<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


Övrig pressinformation
RACING 2024


2024
           


 


24-02-16 Emma tar klivet från formelbil till Porsches GT4 klass
Efter tre säsonger i formelbilsklassen Formula Nordic tar WestCoast Racings 19-åriga förare Emma Wigroth 2024 steget till sportvagnar och klassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia.

Hon blir därmed teamets första förare i serien i en satsning som även innebär fortsatt samarbete med Porsche Center Örebro och Porsche Center Uppsala.
- Att ta steget över till Sprint Challenge är en stor utmaning men jag har en positiv känsla. Det kommer att bli en väldigt rolig och spännande säsong med både en helt ny bil och nya konkurrenter för mig. Detta är mitt nästa steg i karriären och jag gör detta med ett fantastiskt team bakom mig, säger Emma om beslutet att köra Porsche Sprint Challenge 2024.

Emma ser satsningen på GT4 som ett treårigt projekt där målet är att fortsätta utvecklas med en annan typ av körning i en sportvagn:
- Det blir ju en stor omställning att komma från formelbil till GT, men jag tror att jag kan dra nytta av mycket av det som jag lärt mig från formelbilen. Porschen är en tyngre och större bil med mer kraft, dessutom med TC och ABS. Jag kommer behöva lära mig en ny körstil vilket jag tror kommer vara en av de största utmaningarna för mig.

Porsche Sprint Challenge Scandinavia är den andra av Porsches tävlingsklasser vid sidan om Porsche Carrera Cup Scandinavia i norra Europa. I serien tävlar man sedan starten, för 3 år sedan, med Porsche 718 Cayman GT4. Till 2023 tilläts även de äldre, och lättare, Porsche Carrera Cup bilarna Porsche 911 GT3 Cup (991 II), som i Porsche Sprint Challenge försetts med ABS.

Bilen som Emma kommer att tävla med i den skandinaviska klassen är Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport. Den har alla moderna system som ABS, stabilitetskontroll (ESC) och antispinn (TC). Detta gör biltypen till en bra förberedelse för internationell GT-racing med sportvagnar i GT4 och GT3 klasserna, där alla bilar använder systemen.
- Bilvalet med en GT4:a var inte helt självklart, Emma testade en Porsche 911 GT3 Cup (991 II) redan förra året. Efter lite funderingar är GT4 vägen för oss att gå med tanke på systemen i bilen och framtiden i GT-racing, säger WestCoast Racings teamchef Dick Jönsson Wigroth.
- För WestCoast Racings del känns det också bra att genom detta fortsätta samarbetet som vi haft i Porsche Carrera Cup Scandinavia med Porsche Center Örebro och Porsche Center Uppsala, tillägger Dick.

Porsche Sprint Challenge Scandinavia 2024 delar tävlingskalender med Porsche Carrera Cup Scandinavia 2024 med race i Sverige, Danmark och Norge.

Roll-outen är på Gelleråsen Arena 18-19 april. Premiärtävlingen går två veckor senare i Anderstorp på Scandinavian Raceway 3-4 maj.

Tävlingarna streamas på seriens YouTube kanal.

Kalender Porsche Sprint Challenge Scandinavia 2024:
Gelleråsen Arena (Roll-out) 18-19 april
Scandinavian Raceway 3-4 maj
Jyllandsringen 29-30 juni
Gelleråsen Arena 16-17 aug
Rudskogen Motorsenter 6-7 sep
Mantorp Park 20-21 sep
24-02-15 Aquila Formula 1000 får Riksmästerskapsstatus
Aquila Formula 1000, Nordens främsta instegsserie i formelbilsracing, har till 2024 tilldelats Riksmästerskapsstatus för sitt Juniormästerskap. Vilket innebär att förarna i klassen nu tävlar om en officiell Junior-RM titel.

Att Aquila Formula 1000 tilldelas JRM-status av Svenska Bilsportförbundets Racingutskott är en bekräftelse på det hårda arbete som lagts ner på serien, och dess betydelse för utvecklingen av nordiska racingungdomar.

Med ett Junior-RM förtydligas den roll som Aquila Formula 1000 har på racingstegen, i att verka som en länk och en plantskola från kartingen in i formelbilsracingen.

Alla förare i Juniormästerskapet tävlar om JRM-titeln 2024, och medaljerna delas ut på Bilsportgalan i början av 2025.
– Det är fantastiskt kul att vi fått detta erkännande av Bilsportförbundets Racingutskott. Avsikten med hela Aquila-serien är ju att leverera välutbildade racingtalanger vidare upp i seriesystemet, och JRM-statusen tycker jag visar att vi är på rätt väg och att vårt arbete uppskattas. Det känns väldigt bra inför framtiden, säger Michael Karpers, promotor för Aquila Formula 1000.

