<< Till startsidan
 

OBS! Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev. Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det är klubbinfo, teaminfo eller något annat av intresse. Är det något du vill ha med så maila till: maria@motorsportivarmland.nu

MiV är ju sidan som förmedlar allt NI vill få ut och läsa! Så välkommen att maila in din rapport!

2020

2020





20-06-05 SVT sänder rally i Utmanarmötet nu på söndag
Efter tennis, bordtennis och padel är det dags för rally i SVT:s Utmanarmötet nu på söndag i SVT1 klockan 15:45 eller i SVT-Play.
– Det är ett spännande och ovanligt rallyformat, säger SVT Sports expert Jonas Kruse.

Rallyutmaningen, som är sista sporten ut, kommer att avgöras utanför Torsby på en sträcka som används i Rally Sweden.

Sex förare ställer upp: Pontus Tidemand (WRC2), Oliver Solberg (WRC3), Mattias Ekström (rallycross med mera), Jonna Eson Bråde (rally), P-G Andersson (sex vinster i delsträckor i WRC1) och Emil Bergkvist (vann JVM 2018).

Alla kör först två kvalomgångar. Bästa sträcktiden räknas och de två bästa går vidare till semifinalerna. Kvaltrean möter sexan i den ena kvartsfinalen och fyran femman i den andra. Även där kör förarna sträckan två gånger, men här är det den sammanlagda tiden som räknas.

Rally-Jonna: ”Jättenervös”
– Jag är jättenervös, men det ska bli en upplevelse att få möta dessa förare, säger Jonna Eson Bråde, även känd som Rally-Jonna från en dokumentär som finns att se på SVT Play.

P-G Andersson, 40, som VM-debuterade i högsta klassen WRC1 redan 2002, gör comeback.
– Jag vill alltid vara med och slåss om segern och det här ska bli spännande, säger PG.

Tävlingen kommer köras med kval, semifinaler och final.
Kommentatorer är Johan Ejeborg och Jonas Kruse och allt kan ses i SVT1 klockan 15.45 på söndag eller samma tid i SVT-Play.
20-06-05 Oliver and Pernilla are ready as the Solbergs tackle Rally Sweden Lockdown
Monster Energy driver Oliver Solberg will be back behind the wheel of a rally car on Sunday. And this time that wheel will be attached to a Volkswagen Polo GTI R5, rather than the simulator rig the 18-year-old has become so attached to in recent weeks.

Oliver has been invited to take part in Rally Sweden Lockdown – organised by Rally Sweden director Glenn Olsson – to be screened live by Swedish broadcaster SVT1 on Sunday afternoon.

Given the current COVID-19 restrictions, spectators will not be permitted and the organisers are imposing firm regulations on the running of the event.

The main thing is, rallying’s back. And, what’s more, the event will have not one but two Solbergs competing, as Pernilla steps in to co-drive Oliver in competition for the first time.

Oliver said: “It’s so fantastic to be back. We have been really busy with the Solberg World Cup and a lot of gaming and sim racing – and that’s been really cool – but to actually pull on the overalls, get in the car, shut the door and push the starter button is something I have missed so much!

“I have to say a very big congratulations to the organisers of the event. What they have been able to do is amazing. Obviously, we are all sorry not to have some spectators coming, but while we are still having this coronavirus around, we have to be really careful and sensible. The good thing is that the fans get the chance to watch on SVT, who I know will make a fantastic television show out of it.

“For me the good thing is to drive again. It will be strange to be in the rally car in these places, but not to need the woolly hat and the coat. It will be a lot of fun – but now I have to remember to myself that if I am going wide and hitting something then I can’t push the button to start again!”

No stranger to Swedish success from the co-driver’s seat, having won four of the last five Rally Sweden Historics with Petter, Pernilla added: “I’m really looking forward to it. Of course, I have done some testing with Oliver, but this will be the first time I got to compete with him.

Like Oliver said, the first thing is to thank everybody involved with this event – to make something like this in this difficult time is very impressive.

“But it will be just nice to hear some engines running again. It’s been a very long time since Rally México in March. Rallying is really at the centre of our lives and it always has been, with mine and Petter’s parents competing before we did. I don’t remember a time without competition for as long as this before. I can’t wait to get started!”

To watch Rally Sweden Lockdown on Sunday June 7, go to SVT 1 15.45-17.55 (CET), or www.svtplay.se
20-06-05 Bänka er framför tvn på söndag klockan 15:45 – P-G i mästarduell på SVT1!

Covid -19 har lagt årets rallysäsong på is, men på söndag klockan 15:45 bjuder Rally Sweden och SVT på rallyåka under Lockdown Rally!

P-G Andersson och Anders Fredriksson kommer köra en rallysprint på hemlig ort i Torsbytrakten och möter förarna Pontus Tidemand, Oliver Solberg, Mattias Ekström, Emil Bergkvist, Jonna E:son Brådhe. Förarna kommer köra två gånger på en helt publikfri grussträcka där bästa varvtid räknas.

De två snabbaste förarna kvalar direkt vidare till semifinal medan kvaltrean möter sexan i den första kvartsfinalen och fyran möter femman i den andra. Även denna gång körs två varv, men nu slås tiderna ihop.
– Jäkligt kul att äntligen få köra igen. Det kommer att bli en hård batalj med tuffast möjliga motstånd. Självklart vill jag vinna, så det här ska bli spännande, säger P-G.

P-G och Anders kommer att köra GN Motorsports gamla Fiesta R5.
– Målsättningen var att få den nya Ford Fiestan i trafik, men trafikverket var inte på vår sida den här gången heller, säger P-G.

Tävlingen kommenteras av Johan Ejeborg och Jonas Kruse och sänds i SVT1 klockan 15.45 på söndag.
Missa inte det!
20-06-02 Jonsson’s Castrol Rally Jämsä win sets up Solberg World Cup thriller
Robin Jonsson wins Castrol Rally Jämsä
Top Swedish gamer leads Solberg World Cup into the final round
Oliver Solberg sits 20th out of an amazing 16,198 participants
And now, the finale: Volkswagen Motorsport Rally Powys
Incredible DirtFish prize up for grabs at the end of SWC season 1

Victory on Castrol Rally Jämsä has moved Robin Jonsson into pole position for a maiden Solberg World Cup in association with DirtFish championship win.

The Swede’s third series win came on the latest event, a sensationally quick run down some of Finland’s most famous roads, which finished on Sunday. Jonsson now leads the charge into Wales for Volkswagen Motorsport Rally Powys (already up and running and concludes on Sunday June 14) to bring the curtain down on an astonishing first series which now has more than 16,000 competitors.

Not for nothing did Nordic rule last 39 years on Finland’s 1000 Lakes Rally; these are some of rallying’s most difficult stages to learn. Glory takes guts and gumption and Jonsson demonstrated both.

Oliver was fastest from the Solberg household, finishing the event 26th – a position which takes the 18-year-old into the final round in 20th position.

Emerging from Castrol Rally Jämsä, Oliver said: “That was not easy. I can see why people talk about the flying Finns! Such a fast rally and one where you have to be so clean. It was good fun and I enjoyed it a lot!

“I got a puncture after I landed on one jump, I think it was a bit unlucky. I enjoyed it a lot and I’m happy I came through as one of the quickest Polos in some of the stages. Now we go to Wales – another really tricky rally. I can’t believe Solberg World Cup in association with DirtFish is nearly finished. The competition has been amazing already – and so many competitors.

“Like always, it’s quite humbling to have so many people coming to join us. I wish you all a good race in Wales. Let’s all make it flat out for Volkswagen Motorsport Rally Powys!”

Petter Solberg benefitted from a longer Volkswagen Motorsport Rally Powys recce following a shorter Castrol Rally Jämsä than planned.

“Castrol Rally Jämsä was so difficult. My rally finished early, straight into the trees! Now I’m focused to Wales. It’s great to see how everybody’s enjoying it so much and the competition and the speed is pretty incredible!”

Volkswagen Motorsport is used to delivering at the sport’s highest level and the Hannover-based team is certainly doing that on the final round of the Solberg World Cup in association with DirtFish; the winner of the event will take away the winning manufacturer’s trophy from the 2014 Wales Rally GB.

As if that’s not amazing enough, there’s another money-can’t-buy prize in the shape of a steering wheel from a Volkswagen Polo GTI R5. The wheel, complete with exactly the same R5 controls, has been converted by Volkswagen Motorsport technicians to USB connectivity to be used in sim racing (it’s the wheel only, it doesn’t include the base).

Volkswagen Motorsport director Sven Smeets said: “We are very happy to be part of the Solberg World Cup and to become the official partner of the grand final, the Volkswagen Motorsport Rally Powys.

“The Solberg World Cup brings thousands of people from all over the world together to compete on equal terms and we are delighted that the Polo GTI R5 is one of the most popular cars in the championship so far. As we have been working with the Solberg family in real motorsport for a long time already it’s great to make the transition into e-Sports now.

“e-Sports is a great opportunity to bring our sport and our product digitally to the people. And, just like in real life, the competition in rallying is fierce and all about speed, consistency and the ability to adjust your driving to the road conditions. The rally roads in Wales are loved and feared at the same time and we are very much looking forward to the outcome of Volkswagen Motorsport Rally Powys and the Solberg World Cup.”
20-02-27 Svenska RallyCupen förstärker, Gästabudstrofén tillbaka i oktober!
Svenska RallyCupen stärker upp kalendern inför hösten 2020, precis som alla andra har Svenska RallyCupen drabbats av restriktionerna kring Corona pandemin som ställt in tävlingar.

Premiären i Götene i början på maj fick ställas in, lika så Gästabudstrofén som skulle avgjorts nu på lördag. I samband med att SMK Nyköping ställde in tävlingen klargjordes att man siktade på ett mindre rally den 10:e oktober, ett datum man redan sökt och fått tävling för.

Nu hälsar klubben att Gästabudstrofén återuppstår, trots älgjakten har man kommit åt ett vägnät som ger en så pass stor tävling att man också ställde frågan till Svenska RallyCupen om en deltävling i oktober. "Klart vi kör" tyckte vi i cuporganisationen och gav tummen upp åt SMK Nyköping, allt för att hålla uppe antalet deltävlingar, samtidigt en helg där vi inte krockar med andra arrangemang!
- Fem sträckor på 36km, start och mål som planerat på Björshult. Hur det kommer se ut med service får vi se hur beroende på hur restriktionerna ser ut från myndigheterna. Vägarna är av väldigt blandad karaktär på allt från skogsbilväg till allmän väg, hälsar Hampus Juteryd från arrangörsklubben.

Premiären för Svenska RallyCupen 2020 ser just nu ut att ske med MECA Kullingstrofén den 1:e augusti, Kullings MS som övriga arrangörer följer aktiviteten hos Folkhälsomyndigheten för att snabba agera utefter ändrade förutsättningar.

Svenska RallyCupen 2020:
» 01/08: MECA Kullingstrofén, Kullings MS.
» 29/08: Laxå Rallyt, Laxå MK.
» 12/09: EMK Kannan, Eskilstuna MK.
» 10/10: Gästabudstrofén, SMK Nyköping.
» 24/10: Elektrikerna Marknadsnatta, Västra Östergötlands MK.
20-05-25 Solberg World Cup continues to grow as the battle hots up
Solberg World Cup moves into its penultimate round
Swede Jonsson’s second series win strengthens his lead at the top of the table
Oliver and Petter still at the sharp end of a 16,000-strong field
SWC round five Castrol Rally Jämsä is up and running

New England is famous for its stunning fall colours and America’s north-east didn’t disappoint last week, with the action in the fourth round of the Solberg World Cup in association with DirtFish matching the beautiful backdrop.

