<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


Övrig pressinformation
RACING 2021


2021
                 



21-04-21 Felix Rosenqvist fast besluten att slå tillbaka på gatorna i Florida
Premiären gick inte som planerat, men nu är det nya tag för Felix Rosenqvist – och omgående chans till revansch på beprövad jaktmark när NTT INDYCAR SERIES riktar ljuset mot det populära gatloppet i St. Petersburg, Florida.

Förra helgens besvikelse på Barber Motorsports Park, där Rosenqvist drogs in i en masskrasch redan på det första varvet, är ett minne blott. Med ny energi är den 29-årige smålänningen nu istället fullt fokuserad på att inleda säsongen på riktigt, på en plats förknippad med betydligt ljusare stunder.

Det var till exempel på den tekniska stadsbanan i St. Petersburg som Rosenqvist tog en uppmärksammad seger direkt under sin debuthelg i supportklassen Indy Lights 2016, och det var också där han senare stod för en lika spektakulär INDYCAR-debut 2019 – när han ledde stora delar av loppet och till slut blev fyra i mål.
- Jag har alltid trivts i St. Petersburg, säger Felix Rosenqvist. Det känns skönt att komma dit nu, efter helgen vi hade senast. Det är en perfekt plats att starta om på, om man så vill. Det är en helt annan bana än Barber och jag har haft några av mina största framgångar i karriären i just den här typen av stadslopp.

Helgens race, som sträcker sig över 100 varv runt en 2.9 km lång slinga i centrala St. Petersburg, markerar första gången som Rosenqvist får chans att prova sin för året nya Arrow McLaren SP-bil på en stadsbana.

Viss osäkerhet råder alltså, men teamkamraten Pato O’Ward slutade tvåa i St. Petersburg när banan stod värd för fjolårets final i oktober månad; en positiv indikation inför helgens besök.
- Vi kan inte testa på några stadsbanor under vintern eftersom de alltid byggs upp specifikt inför racen, så jag vet faktiskt inte hur känslan i bilen kommer att vara, resonerar Rosenqvist. Vi har precis som alla andra team försökt simulera det så gott vi kunnat nere på Sebring, som är så nära man kan komma, men det blir aldrig riktigt samma sak. Det ska bli intressant att se var vi står, men teamet var starka här förra året. Jag ser verkligen fram emot helgen.

INDYCAR-fältet tar banan i besittning för första gången i samband med ett inledande träningspass på fredag. Kvalet körs på lördag kväll svensk tid, medan racet drar igång 18.30 på söndag.

TIDSSCHEMA
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 2
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
St. Petersburg (USA)
Alla angivelser avser svensk tid
Fredag 23 april
Fri träning 1: 22.15-23.00

Lördag 24 april
Fri träning 2: 15.45-16.30
Kval: 19.45-21.00

Söndag 25 april
Warm-up: 15.05-15.35
Race (100 varv): 18.30

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay
TIMING: INDYCAR App / racecontrol.indycar.com
STARTLISTA: Ladda ner här: http://www.imscdn.com/indycar_media/documents/2021-04-21/indycar-entrylist-st.%20pete.pdf
BANAN: Layout och historik: https://www.indycar.com/Schedule/2021/IndyCar-Series/St-Petersburg

MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 1/17 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 53 p.
2: Will Power (AUS), Penske, 41 p.
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 35 p.
4: Pato O'Ward (MEX), McLaren SP, 34 p.
5: Sebastien Bourdais (FRA), Foyt, 31 p.
---
21: Felix Rosenqvist (SWE), McLaren SP, 9 p.

Se fullständig tabell https://www.indycar.com/Drivers
21-04-21 Linus Lundqvist laddad för första stadsloppet i USA
Han kom, han såg, han segrade - men redan ett par dagar senare står Linus Lundqvist inför en ny stor utmaning i Indy Lights. I helgen är mästerskapet tillbaka i hetluften för säsongens andra deltävling; och den här gången är det gatorna i St. Petersburg, Florida, som står för underhållningen.

Lundqvist fick en sensationell start på årets racingsäsong när han vann direkt i premiären på Barber Motorsports Park i lördags. Segern, i kombination med en andraplats i helgens avslutande race en dag senare, placerade Tyresö-sonen överst i tabellens topp - och jakten på ett åtråvärt INDYCAR-stipendium har börjat.

Något segerfirande blev det emellertid aldrig tal om. Redan nu till helgen väntar nästa sammandrabbning i den amerikanska juniorracingserien, som nu slår läger på en helt annan typ av bana när årets första stadslopp ska avgöras i den pittoreska kuststaden St. Petersburg.
- Vi hade en magisk premiär, men nu är det dags att blicka framåt och göra jobbet igen, säger Linus Lundqvist. Jag vet att St. Pete blir en helt annan utmaning. Banan har i princip ingenting gemensamt med Barber, och min erfarenhet av stadslopp är begränsad. Faktum är att jag aldrig har varit på någon stadsbana här i USA över huvud taget.

Lundqvist, vars första och hittills enda bekantskap med en stadsbana kom i franska Pau i Euroformula Open 2019, känner sig likväl redo att axla helgens uppgift för sitt team Global Racing Group with HMD Motorsports.
Streets of St. Petersburg
- Det här är en av tävlingarna jag sett fram allra mest emot den här säsongen, fortsätter Linus Lundqvist. Pau är fortfarande den häftigaste banan jag har kört och det ska bli fantastiskt att få känna den adrenalinruschen mellan murarna igen. Dessutom har St. Pete fördelen att det faktiskt går att köra om där, så jag tror att vi kommer få se bra racing i helgen.

Stadsbanan i St. Petersburg - som i vanliga fall brukar inleda säsongen för Indy Lights (och INDYCAR) men som på grund av COVID-19 ej agerar premiärvärd i år - mäter 2.9 km och utgörs av en blandning av tighta 90-graderskurvor och ett antal relativt långa raksträckor.
- Det blir viktigt att göra så många varv som möjligt och försöka lära sig banan snabbt, avslutar Linus Lundqvist. Vi har bara en träning innan det är dags för kval, så det gäller verkligen att maximera tiden ute på banan. Jag kommer att börja lite på efterkälken jämfört med dem som varit där tidigare, men jag är redo för utmaningen. Det här ska bli väldigt, väldigt kul.

Träningen och båda kvalen inför helgens race körs på fredag. De två loppen avgörs sedan på lördag respektive söndag.

Alla säsongens pass streamas LIVE direkt på Linus Lundqvists hemsida, www.linuslundqvistracing.se.

Indy Lights-organisationen har bekräftat att omkörningshjälpmedlet push-to-pass, som inte var aktiverat under premiären, kommer att tas i bruk i St. Petersburg.

