<< Till startsidan
 

OBS! Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev. Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det är klubbinfo, teaminfo eller något annat av intresse. Är det något du vill ha med så maila till: maria@motorsportivarmland.nu

MiV är ju sidan som förmedlar allt NI vill få ut och läsa! Så välkommen att maila in din rapport!

2022

2021
                 





22-01-14 EKS etta och tvåa i Dakarrallyt – debutanten Sebastian Eriksson på andraplats
Svenska teamet EKS, i samarbete med South Racing, har uppnått otroliga resultat under 2022-års världskända Dakarrallyt. Där slutade de etta och tvåa i T3-klassen med förarna Francisco "Chaleco" López och Sebastian Eriksson.

I varsin Can-Am Maverick X3 side-by-side-bil i T3-klassen har rutinerade Dakar-föraren Francisco Lopez, Chile, och terrängrally-nykomlingen Sebastian Eriksson, Sverige, dominerat sin kategori redan från de tidiga sträckorna. Lopez, navigerad av Juan Pablo Latrach Vinagre, och Eriksson, navigerad av Wouter Rosegaar, har tävlat under den 14 dagar och över 8 000 kilometer långa tävlingen, med några individuella sträckor på över 400 kilometer.

Teamet inledde med en andraplats och en tredjeplats på den inledande sträckan av rallyt, genomförd i Saudiarabiens öken, och följde därefter upp med samma resultat på andra sträcka – vilket flyttade upp dem till en total första och andraplats i T3-klassen. Farten och inställningen följde med genom eventet, och medan ekipagen behövde genomgå mängder av utmaningar, för att hitta rätt väg i den utmanande terrängen, kunde teamet återvända till Jeddah som etta och tvåa vid tävlingens slut.

Dubbla Dakar UTV-klassvinnaren Lopez genomförde sitt tredje Dakarrally, och fick genom segern en lyckad premiär i T3-klassen. Eriksson, som tidigare vunnit deltävlingar i Fia World Rallycross Championship, stod för en av tävlingens starkaste prestationer genom att under sitt första Dakarrally, och andra tävling någonsin i terrängrally, sluta på en andraplats.

Både EKS teamchef Mattias Ekström och South Racing-grundare Scott Abraham är nöjda med teamets prestationer och den nya Maverick X3-bilen. Can-Am Maverick X3 är framtagen i ett samarbete mellan EKS och South Racing under 2021, som under Dakar 2022 fick utföra sitt ultimata test under riktigt svåra förhållanden. Bilen, som ingår i T3-klassen, tillåter ytterligare modifieringar från en standard side-by-side bil med bredare hjulbas, större restriktor för turbo, uppgraderade stötdämpare och en högre maxhastighet. Belöningen för teamets hårda arbete blev slutresultatet i Dakar.

Mattias Ekström, teamchef EKS:
”Vi kom till Dakarrallyt med målsättningen: Win & Learn. Så att ha fått en 1-2 i vårt första Dakar som EKS är helt fantastiskt. Att Checo är en vinnare visste vi redan, så att han direkt kunde visa ett sånt här resultat i T3-klassen är en skön känsla för hela teamet. Med debuterande Sebastian var planen inför Dakar att lära och komma in i körningen under terrängrally. Så att han kunde sluta tvåa i sitt allra första Dakar är helt otroligt, vilken prestation.”

Scott Abraham, grundare av South Racing:
”Jag tror inte vi hade kunnat önska oss en bättre debut för EKS South Racing. Vi har tävlat i T4-klassen länge nu, så att ta steget till T3-klassen och direkt ta de här resultaten känns riktigt bra. Chaleco visade snabbt farten och gjorde ett riktigt bra jobb i den nya bilen. Även Sebastian gjorde en fenomenal debuttävling. Förhoppningsvis är det här den perfekta starten på ett långt samarbete.”

Sebastian Eriksson, förare EKS:
”Det känns helt otroligt att sluta tvåa i mitt allra första Dakar. Att dessutom toppa det med en 1-2-placering för teamet är ett drömresultat för alla. Det har varit två tuffa veckor med över 800 mil sträckor, och jag har lärt mig otroligt mycket. Farten har hela tiden kunnat öka, och även min körning har förbättrats under dagarna i öknen.

Stort tack till teamet som gjorde ett fantastiskt jobb, och även till Can-Am som visade att det är en snabb och pålitlig bil även i den här klassen. Såklart tack till min kartläsare Wouter [Rosegaar] som hjälpt mig genom hela rallyt och gjorde ett grymt bra jobb med navigationen. Jag skulle älska att återvända till Dakar och se om vi har möjligheten att utmana om topplaceringen.”

