<< Till startsidan
 

OBS! Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev. Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det är klubbinfo, teaminfo eller något annat av intresse. Är det något du vill ha med så maila till: maria@motorsportivarmland.nu

MiV är ju sidan som förmedlar allt NI vill få ut och läsa! Så välkommen att maila in din rapport!

2018

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018




18-01-21 Bättre förutsättningar än på många år för Skutskärsratten
Med fyra dagar kvar av anmälningstiden och tio dagar till tävlingen så ser det bra ut i skogarna runt Skutskär. Bättre än på många år. SMHI visar minusgrader och lite mera snö närmaste 10 dagarna.

Så det ser ut att bli en Skutskärsratten med fina förhållanden i år.

» Inbjudan

http://www.raceconsulting.se/skutskarsratten-201/


18-02-20 Stjärnsvängen 2018 inställd!
Tyvärr blir det en inställd tävling i kalendern, då vi gjort ett försök med att planera om till annan bansträckning men misslyckats.

Länsstyrelsen ger inte ut något tillstånd för tävlingen p.g.a. utökade renbetesområden. Dryga 1000 renar har fraktats ner till området kring Liden där tävlingen skulle hållas.
18-02-18 Tung helg för Jacob och Stefan i Finska Mästerskapet
Jacob Jansson och Stefan Gustavsson hemma igen efter ännu en bruten tävling. Duon öppnade okej på travet under fredagen och hade en 6:e tid i klassen och dom la sig med en god känsla inför lördagens 6 sträckor runt Mikkeli på fina och roliga vägar.

Startade bra med en sträckseger och avancerade upp till andra plats i klassen.
- I starten på SS3 kom tyvärr de tekniska bekymren vi haft problem med och som vi trodde skulle vara borta tillbaka och vi tappade tid och hade en bil som betedde sig oroligt på vägen. Vi valde att försöka ta oss runt för att få med oss poäng i mästerskapet men tyvärr slutar det i en snödriva på den näst sista sträckan i tävligen Tungt just nu och nu ligger all fokus att lösa problemet så vi är 100% säkra att det är borta innan vi tävlar igen, så när nästa tävling bli återstår att se, säger Jacob.
18-02-14 I helgen kör Jacob och Stefan deltävling #2 i Finska rallymästerskapet, SM Vaakuna Ralli
Efter förra tävligen i Rovaniemi som slutade med haveri och krångel är Jaco Jansson och Stefan Gustavsson taggade med en bil som ska vara utan problem, då vi lokaliserade att diffboxen har spökat för oss.

Besättningen åker över på onsdag kväll för att sedan anmäla och planera reccen, bil och resterande del av teamet kommer på fredag för besiktning och uppsättning av serviceplats.

Tävlingen startar på fredagkvällen med en sträcka med parallellkörning på en travbana, likt den man kör på svenska rallyt som också körs under helgen.

På lördagen ska 6 st specialsträckor köras över totalt 11 mil, den kortaste sträckan mäter 1,3 mil och den längsta 2,7 mil .
- Vi är riktigt taggade och vägarna är av riktig Finlandskaraktär med hopp och snabb följsam väg. Vi är 13 st som startar i våran klass och vi siktar på att ta en plats på pallen, avslutar Jacob.
18-02-07 Valösprinten körs som planerat på söndag
Valösprinten körs som planerat på söndag den 11 februari. 65 bilar är anmälda idag. Start och mål är beläget i Valö mellan Gimo och Östhammar. En 3 km lång sträcka som körs 3 gånger och bästa tid räknas som sluttid.

Detta är första tävlingen i årets Öppna östra sprintcup. Östhammars MK har efter senaste årets milda vinter lyckats få till en sträcka med is och snö.

Tävlingen startar klockan 11.00 från Valö kyrka. Förhandsfavoriter är Pontus Westman Films MK i den tvåhjulsdrivna klassen och Jan Wickström Skutskärs MS i den fyrhjulsdrivna klassen.

Tävlingsledare Roger Ingvarsson, Östhammars MK
18-02-07 VOC Mekonomen Rally gästade SM-kryddat Vännäs med SverigeSerie och VinterSerie
När Vännäs MK stod värd för första deltävlingen i SM passade man på att bjuda in VOC Mekonomen Rallys flitiga tävlande i Sverige- och VinterSerien till dag två i tävlingen, tillika deltävling i det lokala DM:et. De ekipage som, i många fall, trotsade hårt resväder och lång resväg erbjöds en tävling i gnistrande vinterlandskap med drygt 80 km vinterrallyväg i absolut toppklass. Hemmaföraren Simon Olsson (Elit A) var den som betvingade sträckorna på kortast tid följd av Gustav Johansson (Elit B) som var näst snabbast. Mest bråttom hem av cupförarna (C) hade Marcus Persson.

I normalfallet brukar tävlande i Sverigeserien kunna avnjuta tidiga startnummer. Då helgens tävling kördes tillsammans med SM-fältet var det rimligt att få gå ut senare än vanligt. Arrangörsklubben Vännäs MK hade lyckats plocka fram sträckor av absolut toppkvalitet och kung Bores positiva inblandning med bra isbotten och gott om snö gjorde inramningen i det närmaste perfekt.

Som stolt medlem i Vännäs MK är jag möjligen lätt partisk i mitt uttalande kring helgens arrangemang. Jag vill dock med bestämdhet hävda att vinterrally inte blir mycket bättre än så här. Magiska sträckor som långa stunder till och med kördes på allmän väg är få förunnat. Att vi dessutom har fått avnjuta sträckorna med absolut bästa tänkbara väderförhållanden både före och under tävlingen gör det inte sämre. Eller förresten, för alla de tävlande som anlöpte Vännäs söderifrån och inte har samma lyckosamma utgångsläge som jag själv för resa till tävlingen kunde det möjligen ha varit bättre. Det massiva oväder som drog över södra Norrland under torsdagen och fredagen före tävling skapade restider, stopptider och omständigheter som jag inte är det minsta avundsjuk på. Jag hoppas verkligen att mina klassfränder fick en mer angenäm hemresa säger klassansvarige Roger Fransson.

Totalseger för Simon Olsson i Elit A
Vännäs MK:s egen unga talang Simon Olsson fick till det ordentligt i helgen och var totalsnabbast. Segern kan se övertygande ut men han var hårt jagad av bland annat Emil Andersson. Förra året lyckades Emil komma hem med ett bra resultat trots växellådsras men i år tyckte växellådan att bara en fjärde växel räckte för Emil; en uppfattning som inte delades av de tävlande. Tvåa efter Simon ser vi därför dennes klubbkamrat Mats Ulander före Kristoffer Karlsson som gör ännu ett starkt resultat.

Återigen finns risk att jag uppfattas som något partisk men jag vågar påstå att Simon Olssons snabbhet inte alls är någon nyhet, särskilt inte på snö och is. Simon har kört flitigt i vinter och särskilt i våra lokala serier och det är närmast regel att se hans namn högst upp i listorna. Mats snabbhet är självklart inte heller någon nyhet för mig även om han tävlar väldigt sparsamt, i fjol räckte det ju ända till seger. Inte heller Kristoffer Karlssons topplats är någon överraskning, honom ska vi aldrig räkna bort. Kristoffer erbjuder alltid stabil körning med en hög lägsta nivå. Jag måste också säga att jag lider med Emil vars växellådor inte verkar trivas i den norrländska miljön.

Gustav Johansson övertygar i Elit B
Gustav Johansson tog sig igenom tävlingen tämligen ohotad. Först på femte och näst sista sträckan rår tvåan Dan Rhodin på Gustavs sträcktider som annars var klassnabbast genom hela tävlingen. Dan hade istället en egen batalj med tredje snabbast, Dennis Persson. Det skilde tio sekunder mellan de två men ytterligare nästan en minut upp till Gustav.

Jag är imponerad som få, det måste jag säga, men samtidigt inte ett dugg förvånad. Min favorittippade Gustav Johansson visar verkligen sina medtävlande vilket tempo som kommer gälla i toppen av Elit B i år. Och vilket tempo det är. Näst snabbast totalt med nästan en minut till Dan Rhodin som vi ju alla vet inte är en långsam herre, tvärt om. Även vår bronsmedaljör Dennis brukar sätta riktigt bra tider men idag var Gustavs dag. Onda tungor skulle kunna uttrycka sig som att Gustav är oslagbar men historien har visat annat. Förarnas och ekipagens utveckling i den här klassen går så snabbt att redan till nästa tävling kan det var ett annat namn i toppen, Gustav kan inte slappna av.

Marcus Persson var snabbaste C-förare
I Cup-klassen såg det länge ut som om det var Emil Huss dag, men efter att en vattenslang beslutat sig för att säga upp sig från sitt arbete så var det Marcus Persson som bemästrade tävlingens alla utmaningar på bästa sätt. Både Emil och Marcus var efteranmälda och fanns därför inte med i favoritsnacket inför tävlingen. Bakom Marcus kör Mathias Johansson in på en hedrande andraplats före långväga besökande Oliver Rumpler som tillsammans med pappa Karl tagit sig upp till Vännäs ända ifrån Österrike - dessutom åkandes i rallybilen!

