<< Till startsidan

The International Swedish Rally

Svenska Rallyt 1998 Svenska Rallyt 1999 Svenska Rallyt 2000
Svenska Rallyt 2001 Svenska Rallyt 2002 Svenska Rallyt 2003
Svenska Rallyt 2004 Svenska Rallyt 2005 Svenska Rallyt 2006
Svenska Rallyt 2007 Svenska Rallyt 2008 Svenska Rallyt 2010
Svenska Rallyt 2011 Svenska Rallyt 2012 Svenska Rallyt 2013
Svenska Rallyt 2014 Svenska Rallyt 2015 Svenska Rallyt 2016
Svenska Rallyt 2017 Svenska Rallyt 2018  

 

Svenska Rallyt 1998
Svenska Rallyt 1999
Svenska Rallyt 2000

Rallypass 2001
Översiktskarta 2001
Startlista 2001
Sträckorna 2001


Länktips för dig som tänker besöka Hagfors och Dalarna

Bilder från Svenska Rallyt Direktlänk till www.ekasfoto.com
Svenska Rallyt dag för dag med resultaten
Vem vann Svenska Rallyt 2001? Vinnarna i tipstävlingen

Per Johansson ledde &endash; tappade hjulet
En trasig axeltapp till bakaxeln grusade alla planer för Per Johansson och Tony Carlsson, SMK Trollhättan, om en topplacering i Svenska Rallyt. Det började annars bra med en klassledning på åtta minuter och en total 26:e plats i rallyt efter den första etappen på fredagen. Men på lördagens första sträcka var det slutkört.
Per och Tony var optimistiska inför årets upplaga av VM-rallyt och lovade att vinna klassen. De satsade från början och under fredagen låg de på en andraplats i klassen efter Per Svan:
- Vi hade häng på honom, så det var bara att fortsätta åka på, berättar Johansson.
Övriga i klassen kördes ifrån ordentligt, men sedan hände något på fredagens sista sträcka
Läs hela artikeln i Trollhättans Tidning

Oscar i otäck krasch
Rallytalangen Oscar Svedlund, 21, kraschade våldsamt på söndagens näst sista sträcka.
- Det var jäkligt otäckt. Vi körde kanske i hundra knyck och rakt in i ett träd, berättar en mörbultad Svedlund som klarade sig med smärre blessyrer.
Värre gick det för kartläsaren Björn Nilsson, 24, som fördes till sjukhus med en ömmande nacke och befarat nyckelbensbrott. Rallytalangen Oscar Svedlund hade som målsättning att ta sig i mål i Svenska
Rallyt genom en inte alltför vågad satsning.
Läs hela artikeln i Värmlands Folkblad

Lundgaard vandt rally for privatkørere
De regerende danske Europamestre i rally, Henrik Lundgaard og co-driver Jens Chr. Anker, sikrede sig søndag det bedst mulige udgangspunkt for at vinde årets uofficielle verdensmesterskab for privatanmeldte rallykørere (Teams Cup), da de kørte deres Toyota Corolla WRC i mål på en samlet 15. plads i Swedish Rally.
Placeringen gav nemlig samtidig en førsteplads i kampen om Teams Cup. Danskerne har dermed scoret maksimumpoints i første afdeling af mesterskabet, som består af seks rallyer, som alle er med i VM-serien for fabriksteams.
Läs hela artikeln i Jyllands-Posten

"En aktie i mig är säkrare än vad Nokiaaktien var tidigare"
Tummen upp. Per Eklund, tv-sportens expertkommentator, gratulerar Daniel Carlsson till sjundeplatsen. Rallylöftet från Säffle överraskade konkurrenterna med sin friska körning.
Redan som nioåring satt han bakom ratten hemma på familjegården utanför Säffle. Pappas Volkswagen bubbla fick utstå brysk behandling.
- Den bilen höll inte länge, minns 24-åringen med ett skratt. I Svenska Rallyt höll däremot Daniel Carlsson och kartläsaren Benny Melander världsklass alla tre tävlingsdagarna. - Den här sjundeplatsen lär ge eko i rallyvärlden, menar Benny Melander full av beundran över den värmländske rallyjuniorens körning. Som lök på laxen tar nu Daniel Carlsson och Melander sikte på nästa VM-deltävling, den i Portugal den 9-11 mars.
- Vi är inte anmälda, än..., förklarar Daniel på söndagskvällen.
Tiden för efteranmälan till Portugal löper inte ut förrän 22 februari så än finns det tid till att ragga sponsorer och sälja aktier.
Läs hela artikeln i Värmlands Folkblad

