Svenska Rallyt 1998 Svenska Rallyt 1999 Svenska Rallyt 2000
Svenska Rallyt 2001 Svenska Rallyt 2002 Svenska Rallyt 2003
Svenska Rallyt 2004 Svenska Rallyt 2005 Svenska Rallyt 2006
Svenska Rallyt 2007 Svenska Rallyt 2008 Svenska Rallyt 2010
Svenska Rallyt 2011 Svenska Rallyt 2012 Svenska Rallyt 2013
Svenska Rallyt 2014 Svenska Rallyt 2015 Svenska Rallyt 2016
Svenska Rallyt 2017 Svenska Rallyt 2018  


Resultat Swedish Rally 2004



Historia i Svenska Rallyt 2004
Fransmannen Sebastien Loeb första icke nordiske förare vinner

Svenska Rallyt 1998
Svenska Rallyt 1999
Svenska Rallyt 2000
Svenska Rallyt 2001
Svenska Rallyt 2002
Svenska Rallyt 2003

Vem vinner Uddeholm Swedish Rally 2004 Länk till www.rallyhagfors.com
Sträckorna i Uddeholm Swedish Rally 2004 Länk till Swedish Rally
Bilder från Svenska Rallyt
www.nofear-photos.com
www.ekasfoto.com
www.rallyfoto.just.nu


04-11-26 Tävlingschefen åter i selen
Med lite drygt två månader kvar till nästa års Uddeholm Swedish Rally - den svenska deltävlingen i rally-VM - kommer tävlingschefen tillbaka. Christina Lundqvist födde den 5 juni i år sonen Gustav, som nu får vara hemma hos pappa Krister istället.
- Sedan några dagar satsar jag fullt på rallyt igen, även om det känns konstigt att lämna Gustav på dagarna redan, berättar Christina. Det kommer att fungera bra genom att Krister tar pappaledigt några månader tills rallyt är över. Det gäller ju att hålla sig uppdaterad på allt som händer internationellt inför tävlingen den 10-13 februari. Dessutom ser vi fram emot ett startfält som blir bättre än på många år och det vill jag inte missa. Men från mars går jag ner på halvtid ett tag, avslutar Christina.
Karlstad den 25 november 2004
Uddeholm Swedish Rally


04-08-31 Stor enighet vid FIA-möte i Paris
Äntligen har bilsportens högsta organ FIA fattat beslut om en hållbar tävlingskalender för rally-VM nästa säsong. Vid fredagens möte med World Rally Championship Commission i Paris fastställdes en kalender som slutgiltigt ger den svenska deltävlingen - Uddeholm Swedish Rally - den plats i almanackan som man önskat sig. Tävlingen kommer att bli tvåa i kalendern - serien inleds av Monte Carlorallyt - och datumen har nu definitivt spikats till den 11-13 februari 2004.
– Och inte nog med det - avslöjar en nöjd Bertil Klarin, vd för den svenska tävlingen efter hemkomsten - vi har dessutom som plåster på såren fått besked om datumen för de närmaste tre åren.
Ett mycket positivt möte - under prestigelös ledning av FIA: s president Max Mosley - fastslog att nu får F1 i fortsättningen anpassa sin kalender efter rally-VM.
- Det kändes mycket skönt efter så mycket strul som vi haft i år om när vi skulle få köra vår tävling - fortsatte Klarin.
Ett antal viktiga beslut i regelfrågor fattades också. Årets försök med sk flexi-service och superrally skrotades enhälligt. För att hålla nere VM-teamens kostnader enades man om att begränsa antalet mekaniker till sex för varje bil i teamet. Dessutom tillåts två specialister - läkare eller dataexperter - per bil.
Idéerna med att tillåta ett ekipage som brutit VM-rallyt att komma tillbaka nästa dag men då till en ny tävling - det som kallats Superrally - har testats under året. Det har ställt till en stor förvirring för publiken och ingen har varit riktigt nöjd.
– Efter stor enighet mellan arrangörer och team enades man om att gå på teamens förslag om att ge ett tidstillägg för varje sträcka man inte kört istället - förklarar Bertil Klarin entusiastiskt - och då blir det fortfarande en och samma tävling. Vi slipper att bedöma de olika dagarna var för sig. Vem skulle egentligen ha varit betjänt av 48 deltävlingar i VM - en tävling per dag? - frågar Klarin som avslutning.