Det har ofta visat sig vara ett taktiskt bra drag att som C-förare ta sig till t.ex. Vännäs för att tävla. Eftersom Cup-klassen får räkna bort ytterligare en tävling blir antal startande ofta färre med desto större utdelning för de som tar sig i mål i sammandraget. Ett stort grattis till Marcus som får största möjliga utdelning följd av Mathias Johansson och Oliver Rumpler. Oliver som vi såklart hoppas få se mer av i årets serie. Precis som i Elit B, eller rättare sagt ännu mer, så kommer vi i Cup-klassen även i år få se imponerande utvecklingar.

Framgångar för VOC profiler i SM
Vi kan inte lämna ett rally vi kört tillsammans med SM utan att ta ett svep över hur det gick för tidigare VOC profiler, eller ska vi till och med våga kalla dem "VOC produkter", i SM delen av rallyt.

Vårt senaste tillskott till den internationella rallyarenan, Elias Lundberg skötte sig utmärkt i detta rally som han åkte i lånad bil i huvudsak för att hålla igång körningen. Träning eller inte så åkte Elias in på en andraplats i SM Trimmat 2WD och hann också med att sätta tre sträckor snabbare än vinnande Stefan Jonsson. Dessutom med en annan VOC profil i högerstolen, David Arhusiander som ju också vägleder unge Isac Nordström när arrangemangen inte krockar. Ytterligare en en-gång-i-tiden-VOC, nämligen Patrik Flodin var trots en krånglande växellåda på sin nybyggda BMW M3, länge med i toppdiskussionen med tvingades till slut bryta.

Men det var mer framgångar för personer fostrade i VOC.
I SM´s värstingklass Trimmat 4WD (R5) så CoDrivade Joakim Sjöberg, tidigare Emil Bergkvists ciceron, Fredrik Åhlin till seger. Lite tyngre gick det för Elias Lindbergs tidigare CODriver Jim Hjerpe i samma klass, för hon och hans förare Algot Öberg slutade det med en sjundeplats.

Det stannar inte med det.
I SM 4WD övriga så rattade VOC-profilerna Thomas Lahti med Tomas Wikström i högerstolen till en fin-fin tredjeplats. Dessutom följda av Martin Holmdal som vi minns som Nicklas Carlssons CoDriver och han förare Fredrik Grahn. I JSM strimma 2WD rattade Viktor Karlsson som vi minns i en fin och alltid snabb silverfärgad VOC 940 sig till en fjärdeplats medan unge Viktor Hansen, som vann vår juniorklass i sypor stil så sent som i fjol, tyvärr tvingades bryta redan på rallyts första sträcka. Hoppas jag inte missat någon tidigare VOC-åkare i detta svep.

Med Vännäs Plåt Rally till handlingarna är årets Vinterserie avslutad. Vi återkommer inom kort med slutresultat i serien. Meningen var att ytterligare en tävling skulle köras "på väg hem" ifrån Vännäs men för få anmälda i andra klasser gjorde att arrangerande klubb var tvungna att ställa in tävlingen. Nästa tävling i Sverigeserien är Violenrallyt i Flen.

Väl mött till dess.

18-06-05 Ekströmssprinten
Ekströmssprinten 2018-02-11 inställd på grund av för få anmälda.

18-02-05 Finaldag 6 oktober i SSRC 2018
Sydsvenska Rallycupen går nu in på sin tionde säsong och med bara två månader kvar till Simrishamnsmixen som inleder är det dags att blicka lite framåt.

2018-års kalender omfattar totalt sju tävlingar. Dessa sju är alla kära återseenden från tidigare år men arrangörerna kommer på olika sätt att förnya sina koncept för året, mer om det när det närmar sig tävlingsdags.

Finalen kommer som vanligt att köras som en naturlig avslutning på säsongen men även här planeras för nya upplägg, klart så här långt är förstås att en del av prispottens totala mer än 200.000:- kommer att fördelas här. Glädjande är att finalen 2018 körs i Skåne efter alla år i Småland. Eslövs MK blir värdar för evenemanget och utlovar både fina vägar och plats för alla i finalfesten med prisutdelning både för SSRC och Sydsvenska Mästerskapet i Rally. Tack vare flytten till Skåne är det också möjlighet att köra ett annat datum än vanligt då inverkan från älgjakten inte är så stor som i Småland. Datumet är den 6 oktober, två veckor efter sista deltävlingen Rally Blekinge

Återkommer gör också förra sommarens succétävling, Mästarmötet på Millebygdens Raceway i form av en rallysprint med särskild prispott. Dit inbjuds de förare som visat framfötterna i alla klasser ur Prispottslistan till publikfest en härlig julikväll.

Tävlingskalender
7 april Simrihamnsmixen Simrishamns MK
21 april Silverkongen Älmhults MK / Kristianstads MK
19 maj Midsommardansen Ljungby MK
16 juni Dackefejden Wäxjö MS
30 juni Skilling 500 Skillingaryds MK
27 juli Mästarmötet Millebygden /Älmhults MK
1 sept TV-svängen SMK Hörby
22 sept Rally Blekinge Asarums MS / Olofströms MK
6 oktober Finalen Eslövs MK

Regler för 2018 finns nu publicerade på www.ssrc.se. Följs oss också på fb sydsvenskarallycupen

Varmt välkomna till Sydsvenska Rallycupen 2018.
18-02-01 Vännäs är final i VinterSerien och deltävling tre i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie
Nu styr VOC Mekonomen Rally kosan norrut för final i årets VinterSerie och också tredje deltävling i SverigeSerien. Klassen kör Vännäs Plåt Rallyt som går tillsam-mans med SM-deltävlingen Rally Vännäs under SM-rallyts andra dag. Fantastiska vintervägar väntar klassen som trots att man går tillsammans med SM ändå sin vana trogen med god marginal är största enskilda klass i tävlingen.

Vintern 2017/2018 har varit i det närmaste perfekt för att skapa vinterrallyväg i trakterna av Vännäs.
- Det är extra roligt att få bjuda klassen på vägar och underlag utöver det vanliga när vi styr kosan till det som är långt norrut för de flesta i klassen, till min hemmaklubb och den ort där jag vuxit upp, till Vännäs. Förhållandena har varit magiska den här vintern. Och det faktum att vi kör tillsammans med SM gör att vi får tillgång till vägar som vi inte får använ-da annars. Därför blir det mycket som är helt nytt, även för hemmaförarna, säger klassansvarig Roger Fransson.

Precis som värmländska Torsby som klassen besökte förra månaden med sina nationella serietävlingar är Vännäs en ort där biltävling i allmänhet, och rally i synnerhet närmast är en del av folksjälen. Och när det vankas stortävling så är temperaturen förstås extra hög.

Klubben toppar med serviceplatser "mitt i byn" på avstängda gator och centrala särskilt iordningsställda serviceytor. Ortens köpmän möter upp. Det kommer att bli en fest.

Högsta elitklass är extremt svårtippad
Redan innan premiärtävlingen i Torsby så ville klassansvarig i det närmaste helgardera sitt sedvanliga inför-tävling-tips.
- Inte är det lättare i Vännäs. A-klassen är väldigt stor och har hur många namn som helst redo att knipa segern, dels förare med nationellt fokus men också några riktigt tunga lokala namn. Om vi börjar i den lokala delen av fältet så måste vi öppna med att lyfta Mats Ulan-der som vann motsvarande tävling i fjol. Men gamle SM-mästaren Nils Östgård (fd Fransson - red anm) kommer att vilja annat. Det kommer unge Simon Ohlsson som verkligen hittat farten också att göra. Och dom är inte ensamma. Kan inte lämna denna del av fältet utan att också utfärda en varning för Alexander Petterson.

Och sedan har vi det nationella delen av fältet.
- Ja, hujedamej som Astrid Lindgren skulle sagt. Emil Andersson är ett stående tips i år. Han körde taktiskt perfekt i Torsby och höll säkerhetsmarginal på dagens första deltävling för att inte riskera att tappa en dubbel, för att sedan ta i ordentligt i deltävling två på kväl-len. Unge Lukas Kindgren som vann första deltävlingen är ett annat stekhett namn liksom Dennis Askling och Patrik Fredriksson. Helt enkelt extremt svårtippat.

Kanske lite lättre att tippa lägre Elitklass
VOC Mekonomen Rally Elit B är måhända lite lättare att tippa.
- Redan i premiären visade unge Gustav Johansson att han är svår att tas med. Förvisso hette segraren i båda deltävlingarna i Torsby Daniel Dahlström men han finns av okänd an-ledning inte med i Vännäs, så Gustav får ensam bära favoritbördan.

Men han kommer inte att vara ohotad.
- Jag tror att de största hoten kommer att komma från Magnus Westman som nu definitivt funnit sig till rätta i VOC Rallybilen, Magnus vann så sent som i söndags i Rally Näsviken. Dan Rhodin tror jag står som andra huvudutmanare. Danne fick motorproblem nere i Torsby och körde därför bara dagens första deltävling, men denna sin vana trogen med sådan bra-vur att det slutande med en tredjeplats. Simon Erlandsson tror jag står först i ledet av loka-la utmanare i Elit B, speciellt på snabba vägar som Simon brukar gilla.

