<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


 

STCC Scandinavia 2022

1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022

Information om STCC









22-05-20 Juniormästaren Oliver Söderström har fått sitt pris hos Lamborghini
Oliver Söderström säkrade juniormästartiteln STCC Junior Cup accelerated by Lamborghini 2021 och har varit i Italien för att ta emot sitt pris, ett test med Lamborghini Squadra Corse.
– Först och främst tänkte man att, vilken galen möjlighet jag fått! Att få köra för Lamborghinis fabriksteam, bara det är en jättestor ära i sig, säger Oliver Söderström.

Lestrup Racing Team-föraren fick köra en 620-hästars Lamborghini Super Trofeo under testet i Italien tillsammans med ingenjörsteamet bakom Lamborghini Squadra Corse, Lamborghinis officiella motorsport-avdelning.
– Känslan i bilen var sjuk, första gången man accelererade var galen, säger Oliver Söderström.
– I och med det är mittmotor så är viktfördelningen mycket mer bakåt än i STCC-bilen vilket gör att den har en sjuk acceleration, den greppar på ett helt annat sätt. Så det man fick lära sig var att gå mycket mer attack in i kurvan för att få bilen att rotera i och med att bilen inte är så framtung.
– Jag körde för teamet Imperial Racing, de har en stark länk ihop med Lamborghini och är ett legendariskt team, något man verkligen märker när man är där och kör. Ingenjörerna var extremt kunniga och proffsiga.

Oliver Söderström imponerade under testet och var snabbast av de förare som deltog.
– Jag satte även bästa tiden någonsin med en Lamborghini Super Trofeo under testet och det känns självklart sjukt bra, säger Oliver Söderström.
– Referensen var Alberto Di Folco som är Lamborghini fabriksförare och den tiden slog jag. Sedan var jag också snabbare än Fredrik Schernoff, fabriksförare från Danmark, dock han hade säkert mer att ge. Men jag fick stå högst upp i listan, samtidigt så fick jag fick väldigt bra feedback från honom.
– Motorsportchefen för Lamborghini Europa var med under testet och var väldigt imponerad. Såklart går diskussionerna nu om att köra något race i Super Trofeo Europe, vi ska ha möte med dem i veckan så vi får se vad som händer.
22-05-17 STCC-mästaren är tillbaka: Robert Dahlgren förlänger med Cupra Dealer Team - PWR Racing
PWR Racing har förlängt samarbetet med regerande STCC-mästaren Robert Dahlgren efter fjolårets rekordsäsong.
– Roberts fjolårssäsong är en för historieböckerna och det fanns inga tvivel för oss om att fortsätta samarbetet med honom – nu är vi redo för en tuff STCC-säsong 2022, säger Marcus Ekström, teamchef för PWR Racing.

Robert Dahlgren blev den mest segerrike STCC-föraren någonsin med totalt 46 segrar – samtidigt som teamet tog hem såväl teammästerskapet som förarmästerskapet.

Norrlänningen säkrade elva segrar, 15 av 18 möjliga pallplatser och var aldrig sämre än femma under förra året, ett facit som ingen annan förare i mästerskapets historia kommit i närheten av.
– 2021 med PWR Racing var helt klart en av de bästa säsongerna i min karriär och att få fortsatt förtroende av dem känns givetvis oerhört kul, säger Robert Dahlgren.
– Men om någon tror att jag är mätt efter förra säsongen så kan de inte ha mer fel. Jag sätter aldrig min fot på en tävlingsbana utan målet att vinna och 2022 är inget undantag. Det kommer att bli tufft, speciellt då startfältet växer till i år, men förutsättningarna finns där och målsättningen är helt klart på titeln.
22-05-12 Lestrup Racing Team byter till Audi och smygstartar 2022 med långlopp
Stockholms-teamet Lestrup Racing Team byter märke inför STCC TCR Scandinavia 2022 och tävlar med två helt nya Audi RS 3 LMS efter att ha tävlat med Volkswagen sedan 2017.
– Detta är ett mycket viktigt byte för oss så vi fortsatt kan vara konkurrenskraftiga och nå våra mål om att slåss om båda STCC-titlarna, säger Fredrik Lestrup, delägare Lestrup Racing Team.
– Den nya Audin är en betydligt mer kompetent tävlingsbil med fler inställningsmöjligheter som gör att vi kan ställa in bilarna mycket bättre efter våra förares behov.

Teamet smygstartar årets racingsäsong med 12-timmars på Hockenheim i helgen där teamet kommer att tävla med en av sina nya Audi-bilar.

STCC-förarna Oliver Söderström och Andreas Bäckman kommer att dela en av de nya Audi-bilarna med Marcus Fluch och Emil Sällberg, medan teamets andra Audi ännu inte levererats från Audi Sport.
– Det ska bli sjukt kul att dra igång säsongen i helgen och göra debut i nya Audin som ser helt fantastisk ut, säger Oliver Söderström.
– Helgens tävling blir en perfekt möjlighet för oss att lära känna den nya bilen och förbereda oss inför STCC-säsongen med mycket körning. Och medan detta främst är en förberedelse så tror jag vi kan vara konkurrenskraftiga i helgen och utmana om en topplacering i TCR-klassen.

Senast Lestrup Racing Team körde långlopp var Dubai 24-tummars 2020 där de tog pole position och säkrade en pallplats i TCR-klassen.
22-05-11 Exion Racing premiärtestar på Anderstorp med nya Audin
Nybildade STCC-teamet Exion Racing har gjort testpremiär på klassiska Anderstorp Motorbana med sina båda nya Audi RS 3 LMS.