Länkar:
Kalender 2024
Aquila Formula 1000 Hemsida
Mästerskapstabell 2023

Kalender 2024:
4-5 maj: Race 1, Mantorp Park - Vårracet
31 maj-2 juni: Race 2, Gelleråsen Arena - Gelleråsloppet
14-16 juni: Race 3, Falkenbergs Motorbana
29-30 juni: Race 4, Ljungbyheds Motorbana
11-14 juli: Race 5, Falkenbergs Motorbana - Västkustloppet
9-11 augusti: Race 6, Gelleråsen Arena
30 augusti-1 september: Race 7, Kinnekulle Ring
13-14 september: Race 8, Ring Knutstorp - Newsrace
24-02-06 Pallen i Estroril efter ett wake-up call i premiären i Portimao
Med två inledande tävlingshelger efter varandra i Porsche Sprint Challenge Southern Europe knep Robin Knutsson till slut en sin första pallplats i det andra racet i Portugisiska Estroril.

Förra helgen kördes premiären i Portimao och det blev lite av ett misslyckande och ett wake-up call för WestCoast Racing och Knutsson som bara fick med sig en 12:e och en 13:e plats från seriens första tävlingshelg.
- I Portimao misslyckades jag tyvärr med kvalet och gjorde det väldigt svårt för mig. Sett till bara racen i Portimao så är jag nöjd, farten var bra och omkörningarna satt, det är bara synd att jag inte fick till kvalet, säger Robin om premiärtävlingarna.

I helgen på Estorilbanan gick saker mer Robins väg, även om farten i kvalen återigen inte var till belåtenhet. Hans startpositioner blev 8:e i race 1 och 10:e i race 2.

Till skillnad från i premiären fick Robin nu till starterna och avancerade direkt. Med precisa och aggressiva omkörningar var han på väg mot en möjlig pallplats redan i race 1. Tyvärr gjorde han ett misstag vid en omstart efter en gulflaggs-episod sent i racet, föll tillbaka och rullade in som 12:a i mål.

Det andra racet blev inledningsvis en kopia på det första. Robin gjorde en bra start och började avancera. Med en tredjedel kvar av racet var han uppe på en tredjeplats! Trots hård uppvaktning bakifrån lyckades Robin hålla pallplatsen i mål och tog äntligen sin första pallplats i Porsche Sprint Challenge Southern Europe:
- Jag gjorde ett dumt misstag som kostade mig dyrt när vi låg 4:a i race 1. Som tur var så fanns det ett race till där jag kunde få lite revansch. Jag kände mig säker på varenda omkörning, att jobba uppåt till 3:a från 10:e ruta kändes som ett väldigt bra sätt att avsluta helgen på. Jag blickar framåt nu mot Valencia! avslutar Robin efter helgens tävlingar.

De två återstående racen i serien går båda i Spanien helgerna efter varandra
23-24 februari Valencia (E)
1-2 mars Barcelona (E)

Racen går att se LIVE och i efterhand på seriens YouTube kanal.
Resultat, serietabell och mer info om serien finns att läsa på: www.sprintchallengesoutherneurope.com

24-01-28 Tidigt flyg hem för Felix Rosenqvist - United Autosports #22 bryter Daytona 24-timmars
Felix Rosenqvist fick lämna Florida utan att ha kört ett enda varv i helgens stora 24-timmarsrace i Daytona, efter att United Autosports-teamets bil #22 tvingats bryta i ett tidigt skede.

Rosenqvist och förarkollegorna i bil #22 – Paul di Resta, Bijoy Garg och Dan Goldburg – var anmälda i den 13 ekipage stora LMP2-klassen, men stötte på patrull redan under de inledande timmarna i två separata incidenter.

Det första bakslaget kom cirka 90 minuter in i loppet, när en avåkning föranledde omfattande reparationer i depån som i praktiken tog bilen bort ur segerdiskussionerna. Till slut kunde man dock återuppta tävlingen och köra vidare in i skymningen.

Dessvärre fortsatte motgångarna några timmar senare när kontakt uppstod med en långsammare GTD-bil. Skadorna gick inte att reparera på plats och ridån drogs därmed ner för gott ungefär en fjärdedel in i loppet. Rosenqvist hade då ännu inte kört sin första planerade stint.