The virtual world offers a variety of benefits and being able to fast-forward the process of trees’ leaves no longer producing chlorophyll and turning from green to red, amber and gold is definitely one of them. But enough of the vegetations. What about the action?

Oliver Solberg fell in love with New England rallying when he drove there last year and carried his stunning real-time speed into the DiRT Rally 2.0-based competition last week.

The 18-year-old led the event early on in his Volkswagen Polo R5, but slipped just outside the top 10, finishing 11th by the time OMP Racing New England Rally closed on Sunday night.

“Those are some of my favourite roads,” said the Monster Energy-backed teenager. “They flow so nicely and you can really have a lot of fun in them. It was nice to be leading for a while, but I knew some of the other guys would come past – they are so fast!

“I’ve got to be honest, I was a little bit disappointed not to make the top 10 on this one. In the practice things went really well and I actually own some of the records for some of these stages, but I had some small issues in the rally. Now I have to focus more to Finland and Castrol Rally Jämsä. If we thought OMP Racing New England Rally was fast then the next round’s going to get even quicker.

“I want to say congratulations to Robin Jonsson on his second win of the Solberg World Cup. His speed was super-impressive in America. But as well as that, I want to thank everybody who has joined us on this amazing championship – to have so many amazing gamers and enthusiasts with us is really cool.

“For the title, it’s so exciting to see who’s doing what, the competition is so close at the top of the championship. It’s fantastic! And now just two rounds left.”

Petter was running well in OMP Racing New England Rally when he was forced into retirement after colliding with a rock and damaging his Monster Energy-backed Volkswagen Polo R5 beyond repair.

The 2003 World Rally Champion is determined to be back flying high at Castrol Rally Jämsä – with the Kakaristo stage especially interesting for Petter.

“I like that road,” he smiled. “I remember that one quite well…”

Petter famously set the record for the Ouninpohja stage in Finland at the 2004 event. If you want to see what it looks like in real-time, take a look here.

Castrol Rally Jämsä will test a field of 16,000 competitors to the limit of their abilities on some of the fastest stages in the DiRT Rally 2.0 game. With the weather typically changeable, the Finnish roads are going to be just as much of a challenge as ever.

The penultimate Solberg World Cup in association with DirtFish runs until Sunday May 31.
20-05-17 Tyvärr ingen Slottssprinten Rally 2020
Med stor sorg och besvikelse måste vi meddela, ingen Slottssprinten Rally 2020
Katrineholms Motorklubb kommer inte kunna genomföra en Slottssprint i Rally vid Ericsbergs Slott den 10-11 Juli 2020, och givetvis är det pga. den världs och landsomfattande pandemi av Covid-19 som pågår, med åtföljande restriktioner från Folkhälsomyndighet, RF och SBF. Vi ser heller ingen möjlighet att flytta årets event, då det är mer än bara en rallytävling som måste genomföras under sommaren.

Möjligen kan det bli en träningssträcka eller minitävling den 11 Juli, om större förändringar kommer från myndigheter och förbund, som öppnar för någon typ av verksamhet med mer än de 50 personer i Juli. Beslut om detta kommer efter myndigheternas utlovade ställningstagande i början av Juni.

Vi kommer inte att leta efter kryphål eller egna tolkningar för att få till ett event, det är situationens allvar allt för viktigt för, där det med all sannolikhet kommer vara fortsatt smittspridning och hård belastning på landets sjukvård även under sommaren 2020.

Det enda positiva är att det finns en färdig plan, vägar och engagemang för en Slottssprint 2021.

Slottssprinten, mer än bara Rally.

Tävlingsorganisationen
Styrelsen
Katrineholms Motorklubb
20-05-12 YRC-sprinten framflyttad till 13 september
YRC-sprinten ingående i Öppna Östra Sprintcupen om var planerad att köras den sjunde juni på skjutfältet i Kungsängen flyttas till hösten p.g.a rådande omständigheter.

Nytt datum blir den 13 september, ett datum som väljs för att det fanns en i skjutfältsbokningarna, och tillräckligt långt fram för att kunna hanteras mot länsstyrelsen och som för närvarande passar skapligt även in i rallykalendern. Sen får man se om omständigheterna har förbättras när det närmar sig.
20-05-11 Solberg World Cup crosses the Pond after Greece takes its toll
Close to 15,000 gamers start this week’s Solberg World Cup round four
Greece lives up to its fearsome reputation for Oliver at Pirelli Rally Argolis
Lukáš Matejawins wins Pirelli Rally Argolis
OMP New England Rally is up and running now

Oliver Solberg didn’t have far to look for advice. His father Petter knows just how hard the Greek roads can bite. Solberg Sr tackled Greece’s premier rally 12 times, finishing on the podium six times.

At his last visit, driving a factory Ford Fiesta RS WRC in 2012, he came within an ace of winning the Acropolis Rally for a second time, only to be caught out by the tough, tricky and rocky roads.

He retired, but remained fourth, from 25 point scorers, in the championship.

Oliver also retired after a technical problem with his steering wheel (genuinely, not virtually) left him powerless to keep his Monster Energy-backed Volkswagen Polo GTI R5 on the road. He retired, but remains 67th in the championship. Out of 14,887.

The popularity of the Solberg World Cup in association with DirtFish continues to grow and continues to exceed all expectations. It’s seeing the popularity among his fellow gamers that brings a smile to the 18-year-old’s face today.

“Pirelli Rally Argolis was a tough one,” said Oliver. “I listened to my dad, he told me the stories about keeping the car in the middle of the road, but when your wheel is not exactly right it’s not so easy. Don’t forget guys, check your steering!”

Petter knows exactly what he means. Remember Greece 2002?
Petter: “The steering wheel came loose on my Subaru in 2002. I could feel the wheel coming loose and I was shouting to Phil [Mills, co-driver] to get the tool to tighten the wheel or it would come off in my hands. Driving with no steering is not easy!”

Oliver added: “We are 67th from nearly 15,000, that’s not so bad. Nearly 15,000! Can you believe that? It’s so cool to know people are coming with us on this rally and this journey and it’s so competitive. I want to say a big thank you to everybody who competed in Greece and a big thanks to Pirelli for the support.

“Now we go to OMP New England Rally and I’m really looking forward to it. I did this event in the Subaru [WRX STI] last year. The roads are just fantastic, it’s going to be very fun and I hope all 15,000 of us have a good time in the stages. See you there!”

OMP Racing’s sales manager Bruno Curletto is delighted to partner with round four of the Solberg World Cup in association with DirtFish.

Bruno said:“Having been in partnership with the Solberg family for decades, we are extremely happy to add one more collaboration to this long story [by] tying our name to this event. It’s a difficult time for the racing world, but we feel that gathering all the racing people together, even if only virtually, is the right way to brilliantly fight adversities. The Solberg World Cup is a great idea!”
20-05-07 Nu finns uppdaterade VOC-reglementen publicerade på VOC Mekonomen Rallys hemsida
Uppdaterade reglementen för såväl 240 VOC (Basreglemente) som för 740/940 VOC finns nu publicerade på vår sajt, www.vocmekonomenrally.com

Man hittar reglementena ute i högermarginalen på flera avdelningar på sajten: TÄVLANDE, ARRANGÖRER, GÄSTBOK och KONTAKT.

Det tog i dessa konstiga tider lång tid att få tillbaka dem granskade från förbundet men nu är allt klart och fixat.

Som vanligt när det gäller oss i VOC Mekonomen Rally är det inga stora revolutionerade ändringar mer än möjligen att mattorna numera ska plockas ut, men detta valde vi som många vet att kommunicera i förhand. I övrigt är det mest bara korrigeringar.

Passar bra att uppdatera våra bilar nu när vi har långledigt från tävlandet. Skruva på så ses vi när den läskiga Coronan släpper taget om vårt avlånga land.

20-05-04 Gruvrundan 2020 inställd - Erbjuder TUSS!
Nu är beslutet taget som Åtvidabergs MK hoppades på att slippa få ta, nämligen att Gruvrundan 2020-05-30 är inställd pga Covid-19.
- Vi har in i det sista hoppats på att läget i samhället skulle bli bättre men när så icke är fallet så är detta det enda vi kan göra, säger tävlingsledare Christian Rosén.


Planera in 29 maj 2021 då klubben planerar att köra nästa Gruvrunda.
- Men istället kör vi en tuss under lördagen 30 maj mellan 10.00 -14.00 på Becha bil & Maskin i Åtvidaberg, hälsar Christian Rosén

Anmälan till denna sker till: 0705-448856 med namn, klubb och bilnummer senast torsdag 28 maj.
20-04-28 Sydsvenska Rallycupen utökas till höst- och vårserie 2020/2021
Efter en minst sagt annorlunda vinter fick många rallyarrangörer ändrade förutsättningar och antalet inställda tävlingar blev ovanligt högt. Efter det har Corona-pandemin ytterligare förändrat situationen på ett dramatiskt sätt. Ingen vet ännu hur det kan komma att påverka höstens tävlingskalender. Skulle allt rulla igång igen kommer alla tävlingsserier och cuper att vara mer eller mindre stympade jämfört med ursprungligt upplägg och inte alls ge det spännings-moment som en serie normalt ger.

Även SSRC har tvingats se första halva av serien inställd och i höst återstår två tävlingar som ska ge tre poängtillfällen. Men hur spännande och utmanande blir detta upplägg?

Cupledningen planerar därför nu att 2020 års cup utökas till en höst/vår serie. Höstens planerade tävlingar utökas 2020 med Skilling 500 den 7 november och våren 2021 ingår Simrishamnsmixen i Simrishamn, Midsommardansen i Ljungby och Dackefejden i SSRC 2020/2021.

Cupen avslutas sedan med en finaltävling i slutet av juli. Tänk att få köra finalen i strålande sommarväder och inte som alltid tidigare i oktoberrusk.

Nu hoppas vi att alla runt om i landet som drabbas fysiskt, psykiskt , socialt och ekonomiskt får en hoppfull vardag igen och tillfällen i livet att se fram emot med glädje, till exempel Sydsvenska Rallycupen 2020/2021.

Tävlingskalender
2020
19 sept Älmhults MK Silverratten
3 oktober Vetlanda RRC Rally Småland
7 november Skillingaryds MK Skilling 500

2021
April Simrishamn MK Simrishamnsmixen
Maj Ljungby MK Midsommardansen
Juni Wäxjö MS Dackefejden
Juli Finalen SSRC

Varmt välkomna till Sydsvenska Rallycupen 2020/2021

20-04-27 Info om rallytävling i Uppland - Stormspokalen 19 september 2020
Den 19 september planerar Östhammars Motorklubb att arrangera rallytävlingen "Stormspokalen", som ett led i klubbens 70-års jubileum under 2020.

Östhammars Motorklubb startades 1 oktober 1950 av sex motorintresserade personer från orten och är aktiv inom flera motorsportgrenar, däribland rally och motocross.
Tävlingen ingår i rally-DM för Uppland, Supercupen och 1300-rallycup och det väntas deltagande förare från hela mellansverige till tävlingen.

Rallyt innehåller fem specialsträckor på sammanlagt cirka 45 km och har start och mål beläget i Gimo Industricenters lokaler, i Gimo. Östhammars Motorklubb hoppas på ett drygt hundratal startande förare.