TIDSSCHEMA (SVENSK TID)
Indy Lights Presented by Cooper Tires
Rd. 2 | St. Petersburg (USA)

Fredag 23 april
Fri träning: 16.25-17.05
Kval 1: 19.25-19.55
Kval 2: 23.25-23.55

Lördag 24 april
Race 1: 21.20

Söndag 25 april
Race 2: 16.00


STARTLISTA
Se startlista här https://www.indylights.com/teams-drivers

LIVESTREAMING & TIMING
www.linuslundqvistracing.se
www.indylights.com/results/live-timing

UPPDATERINGAR & RESULTAT
www.linuslundqvistracing.se
21-04-20 Peter "Poker" Wallenberg kör Audi R8 LMS GT4 i Scandinavian GT4
Peter ”Poker” Wallenberg och 20-årige norrmannen Magnus Gustavsen kämpar gemensamt om ädelmetall i Scandinavian GT4. PRO/AM-duon kommer att tävla i en ny Audi R8 LMS GT4 från Audi Sport under teamnamnet Poker Racing for Charity - J-Tech.

Efter många år i olika GT-bilar har Peter "Poker" Wallenberg de senaste åren tävlat i STCC, både med CUPRA och Audi, under Racing for Charity-flagg.

Nu gör Poker skiftet tillbaka till GT-racing i en Audi R8. Bilen, som kommer att drivas av J-Tech på tävlingshelgerna, befinner sig just nu hos PWR Racing i Vikmanshyttan för att förberedas för årets säsong.
- Jag har haft fantastiskt roliga år i STCC och det gläder mig att se att årets STCC-startfält ser starkare ut än på många år. ? Senast jag tävlade i en GT-serie var tillsammans med Haglöf i en Lamborghini, då vann vi mästerskapet. Men det börjar bli några år sedan jag körde GT-bil, det blir en spännande utmaning att komma in i det igen. Från framhjulsdriven, liten touring car i STCC till större bakhjulsdriven bil i GT. Jag ser fram emot att komma igång med en ny säsong och testa vår nya bil, den ser riktigt vass ut. Sen känns det kul att få tävla tillsammans med en hungrig juniorförare, säger Peter ”Poker” Wallenberg.

Bildar duo med lovande juniorförare
Medföraren i den helt nya bilen blir 20-årige junioren Magnus Gustavsen som under fjolåret tävlade i STCC i en Audi RS3 LMS. Utöver tävlande i STCC har Magnus gjort en säsong i Formula Nordic-mästerskapet med en vinst och totalt två pallplatser under bältet.
- Jeg ser virkelig fram mot og starte sesongen i GT4. For meg er dette er riktig valg da jeg vil inn mot GT racing og føler at GT4 er perfekt for å bygge erfaring!

Det kommer til å være hard konkurranse å det blir viktig å lære fort å bruke erfaringen jeg har fått så langt i karrieren på en bra måte. Jeg tror at vi kommer til å være sterke å ambisjonene er høye! Jeg håper at vi kan være i toppen gjennom hele sesongen å at vi kan være med å fighte om tittelen tilslutt. Å få gjøre dette sammen med et så bra team føles veldig bra da dette legger grunnlaget for å få et bra resultat, säger Magnus Gustavsen.
21-04-19 Syskonen Bäckman klar för VM - WTCR
Syskonen Andreas och Jessica Bäckman från Boden presenterar idag sin storsatsning att de under 2021 tar steget upp till VM-serien WTCR – FIA World Touring Car Cup.
– Ett av mina största mål i karriären har varit att ta mig till TCR:s allra topp FIA WTCR och att jag nu kan meddela att jag nått det målet känns overkligt, säger Jessica Bäckman.

Andreas och Jessica Bäckman har trots sin ringa ålder till redan nått stora framgångar inom gokart, rallycross och racing. Under 2018 tävlade de båda i STCC och den brittiska motsvarigheten TCR UK, där Andreas bland annat tog sin allra första racingseger och slutade på en tredjeplats i mästerskapet. Jessica lyckades knipa en pallplats på Brands Hatch och blev därmed första kvinnan i TCR UK att ta en pallplats och slutade även fyra i mästerskapet. 2019 tog syskonen steget upp i Europa serien och tävlade även där 2020. Under åren har Andreas tagit flertal vinster och pole-positions i Europamästerskapet, medan Jessica har lyckats ta pallplatser i 4 olika TCR mästerskap. Hon skrev även historia som den första kvinnan någonsin att knipa en pallplats i TCR Europe 2019.

Nått deras stora mål - WTCR
Landslagsförarna Bäckman har inte varit blyga med att säga att de har haft som ett stort mål att ta sig till det tuffaste mästerskapet inom TCR, VM serien – WTCR. Nu kan de glatt meddela att de har nått målet. 2021 tävlar nämligen syskonen i WTCR tillsammans med det italienska teamet Target Competition, samma team som de tävlat med de senaste två säsongerna i TCR Europe. Bäckman fortsätter att tävla med samma bilmärke, Hyundai, men nytt för i år är att syskonen tävlar med den senaste TCR bilmodellen från Hyundai Motorsport – Hyundai Elantra N TCR.

WTCR seriens uppbyggnad
Säsongen 2021 kommer att bestå av fem tävlingar i Europa och avslutas med tre tävlingar i Asien. Säsongstarten kommer att gå på en av världens tuffaste banor, Nürburgring Nordschleife, en ca 25 km lång bana med över 100 kurvor och avslutas på den välkända Macau banan, belägen nära Hong Kong. Tävlingarna kommer att live-sändas på Eurosport samt Kanal 9. Varje deltävling är uppbyggt på två träningspass, ett tidskval samt två race. Poäng tilldelas till topp 5 i tidskvalen samt topp 15 i respektive race. Den föraren med mest poäng efter den sista deltävlingen i Asien kommer att ta hem förartiteln ”FIA Drivers Title” i WTCR serien.

Landslagsförarna kommer tillsammans göra upp om fem olika titlar denna säsong
Förutom förartiteln ”FIA Drivers Title” och teamtiteln ”FIA Teams Title” för bästa team som båda syskonen tävlar för, så kommer Jessica att göra upp om Junior titeln ”FIA Junior Title”. Det är en titel som förarna som är 24 år eller yngre i början av 2021 och utan erfarenhet från vare sig WTCR eller WTCC före 2019 får göra upp om. Båda syskonen kommer även att tävla om "Independent Cup" även kallad "WTCR Trophy" vilket innebär att de tävlar mot de förarna som inte har något fabriksstöd. Nytt för i år är även att de kommer att finnas en ”FIA Female Driver Title”, vilket även Jessica kommer att tävla om.