Goldburg, som satt bakom ratten vid tidpunkten för incidenten, klarade sig utan personskador.
- Det blev inte ett särskilt långt långlopp för vår del, säger Felix Rosenqvist. Det är tufft för alla. Vi hade självklart siktat på målgång och ett bra resultat, men så här är det i racing ibland. Det är en del av det som gör Daytona så utmanande. Allt kan vara över på en sekund. Även om jag inte fick köra ett enda varv i racet har jag ändå haft kul ihop med United Autosports, med Dan, Bijoy och Paul här i Daytona. Vi är ett team och vi tävlar och misslyckas som ett team. Vem vet, kanske kommer vi tillbaka hit i framtiden och gör ett nytt försök.

LMP2-klassen i Daytona vanns till slut av Era Motorsport #18 körd av Dwight Merriman/Ryan Dalziel/Connor Zilisch/Christian Rasmussen.

Totalsegern gick till GTP-ekipaget Porsche Penske Motorsport #7 med Josef Newgarden/Felipe Nasr/Matt Campbell/Dane Cameron.

För Felix Rosenqvist väntar nu intensifierade förberedelser inför den stundande NTT INDYCAR SERIES-säsongen; smålänningens första med nya teamet Meyer Shank
Racing. INDYCAR-premiären äger rum i St. Petersburg, Florida, den 10 mars.

RESULTAT
Rolex 24 At Daytona Daytona International Speedway (USA)
24-01-25 Dags för racingpremiär i Portugal i helgen
Vintern har fortfarande sin fasta hand över stora delar av Sverige när Robin Knutsson och WestCoast Racing styr trailern söderut för att för andra året köra Porsche Sprint Challenge Southern Europe.

2023 körde Robin den sydeuropeiska seriens premiärsäsong över tre deltävlingar i Valencia, Portimao och Barcelona. Serien erbjuder mycket körning och är bra träning och förberedelse inför sommarens tävlingar för förarna i Porsche Carrera Cup i Porsche 911 GT3 Cup och Porsche Sprint Challenge i Porsche 718 GT4.
- Den här serien motsvarar körtiden under en hel svensk säsong, för både Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge. Det är mycket körtid, vilket är bra för både etablerade och de som är nya i klassen, säger WestCoast Racings teamchef Dick Jönsson Wigroth om Porsche Sprint Challenge Southern Europe.

Nu 2024 går premiären i helgen 27-28 januari i Portimao i Portugal. Därefter körs deltävling 2 helgen efter, 2-3 februari i Estoril, även den i Portugal. De två avslutande tävlingshelgerna körs i Spanien tre veckor senare. Valencia 23-24 februari och finalen i Barcelona 1-2 mars.

Nytt för i år är att tävlingarna kommer att streamas LIVE. Länk till sändningarna och sändningstider: www.sprintchallengesoutherneurope.com/live

Tävlingskalender Porsche Sprint Challenge Southern Europe:
27-28 januari Portimao (P)
2-3 februari Estoril (P)
23-24 februari Valencia (E)
1-2 mars Barcelona (E)
24-01-24 Felix Rosenqvist toppar första testet med nya teamet
Felix Rosenqvist fick en smakstart på samarbetet med sitt nya INDYCAR-team Meyer Shank Racing (MSR) när han toppade resultatlistan i ett lyckat första test med stallet i Florida på måndagen.

Rosenqvist tog plats i den Honda-försedda MSR-bilen under den första av tre testdagar på Homestead-Miami Speedway, där samtliga team finns representerade den här veckan när förberedelserna inför 2024 års INDYCAR-säsong inleds på allvar.

Rosenqvist fann sig omedelbart tillrätta i sin nya hemvist, och noterades med tiden 1m11.244s för dagens snabbaste varv - drygt två tiondelar före landsmannen Marcus Ericsson. Regerande mästaren Alex Palou (Spanien) var trea.
- Det har varit en riktigt bra dag, säger Felix Rosenqvist. Samarbetet med teamet har klaffat från start. Alla gillar verkligen att jobba tillsammans här i MSR. Det är ett sammansvetsat gäng. Den stora grejen idag var förstås att få en första känsla för bilen. Jag har aldrig kört den förut men jag måste säga att det är en bra start. Bilen är snabb och framför allt reagerar den som jag vill. Det känns super.

Teamkamraten Tom Blomqvist (Storbritannien) tar nu över Meyer Shank Racing-bilen under de avslutande två testdagarna på tisdag-onsdag.

Nästa stopp: Daytona 24-timmars
Felix Rosenqvist beger sig nu tillbaka norrut längs Floridas östkust, när fokus riktas om mot det klassiska sportvagnsloppet Rolex 24 At Daytona (Daytona 24-timmars) kommande helg.