Vem vinner cupklassen i Vännäs?
Cupklassen är mindre än normalt i Vännäs. Måhända är det den långa resan för den stora massan i klassen som spelar in. Andra skäl som lyfts i dialogen är kostnaden för de allt dy-rare vinterrallydäcken.
- Jag tror att det är på sin plats att som norrlänning med stor erfarenhet av vinterrally läg-ga en del missuppfattningar tillrätta. Man får inte se vinterdäck på samma sätt som som-mardäcken som har ett ganska givet antals SS-kilometer innan dom är dags att pensionera. På vintertävling är det istället underlaget som är det helt avgörande. Är underlaget riktigt bra så får man ut massor med SS-mil på sina vinterrallydäck vars gummi dessutom inte åldras på samma brutala sätt som sommardäcken gör direkt då man börjat använda dem. Kort sagt: Bra underlag är det helt avgörande när det gäller vinter, är det bara riktigt bra blir däckkostnaden per mil inte alls särskilt hög. Men då bör man också se till att man har tillgång till minst en omgång sämre däck att använda när förhållandena inte är lika fina. När vägen inte är riktigt frusen och då spåren lyser bruna av grus då dödar man vinterdäck på bara någon mil.

Nog om vinterdäck, vem vinner då VOC Mekonomen Rallys Cupklass i Vännäs?
- Jag tror att Vännäs blir en uppgörelse mellan Per Carlsson från Ludvika och Mathias Jo-hansson från Boden, båda riktigt begåvade förartalanger. Känner mig också tämligen över-tygad om att Torsbys toppseedade Markus Jardler tar sin första pallplats även om han kommer att få strida hårt för att få hoppa upp högst på pallen. Skulle Marcus, som på noll-tid blivit en profil i klassen, ändå kliva ända upp så vet jag att hela klassen kommer att ge sitt odelade bifall. Go-For-It Marcus!

Välkomna till en superspännande fortsättning av säsongen i VOC Mekonomen Rally. Väl-komna till Vännäs.
18-01-29 Rapportering Bergslagsrallyt 1300RallyCup
I lördags var det då äntligen säsongspremiär för 1300RallyCup, ett stort startfält på hela 23 sukkor hade tagit sig till Ludvika, några hade förberett sig väl med både tävlingar och test medans flera andra bara vilat sig i form. Vädret hade varit en snackis i veckan innan tävling och arrangören fick faktiskt stryka avslutade 13km på den långa "Björnjägaren", men den räckte till gott och väl ändå. I övrigt fanns det både is på vägen och höga snövallar i kanterna, precis som det ska vara vid ett riktigt vinterrally.

Vi börjar med ungdomsklassen och Adam Westlund som köpt en bil under torsdagen innan tävling och hade nog lite bråttom att färdigställa den till tävlingen bara två dagar efteråt, det verkar som tempot från garaget höll i sig även på lördagen där han och Jim Hjerpe var snabbast av sukkorna men även totalt i ungdomsklassen på deras två första sträckor. Man klockar dock in försent till sista sträckan efter lite strul med en remskiva och blir inte med i prisbedömningen. Adam har ett hektiskt schema framöver då han kommer köra både i Lettland, Tjeckien och Hyundai Racing Trophy. Övriga sukkaåkare i den klassen var Hugo Johansson och Oscar Packalén.

Ss1
2,1mil lång och en riktigt häftig sträcka. Här åkte dock större delen av startfältet på rad i flera km då en annan tävlande stått tvärs över vägen, här delar alla på sträckpoängen då idealtid utdelades till samtliga ekipage i klassen.

Ss2
Klassiska "Björnjägaren", något avkortad mot ursprungstanken men fortfarande en riktigt långsträcka. Ola Strömberg drabbades av lite bromsproblem och tappade 40 sekunder till snabbaste Joakim Rydin. Marcus Morén och Robin Norling hamnade båda i en snövall och fick ta hjälp av publik för att komma vidare.

Top 3 på ss2
Joakim Rydin 18.13,2
Robert Andersson 18.25,6
Jan Erik Eriksson 18.26,7

Ss3
1,7mil lång och Robert tar dagens första sträckseger, fler blir det inte men ett jämnt högt tempo i övrigt räcker till seger totalt i alla fall. Marcus låter bli snövallarna och åker in på en andratid efter Robban.

Top 3 på ss3
Robert Andersson 12.02,3
Marcus Morén 12.04,6
Joakim Rydin 12.09,0

Ss4
1,1mil lång och den avslutade sträckan för dagen. Marcus Morén får åter igen ta fram snöskyfflarna och skotta sig loss. Ola Strömberg har fått ordning på bilen under servicen och visar att han fortfarande kan blanda sig in i toppstriderna.

Top 3 på ss4
Ola Strömberg 7.38,3
Robert Andersson 7.41,2
Jan Erik Eriksson 7.44,9

Summering
Vet inte om det har hänt förut men i denna tävling kom samtliga ekipage i mål, men trasiga plastdetaljer och buliga plåtar på bilarna visar på att det varit ett och annat tillbud under dagen. Normalt sett brukar vi tex. hitta Marcus Morén på pallen i 1300Rallycup, nu hittade vi honom både i och på vallen istället och det blir han som tar hand om jumboplatsen.
Den som imponerar mest under dagen är William Binbach, C-förare förra året som till i år klassat upp sig till B, snabbaste junior för dagen och fortsätter han så här står det snart A på licensen. Kan det bero på att han kastat ut pappa Thomas från högerstolen och ersatt honom med Victor Johansson mån tro?

Snabbaste C-förare blir Anton Larsson som i år tagit steget upp från ungdomsklassen.

Vinner totalt gör tillslut Robert Andersson och han fortsätter alltså sin fina bedrift från fjolåret.

1 10 A Robert Andersson Eskilstuna MK Suzuki 13:43,9 18:25,6
Carl-Gustaf Karlsson Eskilstuna MK Swift Mk2 12:02,3 7:41,2 51:53,0
Anmälare: Allbilservice i Eskilstuna

2 12 A Joacim Rydin MK Ramunder Suzuki 13:43,9 18:13,2 4,2
Magnus Simensen MK Ramunder Swift GTI 12:09,0 7:51,1 51:57,2 4,2
Anmälare: Allbilservice i Eskilstuna

3 21 A Jan Erik Eriksson Ludvika MS Suzuki 13:43,9 18:26,7 17,1
Karl Kronqvist Finspångs MS Swift GTI 12:18,8 7:44,9 52:14,3 21,3
Anmälare: Team Lindberg Edsbyn

4 14 A Mattias Lagström Norbergs MC Suzuki 13:43,9 18:42,1 20,5
Rickard Forsell Norbergs MC GTI 12:16,5 7:52,3 52:34,8 41,8
Anmälare: Allbilservice i Eskilstuna

5 11 A Ola Strömberg Nora MK Suzuki 13:43,9 18:59,8 7,7
Ronnie Maxe Finspångs MS Swift GTI Mk2 12:20,5 7:38,3 52:42,5 49,5
Anmälare: Team Lindberg Edsbyn

6 24 B William Binbach Kolsva MS Suzuki 13:43,9 18:45,5 7,8
Victor Johansson Ryds MK Swift Evo 2 12:21,0 7:59,9 52:50,3 57,3

Segerintervju med Robert Andersson: https://www.facebook.com/1300rallycup/videos/1995464184061044/

Vi 1300RallyCup tackar återigen arrangören och alla funktionärer för att vi får komma och vara en del av eran tävling.
Ett stort tack även till HiQ och Lars Stugemo som var tävlingssponsor för dagen och vi i 1300Rallycup vill påminna om att alla kan hjälpa till i våran insamling mot cancer

Följ länken nedan eller surfa in på www.1300rallycup.se och klicka på barncancerfondens logga. https://www.barncancerfonden.se/rally-mot-cancer4

Nu ser vi fram emot Örnskölden i Örnsköldsvik som blir nästa deltävling i 1300RallyCup om två veckor
18-01-28 Komfortabel seger i Flodins comback och SM-genrep i Rally Näsviken!
Idag var det combackdags för Patrik Flodin under Rally Näsviken som SMK Hälsinge arrangerade. Tillsammans med sin första kartläsare, Morgan Olsson, rattade de Johan Andersérs helt nybyggda BMW Grupp H-bil

Det hela var ett litet test inför nästa helgs SM-premiär i Vännäs där Patrik kommer att köra bilen tillsammans med sin trogna co-driver Göran Bergsten.

Uppvärmningen och combacken gavs högsta betyg. Patrik och Morgan kammade dagens alla sex sträcksegrar och vann klassen komfortabelt med nästan två och en halv minut, före Bo Almgren och Pär-Åke Wernerson.
- Det var faktiskt både bättre och roligare än vad jag trodde, säger med ett skratt Patrik.

Trots snö och modd fick de en bra genomkörare inför Rally Vännäs 2-3 februari:
- Det var verkligen en enormt bra feeling i bilen. Nu ska vi bara serva igenom den så är vi redo för nästa helg, avslutar han.

