Till  hemsidan!

8 - 10 februari 2008

Svenska Rallyt 1998 Svenska Rallyt 1999 Svenska Rallyt 2000
Svenska Rallyt 2001 Svenska Rallyt 2002 Svenska Rallyt 2003
Svenska Rallyt 2004 Svenska Rallyt 2005 Svenska Rallyt 2006
Svenska Rallyt 2007 Svenska Rallyt 2008 Svenska Rallyt 2010
Svenska Rallyt 2011 Svenska Rallyt 2012 Svenska Rallyt 2013
Svenska Rallyt 2014 Svenska Rallyt 2015 Svenska Rallyt 2016
Svenska Rallyt 2017 Svenska Rallyt 2018  



SVT´s sändningar från Svenska Rallyt
7/2 20:00 SVT24 Direktsänder Superspecialen
8/2 23:20 SVT2 Höjdpunkterna från fredagen
9/2 22:45 SVT2 höjdpunkterna från lördagen
10/2 17:03 SVT24 Höjdpunkterna från Rallyt
-"- 18:30 SVT1 -"-
SVT Sport sänder också motor i sina ordinarie sändningar. Sportnytt sänds varje vardag enligt följande:
07.10, 08.10 och 09.10 i SVT1, 15.30, 18.30 och 21.30 i SVT24 samt 22.03 i SVT2. Sportnytt sänds även 19.45 i SVT1 på lördagar och på söndagar 20.30 är det Sportspegeln i SVT1.
   
Tidsschema Svenska Rallyt Länk till Rallyradion WRC>>

Länk till Rallyradion SR>>
SR sänder Torsdag 19:06-21.00
Fredag 09:03-19:00
Lördag 08:30-16:45
Söndag 08:03-15:30


09-09-03 Svenska Rallyt byter namn – och tar in på hotell
Högkvarter på Elite Stadshotellet Karlstad i VM-comebacken 2010

2010 är Svenska Rallyt tillbaka i rally-VM. Samtidigt byter den svenska deltävlingen namn och adress.
Svenska Rallyt blir Rally Sweden och tar in på hotell – Elite Stadshotellet i Karlstad.
– En prestigebokning för oss, säger hotelldirektören Fredrik Thorsvret.

11-14 februari 2010 gör Svenska Rallyt comeback i VM. Efter ett år i mästerskapets "väntrum" satsar organisationen för den svenska deltävlingen återigen med full kraft.
bansträckningen i 2010 års premiärtävling i mästerskapet blir nordligare för att garantera is på vägarna och dessutom flyttas serviceplatsen tillbaka till flygplatsen i Hagfors.

Men nyheterna blir fler än så. I går kallade Svenska Rallyt till presskonferens för att bland annat berätta att man byter namn på tävlingen, tar in på hotell med sin tävlingsledning och presscenter samt gör ett nytt försök att kombinera VM och SM.
Platsen för presskonferensen var given – Elite Stadshotellet Karlstad.
– Februari månad 2008 var inte rolig för hotellnäringen i Karlstad. Vi tappade mest i landet, 30 procent, jämfört med samma månad 2007, konstaterar hotelldirektören Thorsvret, som har 138 rum och en rad konferenslokaler att erbjuda VM-arrangören.
– Stadshotellet är mycket väl anpassat till våra behov. Det här blir ett riktigt bra högkvarter, säger Bertil Klarin och blickar ut över Klarälven från en hotellbalkong på andra våningen.

Thorsvret ser fram emot samarbetet med Svenska Rallyt.
– Vi är vana att ha konferensgäster här på dagtid. Svenska Rallyt ska vara här i tio dagar och vi förväntar oss att hålla igång 24 timmar om dygnet. Det blir roligt, säger han och ser förväntansfull ut.
Internationellt har Svenska Rallyt under en lång rad år burit namnet Swedish Rally. Från och med 2010 blir det Rally Sweden i stället.
– Språkligt är Rally Sweden mer riktigt och efter att ha stått utanför mästerskapet ett år känns det rätt att göra den här förändringen, säger Klarin.
För Svenska Rallyts VD känns det dessutom rätt att göra ett nytt försök att arrangera en SM-deltävling parallellt med VM. 2008 regnade SM bort i Svenska Rallyt. Med en nordligare sträckning hoppas Klarin på bättre tur den här gången.
– Upplägget på SM-deltävlingen blir det samma som 2008. De nationella ekipagen inleder tävlingen med Superspecialen på Färjestadstravet fredag kväll och kör sedan hela lördagens etapp innan de går i mål i Hagfors.
Lördagsetappen innehåller klassiska sträckor som Sågen, Hagfors Sprint, Fredriksberg och, inte minst, Vargåsen. Det är på den sistnämnda ett av VM-seriens mest fruktade krön, Colin´s Crest, finns.
08-12-11 Svenska Rallyt tillbaka till Hagfors
Svenska Rallyt kommer från och med 2010 att vara tillbaka i Hagfors. Fia hade som krav att man flyttade till snösäkrare områden och framförallt ville man inte ha remoteserviceplatser. Något som teamen inte gillade.

2010 kommer Svenska Rallyt att inledas med en invigning och superspecial på i Karlstad. Därefter flyttar rallyt till Hagfors.
08-02-12 Ramona rapporterar från Svenska Rallyt
I helgen var det säsongspremiär för Miriam och Ramona då Svenska Rallyt gick av stapeln i de värmländska skogarna. Med endast 2-3 träningsmil i ryggen var målet med tävlingen att ta sig runt och att få en bra känsla för bilen.

På grund av tövädret var vägarna var otroligt svårkörda och spåriga och totalt bröt över en tredjedel av startfältet.
-”På ss4 fick vi problem då vi fick ett kast i utgången på en snäv högerkurva. Bakvagnen kom ut i den lösa snömodden där det var noll fäste, och samtidigt smalnade vägen av. Detta gjorde att vi drev ner med bakvagnen i dikeskanten och då diket var väldigt brant klarade vi inte av att ta oss upp på egen hand. Därmed hann vi inte fram till nästa sträcka i tid utan tvingades bryta fredagens etapp.

Däremot fungerade det problemfritt för Ramona och Miriam under lördagens etapp, sånär som på ett krokigt styrstag som gjorde att de fick ta det extra försiktigt under ett par sträckor innan de kom in till servicen.

På söndagen var det endast Ramona och Miriam som höll det svenska Subarusteamets fana i topp, då både Hasse och Oscar brutit p.g.a. tekniska problem. Det gjorde tjejerna med bravur, då de lyckades köra ifrån flera VM-åkare. –”På söndagen kände vi att vi började bli lite varmare i kläderna och jag hade mer förtroende för bilen. Kul att vi hängde med hyfsat tidsmässigt trots att vi åkte med säkerhetsmarginal. Vi hade ju ingen placering att tävla om längre eftersom vi var tvungna att bryta på fredagen, så nu gällde det bara att ta vara på alla de nyttiga mil som fanns kvar” säger Ramona.

Svenska Rallyt var Ramona och Miriams första tävling tillsammans, och dessutom Ramonas andra tävling i en Gr.N-bil. –”Nu gäller det bara att nöta mil och att skaffa mer erfarenhet!” säger Ramona. –”Vi ser fram emot nästa tävling som blir Bergslagsrallyt”.
08-02-10 Mikkelsen youngest to score WRC points with Swedish Rally Fifth
Fifth overall in the Uddeholm Swedish Rally was an outstanding result for Andreas Mikkelsen and co-driver Ola Fløene, with a previous best in the World Rally Championship of ninth in Rally Ireland in November 2007. Engine turbo boost problems throughout Friday’s Leg 1 made it a difficult start, but the team successfully replaced the necessary parts in Friday evening’s flexi-service, meaning Mikkelsen and Fløene could continue the remainder of the rally smoothly and with style.

Mikkelsen also made history today by being the youngest driver to score championship points in a WRC event, beating Matthew Wilson’s previous record of eighth in Rally Argentina at the age of nineteen.

Andreas said, “We had a positive shakedown and the car felt great. On the way to the start of the first stage on Friday morning though, there was something wrong with a turbo valve and we were more or less without turbo all of Leg 1. I must thank the Ramsport mechanics who had such a lot to do on Friday night: how they managed to do it all was just incredible. They’ve done a great job all weekend. On Saturday the car was working 100% and I also drove well so everything worked. We set some really good stage times and made up for some of the time lost on Friday, climbing a few places. Today we had a great fight with Matthew and it was too bad he went off because it was a good battle and as well as being sad for him, I would have preferred to have fought to the end! When we saw he had retired we just turned down our pace and concentrated on improving our pace notes for returning here in 2010. ”

It was a multiple triumph for youth as Finnish 22 year-old Jari-Matti Latvala became the youngest WRC event winner, breaking Henri Toivonen’s record with a win at the 1980 RAC Rally aged 24.

Andreas’s next rally event is Rally Finnskog, a round in the Norwegian Rally Championship which takes place on 16 February. The rally is located in the same region as the WRC event Rally Norway.
www.rallyfinnskog.no

www.andreasmikkelsen.com

08-02-10 Tredjeplatsen känns som en seger
En snurrning på gårdagens sista sträcka kostade Patrik Sandell och Emil Axelsson ledningen i PWRC-klassen. Men istället för att hänga med huvudet la svenskarna i en ännu högre växel. Efter flera sträcksegrar jagade de till slut ifatt tjecken Prokop och kunde ta hem en tredjeplats.

När mildvädret ställde till problem för arrangören, som tvingades ställa in flera sträckor, och då flera av de stora namnen i WRC-klassen föll ifrån, riktades mycket av intresset mot kampen i PWRC-klassen. Inte minst då mot svenskduon som under hela helgen körde med full attack genom skogarna och ledde klassen under större delen av rallyt.

Patrik Sandell och Emil Axelsson hade inte haft tid till mycket träning i sin nya Peugeot Super 2000-bil. De hade bara 15 mils test med sig i ryggen när Svenska Rallyt startade i torsdags. Men redan från den inledande superspecialen på Färjestads Travbana visade de att de tänkte vara med och slåss om tätpositionerna.

Under fredag förmiddag gick de upp i ledning. En position de sen bevakade ända fram till lördagens sista sträcka, då en onödig snurrning sinkade dem över två minuter, och petade ner dem till fjärdeplatsen.

Men i stället för att hänga med huvudet gav svenskarna sig tusan på att jaga ifatt Prokop, som då låg 16 sekunder före, och bärga en tredjeplats.
- ”Vi var helt inställda i morse på att vi bara SKA vara trea idag. Men Prokop åkte kanonbra och ökade tre snäpp jämfört med igår. Så vi tog i lite för lite i början och plockade bara nån sekund här och där på honom. Så då satsade vi rejält på långsträckan, SS17, och tog in elva sekunder” berättar Patrik Sandell.
- ”Sen blev vi lite nervösa när de började stryka sträckor. Vi visste ju inte hur många som skulle försvinna Tänk om de strök alla eftermiddagssträckor... Men när vi sen låg 1,4 sekunder efter Prokop innan sista sträckan då visste vi att det bara var full attack som gällde. Och när vi såg att folk stod och gjorde tummen upp åt oss några hundra meter föremål, då visste vi att vi hade grejat det” säger Patrik.

