<< Till startsidan



Svenska Rallyt 1998 Svenska Rallyt 1999 Svenska Rallyt 2000
Svenska Rallyt 2001 Svenska Rallyt 2002 Svenska Rallyt 2003
Svenska Rallyt 2004 Svenska Rallyt 2005 Svenska Rallyt 2006
Svenska Rallyt 2007 Svenska Rallyt 2008 Svenska Rallyt 2010
Svenska Rallyt 2011 Svenska Rallyt 2012 Svenska Rallyt 2013
Svenska Rallyt 2014 Svenska Rallyt 2015 Svenska Rallyt 2016
Svenska Rallyt 2017 Svenska Rallyt 2018  


Anmälningslista
Uddeholm Swedish Rally Hagfors
Vem vinner Uddeholm Swedish Rally
Vem vinner Grupp N i Uddeholm Swedish Rally
Bilder från Svenska Rallyt
Resultat


02-04-26 Granberget årets sträcka i Svenska Rallyt
Svenska Rallyt blev utsedd år 2001 till bästa VM-rallyt. För att sporra klubbarna beslutades att ta fram årets sträcka 2002, där det sågs på uppbyggande och genomförandefassen, rapporter från föråkare, polis och vägverket.
En jury på 15 personer utsåg enhälligt Granberget med Likenäs MK som ansvarig, till årets sträcka.
Diplom, pokal och en resa till Finland för 5 personer vid årets VM-rally i augusti delades ut av Bertil Klarin vid Svenska Rallyts upptaktsmöte för 2003 till en överraskad Börje Halvardsson Likenäs på torsdagskvällen i Karlstad

02-02-04 Daniel Carlsson spurtslog finländare i Svenska Rallyt
Kampen i standardklassen Grupp N i Svenska Rallyt avgjordes först på den allra sista specialsträckan. 26-årige värmlänningen Daniel Carlsson satsade allt på ett kort och drog högsta vinsten i sin Mitsubishi Lancer Evolution VI.
Vid starten på den sextonde och sista sträckan var han en sekund efter finländaren Juha Kangas, också han i en Mitsubishi Lancer Evolution VI. Kampen mellan de båda hade under hela rallyt böljat fram och tillbaka. Inför den sista dagens fem specialsträckor, där vädermakterna orsakade strykning av en av dem, skiljde det 4,1 sekunder emellan de båda Mitsubishi-förarna. Efter dagens första sträcka utökades dock finländarens försprång med ytterligare 0,8 sekunder till totalt 4,9 sekunder.
Läs mer

02-02-03 Daniels slutspurt ledde till Grupp N-seger
Den verkliga dramatiken utspelade sig i Grupp N. När sista etappen inleddes hade Daniel Carlsson 4,1 sekunder att jaga ikapp finländske Juha Kangas. Det blev en segsliten uppgörelse och finländaren vägrade släppa segern ifrån sig. Efter SS 14 fattades 1,8 sekunder och inför sista sträckan exakt en sekund. Då lade Daniel Carlsson på ett kol extra och i mål körde han som lycklig segrare.
Det går bra nu för Daniel nu och detta stärker hans chanser ytterligare i konkurrensen om fabrikssitsar i VM-cirkusen. Kenneth Bäcklund var aldrig riktigt nära, men det räckte för tredje pallplatsen .
Sista dagen försvann både Oskar Svedlund och Stig-Olov Walfridsson. Walfridsson var uppe på sjätte plats när han blev borta på sista sträckan. Stopp också för Oskar Svedlund som var placeringen bättre och hade god chans att komma ikapp finländaren Kristian Sohlberg.