Tre av sträckorna körs på allmänna vägar som Trafikverket välvilligt lånat ut till klubben. De övriga två sträckorna har privata vägföreningar lånat ut för rallytävlingen. De boende efter sträckorna informeras inför tävlingen och har möjlighet att följa tävlingen från sina uteplatser.
Innan tävlingen har klubben utfört förberedande arbete för att tillse att de boende och väghållarna inte får mer skador på vägarna än som är nödvändigt.

Efter tävlingen kommer arrangörsklubben att återställa vägarna så att det inte syns att rallytävling har körts på vägarna.
Ambulans och en Rescuebil kommer att finnas till förfogande om någon form av incident förekommer på tävlingen. På varje sträcka kommer det att finnas radiosamband mellan start och mål på sträckorna samt till tävlingsledningen vid Gimo Industricenter.
Östhammars Motorklubb följer myndigheternas anvisningar vad gäller Covid-19 vilket medför att Stormspokalen endast genomförs om det blir tillåtet ur smittskyddssynpunkt.

Mer info från Roger Ingvarsson, tävlingsledare Östhammars Motorklubb, mobil 070-281 73 22
20-04-20 Krutracet inställt
Vi nåddes idag av beskedet från Västra Bilsportförbundet att vi tvingas ställa in Krutracet 2020 (16 maj) med hänsyn till rådande omständigheter med coronavirus och covid 19 samt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vi har naturligtvis full förståelse för det och står bakom beslutet.

MK Trophy

20-04-20 MK Team Westom med Rally Edane har valt att flytta till hösten. Och vi väljer att ställa in även SommarSerien 2020
Rally Edane har i Coronatid valt att flytta sin tävling till i höst, till 26 september närmare bestämt. Vi siktar på att följa med och har uppdaterat vår kalender för SverigeSerien i enlighet med detta (se avdelning TÄVLINGAR på www.vocmekomenrally.com).

Den här konstiga säsongen så väljer vi också att ställa in även årets SommarSerie som vi redan gjort med VinterSerien och samlar de tävlingar vi möjligen kan genomföra till SverigeSerien istället. I praktiken innebär det att Nora 22 augusti uppgraderas till att vara SverigeSerie. Det innebär också att vinnare av SommarSerien 2019 som har halv startavgift i SommarSerien 2020 får sin vinstbonus under 2021 istället.
– Om alla hösttävlingar går i lås så får vi ändå till en schysst och rättvis SverigeSerie. Men, det är min farhåga att vi inte har sett slutet på Coronaeländet i augusti heller och att antalet inställda tävlingar inte stannar med vad vi ser nu. Kanske är hela den här säsongen spolierad? Det är bara att avvakta och se och ta beslut allt eftersom. Jag håller det inte heller för otroligt att vi som kör nationella arrangemang, dvs som flyttar människor från hela landet till en och samma plats under ett par dagar för att sedan åka hem igen över hela landet, också är den typ av arrangemang som får OK att återgå till normalt sist av alla. Rimligt att anta är att när restriktionerna till slut börjar minska så kommer det först att gälla lokala och möjligen regionala arrangemang, säger klassansvarig Roger Fransson

En annan aspekt som vi i just rally måste tänka extra på är att många av tävlingarnas funktionärer är till åren komna och många tillhör den värsta riskgruppen. Därför ska inte vi bända på regler utan vi ska istället följa såväl regler som hårda och mjuka rekommendationer till punkt och pricka.

Vi fortsätter att uppdatera nyheten/notisen om Corona och Rally under vinjetten NOTISER på vår hemsida löpande så snart något viktigt nytt finns att förmedla i frågan.
20-04-18 Varför Gruvrundan inte är inställd!
För att få slut på alla spekulationer varför vi i Åtvidabergs MK inte valt att ställa in våran tävling Gruvrundan som ska köras 30 maj 2020 är att då vi har samma kostnader idag som om en månad om vi ställer in.

Då vi inte vet hur läget ser ut om en månad så känner vi att vi kan likagärna vänta och se vad som händer för kan ju vara så att läget med pandemin har stabiliserat sig till dess och då tillåter att flera får träffas och vara på samma plats igen. Och om det blir så, så kommer vi att fortsätta vår diskussion med myndigheter och andra berörda för att kunna ge alla som är sugna på att åka rally den möjligheten att få göra det.

Vi kommer att ta det definitiva beslutet om tävlingen runt 15 maj och givetvis gå ut med beslutet snarast till allt och alla som det kan beröra.

Åtvidabergs MK genom
Tävlingsledare Christian Rosén
20-04-08 Styrelseförslag: Megarallycup 2020 ställs in
På grund av det rådande läget med Covid-19, och alla restriktioner från myndigheter och riksidrottsförbundet samt SBF/SDF.

Har tyvärr många tävlingar blivit inställda i år se nedan.

Megarallycup 2020
26/4 Aleknixen - Älvbyggdens MK Inställd
1/5 Lilljumbon - Falköpings MK Inställd
9/5 Götenerundan - Götene MK Inställd
13/6 Backasprinten - Skene MS Inställd
27/6 Säffle City Motorchallange - Säffle MC Inställd
8/8 Bds-Loppet Fjärås MK Inställd

Då vi inte i nuläget vet hur det kommer se ut med tävlingsmöjligheter framöver har därför styrelsen som förslag att:

Mega rally cup 2020 ställs in och att de fristarter som delades ut inför 2020 gäller för tävlingar som blir av i år och under 2021.
Den erlagda medlemsavgiften som klubbarna betalat för 2020 ligger kvar och gäller för 2021 istället.
Därav kommer inga poäng att räknas under 2020 utan allt startar om 2021

Mega Rally Cup kommer tillbaka starkare 2021
20-04-03 Morgongåvasvängen 9 maj inställd
Måste tyvärr meddela att SMK Sala blir tvungna att ställa in Morgongåvasvängen den 9 maj pga. Coronaviruset.

Se vidare information framöver om ev. nytt datum för tävling på hemsidan: www.smksala.se
– Vi kan tyvärr inte säga något om hur det blir framöver med tävlingen. Vi får följa utvecklingen av viruset ta det därifrån, säger Tävlingsorganisationen SMK Sala
20-04-01 Kolsva MS inbjuder till SM i Virtuell Bilsport Rally
Kolsva MS bjuder i dessa tider med osäkerheter och isoleringar in till ett online SM i Rally. Inbjudan finns bifogad nedan samt en anmälnings länk.

https://www.kolsvams.com/nyheter/2020/3/31/sm-virtuell-bilsport-rally

» Inbjudan
» Anmälan

20-03-31 Midnattssolsrallyt 2020 inställt
Organisationskommittén för MSR 2020 måste tyvärr meddela att årets rally inte blir av.

Även om det är över tre månader kvar, blir det svårt att sy ihop alla delar som behövs för ett lyckat arrangemang då förutsättningarna ständigt kommer förändras under lång tid framöver.

Den närmsta tiden kommer samhället i stort, våra samarbetspartners och enskilda individer behöva focusera på saker som är viktigare än rally, så som hälsa, jobb och ekonomi.

Mycket arbete har redan lagts ned, bland annat har vi fått till mer SS mil än någon gång tidigare, vilket inte är förgäves, så vi känner oss väl förberedda för att 2021 års rally kommer att kunna bli det bästa hittills.

MSR återkommer när vi har mer information för 2021
20-03-31 Sviestadträffen flyttad fram till 30 aug
Rallysektionen i Linköpings Motorsällskap har beslutat att flyttat Sviestadträffen från den 1 maj till söndagen den 30:e augusti.
20-03-31 Volunteers are helping to deliver COVID-19 tests
Starting from last week and during next four weeks Rally Estonia volunteers are transporting samples from mobile coronavirus (COVID-19) test centres across Estonia to the laboratory of Synlab in Tallinn for testing. Fuel for volunteers from Rally Estonia for covering the distances between seven cities is provided by fuel seller Circle K.

At the initiative of Synlab and Medicum and in cooperation with several other private medical institutions, car side sampling points were set up in Tallinn, Tartu, Pärnu, Kuressaare, Viljandi, Narva and Kohtla-Järve.

Every day Synlab vehicles drive over 3,000 kilometers per day delivering samples. With the help of Rally Estonia volunteers, three extra rounds are now made on the Narva-Kohtla-Järve-Tallinn, Viljandi-Tartu-Tallinn and Pärnu-Tallinn routes, the total distance of which is over 1,000 kilometres. Additional routes to outbreak areas on Saaremaa island and Võru are also being weighed.

All volunteers underwent safety training and are using personal protective equipment. Samples are placed in special containers for transport.
„Estonian government has helped us to organize big international events and now it’s our turn to help. As we have organisation which has worked together many years and people willing to help. So, we offered that our team can be helpful in fight against COVID-19 virus,” said Tarmo Hõbe, one of the organizers of Rally Estonia.

„Circle K workers are standing every day in frontline and we sincerely wish that the fuel used to deliver samples to testing is helping to reduce the crisis in Estonia,” said Kai Realo CEO Circle K Estonia.

“We have decided to accept the offer from Rally Estonia as with their help can we bring more samples to testing,” said Rainar Aamisepp, chairman of the board of Synlab.


Family doctors began issuing referrals to patients with coronavirus symptoms for car side sampling at mobile sampling points a week ago
20-03-30 2020-års Seffle City Motor Challenge ställs in
Den 27/6 planerade Säffle MC att åter köra Seffle City Motor Challenge. Tävlingen skulle ha genomförts som en rallysprint med förra årets succesträcka genom Säffle centrum.
"Vi hade hittat ytterligare några kilometer tävlingssträcka för att göra den ännu häftigare" säger Fredrik Erixon, tävlingsledare för SCMC. Vidare var det förberett för mängder av kringarrangemang i centrum, allt planerat av arrangörsgruppen med Björn Richter i spetsen. "Allt var bäddat för en riktig folkfest i samarbete med Säffle Kommun, Ramudden och Pro Via-entreprenad" säger Fredrik.

Men en enhällig arrangörsgrupp har tyvärr varit tvingade att ställa in 2020-års Seffle City Motor Challenge på grund av den rådande situationen kring coronaviruset och dess samhällspåverkan.

Västra Bilsportförbundet, som Säffle MC tillhör, följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och kommer inte att bevilja några tävlingstillstånd innan dessa rekommendationer ändras. Detta är ett beslut som vi följer och stöttar till 100% men det innebär att förberedelsetiden inför en eventuell tävling kommer att bli alldeles för kort.
"I den osäkra situation som uppstått känns det som att vi inte vågar lägga ner den mängd arbete och de resurser som det innebär att köra en rallytävling genom centrum och ännu mer känns det märkligt att planera för en folkfest där vi vill "locka man ur husé" när vi nuläget inte ska träffas alls. Vi tar nya tag inför 2021 och hoppas att vi kan komma tillbaka då" avslutar Fredrik.

Tävlingsledningen SCMC
20-03-29 Älmhults MK flyttar Silversprinten
Som en följd av Covid-19 väljer Älmhults MK samt Ungdomsteamet att ställa in premiären för Södra BF:s Sprint DM Silversprinten. Tävlingen var planerad att köras fredagen den 1 maj, men så blir det inte.
- Otroligt tråkigt men vi gör vad vi kan för att minska smittspridning av Covid-19 säger ungdomsteamet.

Som lite ljus i mörkret har ett nytt datum hittats.
Lördagen den 21 november hoppas vi på att rallybilarna kommer till Liatorp igen!
20-03-27 Nytt femårigt samarbetsavtal med SBF är i hamn
Lite positiva nyheter så här i Corona tider. Ett nytt femårigt samarbetsavtal mellan VOC Mekonomen Rally och SBF Svensk Bilsport är i hamn. Det säkrar vår drygt trettioåriga klass fortsatta framfart och tillväxt i minst fem år till. Och en förläng-ningsklausul öppnar för klassens fortlevnad upp mot fyrtio, kanske femtio.

