STCC 2000

Swedish Touring Car Championship

2000


KMS driver inte protesten mot Rustad vidare
STCC AB;s egna regler kommer att ligga till grund för Juridiska kommiténs bedömning.
Vid KMS;s granskning av möjligheten till en korrekt bedömning av Tommy Rustads underlåtelse att reglementsenligt inställa sig i parc farmé efter heat 2 på finalen Mantorp Park, har följande framkommit.
- Efter det att Tommy Rustad självmant, på väg till parc farmé, provocerat fram punktering på båda framdäcken, samt lämnat bilen före slutmätning, kan man enligt STCC AB inte utföra en obligatorisk, reglementsenlig, mätkontroll av bilen..
- Enligt STCC AB måste man i ett sådant läge försöka återskapa Rustads bil för en ny mätkontroll, till ett sådant skick som man kan förmoda den skulle kunnat varit vid målgång. I det återskapandet och bedömningen skall man då, "hitta och använda så likkvärdiga däck som möjligt, väga in egen erfarenhet och ett visst antagande, vidtaga rätt mätmetod" för att i möjligaste mån få till en så rättvis bedömning som möjligt.
- STCC AB söndag: Eftersom vi inte kunde mäta bilen kan vi naturligtvis inte vara helt hundra på att bilen var okay vid målgång.
- STCC AB onsdag: Är "hundraprocentigt säkra på att bilen var okay när den passerade målet".
Således är det till slut STCC AB;s egna regler som ligger till grund för Juridiska kommitèns bedömning. Med tidigare erfarenheter från säsongen väljer då KMS att inte inför STCC AB/ Juridiska kommitèn driva ärendet vidare.

Tommy Rustad STCC-mästare
Tommy Rustad är norrmannen som kan titulera sig svensk STCC-mästare. Detta efter en mycket dramatisk final på Mantorp Park på söndagen där Nissanföraren Rustad lyckades passera Fredrik Ekblom i Audi i den sista tävlingen.
Trekampen mellan Rustad, Ekblom och Mattias Ekström, Volvo, blev precis så dramatisk som man kunde förvänta sig. Rustad lyckades vinna trots att han alltså körde av i ledningen i första tävlingen och sen slutade trea i den andra. Detta sedan Ekblom varit inblandad i en mindre krasch i första tävlingen där han sen slutade åtta och där han sen tvingades bryta andra tävlingen med punktering.
Dramatiken var dock inte slut där för Rustads del. Vid efterkontrollen av bilen visade sig norrmannens bil var för låg sedan han kommit in med punkterade däck. Ny efterkontroll gjordes och efter den godkände domarjuryn Rustads bil.
Volvo stod för underhållningen
Volvoförarna bjöd publiken på Mantorp Park på extrem underhållning under helgens sista deltävling i STCC. Mattias Ekström kammade hem en andra och en tredje plats och Jan "Flash" Nilsson körde upp sig till två fjärde platser efter att ha startat långt bak i fältet.
Sveriges konung, Gustav Adolf XII:e, var en av dem som närvarade i den sista och kanske mest nervkittlande av årets STCC deltävlingar. Inför finalen hade tre förare vittring på mästerskapstiteln, bland dem fjolårets svenska mästare Mattias Ekström i sin silverblå Volvo S40.
På söndagens första race startade Mattias från tredje positionen och efter en tuff och snabb start tog han andraplatsen direkt. Men vid ingången till Pariserkurvan fick han en kyss på sidan av Jens Edman som kostade Mattias flera placeringar. Han hamnade sjua framför sin teamkompis Jan "Flash" Nilsson, som i sin tur hade kört upp sig från tolfte till åttonde platsen under starten. Sen började showen. Volvobilarna tog sig upp genom fältet och efter en makalös körning tog de sig i mål som trea och fyra.
Dramatiken i första racet blev inte sämre av att Rustad kör av på grund av ett tekniskt problem när han ligger ohotad i täten. Därtill hamnade även Ekblom i gräset efter en misslyckad attack på start-och målrakan av stallkamraten Colciago på Nissans Rosenblad där Rosenblad får en rejäl knuff, åker rakt in i Ekblom som åker av banan - ordet teamkamrat antar en ny dimension.
Andra racet var om möjligt ännu mer spännande. Eftersom tabelltvåan Rustad inte hade plockat några poäng i första loppet och tabellettan Ekblom fick bara tre poäng efter en åttonde plats, så hade Mattias chanser till titeln växt. Mattias taktik gick ut på att köra stenhårt och ge allt. Jan "Flash" Nilsson å andra sidan körde för teamet och hade som mål att hjälpa Mattias. Från att ha startat från fjärde startgriden var Mattias strax upp på en tredje plats och började sätta hård press på Rustad.
- När jag låg bakom Rustad var det väldigt svårt köra om för bilarna låg som ett pärlband och ingen vill då släppa idealspåret. Försöker man då med en sen inbromsning tar man en väldig risk, berättar Mattias Ekström.
Men efter fin och hårt körning av Mattias lyckas han ta sig förbi Rustad och ta andraplatsen. Ekblom bryter efter punktering. Mattias var dock nöjd med dagens insats, två fina placeringar efter en mindre lyckad kvalificering.
- I år har jag inte haft den där viktiga gnutta tur som behövs, för det är stentufft i STCC och det är väldigt lite som skiljer en tredje plats från segern, säger Mattias.
Även "Flash" var nöjd med dagens race.
- Ibland är man nöjd med en fjärde plats och eftersom vi kvalade så dåligt på lördagen kan man säga att det gick väldigt bra på racen. Men startar man så långt bak i fältet får man slita hårt på bilen för att ta sig upp. När man väl är ikapp de främsta i racet, då har man inte så mycket kvar av däcken. Jag hade lite häng på Rustad ett tag och försökte sätta en attack i sluetet av andra racet, men däcken var slut, säger Jan "Flash" Nilsson som startade tia i andra racet och körde i mål på en fjärde plats.
Mattias Ekström och Volvo S40-racing teamet tog alltså hem en tredje placering i årets upplaga av STCC. Tommy Rustad, Nissan, blev ny svensk mästare och silvret gick till Fredrik Ekblom, Audi. I märkesmästerskapet kom Volvo på en andra plats efter Nissan.
Resultat andra tävlingen: 1) Jens Edman, Ford, 2) Mattias Ekström, Volvo, 3) Tommy Rustad, Nissan, 4) Jan Nilsson, Volvo, 5) Pontus Mörth, Opel, 6) Tomas Nyström, Honda, 7) Tommy Kristoffersson, Audi, 8) Christian Abt, Audi, 9) Carl Rosenblad, Nissan, 10) Tomas Engström, Chrysler.
Resultaten, första tävlingen: 1) Jens Edman, Ford, 2) Tomas Nyström, Honda, 3) Mattias Ekström, Volvo, 4) Jan Nilsson, Volvo, 5) Pontus Mörth, Opel, 6) Peggen Andersson, BMW, 7) Tomas Engström, Chrysler, 8) Fredrik Ekblom, Audi, 9) Roberto Colciago, Audi, 10) Kelvin Burt, Volvo. 11) Nicklas Karlsson, Alfa Romeo, 12) Tommy Kristoffersson, Audi,
SM- Slutresultat STCC 2000
1 Tommy Rustad, Nissan, 175 , 2 Fredrik Ekblom, Audi, 167, 3 Mattias Ekström, Volvo, 165, 4 Jens Edman, Ford, 115, 5 Carl Rosenblad, Nissan, 96, 6 Jan "Flash" Nilsson, Volvo, 84
Märkesmästerskap 1 Nissan, 302, 2 Volvo, 286, 3 Audi, 263, 4 Honda, 127.

Tommy Rustad dubbel kvalvinnare i STCC
Tommy Rustad knappar in på Fredrik Ekblom i kampen om mästerskapstiteln i STCC. Rustad står i pole position i söndagens båda avgörande tävlingar på Mantorp Park. Bredvid honom i båda starterna står Jens Edman med sin Ford.
Tiderna från tidskvalet: 1) Tommy Rustad, Nissan, 1.18,897, 2) Jens Edman, Ford, 1.18,955, 3) Carl Rosenblad, Nissan, 1.19,080, 4) Mattias Ekström, Volvo, 1.19,197, 5) Fredrik Ekblom, Audi, 1.19,217, 6) Tomas Nyström, Honda, 1.19,460, 7) Pontus Mörth, Opel, 1.19,515, 8) Roberto Colciago, Audi, 1.19,710, 9) David Leslie, Nissan, 1.19,741, 10) Jan Nilsson, Volvo, 1.19,797. 11) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.19,941
Tiderna från shoot outen: 1) Tommy Rustad, Nissan, 1.19,022, 2) Jens Edman, Ford, 1.19,127, 3) Mattias Ekström, Volvo, 1.19,428, 4) David Leslie, Nissan, 1.19,444, 5) Tomas Nyström, Honda, 1.19,677, 6) Fredrik Ekblom, Audi, 1.19,756, 7) Carl Rosenblad, Nissan 1.19,849, 8) Roberto Colciago, Audi, 1.19,964, 9) Kelvin Burt, Volvo, 1.20,314, 10) Peggen Andersson, BMW, 1.20,336. 11) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.20,437, 12) Jan Nilsson, Volvo, 1.20,630, 13) Pontus Mörth, Opel, 1.20,669

Mantorp fredag 8 september
Träningstiderna:
1) Tommy Rustad, Nissan, 1.18,909, 2) Mattias Ekström, Volvo, 1.19,199, 3) Carl Rosenblad, Nissan, 1.19,268, 4) Jens Edman, Ford, 1.19,397, 5) Jan Nilsson, Volvo, 1.19,589, 6) Fredrik Ekblom, Audi, 1.19,592, 7) Roberto Colciago, Audi, 1.19,803, 8) Tomas Nyström, Honda, 1.19,914, 9) Pontus Mörth, Opel, 1.20,055, 10) Christan Abt, Audi, 1.20,100. 11) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.20,118, 12) David Leslie, Nissan, 1.20,218, 13) Nicklas Karlsson, 1.20,228,
Kristoffersson Motorsport: Inför finalen i STCC på Mantorp Park
Spänningen stiger. Stunden är kommen. Nu skall det avgöras. Skall det bli Audi i topp i år också? Vi är många som hoppas på det. Jag undrar om Fredrik Ekblom förstod hur rätt han skulle få, när han i säsongsinledningen sa till mig.
- Jag kan garantera att mästerskapet inte kommer att avgöras förrän i det allra sista heatet för säsongen.
Inför kommande finalhelg på Mantorp Park, mönstrar KMS det bästa lag som för dagen går att få. Det innebär ytterligare förstärkningar med Christian Abt från Tyskland och Lennart "Doktor" Pehrson. Inför tävlingen på Gelleråsen anslöt Roberto Colciago till teamet. Skillnaden mellan Colciagos och Abts medverkan är att italienaren anmälde sig under sitt eget namn och kör i sina egna färger. Abt ska åka under KMS färger, alltså i en skinande gul Audi.
På frågan varför det blir så många Audi till finalen på Mantorp, svarar Tommy Kristoffersson.
- Man ska komma ihåg att i mitt jobb ingår det att ställa ett så bra lag som möjligt på banan. Ingen tränare skulle tacka nej om han hade chansen att få förstärkning lagom till en viktig match. Ingen tränare skulle heller sätta sin bästa målvakt på bänken, bara för att motståndarnas målvakt är skadad.
Kan det bli fler bilar i KMS-stallet inför STCC nästa år?
- Först och främst vill jag se hur reglementet för nästa år ser ut. Jag har massor av ideér. Men vad som händer kan jag inte uttala mig om idag, svarar Tommy.
Senaste information från STCC-finalen på Mantorp finns på:
www.kms.s.se