Första kvinnan genom tiderna i WTCR
WTCR framhäver kvinnor inom motorsporten och har därmed tagit fram "FIA Female Driver Title", detta med ett krav att det ska vara minst tre kvinnliga förare anmälda till serien. Jessica kommer i och med sin start att bli den första kvinnan genom tiderna att tävla i WTCR och hoppas på att fler kvinnor ställer upp i serien både för att framhäva att mer kvinnor tävlar i motorsport men även för att tävla om titeln "FIA Female Drivers Title".
- Ett av mina största mål i karriären har varit att ta mig till TCR:s allra topp WTCR och att jag nu kan meddela att jag nått målet är overkligt. Att jag dessutom är den första kvinnan någonsin är något jag alltid drömt om och hoppas kunna inspirera fler kvinnor att både börja och fortsätta med motorsport. Jag ska ge allt jag kan och längtar efter säsongstarten, säger Jessica Bäckman.

Första syskonen någonsin i WTCR
Förutom att Jessica blir den första kvinnan i WTCR så skriver dessutom syskonen historia tillsammans då de i och med sin start även kommer att bli de första syskonen någonsin att tävla i WTCR, vilket är unikt.
- Jag ser enormt mycket framemot att få ta nästa steg i min racingkarriär och få utvecklas ännu mer som förare. Att ta steget upp till WTCR har varit ett stort mål under en lång tid och jag känner mig mer redo än någonsin att ta detta steg tillsammans med vårt team Target Competition. Det kommer bli tufft då många av förarna har många års erfarenheter och även flera världsmästare står på startlinjen, men jag ser framemot utmaningen, säger Andreas Bäckman.

Andreas och Jessica Bäckman ser framemot att tävla mot de allra bästa touringcar-förarna i världen och dessutom tävla på flera av de tuffaste banorna i världen. Det blir en tuff säsong där syskonen ska ge allt de har och fortsätta utvecklas som förare. Säsongstarten går av stapeln 3-5 juni på Nürburgring Nordschleife i Tyskland.

WTCR Kalender 2021:
3-5 Juni - Nürburgring Nordschleife, Tyskland
26-27 Juni - Vila Real, Portugal
10-11 Juli - Motorland Aragón, Spanien
31 Juli - 1 Augusti - Adria, Italien
21-22 Augusti - Hungaroring, Ungern
16-17 Oktober - Inje Speedium, Sydkorea
6-7 November - Ningbo, Kina
19-21 November - Circuito Da Guia, Macau
21-04-19 Felix Rosenqvist blickar framåt efter premiärhelg att glömma
Felix Rosenqvist fick en tuff start på årets säsong i NTT INDYCAR SERIES när han drogs in i en masskrasch redan på det första varvet i söndagens premiär på Barber Motorsports Park.

Rosenqvist startade loppet - hans första för nya teamet Arrow McLaren SP - först på 22:a plats efter en snurrning i lördagens kval, och kom sedan bara ett par kurvor innan han föll offer för en kedjereaktion initierad av Penske-föraren Josef Newgarden.

Newgarden snurrade på toppen av ett krön och drog flera bilar med sig i tumultet, där Rosenqvist - chanslös att undvika kontakt - först slungades upp i luften och sedan in i barriären. 29-åringen klarade sig oskadd från smällen.
- Det här var en riktigt dålig start på säsongen, säger Felix Rosenqvist. Jag hade ingen chans att undvika själva kraschen på det första varvet, men det är ju tyvärr sådant som kan hända när man startar för långt bak. I slutändan var det jag själv som satte mig i den positionen genom misstaget på kvalet.

Trots omfattande skador på bilen lyckades Arrow McLaren SP så småningom få ut Rosenqvist på banan igen, i syfte att samla erfarenhet (och eventuella ströpoäng) inför framtiden.

Även om premiären i huvudsak gick Rosenqvist emot fanns det också ljusglimtar under helgen i Alabama. Svensken var till exempel femma på den fria träningen och känner att det finns en inneboende potential i bilen.
- Bilen är snabb, men just nu är jag inte riktigt bekväm med hur den beter sig, fortsätter Rosenqvist. Vi behöver jobba vidare med inställningarna, men när vi väl hittar rätt är jag övertygad om att vi kommer vara med där framme. Alla i teamet är positiva inför fortsättningen och det känns skönt att ha nästa race framför oss om bara några dagar.

INDYCAR-säsongen fortsätter redan kommande helg med stadsloppet i St. Petersburg, Florida.

RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Honda Indy Grand Prix of Alabama
Barber Motorsports Park (USA)
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 90 varv
2: Will Power (AUS), Penske, +0.401s
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +2.988s
4: Pato O'Ward (MEX), McLaren SP, +3.974s
5: Sebastien Bourdais (FRA), Foyt, +10.696s
---
21: Felix Rosenqvist (SWE), McLaren SP, 62 varv

Se fullständiga resultat https://mcusercontent.com/73c511cfcad65d2a124d92dea/files/be0a9730-22d6-467e-8ac3-b0b7aeefb533/indycar_race_results.24.pdf

MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 1/17 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 53 p.
2: Will Power (AUS), Penske, 41 p.
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 35 p.
4: Pato O'Ward (MEX), McLaren SP, 34 p.
5: Sebastien Bourdais (FRA), Foyt, 31 p.
---
21: Felix Rosenqvist (SWE), McLaren SP, 9 p.

Se fullständig tabell https://www.indycar.com/Drivers
21-04-19 Linus Lundqvist vinner direkt i Indy Lights-debuten
Linus Lundqvist fick en drömstart på säsongen i Indy Lights när han omedelbart slog till med både pole position och seger vid helgens premiär på Barber Motorsports Park i Alabama, USA.

Lundqvist var i storform under hela premiärhelgen i INDYCAR-seriens främsta instegsklass, och satte tempot direkt från start på den fria träningen.

Den regerande Formula Regional Americas-mästaren fortsatte sedan på samma sätt i det första kvalet för säsongen, där han inte bara slog till med pole position utan också formligen krossade det gällande banrekordet med nästan en sekund.

Från pole position kunde Lundqvist sedan kontrollera premiärracet från början till slut och köra hem en ohotad seger, drygt fem sekunder före Global Racing Group with HMD Motorsports-kollegan Benjamin Pedersen (DEN).

Lundqvist är den blott andre svensken någonsin, efter INDYCAR-stjärnan Felix Rosenqvist, att vinna ett Indy Lights-race.
- Helt, helt otroligt att få vinna mitt allra första race i Indy Lights, utbrister Linus Lundqvist. Det var ett perfekt race och jag kunde inte ha drömt om en bättre start på säsongen.

Lundqvist slutade sedan tvåa, bakom andraårsföraren och teamkamraten David Malukas (USA), i helgens avslutande race på söndagskvällen svensk tid. Duon var där i en klass för sig, över halvminuten före tredjeplacerade Devlin DeFrancesco (CAN) i mål.