Och visst grejade killarna tredjeplatsen. Med marginal dessutom. Patrik och Emil vann de tre sista sträckorna och hade till slut över 11 sekunder ner till fyran Martin Prokop. I totallistan hamnade de på en elfte plats, och blev därmed bästa svenskar.

En av många som var nöjda med svenskarnas framfart var Per Brinkenberg, motorsportansvarig för Peugeot Sverige.
- ”Fantastiskt. Helt fantastiskt. Patrik och Emil har gjort en makalös insats med tanke på den korta framförhållningen och de korta testerna. Det är helt unikt att de kunna göra detta. De har visat att både bilen, teamet och de själva är i absolut toppklass. Vi är enormt stolta över dem. Nu är vi totalsporrade inför resten av säsongen” säger Per Brinkenberg.

Gert Blomquist, teamchef för Peugeot Sport Sverige instämmer.
- ”Vi visste ju att både bilen och killarna var bra. Men visste ändå inte var vi stod i förhållande till de andra teamen. Vårt mål var att vara bland de främsta och få med oss VM-poäng. Men att slåss om förstaplatsen var mer än vi hoppades på. Det känns faktiskt otroligt” säger Gert Blomquist.


Slutställning i Svenska Rallyt, PWRC-klassen:
1 Hänninen 2:59:08,7
2 Ketomaa +1:23,2
3 Sandell +1:51,8
4 Prokop +2:03,0

08-02-10 Svenska Rallyt - Inte som det var tänkt för Flodins del
- "Det blev ju inte alls som vi tänkt oss" summerar Patrik Flodin slutresultatet i årets Svenska Rally.
- "Vi var helt klart på plats för att vinna rallyt".

Så blev nu inte fallet. Redan på fredagens första kurva snurrade han och tappade ca en halv minut.
- "Jag var väl antagligen lite överladdad och oturligt snurrade vi så dumt att jag tappade tid när jag fick försöka backa och krångla".

De rasade brutalt ner till en elfteplats i totala resultatlistan, men körde sedan på i ett både högt och stabilt tempo. På fredagens näst sista sträcka hade de därför avancerat upp till en tredjeplats.

Dessvärre inleddes även lördagens sträcka som dagen innan. Sträckan var i dåligt skick med bara grus framme och den var så dålig att den sedan ströks för genomkörning en gång till. Just i den här kurvan fanns dock isen kvar, vilket många förare innan också missat:
- "Jag lyssnade på noten som Göran läste och han läste is, men eftersom det inte funnits is överhuvudtaget tidigare lyssnade jag helt enkelt inte"
Eftersom många åkt av före, bland annat Mads Östberg som förlorade sin topplacering här, var det rejält uppkört. Patrik och Göran kom långt ut och satt därmed rejält fast. Som tur var fanns det publik på plats som kunde hjälpa de tillbaka på vägen igen. Men tidsförlusten var hel 13:40,4 minuter och tredjeplatsen förvandlades till en nittondeplats.

De arbetade upp sig under de nästkommande sträckorna till en sjuttondeplats till den elfte sträckan. Då gick motorn varm och de beslutade att avbryta rallyt för att inte riskera motorn.

Men Patrik och Göran gav inte upp!
- "Vi är här för att köra rally och då gör vi det även om vi ligger en halvtimme efter" skrattade Patrik och startade om med strafftidstillägg som gjorde att de inför dagen låg på en 20:e plats och hela 29:41.0 minuter efter.

Liksom under de problemfria sträckorna under rallyt, höll de upp ett både högt och jämnt tempo och vann bland annat söndagens andra sträcka (SS16).

Tyvärr drabbades de av en punktering på den näst sista sträcka och tappade över en minut till. Sista sträckan var grusig och de slog av lite på tempot på den.
- "Jag är givetvis långt ifrån nöjd med hur rallyt förflöt och hur långt efter vi kom" sammanfattar han "Men körmässigt tycker jag ändå att det periodvis gått bra. Så på så sätt är jag ändå rätt nöjd".

Patrik hade förövrigt ny co-driver i sin högerstol, Göran Bergsten. Det samarbetet fungerade perfekt från första början.
- "Det har funkat klockrent i bilen mellan mig och Göran" säger Patrik men avslutar:
- "Fast... det var förståss vinst vi var här för"

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följt GrN-VM stäcka för sträcka.

Svenska Rallyt GrN-VM
1. Juho Hänninen (Fin) 02:59:08.7
2. Jari Ketomaa 03:00:31.9 +1:23.2
3. Patrik Sandell (S) 03:01:00.5 +1:51.8
4 Martin Prokop (Cz) 03:01:11.7 +2:03.0
5. Uwe Nittel (D) 03:03:04.0 +3:55.3
6 Toshiro Arai (J) 03:03:31.6 +4:22.9
7. Armindo Araujo (P) 03:05:03.9 +6:05.2
8 Bernardo Sousa 03:07:17.3 +8:08.6
9 Simone Campedelli (I) 03:07:18,0 +8.09.3
10. Subhan Aksa (In) 03:13:33.6 +14:24.9
-
16. Patrik Flodin (S) 3:29:11,8 +31:03,1

Komplett resultatlista hittar du här>>
08-02-10 Latvala historisk - Yngste föraren att vinna en VM-deltävling någonsin!
Jari-Matti Latvala vann sin första WRC-deltävling och var dessutom den yngsta föraren någonsin som vinner en deltävling. (Jari-Matti är 22år). Han strålade i mål och säger att det är en otrolig känsla!
- "Nu har jag fått bättre självförtroende och ser fram emot Mexico"

Även tvåan Mikko Hirovnen är nöjd.
- "Jag kom givetvis hit för att vinna, men jag gläds med Latvala"

Hirvonen var även först fram och krama sin landsman och teamkompis. Mikko klättrar även upp i ledning i förar-VM.

Även trean Gigi Galli är nöjd med sin tredjeplats och han tackar alla fans i Sverige.
08-02-10 SS18 - Ullen struken
Första sträckan kördes och mycket bekymrade förare kom imål och rapporterade om rejält grusig och dålig stäcka. Tävlingsledningen beslutade att INTE köra sträckan en gång till, utan det blir en regrouping istället.
08-02-09 Svedlund tvingas bryta efter dag 2
Svenska Rallyt blev inte alls den framgång som Oscar Svedlund och hans co-driver Björn Nilsson hoppats på. Målet var givetvis att försvara den seger som den kammade hem i fjolårets VM-rally på hemmaplan. De kom till start med en splitter ny Subaru GrN-bil. Så ny att man inte ens hunnit gjort någon test med motorn.
- "Det är väl det som är lite problemet" suckar Oscar "Bilen kom så pass sent att vi bara hann med ett stötdämpartest innan Svenska Rallyt drog i gång. Motorn var iväg samma vecka som rallyt startade på mappning, så vi han aldrig med något fullvärdigt test".

Redan från rallyts första sträcka har de haft problem med motorn som inte hänger med:
- "Vi får inte ut den effekten som vi ska och motorn går inte alls som den ska. För att inte riskera att motorn tar skada, väljer vi därför att avbryta rallyt" säger Oscar med vemod.
- "Vi siktar nu att få till bilen, så den är fit for fight inför SM"

Nästa deltävling i SM körs 1-2 mars och är Bergslagsrallyt.

Mer info hittar du på www.oscarracing.se där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.

08-02-09 Patrik och Emil tappade ledningen efter snurrning
Den svenska toppduon snurrade på dagens sista sträcka och tappade två och en halv minut. Därmed trillade de ner till fjärde plats.
”Det var en sån där liten grej som fick stora konsekvenser. Vi gled ut lite i ingången på en vänstersväng och tappade greppet lite. Och när vi fick fäste igen sögs nosen in och vred runt bilen i 90 grader. Först trodde vi att vi lätt skulle komma loss för egen maskin, men det tog ett par minuter innan vi var därifrån med hjälp av publiken” berättar Patrik Sandell.

Fram till dess hade Patrik och hans kartläsare Emil Axelsson kört snabbt och säkert hela dagen och bevakat sin ledning med bland annat flera sträcksegrar. Men tilltaget på SS14 innebar att värsta konkurrenten, finländaren Juha Hänninen, kunde ta sig upp i en komfortabel ledning. Svenskarna trillade ner till en fjärde plats och får ställa in sig på att jaga under morgondagen.

Trots missen låter Patrik och Emil inte särskilt nerslagna när de summerar de två första tävlingsdagarna i sin nya Peugeot 207 Super 2000.
”Vi har väl 16 sekunder upp till en tredjeplats nu och det kanske vi kan köra oss till imorgon. Men ska vi ta ytterligare placeringar så är det mer än vad vi kan påverka själva. Men vi kommer att köra på med full attack imorgon och försöka bjuda publiken på en bra show” säger Patrik.
”Framförallt har vi haft riktigt riktigt kul här i bilen, och det är ju ändå därför vi sysslar med rally. Vi har ju bara 18 tävlingsdagar på hela året i bilen. Så vi passar på att njuta” tillägger Emil Axelsson.
Imorgon avslutas Svenska Rallyt med 6 specialsträckor på sammanlagt 96 km. Patrik och Emil ligger på totalt 12:e plats och är därmed fortfarande bästa svenskar.

Ställning i PWRC efter 14 av 20 sträckor:
1 Juho Hänninen 2:12:46,4
2 Jari Ketomaa +1:08,1
3 Martin Prokop +2:11,9
4 Patrik Sandell +2:28,3
12. Oscar Svedlund +10:50,8
18. Patrik Flodin +29:40,7

08-02-09 SS12 inställd
På grund av mildvädret och det mjuka underlaget har tävlingsledningen beslutat att ställa in SS 12 Horssjön 2.

08-02-08 Patrik och Emil i ledning efter första dagen
Det har gått i raketfart hela dagen för Patrik Sandell och Emil Axelsson. Efter åtta sträckor leder de PWRC-klassen i Svenska Rallyt.

Redan på första sträckan i morse visade svenskarna att de tänkte vara med och slåss i täten. Det har blivit täta fajter främst med finländarna Hänninen och Ketomaa. Sakta men säkert har dock Patrik och Emil tagit sekunder i sin Peugeot Super 2000.
- ”Inga som helst problem. Bilen funkar klockrent, så det är bara för oss att stå på i samma tempo i två dagar till”, säger Patrik Sandell.

Tider efter 8 av 20 sträckor:
1 Sandell
2 Hänninen +15,9 sek
3 Flodin +59,3 sek
4 Ketomaa +1:07,2 sek
(10) Svedlund +2:50,8
08-01-07 Daniel laddad inför hemmastarten - torsdagens test gav positiva indikationer
På torsdagen testade Daniel Carlsson sin Peugeot 307WRC tillsammans med Bozian Racing i skogarna utanför Munkfors i Värmland. Om Daniel var laddad tidigare så är han det än mer efter testet - "en av de absolut bästa WRC-bilar jag kört", var omdömet.