– Vi har haft två produktiva testdagar med många väldigt viktiga kilometer i våra nya Audi-bilar för såväl förarna som alla mekaniker och ingenjörer, säger Daniel Aronsson, teamägare Exion Racing.

Båda förarna Isac Aronsson och Calle Bergman var på plats under testet och klockade många kilometer bakom ratten på sina helt nya tävlingsredskap.
– Det var en helt underbar känsla att köra de första kilometrarna och den nya Audin är verkligen ett stort steg framåt jämfört med den gamla generationen som jag tävlat med tidigare, säger Isac Aronsson.
– Det var svårt att köra in i depå när teamet kallade in mig, jag ville bara fortsätta köra. Bilen är fantastiskt kul att köra och nu har vi massvis av data som vi ska arbeta vidare med, säger Calle Bergman.

Det Värnamobaserade teamet gör STCC-debut i år och planerar fler tester under våren inför STCC TCR Scandinavia-premiären på Ljungbyheds Motorbana den 3-4 juni, läs mer här: https://www.stcc.se/2022/03/31/nya-teamet-exion-racing-gor-stcc-debut-med-calle-bergman-och-isac-aronsson/

22-05-03 Autocirc fördjupar samarbetet kring hållbarhet med STCC
Autocirc – ett marknadsledande företag kring återanvändning inom bildelsbranschen – och STCC fördjupar sitt samarbete kring hållbarhet inför säsongen 2022.
– Autocircs uppdrag är att optimera återanvändning av bildelar och skapa förutsättningar för en cirkulär ekonomi och hållbar framtid, ett arbete som vi intensifierar med STCC inför säsongen 2022, säger Johan Livered, vd för Autocirc.
– Vi ser fram emot att kunna använda STCC som en stark plattform för att träffas och bygga relationer i vår framtida expansion.

Tillsammans jobbar STCC och Autocirc för en framtida cirkulär modell för skandinavisk elitracing, likväl för reservdelsindustrin för begagnade bilar, med fokus på elektrifiering av fordonsflottan.
– Vi är väldigt glada över att Autocirc utökar sitt samarbete med STCC, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Tillsammans med Autocirc har vi startat ett projekt för framtidens elitracing, där syftet är att minska vårt fossila avtryck. STCC har en stor ambition att bli så cirkulär som möjligt, och samarbetet med Autocirc är ett avgörande steg på vägen.

STCC TCR Scandinavia startar den 3-4 juni på Ljungbyheds Motorbana i Skåne, mer info här: https://www.stcc.se/2022/01/31/stcc-utokar-2022-kalendern-med-fler-tavlingar-och-ny-premiar/

22-04-07 Dubbla V8-mästaren Dennis Strandberg gör STCC-comeback med eget team
Regerande dubbla V8 Thunder Cars-mästaren Dennis Strandberg gör STCC-comeback i år med Team Strandberg som han driver själv.
– Vi har haft två fantastiska säsonger i V8 och nu känner vi att det är dags att ta nästa steg upp till STCC, säger Dennis Strandberg.

28-åringen gjorde STCC-debut 2017 för Lestrup Racing Team där han slutade på elfte plats totalt, trots att han missade två tävlingshelger.

I år kommer han att köra en Volkswagen Golf GTI TCR och siktar på guldmedaljen i privatförarmästerskapet STCC Däckteam Trophy.
– Vi vet att det inte bara är hoppa in och tro att man ska kunna slåss med de etablerade STCC-teamen, men samtidigt tror vi absolut att vi har förutsättningarna till att kunna vinna privatförarmästerskapet, säger Dennis Strandberg.
– Sedan hoppas jag också att vi ska kunna vara med och kunna knipa någon pallplats här och där. Det gäller att leverera hela tiden och vara med när väl chansen ges med omvänd startordning eller när de andra snubblar på sig själva.

Team Strandberg körde en första shakedown med bilen på Mantorp Park i förra veckan och har fler tester planerade under våren inför STCC TCR Scandinavia-premiären på Ljungbyheds Motorbana den 3-4 juni.
– Det kändes faktiskt bättre än vad jag väntade mig då jag inte kört framhjulsdrivet på bana sedan 2018, säger Dennis Strandberg.
– Vi ska försöka få in några fler tester under våren, men vi har mycket nytt framför oss i omställningen till STCC. Och det gäller även mig som förare då jag är med mer och styr i teamet jämfört med när jag tävlade 2017.
– Jag vill rikta ett stort tack till de som hjälpt till att göra detta möjligt. Det är en sjukt rolig utmaning och nu ser vi verkligen fram emot årets premiär.

Dennis Strandberg, som även tidigare gjort inhopp i brittiska motsvarigheten BTCC, kommer att stöta på hårt motstånd i kampen om STCC Däckteam Trophy-guldet 2022 från bland annat regerande mästaren Mattias Andersson, norska nykomlingarna Didrik Esbjug och Marius Solberg Hansen samt Rasmus Hedberg.

STCC Däckteam Trophy – Hall of Fame
1998 – Pontus Mörth
1999 – Kim Esbjug
2000 – Magnus Krokström
2001 – Tobias Johansson
2002 – Tobias Johansson
2004 – Johan Nilsson
2005 – Johan Nilsson
2006 – Joakim Fridh
2007 – Joakim Fridh
2008 – Tobias Johansson
2009 – Viktor Hallrup
2010 – Andreas Ebbesson
2011 – Joakim Ahlberg
2012 – Niclas Olsson
2021 – Mattias Andersson

22-03-31 Nya teamet Exion Racing gör STCC-debut med Calle Bergman och Isac Aronsson
Ett helt nytt team i form av Exion Racing gör STCC TCR Scandinavia-debut 2022 med de två unga talangerna Calle Bergman och Isac Aronsson.
– Det ligger mycket blod svett och tårar bakom det här projektet som vi är oerhört stolta över att sjösätta, säger Daniel Aronsson, teamledare Exion Racing.

