25-03-10
Stort intresse när Alexzander Kristianssons
LMP3-satsning presenterades
Över 100 inbjudna gäster bjöds
på en spännande och intressant afton
när Gebhardt Motorsport
besökte Falkenberg i lördags.
På plats fanns den LMP3-bil som Alexzander
ska tävla med i Prototype Cup Germany i
år. Ett antal
personer från Gebhardt-teamet närvarade
- bland annat ägaren Fritz Gebhardt, team
manager William
Hood och Alexzanders nya teamkamrat Michael
Herich. En annan prominent gäst var Gebhardts
koordinator i Skandinavien Stanley Dickens.
Ginettas nordiske promotor Leif Lindström
stod för
intervjuerna och givetvis visade KRT Racing
upp tre av sina G40-bilar tillsammans med förarna
Linda
Tovek, Erik Bertilsson och Christopher Winroth.
Direkt efter visningen åkte Alexzander
till tyska Hockenheim för att genomföra
sin första test i den bil
han ska tävla med säsongen 2025.
Första tävlingshelgen för Prototype
Cup Germany körs på klassiska Spa-Francorchamps
i Belgien den
19 20 april.
Det är en helt ny utmaning i en betydligt
snabbare racerbil än den jag är van
vid. Visserligen väger både Ginetta
G40 och LMP3-bilen ungefär lika med sina
900 kilo.
Men nu har jag 450 hästkrafter att hantera
jämfört med 165. säger
Alexzander.
Fast egentligen är nog det ökade
greppet i kurvorna som blir den största
utmaningen. Så mycket marktryck att det
verkligen känns i hela kroppen! fortsätter
han.
25-03-02
Lovande start på INDYCAR-säsongen
för Felix Rosenqvist
Felix Rosenqvist fick en lovande start på
årets NTT INDYCAR SERIES-säsong vid
helgens premiär i Firestone Grand Prix
of St. Petersburg i Florida, USA.
Rosenqvist och hans team Meyer Shank Racing
slog direkt till med genomgående bra fart
i säsongsupptakten, där smålänningen
kvalade in som stark trea och teamkamraten Marcus
Armstrong som fin fyra.
Kvalresultatet gav båda MSR-förarna
ett gyllene läge i söndagens 100 varv
långa premiärrace och Rosenqvist
öppnade starkt. Efter att snabbt ha installerat
sig som tvåa satte han ledande Scott McLaughlin
under press genom den första stinten på
St. Petersburgs soldränkta gator.
En incident på det första varvet,
och en efterföljande tidig gulflaggssituation,
innebar dock att Rosenqvists strategi (liksom
McLaughlins) i praktiken omintetgjordes från
start. Händelsen spelade istället
i händerna på de förare längre
ner i fältet som valt en alternativ strategi
och startat loppet på de sköra mjuka
Firestone-däcken, vilka de nu kunde byta
bort i ett tidigt depåstopp bakom säkerhetsbil.
Förloppet medförde att Rosenqvist,
från att ha slagits om ledningen, föll
långt ner i mittfältet efter sitt
första depåstopp och sedan fick spendera
resten av racet med att slå sig tillbaka
fram mot täten. Det räckte till slut
till en sjundeplats i mål.
- Vi hade en väldigt snabb bil här
i helgen, men tyvärr föll loppet inte
ut till vår fördel rent strategiskt,
säger Felix Rosenqvist. Vi startade på
de svarta (hårda) däcken och det
sämsta som kunde hända för oss
var en tidig gulflagg och det var exakt
det som hände. Därefter gick hela
racet i full fart och vi tvingades i praktiken
köra ikapp ett helt depåstopp under
grönflagg. Det var sämsta möjliga
scenario för oss.
Rosenqvist lämnar ändå St. Petersburg
med en övergripande positiv känsla,
efter att ha tagit målflagg som tvåa
av förarna på motsvarande strategi
(bakom McLaughlin) och noterats för loppets
tredje snabbaste varv.
- Under omständigheterna är jag ganska
nöjd med P7 idag, fortsätter Felix
Rosenqvist. Jag trodde ärligt talat att
det skulle bli mycket värre. Vi var nere
på runt 14:e plats efter det första
stoppet och vi lyckades köra in väldigt
mycket tid ute på banan. Teamet har gjort
ett bra jobb med bilen, både i kval och
race, och jag är faktiskt mer optimistisk
över farten vi haft här i år
än vad jag var i fjol. Det är en riktigt
lovande start på säsongen.