Rosenqvist ställer upp i tävlingen för det brittisk-amerikanska teamet United Autosports, där han rattar bil #22 tillsammans med kollegorna Paul di Resta, Dan Goldburg och Bijay Garg i den 13 bilar stora LMP2-klassen.

Rosenqvist fanns på plats på Daytona International Speedway redan den gångna helgen när tävlingen traditionsenligt smygstartade med träningsdagarna "The Roar". Då avgjordes också kvalet, där Goldburg stod för körningen i bil #22 och gav ekipaget femte plats på gridden i LMP2-klassen.
- Vi hade några bra dagar på Roar, och jag tror absolut att vi är med och slåss om det, säger Felix Rosenqvist. Senaste gången jag körde Daytona var 2018, så det var ett tag sedan, men jag kom in i det fort och de sista två passen kändes väldigt lovande. Det är ett långt race och vad som helst kan hända på 24 timmar, men på ren fart tror jag att vi är där. Jag ser verkligen fram emot helgen.

Rolex 24 At Daytona flaggas iväg kl. 19.40 svensk tid på lördag kväll. Loppet sänds live på Viaplay och internationell streaming finns delvis tillgängligt via imsa.tv.

Innan start kommer fyra ytterligare träningspass att genomföras på torsdag och fredag.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
Rolex 24 At Daytona
Daytona International Speedway (USA)
Torsdag 25 januari
Träning 1: 16.05-17.35
Träning 2: 20.10-21.55

Fredag 26 januari
Träning 3: 00.35-02.05
Träning 4: 17.20-18.20

Lördag 27 januari
Race - start: 19.40

Söndag 28 januari
Race - målgång: 19.40

TV (LIVE): Viaplay / imsa.tv
TIMING: imsa.com/scoring
STARTLISTA: klicka här
24-01-17 Från Mexiko till Australien - intensiv säsongsupptakt för Joel Eriksson
Joel Eriksson har förlängt sitt kontrakt som reservförare för Formel E-teamet Jaguar TCS Racing och är också klar för karriärens första start på den mytomspunna Bathurst-banan i Australien i ett av världens största långlopp.

25-årige Eriksson, från Tomelilla i Skåne, sparkar igång 2024 års racingsäsong på högsta växeln. Eriksson är nyss hemkommen från Mexico City där han närvarat vid säsongspremiären för Formel E, världsmästerskapet för elbilsracing där han för andra året i rad agerar test- och reservförare för toppteamet Jaguar TCS Racing.
- Jag är jätteglad att få fortsätta samarbeta med Jaguar i Formel E även den här säsongen, säger Joel Eriksson. Vi blev tvåa i teammästerskapet förra året och hade en helt OK premiär i Mexiko i helgen. Jag kommer att vara på plats på majoriteten av racen och göra mycket jobb i simulatorn i England. Det är naturligtvis inspirerande att få jobba så tight med ett team som är med och slåss om en officiell VM-titel i racing.

Årets Formel E-säsong utgörs av totalt 16 race i tio olika länder, med final i London i juli.

Klar för Bathurst 12-timmars
Samtidigt är Eriksson också klar för klassiska Bathurst 12 Hour, ett av världens mest prestigefyllda långlopp. Tävlingen körs på den beryktade Mount Panorama-banan i Bathurst, Australien, den 16-18 februari och attraherar flera av världens främsta GT-förare.

Eriksson kommer till start i en Porsche 911 GT3 R (992) för Phantom Global Racing, ett nybildat kinesiskt team stöttat av Porsche Motorsport Asia Pacific i partnerskap med Le Mans-vinnaren Timo Bernhards Team 75. Eriksson ingår i en stjärnspäckad förartrio som också inkluderar nyzeeländaren Jaxon Evans och danske Porsche Supercup-mästaren Bastian Buus.

Det klassiska 12-timmarsloppet kommer att markera Erikssons första tävling någonsin i Bathurst, och i Australien över huvud taget.
- Bathurst har varit en dröm för mig i många år, kommenterar Joel Eriksson. Mount Panorama räknas till de absolut häftigaste banorna i världen och det ska bli otroligt kul att äntligen få ta sig an den. Det känns fantastiskt att få göra det här loppet med Phantom Global Racing och med en så stark line-up. Det är en ny bana och ett nytt team för mig, men jag tror att vi har goda chanser att vara med och slåss om något riktigt, riktigt bra.

Utöver sina redan bekräftade engagemang fortsätter Joel Eriksson också att föra ett flertal diskussioner om ytterligare styrningar under 2024.

