<< Till startsidan
 

OBS! Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev. Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det är klubbinfo, teaminfo eller något annat av intresse. Är det något du vill ha med så maila till: maria@motorsportivarmland.nu

MiV är ju sidan som förmedlar allt NI vill få ut och läsa! Så välkommen att maila in din rapport!

2019

2019




19-01-18 Landslagsföraren Mattias Adielsson kör rally-EM i franskt toppteam
Göteborgaren Mattias Adielsson och kartläsaren Andreas Johansson är tillsammans med Svensk Bilsport och deras landslagssatsning klar för det franska teamet SainteLoc Racing. Bilen som duon kommer köra i rally-EM är en Citroen C3. Men redan under SM-veckan i Sundsvall startar samarbetet med det nya teamet då den flerfalldige SM-vinnaren i rallysprint Mattias Adielsson gör debut i bilen på snö och is.
- Det känns riktigt spännande. Vi har erfarenhet av EM-serien då vi var med 2015 när vi körde vår Peugeot R2 i juniorklassen, men det blir lite skillnad nu. Det är också mycket roligt att vi får möjlighet att presentera teamet och bilen för den svenska publiken redan under SM-veckan i Sundsvall, säger Mattias Adielsson.

Satsningen i EM blir på ett sätt historisk då Mattias Adielsson och kartläsaren Andreas Johansson kommer vara anmälda som Sweden National Team, samlingsnamnet på Svensk Bilsports landslagsverksamhet. Och med det kommer bilen vara blågul och Mattias och Andreas uppklädda i landslagets färger.
- Det här är en riktigt rolig satsning som vi inom Svensk Bilsport nu kan vara med och stötta. Att vi som förbund med resurser från oss kan vara med och lyfta fram Mattias och Andreas känns spännande och nytt. Tillsammans med förbundets partners vill vi stärka Svensk Bilsport inom flera områden såväl bredd som elit. Detta är ett sätt att tillsammans lyfta fram en del av den svenska bilsporteliten som finns, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports VD.
- Jag har varit med i flera år i landlagets satsning och sett de värden som finns och som det ger mig och andra att vara med där. För mig känns det här som ett sätt att även utåt visa hur förare och landslagsverksamheten inom bilsporten kan ta nya kliv, säger Adielsson. SainteLoc Racing är ett professionellt team från Frankrike med stor rutin från både VM och EM. Adielsson kom i kontakt med dem då han under en period körde det franska mästerskapet. Därefter har dialogen fortsatt och man körde en testtävling i slutet av 2018 med samma Citroen.
- Det ska bli mycket roligt att få arbeta med Mattias och Andreas. De har stor erfarenhet av rally på högnivå och vi är säkra på att de kommer att göra ett bra jobb hos oss, säger Vincent Ducher teamchef SaiteLoc Racing.

Fredagen den 1 februari blir det premiär för teamet och Adielsson i rallysprinten under SM Veckan i Sundsvall som kan ses direktsänt i SVT.
- Att vi kan köra redan där och få viktiga kilometer i bilen är möjligt tack vare alla som är med och på olika sätt stöttar vår satsning med Mattias Adielsson Motorsport, avslutar Mattias Adielsson.

Rally-EM kommer under säsongen kunna ses i Eurosport.
19-01-17 Dubbel i Torsby premiär för årets Sverige- och VinterSerie i VOC Mekonomen Rally
MK Ratten i Torsby bjöd traditionsenligt in till premiärtävling i VOC Mekonomen Rallys nationella serier, SverigeSerien och VinterSerien. Detta i klassens 30 år som Sveriges största märkesklass och självklara plantskola för svensk rallyelit. Finnskogsvalsen delades precis som 2018 upp i två deltävlingar. Allt inleddes med två "dagsträckor" för etapp ett om knappt 22 km följt av nästan 55 km utmanande sträckor som i mörkret skulle utmana ordentligt. Kylan, snön och de glada minerna från klubbens funktionärer infann sig lika säkert som det stora startfältet från klassen med 42 startande. Kristoffer Karlsson och Dennis Persson var sannolikt extra nöjda då de vann båda etapperna i sina respektive klasser, Elit A och Elit B. I Cup-klassen fick Robin Bäckström och Jacob Johannesson all anledning att sträcka extra på sig. Bland ungdomarna vara det Marcus Persson som intog topplatsen på pallen, även han i båda etapperna.