Pernilla Wiberg till STCC finalen på Mantorp i en Audi A4 Quattro
Sent om sider står det nu klart. Även Pernilla Wiberg ställer in sig i den stora skaran som kommer att köra Audi A4 Quattro till STCC finalen på Mantorp. Det är Sven-Åke Enochsson Audi Sverige, som trots den stora efterfrågan lyckats hitta en Audi A4 Quattro, som han ställer till Pernilla Wibergs förfogande. Trots att det inför en final förväntas bli mycket trångt och tät trafik, finns det i nuläget inget som tyder på att Pernilla inte skall lyckas med sin målsättning att "kunna gå hela vägen, och nå målet".
- Som ett led i vår strävan att knyta internationella stjärnor till KMS, ser vi mycket positivt på Pernillas medverkan på Mantorp. Jag är övertygad om att hon kommer att bjuda våra gäster på något alldeles extra, säger Ronnie Bergström från KMS.
För Pernilla Wiberg som under en längre tid kört Audi, och då i huvudsak fyrhjulsdrivet lär inte det här uppdraget medföra några större överraskningar
Fotnot: Wiberg deltar inte i tävlingen.
Wiberg kommer endast på väg till tävlingen köra en Audi A4 Quattro.
Källa: En som är helt säker.
"Dr Pehrson" tar tempen på STCC
Regerande svenske mästaren i GTR Lennart "Dr Pehrson" Pehrson, kommer till start i en Audi A4 Quattro till finalhelgen på Mantorp. Efter att 1999 ha genomfört hela GTR säsongen i överlägsen stil utan minsta problem, har det i år varit raka motsatsen för "Dr Pehrson". En rad missöden har medfört att chansen till ett nytt mästerskaps guld är lika med noll.
Men skam den som ger sig. Nu kommer "Dr Pehrson" till start i en riktigt potent Audi A4 Quattro, och även om förberedelserna och tillfälle för träning är minst sagt begränsade skall vi nog inte räkna bort "Doktorn"
- Man måste vara realist. Med tanke på de begränsade möjligheterna till träning får jag nog koncentrera mig på Synsam Cup, men där hoppas jag kunna vara med och kämpa om tätplaceringarna, säger "Dr Pehrson" lite försiktigt.
Helt klart kommer han att bli sevärd i en Audi Quattro, och kollegorna från GTR kommer nog att hålla ett extra öga på "Dr Pehrson".

Christian Abt Audi Sport linar upp för KMS på Mantorp
Från succe i en Audi R8 på Le Mans, via Audi TT i DTM, kommer Christian Abt, medlem i Audi Sports exklusiva förarbesättning, till Sverige och Mantorp för den avslutande STCC finalen.
För meriterade Abt blir inhoppet i en Audi A4 Super Touring ingen ny bekantskap, det är nämligen exakt med den bilen han vann tyska STW serien 1999. Få om ens någon behärskar en Audi A4 Quattro som Christian Abt.
-Det här är vi verkligen stolta över. Att få en så etablerad förare till Sverige och KMS, är ytterligare ett bevis på att både vårt arbete med teamet, och att STCC serien i sin helhet har uppmärksammats långt över Sveriges gränser, meddelar en belåten Ronnie Bergström.
-Utbyte med europeiska förare och team är av största vikt för oss, det är just genom det utbytet som vi skall hitta öppningar för internationella uppdrag, samt eliminera risken att tappa kontakten med övriga Europa och därmed bli hemmablinda. Skall vi hitta vägar ut i Europa måste vi visa att vi har en hög standard på våra förare, vårt team och på inhemska tävlingar, avslutar Ronnie Bergström från Arvika.
Fredrik Ekblom, Tommy Kristoffersson, Roberto Colciago och Christian Abt är onekligen en imponerande Audi uppsättning för finalhelgen på Mantorp.

Gelleråsen Karlskoga Dubbla STCC-vinster för Audis Fredrik Ekblom
Fredrik Ekblom kom till hemmabanan Gelleråsen med målsättningen att skaffa sig ett grepp om STCC-mästerskapet. Ekblom lyckades till fullo. Med dubbelseger i helgen har Ekblom nu elva poängs försprång &endash; 164 mot 153 &endash; till Tommy Rustad i Nissan inför finalen på Mantorp Park om två veckor.
Värste konkurrenten Tommy Rustad slutade tvåa respektive trea i helgen, detta sedan Audis inhämtade italienare Roberto Colciago gjort sitt jobb i det andra heatet och blivit tvåa. Fredrik och Roberto drog ifrån i stor stil i det andra loppet.
Efter omstarten i det första heatet , där Mattias Ekström och Roberto Colciago fick uppsöka depån efter kollision, kom fältet iväg relativt smärtfritt. Fredrik Ekblom ryckte genast åt sig en ledning, som ökade stadigt ju längre heatet led. Fredrik sätter heatets snabbaste tid redan på det andra varvet, i sitt försök att rycka åt sig en lucka. När målflaggan faller efter arton varv, är avståndet till Tommy Rustad nästan fem sekunder.
Tommy Kristoffersson startar från en sjunde position. Han tar sig upp några placeringar omedelbart och tar från sin femteplats upp jakten på tätkvartetten. Han gör några snabba varvtider och avståndet krymper sakta men säkert. När heatet är över är avståndet till framförvarande Mattias Ekström knappt två sekunder.
I det andra heatet för dagen är det Audi i första, tredje och sjätte startposition. Fredrik bestämmer farten ut på startrakan. När lampan slår om till grönt har han, helt enligt planerna, Roberto Colciago i sin bakre kofångare, och tillåter på detta sätt aldrig Tommy Rustad att lägga sig bakom Fredrik. Den uppvisning som dessa två herrar sedan bjuder på, får publiken att stå upp och applådera. Det är inget annat än en ren utklassning av övriga medtävlare. Dom kör som om det satt en bogserlina mellan bilarna. Båda sätter sina bästa varvtider på det åttonde varvet och tiderna heatet igenom kommer ingen annan i närheten av. En stor uppvisning av riktiga racingproffs.
Tommy Kristoffersson gör återigen en bra start och passerar bil efter bil. När han passerar Jens Edman får han en smäll på ett bakhjul som resulterar i en punktering på det åttonde varvet. Inget annat att göra än att kasta in handuken.
- Jag var riktigt på hugget så det känns lite snopet. Men jag får glädja mig åt Fredriks framgångar i stället.
Fredrik analyserar helgen.
- Det har funkat så jäkla bra hela helgen. Vi hittade en bra setup på bilen nästan direkt, så jag kunde tidigt börja koncentrera mig på racen.. Sen är det helt underbart att komma till sin hemmabana och få vinna båda heaten.

Mattias Ekström fortfarande med i fighten
Mattias Ekström plockade hem värdefulla poäng på Gelleråsen nä hann tog en fjärde och en femte plats i helgens lopp på Gelleråsen. Jan "Flash" Nilsson slutade åtta i båda heaten.
Karlskoga bjöd publiken på strålande väder och ett dramatiskt första race, med flera avåkningar och en omstart. Däremot var dagens andra race betydligt tråkigare, med låsta placeringar och dryga luckor mellan de tävlande bilarna. Båda Volvobilarna startade långt bak i fältet efter en otursdrabbad träningshelg, då bland annat olja på banan omöjliggjorde för Volvostallet att genomföra tillräckliga tester.
- Bilen gick bra, men det kvittar när man startar så långt bak. Då får man kriga hela tiden för att lyckas hålla sin placering, säger Mattias Ekström.
Trots att helgen inte gick som väntat lyckades Mattias köra till sig 14 mästerskapspoäng och är fortfarande med i kampen om SM-titeln. På Mantorp Parks långa bana, som är nästa och sista deltävling för säsongen, har Mattias goda chanser att försvara mästerkapstiteln från i fjol.
Mattias har fortfarande chanser att vinna mästerskapet men det blir tufft, säger stallchefen Thomas Johansson.
Jan "Flash" Nilsson har haft otur hela säsongen. Helgens race var inget undantag. Han behåller dock sin sjätte plats i mästerskapet.
- Under de få varv vi hann med och köra på testdagarna lyckades vi inte hitta de rätta inställningarna. Bilen gick bra men inte tillräckligt snabbt, säger Jan "Flash" Nilsson.
Nästa race är det sista för säsongen och går på Mantorp Park den 09 – 10 september.

Bohlin tillbaka - startade sist - först i mål!
Det svänger fort i racing. I lördags tvingades hemmafavoriten Lennart Bohlin bryta GTR-finalen på Karlskoga Motorstadion. Dagen efter var han med igen - och vann överlägset. Lennart startade sist, men gick genom startfältet som en raket. Med tre varv kvar var han uppe i en ledning, som han sedan aldrig släppte.
- Härligt. Killarna i teamet jobbade och slet hela natten. Hade jag inte vunnit nu, hade de nog lagt av allesammans, jublade Bohlin. Och lovade på stående fot att ställa upp också i final-racen på Mantorp om två veckor.
Annars var det Bosse Jonasson, den skånske Porsche-veteranen, som ledde inledningsvis inför dagens storpublik - 16.000 åskådare. Segervane Henrik Roos avancerade till spets med sin rytande Dodge Viper men fick problem och halkade ned till fjärdeplatsen bakom Fredrik Sundberg som blev bäste GT3-förare för andra gången den här helgen.

Värman vann igen i JTCC
Henrik Värman, som tävlar för lilla Finnskoga MK i nordvästra Värmland, stortrivs på Karlskoga Motorstadion. I premiären i våras överraskade han sig själv och konkurrenterna med att vinna i debuten. Och nu, när klassen kom tillbaka till landskapet, då vann han både lördagens och söndagens race. Dubbelsegern innebär att värmlänningen dessutom gick upp på tredje plats totalt i JSM-tabellen, efter klassens dominanter Edward Sandström och Daniel Haglöf. Att det stod mycket på spel mellan just Sandström och Haglöf märktes med all önskvärdhet under racets inledning då Sandström tog i så han hamnade i sandfållan. Det passade Haglöf perfekt och dalmasen gick i mål som tvåa, 5 sek före tufft satsande Jocke Mangs som slutade trea - trots att han rullat i lördagens final. (Gläjden blev dock kortvarig för Jocke Mangs som i samband med den efterföljande tekniska kontrollen fråntogs sin placering i söndagens race, då däcken inte hade reglementsenligt mönsterdjup). Sandström var efter sin avåkning sist i fältet men gav inte upp så lätt. Han kom loss ur sandfållan och jagade som en furie genom fältet. När flaggan föll hade han nått 6:e platsen. Det innebär att han fortfarande är med i resonemanget om vem som ska bli svensk juniormästare i standardvagnsklassen JTCC - en klass som levererar blivande storstjärnor på löpande band till 'kungaklassen' STCC.