Deras framfart räckte till en total fjärde plats i rallyt som vanns av Mattias Jirvelius, för Stig Andervang och Tomas Bergman.

2 wd, A-förare, Rally Näsviken
1. Patrik Flodin 27:48,0
2. Bo Almgren 30:12,0 +2:24,0
3. Pär-Åke Wernerson 31:51,0 +4:03,0
4. Benjamin From 34:18,0 +6:30,0
5. Dan Axelsson 34:43,0 +6:55,0

Rally Näsviken, totalt
1. Mattias Jirvelius 26:23,0
2. Stig-Andervang 27:06,0 +43,0
3. Tomas Bergman 27:29,0 +1:06,0
4. Patrik Flodin 28:52,0 +1:25,0
5. Michael Holmgren 29:08,0 +2:29,0
6. Joel Persson 29:08,0 +2:45,0
7. Magnus Proos 29:14,0 +2:51,0
8. Patrik Dybeck 29:24,0 +3:01,0
9. Marcus Frändén 30:06,0 +3:43,0
10. Bo Almgren 30:12,0 +3:49,0
18-01-28 Jacob och Stefan hemma efter ett otursförföljt Arctic Rally i Rovaniemi
Planen var att Jacob Jansson och Stefan Gustavsson skulle starta i sitt tempo och jobba sig in i tävlingen.
- Tyvärr stötte vi på patrull direkt då intercomen slutade fungera en bit in på första sträckan och vi fick stanna efter en stund för att kunna byta kablar till våran reserv intercom, säger Jacob.

Så de började tävlingen med att tappa ca 40 sekunder till ledaren i klassen. Men de jobbade sig tillbaka under eftermiddagen och kvällen och hade 11 sekunder upp till pallplats inför nattvilan.

Lördagmorgon och termometern visade 20 minus. Målsättning var att jobba ifatt bilen framför och ta en pallplats i tävlingen. Morgonen började bra och duon hade bra fart på den inledande sträckan.
- Efter remoteservicen upptäcke vi att diffpumpen gett upp men det hämmade oss inte så mycket utan vi tog in på bilen framför, säger Jacob.

Men säg den glädje som varar.
- när vi kom i mål på SS8 och skulle kliva ur bilen upptäckte vi att det läckte olja kring oljekylaren utan att ha slagit i något, vi har inte lokaliserat felet men troligtvis har kylan tagit hårt på slangarna till oljekylaren som gett upp. Imponerad över hur Finländarna bemästrar snö och is. Tråkig start på mästerskapet, men vi lagar bilen och kommer igen. Någon gång vänder oturen!, avslutar Jabob.
18-01-27 Sebastian Johansson mot EM i rally
Sebastian Johansson är 24 år och rallyförare från Gotland. Efter ett antal år med en uppåtgående formkurva och stark målmedvetenhet bär det nu av ut I Europa för att möta internationellt motstånd. Siktet är inställt på att, tillsammans med teamet JR Motorsport, bli bäst i Europa redan 2019
Bakgrund:

Sebastian är uppväxt med pappa Connys rallybil i garaget, fostrad inom motocross för att som 18 åring ta steget över till rally.
Började tävla med en hemmabyggd standardrallybil i lägsta klassen. Det blev flera klassvinster första året som gav uppklassning till B-licens. Växlade sedan upp till en modern Ford för att göra SM premiär året där på. Två SM tävlingar, med fina resultat var formkurvan vänd uppåt.

2014 blev ett väldigt bra år, full säsong i Junior SM med jämnt resultat genom hela säsongen kunde Sebastian tillsammans med team hämta ut Junior SM-guld. Efter fem klassvinster utöver SM kunde även A-licensen kvitteras ut.

En Fiesta R2 köptes in. Två tävlingar tog det innan de verkligen hade hittat farten i bilen, resultaten började komma och de var igen bland de snabbaste i Junior SM.

2016 var ett riktigt tufft år mentalt och ekonomiskt, vi visste att farten vi hade i bilen fanns där och bilen var genomgången för en ny säsong. Tiderna var i topp. Trots att bilen var genomgången och renoverad hade vi flera tekniska problem under året och sista tävlingen avslutades med karriärens första stora avåkning. Frustrerande, men man får inte ge upp. Bilen reparerades, och en ny säsong i Junior SM förbereddes.

2017 blev en stor "comeback", topptid direkt på första vintersträckan, avlöptes med toppresultat året igenom. Sebastian med team visade att de är en av Sveriges snabbaste. SM finalen var teamet på tå, där de visade väldigt bra tider. Som bäst var de snabbast i klassen och 0,3 sekunder ifrån att vara snabbaste 2-hjulsdrivna bil totalt i deras otrimmade bil. Säsongen avslutades med SM-silver.

2018 hoppas vi blir året då vi sätter gotländsk rally på den internationella kartan!

Sebastian är redo att ta steget ut i Europa. Tillsammans med nya Co-drivern Christer Carlsson blir första steget Europamästerskapen för juniorer där de kommer att formas för vidare satsningar. Vi kommer att mötas av dubbelt så långa tävlingar som i Junior SM, mer mediabevakning och ännu tuffare motstånd. Även körning på asfalt blir en ny utmaning då de flesta tävlingar körs på grus och snö i Sverige.

Teamet drivs framåt av nya utmaningar och detta är första steget mot det slutgiltiga målet. Med rätt förutsättningar siktar Sebbe med team på Europatitel i en Peugeot 208 R2 redan 2019.

Vägen dit är inte lätt. Men med rätt vilja, mod och gemensam kraft ska vi lyckas.
18-01-26 Z-Trofén inställd
Stuguns MK tvingas ställa in Z-Trofén pga för få anmälda.
18-01-24 1300Rallycup i Bergslagsrallyt
Då var det äntligen dags för 1300RallyCup gänget att få testa på vintervägarna 2018. Skutskärsratten flyttades pga uteblivet vinterväder så därför blir Lördagens Bergslagsrallyt i Ludvika årets premiärtävling. 205km totalt varav 97km är fördelat på 4st specialsträckor och på sträcka 2 avverkar vi nästan hälften av tävlingen då den mäter 47km bara den.

Intresset för cupen håller i sig, 22st bilar totalt och extra roligt blir det när man tittar i anmälningslistan och hittar två ungdomsåkare, Hugo Johansson och Oscar Packalén har införskaffat sig varsin sukka och det ska bli roligt att se vad dom kan hitta på i ungdomsklassen. Hugo går ut först av alla och Oscar startar sist i den klassen, därefter följer seniorcupen där Robert Andersson startar först som följd av att han vann cupen 2017, han kommer dock få kämpa hårt för att göra om den bedriften i år. Bakom följer namn som Ola Strömberg, Joakim Rydin, Marcus Morén och längre ner i startfältet eftersom båda haft ett litet uppehåll från cupen hittar vi Jan-Erik Eriksson, vinnaren från 2015 och 2016 och Rickard Andersson som tog hem cupen 2014. Det kommer bli stentufft på lördag och det är väldigt svårt att tippa vinnaren.

HiQ och Lars Stugemo är tävlingssponsor för dagen och vi i 1300Rallycup vill tillsammans med Lars att alla i rallysverige likt förra året går in och hjälper oss att bidra mot cancern. Alla känner någon som drabbats och mer pengar behövs till forskning. Följ länken nedan eller surfa in på www.1300rallycup.se och klicka på barncancerfondens logga.

https://www.barncancerfonden.se/rally-mot-cancer4

Ni kommer att kunna följa tävlingen via www.raceconsulting.se men även via den fantastiska rallyradion, Sebastian Bourghardt, Sofie Lundmark och Stefan Sollenfelt tar dig genom sändningen som startar 10.55. Lyssna via SBFplay.se, Rallyradion.se eller i appen SBFPLAY Radio.

Till sist tackar vi redan nu arrangörerna och alla funktionärer för att vi får komma och köra denna riktigt fräna tävling. Vi syns på lördag!

18-01-24 Jacob och Stefan redo för premiären i Finska mästerskapet
Innan vi gick in i det nya året kunde vi presentera med hjälp av grymma sponsorer årets satsning som landade i Finland efter tre raka SM guld hemma i Sverige.
- Det ska bli riktigt kul att komma igång årets säsong, och den börjar med 26 mil långa Artic rally i Rovaniemi.

Redan i Söndags flög Jacob och Stefan till Rovaniemi för att på måndag morgon börja med reccen.

Tävlingen startar på fredag lunch och går i mål på lördag kväll. Det är 11 sträckor fördelat över 26 mil, och ingen sträcka går två gånger.
- Helgen kommer bli riktigt utmanande med ett så långt rally, det gäller att få bil och däck att hålla hela tävlingen men samtligt har vi 16 stycken till i klassen att slåss emot.
- Vi ska lägga upp en bra däckstrategi tillsammans med Pirelli och sedan börja i vårat tempo och sedan öka om det kommer behövas, berättar Jacob

I klassen SM2 för otrimmade 4wd bilar är det 17 ekipage som kommer till start där Jacob och Stefan går ut först i klassen med nummer 17 på dörrarna.
18-01-23 Kristoffersson Motorsport satsar på rally med Polo GTI R5
Under senare delen 2018 kommer Volkswagens nya rallymodell Polo GTI R5 ut på marknaden. En av de första bilarna levereras till Kristoffersson Motorsport i Arvika.
- Den kommer vi att behålla och driva i egen regi, men så snart det finns tillgång på bilar är målet att även sälja R5-bilar, kommenterar stallchefen i KMS, Tommy Kristoffersson.