02-02-03 Överlägsen seger för Marcus Grönholm
Marcus Grönholm hade aldrig några problem att hålla undan sista dagen av Svenska Rallyt. Utan att köra över gränsen utökade han dessutom med ytterligare en halvminut. Segern skrevs till 1.24.5 före teamkollegan Harri Rovanperä. Ännu en stor seger för Peugeot i Svenska Rallyt. Här tog märket sin första VM-seger för tre år sedan och framgångarna fortsätter. Burns lyckades inte sätta en trippel för teamet, men bara 8,1 sekunder kvar till tredjeplacerade Carlos Sainz. Inte omöjligt han plockat den tiden om inte SS 13 blivit struken.
Otursgubben var Kenneth Eriksson som på rallyts allra sista sträcka fick stoppa med överhettad motor. En femteplats hade suttit fint för svenskekipaget. Kennet var inte ensam att försvinna sista dagen då också båda Hyundai-bilarna med Freddy Loix och Armin Schwarz tvingades bryta.
I övrigt inga sensationer sista dagen och Grönholm kunde firas som en värdig och omtyckt vinnare av Uddeholm Swedish Rally 2002.

02-02-02 Säker ledning för Marcus Grönholm
Rent tidsmässigt ska inget hindra Marcus Grönholm att ta sin andra seger i Svenska Rallyt. Men 50,1 sekunder går fort om något händer så inget är avgjort innan rallykaravanen är åter i Karlstad på söndag eftermiddag. 50,1 sekunder är den marginal han har på sin teamkollega Harri Rovanperä.
Och som läget är inför morgondagen att det faktiskt kan bli tredubbelt Peugeot i topp. Richard Burns framfart imponerar och idag har avancerat 8 placeringar. Den senaste han tog sig förbi var Kenneth Eriksson som stod emot länge för den jagande världsmästaren. Från sin femteplats har han en halv minut till Carlos Sainz innan Peugeot kan ta en trippel.
Söndagen erbjuder fem fartsträckor på tillsammans 13 mil och en riktig kraftmätning på slutet med på 4 mil som slutar direkt vid serviceplatsen i Hagfors.
Nu hänger mycket på Daniel Carlsson om det ska bli finsk eller svensk seger i grupp N. Finskt ikväll med Kangas på topp, men 4.1 sekunder verkar inte omöjligt att plocka upp för en inspirerad Daniel Carlsson. Det ser bra ut för svensk del trots Walfridssons missöde på SS8. Bäcklund trea och Svedlund femma.

02-02-02 Walfridsson miste ledningen i grupp N
Stig-Olov Walfridsson rasade från första till tionde plats över SS 8 Lejen Fyra och en halv minut tappade Stecka på finländske Juha Kangas som nu övertagit ledningen. Nu står det svenska hoppet till Daniel Carlsson som har kontakt med finländaren och inför lördagens tre sista sträckor behöver köra in 19,1 sekunder på finnen.
Kristian Sohlberg får passa sig för Kenneth Bäcklund, som har alla möjligheter att ta tredjeplatsen innan dagen är över. 2,3 sekunder är en lagom morot för Bäcklund att ta sin finländare. Oscar Svedlund har från sin sjätteplats japanen Aria inom lagom räckhåll. 1,3 sekunder skiljer och det blir en spännande avslutning på dagen.

02-02-02 Kenneth Eriksson på gång i Svenska
Inför lördagens sista block på tre sträckor har Kenneth Eriksson kommit igång ordentligt. Minns att Kenneth gick ut som tolva denna lördag morgon och nu tre sträckor före etappens mål har Kenneth och Tina jagat upp till femte plats. Just SS 8 inför sista serviceupphållet visade Skoda-Kenneth vilken kapacitet som finns när det gäller. Två på sträckan efter den alltmer överlägsne Grönholm. Det innebar ett ryck upp två placeringar för Kennet som nu har Freddy Loix inom räckhåll.
Men det är tätt bakom också och den som kanske oroar mest är Rickard Burns som ligger sexa drygt 10 sekunder bakom Kenneth Eriksson.
Grönholm har vunnit dagens tre första sträckor och ledningen från morgonen på 0,9 sekunder är nu 29,4 till Rovanperä. Spanjoren Carlos Sainz är tre men jagas bakifrån. Drygt 8 sekunder före Loix