I en tid då i stort sett allt inklusive nyheter i hela motorsportvärlden handlar om Corona COVID 19 och dess ödesdigra effekter på allt inklusive rally så är det ändå läge att lyfta blicken till en tid efter att viruset slutligen är besegrat.
- Det är känns jättebra att vi nu kan berätta att samarbetsavtal med SBF ända fram till slu-tet av 2024 är undertecknat och klart. Extra bra är att avtalet också innehåller en klausul som i princip säkrar tävlingsmöjligheter för våra VOC-rallybilar i evig tid, förstås med den självklara begränsningen att de är säkra och körbara, förklarar klassansvarig Roger Frans-son.

Viktigt avtal för båda parter
Det här var förstås inte bara en överenskommelse viktigt för VOC Mekonomen Rally.
- Så viktig som VOC är för svenskt rally så var och är denna överenskommelse förstås av högsta intresse för båda oss och förbundet att få till stånd och i hamn. Och den goda anda som det skapar har också präglat dialogen mellan mig och Rallyutskottets ordförande Janne Rydh som varit dialogpart för SBF´s räkning.

I egenskap av privat driven klass så har VOC Mekonomen Rally en särställning i rallysverige inte bara på grund av vår storlek där en dryg tredjedel av alla rallybilar i landet är en VOC, utan också med sin organisation utanför förbundet. Men klassen har så länge den har fun-nits alltid haft ett nära samarbete, en samexistens, med SBF och det är den som nu är säk-rad för mycket lång tid framöver.

Klassen har också en särställning i svenskt rally genom att vårt reglemente inte bara som många andra klasser är nationellt utan också är erkänt i en rad andra länder vilket är det som öppnar möjligheterna för tävlande utomlands.
- Det långa avtalet ser vi i klassen också som en är nödvändighet för att säkra befintliga och hitta nya samarbetsavtal för klassen in mot framtiden.

Till sist lite Corona ändå …
- Ta nu hand om er. Stanna hemma om ni är sjuka. Tvätta händerna ofta och ordentligt med tvål och varmt vatten. Ta extra väl hand om alla äldre i er omgivning MEN hälsa inte på hemma hos dom. Varför inte stämma träff med dom utomhus och ta en promenad till-sammans i det vackra vårvädret med lite säkerhetsavstånd emellan er istället? Och gör inga resor som inte är helt nödvändiga.

Sköter alla det här bra så håller vi smittspridningen i schack. Då kommer restriktionerna att kunna släppas på vad det lider så att vi får börja tävla igen.
20-03-21 Anmälan skjuts upp till Mindattssolsrallyt
Senast den 30 april tar Midnattssolsrallyt beslut om årets tävling kommer att genomföras eller inte.

Anmälan och inbjudan skjuts därmed upp. Om rallyt kommer att genomföras kommer inbjudan samt information när anmälan öppnar att publiceras på hemsidan. www.midnattssolsrallyt.com
20-03-19 SMK Hörby ställer in RS-premiären
Som en följd av Coronaviruset tvingas SMK Hörby att ställa in premiären för Södra BF:s RS-DM/Asfaltcup, Bilmånsson Hörby Rallysprint. Tävlingen var planerad att köras söndagen den 19 april, men så blir det inte.
– I likhet med övriga rallyarrangörer i landet tar vi vårt mänskliga och samhälleliga ansvar för att göra vad vi kan för att hindra ytterligare virusspridning, menar ordförande Lars Servin.

Som grund för beslutet ligger det tävlingsstopp som både Svenska Bilsportförbundet och distriktet gått ut med och som gäller fram till den 15 april. Om stoppet mot all förmodan hävs, är det bara fyra dagars marginal fram till att tävlingen skulle ha körts.
– Alldeles för tajt och då är det bättre att redan nu blåsa av innan vi får för stora kostnader för tävlingen, motiverar Servin och fortsätter.
– Självklart väldigt tråkigt att behöva göra så här men som läget är med massor av andra inställda arrangemang vore det helt fel att inte visa den solidaritet som just nu känns extra viktig. Dessutom finns det ingen möjlighet för oss att komma runt myndigheternas beslut om max 500 personer på tävlingen som brukar locka mångdubbelt större publik.

Nu undersöker SMK Hörby om det finns möjlighet att flytta fram tävlingen så att DM-serien inte drabbas av beslutet.
– Problemet är att tävlingskalendern redan är spikad och det är svårt att hitta en ledig helg. Än värre lär det bli senare när fler än vi tvingas ställa in och sedan ska hitta ny tävlingsdatum, konstaterar Servin.
– Men preliminärt så är ny tävlingsdag för Bilmånsson Hörby Rallysprint söndagen den 8 november. Sedan återstår att se om detta är praktiskt genomförbart.
20-03-16 Corona ställer in och ställer till även i VOC Mekonomen Rallys nationella serier
Det är bara att konstatera och motvilligt acceptera, det eländiga Coronaviruset kommer att få stor negativ inverkan inte bara på våra vardagsliv utan också på vår sport och på vår klass serier.

Ansvariga myndigheter är tydliga i sina starka rekommendationer, se krisinformation.se

Hur väl vi lyckas i att bekämpa spridningen av viruset är i hög grad upp till oss alla som privatpersoner.
Vi som nationell klass, med nationellt spridda serier, med nationellt deltagande har ett sär-skilt ansvar och vi måste anamma en försiktighetsprincip. Att samla folk från hela landet för att träffas en dag och sedan åka hem (spridas) igen över hela landet är precis det ansvariga myndigheter vill undvika allra mest. Förbundet har med det som ledning tagit beslut att ställa in alla RM och SM tills vidare, det vore djupt oansvarigt av oss att inte ta det beslutet gällande våra nationella serier också.

Hur länge och hur många tävlingar som kommer att vara berörda vet ingen ännu. Den na-tionella strategin är att dra ut på Coronaspridningens förlopp över så lång tid som bara är möjligt för att inte överbelasta vården med de som kommer att kräva sjukhusvård och allra mest de relativt få som kommer att kräva intensivvård.

Men därför kommer detta att ta tid och störa idrottsevenemang under lång tid, vi är förstås inget undantag. Min personliga bedömning är också att det kommer att bli värre innan det blir bättre, vi är fortfarande bara i början av pandemin och med all säkerhet så kommer även lagliga begränsningar att bli hårdare, förmodligen redan innan Violenrallyt är planerat att gå av stapeln. Redan med dagens absoluta restriktion på max 500 personer samlade (utomhus eller inomhus) så är det tveksamt om något rallyt egentligen kan, än mindre bör, genomföras.

I dagsläget vet jag bara med säkerhet att vi måste ställa in premiären i SommarSerien, Violenrallyt i Flen. Där är det förövrigt oklart om tävlingen kommer att genomföras över huvudtaget. Men, för oss som samlar våra team nationellt så vore det i alla händelser oan-svarigt att köra om bara sex veckor.

Eftersom att ingen vet hur länge det här eländet kommer att dra ut på tiden så är det inte heller rimligt att spekulera om eventuella ersättningstävlingar, det får vi återkomma till när vi vet mer om när epidemin klingar av.

Jag återkommer med uppdateringar på den här nyheten och kommer att flasha dessa upp-dateringar i Gästboken, så fortsätt att följa vår rapportering.

Tillsammans och med gemensamma krafter ska vi besegra Coronaviruset.
/ VOC Mekonomen Rally - Roger
20-03-12 Lången och Korten laddade för start i Rally Costa Brava
Tomas ”Lången” Pettersson och hans kartläsare Thomas ”Korten” Nilsson är just nu på plats i Spanien för Rally Costa Brava som avgörs i helgen. Tomas och Thomas gör i år en satsning på Europamästerskapet i rally för historiska bilar och ska köra en Ford Escort MK2 i EM-serien. Rally Costa Brava skulle utgjort premiären i mästerskapet, men på grund av Coronavirusets utbredning nekas Italienska förare start i tävlingen och tävlingens mästerskapsstatus har tagits bort. Trots det kommer tävlingen genomföras och Lången och Korten ser fram mot att starta säsongen på den spanska asfalten.
– Det ska bli grymt häftigt att få starta Rally Costa Brava i denna Ford Escorten. Bilen har inte gått tävling sedan 2013, men vi har gått igenom allt och förberett oss väl. Vi körde ett test med bilen tidigare i veckan och allt känns bra inför start, säger Tomas ”Lången”.

Tomas och Thomas har tävlat ihop framgångsrikt de senaste 20 åren mestadels i Sverige och på grus, men ser fram mot utmaningen att tävla på asfalt i ett annat land.
– Det är fantastiskt roligt att få komma hit till Spanien och uppleva en annan rallykultur och få tävla på asfalt. Arrangörerna har gjort ett fantastiskt jobb att få ihop en bra tävling och ett stort startfält. Vägarna är riktigt krokiga och det går fort, det är sällan rakt mer än 100 meter åt gången, säger Thomas ”Korten”.

Lången och Korten kör i team med totalt tre Svenska ekipage, där även Christer Hedlund & Dennis Rådström samt Anders & Ingrid Jonsen kör tävlingen och gör äventyret tillsammans.
– Vi ser fram mot tävlingen och har som målsättning att ta oss i mål. Vi har ingen koll på hur vi står oss i konkurrensen på asfalt. Men jag tror den krokiga karaktären kommer passa oss, avslutar Thomas ”Lången”.
20-03-12 Christer Hedlund och Dennis Rådström kör spanska Rally Costa Brava
I helgen körs Rally Costa Brava i nordöstra Spanien. Tävlingen skulle vara premiär i historiska europamästerskapet i rally, med på grund av Coronaviruset har EM-statusen tagits bort från tävlingen. Christer Hedlund står på startlinjen i sin Ford Escort MK2 från Viking Motorsport och som kartläsare har han rallyföraren Dennis Rådström, som tagit flera medaljer och segrar i Junior-VM och i år satsar mot guld i Junior-EM.
– Det känns kul att vara här, vi är långt hemifrån och det är mycket nytt för mig med en stor tävling och asfalt. Men vi ser fram mot detta, säger Christer som är glad över att ha Dennis som kartläsare:
– Det är en ynnest att ha med Dennis i bilen. Han har mycket internationell erfarenhet och kommer med mycket bra tips på körningen och är bra med noterna. Det är en fördel att vara två förare i bilen. Vi är här för att ha kul och lära oss så mycket som möjligt, fortsätter Christer.

Dennis ser stora fördelar i sin egen utveckling med att åka tillsammans med Christer, förutom att ha roligt tillsammans i bilen.
– Det är ett riktigt drömscenario med fantastiska sträckor, häftiga bilar och bra ekipage. Det är riktigt mycket rallykärlek här, säger Dennis.
– Alla mil som går att få i en tävlingsbil är nyttigt, och det är alltid lärorikt att jobba mer med noter och utvecklas på det planet, avslutar Dennis.

Dennis och Christer kör i team med två andra svenska ekipage, där även Tomas Pettersson & Thomas Nilsson samt Anders & Ingrid Jonsen kör tävlingen och gör äventyret tillsammans.
20-03-10 EKS & Svenska RallyCupen skapar Juniorsatsning – EKS Junior Cup
Nu skapas en juniorsatsning för de unga förare/team som vill satsa mot internationellt tävlande och en möjlig karriär att komma vidare i sitt tävlande. Därför går EKS med Mattias Ekström tillsammans med Svenska RallyCupen och dess arrangörer in i ett nytt projekt.
- Jag tycker noter och notskrivning är jätteviktigt för dom som skall göra internationell karriär, därför har jag försökt få igång det här projektet, säger Mattias.