Kristoffersson Motorsport har under många år varit framgångsrika inom banracing och rallycross. Nu tar teamet alltså ett nytt historiskt kliv in i rallyvärlden. För KMS blir det också ännu ett kapitel att lägga till det varaktiga samarbetet med Volkswagen-koncernen.
- Vi har varit i VW Group sedan 1992, i olika konstellationer. Vi har alltid varit flexibla och anpassat oss efter marknaden och det här går helt i linje med Volkswagen Motorsports två egna huvudspår, Golf GTI TCR som vi lanserade i STCC förra året och nu Polo GTI R5. Målsättningen är att sköta rallysatsningen på samma sätt som vi har gjort med TCR för Skandinavien.

Kristoffersson Motorsport följer upp fjolårets återinträde i STCC, med ett utökat förtroende från Volkswagen.
- Vårt samarbete med KMS sträcker sig flera år bakåt i tiden. Teamet har alltid levererat mycket fina resultat och det blir spännande att följa deras satsning med Polo GTI R5 i rallyskogen, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Det Arvika-baserade teamet stärker samtidigt sin egen profil.
- Sex stycken STCC-tävlingar är för lite för att vi ska kunna hålla oss med fast anställd personal. Vi behöver bredda för att kunna trygga verksamheten och behålla våra kompetenta mekaniker, säger Tommy Kristoffersson.

Den specifika kunskap som krävs för rally får man starthjälp med i och med att Even Management flyttar över två heltidsmekaniker och delar av sin verksamhet till lokalerna i Arvika.

Allt eftersom det norska management-bolagets förare fått fabrikskontrakt, senast Ole Christian Veiby, har behovet av en verkstadsdel i Kongsvinger minskat.
- När vi utökar är det mycket lägligt för oss att slå våra påsar ihop. Det blir synergieffekter och lättare överhuvudtaget med infrastrukturen, med fordonspark och annat.

Att Erik Veiby, Even Managements huvudägare, också äger hälften av KMS underlättar överflyttningen ytterligare.

Det dröjer dock till slutet av 2018 innan den första bilen levereras och att Kristoffersson Motorsport därmed kan sjösätta sin rallysatsning, men förberedelserna är redan i full gång.
- Vi har köpt en Skoda R5 för att tävla med och lära oss konceptet så att vi kan komma väl förberedda inför nästa år. Därmed följer vi samma mönster som Volkswagen Motorsport. De gjorde också ett testår med Skoda innan de lanserade sin Polo i WRC.

Bilen fungerar under 2018 också som ett komplement för Ole Christian Veiby med möjlighet till fler tävlingar än de VM-rallyn han är kontrakterad för.
- Dessutom håller vi på och färdigställer en rallyanpassad servicelastbil, berättar Tommy Kristoffersson och avslutar:
- Även om vi integrerar rutinerat manskap från Even Management blir rally en ny och spännande utmaning för KMS. Förhoppningsvis kan vi ta med oss något från både racing och rallycross in i den för oss nya disciplinen
18-01-21 Daniel Röjsel till start i SM-premiären i Vännäs
22-årige landslagsföraren Daniel Röjsel laddar för start i SM-premiären, Rally Vännäs, tillsammans med ordinarie co-drivern Nicklas Edvardsson. Ekipaget, som har tävlat ihop i snart fyra och ett halvt år, går från en unik bil till en annan. 2016 och 2017 tog de bland annat SM-brons för juniorer i en Ford Fiesta med en trecylindrig motor på en liter i volym. Nu kommer de till start i en Opel Corsa Maxi 6 Kit Car som även den, härstammar ur ett fabriksbygge. Bilen är den enda Opeln i detta utförande som rullar i Sverige, och som dessutom Daniel och Nicklas tog ett brons med i Sprint-SM 2015. Målet är även i år SM för juniorer (18-25 år), men Daniel erkänner också att det även finns andra planer. Ända sedan de vann sin debut i högsta klassen, Trimmat 4WD, i en av Sveriges största och tuffaste tävlingar som gick av stapeln i Lima förra vintern, och detta med minimala förberedelser, menar han att målet därefter varit att på allvar köra i högsta klassen i en R5-bil.
- Det målet tar längre tid att nå än vad vi räknat med och säsongen väntar inte på oss. Då känns det naturligt att parallellt köra SM i en annan bil och klass där vi kan hålla igång körningen samtidigt som våra samarbetspartners återigen får medverka i en minst lika bra och seriös satsning som de senaste åren, säger Daniel.

Daniel utesluter däremot inte ett klassbyte under säsongen. Då troligtvis i några av de större tävlingarna utöver SM.
- Det är ett moget och genomtänkt beslut av Daniel att starta upp säsongen i en annan bil än det som var målet. För att åka i högsta klassen och lyckas där krävs det att samtliga pusselbitar är på plats innan man drar igång. Detta är väldigt viktigt för att det skall bli harmoni kring tävlandet vilket är en nyckel till bra resultat. Allt känns ändå kanonbra inför Vännäs och vi har förberett oss väl för att ta oss an det tuffa motståndet som väntar i den klass vi skall tävla i. Vår övertygelse är att vi skall nå vårt mål att åka i Trimmat 4WD till sist, för Daniel bevisade under 2017 att det är i den klassen han hör hemma, säger Nicklas

Vad gäller säsongen i SM för juniorer ser Daniel positivt på kommande utmaning och ser det som en utveckling i karriären.
- Det kommer inte att bli lätt i årets SM. Många bra förare och co-drivers i bra material. Men vi ska göra vårt bästa och räcker inte det, får vi analysera och förbättra oss kort och gott, säger Daniel.

Rally Vännäs går av stapeln den 2:a-3:e februari där 9st sträckor på ca 11 mil väntar.
18-01-19 Dubbeltävling i Torsby inledde säsongen i VOC Mekonomen Rallys Sverige- och VinterSerie
Finnskogsvalsen i Torsby, Värmland har blivit synonymt med årspremiären för VOC Mekonomen Rallys nationella serier. Med rutinen från MK Ratten, tämligen kassaskåpssäker vinterkyla och sträckor som håller VM-klass så är receptet för succé fullständigt. 2018 skulle klassen köra tävlingen som en dubbeltävling där eftermiddagen skulle kryddas med vintermörker. Med knappt 50 tillresta ekipage stod VOC Mekonomen Rally som vanligt för en stor del av startfältet. Några särskilt nöjda tillresta var Lukas Kindgren och Emil Andersson som segrade i högsta A-klassens för- resp. eftermiddagsetapper. I Elit B och C var de båda lyckosamma Daniel Dahlström och Mats Nygård som båda tog hem segern i båda etapperna. Bland juniorerna var det Jacob Johannesson som fick motståndet att höja på ögonbrynen lite extra.

"Rallysveriges Mecka" är ett epitet som tämligen otvistigt beskriver Värmland och i synnerhet trakterna kring Torsby. Med sträckor bitvis hämtade från tidigare Svenska Rallyn får de startande i många fall komma så nära en WRC-miljö som ett rallyliv kan erbjuda. Med en arrangörsstab från MK Ratten som är synnerliga rutinerade och möjligheten till Shakedown på fredagseftermiddagen är det inte konstigt att VOC Mekonomen Rally väljer att lägga årspremiären här. Att tävlingen dessutom utgör en av de första under året är självklart starkt bidragande även det.

MK Ratten har börjat bli lite av en god vän till klassen. Som alltid mönstrar vi ett gediget startfält och klubben bjuder tillbaka med arrangemang av högsta klass år efter år (med undantag för 2017 då vädrets makter ställde till det. Red.anm). Vi hade kunnat önska ännu mer snö men annars har vi inte mycket mer att lägga till önskelistan. I år tog vi dessutom ett lite annorlunda grepp för att göra tävlingen extra attraktiv för klassens tävlande och valde att dela tävlingen i två etapper och därmed också utgöra två deltävlingar i cuperna. Eftermiddagen som utgjorde två sträckor av imponerande längd kördes således i mörker. Tyvärr färgades tävlingen av den tråkiga olycka som drabbade ekipage längre bak i startlistan. Jag vet att hela klassen lider med de inblandade och hoppas på ett snabbt återhämtande, säger klassansvarige Roger Fransson.

Lukas Kindgren och Emil Andersson sätter tonen i Elit A
För året uppklassade Lukas Kindgren och Emil Andersson verkar efter premiären vara herrarna att se upp med. Lukas jagades av en hungrig Dennis Askling första etappen tätt följd av Emil Andersson som började bygga tempo. Tempot byggdes och till etapp två var de jagande istället Patrik Fredriksson och Kristoffer Karlsson. Den som följer klassens nationella serier vet att det brukar vara tätt men här var det nästan skrattretande. Emils marginal till Patrik var bara en tiondel efter nästan 30 minuters vinterkörning i mörker. Kristoffer var inte sämre utan skuggade Patrik bara 1,7 sekunder efter.