Mer information
Formel E: www.fiaformulae.com
Bathurst 12 Hour: www.bathurst12hour.com.au

24-01-14 Aquila Formula 1000 uppmärksammas i SBF:s medlemstidning Pole Positio
I Svenska Bilsportförbundets medlemstidning Pole Position uppmärksammas Aquila Formula 1000 i en artikel av Sebastian Bourghardt.

I en intervju med Michael Karpers och Joel Granfors kan du läsa mer om klassens betydelse i att fostra framtidens racingstjärnor.

Du hittar Pole Position här: https://www.sbf.se/download/18.27a55a3718c6320fb5a1c2f4/1702558368668/Pole%20position%202023.pdf
Förutom mängder med andra spännande artiklar om bilsporten, så hittar du texten om Aquila Formula 1000 på på sida 20.

Länkar:
Kalender 2024
Aquila Formula 1000 Hemsida
Mästerskapstabell 2023
24-01-13 Ginetta får ny partner och 250 000 kr i premier!
Gebhardt Nordic – en del av Gebhardt Intralogistics Group – går in som huvudsponsor till det skandinaviska Ginetta-mästerskapet 2024. Samtidigt byter klassen namn till Gebhardt Ginetta GT5 Championship.

Fem tävlingshelger med sammanlagt 12 deltävlingar är planerade och deltagarna har en hel del att köra om. Vinnaren erhåller en test i en Ginetta LMP3-bil, värd närmare 100 000 kr medan tvåan och tredjeplacerade föraren får möjlighet att prova Ginetta G56. Dessutom blir det prischeckar till de främsta i mästerskapet. Allt till ett totalt värde av ca 250 000 kr!

Vidare tävlar Ginetta-förarna om ett officiellt Riksmästerskap.
- Ginetta-klassen går in på sin 18:e säsong och det kan mycket väl bli den bästa hittills, säger klassens promotor Leif Lindström. Samarbetet med Ginetta Cars utvecklas och att dessutom få en stor internationell sponsor väger extra tungt.

Live streaming kommer att utvecklas med bland annat en egen Youtube-kanal och dessutom visas våra tävlingar också på Ginetta TV i England. Något som aldrig skett tidigare och är ytterligare en del i att lyfta mästerskapet till nästa nivå.

Gebhardt Nordic blir en ny, viktig partner för Ginetta-mästerskapet. Moderbolaget Gebhardt Intralogistics Group är en global koncern med över 1000 anställda och företaget är känt som en innovativ spelare inom intern logistik där man konstruerar och tillverkar automatiserade system.

Gebhardts historia inom racing är omfattande och sträcker sig mer än 50 år tillbaka i tiden.

Stanley Dickens – segrare i Le Mans 24-timmarslopp 1989 – har ett långvarigt samarbete med företaget och Gebhardt-teamet, och det är också han som är initiativtagare till det nya avtalet med Ginetta i Skandinavien.
- För Gebhardt är racing fortfarande lika aktuellt som under 80-talet när man tillverkade egna bilar och deltog i Sportvagns-VM. Motorsporten har präglat företaget redan från 60-talet och för mig personligen gav deras team mig chansen att köra och etablera mig i de sammanhang jag drömt om under hela min uppväxt. Eftersom Ginetta fungerar som en viktig inkörsport för många unga förare, kändes det naturligt att Gebhardt satsar på klassen, säger Stanley Dickens.

I England har åtskilliga unga förare börjat sina karriärer i Ginettas junior-program. Mest känd är McLarens F1-förare Lando Norris men även nationella brittiska proffs som Daniel Harper, Dino Zamparelli och Formula W-mästaren Jamie Chadwick startade i Ginetta G40 Junior.

Vår Ginetta-klass har också varit en betydelsefull plantskola med årets Porsche Carrera Cup-mästare Ola Nilsson som ett exempel. Bland andra Ginetta-förare som tagit sig vidare på karriärstegen kan nämnas Dennis Strandberg, Ted och Tobias Brink, Marcus Annervi samt Hampus Rydman.

En annan del av Ginettas framgångsrecept är klassens bredd. Från 15 år och uppåt med en speciell resultatlista för de som fyllt 50 år. Ginetta kan ge ambitiösa förare en viktig grund för att komma vidare i racing, men biltypen passar också de som vill tävla för det stora nöjets skull.

Gebhardt Ginetta GT5 Championship 2024
3 – 4 maj Anderstorp
1 – 2 juni Karlskoga
12 – 14 juli Falkenberg
10 – 11 augusti Rudskogen Norge
28 – 29 september Jyllandsringen Danmark