Teamet kommer att ställa två helt nya Audi RS 3 LMS på startlinjen som ett första steg i en långsiktig plan.
– STCC har alltid varit huvudmålet för den här satsningen, speciellt eftersom vi redan doppat tån i vattnet med Isac Aronssons två säsonger i mästerskapet, säger Daniel Aronsson.
– Det finns inget tuffare mästerskap i Skandinavien och vi har en oerhört stor utmaning framför oss där vi börjar med ett i stort sett vitt papper. Men vi kommer att göra allt vad vi kan för att komma så väl förberedda som vi kan till premiären.

19-årige Isac Aronsson gjorde STCC-debut 2020 och säkrade silvermedaljen i privatförarmästerskapet förra året.
– Jag känner mig oerhört redo och motiverad inför årets säsong med Exion Racing storsatsning, säger Isac Aronsson.
– Självklart är jag ödmjuk inför uppgiften, men jag har aldrig haft så har bra förutsättningar i STCC tidigare och målsättningen är satt på att ta ett tydligt steg framåt i resultatlistorna.

Blott 16-årige Calle Bergman gör precis som teamet STCC-debut i år och kommer från två säsonger i Formula Nordic där han förra året slutade på sjätte plats med tre pallplatser, trots att han inte körde de två avslutande tävlingarna.
– STCC har alltid varit en dröm för mig att nå och nu är jag äntligen här tillsammans med Exion Racing. Det känns oerhört bra att debutera tillsammans med teamet då vi delar samma målbild för säsongen, säger Calle Bergman.
– Jag har aldrig tidigare tävlat med framhjulsdrivna bilar, men jag brukar kunna anpassa mig snabbt och jag kommer att jobba metodiskt med teamet för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att kunna utvecklas som förare. Jag kan knappt bärga mig inför det första testet med de nya bilarna, det ska bli sjukt kul.

Teamet är baserat i Värnamo och kommer bland annat att bedriva eventverksamhet samt paddel-hall som dessutom inkluderar racing- och golf-simulator.
– Vi har många järn i elden och vi ser fram emot att utveckla vår verksamhet starkt framåt vad gäller såväl paddel-verksamheten som racingen med STCC som plattform, säger Daniel Aronsson.
– Vi tror starkt på våra båda förare Isac och Calle som båda två är unga och talangfulla, något som tveklöst behövs i den hårda konkurrensen i STCC. Visst saknar såväl vi som team som våra båda förare STCC-erfarenhet, men vi har en långsiktig plan och vi jobbar målmedvetet mot vårt sikte om att längre fram kunna ge oss in i den absoluta toppstriden.
22-03-22 Nu släpps biljetterna till STCC-premiären Campus Ljungbyhed Airport Race
I dag släpps biljetterna till årets STCC-premiär den 3-4 juni som via ett nytt titelsamarbete med Ljungbyhed Park AB går under namnet Campus Ljungbyhed Airport Race.
– Vi är väldigt glada över att ha ett starkt evenemang som STCC till Campus Ljungbyhed Park över en längre tid, och att vi tillsammans tryggat detta, säger Gustav Eriksson, förvaltningschef Ljungbyhed Park AB.
– STCC arbetar starkt med hållbar fordonsindustri och vi vill vara en del av detta arbete framöver på vår gemensamma hemmaplan i Ljungbyhed.

Förutom STCC kommer även Pro Superbike, Radical, Ginetta och Legends att tävla under premiärhelgen i Ljungbyhed, där exempelvis Legends kommer med ett enormt startfält på över 80 bilar.
– Vi vill rikta ett stort tack vår fastighetsägare Ljungbyhed Park AB som vi skapat ett gediget och långsiktigt samarbetsupplägg med, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Biljettsläppet för premiären är ett härligt vårtecken och vi har ett gediget paket redo för såväl publik på plats som via STCC+. Vi kommer dessutom att avslöja fler spännande nyheter under våren vad gäller underhållning, gäster och uppträdanden på plats.

Publik som köper sina biljetter idag och fram till en vecka innan premiären kan ta del av ”Early Bird”-erbjudandet med ett lägre pris. För den som vill unna sig något extra finns även VIP-paket tillgängliga.

Läs mer om erbjudandet och boka dina biljetter här: https://secure.tickster.com/sv/7ycu4ddgm8lf5fk/sessiontimedout?autoredirect=2

22-03-17 Tobias Brink klar för femte STCC-säsongen - jagar första titeln med ny Audi
Tobias Brink är klar för sin femte STCC TCR Scandinavia-säsong och jagar sin första guldmedalj 2022 efter en silvermedalj och två bronsmedaljer de tre senare åren.
– Motivationen och hungern efter titeln är mycket stor. Nu är det dags att ta steget längst upp på pallen, säger Tobias Brink.

Skåningens trumfkort inför årets säsong är helt nya Audi RS 3 LMS-modellen som Brink Motorsport debuterar i STCC, en modell som skördade stora framgångar i VM för touring cars förra året.
– Givetvis har vi respekt för uppgiften att lära oss de nya bilarna, men vi har en gedigen erfarenhetsbank med oss in i detta, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.
– Och kombinationen av Tobias erfarenhet och Hugo Nermans unga talang i vår föraruppställning kommer att ge oss mycket starka möjligheter till att slåss om såväl förarguldet som teamguldet i år.