Brorsson - igen...
I härliga historiska racingklassen tog Tommy Brorsson en ny seger. Hur många gånger den 6-faldige europamästaren har vunnit på en racerbana - det vet inte ens han själv. I lördagsracet gav han åtminstone konkurrenterna en chans att hänga med genom att missa starten. Men på söndagen tog han hand om kommandot redan på startrakan och sedan var det defilering i mål med Chrille Johansson som tvåa. Trea blev unge Fredrik Larsson i sin lånade Lotus Cortina. Och det var en tredjeplats med mersmak eftersom hallänningen missade grovt i starten. Fredrik kom ut som sjua ur första kurvan men körde sedan upp sig placering för placering.

Varvrekord i ledning
Räkna med en riktig rysare i Formel Ford-finalen på Mantorp Park om två veckor. Detta tack vare söndagens Karlskoga-final i JSM-klassen, där Fredrik Heinsjö från Gislaved vann före Alex Danielsson och Andreas Hansson. Nu ligger toppförarna så nära varandra poängmässigt att precis allt kan hända. Det gjorde det förresten också i söndagens final - om man bortser från rena uppvisningen av Fredrik Heinsjö. Smålänningen dominerade stort och körde mästerligt - bland annat satte han nytt varvrekord trots säker ledning. Bakom honom såg en kvartett förare - Oscar Palm, Alex Danielsson, Andreas Hansson och Tobias Klintheim - till att publiken fick valuta för att stanna och se helgens sista race. Oscar gick upp till andraplatsen före Alex Danielsson medan Andreas Hansson och Tobias Klintheim hade en våldsam duell där alla knep utnyttjades.
På sista varvet började Palms bil helt plötsligt gå sämre - bränslet började ta slut! Alex gick omedelbart om medan Oscar föll till sjätteplatsen innan målflaggen räddade honom från att tappa ytterligare. Under tiden hade Andreas Hansson än en gång lyckats 'klippa' Klintheim som svarade men inte tog sig om utan fick nöja sig med fjärdeplatsen.
Resultat, Banracing, Karlskoga Motorstadion:
STCC andra tävlingen:
1) Fredrik Ekblom, Audi, 2) Roberto Colciago, Audi, 3) Tommy Rustad, Nissan, 4) Carl Rosenblad, Nissan, 5) Mattias Ekström, Volvo, 6) Peggen Andersson, BMW, 7) Pontus Mörth, Opel, 8) Jan Nilsson, Volvo, 9) Tomas Nyström, Honda, 10) Tomas Engström, Honda.
STCC första tävlingen: 1) Fredrik Ekblom, Audi, 2) Tommy Rustad, Nissan, 3) Carl Rosenblad, Nissan, 4) Mattias Ekström, Volvo, 5) Tommy Kristoffersson, Audi, 6) Pontus Mörth, Opel, 7) Jens Edman, Ford, 8) Jan Nilsson, Volvo, 9) Tomas Engström, Chrysler, 10) Peggen Andersson, BMW.
SM sammanlagt efter 14 av 16 deltävlingar: 1 Fredrik Ekblom, Audi 164, 2 Tommy Rustad, Nissan 153, 3 Mattias Ekström, Volvo 132 , 4 Carl Rosenblad, Nissan, 92, 5 Jens Edman, Ford 70, 6 Jan "Flash" Nilsson, Volvo 60
GTR, final 2: 1) Lennart Bohlin, Karlskoga MF, Camaro, 14.53,9, 2) Bosse Jonasson, Hyllinge MS, Porsche GT2, +5,5 sek, 3) Fredrik Sundberg, Kalmar SK, Porsche (segrare GT3), +6,0, 4) Henrik Roos, GTR Vara, Chrysler, +6,8, 5) Stefan Pettersson, GTR Falun, BMW M1, +30,3, 6) Jarl Wermelin, Lycksele MK, Camaro, +39,3, 7) Krister Andersson, SSK Falköping, Porsche GT3, +48,8, 8) Anders Levin, PCS Kungsör, d:o, +50,1, 9) Torbjörn Holmstedt, Karlskoga MF, Ferrari GT3, +51,8, 10) Stefan Pfister, SSK Alingsås, Porsche GT3, +53,7, 11) Anders Roos, PCS Bromma, d:o, +1.16,8, 12) Claes Lund, d:o, d:o, - 1 v.
SM sammanlagt efter 14 av 16 deltävlingar: 1) Henrik Roos, 167 p, 2) Fredrik Sundberg, 147, 3) Stefan Pettersson, 76, 4) Bosse Jonasson, 74, 5) Lennart 'Dr',2 Pehrsson, Team Westom, Porsche, 70, 6) Jarl Wermelin, 57, 7) Stefan Pfister och Krister Andersson, vardera 44, 9) Lennart Bohlin, 41, 10) Micael Ljungström, Köping, Porsche och Anders Levin, vardera 30.
JTCC, junior-SM, final 2: Henrik Värman, Finnskoga MK, Volvo, 15.05,6, 2) Daniel Haglöf, Borlänge MK, d:o, +2,5, 3) Jens Hellström, Järfälla MK, d:o, +9,4, 4) Mårten Sahlström, Kalmar MK, d:o, +15,3, 5) Edward Sandström SMK Motala, d:o, +16,1, 6) Fredrik Håkansson, Norbergs MC, d:o, +17,5, 7) Erik Andersson, SMK Hedemora, d:o, +17,7, 8) Jimmy Dahlgren, Ulricehamns MK, d:o, +18,2, 9) Pierre Falck, GKC Team 13, d:o, +22,5, 10) Stefan Liljestedt, MK Speed, d:o, +24,1.
Sammanlagt efter 14 av 16 deltävlingar: 1) Sandström, 171 p, 2) Haglöf, 150, 3) Värman, 89, 4) Jocke Mangs, SKRC Södertälje, 78, 5) Tony Engström, 66, 6) Daniel Andersson, Ludvika MS och Jens Hellström, vardera 59, 8) Antti Tuomainen, Finland, 41, 9) Helena Larsson, Linköpings MS, 30, 10) Jimmy Johansson, Uddevalla KK, 26.
HTCC, historisk racing, final 2: 1) Tommy Brorsson, Hyllinge MS, Lotus Cortina, 15.13,8, 2) Christer Johansson, VMS Växjö, d:o, +7,4 sek, 3) Fredrik Larsson, Falkenbergs MK, d:o, +11,0, 4) Thomas Thelin, BMK Uddevalla, d:o, +29,1, 5) Christer Nordlund, RHK Värmdö, +35,5, 6) Håkan Ricknäs, RHK Hässelby, d:o, +35,5, 7) Niklas Johansson, NARC Anderstorp, Austin Cooper S, +37,1, 8) Sören Johansson, Hallsbergs MK, Lotus Cortina, +49,9, 10) Hans Söderholm, RHK Vårby, BMC Cooper S, +46,2, 11) Bo Bergström, RHK, Lindesberg, Ford Mustang, +50,2, 12) Sebastian Wrethagen, RHK Stockholm, Austin Cooper S, 1.01,2.
Formel Ford 1600, final 2: 1) Fredrik Heinsjö, NARC Anderstorp, Van Diemen, 15.11,0, 2) Alex Danielsson, Bergs MK Östersund, Ray, +3,6, 3) Andreas Hansson, Kullings MS Vedum, Van Diemen, +9,7, 4) Tobias Klintheim, Kalmar MK, d:o, +9,9, 5) Jimmy Jacobsson, SMK Hedemora, d:o, +16,0, 6) Oscar Palm, SMK Örebro, d:o, +16,3, 7) Michael Bergenstål, Järfälla MK, d:o, +16,6, 8) Jan Karlsson, NRC Anderstorp, d:o, +20,2, 9) Fredrik Christensson, Falkenbergs MK, d:o, +20,2, 10) Patrik Ernstsson, d:o, Swift, +23,4
Sammanlagt efter 14 av 16 deltävlingar: 1) Danielsson, 136 p, 2) Heinsjö, 134, 3) Klintheim, 133, 4) Jacobsson, 110, 5) Hansson, 100, 6) Palm, 60, 7) Ernstsson, 54, 8) Bergenstål, 48.

Ekblom slog till - två gånger om
Audiföraren Fredrik Ekblom var snabbast i såväl tidskvalet som shoot outen vid STCC-tävlingarna på Gelleråsen utanför Karlskoga på lördagen. Med det fick han även två värdefulla poäng i kampen med Tommy Rustad i Nissan om mästerskaptstitieln.
- Jag kör för det bästa teamet i Sverige, därför lyckades jag idag, säger Ekblom.

Hemmafavoriten försvann ny seger för Henrik Roos
Det lyckades inte alls för hemmafavoriten Lennart Bohlin i lördagens GTR-race på Karlskoga Motorstadion. Bilen var genomgången och Lennart laddad till tusen. Men redan på andra varvet gick det sönder - igen! Så den gamle mästaren hade bara att rulla in i depån och därifrån se värste konkurrenten Henrik Roos defilera i mål med sin udda och mycket snabba Dodge Viper.
GTR-finalen inledds med en startkrasch på rakan när en av konkurrenterna fick motorstopp och en bakifrån kommande förare brakade rätt in i honom. Ingen skadades och sedan banan rensats fortsatte racet där Stefan Pettersson från Falun tagit ledningen med sin extremt låga BMW M1. Stefan försökte hålla emot men kunde inte hindra att flera av konkurrenterna tog sig förbi. Porsche-veteranen Bosse Jonasson gick förbi han också men fick aldrig någon riktig kontakt med Henrik, som vann med 0,9 sek före skånske Bosse. Trea - och segrare i GT3-klassen - blev Fredrik Sundeberg från Kalmar MK som också tog sig förbi Stefan som alltså slutade femma efter sin fina start.

Bilen äldre än föraren!
Som vanligt när det handlar om STCC-racing inledde övriga fyra tävlingsklasser sina finalpass redan på lördagseftermiddagen. Först ut var HTCC klassen för historiska standardracingbilar. HTCC är rena drömmen för den bilhistoriskt intresserade. Inte mindre än 31 gamla veteraner från 1965 och tidigare fanns på startlinjen. Bilar från olika cylindervolymsklasser kör samtidigt och det innebär att Tommy Brorsson och de andra veteranerna i sina vassa Lotus Cortinor dominerar totalt medan Anders Wegelin m fl i sina gamla tvåtakts-Saabar får finna sig i att slåss längst bak i fältet.
Tommy Brorsson, den gamle Europamästaren i Formel Racing, missade starten totalt och var bara fyra efter första kurvan. Men det dröjde inte innan han fångat in alla framför - inklusive Christer Johansson från Växjö, som tagit starten. Ku inslag i racet var debuterande Fredrik Larsson, Falkenberg. Unge Fredrik - för några år sedan supervass juniortalang i USA - hade lånat en Cortina, 12-13 år äldre än han själv. Men ovanan vid den 35 år gamla bilen hindrade inte Fredrik från att köra in på tredje plats före en av publikfavoriterna, hundkojespecialisten Niklas Johansson från Anderstorp.