Elaka tungor skulle kunna förringa MK Rattens insats att sätta samman vintertävlingar av toppkvalitet med argumentet att det inte skulle vara så svårt med de vägarna som finns i trakterna. Deltagare från hela landet kan dock unisont klargöra att det krävs mer än så. Klubben bjuder utöver fantastiska rallyvägar på glada och positiva funktionärer från anmälan till målbil. (Och prisutdelning för de som får ta del av sådan. Red.anm). Rutinen lyser igenom och för att erbjuda det där lilla extra fick deltagarna chansen att värma upp på Shakedown även detta år. Hur många klubbar har extra vägar att bjuda på när man väl fått ihop sitt rally?

Det är ingen slump att vi förlägger vår premiärtävling i Torsby och hos MK Ratten. Torsby bjuder allt som oftast på säkra vinterförhållanden och arrangörsstaben kan det här med rally på sina fem fingrar. I år upprepade vi också succén från förra året och delade upp tävlingen i två. Det gav inte bara chansen för de som bröt på förmiddagen att starta om, vi fick också ett riktigt mandomsprov med tre riktigt fina, långa och stundtals extremt utmanande sträckor att tackla i absolut mörker, säger klassansvarig Roger Fransson.

Kristoffer Karlsson tar en dubbel i Elit A.
Kristoffer Karlsson tog verkligen tag i taktpinnen i årets premiär men konkurrensen var benhård. På första etappen fann vi 7 bilar inom 20 sekunder och närmast jagade Tobias Isaksson följd av Emil Andersson. Att döma av startfältet i Elit A kan årets serier komma att bli en rafflande historia. Etapp tre var både längre och möjligen mer utmanande varför tidsdifferenserna av naturliga skäl växte något. Kristoffer gjorde ingen, utom möjligen konkurrenterna, besvikna och knep med drygt 20 sekunders marginal segern före Patrik Fredriksson och Gustav Johansson.

Sånär som på Tobias Isaksson verkade min tips slå in och sanningen att säga är det inte så förvånande. Alla fyra som knep pallplatser i helgen är vansinnigt snabba förare men vandrar man nedåt i resultatlistan ser man att det finns fler som lurar i vassen. Jag sa det före tävlingen och jag säger det igen, Elit A kommer bli kusligt spännande i år. Stort grattis till Kristoffer Karlsson som visar upp ett högt och stabilt tempo. Väl förtjänt maxpoäng denna helg!

Identiska pallar med Dennis Persson på topp i lägre Elitklass.
Pallplatserna i Elit B skulle visa sig kopieras från etapp ett till etapp två. Dennis Persson, Oscar Jansson och Magnus Lindqvist stavas topptrion. Dennis och Oscar bjöd för övrigt också upp till sekundstrid i första etappen det tackar vi såklart för och talar sitt tydliga språk om klassens jämnhet. På tal om jämnhet; en bit ned i fältet lyckades Andreas Liljeberg sin ovana vid vinterrally till trots köra på tiondelen jämt med klassansvarige Roger Fransson i tävling ett. Särskiljning gav Roger en extra pinne, framtiden får utvisa hur avgörande den blir.

Mitt stalltips före tävlingen var Magnus Westman och Dennis Persson så inte fullt så klockrent som i Elit A men Dennis övertygade här i Torsby och tog en dubbel även han. Magnus fick inte riktigt till det på förmiddagen men revanscherade sig något på etapp två. Oscar och Magnus var såklart namn jag borde garderat med om jag hade haft bättre koll på dem. Jag ber ödmjukast om ursäkt och konstaterar att de båda kan köra bil synnerligen fort. Jag fick ju också vara huvudnumret i en orimligt tät fight med min goda vän Andreas i dagens första etapp vilket var riktigt roligt. Känner jag Andreas rätt så behöver jag den där extra pinnen inför barmarkssäsongen men jag vet också att hans sikte är mer inställt på genomförande än fortåka i år, men kul kommer vi helt säkert att ha!