Tobias Brink slutade på tredje plats 2021 och var den förare som var närmast att utmana mästarteamet PWR Racing.
– Vi har bra koll på vad vi saknade förra året jämfört med konkurrenterna och våra nya Audi-bilar är en nyckeldel i att kunna utmana om guldet på ett helt annat sätt än förra året, säger Tobias Brink.
– Vi har ett hektiskt schema framför oss då bilarna levereras sent, men vi är starkt motiverade inför vad som komma skall i STCC 2022 med tanke på resultatet vi lyckades säkra förra året med den gamla bilen.
22-03-08 Juniormästaren Oliver Söderström klar för STCC-guldjakt med Lestrup Racing Team
Regerande juniormästaren Oliver Söderström är tillbaka med Lestrup Racing Team och har satt siktet högt inför årets STCC TCR Scandinavia-säsong.
– Jag siktar på titeln, det är det logiska steget framåt för mig och teamet, säger Oliver Söderström.
– Vi hade en blandad säsong förra året, men det ser jag som något positivt då vi vet var vi behöver förbättra oss. Jag känner mig oerhört motiverad och jag vet att vi har pusselbitarna på plats för att utmana om titeln på en ny nivå.

23-åringen har stadigt klättrat i resultatlistorna efter en elfteplats i sin debutsäsong, femteplats 2020 och fjärde plats förra året.
– Oliver kröner vårt stärkta program för 2022-säsongen och hela teamet är precis lika taggade som honom i att ta oss an kampen om STCC-guldet i år, säger Fredrik Lestrup, delägare i Lestrup Racing Team.
– Vi är väldigt nöjda över vår line-up där Oliver ansluter Andreas Bäckman, och vi vet att vi har en av de starkaste uppställningarna i STCC 2022. Och det kommer att behövas då vi möter ett riktigt starkt startfält.

Oliver Söderström, som tog Formula Renault NEZ-titeln 2016, ansluter nya teamkollegan Andreas Bäckman och duon kommer att köra två helt nya TCR-bilar från en tillverkare som teamet ej avslöjat ännu.
– Den nya bilen är en riktigt boost för oss då vi hade det tufft på en del områden med vår gamla bil, säger Oliver Söderström.
– En ny bil innebär självklart nya utmaningar, men vi hade det tufft i kvalet och på raksträckorna förra året, något som vi inte borde ha i år. Jag ser verkligen fram emot när vi avslöjar den nya bilen.

STCC TCR Scandinavia-säsongen 2022 startar den 3-4 juni på Ljunghyheds Motorbana i Skåne, läs mer här: https://www.stcc.se/2022/01/31/stcc-utokar-2022-kalendern-med-fler-tavlingar-och-ny-premiar/
22-03-01 Team Auto Lounge Racing gör STCC-debut med Christian Skaar och Johan Lund
Nykomlingarna Team Auto Lounge Racing med förarna Christian Skaar och Johan Lund gör STCC TCR Scandinavia-debut i år med två helt nya Audi RS 3 LMS.
– Vi är mycket glada över att kliva in i STCC med den nya Audi-modellen som är en av de absolut bästa TCR-bilarna just nu, säger Christian Skaar, förare och vd för Auto Lounge, Skandinaviens största återförsäljare av Stellantis varumärken.

Duon gjorde racingdebut i det spanska mästerskapet CAVA Andalucian Touring Car Championship förra året och har en brant inlärningskurva framför sig.
– Vi är absolut ödmjuka inför uppgiften att börja tävla i det tuffaste racingmästerskapet i Skandinavien och mycket av årets satsning handlar om att bygga erfarenhet för kommande säsonger, säger Johan Lund, som jobbar med att utveckla tillväxtbolag till vardags.
– Jag växte upp med isracing och rally där bilarna var något helt annat jämfört med var vi kör idag. Men efter två säsonger med framhjulsdrift på asfalt börjar bitarna falla på plats. Vi kommer att tävla mot förare och team med betydligt mycket mer erfarenhet i STCC, men vi hoppas att kunna överraska och sakta men säkert ta kliv framåt i resultatlistan.

Christian Skaar har tidigare tävlat inom friidrott på elitnivå med framgångar i såväl höjdhopp som tresteg.
– Racing är ju självklart helt annorlunda mot friidrott, men jag tror definitivt att jag kan dra nytta av mina erfarenheter vad gäller själva tävlingsmomentet, säger Christian Skaar.
– Jag är fortfarande väldigt grön vad gäller racing, men har blivit hårt biten av sporten. Speciellt efter fjolårets tävlingar där resultaten har sporrat oss att ta steget vidare till STCC.

Det nystartade teamet väntar leverans av de båda Audi-bilarna som dessvärre är försenade på grund av den rådande komponentbristen kopplat till pandemin.
– Vi vet ännu inte om vi kommer att ha bilarna på plats innan premiären, men vi hoppas att förutsättningarna kommer att förbättras under våren och vi är i full gång med uppstarten av vårt team, säger Christian Skaar.
– Vi kommer att fortsätta tävla i CAVA-mästerskapet parallellt för att hålla oss aktiva och vi ser verkligen fram emot att kunna dra igång testerna inför vår STCC-debut med våra båda Audi-bilar.