Francisco "Chaleco" López, förare EKS:
”Jag är väldigt glad över den här segern. Vi har tävlat hårt under två veckor, och alla personer i både teamet och Can-Am har gett oss bästa möjliga stöttning. Vi har jobbat tillsammans, och resultatet blev en 1-2-placering för teamet.”

22-01-14 Premiär för VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie 2022
Att VOC Mekonomen Rally inleder säsongen i såväl SverigeSerien som VinterSerien i Torsby med Rally Finnskogsvalsen är en kär tradition. Och självklart ska man inte inleda en säsong då nu äntligen Coronan i alla fall släppt det riktigt värsta greppet om vår sport annat än traditionsenligt. På lördag är det därför dags för VOC klassens fartfantomer att än en gång utmana Torsbyskogarnas fantastiska vintervägar. Och kampen kommer att blir tuffare än någonsin.

Torsby har bjudit VOC Mekonomen Rally på jättefina vinterrallyn i ett flertal år och har också blivit utsedd till årets arrangör av klassens deltagare flera gånger. Toppklass att förvänta alltså.
- Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår SverigeSerie-kalender. I år kommer vi precis som vi gjort tidigare att dela rallyt i två. De första sträckorna i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite förlängd service så kör vi ytterligare sträckor och som ett andra rally i mörker som för oss alltså räknas som deltävling två i årets SverigeSerie.

För de i klassen som eventuellt tvingats bryta på SS1 eller SS2 är det öppet att starta om i tävling två, det vill säga efter service, utan några tidstillägg bara man hinner till sin tid i TK ut från service.

Årets upplaga av VOC Elit A är som vanligt stentuff
År efter år så kan vi konstatera hur tuffa klasserna är i VOC. Den stora mängden tävlande i klassen och de precis jämna bilarna skapar en närmast mördande konkurrens.
- Vi är något färre till start i Torsby än vad vi varit tidigare men med alla kanoner på plats så påverkar det inte alls den tuffa konkurrensen.

Går det ens att förutspå en vinnare?
- Egentligen inte. Men om jag blir tvingad så tror jag ändå att Kristoffer Karlsson, som efter ett tungt år i fjol är lite lägre seedad ändå blir svårslagen. Men utmanarna är en hel kader förare: Patrik Fredriksson, Frederick Eckhardt, Dennis Askling eller Dennis Persson. Vem som helst av dessa kan stå som vinnare i både tävling ett och två på lördag.

Ett jättekul inslag i Elit A är att vi har en långväga gäst i form av Jochen Walter.

Inte mycket lugnare i lägre elitklass
Med flera fortåkare uppklassade så ser säsongspremiären att förutspå ett tufft år även i Elit B.
- Ett visst favorittryck måste vila på Magnus Lindqvist efter hans otroligt fina säsongsavslutning i fol. Men Magnus Westman och för den skull klassens tekniska guru Björn Kallin vill garanterat vara med och utmana. Lite bonus där till Westman som haft bättre förutsättningar för att förbereda sig i sina hemmatrakter, helt enkelt riktigt vinter som Lindqvist och Kallin inte haft hemma hos sig. Blir väldigt intressant att följa också vad uppklassade snabba Daniel Jonsson och Jack Ernstson har tänkt att ställa till med nu när de huserar i Elit B.

Tuffa fajter att vänta också i Cupklassen
Tippa vinnare i en klass där utvecklingskurvan för flera förare går rakt upp mot himlen är i det närmast omöjligt.
- I synnerhet tidigt på säsongen då jag inte har riktigt koll på vad som hänt sedan sist om uttrycket tillåts. Men jag känner ändå att Jonas Karlsson kommer att blir riktigt het. Jonas körde SverigeSerie sparsamt i fjol men hann ändå med att visa klass. Först i utmanarskaran tror jag Noah Grönkvist och Tobias Petterson Nordwall står.

Välkomna till VOC´s ny rafflande säsong i VOC Mekonomen Rally. Välkomna till Rally Finnskogsvalsen. Välkomna till en härlig rallydag där fajten (fajterna) kommer att ta episka proportioner.
22-01-12 Säsongsstart för Racepart Sweden 1300 Rallycup
Racepart Sweden 1300 Rallycup säsongstartar med Hälsingerallyt den 22:a Januari. En ny cupsponsor föranleder namnbytet. Ganska naturligt för chefen Roger Eriksson att engagera sig då han själv tävlat bl.a. i 1300 Rallycup.