"Det bästa jag gjort"
Thomas Rådström jublande glad efter andraplatsen -nu hoppas han på fler chanser
Thomas Rådström, rallyföraren från Umeå och Vännäs MK, tog chansen när han fick den. Ett erbjudande om att köra Mitsubishi i Svenska Rallyt - trots att han har kontrakt med Citroén i år - slutade med att han och kartläsaren Tina Thörner lade beslag på andra plats i tävlingen.
- Det här är det absolut bästa jag gjort i ett VM-rally, och jag kan inte komma ihåg när jag senast var så här glad, jublar Thomas Rådström.
Thomas som tidigare har en seger (1994, ej VM) och två tredjeplatser (1995 och 1999) i Svenska Rallyt.
Läs hela artikeln i Västerbottens-Kuriren

Magen bromsade Bäcklund
Svenska rallyt blev för magstarkt för Kenneth Bäcklund. Han försökte tappert rubba Stig-Olov Walfridssons i grupp N, men magsjukan som gjorde sig påmind på lördagsnatten satte stopp. Men en andraplats är inte fy skam.
Är det inte underligt att en sådan liten bacill kan fälla den starkaste rallyförare?
- Jag tror att jag fått någon olämpligt i mig, för en hel del folk från Stig-Olovs stall blev också sjuka
Läs hela artikeln i Borås Tidning

Kenneth nöjd trots allt
När Kenneth Eriksson kom till Svenska rallyt i år var målsättningen klar. Att, trots bilens något sämre kapacitet än de svåraste konkurrenterna, försöka vara med och slåss i absoluta toppen.
Nu slutade han åtta, 3.35 efter segrande Rovanperä. Men Kenneth var trots det mycket nöjd.
- Räknar vi bort den sträcka i Nyhammar där växellådan säckade ihop, har jag tappat mindre än en halv sekund per kilometer, summerar Kenneth.
Läs hela artikeln i Falu-Kuriren

Svenska Rallyt: Per Svan parkerade på sjätte sträckan
Det blev ingen seger i Svenska Rallyt i år. Per Svan, Opel-teamets flerfaldige svenska mästare, hade bespetsat sig på klass-seger i årets svenska VM-tävling. Men en sten i en vänsterkurva satte stopp för planerna:
- Stenen låg dold inne i snövallen. När vi genade lite så träffade den hjulet så illa att ett casterstag lossnade.
- Det var bara att parkera Astran och bli åskådare i stället.
Läs mer

Svenska Rallyt: Seger för Peugeots nye finska stjärna!
Nu har Harri Rovanperä presenterat sig på allvar! Den 34-årige finske Peugeot-föraren skrällde rejält genom att vinna Svenska Rallyt efter tre dagars intensiv kamp på skogsvägarna i Värmland och Dalarna.
Harri Rovanperä upprepade Marcus Grönholms bedrift från förra året. Det var då Marcus fick chansen i Peugeots VM-team. Han tog den - och vann. Och innan året var över var han världsmästare...
I år var det Harri Rovanperä, en av VM:s verkliga doldisar, som fick chansen att ratta en av Peugeots tre WRC-bilar i Svenska Rallyt. Och Harri gjorde precis som sin landsman - han tackade för förtroendet genom att åka ifrån hela VM-eliten!
- Jag är medveten om likheterna mellan min Peugeot-debut och Marcus Grönholms. Men det är inget jag tänker på just nu. Nu är jag enbart lycklig, kommenterade Harri efter segern.
Läs mer

Dyr dröm för FMS-Patrik
VM-debuterar i ny bil - Siktar redan mot Finland i augusti. Runt 150000 kronor för en enda tävling. Det kostar att kämpa mot de stora grabbarna.
-En dröm går i uppfyllelse, säger Patrik Malteskog, Finspångs VM-bidrag i rally.
Han har kämpat länge för det här. Nu är det äntligen dags. På fredag står Patrik Malteskog på startlinjen i Svenska rallyt, årets andra VM-deltävling. För Finspångs MS-föraren blir det debut i världsmästerskapssammanhang.
Läs hela artikeln i Norrköpings Tidningar