Härlig uppkörning av Alex Danielsson
Jämtlänningen Alexander 'Alex' Danielsson tillhör den absoluta toppen i junior-SM i Formel Ford 1600. Den här helgen inledde dock Alex på sämsta tänkbara sätt genom att snurra av på tidskvalet och bli utan tid. Det innebar att han fick starta från sista rutan i lördagens final. Alex körde dock strålande, plockade den ene konkurrenten efter den andra och gick i mål som femma. Inte var det undra på att Östersunds-föraren gjorde segergest när han passerade mållinjen 9 sekunder bakom segraren Fredrik Heinsjö som ledde från start till mål. Tvåa slutade Oscar Palm, Örebro efter en härlig fight med Tranås-föraren Christoffer Häggstam.

Rödflagg och omstart i JTCC-racet
'Vi som vill upp-klassen' JTCC bjöd som vanligt på stor dramatik. Den här gången var det Jocke Mangs från Södertälje som oförskylld kom att spela huvudrollen. Jocke jagade en pallplats, bromsade sig förbi en konkurrent och såg ut att avancera en plats. Men bilarna krokade ihop och Jocke for ut i sanden, rullade - och hamnade uppe på räcket. Bilen gungade några gånger men bestämde sig för att tippa ned på insidan med underredet i vädret ut mot banan. Det blev rödflagg och efter bärgningen startade racet på nytt. Då liksom första gången tog omöjlige värmlänningen Henrik Wärman ledningen och vann. Men det var knappt. På sista varvet var vilt jagande Edward Sandström till och med uppe jämsides med Wärman som hela tiden svarade. Edward blev tvåa, slagen med 0,7 sekunder medan trean Daniel Andersson, Ludvika, knappt lyckades hålla undan för en annan fortåkande dalmas - Daniel Haglöf, Borlänge. Racets enda tjej, Helena Larsson, körde in på åttonde plats i det 24 bilar stora startfältet där det bjöds på fighter om alla positioner.

Resultat Banracing, Karlskoga Motorstadion:
GTR, final 1:
1) Henrik Roos, GTR Vara, Chrysler Viper, 19.40,2, 2) Bosse Jonasson, Hyllinge MS, Porsche GT2, +0,9 sek, 3) Fredrik Sundberg, Kalmar SK, Porsche (segrare GT3), +9,7, 4) Stefan Pettersson, GTR Falun, BMW M1, +17,7, 5) Krister Andersson, SSK Falköping, Porsche GT3, +31,2, 6) Magnus Thorén, MK Rimo, Indigo, +37,6, 7) Jarl Wermelin, Lycksele MK, Camaro, +42,8, 8) Anders Levin, PCS Racing Kungsör, Porsche GT3, +44,8, 9) Stefan Pfister, SSK Alingsås, Porsche GT3, +49,6, 10) Anders Roos, d:o, d:o, +59,3, 11) Jimmy Larsson, SSK Anderslöv, GTD-40, +1.09,9, 12) Anders Larsson, PCS Sollentuna, Porsche GT3, +1.12,4.
HTCC, historisk racing. Final 1: 1) Tommy Brorsson, Hyllinge MS, Lotus Cortina, 15.03,3, 2) Christer Johansson, VMS Växjö, d:o, +5,9 sek, 3) Fredrik Larsson, Falkenbergs MK, d:o, +6,9, 4) Niklas Johansson, NARC Anderstorp, Austin Cooper S, +35,7, 5) Håkan Ricknäs, RHK Hässelby, Ford Falcon, +37,3, 6) Richard Schultz, MGCC Malmö, Ford Mustang, +40,6, 7) Lars-Åke Nilsson, Fjugesta MS, Lotus Cortina, +41,9, 8) Hans Söderholm, RHK Vårby, BMC Cooper S, +44,1, 9) Sören Johansson, Hallsbergs MK, Lotus Cortina, +44,6, 10) Christer Nordlund, RHK Värmdö, d:o, +47,7, 11) Bo Bergström, RHK, Lindesberg, Ford Mustang, +52,1, 12) Nils Holmer, RHK Stockholm, Austin Cooper S, +1.01,2
Formel Ford 1600, final 1:
1) Fredrik Heinsjö, NARC Anderstorp, Van Diemen, 15.24,3, 2) Oscar Palm, SMK Örebro, d:o, +4,8, 3) Christoffer Häggstam, Team Skogsåkarna Tranås, d:o, +5,8, 4) Tobias Klintheim, Kalmar MK, d:o, +6,5, 5) Alex Danielsson, Bergs MK Östersund, Ray 2000, +9,0, 6) Andreas Hansson, Kullings MS Vedum, Van Diemen, +9,9, 7) Andreas Boström, Hyllinge MS, d:o, +15,2, 8) Michael Bergenståhl, Järfälla MK, d:o, +16,4.
JTCC, junior-SM, final 1: 1) Henrik Wärman, Finnskoga MK, Volvo, 13.50,6, 2) Edward Sandström, SMK Motala, d:o, +0,7 sek, 3) Daniel Andersson, Ludvika MS, d:o, +9,5, 4) Daniel Haglöf, Borlänge MK, d:o, +9,8, 5) Jens Hellström, Järfälla Mk, d:o, +14,2, 6) Antti Tuomainen, Finland, d:o, +16,0, 7) Tony Engström, SMK Hedemora, d:o, +22,3, 8) Helena Larsson, Linköpings MS, d:o, +25,9, 9) Fredrik Håkansson, Norbergs MC, d:o, +28,0, 10) Mårten Sahlström, Kalmar MK, d:o, +29,2, 11) Stefan Liljestedt, MK Speed Sorunda, d:o, +37,4, 12) Kaj Sjunnesson, SMK Trollhättan, d:o, +39,1.
Resultaten från STCC Shoot out: 1) Fredrik Ekblom, Audi, 1.05,835, 2) Tommy Rustad, Nissan, 1.06,193, 3) Carl Rosenblad, Nissan, 1.06,358, 4) Roberto Colciago, Audi, 1.06,794, 5) Tomas Nyström, Honda, 1.06,916, 6) Mattias Ekström, Volvo, 1.06,987, 7) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.07,110, 8) Jan Nilsson, Volvo, 1.07,131, 9) Hubert Bergh, Honda, 1.07,218, 10) Jens Edman, Ford, 1.07,229 11) Magnus Krokström, Audi, 1.07,517, 12) Pontus Mörth, Opel, 1.07,689,
Resultaten STCC tidskvalet: 1) Fredrik Ekblom, Audi, 1.06,205, 2) Tommy Rustad, Nissan, 1.06,281, 3) Roberto Colciago, Audi, 1.06,480, 4) Carl Rosenblad, Nissan, 1.06,510, 5) Hubert Bergh, Honda, 1.06,558, 6) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.06,648, 7) Mattias Ekström, Volvo, 1.06,799, 8) Jens Edman, Ford, 1.06,911, 9) Tomas Nyström, Honda, 1.06,927, 10) Pontus Mörth, Opel, 1.06,939. 11) Jan Nilsson, Volvo, 1.07,392,
Resultat fredagens tidsträning: 1) Fredrik Ekblom, Audi, 1.05,814, 2) Carl Rosenblad, Nissan, 1.06,184, 3) Tommy Rustad, Nissan, 1.06,267, 4) Jens Edman, Ford, 1.06,504, 5) Mattias Ekström, Volvo, 1.06,696, 6) Jan Nilsson, Volvo, 1.06,925, 7) Roberto Colgiano, Audi, 1.06,933, 8) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.09,985, 9) Tomas Nyström, Honda, 1.07,100, 10) Pontus Mörth, Opel, 1.07,481
STCC striden hårdnar. KMS förstärker med italienare.
Italienaren Roberto Colciago kommer att i en Audi A4 Quattro köra resterande två race för STCC ledande KMS stallet. 32-årige Roberto Colciago kommer redan till helgens tävlingar på Gelleråsen att tävla i KMS färger, han blir därmed första mellaneuropé att mäta sina krafter med skandinaviska Super Touring förare. Colciago har sin skolning som F3 förare men har sedan &endash;95 kört Super Touring i den italienska motsvarigheten till STCC. I år har Colciago med framgång tävlat i europaserien, där team och förare från mellaneuropa gått samman i en gemensam serie.
-Vi har haft planer på att i år, liksom förra året, åka någon tävling ute i Europa. Men som läget ser ut nu bedömer vi det som ett bättre alternativ att ta upp Colciago till Sverige, än ett eventuellt gästspel från vår sida i Europaserien, meddelar Ronnie Bergström från KMS.
Man kan hoppas att det här är början på en trend, där europeiska förare hittar vägen till Sverige och STCC.
-Det är svårt att spekulera i utfallet, vi tycker ändå att det så här i slutet på säsongen är kul att bjuda både publik och samarbetspartners på något alldeles extra, avslutar Ronnie Bergström.
Kristoffersson Motorsport
Fredrik Ekbloms målsättning två segrar på Gelleråsen
Nu närmar vi oss upplösningen i The Swedish Touring Car Championship. När nu STCC-cirkusen i helgen drar vidare till Gelleråsen i Karlskoga, så har ställningen i det totala förarmästerskapet verkligen tätnat. Ledningen för Fredrik Ekblom är nu endast en poäng till Tommy Rustad.
- Att ledningen skulle krympa efter de regeländringar som gjorts under säsongen var självklart. Det var däremot osäkert hur mycket. Nu kommer vi till en bana som jag gillar, den ställer höga krav på både förare och bil. Det är väldigt viktigt att hitta den rätta balansen i bilen, för att kunna utnyttja den till fullo. Min målsättning är givetvis att när jag på söndag kväll åker hem till Örebro, finns det två segrar i bagaget, analyserar Fredrik.
Förarmästerskapet efter 6 körda deltävlingar (tolv heat)
1. Fredrik Ekblom/Audi 132 poäng , 2. Tommy Rustad/Nissan 131, 3. Mattias Ekström/Volvo 118, 4. Calle Rosenblad/Nissan 74, 5. Jens Edman/Ford 66, 6. Janne "Flash" Nilsson/Volvo 54, 7. Tommy Kristoffersson/Audi 50
Ställningen i märkesmästerskapet efter 6 körda deltävlingar (tolv heat)
1. Nissan, Tommy Rustad/Calle Rosenblad 210 poäng, 2. Audi, Fredrik Ekblom/Tommy Kristoffersson 197, 3. Volvo, Jan Nilsson/Mattias Ekström 183, 4. Honda, Hubert Bergh/Tomas Nyström 87