Karlstad den 30 augusti 2004
Uddeholm Swedish Rally


04-08-03 Uddeholm Swedish Rally flyttar tillbaka
I början av juli presenterades kalendern för rally-VM 2005. Då fick den svenska deltävlingen - Uddeholm Swedish Rally - finna sig i att byta datum och fick acceptera att tävlingen skulle köras en vecka tidigare än planerat. Anledningen var att VM-serien i rally och F1-cirkusen skulle samordnas så att evenemang i de båda grenarna inte skulle kollidera.
Efter protester från VM-teamen har nu FIA - motorsportens internationella organ - åter ändrat sig. Till vår glädje kan vi nu genomföra tävlingen de dagar som vi tänkt från början - den 11-13 februari 2005 - alltså vecka 6.
- Vi hoppas att vi slipper några fler ändringar - säger rallyts vd Bertil Klarin. Jag förstår att både hotellnäringen i Värmland och våra egna sponsorer tycker att det är ett riktigt hattande, men nu hoppas jag verkligen att vi har ett slutligt datum - alltså den 11-13 februari 2005.

04-07-03 Uddeholm Swedish Rally flyttar
Den svenska deltävlingen i rally-VM - Uddeholm Swedish Rally - flyttar till en ny helg nästa år. De nya datumen för tävlingen är 4 - 6 februari 2005, alltså i vecka 5. Tidigare har rallyt körts vecka 6.
Detta beslutades i veckan av FIA - motorsportens internationella organ. Flera av de övriga tävlingarna får också nya datum. En av anledningarna är att VM-serien i rally ska mixas med F1-säsongen så att de två serierna inte kolliderar i kalendern. En annan är att skapa en bättre geografisk placering inbördes för att reducera transportkostnader.
- För vår del är det inga större problem - förklarar rallyts vd Bertil Klarin - åt det hållet i kalendern klarar vi det. Då är vintervädret statistiskt sett säkrare än om vi skulle tvingas flytta åt andra hållet i almanackan.
Monte Carlorallyt inleder nästa års tävlande i rally-VM - trots spekulationer om att tävlingen skulle komma att avsluta säsongen - följt av den svenska deltävlingen Uddeholm Swedish Rally två veckor senare.

04-03-10 Toppbetyg till Svenska Rallyt
Den svenska deltävlingen i rally-VM, Uddeholm Swedish Rally, avgörs varje år i början av VM-säsongen. I år har rallyt fjorton tävlingar efter sig i kalendern. Det är alltid mycket prestige i att få de bästa vitsorden av det internationella förbundet, FIA. Det här året är inget undantag. Sedan ett antal år utnämns ett av arrangemangen till Rally of the year.
- Men det kommmer att krävas mycket av dom andra för att göra en lika bra tävling som den vi just har klarat av, säger Christina Lundqvist, tävlingschef i Uddeholm Swedish Rally. 
Det kan verka som en tävlingsledares uppgift är att peppa sin personal och alla funktionärerna med den inställningen, men hon har faktiskt torrt på fötterna. 
- Jo, vi ska nog sluta upp att vara så ödmjuka, säger Christina Lundqvist, och inte bara sitta på vår kammare och slå oss för bröstet. Vi ska istället tala om att vi är jättenöjda med betyget som tävlingen fått av FIA:s utsända delegater. Det gäller på alla områden.
En nyhet vid årets tävling i Värmlandsskogarna var de arrangerade publikområden som alla åskådare hänvisades till. Det var inget odelat positivt och rallyt fick ta emot mycket kritik innan tävlingen från vissa entusiaster. 
- Men med facit i handen så visar det sig att det blev en succé, fortsätter Christina, vi har knappast fått någon kritik efteråt om publikområdena utan bara beröm. Publiken fick ut mer av sitt besök när vi kunde serva med speaker som informerade om mycket annat än det man kunde se med sina egna ögon.
Den nya typen av publikområden berodde på krav från FIA på ökad publiksäkerhet. Det kravet tog arrangörerna i Sverige på fullaste allvar och det tillhörde de områden som fick absolut toppbetyg.
- Visst känns det glädjande, särskilt som vi vet att vid sidan av de formella bedömningarna så har den polske säkerhetsobservatören Jacek Bartos sagt att det var den bästa publiksäkerhet han varit med om sedan 1995 då hans säkerhetsarbete började, säger Christina belåtet.
Nu var det inte bara säkerheten som blev rosad, utan i stort sett hela arrangemanget, med start- och målceremoni, serviceplatsen vid Hagfors flygplats, rallyts högkvarter i Karlstad, mottagandet av media och servicen till fotografer och journalister och inte minst kompetenta funktionärer på de flesta poster i tävlingen. Så bäva månde konkurrenterna under resten av säsongen.