Vintersäsongen blir intensiv med fyra tävlingar i tät följd. Detta är för de flesta mycket påfrestande ekonomiskt med fler tävlingar på "samma lön". Men med billiga och enkla bilar, enhetsdäck med begränsat utstick och framförallt våra SPONSORER (som ju ska kallas samarbetspartner) så håller vi ner kostnaderna så mycket det går. Cuptävlare betalar bara 1000kr till Cupkassan plus ev. noter till arrangören (Juniorer 300 kr och ungdomsåkare INGET) vid de deltävlingar vi har en TÄVLINGSPONSOR. Resten fixar de, tillsammans med vår Cupsponsor. Till Hälsingerallyt är det Gårdmans Transport AB i Norrköping som kommer att exponeras på våra vindrutor och i programmen. Superviktigt för oss som kämpar för att hålla ned kostnaderna för oss aktiva.

Fyra vintertävlingar på en månad är som sagt tufft. Men även det har vi tänkt på i Sukkacupen. Den som avstår vintern helt har ändå stor chans att vinna årets cup då det återstår sex tävlingar i sommar. Sju tävlingar är det man ska räkna ihop sina poäng ifrån på en säsong så bäst är det ju att ta med minst en fullpoängare med sig från vintern (Max två får man ta med).

Poäng får man i VARJE deltävling bara man tagit sig till start. Sen får man fler för VARJE SS man placerat sig på. En tuss extra för att man gått imål och sen naturligtvis en hög med poäng för slutplaceringen. Så det betyder ALDRIG ge upp. Gasa även om Du råkar leda med en halvtimme. Frågor på det?

Vilka team och namn tror vi ska göra bäst ifrån sig då?
Lägsta oddsen måste absolut gå till överlägsna paret Joacim Rydin/Magnus Simensen, De vann nämligen 2019. 2020 kördes bara en deltävling, som Team Rydin vann och 2021 Vann Jocke och Magnus återigen. De får bli riktmärket och dem alla får jaga. Vem ska jaga bäst då? Vi "insiders" tror nog på stilåkaren Jan-Erik Eriksson med Magnus Nilsson vid sin sida, åtminstone i Hälsingerallyt. Förra årets tvåa Ricardo Hillesjö är en säker poängplockare som återkommer. Dark horse gissar vi att nyanmälde Björn Norman från Grödinge MK blir. Codriver åt honom blir inte helt okände Marcus Theorin. Han är ytterligare en av oss äldre som valt att göra "återfallet" i en Sukka och ska man ha kul så tror vi de garanterat få det.

Ett oskrivet kort är väl "Gubben" Ola Strömberg som slutat tjura och tänker återigen delta i Cupen efter att ha haft ett uppehåll sedan han och fru Brittmarie slutade tvåa 2018 (Det var inte det han tjurade för). Han brukar ju köra bra på vintern där han kallar snövallarna för sina vänner. Men nu har nog rattrosten gjort sitt. Vi får se om det inte blivit gravrost. I Hälsinge ställer kompisen Ronnie Maxe upp som notläsare. Brittmarie är kvar i varma Spanien och tar hand om hundarna, så lite ledigt får hon ju.

Racepart Sweden 1300 Rallycup 2022:
Datum Tävling
VINTER 4st varav 2 får räknas
22-01-22 Hälsingerallyt
22-02-05 Tierpsrundan
22-02-12 LBC Ruschen
22-02-26 Gestrikekannan
SOMMAR 6st.
22-04-30 Zabra Rallyt
22-05-14 Flen
22-06-11 Noratrofén
22-07-16 Slottssprinten
22-09-10 Linköping
22-10-01 Sigtuna
22-01-06 Andreas Johansson blir Co-driver till Tom Kristensson
Andreas J. ny kartläsare till Tom K., nya WRC-bilarna premiärvisas i Salzburg, hur är det med boende i Umeå, nya problem för Ekström medan Eriksson ligger kvar som tvåa och nu brummar det i Boden!


Just nu pågår det ett stort arbete för Tom Kristensson med att få ihop årets säsong, inte minst med att få till en budget. Stora beslut skall fattas och strategin ska sättas. Det som är klart nu är att Andreas Johansson från Örnsköldsvik blir ny co-driver till Tom, efter det att David Arhusiander lämnat av personliga skäl.
- Det känns väldigt bra att få med Andreas på detta, jag ser honom som en väldigt ambitiös och duktig co-driver. Efter att Maja Bengtsson som åkt mycket test med mig börjar åka med Mattias Adielsson så blev det perfekt att Andreas kunde börja åka med mig, säger Tom.

Andreas kommer ifrån Kungsör, men bor nu mera i Örnsköldsvik med sin sambo. Han är 30 år gammal och har tidigare åkt flera år i både SM, EM, samt Svenska Rallyt med Mattias Adielsson från Göteborg.
- Det känns kul och motiverande att börja jobba med Tom då jag har sett honom som en stark och driven person, som lyckats väldigt bra med sina satsningar och på ett framgångsrikt sätt. Jag ser fram emot att dra igång säsongen och arbetet tillsammans med Tom, säger Andreas.