Lukas och Emil är namn vi har fått lära oss känna igen i de här sammanhangen. Emil gjorde en säsong 2017 som nästan saknar motstycke och nu är han en klass högre. Amibitionen att göra det igen är tydlig. Men Lukas kommer inte låta honom gå ohotad genom årets serie. Det kommer förresten inte de andra herrarna i klassen göra heller. Dennis, Patrik och Kristoffer är alla namn som vi säkerligen kommer få se högst upp på prispallen under säsongen. Jag sa det innan tävlingen och jag säger det igen, Elit A är tuffare än på många, många år och det kommer bli rysligt spännande att följa säsongen 2018.

Daniel Dahlström tog taktpinnen i Elit B
I Elit B handlade toppstriden om två namn, Daniel Dahlström och Gustav Johansson. Daniel var den som tog hem 2x30 poäng från helgen. Gustav kan förhoppningsvis dock finna någon tröst i att han jagade Daniel på ett imponerande manér. Marginalen var endast 6,5 sekunder för första etappen och 6,8 sekunder på andra etappen. Trea finner vi Dan Rhodin på etapp ett och Dennis Persson på etapp två.

Elit B bjöd på lite större avstånd mellan pallplatserna än Elit A men jag vill höja ett varningens finger till alla som tror att det utkristalliserats en tendens. Så här brukar det vara; allt eftersom säsongen fortlöper spår jag att det kommer bli precis lika tight i den här klassen som det brukar. Med det sagt vill jag lyfta på hatten för Daniel som uppvisar ett imponerande tempo följd av Gustav. Båda kör snabbt och otroligt jämt hela dagen. Mycket imponerande. Också ett stort grattis till förhandsvarnade Dan Rhodin att han minsann också har tänkt att blanda sig i striden. Grattis också till Dennis Persson som rasade kopplingen redan på väg ut till SS1, som hann in till lördagsöppna Mekonomen för att införskaffa en ny koppling, starta om i andra etappen och köra till sig en tredjeplats!

Mats Nygård tar dubbel i Cup-klasen
Mats Nygård från grannlandet i väster (Norge, inte Danmark) tog hem segern i båda etapperna efter en stark och stabil insats. Jagade bakom på förmiddagen gjorde Emil Huss och Marcus Persson som säkrade en andra respektive tredjeplats. Marcus lyfte sig ett pinnhål till eftermiddagen och slutade tvåa efter Mats följd av Mattias Hjalmarsson på tredjeplats. Vi ska här inte glömma Jonas Boström som missar pallen bakom Mattias då han behövde ynka 1,2 sekunder mer mörkerkörning för att betvinga SS4 och SS5.

Det här är alltid lika spännande. Början på säsongen och Cup-klassen. Nya namn presenterar sig och utvecklingskurvorna är i många fall orimligt branta. Precis som i Elit B är tiderna mer diversifierade men det tål att upprepas, vi är bara i början av säsongen. Fantastiskt kul att vi får besök ifrån Norge och jag hoppas Mats kommer våga sig över gränsen oftare. Emil Huss förtjänade möjligen ett bättre öde på eftermiddagen men SS4 (eftermiddagens första sträcka) ställde tyvärr till det för den gode Emil. Stabila och bra insatser i övrigt av Marcus Persson och Mattias Hjalmarsson. Ett stort grattis till er alla.

Tim Lagerstam och Jacob Johannesson vinner i juniorklassen
Fyra ungdomar vågade sig ut i de värmländska skogarna utan såväl noter som körkort. Med en olycklig startposition sist i fältet fick de en lång dag i synnerhet efter stoppet till följd av nämnda olycka, men kvaliteten på vägarna har trots startposition givit de fyra ungdomarna en bra erfarenhet. Tim Lagerstam var snabbast runt etapp ett följd av Jacob Johannesson och Alexander Stüffe. På etapp två fick Jacob Johannesson ta hem segern före Alexander Stüffe.

Ungdomsklassen är nog, när allt kommer omkring, den klass jag håller varmast om hjärtat. Det här är grogrunden för svenskt rally och det är här framtidens talanger fostras. Tim Lagerstam är inget undantag. Han visade redan 2017 att han är snabb och får sällskap av Jacob Johannesson i samma kategori. Även Alexander Stüffe uppvisar imponerande snabbhet på inte minst på SS 3.

Nu är klassen igång med de nationella serierna. Vi riktar ett stort tack till MK Ratten för ett fantastiskt fint arrangemang och blickar vidare mot första helgen i februari som har potential att bli en oförglömlig rallyhelg. Källor skvallrar om vägar i Vännäs som synnerligen hög klass. Att klassen tävlar tillsammans med SM gör att klubben fått tillgång till vägar som annars inte släpps för rally. Därtill har vädret varit så gynnsamt att den mest inbitne agnostikern torde både bli troende och övertygad om Guds förkärlek till vinterrally. Även Stugun skvallrar om närmast magiska förhållanden. Som bekant är det dubbla tävlingar även denna helg då Stugun bjuder in till och deras Z-Trofé på söndagen när de flesta är på väg hem. Väl mött till dess.

18-01-19 Kanonvägar Rally Näsviken
SMK Hälsinge arrangerar Rally Näsviken nästa söndag (28 januari) och erbjuder kanonvägar.

Sista anmälningsdag är 22 januari, så passa på att anmäla er!

» Inbjudan

http://www.raceconsulting.se/rally-nasviken-281/

Tryck för större bild! Tryck för större bild!
» Större bild » Större bild » Större bild

18-01-18 Albin Nordh i landslaget
Ydre MKs unga och mycket lovande förare Albin Nordh från Kisa är uttagen till utvecklingslandslaget i rally. Detta är gruppen just under de tre förarna som representerar Svenska Juniorlandslaget i rally 2018.

Det är fem mycket lovande unga talangfulla förare som finns i utvecklingslandslaget, där de ska få utbildning och stöttning för att kunna ta sig vidare i sina karriärer. Förhoppningen är ju både från förare och bilsportsförbundet att dessa fem ska ta klivet in i Juniorlandslaget.
-Jag har varit med och arbetat kring landslaget i snart sju år och aldrig har det känts så här bra för mig och jag tror det gäller även förarna när det gäller det landslagsupplägg som vi arbetar med nu, men samtidigt kan vi inte stanna upp, det finns mycket mer som kan utvecklas och mycket mer som vi redan har planer på för att ytterligare stötta landets duktiga landslagsförare, säger förbundskapten Magnus Lampert.

För Albin är det ett skönt avstamp in i 2018 års rallysäsong som inleds med SM/JSM i Vännäs första helgen i februari. Just nu pågår återmontage av bilen efter lackering och uppdatering. Ytterligare positiva nyheter om teamet kommer att presenteras inom kort.

18-01-17 Påverundan inställd
Tyvär får jag meddela att Påverundan är inställd pga utebliven vinter men hoppas den kommer för snart kommer en inbjudan till Åkerbysprinten 24/2

Med vänlig hälsning Films MK
18-01-17 Nu på lördag går återigen Rallytävlingen Treskerundan av stapeln
Glädjande är att det är ett riktigt vinterrally som väntar deltagarna i år. Senaste dygnet har det snöat ordentligt och redan innan det snöfallet så fanns det bra med snö vid specialsträckorna och ett bra lager av is i botten av vägarna. Det ser dessutom ut som Treskerundan kommer slå deltagarrekord den här gången, vilket är positivt i dubbel bemärkelse då arrangören MK Team Treske har beslutat att 100 kr av varje startavgift kommer skänkas till Cancerfonden.

Start och mål är även i år vid Anders Jonssons Åkeri i Treskog, Gunnarskog.
- Vi är dessutom glada att återuppta den populära publiksträckan direkt utanför åkeriet. Ifjol blev vi tvungna att ställa in den på grund av för lite snö, men i år siktar vi på att köra den två gånger dessutom.

- Tittar vi till startlistan så ser vi att Rallycross esset Peter Hedström gör en ny intressant start i den fyrhjulsdrivna klassen, dock så får han hårt motstånd av framförallt Fredrik Grahn i en Ford Focus WRC och förra helgens totalsegrare i Finnskogsvalsen Martin Berglund som kör en Skoda R5. Bland de tvåhjulsdrivna så lär hemmaföraren och fjolårsegraren Magnus Engelbrektsson bli en svår nöt att knäcka för de övriga, säger MK Team Treske.
18-01-16 Efteranmälan Treskerundan
Efteranmälan till Treskerundan görs per telefon till Pär Edman 073-080 24 11.
18-01-15 Daniel Röjsel fortsätter i landslaget 2018
Vid en presskonferens tidigare idag meddelade Svenska Bilsportförbundet vilka som har blivit uttagna till årets landslag i dom olika grenarna inom motorsport. 22-årige dalmasen Daniel Röjsel, bosatt i Småländska Anderstorp, fanns med som en av de tre juniorerna i rally.

