22-02-23
Generationsskiftet i STCC fortsätter Didrik Esbjug gör
debut med ny Honda
Norrmannen Didrik Esbjug, son till Kim Esbjug som vann privatförarmästerskapet
1999, kommer att göra STCC TCR Scandinavia-debut i år bakom
ratten på en helt ny Honda med teamet Esbjug Motorsport.
Jag känner mig sjukt motiverad inför att börja
tävla i STCC TCR Scandinavia, ett väldigt tufft mästerskap
som jag följt sedan jag var liten och där pappas framgångar
har inspirerat mig stort, säger Didrik Esbjug.
20-åringen slutade på andra plats i norska banracingmästerskapet
förra året och har en tuff uppgift framför sig i STCC.
Vi har ett mycket spännande år framför oss
att ta steget upp till STCC, speciellt då Didrik inte har kört
TCR-bilen eller några svenska banor tidigare, säger Kim
Esbjug.
Så planen är att bygga erfarenhet och lära
oss så mycket det bara går, sedan får resultaten
komma därefter. STCC är ett av de tuffaste mästerskapen
i Europa och ett perfekt steg för Didrik att ta i sin karriär.
Teamet väntar leverans av en helt ny Honda Civic Type R TCR i
mars från JAS Motorsport som är Hondas officiella motorsportpartner
i TCR.
Jag längtar så tills vi kan börja testa med
bilen och det kommer vara oerhört viktigt inför den kommande
STCC-säsongen, säger Didrik Esbjug.
Hondan skiljer sig stort från de bilar jag tävlat
med hittills, med mycket mer effekt, grepp och inställningsmöjligheter.
Jag siktar inte på något speciellt resultat i år,
utan jag vill lära mig så mycket det bara går och
utveckla mig som förare inför kommande säsonger.
Pappa Kim Esbjug körde två framgångsrika säsonger
i STCC 1998-99 och tog hem privatförarmästerskapet 1999,
en av de tuffaste säsongerna i mästerskapets historia, bakom
ratten på en BMW 320i Super Touring.
Jag har många goda minnen från STCC och det är
riktigt kul att vara tillbaka, säger Kim Esbjug.
Men det har gått många år sedan jag tävlade
där och jag tror inte så mycket av mina erfarenheter går
att översätta till bilen som Didrik ska tävla med.
Det kommer tveklöst att bli en tuff men spännande säsong.
Premiären av STCC TCR Scandinavia 2022 körs den 3-4 juni
på Ljungbyhed i Skåne, läs mer här.
22-02-17 Syskonen Bäckman
kör två olika mästerskap 2022
Syskonen Andreas och Jessica Bäckman från Boden presenterar
idag sin storsatsning att de under 2022 kommer att köra i varsitt
mästerskap, STCC och ADAC TCR Germany.
Senast jag körde i Tyskland blev jag tvåa på
Hockenheimring och nära min första vinst. Mitt mål
med säsongen är att fajtas om topp placeringarna i mästerskapet
och ta min första vinst i TCR, säger Jessica Bäckman.
Andreas och Jessica Bäckman har trots sin ringa ålder redan
nått stora framgångar inom gokart, rallycross och racing.
Under 2018 tävlade de båda i STCC och den brittiska motsvarigheten
TCR UK, där Andreas bland annat tog sin allra första racingseger
och slutade på en tredjeplats i mästerskapet. Jessica lyckades
knipa en pallplats på Brands Hatch och blev därmed första
kvinnan i TCR UK att ta en pallplats och slutade även fyra i
mästerskapet. 2019 tog syskonen steget upp i Europa serien och
tävlade även där 2020. Under åren har Andreas
tagit flertal vinster och pole-positions i Europamästerskapet,
medan Jessica har lyckats ta pallplatser i 4 olika TCR mästerskap.
Hon skrev även historia som den första kvinnan någonsin
att knipa en pallplats i TCR Europe 2019.
Satsningen mot mästerskapstitlarna i Sverige och Tyskland
Förra årets äventyr i VM för TCR-bilar, FIA WTCR,
var ett tufft år för syskonen där teamet hade svårt
att anpassa sig till en ny bil, och syskonen inte kunde visa sina
potentialer som förare. Till årets säsong har istället
syskonen gått en helt annan väg. De senaste fyra åren
har Jessica och Andreas kört i samma mästerskap, men nu
är det officiellt att i år kommer de inte tävla mot
varandra utan i två olika länder och mästerskap. Andreas
gör comeback i det svenska mästerskapet STCC (Scandinavian
Touring Car Championship), där han senast gjorde full säsong
2018. Jessica gör sin första hela säsong i det tyska
mästerskapet ADAC TCR Germany, där hon gjort flera framgångsrika
inhopp tidigare och även tagit en pallplats.