Premiären vanns av regerande mästaren
Alex Palou (Chip Ganassi Racing). Deltävling
två av NTT INDYCAR SERIES äger rum
på The Thermal Club i Kalifornien den
21-23 mars.
RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Streets of St. Petersburg (USA)
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 100 varv
2: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +2.866s
3: Josef Newgarden (USA), Penske, +6.204s
4: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +8.687s
5: Kyle Kirkwood (USA), Andretti, +10.970s
7: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing,
+24.289s
Fullständigt resultat:
https://www.indycar.com/Results
25-02-26
Felix Rosenqvist redo att dra igång INDYCAR-säsongen
2025
Felix Rosenqvist inleder sin sjunde säsong
i NTT INDYCAR SERIES när 2025 års
upplaga av det amerikanska formebilsmästerskapet
drar igång i helgen med Firestone Grand
Prix of St. Petersburg i Florida, USA.
Rosenqvist står inför sin andra säsong
med Meyer Shank Racing (MSR), och är redo
att ta sig an den första av totalt 17 deltävlingar
på årets kalender i en efterlängtad
premiär.
Smålänningen är fast besluten
att bygga vidare på ett lovande 2024,
då han under sin första säsong
med MSR-stallet slog till med tio stycken topp
sex-kval inklusive teamets första
pole position någonsin i Long Beach
och sju topp tio-resultat i racen.
Rosenqvist stod för en särskilt stark
debut för sitt nya stall just på
stadsbanan i St. Petersburg för ett år
sedan, där han kvalade in som smått
sensationell tvåa och slutade femma på
de soldränkta gatorna.
På sin väg mot första startled
noterade Rosenqvist också det snabbaste
varvet någonsin i St. Petersburg (59.270s)
i det andra av kvalets tre segment.
Rosenqvist tar plats i Meyer Shank Racings Honda-försedda
bil #60 även den här säsongen,
men har en ny teamkamrat vid sin sida i nyzeeländaren
Marcus Armstrong. Det Ohio-baserade stallet
inleder också i år ett helt nytt
tekniskt samarbete med flerfaldiga INDYCAR-mästarna
Chip Ganassi Racing.
Som ett led i den nya alliansen kommer Rosenqvist
bland annat att tilldelas en ny raceingenjör
i form av Ganassis Ross Bunnell.
- Jag är mer än taggad på att
dra igång den här säsongen;
det har varit en väldigt lång vinter,
säger Felix Rosenqvist. Vi känner
oss redo för premiären i St. Petersburg
och det nya samarbetet med Ganassi har fungerat
bra så här långt. Bilen ser
fantastisk ut, jag älskar vår nya
design, och jag är extremt tävlingssugen.
Jag ser väldigt mycket fram emot både
den här helgen och hela den här säsongen.
Firestone Grand Prix of St. Petersburg drar
igång på fredag med ett inledande
träningspass. På lördag väntar
ytterligare en timmes träning, följt
av säsongens första kval senare samma
dag. Racet startar kl. 18.30 svensk tid på
söndag kväll och körs över
100 varv i Floridas hetta.
Hela INDYCAR-säsongen sänds live på
Viaplay och V Sport Motor. Träningar och
kval går också att se på
INDYCAR
Live.
Löpande uppdateringar beträffande
Felix Rosenqvist kommer, som vanligt, att ske
på Felix sociala medier under varje tävlingshelg.
Pressmeddelanden kommer inför och efter
varje deltävling.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Streets of St. Petersburg (USA)
Fredag 28 februari
Träning 1: 21.00-22.30
Lördag 1 mars
Träning 2: 16.15-17.15
Kval: 20.30-22.00
Söndag 2 mars
Warm-up: 15.00-15.30
Race (100 varv): 18.30
TV: V Sport Motor / Viaplay /
indycarlive.com
TIMING: INDYCAR App /
racecontrol.indycar.com
STARTLISTA:
Klicka
här
RESULTAT:
Klicka
här
BANAN:
Klicka
här
25-01-27
Felix Rosenqvist och Acura MSR en sekund från
seger i Daytona 24-timmars
Felix Rosenqvist har inlett racingsäsongen
2025 med ett toppresultat i ett av världens
största långlopp genom en andraplats
i anrika Daytona 24-timmars i USA.
Rosenqvist bildade en stjärnspäckad
föraruppställning i Acura Meyer Shank
Racings bil #60 (Acura ARX-06) tillsammans med
Scott Dixon, Tom Blomqvist och Colin Braun
alla tre tidigare vinnare av sportvagnsklassikern
i Daytona och nådde hela vägen
till pallen i en rafflande upplösning i
huvudklassen GTP.