Jacob Johannesson och Robin Bäckström turades om i Cup.

Robin Bäckström och Jacob Johannesson turades i sann demokratisk anda om att vinna resp. komma två under dagen. Möjligen var det där med att turas om med segrar något de tog med sig till sträcksegrarna också. Trea i klassen blev Joel Nordqvist som var hårt uppvaktad av Marcus Jardler. Bara en halv sekund skiljde de två åt efter förmiddagen.

Ja, här bommade jag tipset rejält men till mitt försvar så är cupklassen mycket svår att tippa, särskilt så här tidigt i säsongen. Robin och Jacob imponerar dock stort som kör snabbt stabilt och håller erkänt snabbe Joel bakom sig. Jag hoppas vi får se dessa herrar under resten av säsongen utkämpa bataljer men jag skulle inte förvåna mig om säsongen kommer bjuda fler namn som vill ge sig in i leken. Till Jacobs försvar ska också tilläggas att han blev hindrad under dagen då han konsekvent hann ikapp Oliver Rumpler. Som uppklassad från juniorklassen så seedas han enligt våra seedningsregler automatiskt lågt i årets premiär. Men med premiären avklarad så är Jacob seedad i toppen och kommer inte längre att ha det problemet.

Dubbel även hos ungdomarna av Marcus Persson.

Fyra ungdomar vågade sig ut i de värmländska skogarna utan såväl noter som körkort. Tyvärr fick kvartetten av tävlingspraktiska skäl starta sist vilket ofta kan vara mycket utmanande på vinterförhållanden. Marcus Persson segrade båda etapperna följd av Max Johansson som kom in som tvåa i båda etapperna. På förmiddagen kom Alexander Stüffe in trea före Valentin Måstensson. På eftermiddagen bröt tyvärr både Alexander och Valentin.

Som vanligt imponeras jag djupt av våra ungdomar. De kör alla mycket bra och att dessutom köra på detta sätt i dessa förutsättningar är inget annat än fantastiskt. Marcus och Max kör fantastiskt bra med imponerande tider i båda deltävlingarna. Om någon av deltagarna som inte nådde mål på etapp två känner sig besvikna så manar jag till en snabb titt i resultatlistan för Elit A. Ni är faktiskt i mycket gott sällskap.

Klassens fyller som bekant 30 år i år och vi har nu kommit igång med de nationella serierna. Ett stort och innerligt tack riktas till MK Ratten som ordnade med en fantastisk premiär, igen. Blicken vänds nu norrut för nästa deltävling(ar). Först ut är Vännäs MK som bjuder upp till Vännäs Plåtrally 2:a februari men vi passar också på att runda av vinterserien med dess final genom Örnskölden i Örnsköldsvik "på väg hem". Väl mött till dess och kör lugnt!

19-01-17 Nyheter i SSRC 2019
Sydsvenska Rallycupen går nu in på sin elfte säsong och med bara några månader kvar till Simrishamnsmixen som inleder är det dags att blicka lite framåt.

2019-års kalender omfattar totalt sju tävlingar i respektive klass. Dessa sju är alla kära återseenden från tidigare år men arrangörerna kommer på olika sätt att förnya sina koncept för året, mer om det när det närmar sig tävlingsdags. Nytt för året är också att alla klasser inte kör samma tävlingar då 2WD och 4 WD vid två tillfällen samkörs med Sydsvenska Mästerskapet i rally.

Finalen kommer som vanligt att köras som en naturlig avslutning på säsongen men även här planeras för nya upplägg, klart så här långt är förstås att en del av prispottens totalt mer än 200.000:- kommer att fördelas här. Glädjande är att finalen även 2019 körs i Skåne efter alla år i Småland med denna gång med Kristianstads MK som värd. De utlovar både fina vägar och plats för alla i finalfesten med prisutdelning både för SSRC och Sydsvenska Mästerskapet i Rally. - Nackdelen är att vi nu tillbaka i trakter där älgjakten har stor påverkan varför vi tvingas återgå till det gamla datumet i slutet av oktober.