STCC TCR Scandinavia-säsongen 2022 börjar den 3-4 juni på Ljungbyheds Motorbana i Skåne, läs mer här.
22-02-23 Generationsskiftet i STCC fortsätter – Didrik Esbjug gör debut med ny Honda
Norrmannen Didrik Esbjug, son till Kim Esbjug som vann privatförarmästerskapet 1999, kommer att göra STCC TCR Scandinavia-debut i år bakom ratten på en helt ny Honda med teamet Esbjug Motorsport.
– Jag känner mig sjukt motiverad inför att börja tävla i STCC TCR Scandinavia, ett väldigt tufft mästerskap som jag följt sedan jag var liten och där pappas framgångar har inspirerat mig stort, säger Didrik Esbjug.

20-åringen slutade på andra plats i norska banracingmästerskapet förra året och har en tuff uppgift framför sig i STCC.
– Vi har ett mycket spännande år framför oss att ta steget upp till STCC, speciellt då Didrik inte har kört TCR-bilen eller några svenska banor tidigare, säger Kim Esbjug.
– Så planen är att bygga erfarenhet och lära oss så mycket det bara går, sedan får resultaten komma därefter. STCC är ett av de tuffaste mästerskapen i Europa och ett perfekt steg för Didrik att ta i sin karriär.

Teamet väntar leverans av en helt ny Honda Civic Type R TCR i mars från JAS Motorsport som är Hondas officiella motorsportpartner i TCR.
– Jag längtar så tills vi kan börja testa med bilen och det kommer vara oerhört viktigt inför den kommande STCC-säsongen, säger Didrik Esbjug.
– Hondan skiljer sig stort från de bilar jag tävlat med hittills, med mycket mer effekt, grepp och inställningsmöjligheter. Jag siktar inte på något speciellt resultat i år, utan jag vill lära mig så mycket det bara går och utveckla mig som förare inför kommande säsonger.

Pappa Kim Esbjug körde två framgångsrika säsonger i STCC 1998-99 och tog hem privatförarmästerskapet 1999, en av de tuffaste säsongerna i mästerskapets historia, bakom ratten på en BMW 320i Super Touring.
– Jag har många goda minnen från STCC och det är riktigt kul att vara tillbaka, säger Kim Esbjug.
– Men det har gått många år sedan jag tävlade där och jag tror inte så mycket av mina erfarenheter går att översätta till bilen som Didrik ska tävla med. Det kommer tveklöst att bli en tuff men spännande säsong.

Premiären av STCC TCR Scandinavia 2022 körs den 3-4 juni på Ljungbyhed i Skåne, läs mer här.
22-02-17 Syskonen Bäckman kör två olika mästerskap 2022
Syskonen Andreas och Jessica Bäckman från Boden presenterar idag sin storsatsning att de under 2022 kommer att köra i varsitt mästerskap, STCC och ADAC TCR Germany.
– Senast jag körde i Tyskland blev jag tvåa på Hockenheimring och nära min första vinst. Mitt mål med säsongen är att fajtas om topp placeringarna i mästerskapet och ta min första vinst i TCR, säger Jessica Bäckman.

Andreas och Jessica Bäckman har trots sin ringa ålder redan nått stora framgångar inom gokart, rallycross och racing. Under 2018 tävlade de båda i STCC och den brittiska motsvarigheten TCR UK, där Andreas bland annat tog sin allra första racingseger och slutade på en tredjeplats i mästerskapet. Jessica lyckades knipa en pallplats på Brands Hatch och blev därmed första kvinnan i TCR UK att ta en pallplats och slutade även fyra i mästerskapet. 2019 tog syskonen steget upp i Europa serien och tävlade även där 2020. Under åren har Andreas tagit flertal vinster och pole-positions i Europamästerskapet, medan Jessica har lyckats ta pallplatser i 4 olika TCR mästerskap. Hon skrev även historia som den första kvinnan någonsin att knipa en pallplats i TCR Europe 2019.

Satsningen mot mästerskapstitlarna i Sverige och Tyskland
Förra årets äventyr i VM för TCR-bilar, FIA WTCR, var ett tufft år för syskonen där teamet hade svårt att anpassa sig till en ny bil, och syskonen inte kunde visa sina potentialer som förare. Till årets säsong har istället syskonen gått en helt annan väg. De senaste fyra åren har Jessica och Andreas kört i samma mästerskap, men nu är det officiellt att i år kommer de inte tävla mot varandra utan i två olika länder och mästerskap. Andreas gör comeback i det svenska mästerskapet STCC (Scandinavian Touring Car Championship), där han senast gjorde full säsong 2018. Jessica gör sin första hela säsong i det tyska mästerskapet ADAC TCR Germany, där hon gjort flera framgångsrika inhopp tidigare och även tagit en pallplats.

Andreas kommer att tävla för mästerskapsvinnande teamet Lestrup Racing Team, och har tillsammans med teamet höga målsättningar inför 2022:
- Det känns spännande att vara tillbaka i STCC och svensk racing igen. Efter ett inhoppet i höstas i STCC på Mantorp så fick jag visa vad jag kan i en konkurrenskraftig bil, vilket väckt intresse hos flera team under vintern. Det blir en spännande satsning 2022 där vi siktar mot att ta hem mästerskapstiteln i STCC tillsammans med Lestrup Racing Team, säger Andreas Bäckman.