Ekipaget fanns med i segerstriden i en tät
sprint in mot målflagg, där det till
slut efter 24 timmar och 781 varv runt
Daytona International Speedway skiljde
ofattbara 1.3 sekunder upp till segrande Porsche
Penske Motorsport #7.
Resultatet är det tangerat bästa någonsin
för en svensk förare i Daytona 24-timmars,
som i år avgjordes för 63:e gången
i ordningen. Rosenqvist blir förste svensk
sedan Stefan Lill-Lövis Johansson
1999 att beträda pallen i den berömda
tävlingen, som räknas till långloppsvärldens
absolut mest prestigefyllda.
- Pallen i mitt första race någonsin
i GTP och i den här bilen; det känns
förstås kanon, säger Felix Rosenqvist.
Samtidigt är det alltid blandade känslor
när man missar segern med så liten
marginal, men om man lyfter blicken lite måste
vi vara väldigt nöjda.
- Ett tag såg det tufft ut att nå
ett sådant här resultat, bland annat
när jag körde av på ett utvarv
på kalla däck i morse och touchade
muren, men vi lyckades hålla oss på
ledarvarvet och sedan gjorde framför allt
Tom (Blomqvist) en superinsats på sista
stinten.
Endast tre bilar fanns kvar på ledarvarvet
när målflaggan föll: de båda
fabriks-Porscharna (#7 och #6) samt Acura Meyer
Shank Racings #60.
Resultatet i Daytona markerar Rosenqvists största
framgång i sportvagnsracing hittills i
karriären. Han blev också tvåa
i ett annat stort långlopp, Spa 24-timmars
i Belgien (som dock avgörs för GT3-bilar),
säsongen 2016.
- Det är otroligt hur intensiva de här
tävlingarna är, verkligen fullt fokus
hela vägen, avslutar Felix Rosenqvist.
Stort tack till Meyer Shank Racing, Acura, mina
fantastiska teamkamrater och alla som gjort
det möjligt för oss att satsa så
hårt på det här racet. Det
är en riktigt bra start på säsongen
för oss alla.
Felix Rosenqvist skiftar nu fokus mot den stundande
NTT INDYCAR SERIES-säsongen, som har premiär
på gatorna i St. Petersburg, Florida,
den 2 mars. Smålänningen tävlar
även där för Meyer Shank Racing.
RESULTAT
63:e Rolex 24 at Daytona
Daytona International Speedway (USA)
1: Porsche Penske Motorsport #7, 781 varv
L.Vanthoor/N.Tandy/F.Nasr
---
2: Acura Meyer Shank Racing #60, +1.335s
F.Rosenqvist/S.Dixon/C.Braun/T.Blomqvist
---
3: Porsche Penske Motorsport #6, +4.423s
K.Estre/M.Campbell/M.Jaminet
---
4: BMW M Team RLL #24, +1 varv
K.Magnussen/R.Marciello/D.Vanthoor/P.Eng
---
5: Cadillac WTR #10, +1 varv
B.Hartley/W.Stevens/F.Albuquerque/R.Taylor
Se
fullständigt resultat
25-01-23
Felix Rosenqvist inleder 2025 med segerattack
i Daytona 24-timmars
MSA WeatherTech SportsCar Championship
Inför - Rolex 24 at Daytona (USA)
Felix Rosenqvist drar igång racingsäsongen
2025 i helgen med jakt på en historisk
seger i prestigefyllda sportvagnsklassikern
Daytona 24-timmars i USA.
Rosenqvist kommer till start i tävlingens
snabbaste klass, GTP (Grand Touring Prototype),
för första gången i karriären
och bildar en stjärnspäckad föraruppställning
tillsammans med de tidigare Daytona-vinnarna
Scott Dixon, Colin Braun och Tom Blomqvist för
Acura Meyer Shank Racing.
Kvartetten delar på körningen i teamets
hybridprototyp Acura ARX-06 med startnummer
#60, och siktar naturligtvis högt. Just
Meyer Shank Racings bil #60 vann loppet i Florida,
formellt betitlat Rolex 24 at Daytona,
både 2022 och 2023.
Daytona 24-timmars är ett av världens
största långlopp och körs i
år för 63:e gången i ordningen.
Felix Rosenqvist har chans att bli den förste
svensken någonsin att vinna tävlingen
(svenska segrar har förekommit i de mindre
klasserna, men aldrig totalt).