Mycket glädjande är samarbetet med GN Motorsport och Hankook Rallytires. Detta kommer att synas under säsongen då alla med stort intresse kommer att följa Hankook Competition baserad på läget i Prispottslistan. Vinnaren 2019 ges möjligheten att provköra en R5 bil i en utvald tävling under hösten 2019 eller våren 2020.

Vid de två inledande tävlingarna i Simrishamn och Ljungby kommer GN Motorsport att dela ut uppmuntringsbidrag till B- och C-förare i form av presentcheckar till ett totalt av 50.000:-. Dessa delas ut redan vid anmälan tävlingsdagen.

Mer om detta och annat finns i reglerna som nu är publicerade på www.ssrc.se.

Några av nyheterna är:
- Sex av sju tävlingar räknas i Prispottslistan
- Startordningen bestäms av den tävlande vid anmälan. I klasserna för A-förare 4WD och 2 WD får först anmäld starta sist i klassen och i övriga klasser får först anmäld starta först.
- I Superfinalen i Kristianstad går också de bästa från SSM in i finalfältet
- Sammanlagt 346.000:- fördelas ut i SSRC och SSM. Sammanställning finns på respektive hemsida www.ssrc.se och www.ssmrally.se

Tävlingskalender Grupp F/VOC, Grupp E och Ungdom
(Temahallen Rallysprint utgår och ersätts av Sydrallyt den 1 juni)
6 april Simrishamnsmixen Simrishamns MK Alla klasser
18 maj Midsommardansen Ljungby MK Alla klasser
1 juni Sydrallyt. Nyhet SSR Grupp E, Grupp F, Ungdom
27 juli Älmhultssprinten Älmhults MK Grupp E, Grupp F, Ungdom
10 augusti EC Snapphanerallyt Hässleholms MK Alla klasser
31 augusti Skilling 500 Skillingaryds MK Alla klasser
14 sept TV-svängen SMK Hörby Alla klasser

Tävlingskalender 4WD och 2WD
6 april Simrishamnsmixen Simrishamns MK Alla klasser
27 april Silverratten Älmhults MK 4WD och 2WD
18 maj Midsommardansen Ljungby MK Alla klasser
29 juni Dackefejden Wäxjö MS 4WD och 2 WD
10 augusti EC Snapphanerallyt Hässleholms MK Alla klasser
31 augusti Skilling 500 Skillingaryds MK Alla klasser
14 sept TV-svängen SMK Hörby Alla klasser

Varmt välkomna till Sydsvenska Rallycupen 2019
19-01-17 Nu på Lördag är det dags för Rallytävlingen Treskerundan
MK Team Treske har till i år förlängt tävlingen jämfört med tidigare år och kan erbjuda de tävlande 65 km SS på klassisk rallymark.
Start och mål är som vanligt beläget vid Anders Jonsson Åkeri AB i Treskog, Gunnarskog ca 30 km norr om Arvika och första start sker 10:30. De tävlande ska köra fyra specialsträckor två gånger. En av dessa är en publiksträcka som körs i anslutning till startplatsen där även serviceplatsen är förlagd. Där finns det dessutom servering, ett bekvämt sätt att kolla rally!

Program och kartor, för de som vill ut i skogen att titta, finns till försäljning från torsdag kl 17 på Mekonomen i Arvika och Charlottenberg samt Ica Thybergs i Gunnarskog. Program finns även att köpa i Treskog på tävlingsdagen.

Om man tittar på startfältet så får man väl hålla Robert Blomberg från Trollhättan i sin Skoda R5 som stor favorit till totalsegern. Han visade ju dessutom att han hade bra fart på grejorna så sent som i helgen då han vann Finnskogsvalsen i Torsby.

Mest spännande fighten ser på förhand ut att bli i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen, där framförallt Jan Johansson från Fryksdalens MK ställs mot Andreas Levin från Lima och Magnus Engelbrektsson från arrangörsklubben.
19-01-13 Kristoffersson dansade fram i Finnskogsvalsen
Johan Kristoffersson utnyttjade sitt deltagande i Finnskogsvalsen på bästa sätt. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-föraren var snabb på sträckorna och skaffade mycket värdefull erfarenhet i uppladdningen inför Rally Sweden.