Jessica kommer att tävla i en Hyundai TCR-bil för ROJA Motorsport med målet att köra hem sin första vinst i TCR 2022:
- Det ska bli roligt att tävla i TCR Germany igen, jag gillar både tävlingsupplägget och banorna. Senast jag körde i Tyskland blev jag tvåa på Hockenheimring och nära min första vinst. Mitt mål med säsongen är att fajtas om topplaceringarna i mästerskapet och ta min första vinst i TCR, säger Jessica Bäckman.

ADAC TCR Germany seriens uppbyggnad
Säsongen 2022 i ADAC TCR Germany kommer att bestå av fem deltävlingar i Tyskland och två deltävlingar i Österrike. Serien är en av de tuffaste TCR-serierna i världen och har en hög status på förarna som kommer från flera olika länder runt om i Europa. Säsongstarten kommer att gå på Oschersleben banan i Tyskland och kommer avslutas på den välkända Formel 1 banan Hockenheimring. Förutom Hockenheimring kommer även de världskända Formel 1 banorna Nürburgring och Red Bull Ring finnas på kalendern 2022. Varje deltävling är uppbyggt på två träningspass, två tidskval samt två race. Poäng tilldelas till topp 10 i tidskvalen samt topp 15 i respektive race. Den föraren med mest poäng efter den sista deltävlingen på Hockenheimring kommer att ta hem förartiteln ”ADAC TCR Germany Drivers Title” i ADAC TCR Germany serien.

STCC mästerskapets uppbyggnad
STCC (Scandinavian Touring Car Championship), även kallad TCR Scandinavia, är Sveriges och Skandinaviens mest prestigefyllda racing mästerskap och är idag den ledande klassen för standardbilsracing. Bilarna är byggda enligt det globala TCR-reglementet, vilket innebär att det t.ex. är samma bilar och däck som används i resterande TCR-mästerskap runt om i världen. Serien består av sex deltävlingar som körs på de bästa banorna i Sverige, allt från välkända banor som Mantorp Park, och serien körs på banor från Ring Knutstorp nere i söder till Drivecenter Arena i Skellefteå uppe i norr. Varje deltävling är uppbyggt på två träningspass, ett tidskval bestående av två kvalomgångar samt tre race, där det tredje racet är med omvänd startordning för topp 8 från det andra racet. Poäng tilldelas till topp 5 i tidskvalen samt topp 15 i respektive race. Den föraren med mest poäng efter den sista deltävlingen på Mantorp kommer att ta hem förartiteln i STCC-mästerskapet och även SM-guldet.

Lestrup Racing Team är glada att ha Andreas ombord i teamet
- Jag tror att hela STCC-depån var imponerad av Andreas prestation på Mantorp Park förra året och vi är glada över att ha honom ombord i vårt mål att återta STCC-titlarna i år. Vi har haft ögonen på Andreas ett tag nu och han har tagit stora steg framåt under de senaste säsongerna. Vi har mycket arbete framför oss för att göra oss redo för vad som komma skall och jag tvivlar inte på att han kan leverera, säger Fredrik Lestrup, delägare i Lestrup Racing Team.

Teamchefen i ROJA Motorsport hälsar Jessica välkommen till teamet
– Vi är mycket stolta över att välkomna Jessica till vårt team för ADAC TCR Germany säsongen 2022. Jag känner och har följt Jessicas karriär ett bra tag och hon har redan gjort en gäststart i TCR Germany 2019 för mitt tidigare team Engstler Motorsport på Most banan i Tjeckien. Jag är helt övertygad på att Jessica kommer att uppnå fantastiska resultat i sin första hela säsong i ADAC TCR Germany-serien med hennes starka körförmåga och kämparglöd, säger Andreas Klinge, teamchef för ROJA Motorsport.

Andreas och Jessica Bäckman ser framemot att tävla i två olika mästerskap 2022, vilket de tror de kan dra nytta av genom att hjälpa varandra framåt. Det blir en tuff säsong där syskonen ska ge allt de har och fortsätta utvecklas som förare. Säsongstarten går av stapeln 22-24 april på Oschersleben i Tyskland för Jessica och 3-4 juni i Ljungbyhed för Andreas.

ADAC TCR Germany Kalender 2022:
22-24 April - Oschersleben, Tyskland
20-22 Maj - Red Bull Ring, Österrike
17-19 Juni - Salzburgring, Österrike
5-7 Augusti - Nürburgring, Tyskland
19-21 Augusti - Lausitzring, Tyskland
23-25 September - Sachsenring, Tyskland
21-23 Oktober - Hockenheim, Tyskland

STCC Kalender 2022:
3-4 Juni - Ljungbyhed, Sverige
17-18 Juni - Skellefteå, Sverige
22-23 Juli - Knutstorp, Sverige
19-20 Augusti - Gelleråsen, Sverige
10-11 September - Anderstorp, Sverige
30 September - 1 Oktober - Mantorp, Sverige
22-02-16 Andreas Bäckman jagar STCC-titeln med Lestrup Racing Team
Andreas Bäckman är klar för Lestrup Racing Team och har satt ett kaxigt mål om att ta hem STCC TCR Scandinavia-titeln 2022.
– Det känns klockrent att köra för Lestrup Racing Team, ett ungt och progressivt team, och mitt mål är att vinna mästerskapet med dem i år, säger Andreas Bäckman.

Andreas Bäckman återvänder till STCC för att köra sin första kompletta säsong sedan 2018 efter att ha kört tre år utomlands i TCR Europe och senast i världsmästerskapet WTCR.
– Jag tror att hela STCC-depån var imponerade av Andreas insats på Mantorp Park förra året och vi är mycket glada över att ha honom ombord i vår satsning på att återta STCC-titlarna i år, säger Fredrik Lestrup, delägare i Lestrup Racing Team.
– Vi har haft ögonen på Andreas ett tag nu och han har tagit stora steg framåt under de senaste säsongerna. Vi har mycket jobb framför oss i förberedelserna och jag tvekar inte på att han kan leverera.