Mo i Rana
Dubbelseger för Volvo-Ekström i STCC
Mattias Ekström vann båda loppen i den sjunde deltävlingen av årets STCC som gick på Arctic Circle Raceway i Mo I Rana, Norge. Det var Volvos helg med silverblåa Volvo S40 på pole position och högst upp på pallen i söndagens båda race.
Regerande svenska mästaren Mattias Ekström tog pole position i första loppet och Jan "Flash" Nilsson avlöste sin stallkamrat på första startposition i andra loppet i den nordligaste av STCC:s deltävlingarna, på Mo I Rana-banan i Norge, i höjd med polcirkeln.
Mattias Ekström gjorde en kanonstart från sin pole position och var först ut ur första kurvan. Sedan var han ensam härskare loppet igenom och säkrade sin andra seger för säsongen. Viktiga mästerskapspoäng som ger Mattias bra hopp om att försvara titeln från fjolåret.
Jan "Flash" Nilsson gjorde ett närmast perfekt lopp och behöll sin tredje plats hela racet i hälarna på Tommy Rustad, Nissan. De sista varven var "Flash" på Rustad och försökte stressa norrmannen till ett misstag.
- Jag försökte köra om Rustad i kurva två men det gick inte så jag körde taktiskt hela mittpartiet av racet. När det var tre varv kvar försökte jag stressa honom och jag kände att min bil gick tillräckligt snabb för att ta andra platsen, men det är svårt att köra om på Mo I Rana om den du har framför inte gör några misstag, säger en något besviken Jan "Flash" Nilsson.
Men den rutinerade Nissanföraren höll dörren stängd ändå fram till målflaggan. På andra loppet startade "Flash" från pole position framför Ekström. "Flash" ledde med en och en halv sekund redan under andra varvet. Men ett så kallat track-rod stav bak pajade och "Flash" åkte in i depån. Mekanikerna kämpade mot klockan för att få ut bilen på banan igen i god tid för att åtminstone kamma hem några mästerskapspoäng. Men har man stått för länge i depån blir man inte klassificerad och några varv senare bestämde sig "Flash" för att bryta loppet.
Desto bättre gick det för Mattias Ekström som startade tvåa efter stallkamraten och fick överta ledningen när "Flash" åkte in i depån. Återigen härskade Ekström och snuvade Rustad på segern inför hemmapubliken. Mattias var mycket nöjd med bilen och mekanikernas arbete.
- Bilen har gått underbart sen vi fick den perfekt inställd i torsdags. Det var viktigt att få bra tider på shoot-outen och tidskvalificeringen eftersom man måste starta längs fram på Mo i Rana. Hela teamet har gjort ett jätte bra jobb, säger en nöjd Mattias Ekström.
Ekström ligger på tredje plats i SM enbart 13 poäng bakom mästerskapledaren Fredrik Ekblom, Audi, och tolv poäng bakom tvåan Tommy Rustad, och har goda utsikter till att vinna mästerskapet när två deltävlingar återstår, Gelleråsen och Mantorp långa banan.
Kristoffersson Motorsport
Efter det att teamet genomfört ännu en tävling på bästa sätt, analyserar Tommy Kristoffersson helgens drabbningar på Arctic Circle Raceway
- Ser man till helgen i sin helhet så måste vi vara relativt nöjda. Fredrik leder fortfarande förarmästerskapet, och det var förhoppningen när vi åkte hit. Nu åker vi till banor som passar oss lite bättre.
- För egen del så gick inte kvalet som det var tänkt. Jag hade problem med servostyrningen redan på warmupen före lördagens kval. Jag fick ingen chans att få upp tempot i kroppen innan det var dags att sätta tiderna.
- I första heatet gjorde jag några riktiga attacker på Engström och Nyström utan att komma förbi. Men det är väldigt svårt att köra om på denna bana.
- Andra heatet kändes riktigt bra och jag lyckades till slut köra i mål på en sjunde plats, före både Engström och Nyström.
Fredrik Ekbloms kommentar:
- Det kan väl alltid gå bättre men jag och teamet har tagit i till 110 procent. Det går inte att göra så mycket mer för min del på en så här snabb bana.
- Nu när vi har rullande start så är den än viktigare. Det blev trångt i början på första heatet och jag fick fightas med Jens Edman som gav mig en smäll i sidan så jag stod tvärs över banan. Jag lyckades reda upp situationen men Jens blev kvar vid sidan av banan.
- Nu åker vi till Gelleråsen om två veckor. Det skall bli intressant. Det är första gången sen premiären jag kan åka utan straffvikt. Dom värsta konkurrenterna , Ekström och Rustad, åker då med fulla viktlådor. Vi får väl se om vi kan dryga ut ledningen i förarmästerskapet igen.
Resultaten första tävlingen: 1) Mattias Ekström, Volvo, 2) Tommy Rustad, Nissan, 3) Jan Nilsson, Volvo, 4) Carl Rosenblad, Nissan, 5) Fredrik Ekblom, Audi, 6) Tomas Nyström, Honda, 7) Tomas Engström, Chrysler, 8) Tommy Kristoffersson, Audi, 9) Tord Linnerud, Opel, 10) Magnus Krokström, Audi, 11) Tobias Johansson, Audi, 12) Anders Svensson, BMW.
Jarle Gåsland, BMW, Jens Edman, Ford, Frank Valle, BMW och Jan Lindblom bröt.
Andra tävlingen: 1) Mattias Ekström, Volvo, 2) Tommy Rustad, Nissan, 3) Carl Rosenblad, Nissan, 4) Fredrik Ekblom, Audi, 5) Jens Edman, Ford, 6) Tord Linnerud, Opel, 7) Tommy Kristoffersson, Audi, 8) Tomas Engström, Chrysler, 9) Tomas Nyström, Honda, 10) Frank Valle, BMW, 11) Jarle Gåsland, BMW, 12) Anders Svensson, BMW, 13) Tobias Johansson, Audi.
Magnus Krokström, Audi, Jan Nilsson, Volvo och Jan Lindblom, Ford bröt.

Volvoförarna tog varsin pole i Mo i Rana
Jan "Flash" Nilsson och Mattias Ekström var männen för dagen när STCC-kvalet avgjordes på Arctic Circle Raceway i Mo i Rana under lördagen. Nilsson var snabbast i det inledande tidskvalet, Ekström slog till och var snabbast i shoot outen.
Glada miner var det förstås i Volvogänget. Ekström hade sikte på att vara först i båda kvalen, men fick alltså ge sig mot Jan "Flash" Nilsson i det första.
- Det här ser bra ut inför söndagens race. Jag hoppas vi har anledning att vara lika glada efter tävlingarna i morgon, säger "Flash".
Resultat från tidskvalet: 1) Jan Nilsson, Volvo, 1.27,323, 2) Mattias Ekström, Volvo, 1.27,763, 3) Tommy Rustad, Nissan, 1.27,789, 4) Carl Rosenblad, Nissan, 1.28,334, 5) Fredrik Ekblom, Audi, 1.28,643, 6) Jens Edman, Ford, 1.28,715, 7) Tomas Nyström, Honda, 1.29,045, 8) Tomas Engström, Chrysler, 1.29,058, 9) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.29,058, 10) Tord Linnerud, Opel, 1.29,821.
Shoot out: 1) Mattias Ekström, Volvo, 1.27,386, 2) Tommy Rustad, Nissan, 1.27,404, 3) Jan Nilsson, Volvo, 1.27,467, 4) Carl Rosenblad, Nissan, 1.27,973, 5) Fredrik Ekblom, Audi, 1.28,201, 6) Jens Edman, Ford, 1.29,102, 7) Tomas Engström, Chrysler, 1.29,108, 8) Tomas Nyström, Honda, 1.29,458, 9) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.29,803, 10) Jarle Gåsland, BMW, 1.30,546.
Resultat tidsträningen fredag: 1) Mattias Ekström, Volvo, 1.26,802, 2) Tommy Rustad, Nissan, 1.26,923, 3) Jan Nilsson, Volvo, 1.27,154, 4) Carl Rosenblad, Nissan, 1.27,289, 5) Fredrik Ekblom, Audi, 1.28,523, 6) Jens Edman, Ford, 1.28,757, 7) Tomas Engström, Chrysler, 1.28,892, 8) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.28,906, 9) Tomas Nyström, Honda, 1.29,010, 10) Tord Linnerud, Opel, 1.29,534

Kristoffersson Motorsport - STCC Mo i Rana, Norge
Nu bär det iväg till Arctic Circle Raceway, den bana som många kallar för nordeuropas bästa bana. Den ligger c:a 100 mil norr om Oslo i Mo i Rana. Platsen för denna inte så gamla bana, är ett gammalt återfyllt dagbrott, där man tidigare sprängde tusentals ton av berg.
Banan har en ovanlig inramning med snötäckta fjäll inom synhåll, samtidigt som ravinerna gapar djupa alldeles intill bankanten. Någon sa vid ett tillfälle att han fick svindel av att köra på denna bana, för på vissa ställen av banan åker man i höjd med trätopparna.
Förarmästerskapet tätnade markant efter förra deltävlingen på Anderstorp. Jens Edman dök efter sin heatseger upp som en kandidat till fortsatta pallplatser. Att han har kapacitet att åka fort var ingen nyhet, men att han skulle vinna var nog en överraskning för många.
Fredrik Ekblom behåller dock ledningen i förarmästerskapet efter det att han placerat sig på tredje respektive sjunde plats i senaste deltävlingen på Anderstorp. I ärlighetens namn får man nog se tredjeplatsen som en halv seger. Målsättningen för deltävlingen i Norge, är ungefär den samma som för den i Anderstorp, att göra en bra tävling och när man åker hem ha med sig så många poäng som möjligt.
Efter torsdagens första test har Fredrik Ekblom femte tid. Före honom är det i tur och ordning, Mattias Ekström, Janne Flash Nilsson, Tommy Rustad och Calle Rosenblad.
Förarmästerskapet efter 5 körda deltävlingar (tio heat)
1. Fredrik Ekblom/Audi 118, 2. Tommy Rustad/Nissan 107, 3. Mattias Ekström/Volvo 87, 4. Jens Edman/Ford 60, 5. Calle Rosenblad/Nissan 56, 6. Tommy Kristoffersson
Ställningen i märkesmästerskapet efter 5 körda deltävlingar (tio heat)
1. Audi, Fredrik Ekblom/Tommy Kristoffersson 173, 2. Nissan, Tommy Rustad/Calle Rosenblad 168, 3. Volvo, Jan Nilsson/Mattias Ekström 143, 4. Honda, Hubert Bergh/Tomas Nyström 76