Daniel har funnits med i landslaget från och med förra årets uttagning, och får nu alltså fortsatt förtroende. Något han ser positivt på.
-Att lyckas som utövare inom motorsport innebär så mycket mer än att bara kunna utöva tävlingsmomentet på bästa sätt, alltså att köra bil. Landslaget ser jag därför som en pusselbit i helheten som avgör om jag lyckas eller inte. Att vara en av tre juniorer borde också vara ett bevis på att jag tillhör dom bästa i Sverige, säger Daniel.

De uttagna i landslaget kommer att bli inbjudna till olika kör- och träningsläger under året för att utvecklas tillsammans. Utöver det, erbjuder landslaget stöd i form av personliga tränare, idrottspsykologer och kostrådgivare.

Läs mer om landslaget och Svenska Bilsportförbundet på: http://www.sbf.se/Sportgrenar/Landslaget/
18-01-14 Offerdalingen tvingas ställa in
Tyvärr måste Offerdals MK meddela att Offerdalingen den 20 januari är inställ p.g.a. för få anmälda.

Arrangören gör ett nytt försök den 17 mars.

Tussen med A-besiktning körs som planerat den 19 januari kl. 19:00 på Offerdals Motorstadion.

Anmälan senast torsdag till n Pe på 070-326 46 57
18-01-13 Kommuniké beträffande olyckan under MK Rattens rallytävling Finnskogsvalsen
Strax innan målgång på SS2 blev en tävlande påkörd av annan tävlingsförare. Den påkörde hade fått stopp på sin bil och det var när han skulle placera ut sin varningstriangel som olyckan inträffade.

Ambulans och räddningsbil, som var inhyrda av arrangörsklubben, var snabbt på plats.
- Enligt larmplan vid sådan händelse tillkallas ambulanshelikopter som transporterar den skadade till CSK (Centralsjukhuset Karlstad) för vidare bedömning. Den skadade var enligt uppgift vid medvetande och talbar, säger Sven Täppers
18-01-11 Rådström trappar upp mot VM på hemmaplan
På lördag körs den populära rallytävlingen Finnskogsvalsen med start och mål i Torsby. Rådström Motorsport, med Arne och VM-föraren Dennis finns på plats för att inleda säsongen på hemmaplan.
– Det ska bli helt fantastiskt att få inleda säsongen på hemmaplan, säger Dennis.
– Vi har kanonfin vinter här i Torsby och det blir en bra uppladdning inför Rally Sweden, som är vår första deltävling i Junior-VM.

Både pappa Arne och sonen Dennis kommer ställa upp i Rally Sweden om en dryg månad. Dennis, som slutade femma i Junior-VM förra året, är en av favoriterna till VM-guldet i år, och Arne är som vanligt en av favoriterna i den historiska klassen.

Men innan Rally Sweden väntar ett gediget program för Rådström Motorsport, som inte bara behöver säkra upp budgeten för Dennis VM-satsning. Utan också måste förbereda sig med flera tävlingar och test innan Svenska Rallyt.
– Vi har haft fullt upp hela vintern med många besök hos samarbetspartners. VI har knutit många nya kontakter och haft väldigt kul på vägen.
– Vi kommer självklart fortsätta med det tills budgeten är klar, men vi ska köra flera tävlingar och test framöver för att komma in i rutinerna igen, fortsätter Dennis.

Totalt ska fem sträckor på åtta mil köras under lördagens tävling i Torsby.
– Det ska bli härligt att komma igång igen, säger Arne.
– Vi har sett fram emot detta länge, i och med att Finnskogsvalsen går i samma områden som Rally Sweden är den en perfekt uppladdning.

Med mycket snö och kallt väder finns förutsättningarna för en bra tävling på lördag, och Arne, som fortsätter i sin orangea Volvo 240, är ödmjuk inför uppgiften.
– Jag hörde att jag var favorit till segern i den historiska klassen. Men det kommer inte bli lätt för oss. Det är många bra förare med i bra bilar, men vi ska göra vårt bästa. Framförallt är det kul att Stig-Olov ”Stkka” Walfridson är tillbaka, det ska bli kul att tampas med honom, säger Arne.
18-01-11 Klart för säsongspremiär i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie 2018
Torsby och tävlingen med det långa namnet, Finnskogsvalsen Fryksdalen Brunns-borrning, är premiärtävling i årets SverigeSerie för VOC Mekonomen Rally och samtidigt också första tävling i klassens nationella vinterserie. Riktig Värmlands-vinter har skapat fantastiska förutsättningar och förväntningarna är också på topp inför premiären. Ett väldigt tufft startfält i VOC Mekonomen Rally borgar för sed-vanligt stenhårda sekundstrider. Vem vinner och vem försvinner redan i premiär-tävlingen.

På senare år har milda vintrar i Sverige ställt till en hel del problem för vinterrallyn. Förra året tvingades Torsby ställa in för första gången i mannaminne. I år är förutsättningarna något helt annat och Sven Täppers med organisation i MK Ratten bjuder in till en riktig ka-nontävling.
- Det är jätteroligt att vi får möjlighet att köra Torsby igen, Värmland måste väl av de allra flesta anses vara svenskt rallys hjärta och Torsby bjuder oss på en tävling som till största delen består av forna VM-sträckor. Klassen svarar också upp med ett riktigt stort vinter-startfält med knappt 50 bilar till start. Extra kul att vi också får äran att välkomna inte mindre än tre ekipage från vår Tyska VOC klass.

Högsta elitklass 2018 är tuffare än på många år
SverigeSerien i VOC Mekonomen Rally Elit A är alltid en stenhård klass, en av landets allra tuffaste att vinna. De uppklassningar som skett i år toppat med några intressanta come-backer plus att vi ser några etablerade "fortåkare" satsa vidare gör sammantaget klassen mycket svårtippad. Finns det egentligen någon favorit, eller är det enda kloka man kan göra att helgardera?
- Som det ser ut så skulle man nästan vilja helgardera. Unge fortåkaren Isac Nordström är numera i Elit A, liksom Patrik Fredriksson och Emil Andersson. Vem som helst av dom kan vinna. Detsamma gäller för Oscar Larson och Dennis Askling och varför inte Kristoffer Karls-son? Både Håkan Süld och Kent-Ola Björklund gör intressanta comebacker i klassen, hur långt räcker dom redan nu i första tävlingen? Kan räcka hur långt som helst så varning för dessa herrar.

Lägre Elitklass är nästan lika svårtippad
Det har varit en klar tendens på senare år att VOC Mekonomen Rally Elit B bara blir tuffare och tuffare, i synnerhet allt eftersom att säsongen går. Förare utvecklas och hittar ny fart.
- Redan i premiären kommer det att bli stenhårt. Unge Gustav Johansson gick från klarhet till klarhet i slutet av förra säsongen, nu har han klassat upp till B och får stå som något av en favorit i mina ögon. Jag tror han tar med sig den goda känslan in i den här säsongen.
Rickard Gustafsson är väldigt snabb och gör i år en hårdsatsning mot att vinna serien, men han är fortfarande något av ett oskrivet kort på vinterväg och lider också av att han har dåliga möjligheter att förbereda sig då han inte har vinter på hemmaplan. Fredrik Alin är säkerheten själv och han kan absolut vinna. En lite "dark horse" är Magnus Westman som ökade farten stadigt genom säsongen i fjol.

Men det finns många fler som kan nå ända fram till seger.
Om Danne Rohdin skulle stå som slutsegrare i klassen ska ingen vara det minsta förvånad, han är alltid riktigt snabb då han dyker upp. Eller varför inte Micke Lindh som gör ett gäst-spel i klassen eller för den skull klassens tekniskt huvudansvarige Björn Kallin som i helgen lämnar över det tekniska ansvaret till andra för att tävla själv. Hans tempo i slutet av fjol-året var spännande i en hel rad tävlingar utanför våra nationella serier.

Vem vinner cupklassen i premiären?
Cupklassen är normalt näst intill omöjlig att sia om speciellt tidigt på säsongen. Det är här svenska rallytalanger visar sig för omvärlden, det har vi sett i snart tre decennier, senast hette de Emil Bergkvist och Elias Lundberg. Därför händer också oerhört mycket i den här klassen.
- Det är bara att konstatera att med årets väldigt nya "laguppställning" i Cupklassen så har klassansvarig inte tillräcklig koll för att kunna spela med heder. Vore oerhört kul om topp-seedade Marcus Jardler gick hela vägen till seger. Som många vet så är Marcus bil lite spe-ciell med automatlåda och handreglage då Marcus själv tar sig fram med rullstol till var-dags. Det är superkul att ha Marcus i klassen och han är en tävlingsmänniska av stora mått, det kommer att gå konstant fortare och fortare. Kanske är det dags redan nu.

Blir det Isak Vikman som tar hem juniorklassen?
En som också gjorde entré med dunder och brak i slutet av förra säsongen var Isak Vikman.
- Nu kommer Isak med en nybyggd 940 försedd bland annat med den båge som han vann i samband med årsavslutningen i fjol. Jag håller Isak som favorit i det här fältet men vet att både Alexander Stüffe, Tim Lagerstam och Jacob Johanesson kommer att göra precis allt dom kan för att visa att det var någon av dem som jag borde gett lägsta odds.