04-02-09 Svensk talang kan få superchans
Daniel Carlsson gjorde sitt jobb i Svenska rallyt. Belöningen kan bli platsen som andreförare bakom Marcus Grönholm.
- Vi är inte nöjda med Freddy Loix insats och funderar på hur vi ska lösa situationen, säger Peugeots stallchef Corrado Provera.
Belgaren Freddy Loix värvades till Peugeot från Hyundai för sin sponsor Marlboro. Corrado Provera ville ha pengarna, och Loix som tredjeförare bakom finländarna Grönholm och Harri Rovanperä.
Läs hela artikeln i
Expressen

04-02-09 Imponerande debut av P-G Andersson
En storstilad insats - på alla sträckor utom två. Då blev det bara en tolfteplats i grupp N för P-G Andersson.
- Skit att det blev som det blev. Men jag visade i alla fall vad jag kan, säger Årjängsföraren.
 P-G Andersson och kartläsaren Jonas Andersson hade länge en sekundstrid med slutsegraren Mattias Ekström i grupp N.
Läs hela artikeln i
Värmlands Folkblad

04-02-09 Bossen berömde
Daniel Carlsson följde stallordern
Ta bilen i mål. Så löd direktiven från Peugeots stallchef Corrado Provera innan start. Daniel Carlsson gjorde som han blev tillsagd i första tävlingen i en Peugeot 206 WRC. Värmlänningens åttonde plats gav dessutom en VM-poäng. Hans första någonsin.
- Jag är otroligt nöjd. Corrado sade "bra gjort" efteråt, säger Daniel Carlsson någon knapp timme efter målgång i Karlstad.
Läs hela artikeln i
Värmlands Folkblad

04-02-09 Sviten är bruten
Andra raka VM-segern för Loeb: Nu vinner han VM
En magisk svit är bruten. Men Sébastien Loebs historiska triumf i Svenska Rallyt betydde två trendbrott. Det var endast fjärde gången en förare lyckats vinna i både Monaco och i Sverige.
- Nu vinner han VM, säger stallchefen Guy Frequelin.
Läs hela artikeln i
Värmlands Folkblad

04-02-09 "Nästa år vinner jag"
Tredjeplatsen kändes nästan som en seger för Petter Solberg. Äntligen har han hittat rätt på snö. Nu vågar han sticka ut hakan.
- Nästa år vinner jag här, säger den regerande världsmästaren.
Det har varit hysteri kring Petter Solberg under hela Svenska Rallyt. Hysteri bland media. Hysteri ute i skogen med tusentals norska supportrar.
Läs hela artikeln i
Värmlands Folkblad

04-02-09 Ekström en jagad man
Bäst i stora grupp N. Bäst bland Mitsubishi-ekipagen. Och tolva i Svenska rallyt.
Banracingstjärnan Mattias Ekström styrde mot VM-klassen.
Och det var också vad han pratade om inför Svenska rallyt.
- Drömmen är att få köra mot värstingarna på allvar, sa han några dagar före tävlingen.
Läs hela artikeln i
Falu Kuriren

04-02-09 Tobias klättring gav resultat
Efter rallyts första etapp i fredags låg den 22-årige Ludvikakillen, som körde en Ford Focus RS WRC, på 31:a plats.
En avåkning på den inledande sträckan betydde att Johansson tappade drygt fem minuter.
Och att han var borträknad från en topp tio-placering.
På den andra tävlingsdagen, när snön hade fallit över Värmlands- och dalaskogarna, klättrade Team Olsbergs-föraren till 14:e plats.
Läs hela artikeln i
Falu Kuriren

04-02-09 Fyra VM-stall jagar Mattias Ekström
Banracingföraren Mattias Ekström sopade rallyvägarna med världseliten i Svenska Rallyts grupp N i går.
Sportbladet kan i dag avslöja att fyra VM-stall nu visar intresse för 25-åringen.
- Det vore kul att testa ett asfaltsrally i en WRC-bil med etthundra hästkrafter till under motorhuven, säger Mattias Ekström.
Det kan bli verklighet redan i år.   Enligt vad Sportbladet erfar så har fyra VM-stall visat intresse för den svenske racingföraren. Ett av stallen är Subaru.
Läs hela artikeln i
Aftonbladet



Grönholm körde bort hela fronten på Vargåsen



Mattias Ekström förvånar alla genom ledning i grupp N efter första dagen.
www.ekasfoto.com