Edman och Rosenblad vinnare i STCC - inte Volvos dag
Jens Edman och Carl Rosenblad tog hem varsin seger vid STCC-tävlingarna på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Edman vann dagens första heat med Rosenblad på andra plats. I det andra heatet var det Rosenblads tur att stiga överst på prispallen. För båda var det säsongens första seger.
I sammandraget, efter fem av totalt åtta tävlingshelger, toppar fortfarande Fredrik Ekblom i Audi mästerskapstabellen. Med sina 118 poäng är han elva före Tommy Rustad. Mattias Ekström i Volvo är distanserad av Ekblom med 31 poäng.
Fortsatt ledning för Ekblom
Starten var väldigt avgörande i det första heatet för dagen. Fredrik blev från sin sjätte startruta, liggande på yttern genom startkurvan.
- Det är ingen drömposition om man vill få en bra utgång på långa rakan. Jag försökte flera gånger att komma in på ett innerspår. Volvobilarna låg på rad efter varandra så det fanns ingen plats för mig, kommenterade Fredrik.
Fredrik började sin attack omedelbart. På det fjärde varvet lyckades han passera Thomas Engström och tog upp jakten på en flyende Thomas Nyström. Han kom snart ifatt och det var stundtals väldigt hårt mellan dessa två. Det skiljde till slut endast fyra tiondelar när målflaggan föll.
Tommy låg däremot loppet igenom och krigade med Hubbe Bergh. När endast två varv återstod satte Tommy in en attack och lyckades ta sig förbi.
- Jag var snabbare än Hubbe genom kurvorna, men tappade på de snabba partierna av banan. Hade jag kommit om lite tidigare kunde jag kanske haft rygg på Fredrik resten av loppet, sa Tommy efter att ha knipit den sista poängplatsen.
I andra heatet var förutsättningarna något bättre. Fredrik fick från sin femte startposition en mycket bättre start trots att det var väldigt tätt mellan bilarna i första kurvan. Han kunde redan på det andra varvet gå upp på en tredjeplats efter en sen inbromsning i slutet på den långa rakan. I ledningen var det då två Nissanbilar. Trots en hård uppvaktning från Jens Edman kunde Fredrik hålla sin tredje plats ända in till mållinjen.
- Min tredje plats känns faktiskt lite som en seger. Jag hade lovat att jag skulle vara på pallen minst en gång denna helg och det var tur att det lyckades, sa en glad Fredrik.
Tommy startade i detta heat från tionde startruta och får på detta sätt innerspår i första kurvan. Han avancerade några placeringar direkt och är nia under de första varven. På det åttonde passerar han Hubbe Bergh och är i och med detta på en fin åttonde plats.
- Jag hade gett mig den på att göra ett bättre resultat i det andra heatet, och det lyckades jag med. Det känns bra, sa Tommy medan svettpärlorna droppade.
Inte Volvos dag
Jan "Flash" Nilssons segerplaner på Anderstorp grusades av problem med växellådan i första heatet och en race-incident i andra. Mattias Ekström lyckades inte hitta de rätta ställningarna och körde hem en fjärde plats som bäst.
Under warmup-varvet inför första heatet fick Jan "Flash" Nilsson problem med växellådan. Ettan gick inte in och mekanikerna vågade inte börja riva i lådan på startgriden. "Flash" fick köra utan ettan, något som kostade honom värdefulla sekunder vid utgången av de tightaste kurvorna.
- Jag måste köra på tvåan där jag borde haft i ettan. Då förlorade jag all tid som jag lyckades köra in på rakan, säger en besviken Jan "Flash" Nilsson.
"Flash" slutade femman på första heatet, bra kört med en trasig växellåda. Stallkamraten Mattias Ekström körde in på en fjärde plats och tog in några poäng på mästerskapsledaren Fredrik Ekblom, Audi, som slutade sjua. Ekström var inte nöjd med bilens inställningar, så mekanikerna fick det svettigt mellan racen.
På andra heatet startade "Flash" från andra ruta på startgriden. Efter en bra start kom han på innespåret i slutet av rakan
- Jag var instängd på innern när Rustad körde in i mig och jag åkte åt sidan. Hubbe körde då in i mig och jag fick sladd. Det kostade mig flera placeringar, berättar Jan " "Flash" " Nilsson. "Flash" lyckades ändå köra upp sig till en femte plats. Mekanikerna hade lyckats bra med växellådan och inställningarna och bilen gick snabbt.
- Vi är lite besvikna. För att vinna här måste man få en bra start och ett klockrent första varv och vi hade en hel del otur. "Flash" var snabbare på andra racet än på första och kunde ha vunnit, men vi måste jobba vidare för att få upp farten ytterligare, säger Volvo S40-stallets chefsingenjör John Gentry.
Mattias Ekström hade fortfarande problem med inställningarna på andra racet och slutade sexa, strax efter teamkamraten.
- Det gick inte tillräckligt snabbt. Nu finns det bara en taktik kvar på resterande lopp för att vinna mästerskapet: Vinna allt, säger fjolårets svenska mästare Mattias Ekström.
Nästa tävling går på Mo I Ranas motorbana i Norge, i höjd med polcirkeln, den 12-13 augusti.
Race 1 - 12 varv 1 Jens Edman, Ford, 19:48.254, 2 Carl Rosenblad, Nissan, + 0:00.979, 3 Tommy Rustad, Nissan, +0:04.301, 4 Mattias Ekström, Volvo, +0:07.138, 5 Jan " "Flash" " Nilsson, Volvo, +0:08.567
Bästa varvtid Jens Edman, 1:38.363 sek (varv 4)
Race 2 - 12 varv 1 Carl Rosenblad, Nissan,, 19:43.659, 2 Tommy Rustad, Nissan, +0:01.062, 3 Fredrik Ekblom, Audi, +0:04.534, 4 Jens Edman, Ford, +0:05.016, 5 Jan " "Flash" " Nilsson, Volvo, +0:09.867, 6 Mattias Ekström, Volvo, +0:12.754
Bästa varvtid, Carl Rosenblad, Nissan, 1:37.961 (varv 2)
SM - Poängtabell efter femte deltävling
1 Fredrik Ekblom, Audi 118, 2 Tommy Rustad, Nissan 107, 3 Mattias Ekström, Volvo 87, 4 Jens Edman, Ford 60 5 Carl Rosenblad, Nissan 56, 6 Tommy Kristoffersson, Audi 43, 7 Jan " "Flash" " Nilsson, Volvo 43

"Flash" tvåa och trea - men Rosenblad dubbel kvalvinnare
Carl Rosenblad var snabbaste i båda kvalificeringarna till söndagens båda STCC-race. I söndagens andra race får Rosenblad Volvo-föraren Jan "Flash" Nilsson bredvid sig. Nilsson kvalade tvåa respektive trea.
- Det känner jag mig nöjd med. Ett av målen var att vi skulle utkvala en av Nissan-bilarna så att det inte skulle få stå bredvid varandra, det har vi lyckats med. Jag tror vi har ett par intressanta race att se fram emot.
Tidkval 2
1) Carl Rosenblad, Nissan, 1.36,847, 2) Jens Edman, Ford, 1.37,134, 3) Jan Nilsson, Volvo, 1.37,160, 4) Tommy Rustad, Nissan, 1.37,385, 5) Mattias Ekström, Volvo, 1.37,580, 6) Fredrik Ekblom, Audi, 1.37,624, 7) Tomas Nyström, Honda, 1.37,696, 8) Tomas Engström, Chrysler, 1.38,381, 9) Hubert Bergh, Honda, 1.38,587, 10) Peggen Andersson, BMW, 1.38,667. 11) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.38,748,
Tidkval 1
1 Carl Rosenblad Nissan Primera 1:37.179, 2 Jan "Flash" Nilsson Volvo S 40 1:37.439, 3 Tommy Rustad Nissan Primera 1:37.618, 4 Tomas Nyström Honda Accord 1:37.671, 5 Fredrik Ekblom Audi A 4 Quattro 1:38.024, 6 Mattias Ekström Volvo S 40 1:38.135, 7 Jens Edman Ford Mondeo 1:38.213, 8 Hubert Bergh Honda Accord 1:38.273, 9 Tomas Engström Chrysler Stratus 1:38.522, 10 Tommy Kristoffersson Audi A 4 Quattro 1:38.794

"Flash" trea på tidsträningen
STCC-helgen på Anderstorp inleddes med tidsträningen på fredagen. Efter ett pass på blöt bana, torkade den upp till eftermiddagen där Carl Rosenblad i Nissan satte bästa tid före Fredrik Ekblom Audi.
Trean "Flash" Nilsson i Volvo klockades för tredje tid idag, 1.36,793, men var lite missnöjd efteråt.
- Jag skulle ut och sätta ett snabbt varv, men kom ut 15 sekunder för sent. Jag blev avflaggad. Inte nog med att jag inte fick chansen att sätta en bra tid, det kostade ett set däck också, säger Nilsson.
Tommy Rustad, Nissan, körde av under förmiddagen och kom inte ut under eftermiddagen.
Bästa tiderna fredagens fria träning
1 Carl Rosenblad Nissan Primera 1.36.136, 2 Fredrik Ekblom Audi A 4 Quattro 1.36.749, 3 Jan "Flash" Nilsson Volvo S 40 1.36.793, 4 Mattias Ekström Volvo S 40 1.37.052, 5 Jens Edman Ford Mondeo 1.37.283, 6 Tomas Engström Chrysler Stratus 1.37.829, 7 Tomas Nyström Honda Accord 1.37.909, 8 Tommy Kristoffersson Audi A 4 Quattro 1.38.161

Kristoffersson Motorsport redo för Anderstorp
Med facit i hand från Falkenbergs Motorbana drar vi nu vidare till Småland för den femte deltävlingen i The Swedish Touring Car Championship.
På en mosse strax utanför Anderstorp ligger denna snabba bana, Scandinavian Raceway. Banan som har goda anor från mitten på sjuttiotalet, då man körde Formel 1 här.
När starten gick i Sweden Grand Prix 1974 kunde man se tre svenskar på startlinjen, Ronnie Pettersson, Reine Wisell och Bertil Roos. Det var faktiskt det enda F1-lopp som Bertil startade i. Reine däremot hann med 22 stycken F1-lopp i sin karriär, med en 3:e plats i USA´s GP 1970 som bäst. Vad Ronnie kunde prestera vet vi väl alla. TRE svenskar i Formel 1, vi kan bara hoppas att vi någon gång får se det igen.
På denna 4031 meter långa bana får STCC-bilarna verkligen bekänna färg. Det gäller att ha en bil med hög topphastighet för den långa rakan, likaså behövs det massor av väghållning för de snabba svepande kurvorna. Det är alltså en bana som i sin karaktär går tvärs emot t.ex. korta slingan på Mantorp Park eller knixiga Ring Knutstorp.
Alla de banor man kör STCC på har olika utformning och passar då bra eller mindre bra för olika bilmärken. Det är ju så det skall vara. I ärlighetens namn är det nog många som vill spara avgörandet i mästerskapet till finalen på Mantorp Park i september.
Förarmästerskapet fick ett jämnare utseende efter den senaste deltävlingen. Fredrik Ekblom behåller dock sin ledning samtidigt som Tommy Kristoffersson på sin fjärdeplats får hård uppvaktning bakifrån. Att det skulle bli jämnare så här en bit in på säsongen, är något som inte direkt kommer som en överraskning.
Nu gäller det för oss i KMS/Audi-teamet, att mobilisera alla de krafter och kunskaper som finns inom teamet. Många tror nog att vi kommer att få det svårt på denna snabba bana, svaret får vi på söndag.