Eftersom Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen utnyttjade möjligheten till rekognosering och egna noter så deltog duon utom tävlan i Torsby-trakten under lördagen. Just vikten av att göra korrekta noter var en lärdom Johan tog med sig från premiärtävlingen i Elverum för några veckor sedan och utvärderingen verkar ha gett resultat redan.
- Jag skrev noter bättre och förstod dem bättre. Helt klart ett steg framåt. Mycket bättre flyt i körningen jämfört med Elverum, konstaterar den dubble rallycrossvärldsmästaren efter fem avklarade specialsträckor, varav tre i mörker.

Samarbetet med Skjaermoen fungerar också alldeles utmärkt.
- Stig Rune är duktig på tajmingen. Han håller på noterna och det passar mig att få dem ganska sent.
Resultaten har visat sig omgående för det nya rallyparet. Precis som i Romjulsrally var Polo-ekipaget snabbast, även om inte någon officiell resultatlista visar det.

Kristoffersson berättar att han attackerade mer den här gången, men vet fortfarande inte om han är uppe på acceptabel VM-nivå.
- Det fattas en riktig värdemätare än så länge. Jag vet inte riktigt hur mycket mer obekväm jag måste bli för att det ska gå nog fort. Jag är så pass grön ännu att det är lättare om någon annan först bevisar att det går att köra fortare. Självklart, om man ska bli bäst i världen så måste man ta de stegen själv, men där är jag inte riktigt än.

Den jämnhet som har präglat Kristofferssons karriär, i synnerhet de två senaste rallycrossäsongerna, strävar han förstås efter även i rallyskogen. Framstegen syns också, trots bristande erfarenhet.
-Skillnaden mellan när jag pushar för mycket och när jag pushar för lite minskar. De riktigt bra svängarna blir fler och fler, tycker 30-åringen från Arvika.

En viss återhållsamhet måste han ändå ha, för att inte gå miste om värdefulla mil i tävlingstempo.
- Än så länge är det lite begränsat med reservdelar som vi har kunnat få tag på. Det finns också i bakhuvudet.

Finnskogsvalsen innebar att Johan, med sen starttid, fick köra mer på grus och dessutom på spåriga vägar.
- När det är spårigt efter däck som är mycket smalare så rider mina däck på sidorna av spåren. Det gör att man måste ligga och vakta bilen hela tiden om den hoppar ur spåren.

Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-gänget hann med en testdag i Anttila före Finnskogsvalsen, även denna med viktiga lärdomar.
- Det vi testade där funkade bra idag, summerar Johan Kristoffersson och lägger nu fokus på Race of Champions i Mexiko kommande helg och därefter Bergslagsrallyt 26 januari.
Däremellan ska Johan också hinna svida om till Idrottsgalan, 21 januari, där han är nominerad i klassen Årets Manlige Idrottare och finns kvar i kampen om Jerringpriset.
19-01-10 Premiär för VOC Mekonomen Rallys jubileumssäsong i Torsby
Att VOC Mekonomen Rally inleder säsongen i såväl SverigeSerien som VinterSerien i Torsby med Rally Finnskogsvalsen Frykdalens Brunnsborrning, det kanonfina rallyt med det väldigt långa namnet, är en kär tradition. Och självklart ska man inte inleda en säsong i en rallyklass trettioåriga jubileumssäsong annat än traditionsenligt. På lördag är det därför dags för VOC klassens fartfantomer att än en gång utmana Torsbyskogarnas fantastiska vintervägar. Och kampen kommer att blir tuffare än någonsin.

Torsby har bjudit VOC Mekonomen Rally på jättefina vinterrallyn i ett flertal år och har också blivit utsedd till årets arrangör av klassens deltagare. Toppklass alltså.
- Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår SverigeSeriekalender. I år kommer vi precis som vi gjorde i fjol att dela rallyt i två. De första två sträckorna blir ett kortare rally av sprintkaraktär på cirka 2,5 mil i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite extralång service så kör vi ytterligare tre sträckor och med dem ytterligare cirka 5,5 mil som ett normalt rally som för oss alltså räknas som deltävling två i årets serie.