02-02-01 Värmländsk uppgörelse i grupp N
Stig-Olov Walfridsson som vann dagens tre första sträckor släppte de två sista till Kenneth Bäcklund och Daniel Carlsson. Daniel kunde på dagens sista sträcka sätta en fin tid som förde upp honom till andra plats förbi finländaren Juha Kangas. Daniel kör med bra självförtroende och är under nattvilan 24,9 sekunder bakom Walfridsson. Kangas är en kämpe och nu har han bra hängt på värmlänningarna i täten. Kenneth Bäcklund är på fjärde plats och får han bara bilen rätt inställd för morgondagen har han mycket att ge. Även Oskar Svedlund på sjätte plats har en finländare att jaga ikapp. Det skiljer drygt tio sekunder till sekunder till Kristian Sohlberg.

02-02-01 Stenhård finsk Peugeot-uppgörelse i Svenska Rallyt
De två senaste årens vinnare av Svenska Rallyt, finländarna och teamkamraterna i Peugeot, Harri Rovanperä och Marcus Grönholm har bjudit rallypubliken på den bästa underhållningen första dagen.
När dagens sista sträcka var körd återtog Grönholm ledningen från Rovanperä. Ynka 0,9 skiljer de båda fartessen som i sin tur är 41 sekunder före Fords Colin McRae.
Flera av favoriterna föll bort från täten över långa 40 kilometer Granberget. Däribland dessvärre Sveriges stora hopp Thomas Rådström. Att han senare följt upp med en sträcksegern och några topptider lär inte hjälpa. Han är obönhörligt borta från alla segerchanser , 8,13 efter ledande Grönholm. 1
Världsmästare Burns förlorade bara en och en halv minut och har kapacitet att komma hyfsat långt fram om färden blir felfri resten av rallyt. Han är på 13e plats och jagar Kenneth Eriksson som bara är endast drygt tio sekunder före.
VM-ledande fick avsluta rallyt på SS 4 när han åkte av och förstörde kylaren. Fler toppförare med problem första dagen var Delecour, Loeb och Schwarz.
Dagens riktigt stora överraskning är belgiske Hyundai-föraren Freddy Loix. Han skadade ju en fot för ett par veckor sedan i Monte Carlo., Men med diverse justeringar och ett välgipsat ben kör han som aldrig förr.

02-02-01 Stark öppning av Walfridsson
Tre sträckor och tre segrar för Stig-Olov Walfridsson i grupp N. Torsbyföraren har fått en kanonstart på Svenska Rallyt. Inför de två återstående sträckorna Fredriksberg 18,14 km och Lejen 28,07 km är försprånget 25,4 sekunder på farlige finländaren Juha Kangas. Kangas passerade övriga svenska grupp N förarna över långa 4-milasträckan Granberget..
Efter två sträckor var det tredubbelt Värmland i topp där förutom Stecka även juniorförarna Daniel Carlsson och Oscar Svedlund radade upp sig.
Nu börjar det skymma och mörkerkörning är inte Walfridssons specialité. Det kan bli en spännande avslutning på etappen.

02-01-31 Markko Märtin missar Svenska Rallyt
Ford drog tillbaka estländaren Markko Märtins anmälan efter en krasch på torsdagens Shakedown i Älvsbacka. Märtin som tillhör Fords trebilsteam åkte av och skadade sin WRC Focus så illa att den inte hann repareras innan den officiella starten på Stora Torget i Karlstad på torsdagskvällen.
Flera av de deltagande stallen var kritiska mot arrangörerna som i år flyttat fram fullfartstestet en dag.
Kenneth Eriksson råkade också ut för en incident på fullfartstestet. Han fick köra sin Skoda i diket för att hindra påkörning av åskådare som befann sig på vägen. Den färden slutade däremot lyckligt och den trefaldiga Svenska Rallyt-vinnaren kommer till start.