04-02-06 Mattias Ekström gick på knock!
WRC-föraren Jani Paasonen, som gör ett inhopp i klassen N4 i Svenska Rallyt lär inte sova gott. 25-åriga racingesset Mattias Ekström, som normalt tävlar för Audi i det prestigefyllda tyska DTM mästerskapet satte Paasonen och alla andra konkurrenter på plats direkt i Svenska Rallyt. Anmärkningsvärt eftersom Mattias endas tävlar sporadiskt i rally på vintern.
Hur kommer det sig att du kan vara med i toppen utan att köra rally på heltid Mattias?
- Jag tror att det beror på att jag är noggrann i mina förberedelser, samt att jag är van att tävla mot mycket bra förare i ett av världens tuffaste racingmästerskap där hundradelar avgör om jag är först eller femma. Samtidigt har jag med mina mekaniker från DTM, de vet hur jag vill ha det, säger Mattias.
Allt måste ha fungerat perfekt idag?
- Nja, lite fortare hade vi kunnat åka. Vi chansade med för lite luft på sträcka 3, vilket kostade oss dyrbara sekunder och det är jag inte nöjd med, påpekar Mattias.
Mattias vann tre av dagens fem specialsträckor, mest imponerande var vändningen på sträcka fyra där Mattias återtog ledningen direkt efter lufttrycksproblemen på sträcka tre. Svenska Rallyt är långt och det kan hända mycket, men Mattias Ekström har öppnat strålande och satt respekt i konkurrenterna.
Står du upp och kör?
- Nej, vi har jobbat mycket med bilens balans, så jag kan köra lugnt och avslappnat precis som i DTM. Många rallyförare brottas med bilen och attackerar för hårt, istället för att ställa in bilen på rätt sätt, avslutar Mattias.
En kollugn kille som bara har seger i blicken. Han ler och sköter om sponsorerna, samtidigt myser Mattias av att ha konkurrenterna i strypkoppel. Ska det bli slagna av racingföraren från Krylbo?
Resultat dag 1 Svenska Rallyt:
1. Mattias Ekström 1.17.15.2
2. Jani Paasonen + 4.1 sekunder
3. P-G Andersson + 13.3 sekunder



Petter Solbergs Subaru besiktigas. Foto Tommy Magnusson
04-02-05 Jon Olsson co-driver åt Mattias Ekström
RedBull kollegan Jon Olsson som är en av världens främsta freeskiing skidåkare fick idag bekanta sig med rallysporten. Jon fick vara kartläsare för en dag när Mattias Ekström körde dagens shakedown inför morgondagens start i Svenska Rallyt. Även fjolårets teamkompis speedwaystjärnan Tony Rickardsson fick sig en åktur.
- En enorm upplevelse, man flyger ju även i rally, men det verkar vara bäst att undvika volter och andra tricks, säger Jon Olsson.
Mattias tog det lugnt på dagens träning, men tyckte bilen fungerade perfekt. Den största händelsen var annars det ramaskri som utbröt när Mattias skulle köra upp på startrampen med takboxen monterad. Icke, tyckte många, men självklart tyckte Mattias.
- Har man en bra sponsor måste man ta vara på det, säger Mattias.
Imorgon startar rallyt med fem specialsträckor. Den första är Lidsbron med start klockan 08.15. Sista sträckan är en supersprint i Hagfors. Sista anhalt blir den populära publikservicen på Råda flygplats, innan bilarna tar sig tillbaka till Karlstad för nattuppehåll och omstart på lördagsmorgonen. Mattias lugna stabila körning på dagens shakedown räckte till 3-4 tid, så visst finns det förhoppningar om en bra öppning imorgon.
- Som sagt vi laddar för seger, avslutar en mycket laddad dalmas!

04-02-05
Shakedown torsdag, 4 km:
1) Petter Solberg, Norge (Subaru Impreza) 1.56,4
2) Marcus Grönholm, Finland (Peugeot 307) 1.56,6
3) Daniel Carlsson, Sverige (Peugeot 206) 1.57,7
4) Henning Solberg, Norge (Peugeot 206) 1.57,8
5) Mikko Hirvonen, Finland (Subaru Impreza) 1.58,1
6) Carlos Sainz, Spania (Citroën Xsara) 1.58,2
7) Markko Märtin, Estland (Ford Focus RS) 1.59,3
8) Sebastien Loeb, Frankrike (Citroën Xsara) 1.59,4
9) Francois Duval, Belgia (Ford Focus RS) 1.59,9,
10) Freddy Loix, Belgia (Peugeot 307) 2.00,2.