Andreas kommer att tävla för mästerskapsvinnande teamet
Lestrup Racing Team, och har tillsammans med teamet höga målsättningar
inför 2022:
- Det känns spännande att vara tillbaka i STCC och svensk
racing igen. Efter ett inhoppet i höstas i STCC på Mantorp
så fick jag visa vad jag kan i en konkurrenskraftig bil, vilket
väckt intresse hos flera team under vintern. Det blir en spännande
satsning 2022 där vi siktar mot att ta hem mästerskapstiteln
i STCC tillsammans med Lestrup Racing Team, säger Andreas Bäckman.
Jessica kommer att tävla i en Hyundai TCR-bil för ROJA Motorsport
med målet att köra hem sin första vinst i TCR 2022:
- Det ska bli roligt att tävla i TCR Germany igen, jag gillar
både tävlingsupplägget och banorna. Senast jag körde
i Tyskland blev jag tvåa på Hockenheimring och nära
min första vinst. Mitt mål med säsongen är att
fajtas om topplaceringarna i mästerskapet och ta min första
vinst i TCR, säger Jessica Bäckman.
ADAC TCR Germany seriens uppbyggnad
Säsongen 2022 i ADAC TCR Germany kommer att bestå av fem
deltävlingar i Tyskland och två deltävlingar i Österrike.
Serien är en av de tuffaste TCR-serierna i världen och har
en hög status på förarna som kommer från flera
olika länder runt om i Europa. Säsongstarten kommer att
gå på Oschersleben banan i Tyskland och kommer avslutas
på den välkända Formel 1 banan Hockenheimring. Förutom
Hockenheimring kommer även de världskända Formel 1
banorna Nürburgring och Red Bull Ring finnas på kalendern
2022. Varje deltävling är uppbyggt på två träningspass,
två tidskval samt två race. Poäng tilldelas till
topp 10 i tidskvalen samt topp 15 i respektive race. Den föraren
med mest poäng efter den sista deltävlingen på Hockenheimring
kommer att ta hem förartiteln ADAC TCR Germany Drivers
Title i ADAC TCR Germany serien.
STCC mästerskapets uppbyggnad
STCC (Scandinavian Touring Car Championship), även kallad TCR
Scandinavia, är Sveriges och Skandinaviens mest prestigefyllda
racing mästerskap och är idag den ledande klassen för
standardbilsracing. Bilarna är byggda enligt det globala TCR-reglementet,
vilket innebär att det t.ex. är samma bilar och däck
som används i resterande TCR-mästerskap runt om i världen.
Serien består av sex deltävlingar som körs på
de bästa banorna i Sverige, allt från välkända
banor som Mantorp Park, och serien körs på banor från
Ring Knutstorp nere i söder till Drivecenter Arena i Skellefteå
uppe i norr. Varje deltävling är uppbyggt på två
träningspass, ett tidskval bestående av två kvalomgångar
samt tre race, där det tredje racet är med omvänd startordning
för topp 8 från det andra racet. Poäng tilldelas till
topp 5 i tidskvalen samt topp 15 i respektive race. Den föraren
med mest poäng efter den sista deltävlingen på Mantorp
kommer att ta hem förartiteln i STCC-mästerskapet och även
SM-guldet.
Lestrup Racing Team är glada att ha Andreas ombord i teamet
- Jag tror att hela STCC-depån var imponerad av Andreas prestation
på Mantorp Park förra året och vi är glada över
att ha honom ombord i vårt mål att återta STCC-titlarna
i år. Vi har haft ögonen på Andreas ett tag nu och
han har tagit stora steg framåt under de senaste säsongerna.
Vi har mycket arbete framför oss för att göra oss redo
för vad som komma skall och jag tvivlar inte på att han
kan leverera, säger Fredrik Lestrup, delägare i Lestrup
Racing Team.
Teamchefen i ROJA Motorsport hälsar Jessica välkommen till
teamet
Vi är mycket stolta över att välkomna Jessica
till vårt team för ADAC TCR Germany säsongen 2022.
Jag känner och har följt Jessicas karriär ett bra tag
och hon har redan gjort en gäststart i TCR Germany 2019 för
mitt tidigare team Engstler Motorsport på Most banan i Tjeckien.