För de i klassen som eventuellt tvingats bryta på SS1 eller SS2 är det öppet att starta om i tävling två, det vill säga efter service, utan några tidstillägg bara man hinner till sin tid i TK ut från service.

Årets upplaga av VOC Elit A är mördande tuff
År efter år så kan vi konstatera hur tuffa klasserna är i VOC. Den stora mängden tävlande i klassen och de precis jämna bilarna skapar en närmast mördande konkurrens.
- Men i år ser det tuffare ut än någonsin i VOC´s högsta elitklass. Det stora flertalet av förra säsongens toppförare i klassen finns kvar, samtidigt som en hel hög riktiga fortåkare har klassat upp från Elit B.

Går det ens att förutspå en vinnare?
- Egentligen inte. Men om jag blir tvingad så tror jag ändå att Emil Andersson blir svårslagen. Men om slutsegraren istället heter Kristoffer Karlsson, som för övrigt går ut toppseedad, är jag inte ett uns överraskad. Och dessutom skulle Kristoffer, som i fjol tappade klassens alla tre serier med minsta möjliga tänkbara marginal till Lukas Kindgren, vara så otroligt värd all tänkbar framgång. Eller varför inte Patrik Fredriksson som gör comeback i SverigeSerien. Eller varför inte uppklassade Gustav Johansson som visat massor med vinnartakter. Det är bara några av de namn som har kapacitet att kliva högst upp på pallen på lördagens båda tävlingar.

Ett jättekul inslag i Elit A är att vi har två långväga gäster, inte mindre än två tyska ekipage rattade av Jochen Walter och Sigfried "Siggi" Mayr, den senare en ofta sedd gäst i våra svenska serietävlingar trots att han bor längst nere i södra Tyskland, i sanning imponerande.

Lite lugnare i lägre elitklass
Med flera fortåkare uppklassade så ser säsongspremiären ut att vara lite lugnare i Elit B.
- Nja, lite färre deltagare i Elit B men även här är det tufft och många kan vinna. Men sett utifrån tidigare meriter så borde Magnus Westman eller Dennis Persson vara de självklara vinnartipsen. Men vi vet att ett namn som Björn Kallin är en bra gardering. Klassens tekniskt huvudansvariga som därför inte hinner köra så mycket han själv skulle vilja, men då han gör det så gör han det ofta bra. Eller kanske det är dags för "klassens egna Kubica" att överraska, Andreas Liljeberg som gjort sig känd för att antingen köra väldigt fort eller att blanda ihop det där med om hjulen på bilen ska vara mot marken eller peka upp mot himlen.

Internationellt besök även i Cupklassen
Tippa vinnare i en klass där utvecklingskurvan för flera förare går rakt upp mot himlen är i det närmast omöjligt.
- I synnerhet tidigt på säsongen då vi alltid ser flera nya namn är det extremt svårt att tippa den här klassen. När det vankas SverigeSerie så är det också ofta ett antal lokala förmågor som passar på att mäta sig mot klassens nationella topp. Detta sagt har jag ändå en känsla att Joel Norqvist kommer glimma i år. Toppseedade Marcus Jardler, älskad av alla i klassen må ursäkta men jag tror Joel är en stark vinnarkandidat på lördag. Detsamma gäller andraseedade Ingvar Ivarsson. Men jag kan ha helt fel och något av de mindre rutinerade namnen kan visa sig vara det jag egentligen skulle ha tippat.

Vi har långväga besök även i VOC C. Far och son Rumpler, Oliver och Karl har tagit sig hit ända från Österrike för att köra Torsby, och har dessutom ambitionen att köra full VinterSerie och kanske också någon annan serietävling. Härligt när våra internationella grenar kommer på besök i VOC´s hem- och huvudland, förutom Sverige så finns ju klassen såväl i Norge och Danmark som i Tyskland, Österrike och Holland.