Resultaten innebär att Lundqvist lämnar premiären i Alabama med en tidig ledning i förarmästerskapet, 13 poäng före DeFrancesco.
- Det är svårt att vara annat än nöjd med en sådan här debut, summerar Linus Lundqvist. Stort tack till teamet som hjälpt mig att komma in i mästerskapet på ett så bra sätt. Vi har onekligen bra fart och det är väldigt skönt att få det här beskedet redan från start. Kul att få leda mästerskapet, även om det är lite väl tidigt att börja fokusera på det ännu.

Linus Lundqvist och resten av Indy Lights-fältet är tillbaka på banan redan kommande helg för säsongens andra deltävling, då på gatorna i St. Petersburg, Florida.

RESULTAT
Indy Lights Presented by Cooper Tires
Rd. 1 | Barber Motorsports Park (USA)

Race 1
1: Linus Lundqvist (SWE), 30 varv
2: Benjamin Pedersen (DEN), +5.351s
3: Devlin DeFrancesco (CAN), +5.981s
4: Toby Sowery (GBR), +7.721s
5: Alex Peroni (AUS), +12.533s
Se fullständigt resultat https://mcusercontent.com/73c511cfcad65d2a124d92dea/images/0da5b03d-9549-4aa6-81b3-8400503c1302.png

Race 2
1: David Malukas (USA), 35 varv
2: Linus Lundqvist (SWE), +6.389s
3: Devlin DeFrancesco (CAN), +32.132s
4: Toby Sowery (GBR), +33.143s
5: Kyle Kirkwood (USA), +33.549s

Se fullständigt resultat https://mcusercontent.com/73c511cfcad65d2a124d92dea/images/aa26c579-48d2-468c-a4b7-88eabb277afb.png

MÄSTERSKAPSTABELL
Indy Lights Presented by Cooper Tires
Topp 5 | Efter 2/20 race
1: Linus Lundqvist (SWE), 57 p.
2: Devlin DeFrancesco (CAN), 44 p.
3: David Malukas (USA), 40 p.
4: Benjamin Pedersen (DEN), 39 p.
5: Toby Sowery (GBR), 38 p.

Se fullständig tabell https://www.indylights.com/results/standings
21-04-15 Linus Lundqvist redo för efterlängtad Indy Lights-premiär
Regerande Formula Regional Americas-mästaren Linus Lundqvist inleder en avgörande säsong i jakten på den amerikanska racingdrömmen när den kritiska karriärklassen Indy Lights drar igång den här helgen.

Lundqvist tar klivet till Indy Lights - INDYCAR-seriens främsta supportklass - efter att ha dominerat Formula Regional Americas med 15 segrar på 17 race under en spektakulär debutsäsong i USA förra året.

I steget upp till nästa nivå höjs nu insatserna ytterligare. I potten för årets Indy Lights-mästare ligger minst tre garanterade starter i INDYCAR under 2022 - varav en i klassiska Indianapolis 500. De tre främsta i mästerskapet får dessutom varsitt test i INDYCAR innan årets slut.
- Det ska bli så otroligt kul att komma igång med den här säsongen, säger Linus Lundqvist (som tävlar för Global Racing Group with HMD Motorsports). Jag har fått en fantastisk möjlighet och ska verkligen göra allt för att ta vara på den. Indy Lights är det sista steget innan INDYCAR, och alla som kör här vill dit. Jag förväntar mig en rejäl fight - men jag känner mig också redo att ta den.

GUIDE: Indy Lights 2021
Den första av totalt tio deltävlingar på årets Indy Lights-kalender tar fältet tillbaka till Barber Motorsports Park i Alabama, där det enda officiella försäsongstestet också ägde rum så sent som i förra veckan.

Linus Lundqvist avfyrade ett tidigt varningsskott som etta respektive tvåa i de båda testpassen som kördes den gången, och gjorde dessutom rent hus på Barber - en snabb och fysiskt tuff bana över 3.8 kuperade kilometer - med en eftertrycklig trippelseger i Formula Regional Americas i fjol.

Den bakgrunden ger skäl till optimism för fältets ende svensk; som dock inte låter sig invaggas i någon falsk trygghet med bara dagar kvar till premiären.
- Vi hade ett bra test i förra veckan, och alla signaler är goda, avslutar Linus Lundqvist. Samtidigt har jag varit med tillräckligt länge för att veta att test är test. Det är först nu vi verkligen får se vad alla går för och var vi står. Det är svårt att köra om på Barber, så kvalet blir viktigt till att börja med. Vi får ta det pass för pass, men självklart vill jag vara med och slåss där uppe när det drar ihop sig.

Indy Lights-premiären inleds med fri träning under torsdagen. På fredag körs två stycken tidskval, som i sin tur avgör startuppställningen till helgens två race. De två loppen körs på lördag respektive söndag kväll svensk tid.

Alla säsongens pass streamas LIVE direkt på Linus Lundqvists hemsida, www.linuslundqvistracing.se.

TIDSSCHEMA (SVENSK TID)
Indy Lights Presented by Cooper Tires
Rd. 1 | Barber Motorsports Park (USA)
Torsdag 15 april
Fri träning: 22.30-23.15

Fredag 16 april
Kval 1: 18.00-18.30
Kval 2: 22.00-22.30

Lördag 17 april
Race 1: 19.15

Söndag 18 april
Race 2: 19.20

STARTLISTA
Se startlista här https://www.indylights.com/teams-drivers

LIVESTREAMING & TIMING
www.linuslundqvistracing.se https://www.linuslundqvistracing.se/
www.indylights.com/results/live-timing https://www.indylights.com/results/live-timing

UPPDATERINGAR & RESULTAT
www.linuslundqvistracing.se


21-04-14 Från noll till hundra – intensiv säsongsupptakt för Felix Rosenqvist i INDYCAR
Efter ett långt vinteruppehåll står Felix Rosenqvist nu redo att dra igång 2021 års upplaga av NTT INDYCAR SERIES – och det är full fart direkt från start i USA:s ledande formelbilsmästerskap.

Säsongen inleds med fyra raka race, fördelade över de närmaste tre veckosluten, med premiär på Barber Motorsports Park nu till helgen och direkt efterföljande tävlingar på gatorna i St. Petersburg (25 april) och på Texas Motor Speedway (där två race ska köras den 1-2 maj).

För Rosenqvists del innebär den hektiska säsongsupptakten ett tidigt elddop hos nya teamet Arrow McLaren SP, dit smålänningen anslutit inför den här säsongen bredvid fjolårsfyran Pato O’Ward.
- Det är en intensiv start på säsongen, men vi är här för att tävla och jag gillar det här upplägget med full fart från start, säger Felix Rosenqvist. Testerna under vintern har varit OK, men det har varit väldigt lite körtid och det är svårt att dra några egentliga slutsatser. Det ska bli kul att komma igång och att få en första riktig genomkörare med teamet och alla nya rutiner den här helgen.