02-01-29 Ulrika Messing testar högerstolen i Svenska Rallyt
På fredag tar idrottsminister Ulrika Messing plats i Björn Waldegårds Peugeot 306 gr N. Björn är en av tre föråkare i årets Uddeholm Swedish Rally och Ulrika tar chansen att åka med och testa på en av VM-sträckorna utanför Hagfors.
- Det är just bestämt. Vi vet inte exakt vilken sträcka det blir ännu, säger Håkan Tonér. Håkan är presschef för tävlingen och värd för de 375 journalister - svenska och internationella- som invaderar Värmland med början på torsdag.
VM-tävlingen Uddeholm Swedish Rally är Sveriges största publika idrottsevenemang. Man räknar med ungefär 300.000 åskådare under de tre tävlingsdagarna. För att klara tävlingen, och framför allt publiksäkerheten ute på specialsträckorna, krävs det 6.000 (!) arbetande funktionärer.
Läs mer

02-01-28 Freddy Loix startar i Svenska rallyt
Belgiske föraren Freddy Loix som för tio dagar sedan skadade en fot under Monte Carlo Rallyt kommer att köra Svenska Rallyt. I helgen gjorde Loix fullfartstester och både Loix och Hyundai-teamet lämnade klartecken. Han kommer visserligen att hoppa omkring på kryckor, men bil kan han köra. Loix som i år bytte stall från Mitsubishi till Hyundai får sällskap i Svenska Rallyt av tyske Armin Schwarz och finske Juha Kankkunen.

02-01-28 Svenska rallyt: Skoda hetare på snö
med publikfavoriterna Kenneth och Stig
Från asfaltracing i Monte Carlo-rallyt till äkta vinterrally hemma i Värmland och Dalarna. I Svenska rallyt får Skoda Motorsports VM-team med de erfarna svenskarna  Kenneth Eriksson och Stig Blomqvist och den unge finländaren Toni Gardemeister chansen att visa vad det kan på sitt favoritunderlag &endash; plogade snövägar med ordentliga vallar att ta spjärn emot. 
- Vi ska se till att komma på rätt sida om 10-strecket i resultatlistan med vår Octavia WRC, sa Kenneths kartläsare Tina Thörner efter ett lovande sluttest  i  30 cm nysnö i Vansbro inför rallytstarten.  Med lite tur bör vi kunna ta VM-poäng och slåss om en plats bland de sex främsta.
Läs mer

02-01-26 Eljas Motorsport lånar ut "reportagebil" i Svenska
Eljasmotorsport kommer att låna ut sin Mitsubishi EVO 5 till Auto Motor Sport för att tävla i Svenska rallyt.
F.d. Le Mans vinnaren Stanley Dickens kommer att köra bilen med tidningens VD Lars Rosén som codriver.
Bilen kommer att gå som "reportagebil" och man kommer att kunna följa bilen på internet.
Bilen har utrustats med en GPS så uppdateringarna sker i realtid.
Man kommer också att kunna ställa frågor till teamet via mail under tävlingen. Mer info kommer på
Eljas Motorsport under nästa vecka.

02-01-25 Mäkinen vann Monte Carlo Rallyt
Tommi Mäkinen vann VM-rallyt i Monte Carlo fast han kom i mål efter fransmannen Sebastien Loeb, i Citroen.
Men Loeb begick misstaget att byta däck på en servicestation enbart ägnad åt tankning och det var blott en tidsfråga innan han skulle fråntas segern. Citroen drog tillbaka överklagan och Mäkinen tog därmed karriärens 24:e seger. Nu är Mäkinen störst med flest VM-segrar genom tiderna. Och Monte Carlo Rallyt vann Mäkinen fjärde året i rad.