Att det till och från var problem med Peugeot 307WRC när Peugeots fabriksteam använde den i rally-VM är ingen hemlighet. Numera körs några av bilarna av fabriksstallets tidigare satellitteam, Bozian Racing, som fortsatt att utveckla dem. Teamet har med framgång tävlat i franska mästerskapen och vissa VM-deltävlingar, och nu sköter de alltså Daniels bil i rally-SM. Efter testet är Daniel positiv:
- Detta är absolut en av de bästa bilar jag kört. Teamet har fått till bilen bra, omfattande förbättringar har gjorts sedan tidigare och bilen ger mig självförtroende i körningen. Vi har absolut chans att göra bra ifrån oss, säger Daniel entustiastiskt.

Inför starten i rally-SM har det varit mycket arbete och även ett visst mått av hemlighetsmakeri kring hela satsningen. Vad allt har handlat om annonserades vid en presskonferens i Karlstad på onsdagen, nämligen att Daniel tillsammans med samarbetspartnern Nordisk Mobiltelefon avser att TV-sända hela sin körning live inifrån bilen. Det hela blir möjligt tack vare Nordisk Mobiltelefons nät, baserat på det gamla NMT-nätet, med täckning över nästan hela Sverige.
- Vi kommer att strömma ut livebilder via Nordisk Mobiltelefons anslutningar ur vår bil. Där finns också en extra box som sänder ut vår position och hastighet. Vi jobbar febrilt för att ge publiken tillgång till detta live på Internet redan under Uddeholm Swedish Rally - men fokus är på testning och experimenterande, så vi vet inte vilka barnsjukdomar som kan uppstå. En sak är jag dock helt säker på - detta är framtiden! säger Daniel.

Imorgon, fredag, börjar SM-tävlingen med superspecialsträckan på Färjestadstravet i Karlstad. Sedan kör ekipagen sträckor under lördagen innan det är målgång på söndagseftermiddagen. Daniel är laddad och tror han har chans att vara med i toppen:
- Bilen känns fantastiskt bra och borde vara konkurrenskraftig. Hade förutsättningarna varit samma för alla hade jag definitivt trott på seger, men vi ska komma ihåg att ekipage som är nominerade för både SM och VM kör sträckorna tidigare än oss, och de har dessutom rekognoscerat dem två gånger istället för en som vi. Men jag tänker absolut fajtas i toppskiktet i SM - något annat sikte finns inte.
08-02-07 Sandell snabbast på Shakedown
Patrik Sandell och Emil Axelsson var snabbast I PWRC-klassen på dagens shakedown inför Svenska Rallyt. Det var ett starkt formbesked inför VM-rallyt som inleds senare ikväll.

Det har varit nöjda miner hos Peugeot Sport Sverige under dagen. Ett lyckat första test med Super 2000-bilen tidigare i veckan följdes nu av en lika bra shakedown i förmiddags. Vartefter tiderna från de olika teamen trillade in bekräftades dessutom känslan att man verkligen hittat rätt med bilen. Med tiden 1:11:0 var de snabbast av de 21 ekipagen i PWRC-klassen.
- ”Man ska vara försiktig med att dra några slutsatser av tiderna från en shakedown. Vi kan inte riktigt veta hur vi står oss jämfört med de övriga teamen förrän imorgon, då rallyt startar på allvar. Men känslan i bilen är helrätt, och med den korta tid vi haft på oss att lära den nya bilen så känns det fantastiskt bra”, säger Patrik Sandell.

Senare ikväll inleds rallyt med en publiksträcka, en så kallad superspecial på Färjestads Travbana. Patrik och Emil startar där som första bil.

Tider Shakedown:
1 Sandell 1.11.0
2 Hänninen +0,3 sek
3 Prokop +0,6 sek
08-02-07 Sordo fem minuters tidstillägg
Daniel Sordo hade problem med sin motor i Monte Carlorallyt och bröt pga turboproblem. En ny turbo sattes in och Sordo startade enligt superrallyreglerna. Efter rallyt konstaterade man skador på motorn, som teamet bytte och därmed får Sordo fem minuter i straff tid på Svenska rallyt
08-02-07 Fords Mikko Hirvonen, en av förhandsfavoriterna i Svenska Rallyt
På fredagsmorgonen inleds det svenska VM-rallyt ”på riktigt” efter torsdagens prolog i Karlstad. Ifjol vann Marcus Grönholm i Ford Uddeholm-Swedish Rally, i år sägs en ny finne i en Ford Focus RS stå på tur …

Mikko Hirvonen
Efter en tredjeplats ifjol samt seger i det efterföljande norska VM-rallyt, är Ford-teamets försteförare, finländaren Mikko Hirvonen en av förhandsfavoriterna till segern i Svenska Rallyt 2008.
- Alla frågar mig om jag känner att jag är förhandsfavoriten i rallyt. Det finns dock flera möjliga segrare, och jag är en av dem, men jag framhåller inte mig själv som förhandsfavorit, förklarar Mikko Hirvonen ödmjukt med ett tillägg om att han känner viss press.
- Men jag hade också press på mig i Monte Carlo också, där jag fick ett bra resultat (2:a), fortsätter han.

Märkes-VM
Ford-teamets styrka ligger i helheten och jämnheten. Teamet under britten Malcolm Wilsons ledning, utstrålar harmoni samtidigt som det finns en målmedvetenhet att nå framskjutna placeringar för förarna som tillsammans tar många poäng i märkesmästerskapet. 2006 och 2007 har BP Ford Abu Dabi World Rally Team, kört hem världsmästartiteln för tillverkare.

Jari-Matti Latvala
Utöver den 27-årige Mikko Hirvonen ingår den 22-årige landsmannen Jari-Matti Latvala i Ford-teamets grunduppställning. Det är fjärde gången som Latvala kommer till start i Svenska Rallyt.
- Ett riktigt vinterrally är alltid jättekul. Jag har kört många vinterrallyn, och känslan av att köra fort på snö och is är verkligen härlig, säger Jari-Matti Latvala och tillägger att det finns en speciell känsla i att köra så mycket på sladd som man gör i ett vinterrally.
- Det är en körstil som gör det enklare att ta kurvorna, fortsätter han.

Kahlid Al Qassimi
Tredjeman hos Ford är 35-årige Kahlid Al Qassimi från Abu Dabi. För hans vidkommande är det första VM-rallyt på snö över huvud taget.
- Jag har endast kört ett kortare test på snö och is tidigare, så jag har ytterst liten erfarenhet av detta underlag sedan tidigare, säger Kahlid Al Qassimi och tillägger att han försöker lära sig tekniken med att köra så mycket som möjligt på sladd.

Svenska Rallyt inleds på torsdagskvällen med en kort prolog på Färjestads Travbana, medan rallyt drar igång på allvar på fredagsmorgonen.
08-02-06 P-G mot Petter i het rallyduell
P-G Andersson mot Petter Solberg, Sébastien Loeb mot Mikko Hirvonen. Där har ni två heta dueller att se fram emot när Uddeholm Swedish Rally inleds med Superspecialen på Färjestadstravet torsdagen den 7 februari.

I fjol kom över 16.000 åskådare till Färjestadstravet för att se världseliten i rally göra upp på den spektakulära sträckan. Intresset är minst lika stort i år.
Superspecialen på Färjestadstravet körs som SS1 torsdag kväll och som SS8 ett dygn senare. Startlistan, som är preliminär till ett domarmöte torsdag förmiddag, innehåller flera spännande dueller.
Första paret ut på banan är Patrik Sandell och norrmannen Eyvind Brynildsen. Båda är anmälda till Grupp N-VM och kör helt olika bilar. Sandell rattar en Peugeot 207 Super 2000 medan Brynildsen ställer upp i en Mitsubishi Lancer.

Även i det andra och det tredje heatet blir det svenskt i form av Grupp N-förarna Patrik Flodin (mot Jari Ketoma) och Oscar Svedlund. Oscar vann klassen i Uddeholm Swedish Rally 2007 – sedan finländaren Juho Hänninen diskvalificerats som "segrare" efter målgång. Nu ställs de mot varandra.

Efter ett antal Grupp N-heat bjuder arrangörerna på WRC-dueller av bästa märke. Eller vad sägs om:
• Morten Østberg, Norge-Khalid Al Qassimi, Förenade Arabemiraten.
• Matthew Wilson, Storbritannien-Urmo Aava, Estland.
• Conrad Rautenbasch, Zimbabwe-Andreas Mikkelsen, Norge.
• Henning Solberg, Norge-Toni Gardemeister, Finland.
• Chris Atkinson, Australien-Gigi Galli, Italien.
• Daniel Sordo, Spanien-Jari-Matti Latvala, Finland.
• Petter Solberg, Norge-P-G Andersson, Sverige.
• Sébastien Loeb, Frankrike-Mikko Hirvonen, Finland.
Inför SS1 öppnas arenan kl 17.00 och nedräkningen börjar en timme senare med diverse aktiviteter. Bland annat skriver toppförarna autografer i totohallen kl 18.30-19.00.
Därefter kommer tävlingen att invigas, en ceremoni som den celebra trion Prins Carl Philip, handelsminister Ewa Björling och landshövding Eva Eriksson kommer att hålla i.
Första paret ut i tävlingen, Sandell och Brynildsen, släpps iväg kl 20.04.
Superspecialen kommer att direktsändas i SVT 24 med start kl 20.00.

08-02-06 Svenska Rallyt rullar igång för Nyman
Det är mycket som står på spel i helgens tävling när både SM och Fordcup-poäng ska delas ut.
Men Team Nyman är grymt taggade för att kriga om toppoängen.

Det Svenska VM-rallyt drar igång imorgon torsdag och med namn som Sebastian Loeb, Mikko Hirvonen och Jocke Nyman kommer det att bli fart och fläkt i värmlandsskogarna.

Efter en hel del förberedelser både fysiskt som mentalt känner sig grabbarna redo för en tuff fight för att på söndag kunna stå som segrare i klassen.
www.jockenyman.com
08-02-06 Peugeot 207 S2000 på startlinjen i Svenska rallyt!
På torsdag startar Svenska Rallyt, en riktig klassiker i VM-cirkusen. På startlinjen står då Patrik Sandell och Emil Axelssons med sin nya Peugeot Super 2000.

Under söndagen och måndagen har svenskarna varit i Norge för ett tvådagarstest tillsammans med Peugeot Sport. 15 mil specialsträckor har avverkats under närmast perfekta vinterförhållanden. Ett test som gav mersmak.
- Bilen känns grymt snabb och lättkörd. Den påminner mycket om en Super 1600 i körsättet, fast det driver på mycket mer eftersom den är fyrhjulsdriven, berättar Patrik Sandell. Men jag känner att jag redan nu kan behärska den och placera den på vägbanan som jag vill.