Helgens INDYCAR-premiär bjuder på ett tätt schema fördelat över bara två dagar, med träning och kval på lördag och race på söndag kväll svensk tid.

Loppet på Barber Motorsports Park är ett av de fysiskt mest krävande på hela kalendern, med 90 tuffa varv att ta sig an runt den snabba och kuperade banan utanför Birmingham, Alabama.

Hela INDYCAR-säsongen sänds även i år live på Viaplay och V Play Motor.

TIDSSCHEMA
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Honda Indy Grand Prix of Alabama
Barber Motorsports Park (USA)

Alla angivelser avser svensk tid
Lördag 17 april
Fri träning 1: 17.00-17.45
Fri träning 2: 20.40-21.25
Kval: 23.55-01.00

Söndag 18 april
Warm-up: 17.30-18.00
Race (90 varv): 21.40

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay
TIMING: INDYCAR App / racecontrol.indycar.com
STARTLISTA: Ladda ner här: https://mcusercontent.com/73c511cfcad65d2a124d92dea/files/8dc92596-f16b-48fe-81da-205eb20dfd1f/indycar_entrylist_barber.pdf
BANAN: Layout och historik: https://www.indycar.com/Schedule/2021/IndyCar-Series/Barber
21-04-14 Porsche inleder samarbete med Race Of Champions
Ett av världens mest omtalade och stjärnspäckade racingevent inviger en ny era på Pite Havsbad med tävlingsbilar och Official Car från Porsche. Premiärtävlingen på is sker redan kommande vinter.

Varje år samlar Race Of Champions (ROC) motorsportens största stjärnor i en unik man-mot-man-turnering. Under två intensiva dagar möts 20 tävlingsdeltagare för att ta reda på vem som verkligen är världens snabbaste tävlingsförare, och utse en slutgiltig mästare.

Sedan 1980-talet har ROC avgjorts på specialbyggda banor i världsmetropoler som London, Mexico City, Peking och Miami. Nästa år läggs ett nytt spännande namn till listan av arrangörsstäder när Piteå, närmare bestämt Pite Havsbad, blir ny hemmaarena för ROC. Samtidigt byts sommarvarma banor av asfalt och grus mot en formidabel förarutmaning i form av en gnistrande kall isracingbana på den djupfrysta Bottenviken.

Porsche Sverige inleder nu ett långtgående samarbete med arrangören av Race Of Champions och finns på så vis med från starten när ROC inviger en ny era på is.

I Race Of Champions World Final och Nations Cup kommer deltagarna bl.a. att tävla med Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, en fabriksbyggd racerbil med mittmonterad 6-cylindrig boxermotor på 425 hk. Bilen är utvecklad av Porsche Motorsport och är samma bilmodell som används i det nya racingmästerskapet Porsche Sprint Challenge Scandinavia.

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport kommer även att användas för ett Celebrity Race under ROC-eventet. Bilen erbjuder den perfekta kombinationen av prestanda och precision för alla typer av förare mellan avancerade entusiaster och professionella tävlingsförare.

Porsche är Official Car under ROC och tillhandahåller en exklusiv shuttle-service för tävlande och inbjudna gäster. Bilflottan som används för Official Car består till 100 procent av laddbara bilmodeller. Exempelvis de helelektriska sportbilarna Taycan och Taycan Cross Turismo, samt plug-in hybriderna Cayenne E-Hybrid och Panamera E-Hybrid.
– Race Of Champions är ett racingevent i världsklass, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Vi ser fram emot ett innehållsrikt samarbete där Porsche är med och utvecklar såväl nya tävlingsmoment som upplevelserna runt omkring arenan.

Samarbetet är en naturlig del av tillväxtstrategin för Porsche i Sverige. Engagemanget kring ROC innehåller även Porsche Experience med aktiviteter för befintliga och framtida kunder i direkt anslutning till tävlingsarenan.
– Med ett bredare modellprogram och bilar som helelektriska Porsche Taycan Cross Turismo riktar sig Porsche mot nya målgrupper och människor som njuter av en aktiv livsstil, fortsätter Wermelin.

Bland tidigare ROC-vinnare finns ett stort antal av motorsportens största stjärnor. Däribland 4-faldige Formel 1-världsmästaren Sebastian Vettel, niofaldige WRC-mästaren Sébastien Loeb och sjufaldige WRC-mästaren Sébastien Ogier.
– Porsche och Race Of Champions är en perfekt kombination och vi ser fram mot att bygga ett långsiktigt samarbete tillsammans, säger Fredrik Johnsson, VD och arrangör, Race Of Champions. Jag är övertygad om att de många världsstjärnor som deltar i ROC kommer att imponeras av Porsches bidrag till eventet både på och utanför tävlingsbanan.

På listan över flerfaldiga ROC-vinnare finns även svenska legendarer som rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist (ROC-vinnare 1989, 1990) samt rallycrossvärldsmästaren och dubble DTM-mästaren Mattias Ekström, som har vunnit ROC hela tre gånger (2006, 2007 och 2009).
– Porsches satsning på elektrifiering ligger helt i linje med vår strategi, fortsätter Johnsson. I initiativet ”Champions on the road to sustainable transformation” samlar vi branschledare i syfte att skapa en positiv inverkan på miljö och klimat.
21-04-12 Performance Racing utökar V8TC Experience Car med ny bil
I fjol lanserade Performance Racing V8TC Experience Car, en möjlighet för den som vill att prova på en racehelg i V8 Thunder Cars. Satsningen blev en succé, bilen hyrdes ut till alla tävlingar utom en, och till årets säsong utökar nu Performance Racing satsningen med ytterligare en bil.
– Redan i fjol blev satsningen en stor framgång och det gick över förväntan med många glada och nöjda kunder, säger Anders Conradzon, Performance Racing. Inför årets säsong är bilen uppbokad till alla tävlingar och därför har vi köpt in ytterligare en bil till för att göra det möjligt för ännu fler att prova på V8 Thunder Cars.

Marcus Larsson är redan presenterad och kommer att köra på Anderstorp den 4-5 september. Fler förare står på tur att presenteras inom kort och med den nya bilen, en Ford Mustang som tidigare tillhörde Bryntesson Motorsport, blir det alltså ännu fler förare som får chansen att prova på V8 Thunder Cars under 2021.
– Tanken med V8TC Experience Car är att den som är intresserad enkelt ska få en möjlighet att uppleva V8 Thunder Cars från insidan utan att behöva dra på sig onödiga kostnader. Allt ingår, mekaniker, transport och depåplats, och man kan komma med hjälmen under armen till tävlingen.
– Med vårt koncept kan man få en mycket bättre känsla för vad det är som krävs för att köra en säsong i V8 Thunder Cars, fortsätter Anders. Det handlar inte bara om att få köra bilen, det är också stämningen i depån och att vara med en hel racehelg ger också möjlighet att knyta kontakter som kan behövas för att göra en egen satsning i framtiden.