Jag är helt övertygad på att Jessica kommer att uppnå
fantastiska resultat i sin första hela säsong i ADAC TCR
Germany-serien med hennes starka körförmåga och kämparglöd,
säger Andreas Klinge, teamchef för ROJA Motorsport.
Andreas och Jessica Bäckman ser framemot att tävla i två
olika mästerskap 2022, vilket de tror de kan dra nytta av genom
att hjälpa varandra framåt. Det blir en tuff säsong
där syskonen ska ge allt de har och fortsätta utvecklas
som förare. Säsongstarten går av stapeln 22-24 april
på Oschersleben i Tyskland för Jessica och 3-4 juni i Ljungbyhed
för Andreas.
ADAC TCR Germany Kalender 2022:
22-24 April - Oschersleben, Tyskland
20-22 Maj - Red Bull Ring, Österrike
17-19 Juni - Salzburgring, Österrike
5-7 Augusti - Nürburgring, Tyskland
19-21 Augusti - Lausitzring, Tyskland
23-25 September - Sachsenring, Tyskland
21-23 Oktober - Hockenheim, Tyskland
STCC Kalender 2022:
3-4 Juni - Ljungbyhed, Sverige
17-18 Juni - Skellefteå, Sverige
22-23 Juli - Knutstorp, Sverige
19-20 Augusti - Gelleråsen, Sverige
10-11 September - Anderstorp, Sverige
30 September - 1 Oktober - Mantorp, Sverige
22-02-16 Andreas Bäckman
jagar STCC-titeln med Lestrup Racing Team
Andreas Bäckman är klar för Lestrup Racing Team och
har satt ett kaxigt mål om att ta hem STCC TCR Scandinavia-titeln
2022.
Det känns klockrent att köra för Lestrup Racing
Team, ett ungt och progressivt team, och mitt mål är att
vinna mästerskapet med dem i år, säger Andreas Bäckman.
Andreas Bäckman återvänder till STCC för att
köra sin första kompletta säsong sedan 2018 efter att
ha kört tre år utomlands i TCR Europe och senast i världsmästerskapet
WTCR.
Jag tror att hela STCC-depån var imponerade av Andreas
insats på Mantorp Park förra året och vi är
mycket glada över att ha honom ombord i vår satsning på
att återta STCC-titlarna i år, säger Fredrik Lestrup,
delägare i Lestrup Racing Team.
Vi har haft ögonen på Andreas ett tag nu och han
har tagit stora steg framåt under de senaste säsongerna.
Vi har mycket jobb framför oss i förberedelserna och jag
tvekar inte på att han kan leverera.
26-åringen gjorde ett inhopp i STCC-tävlingarna på
Mantorp Park förra året där han imponerade med att
slå regerande mästaren Robert Dahlgren till pole position
med ett nytt kvalvarvrekord.
Den tävlingshelgen lämnade mig med smak för
mer och vi hittade ett riktigt bra upplägg med Lestrup Racing
Team där jag känner att jag har förutsättningarna
för att kunna slåss om den absoluta toppen, säger
Andreas Bäckman.
Vi har satt målet högt, men jag vet att jag har
farten och att teamet kan leverera. Det kommer självklart att
bli tufft då vi möter många erfarna förare,
men jag känner mig stark och längtar tills vi kan börja
köra!
Lestrup Racing Team kommer att ställa två bilar på
startlinjen i årets mästerskap och byter biltillverkare
inför STCC 2022.
Andreas är vår första pusselbit inför
2022-säsongen och vi kommer avslöja fler detaljer under
de kommande veckorna, säger Fredrik Lestrup.
Jag kan säga så mycket som att vi kommer ha ett
mycket konkurrenskraftigt paket i år och vårt mål
är fast satt på att ta tillbaka STCC-titlarna till Lestrup
Racing Team.
STCC TCR Scandinavia-säsongen 2022 börjar den 3-4 juni på
Ljungbyheds Motorbana i Skåne, läs mer här.
22-02-09 Mattias Andersson
klar för nytt rekord startar sin 22:a STCC-säsong
i år
Ingen förare har kört så många STCC-tävlingar
som Mattias Andersson och nu är Linköpings-sonen klar för
sin 22:a säsong inför STCC TCR Scandinavia 2022.
Jag har inte svårt att hitta motivation, tvärt om,
jag är precis lika laddad inför den här säsongen
som inför min första, säger Mattias Andersson.
Andersson har kört 282 STCC-tävlingar hittills, den förare
med näst flest är Fredrik Ekblom på 239 tävlingar
och Jan Flash Nilsson med 231.