Det blir en Inbjudningsklass vid varje deltävling i Svenska RallyCupen där 10 tävlande och team ges möjlighet till rekognosering och att skriva egna noter. Max ålder på föraren blir 23 år, och endast 2wd-bilar, 2wd samt GrE, F, N & VOC.

EKS går in med en prispott på 10´000kr till denna klass och där Svenska RallyCupen skjuter till ytterligare 5000kr. Vi tittar även på att bjuda in några team till EKS bas i Fagersta till ett event.
- Det här blir lite som att bjuda tillbaka till Svensk bilsport & rally, att vi på ett enkelt sätt ger lite förutsättningar till juniorteam att förbereda sig för vidare steg i karriären, hälsar Mattias.
- Vi fick en fråga och fundering från EKS och Mattias i höstas om det skulle vara genomförbart vid våra cuptävlingar i Svenska RallyCupen,
berättar Crister Nystrand som är del i cup organisationen för Svenska RallyCupen och fortsätter.
- Vi tog upp frågan vid vårt arrangörsmöte och resonerade ihop oss och alla ställde sig positiva till att det var genomförbart, vilket vi nu planerar ihop med våra arrangörer.

Resultatet av diskussionerna blev att det kommer finnas en Inbjudningsklass vid varje deltävling i Svenska RallyCupen 2020 – EKS Junior Cup, där max 10 bilar ges möjlighet att skriva egna noter. Förutsättningarna för rekognosering kan se lite olika ut vid respektive deltävling då det är viktigt att varje arrangör ges möjlighet att hantera det utifrån sina lokala förutsättningar.

En föranmälan till EKS Junior Cup om att man avser att åka hela cupen ger företräde vid eventuell gallring.

Redan nu kan intresserade skicka in en föranmälan om deltagande till EKS Junior Cup, detta görs till mailadressen junior@svenskarallycupen.se.
Uppge namn, ålder samt bil & klass du tävlar i.

20-03-09 Nytt år med Eskilstuna Sprintcup
För 8:e året i rad presenterar vi Eskilstuna Sprintcup. Med start Aprilsprinten den 18 april, Som vanligt med en ny spännande bana.

Inbjudan –Anmälan finns som vanligt på www.eskilstunamk.com.

Eller direkt » här
20-03-08 Skön revansch för Chribbe och Nicklas
Efter det snöpliga slutet förra helgen i Vännäs begav sig teamet iväg till Lima för att åka LBC Ruschen. Lima bjöd på helt fantastiska förhållanden och ett strålande väder.

Siktet var självklart inställt på att försöka komma så högt upp som möjligt i resultatlistan men motståndet var hårt och många meriterade förare och kartläsare fanns på plats som säkert också hade den planen. Tävlingen hade 4 sträckor på ca 10 mil där den kortaste mätte 20 km och den längsta SS 4 var 33 km så det var helt klart utslagsgivande.

SS1 & SS 2 löpte på bra och man hade hittat ett bra "flow" som kändes bekvämt, däcken och bilen fungerade helt problemfritt och man hade skapat sig en ledning på 11 sek.
SS 3 gick bra och var den snabbast sträckan denna tävling, Chribbe Haglund var även här snabbast med ca 2 sek.
- Otroligt snabb sträcka, tror nog aldrig jag har åkt så ofta och så länge i topphastighet säger Chribbe!

Inför SS 4 ledde man nu med 32 sek vilket kändes bra men inget är ju klart förens man är i mål och sträckan mätte 33 km så det var mycket kvar än. Planen var att åka jämt och hitta ett bra tempo som kändes bekvämt.
Planen höll och man fick till tävlingens bästa sträcka och till slut blev segermarginalen i LBC Ruschen 41 sek.
- Sista sträckan var en fröjd att åka och inramningen var som ett vykort, mitt på sträckan hör jag Chribbe säga "nu har vi bra flyt" vilket jag leende bara kunde konstatera säger Nicklas Edvardsson.

Som sagt blev en kanontävling från början till slut och vi får inte glömma dom som hjälper oss i denna satsning, alla är en länk i kedjan. Tack till Johan Björnsson, Mikael "Uggla" Jakobsson, Alexander Björnsson, Peter Johansson, Niklas Ekengren. Ingen nämnd ingen glömd!
20-03-07 Här följer du LBC-Ruschen - bra länkar
En av vinterns populäraste vintertävlingar startar idag klockan 10:00, LBC-Ruschen.

Här är lite länkar för Lima MS tävling.
Resultat http://raceconsulting.com/rally/resultat/tavling.jsp?competition=1236
Tracking https://rallysafetytracking.com/
Splittider (aktiveras strax innan tävling): http://gpspekka.kapsi.fi/rally/?id=[1236-1]
Karta: http://www.tulospalvelu.fi/gps/1236-1/
Lima MS hemsida: https://www.limams.com/
20-03-05 Längre Midnattsolsrally och inbjudan i mars
Hela 220 kilometer specialsträcka på 2020 års Midnattssolsrally, och inbjudan publiceras den 28 mars.

Midnattssolsrallyts organisation har arbetat hårt hela vintern och nu börjar 2020 års tävling att ta form. Tävlingen körs som vanligt från onsdag till lördag, 8 juli till 11 juli, men i år utökas specialsträckorna rejält och omfattar hela 220 kilometer, vilket är 37,5 procent längre än 2019.

Totallängden har också ökat till 1100 kilometer, 22 procent längre än förra året.

Det gör att Midnattssolsrallyt kommer att bli ännu mer spännande och ännu mer utslagsgivande än tidigare – och att publiker får se ännu mer av bilarna.

Intresset från deltagarna är större än 2019 och det både bland svenska och utländska ekipage.

Inbjudan till årets tävling kommer att publiceras på Midnattssolsrallyts hemsida den 28 mars och anmälan öppnar den 11 april.

Mer information och högupplösta bilder finns på hemsidan: www.midnattssolsrallyt.com
20-03-04 LBC-Ruschen tillbaka – Fantastiska rallyförhållanden erbjuds de ca 150 ekipagen!
Lima MS tvingades i fjol ställa in sin återkommande rallytävling LBC-Ruschen på grund av mildvädret. Men i år är den populära vintertävlingen tillbaka under fantastiska förhållanden. 7 mars kan arrangören erbjuda de ca 150 anmälda ekipagen fina vintervägar med rejäla snövallar i skogen och tjock is ute på sträckorna.

Rallyt är ca 99 km långt, uppdelat på 4 specialsträckor. Med transporterna inräknade är 2020-års upplaga av LBC-Ruschen totalt 189 km. Start och mål är på Ungärde Skola, där första bil startar klockan 10:00.

Det finns många starka kandidater om segern i den fyrhjulsdrivna klassen där Anton Eriksson (SMK Sundvall), Christoffer Haglund (SMK Nyköping) och Jari Liiten (Sandvikens MK) är några heta namn. 2018-års vinnare i den fyrhjulsdrivna klassen, Fredrik Grahn (KAK Motorsport) finns också på startlinjen för att slåss om segern. Ett annat intressant namn i klassen är den duktiga rallycrossföraren och Höljesvinnaren Sebastian Eriksson (Hagfors MK).

Eftersom det varit en extremt mild vinter är det här premiärtävlingen för både Supercupen och 1300 Rallycup.

Startlista: https://www.raceconsulting.se/
Mer info hittar du på klubbens hemsida: https://www.limams.com/
20-03-03 MK Ratten kör RS Weekend 2020!
Planeringen är i full gång för MK Ratten med planeringen inför RS Weekend som kommer att köras sista helgen i juli 2020.

RS Wekkend består av två RS-tävlingar på asfalt:
Lördag 25/7: Torsbyknixen
Söndag 26/7 : Sunneracet

Mer info kommer framöver.
20-03-01 Tuff start i SM för Haglund Motorsport
I helgen genomfördes årets första SM deltävling i Vännäs. Chribbe Haglund och Nicklas Edvardsson begav oss upp till Vännäs redan under tisdagen för att genomföra ett två dagars test inför tävlingen och vi möttes av fantastiskt väder och helt underbara vägar, bland det bästa vi varit med om på många år.
Testet gick bra och det blev ca 15 mil där vi gjorde en del justeringar. Allt kändes verkligen kanon och känslan i bilen och i hela teamet var på topp så det var med tillförsikt vi begav oss från startrampen på fredagskväll för att åka SS1 som var en stadssträcka som gick mitt inne i Vännäs.
Vi hade lite svårt med sikten på sträckan så vi missbedömde en sväng lite vilket resulterade i ett motorstopp med ett tidstapp som följd.
- Lite synd men sådant som händer så det var bara att ta nya tag till SS 2 säger Chribbe.

På ss 2 som vara samma sträcka som ss 1 hade man bra flyt tills vi kommer till en tvär högersväng där man skulle passera över en järnväg innan man svängde. Vi åkte i det spår vi åkte på i första vändan men oturen skulle vara ett faktum. Rälsen hade krupit fram avsevärt mycket mer än första varvet så tyvärr körde man sönder hjulupphängningen på rälsen så det vara bara att kasta in handduken för denna dag Vi var nu den tredje bilen som nu stod där med trasig hjulupphängning.
- kändes inte som någon speciellt hård smäll med det tog oturligt nog väldigt fel säger Nicklas.

Efter en del funderingar där vi vägde för och nackdelar med att starta om tävlingen på lördag valde vi att avstå fortsatt tävlande. Dels hade vi fått 5 min tidstillägg vilket inte är ngt man kör ifatt och konkurrensen är stenhård så man behöver varje sekund man kan få. Sedan var det svårt att avgöra om bilen fått några mer skador än de vi kunde se okulärt och då bedömde vi att det var klokast att avstå fortsatt tävlande.
- Visst det är trist att behöva bryta men bara ta nya tag. Vi får ta med oss det positiva av veckan, det blev mycket test och bilen fungerar utmärkt säger Chribbe.

Bilen får nu en översyn under veckan och till nästa helg ser ni oss på startlinjen i Lima där det ser ut att bli lika fina förhållanden som det nu var i Vännäs.
20-02-13 Skutskärsratten inställd
Rallytävlingen Skutskärsratten, som var tänkt att köras lördagen den 29 februari, är inställd. Orsaken är bristen på vinter.
– I nuläget finns ingen is på specialsträckorna. Och det är en förutsättning för att vi ska kunna genomföra tävlingen. Prognosen två veckor framåt visar dessutom på fortsatt mildväder, förklarar tävlingsledaren Kurt Eliasson i arrangörsklubben Skutskärs Motorsällskap.

Skutskärsratten har körts sedan 1970 och skulle därmed ha firat 50 år denna vinter. Det är en av de äldsta rallytävlingarna i landet. Årets upplaga gällde som DM-deltävling i såväl Nedre Norra som Upplands distrikt.
– Vi har jobbat med planering sedan tidigt i höstas. Nu tvingas vi för andra året i rad ställa in av samma orsak, men vädrets makter rår vi inte över. Vi siktar på 2021 istället, fortsätter Eliasson
20-02-12 Nytt datum för Björn Waldegårds Minne
MK Rimos tävling Björn Waldegårdsminne flyttar fram från 6 jnni till 22 augusti.
Ny inbjudan kommer.
klubben kommer istället att köra en sprint den 6/6.
20-02-09 Nu är tävlingarna klara för RS-Serien i Östergötland
Nu är det klart vilka tävlingar som ingår i RS-serien i Östergötland 2020. Inledningsvis är det Västra Östergötlands MK:s traditionella Skänningeknixen söndagen 19 april. Efter den inledande deltävlingen är det fem till som skall avverkas innan totalsegrare köras.