26-åringen gjorde ett inhopp i STCC-tävlingarna på Mantorp Park förra året där han imponerade med att slå regerande mästaren Robert Dahlgren till pole position med ett nytt kvalvarvrekord.
– Den tävlingshelgen lämnade mig med smak för mer och vi hittade ett riktigt bra upplägg med Lestrup Racing Team där jag känner att jag har förutsättningarna för att kunna slåss om den absoluta toppen, säger Andreas Bäckman.
– Vi har satt målet högt, men jag vet att jag har farten och att teamet kan leverera. Det kommer självklart att bli tufft då vi möter många erfarna förare, men jag känner mig stark och längtar tills vi kan börja köra!

Lestrup Racing Team kommer att ställa två bilar på startlinjen i årets mästerskap och byter biltillverkare inför STCC 2022.
– Andreas är vår första pusselbit inför 2022-säsongen och vi kommer avslöja fler detaljer under de kommande veckorna, säger Fredrik Lestrup.
– Jag kan säga så mycket som att vi kommer ha ett mycket konkurrenskraftigt paket i år och vårt mål är fast satt på att ta tillbaka STCC-titlarna till Lestrup Racing Team.

STCC TCR Scandinavia-säsongen 2022 börjar den 3-4 juni på Ljungbyheds Motorbana i Skåne, läs mer här.
22-02-09 Mattias Andersson klar för nytt rekord – startar sin 22:a STCC-säsong i år
Ingen förare har kört så många STCC-tävlingar som Mattias Andersson och nu är Linköpings-sonen klar för sin 22:a säsong inför STCC TCR Scandinavia 2022.
– Jag har inte svårt att hitta motivation, tvärt om, jag är precis lika laddad inför den här säsongen som inför min första, säger Mattias Andersson.

Andersson har kört 282 STCC-tävlingar hittills, den förare med näst flest är Fredrik Ekblom på 239 tävlingar och Jan ”Flash” Nilsson med 231.

MA:GP-teamet kommer att fortsätta tävla med världsmästarbilen Lynk & Co 03 TCR som de debuterade förra året till seger i privatförarmästerskapet och femte plats totalt.
– Vi gratulerar Mattias och MA:GP till deras imponerande resa genom åren och önskar dem ett stort lycka till inför 2022, säger Ron Hartvelt, chef för Customer Racing på Geely Group Motorsport.
– Teamet gjorde imponerande framsteg förra året och vi ser fram emot att fortsätta stödja MA:GP i STCC 2022.

I år siktar 48-åringen på topp tre totalt.
– Vi hade en lovande första säsong med vår Lynk & Co och alla förutsättningar finns där för att ta ett tydligt steg framåt resultatmässigt i år, säger Mattias Andersson.
– Vi vet vilka områden som vi hade problem med, var vi var starka och med ett år av data i ryggen så sitter målsättningen helt klart på att kriga om topp tre i mästerskapet.

Andersson gjorde STCC-debut 2001 och har tävlat genom mästerskapets samtliga reglementen, Super Touring, S2000, TTA och TCR.

Från Vauxhall till Opel, BMW, Alfa Romeo, Saab, Dacia, Honda och nu senast Lynk & Co.
– Ja, vi har ju varit med ett tag och det ger oss helt klart en fördel där vi kan nyttja vår erfarenhet till att vara jämna och hela tiden plocka poäng. Det är avgörande i ett så tufft mästerskap som STCC, säger Mattias Andersson.
– Nu kommer det en hel del nya förare och bilmodeller i år, så det kommer inte bli lätt. Men vi tror starkt på vårt paket och ser verkligen fram emot att ta oss an utmaningen.

STCC TCR Scandinavia 2022 startar den 3-4 juni på Ljungbyheds Motorbana i Skåne, läs mer här.
22-02-03 17-årige norska multitalangen Marius Solberg Hansen gör STCC-debut 2022
17-årige multitalangen Marius Solberg Hansen kommer att göra STCC TCR Scandinavia-debut 2022 med norska teamet MSH Motorsport.
– Det ska bli oerhört spännande att ta mig an STCC, ett mästerskap med så hög nivå och historik. Jag känner mig extremt motiverad, säger Marius Solberg Hansen.

Norrmannen blev norsk mästare i såväl rallycross som racing förra året och körde samtidigt det europeiska rallycross-mästerskapet samt norsk hillclimb.

De imponerande resultaten gjorde att han blev tilldelad Petter Solberg Scholarship av den tidigare dubbla rallyvärldsmästaren.
– Marius har redan säkrat fantastiska resultat trots att han bara är 17, säger Petter Solberg.
– Hans mångsidighet är också imponerande och jämsides sin talang så har han ett bra nätverk runt sig, något som är viktigt för att kunna fokusera på körning och att utveckla sig själv. Jag är övertygad om att Marius kommer att lyckas internationellt också.

I STCC 2022 kommer 17-åringen att köra den Volkswagen Golf GTI TCR som Rob Huff körde till 2020-titeln med Lestrup Racing Team.
– STCC är helt rätt steg för Marius med tuff konkurrens och en stark plattform för att ta sig vidare till en internationell racingkarriär, säger teamchef Øivind Solberg Hansen.
– Vi kommer att köra utvalda rallycross-tävlingar jämsides racingen, men huvudfokus ligger på STCC där målsättningen för 2022 blir att bygga så mycket erfarenhet som möjligt.