Patrik och Emil blev Juniorvärldsmästare 2006 i just en Super 1600-bil, vilket kanske är en av förklaringarna till att de redan från början verkar känna sig hemma i bilen. Med Super 2000-bilen tävlar de i den så kallade Grupp N-klassen, eller Production World Rally Championship (PWRC), som är klassens riktiga namn.
- Enligt reglementet är det inte tillåtet med aktiv mellandiff, vilket gör den lite bångstyrig. Det är en hårfin avvägning mellan under- och överstyrning. Det vill säga för mycket sladd eller ingen sladd alls, men jag tycker att vi lyckats hitta en bra balans, summerar Patrik sitt premiärtest.

Även Gert Blomquist, teamchef på Peugeot Sport Sverige, verkar nöjd med vad han fått se.
- Vi gjorde ett vintertest med bilen tillsammans med fransmännen i fjol och den kunskapen har vi ju med oss. Nu har vi koncentrerat oss på en del finjusteringar och att få Patrik att känna sig bekväm. Och det verkar ha gått som det ska. Det känns som att Patrik och bilen har funnit varandra, säger Gert Blomquist.
08-02-06 Patrik Sandell kör Peugeot 207 S2000 i 6 VM-tävlingar!
Nu gör Peugeot Sverige en jättesatsning. Teamet har anmält att man kör den nya VM-serien i rally 2008! Och man gör det - som första team någonsin - i en Super 2000-bil. Första tävlingen blir Uddeholm Swedish Rally - Svenska Rallyt - mellan den 8 och 10 februari.
- Perfekt att få inleda på mitt favoritunderlag snö, jublar teamets nye förare, Patrik Sandell från Östersund.
Det blir alltså 24-årige Patrik Sandell från Östersund som tar över ratten i teamets Peugeot 207 Super 2000-bil. Med sig har han också sin codriver, östgöten Emil Axelsson, som i och med den nya satsningen tar ett år tjänstledigt från jobbet för att kunna satsa på rally på heltid, precis som Patrik.

Teamansvarig för det svenska Peugeot-teamet är smålänningen Gert Blomquist:
- Det är, vad jag förstår, den största satsning på rally som någonsin gjorts av en svensk importör!
Den bil som det svenska Peugeot-teamet ska tävla med är en Peugeot 207 Super 2000. Bilen har utvecklats i samarbete med Peugeot Sport i Frankrike och testades i nya IRC - Intercontinental Rallye Challenge - förra året.
S 2000-bilarna saknar turbo och tävlar i VM-sammanhang från och med i år i den nya VM-klassen för produktionsbilar, PWRC. Motståndare blir de etablerade turbobilarna i den så kallade N4-klassen i Grupp N.
- Peugeot Sport i Frankrike har tagit fram baskonstruktion och köregenskaper på asfalt, medan vi i Sverige tagit fram väghållningskit för snö och grus, och det har fungerat jättebra, säger Gert. Som ser fram mot att ta upp kampen mot de etablerade teamen i den nya VM-serien.

Egentligen gick anmälan till den nya VM-serien ut för en månad sedan, men FIA gav det svenska teamet dispens, eftersom man gärna ville ha en S2000-bil till start:
- S2000 är ju tänkt som klassen som ska ta över efter de betydligt dyrare WRC-bilar som kör hela serien, säger Gert.

Procuction World Rally Championship 2008 omfattar sex deltävlingar och det svenska teamet är anmälda till samtliga. Serien inleds med Uddeholm Swedish Rally i februari och omfattar därefter tävlingarna i Argentina veckan efter påsk, Grekland i slutet av maj, Turkiet i mitten av juni, Nya Zeeland i augusti och så den klassiska avslutningen - i England i slutet av november.
- Vi utesluter inte heller någon enstaka start i årets Intercontinental Rallye Challenge och i någon deltävling här hemma i Sverige, säger Per Brinkenberg, motorsportansvarig hos Peugeot Sverige.
Det är inte bara den svenska Peugeot-organisationen som står bakom den nya satsningen. Patrik har med sig egna, externa sponsorer och satsar fullt på samarbetet med den svenska Peugeot-organisationen.

Patrik Sandell är en av de nya, unga och hårdsatsande tävlingsförare som blir allt fler i svensk motorsport. Framför allt har den unge jämtlänningen satsat på Junior-VM, som han och Emil vann 2006. I förra årets serie - som vanns av en annan svensk förare, Per Gunnar Andersson, slutade Patrik och Emil på sjätte plats efter en problemfylld säsong.

Svenska Rallyt blir Sandells första i en fyrhjulsdriven rallyracer från Peugeot.

Förare: Patrik Sandell Codriver: Emil Axelsson
Född: 1982-04-21 Född: 1983-08-26
Längd: 183 cm Längd: 190 cm
Vikt: 71 kg Vikt: 84 kg
Bostad: Östersund Bostad: Linköping

08-02-05 Följ PG och Suzuki under Svenska Rallyt
Få resultaten i din mobiltelefon * kolla Suzukis WRC-hemsida
På torsdag startar Svenska Rallyt med en kort superspecial i Karlstad och fortsätter sedan fram till söndag. Det blir andra VM-deltävlingen för Suzuki World Rally Team och PG Andersson och Toni Gardemeister. Succédebuten i Monte Carlo-rallyt med fina sträcktider och åttonde plats med en VM-poäng för PG gav mersmak. Nu siktar Suzuki-teamet på mera erfarenheter och nya VM-poäng! Följ Svenska Rallyt via Suzukis WRC-hemsida eller få resultaten direkt i din mobiltelefon.


Goda nyheter för alla rallyintresserade. Lagom till Svenska Rallyt startar Suzuki den populära och praktiska servicefunktionen med resultat, nyheter, foton med mera via MOBILE-RALLYE.COM
Mobiltelefonservicen var i funktion redan under de två testtävlingar Suzuki körde ifjol i Rally de France på Korsika och Rally Wales GB i England. Tjänsten blev snabbt mycket uppskattad och många har efterlyst den även till årets säsong.

Vem som helst kan aktivera funktionen genom att gå in på webadressen http://mobile-rally.com och registrera sig. Det kan ske via mobiltelefonens webläsare eller via PC. Registreringen görs genom att skriva in sitt kompletta mobilnummer inklusive landsnummer. Direkt efter registreringen sänds ett textmeddelande till ens telefon med en länk till mobilportalen.

Mobiltjänsten är kostnadsfri. När nyheter och meddelanden sänds från webportalen registreras trafikkostnaden på ens mobilabonnemang. Kostnaderna varierar mellan olika bolag och information om dessa kan ges av den egna mobiloperatören. Under rallyts gång kommer de viktigaste meddelandena sändas ut automatiskt men man kan när som helst gå in och kolla bilder, resultat eller annat av intresse.

Ett annat bra sätt att följa PG, Toni och Suzuki World Rally Team är via hemsidan www.suzukisport.com och via www.pgandersson.se

08-02-05 Tider och info Svenska Rallyt
Svenska Rallyt har dragit igång med rekogonoseringen och på torsdag är det både shakedown och start för SS1.

Rallyt består av 20 specialsträckor som tillsammans mäter 340,24 km. Räknar vi in transportsträckorna är årets upplaga av Svenska Rallyt 1.440,08 km långt.


08-02-05 Patrik och bilen verkar ha funnit varann
På torsdag startar Svenska Rallyt, en riktig klassiker i VM-cirkusen. På startlinjen står då Patrik Sandell och Emil Axelssons med sin nya Peugeot Super 2000. En bil de inte haft möjlighet att provköra förrän tre dagar innan rallyt.

Under söndagen och måndagen har svenskarna varit i Norge för ett tvådagarstest tillsammans med Peugeot Sport. 15 mil specialsträckor har avverkats under närmast perfekta vinterförhållanden. Ett test som gav mersmak.
- ”Bilen känns grymt snabb och lättkörd. Den påminner mycket om en Super 1600 i körsättet, fast det driver på mycket mer eftersom den är fyrhjulsdriven. Men jag känner att jag redan nu kan behärska den och placera den på vägbanan som jag vill” berättar Patrik Sandell.

Patrik och Emil blev Juniorvärldsmästare 2006 i just en Super 1600-bil, vilket kanske är en av förklaringarna till att de redan från början verkar känna sig hemma i bilen. Med Super 2000-bilen tävlar de i den så kallade Grupp N-klassen, eller Production World Rally Championship (PWRC), som är klassens riktiga namn.
- ”Enligt reglementet är det inte tillåtet med aktiv mellandiff, vilket gör den lite bångstyrig. Det är en hårfin avvägning mellan under- och överstyrning, det vill säga för mycket sladd och ingen sladd alls, men jag tycker att vi lyckats hitta den balansen” summerar Patrik sitt premiärtest.

Även Gert Blomquist, teamchef på Peugeot Sport Sverige, verkar nöjd med vad han fått se.
- ”Vi gjorde ett vintertest med bilen tillsammans med fransmännen i fjol och den kunskapen har vi ju med oss. Nu har vi koncentrerat oss på en del finjusteringar och att få Patrik att känna sig bekväm. Och det verkar ha gått som det ska. Det känns som att Patrik och bilen har funnit varann” säger Gert Blomquist.

Svenska Rallyt startar med en superspecial på Färjestads Travbana på torsdag kväll och avslutas på söndag. Då har 20 specialsträckor på sammanlagt 34 mil avklarats.

Missa inte den nya hemsidan, med bland annat Sandell-TV, Blogg, Live-kommentarer från Patrik och Emil direkt från bilen under tävlingarna:
wwwpatriksandell.com

08-02-04 SR´s rallysajt öppnad igen
Varje år har SR en egen rallysajt som nu är öppen. Det finns många nyheter, bland annat kan du spela Svenska Rallyt i rallyspelet.
www.sr.se/rally

08-02-04 Celeber trio inviger Uddeholm Swedish Rally
Det blir en ytterst motor- och motorsportintresserad trio som kommer att delta vid invigningen av Uddeholm Swedish Rally torsdagen den 7 februari. Eller vad sägs om Prins Carl Philip, handelsminister Ewa Björling och landshövding Eva Eriksson!

På torsdag inleds den svenska VM-deltävlingen i rally. Första sträckan är förlagd till Färjestadstravet i Karlstad där även invigningen kommer att ske. Valet av invigningstrio kunde inte ha varit bättre.
• Prins Carl Philip är Hertig av Värmland, den svenska VM-deltävlingens beskyddare och innehavare av en förarlicens i racing.
• Handelsminister Ewa Björling (m) delar prinsens banracingintresse. Hemma i garaget har hon en lila Porsche 911 som hon gärna luftar på lediga stunder.
• Eva Eriksson har rallysporten i blodet. Hennes morbror, Nils Bender, tävlade i Svenska Rallyt till Midnattssolen 1956. Själv debuterade hon i rallybil i samband med Superspecialsträckan på Färjestadstravet 2007. Då pressade hon en Peugeot 107 runt banan inför tusentals imponerade åskådare.
I år blir det Ewa Björling som får chansen att köra en av tävlingens föråkarbilar på den spektakulära sträckan. Eva Eriksson kommer att sitta bredvid som kartläsare och stöd.
Efter det tar de mer seriösa uppgifterna vid för ovan nämnda trio – invigningen.
www.swedishrally.com.