I tur och ordning blir Sviestadsträffen i LMS regi 1 maj. Valdemarsvik Mini-åttan sista helgen i juni.

Efter lite semester blir Åtvidabergs populära Falerumsbacken 15 augusti.

Sedan återstår Norrköpings Addinol-Sprinten 3 okt och avslutningsvis blir Längbergssprinten i Linköping MS regi sista deltävlingen den 17 okt.


19
april Skänningeknixen V:a Östergötlands MK
1
maj Sviestadsträffen Linköpings MS
27
juni Mini-åttan SMK Valdemarsvik
15
aug Falerumsbacken Åtvidabergs MK
3
okt Addinolsprinten Norrköpings MK
17
okt Längbergssprinten Linköpings MS

20-02-06 Inställda tävlingar: Gestrikekannan och Rotens Minne
Järbo MK ställer in sin tävling Gestrikekannan som skulle köras 22 februari och Almunge MK ställer in tävlingen Rotens Minne den 1 mars. Bägge tävlingarna ställs in pga rådande väderlek.

20-02 -05 Tuff premiär i när SverigeSerien 2020 tog fart i Vännäs
Förhandstipsen satt klockrent när VOC Mekonomen Rally körde säsongspremiär i Vännäs. Som förväntat kunde ingen stoppa regerande klassgiganten Kristoffer Karlsson i Elit A. Simon Erlandsson var tuffare utmanad i Elit B men med en rejäl spurt på slutsträckorna så infriade även Simon sitt favoritskap. I Cupklassen blev det också som förutspått Tobias Pettersson Nordwalls stabilitet som räckte längst. Det var bara en junior till start, Gabriel Banger. Han gjorde ett kanonjobb och det på sin 16-års dag, första dag han får övningsköra gör han det med att fullfölja ett rally i riktigt svåra förhållanden.

Förväntningarna var på topp inför premiären i Vännäs. En SM-meriterad klubb, lika SM-meriterade vägar, ett genrep för klubben i närliggande Mullsjö tre veckor tidigare på helt fantastiska vägar, och en vinter som i princip varit rena drömscenariot för en vinterrallyar-rangör. Men! Den här otroligt annorlunda vintern ville annorlunda och de vägar som så sent som måndag i tävlingsveckan var perfekta "dog" på bara några dagar. Is, is, is förvandlades rekordsnabbt till mos, mos, mos.
- Jag lider med min hemmaklubb Vännäs MK. Exakt vad som hände med vägarna lämnar jag till kunnigare tänkare än mig att utröna men faktum är att underlaget var förfärligt. Men lika säkert är det att Vännäs MK inte hade en chans att göra något åt detta. Redan på transporten ut till dagens första sträcka anande jag direkt oråd. En mellanstor väg som tra-fikeras av en hel massa tung trafik dagligen, trafik som både bultar skapar is och djup tjäle hade även den rekordsnabbt förvandlats till något slags mos. Att i det scenariot kunna få mindre byvägar och skogsbilvägar att hålla för rally det är helt enkelt inte möjligt, förklarar klassansvarig Roger Fransson.

Ödets absoluta ironi fullföljt.
- För att fullfölja Kung Bores totala hån mot Vännäs så slog han dessutom till med riktigt kallt på natten efter tävling, snöglopp förbyttes till solsken på söndagen och minusgraderna höll i sig hela dagen. Hade tävlingen bara gått ett dygn senare så …

Ingen rådde på Kristoffer Karlsson i högsta Elitklass
Elit A i VOC Mekonomen Rally är ett getingbo. Men kungen (eller måste vi säga drottningen då … nåja?) heter utan tvekan Kristoffer Karlsson.
- Med det självförtroende som Kristoffer Karlsson kör med just nu så är han i stort sett oslagbar, då spelar det ingen roll vilket underlag det är eller hur det ser ut. Bara att buga, lyfta på hatten och tacka för lektionen. Men bakom honom så var det en trio uppklassade förare som visade toppklass helt i enlighet med min utfärdade varning innan tävlingen. Ja-cob Johannessons andraplats framställs i vissa media som en överraskning, det är absolut ingen överraskning för mig, han är helt enkelt så här bra det kommer vi att få se mer av under säsongen. Lika lite överraskad är jag av att Jacob hade Dennis Persson flåsande pre-cis i nacken och att fajten dem emellan inte avgjordes förrän på dagens allra sista sträcka. Inte heller är jag överraskad att lika kompetente Oscar Jansson kniper fjärdeplatsen tätt bakom Dennis. Oj vad dom här kommer att fajtas under säsongen. Och oj vad kul det ska bli för oss andra att följa.

Hemmasonen Simon Erlandsson i Elit B
Hela gänget i lägre elitklass fick känna på hur svårslagen fjolårsvinnaren i VinterSerien, Si-mon Erlandsson är på det vita underlaget.
- Mitt huvudtips gick in även i Elit B, som förväntat rådde ingen på på Simon. Men det var stentufft och det krävdes en redig spurt av honom för att säkra guldet. Lika träffsäkert hade jag Magnus Lindkvist som första runner-up. Ständigt positive Robin Bäckström fanns också med i försnacket, han satsade furiöst och hade faktiskt ledningen men det slutade tyvärr i en snödriva på dagens femte sträcka. Istället blev det då planenligt (läs: tipsenligt) Patrik Lundberg som bärgade tredjeplatsen i lägre elitklass den här lördagen.

Tobias Petterson Nordwall i Cupklassen
I försnacket till tävlingen i cupklassen handlade det om två förare.
- Tobias Pettersson Nordwalls säkerhet vann tribut och han säkrade en stabil seger. Daniel Jonsson som också nämndes i favoritsnacket inför tävlingen fick problem redan på första sträckan och försvann sedan helt. Tobias hade hela dagen en schysst fajt med Ingvar Ivars-son men en konstig tid för Ingvar på dagens andra sträcka som nog Ingvar borde sett till att ha fått utredd flyttade honom ner till tredje plats. Andraplatsen togs glädjande nog av en av klassens kommande tjejer, Maja Rönnkvist. I en bil som tidigare rattats till seger i SverigeSerietävling av Simon Olsson så loggande Maja en fin-fin andra plats i sin hemma-tävling, grattis Maja! Vi behöver många fler tjejer i VOC och i rally i största allmänhet.

Sveriges garanterat yngsta rallyförare inkasserade 30 poäng i juniorklas-sen
Tråkigt nog kom bara en förare till start i juniorklassen.
- Men det var inte vem-som-helst som kom till start. Gabriel med efternamnet Banger är nästa generation i Persson/Banger-klanen att axla rallymanteln. Pappa är "Anders-håll-fullt-över-krön-det-kan-vara-rakt-Banger". Gabriel inkasserade inte bara in 30 segerpoäng utan han gjorde det också på sin 16-års dag, den första dagen man överhuvudtaget får övnings-köra bil, oslagbart yngst i rallysverige alltså. Och detta med att fullfölja ett rally på super-svårt underlag, tyder inte det på talang så säg? Hade han inte flera gånger blivit hindrad av avåkta bilar som han fick ut och hjälpa till att lyfta på vägen så hade Gabbe dessutom kun-na visa flera riktigt fina tider. Och med i servicebussen fanns lillebror Benjamin, tolv år. Vad månde bliva? Grattis Gabriel, både till 30 poäng och på födelsedagen från mig. Och från Lotta.

Vi lägger ett stökigt rally till handlingarna. Ett ska vi slå fast på en gång, den diskussion om noter som förekom innan tävlingen var helt missriktad, noterna var kanonbra. Det finns dock en hel del annat som vi inte kunde förvänta oss av en jätterutinerad organisation som Vännäs MK, men det tar klassledningen i omedelbar återkoppling och uppföljning med sin hemmaklubb.

Med Vännäs så både öppnar och stänger klassen vintertävlingsdelen av årets nationella se-rier denna vädermässigt mycket speciella vinter. Klassen tar nya tag i Flen med Violenrallyt 25 april. Väl mött då.
20-02-01 Inbjudan R1 i Sydsvenska Mästerskapet 2020
Vi öppnar nu förhandsanmälan för R1 klassen i Sydsvenska Mästerskapet. Under 2020 kommer tre av sex SM-tävlingar att köras i våra två sydligaste distrikt, Småland och Södra. Dessa blir då också stommen i 2020-års Sydsvenska Mästerskap och kompletteras i oktober med ett nyvaknat Rally Småland.

Sydsvenska Mästerskapet 2020 körs i fem bilklasser. De vi känner igen från föregående år är 4WD och 2WD uppdelat i R2 samt RWD och FWD.

Dessa kompletteras 2020 med en klass för R1 bilar. Bilar som kan tävla i denna klass är den internationella R1 och de nationella Grupp F, Grupp E och VOC.

De tre SM-arrangörerna garanterar att minst tjugo ekipage kommer att få starta i R1-klassen i sina respektive tävlingar. Dessa kör hela tävlingen inklusive rekognosering med möjlighet att göra egna noter. Startavgiften är satt till 5.500:-. Ingen övre åldersgräns och är öppen för A-, B- och C-förare men A- och B-förare kommer att ha företräde.

Förhandsanmälan innebär att visa en ambition att köra hela Sydsvenska Mästerskapet med start i SSR. Anmälan sker på www.resultatservice.com

Om fler än tjugo förhandsanmälningar inkommer kommer cupledningen att gallra.

Efter SSR i Älmhult i maj, Skilling 500 i Skillingaryd i juni och EC Snapphanerallyt i augusti avslutas sedan cupen med Rally Småland den 3 oktober, en utmaning som i planeringsstadiet omfattar 20 mil totalt och cirka 7 mil specialsträcka. Alla tävlingar räknas. De tio bästa i SSM-klasserna blir inbjudna till superfinalen i SSRC.

Välkomna till Sydsvenska Mästerskapet 2020.
20-01-31 Äntligen dags för premiär i 2020-års SverigeSerie, Vännäs bjuder på vintertävling av bästa snitt
I helgen ska äntligen 2020-års säsong i VOC Mekonomen rally få ta fart på riktigt, nästan en månad senare än normalt till följd av den osannolikt varma vintern. Men när den nu tar fart i Vännäs så blir det närmast magis-ka förutsättningar, SM-arrangerande klubb på SM-meriterade vintervägar där underlaget är av absolut högsta kvalitet.

Vintern har spelat många arrangörer vådliga spratt i år och en hel rad tävlingar har tvingats ställa in. Men uppe i norr har förhållandena för att bygga vinterrallyväg istället var i det närmaste helt perfekta. Vägarna har tjockt med is och den senaste veckan har dessutom snön kommit på riktigt så det kommer också att bli ordentliga plogvallar.
- Min hemmaklubb Vännäs är ett närmast stående inslag i vår SverigeSerie i år är inget undantag och det kommer att bli en kanontävling. Så här dagarna innan när detta skrivs så varnar SMHI med lätt snöfall under tävlingsdagen, inget som på nå-got sätt kommer att påverka tävlingen, men eftersom att det i stort sett aldrig kommer någon nederbörd på SverigeSerien så får vi väl avvakta och se om det verkligen blir någon snö.