... men räcker bilen till för en seger i Svenska rallyt?
Det finns sex förare med i årets Svenska rally, som vet hur det känns att vinna rallyt. En av dem är Kenneth Eriksson, Äppelbo, som vunnit tre gånger, senast 1997.
- Och naturligtvis siktar jag på att vinna i år också, säger Kenneth. Jag siktar alltid på att vinna. Både kroppen och huvudet vill det. Men samtidigt vet jag att min bil är 1-1.5 sekunder långsammare än de snabbaste konkurrenternas per kilometer. Så det lär bli svårt.
Läs hela artikeln i Borlänge Tidning

Swedish Rally: Henning Solberg vil inn blant de ti beste !
Henning Solberg vil ikke bare være storebroren til Petter. Han har et klart mål når han på fredag morgen starter i VM-løpet Swedish Rally. Han vil inn blant de ti beste med sin Toyota Corolla WRC. En totalt overlegen seier i Rally Snøfreser'n og en svært oppløftende test i Sverige i forrige uke har styrket Henning i troen på at han skal kunne nå målet sitt.
-Det er noe helt annet å kjøre i VM enn her hjemme. Alle har et tempo som er helt utrolig. Det kan nesten ikke sammenlignes, men jeg føler at vi nå ligger så nær de aller beste som vi kan komme. Målet er helt klart å komme inn blant de ti beste i Sverige til helgen, sier en optimistisk Henning Solberg.
Läs mer

Swedish Rally: Petter Solberg endrer ikke stil men nå skal han til mål
Etter tre brutte løp på rad på grunn av avkjøringer, er det mange som mener at Petter Solberg må endre kjørestil. Men Spydeberg-gutten har ingen slike planer foran årets andre VM-runde, Swedish Rally, som starter fra Karlstad fredag morgen. Han har full tillit i Subaru-systemet og har fått beskjed om at han ikke skal endre sin aggressive kjørestil. Teamsjef David Lapworth har stor tro på nordmannen, og er sikker på at Petter en dag vil bli verdensmester.
Läs mer

Vurpa i skid-SM bromsar rallymästaren i VM-rallyt
Först vurpade han och skadade vänster axel i ett kändislopp på snöskoter i samband med skid-SM i Filipstad. Och igår insjuknade han i maginfluensa. Det är knappast med maximal attack som regerande svenske mästaren i rally, F2, Jonas Kruse, Renault Team Sweden, kommer till start i Svenska Rallyt med start i Karlstad på torsdag kväll.
- Det känns eländigt, säger reslige Kruse med tunn röst. Han har alltjämt ont i axeln och magen spökar fortfarande. Men åtminstone den har blivit bättre.
Läs mer

Tidningstips med spaltkilometer Svenska Rallyt
Att Svenska Rallt har Värmland som centralort passerar inte obemärkt förbi i de båda länstidningarna Nya Wermlands-Tidningen och Värmlands Folkblad. I dagarna skrivs det spaltkilometer om allt och alla. I onsdagens båda tidningar fanns rallybilagor på 32 sidor hos NWT och en 20-sidig bilaga från VF. Och det här är bara början, sportsidorna fram till måndag kommer att vara späckade med reportage och bilder.
Tävlar inte - kör ändå! Kör förbil i Svenska Rallyt
För några veckor sedan bestämde sig rallyveteranen Gert Blomquist, 54:
- Nu är det sluttävlat för min del.
Det var inget lätt beslut efter 25 år i rallyskogen.
- Dagen när anmälningstiden till Svenska Rallyt gick ut var en av de längsta i mitt liv. Jag har kört tävlingen 25 gånger och blotta tanken på att inte vara med i år igen var outhärdlig!
Men - när Svenska Rallyt startar i Karlstad den 9 feb - då finns Gert trots allt på startlinjen.
- Ja, jag tar hand om föråkarbilarna och kör själv en av dem, säger Gert med ett lyckligt leende...
Gert Blomquist från Stockaryd, Mattias Aronsson, Gislaved och rallylegenden Björn Waldegård från Rö i Uppland kör de tre officiella förbilarna. De kör var sin Grupp N-trimmad Peugeot 306, bilar som normalt används i SM.
Waldegård kör en bil som ägs av rallyjunioren Tobias Olsson från Östergötland.
- Tobias åker med som codriver och kommer förhoppningsvis att lära sig en massa på kuppen, berättar Gert.
I övrigt är det enbart rutinerade codrivers i förbilarna: Arne Hertz åker med Gert och Lena Lindberg åker med Mattias Aronsson.
Några unga svenska Grupp N-förare finns också med i tävlingen - trots att den inte ingår i SM. Förarna kör för att visa upp sig och för att skaffa värdefull erfarenhet.
- Bland annat startar Patrik Carlsson, Nyköping - Patrik är regerande svensk mästare i N2-klassen. Han kör en Peugeot 306 och möter bland annat märkeskollegan Matti Johansson, Patrik Hillebjörk, Anders Wänn och Anders Knutsson.
Om det blir ännu mer bilåka i framtiden vill Gert Blomquist inte svara på
- Jag har ju bestämt mig för att sluta. Egentligen.
- Men jag har ju ett par bilar kvar och jag måste säga att det känns underbart att vara ute på skogsvägarna igen...