04-02-05
Andréas Eriksson inför Svenska Rallyt
Äntligen är det dags för årets upplaga av Svenska Rallyt, det enda riktiga vinterrallyt i Rally-VM. Teamet har laddat upp på lite olika håll inför rallyt. Andreas kom hem natten till måndag denna vecka från en semester med familjen i Thailand, bara för att packa om trunken och åka vidare till Värmland. Teamets mekaniker har haft sista handpåläggningen på Focusen under tiden och rapporterar att allt är under kontroll.
Tisdagen och onsdagen gick åt för att träna på sträckorna och för tisdag var rapporten,- fina isiga vägar medans onsdag så började det att bli lite mjukt. Detta föranleder ju till oro att det blir för varmt för temperaturen fortsatte ju bara att stiga.
Men tack och lov så verkar det vända (enligt SMHI) och minusgrader är åter på väg till de Värmländska skogarna. Så verkar det vara med en hel massa annat och andra också, då det har rapporterats från Värmland om en strid ström med utländska ekipage i form av husbilar och dylikt hela veckan.. Varför det antas att det kommer att slås publikrekord detta år, och då gäller det att planera noga och vara ute i god tid ifall man skall komma fram till sträckorna under helgen.
En reflektion av startfälet som man gör när man läser start listan är att det lär bli ett annat "rekord" slaget under rallyt. Vilket är, att av 28 WRC bilar är det hela tio stycken som är Ford Focus RS WRC-bilar. Vilket är rolig notering då man har svagheter för blå ovaler.
Allt är således upplagt för ett fantastiskt rally och Andreas och Pecka är väldigt åksugna. Tempot finns där och greppet i Pirelli däcken är Andreas väldigt nöjd med efter Shakedownen tidigare idag. Så det var en lugn och nöjd Andreas i telefon som summerade med, -allt känns bra och läget är under kontroll.
Som vanligt kommer Andreas och Peckas egna kommentarer att läggas ut på:
www.bilaffären.com/rally

04-02-04 Mattias Ekström - "Dark Horse" i Svenska Rallyt
Mattias Ekström, den 25-årige DTM-stjärnan från Krylbo i Dalarna, ligger inte på latsidan trots att jakten på nya segrar i den prestigefyllda tyska serien startar redan om ett par månader. Mattias, som senaste säsongen var bästa Audiförare i DTM laddar istället för fullt inför sin fjärde start i Svenska Rallyt. 75 testmil i en helt ny rallybil, byggd av Mattias egna mekaniker från Audi vittnar om att det är full satsning och seger som gäller.
"Om jag inte vinner Svenska Rallyt 2004 beror det inte på bilen, det är den bästa rallybil jag kört, säger Mattias"
Nu är det seger som gäller efter fjolårets tredjeplats och därför har Mattias haft ett späckat schema sedan början av november.
"Vi har analyserat fjolåret och därför byggt en ny bil och kört mer testmil. Vi är helt klart mycket bättre i år, säger Mattias"
Första testen gick i jämtländska Kall, sedan blev det genrep i Bergslagsrallyt i början av januari med sträckseger och tätkänning, vilket sedan följts upp med mer testmil i Falun och runt knuten hemma i Avesta. Motståndet är hårt, främst från den internationella eliten med förare som, McRae, Galli, Pasonen, Sola och Higgins. Som vanligt är det minutschema som gäller och ingenting lämnas åt slumpen av Mattias, eller övrig teampersonal. Ingen är bättre än sin svagaste länk, är ett ordspråk i organisationen runt Mattias Ekström.
"Jag ska vinna klassen N4 i år eftersom det blir mitt sista rally i klassen. Nästa år kör jag WRC istället, säger Mattias."
Hittills har Mattias kört 23 rallytävlingar och ser det som en bra träning för att hålla tempot uppe under vintern. Det har fått den svenska rallyeliten att fundera eftersom Mattias redan bevisat att han är minst lika snabb, om inte snabbare.
Vilka förhållanden passar då en inbiten racingspecialist bäst för att vinna ett vinterrally?
"Isiga vägar, klarblå himmel och minus 5 grader i luften kommer att passa mig och Pirelli däcken utmärkt, säger Mattias"
Idag tisdag börjar rekognoseringen i en Audi A4Avant för att finputsa noterna.
"Vi får köra sträckorna två gånger för att komplettera noterna. Vi ska leta på partier som vi kan hålla fullt på, säger Mattias"
Mattias kartläsare under rallyt är som vanligt erfarne Stefan Bergman från Fagersta som gör sin 5:e start i Svenska rallyt.
Ett tips till alla i rallyskogen är att hålla utkik efter den kolsvarta RedBull sponsrade rallybilen med DTM-stjärnan Mattias Ekström bakom ratten. Så bli inte förvånade om asfaltspecialisten från Krylbo satt världseliten i rally på plats på söndag och kör först upp på målrampen i Karlstad med takbox monterad på taket.