Ekström och Rustad STCC-vinnare i Falkenberg
Mattias Ekström vann det första heatet följd av stallkamraten Jan "Flash" Nilsson på andraplats och med Rustad som trea. Totalledaren Ekblom fick här nöja sig med sjätte plats. Ekström lyckades pressa sig förbi Nilsson i starten och kunde sen hålla undan trots flera uppvaktningar av stallkamraten.
I det andra heatet dominerade Rustad från start till mål. "Flash" försökte hänga på, men tvingades bryta efter lite drygt halva loppet med trasigt styrstag. Ekström kunde köra hem andraplatsen före Ekblom.
Seger för Volvo S40-racing
Mattias Ekström kammade hem första segern för säsongen åt Volvo S40-racing stallet på första loppet på Falkenbergs motorbana. Ett race som totalt dominerades av Volvobilarna med Jan "Flash" Nilsson på en andra plats. Mattias Ekström kom tvåa i andra loppet. En seger och dubbla andra platser ger värdefulla mästerskapspoäng till Volvo.
Första loppet på Falkenberg var Volvos lopp från början till slut. Jan "Flash" Nilsson startade från pole position med Mattias Ekström bredvid på första leden. Efter att reglementet ändrats mitt på säsongen är det rullande start som gäller numera, som förr i tiden. Volvobilarna gjorde mycket bra ifrån sig på starten och behöll sina placeringar fram till första kurvan dit de kom sida vid sida. Mattias Ekström gick som segrare ur fighten om det bästa spåret och tog ledningen.
- Vi kom jämsides i slutet av rakan och eftersom det var Mattias gav jag honom en mildare behandling än om det varit en bil från en annan stall. Han hade ett bättre spår och tog sig förbi, men sedan gav jag honom allt jag hade, säger Jan "Flash" Nilsson.
Volvobilarna fick snart en lucka till tredje bilen, Tommy Rustads Nissan. Resten av loppet var en fight stallkamraterna emellan. "Flash" väntade på ett misstag från Mattias för att försöka sig på en omkörning. Ett misstag som aldrig kom.
- De sista fyra/fem varven var svåra. Jag hade 40 kilos extra vikt och det tog hårt på däcken, så jag fick köra taktiskt, berättar Mattias Ekström.
Inför andra loppet startade Jan "Flash" Nilsson från andra startpositionen och Mattias Ekström från tredje, med Tommy Rustad på pole position. Under drygt hälften av loppet var positionerna låsta och "Flash" väntade på rätta tillfället att sätta en stöt mot Rustad. Han lade sig drygt en sekund bakom för att få ordentligt med luft i vingarna och inte slita på däcken i onödan. Men med tolv varv kvar att åka gick vänster styrstaget av och Jan "Flash" Nilsson var tvungen att bryta racet.
- Det var olyckligt. Jan körde mycket bra och bilen gick fort. Han hade en god chans att göra en attack och ta ledningen, säger Volvo S40-racing chefingenjör John Gentry.
Mattias Ekström körde säkert och rutinerat och tog en ny pallplats och ytterligare mästerskapspoäng. Kommande race avgörs på banor som passar framhjulsdrivna bilar, så en hård fight mellan Volvo och Nissan är att vänta. Närmast är det race på Anderstorp helgen 29-30 juli.
Dagens citat
Det är många som undrar varför Volvobilarna går alltid så bra på Falkenberg. Jan "Flash" Nilsson har ett bra svar på det.
- Volvobilarna är stabila och pålitliga. När det går i drygt 180 genom kurvorna på banans baksida kör man så fort man har förtroende för. Och man har bra förtroende när man sitter i en Volvo, säger "Flash".
Serieledande Fredrik Ekblom trea
På grund av att Calle Rosenblad hamnade i en sandfålla, inleddes det första heatet bakom en Pace-Car i fyra varv. Fredrik Ekblom blev hängande på en åttonde plats bakom Hubbe Bergh. När loppet åter släpptes iväg fick Jens Edman uppsöka depån med tekniska problem, han kom aldrig ut på banan igen.
Efter en tät fight kunde Fredrik på varv 20 passera Hubbe, och ta upp jakten på femteplatsen. Avståndet var då dock för stort och Fredrik slutade på en sjätteplats. Tommy Kristoffersson, från sin tolfte startposition, var på en tionde plats i inledningsskedet. Efter en tät kamp först med Niklas Karlsson och under andra halvan av racet med Hubbe Bergh, slutade han på en åttonde plats. En strong uppkörning.
När starten gick i heat nummer två var ordningen i stort sett samma som startuppställningen. Fredrik Ekblom inledde på fjärde plats, medan det längre ner i fältet var fullt krig om placeringarna med Tommy Kristoffersson på en elfte plats. När Janne "Flash" Nilsson går i depå med knäckt styrstag på det artonde varvet, får Fredrik hans tredjeplats till skänks, som han sedan bevakar in i mål.
Tommy jobbar sig stadigt upp genom fältet och tar placering för placering. När Hubbe Bergh och Peggen Andersson har en häftig fight i chikanen efter startrakan, som resulterar i att båda står kvar i sandfållan, är Tommy på en femteplats. Den placeringen håller han in över mållinjen, och gör återigen en gedigen insats. Eller som han själv kommenterar på sin breda värmländska.
- Lägger man ihop resultaten i båda heaten, kan vi inte vara annat än göörnöjda.
SM - Poängtabell efter fjärde deltävling 1 Fredrik Ekblom, Audi 104 p. 2 Tommy Rustad, Nissan 85 p. 3 Mattias Ekström, Volvo 74 p. 4 Tommy Kristoffersson, Audi 41p. 5 Jens Edman, Ford 37p.
STCC heatet 2: 1) Tommy Rustad Nissan Primera 2) Mattias Ekström Volvo S 40 3) Fredrik Ekblom Audi A 4 Quattro 4) Jens Edman Ford Mondeo 5) Tommy Kristoffersson Audi A 4 Quattro 6) Tomas Engström Chrysler Stratus 7) Magnus Krokström Audi A 4 Quattro 8) Jan Lindblom Ford Mondeo 9) Anders Svensson BMW 320 i 10) Frank Valle BMW 320 i 11) Djon Clausen BMW 320 i
STCC heatet 1: 1) Mattias Ekström Volvo S 40, 2) Jan "Flash" Nilsson Volvo S 40, 3) Tommy Rustad Nissan Primera, 4) Peggen Andersson BMW 320 i, 5) Tomas Engström Chrysler Stratus, 6) Fredrik Ekblom Audi A 4 Quattro, 7) Hubert Bergh Honda Accord, 8) Tommy Kristoffersson Audi A 4 Quattro, 9) Niklas Karlsson Alfa Romeo 156, 10) Magnus Krokström Audi A 4 Quattro, 11) Anders Svensson BMW 320i, 12) Anders Hammer Honda Accord, 13) Frank Valle BMW 320 i, 14) Tobias Johansson Audi A 4, 15) Djon Clausen BMW 320 i
Flash visade sin klass - Volvo återigen på pallen
Allt gick bra för Volvo i STCC:s andra deltävling för säsongen. Allt utom dombesluten. Trots mycket fina insatser från både mekaniker och förare, kunde teamet glädja sig åt pallplats i bara första heatet. Tre stop & go satte käppar i hjulet för Mattias Ekström och Jan "Flash" Nilsson i de silver/blåa Volvo S40.
Jan "Flash" Nilsson gjorde ett otroligt första heat på Knutstorp där han tog sig upp från nionde startposition till en andra plats i mål. Han körde jämna snabba varv och Volvon såg faktiskt ut att gå snabbast på rakan. Men den tuffa fighten för att ta sig genom fältet krävde sitt pris.
- Jag slet ut däcken i fighten med Kristoffersson och förlorade dessutom mycket tid. Då kunde jag inte göra något åt Ekblom, säger Jan "Flash" Nilsson.
Mattias Ekström startade som nummer tio efter kraschen på lördagen, men körde snabbt och aggressivt och tog sig snart upp flera placeringar, tills en incident med Peggen Andersson resulterade i stopp & go för Mattias.
- Han bromsade väldigt tidigt och jag körde på honom vid ingången av kurvan. Men han snurrade av vid utgången…, jag vet inte. Det var ett väl tufft straff, säger en besviken Mattias Ekström som trots en mycket fin körning slutade tia i första heatet.
Peggen Andersson själv tyckte att Mattias gav honom bara en "ytterst liten beröring". Domarna skulle bli ännu tuffare under andra heatet. Då drabbades båda Volvo-bilarna av stop & go, skälet bakom domen – tjuvstart.
- Jag sökte dragläge med kopplingen och märkte att bilen rörde sig framåt och då bromsade jag direkt. Jag stod stilla när gröna lampan tändes och tycker att det är fel att straffas när man inte har tjänat något på situationen, säger Jan "Flash" Nilsson.
Carl Rosenblad dömdes också till stop & go för tjuvstart i första heatet. Även han märkte att bilen rörde sig när han letade efter dragläget och gick så långt till att han släppte förbi bakomvarande bil. Men det hjälpte inte.
Mattias Ekström var helt förvirrad när han kom in i depån efter racet och försökte förstå varför han fick stop & go igen i andra heatet. När svaret kom, att det var på grund av tjuvstart, blev många i teamet förvånade.
- Vi såg att Jannes bil rörde sig förre starten, men Mattias stod stilla så vitt vi vet. Vi kommer dock inte att lämna in någon protest, det tjänar inget till när loppet redan är kört, säger teamchefen Thomas Johansson..
Mattias Ekström visade ändå varför han blev svensk mästare i fjol. Han hade bästa varvtid (helgens bästa varvtid totalt under race) och lyckades köra upp till en nionde plats trots att hans stop & go kom relativt sent i loppet. Ett bra resultat med tanke på att Mattias kör med 40 kilos straffvikt och på en bana som skall gynna fyrhjulsdrift.
Stämningen i teamet var dock inte helt nere trots motgångarna.
- Det var stolpe ut, säger Thomas Johansson.
Han menar att allting fungerade som det skulle på söndagen. Och han får medhåll från teamets ingenjör John Gentry, från engelska TWR.
- I dag kunde vi se hur bra Volvo-bilarna, personalen och däcken är. Efter första racet gjorde vi små inställningsändringar och bilarna gick ännu bättre på andra racet.
Säsongsstarten på Gelleråsen gick inte som väntat och lördagens tidsträning på Knutstorp gick inte heller Volvos väg.
- Väderförhållandena var svåra och vi valde fel däck. Det gjorde att Jan hamnade på nionde startposition och det kostade honom segern. Men i dag visade både Jan och Mattias att de kan vara med i fighten om topplaceringarna, säger John Gentry.
Lördagens krasch - en eloge till mekanikerna
På lördagens träning åkte Mattias av i slutet av rakan och totalkvaddade framvagnen. Med en timma kvar till shoot-outen såg det mörkt ut ett tag för Mattias. Men Volvo-mekanikerna lyckades plocka ihop bilen på rekordtid och Mattias kunde kvala in till en tionde plats. På söndagens warm-up var bilen helt återställ och Mattias kunde köra på mycket bra varvtider.
Trots otur med domslut och väder visade Volvo S40 Racing teamet att de har fått riktig fart på bilarna. Jan "Flash" Nilsson var snabbast under fredagens träning, det blev pallplats igen och Mattias Ekström slår till med helgens snabbaste varvtid under race. Nästa race är den 8-9 juli på Mantorp och teamets förväntningar är höga.
Resultat race 1 20 varv 1 Fredrik Ekblom, Audi 20:42.638, 2 Jan "Flash" Nilsson, Volvo +0:09.585, 3 Thomas Nyström, Honda +0:18.005, 4 Tommy Kristoffersson, Audi +0:18.614, 5 Tommy Rustad, Nissan +0:19.226, 10 Mattias Ekström, Volvo +0:34.937
Bästa varvtid Fredrik Ekblom Audi 1:00.881 (varv 2)
Resultat race 2 20 varv 1 Fredrik Ekblom, Audi 20:37.518, 2 Tommy Rustad, Nissan +0:07.521, 3 Peggen Andersson, BMW +0:07.983, 4 Hubert Bergh, Honda +0:19.580, 5 Magnus Krokström, Audi +0:20.272, 7 Jan "Flash" Nilsson, Volvo +0:22.751, 9 Mattias Ekström; Volvo +0:31.132
Bästa varvtid: Mattias Ekström, Volvo 1:00.828 (varv 4)
SM ställning efter två körda deltävlingar
1 Fredrik Ekblom, Audi 62p, 2 Tommy Rustad, Nissan 36p, 3 Mattias Ekström, Volvo 25p, 4 Tommy Kristoffersson, Audi 24p, 5 Tomas Nyström, Honda 20p, 6 Jan "Flash" Nilsson, Volvo 18p
Pallplats för Volvo i STCC-premiären
Regerande svenska mästaren Mattias Ekström tog andra plats i första heatet och tredje i det andra i söndagens race på Gelleråsen och säkrade värdefulla poäng. Men för Jan "Flash" Nilsson blev helgen något av en besvikelse.
Det var nervkittlande när det för första gången kördes med stillastående start i STCC. När den röda lampan tändes kom ett imponerande dån från 18 trimmade motorer som pressades upp till åttatusen varv. Mattias Ekström gjorde en kanonstart och tog ledningen , men en incident i första kurvan där Fredrik Ekblom, Peggen Andersson och Tommy Rustad var inblandade resulterade i omstart.
Efter 20 minuter kom omstarten. Jan "Flash" Nilsson fick bra grep i Volvons framhjul och kom i väg som ett skott. Men han blev strax därefter påkörd av Tomas Nyströms Honda och åkte ut på gräset.
- Nyström missade starten och försökte blocka mig. Han dök rätt på vänster framhjul och hjulupphängningen rök, förklarar Jan "Flash" Nilsson.
Mattias Ekström gjorde återigen en kanonstart och tog andra platsen direkt. Han körde metodiskt och snabbt, med jämna varvtider och plockade värdefulla SM-poäng. I andra heatet startade han från tredje plats, fick återigen en bra start och behöll sin placering loppet igenom, med Tommy Rustad framför sig på en andra plats och Fredrik Ekblom i täten. Ekblom som tog en dubbelseger i helgen för Audi.
Mattias Ekström var trots de fina placeringar inte helt nöjd med dagens resultat.
- Vi har en bit kvar att jobba med bilen innan vi hittar de rätta inställningar, säger 21-årige Mattias Ekström.
Jan "Flash" Nilsson började helgen mottigt och var tvungen att sätta in en ny motor inför söndagens warm up. Efter hans nionde placering i andra heatet kände även han att det fanns en del kvar att göra med bilen.
- Vi hann inte att köra med den här motorn, vi skulle ha gjort det på förmiddagen, men problem med bakhjulen satte stopp för söndagens warm up, förklarar Jan "Flash" Nilsson.
Efter en dålig inledning på loppet, där "Flash" hamnade sist, lyckades den rutinerade värmlänningen ta sig upp till en åttonde plats. På de sista varven hade han samma vartider som täten.
- Men jag var inte där, säger en besviken Jan "Flash" Nilsson. Nu har vi loggat in värdefull data från detta race och i nästa tävling, då blir det match, tillägger han med revanschsugen röst.
Dagens lopp ger 22 poäng till Mattias Ekström och 2 till Jan "Flash" Nilsson. Nästa lopp går på Knutstorp helgen den 27-28 maj, med tidsträning på lördagen och race på söndagen.