Svenska Rallyt: Per Svan kör för publiken !
- Vi kör för publiken. Svenska Rallyt är Sveriges största årligen återkommande idrottsevenemang och en härlig upplevelse - inte minst för oss som kör.
- 300.000 åskådare skapar en fantastisk inramning!
Det säger Per Svan, Gagnef. Per är en av 30-talet svenska förare som ställer upp i årets upplaga av VM-tävlingen Svenska Rallyt, som startar i Karlstad på fredag morgon.
Per Svan - fem gånger svensk mästare - är en av landets mest framgångsrika förare. Ändå kommer han den här gången inte att ha något med totalsegern att göra. Den kommer att gå till någon av de 16 fabriksförare som finns på plats för att göra upp om värdefulla VM-poäng.
Läs mer

Fransk upprullning till svenskt VM-rally
I går stod åtta fransmän i Växjö och rullade in 3 000 däck i tre olika lastbilar med släp. Helst ville fransmännen prata handboll efter det som hänt i VM-finalen i Paris. Men det handlade förstås en hel del om rallysnack också.
Vem som än vinner Svenska rallyt till helgen blir det en överraskning om inte segraren kört på däck som dubbats i Växjö.
- Det kan bli 21:a segern. Sedan vi kom med i branschen har vi vunnit alla år utom två. säger Ronny Karlsson på Däckproffsen.
Läs hela artikeln i Smålandsposten

Svenska Rallyt: Marcus vill vinna igen !
För ett år sedan var det inte många som trodde att finlandssvensken Marcus Grönholm skulle vinna Svenska Rallyt. Marcus var ny förare i ett nytt VM-team. Och det hade inte börjat speciellt bra för Peugeot-förarna i VM-premiären några veckor tidigare... Men Marcus slog till rejält och vann. Och innan året var slut hade både han och Peugeot vunnit VM-titeln! 3-barnspappan Marcus Grönholm finns på plats i Värmlands-skogarna och förbereder sig för ännu en omgång i landets största publika idrottsevenemang - The International Swedish Rally 2001. Och precis som förra gången har inledningen för stallet varit den sämsta tänkbara i VM-premiären, vilket alltså borde vara ett gott tecken... VM-arrangemanget startar officiellt på torsdag den 8 februari.
Läs mer

Seger i Svenska Rallyt är målet för Rådström!
I söndags provade Thomas Rådström för första gången sitt nya segervapen i Svenska Rallyt, en Mitsubishi Lancer Evolution VI. I nästan 30-gradig kyla fick den 34-årige norrlänningen en första provtur i den bil som förhoppningsvis skall ge honom en ny seger i den svenska VM-tävlingen till helgen. En likadan bil som fyrfaldige världsmästaren Tommi Mäkinen rattar.
- Det var väl inget idealiskt förhållande att testa en ny bil i, säger Thomas Rådström från de snötyngda Värmlands-skogarna. När det är så här kallt blir allting styvt och hårt. Men den nya Mitsubishin är mycket lättkörd och välbalanserad. Som förare får man aldrig tveka ens en tiondels sekund. Bilen kräver och fungerar bäst genom en totalt målmedveten satsning från föraren. Den skall köras en aning brutalt, vilket passar min körstil perfekt. Mitsubishin passar min brutala körstil
Läs mer