På lördag klockan 11.00 går första start i Torsby och då inleds ytterligare en säsong i VOC Mekonomen Rally, den trettionde sedan klassen såg dagens ljus 1989, samma år som Ber-linmuren föll! De senaste åren har klassen vuxit ordentligt, och får vi döma av vad vi redan så här tidigt på säsongen känner till om färdiga och pågående bilbyggen tillsammans med nyuppväckta äldre VOC-bilar så kommer vi att växa i år igen. Det är väldigt kul och inte så lite anmärkningsvärt.

Välkomna till en fantastiskt säsongstart i VOC Mekonomen Rally.
18-01-11 Elias och David kör Tyska ADAC Opel Rallye Cup 2018
Nu kan Elias Lundberg Rally äntligen presentera att Elias Lundberg med David Arhusiuander vid noterna kommer att ställa upp i den tyska serien ADAC Opel Rallye Cup denna säsong. Igår skrevs kontraktet på hos det tyska teamet Audex Motorsport.

ADAC Opel Rallye Cup är en serie med 8 deltävlingar på asfalt utspridda över hela Tyskland, en av höjdpunkterna under säsongen är det Tyska VM Rallyt i mitten av Augusti. Serien har varit välbesökt av unga skandinaver de senaste åren och visat sig vara en bra väg vidare i karriären.
- Det ska bli riktigt roligt att få ta steget att köra en hel serie utomlands och få massor av nya erfarenheter. Jag vill också passa på att tacka våra partners och STARs medlemmar som gör denna satsning möjlig, förklarar Elias.

Under förra årets cup var det just en svensk i form av Tom Kristensson som tog hem slutsegern ihop med Audex Motorsport och han har nu fått platsen som fabriksförare för Opel i Junior EM.
- Det känns bra att få vara en del av det teamet som presterat bäst de närmsta åren. Att följa Bergkvist och Krisstensons resultat blir förstås en stor utmaning. Men jag och David kommer göra allt vi kan för en så hög placering som möjligt, säger Elias.
18-01-09 Ordföranden i Hässleholms MK har ordet!
Så är vi då inne på det nya året 2018.
Dags för att sammanfatta det gångna året, som brukligt är, vilket återigen har blivit ett mycket framgångsrikt är för våra aktiva, med bla 2 SM GULD i rally och bana.

Banracing
Mattias Lindberg blev återigen Svensk Mästare i V8 Thunder Cars, för andra året.
Niklas Johansson segrade i klassen Modsport 3, i Sportvagnsmästerskapet. Han vann 7 av 10 race!!

Rally
Anders Åberg/Björn Johnsson blev Skånes 2:e SM segrare med sitt Guld i Trimmat 2 WD.
Johan "Kalle" Green/Kevin Athley segrade i DM, trimmat 2 WD samt blev 4:a i kl 2 SSRC.
Ingvar och Adam Andersson blev 2:a i DM 4 WD, samt 4:a Sydsvenska Rallycupen klass 1.
Stoffe Nilsson/Jesper Johansson segrade både i DM 4 WD och SSRC klass 1, samt i Mästarmötet och finaltävlingen i SSRC.
Lars Svensson/Jonas Svensson blev 1:a i Bilsport Rallycup klass 1 samt 4:a i SSRC klass 8, men med Jonas som förare.
Johannes Haraldsson/Kenny Andersson blev 2:a i Södra Bf´s B-förarcup och 5:a i DM, samt 4:a i kl 5 i SSRC.

Rallyspecial
Rolf Grybb/Elias el Tobias el Lina vann RS DM och blev "bara" 3:a i Asfaltcupen.
Peter Vestlund/Magnus Larsson vann både Standard klassen i RS DM (överlägset) och Asfaltcupen. Tyko Nilsson/Henrik Svensson blev 2:a i Standard klassen i RS DM. Jim Svensson/Camilla Persson blev 3:a i samma klass i RS DM.
Karsten M Svensson, kartläsare till Per G Hansen vann klass 5 i Yokohama Öst för 10:e året samt blev 3:a i klass 6 med en Ford Escort.
I RS DM har hela 12 ekipage deltagit i Standard klassen och 14 st i klassen Trimmat.

Utöver detta har det blivit klass- och heat segrar på ett många andra händer i flertalet grenar.

Bil-O
Rune & Andreas Nilsson vann både Bil-O Syd serien och Öresundsserien samt blev 4:a i SM.

RB
Daniel Carlsson har under året placerat sig mycket bra i många tävlingar och ledde under hösten båda klasserna han deltar i.

Klubbens egna två tävlingar, Hässleholms GP samt EC Snapphanerally har för andra året i följd, fått "full pott" av domarna, dvs högsta betyg för genomförandet.
C G
18-01-08 Stort intresse för årets Finnskogsvals!
135 ekipage kommer att göra upp på klassiska värmländska sträckor i Torsbyområdet på lördag under MK Rattens tävling Finnskogsvalsen. Rallyt blir den inledande tävlingen för både SuperCupen, VOC SverigeSerien och VinterSerien.
- Vägarna ser fortsatt fina ut. Ekipage från hela Sverige kommer till Torsby. Det kommer även några ekipage över från Norge och vi har till och med några ekipage som kommer ända från Tyskland för att köra vår tävling, berättar Sven Täppers.

Det hela inleds med en frivillig shakedown under fredag eftermiddag. Sedan rullar den första tävlingsbilen ut mot sträckorna från Stjerneskolan klockan 11.00 på lördag.
- Vi rekommenderar verkligen att man försöker ta sig ut i skogen för att kolla, eftersom ett riktigt fint vinterrally väntas. Har man inte möjlighet att ta sig ut i skogen så har man ändå chans att få se bilarna köra förbi gamla torget i Torsby strax efter kl 11.00 på lördag. Och man är välkommen att komma till marknadsplatsen, som används som serviceplats under tävlingen, säger Sven Täppers.

Första tävlingsbil beräknas komma till servicen ca 13.45 på lördag.

Även i år kommer Radio Fryksdalen att direktsända rallyt med intervjuer och uppdateringar från lördagens sträckor. Sändningen kan höras på både 100.6 MHz och 104.1 MHz samt via webbradio på http://www.radiofryksdalen.se.

MK Ratten hälsar både publik och tävlande välkomna till en fartfylld dag i rallyskogen!

Anmälningslista för Finnskogsvalsen http://www.raceconsulting.se/finnskogsvalsen-131/
18-01-05 Skutskärsratten inställd
Skutskärs MS flyttar sin tävling Skutskärsratten till den 3 mars på grund av dålig vinter.

Anmälda står kvar och kan avanmäla sig utan kostnad om så önskas.
18-01-04 Rally Treskerundan med i kampen för att besegra cancer
Rally Treskerundan har beslutat att vi ska göra en god gärning och hjälpa till i kampen för att besegra cancer och skänker därmed 100 kr av varje startavgift till Cancerfonden.

Treskerundan som i år går av stapeln den 20 januari i Gunnarskog, norr om Arvika har genom åren gjort sig känd som ett publikvänligt rally med riktigt fina och underhållande rallysträckor. I dagsläget ser det ut att bli ett riktigt kanonrally då vi har gott om snö på sträckorna och ordentlig is i botten av vägarna.

Vi hoppas nu på ett stort startfält så att vi tillsammans kan hjälpas åt att samla ihop så mycket pengar som möjligt till kampen mot cancer.
18-01-04 Shakedown, radio och fin isbotten med mycket snö erbjuds de över 100 anmälda till Finnskogsvalsen!
Det är just nu 101 anmälda till årets upplaga av MK Rattens tävling Finnskogsvalsen den 13 januari. Anmälningstiden går ut på fredag klockan 18.00, så det är inte för sent att köra den populära vintertävlingen som är premiär för både SuperCupen, VOC SverigeSerien och VinterSerien.

En fin vintertävling väntar de startande:
- Det är fin isbotten på alla sträckor och på banans högsta punkt har vi i dagsläget ca 1,5 m snö, säger tävlingsledare Sven Täppers.

Eftersom många av förarna kommer söderifrån och inte haft så stora möjligheter att testa sina bilar på vinterföre, körs en shakedown på fredag den 12 januari. Shakedown är självklart öppen för alla förare som planerar att starta i årets tävling och genomförs mellan 14.00 och 17.00.

Anmälan till shakedown görs senast ikväll klockan 18.00 på mail till info@mkratten.se

Likt tidigare år kommer Radio Fryksdalen att direktsända rallyt med intervjuer och uppdateringar från lördagens sträckor.
Sändningen kommer att höras på både 100.6 och 104.1 MHz och via webbradio på RadioFryksdalen.se.

Anmälan till shakedown senast torsdag 11/1 klockan 18.00 via mail till info@mkratten.se senast torsdag 11/1 kl 18.00.
Välkomna med er anmälan senast fredag 5/1 kl 18.00: http://www.raceconsulting.se/finnskogsvalsen-131/

 
Tryck här för mer info!