Race 1 - 18 varv
1 Fredrik Ekblom, Audi, 20 min. 19,854 sek, 2 Mattias Ekström, Volvo, + 03,239 sek, 3 Tommy Kristoffersson, Audi, +10,303 sek, 4 Jen Edman, Ford, + 10,874 sek, 5 Carl Rosenblad, Nissan, +17,388 sek, 6 Tomas Nyström, Honda, +20,708 sek
Bästa varvtid Fredrik Ekblom, Audi, 1 min 07,147 sek
Race 2 - 18 varv
1 Fredrik Ekblom, Audi, 20 min 22,020 sek, 2 Tommy Rustad, Nissan, +01,148 sek, 3 Mattias Ekström, Volvo, +03,072 sek, 4 Carl Rosenblad, Nissan, +4,102 sek, 5 Tommy Kristoffersson, Audi, +12,911 sek, 6 Tomas Nyström, Honda, +18,057 sek
Bästa varvtid, Carl Rosenblad, Nissan, 1 min 07,253 sek
SM - Poängtabell efter första deltävling
1 Fredrik Ekblom, Audi 30 p., 2 Mattias Ekström, Volvo 22 p., 3 Tommy Rustad, Nissan 18 p., 4 Tommy Kristofersson, Audi 16p., 5 Carl Rosenblad, Nissan 14p., 6 Jens Edman, Ford 11p.

Volvo siktar på pallen i STCC
På Gelleråsen utanför Karlskoga, går på söndagen starten för första deltävlingen i Swedish Touring Car Championship 2000. Och den gångna helgens tester på Mantorp talar klart språk, årets STCC blir den mest spännande hittills. Bilarna är snabbare än någonsin, förarna laddade som aldrig förr och startfältet är så jämt att man ryser. Varv efter varv förbättrades fjolårets tider och det skilde inte ens en sekund mellan bästa och fjärde testtiden.
Regerande svenska mästaren, Mattias Ekström, satte i helgen den näst bästa tiden på Mantorps korta bana tätt följd av stallkamraten Jan Flash Nilsson. Men under tidigare tester på Gelleråsen var Mattias snabbaste. Volvo-stallet verkar ha hittat rätt i försäsongens tester och siktar på att vinna allt i år.
- Bilarna gick jätte bra i Karlskoga, vi hittade de rätta inställningarna. Men det blir tufft. Det är första gången man kör med stillastående start på STCC och jag tror att tävlingen kan komma att avgöras i starten, säger Mattias Ekström.
Det är tydligt att Volvo-stallet tar sikte på SM-guld i år, men så här strax innan första deltävlingen uttrycker sig Mattias något försiktigt
- Målet är att vara med och vinna tävlingar och vara med på toppen hela tiden, säger han.
Årets första tävling har föregåtts av fyra månaders intensivt arbete för Volvo-stallet. Mekaniker, ingenjörer och stallchefen har nu fullt upp under försäsongens sista vecka.
- Vi förare befinner oss i lugnet förre stormen just nu. Men mekanikerna är mitt i stormen, säger den rutinerade Jan Flash Nilsson.
- Jag har laddat upp på ett annorlunda sätt i år, tar det med tillförsikt och slappnar av. Det är många bra bilar och många duktiga förare i startfältet. Jag har kört både i USA, Asien och Europa, men den här blir den tuffaste säsongen jag någonsin kört. Årets STCC håller hög internationell standard, tillägger han.
I år förväntar sig STCC-ledningen "mer banrace och mindre rallycross" som de uttryckte det. Domarna kommer att vara hårdare i sina bedömningar av vad som kan klassas som race-incident. Bestraffningar i form av stop-and-go och tidstillägg kommer att tillämpas. Dessutom är den stora nyheten för i år, start från stillastående, en riktig publik magnet.
- Starten blir en enorm spänningsmoment för publiken, och inte minst för oss. Pulsen kommer att slå i 200 strax innan ljuset slår om, säger Jan Flash Nilsson.

Värmländsk presschef för STCC
Valet föll på Patrick Kipler, 35-åring som senast varit sportchef på Värmlands Folkblad i Karlstad.
- En spännande utmaning. Motorsporten är populär i Sverige och STCC är under utveckling. Ifjol var publiksiffrorna runt 20 000 åskådare flera gånger och förhoppningsvis är inte intresset mindre i år, säger Patrick.
Patrick Kipler har varit sportchef på Värmlands Folkblad sedan 1995. Tidigare har han arbetat som sportjournalist på Folket i Eskilstuna, Gefle Dagblad, Expressen samt Vestmanlands Läns Tidning i Västerås. På VLT var han även med att starta tidningen dagliga nöjessida.
- Vi har tittat på namn som inte direkt är förknippade med motorsporten när vi letat efter vår nye presschef. Vi tror att Patrick kan hitta nya vägar för att öka folks intresse för vår populära banracingserie, säger STCCs koordinator John Graff.
Patrick börjar sin tjänst 1 maj. Helgen 6-7 maj avgörs premiären i årets STCC på Gelleråsen utanför Karlskoga.

Tävlingar STCC 2000
6-7 maj Gelleråsen (Karlskoga)
27-28 maj Knutstorp
17-18 juni Mantorp Park, korta (Mjölby)
8-9 juli Falkenberg
29-30 juli Anderstorp
12-13 aug. Mo i Rana (Norge)
26-27 aug. Gelleråsen
9-10 sept. Final Mantorp Park, långa

Startlista STCC och Synsam Cup 2000
Synsam Cup
Anders Svensson BMW
Magnus Krokström Audi A4 Quattro
Tommy Kristoffersson Audi A4 Q
Fredrik Ekblom Audi A4
Per Gunnar Andersson BMW 320i
Anders Hammer Honda Accord
Djon Clausen
Frank Valle BMW
Tobias Johansson Audi

STCC
Jan Lindblom Ford Mondeo
Nicklas Karlsson Alfa Romeo
Jan "Flash"Nilsson Volvo S40
Mattias Ekström Volvo S40
Jens Edman Volvo S40
Tomas Engström Chrysler Stratus
Tommy Rustad Nissan Primera Super Touring
Carl Rosenblad Nissan Primera Super Touring
Hubert Bergh Honda Accord
Tomas Nyström Honda Accord