Nu byter Mats Jonsson bil - kör Mitsubishi i sitt 22:a Svenska Rally
Nu byter Svenska Rallyts tvåfaldige segrare Mats Jonsson bil. I årets upplaga av den svenska VM-tävlingen kör den 43-årige värmlänningen för första gången en alldeles nybyggd Mitsubishi Lancer Evolution VI. Det blir dessutom premiär i standardklassen Grupp N, där han får möta segervana Mitsubishi-paret Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson.
Mats Jonsson är en av Sveriges mest rutinerade och meriterade rallyförare. Han är regerande svensk mästare i den trimmade fyrhjulsdrivna klassen, där han kört en äldre WRC-bil. Hittills har han nio SM-guld. Mats har varit fabriksförare för både Opel, Toyota och Subaru. Han vann Svenska Rallyt både 1992 och -93, då han körde ifrån världsstjärnor som Juha Kankkunen, Colin McRae och Didier Auriol. På Opel-tiden var Mats dessutom fyra i VM-tävlingen på Nya Zeeland -89. I en Toyota blev han fyra i engelska RAC Rally &endash;90 och sexa i Finland året efter. I Svenska Rallyt har Mats Jonsson dessutom ett par andraplatser, -91 efter Kenneth Eriksson i en Mitsubishi Galant VR4 och -94 efter Thomas Rådström.
Läs mer

Bäcklund och Walfridson bjuder på ny sekundstrid i Svenska Rallyt
Standardklassen Grupp N i VM-tävlingen Svenska Rallyt har under de senaste tio åren handlat mestadels om Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson och om Mitsubishi, som tagit alla VM-segrar sedan 1991. I år får västgöten Bäcklund, med fem raka segrar åren 1993-97, och värmlänningen Walfridson, med två segrar, inhemsk konkurrens av hårdaste virke i och med att både Stig Blomqvist och Mats Jonsson gör debut i var sin standard-Mitsubishi Lancer Evolution VI.
- Nu är det min tur att vinna igen, säger regerande svenska mästaren, 38-årige Kenneth Bäcklund. Fram till -97 gick det perfekt, men sedan har det krånglat. Nu är jag mer segersugen än någonsin.
Läs mer

Stig Blomqvist kör Rally-VM igen - startar sitt 32:a Svenska Rally
54 år och världsmästare för 16 år sedan. Nu skall Stig Blomqvist åter köra Rally-VM. Han startar 2001 års säsong med hemmatävlingen Svenska Rallyt. En VM-tävling som Stig Blomqvist vunnit inte mindre än sju gånger, första gången för 30 år sedan och den senaste 1984. Därefter blir det ytterligare tio VM-tävlingar under året för den numera i England boende Örebro-föraren. Hittills har Stig Blomqvist startat i 96 VM-tävlingar under sin långa karriär. Under året kommer han därmed att kunna fira sin 100:e VM-start.
- Det här skall bli kul. Att få tävla på riktigt igen, säger Stig Blomqvist. Att få köra en hel VM-serie. Att åter få mäta sig med de bästa rallyförarna i världen. Senast jag körde mer än enstaka VM-tävlingar var 1992.
Läs mer

Skoda närmar sig VM-toppen: Intressant start i Svenska Rallyt
Skoda Auto öppnade sin 100:e säsong i internationell motorsport med att vinna stora framgångar i Monte Carlo-rally. Teamets bägge Octavia WRC med Armin Schwarz/Manfred Hiemer och Bruno Thiry/Stephane Prevot kom på fjärde resp åttonde plats totalt, tredje resp sjätte plats bland fabriksteamen, Skodas Motorsports bästa VM-insats någonsin. Efter årets första VM-rally ligger Skoda Auto med sina fem poäng på tredje plats i märkes-VM efter Mitsubishi (13) och Ford (6).
- Det här är ett fint resultat för oss, förklarade en mycket glad Pavel Janeba, chef för Skoda Motorsport. Vi kom till Monte Carlo och franska alperna för att hänga med bland de tio snabbaste på åtminstone ett par av sträckorna och lyckades långt över förväntan: Armin Scharz kom så högt upp som femma på de flesta av de 15 specialsträckorna, och fyra totalt. Våra nya bilar visade sig förvånansvärt lätt hänga med de allra snabbaste ekipagen och efter närmare fem timmars åkning var Schwarz mindre än två och en halv minuter efter vinnande Tommi Mäkinen.
På slutetappen såg 37-årige Armin Schwarz en möjlighet att utmana Fords Francois Delecour om tredjeplatsen, men tysken saktade ned och nöjde sig med att säkra fjärdeplatsen.
- Att bli fyra i Monte Carlo är som en stor seger för oss, sa en jublande Schwarz. Vi har pressat vår Octavia till det yttersta. Den har verkligen gått som på räls på de snöiga vägarna i franska alperna.
Armin Schwarz har nu fullföljt åtta VM-tävlingar på nio starter sedan han började åka Octavia WRC. På 20 månaders VM-tävlande har Skodas WRC-bilar inte behövt bryta en enda gång för mekaniskt fel. Tala om tillförlighet i en sport där påfrestningarna hela tiden är stora på vagnsmaterialet.
- Jag är nöjd med att ta poäng, sa belgaren Bruno Thiry, som debuterade i Octavia WRC. Jag är ännu inte riktigt inkörd på bilen, men det gick allt bättre.
Skoda Motorsport hinner knappast fira framgångarna i Monte Carlo, för redan den 8-11 februari är det dags för nästa stora utmaning - Svenska rallyt. Där debuterar nu Skoda Motorsport med sina bägge Octavia WRC Evo II.
- Monte Carlo-rallyt har stärkt självförtroendet, förklarar stallchefen Pavel Janeba. Både Schwarz och Thiry skall kunna ha en god chans att ta nya VM-poäng i Svenska rallyt.