Med en bil till i V8TC Experience Car-konceptet finns det alltså nya möjligheter för den som är intresserad att vara med i någon av årets deltävlingar.
– Båda bilarna är bokade på Gelleråsen och Anderstorp, så nu är det först till kvarn som gäller på de sista platserna. Det är bara att kontakta mig på 070-527 88 40 så är drömmen verklighet redan nu, skrattar Anders.
21-04-07 Linus Lundqvist näst snabbast i officiellt Indy Lights-test
Linus Lundqvist lämnade ett rejält styrkebesked inför den stundande Indy Lights-säsongen när han slutade etta respektive tvåa i mästerskapets två officiella testpass på Barber Motorsports Park, Alabama (USA), på tisdagen.

Det traditionsenliga så kallade "Spring Training"-testet, där hela Indy Lights-fältet samlas för första och enda gången innan premiären, visade att Lundqvist snabbt funnit sig tillrätta i INDYCAR-seriens främsta matarklass.

Tyresö-sonen satte omedelbart tempot under förmiddagspasset, två tiondelar före teamkamraten i HMD Motorsports with Global Racing Group, David Malukas (USA). Lundqvist lyckades samtidigt krypa ner under det gällande banrekordet för Indy Lights, satt i kvalet 2015 - ett kraftfullt varningsskott från den regerande Formula Regional Americas-mästaren.

I eftermiddagspasset slutade sedan Lundqvist tvåa, tiondelen bakom Malukas, med Andretti Autosport-duon Robert Megennis (USA) och Kyle Kirkwood (USA) som trea respektive fyra i det 13 man stora fältet.

På den sammantagna resultatlistan för dagen var Malukas snabbast, bara fyra hundradelar före Lundqvist.
- Det har varit ett väldigt positivt test här på Barber, säger Linus Lundqvist. Man ska aldrig dra för stora växlar av ett test, men jag tycker att signalerna definitivt är goda. Det känns verkligen som att vi har ett bra paket och att farten finns där både över en längre stint och i kvaltrim. Jag har trots allt inte haft så många dagar i bilen, så det är inspirerande att vara med där uppe redan nu. Jag är extremt sugen på att komma tillbaka hit nästa vecka och börja tävla!

Säsongspremiären för Indy Lights äger rum nästa vecka, den 15-18 april, på just Barber Motorsports Park.

21-03-31 Porsche Carrera Cup Scandinavia: Fredrik Ekblom gästförare i säsongspremiären!
En av Sveriges mest framgångsrika och rutinerade racerförare gästspelar i Skandinaviens ledande racingmästerskap. Ekblom hoppas ge sig in i tätstriden när serien inleds på Ring Knutstorp i maj.
– Jag är spänd inför tävlingen och ser fram emot att köra Porsche 911 GT3 Cup. Det är en snabb bil så jag hoppas att takterna sitter i, säger Fredrik Ekblom inför inhoppet som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. 7-8 maj tävlar han i mästerskapets säsongspremiär på Ring Knutstorp.

Porsche Carrera Cup Scandinavia är tillbaka. Förberedelserna inför en ny säsong pågår för fullt och såväl förare som supporters kan se fram emot 14 spännande race på sex banor i Sverige och Norge. Serien inleds 7-8 maj på Ring Knutstorp.

Succén med internationellt meriterade gästförare som utmanar mästerskapets ordinarie startfält fortsätter. Genom åren har gästförarprogrammet rekryterat en rad förare från motorsportens stjärnhimmel. Bl.a. Formel 1-världsmästaren Jacques Villeneuve och racevinnande Indycar-föraren Felix Rosenqvist. Porsche Sverige presenterar idag ytterligare en spektakulär värvning. I årets säsongspremiär kommer den omtalade gästbilen med startnummer 911 att köras av mångfaldige svenske mästaren Fredrik Ekblom.
– Det här ska bli kul, säger Fredrik Ekblom. Jag är spänd inför tävlingen och ser fram emot att tävla med Porsche 911 GT3 Cup. Det är en snabb bil så jag hoppas att takterna sitter i.

Fredrik Ekblom tillhör de mest framgångsrika och rutinerade förarna i svensk motorsporthistoria med en karriär som spänner över 30 år. I Sverige är han framförallt känd för framgångarna i Touring Cars, med tre mästerskapssegrar i STCC och en titel i TTA-mästerskapet.
– Det är roligt att se hur Porsche Carrera Cup Scandinavia har vuxit. Jag har tittat på racen med glädje, fortsätter Ekblom. Jag skulle bli besviken om jag inte klarar topp-fem, men det är väldigt tuff konkurrens och jag kan lika gärna sluta på 15:e plats.

Fredrik Ekblom har även en lång internationell karriär som professionell racerförare bakom sig. På meritlistan finns bl.a. racesegrar i F3000, klassegrar i 24-timmars på Daytona och Nürburgring, fabriksförarkontrakt i American Le Mans Series och förarinsatser i Indycar.

Tidigt i karriären gjorde Fredrik Ekblom framgångsrika inhopp i Cup-tävlingar på internationell nivå med Porsche som resulterade i segrar på Spa-Francorchamps och Monza. Han har även tävlat i Porsche Supercup, den högsta nivån av märkets entypsmästerskap, som körs på samma banor som Formel 1 under Grand Prix-helgerna.
– Vi är glada att välkomna ett av de stora namnen inom svensk racing till årets säsongspremiär av Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Fredrik Ekblom är en aktad och älskad racerförare som under sin långa motorsportkarriär konstant tillhört den yttersta eliten i de mästerskap han har tävlat i.
21-03-12 Racebil.se till start med Andreas Nilsson och Tomas Åkerlund
Andreas Nilssons team Racebil.se växlar upp inför årets V8 Thunder Cars-säsong. I år kommer man till start med två bilar, i den ena sitter förstås Andreas själv och i den andra kommer kompisen Tomas Åkerlund att återfinnas bakom ratten.
– Vi kände att vi ville satsa lite mer och ha ännu roligare, säger Andreas. Det blir enklare också, om man är fler och kan hjälpas åt med packning före och efter tävling.