04-02-04 Jan "Flash" Nilsson rankar VM-förarna
Kommande helg går startskottet för vinterns stora motorsporthändelse i skogarna kring Hagfors i Värmland.
Det handlar om Svenska rallyt och inför det har den värmländske racingstjärnan Jan "Flash" Nilsson rangordnar tio VM-förare.
Nedan följer en lista i turordning på de förare som Jan "Flash" Nilsson tror kommer att bli hetast i årets upplaga av Svenska Rallyt. "Flash" kommer själv att finnas på plats på rallyt som åskådare och proffstyckare.
1. Séastien Loeb, Citroën Xsara ¨
"Ett naturbarn som klarar alla underlag. Han har bevisat att han är starkast på asfalt. Hans svaghet är is, men marginalen är så liten att andra team och förare inte har råd att missa. Om Solberg har problem med däcken så kommer Loeb att vara snabbare. Jag är säker på att han har stor chans att bli världsmästare i år".
2. Marcus Grönholm, Peugeot 307
"Att satsa på Grönholm är det fegaste kortet. Han har nog lägst odds och vi vet att han är oerhört snabb på is. Han vann Svenska rallyt i fjol men i år har han en ny bil som jag ännu är lite osäker på".
3. Petter Solberg, Subaru Impreza
"Det är känt att Pirellidäcken är Solbergs akilleshäl och han blir inte lika snabb som Grönholm. Han kommer dock att finnas med i toppen och genom andras misstag, för han gör inte många själv, så kan han överta ledningen".
4. Markko Märtin, Ford Focus
"Snabb och säker. Jag vet inte hur han är på is, men bilen verkar bli bättre och bättre. Tveksamt dock om Ford orkar hålla hela vägen".
5. Carlos Sainz, Citroën Xsara
"Det är svårt att veta om man ska ranka Sainz som femma eller tvåa. Han är fortfarande hungrig och han är riktigt rutinerad. Jag tror även att Sainz är ett stort stöd för Loeb".
6. Daniel Carlsson, Peugeot 206
"Han finns med ganska högt på min lista. Det kommer självklart att bli svårt för Daniel då han kör i privatteam och inte har samma resurser. Han är dock riktigt snabb och jag tror att han vinner på egen speed. Han kommer att splittra fabriksförarna och jag hoppas men tror inte att han klarar att placera sig högre än fyra, femma".
7. Janne Tuohino, Ford Focus
"Jag vet inte speciellt mycket om honom. Han är fabriksförare och säkerligen snabb, har en bra bil".
8. Freddy Loix, Peugeot 307
"Snabb, vad jag minns så trivs han bra på is, men hur bra han blir är svårbedömt. Den plats jag gett honom förtjänar han".
9. Tobias Johansson, Ford Focus
"Ung, ett framtidslöfte. Tobbe är med för att lära och han bör ställa in sig på att slutföra rallyt. Han är ung och behöver rutinen i ryggsäcken för att gå vidare i karriären och det är mycket viktigt att han tar sig i mål".
10. Henning Solberg Peugeot 206
"Svårbedömd. Han sitter i en likadan bil som Daniel men han kommer inte att hänga med honom. Han ska nog vara glad om han slår sig in bland de tio främsta".

04-02-03 Team Helmia uppdaterar inför Svenska Rallyt
Förberedelserna inför Svenska Rallyt är nu i full gång. Idag och imorgon är det träningsdag och på tordag kväll är det officiell invigning i Karlstad.
Inför starten nu på fredag har vi uppdaterat hemsidan med lite information om och omkring Svenska Rallyt. Gå in på
www.walfridsson.com och läs under Nyheter.