08-02-03 Sandell nöjd med första dagen i Peugeot S2000
Bilen känns grymt snabb och lättkörd. Den påminner mycket om en Super 1600 i körsättet, det driver dock på lite mer här.
08-02-03 Flodin nöjd efter test av både bil och co-driver inför Svenska Rallyt
Patrik Flodin har gjort de sista förberedelserna inför Svenska Rallyt. Han kommer till start tillsammans med SYMS-Europe och bilen kom till Sverige och Värmland under torsdagen. På fredagen fanns teamet på plats i Helmia Motorsports tävlingsverkstad och begav sig under kvällen upp till Mittanderfors.

I helgen har han sedan testat både bil och ny co-driver under ett tvådagarstest i Norge.
- "Båda kändes kanon" skrattade Patrik efter testet. Med båda menade han, både bilen och Göran Bergsten. Göran är en rutinerad co-driver som varit bisittare åt Thomas Shie i flera år under Norska Mästerskapen. Han hoppade även in och läste under VM-rallyt med Henning Solberg, när Hennings ordinare kartläsare blev pappa.

Under lördagens test gjordes stora framsteg med bilinställningarna, medans söndagen bjöd på rejält snöoväder.
- "Snön verkligen vräkte ner, så det var tur vi hann med det mesta under lördagen. Bilen kändes bra och samarbetet med Göran fungerade skitbra. Nu ser vi fram emot starten." sammanfattar Patrik nöjt helgen.

Redan i morgon är det dags för inskrivning till Svenska Rallyt, sedan följer rekognosering och shakedown. Första sträckan startar sedan 20:04 med en superspeical på tordsdagkvällen.

Mer info och bildre på www.patrikflodin.com

08-02-03 Svedlund nöjd efter test - Redo att försvara fjolårssegern i Svenska
Oscar Svedlund och hans co-driver Björn Nilsson kommer att starta i Svenska Rallyt med en spliterny Subaru GrN. Bilen kom till Sverige så sent som i tisdags och har sedan dess varit iväg på bland annat besiktning och mappning. Mappningen är inte helt klar, bilen ska dit i början på veckan igen, men teamet har i helgen hunnit med ett två och en halv dags rallytest i Norge inför Svenska Rallyt.
- "Bilen kändes riktigt bra" säger Oscar nöjt efter att ha testat i två och en halv dag. "Motorn är som sagt inte helt klar, men vi hann med bland annat ett stötdämpartest och körde ca 30 mil SS. Bilen kändes vägmässigt sett otroligt bra! Den var lugn och följsam och det kändes helt enkelt j-kligt bra!" sammanfattar Oscar som nu ser fram emot att få försvara sin seger i Svenska Rallyt.

På måndag är det dags för inskrivning och på tisdag och onsdag körs rekognoseringen. På torsdag är det shakedown och klockan 20:04 startar rallyt med Super Speical Stage Karlstad.

Mer info och bilder hittar du på www.oscarracing.se

08-02-01 Suzuki aims for more points on the snowy stages of Sweden
After racking up a World Championship point and proving itself capable of setting top six stage times on its full season debut in Monte Carlo, the Suzuki World Rally Team heads to Sweden with the aim of bringing both SX4 WRCs to a points finish.

The snowy stages around Karlstad are extremely specialised, but the team is hoping that its all-Scandinavian line-up of Toni Gardemeister and P-G Andersson will provide some much-needed local knowledge.

Although the stage surfaces consist of snow and ice, Sweden is ironically one of the quickest events of the year ­ as the cars run on narrow tyres with studs that provide even better grip than an ordinary gravel rally. When it snows heavily, thick snowbanks form by the side of the Swedish stages to line the route. Part of the black art of driving the Swedish Rally is to know how to use those snowbanks effectively, by Oleaning¹ the car against them in order to guide it through the corner. This is a delicate balancing act though: if a driver leans too hard the car will simply crash through the snowbank and get stuck. Too much contact with the snow can also clog radiators and cause overheating, so it is always to keep a clean but fast line.This year's snowfall may not be as heavy as that of previous years, so it will be important for the drivers to look after their tyres in order not to lose too many studs.

The rally gets underway on Thursday night and covers a total of 20 special stages before the finish on Sunday afternoon.

Car news ­ Suzuki SX4 WRC n.11 (Gardemeister) and n.12 (Andersson):
For Suzuki, Sweden is a comparatively new experience as it has only visited the event twice previously, with a Super 1600 car. Those outings have always been positive, as P-G Andersson has won the class in his home rally with Suzuki on both occasions.

In mid-January Suzuki completed a pre-event test in northern Sweden near Kall, accumulating around 600 kilometres with both drivers. The SX4 WRC set some respectable times, but most importantly of all it was reliable ­ allowing the drivers to establish some useful base settings that will be used to start the rally. The team also gained valuable data from the opening round of the WRC in Monte Carlo last weekend, which will be equally useful for Sweden.

Along with all the other factory cars the Suzuki SX4 WRC will use Pirelli¹s narrow OSottozero Ice-control tyre in Sweden, which has long studs designed to penetrate the surface snow and dig into the ice underneath. This will be the last year that the teams will use these special narrow tyres for snow events, as from 2009 the tyre size will be the same as it is on gravel in order to reduce the number of different wheel rims needed.

Driver news:
Both Toni Gardemeister and P-G Andersson count Sweden amongst their favourite rallies, having each racked up an impressive record of achievement there. This will be the 32 year-old Gardemeister¹s 10th Swedish Rally with a best result of third in 2005.

Gardemeister said:
- "I was very happy with the performance of the SX4 WRC in Monte Carlo. When things were going well we were less than a second a kilometre off the frontrunners, which is really good for the first rally. In Sweden I'm going to try to score some points, and I think we have a strong chance of achieving this judging by the performance and reliability showed by the SX4 WRC during the pre-Sweden test a few weeks ago. I¹m hoping a bit more snow will fall before the rally starts: I remember that last year the snow came very late, just before the rally got underway."

P-G Andersson, aged 27, comes from the village of Argang ­ around 100 kilometres down the road from the stages. As well as being a two-time Junior Champion, P-G was also the Swedish Super 1600 champion in 2003 and 2004. He has contested approximately 60 rallies in his homeland since the start of his career, including four Swedish WRC rounds. Andersson commented:
- "Scoring a driver¹s point in Monte Carlo with the SX4 WRC has given me a real boost going into my home rally, and I¹m feeling quite confident. But of course it will actually be harder to get a good result in Sweden than it was in Monte Carlo, as there will be more local experts and also a higher number of entries. If we can finish in the top 10, that would be a great result. I think there should be enough ice on the stages to find good grip, but if there is not so much snow then the speeds will be even faster than usual. Whatever happens, I¹m looking forward to it!"

Team news:
Suzuki heads to Sweden on the crest of a wave, having been delighted by the promising performance of the SX4 WRC in Monte Carlo and a championship point on its debut. Nonetheless, Sweden is an entirely different event that presents a new set of challenges. Once more the learning curve will be huge, with the team starting from scratch on this tricky and specialised surface. Nonetheless, Suzuki is aiming to finish with both cars in the points in Sweden.
- "This is a very tough objective, but we would not set it if we did not think that it was achievable,"said Nobuhiro OMonster¹ Tajima, Suzuki World Rally Team principal. ³Monte Carlo was a dream debut for us, but we want to go one better now. I believe that we have already shown the clear potential of the SX4 WRC so it is down to us to build on that potential from here on. Sweden is a very exciting event for all of us and especially for P-G as it is his home rally, but once more my instructions to the drivers will be to bring the car home above all. By accumulating as many kilometres as we can and learning step by step, we will continue to make progress."

08-02-01 Träffa rallystjärnorna innan rallyt - Petter, Atkinson, P-G mfl
Bror Danielsson Bil har som vanligt flera av världsstjärnorna hos sig på besök innan rallyt.

Onsdagen den 6 februari är P-G och Jonas först och du får chansen att träffa dem på plats från klockan 18:00. Dagen därpå kommer Prodrive med Petter Solberg och Chris Atkonson att finnas på plats mellan klockan 17-18. Även Swedish Dealerteam finns på plats och du är välkommen in båda dagarna för att prata rally med dem!

Mer info: http://www.brordanielssonbil.se/

08-02-01 P-G lovar Monte-taktik även i hemmarallyt
– Jag kommer att köra med samma taktik i Uddeholm Swedish Rally nästa helg som i Monte, förklarade PG Andersson när Svenska Rallyt AB höll presskonferens i Stockholm idag.
PG är rallyts stora svenska hopp efter sin förnämliga debut i WRC-bil i Monte Carlo för två veckor sedan, där han slutade åtta och tog sin och Suzukis första VM-poäng någonsin i huvudklassen.
– Hela det här året är ett läroår för mig och teamet i WRC-klassen. Liksom i Monte är jag fullt nöjd med en tiondeplats i Svenska och väntar mig minst lika hård konkurrens trots att det handlar om min hemmatävling.
Samtidigt är PG väl inkörd i Suzuki efter fyra säsonger med märket i junior-VM och två mästartitlar. Han känner de flesta i teamet, inte minst stallchefen själv Nobuhiro ”Monster” Tajima och vet att han har dennes fulla stöd och förtroende.
– Dessutom har jag mina mekar från JVM-teamet med mig, däribland svensken Stefan ”Pitan” Erixon, som också är chefsmekaniker på min bil.
Ytterligare en viktig svensk i stallet är Säffle-ingenjören Mats Karlsson, expert inte minst på tekniken bakom rallybilarnas fyrhjulsdrift. Karlsson rekryterades nyligen till teamet av Tajima, som sedan tidigare haft ett samarbete med värmlänningen.
– Mats är till stor hjälp då det gäller att hitta inställningar och väghållning, så att bilen blir lättkörd och effektiv.
Monte-framgången har gjort PG till kändis inte bara i rallyvärlden och hemma i Värmland. Den senaste veckan har han varit nedringd av svensk och utländsk media. Ännu mer uppmärksamhet väntar förstås till rallyt i Värmlandsskogarna, då en stor del av publiken kommer att heja fram PG som rallyts svenskhopp och kanske en blivande världsstjärna i WRC-klassen.
– Ja, det är kanske snart dags att starta en supporterklubb. Jag har inte riktigt hunnit dit än.

Med full säsong på programmet i år lär PG inte få mycket tid över till sitt gamla jobb som asfaltläggare.
– Men blir det någon vecka över så hoppar jag gärna in och träffar de gamla kompisarna.

Rally på heltid blir det inom kort även för PG:s kartläsare Jonas Andersson, som lämnar sitt jobb som arbetsledare i anläggningsbranschen i Norge.
Nu är det bara ett par dagar kvar innan PG, Jonas och resten av rallyts stora startfält börjar rekognosering av sträckorna, som de senaste dagarna fått en alltmer vintrig insamning.
– Det ser ut som att vi ska få ett riktigt vinterrally och vi tror på publikrekord, nu när norrmännen inte har ett eget VM-rally den här vintern, förklarade Sven-Åke Enochsson, styrelseordförande i Svenska Rallyt AB.