MA:GP-teamet kommer att fortsätta tävla med världsmästarbilen
Lynk & Co 03 TCR som de debuterade förra året till
seger i privatförarmästerskapet och femte plats totalt.
Vi gratulerar Mattias och MA:GP till deras imponerande resa
genom åren och önskar dem ett stort lycka till inför
2022, säger Ron Hartvelt, chef för Customer Racing på
Geely Group Motorsport.
Teamet gjorde imponerande framsteg förra året och
vi ser fram emot att fortsätta stödja MA:GP i STCC 2022.
I år siktar 48-åringen på topp tre totalt.
Vi hade en lovande första säsong med vår Lynk
& Co och alla förutsättningar finns där för
att ta ett tydligt steg framåt resultatmässigt i år,
säger Mattias Andersson.
Vi vet vilka områden som vi hade problem med, var vi
var starka och med ett år av data i ryggen så sitter målsättningen
helt klart på att kriga om topp tre i mästerskapet.
Andersson gjorde STCC-debut 2001 och har tävlat genom mästerskapets
samtliga reglementen, Super Touring, S2000, TTA och TCR.
Från Vauxhall till Opel, BMW, Alfa Romeo, Saab, Dacia, Honda
och nu senast Lynk & Co.
Ja, vi har ju varit med ett tag och det ger oss helt klart
en fördel där vi kan nyttja vår erfarenhet till att
vara jämna och hela tiden plocka poäng. Det är avgörande
i ett så tufft mästerskap som STCC, säger Mattias
Andersson.
Nu kommer det en hel del nya förare och bilmodeller i
år, så det kommer inte bli lätt. Men vi tror starkt
på vårt paket och ser verkligen fram emot att ta oss an
utmaningen.
STCC TCR Scandinavia 2022 startar den 3-4 juni på Ljungbyheds
Motorbana i Skåne,
läs
mer här.
22-02-03 17-årige
norska multitalangen Marius Solberg Hansen gör STCC-debut 2022
17-årige multitalangen Marius Solberg Hansen kommer att göra
STCC TCR Scandinavia-debut 2022 med norska teamet MSH Motorsport.
Det ska bli oerhört spännande att ta mig an STCC,
ett mästerskap med så hög nivå och historik.
Jag känner mig extremt motiverad, säger Marius Solberg Hansen.
Norrmannen blev norsk mästare i såväl rallycross som
racing förra året och körde samtidigt det europeiska
rallycross-mästerskapet samt norsk hillclimb.
De imponerande resultaten gjorde att han blev tilldelad Petter Solberg
Scholarship av den tidigare dubbla rallyvärldsmästaren.
Marius har redan säkrat fantastiska resultat trots att
han bara är 17, säger Petter Solberg.
Hans mångsidighet är också imponerande och
jämsides sin talang så har han ett bra nätverk runt
sig, något som är viktigt för att kunna fokusera på
körning och att utveckla sig själv. Jag är övertygad
om att Marius kommer att lyckas internationellt också.
I STCC 2022 kommer 17-åringen att köra den Volkswagen Golf
GTI TCR som Rob Huff körde till 2020-titeln med Lestrup Racing
Team.
STCC är helt rätt steg för Marius med tuff konkurrens
och en stark plattform för att ta sig vidare till en internationell
racingkarriär, säger teamchef Øivind Solberg Hansen.
Vi kommer att köra utvalda rallycross-tävlingar jämsides
racingen, men huvudfokus ligger på STCC där målsättningen
för 2022 blir att bygga så mycket erfarenhet som möjligt.
17-åringen körde ett första test med teamets Volkswagen
Golf GTI TCR på Rudskogen tillsammans med Lestrup Racing Team
i Norge under hösten och har fler tester inplanerade under våren.
Bilen var sjukt kul att köra, så mycket grepp och
väldigt responsiv på de få ändringarna vi hann
göra. Jag längtar efter att köra fler tester inför
2022-säsongen, säger Marius Solberg Hansen.
Vi är självklart ödmjuka inför uppgiften,
konkurrensen i STCC är stenhård och det är svårt
att veta var vi kommer att stå. Men vi kommer att jobba målmedvetet
framåt och hoppas att kunna slå oss in i topp tio.
Med på testet som mentor var norska föraren Stian Paulsen
som har lång erfarenhet av TCR-bilar och tävlade senast
i TCR Europe 2019.
STCC TCR Scandinavia 2022 startar den 3-4 juni på Ljungbyheds
Motorbana i Skåne, läs mer här.