04-02-03 Rallykändisar föråkare i Svenska Rallyt
Björn Waldegård, Mats Jonsson och Per Svan - där har ni föråkarna i Svenska Rallyt 2004! De tre ska premiärköra Peugeots nya tvåhjulsdrivna Grupp N-bil - Peugeot 206 RC. Bilarna färdigställs just nu i Småland.
- Hygglig standard på föråkarna, skrattar teamchefen Gert Blomqvist. Och chefsmekanikern Mattias Aronsson - själv meriterad Peugeot-förare - instämmer:
Läs mer

04-02-03 Hårdare än någonsin i Svenska Rallyts standardklass
Ifjol vände turen för västgöten Kenneth Bäcklund, som på 1990-talet var suverän i Svenska Rallyts standardklass. Åren 1993-97 tog den nu 41-årige Mitsubishi-föraren fem raka segrar i den svenska VM-tävlingen. Men sedan dröjde det ända till ifjol innan han åter kunde ställa sig högst upp på prispallen. Då gick Kenneth upp i ledningen efter det att stallkamraten Stig-Olov Walfridson tvingats bryta på rallyts näst sista sträcka.
Även årets säsong har börjat bra för Kenneth Bäcklund. Han vann den inledande SM-tävlingen Bergslagsrallyt för en månad sedan före just Stig-Olov Walfridson. Det är dessa två Mitsubishi-förare som länge dominerat standardklassen Grupp N i de svenska rallyskogarna. Kenneth Bäcklund har vunnit Svenska Rallyt sex gånger, mot tre för Stig-Olov Walfridson. Stig-Olov har dock sju SM-titlar mot fem för Kenneth, som istället har vunnit flest SM-tävlingar, 37 mot 21 för Stig-Olov.
Läs mer

04-02-03 Daniel Carlssons största utmaning
Temperaturen börjar stiga rejält inför nästa VM-deltävling i rally, som är Uddeholm Swedish Rally 2004. En av orsakerna till det är att Säffles och Sveriges unge rallystjärna, Daniel Carlsson, står inför ett av hans mest intressanta utmaningar i motorkarriären, när han i en fabrikspreparerad Peugeot 206 WRC ska köra det svenska VM-rallyt. Hans två segrar i JWRC 2003 har förstås bidragit en del i att han nu kommer att köra en Peugeot i Svenska Rallyt 2004.
Daniel har under alla år som han kört rally alltid haft förmågan att anpassa sig snabbt till olika förutsättningar, vare sig det rört sig om två- eller fyrhjulsdrivna ekipage. Bozian Racing, som han och kartläsaren Mattias Andersson ska köra för i Svenska Rallyt, är rakt underställt det officiella märkesteamet, Peugeot Sport. Det innebär att all den värdefulla expertis och erfarenhet man erhållit under åren i Peugeot Sport, används även numera i Bozianteamet.
Läs mer

04-02-02 Mitsubishi tillbaka i Svenska Rallyt
Mitsubishi Motors Motor Sports kommer till Svenska Rallyt med två nya Lancer WRC04 och med förarna, fransmannen Gilles Panizzi och unge finländaren Kristian Sohlberg. Mitsubishi har tidigare fem gånger segrat i den svenska VM-tävlingen. 1990 vann Kenneth Eriksson Svenska Rallyt i en Mitsubishi Galant VR4, -95 tog dalmasen en ny seger i en Lancer Evolution och åren -96, -98 och -99 segrade finländaren Tommi Mäkinen i olika Lancer Evolution-modeller.
- Någon ny seger räknar vi inte med i år, säger Derek Douncey tävlingsledare för Mitsubishis WRC-team. Under det senaste året har vi utvecklat en helt ny rallybil. Under samma tid har vi organiserat om hela vårt företag, allt från teamledning till förare. Vi har utökat antalet ingenjörer och vi ser nu verkligen fram emot fortsättningen av VM-säsongen.
Läs mer

04-02-02 Mitsubishi satsar friskt i Production Car-klassen
Svenska Rallyt är den första av sju deltävlingar i FIA Production Car World Rally Championship. Ett mästerskap som i år ser ut att bli hårdare än någonsin med tjugo registrerade förare, f. d. fabriksförare, juniorer och tidigare mästare i standardklassen. Förarna kommer från inte mindre än 15 olika länder och årets mästerskap kommer att bli en kamp mellan Mitsubishi, Subaru och Proton.
Årets rallymästerskap för standardbilar blir en resa jorden runt. Efter Sverige följer VM-tävlingar i Mexiko, Nya Zeeland, Argentina, Tyskland, Korsika och Australien.
Läs mer