08-02-01 Daniel Carlsson kör SM-delen i Uddeholm Swedish Rally 2008
Hemmahoppet Daniel Carlsson kommer att starta i årets Uddeholm Swedish Rally. Säfflesonen satsar på SM-tävlingen som från och med i år ingår i det klassiska snörallyt. Detta för att tillsammans med nya samarbetspartnern Nordisk Mobiltelefon pröva ny teknik som i framtiden kan förbättra rallypublikens upplevelse samt säkerheten i sporten. Uddeholm Swedish Rally körs i Värmland den 7-10 februari.
– Jag kommer att starta rallyt i en Peugeot 307WRC som sköts av Bozian Racing i Frankrike. Bilmodellen är av det senaste snittet. Teamet och jag har mycket goda erfarenheter av att jobba tillsammans sedan säsongen 2004-2005. Då vi tillsammans skördade framgångar med Peugeots fabriksteam i rally-VM, säger Daniel Carlsson

Samarbetet har tagit form efter en längre tids samtal med Nordisk Mobiltelefon. Daniel har nu möjlighet att delta i hemmarallyt tack vare Nordisk Mobiltelefon, Teracom samt tidskriften Trucking som ges ut av Förlags AB Albinsson & Sjöberg. Avsikten är att under 2008 köra hela SM-serien, för att sedan sikta vidare mot WRC och IRC.
– Det känns fantastiskt skönt att ha fått den här pusselbiten på plats och kunna starta i Uddeholm Swedish Rally. Jag har varit benhård på att få rätt förutsättningar under tävlingen och när vi nu startar SM ihop på det här viset tycker jag det känns kanon. Både Nordisk Mobiltelefon och jag ser långsiktigt på den här satsningen och det finns ingen anledning att skynda in i en WRC-satsning just nu. Under året hinner jag få nya, färska mil i kroppen samtidigt som vi kan utveckla vårt samarbete, säger Daniel Carlsson.

Förutsättningarna i Daniels och Nordisk Mobiltelefons vardag är slående lika. Arenan är verkligheten - med skogar, berg, långa avstånd, tuffa förhållanden och högteknologiska produkter.
– Vi är mycket glada över att kunna inleda detta samarbete med Daniel Carlsson. Vi har länge följt Daniel Carlssons framgångsrika rallykarriär och nu vill vi bistå på det sätt vi kan för att ytterligare visa vårt stöd och främja hans möjligheter, säger Rikard Slunga vd Nordisk Mobiltelefon Sverige AB.

Daniel Carlsson är rallyförare med en diger meritlista från rally-VM, FIA World Rally Championship, och som de senaste fyra åren tagit VM-poäng i varje start i hemmarallyt. År 2006 stod han som förste svensk sedan 2002 på prispallen i rallyt. Vilken kartläsare Daniel kommer att köra rallyt med offentliggörs inom kort och ett pressmöte kommer att hållas onsdagen den 6 februari.

08-01-31 Klartecken från Klarin - VM-rally som planerat
Temperaturen sjunker i Värmland. Då är Uddeholm Swedish Rally det hetaste samtalsämnet.
– Klart det blir tävling. Något annat har aldrig varit aktuellt, säger tävlingschefen Bertil Klarin, känd för att ha vädergudarna på sin sida.

Med mindre än en vecka kvar till det svenska VM-rallyt har vintern återvänt till Värmland. Kylan har dragit in över tävlingsområdet och tagit med sig stora mängder snö.
– Det gynnsamma vädret ger oss en möjlighet att preparera vägarna och göra dem ännu bättre inför tävlingen den 7-10 februari. Bland annat har vi satt igång och vattnat shake down-sträckan och superspecialen som båda avgörs i Rally Village i centrala Karlstad, säger Klarin. Den luttrade tävlingschefen har tagit emot många samtal om just vädret de senaste dagarna.
– Det är samma visa varje år. I samband med Monte Carlo-rallyt uppstår alltid ett rykte som säger att Uddeholm Swedish Rally inte kommer att kunna avgöras.

De senaste 17 åren har det ryktet varit felaktigt. Så även i år.
– Vi kör som planerat, både VM och SM. I dagsläget finns det inget som talar för motsatsen, säger Klarin, gör tummen upp och hänvisar till prognosen för den närmaste veckan. Den skvallrar och mycket snö och kyla.
www.swedishrally.com

08-01-28 Mycket nytt i Svenska Rallyt 2008
Nedräkningen för Svenska Rallyt 2008 har börjat. VM-deltävlingen, som avgörs 7-10 februari, innehåller många nyheter. Bland annat har ledningen för rallyt samlat flera nyckelfunktioner på en och samma plats i Karlstad – Rally Village.

I fjol byggde och invigde Svenska Rallyt AB en superspecial på Färjestadstravet i Karlstad. Nu döper man området till Rally Village och utökar verksamheten i området med shake down-sträcka, den centrala serviceplatsen och rallyts högkvarter.
– Med allt det här på ett och samma ställe lever vi upp till de ökade krav på en modern layout som numera ställs på oss som VM-arrangör, säger Bertil Klarin, vd i Svenska Rallyt AB.
Men förändringarna är betydligt fler än så.
• Superspecialen körs, precis som i 2007, två gånger. I år kommer sträckan att avgöras som SS1 torsdag den 7 februari och som SS 8 kvällen därpå. SS1 kommer att direktsändas i SvT 24 med start klockan åtta på kvällen.
Rallyledningen räknar med storpublik och eftersom parkeringsplatserna i området är ytterst begränsade uppmanar man samtliga åskådare att följa skyltning till de parkeringsplatser varifrån bussar tar publiken till Rally Village.
• Bansträckningen är ny. För första gången på många år används gamla Svenska Rallyt-sträckor väster om sjön Fryken. De sistnämnda körs alls på fredag.
• Upplägget är helt nytt. Varje tävlingsdag (fredag, lördag, söndag) innehåller tre skogssträckor som körs både förmiddag och eftermiddag. Mellan för- och eftermiddagspasset besöker tävlingsbilarna en så kallad remote service. På fredag ligger den vid Vattenparken i Sunne, på lördag och söndag vid Älvstrandsgymnasiet i Hagfors.
• För första gången på tio år kommer en SM-deltävling att ingå i Svenska Rallyt. Möjligheten att återigen få starta i den svenska VM-deltävlingen har verkligen satt fart på intresset. Över 100 förare – däribland flera norrmän – har anmält sig. SM-deltävlingen omfattar Superspecialen fredag kväll samt de tre avslutande sträckorna på lördagens och söndagens etapper. SM kommer att han sin serviceplats i Hagfors.
• Populära Colin´s Crest, en av VM-seriens mest berömda hopp, kommer att avgörs två gånger lördagen den 9 februari. Precis som de två senaste åren kommer längden på hoppen att mätas. Den här gången kommer den som flyger längst att tilldelas Colin´s Crest Award, ett vandringspris som instiftats för att hedra minnet av 1995 års världsmästare som så tragiskt omkom i en helikopterolycka 2007.

08-01-18 Rallypubliken uppmanas ta bussen
Värmländsk media har åkt Rallybussen till Rally Village i Karlstad. Nu rekommenderar VM-arrangören att publiken gör det samma under Uddeholm Swedish Rally 7-10 februari. Torsdag och fredag i rallyveckan sätts bussar in för att transportera åskådarna från speciella rallyparkeringar i Karlstad centrum.

Ställ bilen - ta bussen! Det uppmanar Svenska Rallyt sina besökare att göra när de ska till Rally Village, centrum för rallyverksamheten i Karlstad. I, och i anslutning till, Färjestadstravet och Löfbergs Lila Arena har arrangören samlat flera av sina verksamheter: högkvarter, shake down-sträcka, huvudservice och superspecialsträcka.
De stora parkeringsplatserna i området kommer att vara upptagna. Det är därför publiken rekommenderas att ta bussen torsdagen den 7:e och fredagen den 8:e februari. Då kommer tusentals åskådare att vallfärda till Rally Village för att bland annat se världseliten på superspecialsträckan (SS 1 och SS 8) och följa mekanikernas arbete på serviceplatsen.

I samarbete med Karlstad Kommun, Region Värmland och Karlstadbuss arrangerar därför Svenska Rallyt speciella rallyparkeringar med kapacitet att ta emot 2.500 bilar. Från rallyparkeringarna (Sundsta, Borgmästarholmen och Sandbäcken) kommer det att avgå bussar till Rally Village ungefär var femte minut.

Till en av rallyparkeringarna, Sundsta, går linje 6 från Karlstadsbuss. Den är förstärkt och kommer under de aktuella dagarna att ha en alldeles ny hållplats - utanför Nöjesfabriken

www.swedishrally.com


08-01-18 Svenska Rallyt hedrar McRae med vandringspris

Colin McRae vann aldrig Svenska Rallyt. Ändå finns det en tydlig koppling mellan honom och den svenska VM-deltävlingen: Colin´s Crest, det världsberömda krönet på Vargåsen-sträckan.

Nu instiftar Svenska Rallyt ett vandringspris för att hedra Colins minne – Colin´s Crest Award. Nyheten presenterades på en presskonferens i Karlstad den 18 januari.Den 15 september i fjol omkom Colin McRae och hans 5-årige son Johnny i en helikopterolycka i Skottland. Dödsbudet mottogs med bestörtning. Rallysporten hade förlorat en av sina främsta ambassadörer och PR-personligheter.
Minnet av Colin McRae lever vidare, speciellt i Uddeholm Swedish Rally. Det är där, på Colin´s Crest Arena på Vargåsen-sträckan, tusentals åskådare årligen samlas för att se världseliten flyga långt.

De första officiella mätningarna i det berömda hoppet gjordes 2006. Då flög finländaren Mikko Hirvonen 40,8 m, ett resultat som fortfarande gäller som rekord.
Hur långt Colin McRae hoppade som längst finns det inga säkra uppgifter på, men de som sett skotten ladda över krönet sedan han debuterade i tävlingen 1987 försäkrar att Colin landade betydligt längre ner i backen.
Nu instiftar Svenska Rallyt AB ett vandringspris för att hedra Colin McRae. Colin´s Crest Award ska från och med i år tilldelas den förare som med sin bil hoppar allra längst från det berömda krönet på den klassiska sträckan. Priset kommer att överräckas till vinnaren i samband med prisutdelningen på Färjestadstravet den 10 februari.

www.swedishrally.com


Colin´s Crest Arena - vem hoppar längst där i år?
Vinnaren kommer att föräras Colin´s Crest Award.