Välkomna till VOC´s trettionde säsong. Välkomna till Rally Finnskogsvalsen Frykdalens Brunnsborrning. På lördag klockan 11:30 går starten från Stjärneskolan i Torsby. Därifrån bär det söderut för tävlingens första två sträckor, deltävling 1 för klassen. Välkomna till en härlig rallydag där fajten (fajterna) kommer att ta episka proportioner.
19-01-07 Team Ramudden presenterar nytt ekipage!
Då Ramudden jobbat i flera år med att stötta ryggmärgsforskning och trafikskadade så kändes denna satsning som självklar. I år kommer Kristoffer Gustavsson och Viktor Niemistö att representera teamet i en nyinköpt Mitsubishi Evo.

De kommer att åka hela SM säsongen och har som mål att kunna vara med och matcha de i toppen i slutet av säsongen. Givetvis kommer de likt de andra åkarna i teamet att åka ytterligare utvalda tävlingar och vara delaktiga i event kring teamet. Första testen visade positiva resultat.
- Vi är jätteglada att få med oss dessa grabbar. De ger oss många goda skratt och samtidigt smittar deras vilja och kämpaglöd av sig på hela teamet, säger Johan Fast, Team Ramudden.

19-01-07 Kristoffersson, Rådström och 93 andra rallyekipage bjuder upp till Finnskogsvals!
Till helgen är det dags för 2019-års upplaga av Finnskogsvalsen 12 januari och 95 ekipage är anmälda till MK Rattens populära vintertävling Mildvädret varvat med köld har gett Torsby fin isbotten i vägarna, dessutom visar prognoserna upp till 2 dm snö i början veckan så förhoppningsvis kommer även snövallarna att byggas upp ytterligare framåt helgen

VOC Mekonomen Rally är huvudklassen i tävlingen för sjätte året i rad går ut först med hela 39 ekipage, där det som vanligt är ett getingbo av mycket talangfulla förare och kartläsare.

I anmälningslistan hittar vi bland annat rallycross-världsmästaren Johan Kristoffersson med kartläsare Stig Rune Skjærmoen.

Även Dennis Rådström och kartläsare Johan Johansson kommer till start. Duon kommer att finslipa formen inför junior VM som startar på hemmaplan i form av Rally Sweden i februari. Kristoffersson och Rådström kommer att starta i den så kallade "öppna klassen" där det är tillåtet att skriva egna noter och kör därmed utom tävlan så tyvärr kommer de inte att vara med och slåss i resultatlistan.

Första tävlingsbil startar vid Stjerneskolan i Torsby kl 12.00 för att sedan köra två sträckor i dagsljus.
Efter ett serviceuppehåll vid Torsbys marknadsplats kör de tävlande sedan ytterligare 3 sträckor i mörker.

Radio Fryksdalen kommer att rapportera under hela rallyt på 100.6 och 104.1 Mhz och på webbradio via + Webbradio via http://radiofryksdalen.se/.

Programblad kommer att säljas from fredag på OK/Q8 i Torsby och Sunne, Circle K i Vägsjöfors, Rottnahallen i Gräsmark och förbutiken på Toria i Torsby. Under tävlingsdagen är det även möjligt att köpa programblad på Stjerneskolan.

Varmt välkomna till en fartfylld rallydag i värmlandsskogarna!

Anmälningslista http://www.raceconsulting.se/finnskogsvalsen-12-1/
19-01-06 Rally Treskerundan stöttar Cancerforskningen även i år!
MK Team Treske har beslutat att även i år ska göra en god gärning och hjälpa till i kampen för att besegra cancer. Rally Treskerundan skänker därmed 100 kr av varje startavgift till Cancerforskningen.

Treskerundan som i år går av stapeln den 19 januari i Gunnarskog, norr om Arvika har genom åren gjort sig känd som ett publikvänligt rally med riktigt fina och underhållande rallysträckor. Nytt för i år är att vi satsar på liverapportering av tider under rallyt, så att man lättare kan följa tävlingen över nätet.
- Vi hoppas nu på ett stort startfält så att vi tillsammans kan hjälpas åt att samla ihop så mycket pengar som möjligt till kampen mot cancer, säger tävlingsledare Fredrik Kruskopf
Tryck här för mer info!