Lite färre startande än normalt.
- Tyvärr är vi lite färre startande än på en normal vintertävling. Det normalt så sto-ra gänget från Värmland har nästan helt uteblivet. Självklart har det varit svårt, eller nästan omöjligt att förbereda sig då det inte funnits vintervägar hemmavid i hela mellersta och södra Sverige. Det är också en lång resa upp till seriens nordli-gaste deltävling. Men kanske finner vi den huvudsakliga förklaringen i att det är svårt att uppfordra riktig inspiration för att köra vintertävling då gräsmattorna utanför fönstret är höstgröna. Det kommer i alla händelser att bli en tuff, rättvis och utslagsgivande tävling och en riktigt spännande inledning av säsongen.

Vem ska slå klassens nya gigant Kristoffer Karlsson i högsta Elit A?
Att Elit A i VOC Mekonomen Rally är ett extremt getingbo, det vet alla.
- Efter den rakt igenom imponerande säsongen i fjol så måste Kristoffer Karlsson vara klar favorit även i Vännäs. Men jag tror att han kommer att få stenhårt mot-stånd från lokalt håll, då tänker jag främst på Mats Ulander som loggat segrar i Vännäs tidigare men också på norrbottningen Alexander Pettersson. I det lokala utmanargänget så hittar vi också come-backande flerfaldiga distriktsmästaren An-ders Nilsson. Han sitter dessutom numera i en extremt välmeriterad bil gamla gula TCZ som rattas av Nils Fransson (numera Östgård) till massor med segrar, senast i Finland sist vi var där.

Det finns också en rad andra intressanta förare med seger- och pallplatsambitioner.
- Vi har ett gäng unga tuffa uppklassade förare som det blir intressant att följa. Dennis Persson, Oscar Jansson och Jacob Johannesson kanske räcker till för stor-verk redan nu.

Lika svårtippat i Elit B.
I säsongsinledningen så är Elit B precis lika svårtippat.
- Tvingar du mig att välja någon i mitt eget Elit B så säger jag Simon Erlandsson. Han vann VinterSerien i klassen i fjol och har uppvisat storform i lokala tävlingar. Men det kan lika gärna bli Magnus Lindkvist som dagen till ära kommer i helt ny-byggd bil. Eller supersnabba Robin Bäckström som nu klassat upp från C, bäva månde vi övriga i lägre elitklass. Vi har också två namn från Ilsbo som vi inte sett i SverigeSerien på ett tag, Patrik Lundberg och Henrik Palm. Boende i Ilsbo så har dom ju druckit samma vatten som Patrik Flodin och bara det torde säkra farten i skogen tänker jag. Men utanpå det så har dom ju haft riktig vinter i sina trakter och har kunnat testa ordentligt.

Daniel eller Tobias i Cupklassen?
I den lite mindre cupklassen torde det i huvudsak handla om två förare.
- Ja, här borde det i rimlighetens namn vara en affär mellan mitt absolut huvudtips Daniel Jonsson och Tobias Pettersson Nordwall. Daniel kom ju in som en virvelvind under senare delen av fjolårssäsongen, hade inte riktigt stabiliteten men loggade däremellan in absoluta topptider även totalt i klassen. Tobias är en stabil förare även om vi sett lite av honom på vinterunderlag ännu så länge.

Välkommen nästa generation Banger i juniorklassen, välkommen Gabriel.
I juniorklassen så kommer tyvärr bara en förare till start i Vännäs, men det är ändå högintressant.
- Vi har bara en junior till start i årets första tävling. Men namnet är högintressant av flera olika skäl. Efternamnet Banger förpliktigar, en av klassens Stora-Profiler-Genom-Tiderna är pappa Anders, ni vet "håll-fullt-över-krön-det-kan-vara-rakt-Banger" som förvisso gjort sig känd för flera vådliga krascher men som också är en otroligt kompetent rallyförare och som ju faktisk vann SverigeSeriens högsta elit-klass 2009. Dessutom finns rallyblodet också ytterligare en generation upp, farfar heter Benny Persson och är också välmeriterad rallyåkare.

Yngst av alla någonsin!
- En riktig sinkadus är att Gabriel garanterat är den yngsta rallyförare som någon-sin startat i ett svenskt rally, det vet jag tvärsäkert. Man kan ju tävla i ungdomsral-ly från och med att man fyller 16 år och minsann det gör Gabriel på lördag, han gör alltså tävlingsdebut på sin födelsedag något som alltså är oslagbart. Grattis Gabriel från klassansvariga som sedan länge räknar dig som en av "våra killar" även privat det vet du. Och hjärtligt välkommen i klassen. Rykten föregår dig och skvallrar ock-så om att du redan nu är riktigt snabb.

På lördag klockan 12.00 så går första bil ut från HQ mitt i Vännäs. Senare på ef-termiddagen kan vi byta spekulation mot faktisk kunskap. Välkommen till en ny säsong i VOC Mekonomen Rally, den trettioförsta i ordningen.

20-01-26 Vinter i Härjedalen - Härjedalens MS kör sin tävling Trötängasprinten som planerat!
Härjedalens MS kommer att genomföra Trötängasprinten den 1 februari. Arrangören har bra med is på vägarna men pga på grund av rådande vinter med brist på snö tvingas man tyvärr stryka ss2.

Istället kommer man att köra 1st SS på 4,7km 4 gånger totalt 18.8km SS.
Det ligger ett PM med bilder och mer info info på www.halsingeserien.se http://www.smkhalsinge.se/hserien/resultat/rdok/2020/pm1_200201.pdf

Anmälan senast 27 febr.
» Inbjudan och anmälan
20-01-26 Valösprinten inställd
Tävlingsledningen i Östhammars MK har beslutat att ställa in Valösprinten som skulle köras 9 februari
20-01-23 Fords rallybil Fiesta WRC presenteras med ny nittiotalsinspirerad design
Nu presenteras Ford Fiesta WRC med en ny iögonfallande design inför FIA World Rally.Championship 2020. Rallyteamet M-sport har sedan länge ett lyckat samarbete med Ford och i år kommer teamet att få köra en nittiotalsinspirerad EcoBoost-driven Ford Fiesta WRC, designad av grafikern Phil Dixon.



Den grafiska designern Phil Dixon har tagit fram ytterligare en iögonfallande kreation inför Fia World Rally Championship. Varje år ser rallyfans fram emot Dixons design och den här säsongen hämtade han inspiration från tryckta mönster från tidigt till mitten av nittiotalet.
– Phil är en riktig talang så det är inte förvånande att hans design blir fansens favorit år efter år. I år har han fångat en känsla av nostalgi samtidigt som den känns modern och uppfinningsrik. Jag måste säga att jag tycker det är en av hans bästa, säger Richard Millener, teamchef för M-sport.

Färgerna representerar samarbetet med Ford och det ökade stödet från Castrol
Färgschemat 2020 består av en vit design med inslag av blått och grönt för att representera det nära samarbetet mellan Ford och Castrol. Befintliga partners som MS-RT, Michelin, Sparco, OZ Racing, NGK, Lazer, Stilo, Acronis, Endless, Audes, Eibach och SWP visas också stolt på designen.

Min inspiration kom från François Delecours Ford Escort RS Cosworth från 1995. Vita bilar har alltid varit populära, och med det ökade stödet från Castrol var färgschemat självklart. Designen hämtad från tidigt till mitten av nittiotalet. Mönster och trender från den eran är verkligen aktuellt just nu, så jag ville skapa något i den stilen samtidigt som designen fortfarande kändes trendig och relevant idag, säger Phil Dixon, grafisk designer.
|20-01-22 Dennis Rådström kickstartar säsongen med fyra dagar test
Rallyföraren Dennis Rådström från Torsby tillsammans med sin kartläsare Johan Johansson, Valdemarsvik, ska under 2020 köra Junior-EM i rally tillsammans med Tjeckiska teamet Orsák Rally Sport i en Ford Flesta R2T ifrån M-Sport Poland. Dessutom kör de VM-tävlingen Rally Sweden på hemmaplan i mitten av februari.

Som uppladdning inför säsongen är Dennis och Johan denna vecka på plats i Polen för att köra fyra dagar test.
– Vi är strax utanför Krakow där vi kör test tillsammans med fabriken som bygger Fords tävlingsbilar, M-Sport Poland. Det är samma team vi tävlat med de senaste åren i Junior-VM, och vi hoppas få en bra start på säsongen med mycket körning och komma in i arbetet med teamet, säger Dennis.

Ett av huvudmålen för året är att lära sig mer om arbetet med hur man utvecklar en tävlingsbil och jobbar tillsammans med ingenjörer i det arbetet, något Dennis hoppas kunna påbörja under veckans test.
– Vi vill hitta ett bra samarbete med ingenjörerna och hoppas de kan dra nytta av vår feedback i det fortsatta utvecklingsarbetet med bilen.

Junior-EM är ett tufft mästerskap där många av världens bästa juniorer tävlar i olika bilmärken, och all tid i bilen är värdefull i förberedelserna för Rally Sweden i februari och EM-premiären i slutet på mars.
– Vi har inte kört sen slutet av förra säsongen och behöver få upp farten. Så vi ser fram mot många dagar med mycket körning och en bra start på säsongen, avslutar Dennis.

Junior-EM, FIA European Rally Championship, avgörs över 6 deltävlingar 2020:
Rally-VM: Rally Sweden (snö & is), 13-16 Februari (Ej ingående i Junior-EM)
Tävling 1: Azores Rallye (grus), 26-28 Mars
Tävling 2: Rally Islas Canarias (asfalt), 7-9 Maj
Tävling 3: Rally Liepaja (Lettland, grus), 29-31 Maj
Tävling 4: 77th Rally Poland (grus), 26-28 Juni
Tävling 5: Rally di Roma Capitale (asfalt), 24-26 Juli
Tävling 6: Barum Czech Rally Zlín (asfalt), 28-30 Augusti
20-01-19 Givande rallypremiär för Johan
Efter en avåkning på första sträckan kunde inte Johan Kristoffersson utmana om totalsegern i Sigdalsrallyt, men han fick viktig träning inför Rally Sweden och hade bra tempo under slutsträckorna.
— Vi är ändå nöjda med dagen. Det var en bra känsla, sammanfattar Johan.

Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen gjorde säsongsdebut i norska mästerskapets premiärtävling under lördagen. Med tanke på att SM-premiären i Sandviken om två veckor har blåsts av på grund av bristande vinterväglag så var Sigdalsrallyt extra viktigt som uppladdning inför Rally Sweden.
— Väldigt bra körträning inför Svenska.

Men det kunde ha blivit en mycket kort träningsrunda för Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-ekipaget. Redan sex kilometer in på SS 1 landade Johan djupt in i en snövall. Han berättar:
— Vi provade att åka absolut så fort vi kunde från start. Det gick superbra fram tills dess och egentligen kom vi inte alldeles för fort heller, men tajmingen blev fel så jag styrde in lite för tidigt.

Det högg på insidan och touchade ett träd innan Johan landade ute i snövallen - en mycket djup vall…
— Jag tror att all snö som borde ha legat i resten av Norge och Sverige låg just i den svängen. Vi skottade och skottade och skottade, berättar Johan.

Drygt 40 minuter försvann innan Johan och Stig Rune hade fått upp sin Polo GTI R5 på vägen igen. Det blev en fortsättning på resterande sju sträckor, men förstås utan möjlighet till topplacering. Det viktiga var ändå möjligheten att hitta ett bra tävlingstempo, och det kom så småningom.
— Vi hade inte riktigt tempot på SS 2, 3 och 4 men det tror jag berodde på att vi fick starta längre bak efter vår avåkning. Greppet var sämre när vägen blev uppkörd.