08-01-13 Vinnande Fakta från Svenska Rallyts historia

Svenska Rallyt vinnarna 2007-1970:  
2007 Marcus Grönholm, FIN/T.Rautiainen, FIN Ford Focus RS WRC
2006 Marcus Grönholm, FIN/T.Rautiainen, FIN Ford Focus RS WRC
2005 Petter Sohlberg, N/Phil Mills, GB Subaru Impreza WRC
2004 Sébastien Loeb, F/Daniel Elena, F Citroën Xsara WRC
2003 Marcus Grönholm, FIN/T.Rautiainen, FIN Peugeot 06 WRC
2002 Marcus Grönholm, FIN/ T.Rautiainen, FIN Peugeot 06 WRC
2001 Harri Rovanperä, FIN/Risto Pietiläinen, FIN Peugeot 06 WRC
2000 Marcus Grönholm, FIN/T. Rautiainen, FIN Peugeot 06 WRC
1999 Tommi Mäkinen, FIN/Risto Mannisenmäki, FIN Mitsubishi Lancer Evo VI
1998 Tommi Mäkinen, FIN/Risto Mannisenmäki, FIN Mitsubishi Lancer Evo V
1997 Kenneth Eriksson/Staffan Parmander S Subaru WRC
1996 Tommi Mäkinen, FIN/Risto Mannisenmäki, FIN Mitsubishi Lancer RS
1995 Kenneth Eriksson /Staffan Parmander S Mitsubishi Lancer RS
1994 Thomas Rådström/Lars Bäckman S Toyota Celica GT4
1993 Mats Jonsson/Lars Bäckman S Toyota Celica Turbo 4WD
1992 Mats Jonsson/Lars Bäckman S Toyota Celica GT4
1991 Kenneth Eriksson/Staffan Parmander S Mitsubishi Galant VR4
1990 No rally due to bad weather conditions
1989 Ingvar Carlsson/Per Carlsson S Mazda 3 3 4WD Turbo
1988 Markku Alén, FIN/Ilkka Kivimäki, FIN Lancia Delta HF 4WD
1987 Timo Salonen, FIN/Seppo Harjanne, FIN Mazda 3 3 4WD Turbo
1986 Juha Kankkunen, FIN/J.Piironen, FIN Peugeot 05 T 6
1985 Ari Vatanen, FIN/Terry Harriman, GB Peugeot 05 T 6
1984 Stig Blomqvist/Björn Cederberg S Audi Quattro
1983 Hannu Mikkola, FIN/Arne Hertz, S S Audi Quattro
1982 Stig Blomqvist/Björn Cederberg S Audi Quattro
1981 Hannu Mikkola, FIN/Arne Hertz, S S Audi Quattro
1980 Anders Kulläng/Bruno Berglund S Opel Ascona 400
1979 Stig Blomqvist/Björn Cederberg S Saab 99 Turbo
1978 Björn Waldegård/Hans Thorzelius S Ford Escort RS 800
1977 Stig Blomqvist/Hans Sylvan S Saab 99 EMS
1976 Per Eklund/Björn Cederberg S Saab V4
1975 Björn Waldegård/Hans Thorzelius S Lancia Stratos
1974 No rally due to the energy crises
1973 Stig Blomqvist/Arne Hertz S Saab V4
1972 Stig Blomqvist/Arne Hertz S Saab V4
1971 Stig Blomqvist/Arne Hertz S Saab V4
1970 Björn Waldegård/Lars Helmér S Porsche 9 S
 
   
Svenska Rallyt vinnarna 1969-1950:  
1969 Björn Waldegård/Lars Helmér S Porsche 9 L
1968 Björn Waldegård/Lars Helmér S Porsche 9 T
1967 Bengt Söderström/Gunnar Palm S Ford Cortina Lotus
1966 Åke Andersson/S-O Svedberg S Saab 96 Sport
1965 Tom Trana/Gunnar Thermaenius S Volvo PV 544
1964 Tom Trana/Gunnar Thermaenius S Volvo PV 544
1963 Berndt Jansson/Erik Pettersson S Porsche Carrera
1962 Bengt Söderström/Bo Olsson S BMC Cooper
1961 Carl-Magnus Skogh/Rolf Skogh S Saab 96
1960 Carl-Magnus Skogh/Rolf Skogh S Saab 96
1959 Eric Carlsson/Mario Pavoni S Saab 93
1958 Gunnar Andersson/Niels Peder Elleman-Jacobsen S Volvo PV 544
1957 Ture Jansson/L. Jansson S Volvo PV 544 LS
1956 Harry Bengtsson/Å. Righard S VW
1955 Allan Borgefors/Åke Gustavsson S Porsche
1954 Carl-Gunnar Hammarlund/Erik Pettersson S Porsche
1953 Sture Nottorp/B.Jonsson S Porsche
1952”Grus-Olle” Persson/O. Norrby S Porsche
1951 Gunnar Bengtsson/S.Zetterberg S Lago
1950 Per-Fredrik Cederbaum/B. Sohlberg S BMW 3 7/3 8
 
 
Världsmästarna 1979-2007 VM-vinnande bilfabrikat
2007 Sébastien Loeb, F
2006 Sébastien Loeb, F
2005 Sébastien Loeb, F
2004 Sébastien Loeb, F
2003 Petter Solberg, N
2002 Marcus GrönholmFIN
2001 Richard Burns, GB
2000 Marcus Grönholm, FIN
1999 Tommi Mäkinen, FIN
1998 Tommi Mäkinen, FIN
1997 Tommi Mäkinen, FIN
1996 Tommi Mäkinen, FIN
1995 Colin McRae, GB
1994 Didier Aurio,l F
1993 Juha Kankkunen, FIN
1992 Carlos Sainz, E
1991 Juha Kankkunen, FIN
1990 Carlos Sain,z E
1989 Massimo Biassion, I
1988 Massimo Biassion, I
1987 Juha Kankkunen, FIN
1986 Juha Kankkunen, FIN
1985 Timo Salonen, FIN
1984 Stig Blomqvist, S
1983 Hannu Mikkola, FIN
1982 Walter Röhrl, D
1981 Ari Vatanen, FIN
1980 Walter Röhr,l D
1979 Björn Waldegård, S
2007 Ford
2006 Ford
2005 Citroën
2004 Citroën
2003 Citroën
2002Peugeot
2001 Peugeot
2000 Peugeot
1999 Toyota
1998 Mitsubishi
1997 Subaru
1996 Subaru
1995 Subaru
1994 Toyota
1993 Toyota
1992 Lancia
1991 Lancia
1990 Lancia
1989 Lancia
988 Lancia
1987 Lancia
1986 Peugeot
1985 Peugeot
1984 Audi
1983 Lancia
1982 Audi
1981 Talbot
1980 Fiat
1979 Ford
1978 Fiat
1977 Fiat
1976 Lancia
1975 Lancia
1974 Lancia
1973 Renault Alpine
(1972 Lancia)
(1971 Renault Alpine)
(1970 Porsche)
Antal segrar i VM-deltävlingar: Antal segrar för fabrikanterna 1973-2007:
36. Sébastien Loeb F
30. Marcus Grönholm FIN 30
26. Carlos Sainz, E
25. Colin McRae, GB
24. Tommi Mäkinen FIN
23. Juha Kankkunen, FIN
20. Markku Alén, FIN
20. Didier Auriol, F
18. Hannu Mikkola, FIN
17. Massimo Biassion, I
16. 6Björn Waldegård, S
14. Walter Röhrl, D
13. Petter Solberg, N
11. Stig Blomqvist, S
11. Timo Salonen, FIN
10. Richard Burns, GB
7. Gilles Panizzi. F
7. Bernard Darniche, F
7. Sandro Munari, I
6. Kenneth Eriksson, S
5. Markko Märtin, EST
5. Shekar Mehta, KEN
5. Jean-Pierre Nicolas, F
5. Jean-Luc Therier, F
4. Francois Delecour, F
4. Mikko Hirvonen, FIN
4. Michèle Mouton, F
4. Timo Mäkinen, FIN
3. Jean Claude Andruet, F
3. Jean Ragnotti F
3. Henri Toivonen FIN
2. Philippe Bugalsk, i F
2. Ingvar Carlsson, S
2. Mikael Eriksson, S
2. Mats Jonsson, S
2. Bruno Saby, F
2. Joginder Singh, KEN
2. Kenjiro Shinozuka, J
2. Achim Warmbold, D
1. Francois Duval , B
1. Jesus Puras, F
1. Harri Rovanperä, FIN
1. Ove Andersson, S
1. Roger Clark GB,
1. Harry Källström, S
1. Bernard Beguin, F
1. Raffaele Pinto, I
1. Fulvio Bacchelli, I
1. Guy Fréquelin, F
1. Per Eklund, S
1. Köysti Hämäläinen FIN
1. Anders Kulläng, S
10. Lancia
5. Peugeot 5
3. Citroën
3. Subaru
3. Toyota
3. Fiat
3. Ford
2. Audi
1. Mitsubishi
1. Renault
1. Talbot

Antal delsegrar för fabrikanterna
1973-2007:

7. Lancia
64. Ford
48. Peugeot
47. Subaru
43. Toyota
42. Citroën
34. Mitsubishi
24. Audi
21. Fiat
12. Renault/Renault Alpine
9. Datsun/Nissan 9
   
Världsmästare GrN  
2007 Toshihiro Arai J
2006 Nasser Al Attiyah QAT
2005 Toshihiro Arai J
2004 Niall McShea GB
2003 Martin Rowe GB
2002 Karamji Singh MAL
 
   
JuniorVärldsmästare  
2007 Per-Gunnar Andersson, S
2006 Patrik Sandell, S
2005 Daniel Sordo, E
2004 Per-Gunnar Andersson, S
2003 Brice Tirabassi, F
2002 Daniel Sola, E
2001 Sebastien Loeb, F
 

08-01-11 Sandell kör VM för Peugeot
De tidigare juniorvärldsmästarna i Rally, Patrik Sandell och Emil Axelsson, är anmälda till VM 2008 i en Peugeot Super 2000. Tillsammans med Peugeot Sport Sverige blir de därmed först i världen att köra hela VM-säsongen i en Super 2000-bil.

Strax innan anmälningstiden till Svenska Rallyt gick ut här om veckan lämnade Patrik Sandell och Emil Axelsson in sin anmälan. Men utan att berätta med vilket bilmärke.

Nu avslöjas det att det är Peugeot Sport Sverige som det handlar om. Och det rör sig om mer än bara ett tillfälligt samarbete inför VM-deltävlingen på hemmaplan. Som första team någonsin kommer man att köra hela VM-serien i en Super 2000-bil.

Super 2000-bilarna tävlar idag i den så kallade Grupp N-klassen, eller Production World Rally Championship (PWRC), som är klassens riktiga namn. I framtiden räknar dock FIA med att de ska ersätta dagens WRC-bilar i VM-serien. De nya bilarna är betydligt billigare att tillverka, men framförallt räknar man med att driftskostnaderna kommer att minska dramatiskt.
- ”Det känns stort att tillsammans med Peugeot vara först i världen att köra hela VM i en Super 2000-bil. Det är ju ändå de här bilarna som är framtiden. Och det är ju inte heller fel att inleda en sån här VM-satsning hemma i Sverige, och på snö dessutom – ett underlag jag kan i sömnen.” säger Patrik Sandell.