22-01-31 STCC utökar
2022-kalendern med fler tävlingar och ny premiär
STCC TCR Scandinavia-kalendern för säsongen 2022 har utökats
från fem till sex tävlingshelger, inklusive en ny premiär
med nytt format på Ljungbyheds Motorbana.
Vi har optimerat kalendern med fler tävlingar i ett mer
kompakt schema från juni till oktober, säger Micke Bern,
vd för STCC.
Med ändringen får vi en bra spridning på tävlingarna,
såväl geografiskt som timingmässigt, och kör
totalt 16 intensiva tävlingsheat fördelat på sex helger.
Premiären körs första helgen i juni på Ljungbyheds
Motorbana där ett nytt tävlingsformat introduceras med ett
super pole-kval och ett tävlingsheat.
Försäsongstesterna kommer att köras dagarna
innan säsongsstarten i Ljungbyhed och med ett mer kompakt tävlingsformat
under premiärhelgen får vi en start på säsongen
som passar teamen bättre, säger Micke Bern.
Samtidigt ger vi publiken på plats och via STCC+ en ny
och spännande upplevelse. Dessutom har vi ett starkt supportpaket,
bland annat kommer Pro Superbike att köra sin premiär tillsammans
med oss.
Övriga tävlingshelger kommer att köras enligt samma
format som förra året med ett kval och tre intensiva tävlingsheat.
Premiären följs av ett nytt datum för Skellefteå
Drivecenter Arena i den 17-18 juni.
Ring Knutstorp har flyttats till 22-23 juli och följs av klassiska
Kanonlopppet på Gelleråsen Arena den 19-20 augusti.
Näst sista tävlingen på klassiska F1-banan Anderstorp
i Småland har flyttats en vecka till 10-11 september.
Vi är glada över att vi har hittat en bra lösning
med nya datum tillsammans med arrangörerna för Skellefteå,
Anderstorp och Knutstorp som passar samtliga inblandade bättre,
säger Micke Bern.
Grande Finale körs som tidigare planerat första helgen i
oktober på Mantorp Park utanför Linköping.
Kalender STCC TCR Scandinavia 2022
03-04/6 Ljungbyheds Motorbana
17-18/6 Skellefteå Drivecenter Arena
22-23/7 Ring Knutstorp
19-20/8 Gelleråsen Arena
10-11/9 Anderstorp Motorbana
30-01/10 Mantorp Park
22-01-10 Brink Motorsport
kontrakterar talangen Hugo Nerman till STCC 2022
Brink Motorsport satsar stort inför STCC TCR Scandinavia 2022
och har kontrakterat talangen Hugo Nerman till att köra en av
sina helt nya Audi RS 3 LMS-tävlingsbilar.
Det känns motiverande och kul att välkomna Hugo till
teamet, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.
Han är ung, lovande och visade verkligen framfötterna
i STCC förra året. Med rätt förutsättningar
tror vi att Hugo kan vara med längst fram och vi ser fram emot
att arbeta tillsammans. Vår gemensamma målsättning
är högt satt.
Nerman gjorde sin hittills bästa STCC-säsong förra
året och säkrade silvermedaljen i juniormästerskapet
samt sjätte plats totalt.
Jag ser väldigt mycket fram mot denna säsong, säger
Nerman.
Som förare vill man alltid sitta i en position där
man har förutsättningar att kunna vinna och det känner
jag finns hos Brink Motorsport.
22-åringen säkrade en överlägsen Formula Nordic-titel
2017 och gjorde STCC-debut året därefter.
Efter två säsonger i Porsche gjorde han STCC-comeback förra
året där han tog ett klart steg framåt med fyra pallplatser.
Till årets säsong siktar Nerman ännu högre.
Det är aldrig en enkel uppgift såklart, men tillsammans
med den stora erfarenhet som finns i Brink Motorsport, en helt ny
tävlingsbil från Audi och för min del en andra sammanhängande
säsong i STCC så tror jag vi kommer att kunna utmana om
segrar, säger Nerman.
Jag tror också på STCCs framtid och känner
att jag som förare är rätt positionerad för framtiden
och de förändringar som kommer.
Brink Motorsport kommer att debutera nya generationen Audi RS 3 LMS
i STCC 2022 med en satsning som innefattar minst två bilar.
Förra året slutade teamet på bronsmedalj i såväl
förarmästerskapet som teammästerskapet, läs mer
här.
STCC 2022 startar den 13-14 maj på Ring Knutstorp i Skåne,
se komplett kalender här:
https://www.stcc.se/kalender/