Rådström och Thörner i Svenska Rallyt
Nu är det klart, Thomas Rådström från Umeå kör VM-tävlingen Svenska Rallyt 9 &endash; 11 februari för Mitsubishi Ralliart. Den 34-årige norrlänningen blir därmed stallkamrat med fyrfaldige världsmästaren, finländaren Tommi Mäkinen. De båda kör var sin vidareutvecklad Mitsubishi Lancer Evolution VI. Andreförare till Thomas Rådström blir värmländskan Tina Thörner.
- Det här skall bli mycket spännande, säger Thomas Rådström. Det känns oerhört bra att åter få chansen i en riktig fabriksbil. Mitsubishi har ju dessutom dominerat Svenska Rallyt under de senaste åren.
Världsmästaren Tommi Mäkinen har vunnit den svenska VM-tävlingen både 1996, -98 och -99. I fjol var han dessutom tvåa, slagen med endast 6,8 sekunder efter tre dagars tävlande i Värmland- och Dala-skogarna. Då blev Thomas Rådström fyra, 14,9 sekunder från en seger.
- Naturligtvis blir det svårt att första gången i en ny bil kämpa om segern, fortsätter Thomas Rådström, som vann Svenska Rallyt 1994. Men Mitsubishin verkar lättkörd och nog skall jag försöka ge Mäkinen och de andra världsstjärnorna en match.
Mitsubishi Ralliart kommer till Svenska Rallyt med tre förare. Stallets ordinarie andreförare, belgaren Freddy Loix, tävlar denna gång enbart om poängen i förar-VM, medan Mäkinen och Rådström också kämpar om VM-poängen i Märkes-VM.

Mästaren tillbaka till platsen för första segern
Rallyvärlden har fått en ny mästare. Finländaren Marcus Grönholm tog hem guldmedaljen i en av motorsportens två VM-grenar när årets serie avslutades med Network Q Rally of Great Britain i slutet av november. Klassisk avslutning av VM-serien, i år med walesiska Cardiff som ny start- och målplats. Så då drar det ihop sig till en ny spännande säsong i rally-VM.
Marcus Grönholm kommer tillbaka till platsen för den första stora segern, Karlstad. Segern som inledde en sällan skådad rad av framgångar. Av en som var duktig amatör bara två år tidigare. Och som avslutade säsongen som världsmästare.
Torsdagen den 8 februari är han åter på plats för att starta i Svenska Rallyt 2001. Just nu i december befinner vi oss i rallysportens down-period. Men inte mer down än att teamen redan är igång med tester inför nästa säsong. Peugeot har redan klarat av ett första test på snö i norra Sverige, och Ford står på tur.

Svenska Rallyt drar norrut
Nästa års sträckor i Svenska Rallyt har flyttats längre norrut. Borta är de sydligaste sträckorna i närheten av Karlstad. Avsikten är att öka chansen till perfekt underlag på sträckorna. Ju längre norrut, desto högre över havet läggs sträckorna och det innebär automatiskt snösäkrare områden med hårdare underlag på sträckorna. Avståndet till sträckorna är dock inte större än att Karlstad fortfarande är start- och målplats och dessutom återvänder de tävlande varje kväll till Karlstad för övernattning.