Bilens premiär i tävlingssammanhang skedde under Svenska Rallyt förra året. Då med Jimmy Joge bakom ratten. Den gången tvingades man tyvärr kasta in handduken tidigt på grund av mekaniska problem.

Idag, med ett års erfarenhet och utveckling av bilen, är Peugeot mogna att ta nästa steg och köra hela VM-serien. Men det var inget självklart beslut.
- ”Vi var inte alls inställda på att åka VM i år, men tänkte om när Patrik tog kontakt med oss och berättade om sina idéer” säger Gert Blomquist, teamchef för Peugeot Sport Sverige

Men även om man under året som gått hunnit långt med utvecklingen av bilen vill Gert Blomquist ändå tona ner förväntningarna.
- ”Eftersom bilen fortfarande är rätt ny räknar vi egentligen inte med att vi ska vinna tävlingar redan i år. Men om Patrik kör klokt som han brukar hoppas vi att han ska kunna vara med högt upp och plocka poäng” säger han.
- ”Jag är överhuvudtaget jätteimponerad både av Patrik och Emil och hela deras team. De jobbar otroligt professionellt på alla plan, så jag ser verkligen fram emot att få samarbeta med dem under året” avslutar Gert Blomquist.

Fakta Peugeot 207 Super 2000.
Motor: Fyrcylindrig 1998 cc.
Effekt: 280 hk,
Vridmoment: 250 Nm. Varvtalet är begränsat enligt reglementet till 8500 r/min.
Växellåda: Sexväxlad sekventiell, fyrhjulsdrift..
Bromsar: Ventilerade skivor och fyrkolvs Brembo-ok fram och bak.
Vikt: Lägsta tillåtna vikt för grus 1200 kg och asfalt 1150 kg.

www.patriksandell.com

08-01-04 Rekordstort startfält i Svenska Rallyt
Det blir rekordstort deltagande i Uddeholm Swedish Rally 2008. Totalt har 173 förare anmält sig till VM- och SM-deltävlingen 7-10 februari.
– Det är givetvis enormt glädjande för oss och, inte minst, för svensk rallysport, säger tävlingsledaren Bertil Klarin.

Torsdagen den 3 januari gick anmälningstiden för VM-deltävlingen ut. Dagen därpå kompletterades startlistan i Uddeholm Swedish Rally med 107 SM-förare! Det innebär ett startfältet på totalt 173 bilar.
– Vi har tillförlitlig statistik från 1973 och inte vid något tillfälle har tävlingen lockat lika många ekipage. Som mest har 158 förare varit anmälda. Det var 1988, berättar Klarin.
Uddeholm Swedish Rally blir den andra av fyra SM-deltävlingar 2008. Premiären, Bergslagsrallyt, avgörs i Hällefors 18-19 januari. Även till den tävlingen är intresset stort. 100 förare har anmält sig, den bästa siffran på flera år.
SM-deltävlingen Uddeholm Swedish Rally inleds med Superspecialen på Färjestadstravet (SS 8) fredagen den 8 februari. Därefter kör den nationella eliten de tre avslutande sträckorna i VM-rallyt såväl lördag som söndag.

Bland de anmälda återfinns en lång rad skickliga och respekterade förare. Förutom de som också är anmälda till VM-tävlingen (PG Andersson, Daniel Carlsson, Oscar Svedlund, Hasse Gustafsson, Patrik Sandell, Patrik Flodin, Joakim Roman, Ramona Karlsson och Lasse Storm) kan bland annat nämnas Mats Jonsson. Mats har vunnit Svenska Rallyt två gånger och har 13 SM-guld hemma i prisskåpet. Jonsson är regerande mästare i klassen Trimmat 4WD som också innehåller vassa namn som exempelvis Eddie Hörbing, Johan Rudengren och Dick Wicksell.

Victor Henriksson och Andreas Sjölander (Otrimmat 2WD), Jimmy Joge och Tommy Vestlund (Otrimmat 4WD) samt Stefan Jonsson och Per-Arne Sääv (Trimmat 2WD) är andra toppförare i det nationella startfält

Se hela anmälningslistan till Uddeholm Swedish Rally - SM på: www.raceconsulting.com

08-01-03 Hög kvalité på stort VM-startfält
64 förare kommer till start i VM-deltävlingen Uddeholm Swedish Rally 7-10 februari.
SM-rallyt med samma namn lockar ytterligare ett 100-tal ekipage.
– Det blir ett startfält som på den gamla goda tiden, säger tävlingsledaren Bertil Klarin belåtet.

Det svenska VM-rallyts dragningskraft på världens främsta rallyförare är fortsatt stort. När anmälningstiden gick ut den 3 januari hade 65 förare anmält sig.
– Överraskande många. Jag trodde det nya däckreglementet skulle påverka startfältet i negativ riktning. Nu får vi i stort sett lika många startande som 2007 då 67 anmälde sig, säger Klarin.
Kvalitén på startfältet är det heller inget fel på. Samtliga fyra fabriksteam finns på plats. Citroën kommer med regerande världsmästaren Sébastien Loeb och spanjoren Dani Sordo. Ford, som vunnit märkes-VM två år i rad, ställer upp med finländarna Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala samt Al Qassimi. Subaru mönstrar populäre norrmannen Petter Solberg och Chris Atkinson medan nykomlingen Suzuki gör sin första Svenska Rallyt-start med WRC-bil med Toni Gardemeister och värmlänningen, den regerande juniorvärldsmästaren, Per-Gunnar Andersson.
Ytterligare en svensk återfinns i det 18 bilar starka startfältet i WRC-klassen. Strax innan "stängningstid" anmälde sig nämligen Daniel Carlsson i en Peugeot 307 WRC för Bozian Racing.

Andra intressanta förare i WRC-bil i 2008 års upplaga av Uddeholm Swedish Rally är bland annat Henning Solberg, Gigi Galli, Urmo Aava och norrmännen Andreas Mikkelsen och Mads Østberg.

Det svenska VM-rallyt är årets första deltävling i Grupp N-VM, PWRC. Till premiären kommer inte mindre än 41 förare till start, varav 21 kommer att tävla om VM-poäng.
Bland de sistnämnda återfinns fjolårsvinnaren Oscar Svedlund från Karlstad, som tillsammans med Patrik Flodin, tilldelats var sitt wild card till tävlingen. Svedlund kommer, liksom stallkompisarna i det svenska Subaru-teamet, Hans Gustafsson och Ramona Karlsson, att köra den nya Impreza-modellen. Vad Flodin kommer att dyka upp i för bil är ännu oklart.

Något bilmärke har inte heller Patrik Sandell, juniorvärldsmästare 2006, redogjort för ännu. Klart är emellertid att han byter klass – från juniormästerskapet till Grupp N.
I samma klass blir det debut i Uddeholm Swedish Rally för Fiats Super 2000-bil, Punto Abarth. Den kommer att rattas av finländaren Kristian Sohlberg.
www.swedishrally.com

08-01-03 Daniel Carlsson anmäld till Uddeholm Swedish Rally 2008
Innan anmälningstiden till årets svenska VM-deltävling i rally, Uddeholm Swedish Rally, gick ut lämnade hemmafavoriten Daniel Carlsson in sin anmälan om att starta i tävlingen. Säfflesonen Carlsson är anmäld i en Peugeot 307WRC - samma bil som han år 2005 tog sjätteplatsen i rallyt med.

Daniel kommenterar anmälan såhär:
- Det känns bra att vara anmäld till Uddeholm Swedish Rally. Att köra på hemmaplan är en härlig känsla och de fyra år i sträck som jag kört rallyt tycker jag att jag presterat riktigt bra. Jag hoppas kunna följa upp detta med en femte stark prestation i årets tävling!

Av fyra starter i Svenska Rallyt de senaste fyra åren har Daniel Carlsson kommit i mål på poängplats samtliga gånger. Efter en åttondeplats i WRC-debuten för Bozian Racing 2004 slog Daniel till med en sjätteplats i Peugeots då nya 307a år 2005. Höjdpunkten kom år 2006 då Daniel efter en kaotisk upptakt till rallyt vann shakedown och sedan tog bronsplatsen i rallyt i sin Mitsubishi Lancer WRC inför en jublande hemmapublik. År 2007 följde Daniel upp triumfen med en ny stark insats och en total femteplats trots många försvårande faktorer; ny bil med ny kartläsare och nytt team, notläsning på engelska för första gången i karriären m.m. Han avbröt säsongen 2007 då han kände att inte alla faktorer som krävdes för att göra bra resultat fanns på plats i satsningen - men lyckades ändå få sjätte bäst snittpoäng per rally i WRC 2007 (se tabell nedan), framför flera av rally-VMs stora namn.

Att Daniel är anmäld till rallyt år innebär inte att han garanterat kommer till start. Han är stenhård med att rätt förutsättningar ska finnas:
- När vi har rätt team, rätt däck, rätt tekniska prylar, bra testmöjligheter och inte behöver tänka på något annat än att prestera bra i rallyt - då lovar jag att vi startar. Ännu befinner vi oss inte där men i dagsläget förhandlar vi för att så ska bli fallet. Jag hoppas att förhandlingarna blir framgångsrika, men jag kan i alla fall avslöja att om det blir en start kommer det att bli i en Peugeot 307WRC preparerad av franska Bozian Racing - samma team som jag tog utmärkelsen "Star of the Rally" med i Acropolis 2005, säger Daniel.

Daniel Carlsson är rallyförare och medlem i det svenska motorsportlandslaget. Han har på sin meritlista såväl SM-guld i rally som ett stort antal poängplatser i VM.
Uddeholm Swedish Rally går av stapeln i Värmland, med Karlstad som huvudort, den 7-10 februari 2008. Nytt för i år är "Rally Village", där superspecialsträcka, rallyhögkvarter och serviceplats samlats på ett enda ställe - stadsdelen Färjestad i Karlstad.

Mer information:
All information om Daniels anmälan till Uddeholm Swedish Rally 2008 lämnas fortlöpande på www.danielcarlsson.com.

VM-poäng per tävling 2007
Nedanstående tabell visar de 15 VM-förare med bäst snittpoäng i 2007 års rally-VM. Poängfördelningen i en tävling är 10 till segraren, 8 till tvåan, 6 till trean, 5 till fyran, 4 till femman, 3 till sexan, 2 till sjuan och 1 till åttan. Övriga deltagande blir utan poäng.

Placering / Förare Snittpoäng/tävling
1. S. Loeb 7,25
2. M. Gronholm 7,00
3. M. Hirvonen 6,19
4. D. Sordo 4,07
5. F. Duval 4,00
6. D. Carlsson 3,00
7. P. Solberg 2,94
8. H. Solberg 2,13
9. C. Atkinson 1,94
10. J. Latvala 1,88
11. T. Gardemeister 1,43
12. G. Galli 1,25
13. J. Kopecky 1,00
14. K. Taguchi 1,00
15. M. Stohl 0,81