02-01-22 Jani Paasonen ny Mitsubishi-förare i Svenska Rallyt
26-årige finländaren Jani Paasonen är just nu en av de mest lovande unga rallyförarna i världen. Paasonen vann standardklassen Grupp N i Svenska Rallyt 2000 i en Mitsubishi Lancer Evolution VI. Nu kommer han tillbaka till den svenska VM-tävlingen som fabriksförare i Mitsubishi Ralliart och kör nya Mitsubishi Lancer Evolution WRC.
Jani Paasonen är en kraftig skäggprydd finländare med glimten i ögat och ett vänligt leende. För några år sedan ingick han i Mitsubishis finska importörs juniorsatsning. Förutom att han vann Grupp N i Svenska Rallyt 2000 blev han även finsk rallymästare.
Läs mer

02-01-21 Svenska rallyt nästa för Skodas VM-team
Skoda Motorsports nya rallyteam fick en hygglig utdelning i starten  på VM-säsongen i det 70:e Monte Carlo-rallyt. För  Skoda debuterade de helt nya besättningarna Toni Gardemeister/Paavo Lukander (10:e plats efter bl.a. en avåkning) och Kenneth Eriksson/Tina Thörner (13:e plats efter problem med växellådan och valet av däck). Det tredje ekipaget kördes av de tjeckiska mästarna Roman Kresta/Jan Tomanek som kraschade spektakulärt på sjunde sträckan efter att ha gjort en stark inledning med att komma femma på rallyts första sträcka.
Läs mer

02-01-04 Svenska Rallyt är "Rally of the Year 2001"
Svenska Rallyt, numera Uddeholm Swedish Rally, har tilldelats utmärkelsen "Rally of the Year 2001" . Det är de sju fabriksteamen i Rally-VM som varje år utser den bästa av de 14 deltävlingarna i serien.
- Vi är mycket glada och stolta. Att arrangera ett rally på VM-nivå är en krävande uppgift och den här utmärkelsen visar att våra ansträngningar är uppskattade. Vi har premierats i fabriksteamens omröstning varje år för vår organisatoriska skicklighet men nu tar vi alltså förstaplatsen, säger Bertil Klarin, VD och tävlingschef..
Sverige delar titeln med sin kollega på andra sidan jordklotet, Rally Nya Zeeland. Morrie Chandler, tävlingschef för Rally Nya Zeeland, kommer till Uddeholm Swedish Rally 2002 som FIA-domare och priset kommer därför delas ut i samtidigt till båda arrangörerna i samband med tävlingen i Sverige.

Svenska rallyt tjuvstartade i Lindesberg
Trots säkerhetsdebatter och hot om att flytta anrika Svenska rallyt längre norrut, tjuvstartade chefsorganisationen kring ett av Sveriges största evenemang i Lindesberg på onsdagen.
- Vi har fått ett nytt fyraårskontrakt och kan nu jobba vidare med de frågor som är viktiga, säger Bertil Klarin.
När Svenska rallyt går av stapeln den 1-3 februari har Bertil Klarin en stab på runt 4 500 personer att hantera. Alla dessa fanns inte med på rallyts avspark i Lindesberg på onsdagen, men väl ett femtiotal. Efter överläggningar och genomgång i Folkets hus avslutade man dagen med att äta julbord. v
- Det är helt och hållet Jonny Johanssons "fel", skrattar Klarin. Men det är faktiskt Jonny som kom med idén att förlägga den här träffen till Lindesberg. Det blir ungefär lika långt för alla inblandade att åka.
Läs hela artikeln i Bergslagsposten

Christina Lundqvist Årets Bilsportkvinna
När SBF i helgen hade utdelning av SM-medaljer utsågs också Christina Lundqvist till Årets Bilsportkvinna. Christina är som de flesta vet biträdande tävlingsledare för Uddeholm Swedish Rally och under många år vid sidan av Bertil Klarin hållit i trådarna kring det svenska VM-rallyt.