Den sista loopen gick på samma vägar som de tre första sträckorna. Därmed blev förutsättningarna ganska lika för Johan och de andra R5-ekipagen längst fram i fältet. Då visade också Kristoffersson att tempot fanns där. På de tre sista sträckorna var det bara rutinerade WRC-föraren Mads Östberg som var snabbare än Johan.

— Vi vet att Mads åker riktigt fort, så det var ändå bra. Känslan fanns där.
Kristoffersson var tacksam för att det bjöds på relativt bra vinterförutsättningar på de norska vägarna nordväst om Drammen. Hur resten av uppladdningen inför Rally Sweden kommer att se ut är inte helt klart.
— Eftersom det blev inställt i Sandviken kan Rally Finnskog vara ett alternativ, om det nu kan genomföras. Och sedan får vi förstås hoppas att vintern kommer så att Svenska kan bli av, avslutar Johan.
20-01-15 Enormt intresse för Midnattssolsrallyt
Lite mer än en timme – längre tid tog det inte innan de 100 platserna i föranmälan tog slut. Intresset för årets tävling är enormt. I år blir det flera förändringar i Sveriges största historiska rally, KAK Midnattssolsrallyt. En av dem är möjligheten att föranmäla sig till tävlingen och få en garanterad plats i startfältet utan risk att bli utgallrad.

Klockan 18.00 den 15 januari öppnade anmälan och de tävlande hände bokstavligen på låset. Strax efter klockan 19 hade 100 ekipage anmält sig och föranmälan stängdes. Därmed kan vi konstatera att intresset för årets tävling är enormt.

De som inte hann anmäla sig under föranmälan kan göra det när den ordinarie anmälan öppnar i påsk, men då tillämpar arrangören fri gallring.

Bland övriga nyheter i årets tävling märks två nyinstiftade pris vid sidan av totalsegern, klassegern och Ewy Rosqvists Pokal till snabbaste kvinnliga förare. Den ena är Saab TvåtaktsTrofén som delas ut till den snabbaste föraren av en Saab tvåtaktare, och den andra är Opel 400 Trofén vilken delas ut till den snabbaste Opel 400:an oavsett om det är en Ascona eller Manta.

Midnattssolsrallyt 2020 körs den 8 till 11 juli med Örebro som huvudort och med serviceplats på Örebrotravet.
20-01-14 Johan tillbaka på snö och is
Johan Kristoffersson inleder sitt tävlande 2020 med Sigdalsrallyt i Norge på lördag. Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren får kämpa om segern mot bland andra Mads Östberg och Mattias Ekström.
- Kul att få tävla igen och mot bra motstånd dessutom. Östberg bör väl vara i en klass för sig, men Ekström ska vi ta en fajt med.

Även Frank Tore Larsen och Anders Gröndal kommer säkerligen att bjuda bra motstånd för Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen.
- Det tror jag. De har jag kämpat mot förr, säger Kristoffersson, som även förra året inledde sin satsning mot Rally Sweden på norska rallyvägar.

Den milda och snöfria vintern reser frågetecken kring det svenska VM-rallyt i mitten av februari, men fjolårets trea i WRC 2-klassen räknar med start.
- Vi är optimister och hoppas att vintern kommer så att det blir ett VM-rally.

Förberedelserna fortsätter därför enligt planen med SM-premiären i Sandviken som steg nummer två i månadsskiftet januari-februari.

Och faktiskt finns det vintervägar även i Värmland redan nu. Det fick Kristoffersson erfara under måndagens och tisdagens test i trakterna av Anttila, där han äntligen fick lufta teamets Polo GTI R5 på fina vägar, förtjänstfullt iordningställda av Anders Hedström.
- Väldigt bra dagar. Det kändes inte så rattrostigt som jag var rädd för. Det är ju ganska länge sedan jag körde rally, men jag kom in i det snabbt, både med att skriva och lyssna på noter.

En del uppgraderingar har gjorts på bilen och teamet kunde testa många olika inställningar. Särskilt måndagen blev en fullmatad testdag.
- Vi körde från det ljusnade på morgonen tills det var kolsvart på kvällen. Det blev en hel del gjort på bilen.

Kristoffersson hade det lite jobbigt i mörker under gångna höstens SM-rallyn, men nu var känslan en annan.
- Det blir lättare när det är snö som lyser upp. Riktigt kul att köra i mörker då!

Förhållandena i Nordvärmland var helt enkelt överraskande bra under testdagarna, sett till de vädermässiga förutsättningarna.
- Tjock, hård is på vägen. Snö hade vi också där vi körde, men det är väldigt lokalt.

Efter ompackning hemma i Arvika bär det iväg till Sigdal, nordväst om Drammen, där rallyt startar på lördag förmiddag. Drygt nio mil fartsträckor väntar, fördelat på åtta SS.
- Härligt att få en ordentlig genomkörning nu, avslutar Johan Kristoffersson förväntansfullt.
20-01-13 Treskerundan tvingas ställa in
Pga rådande väderlek tvingas MK Team Westom ställa in sin tävling Treskerundan som skulle ha körts 1 februari.
20-01-12 Bra säsongsöppning för Chribbe & Nicklas
Det blev en mycket bra start på denna säsong då Chribbe Haglund och Nicklas Edvardsson med team var i Hassela för att åka årets första tävling Hälsingerallyt. Tävlingen mätte ca 9 mil ss och man hade även öppnat upp för recce så vi kunde skriva egna noter vilket vi är mycket tacksamma för, tack SMK hälsinge för det. Reccen gick bra och en god känsla fanns inför tävlingen. Det hanns även med att åka 4.5 km shake down för att känna på bilen osv.

Tävlingen flöt på bra och allt fungerade utan några problem. Tempot infann sig direkt och det hela slutade med att det blev en vinst både i klassen och totalt vilket bådar gott framöver.
- Har ju inte suttit i en tävlingsbil sedan Marknadsnatta i höstas och med endast 4,5 km shake down så var det svårt att säga vad man hade att förvänta sig och hur långt tempot skulle räcka. Har ju även en ny kartläsare och jag/vi skrev egna noter för första gången så med tanke på detta är jag mycket nöjd med resultatet säger Chribbe.
- Är alltid lite nervöst att komma in i ett nytt team och det här var vår första tävling tillsammans samt första gången med egna noter, man vet aldrig hur det kommer fungera förens man sitter i tävlingsbilen i full fart. Men det kändes bekvämt från första stund och noterna fungerade bra, det var en behaglig och mycket rolig resa jag fick. Är alltid en förmån att få chansen till att åka i en sån här bil (Ford Fiesta R5) vilket jag är mycket tacksam för säger Nicklas.
- Vi får inte heller glömma servicen som är med och håller ordning på allt kring bilen och detta gjordes med bravur av Johan och Mikael stort tack till er fyller Chribbe och Nicklas i.

Nästa tävling är årets första SM tävling som går av stapeln i Sandviken, vi håller alla tummar vi kan att vädergudarna finns med oss.
Väl mött.

20-01-09 Föranmälan till Midnattssolsrallyt öppnar 15 januari
Föranmälan med garanterad plats i tävlingen 2020 och två nya tävlingar i tävlingen. Nyheterna blir allt fler i KAK Midnattssolsrallyt 2020. För att deltagare lättare ska kunna planera och inte minst få gott om tid att planera har Midnattssolsrallyt beslutat att öppna en föranmälan till årets tävling. Föranmälan öppnar den 15 januari på www.midnattssolsrallyt.com och stängs när 100 föranmälningar har kommit in, eller senast den 15 februari.

Dessa 100 är därmed garanterade en plats i tävlingen. Den ordinarie anmälan öppnar i påsk och för de som anmäler sig då tillämpar arrangören fri gallring.

Förutom de sedvanliga vinnarna totalt och i varje klass, delas sedan 2012 ut ett pris till snabbaste dam som får motta Ewy Rosqvists Pokal. Pokalen är döpt efter Sveriges genom tiderna mest framgångsrika kvinnliga rallyförare. I år instiftas två nya pokaler i tävlingen som hyllar två klassiska bilmodeller inom rally.

Den ena pokalen, Saab TvåtaktsTrofén, delas ut till den snabbaste föraren av en Saab tvåtaktare. Den andra pokalen heter Opel 400 Trofén och delas ut till den snabbaste Opel 400:an oavsett om det är en Ascona eller Manta.

Midnattssolsrallyt 2020 körs den 8 till 11 juli med Örebro som huvudort och med serviceplats på Örebrotravet.
20-01-07 Tractive Winter Rally tvingas ställa in
Tyvärr meddelar SMK Dala Falun meddela att Tractive Winter Rally 25 januari är inställd.
- Avsaknaden av vinter med snö och is gör det omöjligt att genomföra tävlingen, säger Stig Nyström, SMK Dala Falun.
20-01-06 CTEK Masnatta inställd
Det milda vädret tar hårt på våra vägar och nu tvingas även Hamre MK ställa in sin tävling CTEK Masnatta som skulle köras 18 januari.
20-01-04 Hälsingerallyt erbjuder vinterväg
11 januari kör SMK Hälsinge sin tävling Hälsingerallyt. Här är ett smakprov från SS3 i Hassela.

» Inbjudan

   
» Större bild    

20-01-04 Nu börjar det närma sig för säsongen 2020 för Haglund Motorsport
Nu börjar det närma sig för säsongen 2020. Som vi tidigare nämnt så är främsta målet att åka SM samt Svenska Rallycupen i år. Finns även en del planer på att komma till start i en eller ett par tävlingar utomlands också.

Under hösten har bilen fått sig en ordentlig genomgång vilket känns jättebra, allt detta har skötts ypperligt av JBT med Johan Björnsson i spetsen, JBT kommer ta hand om bilen under hela säsongen inkl servicen under tävlingarna. Bilen kommer även en ny design (se bilden). Även träningen med att skriva egna noter har man lagt en del tid på, det har blivit några mil kring detta av Chribbe och nya kartläsare Nicklas Edvardsson, jobbet med noterna rullar på och det känns bra, men som alla vet är konststycket med egna noter en process som tar tid och är en ständigt pågående resa.

Som uppladdning och förberedelse inför SM ska teamet åka en första test och tävling nästa helg 11/1 och då Hälsingerallyt, en bra tävling som även ger möjlighet till recce och iom det ännu mer träning i notskrivningen. Rallyt mäter nästan 10 mil ss som är fördelat på 5 sträckor med bra längd på varje sträcka, tex ss 5 mäter över 3 mil. Hassela där tävlingen avgörs har bra vinter för tillfället så det ser ljust ut och förutsättningarna är goda.

Vi återkommer med mer nyheter inom kort, bla gällande det nya teammästerskapet som kommer ingå i årets Rally SM.
20-01-02 MK Ratten tvingas ställa in 2020-års upplaga av Finnskogsvalsen
11 januari skulle MK Ratten ha kört sin stora traditionella vintertävling Finnskogsvalsen. Det ca 20 mil långa rallyt bestående två sträckor i dagsljus och en mörkersträcka ingick som första deltävling VOC Sverigeserien och Vinterserien 2020.

Dessvärre är inte vädrets makter med den värmländska klubben och man tvingas ställa in årets upplaga av Finnskogsvalsen:
- MK Ratten tvingas pga nuvarande vädersituation ställa in 2020 års Finnskogsvals. Det med hänsyn till både markägare och tävlande, säger tävlingsledare Sven Täppers.
20-01-02 Finnskogsvalsen inställd
MK Ratten tvingas pga nuvarande vädersituation ställa in 2020 års Finnskogsvals. Det med hänsyn till både markägare och tävlande.

Tryck här för mer info!