Andreas körde bara en tävling i fjol, årets näst sista deltävling på Mantorp Park, och det blev en succé. Efter att ha vunnit kvalet smällde Andreas till med seger i det första heatet och följde sedan upp med en andraplats i det andra, hans bästa resultat någonsin.
– Vi ska göra vad vi kan för att vinna och målet är att stå på pallen hela tiden. Men vi kommer med en helt nybyggd bil och det kan ta en stund att komma in i den…

Tomas Åkerlund, 56 år och precis som Andreas hemmahörande i Norrtälje, började visserligen sent med motorsport, bara för tio år sedan, men har ändå hunnit med att köra en hel del rally i muskelpotenta WRC-bilar och har även erfarenhet av Ginetta. För två år sedan körde han V8 Thunder Cars-finalen på Mantorp Park och det gav mersmak.
– Det var kul, jag hade aldrig provat tidigare men jag kände att det här kan vi göra fler gånger. I år dök möjligheten upp och då hoppade jag på det här.
Tomas Åkerlund, Andreas Nilsson och Johan Rüden.

Precis som tidigare är det Andreas vapendragare Johan Rüden som är chefsmekaniker men i och med att teamet utökas med en bil letar man efter mekaniker.
– Skulle det hända något är det lite lite med en gubbe på två bilar. Vi har några bra mekar på gång. Det kommer att bli bra det här, säger Johan.

Säsongen för Racebil.se inleds med tester på Ljungbyhed om några veckor. Då hoppas teamet att få till inställningarna på bilarna och testa de nya stötdämparna från Öhlins. Premiärtävlingen körs också på Ljungbyheds Motorbana, den 5-6 juni, tillsammans med STCC, Formula Nordic och Radical. Tävlingarna kan följas på STCC+. För med information om STCC+, se www.stcc.se.
21-03-05 Dennis Strandberg och Snake Pit Garage redo försvara titeln
Dennis Strandberg är redo att försvara mästartiteln i V8 Thunder Cars från i fjol. Den 27-årige helsingborgaren tog hem mästerskapet i fjol tillsammans med sitt team, Snake Pit Garage efter en säsong fylld av tät och spännande racing och det finns bara ett mål i sikte för i år.
– Vi tänker försvara titeln, det finns inget annat. Vi siktar på att vinna och det kan nog bli bra och spännande racing även i år trots pandemin, säger Dennis.

Precis som i fjol är det pappa Conny och hans kompis Mats Johannesson som ser till att Dennis har en vinnarbil att ratta men teamet kommer att utöka bemanningen.
– Pappa och Mats har bett om en yngre mekaniker som orkar med att skruva, skrattar Dennis. Det ska vi väl ordna till så får de stå för själva tankeverksamheten. Det finns mycket kvar att lära för oss. Vi fick inte ut maxpotentialen ur vare sig mig eller bilen i fjol. Förhoppningsvis får vi till ett par ordentliga test innan säsongen startar så att vi får till inställningarna på bilen.

I år ingår V8 Thunder Cars för fullt i det så kallade STCC-paketet tillsammans med Formula Nordic, Radical och förstås huvudklassen STCC. Årets tävlingar kommer att kunna ses i STCC:s egna digitala plattform, STCC+.
– I dessa pandemitider när vi inte får ha publik så är det guld värt att kunna erbjuda direktsändningar under helgerna, säger Dennis. Det går att följa oss och det är ju det som bygger oss förare och serien, att vi kommer ut och syns. STCC är ett bra varumärke och klasserna som ingår i paketet är bra och på väg uppåt.

V8 Thunder Cars-säsongen startar den 5-6 juni på Ljungbyhed tillsammans med svensk racings kungaklass STCC, Formula Nordic och Radical. Tävlingarna kan ses på STCC+.
21-02-26 Arrow McLaren SP presenterar 2021 års INDYCAR-design
Felix Rosenqvist kommer att bära en ny, påfallande färgkombination i årets upplaga av NTT INDYCAR SERIES. Rosenqvists nya stall inför den här säsongen, Arrow McLaren SP, lanserade på fredagen sin grafiska profil för 2021 i en virtuell presentation på YouTube.

Rosenqvists #7 Vuse Arrow McLaren SP Chevrolet-bil sammanför den klassiska McLaren-färgen ”papaya” med längsgående metallicblå partier, medan fram- och bakvingarna subtilt accentueras av kontrasterande svarta ytor.
- När jag såg #7 Vuse Arrow McLaren SP Chevrolet-bilen för första gången blev jag helt tagen av hur snygg den var, säger Felix Rosenqvist. Om den är hälften så snabb som den ser ut har vi en bra säsong framför oss! Jag gillar verkligen det blåa i kombination med den klassiska papayafärgen, ett signum för McLaren.
- Jag ser fram emot den här säsongen överlag. Jag kan se hur hårt alla i teamet jobbar, och jag tror att vi är redo att ta ett stort steg mot toppen.

Felix Rosenqvist och Arrow McLaren SP kommer att visa upp sitt nya färgschema för första gången på banan i ett stundande privat test på Laguna Seca i Kalifornien nu på måndag (1 mars).

VIDEO: Se presentationsvideon här. https://www.youtube.com/watch?v=PKE8okZn_Gk
21-02-11 Nordisk förare debuterar i Alpine Academy
Renault Sport Academy byter namn till Alpine Academy och blir en del av Alpines motorsportverksamhet i anslutning till Alpines F1 Team. Den danske föraren Christian Lundgaard ingår i förarteamet.

Alpine F1 Team presenterar sina Academy-förare för 2021. Ungdomsprogrammet går in på sitt sjätte år med fem starka förarprofiler. Victor Martins är det senaste tillskottet till programmet och går sida vid sida med Christian Lundgaard, Guanyu Zhou, Oscar Piastri och Caio Collet som blir kvar i programmet ytterligare ett år.

Danske Christian Lundgaard, som bara är 19 år gammal, gör sin femte säsong med Academy-programmet - vilket gör honom till den förare som har varit med längst. Detta är Christians andra säsong i Formel 1-seriens ART Grand Prix, som är huvudsupportklass för F1. Under debuten imponerade han med två segrar och fyra pallplatser.

Guanyu Zhou går in på sitt tredje år i Formel 2 och som del i Alpine Academy och stannar hos UNI-Virtuosi Racing under 2021 efter att ha tagit sin första serieseger förra året i Ryssland. Därmed blev den nu 21-åriga Zhou den första kinesiska föraren att vinna ett internationellt formelbilslopp.

Den tredje förare i Formel 2 är Oscar – regerande FIA Formel 3 mästaren – som debuterar i klassen hos regerande mästarna PREMA Racing. I fjol säkrade 19-åringen Formel 3 titeln genom bland annat två segrar och fyra pallplatser.

Academy-uppställningen kompletteras med fjolårets Renault Eurocup mästare Victor och serietvåan Caio. De tidigare rivalerna tävlar nu sida vid sida hos MP Motorsport. Victor, som var en del av programmet redan 2018, återvänder till Academy efter sin seger i Eurocup.

Formel 2-säsongen 2021 börjar i Bahrain i slutet av mars - tillsammans med Formel 1-kalendern.