04-01-26 Svenska Rallyt 2004 - premiär för SMS Challenge Rally Team
I Svenska Rallyt 6-8 februari är det dags. Då blir det premiär för SMS Challenge Rally Team som ställer upp med två bilar på startlinjen.
I den ena bilen hittar vi P-G Andersson, som nyligen blev uttagen som förste rallyförare i SMS Challenge. P-G är just hemkommen från helgens WRC-premiär i Monte Carlo. Efter de inledande tre sträckorna ledde han junior-klassen när en avåkning satte stopp för hans möjligheter att slåss om tätplatserna. Trots avåkningen tog han ändå sin första VM-poäng och visade att han hör hemma i toppen.
I den andra bilen hittar vi Oscar Svedlund som kliver in som gästförare i teamet. Oscar är sedan tidigare juniorlandslagsman och en rallytalang som redan bevisat sin kapacitet vid ett flertal tillfällen. Han har tidigare bland annat vunnit det brittiska VM-rallyt Grupp N och har fått en riktigt bra start på det nya året.
"Grupp N-klassen kommer att bli ett riktigt getingbo i Svenska Rallyt. Ett sånt startfält har vi aldrig haft förr, så det ska bli oerhört spännande att se hur Oscar och P-G klarar den tuffa konkurrensen" säger Fredrik Eljas, Sveriges förbundskapten i rally. "Oscar Svedlund har redan bevisat att han är snabb och har kört oerhört fort i inledningen av Rally-SM."
"P-G däremot är lite av en dark horse den här gången, i och med att han aldrig kört 4-hjulsdrift tidigare" säger Fredrik Eljas. "Men efter de inledande testerna så tror jag att han kan bli rallyts riktiga överraskning."
För P-G innebär det en rejäl omställning när han nu ger sig på fyrhjulsdrift för första gången. "Bilen är betydligt tyngre och det är en helt annan körteknik, men jag börjar komma in i bilen och känna mig bekväm" säger P-G. "En topplacering ska jag nog kunna vara med och slåss om."
Även Oscar Svedlund har gott självförtroende inför Svenska Rallyt. "Jag siktar på seger. Det är det jag åker för." Säger Oscar Svedlund. "Det blir en tuff klass, men det gäller att vara med i toppen i VM-tävlingarna."
Utöver Svenska Rallyt satsar Oscar på två VM-rallyn i år; Tyskland och Korsika. "Båda dessa är på asfalt. Det är tufft som skandinav att slå sig in där, men jag tror att det ska gå" säger Oscar Svedlund.

04-01-22 Norrmännen invaderar Värmland
Om fjorton dagar är det dags för årets stora rallyhändelse i Sverige. Då startar den andra deltävlingen i rally-VM, Uddeholm Swedish Rally. I år är Värmland berett på en verklig invasion av norrmän. Sedan Petter Solberg tog hem VM-guldet i sin Subaru vid fjolårets VM-avslutning i Wales, har trycket ökat på telefonen hos tävlingsarrangören i Karlstad.
- Vi märkte det omedelbart efter avslutningstävlingen, berättar Pär Ekholm, marknadsansvarig på Uddeholm Swedish Rally, guldmedaljen satte verkligen fart på förfrågningarna. Vi har sålt rallypass via webben som aldrig förr.
Norske Petter Solberg har aldrig fått till det riktigt vid VM-tävlingen i Sverige, men som alltid i sportsammanhang kan norska flaggor uträtta underverk. Massor av norska bussar kommer att gå mot Hagfors och årets sträckor. Men favorit till segern är i alla fall flerfaldige segraren Marcus Grönholm, nu i en ny Peugeot 307 WRC.
- Men Daniel Carlsson tror jag kommer att placera sig bra i sin Peugeot. Absolut. Han har rätt material och rätt inställning, fortsätter Pär Ekholm, topp fem är jag säker på.
Två av Sveriges bästa rallyjuniorer kommer också till start. Båda tävlar för det svenska juniorlandslaget i rally. P-G Andersson från Årjäng och Oscar Svedlund från Karlstad kan båda skrälla i sin klass. P-G startar på fredag Monte Carlorallyt i junior-VM där han kör en tvåhjulsdriven bil, men här hemma blir det start i en fyrhjulsdriven Mitsubishi.
- Jag skulle inte bli förvånad om det går jättebra för honom, det har rapporterats imponerande tester och han behöver ju inte tänka taktiskt, säger Pär Ekholm övertygande.

03-09-29 Nyheter - Swedish Rally Event 2004
För 3:e året i rad arrangerar Eljas Motorsport rallyevent under Svenska rallyt. 2004 kommer vi att jobba tillsammans med två av våra samarbetspartners och vi tror detta event blir mycket spännande. Eventet äger rum fredag-söndag under Svenska rallyt och som tidigare år är deltagarantalet maximerat till 50 st.
För info kontakta Fredrik via mail. fredrik.eljas@telia.com