- Det känns väldigt motiverande att
dra igång säsongen i Daytona med
ett så här starkt team i ett av de
största racen i världen, säger
Felix Rosenqvist. Det är första gången
för mig i den snabbaste klassen, vilket
i sig känns väldigt spännande,
och dessutom vet vi att vi har en realistisk
chans på segern. Det är förstås
det stora målet och vi känner oss
väl förberedda. Vi är redo att
gå för det.
Rosenqvist och hans teamkamrater gjorde sällskap
med resten av fältet på Daytona International
Speedway för de traditionsenliga träningsdagarna
Roar Before the 24 under den gångna
helgen, och noterades då för tredje
snabbaste tid efter totalt sju körpass.
Systerbilen i Acura MSR (#93), körd av
Nick Yelloly, Renger van der Zande, Alex Palou
och Kaku Ohta, var tvåa.
- Det såg bra ut på Roar och det
var en viktig chans för mig att komma in
i den här typen av bil, fortsätter
Felix Rosenqvist, vars huvudsakliga tävlingsprogram
under 2025 återigen kretsar kring INDYCAR.
Det är ett extremt imponerande projekt
från Acura och Meyer Shank Racing
en väldigt stor satsning. Det hade varit
en dröm att få återgälda
allt hårt jobb med en klocka på
söndag.
- Det kommer att bli ett långt, tufft
race, men jag har aldrig varit så här
taggad på det och vi kommer ge precis
allt vi har.
Årets upplaga av Rolex 24 at Daytona bjuder
på ett massivt startfält om totalt
61 bilar fördelade på fyra klasser,
varav 12 kommer till start i GTP. Loppet utgör
samtidigt säsongspremiären för
det amerikanska sportvagnsmästerskapet
IMSA WeatherTech SportsCar Championship.
STARTLISTA:
Rolex
24 at Daytona
Körningen återupptas på Daytona
International Speedway under torsdagen och fredagen
med ytterligare träningar samt kval, som
formerar startuppställningen till helgens
race. Kvalet körs på torsdagskvällen
svensk tid och går att se på imsa.tv.
Själva racet drar igång kl. 19.40
svensk tid på lördag kväll och
sänds i sin helhet på Viaplay.
Uppdateringar under helgen kommer att ske löpande
på Felix Rosenqvists sociala medier.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
Rolex 24 at Daytona
Daytona International Speedway (USA)
Torsdag 23 januari
Träning 1: 16.05-17.35
Kval: 20.10-21.40
Fredag 24 januari
Träning 2: 00.30-02.00
Träning 3: 17.20-18.20
Lördag 25 januari
Rolex 24 at Daytona - start: 19.40
Söndag 26 januari
Rolex 24 at Daytona - målgång: 19.40
TV: Viaplay /
imsa.tv
TIMING:
imsa.scoring
RESULTAT:
Klicka här
STARTLISTA:
Klicka
här
BANAN:
Klicka
här
25-01-23
Scott Kin Lindblom dubblerar kör
även Gebhardt Ginetta NC!
I höstas kom nyheten att 14-årige
Red Bull-junioren Scott Kin Lindblom ska köra
prestigefyllda Ginetta Junior säsongen
2025. Ett steg mot en full satsning på
internationell Formula 4 nästa år.
Men innan dess väntar mycket körning
och många tävlingar i Ginetta för
Scott då han dessutom är anmäld
till årets Gebhardt Ginetta Nordic Championship.
En satsning som godkänts av Helmut Marko
själv
Scott Kin Lindblom dominerade
och vann WSK Euro Series 2024 och följde
därmed i spåren av tidigare mästare
som Max Verstappen, Lando Norris och Charles
Leclerc. Han spås en lysande karriär
och med Red Bull bakom sig har han alla förutsättningar
att lyckas. Valet att påbörja den
nya karriären i Ginetta är intressant
men också logisk. En rad av dagens stjärnor
har inlett resan i just Ginetta Junior, t.ex.
F1-förarna Lando Norris och Isak Hadjar.
Scott har redan börjat testa för sitt
brittiska team tillsammans med jämnårige
Rocco Coronel och så sent som i veckan
körde de båda Red Bull Junior Team-förarna
en heldag på Zandvoort. Direkt därefter
åkte Scott till Bilsportgalan i Linköping
där han var en av kvällens stora pristagare
och bland annat mottog Bilsports Rydell
Special Award.
I England startar säsongen 5-6 april på
Donington Park medan den skandinaviska har premiär
i Anderstorp 9-10 maj.
För mer information besök gärna
vår hemsida:
https://www.ginettasweden.se/