Längsta sträckan på flera decennier
För första gången på flera decennier kommer förarna att få brottas med en sträcka som är över 50 km lång. Fredagen den 9 februari ställs ekipagen inför detta mandomsprov i form av SS 4 Granberget. Sträckan går i gammalt klassiskt rallyland i gränsområdet mellan Dalarna och Värmland. Målet är i Likenäs och sträckan avslutas efter 50,5 kilometer med körning på Likenäs folkracebana. Därefter är det dags att pusta ut på serviceplatsen i Torsby.

Nytt med fasta serviceplatser
Årets stora nyhet när det gäller Svenska Rallyt är att var och en av de tre tävlingsdagarna endast har en serviceplats. Teamens servicebussar och husbussarna som används som rullande restauranger står kvar på ett och samma ställe hela dagen. Det innebär mindre stress för servicepersonalen och säkrare trafik på vägarna. För att inte tala om att man gör en miljöinsats. Tävlingsbilarna återkommer till dessa fasta serviceställen flera gånger under dagarna och avslutar med att åka till Karlstad för övernattning. Då flyttas servicefunktionerna till nästa dags fasta serviceplats. Mindre störande för trafiken som ofta lever i gränslandet till kaos när alla åskådare blandas med vanlig trafik. De tre orterna som hyser de fasta serviceställena är: Torsby på fredagens första etapp Grängesberg på lördagen och Hagfors på söndagens avslutande etapp.

Tre mediafilialer
För pressen kommer upplägget med de fasta serviceplatserna att innebära en bättre mediatjänst än tidigare. På alla tre ställena, Torsby, Grängesberg och Hagfors kommer media- filialer att upprättas med full service och kunnig personal. Där kommer att finnas arbetsplatser med dataservice, telefon och faxar och inte minst ISDN-linjer för bildöverföring. Resultat och kommentarer från de tävlande kommer också att finnas tillgängligt hela tiden.

Karlstad ger ny service till publiken
De karlstadbor som tidigare har kunnat se sträckor på nära håll och nu tycker att det blir för långt att ta sig ut till sträckorna, ges nya möjligheter. På Stora Torget kommer det att bjudas på dagens tävlande från Jumbotronen, jätteskärmen som kommer att visa TV-bilder som ännu ingen annan har sett. Direkt från någon av de fasta serviceplatserna, kommer filmerna att levereras för att underhålla karlstadpubliken på Stora Torget. Direkt från det internationella TV-bolaget Crysalis redigeringsbord i den futuristiska redigeringstrailern.
Hemmasittarna kommer kvällstid att bjudas TV-bilder av TV-sporten på SVT. En mix av eget material och det som produceras för resten av världen. Karlstad kommer att mönstra alla resurser Karlstad Kommun och näringslivet i kommunen har sent omsider fått upp ögonen för vilket värdefullt evenemang man hyser varje år.
Det enda årligen återkommande VM-arrangemanget i Sverige oavsett sportgren har man äran att vara värd för. Men under det senaste året har flera andra kommuner i Sverige visat ett stort intresse för Svenska Rallyt. Så stort att näringslivet i Karlstad nu har enats om att göra allt för att visa omvärlden att det är i Karlstad tävlingen ska ligga.
Vädrets makter kan ju ingen rå på men hänger det på engagemang så tänker man slåss för sitt rally. Landshövdingen i Värmland , Ingmar Eliasson ska göra allt som står i hans makt för att Karlstad ska få behålla Svenska Rallyt, har han sagt.

Preliminär tidplan i korthet.
Onsdag 7 februari

13.00 - 17.00 Fullfartstest
Torsdag 8 februari
07.00 - 15.00 Besiktning
15.30 FIA:s presskonferens Media center
19.00 Start Stora Torget Karlstad
Fredag 9 februari
07.00 Start etapp 1 Karlstad därefter körs 4 sträckor
14.56 Regrouping efter service i Torsby därefter körs 2 sträckor
ca 19.30 Målgång etapp 1 Karlstad
Lördag 10 februari
07.00 Start etapp 2 Karlstad därefter körs 4 sträckor
15.10 Regrouping efter service i Grängesberg därefter körs 2 sträckor
ca 21.50 Målgång etapp 2 Karlstad
Söndag 11 februari
06.30 Start etapp 3 Karlstad därefter körs 5 sträckor
ca 16.00 Målgång och prisutdelning Stora Torget Karlstad
16.45 FIA:s presskonferens Media center