Här trivs eliten bäst
Svenska Rallyt är populärast bland förarna
1-3 februari 2002 kommer Svenska Rallyt att gå nästa år. Och med hjälp av en ny huvudsponsor kommer dessutom rallyt att byta namn - det kommer i fortsättningen att heta Uddeholm Swedish Rally.
- Det är roligt att vi nu fått en "namnsponsor" till rallyt, säger informationschefen Christina Lundqvist, som för övrigt även är biträdande tävlingsledare. Svenska rallyt är en av de få rallyn som inte haft en namnsponsor. Finska rallyt heter ju till exempel Finska Neste rallyt och liknande kombinationer är det för de flesta VM-rallyna.
Att rallyt 2002 tidigareläggs en vecka har också en naturlig förklaring.
Läs hela artikeln i Falu-Kuriren

Uddeholm Swedish Rally - förarnas favorit
Uddeholm Swedish Rally är fabriksförarnas favorittävling i Rally-VM enligt senaste numret av det engelska rallymagasinet Rally XS. På andra plats finns granntävlingen i öst, Rally Finland, men är klart distanserat.
Rally XS publicerar resultatet av en undersökning gjord bland fabriksförarna ii WRC-teamen. En av frågorna i enkäten lydde 'Nämn dina favoritrallyn i Rally-VM, baserat på sträckornas kvalité, organisatonen och landet som sådant'. 1:a val ger 3 poäng, 2:a val ger 2 poäng, 3:e val ger 1 poäng.
Uddeholm Swedish Rally fick hela 27 poäng och van omröstningen med god marginal. De bästa resultaten Uddeholm Swedish Rally 27, Finland 18, Monte Carlo 12, Australien 10, Nya Zeeland 9, Spanien-Catalunyia 8.
Cypern och Italien-San Remo fick båda 0 poäng,

Titelsponsor till Svenska Rallyt
Nya namnet är Uddeholm Swedish Rally
För första gången i Svenska Rallyts historia har tävlingen tecknat avtal med en titelsponsor. Det är Uddeholm Tooling, världens ledande företag när det gäller produktion av verktygsstål, som sätter sitt namn på Sveriges deltävling i Rally-VM, som också är det största årligen återkommande idrottsevenemanget i landet.
Vid Uddeholm Tooling och dess dotterbolag i Hagfors arbetar ca 1000 personer och säljdivisionen finns representerad i över 100 länder.
Varför är då Svenska Rallyt en intressant samarbetspartner för Uddeholm?
- Svenska Rallyt utgör en förträfflig marknadsföringsplattform för Uddeholm, säger Bengt Nilsson, VD för Uddeholm Tooling med ansvar för marknad och produktion.
Förutom att tävlingen liksom Uddeholm har en internationell prägel så utgör just bilindustrin och dess underleverantörer vår största kundkategori.
Av de andra 13 deltävlingarna i Rally-VM är det flera som redan kunnat attrahera titelsponsorer; Neste Rally Finland, TAP Rally Portugal, Telstra Rally Australia är några exempel.
För Svenska Rallyt är den nya titelsponsorn av stor betydelse både ekonomiskt och samarbetsmässigt.
- För Svenska Rallyt är det oerhört statushöjande, både på nationell och internationell nivå, att ett företag med Uddeholms inriktning förknippas med tävlingen.. Dessutom har Uddeholm uttalat att man tillsammans med Svenska Rallyt vill kungöra sponsorskapet på ett frekvent sätt vilket gör att vi når ut via kanaler som delvis är nya för parterna. Det är i högsta grad ett avtal som andas samarbete som har tecknats, säger Bertil Klarin, VD och tävlingschef för Svenska Rallyt.
Att samarbete är ledordet märks på de planer som Uddeholm har när det gäller att använda och förvalta åtagandet som titelsponsor, både lokalt och globalt.
- Vår ambition är att utnyttja sponsorskapet på många olika sätt, främst som ett gemensamt redskap för våra säljkontor vad det gäller säljfrämjande åtgärder på den internationella marknaden. Även i det interna arbetet och för de personalvårdande aktiviteterna är samarbetet med Svenska Rallyt av betydelse, vi vet av erfarenhet att merparten av våra anställda har ett stort intresse av motorsport, säger Anders Ruth, VD för Uddeholm Tooling med ansvar för ekonomi och personal.