17-åringen körde ett första test med teamets Volkswagen Golf GTI TCR på Rudskogen tillsammans med Lestrup Racing Team i Norge under hösten och har fler tester inplanerade under våren.
– Bilen var sjukt kul att köra, så mycket grepp och väldigt responsiv på de få ändringarna vi hann göra. Jag längtar efter att köra fler tester inför 2022-säsongen, säger Marius Solberg Hansen.
– Vi är självklart ödmjuka inför uppgiften, konkurrensen i STCC är stenhård och det är svårt att veta var vi kommer att stå. Men vi kommer att jobba målmedvetet framåt och hoppas att kunna slå oss in i topp tio.

Med på testet som mentor var norska föraren Stian Paulsen som har lång erfarenhet av TCR-bilar och tävlade senast i TCR Europe 2019.

STCC TCR Scandinavia 2022 startar den 3-4 juni på Ljungbyheds Motorbana i Skåne, läs mer här.
22-01-31 STCC utökar 2022-kalendern med fler tävlingar och ny premiär
STCC TCR Scandinavia-kalendern för säsongen 2022 har utökats från fem till sex tävlingshelger, inklusive en ny premiär med nytt format på Ljungbyheds Motorbana.
– Vi har optimerat kalendern med fler tävlingar i ett mer kompakt schema från juni till oktober, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Med ändringen får vi en bra spridning på tävlingarna, såväl geografiskt som timingmässigt, och kör totalt 16 intensiva tävlingsheat fördelat på sex helger.

Premiären körs första helgen i juni på Ljungbyheds Motorbana där ett nytt tävlingsformat introduceras med ett ”super pole-kval” och ett tävlingsheat.
– Försäsongstesterna kommer att köras dagarna innan säsongsstarten i Ljungbyhed och med ett mer kompakt tävlingsformat under premiärhelgen får vi en start på säsongen som passar teamen bättre, säger Micke Bern.
– Samtidigt ger vi publiken på plats och via STCC+ en ny och spännande upplevelse. Dessutom har vi ett starkt supportpaket, bland annat kommer Pro Superbike att köra sin premiär tillsammans med oss.

Övriga tävlingshelger kommer att köras enligt samma format som förra året med ett kval och tre intensiva tävlingsheat.

Premiären följs av ett nytt datum för Skellefteå Drivecenter Arena i den 17-18 juni.

Ring Knutstorp har flyttats till 22-23 juli och följs av klassiska Kanonlopppet på Gelleråsen Arena den 19-20 augusti.

Näst sista tävlingen på klassiska F1-banan Anderstorp i Småland har flyttats en vecka till 10-11 september.
– Vi är glada över att vi har hittat en bra lösning med nya datum tillsammans med arrangörerna för Skellefteå, Anderstorp och Knutstorp som passar samtliga inblandade bättre, säger Micke Bern.

Grande Finale körs som tidigare planerat första helgen i oktober på Mantorp Park utanför Linköping.

Kalender STCC TCR Scandinavia 2022
03-04/6 – Ljungbyheds Motorbana
17-18/6 – Skellefteå Drivecenter Arena
22-23/7 – Ring Knutstorp
19-20/8 – Gelleråsen Arena
10-11/9 – Anderstorp Motorbana
30-01/10 – Mantorp Park
22-01-10 Brink Motorsport kontrakterar talangen Hugo Nerman till STCC 2022
Brink Motorsport satsar stort inför STCC TCR Scandinavia 2022 och har kontrakterat talangen Hugo Nerman till att köra en av sina helt nya Audi RS 3 LMS-tävlingsbilar.
– Det känns motiverande och kul att välkomna Hugo till teamet, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.
– Han är ung, lovande och visade verkligen framfötterna i STCC förra året. Med rätt förutsättningar tror vi att Hugo kan vara med längst fram och vi ser fram emot att arbeta tillsammans. Vår gemensamma målsättning är högt satt.

Nerman gjorde sin hittills bästa STCC-säsong förra året och säkrade silvermedaljen i juniormästerskapet samt sjätte plats totalt.
– Jag ser väldigt mycket fram mot denna säsong, säger Nerman.
– Som förare vill man alltid sitta i en position där man har förutsättningar att kunna vinna och det känner jag finns hos Brink Motorsport.

22-åringen säkrade en överlägsen Formula Nordic-titel 2017 och gjorde STCC-debut året därefter.
Efter två säsonger i Porsche gjorde han STCC-comeback förra året där han tog ett klart steg framåt med fyra pallplatser.

Till årets säsong siktar Nerman ännu högre.
– Det är aldrig en enkel uppgift såklart, men tillsammans med den stora erfarenhet som finns i Brink Motorsport, en helt ny tävlingsbil från Audi och för min del en andra sammanhängande säsong i STCC så tror jag vi kommer att kunna utmana om segrar, säger Nerman.
– Jag tror också på STCCs framtid och känner att jag som förare är rätt positionerad för framtiden och de förändringar som kommer.

Brink Motorsport kommer att debutera nya generationen Audi RS 3 LMS i STCC 2022 med en satsning som innefattar minst två bilar. Förra året slutade teamet på bronsmedalj i såväl förarmästerskapet som teammästerskapet, läs mer här.

STCC 2022 startar den 13-14 maj på Ring Knutstorp i Skåne, se komplett kalender här: https://www.stcc.se/kalender/

Tryck här för mer info!

<< Tillbaka till Startsidan