Alpine Academy Director, Mia Sharizman säger om den kommande säsongen.
”Akademin går in i en mycket viktig fas sedan vi startade programmet 2016. På pappret har vi i år en rad mycket erfarna förare med 17 segrar och två mästerskap tillsammans. Vi har tre mycket konkurrenskraftiga förare i Formel 2 i år - och de har alla bevisat att de kan vinna. Vi har höga förväntningar på Christian, som i år kan få köra i mästerskapet, efter att han visade stor potential förra säsongen.”

Laurent Rossi, vd för Alpine Cars, säger:
”Vi är stolta över att tillkännage akademiens sjätte säsong - och den första i regi av nya Alpine Racing. Att ha ett ungt förarprogram är en del av vårt DNA. Målet med akademin är att utveckla våra unga förare så att de kan få en plats i vårt F1-team - och i slutändan vinna mästerskap.
21-01-29 Felix Rosenqvist om försäsongsplanerna, samarbetet med AMSP, och mer
Säsongsupptakten för NTT INDYCAR SERIES 2021 är fortfarande en bit bort, med premiär på Barber Motorsports Park i mitten av april. Felix Rosenqvist tar stiltjen i akt att blicka fram emot det som väntar, när han inleder nästa fas av karriären i sin nya hemvist hos Arrow McLaren SP…

Q: Vi är mitt uppe i vinteruppehållet och det är fortfarande nästan tre månader kvar till premiär. Hur ser dina dagar ut just nu?
FRO: Det är fortfarande långt till första racet, men förberedelserna är igång för fullt! Första testen är på måndag och jag ser fram emot att köra. Största delen av min tid har ägnats åt fysisk träning och besök hos teamet i Indianapolis.

Q: På tal om det: hur fungerar arbetet med ditt nya team, Arrow McLaren SP, så här långt?
FRO: Det känns som att jag har kommit in i teamet på ett naturligt sätt. Vi har spenderat ganska mycket tid tillsammans sedan första testet i november. Det är ett gäng som vet hur man fokuserar när det gäller, men även hur man slappnar av och har kul mellan varven. Jag trivs väldigt bra, och det känns som att vi alla är lika hungriga att ta Arrow McLaren SP till nästa nivå.

Q: Vilka personer kommer du att jobba närmast med under säsongen?
FRO: Blair Perschbacher är chefsingenjör på #7-bilen, så han blir naturligt den person jag kommer ha mest kontakt med. Även min performance-ingenjör Mike Reggio är väldigt involverad i all kommunikation på den fronten, liksom min crew chief, Gary Frost.

Billy Vincent är den som pratar med mig på radion. Han har en övergripande funktion som team manager, och har därigenom ett nära samarbete med alla mekaniker och ingenjörer och knyter ihop den säcken med logistik o.s.v.

Chris Lawrence (Head of Simulation) kommer att vara med på alla simulatordagar innan varje race, så vi kommer också spendera mycket tid ihop.
21-01-19 Linus Lundqvist in på INDYCAR-arenan - klar för Indy Lights
Formula Regional Americas-mästaren tar viktigt karriärkliv
Skriver på för Global Racing Group with HMD Motorsports
INDYCAR-avancemang på spel i främsta matarklassen
Linus Lundqvist kommer att ta ett avgörande steg mot den amerikanska formelbilstoppen när han avancerar till Indy Lights Presented by Cooper Tires, INDYCAR-seriens främsta supportklass, under 2021.
Lundqvist är regerande mästare i den USA-baserade F3-serien Formula Regional Americas, där han förra året - under sin första säsong på den amerikanska racingscenen - vann 15 av 17 race på sin väg mot en eftertrycklig titel.

I och med mästerskapstriumfen belönades Tyresö-sonen också med ett stipendium från motorleverantören Honda Performance Development (HPD) som nu delvis möjliggör avancemanget till Indy Lights.

Lundqvist har skrivit på för den nya teamkonstellationen Global Racing Group with HMD Motorsports, som sammanför två tunga aktörer på den amerikanska juniorracingscenen: Global Racing Group - som Lundqvist själv tävlade för i Formula Regional Americas i fjol - och Indy Lights-meriterade HMD Motorsports.
- Det känns fantastiskt att äntligen kunna presentera den här satsningen och att nu skifta fokus mot banan och att försöka vinna det här mästerskapet, säger Linus Lundqvist. HMD Motorsports är ett av de mest tongivande teamen i Road to Indy, och att jobba med dem parallellt med mitt mästerskapsvinnande team från förra året ger mig det bästa av två världar.

Indy Lights är placerat högst upp på den INDYCAR-sanktionerade karriärstegen "Road to Indy", som årligen matar unga lovande förare upp genom ett seriesystem hela vägen mot kungaklassen.

Mästerskapets relevans demonstreras av det faktum att 23 av de 33 förarna i förra årets upplaga av Indianapolis 500 - kronjuvelen på INDYCAR-kalendern - passerat via Indy Lights.

De tre främsta i årets Indy Lights-mästerskap kommer att belönas med ett INDYCAR-test, medan mästaren garanteras minst tre starter i INDYCAR under 2022; däribland i Indianapolis 500.
- Vi är mycket glada att ha Linus med oss även 2021 och att tillsammans kunna ta det här steget till Indy Lights, säger Christian Pedersen, teamchef Global Racing Group. Linus har ett tydligt mål, och vi ser fram emot att hjälpa honom uppnå det. Samarbetet med HMD Motorsports understryker hur beslutsamma vi är att nå framgång i det här, och Linus kommer att bli en viktig del i en stark fyrbilssatsning.
- Linus fart under 2020 var helt enastående, tillägger HMD Motorsports-ägaren Henry Malukas. Låt oss säga att vi är glada att han kör för, och inte emot, oss den här säsongen.

2021 års Indy Lights-kalender omfattar totalt tio deltävlingar, samtliga inom ramarna för supportprogrammet till INDYCAR, och bjuder på en mix av traditionella banor, stadslopp och ovalrace. Det sistnämnda kommer att bli en helt ny erfarenhet för Linus Lundqvist.
- Vi på HPD är mycket glada att kunna stötta Linus i det här viktiga steget till Indy Lights, säger John Whiteman på HPD Honda. Vår intention med FR Americas-programmet är att möjliggöra för talangfulla förare att utvecklas och nå sina drömmar. Vi ser fram emot att följa Linus mot nya framgångar i INDYCAR-depån.

Dagens tillkännagivande följer efter att Lundqvist nyss avverkat två testdagar bakom ratten på sin Dallara-byggda Indy Lights-bil på Laguna Seca-banan i Kalifornien. 21-åringen kommer att genomföra ytterligare en handfull tester innan säsongspremiären på Barber Motorsports Park, Alabama, den 9-11 april.