Svenska Rallyt kvar i Värmland 2002 - 2004
Den framtida lokaliseringen av Sveriges VM-deltävling i Rally-VM &endash; Svenska Rallyt &endash; har under den senaste tiden varit föremål för utredning. Detta på grund av de senaste årens milda vintrar i Värmland och Dalarna.
Vid sitt sammanträde i mars beslöt Svenska Bilsportförbundets styrelse att Karlstad kvarstår som centralort år 2002, samt att en detaljerad utredning om att flytta rallyt till Östersund skulle göras.
Utredningsgruppen har sedan mars arbetat vidare, dels genom att studera förhållandena i Östersund, dels genom ett möte med de ledande aktörerna för Rally-VM; Shekar Mehta, Rally Commission och David Richards, ISC.
- Utredningen visar att flyttningen av Svenska Rallyt är en mycket komplex fråga, säger Jan-Olof Bohlin, Svenska Bilsportförbundets ordförande. Vi vet att de senaste årens vintrar i södra Värmland har varit milda, men vi vet också att Karlstad har en arrangörsorganisation som kan hantera FIAs oerhört högt ställda krav på ett VM-rally.
Svenska Bilsportförbundets styrelse beslutade därför att teckna ett avtal med Svenska Rallyt AB om att med Karlstad som centralort arrangera Svenska Rallyt under åren 2002-2004. Specialsträckorna ska dock flyttas norrut för att så långt som möjligt säkra ett bra vinterväglag. Beslutet kan dock komma att omprövas om vädersituationen så kräver.
Parallellt ska ansträngningar göras för att bygga upp en arrangörsorganisation i Östersund, bland annat genom att FIA observerar SM-tävlingen 2002 och att ett vinterrally med EM-status genomförs redan 2003.

Hagfors - en vinnare i Svenska Rallyt 2002
Svenska Rallyt 2002 kommer att använda en och samma serviceplats för hela tävlingen. Denna serviceplats förläggs till Hagfors som då kommer att utgöra navet för de omkringliggande specialsträckorna..
Karlstad som har den boendekapacitet som krävs för arrangemanget av den här storleken blir givetvis kvar som start- och målort för Svenska Rallyt.
- Genom att förlägga servicen till Hagfors når vi de snösäkra områdena både österut och norrut, säger Bertil Klarin, tävlingschef för Svenska Rallyt.
Samtidigt beslutades att publiksträckan på Lugnet i Falun utgår ur rallyt 2002.
Anledningarna till det här komprimerade upplägget är flera. Dels reduceras antalet transportmil och därigenom den totala körtiden vilket var ett av de få klagomål som fabriksteamen hade på årets upplaga av tävlingen. Dessutom har fabriksteamen och TV-bolagen efterfrågat en enklare logistik vad gäller transport och uppbyggnad av deras allt större vagnpark med tillhörande tält. Genom att bygga upp servicen och dess faciliteter en gång för hela tävlingen reduceras kostnaderna, framförallt för de tävlande, men även för arrangören.
Det nya och kompakta upplägget innebär att Hagfors i högsta grad placeras på världskartan inför de tre intensiva tävlingsdagarna när tävlande, mekaniker, media, sponsorer och publik invaderar området.
Tävlingsdatumet för 2002 är 1-3 februari, dvs. en vecka tidigare än normalt. Detta för att undvika en mediakrock med Vinter-OS i Salt Lake City, som invigs helgen efter Svenska Rallyt.