-01-06 Lärorikt Roar-test för Linus Lundqvist i Daytona
Linus Lundqvist har genomfört det officiella testet Roar Before the Rolex 24 i Daytona, USA, och är nu redo att ta sig an det stora 24-timmarsloppet på samma plats den 26-27 januari.

Det så kallade Roar-testet markerar traditionsenligt uppladdningen inför Daytona 24-timmars, och gav Lundqvist en första chans att under två dagar bekanta sig med såväl Daytona International Speedway som den Lamborghini Huracán GT3 Evo han ska köra för Precision Performance Motorsports i GTD-klassen.

Lundqvist - som delar bilen med Steve Dunn, Brandon Gdovic, Milos Pavlovic och Don Yount - fick möjlighet att köra både i dagsljus och efter mörkrets intrång, och presterade konsekventa varvtider under ett övergripande positivt test i Florida.

Roar-testet fortsätter för samtliga klasser förutom GTD under söndagen, vilket alltså innebär att Lundqvist och Precision Performance Motorsports nu slutfört sina förberedelser - åtminstone på banan - inför tävlingen i slutet av månaden.
- Det har varit två värdefulla dagar för mig här i Daytona, säger Linus Lundqvist. Jag har fått prova på bilen och banan och kunnat bilda mig den där första, viktiga uppfattningen om vad som krävs. Banan är imponerande; kroppen trycks verkligen ihop i de doserade svängarna ute på ovalen, och det var jag inte beredd på i början! Det var en häftig känsla. Jag tycker att jag kom in i körningen mer eller mindre direkt och samarbetet med teamet har också fungerat bra.

En annan för Lundqvists del ny företeelse var inslaget av så kallade "spotters" - teampersonal som från taket av den gigantiska huvudläktaren, via radio, informerar om kringvarande trafik i det 47 bilar stora startfältet.
- Spotters var något helt nytt för mig, och en av de sakerna jag är glad att jag fick prova på före racet, fortsätter Lundqvist. Jag är inte van vid att någon pratar i öronen fem-sex gånger per varv, men efter ett tag förstod man att det faktiskt är värdefullt. Det är mycket trafik på banan och man kan vinna eller förlora mycket tid om man inte hanterar den på rätt sätt. Överlag har det varit två bra dagar här och jag ser verkligen fram emot racet om några veckor.

Linus Lundqvist kommer att vara på plats i Daytona i ytterligare några dagar innan han reser tillbaka till Europa, där han under nästa vecka bland annat kommer att närvara vid Autosport International-mässan i brittiska Birmingham för att berätta mer om sitt Daytona-äventyr.
19-01-03 Linus Lundqvist på plats i Florida för officiellt Daytona-test
Linus Lundqvist har inlett det nya året genom att resa till Florida, USA, där uppladdningen inför det stundande 24-timmarsloppet i Daytona (Rolex 24 At Daytona) inleds på allvar med tre dagars tester i helgen.

Lundqvist vann en fullt finansierad start i den berömda tävlingen när han via fjolårets titeltriumf i brittiska Formel 3 samtidigt tog hem Sunoco Whelen Challenge, och står nu därmed inför sitt livs första långlopp – som också sammanfaller med ett av världens mest prestigefyllda.

Racet körs den 26-27 januari, men redan nu till helgen samlas startfältet på Daytona International Speedway för det officiella testet Roar Before the Rolex 24. Lundqvist får därmed en första chans att bekanta sig med såväl banan som den Lamborghini Huracán Evo GT3 han ska ratta för Precision Performance Motorsports i GTD-klassen.

Lundqvist delar bilen med amerikanerna Steve Dunn, Brandon Gdovic och Don Yount.
- Det är stort att vara här, säger Linus Lundqvist efter ankomst till den berömda racingorten på Floridas östkust. Det är egentligen först nu det faktiskt börjar sjunka in att jag ska få köra det här loppet. Jag är extremt laddad och jag kan inte tänka mig en bättre start på 2019 än att äntligen få inleda det här äventyret.

Lundqvist har under torsdagen varit på plats på Daytona International Speedway och bildat sig en första uppfattning om den utmaning som väntar. Han har bland annat fått en personlig rundtur på anläggningens museum och fördjupat sig i banans nu 60-åriga historia.
- Jag har varit ute en första sväng till banan idag och träffat teamet, fortsätter Tyresö-sonen. Det känns bra så här långt, även om det förstås är väldigt många intryck att ta in just nu. Allt är nytt för mig; teamet, bilen, banan, tävlingsformatet, att köra på natten… Jag har aldrig delat bil med någon förut och det längsta jag har kört i ett svep är 20 minuter – här kommer vi göra stinter på ett par timmar. Testet i helgen kommer definitivt vara väldigt värdefullt.

De så kallade Roar-testerna omfattar totalt sju körpass fördelade över fredag, lördag och söndag. Under Roar-helgen körs också ett kortare tidskval som avgör vilka garageplatser de respektive teamen får i depån under tävlingshelgen.

Totalt är 47 ekipage, fördelade över fyra klasser, anmälda till Roar Before the Rolex 24. Hela 23 av dessa kommer till start i GTD-klassen där Lundqvist och Precision Performance Motorsports alltså tävlar (med startnummer 47).

För andra året i rad står även den tvåfaldige Formel 1-världsmästaren Fernando Alonso på startlinjen i Daytona; spanjoren rattar en Cadillac för Wayne Taylor Racing i tävlingens snabbaste klass (DPi) för specialbyggda sportvagnsprototyper.
- Allt det här är bara så häftigt, avslutar Linus Lundqvist. Jag längtar verkligen till första passet i morgon. Förhoppningsvis får jag mycket tid i bilen i helgen – Roar blir extra viktigt för mig som nykomling. Jag vill verkligen ta tillvara på den här chansen och göra ett bra jobb.

Uppdateringar, bilder och kommentarer från Daytona publiceras löpande på den dedikerade eventportalen www.linuslundqvistracing.se/daytona-24-timmars/ under både Roar-testet och själva tävlingshelgen.