Det har inte varit helt självklart vad Tom ska göra för att få en så bra säsong som möjligt, efter en tung säsong förra året, men det börjar klarna något.
- Min dröm och mitt nu fokus är att kunna köra Rally Sweden i Umeå i slutet av februari, eftersom det är en viktig tävling för min del, och även bra för framtiden. Sen får vi se om vi kan få ihop en hel säsong på något vis efter det, säger Tom

22-01-06 Ny historisk rallyserie
Västras Historiska Cup 2022 är ny historisk rallyserie i västra Sverige. Körs om fem deltävlingar där alla deltävlingar körs på våren, sommaren och hösten nio klasser klasserna 1-10
Traditionellt Poängsystem med start poäng och målpoäng.

Tävlingsschema 2022
2022-05-01 Falköping MK
2022-06-18 Borås MK
2022-08-06 Kullings MS
2022-09-17 Dals MK
2022-10-03 SMK Trollhättan SM

Mer info: www.västrashistoriskarallycup.se

22-01-05 Sydsvenska cuper och mästerskap 2022
För rallyförare som vill förlägga sitt tävlande till den södra delen av Sverige kommer det under 2022 finnas flera cuper och mästerskap att välja på. Förutom de serier som arrangeras av respektive distrikt kommer det också att finnas tre gemensamma gränsöverskridande att välja på. Alla kommer att vara notade och ha sina roller i flödet från nybörjare till Elit, från liten plånbok till de som har mer resurser. I flera fall samarrangeras de med de SM tävlingar som körs i regionen.

Sydsvenska Rallycupen SSRC
En klassiker som med framgång arrangerats många år. Tävlingarna utgör också stommen i respektive distrikts DM

Tävlingskalender
9 april Simrishamn
23 april Älmhult
7 maj Ljungby
5 juni Skillingaryd
10 sept Hörby
1 oktober Rally Småland

Sydsvenska Sprintcupen SSSC
En nykomling för året. De tre sprintar i regionen som ingår i Grus SM kompletteras med två sprintar från Skåne och Blekinge.

Tävlingskalender
9 juli Älmhult SM
30 juli Skillingaryd SM
13 augusti Olofström
26 augusti Karlskrona SM
17 sept Örkelljunga

Sydsvenska Mästerskapet SSM
En klassiker som kommit och gått genom åren. 2022 har det rollen att knyta ihop SM konkurrens med högsta distriktsnivå och ge möjlighet att testa sina vingar mot svåraste motstånd. Samtliga tävlingar kommer att erbjuda rekognosering.

Tävlingskalender
29 maj Sydrallyt, körs som en del av SSR
18 juni Växjö
20 augusti Hässleholm
1 oktober Rally Småland

Datum är preliminära och fastställs samtidigt som regelverk publiceras på facebook SSRC.
22-01-04 Dennis Rådström tar en paus från rallytävlandet
Rallyföraren Dennis Rådström från Torsby kommer 2022 ta en paus från det professionella rallytävlandet. Efter ett par år i nationella klasser tog Dennis Rådström tillsammans med kartläsaren Johan Johansson 2017 klivet ut i Junior-VM i rally. Det blev tre framgångsrika säsonger där de tog flera VM-segrar, vann årets rookie och tog flera medaljer. Resan fortsatte till Junior-EM innan de förra året tog klivet upp i högsta klassen i SM. Där de utmanade i den absoluta toppen. Efter en tung, och alldeles för tidig, avslutning på säsongen 2021 så väljer nu Dennis att ta en paus från rallytävlandet på högsta nivån.
– Det är flera faktorer som ligger bakom beslutet. Men framförallt är inte motivationen där just nu att göra allt jobb som krävs för att driva runt en sån här satsning. Detta är inget besked om att jag ska lägga av med rally, men jag behöver en paus för att hitta ny energi och komma tillbaka, säger Dennis.

Dennis inledde 2017 ett framgångsrikt samarbete med kartläsaren Johan Johansson från Valdemarsvik. Johan vann 2018 Junior-VM för kartläsare och tillsammans med Dennis har de utvecklats på hög nivå med mycket rutin. Johan kommer i helgens SM-premiär i Boden åka tillsammans med junioren Isak Reiersen.
– Det är väldigt kul att Johan får åka med Isak. Vi har tillsammans byggt upp mycket erfarenhet och rutin, och det känns kul att han nu får åka med en ung talangfull förare i Boden, avslutar Dennis.

För Rådström Motorsport väntar nu närmast Rally Sweden Historic i Umeå under vecka 8, där teamet kommer till start med sin klassiska orangea Volvo 262 med Arne Rådström och Thomas Nilsson.

Tryck här för mer info!